﻿1
00:00:08.450 --> 00:00:18.450
اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. ان الحمد لله. نحمده ونستعينه ونستغفره ونستهديه. ونعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا. انه من يهده الله فلا مضل

2
00:00:18.450 --> 00:00:28.450
له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله. اما بعد فاهلا ومرحبا بكم. في هذا اللقاء المبارك

3
00:00:28.450 --> 00:00:43.700
واسأل الله عز وجل ان يجعل هذه اللحظات في ميزان حسناتنا اجمعين مع الحلقة العشرين من حلقات خط الزمن وما زلنا مع قصة فلسطين في الحلقة اللي فاتت الحقيقة كانت حلقة مأساوية تعرضنا فيها لازمات كبيرة جدا مرت بالامة الاسلامية

4
00:00:43.700 --> 00:01:03.700
بصفة عامة ومرض بفلسطين بصفة خاصة تعرضنا للحروب الصليبية وكيف استطاع الصليبيون ان يؤسسوا في سنة ربعمية وتسعين من الهجرة امارة الرهى في جنوب آآ تركيا وفي شمال العراق وشمال آآ آآ سوريا. واستطاعوا ان تكيا في شمال آآ غرب سوريا. واستطاعوا كذلك

5
00:01:03.700 --> 00:01:23.700
ان يصلوا الى بيت المقدس وان يحاصروا القدس في غياب كامل عن الحمية الاسلامية للجيوش الاسلامية المبعثرة هنا وهناك في المدن المختلفة بل على العكس وجدنا تمويلا وآآ وآآ دليلا وآآ اعانة وهدايا للجيوش الصليبية في طريقها من ان تقي الى

6
00:01:23.700 --> 00:01:43.700
بيت المقدس كل ذلك آآ لتجنب القتال مع الصليبيين. طبعا نوع كبير جدا من الذلة والمهانة. وقعت على الامة الاسلامية فتحت فيها الابواب للصليب فدخلوا حتى وصلوا الى بيت المقدس وهناك ارتكبوا المذبحة الشنيعة وقتلوا سبعين الف مسلم في يوم واحد في آآ فتحهم لمدينة القدس

7
00:01:43.700 --> 00:02:03.700
كانت المأساة ديت في اتنين وعشرين شعبان سنة ربعمية اتنين وتسعين من الهجرة. وده بيوافق خمستاشر يوليه سنة الف تسعة وتسعين من الميلاد طبعا لما دخلوا آآ بيت المقدس عملوا زي ما قلنا آآ المرة اللي فاتت صلاة الشكر. آآ على انهم آآ يعني فتحت لهم الابواب في بلاد المسلمين. وآآ

8
00:02:03.700 --> 00:02:23.700
مباشرة في نفس اليوم اللي دخلوا فيه الى القدس تنازع على سلطان القدس. مين اللي يحكم القدس؟ وطبعا اه التنازل ده كان اشد من التنازع الذي كان على ان تقي او الرهى او غيرها. لان القدس هي اهم مدينة في العالم للنصارى. واهم مدينة لكل الديانات تعظم

9
00:02:23.700 --> 00:02:43.700
كل الديانات. يعني يعني مكة والمدينة طبعا اعلى قدر عند المسلمين لكن لا يعظمها اليهود او النصارى. لكن مدينة القدس تعظم من كل الديانات. تعظم من مين ومن اليهود ومن النصارى. فالذي يحكم هذه المدينة له مكانة اجتماعية عالية جدا راقية جدا في كل العالم. ليس فقط عند النصارى. فتنازعوا

10
00:02:43.700 --> 00:02:58.900
تنازعا اه شديدا وحصل صراعات كثيرة ليس المجال لتفصيلها. واه في النهاية وصل الحكم لجودفري ديبايون اللي هو كان اه رئيس اكبر الجيوش الفرنسية القادمة من شمال فرنسا من غرب المانيا

11
00:02:59.600 --> 00:03:09.600
آآ طبعا البابا اوربن الثاني اللي هو حرك كل الجموع ديت كان مات قبل دخول الجيوش الصليبية الى ارض القدس. يعني ما يعرفش ان القدس آآ فتحت واتولى بعديه واحد

12
00:03:09.600 --> 00:03:29.600
مو بس قال اه الثاني وما كانش لسه مثبت اقدامه بحيس ان هو ينازع جودري ديباي الحكم المباشر لمدينة القدس فاستلمها جودري ديبايو عشان يعمل برضو تمسيلية كده يقنع بها الناس ان هو راجل ديني وراجل يعني آآ جاي عشان المسيح وعشان الصليب وعشان النصارى. يعني سمى نفسه حامي بيت الماضي

13
00:03:29.600 --> 00:03:39.600
كويس. يعني اللي ما رضاش يسمي نفسه ملك. فقال انا حامي بيت الموت. وما رضاش يلبس تاج من الدهب. لبس تاج من الشوك. وقال لا البس آآ تاجا من الذهب في بلد

14
00:03:39.600 --> 00:03:59.600
يعني لبس فيها المسيح تاجا من الشوك. وعمل التمسيلية ديت وهذه التمسيلية انطلت على جموع كثيرة من المؤرخين لا اقول المسلمين ولكن المسلمين. يعني غير المسلمين معروف بيزوروا التاريخ بتاعهم يكتبوا زي ما هم عايزين يكتبوا والتاريخ كما تعلمون يسجلوا هو المنتصر. فكتبوا الكلام بتاعهم على

15
00:03:59.600 --> 00:04:22.900
هواهم لكن كيف ينقل المسلمون ان هذا الرجل اختاره النصارى لتقواه وورعه ولطيبة ولطيبة قلبه والله يا اخواني يا اخواتي هذا الكلام مكتوب في مراجع اسلامية ان جودري ديبايو اختاروه عشان هو طيب القلب. وعلشان هو ورع وعلشان هو تقي. تخيلوا ان هذا الكلام يكتب بعد ان ذبح في اليوم

16
00:04:22.900 --> 00:04:45.850
اربعة وعشرين ساعة بس سبعين الف مسلم في المسجد الاقصى في مدينة القدس. تخيلوا طبعا غياب كامل للرؤية عند هؤلاء المؤرخين ونحتاج فعلا اننا كتابة التاريخ الاسلامي اه خد القدس. طيب عايز بقى يعمل مملكة. هي القدس مدينة. وعايز يعمل مملكة كبيرة وطموحه في كل فلسطين والارض المباركة. فلسطين بكاملها

17
00:04:45.850 --> 00:05:05.850
فعايز يعمل مملكة فبدأ يوسع الاملاك بتاعته لكن قوته العسكرية ضعيفة. الجيش اللي معه ليس جيشا كبيرا يستطيع ان يتحرك هنا فطلع من آآ آآ من مدينة القدس بعد ما استقرت الاوضاع في داخل مدينة القدس. طبعا ذبح كل المسلمين زي ما قلنا وحرق كل واسمعوا الكلمة دي

18
00:05:05.850 --> 00:05:26.800
اليهود طبعا مش بيعيشوا في القدس عشان العهدة العمرية لكن اليهود كانوا بيعدوا يزوروا مدينة القدس عشان المدينة المقدسة عندهم. اي يهودي كان موجود في داخل القدس جمع وحطوا الكنيس اليهودي هناك وحرق الكنيس بمن فيه من اليهود عشان تعرفوا الحرب العنصرية اللي كان عاملها الصليبيين ضد اي حد مخالف لهم

19
00:05:26.800 --> 00:05:46.800
حتى زي ما شفنا قبل كده حرقوا ولا قتلوا واغتصبوا النصارى الارثوذكس في طريقهم لحد ما وصلوا بلاد المسلمين حرب ابادة عرقية على اعلى مستوى خد الجيش بتاعه بدأ يحتل المدن اللي حوالين آآ القدس احتل آآ يافا واحتل اللد واحتل الرملة واحتل نابلس

20
00:05:46.800 --> 00:06:03.650
واحتل بيسان واحتل طبريا لكن مش قادر يحتل كل آآ المدن الموجودة في فلسطين وبالذات ان في بعض المدن على قوة كبيرة وبعض المدن ما زالت في يد الحامية العبيدية زي مدينة عسقلان وزي مدينة ارسوف وزي مدينة آآ آآ عكا

21
00:06:04.100 --> 00:06:24.100
طيب يعمل ايه؟ بدأ يعمل معهم السياسة سبحان الله قديمة حديثة. وشوفوا كده الكلام ده واسمعوا وتدبروه عشان تعرفوا ازاي اعداءنا بيغزوا بلاد العالم الاسلامي وازاي المواقف دي بتتكرر واحنا يبدو ان احنا ما بنقراش التاريخ. قرر ان يقوم مع المدن التي لم يستطع ان يفتحها بالقوة

22
00:06:24.100 --> 00:06:44.100
قرر ان يقوم معها بمباحثات سلام. فبدأ يعمل نوع من السلام مع هذه المدن الفلسطينية الاسلامية الموجودة في داخل فلسطين مع ان في ايديه القدس وفي ايديه اكتر من مدينة اسلامية واجبة التحرير على المسلمين. فعمل معاهدة سلام مع ارسوف عمل معاهدة سلام مع عكا

23
00:06:44.100 --> 00:07:04.100
معاد السلام مع قيس سرية ومعهد السلام مع عسقلان. طيب كيف يمد هذا السفاح يده بالسلام؟ ايه اللي هيحققه؟ شف هيحقق ايه؟ اولا يحقق اعتراف من المسلمين بمملكة بيت المقدس النصرانية. وده لعل اكبر المكاسب اللي ممكن يحققها. خلاص المسلمين بيعملوا معاهدة معناها معاهدة

24
00:07:04.100 --> 00:07:24.100
مع رجل يملك هذه البلاد نقره على القدس في سبيل ان يقرنا نحن على عسقلان او على قيصرية او على جزء من ارض فلسطين. هو في نفس في حاجة للايدي العاملة. خل بالك هو جاي يعيش في هذه البلاد. معه الجيش بتاعه والجيش بيتناقص تدريجيا. فعايز ناس تشتغل في المزارع وناس تصنع له الاشياء وناس تبني له وناس

25
00:07:24.100 --> 00:07:44.100
لانه حتى القلاع اللي هو بيبنيها العسكرية محتاجة ناس يبنوها. فهيجيب منين؟ هيجيب الناس المسلمين اللي موجودين في هذه البلاد بعد عقد معاهدات السلام ييجوا يشتغلوا له بالاجرة في بلاده. طبعا الكلام ده كله يا اخواني ويا اخواتي مؤقت لحد ما يتمكن من القوة ويجي له مدد من اوروبا وساعتها هيلغي كل هذه المعاهدات ويقتحم فلسطين

26
00:07:44.100 --> 00:08:00.300
بكاملها. في نفس الوقت هينشط حركة التجارة في داخل فلسطين والكلام ده ليه الكلام ده لان ما عهوش اسطول. والاسطول الفرنسي في ذلك الوقت كان ضعيف جدا. واقوى اسطول في المياه في مياه البحر المتوسط كان اسطول

27
00:08:00.300 --> 00:08:20.300
ايطاليا. واسطول ايطاليا ده مكون من اسطول جينوا وبيزا والبندقية اللي هي فينيسيا. فدي اقوى اساطير بس الاساطير دي اساطير تجارية مش اساطير عسكرية. اساطير يعني هو مش يقدر يساعده الا ازا ضمن فلوس. في عمل ايه؟ قال له تعال شجع التجارة في بلاد فلسطين وبلاد الشام. انت هفتح لك مجال تجيب البضاعة بتاعتك من ايطاليا ومن

28
00:08:20.300 --> 00:08:40.300
للعالم كله وتبيعها في ارض فلسطين وارض الشام. والناس ديت معها فلوس وعاشت بها فترات طويلة في طرف وثراء. فممكن يشتروا منك في سبيل ان انا تجيب للجنود تلو الجنود من من اوروبا وتجيب لي السلاح تلو السلاح من اوروبا. يعني معاهدة يعني تبادل منافع. الجمهوريات الايطالية هتاخد تجارة

29
00:08:40.300 --> 00:09:01.100
والجيش الصليبي في القدس هياخد سلاح وهياخد جنود. طب التجار دولت هيبيعوا لمين؟ فقال لك نعمل معاهدات سلام مع المدن الفلسطينية فتصبح سوق لهذه التجارة الايطالية. في نفس الوقت هيعمل انقسام داخل المجتمع الفلسطيني. ودي في غاية الاهمية. في ناس هتوافق على

30
00:09:01.100 --> 00:09:21.100
او بحسات السلام وفي ناس هترفض مباحثات السلام ويحصل صراع بين الفلسطينيين ده موافق وده وده رافض وقد يقتتل الاخوة في داخل البلد الواحد المستفيد الاول هو الجيش الصليبي في القدس. في نفس الوقت هيسكن روح العداء لان هو لما يعمل هذه المعاهدة خلاص والله اللي جوة

31
00:09:21.100 --> 00:09:31.100
جوة القدس ده واحد صاحبي وواحد صديقي عاملين مع بعض معاهد السلام بنبيع ونشتري مع بعض ما فيش اي مشاكل. فروح العداء في الشعب المسلم هتروح. سنة ولا اتنين ولا تلاتة

32
00:09:31.100 --> 00:09:51.100
عشرة هننسى وتصبح دولة الصليبيين دولة صديقة موجودة في داخل القدس تصادق عسقلان وقيصرية وغيرها من مدن المسلمين. برضو في نفس الوقت هي فترة استعداد هناخد فيها راحة المسلمين القضية بعيدة عن دماغهم واحنا عمالين نجهز ونعد وتيجي لنا الجيوش وقوتنا هتبقى اكبر وبعد كده نبقى نخلف المعاهدة في اخر الوقت

33
00:09:51.100 --> 00:10:11.100
في نفس الوقت يا اخواني بيفرض في هذه المعاهدة تخيلوا شوفوا الخسة والذلة التي عندها عند المسلمين يفرض في هذه المعاهدة معاهدة السلام جزية يدفعها المسلمون. والمسلمين بعد كل هذه الكلمات التي قلناها وافقوا على مباحثات السلام. ومنهم من باع الارض والعرض والوطن

34
00:10:11.100 --> 00:10:28.550
وحط ايديه في ايدين جدري ديبايوه عشان يعمل معاهدة سلام باع فيها اجزاء من فلسطين والكلام ده كله مؤقت لحد ما تكتمل القوة الجذر ديبايو وهياكل فلسطين كلها زي ما هنشوف ان شاء الله بعد الفاصل فابقوا معنا. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

35
00:10:28.700 --> 00:10:48.700
كنا قبل الفاصل بنتكلم على اه اقتحام الجيش الصليبية الى اراضي المسلمين وعلى رد فعل المسلمين للاسف كان رد فعل مخزي. وشفنا الابواب بتتفتح للصليبين بمنتهى السهولة وما فيش اي نوع من المقاومة من المسلمين. وشفنا سياسة جودري ديبايو السفاح الذي اه عقد معاهدات سلام مع اه بعض المدن الفلسطينية

36
00:10:48.700 --> 00:11:08.700
بشرها فترة من الزمن ثم بعد ذلك ما الذي حدث يا اخواني؟ بمجرد ان اتت له القوات من هنا وهناك بدأ يخرج برة حدود القدس ويخرج برة حدود المعاهدات والاتفاقيات بيخون هذا العقود وده شيء مش مستغرب بالعكس. الناس اللي بتستغرب ان يخون اليهود او النصارى عهودهم هؤلاء لم يقرأوا

37
00:11:08.700 --> 00:11:20.400
او كتاب الله عز وجل يقول ربنا سبحانه وتعالى في كتابه الكريم اوكلما عاهدوا عهدا نبذه فريق منهم؟ بل اكثرهم لا يؤمنون. يعني ده كلام ربنا سبحانه وتعالى يصف لنا الدنيا

38
00:11:20.400 --> 00:11:30.400
يصف لنا التاريخ ويصف لنا المستقبل ويصف لنا الواقع الذي نعيش فيه. الذي لا يقرأ كتاب ربه سبحانه وتعالى الا ليومن لا يلومن الا نفسه. هو اللي بيوقع نفسه المشاكل

39
00:11:30.400 --> 00:11:49.700
هو اللي بيشوف الحفر ويقع فيها متعمدا. طبعا ده شيء فعلا يدل على غباء شديد وعلى بعد شديد عن دين رب العالمين سبحانه وتعالى المشكلة ان جدري ديبايو خالف العهد مرة واتنين وتلاتة وعشرة في رحلته الطويلة وهو جاي من ان تقي لحد بيت المقدس. فكيف يأمن المسلمون

40
00:11:49.700 --> 00:12:09.700
لعهدي في هذه الاوقات يا اخواني كانوا يحافظوا على قليل الحياة. يعني مجرد ان انا اعيش حتى ان شاء الله يوم زيادة يومين زيادة ولا تجدنهم احرص الناس على حياة. هذه الاية نزلت في اليهود وفي كل من اتصف بصفتهم من البشر. يعاقب بمثل ما عوقب به اليهود قبل

41
00:12:09.700 --> 00:12:28.850
ذلك من الذلة والمسكنة ضربت للاسف الشديد الذلة والمسكنة على المسلمين في هذه الفترة المؤسفة في تاريخ الامة طبعا انا مش بلوم بس على القوات وعلى الرؤساء اللي كانوا موجودين في ذلك الوقت لكن الوم ايضا على العلماء. الذين كانوا يعيشون في هذا الزمن. احنا بنتكلم على

42
00:12:28.850 --> 00:12:48.850
سنة ربعمية وتسعين ربعمية واحد وتسعين من الهجرة. يعني من سنة ربعمية تلاتة وستين من الهجرة وتحررت هذه البلاد من الاحتلال العبيدي سواء كانت منطقة الشام بكاميليا او منطقة فلسطين. ووجد فيها علماء السنة. يعني بقى لنا دلوقتي حوالي سبعة وعشرين سنة في علماء سنة. فلماذا لم يتحركوا؟ تجد بعض

43
00:12:48.850 --> 00:13:08.850
الروايات في آآ تاريخ آآ دمشق لابن عساكر يذكر فيها ان العلماء في ذلك الوقت كانوا لا يتكلمون خوفا على حياتهم. طبعا دقاق ابن توتش اللي كان بيحكم دمشق ولا رضوان ابن طوتش اللي بيحكم حلب؟ الاتنين كانوا من الحكام الظلمة الفاسدين فمهدد اي عالم يتكلم ان هو يدبح في

44
00:13:08.850 --> 00:13:28.850
البلاد فكل واحد ساكت. ليه كل واحد محافز على اه اه عمري وعلى حياتي وعلى سلطاني وعلى كرسيه وعلى كذا وكذا من متاع الدنيا. طيب الجاهل اجهل والعالم يسكت فكيف يتعلم الناس؟ فلا الوم اه الحكام وحدهم ولكن الوم ايضا معهم العلماء. بل الوم يا اخواني ويا اخواتي الشعوب

45
00:13:28.850 --> 00:13:48.850
التي رضيت هؤلاء الحكام ورضيت بهؤلاء العلماء. الشعوب يا اخوان التي لا تثور الا من اجل رغيف العيش. هذه الشعوب لا تستحق الحياة. الشعب الذي يستحق الحياة فعلا هو الذي الشعب الذي يثور من اجل عقيدته. من اجل دينه من اجل ارضه من اجل عرضه. تحرك فيه نخوة يدافع عن نفسه. ما رأينا دفاعا

46
00:13:48.850 --> 00:14:08.850
عن النفس حتى عن النفس في حروب الصليبيين. في اوائل دخول الصليبيين الى بلاد المسلمين. وشفنا زي ما شفنا الركوع المستمر والخنوع المستمر لجيوش الصليبيين طبعا ده كله تراكمات سنوات وادى الى وقوع آآ العالم الاسلامي تحت سيطرة الصليبيين قامت لحد دلوقتي تلت

47
00:14:08.850 --> 00:14:28.850
الامارات في العالم الاسلامي الصليبية قامت امارة الرهى ربعمية وتسعين هجرية امارة انطاقيا ربعمية واحد وتسعين هجرية امارة بيت المقدس ربعمية اتنين وتسعين هجريا وبعد كده بحداشر سنة بتقوم امارة طرابلس متكونة من مدينة طرابلس في لبنان وما حولها من مدن سواء في لبنان او في جنوب

48
00:14:28.850 --> 00:14:42.200
اه السورية والمدينة ديت قامت الامارات ديت قامت سنة خمسمية وتلاتة من الهجرة وبذلك قامت اربع امارات في العالم الاسلامي صليبية وهم دول اللي كملوا معنا لحد اخر الحروب الصليبية

49
00:14:42.500 --> 00:14:52.500
طبعا زي ما انتم شايفين انا عارف ان في احباط شديد عند المشاهدين والمشاهدات. وشايفين ازمات هنا وهناك وتلطيش في المسلمين يعني سبحان الله! الواحد بيقول يعني نفسه الواحد يعني ايه

50
00:14:52.500 --> 00:15:09.750
شوية يعني آآ هوا ويقول الحمد لله في امل. هل في امل ولا ما فيش امل؟ هل ممكن يحصل وقت يخش فيه الصليبيين او اعداء الامة امة الاسلام دون ان يرفع مسلم واحد يده بالدفاع عن حقوق المسلمين انا اقول لكم يا اخواني ده مش ممكن

51
00:15:09.800 --> 00:15:29.800
لازم يكون في نور. لان الرسول عليه الصلاة والسلام قال في حديثه الشريف لا يزال طائفة من امتي على الحق ظاهرين لا يضرهم من نواهم يعني لازم يكون في طائفة من المؤمنين الصادقين المجاهدين الذين لا يرجون الا رحمة الله عز وجل. ولا يطلبون الا رضاه ولا يطمعون الا في جنة ولا

52
00:15:29.800 --> 00:15:41.500
لا يخافون الا من نار هي دي الطائفة اللي ممكن تنصر الدين ولازم تكون موجودة. بس ما كنا ما شفناهاش في ارض فلسطين وما شفناهاش في ارض الشام ولا طبعا في مصر مصر كانت محتلة بالاحتلال العبيدي

53
00:15:41.500 --> 00:16:01.500
خالص عن القضية جت منين؟ سبحان الله جت من شمال العراق. منطقة بعيد خالص عن القصة. ولن تدخلها الجيوش الصليبية. لكن ربنا سبحانه وتعالى يدبر يا انوي يا اخواتي من هذه المنطقة خرج النور الذي اضاء بعد ذلك الظلمات الصليبيين في ارض الشام وارض فلسطين. واشمعنى شمال العراق

54
00:16:01.500 --> 00:16:16.350
شمال العراق سبحان الله يعني صدر لنا آآ حركات جهادية كثيرة جدا في قصة الحروب الصليبية. واحد ورا التاني ورا التالت ورا الرابع ورا العاشر جايين من شمال العراق بالذات. طب ليه اشمعنى شمال العراق؟ نرجع وراء خمسين سنة

55
00:16:16.950 --> 00:16:36.950
ونفتكر اسماء قلناها في الحلقات السابقة. نفتكر قلب ارسلان. ونفتكر ملك شاه ابن قلب ارسلان. اللي حكم قلب ارسلان من ربعمية خمسة وخمسين مية خمسة وستين عشر سنوات ووراه ابنه حكم عشرين سنة من ربعمية خمسة وستين هجرية لربعمية خمسة وتمانين هجرية. تلاتين سنة من العلم والجهاد

56
00:16:36.950 --> 00:16:56.950
والدعوة والتقوى والصلاة وقيام الليل وقراءة القرآن في هذه المنطقة في العراق ومنطقة فارس ومنطقة شرق العالم الاسلامي وزير العظيم جدا نظام الملك الطوسي رحمه الله اعظم وزراء الامة الاسلامية من عهد الخلفاء الراشدين لحد هذا الزمن. وهذا الرجل كان

57
00:16:56.950 --> 00:17:16.950
عنده طاقة علمية عالية جدا وحب للخير. وانشأ مدارس كثيرة في كل بقاع العالم الاسلامي الذي تحت سيطرة السلاجقة. وعرفت هذه المدارس نسبة اليه بالمدارس النظامية نسبة الى نظام الملك قد توصي رحمه الله ومحتاجين الحقيقة نفسر كتير جدا في قصة حياته لكن ما عندناش وقت في هذه الحلقات

58
00:17:16.950 --> 00:17:36.950
نشطت حركة علمية كبيرة جدا وحركة جهادية كبيرة جدا وحركة دعوية كبيرة جدا في هذه المناطق. فلما دخل الصليبيون الى ارض المسلمين في وفلسطين شعر المسلمون في شمال العراق البعيد عن الاحداث بالاسى لما يحدث في هذه البلاد المسلمة والاسى لما يحدس في هزه البلاد

59
00:17:36.950 --> 00:17:56.950
ارض آآ فلسطين وارض القدس. فبدأت تتحرك في ملحمية وبدأت تخرج منهم الطاقات الجهادية. خرج منهم كربوغة قبل كده زي ما قلنا الجيش وكان ضعيف وخرج منهم بعد كده جكرمش وخرج موجود ابن التونتيكين رحمه الله ودي شخصية من اروع الشخصيات في التاريخ الاسلامي للاسف ما يعرفهاش شخصية من

60
00:17:56.950 --> 00:18:16.950
عراق تركيا وعنده حمية عالية جدا للجهاد وكان عنده برضو تقوى وورع وقيام وصيام وكان عنده طاقات ادارية وسياسية على اعلى مستوى حرك الجيوش لكنه للاسف كان عملاقا في زمان الاقزام. ما نصره احد بالعكس رضوان ابن توتش اللي هو كان حاكم حلب اللي مفروض اكتر الناس المضارين بالمشكلة

61
00:18:16.950 --> 00:18:34.650
اغلق امامه الابواب ودس عليه الدسائس وآآ قام بالمؤامرات تجاهه لانه خايف انه ييجي يحرر البلاد من الصليبيين وياخدها هو. فوقف ضده مع الصليبيين انظروا الى العقول المختلة التي كانت تحكم العالم الاسلامي في ذلك الوقت. وموجود ان تنتكين رحمه الله لم ييأس

62
00:18:35.150 --> 00:18:55.150
وحارب مرة واتنين وتلاتة وانتصر في سنة خمسمية وسبعة من الهجرة في موقعة كبيرة جدا موافق الف مية وتلتاشر آآ ميلادية على طليبيين في فلسطين. تخيل يعني اخترق العالم الاسلامي كله جاي من شمال العراق. اخترق سوريا بكاملها واخترق لبنان. واخترق شمال فلسطين وصل الى منطقة في جنوب

63
00:18:55.150 --> 00:19:15.150
طبرية جنوب بحرية الطبرية وانتصر على الصليبيين في موقعة السنبرة موقعة من اعظم المواقع في تاريخ المسلمين وذل فيها الجيش الصليبي ذلا كبيرا هرب يعني اعداد كبيرة من الجيش الصليبي هنا وهناك وقتل عدد آآ ضخم من الجيش. انتصار فعلا آآ كبير والكلام ده كان في سبعة محرم. خمسمية وسبعة هجرية

64
00:19:15.150 --> 00:19:35.150
يعني بعد حوالي ستاشر سنة او سبعتاشر سنة من دخول الجيوش الصليبية الى ارض الاسلام. وفي هذه الموقعة يا اخواني ظهر نجم احد ابطال المجاهدين العظماء في تاريخ الامة الاسلامية كان يقاتل كجندي في جيش مودود رحمه الله وهو عماد الدين زنكي رحمه الله كان احد الجنود

65
00:19:35.150 --> 00:19:45.150
في هذا الجيش وكان شاب صغير كان عنده اربعة وعشرين سنة وقت هذه المعركة. وطبعا عماد الدين زنكي رحمه الله يحمل السيف وهو عنده اتناشر سنة. ويجاهد في جيوش كربوغا

66
00:19:45.150 --> 00:20:05.150
اه جكرمش وكل من سبق مولود ابن تونتيكين رحمه الله. وسبحان الله بعد تلات شهور من انتصار موجود ابن التنتين. رحمه الله على دس عليه رضوان ملك حلب على الاغلب دس عليه من يقتله من الشيعة الاسماعيلية فقتله في مسجد دمشق

67
00:20:05.150 --> 00:20:25.150
ويصلي صلاة الجمعة لتغلق بذلك صفحة جهاد من مولود ابن تونتيكين ويظهر للعالم الاسلامي كله الفضائح التي كان عليها زعماء وقوات العالم الاسلامي في ذلك الوقت لكن يا اخواني ويا اخواتي بفضل الله لم يمت الجهاد بموت مودود ولا يموت ابدا الجهاد في سبيل الله والى يوم القيامة ستظل الراية مرفوعة

68
00:20:25.800 --> 00:20:45.800
وظهرت اسماء اسلامية كتيرة منها سقمان ابن ارتق اللي احنا اتكلمنا عليه قبل كده اللي هو كان بيحكم فلسطين واتجه الى شمال آآ الجزيرة منها بلك ابن ان بهرام منها الغازي ابن ارتب منها اكسونكر. اسماء انا عارف ان معظم المشاهدين والمشاهدات ما يعرفوش عنها حاجة لكنها سبحان الله كانت اسماء من اروع الاسماء في تاريخ

69
00:20:45.800 --> 00:21:05.800
المسلمين لكن كل ده في الاخر سلم الامر لعماد الدين زنكي رحمه الله عشان يتولى قيادة المسلمين استلم امارة الموصل رحمه الله في سنة خمسمية واحد وعشرين من الهجرة. وقعد يحكم المسلمين لسنة خمسمية واحد واربعين من الهجرة. مع ان كل الظروف كانت ضد

70
00:21:05.800 --> 00:21:25.800
مع انه نشأ يتيما وحيدا وقد قتل ابوه على يد التوتش اه ابن قلب ارسلان هذا الحاكم الظالم الذي كان يحكم اه اه بلاد الشام مع انه ما كانش له اي اخوة كان ناشئ وحيد فقط ليس له اخوة من الرجال او النساء. مع انه مر بظروف صعبة وساب حلب اللي كان متربي فيها وعاش في الموصل مع كل هذه الظروف اللي ان ربنا

71
00:21:25.800 --> 00:21:45.800
سبحانه وتعالى صنعه على عينه وانشأه نشأة اسلامية رائعة كان مجاهدا كان عالما كان مغيرا كان مجددا وهو ده اللي هيبتدي صفحة الجهاد الحقيقية مع الجيوش الصليبية قصته قصة مؤثرة واولاده اصحاب اثر كبير جدا في حرب الصليبيين ده اللي هنعرفه بازن الله

72
00:21:45.800 --> 00:21:57.100
في الحلقة اللي جاية اسأل الله عز وجل ان يفقهنا في سننه وان يعلمنا ما ينفعنا وان ينفعنا بما علمنا انه ولي ذلك والقادر عليه. والسلام عليكم ورحمة الله الله وبركاته