﻿1
00:00:00.400 --> 00:00:26.750
انا لما اتكلمت في موضوع المعابر موضوع المعابر وسمعتوا حضراتكم النبرة اللي بتبينا احنا ان احنا مش عقلاء ولا حكماء وانه ولا متزنين وان هناك تهورا يقول لك لا يا جماعة

2
00:00:26.800 --> 00:00:49.500
يا جماعة دي اتفاقية دولية عايزني اخالف التزامات دولة لما اتكلمنا عن اتفاقية المعابر ويعني وذكرت ما يقوله الناس عن انه بلاش هوج وبلاش نزق ولازم نلتزم ونضبط الاعصاب وكده

3
00:00:50.600 --> 00:01:15.450
تعالوا بقى نتحاسب لو سمحتم نتحاسب المسألة هوضح لكم علشان تكتشفوا ان هم بيلعبوا على قلة سقافتنا احنا مش عارفين حاجة هي اتفاقية المعابر دي جزء من اتفاقية السلام تبع اتفاقية السلام

4
00:01:15.850 --> 00:01:35.800
يعني اتعملت مع اتفاقية السلام بحيس لو احنا خالفناها يبقى لازم هنحارب لا اتفاقية السلام معمولة من خمسة وتلاتين سنة من تلاتين سنة اتفاقية السلام معمولة سنة تمانية وسبعين من تلاتين سنة

5
00:01:37.600 --> 00:02:00.450
وخلاص بقى فيه سلام وما فيش حرب حلو كده؟ خلاص اهو من تلات سنين بس من تلات سنين فقط سنة الفين وخمسة فقط اتعملت اتفاقية المعابر طب ليه غصب عننا؟ بالعافية؟ يعني كنا مضطرين ما فيش اي اضطرار

6
00:02:00.700 --> 00:02:25.650
ده احنا عملناها كده ليه عملناها؟ هقول لك شارون اسرائيل قررت  لوحدها كده انسحاب احادي الجانب سميته ازن فض اشتباك او اعادة توزيع المهم هتنسحب وتسيب غزة اهو بدل ما غزة كانت قوات اليهود محتلاها هنسيب غزة وتمشي

7
00:02:26.350 --> 00:02:50.200
في تصرف وفي قرار احادي الجانب احادي الجانب اسرائيل بس لقرارته فكتخديم تخديم بقى على خطة شارون تخديم على قرار شارون اتعملت اتفاقية المعابر كانت كنا نستطيع ان نقول لأ مش هنعمل اتفاقية. مش مضطرين نعمل اتفاقية المعابر. مش جبر مش

8
00:02:50.200 --> 00:03:06.200
بالضرورة يقوم لما تعمل اتفاقية المعابر اللي انا بقول لك اصلا انها ما لهاش لازمة وكانت غلط ومش مضطر لها. وبتخدم بها على شارون تيجي النهاردة تقول لي تيجي النهاردة تقول لي

9
00:03:06.450 --> 00:03:20.200
آآ تحتج بها؟ طب حلوة اوي تقول لي انا اتفقت. يعني مسلا النهاردة افرض انا نازل في الشارع فجه اخويا اخويا ولا ابن خالتي ولا ابن عمي قال لي لأ مش هتقدر تمشي النهاردة في الشارع

10
00:03:20.500 --> 00:03:33.550
ولو مشيت هضربك ليه يا حبيبي يقول لي اصل انا بصراحة اتفقت مع الراجل الفتوة اللي برة ده ان انا اساعده اني اضربك لو انت مشيت في الشارع قال طب وبتتفق ليه

11
00:03:33.700 --> 00:03:58.300
ولما تتفق تخلي الاتفاق ده يلزمني انا وتقول لي معلش اصلي اتفقت تتفق معه ضدي ليه؟ انت لست مكلفا انت كنت تستطيع ان تكتفي بالاتفاقية القديمة. لذلك قلنا دائما ان اتفاقية المعابر اللي هي من سنة الفين وخمسة بس من تلات سنين فقط كانت مجرد تخديم ولم نكن آآ آآ يعني آآ

12
00:03:58.300 --> 00:04:24.100
مضطرين لها. ولذلك يا اخوة لازم نعرف انا مش نائب عن المحتل. انا مش نائب عن قوة الاحتلال. لما تسيب المعبأ لما تسيب المعبر وتمشي ده هي عايزاني انا اشتغل طرفين في نفس الوقت مش طرف واحد قبل كده. انت كنت اسمك مصر وده الاتحاد الاوروبي وده اسرائيل ودي السلطة الفلسطينية. دلوقتي احنا مشينا

13
00:04:24.100 --> 00:04:37.400
قادرين نفضل قاعدين لان الحقيقة المجاهدين بيضربونا وبيموتونا واحنا مش هنقدر نفضل نموت. فاحنا هنسيب المعابر وانت اشتغلي طرفين في نفس الوقت يعني حتى الاتفاقية بتقول احنا طرف وهم طرف

14
00:04:37.500 --> 00:04:58.650
لان هو بيقول لي اشتغل الطرفين في نفس الوقت انما الواقع ان القانون الدولي انا شايفين الكلام المحترم طبقا للقانون الدولي. بيقول انا طرف وده طرف انا اخرج اللي انا عايزه تعال يا حسين عايز تمشي؟ يلا خد تأشيرة ختم خروج اتفضل امشي

15
00:04:58.750 --> 00:05:11.600
كونك انت ما تدخلوش دي موضوعك انت او واحد وصل عندي هدخله انما يقول لي لأ اشتغل بدالي انا كمان كمحتل. اشتغل يمين وشمال داخل وخارج. لأ مين قال كده

16
00:05:12.100 --> 00:05:26.550
مين قال ان انا مكلف اشتغل الطرفين انما انا طبقا للاتفاقية مكلف بتكليفات معينة حتى لو كان موافقتي عليها يعني خلاص اصل انا عايز اشتغل طبقا للاتفاقية اشتغل كطرف كطرف

17
00:05:27.200 --> 00:05:49.900
مش اشتغل انا فين يا اخوانا اسرائيل مشيت فين يا جماعة السلطة الفلسطينية مشيت فين يا جماعة الاتحاد الاوروبي مشي طب خلاص الاطراف اللي معي في الاتفاقية مشيت الترتيب القانوني على كده ايه؟ ان من حقي الا انفذ الاتفاقية. فين شركائي؟ مش من حقي خلاص انا حر. ما تلزمنيش باي شيء في المعابر صورته

18
00:05:49.900 --> 00:06:03.650
تحرا ادخل واخرج زي ما انا عايز انا حر بقى لان دي بلدي اللي بيوصلني بدخلها واللي عايز اخرجه بخرجه زي مسلا حدودي مع ليبيا حدود مصر مع ليبيا انا واحد خارج بفتش الشنط

19
00:06:03.900 --> 00:06:19.100
سليمة قل له مع السلامة. ليبيا بترجع تفتشها تاني تشوفها سليمة يدخل ولا لأ كان قد اسمح بخروج شيء وليبيا ترفض انما اشتغل مصر وليبيا في نفس الوقت ما حدش في الدنيا قال كده. ما فيش قانون في العالم قال كده

20
00:06:19.200 --> 00:06:38.350
وبيستغلوا سزاجة ان الناس مش عارفة مين قال هذا الكلام مين قال؟ مين قال؟ ليبيا هناك قالت للناس خشوا مصر ييجوا عند مصر اقول له بمزاجي انا بقى كسلطة انا الدولة زات سيادة. انما اشتغل نائب عن المحتل عن الطرفين في ان واحد

21
00:06:38.350 --> 00:07:00.050
اقول لأ ده انا لازم ما اخرجش غير الطرف التاني عايز يدخله وهو بعيد وسايب المكان الوضع القانوني التكييف القانوني انا بتكلم قانون بقى انا النهاردة بتكلم قانون دولي قانون دولي حتى لو الناس عايزة تسمع دين هو ده الدين عندي انا الدين عندي انا المسلم عارف بزمانه

22
00:07:00.200 --> 00:07:20.650
مش مغفل ولا مغيب هذا نص حديث النبي عليه الصلاة والسلام المسلم عارف بزمانه. مقبل على شأنه مقبل على شأنه وفاهم الدنيا ماشية ازاي فاتفاقية المعابر حتى لو عايز التزم بها فان الشركاء مشيوا

23
00:07:21.100 --> 00:07:30.450
الوضع القانوني ان انا اقول والله انا كان لي شركاء مشيوا من حقي ان اتحلل بل من حقي ان الغي الاتفاقية. من حقي اي شيء انما اشتغل نائب عن المحتل

24
00:07:30.700 --> 00:07:50.400
محتل لم يصمد امام المقاومة فانصرف يقول لا والله العزيم ده لسة موجود وهفضل اشتغل بمنطقه وهو غائب شيء لا يمكن ان يقول به انسان ابدا طبقا للقانون الدولي. انا بتكلم مش دين يا اخوة مرة تانية. انا بقول لكم هذا هو

25
00:07:50.400 --> 00:08:09.100
قانونهم قانون الاتفاقية لا احد يستطيع ان يحتج على هذا الكلام آآ يقول والله ده ده فيه آآ آآ تهور او في شيء من هزا القبيل ابدا. ولذلك كل اللي احنا طلبناه ساعتها ولغاية دلوقتي بنطلبه

26
00:08:09.800 --> 00:08:31.000
وان كان دلوقتي خلاص ما هي المعابر اتفاقية المعابر خلاص كل سنة وانتم طيبين بقت بقت ماضي انتهت انما انا بكلمكم الان عن ايه عن حكمة الاسلاميين هم لا يطلبون الا انا يا رب يكون بيسمعوني حد من بتوع القانون الدولي والقانون الاتفاقيات الدولية والقانون الدولي

27
00:08:31.000 --> 00:08:50.250
في كليات الحقوق القانون الدولي العام والاتفاقيات وحد يكون هذا الكلام يعني حد اي حد في الدنيا يقول لي ان في اتفاقية معناها ده ده احنا آآ آآ مصر والامارات

28
00:08:50.500 --> 00:09:09.850
والسعودية وسوريا الاربع بلاد دول والله ما انا فاكر البلد الرابعة سوريا ولا الاردن انما الاربع بلاد دول مصر والسعودية والامارات وسوريا او الاردن عملوا اتفاقية اسمها اتفاقية التصنيع تصنيع الحربي

29
00:09:10.000 --> 00:09:29.100
وانشأوا حاجة اسمها هيئة التصنيع العربية. اه هيئة التصنيع العربية بين الاربعة دول لما جه في مبادرة السلام وبعدها اتفاقيتين كامب ديفيد وبعدها معادلة السلام وزعلت الدول العربية ساعتها في الاول زعلت من من من فعل

30
00:09:29.100 --> 00:09:46.950
مصر فعل السادات يعني انسحبوا التلاتة من الاتفاقية انسحبوا التلاتة من الاتفاقية ما بقتش شد اتفاقية. عملت ايه مصر ساعتها وسبحان الله كانوا اربعة زي ما اتفاقية في معابر اربعة

31
00:09:47.750 --> 00:10:11.100
عملت ايه مصر عشان تعرفوا الفرق راح مطلعة مصر قانون داخلي قالت تستمر الهيئة العربية للتصنيع لكن طبقا للقانون الداخلي ومصر حرة بقى تتصرف فيها زي ما هي عايزة وخلاص الناس دول سابو الاتفاقية ومشيو لم يعد لهم شيء. شفت الفرق؟ وانا بكلمك اتفاقية واتفاقية

32
00:10:11.750 --> 00:10:36.250
حكومة وحكومة بلد وبلد اربع اطراف واربع اطراف ما الذي جعلكم يومئذ تتكلمون عنه الاتفاقية التصنيع العربية بهذه الصورة واما المعابر تفضل تقول لأ انا هفضل شركائي في معابر ما اقدرش اخالفهم ازا كانوا مشيوا وسابوا المعابر. لذلك الاسلاميون عندما يقولون هذا الكلام يقولونه ومعهم القانون

33
00:10:36.250 --> 00:10:46.750
وحتى القانون اللي هم معترفين به