﻿1
00:00:00.050 --> 00:00:20.050
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم للعباس هل تعرف هذين الرجلين يا ابا الفضل؟ قال نعم هذا البراء ابن معرور سيد قومه وهذا كعب بن مالك فقال النبي صلى الله عليه وسلم الشاعر فقال كعب فوالله ما انسى قول رسول الله صلى الله عليه وسلم

2
00:00:20.050 --> 00:01:00.950
الشعب المحالين. رفيع دون رفعته الثريا. ودنى بهائه باب الكمال السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي

3
00:01:01.200 --> 00:01:15.600
يقول النبي صلى الله عليه وسلم ما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله يتلون كتاب الله ويتدارسونه فيما بينهم الا نزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وحفتهم الملائكة وذكرهم الله فيمن عنده

4
00:01:15.800 --> 00:01:36.150
وقال صلى الله عليه وسلم من سمع قوم يذكرون الله الا ونادى مناد من السماء ان قوموا مغفورا لكم قد بدلت سيئاتكم حسنات وقال صلى الله عليه وسلم من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا الى الجنة

5
00:01:37.150 --> 00:01:51.600
اه ما زلنا في حديس توبة سيدنا كعب بن مالك رضي الله عنه آآ نقرأ الحديس كده من البداية عشان ايه الناس اللي لسه اول مرة تحضر النهاردة مجمعة معنا يعني

6
00:01:51.850 --> 00:02:04.250
وبازن الله ترجعوا للدرس اللي فات والدرس اللي قبله حديس فيه البخاري وفي مسلم حديس آآ عن عبدالله بن كعب بن مالك وكان قائد كعب رضي الله عنه من بنيه حين عمي

7
00:02:04.500 --> 00:02:20.050
قال سمعت كعب بن مالك رضي الله عنه يحدث بحديثه حين تخلف عن رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزوة تبوك قال كعب لما اتخلف عن رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزوة غزاها قط

8
00:02:20.450 --> 00:02:36.950
الا في غزوة تبوك غير اني قد تخلفت في غزوة بدر ولم يعاتب احدا تخلف عنه. انما خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم والمسلمون يريدون عير قريش العير اللي هي القافلة

9
00:02:37.550 --> 00:02:57.400
اللي عليها ايه؟ الاموال قافلة ابو سفيان كان عليها الاموال بتاعة المسلمين. ماشي اه قال حتى جمع الله تعالى بينه وبين عدوهم على غير ميعاد ولقد شهدت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ليلة العقبة حين توافقنا على الاسلام

10
00:02:57.550 --> 00:03:09.800
وما احب ان لي بها مشهد بدر وان كانت بدر اذكر في الناس منها. يعني آآ طبعا احنا شرحنا الكلام ده قبل كده فاللي ايه يعني احنا ماشيين بسرعة بس بنرجع للي فات يعني

11
00:03:10.250 --> 00:03:32.000
فسيدنا كعب قال وما احب ان لي بها مشهد بدر يعني هو بالنسبة له بيعة العقبة افضل من غزوة بدر. وان كانت بدر اذكر في الناس منها قال كعب وكان من خبري حين تخلفت عن رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزوة تبوك اني لم اكن قط اقوى ولا اي

12
00:03:32.000 --> 00:03:52.300
مني حين تخلفت عنه في تلك الغزوة والله ما جمعت قبلها راحلتين قط حتى جمعتهما في تلك الغزو يعني الراحلة اللي هي ايه جمل الجبل اللي بيتحط عليه بقى ايه المتاع بتاعك وبتسافر عليه مسافات طويلة

13
00:03:52.500 --> 00:04:06.900
فهو كان عنده بدل الجمل ايه اتنين راحلتين ولم يكن رسول الله صلى الله عليه وسلم يريد غزوة الا ور بغيرها. حتى كانت تلك الغزوة فغزاها رسول الله صلى الله عليه وسلم في

14
00:04:06.900 --> 00:04:27.200
شديد واستقبل سفرا بعيدا ومفازا واستقبل عددا كثيرا تجلى للمسلمين امرهم ليتأهبوا اهبة غزوهم فاخبرهم بوجههم الذي يريد. والمسلمون مع رسول الله صلى الله عليه وسلم  كان جيش المسلمين كم

15
00:04:28.100 --> 00:04:44.500
تلاتين الف تلاتين الف مقاتل فده عدد ضخم يعني. يعني غزوة بدر كان تلتمية تلتمية وشوية فتلاتين الف وغزوة تبوك كانت اخر غزوة طيب صلوا على النبي عليه الصلاة والسلام

16
00:04:44.950 --> 00:05:03.100
قلنا ايه؟ قلنا ان قال قال كعب والمسلمون مع رسول الله صلى الله عليه وسلم كثير ولا يجمعهم كتاب حافظ. يريد بذلك الديوان. قال كعب فقل رجل يريد ان يتغيب الا ظن ان ذلك سيخفى له مالا

17
00:05:03.100 --> 00:05:18.250
ان ينزل فيه وحي من الله. يعني خرجوا من غزوة تلاتين الف مقاتل. فسيدنا كعب بيقول ان ما فيش ديوان يعني ما فيش ايه؟ آآ اه دفتر كده بيتكتب فيه فلان وفلان وفلان وفلان. فاي حد عايز يجيب ايه

18
00:05:18.800 --> 00:05:33.900
فقال رجل يريد ان يتغيب عايز يهرب من من الغزوة دي الا ظن ان ذلك سيخفى له ما حدش هيعرف الا ان ينزل فيه ايه؟ وحي من الله. ينزل قرآن ان فلان وفلان دول ما ما جوش. ماشي

19
00:05:34.250 --> 00:05:49.700
قال يا كعب وغزى رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك الغزوة حين طابت الثمار والظلال. فانا اليها اصعر. اصعر يعني امين كان وقت خروج سيدنا كعب للقتال في الغزوة دي

20
00:05:50.000 --> 00:06:04.000
كان وقت حصاد الثمار. يعني تخيل واحد راجل فلاح وقعد يزرع الارض بتاعته ويصرف عليها ويجيب معدات ويشتغل ولما جه الوقت بتاع الحصاد اللي هو اكتر وقت وهو مستنيه عشان ياخد الفلوس

21
00:06:04.200 --> 00:06:19.400
قالوا له ايه انت هتطلع في في الجهاد تقاتل طيب هنروح مشوار صغير كده ونرجع لأ ده انت هتمشي ستمية وخمسين كيلو المسافة بين المدينة وتبوك طب ظروف الغزوة ايه؟ حر شديد ما فيش فلوس

22
00:06:19.650 --> 00:06:38.600
لدرجة ان الصحابة وهم في الطريق زي ما قلنا في في الدرس اللي فات كانوا بيدبحوا البعير ويعصروا الكرش بتاع الجمل عشان يشربوا الماية اللي فيه من كتر العطش  قال وغزا رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك الغزوة حين طابت الثمار والظلال فانا اليها اصعر يعني ايه

23
00:06:38.700 --> 00:06:58.600
يعني اميل فتجهز رسول الله صلى الله عليه وسلم والمسلمون معه وطفقت اغدو لكي اتجهز معهم فارجع ولم اقض شيئا واقول في نفسي انا قادر على ذلك ازا اردت فلم يزل يتمادى بي حتى استمر بالناس الجد

24
00:06:59.000 --> 00:07:13.300
فاصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم غاديا والمسلمون معه ولم اقض من جهازي شيئا. فاصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم غاديا والمسلمون معه ولم اقض من جهازي شيء. ثم

25
00:07:13.300 --> 00:07:32.400
غدوت فرجعت ولم اقض شيئا فلم يزل يتمادى بي حتى اسرعوا وتفارت الغزو فهممت ان ارتحل فادركهم فيا ليتني فعلت ثم لم يقدر لي احنا الكلام ده شرحناه في الدرس اللي فات والدرس اللي قبله. هقول سريعا قصة الغزوة وايه اللي حصل عشان الناس اللي لسه اول مرة ايه تحضر النهاردة

26
00:07:32.450 --> 00:07:47.300
طيب صلوا على النبي عليه الصلاة والسلام. آآ غزوة تبوك كانت اخر غزوة من الغزوات اخر غزوة يعني اول اول غزوة اللي هي غزوة بدر واخر غزوة غزوة تبوك اللي بيحكي القصة دي سيدنا كعب بن ما لك

27
00:07:47.400 --> 00:08:05.350
سيدنا كعب كان من الصحابة المشهورين جدا ونزل فيه ايات في القرآن في سورة التوبة سيدنا كعب كان في الجاهلية اه بيقولوا عليه الكامل لما يبقى في الجاهلية في شخص اجتمع فيه تلات صفات يسمى الكامل. الكامل ده اللي هو بيعمل ايه

28
00:08:05.900 --> 00:08:22.450
اللي هو يقرأ ويكتب ماشي شاعر وفارس لو التلات صفات دي موجودة في انسان في الجاهلية ده اسمه ايه الكامل فسيدنا كعب رضي الله عنه كان سيد في قومه. كان ملك اصلا في قبل ما يسلم كان ملك. كان امير

29
00:08:22.700 --> 00:08:42.950
وكان كاتب بيقرأ ويكتب وكان شاعر كان شاعر النبي مع ما سيدنا ايه آآ حسان ابن ثابت رضي الله عنهم وكان فارس وشجاع ماشي؟ فغزوا من الغزوات سيدنا كعب تخلف عن الغزوة يعني ما خرجش. النبي عليه الصلاة والسلام امر الصحابة ان هم يطلعوا في غزوة تبوك؟ طب غزوة تبوك

30
00:08:42.950 --> 00:09:04.950
كان هنحارب مين ها لأ مش اليهود. الروم. الروم. ماشي؟ كان سبب الغزوة ان هرقل كان بيجيش جيوش علشان يهجم ويغزو المدينة. فالنبي عليه الصلاة والسلام جيش الجيش الجيش ده كان من تلاتين الف مقاتل وهيخرجوا من المدينة لتبوك. المسافة بين مدينة وتبوك ايه

31
00:09:05.250 --> 00:09:20.300
حوالي ستمية وخمسين كيلو ماشي فالغزوة دي كانت في عز الحر حر شديد. سيدنا كعب قال واستقبل النبي سفرا بعيدا وحرا شديد ومفازا يعني صحراء يهلك فيها الناس ما فيش ماية

32
00:09:20.700 --> 00:09:37.250
زي ما ربنا مثال قلنا لدرجة ان الصحابة كانوا بيعصروا الكرش بتاع الجمل عشان يشربوا الماية اللي فيه ماشي؟ ودي الغزوة ربنا سبحانه وتعالى سماها ساعة العسر دي الغزوة للنبي عليه الصلاة والسلام نادى بالصحابة للصدقة

33
00:09:37.500 --> 00:09:51.350
وقال من يجهز جيش العسرة فله الجنة ماشي دي دي الايه الاحداس بتاعة الغزوة يعني. سيدنا كعب بيحكي قصة بيقول ان هو تخلف عن الغزوة دي فبيحكي وبيقول هو تخلف ليه

34
00:09:51.650 --> 00:10:06.700
فسيدنا كعب بيحكي قصة مين راوي الحديس عبد الله بن كعب بن مالك. ماشي؟ هو اللي بيروي حديس عبدالرحمن بن عبدالله بن كعب بن ما لك. عبدالرحمن بيروي عن عبدالله

35
00:10:06.900 --> 00:10:24.450
وعبدالله بيروي عن ايه؟ عن كعب تمام آآ فده ملخص كده سريع الاحداس اللي فاتت. طبعا احنا في الدرس اللي فات واللي قبله علقنا على الحديس بالتفصيل وقفنا عند المقطع اللي احنا هنتكلم فيه ده

36
00:10:24.550 --> 00:10:37.400
قال آآ قال وغزى رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك الغزوة حين طابت الثمار والظلال فانا اليها اصعر يعني اميل. قال فتجهز رسول الله صلى الله عليه وسلم والمسلمون

37
00:10:37.750 --> 00:10:56.650
وطفقت اغدو لكي اتجهز معهم فارجع ولم اقض من جهازي شيء بدأ الجيش يتجهز خارجين عشان آآ من المدينة لتبوك غزوة سيدنا كعب يقول ايه؟ فطفقت اغدو لكي اتجهز فارجع ولم اقض من جهازي شيء

38
00:10:57.350 --> 00:11:14.650
يروح كل يوم خلاص بقى هجيب الدرع بتاعي والسيف والزاد اللي انا هاخده معايا وانا رايح ويطلع ويرجع وما يجبش اي حاجة يقول خلاص بكرة هطلع يسوف يأجل بكرة هطلع ويرجع بعدها ايه؟ ما يجبش حاجة. كلمني عن الازمة دي المرة اللي فاتت. قال كعب

39
00:11:15.000 --> 00:11:39.800
فلم يزل يتنادى بي حتى استمر بالناس الجد. لحد ما ايه؟ بدأ الجيش فعلا يتحرك وتفارت الغزو الناس بعدت قال فهممت ان ارتحل فادركهم ويا ليتني فعلت يعني حتى اللحزة اللي هو حس ان هو طب اطلع احصلهم وخلاص يمكن الحق اي حاجة حتى لو هاموت في الصحرا

40
00:11:40.000 --> 00:12:01.950
قال ويا ليتني فعلت. اتكلمنا في الدرس اللي فات عن معنى استدرك افضل من ان انت ايه اه تتمادى وتستسلم قال ثم لم يقدر ذلك لي. فطفقت اذا خرجت في الناس بعد خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم يحزنني اني لا ارى لي

41
00:12:01.950 --> 00:12:15.700
اسوة عايز اتخيل احساس سيدنا كعب بعد لما النبي عليه الصلاة والسلام والصحابة خرجوا الغزوة وهو ماشي في المدينة. مين اللي متبقي في المدينة؟ في تلت تلت اصناف باقيين في المدينة

42
00:12:16.700 --> 00:12:38.250
اصحاب الاعزار شيوخ المرضى والنساء والاطفال ماشي والمنافقين المنافقين كانوا بيقولوا ايه قبل قبل ما المسلمين يخرجوا دول كانوا اي حد بيتصدق بيتصدق بصدقة قليلة يقولوا ايه ان الله غني عن صدقة هذا

43
00:12:38.800 --> 00:12:56.350
ماشي؟ واحد يطلع صدقة كبيرة عشان يساعد في تجهيز الجيش يقول ده مرائي وشوية يقولوا لهم لا تنفروا في الحر. هتخرج في الحر كده وتسافر من بلد لبلد وتجاهد فالمنافقين دول تخلفوا ما كانش عندهم عزر ومنافق

44
00:12:57.200 --> 00:13:09.950
في تلات صحابة تخلفوا مع سيدنا يعني هو سيدنا كعب ومعه اتنين. مين الصحابة اللي تخلفوا عن الغزوة؟ سيدنا كعب بن مالك وهلال ابن امية ومرارة بن الربيع رضي الله عنهم اجمعين

45
00:13:10.150 --> 00:13:26.450
فسيدنا كعب بيقول فطفقت اذا خرجت في الناس بعد خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم يحزنني اني لا ارى لي اسوة الا رجلا مغموصا عليه في النفاق يعني واحد

46
00:13:26.800 --> 00:13:45.650
وعارف منافق كده ايه صريح كأن واحد غرقان في النفاق ماشي؟ او رجلا ممن عزر الله تعالى من الضعفاء. وهنا الدرس اللي فات وقفنا وقفة ان سيدنا كعب حزين ان هو في وسط الناس دي

47
00:13:47.150 --> 00:14:00.550
ان احيانا الانسان عشان يعرف حاله مع ربنا سبحانه وتعالى ويعرف مقامه محتاج تشوف انت مكانك فين يعني كان ابن القيم يقول ازا اردت ان تعلم عند الله مقامك فانظر فيما اقامك

48
00:14:00.950 --> 00:14:12.100
شوف انت مكانك فين شوف الناس اللي حواليك عاملة ازاي شوف البيئة اللي انت فيها عاملة ازاي. سيدنا كعب حزين يعني بيقول انا كعب اللي بيقول لم اتخلف عن نبيه في غزوة من الغزوات

49
00:14:12.300 --> 00:14:31.950
وحضر كل المشاهد وحضر بيعة العقبة. وكان شجاع وشاعر انا ابقى في وسط المنافقين دول فهو حزين ليه يعني عارف لما واحد يبقى في وسط مكان فيه معصية ويبقى متألم جدا ان هو في وسط المكان ده. من جوة كده قلبه ايه؟ بيتقطع. انا قاعد في وسط المكان ده

50
00:14:33.300 --> 00:14:45.750
لما الانسان يقعد في مكان فيه معصية وما يحسش باي الم هنا في مشكلة يعني في حزن ان انت حزين ان انت عصيت ربنا؟ في حزن ان انت موجود في المكان اللي فيه معصية

51
00:14:46.850 --> 00:15:05.100
فسيدنا كعب حزين بيقول لان ده يدل يدل ان سيدنا كعب ايه  ان هو همته اعلى من كده بكتير ان هو مش مستوعب ان انا في وسط دول قال يحزنني اني لا ارى لي اسوة الا رجلا مغموصا عليه في النفاق او رجلا ممن عذر الله تعالى من الضعفاء

52
00:15:05.400 --> 00:15:22.650
قال ولم يذكرني لم يذكرني رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى بلغ تبوك. فقال وهو جالس في القوم بتبوك. ما فعل كعب بن ما لك معنى كده ان سيدنا كعب كان ليه مكانة النبي عليه الصلاة والسلام افتكره في وسط تلاتين الف مقاتل

53
00:15:22.700 --> 00:15:38.600
النبي عليه الصلاة والسلام سأل عن مين عن كعب وكأن ده تمهيد لنزول الوحي قال ما فعل كعب بن مالك؟ قال رجل بني اه سلمة يا رسول الله حبسه برداه والنظر في عطفيه

54
00:15:39.100 --> 00:15:52.850
قال له ده كعب ده راجل مش بتاع جهاد. ده راجل بيلبس لبس شيك وعنده كده ايه عضلاته وبتاع ومجانص وبيقعد ايه يبص كده يطمن على الهندام بتاعه والشياكة بتاعته

55
00:15:52.950 --> 00:16:07.300
فقال معاذ بئس ما قلت والله يا رسول الله ما علمنا عليه الا خير قال فسكت رسول الله صلى الله عليه وسلم قال فبين وعلى زلك اذ رأى رجل رجلا

56
00:16:07.500 --> 00:16:22.400
اه مبيضا يزول به السراب. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم كن ابا خيسما. لقى النبي عليه الصلاة والسلام شاف آآ اثر واحد كده جاي كده من بعيد من مسافة بعيدة

57
00:16:23.100 --> 00:16:34.450
فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم كن ابا خيثم فاذا هو ابو خيثمة الانصاري وهو الذي تصدق بصاع التمر حين لمزه المنافقون. ايه قصة ابو خيثمة كلها الدرس اللي فات صح

58
00:16:35.750 --> 00:16:49.600
قال وهو الزي تصدق بساعة تمر يعني ده اللي تصدق بالصدقة القليلة لما المنافقين لمزوا الصدقة بتاعته. قال كعب فلما بلغني ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد توجه قافلا من تبوك حضرني

59
00:16:49.900 --> 00:17:22.550
بسي  شدة الحزن آآ هنا يا جماعة محتاجين نقف وقفة ايه من اخطر الاشياء ان الانسان يفرح يفرح بالمعصية اخطر حاجة ان انت تفرح بالذنب يعني في فرق بين واحد بيعمل معصية وهو منكسر وهو ندمان وهو حزين فرق بين واحد بيفرح لما بيوصل للمعصية

60
00:17:24.200 --> 00:17:39.250
يعني في واحد بيفضل مصر على الزنب واول لما يوصل للزنب بيفرح فرحان ان هو تمكن من المعصية دي احساس الفرح ده الفرح بالمعصية ممكن يبقى اشد من الزنب ماشي؟ مركزين معي ولا ايه

61
00:17:39.400 --> 00:18:00.550
صلوا على النبي عليه الصلاة والسلام قال تعالى قال تعالى فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم ابواب كل شيء حتى اذا فرحوا بما اوتوا  وفي واحد بيفرح بالمعصية يعني في واحد آآ

62
00:18:01.000 --> 00:18:17.250
ممكن يكون اه نفسه يكلم واحدة ويفضل يحاول ويجاهد في الموضوع ويزن عليها ويحاول يكلمها وهي يعني الموضوع مقفول ربنا عشان بيحبه بيمنعه من المعصية دي ربنا بيمنعه من المعصية دي

63
00:18:17.300 --> 00:18:33.300
فاول لما يوصل للزنب مع الاصرار بتاعه يفرح يحس ان هو عمل ايه؟ عمل فتوحات عمل انجاز عمل فتح فكل ما ياخد خطوة زيادة في المعصية المفروض ان هو يزداد حزن

64
00:18:33.850 --> 00:18:55.900
المفروض ان هو يزعل المفروض ان هو يحس بالم ما فيش الم ده بالعكس ده فرحان بالزنب فاخطر من المعصية نفسها ان الانسان ايه يفرح بالمعصية سيدنا كعب يقول آآ قال فلما بلغني ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد توجه قافلا من تبوك حضرني بثي

65
00:18:57.050 --> 00:19:10.300
يا جماعة المعصية ليها شوق لها شؤم الانسان بيحزن لما يعصي ربنا سبحانه وتعالى يتألم  لما الانسان يفرح بالمعصية زي ما ربنا سبحانه وتعالى قال فلما نسوا ما ذكروا به

66
00:19:11.750 --> 00:19:27.900
جات له رسايل مرة واتنين وتلاتة ايات ومصر على المعصية قال تعالى فتحنا عليهم ابواب كل شيء. عايز آآ الدنيا عايز معصية تلاقي المعصية بعد ما كانت صعبة وبيحاول عشان يوصل لها بقت سهلة بالنسبة له عادي

67
00:19:28.750 --> 00:19:53.050
بقت متاحة حتى اذا فرحوا بما اوتوا هي اللحزة دي ان هو يفرح بالزنب مش بس يفرح ده بيتباهى بالمعصية يعني الاصل انسان لما بيعصي ربنا بيعمل ايه  بيستحي بيحس بخجل

68
00:19:53.500 --> 00:20:06.800
ان هو مش مكسوف يزهر قدام الناس بيستتر الانسان لما بيفرح بالمعصية بيبقى عنده استعداد ان هو ايه؟ قال صلى الله عليه وسلم كل امتي معافى الا المجاهرين شوف الحديس يقول لك

69
00:20:07.850 --> 00:20:28.250
آآ الانسان ده يعصي الله في السر قال يبيت قد ستره ربه فيصبح فيقول فعلت كذا وكذا ده انا شفت انا يقعد ايه ده انا كنت مع فلانة وحصل كزا وعملت لها كزا وقلت لها كزا ومش عارف ويحكي يقعد يحكي ايه

70
00:20:28.850 --> 00:20:44.850
تفاصيل المعصية قال وقد ستره ربه يعني انسان ربنا ساتره هو اللي يصبح ويهتك ستر ربنا سبحانه وتعالى عليه فده فيه سوء ادب. يعني ليه ليه؟ كل امتي معافى يعني

71
00:20:44.950 --> 00:20:57.450
ايه يعني يرجى ان الانسان ده ربنا سبحانه وتعالى يعفو عنه يوم القيامة الا المجاهرين. ليه ليه المجاهر فيه خطورة كده؟ اول حاجة عشان بيخلي الزنب يبقى زي ما بتقولوا كده يخلي الذنب ايه

72
00:20:57.600 --> 00:21:10.800
هين في عيون الناس يخلي الناس تستهين بالمعصية. يعني ممكن واحد قاعد دلوقتي مع صحابه او واحدة بتحكي بقى لصاحبتها قد ايه هي وصاحبها بيحبوا في بعض والكلام الجميل اللي بينهم

73
00:21:10.800 --> 00:21:23.300
وده جاب لي كزا وعمل لي مش عارف ايه. التانية بقى عيني ايه ما بتكلمش ولاد فتحس كده ايه ايه ده طب انا تحس برغبة ان انا عايز ابقى زي دي

74
00:21:24.000 --> 00:21:39.150
عايز ابقى زيها. ففكرة الجار بالمعصية بتكسر حاجز المعصية عند الناس. يعني لما شاب يقعد بقى هو ده اول واحد بقى صاحب في الشلة ده البطل بقى فيقعد بقى يحكي اللي يجمع بقى ايه الشباب ويحكي لهم عن الامجاد والبطولات بتاعته

75
00:21:39.250 --> 00:21:52.800
وهم بقى قاعدين يبصوا له ايه ده بجد انت قلت كزا وعملت ياه قاعدين منبهرين اوي فكل واحد جواه كده ايه يا سلام لو ابقى زي فلان كده فلان ده قدوة انت

76
00:21:52.800 --> 00:22:02.800
عضويتي يا ابني في الموضوع ده. عارف زيي كده لما قال قالوا يا ليت لنا مسل ما اوتي قارون. ايوا القارون ده اتخسف به الارض. لا لا ما ليش دعوة انا عايز ابقى زي قارون

77
00:22:03.800 --> 00:22:17.400
انه لذو حظ عظيم ماشي؟ فخطورة الانسان لما يجهر بالزنب ان هو بيخلي الذنب ايه؟ شكله حلو كده قدام الناس. اه نفسي اعمل زي فلان تاني حاجة ان ده فيه سوء ادب

78
00:22:17.900 --> 00:22:35.850
الانسان يا جماعة اللي بيجهر بالمعصية ده انسان جريء فعلا جريء يعني مش خايف يعني مش بس ان هو بيعصي ربنا سبحانه وتعالى لأ ده ده كأن بيقول ايه انا عادي انا مش مش فارقة معايا ده انا عملت كزا

79
00:22:37.600 --> 00:22:55.400
فجرؤ الانسان المفروض وهو بيعمل معصية يبقى خايف اه كان اه ابن مسعود يقول ان المؤمن يرى ذنوبه كانه قاعد تحت جبل عارف المؤمن ممكن لو يعمل زنب صغير كده يبقى خايف ايه؟ جبل هيقع على دماغه. انا لو عصيت ربنا

80
00:22:55.750 --> 00:23:06.800
بص بصة حرام فيقول لك بس خلاص انا ضعت وهتفتن. يا عم خلاص نزرة لا لا هو شايف معزم الزنب ليه هو فاهم يعني ايه زنب فاهم يعني ايه اثر الزنب

81
00:23:06.900 --> 00:23:20.750
زي سيدنا كعب كده فهو معزم الزنب. المنافق بقى ايه؟ يرى زنوبه كزباب مر على انفه. يفعل به ايه؟ ادم هش وكده ايه يعني يعني شربت خمرة عادي يعني خمرة يعني اهي خمرة

82
00:23:20.900 --> 00:23:40.950
عادي فهتلاقي علامة الايمان في قلب الانسان اه اه اليقظة في مسألة الزنوبي ان هو يبقى معزم الزنب يحزن على الزنب لما تلاقي انسان عشان كده آآ قال صلى الله عليه وسلم من رأى منكم منكرا فليغيره

83
00:23:41.950 --> 00:24:00.400
بيده فان لم يستطع فبلسانه فان لم يستطع فبقلبه وذلك اضعف الايمان  اشكالية في انكار القلب ايه؟ آآ انكاره يقول لك انا مسلا ايه آآ واحد مسلا عزمك على فرح الفرح ده فيه بقى ايه

84
00:24:00.850 --> 00:24:20.750
آآ فقرات بقى ومغنيين ورقاصة واختلاط وآآ عري ومش عارف الدنيا ايه فيقول لك انا هروح بس انا ايه انا منكر بقلبي. انا قاعد ومنكر وحاسس ان ده ايه المنكرات دي كلها. بس قاعد ايه ومش مركز مع الاغاني ومنكر بقلبه. ما هو انكار

85
00:24:20.750 --> 00:24:36.100
القلب ده ايه هل يستقيم انكار القلب مع مع ان انت القلب ان انت تبقى موجود في نفس المكان اللي فيه معصية انت لازم اصلا تسيب المكان انت لازم تسير مكانك. لما انت بتتعود ان انت تقعد في المكان اللي فيه المعصية. ايه اللي بيحصل في القلب

86
00:24:37.450 --> 00:24:56.750
بيألف المعصية بيعلى في لما تعود ان انت ما تنكرش حتى بقلبك القلب ايه؟ بيتعود وممكن بعد شوية يستلز المعصية يبقى قاعد كده في وسط اصحابه اصحابه قاعدين بيشتموا ويسبوا ويغتابوا ومش عارف ايه وبتاع وهو قاعد ايه

87
00:24:57.100 --> 00:25:16.800
متضايق متأسر فعلا هو متضايق ونفسه ينكر المنكر بس ايه لو لو بدأ كلام ايه اللي هيحصل؟ هيتحفل عليه فهو بيسكت فبعد فترة ايه اللي بيحصل لما يفضل قاعد ومصر ان هو على الصحبة دي. لا هو عارف يغير ولا عارف يسيبهم. ايه اللي بيحصل في قلبه

88
00:25:17.350 --> 00:25:33.850
بتلاقي قلبه ايه يسمع الشتيمة كده فيضحك الله بتضحك طب انت من شوية كنت متضايق ان في شتيمة بتتقال طب انت كنت معزم المعصية دي بقيت بتضحك ليه دلوقتي ايه اللي حصل في القلب؟

89
00:25:35.500 --> 00:25:48.950
في حتة كده اتغيرت اتغيرت معنى من حديس مهم سيدنا كعب بيقول اول لما فلما بلغني ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد توجه قافلا من تبوك حضرني بسي

90
00:25:48.950 --> 00:26:05.700
وكأن مشاعر الزنب رجعت له تاني يعني هو فضل المدة دي كلها مدة الغزوة على خلاف بقى ما اعرفش مدة الغزوة كم يوم بالزبط المدة دي كلها سيدنا كعب قاعد في المدينة رايح وراجع وخلاص اتعود على على الوضع

91
00:26:05.800 --> 00:26:21.250
ان هو بيخرج بيشوف المنافقين وخلاص لما عرف النبي عليه الصلاة والسلام داخل خلاص على المدينة المشاعر بتاعته اول يوم اللي هي بتاعة ايه؟ فهممت ان ارتحل فادركهم وايه ويا ليتني فعلت مشاعر الحزن دي حضرت تاني

92
00:26:22.250 --> 00:26:40.600
حضر التاني قال فطفقت اتذكر الكذب واقول بما اخرج من سخطه غدا واستعين على ذلك بكل ذي رأي من اهلي آآ ان شاء الله هنقف على الايه المقطع ده بازن الله

93
00:26:40.950 --> 00:26:56.100
قال فلما قيل ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد اظل قادما زاح عني الباطل حتى عرفت اني لم انجو بشيء ابدا فاجمعت صدقه واصبح رسول الله صلى الله عليه وسلم قادما

94
00:26:56.300 --> 00:27:16.300
في عدة فوائد في المقطع ده قال فطفقت اتذكر الكذب  اه خد بالك من كلمة ايه؟ اتذكر الكذب. في واحد اصلا هو يعني هو مش محتاج يتزكر الكزا هو هو اصلا ايه

95
00:27:16.400 --> 00:27:35.200
هو السيناريوهات عنده موجودة وهيتزكر هو اه يعني محتاج يتزكر الصدق فسيدنا كعب لان ده مخالف لطبيعة سيدنا كعب والكزب عند العرب ده حاجة اصلا كبيرة. يعني سيدنا آآ ابو سفيان رضي الله عنه قبل اسلامه

96
00:27:35.350 --> 00:27:48.550
حديس مشهور في البخاري حديس هرقل لما هرقل جت له الرسالة بتاعة النبي عليه الصلاة والسلام آآ جاب ابو سفيان قال مين اللي موجود من آآ من العرب هنا فجاب ايه كان ابو سفيان موجود كان تاجر سافر

97
00:27:49.100 --> 00:28:04.700
وآآ وقف وراه بقية ايه الرجالة اللي معه؟ وقال لهم لو كزب بس ايه شاوروا لي ابو سفيان كان عايز يكزب بس مشكلته كانت ايه ان الناس اللي ورا تعيره ان هو ان يؤثر عليه كزب

98
00:28:04.800 --> 00:28:14.950
ان دي عند العرب ان ده بيكزب دي حاجة ايه؟ كبيرة قوي يا جماعة الكزب ده القعدة ان شاء الله هيبقى لنا تفصيل في موضوع الصدق والكزب ده له درس خاص

99
00:28:15.150 --> 00:28:38.350
لكن  الانسان الكزاب ده ممكن يبقى لقبه عند ربنا فلان كذاب بس عايز اتخيل ان ان انسان يبقى اسمه عند ربنا فلان كزاب ويا جماعة والله فعلا الموضوع ده آآ يعني محتاج وقفة

100
00:28:38.650 --> 00:28:59.300
ان احنا احيانا بنكزب واحنا شاغلين بالنا بتكزب على الناس احنا بنسميها ايه بحوره آآ ضحكت عليه آآ اتزاكيت عليه بشتغله كزب قال صلى الله عليه وسلم ان الصدق يهدي

101
00:28:59.400 --> 00:29:22.350
الى البر وان البر يهدي الى الجنة ولا يزال الرجل يصدق ويتحرى الصدق حتى يكتب عند الله ايه صديقا يعني يبقى لقبه في السما ايه؟ فلان ايه صديق يعني ممكن يبقى واحد في الدنيا مغمور مش معروف خالص ما حدش يعرفه

102
00:29:23.700 --> 00:29:39.000
لكن يبقى ليه زكر في السماء فلان اا قوام فلان صوام فلان الصديق صادق قال صلى الله عليه وسلم وان الكذب يهدي الى الفجور وان الفجور يهدي الى النار. يعني كذب فجور نار

103
00:29:40.000 --> 00:29:58.600
محطات انسان يكذب اللي هيكزب على ناس هيكزب على ربنا سبحانه وتعالى مش هيصدق مع ربنا سبحانه وتعالى كزب يهدي الى الفجور والفجور يهدي الى النار وما يزال الرجل يكذب ويتحرى الكذب حتى يكتب عند الله ايه

104
00:29:58.850 --> 00:30:19.900
كذابا يبقى لقبه والعياز بالله فلان كذاب ده كزاب فسيدنا كعب بيقول فطفقت اتذكر الكذب واقول بما اخرج من سخطه غدا واستعين على ذلك بكل ذي رأي من اهلي. بدأ يستشير كل ذي رأي اه اصحاب الرأي العقول في

105
00:30:19.900 --> 00:30:36.850
في اهل سيدنا كعب يسألهم. طب اعمل ايه لما النبي عليه الصلاة والسلام يرجع ويسألني هقول له ايه اكزب  قال فلما قيل ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد اظل قادما

106
00:30:37.600 --> 00:31:01.700
زاح عني الباطل اه  ودي دي محتاجة وقفة اه احيانا الانسان لما بيبقى له رصيد من العبادة ليه رصيد من العبادة مع ربنا سبحانه وتعالى احيانا ربنا سبحانه وتعالى بيعصمه

107
00:31:02.000 --> 00:31:19.500
من فتنة بسبب ايه بسبب الاحسان بتاعه يعني سيدنا كعب قال زاح عن الباطل اول لما النبي عليه الصلاة والسلام وصل المدينة قال زاح عني الباطل خلاص زاح مش هكزب

108
00:31:20.350 --> 00:31:42.500
اجمع الصدق  عشان ربنا سبحانه وتعالى ينجيك في بعض المواقف الفتن اللي فيها اختبارات محتاج ان انت يكون ليك رصيد ان انت آآ قال تعالى كذلك لنصرف عنه السوء والفحشاء انه من عبادنا المخلصين. ان انت هيبقى لك رصيد من عبادة لك رصيد من قيام الليل

109
00:31:42.500 --> 00:31:58.400
من قراءة القرآن من حفز القرآن من سماع الدروس. لك مواقف خير مع ربنا سبحانه وتعالى اكيد اكيد المحسن حفز ربنا سبحانه وتعالى للانسان المطيع المحسن غير حفظ ربنا سبحانه وتعالى للانسان المقصر

110
00:31:59.200 --> 00:32:18.500
لكن الله سبحانه وتعالى لطيف يلطف حتى بالعاصي لكن المعية والتأييد ولحفظ الانسان ان الله ايه مع المحسنين ماشي؟ المعية دي معية خاصة فالانسان لما يحسن ويجتهد في الطاعة ويجتهد في العبادة والدعاء في الرخاء

111
00:32:18.650 --> 00:32:35.900
ربنا سبحانه وتعالى عرفه ايه في الشدة بالشدة لكن آآ على كل حال الانسان ربنا سبحانه وتعالى بيلطف به في مواقف كتير يعني ليس شرطا الانسان ربنا يحفظه من معصية ان يكون الانسان ده اصلا ايه

112
00:32:36.050 --> 00:32:53.750
يستحق ده ممكن يكون فضل من ربنا سبحانه وتعالى ماشي قال فلما قيل ان رسول الله صلى الله عليه وسلم قد اظل قادما زاح عني الباطل حتى عرفت اني لم انجو منه بشيء ابدا

113
00:32:54.950 --> 00:33:14.250
فاجمعت صدقه  آآ القرار ده يا جماعة قرار يعني قرار ان انت آآ تبقى صادق التوبة قرار ان انت قررت ان انت هتعمل الطاعة دي انا قررت ان انا هصدق مع النبي عليه الصلاة والسلام

114
00:33:15.200 --> 00:33:34.300
قررت ان انا هسيب المعصية دي. قرار. قال فاجمعت صدقه خلاص فانت فيه في حياتك قرارات متأجلة. قرارات محتاجة تتاخد انت محتاج تاخد القرار يعني انت محتاج تقف وقفة وتقول انا الزنب الفلاني ده انا لازم اسيبه

115
00:33:35.600 --> 00:33:47.800
الزنب ده هو اللي موقفني في طريق هو اللي واقف عقبة بيني وبين ربنا سبحانه وتعالى انا لازم اخد قرار ان انا اسيبه التزام ان انت تاخد الدين بجدية ده ايه

116
00:33:48.150 --> 00:34:00.900
قرار فيه ناس مش عايزة تاخد القرار في ناس بتأجل القرار ده في ناس خايفة تاخد القرار. هو خايف ياخد القرار ليه يقول لك انا عارف ان القرار ده وراه ايه

117
00:34:01.600 --> 00:34:11.100
ليه نتايج ليه تبعات يعني كان ابو جهل بيقول ايه؟ لو كانت كلمة يعني لو كانت التوحيد دي كلمة هقول كده ايه؟ لا اله الا الله. لا هو فاهم ان هي مش كلمة

118
00:34:11.550 --> 00:34:25.750
ان الكلمة دي لها ايه اه في حاجات بعدها هتحصل فيه توابع ماشي؟ فاحيانا الانسان مننا بيبقى خايف ياخد خطوة وياخد قرار لان هو عارف ايه ان القرار ده له ايه

119
00:34:25.950 --> 00:34:39.400
اه ده انا هسيب فيه حاجات انا بحبها اسيبها فانا مش عايز اسيبها يعني ممكن يبقى فيه معصية او حاجة في الدنيا بيحبها اوي ماشي وهو عارف ان انا لو خدت قرار التزام معنى كده ان انا هعمل ايه

120
00:34:39.500 --> 00:35:06.100
ان انا هسيب دي بس انا مش عايز اسيب فما ياخدش القرار هيفضل يأجل القرار سيدنا كعب هنا مش هيغلط نفس الغلطة تاني يعني هو فضل يأجل قرار الخروج ماشي؟ هنا قال فاجمعت الصدق. هقول الصدق. طب هو ما يعرفش ان بعد الصدق ده هيحصل مشاكل

121
00:35:06.300 --> 00:35:19.450
له عرف بدليل ان هو قال ايه قال بعدها ان سيدنا كعب تحمل اصلا خمسين يوم يعلم ان هو ايه؟ ده نتيجة الفعل بتاعه. فهو قرر ان هو يواجه المعصية بتاعته

122
00:35:21.100 --> 00:35:35.150
ده قرار مش سهل يعني قرار محتاج ان انت تقف مع نفسك وقفة انا عندي مشكلة في كزا  فانا لازم اواجه لازم اخد قرار ان انا هعالج الغضب ده فكرة الهروب

123
00:35:35.350 --> 00:35:40.682
وان انا اه اعتزر واقول واكزب واحور ده في الاخر مش هيحل