بسم الله الرحمن الرحيم مشاهدينا الكرام في كل مكان. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بكم وحلقة جديدة من نقطة اخرى من نقاط الصدام. الحلقة اللي فاتت عن موضوع مهم جدا وهو الصراع القائم بالفعل بين موريتانيا والمغرب عاصمة وقتل في هذا الهجوم مصطفى السيد الولي اللي هو آآ القائد لجبهة البوليساريو وآآ آآ فشل الهجوم في آآ في استخلاص نواكشاط من ايدي موريتانيين. مم. لكن طبعا كانت اشارة واضحة جدا جدا لموريتانيا ان الوضع خطير وما سكتش على الصراع ده الا يعني جبهة البوليساريو تحديدا اللي كانت موجودة في الصحراء الغربية آآ بعد هذا الصراع وآآ المشاحنات والمناوشات بينهم حصل ازمة وان جبهة البوليساريو بدأت بعد كده تدخل انفها في آآ يعني مرة موريتانيا وقلنا الحلقة اللي فاتت لقيناها الجهة الاضعف بعد كده مش هتسكت لا هتخش كمان عند المغرب في اقليم الدهب وده اللي هنعرفه ومع لكن مع ضيفنا الكريم الاستاز الدكتور راغب السرجاني الذي ارحب به الان اهلا وسهلا دكتور راغب وبكامل مع حضرتك ايه موضوع جبهة البوليساريو؟ يعني انا ملاحز يمكن السادة المشاهدين ملاحزين ان هي رغم ان هي جبهة يعني اعتقد ان هي حرب اقليات ولكن استطاعت فعلا تهزم اه مرتين او تحد شوية من شوكة تحرج موريتانيا. وبالتالي مش تسكت كمان ده هتتجه بعد كده للمغرب. ايه الموضوع البوليساريو؟ بسم الله الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله. يعني خلينا ناخد برضه يعني طبعا انا عارف ان المشاهد جايز يكون في زروف رمضان نسي شوية نسي شوية او فاتته حلقة او كده. مم. ملخص لايه ملخص سريع جدا ان الصحرا الغربية احتلت من اسبانيا واحد وتسعين سنة. مم تحررت اه اه المغرب سنة ستة وخمسين من الاحتلال الفرنسي الاسباني. تحررت موريتانيا سنة ستين من الاحتلال الفرنسي. تحررت الجزائر سنة اتنين وستين من الاستعمار الفرنسي برضو وحصل معركة ما بين الجزائر والمغرب سنة تلاتة وستين على منطقة تندوف وفازت فيها الجزاير وفضلت محتفزة بتندوف المغربية جوة ارضها وده عمل نوع من التوتر الشديد بين الجزائر والمغرب ما زال هذا التوتر موجود مغربية لا تنضاف ولكن تابعة فده يعني حصل نوع من التوتر ما زال موجود هزا التوتر الى الان للاسف مم. لكن نرجع لقصة الصحراء غربية الان اصبحت منطقة محتلة محصورة ما بين تلت دول اسلامية محررة اللي هي المغرب وموريتانيا والجزائر وبدل ما التلات دول دول يتعاونوا على تحرير الصحرا الغربية سابوا القضية. مم. واهل الصحرا الغربية شالوا هزا العبء وعملوا سنة تلاتة وسبعين جبهة البوليساريو اللي هي الجبهة اللي هو الجيش الشعبي لتحرير اقليم الساقية الحمراء ووادي الذهب اللي هو الصحراء الغربية. الصحرا الغربية عبارة عن اقليمين. الساقية الحمراء ووادي الذهب. عشان تحرر هذا الاقليم. وبالفعل حررته سنة خمسة وسبعين. وبعد ما حررت بتقعد خمسة وسبعين اسبانيا بدهاء شديد ومكر شديد. سابت خالص جابت البوليساريو وسابت اهل الصحراء الكبرى. الصحراء الغربية ما جابتهمش. هم. وراحت جابت مغرب التانية وعملت مشكلة سياسية قالت انتم الاتنين خدوا دي قسموها مع بعض زي ما عشان آآ الدولتين. بزور الايه؟ الفتنة والضغينة في نفس الوقت تضيع الحق ده على آآ اهل الصحراء ما دعتهمش اصلا لهزا الاجتماع. مم. وبالفعل بعد قصص طويلة جدا قلناها في الحلقة اللي فاتت المهم انتهى الامر فعلا بتقسيم السحرة الغربية الى قسمين. تلتين الشماليين مع المغرب والتلت الجنوبي. لموريتانيا. مع موريتانيا اللي هو اسمه وادي الزهب مع موريتانيا. هم. وراح رفضت الكلام ده جبهة البوليساريو واعلنت لنفسها دولة مستقلة مقرها في تنضوب في الجزاير رضيت بالتلت موريتانيا رضا بالتلت. ولا كانت مضطرة. لا لا رضيت لان طبعا هي هي مش عايزة التلت اصلا. مم. هي عايزة حاجة تحمي بيها حدودها. بس. مش عايزة المغرب تطالب بموريتانيا بعد كده. مهم فخلاص اخد انا وادي الزات ده كحد حماية وبالزات ان دي ارض صحراوية ما فيهاش اي ساعتها اي آآ خير معين واضح الوقت ده برضو الجبهة اللي هي البوليساريو اعلنت جمهورية مستقلة اللي هي الجمهورية الصحراوية الشعبية الديموقراطية. مقرها في تندوف لا تحكم شيئا ولكن في رعاية الدولة الجزائرية. مم. وبدأت هذه الدولة بجيشها اللي هو حرر الصحراء الغربية من اسبانيا تضرب في الدولتين المحتلتين في رأيها للصحراء الغربية المغرب والجزائر. المغرب مم. لكنها شافت ان مغرب قوي يا الجيش المغربي اقوى بكتير جدا من الجيش الموريتاني. ده اللي موريتانيا الاول تخلصها الاول. تمام. ووصلت في هجومها لحد ما وصلت الى نواكشوط نفسها. تسعة يونيه تسعة يونيه سنة ستة فاهم؟ مم. يعني بعد عدة شهور من اعلان الجمهورية الصحراوية الشعبية الديموقراطية اللي اعلنت ستة وعشرين فبراير سنة ستة وسبعين. تمام. وهاجمت هجوم شرس جدا على هزه وان المرة دي وصلوا الناقشات وما نجحوش المرة الجاية هينجحوا. عملت ايه موريتانيا تحديدا؟ موريتانيا الهجمات يعني. موريتانيا حاربت الدولة حاربت البوليساريو وللاسف الشديد زي ما قلنا في اخر الحلقة الماضية موريتانيا كانت بتحارب تحت غطاء جوي من الطائرات الفرنسية. فرنسا. فرنسا اللي احتلت موريتانيا من سنة الف تسعمية واتنين لالف تسعمية وستين. مم. تمانية وخمسين سنة احتلال. هي لحد دلوقتي لسه بتدافع عن موريتانيا ضد اعداء موريتانيا المسلمين. فشوف قد ايه في فرنسا مدخلة مناخيرها حتى بعد خروجها وشوف قد ايه موريتانيين بيستعينوا بالدولة اللي احتلته تمانية وخمسين سنة الحقيقة اوضاع ملخبطة جدا جدا كان لازم تؤدي الى مشاكل كبيرة صحيح صحيح. الوضع ده طبعا موريتانيا قلقانة من مشاكل اكبر واكبر. فقامت عاملة اتفاقية دفاع مشترك مع مين؟ مع الدولة اللي كانت لسه عاملة مشاكل معها قد كده مع المغرب مهم. قالت لها دلوقتي لو انا اتكلت انت اللي جاية. بالزبط. فنقعد مع بعض نعمل اتفاقية دفاع مشترك في سنة سبعة وسبعين عملوا اتفاقية دفاع مشترك كان في شهر مايو سنة سبعة وسبعين ما بين موريتانيا وما بين المغرب ردت على طول جابت البوليساريو بعد هذه الاتفاقية بشهرين. هم. بهجوم تاني على نواكشوط مرة تانية تاني. وصلت لنواكشوط مرة تانية. مم. طبعا واضح ان الدنيا مفتوحة ولا في قوات ولا في جيش ولا في حاجة. فوصلت لقوات البوليساريو الى نواكشوط وهجمت وهجوم وبرضو ما قدرتش تسقط الحكومة الموريتانية بس طبعا علامة خطر رهيبة بالنسبة لموريتانيا. موريتانيا يعني ساعتها بقى ايه صوتت وقالت مش هينفع الكلام ده. طبعا. وانا انا دلوقتي عايز اودي الزهب هضيع مورتانيا نفسها خلاص مش مهم وادي الزهب فقامت ايه قعدت جرت عشان البحس عن وساطة. هم. وانها هتتنازل عن وادي الزهب بس عايزة تقعد في قعدة مع جبهة البوليساريو تتنازل لجبهة البوليساريو. بعد الصلح يعني. عن وادي الزهب اه. مم. فقعدت قعدت الصلح دي فعلا سنة تسعة وسبعين بعد الاحداث دي بسنتين وكانت الوسيط في هزه القعدة الجزاير طبعا الجزاير عايزة رعاية لجبهة البوليساريو. طبعا. طبعا. عشان تقويها ضد المغرب. مم. للاسف الشديد يعني. مم. فالجزاير حمت يعني بهزه او يرعت هزا لعب الدور الوسيط. اه رعت رعت هزه المعاهدات ببوليساريو وموريتانيا. بالزبط جلسة بوليساريو مع موريتانيا. مم. وفعلا اعلنت موريتانيا انها تسحب مش ها تماما. مم. من آآ من وادي الزهب. والكلام ده تم في في خمسة نوفمبر سنة تسعة وسبعين بالفعل سحب موريتانيا اخر جندي من جنودها من وادي الذهب. الكلام ده كان خمسة نوفمبر تسعة وسبعين اربعتاشر نوفمبر تسعة وسبعين. يعني بعد تسع تيام من سحب لقوات موريتانية لجيوش المواد الزهب اقتحمت المنطقة الجيوش المغربية والمفروض انها سايباها البوليساريو. المفروض اه. طبعا المغرب لما شافت الارض انسحبت الجيش الموريتاني قامت داخلة وواخدة وادي الذهب كله وضمته التراب المغربي واصبحت كده الصحرا الغربية كلها تحت سيطرة الدولة المغربية والبوليساريو لقى نفسه ما عهوش حاجة. اه هيعملوا ايه بالتالي هل هيسكتوا؟ اكيد طبعا جبهة البوليساريو هيكون لهم رد فعل على استحواز المغرب. مم. على اقليم الزهب. طبعا البوليساريو لم تقبل بهزا الوضع طبعا هي عملت كل المفاوضات وكل الجهد ده كله. هم. عشان تاخد حاجة لها في الصحرا الغربية. اكيد. آآ رفضت هزا الموضوع وبدأت توجه الهجمات تجاه المغرب. مم. وبدأت الهجمات العسكرية من الجبهة البوليساريو اللي هي كلها مسلمين تهاجم المغرب اللي هي كلها مسلمين. للاسف شديد سقط مسلمون من هنا ومن هناك واعاد الموضوع ده استمر فترة لحد ما المغرب يعني لقت ان العملية مش عارفة تسيطر عليها فقامت المغرب كردستان بفعل ليها بانشاء ما يسمى بالجدار الرملي مع اهل الصحرا الغربية سنة خمسة وسبعين ولا مع اهل الصحراء الغربية دلوقتي كان عدى التلاتاشر سنة خلي بالك سنة خمسة وسبعين لسنة تمانية وتمانين. وقت كبير. الوقت الكبير ده. هم. معزم اهل الصحرا الغربية اتجول تندوف ده يعتبر اطول جدار رملي في العالم جدار فصل. جدار فاصل. المغرب والصحراء الغربية. ما بين لأ ما بين الصحرا الغربية وتندوف الجزائرية. اه. المقر بتاع اهل الصحراء اللي كل شوية يطلعوا يضربوا المغرب. كل شوية يطلعوا يضربوا المغرب. فقامت عاملة المغرب على حدودها. هم. اللي هي الصحرا الغربية كلها واخر جنوب الجزاء جنوب المغرب ما يفصلها عن دولة الجزائر المجاورة اللي هي الصق حتة فيها تندوف اللي هي مستقر فيها جبهة البوليساريو اللي بيطلعوا اضربه في الصحراء المغربية او الصحراء الغربية يعني. اه. فقامت عاملة الجدار الرملي ده. والجدار الرملي ده مزود يعني عشرين تلاتين اتنين طريقة لمنع التسلل منه اولا للعمق ومنه كاميرات المراقبة ومنه الالغام ومنه الاسلاك الشائكة يعني جدار آآ طويل جدا مكلف جدا معنى كده هي من الواضح دكتور ان استمر العراق والصراع بين المغرب والبوليساريو طويلا. اليس كذلك؟ اه الحقيقة استمر. يعني احنا بنتكلم دلوقتي من سنة تسعة وسبعين عندما خرجت موريتانيا من اقليم الزهب تمر الصراع ده بعد كده فترة طويلة جدا من الزمن لحد سنة تمانية وتمانين تمانية وتمانين استهلك الطرفان حقيقة. يعني سواء المغرب او البوليسات. اه مغرب البوليساريو. البوليساريو بالزات حست ان العملية اه بدأت تضايق من ايديها اولا الجزاير بدأت تشوف بنفسها يعني الجزاير راعت الملف الصحراوي ده سنة واتنين وتلاتة من خمسة وسبعين. ودلوقتي وصلنا لتمانية وتمانين تلتاشر سنة. وبدأت الجزاير تنشغل بمشاكلها الداخلية. والتوجه المركزي اللي كان ده بدأ يروح. هم. وخلاص المركزية بدأت تقع في العالم كله. مم. وما عدش في الاعوان اللي هم يعني كتير دول كتيرة جدا من اللي كانت مؤيدة الدولة الجمهورية الصحراوية في اولها سحبت اعترافها لان لقت نفسها مش آآ آآ مش دولة بتقوم ده مجرد كيان هش موجود في تندوف فبدأت الدول تسحب فلقت وفي نفس الوقت المغرب بتعاني من الضربات المتتالية. تمام. وحالات التفجير ومشاكل عدم استقرار الامن. ومش عارفة تستغل الصحة الغربية بشكل جيد نتيجة عدم الراحة الامنية للمغرب في داخل فكل الكلام ده ادى الى ان الطرفين قبلا بالجلوس عقد اتفاق والاتفاق ده كان اسمه اتفاق المبادئ مم. سنة تمانية وتمانين على ان هم يضعوا حالة الحرب بين المغرب وبين جامعة البوليساريو. تمام. ويبحثوا هم الاتنين مع بعض عن حل لهزه القضية. وبالتالي اعتقد حاجة انا حصل حاجة زي نوع من الاستفتاء بين المغرب من جهة وجبهة البوليساريو من جهة اخرى. اه هي هي على اساس يعني يضعوا النقاط على الحروف. بالزبط هي الاتنين راعوا في البداية اه خدوا اول الاتنين مع بعض الملف برضه كالعادة للامم المتحدة. مم. والامم المتحدة قالت لهم والله اللي ممكن تعملوها الاستفتاء اللي عندنا الاستفتاء. يعني الاستفتاء تم في الامم المتحدة. اه لا ما تمش هو ولا تحت رعاية الامم المتحدة. هو ما تمش هو بس خالص. الفكرة. اه. فكرة الاستفتاء. نعمل استفتاء يا اخواننا من سنة تمانية وتمانين عايزين نعمل استفتاء كان مين صاحب الفكرة؟ الامم المتحدة. الامم المتحدة. اه الامم المتحدة عايزة تعمل آآ استفتاء. تمام. آآ يا ترى الارض ديت تروح للمغرب ولا تروح للبوليساريو وتعمل عليها جمهورية صحراوية. ما جابوش سيرة موريتانيا. لا موريتانيا خرجت خلاص. تمام. وهي مش عايزة. مشاكل. اه مش عايزة مشاكل. موريتانيا بعد الضرب اللي خدته من الجبهة البوليسية ساريو مرتين في المناقشات قالت ما ليش دعوة باللعبة دي. مم. كفاياني انا حد موريتانيا وسابت بعت القضية تماما. خلاص خرجت برة بالعكس انا عايز اقول لك على حاجة غريبة جدا. مم. دولة موريتانيا اربعة وتمانين اعترفت بالجمهورية الصحراوية الشعبية الديموقراطية. مضطر يعني. اه اعترفت بها وخلاص يعني اشترت مع ان اللي حدودها الملاصقة دلوقتي بقى المغرب يعني المغرب اصبحت اخطر على موريتانيا من الجمهورية الصحراوية. لكن اعلنت كده كنوع من التوازنات في المنطقة وما تفهمش الدنيا ماشية ازاي. مم. فاللي حصل بعد كدهوت ان اه سنة تمانية وتمانين قالوا نعمل اتفاق. المبادئ دوت راحوا فيه للامم المتحدة تعملوا استفتاء نعمل استفتاء. تمام. طيب الاستفتاء ده مشكلة كبيرة مين اللي يعمل الاستفتاء وهتعملوا السيفتم مع مين في الجزائر والمغرب هجرت عدد كبير جدا من المغاربة جوة الصحراء الغربية مم. فاصبح وخلاص عاشوا عاشوا في مدينة العيون ومدينة السمارة وغيرها من المدن وبالزات يعني مع وجود مناجم او موجود غيره بدأوا يهاجروا في الحتة دي. فبقت بلدهم. مم. بقت ارضهم عايشين فيها. تمام. ودي جزء من التراب المغربي او جزء من الارض المغربية القديمة التاريخية التراثية. فاحنا عايشين في بلدنا برضه زي ما واحد كان بيشتغل في اسوان طلع اسكندرية. ايه المشكلة؟ هم. ما فيش مشكلة. ما هو لسه في بلده برضو جوة جوة البلد نفس الحكاية نزلوا الصحرا الغربية من غير لا باسبورات ولا شيء دي بلدهم. هي المغاربة. المغاربة. هم. وعاشوا فيها. فاللي عايش بقى له عشر سنين اتناشر سنة الكلام ده سنة تمانية وتمانين بقينا سنة تسعة وتمانين تسعين اتنين وتسعين خمسة وتسعين الوقت عمال يعدي والناس المغاربة بيزيدوا في داخل الصحرا الغربية وما عدناش عارفين مين نستفتي هل نستفتي اهل المغرب الجداد اللي جم؟ ولا نستفتي اهل المغرب القدماء اللي كانوا موجودين قبل سنة خمسة وسبعين؟ هم. ولا نستفتي الناس في تندوف طب يا ترى لو عملنا استفتامين ليرة على الاستفتاء ده الامم المتحدة تنزل ترعاه ولا دولة المغرب هترعاه؟ ولا الجزاير مراقبين؟ ويا ترى لو حصل النتيجة على غير هوايا وهواك ستقر هذه الاشياء ولا هل ستعترض احد الدولتين؟ ولو اعترضت مين اللي هيطبق الكلام بتاعه بالقوة؟ وده اللي هنجيب عليه ولكن بعد الفاصل. ان شاء الله فاصل قصير مشاهدينا الكرام ونعود اليكم فكونوا معنا. فعلا الامر امر محير الاستفتاء ده مين اللي هيجريه واللي هيجريه مين ولصالح مين وهنتكلم مع مين بالظبط ده اللي هنعرفه مع دكتور راغب. حضرتك قلت قبل الفاصل اه يعني اعتقد كده الامور بدأت تتعقد. يعني اه. الصحرا الغربية. للاسف الشديد. والناس بدأت تكتر يعني بدأ يبقى فيه بالفعل انتقالات من اهل المغرب الاصليين ويقعدوا بالفعل ومكثوا فترة طويلة جدا في الصحراء الغربية. فبيتهيأ لي الازمة تفاقمت صحيح. هتم ازاي ومين اللي هيعملها. اه. هو قعدوا يقولوا طب الاستفتاء هيعملوا السنة الجاية طب اللي بعدها طب اللي بعدها طب اللي بعدها قعدنا تسعة وتسعين من الف تسعمية تمانية وتمانين لالف تسعمية تسعة وتسعين. ده حديسا يعني. حداشر سنة. مم. عندما اعلنوا فشل فكرة الاستفتاء لا هنعرف نعمل استفتاء ولا هنعرف نعمله مع مين ولا هنعرف لو تم نتيجة استفتاء هنصدق ولا مش هنصدق؟ هم. مين اللي هيرعى هذا الاستفتاء عشان نضمن نزاهته؟ هم. في نفس الوقت ضد الاستفتاء جه على غير هوى البوليساريو. هل ستسقط البوليساريو ولا ستستمر الهجمات ولو جه على غير هوى المغرب هل ستسقط المغرب؟ ام تستمر في اوجبت البوليساريو ما بتسكتش. اه. يعني هي اعتادت دايما الحروب المرتدة. حروب الصحراء وحروب الجبال حروبها ولها ناس صعبة جدا يعني ما بتتكلم انت ما بتتكلمش على حرب نزامية جيش طالع اتغلب في موقعة او فاز فيها. ده هجمات خمسة ستة طالعين بيفجروا وكتيبة مغربية. حرب مفتوحة. وفكروا معسكر مغربي بيفكروا منشأة عسكرية بيفكروا حتى حاجة مدنية. صعبة جدا. انت بتعمل نوع من القلاقل وعدم على مدار الاوقات والاعمار وعلى مساحة المغرب كلها. هم. فطبعا مشكلة مشكلة كبيرة حتى لو كانوا ضعفاء يعملوا الدور هيعملوا مشكلة في نفس الوقت برضه آآ مش عايزة تديهم الصحرا الغربية يعملوا فيها دولة طب ايه كان بديل الاستفتاء بديل الاستفتاء اتقدمت به فرنسا فرنسا شف فرنسا اللي اه اللي محتلية قبل كده المغرب موريتانيا مناخيرهم دخلت عملت مشروع آآ فرنسي امريكي مشترك اقامة حكم زاتي. مم. للصحراويين في داخل الدولة المغربية يعني هي بتقول احنا عايزين نرضي ايه؟ نرضي كل الاطراف. طبعا هي برضه اعود واكرر مرة واتنين بالزبط. لهم مآرب. اه. لا يمكن ان ان فرنسا وامريكا يتقدموا بمشروع لخدمة الشعب الصحراوي او لخدمة المغرب او لخدمة الجزائر. مم. هم يتدخلون بمشروع عشان يهد التلات على بعض هو ده الهدف الاول. اه هو ده الهدف وده فرنسا اللي داخلة تحط مشروع فرنسا اللي دخلت في الجزاير بقى لها مية اتنين وتلاتين سنة احتلال واحتلت اه مغرب ستة وخمسين سنة احتلت التانية اسماء موريتانيا اه برضو ستة وخمسين سنة من سنة تسعمية واتنين لحد سنة ستين تمانية وخمسين سنة. مم. يعني مش معقول داخلة فرنسا دلوقتي تصلح الموقف فلكن دخلت فرنسا بمشروع اقامة حكم زاتي. ايه غرض الحكم الزاتي ده ان يبقى في حكومة صحراوية حقيقية موجودة في الصحرا الكبرى لكن تابعة للحكومة المغربية مية في المية هتحصل عشر تلاف مشكلة بين الحكومتين دولت حكومة صحراوية عايزة يكون لها سيطرة على بلدها. وحكومة مغربية بتقول لا ده انتم جوة بلدي. كلها هيمنة. هنختلف على حدود معينة. هنختلف على ضرايب هنختلف على باسبورات هنختلف على جيوش هنختلف على مليون حاجة على مناجم على ثروات على اي شيء المهم ان امريكا ما سابتش الموضوع تدخلت في الموضوع بالفعل. امريكا طبعا امريكا اولا حطت موضوع المشروع الفرنسي ده اللي هو انها تشترك مع فرنسا في مشروع حكم زاتي والحكم الزاتي ده الحقيقة لا قبل من المغرب ولا قبل من البوليساريو البوليساريو قالت ما نضمنش المغرب ان انا اخد حكم زاتي هيخشوا جوة دولتهم هيسيطروا على الاوضاع هيمسكونا ويحطونا في في المعتقلات وانتهت القضية على كده والمغرب لا عفوا معلش يعني جبهة البوليساريو رفضت الحكم الزاتي. مم. لقيت انا عايزة دولة مستقلة اخد لي حكم زاتي انا الشعب اعملي استفتاء جواه هيقول لك اخد يعني اليس الحكم الزاتي معناها ان انا احكم نفسي؟ لأ. بنفسي. حكم زاتي بس تحت قيادة المغرب. ده الشرط. ما فيش جيش اه. ما فيش جيش بوليساريو. فبالتالي رفضوا. اه وما فيش علاقات دبلوماسية. هم هم. يعني ما لهاش سفارات في اي دولة. تمام. السفارات كلها الهيبنة والسيطرة هتكون للمغرب انت تحكمه تحكمه الاقليم ده زي ما يكون محافز في دولة. هم. لكن اللي انت مش هتحكم الدولة مش هيبقى دولة الصحرا الشعبية الديموقراطية تحت تحت دولة المغرب. ده حكم زاتي زي مقاطعة كده زي التركستان في الصين. مم. مم. زي التبت في الصين زي ما قلنا قبل كده في موضوع تركستان. تمام. فما فيش لا جيش ولا حاجة لكن هي مجرد يعني آآ قواعد معينة تديروها بينكم في بعض الامور نتفق عليها. والعملية هلامية جدا. فلا ده وافق ولا ده وافق. امريكا لما شافت المشروع ده ما نجحش قالت طب انا هخش بشكل اكبر شوية اعمل اه نوع من المفاوضات بين الطرف ده والطرف ده انا ارعى المفاوضات. فلما انا ارعى المفاوضات يبقى انا لي يد عند ده وعند ده. بين المغرب؟ اه بين اه البوليساريو. هم. خرجت فرنسا من القصة طبعا امريكا بتحب هيمنة وسيطرة اه. لوحدها اه. خرجت الامم المتحدة وخرجت محكمة العدل وخرجت فرنسا وبدأت هي لوحدها تقعد كوسيط ما بين الملك الحسن الثاني سم دلوقتي محمد السادس ممسلا عن المغرب. اه عن المغرب وما بين زعيم جبهة البوليساريو. مهم. ويقعدوا مع بعض فين؟ في نيويورك. في منهاست منهست غير مانهاتن ديت برضو احد الضواحي الموجودة في نيويورك. مم. وآآ عملوا جولة وعملوا اتنين وعملوا تلاتة وعملوا اربعة. وبيجهزوا دلوقتي للخمسة وكل هذه الجولات فاشلة من البداية للنهاية. باءت بالفشل بالفعل؟ كلها فاشلة ما وصلوا فيها لاي شيء. مم. لا ده عارف يوصل لرأي ولا ده عارف يوصل لرأي وامريكا بترعى الاتنين وحاطة ده في المنطقة على اساس ان هو في يوم من الايام مهم. ان وافق المغرب على شيء او وافقت على شيء لا شك ان الاساطيل المغربية الاساطير الامريكية هتكون موجودة على السواحل المغربية في هزه المنطقة لحماية الاتفاق الذي تم في منهست في نيويورك بالدماء بدواعي الحماية. طبعا. مم يعني دايما بتيجي امريكا بتدخل في في المكان بامر ظاهره الرحمة بالزبط يعني انت يعني انت عندك دخول امريكا في العراق ما احنا شفناه. امريكا دخلت العراق سنة الفين وتلاتة بدواعي خسرتها من سنة تسعين. مم. علشان تخرج صدام عشان في قنابل نووية ولا في اسلحة نووية ولا اسلحة دمار شامل طب دخلنا الفين وتلاتة لا لقينا فيه دمار شامل ولا لقينا فيه يعني اي صاروخ نووي ولا فيه اي مشكلة آآ الدمار الشامل خلاص اللي انت بتدوري عليه ما لقتهوش ما خرجتيش ليه؟ طب عايزة تشيل صدام شيلنا صدام ما خرجتيش ليه؟ مم احنا دلوقتي الفين وتسعة ولسه بنقدم رجل ونأخر رجل يا ترى هنخرج يا ترى مش هنخرج والوضع ايه؟ والوضع مكمل ومستمر. مم. فاحنا يعني المفروض ناخد عبرة من هزا الموضوع. للاسف ناخد عبرة. ما بنصحاش خالص. لكن ما بنصحاش نهائي. يعني احنا للاسف الشديد طبعا عمالين ناخد ضربات وازاي اروح انا لامريكا مع كل هذه الملابسات اللي شايفينها وتأييدهم الشديد لليهود هزه الاوضاع المختلة في العالم. صحيح. واحترمنا افغانستان واحتلال العراق وفي الاخر انا كمغرب وجابت البوليساريو رايح مدي الامان لامريكا انها تديني رأي مفيد في هزه القضية وتقول لي والله الصح كزا والغلط كزا شيء الحقيقة غير مقبول تحليل يا دكتور راغب السرجاني من هو الطرف المخطئ بهذا الصراع او نقاط الصدام هذه والله انا شايف الجميع مخطئ للاسف الشديد المغرب اخطأ اخطاء فادحة في هزه القضية. اولا اخطأ ان هو من سنة خمسة وسبعين ساعة ما اتحرر للسنة آآ من سنة ستة وخمسين لما اتحرر لسنة خمسة وسبعين لما اتحررت الصحرا الغربية تسعتاشر سنة تقريبا لم يوجه جنديا واحدا لتحرير الصحراء الغربية من اسبانيا عشان كده اهل الصحراء الغربية مش حاسين بانتمائهم للمغرب فاحنا احنا بتقولوا دي جزء من المغرب تاريخيا ماشي جزء من المغرب تاريخيا. طب انتم كنتم فين والمغرب ده محتل؟ مسلا. اه. ليه ما جيتوش؟ ليه اه دوختوا على الامم المتحدة هنا يمين وهنا شمال وعلى مجلس الامن وعلى امريكا وعلى كزا وكزا وما جيتوش تحرروها بالسلاح واحنا شغالين بنتطحن في هزه الارض. فالمغرب تكاسلت عن تحرير هذه الارض واكتفت بالطرق السلمية الواهية حقيقة من سنة آآ ستة وخمسين لسنة خمسة وسبعين ولم تتحرك بجيوشها الا بعد ان اخرجت جبهة البوليساريو الجيوش الاسبانية من الصحراء الغربية في الاول غلط. مم. الغلط التاني ان المغرب ما عندهاش رؤية في هزا الملف يعني طالبت على مدار تسعتاشر سنة بانها تاخد الصحرا الغربية وموريتانيا صح؟ في الاول. صحيح. وبعدين بعد كده اه موريتانيا اعلنت استقلالها. قالت طب خلاص انا هاخد الصحرا الغربية وخلاص موريتانيا بعت بعت قضية موريتانيا مع انها المفروض موريتانيا جزء من المغرب في التاريخ المغربي. تمام. لكن بعت القضية ماشي. وبعد كده قبلت ان تجلس مع موريتانيا لتقسيم الصحرا غربية. طب انت بتقولي الصحرا الغربية كلها بتاعتك. مم. كيف تقبلين ان تقسمي هذه الارض؟ شيء احسن من لا شيء يعني؟ يعني اخد تلتين واسيب التلت واعترف واقر في معاهدة رسمية ان هذا الجزء غير مملوك للمغاربة مملوك للموريتانيين. ولم تدخل المغرب ارض موريتانيا وادي الزهب المغربية الا بعد خروج موريتانيا منها. هم. تحت اه وساطة اللي حصلت بين الجزاير واه اللي اه تبنتها الجزاير بين موريتانيا وبين البوليساريو. فما فيش وضوح رؤية لما بنقعد مع جبهة البوليساريو بقى لنا بنقعد من سنة تمانية وتمانين لحد دلوقتي. مم. ما فيش وضوح رؤية. طب انت عايزة ايه يا مغرب في هزه القضية؟ مم. ما فيش وضوح. الطرف المغربي. مم. عنده مشاكل في وضوح الرؤية عنده مشاكل في التكاسل عن نصرة هزه القضية على مدار السنوات الطويلة وعنده عنده مشكلة كبيرة جدا وهي التعاون الصريح مع امريكا بشكل الحقيقة غير مقبول خلى حتى جبهة البوليساريو لا تأمن للوساطة الامريكية لكن الهندية اللي قدامها لان شايفة ان امريكا هي السند الاكبر للمغرب والمغرب طبعا احد اكبر يعني الدول الاعوان لامريكا في المنطقة والمدعومة بامريكا وبتمسل احد الدول الاصدقاء لامريكا وطبعا في مواجهة الجزائر اللي واخدة التوجه السوفيتي او الروسي دلوقتي. هم. وهي القوى الكبرى بتلعب على ارضنا يعني روسيا بتحارب امريكا على الارض الاسلامية. ومن الواضح دكتور يعني في هذه النقاط كلها ان ايه اللي يخلي دول زي اسبانيا وفرنسا وآآ كل هذه الدولة وانجلترا تيجي يبقى لها مطمع بالفعل في الصحراء الغربية. والله اصبحنا دوت اللي هنقوله انا انا ولكن الحلقة القادمة ان شاء الله هو انا عايز بس الحلقة القادمة يا ريت لو حضرتك تفكرني برضو حاجة. اتفضل. ان ليست المغرب هي الطرف المخطيء الوحيد في هذه القضية ولكن هناك اطراف كثيرة مخطئة. هم. يتكلم عليها ان شاء الله في الحلقة اللي جاية. وهنا نتوقف وغدا نلتقي يا دكتور. ان شاء الله رب العالمين. اه في نهاية هذه الحلقة لا يسعني الا ان اتقدم بخالص الشكر والتقدير للاستاز الدكتور راغب الفرجاني على ما ادلى به من معلومات قيمة بالفعل. والحلقة الجاية ان شاء بازن الله زي ما قلت لحضراتكم هنتكلم ايه الاطماع دي وايه سببها للدرجة دي جزء زي الصحرا الغربية اللي هي بين المغرب شمالا وموريتانيا جنوبا له هذا الثقل ده اللي هنعرفه الحلقة القادمة ان شاء الله حتى زلك الحين اشكركم والى اللقاء