﻿1
00:00:01.500 --> 00:00:14.450
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم دي اجابة عن مجموعة تساؤلات متعلقة بدبلومة صناعة طفل قرآني التساؤلات التشغيلية طيب السؤال الاول حول اه الكلام عن التدبر في

2
00:00:14.500 --> 00:00:25.250
دبلومة صناعة الطفل القرآني هل هيكون فيه كلام عن التدبر ولا ما فيش طبعا هيكون فيه كلام عن التدبر في تقريبا حوالي سبع حلقات هيكون فيهم كلام عن التدبر لكن احنا بنعتبر التدبر هو قنطرة

3
00:00:25.500 --> 00:00:42.950
آآ بين الدراية والرعاية بناء عليه احنا بنجد بنرى انه ينتمي للرعاية اكتر وبيحتاج مهارات معينة بل اكثر نقطتين مميزتين في دبلومة الرعاية اه دول يتعددوا معالي الدكتور الصغير. اه مسألة تفاصيل التدبر التشغيلية وتفاصيل العمل او التطبيق

4
00:00:43.050 --> 00:00:58.100
وبناء عليه احنا مش مش مهتمين به اكتر كتير قوي في الدورة دي. وان كان هيتوفر من المعلومات المعرفية او المفاهيمية. وبرضو ترسيم حدود المهارات الناس اللي مهتمة بالتدبر ان شاء الله هيتوفر لهم حصاد طيب جدا فيما يخص الجزء ده يعني

5
00:00:58.250 --> 00:01:13.050
اه واحنا مش تدبر بس احنا اشرنا للتزكية كيف كيف يتم التزكية بالقرآن اشرنا الليل كتير من الامور التطبيقية بس احنا ما اهتمناش بها قوي في الدورة ان احنا هي دورة متخصصة حابين نركز بصورة اساسية على ما يخص الدراية بصورة اساسية

6
00:01:13.600 --> 00:01:30.900
والرواية تتميما لها طيب آآ النقطة اللي بعد كده الورشات التفاعلية او اللقاءات التفاعلية بلا مسحت في الاستراحة نسميها حلقات تفاعلية هنسميها ورشات اه هنا يعني في في الحالة دي لا مساحت في الاستراحة مش فارقة كتير يعني

7
00:01:31.150 --> 00:01:43.750
آآ الحلقات التفاعلية احنا كنا قلنا ان فيه في النسخة المباشرة تبقى سهلة في النسخة الغير مباشرة قلنا في مسارات قد تتم اه من خلال برنامج الزوم قد تتم من خلال اه الماسنجر

8
00:01:43.800 --> 00:02:03.000
آآ قد تتم من خلال آآ البرنامج السكايبي قد تتم حتى على التليجرام وان كنت لا افضل ذلك يعني افضل انها تكون آآ حية طيب في نقطة آآ يعني هي لها علاقة بالورشات وهي آآ آآ اهمية الورشات دي. الورشات الحقيقة مهمة جدا لانها تفاعلية

9
00:02:03.150 --> 00:02:15.750
فيها نقاش حوالين حاجات مهمة فيما يخص الصلاح آآ وهي جزء من مكونات الدورة. يعني الناس برضو زاتها فاهمة كده يعني هي بيبقى عليها عشرة بالمية من مجموع درجات الدورة. ودي نقطة اللي علينا ما اشرناش فيها ونؤكد عليها

10
00:02:15.900 --> 00:02:28.900
اللي هو التقييم النهائي لدروس صناعة طفل القرآن ان في نهاية الدبلومة لازم الناس تكون حاضر عندها الكلام ده. ان من اول الدبلومة المفروض كل شخص حتى يكون عنده كل دارس ودارسة هنرفع احنا كده زي ملف

11
00:02:28.950 --> 00:02:42.100
الملف ده يكون عنده هو بنفسه بيسجل لنفسه ده هيكون موجود عند المشرف او المشرفة او المسير او المسيرة بتاع المجموعة. ويكون عنده ملف زيه. الملف ده مكتوب فيه ايوة سمع الحلقة التالية حل امتحانها. آآ

12
00:02:42.100 --> 00:02:58.750
يعني بحيس هو نفسه ما ينساش ويقع في ايه؟ يعني يقع في لخبطة لان هيبقى عندنا درجات متوزعة في درجة على آآ الحضور مسلا المؤسسي بالنسخة المباشرة. في درجة على سماع المحاضرات حل الامتحانات. في درجة على الورشات آآ كلها ككل

13
00:02:58.750 --> 00:03:14.750
في درجة على مسلا المقالات اللي بتقرأ في البيت وحل امتحاناتها فالتقييم النهائي هيبقى حصاد كل الكلام ده بالاضافة لحاجتين مهمين جدا اه مشروع تخرج تمام اه اللي هو هتبقى صورة وفي الغالب هتكون سورة الفاتحة

14
00:03:14.800 --> 00:03:30.550
وهو او اكتر يعني هيقوم بتعليمها اه لاحد الاطفال واحنا نقيم الكلام ده ويبعت لنا ساعتها هنتكلم عنها في في حينها يعني ده مش وقت الكلام عنها اه دي بالنسبة لمشروع التخرج. اه كمان فيه امتحان نهائي. الامتحان النهائي ده بقى هيبقى امتحان رواية في جزء عام

15
00:03:30.600 --> 00:03:43.400
هيبقى امتحان دراية برضو في جزء عام. يعني امتحان نهائي حصاد لكل الجزء اللي مر ده. فكل الحاجات دي لها نسب مئوية ان شاء الله هتبين في حينها اه لما الناس تكون قربت على الانتهاء من الدورة بس ناخد كل مرحلة بمرحلتها كده

16
00:03:43.500 --> 00:03:56.650
الشاهد ايه اللي خلاني جبت التقييم النهائي للدبلومة هي مسألة آآ ان الورشات عليها عشرة في المية من الدرجة النهائية يعني مسلا لو واحد ما حضرش ولا ورشة ولا تفاعل مع اي ورشة خالص

17
00:03:56.800 --> 00:04:09.850
اه او من اللقاءات التفاعلية اجيب تسعين في المية فقط من الدرجة  آآ والعشرة في المية بتاعتها تكون متقسمة. خمسة في المية منها هتكون على الاختبارات اللي على الورشات كل ورشة يبقى في عليها اختبار

18
00:04:10.100 --> 00:04:26.700
والخمسة في المية التانية هتكون على حضور الورشات طيب والورشات هتبقى محتواها عبارة عن ايه هيبقى فيه ملخص كده آآ صوتي او حتى شرح مباشر. حوالي ربع ساعة او عشر دقائق من المشرف او المشرفة والمسيرة المسيرة. وبعدين بيتم طرح تساؤلات ومناقشة حواليها

19
00:04:26.700 --> 00:04:35.400
وفي الغالب التسوليات دي بتكون هي الامتحان. ولزلك اللي بيحضر الورشة يعني بيجيب مية في المية من درجة الورشة آآ اول عشرة في المية دي هيكون ضامنها ان شاء الله في نهاية الدورة

20
00:04:35.950 --> 00:04:52.100
آآ ده ما ده ما يتعلق بالورشات او اللقاءات التفاعلية آآ وبرضو بنأكد على يعني الناس تبدأ تدرب نفسها على الزوم تدرب نفسها على تدرب نفسها الحاجات دي بحيس الامور تكون سهلة ويسيرة ان شاء الله

21
00:04:53.200 --> 00:05:06.100
طيب بعد كده فيه آآ سؤال حول اختبارات الدراية يعني اختبارات الدراية هتم ازاي؟ احنا دايما بنقول خدمة الدراية عندنا هي فهم وصايا ومحبة. يمكن الاصطلاح مش واضح دلوقتي بس هيتضح بعد كده. بس الاختبار هيبقى عبارة عن عشر درجات

22
00:05:06.100 --> 00:05:26.650
هيبقى فيه منه آآ اربع درجات الفهم وتلات درجات للوصاية وتلات درجات المحبة. يعني مسلا هنقول الصورة الفلانية هنسأل اسئلة تخص تفسيرها او فهمها اربع اسئلة صح وغلط واختيارات. وبعد كده هنسأل آآ تلات اسئلة يخصوا الوصايا. يعني ايه ابرز ما ينبغي عليك فعله بعد ما فهمت السورة دي؟ ولنا واحد اتنين تلاتة. وهنسأل سؤال يخص

23
00:05:26.650 --> 00:05:42.800
ختمت المحبة آآ قل لنا آآ ايه ابرز المعلومات اللي عرفتها عن ربنا وابرز تلات معلومات عرفتهم عن ربنا في السورة دي يقول لنا واحد اتنين تلاتة. فكل سورة يكون لها اختبار بالشكل ده. الاسابيع اللي هيبقى فيها مسلا صورتين في الجدول هيبقى فيها اختبارين

24
00:05:42.850 --> 00:05:54.250
كل صورة بس جايين في جوجل فورم ايه؟ واحدة او في استمارة واحدة طيب آآ وطبعا في اختبار في النهاية يعني. المستوى الثاني. الناس بتسأل على هل في مستوى تاني ولا لأ

25
00:05:54.300 --> 00:06:09.800
في ان شاء الله مستوى تاني اكيد. اه بس قلنا بنسب مئوية مرتبطة اه باجتياز المستوى الاول. بعد اجتياز المستوى الاول بنسبة مئوية جيدة اه بنقدر بنحب ننزل احنا اشبه بتنسيق كده ونقول والله اه اللي جايبين فوق كزا يحق لهم ان هم يدخلوا

26
00:06:09.850 --> 00:06:28.350
آآ المستوى التاني ان شاء الله. آآ طيب هل هل الدورة دي بتعطي اجازة في ان انا ادرسها هي نفسها لا لا تعطي اجازة بان الانسان يدرسها نفسه. طب هل تعطي اجازة بالنسبة لي ان انا اكون خلاص بقى معلمة مش عارف دراية واعمل واودي. لا ده مسار تاني موجود عندنا في اكاديمية المتدبر الصغير

27
00:06:28.350 --> 00:06:47.600
اسمه آآ المسارة معلمة الدراية المعتمدة. عندنا اعتماد معلمة متدبر. اعتماد معلمة الرعاية. عندنا اعتماد معلمة الدراية. فله امور اخرى لكن على الاقل طب انا بستفيد ايه؟ هيهيأ الشخص ده او الى حد كبير هيسدد كتير ويجود كتير من ادائه في التعليم القرآني. ماشي

28
00:06:48.250 --> 00:07:05.650
بل من علاقته الشخصية بالقرآن الكريم النقطة اللي بعد كده آآ سؤال عن آآ مسألة المسارات الماسي والذهبي آآ هل يجوز الانتقال بين المسارات؟ آآ يجوز الانتقال بين المسارات يعني واحد ماشي في المسار الذهبي

29
00:07:05.700 --> 00:07:17.550
اللي هو ابطأ شوية ولقى نفسه ما شاء الله يقدر يايه؟ يطلع للمسار ميسي لا بأس بس تجيب اللي فاته. بحيس يفضل ماشي ومنتزم معهم في الجدول يعني وليكن هو في الاسبوع رقم اربعة

30
00:07:17.750 --> 00:07:38.000
قال والله انا حابب اكون في دلوقتي في المسار الماسي. طب هم دلوقتي في الاسبوع التامن في المس وفي الذهب فيجيب لغاية الاسبوع التامن عشان يبقى منتزم معه طيب والعكس واحد كان بادئ بهمة طيبة وما شاء الله الدنيا ماشية كويس مسلا عنده في المسار الايه الماسي. لكن حصل له زرف او لاي شيء عرض له فاصبح فعلا الوقت ضيق

31
00:07:38.000 --> 00:07:52.450
وفي مشكلة ما فممكن عادي يكمل في المسار ايه؟ الذهبي ان شاء الله. بس برضو هيمشي مع الجدول الايه؟ اللي نازل. طيب والموضوع ببساطة ان يعني في الغالب ان شاء الله ما سيتم الاستقرار عليه ان هيبقى فيه تطبيق

32
00:07:52.600 --> 00:08:05.800
اللي هو صناعة الطفل القرآني هيدخل الشخص عليه هيلاقي ايقونة ايقونة توديها على المنصة بيكمل في المنصة وخلاص ده اصبح الخط بتاعه. بس ميزة التطبيق ان هو ايه؟ ايقونة موجودة في موبايله كده برة ما يقعدش يخش جوة برامج وبتاع وزيطة

33
00:08:06.100 --> 00:08:26.100
اه او ان هو اه الايقونة التانية هتوديه على مسار اليوتيوب. مسار اليوتيوب ده ما اقصدش به اليوتيوب بس لأ. اخش على مسار تاني بقى جوة التطبيق نفسه باسابيع الاسبوع ده بقى فيه المحاضرة دي اللي هي مسلا المفروض اشوفها على المنصة في نسخة منها على اليوتيوب ونسخة منها على آآ مسلا آآ في الرابط بتاع

34
00:08:26.100 --> 00:08:43.050
امتحان الرابط بتاع كزا فكان التطبيق هيبقى فيه نسخة بديلة نسخة بديلة من اللي موجود آآ على المنصة او في المنصة طيب دي بالنسبة للانتقادات. بالنسبة للجروبات او المجموعات الفرعية. المجموعات الفرعية

35
00:08:43.150 --> 00:09:04.000
آآ هي اه المفروض في ناس فيها ميسي وفي ناس فيها ذهبي ففي الغالب بعد يعني بعد الانطلاق كده بشوية آآ يمكن حتى بعد ما نمر اول اسبوع حتى آآ هيتم تقسيم المجموعات كل مجموعة فرعية مسلا المجموعة رقم خمسين فهيكتب المجموعة رقم المجموعة خمسين ميسي المجموعة خمسين آآ

36
00:09:04.000 --> 00:09:16.650
ذهبي. المجموعة رقم تسعة وتسعين في مجموعة تسعة وتسعين ميسي المجموعة تسعة وتسعين ذهبي. فيتم تقسيم كل مجموعتين كده للايه؟ لكل مجموعة لمجموعتين. بحيس يبقى دي ماشية في مسار ودي ماشية في مسار. الموضوع باختصار ببساطة شديدة جدا

37
00:09:16.650 --> 00:09:28.650
ان احنا لما لما الحاجات هتنزل مش هينزل اسبوع باسبوع. هينزل اسبوعين باسبوعين فهينزل مسلا دلوقتي ما يخص الاسبوع الاول والتاني بحيس ان المسارين شغالين. الاسبوع اللي بعده هينزل ما يخص الاسبوع التالت والرابع وهكذا

38
00:09:28.850 --> 00:09:41.300
بيبقى الاسابيع نازلة بزيادة سابقين للناس اللي هم في الماسي والذهبي هيبقى كده كده الحاجات المتاحة وموجودة بالنسبة له آآ بذكر الميسي اللي هو المكثف اللي في تلات شهور والذهب اللي على ست شهور

39
00:09:41.750 --> 00:09:53.300
طيب كان في سؤال برضو اه حول اه زمن اللقاء التفاعلي او الورشة التفاعلية. اه الزمن اه هيكون اه لا يقل عن ساعة ولا يزيد عن تلات ساعات. لا يقل عن ساعة

40
00:09:53.300 --> 00:10:07.400
ولا يزيد عن تلات ساعات وهو آآ بنقول دايما ان هو مدارسة دراسة مفاعلة او تدارس تفاعل. فهو مش فكرة حد بيشرح للناس بتسمع. لا ده هو بيدي ملخص في الاول. وبعدين الناس بتبدأ اه حد يسأل سؤال حد يجاوب حد يعلق حد يروح حد ييجي وهكزا

41
00:10:07.400 --> 00:10:29.750
مع التركيز على ما يخص الايه؟ اه الورشة اللي احنا هي محل المناقشة يعني طيب آآ كان في سؤال حول الجدول اه اول تلت اسابيع في الجدول اه هنلاقي في احنا كنا قلنا ان في آآ اعمدة اربعة آآ آآ عمود الصلاح المؤسسي وعمود الاصلاح المؤسسي وعمود

42
00:10:29.750 --> 00:10:45.000
الصلاح المنزلي وعمود الاصلاح المنزلي. طيب فاحنا هنجد اه المفروض ان احنا عندنا جزء عم آآ هنعمل له خاتمة دراية ورواية. ده ده المفروض انه محور صلاح منزلي. يعني بيتم انا في البيت

43
00:10:45.300 --> 00:10:57.650
طيب الكلام ده احنا مش هنتعلمه الا تقريبا بعد الاسبوع التالت فبناء عليه لما تبص على الجدول بقى المجمع اللي هو زي ما قلنا فيه الاعمدة وفيه الصفوف في جدول واحد

44
00:10:57.700 --> 00:11:12.750
الست شهور ليبص على الجدول المجمع هيلاقي اول تلات اسابيع في محور الصلاح المنزلي اللي هو فيه جزء عنه هيلاقي موجود هيلاقي ما فيهوش صور جزء عم الاقي بداله حلقات من ايه؟ من وحي ناحية

45
00:11:13.250 --> 00:11:29.150
ليه؟ لان هو لسه ما اتعلمش ازاي يعمل خاتمة فهم وختمة وصايا وختمة محبة هيتعلمها فين؟ هيتعلمها في محور الصلاح المؤسسة ايه الورشات فبعد الاسبوع التالت في الورشات هيبقى قادر انه ايه؟ يعمل ختم الضرايب. فلزلك دي بس نقطة بنبه عليها في الجدول

46
00:11:29.500 --> 00:11:46.100
آآ نقطة بعد كده آآ كان سؤال حول ورقة العمل اللي هي في محور الاصلاح المنزلي احنا مقالات بالوحي ناحية بعد ما بنقرأها المفروض بيبقى آآ فيه آآ ورقة عمل بنحلها

47
00:11:46.300 --> 00:12:05.300
الحقيقة فكرة ورقة العمل انها تعودنا على منهاج ان احنا مش بنقرا ونمشي لو مش بنسمع ونمشي السماء مش للسماء اه السماع ده المفروض ان هو للاتباع للانصياع. اه المفروض كده. اه برضه تعودنا ان القراءة مش مش للقراءة. لا ده القراءة دي مفروض للعمل

48
00:12:05.300 --> 00:12:24.300
فبناء عليه آآ محتاجة الناس تدرب نفسها عليها. وتخوض تجربتها معه بعد ما يخلص آآ ان شاء الله قراءة المقال يبقى مركز فيه بحيس اول مرة اول مرة هنبدأ نقرا عليها اسئلة كده حاسين بغرابة شوية. غرابة لمجرد اصلا ان في حد

49
00:12:24.550 --> 00:12:39.500
بيقول لنا طب ايه اللي انت ناوي تعمله؟ طب تعمله ازاي؟ طب مش عارف ايه دي مرة في مرة في مرة ان شاء الله هنعتاد ان احنا واحنا بنقرا نفسنا وكل الاسئلة دي حاضرة بعناية. ولزلك هي الاسئلة هي هي بنتسألها بعد كل مقالة تقريبا لانها اسئلة تخص العمل

50
00:12:39.500 --> 00:12:58.250
تخص اللي فهمناه اللي استفدناه اللي ينبغي ان احنا ننفزه او نعمل به آآ ولزلك ما حدش يقول مكررة ولا مش مكررة دي اسئلة منهجية طيب درجاتها هتبقى ازاي؟ مجرد المشاركة ان شاء الله المشاركة الفعالة. يعني ما حدش يشارك اي مشاركة وخلاص. مجرد المشاركة بها الشخص ياخد الدرجة بازن الله رب العالمين. آآ

51
00:12:58.250 --> 00:13:08.250
ومش هنقول لك احنا عايزين اجابة نموزجية ولا مش نموزجية احنا عايزين آآ المفروض آآ هي هي مسألة شخصية. انت نفسك استفدت ايه؟ ابرز اللي استفدتم ايه؟ تعمله ازاي؟ اه بس

52
00:13:08.250 --> 00:13:21.300
التفاعل الايجابي معها مش مش طالبين اكتر من كده بازن الله آآ بس بنزكر بس بالكتاب بتاع اللي هو متين آآ كلمة قد تفهم خطأ في القرآن. ان الناس بس ما تنساهوش كده من الاول تحاول تتابع فيه. آآ على اساس حتى لو جه في

53
00:13:21.300 --> 00:13:33.000
الامتحان النهائي كان فيه تأكيد عليه او حاجة يكون الناس جاهزة له ان شاء الله رب العالمين. دي تقريبا ابرز التساؤلات وان شاء الله لو فيه آآ تساؤلات اخرى عنت يعني او طرحت ان شاء الله نجيب عنها في فيديو تاني ان شاء

54
00:13:33.800 --> 00:13:35.800
جزاكم الله خيرا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته