﻿1
00:00:03.000 --> 00:00:22.800
السلام عليكم ورحمة الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله. يمكن بعد شوية في استفتاء هيحصل عن مسألة انفصال السودان الشمال عن الجنوب نزرية المؤامرة هتلاقي ناس بالزات من العلمانيين عندنا اللي هم عندهم ولاء لامريكا. ارحمونا من المؤامرات ونزرية المؤامرات. لأ

2
00:00:22.850 --> 00:00:42.750
فكرة انفصال الشمال عن الجنوب في السودان فكرة اصيلة بتتزعمها امريكا بشكل واضح جدا جدا جدا مش محتاج اي شيء من الغفلة اه اه والدور جاي. يعني النهاردة احنا بنحاول نقسم لبنان بنحاول نقسم العراق. بنحاول نقسم السودان. وهنيجي عشان نقسم مصر برضه

3
00:00:42.750 --> 00:01:02.750
وفتنة الانبا بيشوي مش بعيد عننا الحقيقة جاية في وقت محدد مدروسة بشكل ما عشان نصل لهذه المرحلة. طبعا مما لا شك فيه كان يهمنا ان يكون معنا الدكتور رغدي السرجاني وخصوصا انه في نقطة صدام كان له ملفات سخنة قوي فانا اتصور ان انا هشرف معكم ان احنا معنا

4
00:01:02.750 --> 00:01:12.750
دكتور رامي السرجاني عشان نتكلم في حلقة مهمة جدا عن مسألة انفصال السودان الشمال عن الجنوب. سلام عليكم دكتور رغيب. عليكم السلام ورحمة الله. ازي حضرتك؟ الحمد لله. نورتنا يا ريس

5
00:01:12.750 --> 00:01:22.750
الله يكرمك. ربنا يبارك فيك. بنور حضرتك. دكتور راغب يمكن انا بدأت كلامي بحتة نزرية المؤامرة. فيه بعض الناس تيجي تتكلم معي يقول لك ما يعني ما تكبروش المواضيع. ودي امور استراتيجية عادية ومن حق مش عارف

6
00:01:22.750 --> 00:01:42.750
المسيحيين يكونوا دولة الجنوب او في الشمال والعكس. فانا عايز بس حضرتك مبدئيا لانه كتير من الناس الجغرافيا بالنسبة لها فيها مشكلة. هم. فانا عايز فكرة كده سريعة عن دولة السودان. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله. هو الحقيقة بداية الموضوع انا يعني اخد من حضرتك الخيط وابتدي كده في نقطة تفريعة

7
00:01:42.750 --> 00:01:52.750
بعد كده اتكلم على دولة السودان. اتفضل يا فندم. وهي قضية ان آآ موضوع المؤامرة. هو طبعا المؤامرة موجودة لا شك يعني ما حد يستطيع ان ينكر ان ان اي فريق

8
00:01:52.750 --> 00:02:12.750
بيعادي فريق اخر لابد ان يجلس مع بعضه البعض محاولة وضع خطة لهزيمة الطرف التاني او لكيد الطرف التاني او به ويمكرون ويمكر الله والله خير الماكرين. هم يمكرون. نعم. هو ايه المكر ده؟ المكر ده عبارة عن جلوس نعم. لا. لكن ليست

9
00:02:12.750 --> 00:02:32.750
المؤامرة وحدها فقط هي التي آآ توقع المسلمين في المشاكل. بالعكس انا اعتقد ان غفلة المسلمين عن حقوقهم وعن آآ وعن ديارهم وعن مقدساتهم عن احوالهم وعن ابنائهم وعن اخوانهم. هذه الغفلة هي التي اورثت مثل هذه المشاكل. او هي التي فتحت الباب للمؤامرات ان تنجح في بلاد المسلمين

10
00:02:32.750 --> 00:02:54.050
المفروض ان لو انجلترا او امريكا او غيرها من الدول التي ساهمت في تقسيم السودان او محاولة تقسيم السودان هذه الدول مهما قامت بمؤامرات ومكائد مع قوية وامة قوية وامة متحدة وكيان غير منفصل من المسلمين يبقى هذه المؤامرة لا يمكن ان تؤتي اكلها. نعم

11
00:02:54.050 --> 00:03:14.050
الواضح ان احنا عندنا معلومات قاصرة للغاية عن القضية. حضرتك بتتكلم دلوقتي عن قضية السودان وكأن السودان مسلا بالنسبة لكثير من شباب مسلمة او بالنسبة للعموم المسلمين كأنها قطر غير عربي او غير مسلم. مم. ما يعرف عنه شيء. نعم. السودان حقيقة من البلاد المؤثرة للغاية للغاية

12
00:03:14.050 --> 00:03:34.050
في الامة الاسلامية. السودان اكبر دولة آآ عربية آآ او اكبر دولة اسلامية بشكل عام في المساحة الجغرافية. مساحتها اتنين ونص مليون كيلو متر مربع قد مصر مرتين ونص. مم. مساحة ضخمة للغاية ومساحة فيها اراضي زراعية كثيرة للغاية وكل الناس عارفة

13
00:03:34.050 --> 00:03:54.250
سلة غزاء للعالم بيقولوا ان السودان والارجنتين الدولتين دولت لو احسن استغلال الزراعة فيهم يأكلوا الدنيا كلها مم. تخيل العالم كله السودان النيل والارجنتين في امازون. اه. يعني بيقول ان الاتنين دولت مع بعض لو اه يعني يأكلوا الدنيا. فتخيل انت كم الخير

14
00:03:54.250 --> 00:04:16.450
موجود في الدولة اخطر من كل ذلك ان السودان ويراها الغرب وقد لا يراها المسلمون. ان السودان بموضعها الجغرافي تعتبر بوابة الاسلام على افريقيا وده اللي عامل ازعاج شديد جدا جدا وده اللي ورا كل شيء خاص بالتعاملات الغربية مع السودان او ملف السودان. نعم. لان السودان السودان بوابة آآ

15
00:04:16.450 --> 00:04:36.450
اه اول محطة اسلامية تلتقي مع الوثنية الافريقية. الافريقيين معظمهم وثنيون. نعم. وحتى جنوب السودان نفسه هنلاقي ان الاغلبية فيه وثنية ما هياش اصلا لا اسلامية ولا نصرانية ولا يهودية وثنية بيعبدوا اصنام واشجار ونار اشياء بعيدة كل البعد عن

16
00:04:36.450 --> 00:04:56.450
عن الحضارة الحديثة بالف وخمسمية سنة والف وربعمية سنة. نعم. مساحة خصبة للعمل ممكن تنزل فيها هيئات تنزيم مصرية تبشيرية تدعو للنصرانية تنزل فيها مؤسسات يهودية او ينزل فيها جامعات او تيارات اسلامية او دول اسلامية. بالتالي التصارع على

17
00:04:56.450 --> 00:05:16.450
هذه القارة الكبيرة قارة افريقيا بكل ما فيها من ثروات وكل فيها من بشر وكل فهم من امكانيات هو مبدأه ومنشأه عند السودان. نعم. او السودان دولة اسلامية قوية تستطيع ان تنشر الاسلام في كل الدول التي في جنوب السودان. نعم. ومن ثم في بقية افريقيا فتتحول قارة افريقيا من قارة وثانية. نعم

18
00:05:16.450 --> 00:05:33.200
اه. في وسطها وفي جنوبها. طبعا الشمال الافريقي كله مسلم. لكن الوسط والجنوب اغلبه واثاميه. نعم. تتحول الى قارة اسلامية بكل ما فيها من ثروات. مم. بترول ده عمل صداع. عامل صداع كبير جدا جدا. مساحة السودان دولة لها حدود مع تسع دول

19
00:05:33.300 --> 00:05:53.300
متخيل انت الدولة لها علاقات بتسعى دول اريتريا كينيا في الشرق وتحت في الجنوب اوغندا وافريقيا الوسطى جنوب السودان في اوغندا وافريقيا الوسطى الكونغو. نعم. الكونغو اه الديموقراطية. اه. وعندها في الغرب ليبيا

20
00:05:53.300 --> 00:06:13.300
وتشاد عندها في شمال مصر. نعم. فيعني تسع دول بيحيطوا بدولة واحدة دولة السودان. سكان السودان في احصائية الفين وتسعة واحد واربعين مليون اا بيعيشو على هزه المساحة الشاسعة. مم. مساحة فيها امكانيات اا كبيرة جدا. مم. لو احسن استغلالها يعني تدي تروات كثيرة لكن

21
00:06:13.300 --> 00:06:33.300
للاسف الشديد الحالة العلمية آآ ضعيفة للغاية. الحالة المادية والامكانيات الاقتصادية فاكر ان كان المبتدأ زهر عندهم البترول من فترة اقتصادهم او بدأ يبقى طبعا بس على المساحة الكبيرة ديت استغلال هذه المساحة او وضع السودان في بؤرة اهتمام العالم الاسلامي الحقيقة ما هواش واخد المساحة

22
00:06:33.300 --> 00:06:53.300
الكافيه. نعم. مشكلة كبيرة ان يعني هي فيها ثروات كتيرة وفيها امكانيات او يعني القابلية ان تكون دولة كبرى ودولة عظمى ودولة منتجة. نعم لكن العالم مش حاططها في العالم الاسلامي. مم. مش حاططها في بؤرة الاهتمام بتاعته. فممكن نستسمر هنا وهناك ونضع الاموال في بنوك غربية

23
00:06:53.300 --> 00:07:13.300
ولا ينظر المسلمون نظرة دكتور راغب ليه احنا مش باصين للسودان كده؟ يعني السودان لما استضافت ماتش مصر والجزاير دخلت في بؤرة اهتمام الناس بشيء من العداء وشيء من الكراهية وهم كمان برضه في نفس الوقت يعني فيما بالغني من احد الناس اللي بتعمل في وزارة الخارجية ابتدوا برضو يشعروا بشيء من الضغط والغضب

24
00:07:13.300 --> 00:07:25.850
تجاه مصر. مم. يعني انت بتضحك ايه مبررات ده؟ مبررات الحقيقة انا شايف ان ده عرض لمرض. مش ده المرض مش المرض ان انا مش حاطط السودان في بؤرة التماية فبكرة افتح ملفات واقرا عن السودان

25
00:07:25.850 --> 00:07:45.850
المشكلة ان انا مش حاسس باخويا. يعني الامة الاسلامية مفرقة ومشتتة ضعف ايمان شديد. بعد عن دين الله عز وجل وعدم القدرة على توحيد الصف. هم اصبح علاقتي كمسلم يعيش في مصر او في العراق او في السعودية او في السودان او في المغرب او كذا بالدول الشراكات الغربية

26
00:07:45.850 --> 00:08:05.850
والعلاقات الغربية اقوى بكثير من علاقاتنا الداخلية. بل ان معزم الدول الاسلامية القريبة من بعضها تقع في مشاكل على الحدود او مشاكل عرقية او مشاكل صراع معينة سياسية او او جغرافية او غيرها من الصراعات او تاريخية. آآ المهم ان العلاقة فيها دايما توتر. توتر ما بين الدول الاسلامية. نعم

27
00:08:05.850 --> 00:08:25.850
وربنا سبحانه وتعالى بيقول ان هذه امتكم امة واحدة وانا ربكم فاتقون وانا ربكم فاعبدون. يعني يعني هذا الكيان الواحد احنا تهنا عن قضية وحدة فبالتالي خرجنا السودان وغيرها. نعم. من اصبحت نظرتنا قطرية بحتة. نعم. محلية بحتة. نعم. ما ننظر الى

28
00:08:25.850 --> 00:08:45.850
والتي حولنا حتى الدول التي معنا في الحدود فلسطين يعني في حدود شرقية مع مصر. السودان في حدود جنوبية مع مصر ليبيا في حدود آآ غربية مع مصر وهذه من من الزم المفروض ان اقوى العلاقات فضلا عن الكيان المسلم الكبير. نعم. فغياب هذا

29
00:08:45.850 --> 00:09:03.750
لا هي علامة الحقيقة على بعد الناس عندنا مش فاهمين دينا. دينا بيأمرنا يعني احنا في قضية هزه القضية بعض الناس ممكن يشوف الحلقة ممكن يستغرب على قناة الناس في قناة معروفة بتوجهها الاسلامي او قناة اسلامية بيعرض قضية يزنها من ابواب السياسة وليست من ابواب الدين. نعم. يعني ليس من ابواب الدين

30
00:09:03.750 --> 00:09:23.750
ان اعرف معلومات عن جنوب السودان او عن السودان او عن اشقائي المسلمين الذين يعيشون هناك في ظروف صعبة للغاية ستعاني منها السودان وستعاني منها الامم الامة الاسلامية بكاملها ولعل من اول الدول اللي تعاني من ازمة السودان. مصر. هي مصر. طيب انا انا متصور ومتزكر زمان كنت كل ما اقرأ عن جنوب السودان والانفصال

31
00:09:23.750 --> 00:09:43.750
حركة جون جرانج وبعدين جه مش عارف اتقتل او حصل الطيارة بتاعته اه وقعت مم آآ يعني عايزين برضو ناخد فكرة عن من جنوب السودان ليه محط اهتمام الغرب بهذه القوة واقف عند جنوب السودان وبيبزل مجهود مش طبيعي عشان يفصل دولة شمالها

32
00:09:43.750 --> 00:10:04.300
جنوبها ويخلي كل جزء له علم وكل جزء اما ورئيس وقانون وما شابه ذلك. خطير جدا الحقيقة الموضوع  حتى دلوقتي ممكن يكونوا قلل ان حصل نتيجة الحروب الاهلية الكثيرة مسلا تلاتة مليون ولا حاجة فمساحة. مليون او اتنين مليون

33
00:10:04.800 --> 00:10:18.600
اتنين مليون وشوية بيقولوا كل السودانيين كل جنوب السودان ممكن يوصلوا ستة مليون بالناس اللي قاعدين شغالين في خرطوم وشغالين في غيرها فلما يهاجروا هيبقوا عدد قليل في مساحة كبيرة جدا من الارض عندهم امكانيات كبيرة. امكانيات ماية

34
00:10:19.000 --> 00:10:39.000
خطيرة للغاية لان بيعدي من من جنوب السودان احد آآ اهم منابع النيل نهر النيل. مم. فلما يعدي نهر النيل اللي جاي جاي من اوغندا وافريقيا الوسطى وبروندي الدول اللي في جنوب السودان ومن السودان نفسها ويعدي على منطقة جنوب السودان وحطوا هم سد لو عملوا

35
00:10:39.000 --> 00:10:59.000
انشأوا سد على هذا المكان فده هيعوق مسيرة ماية النيل الى الشعب المصري. ده هيأسر علينا احنا شخصيا الانفصال. هيأسر بوضوح في الماية بالتحديد. في المية القضية خطيرة جدا. اه نعم. طبعا المية اللي جاية من جنوب السودان بالنسبة للمية اللي جاية من النيل بشكل عام مية قليلة. يعني جنوب السودان بيعدلنا حوالي خمستاشر في المية من مية النيل. خمسة

36
00:10:59.000 --> 00:11:19.000
وتمانين في المية مية النيل جاية من اثيوبيا. نعم. والغرب مش سايب اثيوبيا برضو. نعم. وحاطط اثيوبيا في الحصان الرابح في في السياسة الامريكية في افريقيا بيرميه كله على اسيوبيا. نعم. واليهود كذلك علاقتهم مع اثيوبيا في منتهى القوة وعلى مشاريع هناك. نعم. في منتهى القوة. نعم. فلو عملوا سد في

37
00:11:19.000 --> 00:11:33.850
اثيوبيا وسد في جنوب السودان. مم. خلاص اصبح النيل دلوقتي ما فيش من مية مطلقا توصل لمصر الا بالشروط التي يمليها الواضعين هذا السد. نعم. لو فيه شراكات بقى لهذا السد مع اليهود

38
00:11:34.100 --> 00:11:50.600
وده طبعا يعني معلن وليس امر خفي. مش خفي لأ. يعني امر معلن وواضح وجلي وظاهر. آآ سيصبح عندها في شروط منها من من الشروط التي تعلن انها ستكون بعد تعديل اتفاقيات النيل. ان لابد ان يصل النيل الى

39
00:11:50.700 --> 00:12:10.700
آآ فلسطين المحتلة يعني الكيان الصهيوني اسرائيل. نعم. يصل الى هناك وتصبح دولة اسرائيل المحتلة لفلسطين احد دول حوض النيل. يعني تبقى الدولة الحادية عشر. نعم. اه ابقى الحادية عشرة هي وخلاص يبقى حق مكتسب. ولو ما لو ما رضيتش توقع

40
00:12:10.700 --> 00:12:30.700
خلاص السد علي وعليك. نعم. لان السد اللي محطوط في آآ اثيوبيا ومحطوط في جنوب السودان يبقى علي وعليك وينقطع الماء عن شعب ضخم زي شعب مصر وشعب شمال من السودان. زهر برضو في جنوب السودان وده شيء برضو آآ اثار يعني اهتمام كبير جدا للمراقبين من العالم كله. زهر النفط. البترول. نعم

41
00:12:30.700 --> 00:12:50.700
امريكا بتاخد بترول من افريقيا خمستاشر في المية من البترول اللي داخل امريكا بيجي من افريقيا. وامريكا عايزة في سنة الفين وخمستاشر يوصل البترول اللي داخل من افريقيا لامريكا خمسة وعشرين في المية بيوصل من تشاد وبيوصل منه جزء من جنوب السودان وبيوصل من نيجيريا ومن اماكن اخرى مختلفة في افريقيا فعايزة تعلي

42
00:12:50.700 --> 00:13:05.350
دخل البترول بدل ما يبقى معتمد اعتماد فقط على بترول الخليج او بترول الكوكاز او غيرها من الدول المنتجة للبترول. لأ ناخد بترول آآ افريقيا كمان نسحبه على امريكا. ده يحتاج تواجدها هناك. امريكا نفسها عندها بترول

43
00:13:05.700 --> 00:13:25.700
ما بتستخدموش احتياطي. امريكا عندها بترول في تكساس هائل. كميات ضخمة جدا كله ايه واقف. لما العالم نخلص بترول بتاعه طيب دكتور راغب يمكن آآ مسألة مشاريع تقسيم العالم الاسلامي. مم. يعني احنا بنشوف لبنان

44
00:13:25.700 --> 00:13:47.000
مسال بنشوف العراق مسال وبدأ يتحط في الانزار بنشوف السودان اه وبدأت من بعيد بعض الايات الخفية من الصهاينة بالاتفاق مع اقباط المهجر. بالاتفاق مع غير مم. الواعين آآ من ابناء الكنيسة في المجتمع المصري. خصوصا زي الانبا

45
00:13:47.000 --> 00:14:07.000
يشوفوا كده بدأت تتحرك الفكرة دي. ليه الناس بتتصور للحدوث وقابل انه يكون واقع هنعيشه في الفترات المقبلة؟ هو الحقيقة ادي احنا بنشوف بعض النتائج اللي تسبت لنا ان هو واقع. يعني قضايا التقسيم هو طبعا سياسة استعمارية مشهورة فرق تسد. يعني هو ما الامة الاسلامية

46
00:14:07.000 --> 00:14:30.450
اصلا مفرقة الى كائنات كثيرة جدا. المفروض شرعيتنا ودينا بيأمرنا اننا نكون كيان واحد. فالمفروض ان الامة الاسلامية كلها تبقى خلافة واحدة. ده الاصل. اتقسمت على مدار السنوات الطويلة الانجليزي والفرنسي والايطالي وغيره. اتقسمت الى قطاعات كثيرة جدا دول. الاستسمار مش مكفيه هزا التقسيم يريد ان تقسيما

47
00:14:30.450 --> 00:14:50.450
اكبر. خطة السودان بيقولوا ان السودان عايزين يقسموها الى خمس دول. بس مش بس آآ شمال وجنوب. لأ ده فيه دولة اللي هي في الجنوب السودان وعايزين يقسموا الدولة التانية تبقى دارفور والدولة التالتة اللي هي كردفان في الشرق والدولة الرابعة اللي هي الوسط منطقة الخرطوم وما حولها والدولة الخامسة اللي هي الجزء الشمالي اللي هو النوبة

48
00:14:50.450 --> 00:15:00.450
اه. ويقسمو مصر مصر وخلي بالك الكلام ده انا مش بتكلم على اوهام الكلام ده بيتحط في الجرايد الامريكية مش بس في كتب بيطلعها بعض المفكرين. نعم. ادي قضايا معلنة بيتكلموا فيها عيني

49
00:15:00.450 --> 00:15:20.450
عينك وعلى صفحات الجرائد وبتشوفها ان عايزين يأسوا مصر الى تلات دول. دولة في الشمال ودولة من اسيوط وانت نازل كده للاخوة النصارى ودولة جنوبية خالص اللي هي النوبة مع الجزء الشمالي بتاع السودان مع جزء شرقي من تشاد يعمله دولة او كيان للنوبة عرقي

50
00:15:20.450 --> 00:15:40.450
يعني على اساس عرق النوبة. العراق عايزين فوق دولة الاكراد وفي النص آآ السحرة عايزين يقسموها دولة السعودية عايزين ياخدوا منها حتت في الجنوب وحتت نعم. آآ يعني هذا مخطط آآ تجري له

51
00:15:40.450 --> 00:15:59.000
انواع التطبيق المختلفة منها من ينجح الان ومنها من سينجح مستقبلا ان غفل المسلمون عن ذلك. ادي قضية السودان بدأت تخش في حيز التنفيز وبدأنا نتكلم على التقسيم الفعلي لدولة السودان وانفصال جنوب السودان في دولة مستقلة وبعد شوية هنلاقي هزه الدولة اصبحت

52
00:15:59.000 --> 00:16:19.000
لها يعني سفراء ولها وزراء وانتهت القضية اذا غفل المسلمون عنها وتركوها. والتاريخ يشهد آآ يعني مسل هذا واشنع. انا عايز اقول لك مسلا زمان الشام كت اقليم واحد في الدولة الاسلامية وسوريا ولبنان والاردن. نعم. دي دولة واحدة اربع القطاعات دولا

53
00:16:19.000 --> 00:16:39.000
دولة واحدة دولة الشام. مع مرور وتقسموها اربع الاول بنضحك لما يقولوا كده. اه كنا نضحك اهو. تخيل انت ان قبل الحروب الصليبية من شدة الفرق قه في حال المسلمين قسمت سوريا انا ما بتكلمش على الشام بقى خلاص قسموا اربع دول خدنا سوريا بقى سوريا بقى لوحدها اتقسمت عدة دول جوة سوريا كان في دولة

54
00:16:39.000 --> 00:16:59.000
سمعت دمشق. اه. وفي دولة اسمها حمص. ودولة اسمها حماة. ودولة اسمها اللاذقية. ودولة اسمها. دي تعتبر قرية. مش مدينة. اه. يعني حاجة صغيرة جدا عملت دولة وامارة دي والدول ديت بتتكلم على سوريا اللي هي اصلا مساحتها صغيرة. نعم. لبنان شف لبنان قد ايه

55
00:16:59.000 --> 00:17:19.000
من جواها امارة صايدة وامارة طرابلس وامارة بيروت وامارة صور. كل امارة لها ريس ولها امراء ولها وزراء ولها شعب ولها جيش الكيان اللي جنبها اللي هو كان مسلم تاني. نعم. فلو احنا سبنا الموضوع وما فتحناش الموضوع. اهتمينا بس بالاكل والشرب والنوم والحياة الخاصة. مم. جدا لكل

56
00:17:19.000 --> 00:17:37.950
الانسان بتكون دي العواقب سنة وسنتين وتلاتة نعم؟ وازمة الكتب الخارجية. وازمة الكتب الخارجية. بالزبط. والله احنا بننشغل بقضايا. اه. يعني حاجة يعني ضخمة هائلة بتهز الامة الاسلامية واحنا بننشغل بقضايا غريبة جدا سبحان الله دكتور راغب يمكن برضو مسألة الاحتلال الانجليزي لمصر

57
00:17:38.100 --> 00:17:52.950
هل كانت احداس الاحتلال الانجليزي منفصلة عن السودان لا طبعا هو اصل القصة ايه؟ تعال هات القصة من اصلها. نعم. عشان تعرف الاستعمار ما يمكن ابدا ان يدخل بلد الا ويترك فيها مشاكل

58
00:17:52.950 --> 00:18:12.950
تخلي هزا البلد ملتهب يعني ابد الابدين. نعم. ودايما احنا في احتياج الى هذا المستعمر حتى لو خرج من البلاد. نعم. لما دخل الاستعمار انجليزي مصري قعد طبعا يقر اوضاعه في داخل مصر دخل سنة اتنين وتمانين الف تمنمية اتنين وتمانين وبدأ يعني لحد ما استقرت الاوضاع للجيش الانجليزي

59
00:18:12.950 --> 00:18:32.950
في مصر كلها من شمالها الى جنوبها. وبعدين بدأوا يفكروا فيما بعد ذلك. فدخلوا على منطقة السودان سنة تسعة وتسعين الف تمنمية تسعة وتسعين. وبدأوا ينظموا امور السودان بشكل يسمح بترسيخ الاستعمار فترة طويلة ولا يمكن ابدا ان ان تنتهي

60
00:18:32.950 --> 00:18:52.950
مشاكل طالما الاستعمار هو اللي عامل الترتيب ده. كويس. عملوا ايه؟ عملوا رصد لحال السودان. لما نزلوا من الانجليز من مصر نزلوا ارض السودان فوجدوا ان الشمال السوداني معظمه مسلمين. هم. وان الجنوب السوداني فيه وثنيين كتير وفيه نصارى وفيه غيره. فبدأوا يفكروا في السياسة

61
00:18:52.950 --> 00:19:12.950
التقسيم من سنة تسعة وتسعين الف تمنمية تسعة وتسعين. الانجليز بيفكروا في منذ هذا الزمن. مم. وبدأوا بالفعل يحطوا خطة لهذا الفصل فعملوا حدود ما بين الجنوب وما بين الشمال. هي كلها دولة واحدة دولة السودان. بيحتلوها. نعم. ومع زلك هم لما بيحتلوها عايزين يحتلوها

62
00:19:12.950 --> 00:19:33.100
على قسمين قسم جنوبي عملوه ادارات منفصلة وقسم شمالي ادارات منفصلة والكل تحت الاحتلال. وبدأوا بعد كده يعملوا امور عشان يرسخوا هزا الاحتلال في الجنوب او يرسخوا فصل الجنوب عن فعملوا آآ حدود آآ واسلاك شائكة وسموا هزه المناطق كلوس ديس

63
00:19:33.100 --> 00:19:53.100
يعني اه مناطق معزولة. معزولة نعم. معزولة مقفولة. نعم. وعملوا لها حاكم اداري لا يسمح لاهل الشمال اللي هم اصلا سودانيين. نعم. بدخول الجنوب الا من الحاكم الاداري الانجليزي اللي بيحكم منطقة جنوب السودان. وبدأوا يقللوا من اعداد المسلمين اللي موجودين في جنوب السودان. ويرحبوا

64
00:19:53.100 --> 00:20:13.100
المسلمين اللي في الجنوب يطلعوهم في الشمال. لدرجة ان هم بدأوا يتعاملوا مع الجيش المصري. الجيش المصري كان مصر والسودان دولة واحدة تحت حكم خديوي والملوك كان دولة واحدة. بدأوا وكان الجيش المصري له قوات مصرية. موجودة في السودان. في جنوب السودان. اه. المصريين المسلمين في الجيش

65
00:20:13.100 --> 00:20:39.700
المصري ما بيرحلوهمش. بيجيبوا اقباط من الجيش المصري ينزلوا في جنوب السودان. ياه! والتجار المسلمين من الشمال السوداني والتجار المسلمين من مصر بدأوا يمنعوهم من نزول جنوب السودان فينزل التجار النصارى في الجنوب وما ينزلش تجار المسلمين. وبدأوا يتكلموا على اللغة العربية. اه. وقالوا ان اللغة العربية هي اللغة المستعملة الاولى

66
00:20:39.700 --> 00:20:59.700
في السودان كله على بعضه فخلاص نخلي الشمال السوداني عربي ونخلي الجنوب ده انتقالة. انتقالة انجليزية وبعدين بدأوا يشجعوا اللغات المحلية اللهجات المحلية للقبائل قبائل الدنجة قبائل النوير. نعم. القبائل اللي هي تعيش في هزه المنطقة. قبائل افريقية اهل النوبة دلوقتي على استخدام لغة خاصة بهم يعني. فبدأوا يستخدموا اللغة بتاعتهم وبدأوا

67
00:20:59.700 --> 00:21:15.300
بينشطوا استخدام اللغة لدرجة ان انجلترا بنفسها بدأت تتبع كتب تعليمية باللغات المحلية. ما كنتش اصلا لغة مكتوبة. نفس اللي عملته فرنسا في الجزاير. نعم. فرنسا عشان تشق الجزاير نصين راحت تطبع كتب للامازيغ تبربر

68
00:21:15.300 --> 00:21:35.300
اللي هم المسلمين اللي عايشين في الجزائر تتبع لهم كتب باللغة الامازيغية وتطبع للعرب كتب باللغة العربية عشان تعمل شقاق ما بين العرب والبربر الجزائريين عرب جزائريين وبرضو الجزائريين ومسلمين. والاتنين مسلمين. فبدأوا يعملوا له ده لغة وده لغة عشان يفرقوه وللاسف الشديد يطلع ناس من داخل الامازيغ ينادوا باللغة الامازيغية

69
00:21:35.300 --> 00:21:55.300
وناس من داخل وصراع بين الطائفتين وهذا ما حدس ايضا في جنوب السودان. نعم. فبدأت خلاص اصبح انجلترا بتدي شكل للجنوب السودان مختلف عن شماله. حتى الالوان مختلفة. اللون الاسود الداكن اللي هو بتاع الافارقة والزنوج اللي موجودين في منطقة جنوب السودان. نعم

70
00:21:55.300 --> 00:22:05.300
اه. مش عايزه يختلط باللون الافتح شوية بتاع الشمال السوداني والاتنين يتزاوجوا مع بعض فيطلع عنصر مسلم متكامل. لأ مش عايز هو الحكاية دي. عايز يعمل فصل كامل عنصري عرقي

71
00:22:05.300 --> 00:22:25.300
ديني آآ جغرافي عن هزه المنطقة مع مرور الوقت بنتكلم على هزه التجربة مرت بها هزه المنطقة من سنة تسعة وتسعين الف تمنمية تسعة وتسعين لحد الف تسعمية ستة وخمسين لما خدت السودان استقلالها نعم. لكن كان خلاص القضية اصبح غالب ده

72
00:22:25.300 --> 00:22:39.400
له طبيعة وغالب الشعب في الشمال له طبيعة وبالتالي بيمهدوا للانفصال اللي هو هيحصل دلوقتي شف التمهيد له من اكتر من ميت سنة. سبحان الله! طب دكتور راغب يعني امتى بدأ التوتر ده يطلع

73
00:22:39.450 --> 00:22:59.450
يعني امتى بدأ الصدام الحقيقة بص هو احنا طول الفترة دي كلها كنا تحت الاحتلال الانجليزي. الانجليز خرجوا من هنا سبحان الله! وبدأت الصراع ما بين الشمال والجنوب. وده ارقبه بقى كده في كل الاماكن اللي حصل فيها احتلال. نعم. انجليزي او فرنسي او

74
00:22:59.450 --> 00:23:19.450
او ايطالي او غيره اول ما يخرج الاستعمار يحصل صراع ما بين الدول الاسلامية الملتصقة بعضها ببعض نتيجة المشاكل التي كهذا الاستعمار. يعني انا ازكر كنت في المغرب من آآ كم يوم. وكنت بتكلم على مشكلة الصحراء المغربية. ومن ضمن الاحداس اللي حصلت حرب الرمال ما بين

75
00:23:19.450 --> 00:23:43.650
المغرب والجزائر الجزائر اتحررت سنة اتنين وستين من الاحتلال الفرنسي وسنة تلاتة وستين كانت قايمة الحرب العسكرية ما بين المغرب والجزائر على ارض تندوف وعرفت بحرب الرمال سنة تلاتة وستين بعد سنة واحدة من تحرير الجزائر. فاحنا بعد مية وتلاتين سنة احتلال من فرنسا. اتحررنا من فرنسا فازا بنا ندخل في صراع مع الاخوة

76
00:23:43.650 --> 00:24:03.650
اشقاء مع الجزاير الجزاير مع المغرب. نعم. شيء الحقيقة غير مقبول. هزا ما حدس في جنوب السودان. نعم. خرج الانجليز ستة وخمسين قبل ما يخرجوا بسنة سنة خمسة وخمسين كان قد بدأ الصراع المسلح لاهل الجنوب للانفصال عن شمال السودان. قعد الصراع ده من سنة خمسة وخمسين لحد سنة اتنين

77
00:24:03.650 --> 00:24:23.650
وسبعين يعني قعد سبعتاشر سنة متصلة من الصراع والقتال والشحناء والبغضاء والشقاق وحصل طبعا فرقة كبيرة ما بين الطرفين وحصل فصال للجيش واتأسست حركة شعبية آآ في الجنوب. طبعا قوامها غير مسلمين. نعم. وثنيين ونصارى

78
00:24:23.650 --> 00:24:43.650
لها دعم من برة لها دعم طبعا قوي جدا من برة. وعشان تنفصل بجنوب السوق. الصراع ده خلف قتلى باعداد ضخمة جدا. نعم. انا عايز اقول لك ان طبعا راح خد بعد كده فترة راحة سلام وبعدين رجع تاني تجدد الصراع سنة تلاتة وتمانين. نعم. واستمر من تلاتة وتمانين لحد اه الفين وخمسة. بتتكلم على فترة محترمة جدا

79
00:24:43.650 --> 00:25:03.650
جدا جدا تركت هقول لك رقم غريب جدا جدا من القتلى والموتى. اتنين مليون سوداني. تخيل! على مدار من سنة خمسة وخمسين لسنة الفين خمسة يعني حوالي آآ بنتكلم خمسة وخمسين لالفين وخمسة قد ايه؟ خمسين سنة. اه. خمسين سنة من الصراع في جواهم بس عشر سنين او حداشر سنة من الراحة آآ

80
00:25:03.650 --> 00:25:23.650
المؤقت لكن طول هزه الفترة كان الصراع مات اتنين مليون ما بين قتلى في الحروب وما بين مجاعات تأسرت لها المنطقة مشردين في الصحاري مشردين في المراعي في اماكن بعيدة وده كان نتيجة وطبعا انخفاض كبير جدا في المقدرات الاقتصادية حالة كبيرة جدا من البطالة تخلف تعليمي الذين لا يقرأون ولا يكتبون

81
00:25:23.650 --> 00:25:46.100
في السودان واحد وستين في المية واحد وستين في المية من الشعب السوداني على مساحة شاسعة من الاراضي الزراعية ورؤوس الغنم والمواشي وعلى الرغم من زلك بنجد هذه المجاعة القفص الصدري بيموتوا من الجوع. طبعا. طب دكتور راغب برضو ما احنا لازم يبقى لنا وقفة مع من حكم السودان. هم. يعني انا مش قادر اتصور انه

82
00:25:46.100 --> 00:26:06.100
وكل واحد جه حكم السودان سواء جعفر نميري سواء سوار الذهب سواء دلوقتي آآ عمر البشير. نعم. آآ ساعات بتصور انه ساعات بيخش بحس معين كده تلاقيه هو ده اللي غالب عليه. لكن برضه ما زالت السودان في وضعها في تدهور. نعم. وما زالت الخطط بتشتد على آآ آآ

83
00:26:06.100 --> 00:26:20.000
اه يعني اعلى درجاتها. فهل ما بيفتنش آآ آآ رؤساء السودان لهذا الموضوع يعني مسلا ولنكن بنتكلم عن النميري هو النميري الحقيقة هو لما مسك هو مسك النميري طبعا مسك في انقلاب وآآ وحاكم السودان

84
00:26:20.000 --> 00:26:40.000
من سنة تسعة وستين لسنة خمسة وتمانين يعني حوالي ستاشر سنة. نعم. وفي فترة النميري هو حصل فيها نوع من الاستقرار في العلاقة مع الجنوب لما عمل سنة اتنين وسبعين نوع من المعاهدات في اديس ابابا وحصل نوع من الاستقرار مع الجنوب وعملوا معاهدة سلام استمرت حوالي حداشر سنة من سنة اتنين

85
00:26:40.000 --> 00:27:06.650
اربعين لسنة تلاتة وتمانين. وهزه المعاهدة اه يعني اه خلت الاوضاع تستقر نسبيا لكن بدخول في الموضوع وخاصة امريكا الاوضاع عمرها ابدا ما كان يمكن تنتهي الى آآ استقرار انه ميري في سنة تلاتة وتمانين اه عمل ما يسمى بقوانين سبتمبر تطبيق الشريعة الاسلامية. وطبعا ده اثار حفيزة طبعا بشكل

86
00:27:06.650 --> 00:27:26.650
عام وامريكا بشكل خاص. وتزامن الكلام دوت مع توحيد مع مع فك جنوب السودان الى تلات اقاليم. وكان الاتفاق في اتنين وسبعين ان هو ويكون اقليم واحد. مم. وكانوا الجنوبيين عايزين اقليم واحد عشان ما يحصلش تفتيت وتضم اجزاء للشمال. فهم عايزين يحافزوا على اه وحدة خاصة في يوم من الايام ينفصلوا بس ما كانش

87
00:27:26.650 --> 00:27:36.650
عشان عندهم لسه الامكانيات في زل غفلة كبيرة جدا عن الامة الاسلامية ما حدش كان يعرف يعني ايه سودان ويعني ايه دولة بهزه الامكانيات ويعني ايه يعني ينزر اليها الجميع كله على ان

88
00:27:36.650 --> 00:27:56.650
ما هي قطر بعيد مائي ما لوش امكانيات فقراء بسطاء فما حدش كان بينظر لها فلاسف الشديد حصل اتفاقية اديس ابابا ديت اللي هي سمحت للجنوبيين بالتمدد وآآ وبتكوين جيش وما حصلش نوع من الدمج ما بين الجيش الجنوبي وما بين الجيش الشمالي اللي هو الجيش السوداني

89
00:27:56.650 --> 00:28:16.650
اصلي ما حصلش نوع من الدمج فبدأت الحركة الجنوبية تقوى تقوى في زمن آآ آآ جعفر آآ النميري لكن سنة تلاتة وتمانين لما حصل هذا القرار ان هو يقسم من الجنوب السودان الى تلت ولايات بدل ما تبقى ولاية واحدة وفي نفس الوقت تطبيق قوانين الشريعة الاسلامية في نفس السنة كمان زهر البترول في جنوب السودان

90
00:28:16.650 --> 00:28:33.550
الغرب طبعا ايه بص خاصة امريكا. امريكا كان لها علاقات قوية بجعفر النميري ولما آآ يعني زهر جعفر المنير على الساحة طبعا توجهات السودان الى حد كبير وعنده حب للشريعة زي الشعب المصري بس

91
00:28:33.550 --> 00:28:53.550
السودان عندهم نوع من بساطة في التعامل بشكل آآ كبير وآآ وعندهم آآ يعني آآ التغلغل الانجليزي ما كانش بالقوة اللي كانت موجودة في مصر والتغريب عندهم ما كانش بالقوة اللي موجودة. نعم. في مصر وهو في نفس الوقت شعب مسقف. نعم. ويقرأ كثيرا حتى زهرت المقولة ان القاهرة تؤلف وبيروت تطبع

92
00:28:53.550 --> 00:29:13.550
تقرأ. نعم. يعني الخرطوم يقرأه قراءة كثيرة وعندهم ارتباط آآ يعني جميل الحقيقة بالشريعة الاسلامية. فكان شيء طبيعي تطبيق الشريعة الاسلامية في جنوب السودان ده اثار حفيظة الغرب بشكل كبير وعلاقات القوية اللي كانت امريكا بتعملها مع جعفر نميري كان احد يعني اهدافها الكبرى تحجيم

93
00:29:13.550 --> 00:29:33.550
الروح الاسلامية اللي موجودة في السوداني واللي ممكن تنتقل الى الجنوب السوداني ومنها الى افريقيا بشكل عام وخاصة مع وجود البترول لو تحول البترول ده الى ايدي مسلمين يطبقون الشريرة الاسلامية دولة غنية فيها بترول وفيها لا ده يبقى شيء خطير جدا بالنسبة لاوروبا. نعم. وبالنسبة لامريكا فدخل

94
00:29:33.550 --> 00:29:53.550
امريكا بثقل ودخلت شركات التنقيب عن البترول وخاصة شيفرون. نعم. الامريكية. وبدأ يحصل نوع من الاحتواء الامريكي لقضية السودان لولا ان حصل انقلاب سنة خمسة وتمانين على كفر النميري بدأت الامور تتغير برة حسابات امريكا. مم. والدولة تمشي في اتجاه اسلامي صرف وبالزات طبعا

95
00:29:53.550 --> 00:30:13.550
سنة تسعة وتمانين لما حصل انقلاب عمر البشير. نعم. وواخدت السودان بقى توجه اسلامي واضح. للعين كلها والناس كلها. وخاصة السودان وقفت في معسكر مناوء للاحتلال الامريكي للعراق. للعراق سنة تسعين لما دخلت مع من ضرب مصنع شفاء والقصة فبدأت امريكا تخش بسقل ضد

96
00:30:13.550 --> 00:30:33.550
السودان يعني الملف السوداني مزعج بشكل كبير جدا للغرب. مزعج بشكل كبير لامريكا. ولاوروبا ولليهود طبعا. يمكن خلينا نتوقف قبل ما اسأل حضرتك على مسألة قرار التصويت هيوصل بنا لفين؟ وهل تتصور ان ممكن يحصل ولا لا؟ برضو باتوقف يا دكتور راغب عند اهتمام امريكا

97
00:30:33.550 --> 00:30:49.800
اه بجنوب السودان قوي ده محتاج اتوقف فيه مع حضرتك. ومحتاج برضو حضرتك اشوف يمكن في عز ما ممكن نمد ايدينا او نفكر في ان مصر تفكر انا برضه كان بيكلمني واحد في وزارة الخارجية وبيقول لي فوجئنا مسلا بالرئيس اه اه عمر

98
00:30:49.800 --> 00:31:09.800
البشير قرر كده ان حلايب وشلاتين احنا بنتكلم في يعني ايه اه في محلين مسلا. مم. مع كل اعتزار يعني. محلين هنعملهم ازمة قال لك اخلاء حلايب وشلاتين سودانية وبدأنا نعمل استفزاز بين القاهرة وبين الخرطوم ما كانش له اي داعي في هزا الوقت بالتحديد. اه. هو بص حضرتك اولا بالنسبة لملف امريكا

99
00:31:09.800 --> 00:31:29.800
في امريكا طبعا امريكا بعد الحرب العالمية التانية خرجت امريكا وروسيا الاتحاد السوفيتي يعني قديما. نعم. او سابقا. نعم. خرجوا الاتنين دول مالكين الدنيا كلها. كان الدول المنتصرة في الحرب العالمية التانية كانت امريكا الاتحاد السوفيتي وفرنسا وانجلترا اللي هم الحلفاء. لكن انجلترا وفرنسا انهكوا انهاكا

100
00:31:29.800 --> 00:31:49.800
شديدا في الحرب العالمية التانية وبالتالي خرجوا يعني يعني صرع مع انهم منتصرين. وبدأوا يفقدوا الدول اللي كانوا محتلينها معظم الدول اتحررت من فرنسا وانجلترا اتحررت بعد الحرب العالمية التانية. مم. من الدول المنتصرة. نعم. لكن زهر نجم امريكا ونجم الاتحاد السوفيتي وبدأوا يتصارعوا مع

101
00:31:49.800 --> 00:32:09.800
بعض على دول العالم. نعم. امريكا بصت على كل ميراث انجلترا. امريكا تعتبر امتداد طبيعي جدا انجلترا. نعم. الاتنين بيتكلموا انجليزي آآ الشعب الامريكي كتير منه جاي من انجلترا الاتنين بروتستانت الاتنين حلفاء يعني اقوياء من الحرب العالمية الاولى والحرب العالمية التانية وحرب ليه

102
00:32:09.800 --> 00:32:25.150
لحد دلوقتي اه فبدأت تدور على ميراثها تلعب في الاماكن اللي فيها اه احتلال انجليزي سابق زي مصر زي اه السودان اه باكستان اه اه الهند المناطق دي بدأت تعمل معها علاقات. وفي نفس الوقت تعمل علاقات مع الدول

103
00:32:25.400 --> 00:32:45.400
اللي هي على تصارع مع الدول الاخرى. الدول الاخرى دي اتعملت ولاء مع الاتحاد السوفيتي. نعم. فبدأت تدور على اعداء او اولياء الاتحاد السوفيتي وتدور على اعدائهم عشان تعمل معهم علاقات يعني على سبيل المسال الجزاير خدت الاتحاد السوفيتي. اتجاه الاتحاد السوفيتي اشتراك اشتراكي الشيوعي والكلام ده بعد التحرر من فرنسا خدت الاتجاه الاشتراكي. نعم. قامت

104
00:32:45.400 --> 00:33:05.400
امريكا عاملة علاقات مع المغرب لان في توتر ما بين المغرب والجزائر والجزائر. فبدأت تلعب امريكا وبدأت هي والاتحاد السوفيتي يقسموا العالم كله كمناطق حلبات صراع اللي هياخده امريكا هيقع من الاتحاد السوفيتي واللي هياخد الاتحاد السوفيتي هيقع من امريكا. وبدأ يتصارع على طبعا كان من اخصب الاراضي للصراع اراضي الامة الاسلامية. الواقع الاسلامي. نعم

105
00:33:05.400 --> 00:33:25.400
نزلت امريكا بثقل في منطقة السودان. وعايزة تساعد آآ آآ السودان بمعونات آآ كبيرة تخلي السودان ولاءه كله ولاء امريكي بدل ما يروح ولاءه للاتحاد السوفيتي. نعم. وبدأت تدي اموال اموال اموال. لما بنشوف دولة بتدي اموال ما نقولش

106
00:33:25.400 --> 00:33:45.400
والله الدولة دي طيبة يقول لك ما شاء الله بيدونا معونة بيأكلونا قمح وبيأكلونا بيدونا السيارات واليد امريكية على وادوية وادوية ولأ هو كل ده اولا ديون بفوايد ولو مش بفوايد بيبقى بشروط. نعم. يعني انت كزا. القمحة بشرط ما تزرعش انت قمح. اه. هديلك كزا

107
00:33:45.400 --> 00:34:05.400
المزارعين الامريكان مش عارفين يستضفوا القمح بتاعهم في العالم بيتصرف بالحكومة الامريكية. نعم. وبيتدفع فيه اكتر ما بيتدفع في السوق العادية. نعم. بناخده احنا وبندفع الديون والديون المركبة على الدول هي بتبقى مداخل بعد كده للاستعمار في داخل هذه. نعم. الدول. ركبت ديون كثيرة جدا على السودان من المعونات الامريكية

108
00:34:05.400 --> 00:34:25.400
اللي اتسربت لها على مدار السنوات آآ المختلفة. ووصل الموضوع سنة تسعة وتمانين لما فشلت السودان في دفع الارباح الباهظة للربا الديون اللي خدتها من من امريكا الا ان امريكا وقفت فجأة المعونات بتاعتها للسودان. نعم. فاللي هي معتمدة اعتماد كامل على ان هزه المعونات. خلاص سد اللي عليك

109
00:34:25.400 --> 00:34:45.400
مش عارف اسد عليك طيب خلاص ما فيش معونات. فبدأت ازمة كبيرة جدا تعيشها السودان. امريكا لما نزلت السودان برضه نزلت تدور على البترول طبعا لمصالح امريكية مش لمصالح سودانية. نعم. ولما قام التوجه الاسلامي في السودان بانقلاب عمر البشير سنة تسعة وتمانين. امريكا قامت ساحبة شيفرون سنة اتنين

110
00:34:45.400 --> 00:35:05.400
وتسعين على امل ان المشاريع البترول كلها هتسقط بخروج آآ امريكا نعم. وبالفعل تعطلت نسبيا الموضوع وامريكا بدأت تخاطب الغرب كله انه ما يساعدش السودان في قضايا البترول. نعم. ولا ينقبوا لا للشركات الانجليزية ولا الفرنسية ولا السويدي ولا غيره تنزل الى

111
00:35:05.400 --> 00:35:25.400
منطقة جنة تنقيب على البترول وفعلا كل الدول خدت اوردرز من امريكا. فالسودان بفضل الله لفت وراحت لشركات صينية وماليزية وهندية وبدأت فعلا جت ووجدت فرصة قوية جدا لاستخراج البترول على ايدي هذه الدول. وطبعا امريكا نظرت نظرة المتحسر

112
00:35:25.750 --> 00:35:45.750
على ضياع بتشوف البترول اللي وجدته شيفرون الامريكية وصرفت مليار دولار لحد ما لقت ماليزيا والهند وماليزيا والهند والصين. نعم وبدأت تنقل آآ اللي بدأت السودان سنة سبعة وتسعين تصدر البترول او التصدير لها كان سنة سبعة فاتجننت امريكا ضربت السودان سنة تمانية وتسعين. نعم

113
00:35:45.750 --> 00:35:55.750
الصواريخ كروز على مصنع الشفاء ان ده مصنع اسلحة اسلحة كيماوية مملوك الاستازة بن لادن او غيره او غيره. وطبعا كل الكلام ده كلام كله افتراءات من لا لا اصل لها سنة تمانية

114
00:35:55.750 --> 00:36:15.750
ضربت المصنع بس بيوريك حالة التوتر ومع حالة التوتر الشديدة ديت دخلت امريكا بمناخيرها عشان تقعد في مفاوضات السلام اللي ما بين الجنوب شمال وطبعا كل حرصها على موازنة دارفور واللي عملته في ازمة دارفور يعني امريكا انا شهدت بنفسي حملات اللي تقوم بها امريكا

115
00:36:15.750 --> 00:36:39.800
لجمع التبرعات لاطفال دارفور. شف الشفقة اللي في داخل امريكا على حنين يا معلم لأ اكتر من كده بقى الحاجة اللافتة جدا النزر ان ان رئيس موظفي البيت الابيض وهو مش هقول لك ان هو صهيوني ولا ان هو يهودي هو اسرائيلي. يعني معه جنسية اسرائيلية يهودي معه جنسية اسرائيلية. كبير موزفي البيت الابيض. مم. كان بيجني

116
00:36:39.800 --> 00:36:49.800
بنفسه انقذوا اطفال دارفور. شف عاملين ايه في غزة. هم. ويروح يلم اطفالهم. طب انت هو احول يعني مش شايف اللي بيحصل في غاز. زي اطفال غزة محاصرين وكله ضايع

117
00:36:49.800 --> 00:37:09.800
وما فيش لبن وما فيش اكل وما فيش شرب وما فيش ماية. في في غزة وده بيروح دور على اطفال دارفور وبيجمع تبرعات ويخبط على البيوت الامريكية ايوة. يخبط على ابواب البيوت الامريكية عشان يجمعوا تبرعات لاطفال دارفور. كفاية يا دكتور هو بيثير قضية. نعم. لحد ما الكونجرس اقر

118
00:37:10.050 --> 00:37:31.600
قانون سنة الفين واتنين اسمه السلام السودان. تخيل الكونجرس مشغول بسلام السودان. ومشغول بدرفور وجنوب السودان. احنا عندنا اخر سؤال دكتور راغب معلش عشان وقتنا دورنا في القضية يعني ايه اللي ممكن نصدره للناس عشان يبقى قضايانا لها اولويات شوية؟ يعني انا حاسس ان احنا كل يوم بنغوص مم في مشاكل لا تسمن ولا تغني من جوع

119
00:37:31.600 --> 00:37:51.600
سايبين بنقعد ندور زي ما اتفقنا حضرتك مسلا ازمة كتب خارجية علاج على نفقات الدولة مش عارف النايب اللي هرب والقضية دي وسايبين حدودنا في هذه الحالة من الالتهاب والخطورة وده هيأسر علينا آآ عاجلا او اجلا في المستقبل ان

120
00:37:51.600 --> 00:38:01.600
لم ندرك ده. صحيح. هو اول شيء انا اعتقد ان اول حاجة افهم ان ده جزء من ديني. يعني انا مش بتكلم في قضايا سياسية. احنا بنضيع وقت في قناة الناس وداخلين بعد كده في موضوعات

121
00:38:01.600 --> 00:38:21.600
الاسلامية. نعم. لأ ده جزء لا يتجزأ من دين الاسلام شريعة متكاملة. يعني قل ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين. كل شيء من هذه القضايا اللي اتكلمنا فيها هي جزء لا يتجزأ من الشريعة الاسلامية. الدين الاسلامي له فيه دور وله فيه رأي وله فيه قضية. فانا عايز

122
00:38:21.600 --> 00:38:41.600
وسع مفهوم الاسلام عند مشاهد ومشاهدة يفهم ان الكلام في الامور السياسية الاقتصادية الاجتماعية العلاقات الدولية الحرب السلام كل ده جزء من الاسلام. نعم. عدم عدم اهتمام المشايخ والعلماء والمجددين والدعاة بمسل هزه القضايا هو ده اللي وصلنا لمسل هزا

123
00:38:41.600 --> 00:38:57.050
بابا. مم. فتركنا اهل السياسة وهم لا يعرفون كثير من امور الشريعة يبحثون في هذه القضايا دون آآ نجدة من علماء الشريعة. وتركنا علماء الشريعة يبحسون في قضايا الدين الاخرى دون المعرفة بامور السياسة. هزا الفصال

124
00:38:57.050 --> 00:39:17.050
ما بين علماء السياسة وعلماء الشريعة ادى الى مسل هزه النتائج. الحاجة التانية احط من اكبر ادوار اني احط السودان وغيرها من في بؤرة الاهتمام ابتدي اركز مواقع الانترنت تتكلم على السودان البرامج الفضائية تتكلم على السودان الجرايد تتكلم على السودان ومش

125
00:39:17.050 --> 00:39:37.050
بس السودان المغرب ساعات بيوجهونا غصبا عننا في الفضائيات كل فترة في الالتهاب مسلا في غزة مشكلة نقعد عليها تلت اربع شهور وفي الاخر تهدا وتنتهي ومفيش حلول ونصرف نزرنا عن السودان نصرف نزرنا عن الصراع مسلا نصرف نزرنا عن اللي بيحصل في تونس في المساجد نصرف

126
00:39:37.050 --> 00:39:47.050
عن كل ده وسايبين الامور ماشية بالشكل ده. فانا فعلا زي ما حضرتك بتقول كده احنا ممكن هو الاعلام بيكون بيوجهني من غصب عني انا مش واخد بالي بيصرف لقضايا

127
00:39:47.050 --> 00:40:07.050
هامشية القضايا الجانبية قضايا اقل اولوية حتى لو قضايا مهمة اقل. نعم. فانا ادخل السودان في بؤرة اهتمام يعني ابتدي اتكلم عليها كتير. لما اتكلم عليها كتير هيطلع في الاخر عالم اقتصادي يحط لي حل لمشكلة اقتصادية موجودة في السودان. وعالم سياسي يحط له مشكلة لحل المشكلة السياسية. وعالم ديني يحط لي مشكلة حل

128
00:40:07.050 --> 00:40:17.050
مشكلة من المشاكل الدينية الموجودة في جنوب السودان. وابتدي احرك الدعاة للسودان. احنا محتاجين اننا ننزل السودان نتكلم مع الناس هناك. ناس هناك في مغاية الطين. احنا كتير قوي في

129
00:40:17.050 --> 00:40:37.050
وارض رحت رحلة السودان حياة واديت فيها كزا محاضرة ومدى التفاعل اللي موجود من الشعب السوداني مع المحاضرات مرات والله في منتهى الروعة. نعم. شيء فعلا يثلج الصدر. وبيحبوا العلم بشكل كبير جدا. ومحاضرات للمرأة السودانية وللشباب السوداني وللاطفال السودانيين وللساسة السودانيين

130
00:40:37.050 --> 00:40:53.300
وللجيش السوداني يعني في تفاعل والكلام ده كله مرصود من الغرب وشايف ان في نواة يعني مهمة جدا لانشاء دولة اسلامية ناجحة انا عايز ادخل السودان بؤرة الاهتمام عايز اعمل نوع من التفاعل انا عايز الاقتصاديين ينزلوا يعملوا مشاريعهم في السودان

131
00:40:53.350 --> 00:41:13.350
زي ما بقول للدعاة ينزلوا في السودان الاقتصاديين ينزلوا في السودان الاجتماعيين الرياضيين غيره وغيره ينزلوا يعملوا يبقى في الاخر انا عرفت ان ده جزء لا يتجزأ. نعم. من الامة الاسلامية. مستقبلا ان شاء الله يطلع لنا الحلول الحلول العملية والعلاقات التجارية والعلاقات السياسية. هتنمو لما السودان يدخل في بؤرة تيار المسلمين

132
00:41:13.350 --> 00:41:25.800
شكرا جزيلا دكتور راغب السرجاني. والله كلام صحيح يزول زي ما بيقولوا يعني. آآ الحقيقة احنا في امس الحاجة ان احنا نكون فاهمين كويس جدا ان كلامنا عن السودان ما هواش كلام دردشة

133
00:41:25.900 --> 00:41:35.900
تاريخ وجغرافيا ولذاذة في الحديس. لأ ده احنا بنتكلم عن امن مصر برضو. صحيح. وفوق ده كله بنتكلم عن اخوانا المسلمين لان انا متصور انه انا كنت نفسي اسألك بس

134
00:41:35.900 --> 00:41:45.900
طبعا الوقت مش هينفع حتى خط الخليج نفسه ايه علاقته بالسودان دي قضية تانية ممكن نبقى نتكلم فيها الدكتور رغد السرجاني خط الخليج السعودية والكويت والبحرين والامارات. مهم جدا. فين

135
00:41:45.900 --> 00:42:04.578
السوداني احنا عايزين نشوف الناس دي برضو بنتكلم ازاي ده قطر بتكلمني عن عشرين خمسة وعشرين بنجهز كاس العالم عشان تستضيفه انا اعتقد ان عندنا اولويات قضايا فيها اولويات محتاجة ان احنا ننزر لها بخطورة لان في النهاية ممكن ما نلاقيش نشرب ولا ناكل ولا حاجة خالص