﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:15.200
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بكم في فيديو جديد على قناة الدعوة الاسلامية على اليوتيوب. اتكلمنا المرة اللي فاتت عن فكرة فرضية الاله. واتكلمنا عن

2
00:00:15.200 --> 00:00:35.200
العلماء اللي كانوا ثابتين على موقف ان الكون ازلي وثابت ومستقر. رغم ان اينشتاين النسبية العامة كانت بتخالف ده هو غير في معادلاته علشان ينصر ايمانه. لما شاف رصد ايدوين هابيل ولما شاف شغل اخر نظري مؤيد لشغله هو النظري

3
00:00:35.200 --> 00:00:55.200
في الفيزيا والرياضيات رجع عن كلامه. لكن النهاردة هنتكلم عن دليل من اقوى الادلة اللي بتنصر نظرية او نموذج الانفجار الكبير اللي من اهم اعمدته واسسه ان الكون حادث وليس ازلي وانه له بداية وان له عمر

4
00:00:55.200 --> 00:01:18.300
حدد في الماضي. الدليل ده هو الاشعاع الخلفي المكروي للكون  في البداية لو انت مهتم بمواضيع الايمان والالحاد وبالقضايا الفكرية المعاصرة يبقى انت لازم تشترك في هذه القناة. اضغط على زر الاشتراك الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان

5
00:01:18.300 --> 00:01:48.200
هنا كل الاشعارات بكل الحلقات الجديدة. النهاردة هنتكلم عن عنوان مخيف شوية. عنوان بالانجليزي اسمه ميكروويف اللي احنا ممكن نترجمه بالعربي الاشعاع الخلفي المكروي للكون. ديفيد برلينسكي بيعلق على قوة هذا الدليل اللي بين ان الكون قطعا له بداية وانه لا يمكن يكون ازلي بهذه العبارة الرائعة

6
00:01:48.250 --> 00:02:08.250
ديفيد برلينسكي بيقول لا يوجد دليل اقوى من هذا الرصد. والنتائج المستنبطة من ورائه اقنع الفيزياء يائين بان نظرية الانفجار الكبير اصبحت من الحقائق. نظرية الانفجار الكبير بتقول ان الكون كله

7
00:02:08.250 --> 00:02:28.250
كل اللي في الكون كل المادة وكل الطاقة وكل الكتلة وكل الكثافة كلها كانت مجتمعة مع بعض في البداية. واحنا بنستنبط هذه الفكرة من التوسع الكوني. ان بما ان احنا بنقدر نرصد حاليا ان المجرات بتتباعد عن بعض. ده معناه ان لما نرجع

8
00:02:28.250 --> 00:02:48.250
اه في الزمن الى الوراء هذه المجرات كانت اقرب ده معناه ان كثافة وكتلة الكون كل ما بنرجع لورا كان اكبر كان اكبر كان اكبر لغاية ما بنوصل لنقطة كثافة الكون اعلى ما يكون. لما يكون كل هذه الكثافة وكل هذه

9
00:02:48.250 --> 00:03:08.250
الكتلة مجتمعة في اصغر حجم ممكن رياضيا وهذا الحجم يساوي صفر. النقطة دي احنا عنها في فيديو اخر باستفاضة فكرة ان نظرية الانفجار الكبير بتقول ان الكون في البداية كان بيساوي صفر كان

10
00:03:08.250 --> 00:03:28.250
عدم مكانش له اي وجود وفجأة ابتدى في الوجود. هذه البداية كانت حارة جدا وساخنة جدا لان كل مادة وطاقة وكثافة وكل الكون كان مزنق في بعضه. فالحرارة كانت عالية جدا

11
00:03:28.250 --> 00:03:58.250
بسبب التوسع السريع جدا للكون. شايف حركة ايدي دي كان الكون نتر الحرارة دي في اركان الكون في الاخر في نهايات الكون في خلفية الكون في الباك جراوند للكون علماء قدروا يرصدوا هذه الحرارة بقت خلاص في اخر اطياف الضوء. الميكروويف فبالتالي العلماء

12
00:03:58.250 --> 00:04:18.250
ما قدروا يلقطوا هذا الاشعاع الميكروي في خلفية الكون. من خلال اللي عمله ارنوبنسيس عالم الفلك الشهير جدا روبرت جاسترو بيعلق على هذا الكلام وبيقول لم يكتشف اي تفسير اخر لاشعاع

13
00:04:18.250 --> 00:04:46.700
الكرة النارية تعبير مجازي كناية عن ان بداية الكون كانت شبيهة بالكرة النارية. سوى الانفجار الكبير. هذا اللي العلماء لقطوا ما لوش اي تفسير غير بالانفجار الكبير. وخلي بالك الانفجار الكبير تنبأ بهذا. والعلماء بشكل نظري كان عندهم هذا التصور اصلا. ان بداية الكون

14
00:04:46.700 --> 00:05:07.400
كان لازم يكون ساخن جدا وحار جدا. كرة نارية واللي بسبب التوسع السريع جدا للكون الحرارة دي اتوزعت في خلفية الكون. هم ما كانوش قادرين يرصدوا ده لما تم رصد ده

15
00:05:07.650 --> 00:05:27.650
ده كان بمثابة نبوءة نظرية. النظرية كانت بتقول بها تم رصدها بالفعل. فده اكد صحة النظرية بقوة. روبرت جاسترو بيكمل وبيقول والنقطة الفاصلة التي اقنعت توما الشكاك. يعني اي حد كان بيشك في فكرة بداية الكون

16
00:05:27.650 --> 00:05:57.650
هي ان الاشعاع الذي اكتشفه بنزيس وولسون له بالضبط نمط الاطوال الموجية المتوقعة للضوء والحرارة الناتجة عن الانفجار الكبير. وقد حاول مؤيدو نظرية الحالة الثابتة ايجاد تفسير بديل الا انهم فشلوا. في الوقت الحالي ليس لنظرية الانفجار الكبير

17
00:05:57.650 --> 00:06:17.650
منافسون. يبقى لازم نأكد على فكرة ان نموذج الانفجار الكبير كان عنده هذا التصور بشكل نظري من البداية. فانزية وويلسون هنتكلم عنهم فيما بعد اكتر رصدوا الاشعاع المكروي الخلفي للكون. اللي النظرية تنبأت به

18
00:06:17.650 --> 00:06:38.100
النقطة المهمة هنا ان مؤيدوا نظرية الحالة الثابتة ان الكون ازلي وثابت ومستقر. حاولوا جاهدين ان هم يقولوا اللي تم رصده ده مش معناه نظرية الانفجار الكبير مش معناه ان الكون حادث وله بداية وبينفي

19
00:06:38.100 --> 00:07:03.250
يعني ايه الكلام ده ؟ يعني هؤلاء العلماء بيعاندوا للدفاع عن ايمانهم بان الكون ازلي. في النهاية مع هذا الدليل القوي المرصود الاشعاع الخلفي المكروي الكون اللي هنتكلم عنه اكتر في حلقات قادمة باذن الله عز وجل. العلماء خلاص بقوا متأكدين ان نموذج الانفجار

20
00:07:03.250 --> 00:07:25.300
الكبير صحيح وان زي ما النموزج تنبأ قدروا يرصدوا ده وده قوى صحة النظرية جدا. وزي ما بيقول ديفيد برلانسكي بقت ضمن الحقائق ونتذكر ان من اعمدة هذه النظرية ان الكون ليس ازليا وان له بداية. روبرت جاسترو بيعلق في

21
00:07:25.300 --> 00:07:45.300
النهاية وبيقول العلم الحديث ينكر وجود كون لا نهائي سواء في الماضي او في المستقبل. يعني كون له بداية محددة له حدود في الماضي وفي المستقبل. هنا بيقول العلم الحديس ليه؟ لان ايام اينشتاين

22
00:07:45.400 --> 00:08:05.400
بداية الثورة العلمية ما كانش ده رأي العلماء. فبالتالي نقطة تانية بنكسبها. ان اولا ممكن العلماء يكونوا ايدولوجيين وبيدافعوا عن ايمانهم ضد اللي علمهم بيقوله وممكن يغيروا في علمهم من اجل نصرة افكارهم

23
00:08:05.400 --> 00:08:34.000
وممكن حتى لما هذه الفكرة تستقر يفضلوا يحاولوا ويعاندوا ويحاولوا يفسروا الادلة بطريقة تانية دي نقطة. النقطة التانية ان العلم الحديث بيؤيد في النهاية ما كان عليه المؤمنين من فكرة فرضية الاله. النشرة العلمية الشهيرة استرونمي لها تصريح في غاية الاهمية. بتقول

24
00:08:34.050 --> 00:08:54.050
كل الادلة مرة تانية نفس كلام بولديفز. كل الادلة تقود للانفجار الكبير. لا توجد اي في نظرية اخرى لها هذا الكم من الادلة. لا توجد اي نظرية اخرى لها هذا الكم من الادلة

25
00:08:54.050 --> 00:09:24.850
الفلكي الاسترالي الشهير بول ديفيز بيبتدي يتكلم عن الدلالة الايمانية لحدوث الكون وبيقول  الانفجار الكبير يمثل واقعة الخلق. ليس فقط خلق المادة والطاقة في الكون ولكن ايضا من خلق الزمكان نفسه. دي نقطة في غاية الاهمية ان الانفجار الكبير ما بيقولش ان الطاقة ازلية. او ان الطاقة كانت

26
00:09:24.850 --> 00:09:54.750
موجودة بهيئة ما ثم تحولت الى الكون كمادة. لأ كل المادة وكل الطاقة وكل الوجود الفيزيائي وكل القوانين وكل الابعاد الطول والعرض والارتفاع المكان والزمان نفسه كل ده ظهر مع الانفجار الكبير. وهنا الكلمة المفتاحية اللي بيقولها ان الانفجار الكبير يمثل

27
00:09:54.750 --> 00:10:24.750
قاطعة الخلق والخلق هنا بنقصد به ايه؟ انه الكون كان بعد ان لم يكن ان الكون حادث يحتاج الى اخر لكي يوجد وبعدين استحالة تسلسل حوادث بلا نهاية في الماضي يبقى لازم يكون فيه كائن اول

28
00:10:24.750 --> 00:10:49.400
واجب وجود. ما دام الكون ابتدأ في الوجود يبقى لازم يكون في كائن اول خالق وصانع هو الذي بدأ كل الحوادث التي جاءت من بعده. علم الفلك الشهير جدا ارنوبنسيس من الناس اللي ساهمت في رصد الاشعاع المكروي الخلفي للكون له تصريح في غاية الاهمية وخد جايزة نوبل على

29
00:10:49.400 --> 00:11:14.850
على فكرة بيقول ان نظرية الحالة الثابتة للكون اتضح انها بغيضة جدا حتى رفضها الناس. يعني الناس في الاول كانوا بيقولوا ان الكون ازلي ادلة خلتهم يغيروا رأيهم وتعتبر اسهل طريقة لملائمة البيانات الرصدية مع اقل عدد من المعايير هي الطريقة التي خلق بها الكون

30
00:11:14.850 --> 00:11:39.900
من العدم في لحظة ويستمر في التوسع. دي نظرية الانفجار الكبير او نموذج الانفجار الكبير اللي لم يكن هناك شيء قط. العدم المطلق ثم ابتدأ في الوجود وابتدأ في التوسع الكون بكل شيء. بالمادة والطاقة والطول والعرض والارتفاع والزمان

31
00:11:39.900 --> 00:11:59.900
والقوانين وكله عالم الفيزياء النظرية الشهير جدا ستيفن هوكينج بيعلق على فكرة ان العلماء انتقلوا من الايمان بقى الكون بسبب كسرة الادلة الى الايمان بحدوث الكون وبيقول الاتي. الجميع تقريبا يؤمنون الان بان

32
00:11:59.900 --> 00:12:29.900
والوقت نفسه بدأ بالانفجار الكبير. وبيقول ايضا نحن نؤمن ان الكون ليس وبول ديفيز بيعلق وبيقول لا يمكن للكون ان يكون ازليا نحن نعلم انه لابد من وجود حتمية في وقت محدد مضى. فيه كتاب في غاية الاهمية اسمه ذا انسروبيك كوزمولوجيكال برنستال

33
00:12:29.900 --> 00:12:49.900
تأليف اتنين من كبار العلماء. واحد اسمه جون بارو وده عالم كونيات بريطاني. وعالم اخر امريكي مشهور جدا اسمه فرانك تبلر وفرانك تبلر ده عالم كونيات وفيزياء ورياضيات. لهم تصريح في غاية الاهمية في هذا الكتاب. بيقولوا الاتي عين

34
00:12:49.900 --> 00:13:12.400
هذه المفردة اللي هي تعبير عن كون له قطر يساوي صفر دخل المكان والزمان حيز الوجود فلم يكن ثم شيء حرفيا قبل المفردة احنا لما بنيجي نقول ان الكون ابتدأ في الوجود

35
00:13:12.950 --> 00:13:30.350
بيقولوا ان فيه نقطة بداية طب نقطة البداية دي قبل البداية كان فيه ايه ؟ يعني الكون ده عمره تلتاشر وسبعة مليار سنة لو احنا قدرنا نمد الزمان بشكل تخيلي الى الوراء

36
00:13:31.250 --> 00:13:51.250
لو رجعنا لورا تلتاشر وسبعة ورجعنا لورا شوية تلتاشر وسبعة وسانية كمان. كنا هنلاقي حاجة ما كناش هنلاقي شيء ولا مفردة قضى ولا غيره. فالمفردة تعبير رياضي لنقطة البداية عند كون يساوي قطره يساوي صفر

37
00:13:51.250 --> 00:14:17.650
فهنا الكتاب بيقول فلم يكن شيء حرفيا قبل المفردة فاذا نشأ الكون عند هذه المفردة فسيكون لدينا حقا خلق من العدم اسم هيلو اللي هو تعبير لاتيني معناه ان الاله خلق الكون ما كانش فيه مادة سابقة. كان فيه

38
00:14:17.650 --> 00:14:37.650
عدم محض من ناحية المادة. الكسندر فالينكن بيعلق على الناس اللي ما زالوا بيحاولوا يتمسكوا بفكر ان الكون ازلي بيقول الاتي يقال ان الحجة قادرة على اقناع الانسان العقلاني. يعني لو انت بتفكر وفقه

39
00:14:37.650 --> 00:15:02.500
اسس ومبادئ الحجة المنطقية المفروض تقنعك. والدليل هو ما يلزم اقناع حتى الانسان غير العقلاني يعني المفروض حتى لو انت ما بتفكرش بشكل منطقي الدليل يقنعك مع وجود الدليل الان في محله لم يعد بوسع الفلكيين الاختباء وراء احتمالية

40
00:15:02.500 --> 00:15:28.000
تكون ازلي لا مفر امامهم عليهم ان يواجهوا مشكلة بداية كونية. اغلب الناس لما بتيجي تعلق على هذه العبارة بيقولوا وهو ليه الكسندر فالينكين قال مشكلة بداية كونية لان فيه مشاكل فلسفية وفيه مشاكل فيزيائية علمية تجريبية

41
00:15:28.150 --> 00:15:46.250
لما نيجي نسأل سؤال من هو السبب وراء حدوث الكون؟ لن تستطيع ان تحل هذه المشكلة بشكل علمي تجريبي لان انت محدود بحدود الكون. فبالتالي مش هيبقى امامك غير فكر فلسفي

42
00:15:46.400 --> 00:16:12.550
والفكر الفلسفي بيقول باستحالة تسلسل حوادث بلا نهاية في الماضي وبيقول بلزوم وجود كائن اول واجب وجود لا يحتاج والكل يحتاج اليه اللي هو التصور. التقليدي للاله عند اتباع المذهب الالوهي. روبرت جاسترو له تعليق في غاية الاهمية بيصف فيها حال العلماء. اللي كانوا متمسكين بفكرة

43
00:16:12.550 --> 00:16:42.550
ازلية الكون. وبيقول الاتي يسعد الله تيون عموما بدليل ان للكون بداية. بينما علماء الفلك مستاؤون وتعتبر ردود افعالهم استظهارا مثيرا لاستجابة العقل العلمي. والذي يفترض انه عقل موضوعي جدا عندما تؤدي الادلة المكتشفة بالمنهجية العلمية نفسها الى تصادم بين بنود

44
00:16:42.550 --> 00:17:05.250
الايمان في حياتنا المهنية كعلماء تجريبيين. يعني احنا عندنا عقيدة كعلماء تجريبيين الادلة وفق المنهجية العلمية قادتنا لضد ايماننا. المفروض ان احنا ايه نرضخ للادلة لأ الواقع ان في بعض العلماء بيحاولوا يفسروا الادلة بطريق تاني

45
00:17:05.350 --> 00:17:25.450
وبيحاولوا يعاندوا ويفضلوا يدافعوا عن ايمانهم. ويحاولوا يشوفوا اي احتمال علشان خاطر يدافعوا عن ايمانهم فروبرت جاسترو بيقول ايه؟ ويبدو ان العالم يتصرف بنفس الطريقة التي نتصرف بها جميعا عندما يتصادم

46
00:17:25.450 --> 00:17:47.050
ايمانا بالادلة فاما ان ننزعج او نتظاهر بعدم وجود تصادم او نخفيه بعبارات لا معنى لها. دي فكرة فرضية الايه انا عندي فرضية ان فيه اله وما دام انا مؤمن بوجود اله يبقى الاله هو الحقيقة العظمى القصوى المطلقة

47
00:17:47.250 --> 00:18:06.700
والكون ما ينفعش يكون هو الحقيقة العظمى القصوى المطلقة. وان الكون مخلوق وحادث يحتاج لكي يوجد الى الاله الخالق الصانع ده ايماني غير مدعوم بادلة علمية. العالم كان بيؤمن بازلية الكون واستقراره وثباته

48
00:18:06.800 --> 00:18:25.550
الادلة ايدت انهي تصور؟ ايدت تصور المؤمن اتباع المذهب الالوهي طب المفروض العلماء اللي لهم تصور اخر مخالف للادلة يعملوا ايه؟ ينصاعوا للادلة ويبقوا مؤمنين زي اتباع المذهب الالوهي لأ

49
00:18:25.750 --> 00:18:47.450
بنجد ان العلماء بيعملوا حاجات تانية. بيعملوا ايه اما ان ننزعج بيتضايقوا يعني والمفروض ما يدايقش المفروض تتبع الحق اينما قادك الدليل او نتظاهر بعدم والتصادم وده اللي بيعمله اغلب الملاحدة اليوم. بيستهبلوا بيعملوا عبط

50
00:18:47.500 --> 00:19:07.500
بيعتقدوا بيحاولوا يصوروا للناس. ان فكرة حدوث الكون لا يؤدي الى ضرورة وجود خالق اول واجب الوجود. وبيحاولوا يطلعوا باي تفسيرات وخلاص. او نخفيه بعبارات لا معنى لها. يعني لما نيجي

51
00:19:07.500 --> 00:19:28.600
اتكلم عن الموضوع ودلالاته نتكلم باي الفاظ مش واضحة علشان نلغوش على الناس الدلالات الايمانية لهذه الادلة العلمية بيقول نقطة في غاية الاهمية. هم ليه في بعض العلماء حابين فكرة الكون الازلي؟ فبيقول

52
00:19:28.750 --> 00:19:51.800
يفضل العلماء التطوريون الكون الازلي لان فكرة عالم. له بداية ونهاية جعلوهم يشعرون بعدم الارتياح. فكرة التطور لما تيجي تفرده على باقي المساحات الاخرى ان نشأة الحياة كمان ممكن تكون صدفة وعشوائية وعمى

53
00:19:51.850 --> 00:20:11.850
وان الضبط اللي احنا بنشوفه في هذا الكون ممكن يكون مجرد عشوائية وصدفة وعمى. فعايزين الكون يبقى ازلي. علشان نقول ان العالم الاصل زمان جدا جدا جدا كان فوضى. وان الترتيب اللي الكون عليه الان ده مجرد صوت

54
00:20:11.850 --> 00:20:31.800
مع هذه الفترة الازلية المدة الزمنية الطويلة جدا. وان الحياة نشأت مجرد صدفة مع محاولات كثيرة جدا جدا جدا. خل بالك الكثير جدا من العلماء بيعلقوا على هذه النقطة وبيقولوا ان لو عمر الكون

55
00:20:32.050 --> 00:20:59.500
اربعتاشر مليار سنة فهذه فترة اقصر بكثير جدا من كون ازلي. فيه بعض الناس بسبب ان هم متأثرين ان الكون يكون مدته الاف السنين مش مئات الالاف او ملايين او حتى مليارات بيعتقدوا ان مليارات السنين دي مدة زمنية كافية

56
00:20:59.500 --> 00:21:15.100
ان الحياة ممكن تنشأ فيها بمجرد الصدفة. وهذا باطل فبالتالي كون ان الكون عمره بمليارات السنين بعشرات المليارات اربعتاشر مليار سنة. ده مش زي ما تقول ان الكون ازلي ابدا

57
00:21:15.100 --> 00:21:38.650
روبرت جاسترو مرة تانية بيعلق على موقف العلماء المعاندين اللي كانوا بيؤمنوا بازلية الكون وبيقول الاتي. يرى علماء الفضاء اليوم ان انهم اوقعوا بانفسهم في ورطة لانهم اثبتوا بمنهجيتهم العلمية الخاصة ان الكون ظهر فجأة بفعل عملية خلق

58
00:21:38.650 --> 00:22:02.300
يمكن ان تعزى اليها بذور كل النجوم. وكل الكواكب وكل كائن حي في هذا الكون وعلى الارض واكتشفوا ان كل هذا حدث بسبب قوة لا امل لهم في ان يكتشفوها. وان هناك ما اطلق عليه انا او غيري

59
00:22:02.300 --> 00:22:28.150
خارقة للطبيعة او وراء الطبيعة عاملة وهو ما اصبح اليوم حقيقة علمية ثابتة العالم الكبير جدا المشهور جدا اللي كان معاصر لاينشتاين ارثر ادينتون كان من الناس زي اينشتاين بيعتقد ان الكون ثابت وازلي ومستقر

60
00:22:28.250 --> 00:22:48.250
وعاصر هذه الادلة. بيعلق وبتحس انه هو حاسس ان لأ ما ينفعش نقبل الكلام ده. لازم الكون يكون ايه فكرة كله بداية دي. فكرة مقززة بالنسبة له. فكرة وحشة. فكرة بتزعجه. نفسه بيقول فلسفيا تبدو

61
00:22:48.250 --> 00:23:14.200
وفكرة بداية مفاجئة لنظام الطبيعة الحالي بغيضة بالنسبة له. ويجب ان تكون كذلك للجميع. حتى اولئك الذين سيرحبون بدليل على تدخل خالق حتى لاولئك الذين سيرحبون بدليل على تدخل خالق على الارجح سيعتبرون ان تدخلا وحيدا

62
00:23:14.200 --> 00:23:36.900
منذ مدة زمنية سحيقة ليس فعليا نوع العلاقة بين الاله والعالم التي تجلب الرضا لعقولهم ارسنال ايدينتون بيعترف ان هذا التصور العلمي دليل على تدخل خالق. طبعا هو بيقول ان ده التدخل الوحيد اللي احنا نقدر نثبته

63
00:23:36.900 --> 00:23:56.800
انا بقول لسة عندنا مستويات الضبط المختلفة. ولسه عندنا نشأة الكون. ولسه عندنا نشأة الاجناس الاخرى بادمتون له تعليق اخر بيقول فيها الاتي اكاد اشعر بالسخط تجاه اي شخص يؤمن بذلك ان الكون له بداية وانه مش ازلي

64
00:23:56.900 --> 00:24:21.250
الا تجاه نفسي. يعني هو في النهاية اضطر انه يؤمن بكده. رغم انه نفسيا حاسس لأ الموضوع ده مش عاجبه. يبدو ان البداية تحمل مشاكل عويصة الا اذا اتفقنا ان نعتبرها شيء فوق للطبيعة او خارق للطبيعة. انا هاكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو. الفيديو القادم

65
00:24:21.250 --> 00:24:42.150
باذن الله عز وجل هنتكلم اكتر عن اقوال العلماء المتخصصين الفلكيين والكوزمولوجيين حول ان فكرة حدوث قل بتأيد اتباع المذهب الالوهي. اللي بيؤمنوا باله خالق وصانع وضد اللي كان عليه المجتمع العلمي انه يكون

66
00:24:42.150 --> 00:25:02.150
ازلي وثابت ومستقر. لو كان الفيديو عجبك لايك وشير وسابسكرايب. ولو تقدر تدعم وترعى محتوى القناة زور صفحتنا على بترون هتجد الرابط اسفل الفيديو. لو الفيديو ما عجبكش اعمله مش مشكلة. الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل. لا تنسوني من صالح دعائكم

67
00:25:02.150 --> 00:25:16.251
عليكم ورحمة الله وبركاته