﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:25.350
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. النهاردة هنكمل رد على هذا الشخص الملحد وهنتكلم النهاردة عن موضوع هل العلماء قدروا اخلقوا خلية حية من الصفر في المعمل. لكن قبل ما نرد على هذا الكلام اتمنى ان انتم تشتركوا في القناة. اضغط على الزر الاحمر واضغط على

2
00:00:25.350 --> 00:00:45.200
بعلامة الجرس علشان تجيلك كل الاشعارات بكل الحلقات الجديدة نسمع اولا ادعاء هذا الشخص الملحد بان العلماء قدروا يخلقوا كائنات حية. طيب طالما الكائن الحي عبارة عن خلية واحدة جواها جزيء دي ان ايه

3
00:00:45.200 --> 00:01:05.200
له شكل معين وكل الخلايا في النهاية عبارة عن تفاعلات كيميائية بتحصل بين زرات. ليه العلماء ما قدروش يعملوا كائن حي لحد دلوقتي؟ مين قال لكنهم ما عرفوش. للاسف الشديد كالعادة الاسلوب المستفز والتسطيح الشديد والتبسيط المخل. بيخلي لك الكائن الحي

4
00:01:05.200 --> 00:01:25.200
مجرد خلية واحدة في جزيء دي ان ايه بشكل معين. برجع ازكر الناس ان ابسط شكل للخلية الحية الاولى في غاية التعقيد. وبارجع اقول ان العلماء لما بيتكلموا عن الاوريجينوف لايف نشأة الحياة واشكالية نشأة الحياة

5
00:01:25.200 --> 00:01:45.200
اللي هم العلماء اللي بيحاولوا يوصلوا لكيفية ظهور اول كائن حي على وجه الارض. العلماء دول بيدرسوا تلات حاجات اولا تعقيد الخلية. والخلية مش مجرد خلية جواها جزيء دي ان ايه. ايوال دي ان ايه فعلا مركب كبير

6
00:01:45.200 --> 00:02:05.200
في غاية التعقيد لكن الدي ان ايه مش هو المكون الوحيد اللي في غاية التعقيد في الخلية. ان شاء الله في حلقة اخرى لما لما نتناول باذن الله عز وجل فيلم وثائقي بيتكلم عن الخلية هنتكلم عن الريبوزوم ، والرايبوزوم دي من الاجزاء الاساسية في

7
00:02:05.200 --> 00:02:25.200
خلية اللي بتتكون تقريبا من اكتر من مليون مركب كيميائي. في غاية التعقيد وتصميمه في غاية التعقيد. وان الريبوزون من المكونات الرئيسية اللي لازم تكون داخل كل خلية حية. لان هي اللي

8
00:02:25.200 --> 00:02:45.200
بتقوم بتركيب البروتينات وعمل البروتينات الجديدة وقراية الدي ان ايه وتكوين البروتينات الجديدة وهكذا. فكونه انه يقول لك دي خلية مجرد فيها آآ دي ان ايه هي دي الخلية لأ هذا التسطيح الشديد. في تعقيد الخلية مخل جدا جدا. طيب العلماء بيدرسوا ايه

9
00:02:45.200 --> 00:03:05.200
كمان غير تعقيد الخلية قلنا المرة اللي فاتت مسألة المعلومات الجينية ومسألة التشفير. ان الدي ان ايه مش مجرد مركب كيميائي معقد لكنه مليء جدا بالمعلومات. وهذه المعلومات مشفرة. يعني في تقنية

10
00:03:05.200 --> 00:03:30.250
عينة متبعة لتدوين المعلومات في الدي ان ايه كويس؟ المسألة دي مسألة العلماء بيعتبروها انفورميشن بروسيسنج. يعني الخلية كأنها جهاز كمبيوتر بيعمل بيشتغل على المعلومات وبيقراها وبيتفاعل معها وبينفز على اساسها

11
00:03:30.250 --> 00:03:50.250
فبالتالي دي نقطة في غاية الاهمية وهنتكلم عنها اكتر في هذا الفيديو. ان الخلية كأنها كمبيوتر لو سوفتوير نو هاردوير والسوفتوير هو الاساس اللي الهارد وير بينفذه وبيجعل الكائن حي حي في الاساس

12
00:03:50.250 --> 00:04:10.250
معضلة الوظائف الحيوية. ان ايه اللي بيخلي اصلا الخلية الحية بتقدر تشتغل بيفك الدي ان ايه وبيقرا من الدي ان ايه وبيعمل بروتينات جديدة. كل هذه الوظايف الحيوية. ايه اللي بيخليها تشتغل؟ فتلخيصا

13
00:04:10.250 --> 00:04:30.250
العلماء في نشأة الحياة بيدرسوا تلت حاجات تعقيد الخلية اللي من ضمنها الدي ان ايه كتركيب لكن مش الدي ان ايه لوحده هو اللي معقد وبعدين المعلومات الجينية ومعضلة التشفير وبعدين الوظايف الحيوية نفسها. فبالتالي لو احنا هنتكلم عن علماء خلقوا

14
00:04:30.250 --> 00:04:50.250
حية يبقى هم قدروا يعملوا هذا التعقيد من الصفر وقدروا هم يشفروا المعلومات في دي ان ايه هم صنعوه من الصفر وقدروا هم يخلوا مكونات الخلية تمارس الوظايف الحيوية هم اللي

15
00:04:50.250 --> 00:05:10.250
خلوها تمارس وهي دي اعضل مشكلة في الموضوع. لما بيتكلم بقى مين قال لك ان هم ما عملوش؟ بيتكلم عن تجربة كريكفانتور تعالوا نسمع جاب انهي مقطع عن كريك فانتر بعدين نعلق ونرد عليه

16
00:05:10.250 --> 00:05:30.250
طيب كان اول عالم جينات يقدر هو فريق من العلماء انهم يخلقوا كائن حي من الصفر بكتيريا وكل صفة فيها هم اللي كاتبينها في جزيئة دي ان ايه اللي هم عاملينه على الكمبيوتر

17
00:05:30.250 --> 00:06:10.250
و طبعا الاقتطاع المخل من التقرير العلمي عن موضوع كريكفنتر دي اول مشكلة علمية منهجية هو عملها. كويس؟ اقتطع قص من التقرير بحيث ان هو يوهمك ان العلماء ايه؟ زي ما هو قال

18
00:06:10.250 --> 00:06:30.250
خلقوا خلية حية من الصفر. تعالوا نسمع كده مرة تانية لما بيقولوا ان هم خلقوا خلية حية من الصفر. تريج فينتر كان اول والعالم جينات يقدر هو فريق من العلماء انهم يخلقوا كائن حي من الصفر. بكتيريا وكل صفة فيها هم اللي كاتبينها في جزيئة دي ان ايه اللي هم عاملينه على الكمبيوتر

19
00:06:30.250 --> 00:06:50.250
فريق من العلماء هو وفريق من العلماء عملوا كائن حي من الصفر. طبعا الكلام ده غير صحيح. اللي بيحاول يوهمك بهذا الملحد ان العلماء قدروا يخلقوا هم الحياة. بما ان الحياة مجرد كيمياء معقدة. ليه ما ندخلش المعمل

20
00:06:50.250 --> 00:07:10.250
نركب نفس المركبات الكيميائية ويبقى عندنا كائن حي. اولا هذا لم يحدث الى اليوم. احنا في الفين وسبعتاشر وهذا لم يحدث. المشكلة ايه هي؟ علشان بس نبقى متفقين ان في بعض الناس بيعتقدوا ان لو هم قدروا يخلقوا كائن حي من

21
00:07:10.250 --> 00:07:30.250
الصفر وحنعلق على حتة من الصفر دي. لان الواقع ان لا يستطيع اي مخلوق انه يخلق كائن حي من الصفر. من صفر يعني ايه؟ يعني من العدم. كيف تستطيع انت ان تخلق من العدم العناصر الكيميائية اللي هتعمل منها

22
00:07:30.250 --> 00:07:46.700
مركبات كيميائية اللي في الاخر هتعمل منها كائن حي. مستحيل اصلا على الانسان انه يخلق العناصر من الصفر. العناصر اصلا موجودة في الكون. الله عز وجل هو الذي اوجد هذا

23
00:07:46.700 --> 00:08:03.900
كن من العدم الكون هذا حادث. كان بعد ان لم يكن. فهناك سبب وراء الكون احدث الكون واوجده من العدم عدم المطلق ما فيش لا مكان ولا زمان ولا طاقة ولا مادة ولا عناصر كيميائية ولا اي حاجة

24
00:08:03.950 --> 00:08:23.950
والعناصر الكيميائية دي هذه لم تكن موجودة في البداية اصلا. الكون مضبوط ضبط فيزيائي دقيق جدا سمح بوجود العناصر والذرات. وبعد كده هذا الضبط الفيزيائي الدقيق جدا سمح بنشأة النجوم اللي انفجرت

25
00:08:23.950 --> 00:08:43.950
باقي العناصر. فبالتالي مستحيل ايا ما كان. ان العلماء يخلقوا كائن حي من الصفر. لان العناصر اصلا موجودة كل اللي هم هيحاولوا يعملوه ان هم ياخدوا هذه العناصر ويكونوا المركبات الكيميائية ويقلدوا الكائن الحي

26
00:08:43.950 --> 00:09:10.800
يقل ربنا خلقه واوجده ويحاولوا يعملوا زيه كيميائيا في المعمل. ثم يرجوا ان مجرد ما يقدروا يركبوا هذا الكائن الحي كيميائيا في المعمل. ان فجأة هيدب فيه الحياة وهيمارس الوظايف الحيوية المطلوبة منه او المدونة في الدي ان ايه. طيب

27
00:09:10.800 --> 00:09:30.800
عمل ايه؟ ببساطة شديدة جدا جدا جاب دي ان ايه وحطه داخل خلية حية اصلا مخلوقة يعني مش هو اللي عاملها والخلية الحية دي بدأت تقرا الدي ان ايه الجديد اللي عمله وبدأ

28
00:09:30.800 --> 00:09:56.000
يتكاثر وينفذ الدي ان ايه اللي عمله طيب كريكفنتر قدر يعمل هذا الدي ان ايه من الصفر ما قدرش. هو جاب من الدي ان ايه يعني اقطع من الدي ان ايه قعد يشوف كائنات حية ويقطع من الدي ان ايه بتاعهم اللي هو عايزها

29
00:09:56.000 --> 00:10:16.000
وبعدين لزق دي في بعض لزق القصاقيص من الدي ان ايه دي في بعض. وبعدين راح زرع الدي ان ايه اللي هو مركبه من دي ان ايه معمول اصلا. حط هذا الدي ان ايه الجديد مكان دي ان ايه خلية

30
00:10:16.000 --> 00:10:36.000
كاملة والخلية الجديدة استوعبت الدي ان ايه الجديد قدرت تقراه وتتعامل معه. فبحسب وصف كريكفان ان هو عمل سافت وير حطه في هارد وير وشال السوفتوير القديم بتاع الخلية الاصلية حط

31
00:10:36.000 --> 00:10:56.000
جديد هو عامله والخلية بدأت تنفذ السوفتوير الجديد اللي الكراكفنتر عمله. بيبقى احنا ابعد ما يكون كون عن حاجتين. الحاجة الاولانية ان احنا نعمل الخلية المعقدة بنفسنا في المعمل. احنا بنجيب خلية

32
00:10:56.000 --> 00:11:16.000
يا حية جاهزة ونحط فيها الدي ان ايه اللي احنا عاملينه والدي ان ايه اللي احنا عاملينه مش احنا اللي عاملينه من الصفر. فيه نقطة انا حابب انبه اليها ان احنا هنسمع بعض التسجيلات آآ خاصة وهنسمع التقرير ده اكتر عشان نفهم الموضوع اكتر لان الموضوع مشوق جدا

33
00:11:16.000 --> 00:11:36.000
من في السنوات الاخيرة الفين وستاشر وحاليا الفين وسبعتاشر عمل جهاز كمبيوتر بيقدر يعمل سانسايز للدي ان ايه يعني جهاز كمبيوتر بيركب الدي ان ايه كيميائيا. وكراك فانتر بيشرح ان المسألة دي كانت في

34
00:11:36.000 --> 00:11:56.000
غاية الصعوبة ان هو يقدر بنفسه يعمل للدي ان ايه. لكن بارجع واقول تاني ان الدي ان ايه اه لكن كتركيب كيميائي ما هواش في نفس تعقيد الريبوزون مثلا. فبالتالي كون ان هو يقدر يركب دي ان

35
00:11:56.000 --> 00:12:17.150
ايه في المعمل ده اسهل بكتير انه يعمل رايبوزوم. طيب ايه الصعوبة وايه الاعجاز في الدي ان ايه؟ الانفورميشن المشفرة فيها. وده قطعا ولا شك يدل على وجود الله. المعلومات تدل على كائن عليم

36
00:12:17.150 --> 00:12:37.150
تشفير تدل على التصميم والاحكام والاتقان. والصعوبة اللي مارسها فريق كريكفنتور علشان يقدر هو يعمل سينسايز دي ان ايه. كل ده بيدل بما لا يدع مجالا للشك. ان لا يمكن قوة

37
00:12:37.150 --> 00:12:57.150
الطبيعة العمياء والعشوائية والصدفة هي التي تقوم بتركيب الدي ان ايه. ناهيك انها تشفر فيها معلومات مات. خلي بالك احنا هنتكلم عن الفورميشن تكنولوجي وانفورميشن بروسيسينج سيستمز. كمبيوتر له سوفتوير

38
00:12:57.150 --> 00:13:17.150
وخاردوير كانك بتقول مع الفارق الكبير اصغر خلية اعقد من اعقد كمبيوتر. وهذا ما لا شك فيه ولا ريب اللي اعقد كمبيوتر ما يوصلش لمستوى تعقيد الخلية اللي اصغر بكتير. فيه طبعا حاجة اسمها النانو تكنولوجي

39
00:13:17.150 --> 00:13:37.150
لكن مع النانو تكنولوجي لا يستطيع الانسان الى اليوم ان يقوم بتركيب رايبوزوم مكون من اكتر من مليون مركب كيميائي. احنا بنتكلم عن مستوى من التعقيد مذهل ومعجز. وان القضية مرة تانية مش

40
00:13:37.150 --> 00:14:04.700
مش مجرد تعقيد انما الانفورميشن السوفتوير. تخيل ان انت جايب كمبيوتر عليه ويندوز وعليه عليه سوفت وير وهارد وير وبتقول ده الطبيعة كونتها بمحض الصدفة والعشوائية العمياء هتقول عليه على اللي يقول الكلام ده ايه؟ انه متخلف عقليا. انه يستحق الضرب بالنعال

41
00:14:04.800 --> 00:14:24.800
ما فيش عقل يقول كده. فبالتالي كون ان واحد ملحد عاوز يتكلم عن الروح اللي هي غيب. وعلشان ينفي وجود الروح روح يكذب ويقول ان العلماء خلقوا خلية حية من الصفر بما يوهم ان لما هم عملوا كيمياء معقدة

42
00:14:24.800 --> 00:14:44.800
الكيمياء تحولت الى احياء لوحدها. وان الكيمياء لوحدها بدأت تمارس الوظايف الحيوية بدون الحاجة الى الروح ده نصب واحتيال وكذب ودجل وقل زي ما انت عايز تقول. فبالتالي كل اللي عمله فانتور ايه انه حط

43
00:14:44.800 --> 00:15:04.800
جوة الهارد وير اللي ربنا خلقه. والهارد وير الحي اصلا اللي ربنا خلقه بدأ يقرا السوفتوير الجديد وينفزه وهزه هي الوسيلة الجديدة اللي العلم من خلالها بيعمل الانسولين وكمان بيعمل بنزين. بيكتب في الدي ان

44
00:15:04.800 --> 00:15:24.800
ايه ازاي يتعمل الانسولين؟ ما الانسولين ده عبارة عن بروتين الجسم بينتجه فمتكود في الدي ان ايه فراحوا خدوا الكود بتاع ازاي تعمل انسولين حطوه جوة خلية فبقت الخلية دي مهمتها انتاج الانسولين فبدأت بتنتج انسولين

45
00:15:24.800 --> 00:15:44.800
او البنزين البنزين ده مركب كيميائي ممكن الخلية تعمله. لكن المعضلة الكبرى ايه؟ ان العلماء غير قادرين على ان هم يعملوا الخلية من الصفر لانها في غاية التعقيد فوق قدراتهم التكنولوجية

46
00:15:44.800 --> 00:16:04.800
بعدين هم غير قادرين على معرفة سبب اداء الوظايف الحيوية. ايه اللي بيخلي الرايبوزوم يروح ويقرا ويفك ويعمل بروتينات ما احناش عارفين. فكل اللي هم عملوه ايه؟ خدوا دي ان ايه او عرفوا الكود اللي ربنا كاتبه

47
00:16:04.800 --> 00:16:24.800
في الدي ان ايه وقالوا اه والله الكود ده احنا هنتعلمه ونشوف احنا عايزين الخلية تعمل ايه وهنزرع فيها سوفتوير جديد من تاجنا. فهم بشكل مباشر او غير مباشر بيعترفوا بالتصميم الالهي للخلية التي هي في

48
00:16:24.800 --> 00:16:52.850
غاية التعقيد السوفتوير الالهي المشفر داخل الخلية وسر اداء الوظايف الحيوية اللي احنا مش قادرين نعرفها لغاية دلوقتي هنسمع كده تقرير كريكفنتور الاصلي اللي هذا الملحد اقتطع منه علشان نفهم بالظبط عمل ايه. ده جزء من التقرير اللي شريف جابر اقتطع منه

49
00:16:52.850 --> 00:17:15.200
الاجزاء اللي هو حطها في الفيديو طبعا دي بدايتها ده جزء هو ما جابوش في التقرير بيقول بمنتهى الصراحة ان كريكفنتور حط استرانس من الدي ان ايه في خلية. فبالتالي معناها ايه؟ ان انا

50
00:17:15.200 --> 00:17:35.200
خليت الخلية اللي ربنا خلقها تنفذ لي انا حاجات صناعية انا عايزها تتعمل. الخلية ما بتعملهاش في طبيعة. انا حطيت سوفتوير جديد الخلية الحية اصلا بتنفذ لي السوفتوير الجديد. نسمع كده هذا الجزء وركزوا على

51
00:17:35.200 --> 00:18:00.200
ده بعض الالفاز هنا بيقول ان اللي احنا عملناه ان احنا خلينا خلية تشتغل بجينوم احنا مركبينه. فهو ما خلقش الخلية ما خلقش كيان حي من الصفر. ده عنده كائن حي

52
00:18:00.200 --> 00:18:54.000
حية وحط فيها جنون جديد والخلية نفذت الجينوم الجديد  نسوي هذا  الى الساعة. ركز تاني كده معلش على الكلمة اللي هو قالها دي لو احنا عارفين ازاي صمم خلية فده اقرار غير مباشر بتصميم الخلية ان الخلية مصممة. انا ما اعرفش الراجل ده ملحد ولا مش ملحد ولا

53
00:18:54.000 --> 00:19:15.600
ملحد ولا مش ملحد؟ ما يهمنيش. ما يهمنيش. دراساته اثرت على ايمانه ولا لا؟ لكن الامر بدهي اعترافهم بالتصميم والاحكام والاتقان. واعترافهم بان الخلية هارد وير وسوفت ويرز زي الكمبيوتر بالزبط. وان احنا

54
00:19:15.600 --> 00:19:35.600
نخلي الكمبيوتر يعمل لنا سافت وير ونحطه في الخلية الخلية تقراه. كل ده دليل على انتاليجنس. والمحاولات اللي هم على اساسها بيحاولوا يعملوا الدي ان ايه هم اللي عاملينه. كل مجهوداتهم

55
00:19:35.600 --> 00:20:13.700
واخطائهم وتصحيحاتهم واخطائهم وتصحيحاتهم دليل على الاحكام والاتقان والتصميم  الى الساعة. فهو بيقول لو احنا عارفين ازاي نصمم خلية تعمل لنا اللي احنا عايزينه. وممكن احنا نعمل الجنون ونحطه في الخلية تعمل لنا اللي احنا عايزينه. فهم ما خلقوش الخلية. لكن هم حطوا الدي ان ايه الجديد

56
00:20:13.700 --> 00:20:57.300
في هذه الخلية  فهنا بيقول كود الحياة. وانت ممكن دي ان ايه تطلب دي ان ايه تيجي لك بالبريد وفريقه اشتروا اكتر من الف قاصد دي ان ايه ده في البداية خالص. طبعا انا قلت ان هم حاليا عملوا جهاز بيقدر يعمل دي ان ايه

57
00:20:57.300 --> 00:21:28.950
كيميائيا وقلت ان المشكلة مش في التعقيد الدي ان ايه ككاميكالز. لكن في المعلومات طفر فيها ان اللاعب فخدوا القصاقيص دي وراحوا ايه ؟ ركبوها على بعض. فبقت الكبيرة الوصلة الكبيرة للدي ان ايه دي صناعة بشرية. ماشي

58
00:21:28.950 --> 00:22:05.900
ما فيش مشكلة لكن هي في الاصل مش هو اللي مركبه في البداية. هو خد الاجزاء اللي هو عايزها لحمها في بعض عمل من الدي ان ايه   ايتبواز اللايف هنا اخر كلمة بيقولها ايه؟ كانت حية. هم ما احيوهاش. ما احيوهاش. هي

59
00:22:05.900 --> 00:22:25.900
كانت حية. شالوا منها الدي ان ايه القديم بتاعها. حطوا فيها دي ان ايه جديد. وهم مش عاملينه من الصفر كمان. يا اختاروا الاجزاء اللي هم عايزينها لحموها في بعض وحطوها جوة الخلية. الخلية عملت ايه؟ قريتها وبدأت تتكاثر

60
00:22:25.900 --> 00:22:55.900
قسم هي كانت اصلا حية. فقرت السوفتوير الجديد. فهو علشان كده بيقول ايه؟ ان الخلايا جديدة دي بقى ابوها الكمبيوتر ليه ؟ لان احنا خلينا الكمبيوتر يعمل لنا الخلية الاصلية مبنية على الدي ان ايه القديم. الخلية الجديدة مبنية على الدي ان ايه الجديد. لكن هل الكمبيوتر

61
00:22:55.900 --> 00:23:23.000
هو اللي خلق الخلية الجديدة المبنية على الدي ان ايه الجديد؟ لأ الخلية هي اللي مارست الوظائف الحيوية بالطريقة المجهولة اللي العلم ما يعرفش ليه الوظايف الحيوية بتشتغل وايه اللي بيخليها تقف؟ فهم حطوا الدي ان ايه الجديد والخلايا الجديدة بقت بناء على

62
00:23:23.000 --> 00:23:42.100
قال ايه الجديد. فمجازا يتقال ان دي خلايا ابوها الكمبيوتر مجازا. لكن الكمبيوتر مش هو اللي عملها. الكمبيوتر ما هو الا التشفير في الدي ان ايه الجديد. لكن الخلية اللي خلقها ربنا

63
00:23:42.300 --> 00:24:02.300
العلماء ما ادخلوش ما خلوهاش كانت ميتة وبقت حية. تمارس الوزايف. هي لوحدها بتمارس الوظايف. هم يا دوبك شالوا القديم حطوا الجديد فمرست هي لوحدها. الوزايف وعملت الخلايا الجديدة بناء على الدي ان ايه الجديد. فبرجع مرة تانية واقول

64
00:24:02.300 --> 00:24:22.300
ده اعتراف اصلا بالاحكام والتصميم والاتقان واعتراف اصلا بان الخلية سوفت وير وهارد وير انت ما خلقتش الهارد وير القديم مش انت اللي بتخلي الهارد وير القديم يشتغل ويمارس الوظايف الحيوية. الخلية

65
00:24:22.300 --> 00:24:42.300
ده نتاج عمل الهاردوير القديم اللي انت ما عملتوش. نتج عنه هارد وير جديد برضه مش انت اللي عامله. انت يا دوبك حطيت شفرة ازاي يتعمل؟ وانت ما لكش اي دخل في ان الخلية نفذت السوفت وير الجديد. هي بتعمل ده لوحده بشكل

66
00:24:42.300 --> 00:25:02.300
مجهول. انا هكتفي بهذا القدر بخصوص الكلام عن تجربة كريكفنتور والوهم اللي شريف جابر كان عاوز ينشروا ان العلماء خلقوا خلية حية من الصفر طبعا هو حاطط صورة داروين وهو من ضمن الحاجات اللي هو بيتكلم عنها في الحلقة دي ان التطور

67
00:25:02.300 --> 00:25:22.300
ارويني حقيقة علمية ثابتة وكذا. قلت قبل كده ان من اركان نظرية التطور السلف المشترك وشجرة الحياة. طب ايه رأيك انك اللي انت بتستشهد به بيقول ان ما فيش حاجة اسمها سلف مشترك. وبينكر شجرة الحياة. ودي هدية النهاردة

68
00:25:22.300 --> 00:27:17.850
تعالوا نشوف هذا الفيديو     اه   اه  آآ والاسلوب  باختصار علشان انا مش هقدر اترجم الفيديو حرفيا الراجل ده بيقول ان ما فيش سلف مشترك ما فيش حاجة اسمها شجرة الحياة. شجرة الحياة دي كانت

69
00:27:17.850 --> 00:27:37.850
صناعة علمية قديمة الادلة ما دعمتهاش وما فضلتش مستقرة. اللي بيقول الكلام ده مين؟ ده متخصص في دراسة الدي ان ايه. ومتخصص في دراسة الجينو. فبالتالي هو متخصص في دراسة

70
00:27:37.850 --> 00:27:47.850
طبعا اللي جنبه كان بيقول له بس هم كلهم من نفس الدي ان ايه يبقى ده معناه ان هم من نفس شجرة العيلة طبعا هو قال ما فيش حاجة اسمها شجرة

71
00:27:47.850 --> 00:28:07.850
الحياة دي ما فيش شجرة الحياة. قال الدليل على كده ان في دي ان ايه لو احنا حطيناها في خليتك مش اشتغل فبالتالي اه في دي ان ايه ممكن نحطه في خلية تانية تشتغل في دي ان ايه نحطه في خلايا تانية ما تشتغلش. فده دليل ان في اشكال مختلفة

72
00:28:07.850 --> 00:28:17.850
من الدي ان ايه وده دليل ان ما فيش شجرة حياة. لان لو كان في شجرة حياة كان ممكن اي دي ان ايه نحطها من هنا تشتغل هنا. كراك فانت

73
00:28:17.850 --> 00:28:37.850
بيقول ده مش حاصل وفيه عندنا جينومات كثيرة جدا جدا مختلفة واشكال دي ان ايه كثيرة جدا جدا مختلفة. بيقول ما فيش اوف لايف شجرة حياة بيقول ممكن فيه اللي هي شجيرات حياة كده يعني شجيرات حياة. دي هدية للناس اللي بيؤمنوا

74
00:28:37.850 --> 00:28:57.850
التطور طبعا انا برجع واكد ان ما دام انت هدمت ركن من اركان نظرية التطور يبقى انت ما بتتكلمش عن التطور الدرويني. انت انت بتتكلم عن نظرية تانية بغض النزر عن تفاصيل ايمانه في باقي اركان نزرية التطور ده ما يهمنيش. لكن هو هدم اهم ركن

75
00:28:57.850 --> 00:29:17.850
اركان نظرية التطور اللي هي السلف المشترك وشجرة الحياة. انا هكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو لو كان الفيديو عجبك لايك وشير وسابسكرايب ما تنساش ان انت تعمل لايك ما تنساش ان انت تشارك الفيديو مع غيرك. الى لقاء في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل. لا تنسوني من صالح دعائكم

76
00:29:17.850 --> 00:29:32.031
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته