﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:25.350
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. هنكمل رد على هذا الشخص الملحد وما زلنا بنتكلم عن موضوع الروح والحياة وخلق الحياة في المعمل. لكن قبل اما ندخل على التعليقات والردود اتمنى ان انتم تشتركوا في القناة. اضغط على الزر الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان تجي لك كل الاشعارات بكل الحلقات الجديدة

2
00:00:25.350 --> 00:00:40.950
نسمع كده كلام هذا الشخص الملحد ونرجع نعلق ونرد عليه. اذا من اللي فات ده كله اتأكدنا ان ما فيش حاجة اسمها روح هي اللي بتسبب الحياة. لاننا عارفين يعني ايه

3
00:00:40.950 --> 00:01:00.950
الحياة عارفين ايه اللي بيفرق ما بين الشيء المادي والشيء الحي وبنعرف نعمل كائنات حية. الكلام ده في غاية التدليس. لما ييجي حد يقول لك احنا عارفين يعني ايه حياة. وعارفين ايه اللي بيفرق ما بين الكائن الحي وما بين الشيء المادي. وبنقدر نعمل كائنات حية

4
00:01:00.950 --> 00:01:20.950
طبعا انا هركز اكتر في هذا الفيديو على موضوع بنقدر نعمل كائنات حية لان ده اكبر تدليس. والكلام ده له علاقة بالفيديو اللي فات. لكن فيه فرق كبير ما بين ان حد يقول احنا عارفين يعني ايه حياة. وعارفين ايه اللي بيفرق ما بين الكائن الحي وما بين الشيء المادي. لكن ده مش معناه

5
00:01:20.950 --> 00:01:40.950
ان احنا عارفين ليه الكائن الحي؟ حي؟ وليه المادة مش حية؟ النقطة دي في غاية الاهمية. كون ان انت تمسك الخلية وتحللها وتقول الخلية عبارة عن كزا وكزا وكزا ومركبات كيميائية في غاية التعقيد. ودي ان ايه ومعلومات في الدي ان ايه

6
00:01:40.950 --> 00:02:00.950
ووظايف حيوية كزا وكزا وتقدر تدرس كل دا وتفهم ازاي الحاجات دي شغالة تفهم هي بتعمل ايه ده مش معناه ان انت فهمت هي ليه بتعمل كده او ايه اللي بيحركها تخليها تعمل كده. فمسألة

7
00:02:00.950 --> 00:02:20.950
ما هو السبب وراء حياة الكائنات الحية؟ دي مسألة مختلفة تماما جدا عن فهمنا للكائنات حية ومدى تعقيد الكائنات الحية. في اجزاء كبيرة جدا جدا من هذا الفيديو. هذا الشخص الملحد بيحاول يوهمك

8
00:02:20.950 --> 00:02:40.950
ما دام قدرنا ندرس الكائن الحي بشكل دقيق جدا جدا. وبنعرف الكائن الحي شغال بيعمل يبقى ده معناه احنا عارفين هو شغال ازاي او ايه السبب في حياته وده باطل

9
00:02:40.950 --> 00:03:00.950
يبقى فيه فرق كبير جدا جدا ما بين ان انت تدرس الكائن الحي وتدرس الوظائف الحيوية بتعمل ايه وما بين ان انت انت تدعي ان انت عرفت السبب وراء حياة الكائن الحي. احنا بالفعل عارفين الكائن الحي عبارة عن ايه وعارفين

10
00:03:00.950 --> 00:03:20.950
فين ان الكائن الحي معقد تعقيد شديد جدا جدا وبيحتوي على معلومات جينية وبيمارس وظايف حيوية معينة لكن لكن معرفتنا للتلات حاجات دي مش معناها ان احنا عارفين ازاي الحاجات دي نشأت وايه السبب

11
00:03:20.950 --> 00:03:40.950
الحياة الموجودة في هذه الخلية يعني ايه؟ يعني فكرة ممارسة الوظائف الحيوية اللي احنا هنتفرج عليها كمان شوية ايه السبب اللي بيخلي اجزاء الخلية تتحرك وتعمل هذه الوظايف الحيوية. ده سر

12
00:03:40.950 --> 00:04:00.950
من الاسرار العلماء لسة مش عارفينه. فبرجع واقول تاني ان مش معنى ان العلماء عارفين ايه هي الوظايف الحيوية ان ده معناه ان هم عارفين السبب وراء تفعيل هذه الوظائف الحيوية. ندخل بقى في موضوع ان العلماء

13
00:04:00.950 --> 00:04:20.950
يقدروا يعملوا كائنات حية في المعمل. برجع واقول مرة تانية هو ليه مهتم بهذه النقطة؟ هو مهتم بهذه النقطة لان هو عاوز يقول ان ان العلماء في المعمل قدروا يعملوا كائنات حية. ده معناه ان هم حولوا شيء مادي الى شيء حي

14
00:04:20.950 --> 00:04:40.950
يمارس وظايف حيوية ويبقى كده ما فيش حاجة للروح. لان العلماء قدروا يحولوا شيء مادي الى شيء حي وده شيء غير حقيقي ولم يحدس. زي ما قلنا في الفيديو اللي فات ان العلماء بيستخدموا خلية حية اصلا او

15
00:04:40.950 --> 00:05:00.950
ومكونات حية من الخلية الحية اصلا مش هم اللي بيركبوها من البداية وكل اللي العلماء بيعملوه هو انهم يدخلوا معلومات والخلية بتمارس وظايفها بشكل عادي جدا بتبتدي تقرا المعلومات الجديدة فتنفذ

16
00:05:00.950 --> 00:05:20.950
حاجات جديدة لكن لا العلماء ركبوا هذه الخلية او اجزائها من البداية ولا هم السبب وراء تفعيل الوظايف ودي نقطة في غاية الاهمية. النهاردة هنسمع بعض المقاطع من فيلم وثائقي كانت عاملاه قناة البي بي سي عن الخلية. الفيلم ده

17
00:05:20.950 --> 00:05:50.950
عن تلات تجزاء المقاطع اللي احنا هنسمعها دلوقتي من الجزء التالت بيتكلم عن الحياة في المعمل. تي ان المذيع ده شخص ملحد غالبا لان ده اللي واضح من كلامه في هذا الوثائقي وفي هذا الجزء بيتكلم عن جزيء الدي ان ايه وبيقول ان جزيء الدي ان ايه

18
00:05:50.950 --> 00:06:10.950
ده اهم شيء في الخلية الحية. فيه نقطة في غاية الاهمية الفكر الاختزالي بتاع الناس الماديين كانهم بيحاولوا يقولوا ان شيء واحد بعينه في الخلية هو السبب في ان الخلية حية. ففي بعض العلماء بيقولوا اه ده

19
00:06:10.950 --> 00:06:30.950
دي ان ايه؟ هو الشيء الرئيسي في الخلية. من غير الدي ان ايه الخلية مش هتبقى حية ومش هتقدر تمارس وظايفها الحيوية لكن هنتكلم فيما بعد ان الدي ان ايه لوحده مش كفاية. الدي ان ايه عبارة عن كل حاجة الخلية

20
00:06:30.950 --> 00:06:50.950
ايا بتحتاج تعملها مدونة في هذا الدي ان ايه. يعني معلومات شرح تفاصيل وصف الخلية المفروض تعمل ايه علشان تمارس وظايفها الحيوية؟ كل هذه المعلومات مدونة في الدي ان ايه. طيب المعلومات دي هتتقل

21
00:06:50.950 --> 00:07:10.950
ازاي وهتتنفذ ازاي؟ فده جزء تاني الخلية الحية محتاجاها علشان تقدر تمارس الوظايف الحيوية. يبقى مجرد السوفت وير لوحده. لو انا قلت ان الدي ان ايه ده مشابه للهارديسك اللي عليه الاوبريتنج سيستم اللي عليه الويندون

22
00:07:10.950 --> 00:07:30.950
طب الويندوز ده هيشتغل ازاي من غير بقية اجزاء الكمبيوتر. لازم يكون فيه باقي اجزاء الهارد وير عن الدي ان ايه ده جزء هارد وير اللي هو التركيب الكيميائي بتاعه وجزء سوفتوير اللي هو المعلومات المدونة فيه

23
00:07:30.950 --> 00:08:00.950
فكأن ده الهارد بالزبط جزء فيزيكال وجزء مدون عليه. طيب ده هيشتغل لوحده هينفذ ازاي الويندوز؟ لازم نحط في باقي الجهاز الكامل. علشان خاطر الجهاز يقرا من الهارد ابتدي شغله فهنا بيتكلم

24
00:08:00.950 --> 00:08:30.950
امتى العلماء اكتشفوا تصميم الدي ان ايه وخلوا بالكم ما احنا هنتكلم في نقطة في غاية الاهمية. حاجة العلماء بيسموها يعني ايه من كلمة يعني شيء مخصص ومحدد معناها تعقيد. يعني احنا بنتكلم عن مستوى من مستويات التعقيد. لكن لاداء مهمة معينة

25
00:08:30.950 --> 00:08:50.950
فبالتالي دي فكرة يعني ايه ؟ يعني العلماء بيقولوا ان الدي ان ايه بتاعه ده بهذا التصميم لا يمكن يكون شيء جه نتاج الصدفة او نتاج قوى الطبيعة العمياء. ده

26
00:08:50.950 --> 00:09:20.950
كائن عليم وحكيم وله ارادة اراد ان ينفذ شيء معين علشان يقوم بوظيفة وظيفة معينة فراح عمل هذا التصميم. ايه هي الوظيفة اللي هذا الكائن المريد العليم الحكيم اراد انه ينفذها ان الدي ان ايه دي تبقى قادرة على تخزين الانفورميشن. وبعدين الانفورميشن دي

27
00:09:20.950 --> 00:09:49.150
تتقري بسهولة تتخزن بسهولة ولما نحتاج نقراها تتفتح بسهولة وتتقري بسهولة. يبقى فيه هدف معين شيء مخصص محدد انا عايز الدي ان ايه يعمله. فبحط تصميم محدد معين علشان يقدر الدي ان ايه يقوم بالوظيفة المحددة اللي انا حددتها لها

28
00:09:49.250 --> 00:10:09.250
فبالتالي الدي ان ايه لازم يكون بطريقة اقدر اخزن معلومات كثيرة جدا جدا في مكان صغير جدا جدا. وبعدين لما اجي احتاج ان انا اقرأ هذه المعلومات اقدر افكها بشكل سهل. واقدر اعمل كوبي منها بشكل سهل. فكل ده معناه

29
00:10:09.250 --> 00:10:49.250
تعقيد شديد جدا لاداء وظيفة معينة يعني يبقى هنا هو بيتكلم عن تصميم الدي ان ايه وان الدي ان ايه ده عبارة عن اربع حروف معينة ده اختصارا. في المفروض ان فيه اربع عناصر كيميائية معينة هو رمز لهم

30
00:10:49.250 --> 00:11:19.250
اربع الوان احمر واخضر وازرق واصفر. الاحمر والاخضر والازرق والاصفر دول اربعة عناصر كيميائية. العلماء سموها ايه تي وسي وجي ايه تي سي وجي دول حروف اختصار للمواد دي. المواد الكيميائية دي مرتبة في الدي ان ايه بطريقة هي شفرة انفورميشن متشفرة

31
00:11:19.250 --> 00:11:49.250
في دي بحيث ان الدي ان ايه مشفر فيه كل المعلومات اللي الخلية محتاجة في الوظائف الحيوية النقطة اللي هو قالها دي في غاية الاهمية بيقول ان هذا التصميم وفكرة الاربعة الايه

32
00:11:49.250 --> 00:12:15.850
تي والسي والجي بيدوا للدي ان ايه امكانية ان هي تحمل معلومات. كاري انفورميشن وراح قايل عبارة في غاية الاهمية. يعني ما فيش حاجة زي كده وجدت في الطبيعة قبل كده. يعني كون ان الخلية الحية

33
00:12:15.950 --> 00:12:45.950
بتحتوي على معلومات على ده شيء فريد لم يوجد في الكون المنزور الا في الخلايا الحية. ودي نقطة في غاية الاهمية. في علماء كثر لما بيتكلموا على فكرة ان الليفنج سالز ار ان فورميشن بيست سيستمز يعني الخلايا مبنية على المعلومات

34
00:12:45.950 --> 00:13:14.600
وفكرة ازاي ان المعلومات بتتكون وهل يمكن للطبيعة وقوى الطبيعة العمياء ان هي ترتب الكاميكالز بالطريقة اللي تخليها تكون انفورميشن هو ده اللي احنا بنقول عليه احنا المؤمنين بوجود اله. بنقول عليه معجزة قطعية الدلالة على وجود الله. الحياة

35
00:13:14.650 --> 00:13:44.650
كونها بتحتوي على معلومات اشارة قطعية الدلالة على كائن عليم هو الذي وضع هذه المعلومات الخلية وان المعلومات لا يمكن مستحيلة انها تنشأ عن طريق الصدفة العمياء. خصوصا هذا الكم الكبير من المعلومات. فبالتالي احنا بنتكلم على ان الدي ان ايه فيه حاجتين. فيه كومبلاكسيتي

36
00:13:44.650 --> 00:14:04.650
وفيه مش بس لأ زي ما قلنا ان تعقيد معين لاداء وزيفة الا وهي القدرة على تخزين المعلومات بهذا الشكل المشفر باستخدام اربع عناصر كيميائية مختلفة ايه تي سي جي. الفيديو

37
00:14:04.650 --> 00:14:24.650
احنا هنشوفه دلوقتي فيديو في غاية الاهمية. فيديو مبهر جدا. بيصور لنا ممارسة بعض الوزايف الحيوية. المتعلقة بقراءة المعلومات من الدي ان ايه من اجل انتاج بروتينات. وخلوا بالكم دي نقطة في غاية الاهمية. لما العلماء قعدوا يتكلموا في

38
00:14:24.650 --> 00:14:44.650
مسألة الاورجنوف لايف وازاي الخلية الحية الاولى نشأت؟ بدأوا يقولوا ان الخلية في الاساس مكونة من بروتينات وبعدين ان في نقطة في غاية الاهمية ان الدي ان ايه في جزء منه مش عبارة عن بروتينات لكن في الغالب في الاغلب الاعم الخلية مكونة

39
00:14:44.650 --> 00:15:04.650
انا من بروتينات وبعدين العلماء بيسألوا ازاي البروتينات دي ممكن تكون نشأت من البداية في الاصل علشان تكون الخلية الحية لما العلماء بيدرسوا مدى تعقيد هذه البروتينات بيقولوا ان صعب جدا جدا هذه البروتينات تنشأ

40
00:15:04.650 --> 00:15:24.650
من غير طريقة نشأتها اللي هي المعلومات المدونة في الدي ان ايه. طيب طريقة نشأتها المدونة في الدي ان ايه هي وحدها كافية لنشأة البروتينات؟ لأ. ده احنا محتاجين الاجهزة اللي بتقرا المعلومات المشفرة

41
00:15:24.650 --> 00:15:49.600
فرع في الدي ان ايه والاجهزة اللي بعد كده بتكون البروتينات بعد ما بتقرا طريقة صناعتها من الدي ان ايه ايه؟ فبالتالي العلماء بيصلوا الى معضلة معينة ايه هي المعضلة دي ؟ معضلة الدي ان ايه والبروتينز. ان الخلية مكونة من بروتينات

42
00:15:49.850 --> 00:16:13.650
والبروتينات طريقة عملها في الدي ان ايه والدي ان ايه علشان يعمل البروتينات محتاج بروتينات. يعني لازم يكونوا الاتنين موجودين مع بعض. الدي ان ايه والبروتينات اللي بتقرا من الدي ان ايه علشان نقدر نمارس الوظايف الحيوية اللي هي في الاساس انتاج بروتينات. يبقى دي

43
00:16:13.650 --> 00:16:33.650
معضلة كبيرة جدا. المعضلة دي باكثر اختصار معناها ان العلماء لازم يبرروا وجود الاتنين في نفس الوقت الدي ان ايه مع البروتينات اللي بتقرا من الدي ان ايه علشان تمارس الوظايف الحيوية. وتبرير وجود

44
00:16:33.650 --> 00:17:03.650
اتنين مع بعض على اسس طبيعية مادية بحتة شيء مستحيل. خصوصا تبرير وجود المعلومات على اسس مادية طبيعية بحتة. هنا ده مفروض شكل للدي ان ايه وهو ملفوف. فهو بيقول لما فرانسس سكريك اقترح ازاي الخلية بتشتغل والمعلومات ازاي مدونة من الدي ان ايه

45
00:17:03.650 --> 00:17:33.650
بدأ يشرح تصميم الدي ان ايه وازاي المعلومات بتتقري من خلالها فهنا بيقول ان المعلومات المدونة في الدي ان ايه بتشرح ترتيب الاحماض الامينية من اجل تكوين البروتينات اللي الخلية بتحتاجها علشان تمارس

46
00:17:33.650 --> 00:17:53.650
الحيوية فبالتالي الدي ان ايه عبارة عن معلومات وده على فكرة جزء من الدي ان ايه جزء من الجينوم. الجزء الخاص بعمل البروتينات لكن في اجزاء تانية من الدي ان ايه العلماء ما زالوا بيكتشفوا ايه هي وظايفها. لكن في جزء كبير من الدي ان ايه

47
00:17:53.650 --> 00:18:13.650
مسؤول عن ايه هي البروتينات الكثيرة جدا جدا المختلفة اللي الخلية محتاجاها علشان تمارس وظائفها الحيوية. البروتين ده عبارة عن ايه؟ عبارة عن مجموعة من الاحماض الامينية. مترتبة بطريقة معينة. فكل بروتين كانه عبارة عن

48
00:18:13.650 --> 00:18:33.650
كلمة محددة كل حرف في الكلمة الكلمة الطويلة دي كل حرف فيها بيمثل حمض تأميني معين لما برتب الاحماض الامينية المختلفة بترتيب معين الاحماض الامينية دي بتركب على بعض فاترك

49
00:18:33.650 --> 00:18:53.650
كبء البروتين اللي الخلية هتستخدمها في وظيفة حيوية معينة. فبالتالي الدي ان ايه جزء منه عبارة عن ترتيب المحدد للاحماض الامينية علشان اقدر اكون البروتينات المحددة اللي هستخدمها في ممارسة الوظايف الحيوية

50
00:18:53.650 --> 00:19:23.650
خلي بالك هنا بيقول ايه ان الوسيلة اللي من خلالها الخلية بتقرا المعلومات من الدي ان ايه علشان تعرف ترتيب احماض الامينية المرتبة بشكل معين علشان تقدر ترتب الاحماض الامينية فعلا وفق المدون في الدي ان ايه علشان تعمل

51
00:19:23.650 --> 00:19:43.650
البروتينات اللي هي عايزاها دي وظيفة حيوية. قراءة الدي ان ايه عمل نسخة ار ان ايه الارن ايه بيدخل في الرايبوزوم الريبوزون بيقرا الار ان ايه وبيرتب الاحماض الامينية وفقا للمدون في الار ان ايه في عمل بروتين جديد. ده شيء

52
00:19:43.650 --> 00:20:33.650
مذهل فخلي بالك احنا ما نعرفش ما نعرفش ايه الدافع اللي بيخلي مكونات الخلية تمارس هذه الوظايف الحيوية وايه اللي بيخلي الخلية تتوقف عن ممارسة الوظايف الحيوية   هنا الجزء ده في بروتين معين معقد جدا جدا بيجي على الدي ان ايه بيفك الدي ان ايه

53
00:20:33.650 --> 00:20:53.650
يقرا الجزء اللي هو محتاجه لتنفيز بروتين معين وبيقوم عامل نسخة من الدي ان ايه دي في حاجة اسمها ار ان ايه وبعدين الار ان ايه ده بيروح لمصنع عمل البروتينات. اللي هو الريبوزوم اللي هنتكلم عنه بالتفصيل فيما بعد

54
00:20:53.650 --> 00:21:33.650
بيقرا الارن ايه اللي فيه الترتيب المحدد للاحماض الامينية ويقوم عامل البروتين المطلوب المدون ترتيب احماضه الامينية في الارن ايه  فالشريط الار ان ايه بيروح لبروتين تاني في غاية التعقيد ويمكن ده اعقد شيء في الخلية الرايبوزوم زي ما

55
00:21:33.650 --> 00:22:03.650
هنعرف بعد شوية بيقرا المدون في ترتيب الاحماض الامينية فبيقوم جايب الاحماض الامينية ويركب البروتين بحسب ما بيقرا في الار ان ايه. وده اسمه عنده انفورميشن معين قوم نفزه علشان يطلع البروتين

56
00:22:03.650 --> 00:22:33.650
فهنا زي ما بيقول بيقرا ايه اللي مدون عليه الترتيب المحدد للاحماض الامينية على هذا الاساس على هذا الترتيب اللي بيقراه من الار ان ايه جايب الاحماض الامينية يركبها فينتج البروتين بحسب ما هو مدون ترتيب احماضه الامينية في الار ان ايه

57
00:22:33.650 --> 00:23:17.300
انشستر فالحين زي ما انتو شايفين فالحيوية دي في غاية التعقيد وده لغز العلماء مش قادرين يفهموا. ايه اللي بيخلي الخلية تفضل تمارس ده الدافع ورا هذه الحياة الدافع ورا ممارسة هذه الوظيفة الحيوية مشكلة ازاي هذه المكونات

58
00:23:17.300 --> 00:23:44.950
اللي بتسمح للخلية بممارسة الوظايف الحيوية اتكونت. يبقى احنا شفنا التعقيد الشديد لهذه الاجزاء وعنصر الانفورميشن المهم جدا جدا. والممارسة نفسها هنيجي بقى نتكلم عن احد العلماء اسمه جورج تشيرش

59
00:23:45.000 --> 00:24:05.000
جورج تشيرش ده من الناس اللي بيحاولوا يعملوا زي ما قلنا المرة اللي فاتت المرة اللي فاتت اتكلمنا عن كريك فانت ده واحد تاني اسمه جورج تشيرش تعالوا نسمع الراجل ده بيقول ايه

60
00:24:05.000 --> 00:24:55.000
هو بيقول ان العلماء على مر السنين قعدوا يفصصوا الخلية الى اجزائها ومكوناتها الصغيرة. في محاولة لمعرفة الخلية بتشتغل ازاي   خلي بالك هنا بيقول ايه؟ بيقول احنا بنحاول بعد ما العلماء فككوا الخلية وشافوا كل اجزائها

61
00:24:55.000 --> 00:25:25.000
قضوا يدرسوها احنا بنحاول مرة اخرى نركب خلية حية من جديد. فهو عرف مكونات الخلية الحية. هل العلماء في المعمل يقدروا يعيدوا هندسة الخلية الحية كأنهم بيركبوا موتور وهو قال اللفظ ده تحديدا تعالوا نسمع مرة تانية قال ايه

62
00:25:25.000 --> 00:25:53.000
فهو بيقول كانك جايب عربية عايز تعرف العربية دي بتشتغل ازاي انت شخص عمرك ما درست ميكانيكا حد جاب لك عربية رحت انت العربية حتة حتة ودرست كل حتة بالتفصيل وبعدين عايز تركب العربية مرة تانية علشان تشتغل

63
00:25:53.000 --> 00:26:13.000
كل ده اشارة الى ايه ؟ اشارة الى التصميم العظيم اللي في غاية التعقيد للخلية. ان هو تصور الخلية كأنها موتور او كأنها عربية. لها هندسة معينة ولها تصميم معين

64
00:26:13.000 --> 00:26:53.000
ولها تعقيد دقيق لاداء وظيفة معينة سبيسيفايت كومبلاكسيتي. لو الدنيا ما اتركبتش بهذا شكل المحدد الخلية مش هتقدر تمارس وظايفها الحيوية اسمع مرة تانية الراجل ده قال ايه هل انت بتفكر في اجزاء الخلية كانها مكونات او اجزاء عربية ايوة. ده دليل ايه ؟ دليل ان الخلية

65
00:26:53.000 --> 00:27:13.000
لها وان ده لا يمكن يكون نتاج عشوائية. لما كان بيتكلم عن الخلية الحية ومدى تعقيدها وان الناس اللي بتعتقد ان الخلية الحية ممكن تكون نتاج عشوائية وصدفة قال لهم اللي بيعتقدوا بده

66
00:27:13.000 --> 00:27:38.450
زي بالزبط اللي بيعتقد ان ممكن عاصفة عاصفة تدخل في في مزبلة او مكان خردة فتطلع طيارة بوينج سبعمية وسبعة شف المثال الخلية معقدة جدا جدا. اللي يعتقد ان الخلية نشأت نتاج صدفة زي اللي بيعتقد بالزبط ان ممكن عاصفة

67
00:27:38.450 --> 00:27:58.450
اضرب خردة فطلع طيارة بوينج سبعمية وسبعة. نبص بقى على اللوحة اللي هم بيتفرجوا عليها اللي مفروض فيها زائر رئيسية الحيوية اللي الخلية بتحتاجها علشان تقدر تمارس وظايفها الحيوية. وان ده يعتبر الحد الادنى من المكونات

68
00:27:58.450 --> 00:28:38.450
هنا في نقطة في غاية الاهمية. لو احنا قلنا ان العلماء فعلا قدروا يفككوا الخلية وقدروا يدرسوا كل عناصرها. وقدروا الحد الادنى من المكونات اللي لو كانت موجودة في الخلية الخلية هتقدر تمارس وظايفها الحيوية. يعني الخلية

69
00:28:38.450 --> 00:29:08.450
هي هتبقى حية وهتشتغل عادي. دلوقتي هل العلماء يقدروا يركبوا في المعمل كل هذه المكونات قوموا حاطينها جوة فلوحدها اوتوماتيكي. هتبقى حية وهتمارس وظايفها الحيوية في الجزء ده من الفيديو الشخص بيقول ان اعقد شيء ومن المكونات الرئيسية الهامة جدا

70
00:29:08.450 --> 00:29:28.450
جدا جدا للخلية وخلي بالك هو هنا بيتكلم عن الاجزاء ما دون الدي ان ايه. هو خلاص فاهم الدي ان ايه وعارف ان الدي ان ايه ده شيء مادي له تصميم معين هدفه تخزين فده خلاص مش من ضمن الاجزاء اللي موجودة في الرسمة. ايه بقى

71
00:29:28.450 --> 00:29:48.450
شيء في الرسمة بحيس ان لو احنا هنعمل هذه الاجزاء في المعمل لازم نعملها هي كمان. وهل نقدر نعمل فعلا ولا لأ ؟ الرايبوزوم ، الرايبوزوم هنا في الفيديو بيقول ان ده البروتين فاكتوري المصنع اللي زي ما شفنا في الفيديو

72
00:29:48.450 --> 00:30:18.250
اللي قبل ده على طول انه بيقرا الار ان ايه المدون في ترتيب الاحماض الامينية ويقوم عامل بروتين جديد ملاحظات هنا الشكل الفري دي المكون من اكتر من جزء بالوان مختلفة. ده كله على بعضه الرايبوزوم

73
00:30:18.300 --> 00:30:50.450
فده بيدلل مدى تعقيد هذا الجزء اللي بيقرا الار ان ايه واللي بعد كده بيعمل البروتينات الجديدة بيقول ان الريبوزوم اعقد الة جودة في الطبيعة خلي بالك لما بنيجي نقول دي اعقد الة موجودة في الطبيعة. ده مش معناه ان الطبيعة هي اللي استسببت في

74
00:30:50.450 --> 00:31:05.950
وجودها. لكن المقصود بان هي موجودة في الطبيعة يعني احنا لما نشأنا ووعينا وبقينا موجودين في الدنيا وبص طينة حوالينا على اللي موجود معنا في الدنيا لقينا ده كمان موجود

75
00:31:06.200 --> 00:31:46.200
فبنبحث عن سبب وجودها في الجزء اللي فات ده بيقول ان الريبوزوم اقدم حاجة تقريبا موجودة في الكائنات الحية موجودة في كل الكائنات الحية فهو عاوز يقول ان الريبوزون ده شيء رئيسي واساسي الكائنات الحية ما تقدرشي تمارس الوظايف الحيوية من غيرها

76
00:31:46.200 --> 00:32:25.000
فهنا بيقول ببساطة ما فيش رايبوزوم ، ما فيش حياة. ده مكون رئيسي لاي خلية صناعية اسمع الجملة دي تاني بيقول فيما معناه ان الريبوزوم ده هندسة ناتشورال انجنيرنج خرافي. ستاجرينج فيت اوفنتشر الانجينيري

77
00:32:25.000 --> 00:33:02.400
يعني شكل هندسي هندسي هندسي دلالة على التصميم والاحكام والاتقان في غاية التعقيد وفي غاية الاحكام في الديزاين بتاعها بيقول لك فيها سبعة وخمسين جزء بيفضل يتحرك ويمسك ويعمل علشان خاطر ينتج البروتينات

78
00:33:02.400 --> 00:33:32.400
كلها على بعض مكونة من مليون ذرة تقريبا مليون ذرة شف سبعة وخمسين جزء بيتحرك ويمسك ويعمل علشان يقدر يكون البروتين ومليون ذرة. فبيقول لك تاجرنج سي اوف ناتشرال انجنيرينج. هل العلماء في المعمل مع كل هذه التقنية وكل

79
00:33:32.400 --> 00:34:01.250
كل هذا التقدم العلمي وكل هذه الادوات العلمية الرهيبة يقدروا يعملوا شوف الاجابة نسمعها مرة واتنين وتلاتة تقدر تعمل رايبوزون في المعمل انت كيميائيا تكونها وتركبها وتهندسها بنفسك تقدر ما تقدرش

80
00:34:01.250 --> 00:34:27.400
تعمل رايبوزون في المعمل. ما تقدرش تبني كانك بتبني طيارة شف التشبيه. الطيارة لها تصميم بس بسبب ان صغير جدا. وفي غاية التعقيد فهو اصعب بكتير ما تقدرش في المعمل

81
00:34:27.400 --> 00:35:00.850
اعمله. طب امال هنعمل ازاي هنخلي الخلية الحية تعمل لنا رايبوزومات بيقول للرايبوزين الرايبوزون صغير جدا جدا لدرجة ان انت ممكن تحط عشرات الالاف منها على سن الم ده دلالة ان هي صغيرة جدا مع ذلك هي في غاية التعقيد. سبعة وخمسين جزء اكتر من مليون ذرة

82
00:35:00.850 --> 00:35:20.850
فهنا ازاي هيعمل هيخلي الخلية تعمل له طيب يبقى في النهاية علشان لا اطيل في هذا الفيديو اكتر من كده. ايه اللي احنا عرفناه في هذا الفيديو؟ عرفنا تصميم الدي ان ايه. اللي في الدي ان ايه

83
00:35:20.850 --> 00:35:40.850
اللي بتخليها قادرة على تخزين معلومات. طب المعلومات دي لوحدها هقدر اعمل بها حاجة؟ لأ. ده انا محتاج الالات اللي بتقرا المعلومات علشان تقدر تقدر تنتج بروتينات. طب هل انا اقدر اعمل هذه الالات في المعمل بنفسي ما اقدرش دي في غاية التعقيد. سبعة

84
00:35:40.850 --> 00:36:11.550
اكتر من مليون زرة. كل ده دليل قطعي. اذا كان الانسان بذكائه وبقدراته وبالاته غير قادر فازاي الطبيعة وقوى الطبيعة العمياء تقدر تعمل اجزاء من الخلية ده مش الخلية كلها ده جزء رئيسي من الخلية. تقدر تعمل حاجة زي الرايبوزون. الرايبوزون ده مجرد هندسة ما فيهوش معلومات

85
00:36:11.550 --> 00:36:30.400
ده هندسة وتركيب وتصميم. لكن الدي ان ايه هندسة وتركيبه تصميم مع معلومات. انا محتاج الاتنين مع بعض محتاج الدي ان ايه والحاجات اللي بتقرا الدي ان ايه علشان اقدر امارس الوظايف الحيوية؟ ازاي كل ده نشأ

86
00:36:30.550 --> 00:36:47.950
العلماء لا يعرفون. فبالتالي لما نرجع مرة تانية لهذا الشخص الملحد وبيقول خلاص احنا عارفين ان احنا مش محتاجين روح علشان احنا عارفين يعني حياة وايه اللي بيفرق ما بين الكائن الحي وما بين الشيء المادي وبنقدر نعمل كائنات حية. كل ده

87
00:36:48.150 --> 00:37:08.150
جهل شديد جدا وتدليس وكذب وقل زي ما انت عاوز تقول وبرجع اكرر هزا الكلام تاني. ليه؟ لان هذه قضايا حيرت علماء. العلماء غير قادرين ان هم يعملوا كائنات حية. العلماء اخرهم يدرسوا الكائنات الحية. لكن هم مش

88
00:37:08.150 --> 00:37:23.600
مش عارفين ايه السبب وراء حياة هذه الكائنات الحية انا هكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو لو كان الفيديو عجبك لايك وشير وسبسكرايب ساعد في نشر مثل هذه الفيديوهات لا تنسوني من صالح دعائكم

89
00:37:23.600 --> 00:37:37.131
عليكم ورحمة الله وبركاته