﻿1
00:00:00.350 --> 00:00:18.850
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجليل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد

2
00:00:19.250 --> 00:00:38.450
فاسأل الله ان يطيب ذكركم ويحفز قلوبكم واسأل الله سبحانه وتعالى ان ينور عقولكم ويمن علي وعليكم بعلم نافع وعمل صالح ورزقا طيبا مباركا واسأل الله ان ينزل على قلوبنا السكينة

3
00:00:38.950 --> 00:01:04.300
وعلى ارواحنا الرحمة والطمأنينة واسأله ان يوفقنا واياكم لحسن الوفادة اليه وان يرزقنا واياكم ما يحب ويرضى هذا اللقاء هو من لقاءات سلسلة التزكية. نسأل الله ان يرزقنا واياكم الفلاح

4
00:01:04.550 --> 00:01:29.150
في تزكية هذه النفس ولكن ربما نقتطع هذه السلسلة بهذه المحطة ونتكلم فيها عن امر في غاية الاهمية وهذا الامر هو من مواد التزكية ومن اساسيات تزكية القلوب. الا وهو

5
00:01:29.750 --> 00:01:54.950
ما يتعلق بمفهوم العلم. ما هو العلم الشرعي وكيف اطلبه؟ وما هي اداب طلبه ومنهجية الطلب وبعض الاداب التي تتعلق بالوسائل الخاصة به ربما يأخذ هذا الموضوع اكثر من لقاء

6
00:01:55.250 --> 00:02:20.900
فنسأل الله ان يسددنا واياكم الحاجة ماسة جدا لهذه الاداب ولهذه المفاهيم في هذا العصر الذي يعني انتشرت فيه الشبهات وانتشرت فيه الشهوات فالانسان محتاج ان يتحصن ومحتاج ان في حد يساعده انه يوضع على الطريق

7
00:02:22.800 --> 00:02:50.950
فنسأل الله سبحانه وتعالى ان يشددنا ويستعملنا ان نكون ممن ساهم ولو بشيء قليل في هذا الامر لان الكتير بيبعت رسايل خلاصتها كيف اسير على الطريق ماء الحل وهنتكلم ان شاء الله عن العلم واهمية العلم وفضله ومنهجيته

8
00:02:51.350 --> 00:03:11.400
لكن الصراحة بكل وضوح الهدف من هذه السلسلة هو ان الانسان يخرج بامرين الامر الاول هو قيمة العلم الامر الثاني هو الادب في طلب هذا العلم لان لكل مهنة اداب

9
00:03:11.900 --> 00:03:41.950
الطب ادب للمهنة آآ التجارة لها اخلاق واداب العلم ومجالس الوعظ ومجالس تدارس ومجالس الذكر اعني بالذكر مجالس التي فيها اعلاء لذكر الله سبحانه وتعالى هذه الامور تحتاج الى اداب والعلماء تكلموا فيها كثيرا. فنسأل الله ان يفتح علي وعليكم ويسددنا واياكم

10
00:03:42.200 --> 00:04:05.650
وارجو ان تصبروا علينا في هذه اللقاءات قليلا فسبحان الله الاداب لو تأملنا سنجد ان التصنيف في علم ومفهوم الادب الشرعي ده قديم وان علماء الامة سواء كانوا من السلف او الخلف

11
00:04:06.550 --> 00:04:31.300
لم يتركوا هذا الباب دون عناية ولزلك تجد ان ان المحدسين تفطنوا لهذا الامر. فافردوا في تصانيف كتبهم لهذا المفهوم ابوابه عندنا مسلا الامام البخاري عمل كتاب اسمه كتاب الادب

12
00:04:31.500 --> 00:04:46.850
في كتاب الجامع الصحيح بتاعه ووضع فيما صح على شرطه من فضل بر الوالدين صلة الرحم طيب الكلام حب في الله ذم النميمة ستر الفواحش مدرات ناس المهم ابواب كتيرة قوي

13
00:04:47.900 --> 00:05:13.750
وتقترب احاديس الاداب اللي ذكرها الامام المؤدب البخاري حوالي متين وخمسين حدس ولدرجة كأنه رغب ان الامر يزداد وضوحا فصنف كتاب خاص وسماه الادب المفرد ورحمة الله عليه وغيره بقى الامام مسلم نفس الكلام

14
00:05:13.800 --> 00:05:39.500
ذكر احاديث الاداب وآآ غيره من العلماء لا اريد الايه الاستقصاء في هذا الباب يعني. لكن عموما كلهم اتكلموا في الاداب وجم اللي بعدهم اتكلموا بوضوح ويعني اوضحه اكتر عندكم كتاب اه كتب ابن القيم كتب ابن مفلح في الاداب

15
00:05:39.850 --> 00:05:58.450
وغيره باقي ازا دل على شيء يدل على ايه بقى دول قد ايه ان الحاجة دي كانت مهمة جدا عندهم وان كانوا شايفين ان الامر ده لا يحتاج ان الانسان يهزر فيه

16
00:05:58.750 --> 00:06:20.900
او يتأخر او يأجله او يتعامل معاه بتهميش لانهم كانوا شايفينه ان الباب ده لا يهمش ان الباب ده لابد ان المرء ينتبه جدا انه وياخد مساحة محترمة تليق بالشيء اللي هو مقبل على تعلمه

17
00:06:21.700 --> 00:06:39.500
ولزلك تجد كسير من العلماء يقول لك انا لما رحت اطلب العلم انا استفدت من شيخي الاداب اكتر بكتير الامام مالك كان بيقول ان امي كانت تلبسني ثياب طلبة العلم

18
00:06:41.300 --> 00:06:59.700
بستشعر كده ان في حاجة اسمها سياب طلبة العلم رحمة الله عليه هل في حاجة كده؟ هو طبعا ايه المراد بكلمة تلبسني ثياب طلبة العلم يعني انه يتشبه بسواد هؤلاء. سواد اهل العلم وزي اهل العلم

19
00:06:59.950 --> 00:07:17.400
وسوبهلل يقول وتعممني وكمان ده قاعدة جايبة له العمامة وتزبطه يعني. تقول له اذهب الى ربيعة وخذ من ادبه قبل ان تأخذ من علمه. يا سلام يا سلام على الامهات اما بتكون فاهمة

20
00:07:18.550 --> 00:07:40.400
يا سلام على الاداب اللي بتتحلى بها بيوت المسلمين لما بيكونوا فاهمين فهي بتقول له رح خد علم من ادب ربيعة. قبل ما تاخد من علمها ودي فايدة مهمة قوي نستنبطها من هذه الحكاية للامام مالك. نسأل الله ان ينزل على قبره الرحمات والضياء فترة

21
00:07:40.850 --> 00:08:03.600
فكان الحكمة دي يعني من حكاية الامام مالك ان استنبطها من اه كلامه قد قد لا يكتب لك رزقا في العلم كافي ولكنك تنتفع بالادب يعني ممكن تحضر مجالس وقد لا يكتب لك الفتح في العلم

22
00:08:03.850 --> 00:08:24.750
ولكن يكتب لك التوفيق في الادب ودي من الحاجات المهمة قوي قوي انك ممكن تحضر مجالس اولادك يحضروا في حلقات في محاضن في دور قرآن ولزلك اللي اللي يقول لك انا وديت ولادي آآ لحلقة او مش عارف ايه وبعدين آآ مش جريوا في الحفز

23
00:08:25.350 --> 00:08:40.400
اسأله السؤال التاني. طب جريوا في الادب والكلام ده مهم قوي عشان تبقى انت مدرك انت بتعمل ايه وايه الشيء اللي انت عاوزه ويلقى الحاجة الاولى واللي انت بتغرسه. ليس هذا

24
00:08:40.550 --> 00:08:54.350
يعني لا ينتزع من كلامه ومن سياقه ان انا اقول انه آآ ان طالما بيتأدب عادي جدا حتى لو ان الانسان قصر او ان المربي قصر في الحفظ لا اقول هذا

25
00:08:54.850 --> 00:09:09.700
لكن انا بقول ان المنفز ده او الملمح ده مهم قوي ان الانسان يدركه حتى ينفس عن نفسه عندما لا يفتح له في العلم فقد لا يكتب لك رزقك من العلم

26
00:09:10.300 --> 00:09:28.050
ولكنك تنتفع بالادب ما لك الذي ادب باداب ربيعة عبدالله بن وهب بيقول ايه بقى يقول ما اخزت من ادب مالك اكثر ما اخذت من عنده فخلاص بقى سلسلة الادب

27
00:09:29.200 --> 00:09:51.000
ولزلك سبحان الله في بعض العلماء والمشايخ والفضلاء والمربين بتلاقيه مؤدب فتلاقي كل اللي لازمه عنده قدر من هذا الادب وفي بعض ممن تصدر اطلق او يعني فاته اشياء من هذه الاداب

28
00:09:51.100 --> 00:10:14.550
تجد كثير ممن حوله فاته نفس الشيء ومن آثارهم تعرفهم يعني تجد معلمة قرآن او معلم قرآن او معلم علم شرعي او معلمة علم شرعي تجد العادات السيئة او العبادات الحسنة التي فاتت الكبير

29
00:10:15.150 --> 00:10:34.850
تجدها في الصغير اشد فالباب ده مهم اوي. خذ من ادبه قبل ان تأخذ من علمه ولزلك يا جماعة من لا ادب له لا خير في صحبته وان تدثر بزي العلم مهما لبس زي العلم

30
00:10:35.650 --> 00:11:04.400
لا خير فيه فعلا ما تقدرش تستفيد منه لانه فقد اعز شيء عند اهل الفضل وكتير من العلماء يقول لك ان احنا اتعلمنا الاداب الاول يعني هو الامام احمد كان بيحضر له خمس الاف. خمسمية طلبة علم مركزين بيكتبوا ورا الامام. طب والباقي

31
00:11:04.450 --> 00:11:24.650
مستمتع بالادب اربعتلاف وخمسمية قاعدين يتعلموا الادب. ادب طلبة العلم اخلاق العلماء اتكلموا ازاي مع بعض الباب ده ضروري استيعابه ضروري استيعابه. هنتكلم في بعض هذه الاداب ازاي تسأل السؤال

32
00:11:24.950 --> 00:11:43.300
ادب انك تسأل السؤال لان الاسئلة فيها اداب؟ اه طبعا فيها اداب ازاي تتكلم مع من يعلمك دي برضه نفس الكلام لان كل حاجة من الحاجات ديت علماء صنفوا فيها اشياء

33
00:11:43.750 --> 00:12:03.150
لما تجد مسلا واحد زي ابن عباس انتم عارفين طبعا ابن عباس مين ابن عباس ده حبر هذه الامة صح ابن عباس حضر هذه الامة ابن عباس سبحان الله بيحكي عن عمر رضي الله عنه او بيتكلم مع عمر مباشرة رضي الله عنه وهو امير المؤمنين. بيقول له ايه

34
00:12:03.250 --> 00:12:20.850
طبعا انتم عارفين ان عباس تقريبا مات النبي صلى الله عليه وسلم وهو يعني يقرب من خمستاشر سنة وبعد كده ابو بكر اتى ثم عمر رضي الله عنهما ازا كان سنه يقترب يعني خلاص دخل في العشرين

35
00:12:21.800 --> 00:12:42.350
بيقول ايه بقى ابن عباس بيقول لامير المؤمنين ايه بيقول له اريد ان اسألك عن حديث منذ سنة من سنة كاملة وانا عاوز اسألك حديس اتمنعني هيبتك ان اسألك طب نعني هيبتك ان اسألك. ياه

36
00:12:42.900 --> 00:13:01.450
بيقول له انا يا امير المؤمنين بقى لي سنة. عاوز اسألك سؤال هيهدك منعاني فانتهز الفرصة من في تبسط لامير المؤمنين وهو يعني قريب منه كده راح سأله السؤال بقى

37
00:13:02.600 --> 00:13:21.250
فسبحان الله عشان كده هو نال ما نال بعد توفيق الله سبحانه وتعالى ابو سلمة ده ابن عبدالرحمن بيقول ايه يا ابو سلمة رضي الله عنه بقول لو كان من تلاميز ابن عباس رضي الله عنه

38
00:13:21.800 --> 00:13:43.350
يقول لو رفقت بابن عباس لاستخرجت منه علما كثيرا بيقول انا لو كنت رفقت بابن عباس كت انا هستخرج منه علم كتير اوي اوي اوي عشان كده الزهري بيقول عنه كان كثيرا ما يخالف ابن عباس فحرم لذلك منه علما كثيرا

39
00:13:44.200 --> 00:13:59.750
فقد علم كتير قوي لكثرة ممارات وجدله وجدال لابن عباس وانتم عارفين مين ابن عباس وابن عباس ده يهاب المنازرة يهاب النقاش ده كان بيقف قدام الوحوش زي الخوارج كده كلهم وينازرهم بالالاف

40
00:14:00.700 --> 00:14:22.350
لكن احيانا الطالب ان يكونوا سبب في حرمانه من علم المعلم ومن علم من يربيه ومن يبصره ومن استعمله الله ليرشده لكثرة المماراة كثرة الجدل. ولزلك كان ابن عباس اذا رآه يكف عن الكلام

41
00:14:22.450 --> 00:14:42.950
نسكت لكسير النقاش. كثير النقاش بمعنى مش كثير النقاش ان هو بيسأل اسئلة صحية لا في ناس كده ايه عنده ادمان ان يكون سأل وخلاص بتقابلوهم في حياتكم كتير وادمان انه يتعامل مع ما يسمعه تعامل الند

42
00:14:43.400 --> 00:14:58.100
ويكون مش فاهم اي حاجة زي مسلا تلاقي واحد مش فاهم حاجة في الطب خالص ولا عمره درس اي حاجة. وقاعد قدام دكتور كبير بيتكلم في الطب يقول له لا يا دكتور على فكرة الكلام بتاع حضرتك ده مش صحيح

43
00:14:58.200 --> 00:15:09.900
لا انا هقول لحضرتك بقى نظرية في انك لو حضرتك عاوز تعمل رجيم ويبدأ يدخل بالفهلوة. الدكتور كل اما يتكلم يقول له لا لا على فكرة الكلام ده مش صحيح. الكلام ده مش عارف ايه. الكلام ده

44
00:15:10.250 --> 00:15:30.050
ايه اللي يحصل الطبيب كانه يستعمل ويستحضر اثر الشافعي الذي قيل عنه لو ناظرني الف عام لغلبتهم. اه انا ممكن اجيب معهم واناقش واروح واجي وكده. لكن لو نظرني جاهل لغلبني

45
00:15:30.750 --> 00:15:46.700
وانتم بتشوفوهم في الحوارات الاعلامية احيانا فتلاقيه تحس ان هو قاعد بيغلب الشيخ او بيغلب العالم هو لا بيغلبه ولا حاجة سبحان الله هو انسان اجهل مما يلبسه يلبسه في قدمه

46
00:15:46.850 --> 00:16:08.000
فهو جاهل جدا فقاعد بيسأل قامة كبيرة جدا باسئلة معينة ويبدأوا يشوشوا فايه اللي بيزهر كأن الشيخ لا يستطيع الجواب عموما موضوع الادب ده مهم اوي لدرجة عبدالله ابن المبارك اللي اتزهب يعني الف له كتاب قضي نهارك مع ابن المبارك

47
00:16:08.850 --> 00:16:29.800
عبدالله بن المبارك ده كان يقول نحن الى قليل من الادب احوج منا الى كثير من الان احنا محتاجين شوية اداب كده مهمة قوي الاداة دي نتعلمها نرتاح ومن تهاون بالادب عوقب بحرمان السنن

48
00:16:30.750 --> 00:16:52.400
ومن تهاون بالسنن عوقب بحرمان الفرائض ومن تهاون بالفرائض. نسأل الله السلامة يعاقب بس بحرمان المعرفة فنسأل الله ان يسترنا واياكم والاداب دي بقى في اداب مع الله باداب مع النبي صلى الله عليه وسلم وفي اداب

49
00:16:53.650 --> 00:17:16.350
اه مع الخلق والخلق دول برضو انواع في ادب خاص بالوالد والوالدين عموما يعني وفي ادب خاص بالعالم وفي ادب خاص بالسلطان ادب يليق به الذي يحكم فيك بشرع ربك

50
00:17:16.500 --> 00:17:33.550
في ادب مع الاقران في ادب مع الاجانب في ادب مع الضيف في ادب مع اهل البيت بل كل حال في اداب فاحوال الطعام واحوال الشراب واحوال السفر واحوال النوم واحوال قضاء الحاجة كل دي في اداب

51
00:17:34.300 --> 00:17:53.300
الخلاصة ان ادب المرء هو عنوان سعادته ولاستجلب حرمان لمسل قلة الادب فنسأل الله سبحانه وتعالى ان يرزقنا واياكم الادب هنرجع تاني لموضوع الادب ده وهنتكلم فيه براحتنا ان شاء الله

52
00:17:54.200 --> 00:18:13.800
الشيء الوحيد اللي طلب الله سبحانه وتعالى من نبيه ان يطلب فيه الزيادة من امور الدنيا هو العلم وقل ربي زدني علما يا سلام وبذلك كان يقول اللهم انفعني بما علمتني

53
00:18:14.750 --> 00:18:41.200
وعلمني مما ينفعني وزدني علما فمهم جدا انك تدرك ان ده الشيء اللي ربنا سبحانه وتعالى طلب محمد صلى الله عليه وسلم ان يستزيد منه وطبعا العلم اذا ذكر وهو الاصل العلم وهو العلم الشرعي الذي يعرفك بالله وبمراد الله

54
00:18:42.200 --> 00:19:02.750
اللي بيدرس العلم يا جماعة مع ده اشرف العلوم لانه اشرف علم هو الذي يعني يقربك من اشرف معلوم. واشرف معلوم هو الله وكلام الله سبحانه وتعالى. ليه الطب واخد مكانة عزيمة؟ لان بيتعامل مع اشرف حاجة وهي الانسان

55
00:19:04.100 --> 00:19:26.850
فالانسان لانه مكرم فالشيء اللي بيتعلق بالانسان صار شريفا لكن برضو في الاخر وانت بتدرس الطب والهندسة والحاجات دي كلها والتجارة والاداب هل كل دقيقة قاعد تقول صلى الله عليه وسلم؟ قال الله عز وجل. قال النبي صلى الله عليه وسلم. قال ابو بكر رضي الله عنه

56
00:19:27.050 --> 00:19:46.900
هذه اشياء بعيدة عن لسانك هذه الاشياء بعيدة عن روحك وفيها اجور لا شك لمن صلحت نيته وكان متلبس ايه؟ بسد احتياج المسلمين في هذا الباب لكن شتان شتان فاين الثروة من الثريا

57
00:19:48.100 --> 00:20:03.700
ابن عباس رضي الله عنه ابن عباس رضي الله عنه لما توفي النبي صلى الله عليه وسلم بيحكي لنا على مشهد في غاية النفاسة ويقول لك ليه ابن عباس وصل لهذه المكانة

58
00:20:04.600 --> 00:20:26.750
بيقول قلت لرجل من الانصار يا فلان هلم فلنسأل اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم فانهم اليوم كثير فقال وعجبا لك يا ابن عباس اترى الناس يحتاجون اليك وفي الناس من اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم من من ترى

59
00:20:27.700 --> 00:20:43.200
ابن عباس لما مات النبي صلى الله عليه وسلم بيقول لواحد صاحبه من الانصار بقول لك ايه ما تيجي بقى نطلب الايه؟ نروح لاصحاب النبي وهم عددهم كتير وسمعوا منه ونتعلم منهم الادب ونتعلم منهم العلم ونتعلم منهم هدي النبي صلى

60
00:20:43.200 --> 00:21:06.150
صلى الله عليه وسلم لنزيل الجهل عن انفسنا ونزيله عن الاخرين فنكون مشاعل نور ونكون كالشمس لحينا ولمن حولنا وان صاحبنا ده اللي معه رضي الله عنه قال له ايه؟ قال له يعني انت فاكر يعني ان الناس دي كلها

61
00:21:06.800 --> 00:21:24.050
هتسيب الصحابة وتحتاجك يا ابن عباس يعني هل الناس ممكن تحتاجك؟ فقال له ايه بقى قال فترك ذلك فاقبلت انا على المسألة. رحت انا اطلب علم بقى فان كان ليبلغني الحديس عن الرجل فاتيه

62
00:21:24.100 --> 00:21:42.750
بني اعرف ان في واحد من الصحابة معه كلام للنبي صلى الله عليه وسلم معه هدي معه سنة معه علم قال فاتيه وهو قائل فاتوسد ردائي. قائل يعني ايه؟ في القيلولة مريح شوية. ودي من السنن ومن الحياة

63
00:21:42.950 --> 00:22:04.150
ومن عادات السلف التي اندثرت. قيلولة ديت اللي هي ايه ان ينام قبيل الظهر او بعد الظهر شيء يعينه ولو نصف ساعة ولو ساعة يعينه على ليله ولها سبحان الله بركة عجيبة. لها بركة عجيبة. من ينام من الفجر الى الظهر

64
00:22:04.500 --> 00:22:20.650
هذا اضيع ضيع القيلولة وضياع البكور وضيع حاجات كتير يعني. لكن ما لهاش علاقة بالقيلولة اللي احنا نتكلم عنها دي القيلولة ديت انك تيجي قبل الضهر تروح نايم ساعة كده نص ساعة او بعدها

65
00:22:20.700 --> 00:22:42.350
مع بعد الضهر. سبحان الله! جربوها وتستمتعوا بها. وهنيئا للنساء لان آآ هم يعني لديهم فرصة كبيرة ان هم يعملوا هذه السنة المهم يقول فاتيه وهو قائل نائم فاتوسد ردائي على بابه. من هذا الذي يفعل هذا

66
00:22:43.250 --> 00:23:00.500
هدما من الذي يتكلم ويقول فاتوسد ردائي على بابه ابن عباس من ابن عباس من ابن عباس هذا ما وصفه وما نسمه دياها وما قرابة للنبي صلى الله عليه وسلم. ده حبر الامة

67
00:23:01.800 --> 00:23:26.150
صح حبر الامة. الصحابة ما لا يعرف عنهم احد يسمى حبر. بهذه الشهرة الا ابن عباس والحضرة. اي رجل الذي لديه العلم الكثير  العلم الكسير يقول لك بحر البحر ده يعني ايه فيه ميه كتير والمادة ديت السلاسية للباء والحاء والراء مادة فيها الاتساع. يقول لك فلان ده رحم المكان ده رحم

68
00:23:26.400 --> 00:23:47.950
بولندا حبر يقول لك ده فيه حرب يعني في المناكفات وقتال ومش عارف ايه. فمادة فيها معنى الاتساع سبحان الله! حتى الحبر لانه يسيل ويملأ الايه لو حصل فيه يعني سيلان هتلاقي مبهدل الدنيا يعني يتسع

69
00:23:48.450 --> 00:24:08.800
فحبر هذه الامة ابن عم رسول الله صلى الله عليه وسلم. من دعا له النبي صلى الله عليه وسلم. ومع ذلك يتوسد ردائه على بابه صح طب ليه ما يغنش بقى لا يخبط على الباب؟ يعني ما كانش لو كان فيه جرس كان ممكن يرن عليه ويحط صابعه كده على الجرس وما يشلوش. ويا سلام بقى لو انت ارقامه

70
00:24:09.200 --> 00:24:19.200
عشان الصوت المزعج بتاعه ده وده انه يخبط على الباب ويخبط مرة واتنين وتلاتة ويخرج واحد من اولاد الصحابة والدك فين؟ فوق نايم. طب صحيه. قل له ابن عباس برة

71
00:24:19.750 --> 00:24:34.950
طب ليه ما كانش يعمل كده ليه يا ابن عباس ما تخبطش مرة واتنين وتلاتة وبعدين يعني المفترض يعني يفتح لك يعني المفروض ده انت جاي تطلب العلم هو انت لو راجل محترم وراجل يعني مفترض يتم لا يا جماعة

72
00:24:35.000 --> 00:24:58.400
اما نيجي نعرف بقى في الاداب احنا اتفقنا بقى كلما رافقت كلما اخزته في ناس يا جماعة بتجيد ان هي تاخد اكسر ما عند من امامه بالرفق عشان كده هو بيقول ابو سلمة انا لو رافقت بابن عباس لاخذت منه

73
00:24:58.650 --> 00:25:15.750
انا للاسف لم ارفق به النهاردة بيبعت لك الرسالة على الواتس يقول لك انت ما بتردش ليه ولسه هو بعتها يعني ما زال تغضى طرية. يعني لسة ما عدوش عليها ساعة ولا ساعتين. يقول لك ما بتردش ليه

74
00:25:15.800 --> 00:25:33.400
وبعدين تسكت انت شوية لانك مشغول او في اجتماع وفي اي حاجة وحسبي الله ونعم الوكيل يا اخي وفين هدي النبي صلى الله عليه وسلم؟ يعني لو النبي صلى الله عليه وسلم كنا بعتنا له رسالة كده ما كانش هيرد علينا. هو لو كانوا وكان وكان

75
00:25:33.700 --> 00:25:57.850
ولو رفق بالمسئول لربما هذا جواب سبحان الله! يقول فاتوسد ردائي على بابه اتسف الريح على وجهي الريح نازلة سبحان الله على وجهه وتسف بقى التراب على وجهك. تسف الريح على وجهها التراب

76
00:25:58.000 --> 00:26:21.450
فيخرج فيراني. يصحى بقى من النوم فيقول يا ابن عم رسول الله ما جاء بك الا ارسلت الي فاتيك فاقول لا انا احق ان اتيك فاسأله فاسأله عن الحديث قال فبقي الرجل حتى رآني

77
00:26:22.300 --> 00:26:40.550
شوفوا يا جماعة الكلام الكلام النفيس بيقول ايه؟ انا احق ان اتيك الله اكبر النهاردة ممكن تخص الناس بلقاء زوم ناس مهتمة مسلا بعلم الحديس ولا مهتمة بالتفسير فتقول لهم خلاص يا جماعة ان شاء الله

78
00:26:40.600 --> 00:26:58.550
نقعد بازن الله في مجلس ما مع بعض او في ناس ليهم درجة عالية من العمل او في اه اشراف في حاجة وبتاع تخصهم بشيء اوهبت اوفلين على الارض تقول لهم ما فيش مشكلة ممكن نجلس

79
00:26:58.650 --> 00:27:13.750
بتلاقي بقى الاسئلة اللي هي ايه اه هو الحضور الزامي اه طيب هو اللقاء قد ايه طيب هو اللقاء مسجل طيب اه ينفع حد يفرغ عشان انا مش راضي اسمع

80
00:27:15.000 --> 00:27:36.400
سبحان الله رغم بمناسبة التفريغ اه انا اراه ان التفريغ هو جسد بلا روح جسد بلا روح وارى ان الذي يتربى على التفريغات خاصة في اللقاءات التي الهدف منها رأسا

81
00:27:36.950 --> 00:28:03.250
هو انها تخاطب قلبك وتدفع وجدانك وروحك الاغلب الاعم ضررها ربما يكون اكثر من نفعها ينتفع بالتفريغ انسان سمع المحاضرة اولا ثم انتفع بتفريغ اخيه ده اه فعلا سبحان الله! لكن

82
00:28:03.800 --> 00:28:15.150
الحاجات ديت عاملة زي الفاكهة كده في فواكه بذكر لك اقول لك مسلا انت اكلت المنجة نوع كزا لا تقول لي عمري في حياتي. فانا مهما احكي لك على معنى التزوق مش هتفهمها

83
00:28:15.250 --> 00:28:32.500
صح ليه؟ لانك انت ما دوقتش فنفس الكلام يا جماعة اللي ما داقش الحضور المباشر وما داقش ان آآ يعني ايه نعمة انك تكون في مجلس خاص او مجلس اوف لاين

84
00:28:33.200 --> 00:28:50.750
على الارض مسلا طبعا انا يعني فكرة ان انا عندي ظروف خاصة بي زروف حقيقية تقترب للضرورة ده امر خارج للكلام اللي انا بتكلم فيه. انا اتكلم عن من يأخذون يعنيه التساهل في هذا الباب

85
00:28:50.850 --> 00:29:10.150
وده شيء عظيم جدا انك لسه ما زلت بتقرأ لاهل الفضل وده شيء جميل يعني لكن انا بقول لك ان في ناس فوق خالص خالص شايف النجم شايف اللي بعيد ده اه في ناس كده برضه في التزوق

86
00:29:10.800 --> 00:29:24.600
فشوف انت مستمتع قد ايه في ناس بقى مستمتعة استمتاع تاني تاني خالص الناس دي اللي بتراعي مسل هزه الاشياء التي اتكلم فيها انا فبيقول له انا احق ان اتيك

87
00:29:24.850 --> 00:29:48.300
انا اللي اجي لك سبحان الله فيقول له لا مستحيل انا اللي اجي وانتظر كمان النهاردة ممكن يتم العتاب يعني انت اتأخرت خمس دقايق المحاضرة الساعة تمانية ليه بتبقى بتبدأ تمانية وخمسة؟ ليه مش عارف ايه؟ يا جماعة اصبروا. لعل المحاضر الجاي

88
00:29:49.350 --> 00:30:11.850
تقول لا انا احق ان اتيك. المهم فاسأله عن الحديس. قال فبقي الرجل حتى رآني وقد اجتمع الناس علي وقال الراجل اللي هو صاحبه الانصاري ده بقى بيقول ايه فاول ما شافني قال ايه كان هذا الفتى اعقل مني

89
00:30:12.200 --> 00:30:29.650
يا سلام عشان كده كانوا بيشوفوا ابن عباس كان بييجي ييجي في الحج يطلع يفسر يدي خطبة ولا يتكلم على صورة النور فتلاقي الصحابي والتابعي اللي يسمعه يقول ايه؟ والله لو شهد فارس والروم

90
00:30:30.650 --> 00:30:47.250
ابن عباس وسمعوا كلامه لاسلموا يقول لك يا ايه الجمال ده بقول لك انا شهدت منه خطبة في ايام الحج لو الروم الكفار كانوا حاضرين يسلموا شفتم بقى سبحان الله

91
00:30:48.800 --> 00:31:13.150
شفتم التوفيق الذي امتن الله سبحانه وتعالى به على هؤلاء الكرام لما اكرمهم الرحمن سبحانه وتعالى سبحان الله! لذلك يا جماعة مستحيل مستحيل انك تكون عندك وتكون موفق بطلب العلم

92
00:31:13.450 --> 00:31:35.300
ويكون عندك هذه الهمة ثم تترك. لا لا لا الرب جل وعلا اكرم انك تبزل وانت تطلب ثم لا يحوج الناس الى هذا العلم الذي حصلته لانك انت حصلته بتعب

93
00:31:35.500 --> 00:32:00.500
وطالما حصلته بتعب لأ الله سبحانه وتعالى يدخر لك هذا الامر حتى توفق وتؤجر وترزق اجر هذا البزل بعضكم شايف واحد زي يعني الامام احمد ولا الامام البخاري ولا الكلام ده هنشوف الناس دي كانت بتتعب قد ايه عشان في الاخر النهاردة

94
00:32:00.500 --> 00:32:16.950
الامام البخاري ده بقى عامل زي الشمس الامام احمد والامام الشافعي الامام مالك الامام ابو حنيفة. وانتم النهاردة اي سؤال بتسألوه في الدين. لاي شيخ في الدنيا بتلاقوه بيجيب لك جواب

95
00:32:17.050 --> 00:32:30.250
خارج كلام الاربعة دول يقول لك الشافعية بيقولوا الامام الشافعي الامام احمد الامام مالك الامام كزا طب ما سألتش نفسك سؤال هي الناس دي ليه كده هي الناس دي خدت الاجور دي كلها ليه

96
00:32:30.300 --> 00:32:47.400
طب هي الناس دي عملت ايه ازاي وصلوا المنزلة دي هتعرف ان شاء الله لعل في السلسلة ديت نتكلم في ايه في هذه الامور وهي ان شاء الله مش بعيدة عن التزكية ولا حاجة بل بالعكس

97
00:32:47.450 --> 00:33:09.000
يعني العلم هو من اوائل المواد التي تمد القلب بهذه التزكية الله سبحانه وتعالى اشهد العلماء على اعظم شهادة بعد ان شهد بها واشهد بها ملائكته قال الرب جل وعلا شهد الله

98
00:33:10.300 --> 00:33:28.150
في قضية الله شهد عليها. ايه هي قضية دي؟ قضية التوحيد شهد الله انه لا اله الا هو. ومين تاني شهد؟ والملائكة ثم سلس بمن سبحانه وتعالى واولو العلم الناس اللي عندها علم

99
00:33:28.900 --> 00:33:49.200
كأن الله سبحانه وتعالى شرفهم وحثك على العلم بقالك قد ايه دول هنا ولما اسجد الله سبحانه وتعالى الملائكة لادم لي وعلم ادم الاسماء وعلم ادم لما ادم تعلم العلم

100
00:33:49.850 --> 00:34:15.050
الذي يعرفه بالله وبمراد الله ايه اللي حصل تميز فاسجد له صنف نفيس جدا من الخلق وفي الملأ الاعلى. سبحان الله وده كان اول امر ينزل على النبي صلى الله عليه وسلم يرتبط

101
00:34:15.750 --> 00:34:38.550
بتكريم فوق التكريم. انت كانسان مكرم. ولكن هذا الكرم وهذا الاكرام ليستمر لابد ان تقرأ. اقرأ بس مش تقرأ بتاعة التصدير بتاع الجماعة الرأسماليين والجماعة التنمويين لا اقرأ باسم ربك. اقرأ قراءة

102
00:34:39.550 --> 00:35:01.100
تعلي فيها اسم ربك القراءة التي اخرها سجود. لا اخرها جحود فاسجد واقترب اسجد واقترب القراءة اللي تخليك تقترب. القراءة اللي تخليك تنكسر. القراءة اللي تعرفك بربك القراءة اللي تقربك ولزلك العلم الحقيقي

103
00:35:01.400 --> 00:35:29.500
هو العلم الذي يعرفك بالله وبمراد الله والوسائل التي توصلك لتطبيق مراد الله فانا النهاردة بطلب علم حتى ولو دنيوي هل علم الهندسة من العلوم اللي ممكن اخد عليها اجر علم الطب علم التجارة علم الاداب ممكن لو انت فاهم الملف كويس

104
00:35:29.950 --> 00:35:44.500
لان العلم الشرعي رأسه ان انا اتعلم عن الله وعن مراد الله. طب انا عرفت ربنا وعرفت مراد الله ان انا اعمل ايه طيب ما انا عاوز وسائل لاطبق مراد الله في الارض

105
00:35:45.100 --> 00:36:03.150
من ضمن الوسائل العلوم دي بقى انا النهاردة لما ادخل على السغر ده وان ده وسيلة لتطبيق مراد الله في الارض نفسيتي ممكن تهدا وطبعا الوسيلة ما تاخدش حكم الغاية ولا تشتتيني تشتتني يعني الغاية

106
00:36:04.000 --> 00:36:16.950
ولزلك آآ ما يجيش واحد ياخد الكلام ده ويقول خلاص انا كده ايه الحمد لله في السكاشن طول اليوم وبسمع الازان وبسيبه ليه؟ لاني بحقق باخد تساعدني في تطبيق مراد الله

107
00:36:17.150 --> 00:36:39.200
انت اصلا لغيت مراد الله ولغيت اوامر الله في التطبيق العملي بحجة الوسيلة دي فبتسمع الازان وتأتي عليك وقت الصلاة والضياع وانت من اول يوم وانت لابسة لبس انت تعلمي ان الله لا يريد هذا

108
00:36:39.200 --> 00:37:01.550
لبس وان النبي ما حث على هذا سم تيجي تقولي انا بطلب العلم ده علم الهندسة وعلم الطب او علم ايا كان يعني لنفع الاسلام انت اصلا لم تتلبسي باداب والف به او ابجاديات الاسلام

109
00:37:02.750 --> 00:37:21.450
فلازم نبقى مدركين شوية يعني هذا الامر. المهم نرجع ان مكانة العلم واهمية العلم الشرعي ده هتخلينا ان احنا نفهم بقى ونكون عندنا حرص شديد على فهم شروط العلم ده منهجيته وادابه

110
00:37:21.550 --> 00:37:41.800
مهمة قوي ربنا حكم بفضلهم على من سواهم. وقال لنا قل يا محمد هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون هو ده هيتساوى بده ما ينفعش ما ينفعش خالص ومصدر الشرور على وجه الارض. ايه هو

111
00:37:42.500 --> 00:38:06.500
الجهل مصدر شرور الجهل ولزلك يا جماعة الجهل ده كلما تمت محاربته طبعا الجهل المركزي هو الجهل عن الله ومراد الله هذا الذي اعنيه اولا اما نيجي نقول ان الجهل ان الجهل عن الله والجهل عن مراد الله سبحانه وتعالى

112
00:38:07.200 --> 00:38:36.850
ده مصدر الشرور كلها وكلما انتشرت في بقعة الجهل كلما ايه؟ فسد كل شيء. ولزلك كان رأس الخيرية من الاعمال لانكم ايه؟ تبثوا العلم تبث العلم في الناس دمتم خير امة اخرجت للناس. انتم اصلا افضل امة اخرجت ليه

113
00:38:37.650 --> 00:38:55.750
للبيوت وغلق الدور على انفسنا. لأ انت خارج للناس اصلا طيب نعمل ايه بقى؟ تشتغل ومن ضمن الشك انك تبث العلم تأمر بالمعروف وتنهى عن المنكر للاسف هذه العبادة هي محبوسة في النهي عن المنكر

114
00:38:56.750 --> 00:39:08.750
يعني اول ما نيجي نقول الامر بالمعروف والنهي عن المنكر. دماغنا بتروح فين على طول؟ في النهي عن المنكر ولا الامر بالمعروف زي الكتير زهنه بيطلع على طول فين؟ في النهي عن المنكر

115
00:39:09.700 --> 00:39:29.250
طيب هو فين الامر بالمعروف لان الحث على الخير فين منهجية النجاة من الخسران الم يقل الرحمن ان الانسان لفي خسر بعدما اقسم بالعصر طيب في نفسك طب وبعدين بقى

116
00:39:29.400 --> 00:39:46.950
بين شغل التفاعل وتواصوا بالصبر لا من قبلها بالحق طب التواصي اللي مشهور ايه الصبر معلش اصبري معلش ان شاء الله خير واللي جاي افضل. فاول ما نيجي نقول التواصل تلاقيه موجود في الصبر. طب فين التواصي بالحق

117
00:39:47.550 --> 00:40:08.350
ان احنا نوصي بعض بالحق المعنى ده مهم قوي. دي سلالم الصعود من بئر الخسران انك تدركها كويس قوي وكلما قصرت في التواصي كلما اقتربت من الخسران الواحد لما يعيش المعنى ده يدرك قد ايه بيفرط

118
00:40:09.000 --> 00:40:32.550
لما بيقصر في حق المجتمع اللي هو عايش فيه. وعايش وسطيه ولا اه يساعد في نجاة هؤلاء واخبر الله سبحانه وتعالى انهم وحدهم المؤهلون لفهم كلامه لو ما فيش ما فيش في العلم الا الاية دي تحركك والله. تلك الامثال نضربها للناس

119
00:40:32.750 --> 00:40:56.800
وما يعقله الا العالمون الا العالمون. الناس اللي بتفهم واخبر سبحانه وتعالى انه يرفع درجاتهم في الدنيا والاخرة يا ايها الذين امنوا يعني ايه يا ايها الذين امنوا الله سبحانه وتعالى انا دلوقتي لو في اخت اسمها زينب حاضرة لي

120
00:40:57.000 --> 00:41:19.800
وفيه اخ اسمه وائل فبقول يا وائل المفترض يقول لي ايه يا زينب المفترض تقول ايه نعم صح طيب اذا قال الله يا ايها الذين امنوا افترض تقول ايه تقولي ايه يا كل ام ويا كل اب

121
00:41:20.900 --> 00:41:46.700
كلما ازداد ايمانك كلما زاد انتباهك وكلما جاءت الطلبية يا ايها الذين امنوا يا مؤمنين نعم. اذا قيل لكم تفسحوا في المجالس فافسحوا. يفسح الله لكم. واذا قيل انشزوا فانشزوا يرفع الله الذين امنوا منكم والذين

122
00:41:46.700 --> 00:42:06.350
اوتوا العلم درجات يا سلام على الجمال يرفع الله يا مؤمنين افهموا قضايا الرفعة يا اللي شغالة ليل نهار عشان ابنك يجيب شهادة كزا ويرتفع في الدنيا ده شيء كويس شيء كويس ومباح

123
00:42:07.700 --> 00:42:30.350
لكن افهمي الرفعة الحقيقية فين وما تضيعهاش على ولادك. وبلاش تدلسي على اولادك وبلاش تدرسي تدلسي على اجيال لا يعلمها الا الله الله سبحانه وتعالى لما نجى شابين سنهم صغير

124
00:42:30.400 --> 00:42:56.400
ما لهمش ضهر يحميهم غلابة لهم كنز ممكن حد ياخده ايه اللي حصل جعل الله البنا اللي هيبني لهم الطوب ده والسور ده والجدار ده مين كليم وعليم الكليم موسى عليه السلام

125
00:42:57.100 --> 00:43:19.200
والعليم الخطر يخليهم هم شغالين لك انت لي تشوف لما كان ابوه صالح ابوهما صالحا ايه اللي حصل الله سبحانه وتعالى بسبب صلاحك ايه اللي حصل اتى بنبي من اولي العزم

126
00:43:19.800 --> 00:43:38.950
والمعلم الذي يعلمه عشان يبنوا لابنك اللي ما لوش ضهر. ليه؟ لانك انت لما مت مات الاب وبقي الرب فاوعى تقلق على ولادك طالما انت صالح اهم حاجة اترك لهم التقوى

127
00:43:40.000 --> 00:43:58.150
المعنى ده مهم اوي اوي اوي. كنبهما صالحا قيل ان ده كان الاب السابع يعني ايه الاب السابع بقى بنركز شوية كده الاب السابع ده لو قلنا ان انت جدة الجدة السابعة لك

128
00:43:58.400 --> 00:44:21.700
تقريبا من كم سنة بالجدة السبعة يعني لو قلنا ان جدتك ديت بينك وبين جدتك الحالية كم سنة اقل من خمسين سنة اقل من خمسين سنة الاصل لا طيب طب بنجد جدد جدتك

129
00:44:24.400 --> 00:44:44.200
بينك وبين الجد السابع قد ايه اقل من متين وخمسين سنة مش اقل من متين وخمسين سنة تلتميت سنة انت مركزة يعني ايه تلتميت سنة يا جماعة من مية سنة كان فيه خلافة

130
00:44:45.500 --> 00:45:04.500
وان المسلمين دول كلهم يتبعوا خليفة امير المؤمنين فانت لك تتخيلي بقى يعني تشوفي الدنيا قريبة ازاي والدولة العثمانية طب من تلتميت سنة ياه بعيد قوي صح لكي ان تتخيلي انك ممكن تغرسي

131
00:45:05.950 --> 00:45:26.700
اشكال في الجيل اللي تحتك يمتد لهؤلاء ايه هو الاشكال ان النجاح اولى من الفلاح انك تبقى دكتور قد الدنيا انك تكون مهندس قد الدنيا وتكسر الدنيا تكسرها لان هي ما تكسرهاش

132
00:45:27.600 --> 00:45:41.300
فايه اللي يحصل؟ فابنك يشرب المعنى ده يكبر يشربه للي تحته يكبر يشربه للي تحته. شوفي بقى قد ايه انت بقى قاعدة امال تعملي وحضرتك قاعد بتعمل ايه في ابنك؟ اجيال تلتميت سنة جاية

133
00:45:42.050 --> 00:46:03.150
ممكن تروح فيه عشان كده الشباب اللي مسافرين من باب الاحسان الدنيوي ومن باب التحسين الدنيوي ومن باب الطموح الدنيوي. مسافرين دول الكفر والله يعني لو لي دعوة مستجابة بعد ان

134
00:46:03.900 --> 00:46:24.200
اسأل الله سبحانه وتعالى ان يرزقنا جميعا حسن الختام على ما يحب الرحمن ادعي ادعو لهؤلاء ان يتركوا هذه الاماكن الفكرة مش في الزنب يا جماعة التعامل الحدي في الحكم الفقهي فقط معنى اعمق من كده بكسير

135
00:46:24.950 --> 00:46:42.650
انتم شايفين اللي سبقوكم وسبقوكم بخمسين ستين سنة. اولادهم فين وولاد اولادهم فين اتفرجوا على الجيل التالت والرابع بيروح فين؟ انت عارف يعني ايه الجيل التالت والرابع بعد كده ممكن يكون النصارى

136
00:46:43.750 --> 00:47:00.600
لو بنفرح قوي ان في واحد يقول لك اصل اصوله اسلامية يا جماعة النهاردة اللي ماسك بريطانيا اجداد مسلمين كانوا من ضمن الناس اللي هاجرت اللي ماسك بريطانيا النهاردة اجداد مسلمين

137
00:47:01.400 --> 00:47:14.750
فبيه اللي وداهم هنا الهجرة دي من ضمن الاسباب المركزية. طب عاوزة تقولي ايه في الجملة ديت؟ عاوز اقول لكم ركزوا في الكلام اللي جاي ده انت عارفة انت ليه مسلمة دلوقتي

138
00:47:15.150 --> 00:47:32.850
وليه انت جسمك حفصة والتانية اسمها عائشة وحضرتك اسمك عبدالرحمن واخوك عبدالرحيم؟ انت عارف انت ليه مسلم؟ بعد توفيق الله لان من حوالي اربع قرون كان لك جد اسمه ويليام

139
00:47:33.700 --> 00:47:56.400
ويليام ده اسلم فلما اسلم اتجوز الحاجة فتحية الله يرحمها فخلف مين مخلف ست ابوهم وست ابوهم دي تبقى مين لتباع والدة والدة والدة والدة والدة ولدت ولدت والدة والدتك

140
00:47:56.550 --> 00:48:15.050
فانت جيت تعرف بقى ان ولاد النهاردة اللي ماسك بريطانيا كفار ليه وعياله هيبقى كفار ليه؟ وانت ماشي بقى والتمدد الكفري ده بسبب ان في جد كان من مية سنة

141
00:48:15.300 --> 00:48:30.300
هاجر فايه اللي حصل؟ انقطع نسله وانقطعت صحيفته فانت لك تتخيل انك لغاية دلوقتي ويليام اللي اسلم ده هو واخد اجرك انك بقى لك اربع قرون ما تعرفش هو واخد اجرك

142
00:48:30.650 --> 00:48:46.550
ليه لانك انت بقيت مسلم وهو واخد اجر الزرية دي كلها طب والناحية التانية انقطع نسله فانت عندك استعداد ان نسلك ينقطع الشباب اللي بيروحوا بيتجوزوا بنات غير مسلمين دول

143
00:48:47.250 --> 00:49:02.750
يا حبيبي ده اللي بيتجوز اخت منتقبة وبيحصل انفصال محاكم وبتاخد الولاد منه واحيانا بيرخموا على بعض في الولاد ديت بقى ان شاء الله هتعمل لك ايه؟ وبعدين انت مش فاضي تاخد الاولاد. طب الاولاد هيروحوا فين

144
00:49:03.550 --> 00:49:23.250
خلي بالكم انا عارف ان الكلام ده ممكن البعض ما يوافقش عليه بس لعله ينفع اخرين في رفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات. يا جماعة المسألة مش مسألة شبر

145
00:49:24.500 --> 00:49:43.150
المسألة مش مسألة شبر ولا شبرين فالمسألة ايه؟ مسألة درجات. يعني ايه درجات الدرجة كما بين السماء والارض بصي لابنك دلوقتي كده وانت قاعدة معه وبصي لبنتك ركزي معهم كده

146
00:49:44.200 --> 00:50:01.300
بعد ما يبقى استاز دكتور في قسم كزا. يبقى عميد كلية كزا في طنطا يا ستي بلاش طنط عشان بتعمل ايه ليكم اشكالات عميد كلية كزا في استراليا في كندا في امريكا

147
00:50:02.100 --> 00:50:18.500
سبق اللي قدامه بكم سنة تصدق اللي قدامه بكام درجة طب ما ابنك يكون في اعلى درجات الجنة وان بين الدرجة والدرجة كما بين السماء والارض بص كده على السما وانت بتسمعي لي

148
00:50:19.100 --> 00:50:36.450
واشوف الفرق قد ايه بالله عليك وبالله عليك تبقى زالم ابنك لو مش اهلته للرفعة ديت ولا لأ انت انا اه يعني انا ارضاك ان تكون حكما على نفسك لو ابنك وبنتك

149
00:50:37.450 --> 00:51:00.050
انت مش عامل لهم برنامج مركز عشان تخليه يصل لاعلى الدرجات دي انت تبقى زلمته ولا مش زلمته الله اعلم وولادنا هييجوا يوم القيامة يمسكوا اه رقبة كل والد ووالدة يقولوا له يا رب

150
00:51:00.600 --> 00:51:26.650
سل هزا لماذا عظم الدنيا في قلبي وهمش الاخرة في وعيك سله يا رب لما فعل هذا ولا هيقول له يا رب انت اكرمتني بهذا فالمعاني دي مهم جدا ان الانسان يكون واخد باله منها قوي

151
00:51:26.800 --> 00:51:42.250
طب بمناسبة ان في حد قال كلام انا عارف ان هو منتشر جدا يقول لك المشكلة في المكان انا ممكن اكون في دول الكفر وايمانيا احسن ومازا ستفعل في حديس رسول الله انا بريء

152
00:51:43.050 --> 00:52:01.850
من كل مسلم يقيم بين الازهر المشركين. هتعمل ايه وهتعمل هو انت لازم تدوق عشان تكون عبرة لغيرك. ما انت شايف اللي الحده من زمايلك وانت شايف اللي اولادهم تركوا الطريق. هو لازم يعني كمان انت تبقى عبرة لانك مش عاوز تعتبر

153
00:52:02.400 --> 00:52:18.350
ما تقول انا من غصب عني لا تتراءى نارهما. اليس لم اليس القائل هذا هو محمد صلى الله عليه وسلم فيما كنتم كنا مستضعفين في الارض ربنا قال لهم الم تكن ارض الله واسعة

154
00:52:18.850 --> 00:52:36.050
ليه مش هاجرته؟ ليه ما سبتوش الاماكن دي؟ طب ما انا ممكن اقعد في المدينة والحد خلاص فعلت السبب فعلت الصح انا رحت اتجوز دورت على اخت من اهل الاستقامة ومن بيت كويس. اتجوزتها لقيتها مجنونة

155
00:52:36.500 --> 00:52:57.800
لقيتها انسانة في غاية السوء. انا علي شيء شرعا لاني اخزت بالسبب المعنى ده مهم قوي استيعابه. انا متعب متعبد ان انا اخد بالسبب واتعبد ربي ان انا اخد بالسبب الذي يريده الله. لا يريد هواي

156
00:52:59.400 --> 00:53:19.150
عموما انا مش عاوز ادخل في المسألة الفقهية وحكم الهجرة لبلاد الكفر والبلاد التي ينتشر فيها الكفر يكفي ان حضراتكم تقدروا بسهولة جدا تبحسوا عنها في الناحية الفقهية. ولكن ادرسوها من الناحية الواقعية

157
00:53:19.250 --> 00:53:42.650
كويس قوي وبلاش تأزي اجيال جاية قادمة بلاش الزرية التي في اصلاب ابائها تكون من الناس اللي ممكن فحاسبني يوم القيامة او ممكن انا اكون سبب بصورة او اخرى ان انا منعتهم من الوحي

158
00:53:43.200 --> 00:54:03.150
ومنعتهم من الخير الباب ده ضروري استيعابه انتم شايفين النهاردة الحاجات دي بقت في الغرب عاملة ازاي مهما كان في شر في بلاد المسلمين الناحية التانية لا تقارن مش عاجبك بلدك فيها مشكلة؟ حضرتك اجري

159
00:54:03.250 --> 00:54:22.150
روحي بلد تانية مسلمة الحمد لله بلاد الاسلام جميلة وبلاد الاسلام وان يعني فيها بلد فيها مشكلة في بلاد تانية ما فيهاش مشكلة لكن دعونا نقول بصراحة ان هناك شريحة طبعا اللي بيسمعني مش منهم

160
00:54:22.350 --> 00:54:45.050
انا بتكلم على شريحة اللي بيسمعني مش منها اشكاله بل تؤثرون الحياة الدنيا وهو رايح فقط دنيا بدليل ما بيروحش يسكن في مسلا في شيلي. ما يسافرش مسلا بلاد آآ الكونغو

161
00:54:45.150 --> 00:55:05.300
ما يروحش بلاد فقيرة بسيطة كفرية لا هو غصب عنه والحجة ان احنا شغالين في الدعوة وان احنا الحمد لله مبسوطين. نعم كلام صحيح وممكن تساعدك البلاد ديت بسبب الحرية الموهومة

162
00:55:05.350 --> 00:55:25.750
الموضوع ده لكن قف مع نفسك لانت سافرت للدعوة ولا سافرت للايه؟ حاجة تانية ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها او امرأة ينكحها. فهجرته الى ما هاجر اليه فهجرته الى ما هاجر اليه

163
00:55:26.200 --> 00:55:39.400
يعني النبي صلى الله عليه وسلم ما قالش يروح للدنيا يروح بقى للي يروح له خلاص بحديث يقول لك انت هجرتك فين وكل واحد عارف كويس قوي فاسأل الله سبحانه وتعالى ان يسددنا واياكم

164
00:55:40.000 --> 00:56:00.400
وان الطريق الى الله طريق محتاج ان الانسان يبزل ويسدد يستعين بالله سبحانه وتعالى يعني دي تكون باكورة اللقاءات التي تتعلق بالعلم ومنهجيته وادابه. وارجو انها ان شاء الله تكون يسيرة ميسرة

165
00:56:00.650 --> 00:56:11.850
لا معسرة. اسأل الله ان يرفع قدركم وييسر امركم ويشرح صدركم ويرزقنا واياكم حسن العمل وحسن الختام