﻿1
00:00:01.050 --> 00:00:24.200
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل. اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد اسعد الله صباحكم بكل خير

2
00:00:25.100 --> 00:00:48.050
وامتن علينا وعليكم بالبركات والخيرات. واسأله لنا ولكم الستر والعفو والعافية ما زلنا في سلسلة رب زدني علما وربما يكون هذا هو اخر اللقاءات التي ترتبط بهذه السلسلة وربما لنا عودة

3
00:00:48.350 --> 00:01:17.750
اه حول الاستفسارات التي تأتي تتعلق بالعلم وتفاصيله ان شاء الله نفرد لها محاضرة خاصة بها. ان شاء الله ومحاضرة خاصة بالادب بالطلب تكلمنا عن اه امور كثيرة وكنا توقفنا عند اجنحة العلم المعينة على طلب العلم وبدأنا باول جناح

4
00:01:18.050 --> 00:01:41.600
وهو الاخلاص. اعني بالاجنحة الامور التي تجعلك تحلق في سماء التحصيل بهذا العلم النافع وتكلمنا ان رأس العلم الذي نتكلم عنه هو العلم الذي يقربك من الله سبحانه وتعالى وقلنا ان العلم ده بيبدأ في البداية

5
00:01:42.400 --> 00:02:02.550
ربما الانسان ليس له فيه نية اعني بنية تدفعه للعمل وللعلم بنية حسنة فهزا آآ طلب ان شاء الله يوفق كما كان يقول ابن عيينة طلبنا العلم لغير الله فابى ان يكون الا لله

6
00:02:03.200 --> 00:02:25.200
العلم النافع بحد زاته هو مزكر بالله حتى لو يعني شوش عليه بنوايا اخرى في بداية الطلب فاسأل الله ان يهذب نواينا فالتقوى بتفتح لك العلوم تقوى وترزق بها الفهوم

7
00:02:25.800 --> 00:02:44.500
ان الله اتى الخضر من لدنه علم وامتن على النبي صلى الله عليه وسلم بهذا مسل هذا العلم وعلمك ما لم تكن تعلم وكان فضل الله عليك عظيما وسبحان الله اللي بيلتمس ما عند الله

8
00:02:44.950 --> 00:03:09.500
بتقوى والتقرب منه ده زي ما بيقولوا كده ريفا من اين تؤكل الكتف خلاص عرف الباب فدخل منه ورزقه الله سبحانه وتعالى ربما ما حرم منه الكثير فده كان الجناح الاول. الجناح الثاني وهو الوقت

9
00:03:10.200 --> 00:03:34.300
يعني الوقت اول حاجة اما بنتكلم عن الوقت ما فيش مفهوم او خليني اكون اكثر دقة مفهوم ادارة الوقت ليس المفهوم الصحيح للتعامل مع الوقت ولكن ادارة النفس لاستثمار الوقت. لان الوقت هو هو اربعة وعشرين ساعة

10
00:03:35.650 --> 00:03:57.150
يعني الوقت اللي قدام العزيم وقدام العزماء اربعة وعشرين ساعة والوقت اللي قدام الناس اللي بتضيعه هو اربعة وعشرين ساعة الفرق كله في حاجتين في البركة واستثمارك انت للوقت فالوقت لا يضار

11
00:03:58.250 --> 00:04:19.900
ولكن انت الذي تدار الجملة دي اللي بيفهمها بيستفيد حاجات كتير ان طول ما انت مشغول بادارة الوقت انت حاسس ان الموضوع خارجك خارج عنك فبتبحس دايما في هذا المفهوم

12
00:04:20.650 --> 00:04:37.800
هيبقى هو المفترض ايه اللي يحصل؟ مفترض انك حضرتك بتدير نفسك انت حضرتك ما شاء الله القوة اللي انت بتستعد للنوم من الساعة تسعة مساء وبتنام الساعة واحدة فانت مدرك

13
00:04:38.650 --> 00:04:57.950
ففي اربع ساعات اسمهم ايه ومساعدات الانتخة او ساعات التمدد او نوم اليقظة بل هي ايه بقول ازكار الموبايل لان في ازكار النوم وفي ازكار الايه متابعة مواقع التواصل دي ازكار خاصة عند البعض الناس

14
00:04:58.250 --> 00:05:17.100
وممكن يقعد بالتلات اربع خمس ساعات لاستعداد ليه للنوم. نستعد ازاي بي وقت الغفلة طيب انا فعلا ممكن ان ابدأ بقع في الفخ ده من الساعة تسعة عشرة اعمل ايه

15
00:05:17.850 --> 00:05:35.600
اول شيء تعمله انك تخلص اللي عليك يعني مسلا على سبيل المسال قل انا مش هنام الا بعد ما اصلي اربع ركعات آآ قيام ليل حتى لو قرأت بقصار السور

16
00:05:37.100 --> 00:05:56.250
فانت كده اول حاجة بطمن نفسك انك رزقت القيام ولو مش هتصحى الفجر اختمها بالوتر ثم بدأ القرار الاولاني نساعده. طب الحاجة التانية خلي فيه كتب حبيبة للقلب ممتعة للعقل

17
00:05:56.850 --> 00:06:19.650
سلسة على النفس بجوارك الكتب بتتكلم على قصص على تاريخ على فوايد على استشارات على فتاوى الكتب دي تكون سلسة وتشدك لو قرأت منها طبعا كلنا بنحب القراءة بالمناسبة كلنا بنستمتع بالقراءة

18
00:06:20.750 --> 00:06:40.100
يعني فكرة ان انا بكره القراءة ده تدليس وليس بكلام صحيح بدليل ان في ناس كتير قاعدة على مواقع التواصل بتعمل ايه؟ بتقرأ اقرأي التعليق ده وبتقرأ مش عارف ايه وبتقرأ الرسالة اللي جت هنا والرسالة اللي راحت هناك

19
00:06:40.200 --> 00:07:04.400
فكلنا بنقرأ هو الفكرة كلها ان احيانا احيانا آآ ان احنا عندنا كتب معينة احنا ما بنحبهاش الكتب اللي هي ممكن تكون فيها اه قوة شوية فيها شدة الكتب طيب انا اعمل معها ايه بقى

20
00:07:05.050 --> 00:07:22.000
في حاجة اسمها الذاكرة المدربة والذاكرة الغير مدربة ذاكرة مدربة وذاكرة غير مدربة يعني تلاقي في واحد مسلا بقى له فترة قاعد على السرير بسبب مرض ربنا يعافي جميع مرضى المسلمين

21
00:07:22.550 --> 00:07:40.350
فتلاقي الدكتور يقول له انت محتاج علاج طبيعي من ضمن العلاج الطبيعي يجي لك الراجل الدكتور يعمل ايه بقى يحرك رجلك كل شوية يحاول ايه؟ يدرب القدم على انها ترجع تاني تقوم بدورها

22
00:07:41.300 --> 00:08:08.100
جميل واحد بيلعب كرة قدم فبيلعب كل يوم الصبح بيلعب ينقل الكرة بيلعب ميت آآ ضربة حرة مسلا بيتدرب في النادي بتاعه طب هو بيعمل ايه كده؟ بيتدرب على آآ ان هو يستطيع ان يشوط الكورة بصورة هو

23
00:08:08.450 --> 00:08:32.250
يريدها. ازا في حاجة اسمها انك تعود نفسك على نشاط ما الجماعة اللي بيروحوا الجيم وبيتدربوا والحاجات دي ده بالتدرب والتعود بيبدأ يتمكن من هذا الامر البنات بتمارس الرياضة ولو خمس دقايق

24
00:08:32.400 --> 00:08:49.050
ببيتها ايا كده تلاقي لو في حاجات كده بتحصل لي نزوة كده عند الايه عند عند النساء بالذات تلاقي كده مرة واحدة كده في حاجة في لقطة كده حصلت تلاقي في هيجان كده وتلاقي البيت ما شاء الله ايه يا ماما فيه ايه

25
00:08:49.150 --> 00:09:05.200
ماما واخواتك وخلاص قرروا ان هم ان شاء الله بعد الشروق هيلعبوا في الصالة خمس دقايق وتحس ان البيت ما شاء الله قلب نشاطه فيه جيم هنا صالة اتعملت وبتاع والرياضة وسبحان الله ما كناش نعرف اهمية الرياضة

26
00:09:05.450 --> 00:09:21.000
والاكسجين ومش عارف ايه والكلام ده كله. جميل ما فيش هو الاربع والخميس والجمعة. بعد كده على يوم السبت تحس ان هم ايه اكتشفوا ان في حد عامل رسالة ماجستير في الرد على صالات الجيم اللي في البيوت

27
00:09:21.850 --> 00:09:45.900
وان دي طلعت فيها مشكلة وبتهد المش عارف ايه وبتتعب الرقبة وبتضيع آآ آآ الاذكار اللي احنا قلناها في وقت الشروق وممكن تضيع على والدكم الفطار فتلاقي كده ايه مرة واحدة كده ايه في نشوة كده حصلت يلا بسم الله يلا الفطار هيبقى الصبح على طول بعد الفجر وعشان ما نضيعش وقتنا ونبقى نايمين واحنا صاحيين واحنا مش عارف

28
00:09:45.900 --> 00:10:09.050
وفايقين والكلام ده يلا بسم الله ما فيش برضو خمس ست عشر تيام هتلاقي برضو ايه رجعنا تاني ده ايه للموضوع. ليه ما هو يعني فكرة مش متعود ان يدرب عليه عن الكلام ده كله. وخد بقى عين وخد بقى موضوعنا عاملة رجيم وانا

29
00:10:09.050 --> 00:10:28.500
مش كل اللي عليه القصص دي كلها يعني فالحماس ده احد اسباب انقطاعه آآ هو رقم واحد ممكن ان انا ببدأ فيه بقوة. اتنين انا مش فاهمك كويس قوي ان الموضوع بالتدرج والتعود والتدريب

30
00:10:28.950 --> 00:10:50.800
آآ رقم تلاتة ان الموضوع ممكن ما يكونش يكون انا اندفعت له. عاطفة لا وعيا الدافع لم يكن الوعي لان دافع الوعي بي ايه؟ بيكمل مدافع العاطفة بيقف الباب ده استيعابه ان شاء الله هيكون

31
00:10:51.050 --> 00:11:14.500
في امر مهم قوي يعني  ازا اعود واقول آآ موضوع الوقت عما بنتكلم عليه بنتكلم عن ادارة النفس في التعامل مع الوقت. ادارة النفس مع التعامل مع الوقت وليس بالعكس

32
00:11:14.750 --> 00:11:30.300
يبقى ايه علاقة ده بالقصص اللي هنتكلم فيها؟ لان طلب العلم الشرعي والعلمي اللي يقربك من الله سبحانه وتعالى لا يمكن ان يحصله المستعجل يا جماعة العلم ما فيهوش دليفري

33
00:11:32.750 --> 00:11:55.150
يعني ممكن ده في الاكل ممكن في الشرب ممكن في حاجات الحياة الطبيعية ممكن يكون حتى في امور الدنيا لكن الاخرة لأ الاخلاق لازم تحصلها صح في حاجات يا جماعة لو اتولع النار عليها جامد تتسلق

34
00:11:56.150 --> 00:12:19.800
ما تاخدش راحتها في السوا عشان كده الطعام اللي بيستوي كويس لما بيبقى ناضج كزلك الشخص اللي بيستوي كويس بيكون ناضج عنده نضج اه فلا يمكن ان يحصله المستعجلون وبيبان بقى في حاجاتهم دايما

35
00:12:20.000 --> 00:12:36.300
يعني بيبان في حاجات كتيرة قوي الاستعجال ده بعدم الضبط باستعجال مش عارف ايه الاستعجال. حاجات كتير قوي بقى بيبان حتى سبحان الله اما يكبر ويبدأ مسلا يعمل كتاب يعمل محاضرة يبقى بقاله

36
00:12:37.400 --> 00:13:02.550
آآ سنة وغير اسبوع وبقاله شهر بيعد الكتاب وبيعد كذا بس لافة ما اراها تتعلق بالاخلاص. ومسمعة معه في موضوع التعجل بتلاقيه يقول معلش وسامحونا وانا بس ملقتش وقت ان انا اراجع المقال ده والكتاب ده وانا كتبته كده على ايه على عجالة ومش عارف ايه والكلام ده كله هو عاوز

37
00:13:02.550 --> 00:13:24.900
يديك رسالة ايه هي الرسالة هذا المقال الفخم او هذا الكتاب الفز او هذه المحاضرة الطويلة اللي بتكسر الدنيا دي دي كده مجرد عدلة لياقة والا لو انا بقى يعني فاضي وقعدت ونسيت يعني كنت انت هتشوف حاجة تانية خالص يعني

38
00:13:25.950 --> 00:13:41.800
آآ ربنا يسترنا احيانا بيكون الدافع اللي دايما يقول اعزروني وانا ما لحقتش احضر انا بس فوجئت. يا عم انت هتمسل ده انت شاري كتاب للمحاضرة ديت وانت عارف الموضوع ده

39
00:13:42.650 --> 00:14:01.400
يعني ما تعرفش يعني ايه الحياة من الحاجات اللي ديت واحد بيقع فيها وهو مش واخد باله وبيصدر الكلام ده لغيره فقط عشان يقولوا ياه ده خلي بالكم ده الشيخ وهو مستعجل عمل عملها باللقطة دي. امال بقى لو مخمخ وقعد

40
00:14:02.700 --> 00:14:25.300
ربنا يبعدنا عن المخمخة دي فاه بتكون احد الاشكالات النفسية او الاسباب النفسية غير الاخلاص هو الايه؟ موضوع الاستعجال اللي اتربى عليه زمان عموما لا ينال العلم الا بان تعطيه تعطيه وقت. طب يبقى اول حاجة في الوقت قلناها

41
00:14:25.500 --> 00:14:48.900
ان انا بدير ايه؟ بدير الوقت ولا بدير نفسي؟ انا بدير نفسي ليه؟ لاستغلال الوقت. كلمة استغلال الوقت كلمة صحيحة والاستثمار الوقت استغلال ولا استثمار استثمار استثمار استثمار طب يعني ايه كلمة استثمار الوقت

42
00:14:51.100 --> 00:15:16.600
ما معنى كلمة استثمار؟ ان يكون هذا الوقت مآله لك ثمرة صح؟ طب استغلال ان يكون لك غلة فكلاهما صحيح ماشي كلاهما صحيح لكن عشان احنا آآ كتير دلوقتي يتعامل مع كلمة استغلال لتعامل سيء السمعة

43
00:15:17.100 --> 00:15:34.250
فبقينا ما بنحبهاش. يقول لك ما تستغلنيش طب اعمل معك ايه؟ استثمرني حاضر يا عم. حاضر يا جميل. شكلك واخد تربية ايجابية فعارف الفرق بينهم. حاضر هستثمرك حاضر كلمة قلنا ادارة الوقت

44
00:15:34.300 --> 00:15:54.350
دي النقطة الاولى النقطة التانية وهي تتعلق ايه هو الوقت اللي انا عاوز اقوله اللي هو الوقت اللي انا عاوز اقوله الوقت احنا نقصده انت دلوقتي سايب مسلا في نص ساعة

45
00:15:56.000 --> 00:16:16.950
او ساعة الا ربع او ساعة لتحصيل العلم تقصد ايه بقى ان العلم ده الوقت ده نستسمره. اقصد به ان الوقت ده اللي خصصته للعلم اجعله للعلم خالصا ليس فيه شيء اخر

46
00:16:18.500 --> 00:16:32.100
يعني مسلا على سبيل المسال هنسلم ان ده مجلس علم وان انا بشرح فقه او عقيدة او اصول حديس او مصطلح او اصول فقه وكده. اعمل ايه بقى الوقت ده يبقى الايه

47
00:16:33.050 --> 00:16:52.200
ما ينفعش فيه الا الانصات. استماع وانصات. اما استماع بلا انصات ليس طلب علم يعني ايه انصات اي خالصا للمجلس. برضو يعني ايه؟ يعني وانت في المطبخ بتعملي كوباية الشاي؟ اه

48
00:16:52.350 --> 00:17:11.350
خلاص لا تحسبيه من طلب العلم احسبيه اي حاجة تانية طيب ليه ده انا بسمع وسامعاك كويس قوي وانت بتعلق على كل التفاصيل  الوقت ده مش خالص اذن انا بسمع دروس الفقه وانا في العربية. الله يعينك

49
00:17:12.400 --> 00:17:28.600
خلاص؟ ده حاجة حلوة اه بس ده ما لوش علاقة ده كده انت ما حققتش الجناح الاولاني انا باحفظ قرآن عندي بحفظ خمسة اسطر كل يوم الساعة كم بعد المغرب

50
00:17:28.900 --> 00:17:49.950
او قبل الفجر بنص ساعة اعمل ايه بقى النص ساعة دي الموبايل بتاعي  على الطيران وفاصل شبكة ولو عاوز نصيحتي خليه حتة حديدة الوقت ده خليه في اوضة وانت في اوضة

51
00:17:51.300 --> 00:18:16.450
منه فرارك من المليزون او فرارك من الاسد تبقى بعيد تماما ليه؟ لان الموبايل معدي موبايل بيعدي وهو اصلا يعني مشتت من الدرجة الاولى الا مع شريحة قد لا تتعدى النص في المية

52
00:18:17.250 --> 00:18:32.250
وبالمناسبة انا وانت مش من الشريحة في حد بيسمعنا ان شاء الله منها بس انا وانت مش منها ازا انا سايب نص ساعة النص ساعة دي لطلب العلم اعمل ايه في النص ساعة دي

53
00:18:32.300 --> 00:18:49.100
صافية خالصة حتى انتم سبحان الله وبتربوا اولادكم في التعليم والمدرسة تقول له ايه ركز نص ساعة تلاقي نفسك خلصت الواجبات وطول اليوم انت فاضي مش هتركز النص ساعة دي هتتمدد

54
00:18:49.400 --> 00:19:15.400
وتاخد ايه ساعة كاملة وفي قاعدة عند جماعة ادارة الزات قاعدة جميلة قوي ودي قاعدة نفسية وهي لها ارتباط بالتزكية ان الوقت او المهمة بتمتد لتأخز طول الوقت المهمة لتمتد لتأخز طول الوقت

55
00:19:15.500 --> 00:19:42.050
المعدلة على سبيل المسال انا بقول انا يوم الخميس القادم هسأل في المحاضرة دي اما يوم الخميس القادم هسأل المحاضرة دي وهعمل اختبار اللي هيعديه هديلو دورة خاصة وضحت المهمة وواضحة الوقت ولا مش واضح

56
00:19:42.650 --> 00:19:59.350
واضح التكليف ولا مش واضح التكليف بيقول ايه؟ ان انا هعمل اختبار للمحاضرة. المحاضرة ديت خلينا نقول ان هي نص ساعة مسلا وبقول امتى الاختبار هيكون يوم الخميس القادم ازا مدة الاختبار

57
00:19:59.850 --> 00:20:22.200
الاختبار على محاضرة نص ساعة والاختبار ده الوقت قد ايه ما احنا واخدينه الاسبوع الجاي طيب  العقل بيعمل ايه بقى مع الانسان والنفس بتمدك ليه بتقول لك ايه تقول لك ايه يا سيدي المهمة ديت ايه؟ معك اسبوع

58
00:20:22.600 --> 00:20:40.850
فالنهاردة مش هيزاكر والنهاردة يبدأ يزاكر يقول لك لا بكرة وبكرة بعده بعده بعده بعده بعده بعده يجي امتى بقى؟ الساعة خمسة وتلت الخميس الجاي الصبح يا جماعة في حد معه التفريغ

59
00:20:41.500 --> 00:20:56.550
يا جماعة حد آآ في حد مطلع يا جماعة هو الامتحان اتسرب يا جماعة مش عارف ايه؟ ايه اللي حصل هنا ان الحاجة اللي انت اتكلفت بها خدت ايه الوقت كله

60
00:20:57.150 --> 00:21:11.850
طيب خليني هقول السؤال ده تاني هقول لكم دلوقتي التكليف ده تاني التكليف ده انا بالنسبالي هي المحاضرة نص ساعة فانا شايف ان انت محتاج ساعة واحدة بس. انا بقول ايه

61
00:21:12.050 --> 00:21:30.450
النهاردة العصر انا هنشر اختبار استمارة اللي هيجاوبك في خلال نص ساعة ده معنا. بعد كده انا مش هكمل معكم. او مش هيدخل الدورة الجديدة ايه اللي هيحصل هتفاجئ في الاتي

62
00:21:32.650 --> 00:21:52.750
ان العدد هيزيد جدا جدا عن اللي هيجوا يوم الخميس واعملوا التمرين ده جربوه في حياتكم جربوه على عكس على عكس الجماعة الطيبين اللي بايه؟ بيبقوا فاكرين ان هم كده بيرفقوا بطلب العلم. لا لا انت بتضيعه

63
00:21:52.900 --> 00:22:12.450
انت بتغرز فيه مهارة وعادة اسمها عادة الانتخة والكسل ولو ما عملتش فيه ازمة الا الازمة دي لك فيها عندنا بطاقة عندنا واجب في التدبر يشوفوا البطاقة البطاقة ديت محتاجة كم خمس ساعات

64
00:22:13.150 --> 00:22:37.450
تيجي تقول لهم طيب خمس ساعات اه معك من السبت يوم الجمعة يوم الاربع انا هاخدها المفترض يعمل ايه؟ يبدأ من النهاردة كل يوم ساعة بنسخة نتخلص النهاردة لأ تيجي يوم الجمعة تلاقي البكاء على الاطلال. يا شيخ وحرام عليك وبتاع ومش عارف ايه. والله العزيم في ناس بيقولوا ما بيفهموا الا منك. وفي ناس بيقولوا ما

65
00:22:37.450 --> 00:22:59.650
تدبروا اللي وراك ، وفيه ناس بيقولوا والله العزيم هم هم خصماء لك يوم القيامة لو اه شلتهم من الايه؟ وما دخلتهمش وحرمتهم منه. طب انتم عايزين ايه آآ طب يومين كمان. طب خلاص يا جماعة من الجمعة لغاية يوم الحد. يقوموا الحد. الحد الحد ده يا شيخ ده يوم النصارى وعيد النصارى ومش عارف ايه. حرام طب ما نخليها الجمعة

66
00:22:59.650 --> 00:23:19.650
المرة الجاية وضغط وبتاع ومش عارف ايه ويخلوا لك واحدة عندها تسعين سنة هي اللي تكلمك حرام عليك ده انا قد جدتك. طيب خلاص الجمعة الجاية. الجمعة اللي بعدها طب ده يوم جمعة ويوم اطيب آآ افضل ايام الله. وده يوم مبارك وهننشغل بالصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم وقراءة الكهف ولا نسلم البطاقة. وبعدين ده

67
00:23:19.650 --> 00:23:36.350
زوجي جاي من الشغل واولادي جايين من المدرسة واول مرة يشوفوا مامتهم بعد ستين سنة غايبين عنها وهكزا ايه اللي بيحصل نفس اللي هيسلمه بعد شهر هم اللي هيسلموا خلال الوقت ده

68
00:23:37.000 --> 00:23:54.500
صدقوني دي قاعدة معروفة ان الوقت بيتمدد وياخد الايه؟ الموضوع ده. جربوها مع نفسك. جربوها مع زوجك. شوفي قولي لزوجك. انا عاوزة لو سمحت اه عاوز اعيش عاوز اعيش النهاردة النهاردة بقى

69
00:23:55.750 --> 00:24:13.100
يجيب هيجيب العيش ده في اي وقت هيجيبوا النهاردة الضهر يجيبوا العصر يجيبوا كزا. لكن قولي له كده نصا لو سمحت وانت جاي من صلاة الفجر تجيب عيش معك اقفلي دايما المهمة بوقت محدد

70
00:24:13.800 --> 00:24:40.850
بوقت محدد انت عارف ان الوقت انه انت عارف ان الواجب ده او التكليف ده بياخد وقت قليل ما تطولش يعني ما تقولش لابنك بص واجب الاسبوع ده لو خلصته قبل يوم الاتنين هنروح لتيتة ونطلع على السطح ونلعب لعب ومش عارف نعمل كزا. طب هو الواجب اصلا محتاج قد ايه؟ محتاج ساعتين؟ اه. انت ليه مدي له

71
00:24:40.850 --> 00:24:58.450
من الخميس لغاية يوم الاتنين لأ واجب الخميس ده هو ساعتين صح؟ تقول له النهاردة انت تكون حاسب الوقت صح ان انت حاسب ان هو ياخد ساعتين اه تقول له الوقت لو خلص النهاردة قبل الساعة اتناشر بالليل هنروح يوم الاتنين

72
00:25:00.150 --> 00:25:18.650
العقيقة دي قاعدة خلاص؟ فيه جماعة ربنا يتولاهم ويرزقهم البركة في الوقت يقولوا لي هنسلم مش عارف ايه الحاجة اللي انت طالبها يوم كزا بقى لنا شهر وكل ما يجي وقت التسليم تلاقي ايه

73
00:25:19.250 --> 00:25:39.500
تقديمات وتلاقي الدخول على الخاص ومش عارف ايه ويبعتوا تمديد للوقت صدقوني انا يعني انا بدمرك يا عم اوافق لك على الحاجات دي. بدمرك فعلا بمعنى التدمير ليه؟ انت ظاهرا

74
00:25:39.700 --> 00:25:57.650
بتشعر اللي قدامك بيشد عليك. هو مش بيشد عليك. ابدا وحريص جدا انك لا تبتلى بداء الكسل لانه لو تمكن منك هو هيتعب جدا عشان يقومك تاني طب ليه انا احضر بقى المرض

75
00:25:58.650 --> 00:26:15.850
وابدأ بقى طول الفترة الجاية اشتغل علاج طب من البداية وقاية خلاص هي المهمة دي محتاجة وقت قد ايه انا عمليا حاليا في الفترة الاسبوع ده في حاجة مطلوبة من مجموعة عمل

76
00:26:16.150 --> 00:26:39.700
الحاجة دي فعلا محتاجة حوالي عشرة ايام عمل جاد عشرة ايام من العمل جاد طيب الكلام بقى له قد ايه؟ سلاسة اشهر تقريبا ايه اللي حصل؟ التمدد التمدد انتهت امتى

77
00:26:40.100 --> 00:27:00.050
انتهت في اخر اسبوع انا بكلمكم فيه هو اسبوع حصل بقى تركيز جامد جدا سيب كل اللي في ايدك وتعال اقعد خلصت طب هو ايه اللي حصل؟ ما اللي حصل انك كلفته بمهمة هي عشرة ايام تركيز عالي قوي

78
00:27:01.300 --> 00:27:17.450
خمستاشر يوم تركيز عالي قوي. ايه اللي حصل؟ هو قال لك يوه احنا فين؟ والتلات شهور فين يلا رتب برنامج رمضان لو سمحت وخلصوا. حاضر احنا فين احنا لسه في جمادى

79
00:27:17.650 --> 00:27:34.450
ياه بيننا وبين رجب ده موال ولا شعبان ده شعبان ده الدنيا يعني وبعدين في نهاية شعبان يا سيدي قول هنخلص خمستاشر شعبان. معنا خمستاشر يوم للاعلام وايه اللي بيحصل؟ يوم تسعة وعشرين شعبان

80
00:27:34.850 --> 00:27:49.950
بتكون بتدرب بتدور على مين على شعبان اللي كان مكلف باللغة دي يعني انا لا بتكلم فيه ده ما لوش علاقة بس ان فيه واحد ملتزم وغير ملتزم. ما هي طريقة ادارة زات

81
00:27:51.050 --> 00:28:08.650
وزيك حتى الجماعة يا بتعوت اللي بيتكلموا في الوقت لهم فكرة جميلة قوي. يقول لك كل عمل يحتاج خمس دقايق فيما اقل لازم ينتهي دلوقتي يعني هرتب المكتب هتاخد منك ايه التلات دقايق ادي الليل

82
00:28:08.950 --> 00:28:29.700
وامسح السبورة بالليل واكنس السجادة بالليل وهرتب مش هتبلي وهبعت ورقة ومش عارف ايميل بالليل فييجي بالليل بالليل بقى التاني بقى ما كنتش اقصد بالليل الاولاني ده آآ اي مهمة قدامك انت مكلف بها تاخد خمس دقايق لازم تخلص

83
00:28:31.350 --> 00:28:46.250
لازم تخلص ماشي؟ هكلم تيتة بيقولوا تعبانة وعمتي مش عارف راحت لها وزارتها وبتاع والحاج بيه زعلان ان انا ما اتصلتش اعمل ايه ان شاء الله على المصحة هتصل. لا تتصل دلوقتي

84
00:28:46.600 --> 00:28:55.800
لأ طب انا اتأخرت خالص ابعت لها رسالة دلوقتي واقول لها طمنيني عليك يا تيتة وان شاء الله بازن الله الصبح هاكلم حضرتك انا ما حبتش اتكلم دلوقتي وتكوني نايمة

85
00:28:56.450 --> 00:29:17.000
على طول صدقوني يا جماعة الفكرة دي هتريحك موت من حاجة كبيرة قوي في حياتك اه في بعض الناس اه عماد بتكون عنده خمس ست عشر مهمات خلاص بيغرق احد اسباب غرقه

86
00:29:17.350 --> 00:29:41.500
هو الداء الخفي اللي انا بكلمكم فيه دلوقتي ده فيا جماعة ادارة الوقت مش آآ مش محتاجة ميت دورة صدقني. لان دورات ادارة الاوقات صارت مضيعة للاوقات كل يوم بياخد دورة عن ادارة الوقت. دورة عن ادارة الوقت. وبعدين بقى يقول لك لا ده فيه محاضرة بقى عن ادارة الوقت تحفة

87
00:29:41.900 --> 00:29:56.800
روح يا عم بيه للتحفة ديت واسمعها سمع التحفة وقعد يكتب ويكتب ويكتب يكتب راح جاب سبورة والوان عشر اي انواع من انواع الالوان ومش عارف ايه نوت ومش نوت اعمل يا عم اللي نفسك فيه. وفي الاخر

88
00:29:57.650 --> 00:30:13.500
يقول لك بقى في سلسلة بقى برنامج في اخ من بي دي بمتين وعشرين جنيه هتبعت على بودي فود كاش وتدخل الدورة كل اللي دخل بيقول لك حاجة ايه بقى ورابطها بسورة العصر ها الجمال بقى ده الجمال

89
00:30:14.350 --> 00:30:30.400
وادخل رح خد دورة جمال بعد دورة التحفة خد دورة جمال وفي الاخر خالص طيب قال لك بقى التقويم بقى نبدأ على نضيف نشتغل اول يناير والناس ده ليه بقى التقويم عشان السنة كاملة بقى متزكى

90
00:30:31.050 --> 00:30:52.600
يبدأ ياخد خمستاشر يوم من يناير بيسكن الجدول بتاع ايه؟ بتاع السنة ويطبع ويسريه لا لا لا عاوزها ايه تو اعمل ايه يا عم ويحط واحدة قدام الباب وواحدة في المطبخ وواحدة في الضهر طيب يعني واعمل تطبيق ونزل مش عارف ايه عملنا. انتم واخدين بالكم؟ من شهر حداشر وهو بياخد دورات

91
00:30:52.600 --> 00:31:17.700
في الوقت فايه اللي حصل؟ صارت ادارة الاوقات الدورات اللي بياخدها مضيعة للاوقات ليه قصدي زي كده ايه فن الاكل والطبخ كل يوم في جروب فن الاكل ناكله ازاي؟ نشرب ازاي؟ نحط البليلة على مش عارف ايه. حط اللبن مش عارف ايه. تعمل ازاي الكنافة بالمانجة. تعمل ازاي

92
00:31:17.700 --> 00:31:35.400
مش عارف ايه تعمل ازاي الجلاش بايه كل يوم قاعد تقرأ ومش عارف لايكات وبتاع يا حبيبي هتطبخ امتى انت هتطبخ امتى احنا عاوزين ناكل يا عم هات جبنة وطعمية المهم انا عاوز اكل

93
00:31:35.950 --> 00:31:55.100
فهي احيانا بيكون فازا اما نيجي نتكلم آآ عن الوقت بنقول ايه بقى؟ بنقول الوقت المطلوب انا لا عاوز من حضرتك انك تاخد دورات ولا محتاج من حضرتك تقرأ كتب

94
00:31:55.300 --> 00:32:16.600
وانا مش محتاج من حضرتك حاجة كل اللي احنا محتاجينه كل اللي احنا محتاجينه ان احنا محتاجين حاجة واحدة بس. الوقت اللي هتسيبه للعلم النافع يكون خالص للعلم النافع ماشي

95
00:32:17.300 --> 00:32:40.300
معي المي معي الدفتر بتاعي ومعي تركيزي طبعا قافل الموبايل بتاعي على قد ما اقدر بعد نفسي عن كل شيء يعني كان اظن انه وعيني دي كلمة هو بنوعين ان شاء الله

96
00:32:41.350 --> 00:33:03.750
كان ابن عيينة آآ رضي الله عنه بيحكي موقف جميل قوي في تحصيله للعلم فابن عيينة وهو صغير بيحكي بيقول ايه بقى فبيقول كنت في آآ واحد بيحكي عنه يعني بيقول انا كنت في مجلس سفيان نويبة

97
00:33:04.400 --> 00:33:22.850
فنظر الى صبي دخل صبي دخل المسجد. فكان اهل المسجد يعني كأنهم يعني تهاونوا فيه. يعني عيل صغير داخل الجامع يعني فقال سفيان لهم كذلك كنتم من قبل امن الله عليكم

98
00:33:25.700 --> 00:33:40.750
فهو بيقول ايه بقى احمد بن النضر ده اللي بيقول سمعت ابي يحكي. فهو النضر ده قاعد مع النوعين. فبيقول له يا نضر لو رأيتني ولي عشر سنين عشر سنين ديت يعني سنة كم

99
00:33:41.900 --> 00:34:02.000
عشر سنين دي يعني كم؟ يعني بنتكلم تقريبا اربعة خمسة ابتدائي. تمام بيقول له لو رأيتني ولي عشر سنين طولي خمسة اشبار. خمسة اشبار شبر خمسة وعشرين مسلا وطول خمسة. يعني راجل ايه؟ متر وعشرين سنتي تقريبا

100
00:34:02.000 --> 00:34:31.050
ووجهي كالدينار وانا كشعلة نار ثيابي صغار واكمام قصار. وذيل بمقدار ونعلي كالفار اختلفت الى العلماء والانصار مثل الزهري وعمرو بن دينار اجلس بينهم كالمسمار محبرة كالجوزة مقلمة كالموزة وقلم كاللوزة. فاذا دخلت المسجد

101
00:34:31.050 --> 00:34:57.550
قالوا اوسعوا للشيخ الصغير ثم كان يتبسم ابنه عينه هو ده اللي خلاه يحصل العلم النافع اللي هو ايه؟ التركيز العالي ده قوي سبحان الله  لما الانسان يستحضر العمق ده يقول لك لأ انا محتاج ان انا اكون معك. حتى في الجامعة

102
00:34:57.950 --> 00:35:19.250
الجماعة عن الغلابة الطيبين اللي لسه في الجامعة لو دخلت محاضرة  خلاص هي اتحسبت عليك كان من توفيق الله لي كان ده يعني ايه احد الحاجات اللي كانت دايما احدس نفسي بها وانا في الجامعة

103
00:35:20.450 --> 00:35:37.950
لو دخلت خلاص آآ المحاضرة مهما بقى كان الدكتور اللي بيشرح ده هو فاهم بيقول ايه ولا مش فاهم وهل هو حافز الفهم ولا فاهم الحفظ ولا لا ده ولا ده

104
00:35:39.200 --> 00:35:56.950
فكنت بقول خلاص ده وقت انا اتدبست فيه فاعمل ايه كنت هابدأ دايما اقول لزمايلي كده اقول لهم استيعابك لاي حاجة من المحاضرة يوفر عليك تلتين وقت المزاكرة باخر الايه؟ السنة

105
00:35:57.350 --> 00:36:13.000
حتى لو هو الدكتور نفسه مش فاهم اسمه ليه؟ لان غالبا هيحط امتحان هو مش فاهمه. هيحط امتحان على الكلام اللي هو قاله. اللي هو ايه العك البلاتيني ده فخلاص انت فهمت العك البلاتيني

106
00:36:13.650 --> 00:36:27.650
ديك فهم تا هو ايه العك اللي بيقوله ده فهمت جزء منه فاما تيجي تزاكر بقى العك هتزاكر ايه فادينا ايه اللخبطة اللي هو قالها اديك انت فاهم اللخبطة وهتعرف تجاوبه

107
00:36:27.700 --> 00:36:51.400
على اللخبطة اللي هو عاوزها وفعلا دي بتكون مريحة جدا جدا جدا في طلبك للعلم بعد كده. فانا اقصد وبأكد على ان الوقت يا جماعة ضروري جدا جدا جدا. استيعابه. ولزلك الناس اللي ما بيحضروش المحاضرات المباشرة في البرامج

108
00:36:52.250 --> 00:37:12.800
بيفوتهم يعني مهارات كتير يتدربوا عليها واحد ان يدرب نفسه ان العلم ده له وقت مش بالمزاج فيبدأ يدرب نفسه خلاص في لقاء الفجر في لقاء بالليل خلاص بيحاول يسكن. طبعا انا بتكلم على الناس اللي عندهم اختيار مش عندهم اضطرار

109
00:37:13.450 --> 00:37:32.250
في ناس مسلا بيكون الوقت ده متأخر جدا جدا كاسر الساعة اتنين بالليل عندهم ولا حاجة دول معزورين يعني آآ الشاهد ان فكرة انه بيسكن الوقت ده وبيربطه في آآ

110
00:37:33.450 --> 00:37:49.850
يظبطوا معاه من ناحية النفسية لما خلاص ربى نفسه على قداسة الوقت ده. مش قداسة المحاضر لا لا لأ. قداسة الوقت لان الوقت ده لقدسية عندهم الحاجة التانية مهارات الالتقاط

111
00:37:50.550 --> 00:38:10.350
بتركيز عالي جدا فقام بيدون بتركيز. غير المحاضرة متسجلة رجعها مش عارف ايه والكلام ده كله  الواحد اما ييجي يفوت اللقاءات دي ايه اللي بيحصل بقى؟ في قيام كتير بتضيع منه

112
00:38:11.150 --> 00:38:29.950
بقيم كتير بتضيع منه. هو مش واخد بالي باله وسبحان الله يا جماعة هو شوفوا في لقاء في حد بيكلمك مباشر بيتصل بك وبيتكلم معك وبيسأل عنك غير ما ببعتها لك رسالة غير ما بيسجل لك

113
00:38:30.200 --> 00:38:51.150
وانت تسمعها تاني يوم طمنا عليك واخبارك واحشني ومش عارف ايه والكلام ده كله ما هي كل حاجة صح ايه الفرق الكبير؟ هو سبحان الله المباشرة مختلفة تماما لكن اللي ما جربش فقد الشيء لن يتصوره

114
00:38:52.900 --> 00:39:12.450
فالمقصود الوقت اللي هتخصصه للعلم اجعله للعلم خالص. ولزلك الشافعي له كلمة رائعة. بيقول ايه بقى؟ لو كلفت بشراء بصلة لما فهمت مسألة خلاص انا محج هتقول لي هات بصل مش هفهمها. انا في وقت التحصيل وقت تحصيل

115
00:39:13.600 --> 00:39:28.850
فانا لو كلفت بشراء بصل نعم طب واللي كلف بقى بصنية بطاطس باللحمة ده موضوع تاني. ده انت طول ما انت مشغول في وقت الطلب باصلاح العربية. مشغول بمتابعة الهاتف. يعني في واحد دلوقتي دلوقتي الان الان. اللي انا بتكلم فيه ده دلوقتي. خلاص؟ وهي

116
00:39:28.850 --> 00:39:39.650
هي عارفة نفسها كويس وهو نفس الكلام بيتابعني الان وبيرد على جروبات تانية وبيشوف لقطة كده على الفيس وبتاع. تعال ايوة تعال ارجع تاني سيب اللي في ايدك. خليك معنا

117
00:39:40.250 --> 00:39:57.800
ليه طول ما انت مشغول بالهاتف طول ما انت مشغول بمتابعة وسائل الاعلام والكلام ده كله. طب صدقني هيحصل شوشرة فنسأل الله العفو والعافية. الجناح التالت هو الحفز. يبقى قلنا الاخلاص قلنا الوقت قلنا الحفظ

118
00:39:58.950 --> 00:40:12.300
الحفظ طبعا اللي عاوز منكم شوية يعني يدوس في الوقت ممكن يقرأ حاجة او يتعلم حاجة ما فيش مشكلة ان شاء الله اه لكن ما يطولش في الحاجات دي كلها

119
00:40:12.550 --> 00:40:29.950
ما يطولش ما يقرأش كتير في الحاجات دي عشان ما تضيعش وقته آآ موضوع لان ادارة الوقت محتاجة آآ وعي وسقافة اكتر ما هي محتاجة دورات يعني مفهوم مفهوم ادارة الوقت يكون عندك. مفهوم الاوقات البينية واستسمارها يكون عندك موجود

120
00:40:31.150 --> 00:40:51.850
آآ ده نقطة مهمة قوي في حد بيسأل سؤال جميل قوي اللي بيسرع الدرس ده ده صح ولا غلط على حسب على حسب الدرس ده عبارة عن ايه الدرس الوعظي والدرس البنائي العلمي لا انصح بهذا

121
00:40:53.450 --> 00:41:08.250
لان الدرس الوعزي لو بتجريه لا ارى هذا من اصلا من اداب التحصيل اصلا من ادب التحصيل انك تجاري والكلام ده كله. انت مجري شيخ ليه قدامك ليه عشان ايه

122
00:41:09.600 --> 00:41:27.200
ايه اللي وراك يعني عشان اخد المعلومة بسرعة طب يا سيدي هو الوقت اللي انت بتطول فيه ده انت عارف انت هتاخد ايه اول محاضرة ساعة عاوز تضغطها في كم؟ تبقى ساعة الا ربع طيب ما هي الساعة دي هو اجر تاخده لله سبحانه وتعالى ليه يبقى ساعة الا ربع

123
00:41:28.750 --> 00:41:46.500
ليه يبقى ساعة الا ربع الباب ده ضروري استيعابه من كسرة التكاليف خلاص قلل التكاليف عليك لا تكثر من حجج الله عليك محاضرات الكلية جريها جريها في اربعة مش في اتنين

124
00:41:48.150 --> 00:42:04.200
لو هي بس ايه لو هي ما فيهاش علم نافع يعني آآ طبعا انا اتكلم عن الطبيعي. لكن لو في واحد اصلا صوته بطيء خالص ابطأ مني مسلا درجتين تلاتة

125
00:42:05.400 --> 00:42:27.150
ممكن ايه اعملوا كده يعني ان شاء الله الامر التالت في الاجنحة وهو الحفز العلم يا جماعة بدون حفز عامل زي جهاز الموبايل بدون شريحة اه ازا كان الانسان فاهم لكل شيء. ولكن لا يحفزه

126
00:42:27.350 --> 00:42:43.650
هو الة مش معه رصيد ودي من ضمن التكات اللي بيقع فيها اللي مصدره مدرستي اهم حاجة الفهم. هو كلام صحيح مهم احنا بنقول ان الفهم من اهم الاشياء وليس هو اهم حاجة

127
00:42:44.850 --> 00:43:02.800
هو من اهم الاشياء ماشي؟ يعني انت فاهم القرآن كله ومش مستحضر خمس ايات لا هتعرف تتكلم في درس ولا هتعرف تتكلم في موعظة ولا هتعرف تصلي وانت مستمتع ولا هتعرف تترنم بكتاب الله وانت ماشي

128
00:43:03.450 --> 00:43:13.450
آآ شفت ولد وبنت وواخد الولد على جنب وعاوزة تقول له ان ده لا يجوز شرعا. ليه؟ عشان انت فاهم النص. طب قل له النص مش انا مش ابص وفيه اية في سورة النور بتقول يعني

129
00:43:13.450 --> 00:43:27.800
فيما معناها يعني كزا كزا كزا واسباب نزولها كزا كزا. ده انك تقول فيما معناه فيما معناه ما ينفعش مع الوحي تقول فيما معناه اللي بيحفزوا السنن او بيحفزوا كتب العلم وبيحفزوها

130
00:43:28.100 --> 00:43:45.550
على الائمة هم دول اللي مسلهم النبي صلى الله عليه وسلم بالبقعة التي امسكت الماء على الناس فساقوه وشربه وزرعه الشافعي يقول علمي معي حيثما يممت يتبعني قلبي وعاء له

131
00:43:46.550 --> 00:43:58.000
فلو انت في البيت العلم معك لو انت في السوق العلم معك علم لا يدخل معك الحمام لا يسمى علما. كانوا يقولوه كده يعني. يعني يقصدوا ايه؟ العلم يكون في الراس

132
00:44:00.200 --> 00:44:25.600
الكلام ده ضروري لزلك كان في يوم من الايام حكوا ان في قصة يعني ان في واحد اعترض الغزالي على ما اذكر وكان معه الكتب بتاعته. فاخذها هذا اللص فقال له يعني ده ظل يترجاه ويقول له ان ده مش عارف ايه وحرام عليك كتبي دفتري فقال له كلمة جميلة

133
00:44:26.350 --> 00:44:47.900
قال له العلم في الراس لا في الكراس الكلام ده على الاطلاق يعني خلاف في الاولى يعني لكن لو هي كلمة صحيحة والعلم اصله في الرأس لا في الكراس. العلم اصله كراس. لا في الكراس. والا العلم برضو العلم الذي يدون

134
00:44:48.200 --> 00:45:05.700
ده ضروري انك تدون العلم في كشكول في كراسة في المزكرة تعرف طالب العلم كويس اما تيجي تقول له وريني الدفاتر بتاعتك لو عاوز تعرف حد يعني بيحصل؟ اه قل لها كده وريني كده المفكرة بتاعتك والكشكول بتاعك

135
00:45:08.000 --> 00:45:25.150
تلاقيها بقى تديكي بقى ورقة كده من زمان وورقة من وآآ تلاقي حتة هنا على حتة هنا فين الدفتر؟ فين الدفتر بتاعك؟ مش موجود. فين كشاكيلك؟ مش موجود في ناس تانية تروح تزورها ما شاء الله

136
00:45:25.400 --> 00:45:45.200
عنده مسلا تلاتين كشكول تيجي تبص في الكشاكيل دي هو مش كاتبها امبارح بقى لها مسلا خمس ست سبع سنين ده ايام ما كان بيدرس التجويد والكشكول ده ايام ما كان بيدرس مش عارف فين والكشكول ده ايام ما كان بيراجع وبيخطط والكشكول ده ايام ما كزا وايام كزا على فكرة دي ما لهاش علاقة خالص

137
00:45:45.200 --> 00:46:06.500
الراجل ده دحيح ولا بيدحيح لا يا جماعة الراجل ده منزم بيحترم عقله وبيحترم العلم اللي بيدرسه حتى لو علوم دنيوية بالمناسبة يعني ازا بنأكد على موضوع الحفز. فموضوع الحفز ده ضروري ضروري ضاربه ضروري

138
00:46:06.850 --> 00:46:26.150
انك ان الحفظ نحتاج تطوير ومحتاج انك انما كل شوية تطور نفسك فيه اما اه لأ والحفظ مش اهم حاجة والفهم يعيد عيب انك تبقى حاجة كده كبيرة قوي كده

139
00:46:26.550 --> 00:46:47.750
في الامة او كبيرة في يعني في المكانة سواء دنيويا او اخرويا وفي الاخر خالص اه ما بتحفزش حافظ اد ايه من القرآن؟ يقول لك جزئين آآ حافظ آآ الزهراوين ومش عارف سورة مريم

140
00:46:47.800 --> 00:47:11.250
واواخر مش عارف ايه وجزء عم طب عشان حفزك ضعيف لأ انا ما بهمش الحب من حياتي اللي ما لهاش علاقة باكد ما لهاش علاقة بموضوع انا حفزي ضعيف ولا ايه؟ ولا غير ضعيف؟ لا هو فكرة انت مهتم بهذا الامر ام لا

141
00:47:11.750 --> 00:47:29.600
هو من الاهتمامات بتاعتك ولا لا فهيكون صعب جدا انك ما تكونش عندك الحفز الحفظ ده الشيء اللي بنطلع بيه العصير او احنا عشان نعمل عصير حلو. مش لازم يكون فيه فاكهة

142
00:47:32.550 --> 00:47:47.500
اه ولا بيبقى في فرق بين المسقف وفي فرق بين طالب العلم المسقف ده اللي هو ايه عارف لقطة من هنا على لقطة من هناك وخلاص والدنيا ايه من وجهة نزره

143
00:47:49.000 --> 00:48:13.750
ماشية معه فاللي بيقول دايما الفهم دون حفز انا شايف ان ده نضحك عليك اه ليه بقى؟ لان اي معرفة في الوجود قائمة على استحضار المعلومة صح انت اصلا مطالب انك تفهم المعلومة عشان

144
00:48:14.150 --> 00:48:32.450
تسهل عليك حفزها واستحضرها. ودي نقطة مهمة قوي ان الفهم وسيلة والحفز غاية انك بتلف عشان تحفز مش بتفهم عشان تريح فاللي بيسعى نحو الغاية دون الوسيلة يعني ده قلة توفيق

145
00:48:33.850 --> 00:48:46.650
واللي بياخد بالوسيلة مجردة من الغاية ده برضو قلة توفيق انت وانت بتكتب اي كلمة دلوقتي تستحضر في دماغك ايه؟ الحروف الابجدية. طب لو انت مش حافظها مش هتعرف تكتب

146
00:48:47.350 --> 00:49:02.800
الشغل عندك لو انت مش حافظ مداخل ومخارج الشغل بتاعك ومداخل ومخارج الطريق. مش هتعرف تشتغل كويس ولا هتعرف تسافر وهتتعب لغاية ما تحفز الشارع ده بيمشي ازاي وانت رايح فين وجاي منين حتى في اللعبة

147
00:49:03.400 --> 00:49:25.100
يا عم انت لو بتلعب لعبة جديدة وبتاخد وقت على ما بتحفزها وبتعرف تلعبها اي هتاخد هتعرف هتتسلك معك فاي حاجة في العالم بتم بسهولة لو انت حافزها كويس ماشي؟ اما اللي بيصدروه ده اهم حاجة مش عارف ايه

148
00:49:25.250 --> 00:49:42.300
والحفز والكلام ده كله بغض الفهم وبس احيانا بتكون دي حاجة من الاتنين لاما هري ومنزره وخلاص وبيحاول يعني يعمل نفسه ان هو فاهم وخلاص وهو اجهل من اي حاجة تانية

149
00:49:42.400 --> 00:49:59.950
واحيانا بتكون اه لقطة هروب يعني طبعا انتم مدركين كويس قوي ان انا بقول ايه؟ عشان ما حدش يجي يقول لي الفهم. طيب عشان ما حدش يقول لي الفهم. الجناح الرابع الفهم. يبقى الجناح التالت الحفز. الجناح الرابع ايه؟ الفهم

150
00:50:01.950 --> 00:50:14.000
والفهم ده فيه جزء منه فطري فيه جزء منه مكتسب الفطر ده سبحان الله فروق فردية بقى في واحد بيلقط بسرعة في واحد بيستوعب بسرعة وفي واحد ممكن ياخد جهد

151
00:50:15.950 --> 00:50:33.050
المكتسب ده ده اللي يهمنا ده المكتسب ده بيهمنا لكن هقول في لقطة ربما بتغيب عن ناس كتير. المكتسب ده يا جماعة واحفزوا الجملة دي كويس بيزيد بالتعبد لله سبحانه وتعالى

152
00:50:34.350 --> 00:50:54.650
وكلما انت كنت اكثر قربا من الله وذكرا لله وبعدا عن سخط الله يرزقك البصيرة والفهم ابن تيمية كانت بتستغلق عليه المسألة ما يفهمهاش. يقول فاجلس بعد ما ياخد بالاسباب ويفتح الكتب

153
00:50:54.700 --> 00:51:11.800
برضو مش عارف يفهم يقول فاجلس وازكر الله فتفتح لي. كان يجلس ويستغفر ربنا سبحانه وتعالى فاحيانا في مسائل مش محتاجة تعب كتير اكتر ما هي محتاجة ارتقاء قلبي كسير

154
00:51:11.850 --> 00:51:35.400
محتاج استغفار يفتح لك سبحان الله زي كده الاستغفار بسببه قد تمد بالمال والاولاد الباب ده ضروري فكان ابن تيمية يقول يا معلم داوود علمني يا مفهم سليمان فهمني فيفتح الله عليه

155
00:51:35.750 --> 00:51:52.750
الجناح الخامس وهو الشيخ الناصح الشيخ الناصح المربي كلم ام الامام مالك بتقول له اذهب الى ربيعة فتعلم من ادبه قبل ان تتعلم من علمه حتى اهل الحديس بيجرحوا الراوي اللي ما لوش شيخ

156
00:51:54.550 --> 00:52:14.950
يقول لك كان شيخه وكتبه فعندهم اشبه بالجرح والشيخ يا جماعة مربي زي ما قال ولولا المربي ما عرفت ربي الشيخ او المربي او طبعا اه في ناس عندها فوبيا من كلمة شيخ

157
00:52:15.150 --> 00:52:33.800
لان دول ايه عاشوا في حياة المستر فعنده ان المعلم هو اللي ساعده. خلاص يا سيدي. اعتبره ده اللي ايه؟ معلم الشيخ المهم ان الشيخ بيختصر لك الزمان يختصر لك الزمان. طبعا اما بتكون يعني رزقت حد موفق يعني

158
00:52:34.800 --> 00:52:53.100
اه بيختصر لك الزمان. انا في يوم من الايام يمكن حكيت الكلام ده. لما يعني لازمت حد يعني بكرة في يوم من الايام استغلقت علي بعض المسائل العلمية وخدت منه اكثر من موعد وكل موعد كان قدرا يحصل حاجة فاعتذر. فهو وجد في

159
00:52:53.100 --> 00:53:12.600
ووجهي ان انا شوية متضايق ومهموم بالموضوع ده قال لي جملة انا شايف ان انا انتفعت بها كتير قوي. قال لي يا محمد العلم انا هساعدك انك تطلبه لكن انا دوري المركزي ان انا اقف هديك اه اوفر لك

160
00:53:12.750 --> 00:53:33.450
بنصايح معينة هوفر لك تقريبا عشرين سنة من عمرك فدهدفي ان انا اختصر لك الزمن فيمتيك عصارة التجربة. العلم سهل تحصله لو ما خدتوش مني تاخده من غيري. زي السؤال الفقهي. احيانا انا ما جاوبش اساسا سؤال فقهي. ليه

161
00:53:33.600 --> 00:53:49.600
يعني انت لو كتبت السؤال الفقهي كده اسلام سؤال وجواب هتلاقي اسلام ويب هتلاقي اجابة منضبطة وناس اعلى واحكم مننا اه ففكرة ان في حد يختصر لك الزمن. لان فيه واحد مشي في الطريق ده عشرين سنة قبلك

162
00:53:50.000 --> 00:54:05.400
فانت اما تيجي تمشي يقول لك ايه؟ خلي بالك الطريق متكسر من قدام. الطريق ده يا ابني ما تمشوش فسبحان الله في بعض الناس بقى ايه لأ هو انا مش هسلم دماغي لحد وانت انا عارفهم ومش عارف ايه يلا بسم الله اتوكل على الله روح

163
00:54:05.850 --> 00:54:19.350
يعمل ايه؟ يمشي عشرين سنة. يلاقي الطريق فعلا متكسر ييجي يرجع. ما انت خلي بالك وانت رايح كنت شاب كنت معك الهمة والهم يا ترى هتعرف ترجع لأ ويا ترى انت لسة صادق

164
00:54:19.400 --> 00:54:34.750
فهتعرف ترجع ويا ترى انت لسة معك عين تشوف بها وبصيرة ان الطريق متكسر ولا هتحس ان ديت آآ مرجيحة وان ديت مطبات هوائية وعشان تريحك في الطريق فالمربي بيختصر لك الزمان

165
00:54:34.800 --> 00:54:49.550
بيرتب لك الاولويات سبحان الله! كم من انسان عنده كل المؤهلات للطلب لكن لم يجد شيخا ناصحا يمكن ان يسير معه ودي من اكتر السغرات الخفية اللي بتوقع ناس كتير

166
00:54:51.200 --> 00:55:13.200
فبركة التوفيق ان الله يوفقك جدا في هذا الباب هتلاقي ان شاء الله الموضوع مختلف تماما الامام مالك يقول حفزنا من علم ابن شهاب وتعلمنا من علم ربيعة ابن شهاب حفظه منه

167
00:55:13.500 --> 00:55:30.500
هم كان بيروي لهم الحديس وكده. لكن ربيعة هو اللي كان بيرشده ويسدده للايه؟ للقرارات الصحيحة يختار له الفنون تابعوا في الدراسته يقول له عملت ايه في كزا؟ اعمل كزا ولزلك انتفع بعلم ربيع اكثر من انتفاعي بعلم شيوخي في الرواية

168
00:55:30.800 --> 00:55:41.700
وبنتجوز على ما اذكر في صيد الخاطر بيقول يعني ان هو طلب العلم وكان له شيوخ اكتر من مئات مئات عددهم سبحان الله ايه اللي بيحصل بقى بيقول ايه فيه

169
00:55:42.150 --> 00:56:03.050
قل سبحان الله ما انتفعت بمسل اسنين وزكر حالهم يعني بيقول احدهما كنت اذا قرأت عليه القرآن رأيت دموع عينيه على خديه شفتم الكلمة الجميلة والانا لما كنت هو ده اللي افادني

170
00:56:04.600 --> 00:56:20.900
فبيقول ما انتفعت بمثل ما انتفعت منها. فسبحان الله! عنده شيوخ كتير ودي برضو من الحاجات المهمة قوي ان يكون عندك يعني في مربي ملتصق لك وشيوخ كتير شيء المربي بيساعدك مشيوخ كتير

171
00:56:21.800 --> 00:56:44.400
بيدوك التنوع والاتزان النفسي اهم حاجة تكون الشيوخ والعلماء دول اه والدعاء اللي ربنا رزقه اياهم عندهم اتزان نفسي. ما كنش في حد بقى مريض عنده مرض التملك او الجهل او انا بتكلم طبعا في سياق من ضبط عشان ما فيش حد يروح يسلم نفسه دلوقتي لواحد يلعب في دماغه او يتحكم فيه ويظل يجيبه

172
00:56:44.400 --> 00:56:59.650
ويسرة وفي الاخر خالص يقول لك اصل ده انا كنت بتعامل معه ان هو المربي. الله! ميزة التنوع بقى انه يساعدك انك تتبصر بالصورة الكلية يعني الموضوع بصوا يا جماعة

173
00:57:01.000 --> 00:57:23.750
الصادق سيوفق نقطة بس اصدق وربك لن يكلفك الا ما في وسعك الجناح السادس وهو رفيق الدرب انا ما عنديش شيخ ومش لاقي شيخ اعمل ايه؟ ابحس عن هارون هارون اخي

174
00:57:24.100 --> 00:57:46.750
دور على مرفقك الرفيق مرفق لانه يعينك في الطريق. هات الزميل. واحيانا قد يستفيد من الزميل اكتر ما يستفيد من الشيخ. لكثرة الملازمة والمنافسة فطالب العلم عنده يعني وقت كتير فمحتاج حد زميل يتابع معه

175
00:57:47.000 --> 00:58:06.250
آآ والزميل ده يا جماعة يكون فيه صفوفات ان يكون آآ مهتم بنفس اهتمامك عنده المنافسة عالية اه انا عارف دلوقتي ان في اتنين دلوقتي ايه بيتواصلوا مع بعض دوت على الخاص. شفت قال ايه؟ عاوزين بقى نرجع ونكمل مع بعض. لا لا لأ خليكم بس نرجع تاني. اعملوا معي

176
00:58:06.900 --> 00:58:24.200
الزميل المقارن ده خلي نفسك في الطلب معين لك على الحفز ومعين لك على الاستمرار معين لك على الفهم غير معيق لك مش كل شوية بقى رايحين جايين مع بعض نعمل ايه؟ نطلب العلم. وبعدين طلبنا الحلم

177
00:58:25.300 --> 00:58:37.100
قاعدين ناكل ونشرب ونهزر ومش عارف ايه والكلام ده كله خلاص ونبدأ ندخل في التعلق المرضي وندخل مش عارف ايه بس احنا مش عارف بنطلب العلم. علم ايه بقى اللي انتم بتطلبوه بقى

178
00:58:37.200 --> 00:58:49.900
علم ايه ده ده ما عدش علم. انتم بقيتم بتعطلوا بعض خلاص بنتكلم كتير رايحين جايين ونتكلم في حواديت ومين راح ومين جه وتيتة وعمه وخاله وعمته ومش عارف ايه والرحلة ومش الرحلة

179
00:58:51.300 --> 00:59:09.050
القصة ديت لا انا عاوز حد يعدني طب انا مش لاقي حد اعمل ايه هحكي لكم طرفة كان الاعمش بيعملها ده انه يدور على حد عشان يعني عاوز يسبت محفوظه هيعمل ايه؟ فكان بيسمع للشاة بتاعته عنده شاة كده معزة

180
00:59:09.700 --> 00:59:25.350
فكأني يحطها كده قدامه ويقول لها حدثنا فلان عن فلان عن فلان ان فلان وهي طبعا بتبص له كده وعمال تاكل الراجل ده بيقول ايه هو طبعا بيعمل ايه هو بيسبت محفوظه فبيتخيل ان قدامه حد

181
00:59:25.450 --> 00:59:42.100
فسبحان الله فرغم ان هي حاجة تخليك تضحك وتهزر بس قد ايه ان الناس دي عندهم جلد وان هو يحاول بقدر الامكان مهما فقد ان يحاول يجيب ايه الحاجة الجناح السابع

182
00:59:42.600 --> 01:00:04.700
وهي ان اللسان يكون عنده ما يعني وسيلة بلغه اللي هو اللي عنده قدر من المال ان يعينه على الطلب من اللي بيسموه العلماء البلغة ولا عنده شيء يبلغه ان المال يكون ان موجود ولو شيء يسير. عندك ميزانية للتحصيل. ميزانية للدورات ميزانية لكتب ميزانية ميزانية

183
01:00:05.400 --> 01:00:19.050
اه الباب ده مهم قوي لان اه طلب العلم الدنيوي محتاج مال طلب العلم الاخروي محتاج نقل ان الاجنحة المهمة اوي اوي اوي اوي هو الجناح التامن وربما يكون يعني

184
01:00:19.100 --> 01:00:36.350
طب اصل هختم خلاص دي ان شاء الله تلات دقايق واختم وهو التدرب على التعليم والتلقين في وقت الطلب. وانت بتطلب اتدرب على التدريس ما تكونش شيخ تاني ما تكونش شير ما تكونيش شيخة

185
01:00:36.900 --> 01:00:50.700
مش هتاخدي دورة في التجويد تديها لي تاني يوم. لأ في فرق ما بين واحد بيجرب وفي واحد ايه شغال خلاص قلب واخدة لي دورة مش عارف ايه ده في ناس دلوقتي شغالة كده

186
01:00:51.200 --> 01:01:07.200
اللي بتحضر درس اه تيجي تاني يوم عمالين يعني مسلا مسلا في درس اه اوائل ما نزل اتكلم عن الفاتحة على طول في جروب انعقد عن الفاتحة. بشرح الفاتحة عندي في الحلقة. تعملي ايه بقى؟ بسمع دروسك وافرغها واروح اقولها لهم

187
01:01:07.900 --> 01:01:29.050
في فرق بين انك تبلغ مبلغ آآ واحد يعني ايه بيبلغ نصيحة في في واحد بيبلغ وهو ايه يعني متلبس بزي المعلم ده دمار اوعى توعى فيه احنا مشكلة في ناس كتير صالحين

188
01:01:29.350 --> 01:01:49.100
للاسف لما كبروا وما عندهمش مهارة الالقاء اما بدأ يشتغل في الالقاء مؤزي جدا يا اما مش بيعرف يشرح او شرحه صعب او او او فده احد الاشكالات انه ما تدربش وهو صغير على الالقاء. فبيتدرب ازاي

189
01:01:49.150 --> 01:02:07.450
يعني مرة يزكر الناس بموعزة مرة يكون في قعدة فيقول كلمة برة مش عارف ايه كده انا كبالنسبة للشباب ممكن مرة يبقى قاعد مع شباب الجامعة يقول كلمة ممكن مرة في الشهر يقول كلمة بعد صلاة الفجر

190
01:02:07.600 --> 01:02:25.050
ممكن آآ يخطب جمعة مرة لكن بقى مش الخطيب الهمام ومش عارف ايه وانتزرونا الجمعة القادمة ونحن في وقفات مع اواخر سورة الشورى ايه يا عم وقفات ايه وخد جمعة ايه وايه اللي انت بتقوله؟ الكلام ده كبير

191
01:02:25.450 --> 01:02:43.100
فاه اه ناس كتير تلاقوهم في حياتكم متميزين جدا حتى في علوم الدنيا. بس ما يعرفش يشرح. ليه لان يا جماعة انك تكون معلم حاجة وانك تتعلم حاجة تتعلم رسالة. كون معلم دي مش سهلة

192
01:02:43.300 --> 01:03:00.750
دي محتاجة تدريب فممكن تتدرب بقى يعني مسلا كيف تلقي موضوع تقرأ الكتاب ده للشيخ محمد المنجد ممكن يفيدك فرج الله عنه ممكن آآ اه مهارات الالقاء لياسر الحزيني ممكن يفيدك

193
01:03:01.400 --> 01:03:21.800
الباب ده ضروري هتلاقي نفسك بعد كده بتتشرب وهتلاقي ان الموهبة دي بالتفاعل بتيجي بقى معك وانما الالقاء بالطلاق اه ابدأ ان التعلم ده التعليم هيجيلك بالتفاعل مرة تبني تريح مرة تبني تريح

194
01:03:22.350 --> 01:03:39.450
فهتبدأ تتدرب على تقديم الدروس والكلام ده. الجناح اللي بعد كده علو الهمة لازم يكون عندك علو هم وعلو الهمة ده زي يعني مكانة الخنساء كده شوفوا بتقول على اخيها ايه

195
01:03:39.650 --> 01:03:57.600
اعني جودا ولا تجمدا الا تبكيان في صخر الندى؟ الا تبكيان الجريء الجميل؟ الا تبكيان الفتى السيدة طويل النجاة بيع العباد ساد عشيرته امردا. اذا القوم مدوا بايديهم الى المجد مد اليه يده

196
01:03:58.000 --> 01:04:14.900
فنال الذي فوق ايديهم من المجد ثم مضى مصعبا. يكلفه القوم ما عالة. وان كان اصغرهم مولدا ترى المجد يهوي الى بيته. شف الكلام عامل ازاي ايه الاخت دي ؟ عجيبة! سبحان الله

197
01:04:14.950 --> 01:04:35.550
ترى المجد يهوي الى بيته يرى افضل الكسب ايه يحمده وان ذكر المجد انفيته تأزر بالمجلس ثم ارتدى هو تقول لك عليه هم اوي من الحاجات اللي تساعدك انك تقرأ في علو الهمة. ممكن كتاب الشيخ محمد الدكتور محمد اسماعيل مقدم يريحك جدا جدا

198
01:04:35.800 --> 01:04:49.400
وطبعا قصة بداية ابن عباس في طلب العلم ممكن ان شاء الله نبقى نحكيها لكم في يوم من الايام بتفصيلها والفوايد فيها هتستفيدوا جدا جدا منها  عموما يعني دي كانت ابنها سعد قوي

199
01:04:49.450 --> 01:05:04.900
اه باختصار ان العلم محتاج ادوات محتاج خطوات محتاج اجنحة اه اختم بحاجات بسيطة قوي كده في العجالة موضوع ترتيب الاولويات ده مهم جدا ايه اللي ابدأ به يا ترى علوم الالات ولا علوم المقاصد في بعض الناس علوم الايات دي

200
01:05:04.900 --> 01:05:21.550
اللي هي زي النحو والصرف والملاغة واصول الفقه واصول والمصطلح والحاجات دي. علوم المقاصد بقى الفقه والعقيدة والكلام ده. احيانا فيه ناس ييجوا الناحية دي ويدوسوا قوي وبعدين ياخد علوم الالات وبعدين يضع في طلب العلم فتلاقيه انسان جاف جدا

201
01:05:22.150 --> 01:05:33.950
مم ودور انه يعلق على خطيب الجمعة غلط كام غلطة الشيخ اللي بيدي المحاضرة دي الحديس فيها ضعف ومش قدها هو هنا قاعد في الحتة دي. والتاني اللي بيدوس في المقاصد ويسيب

202
01:05:33.950 --> 01:05:51.750
قلة اتزان في الضبط. لا لا هذا ولا زاك. رتب اولوياتك وحاول ايه؟ تشوف العلماء عملوا لكل باب من دول الحد الادنى. فهتلاقي في البيقونية في مصطلح هتلاقي الادرومية في مش عارف ايه هتلاقيه في كل متن من دول حاجة. خد الحاجة البسيطة دي وتساعدك

203
01:05:51.900 --> 01:06:11.350
طبعا اهمية الفقه ضروري جدا جدا جدا دي من الاولويات. طبعا مع الايه؟ والعقيدة طبعا من الاوليات في الفقه انك لازق الناس بحاجة الى ما يصلح طهارتهم وصلاتهم يوميا عيب اوي اوي اوي ان بعض الناس بتتندر على مسائل الايه؟ المسائل التي تهم المرأة كالحيض والنفاس وكده

204
01:06:11.450 --> 01:06:22.600
بيقول لك ايه ما انتم شاغلين الناس في المسائل ديت وبتاع وفي الاخر خالص هو مش قادر يستوعب ازا كان اقرب الناس لك لو انت مش لاقي له حل في ادنى مشكلة اقرب الناس لك محارمك

205
01:06:22.800 --> 01:06:33.700
وادنى مشكلة الامور اللي ان احنا نتكلم بنقول اللي فيها دي. لو انت مش لاقي له حل ومش عارف حكمه. كيف تحل امر امة ازا كان اللي حواليك ان انت مش عارف تبت في كلمة

206
01:06:34.350 --> 01:06:49.350
بادنى شيء تيجي تقول لي والامة وانتم سايبين امي تقيل اللي انت سايبها وسبحان الله غالبا الشخصيات ديت لا تلاقيه فعل شيء للامة ولا فعل شيء لامه اه وعمليا هؤلاء

207
01:06:49.650 --> 01:07:06.700
ما اكتفوا بهذا الامر. انت عندك احكام عملية تحتاجها كالاكسجين تحتاجها كالماء آآ في اه في حد عنده نتوء بيشغل الناس دايما بالمشاكل الحاجات الفرعية دي على حساب الكليات ماشي يرد على هذا

208
01:07:06.900 --> 01:07:22.100
لكن لا تشوش على الفكرة المركزية انك تتعلم وتحصن نفسك في العلم الشرعي. العقيدة دي ضروري جدا. اللي منكم عاوز ياخد حاجة ممكن عقيدة ميسرة لاحمد القاضي تفيده آآ اهمية الفقه ممكن تسمع لعامر بهجت

209
01:07:22.200 --> 01:07:36.850
اه فقههم جميل قوي وبسيط ومناسب وتستفيدوا جدا. اللي عاوز بقى يبدأ في العلم ممكن اكاديمية تزاد تفيده قوي فاهمته ترتيب الاولويات دي مهم قوي. مهم جدا مطالعة الكتب يا جماعة. يكون عندك

210
01:07:37.150 --> 01:07:55.700
يعني مهارة القراءة دي ضروري في حياتك. القراءة دي غذاء العقل. الجسد له احتياجات. والروح له احتياجات. والعقل له احتياجات من ضمن ضمن احتياجات المعرفة ثم واختم بها وهي التزكية. التزكية سم التزكية سم التزكية سم التزكية

211
01:07:56.450 --> 01:08:10.950
لان النفس مسل الدابة اذا اهملها الانسان كانت شرودا. تشرد منك على طول البد ضروري جدا جدا. كل الكلام اللي احنا قلناه ده اصلا عشان تزكي نفسك. ولو ما زكيتهاش كل سنة وانت طيب. راحت كل حاجة. مش محتاجينها

212
01:08:11.350 --> 01:08:30.100
تبقى انت طالب علم ومليء حسد وبخل تبقى انت طالب علم وعندك حب التصدر تبقى انت طالب علم ومزعج جدا يعني ازن ان ده هيكون في يعني اشكالات كبيرة اوي اوي. اللي منكم بقى عاوز يمشي ويعرف اخونا يعني الاخ احمد سالم

213
01:08:30.250 --> 01:08:47.000
دي كتاب جميل جدا اسمه السبل المرضية. فعامل مستويات لطلب العلم والتحصيل اراها من انفس الكتب في هذا الباب اللي منكم عاوز يبقى حاجة موسوعة كده قدام عينه ممكن ايه عاوز يدرس ايه في العقيدة يدرس في الفقه يدرس ايه في كذا الكتاب ده كتاب مناسب جدا

214
01:08:47.050 --> 01:09:00.300
واسأل الله سبحانه وتعالى ان يحفظ ويعفو عن آآ جميعنا واسأل الله ان يسددنا واياكم لما فيه خير ويرزقني واياكم العلم النافع والعمل الصالح. وجزاكم الله خيرا