﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:15.250
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بكم في فيديو جديد على قناة الدعوة الاسلامية على اليوتيوب. اتكلمنا في المرات اللي فاتت عن فكرة فرضية الاله وحدوث الكون

2
00:00:15.250 --> 00:00:39.950
وقلنا ان موقف العلماء في البداية كان مع فكرة ازلية الكون وان الكون ازلي وثابت ومستقر. لكن مع ظهور ادلة اخرى رصدية وادلة اخرى نظرية العلماء يعني ها في منهم رجع وقال بحدوث الكون وان الكون له بداية واقر بالدلالات الايمانية لحدوس الكون لكن فيه علماء

3
00:00:39.950 --> 00:00:59.950
كثر عرض هذه الفكرة وبيحاولوا يشوفوا اي تأويلات اخرى واي افكار اخرى ما تكونش داعمة للتصور والايماني الخاص باتباع المذهب الالوهي. النهاردة هنطلع على الكثير جدا من الاقتباسات لعلماء كبار متخصصين

4
00:00:59.950 --> 00:01:26.700
بيقولوا وبيقروا بان فكرة حدوث الكون متسقة تماما مع التصور الايماني لاتباع المذهب ونوح في البداية لو انت مهتم بالقضايا الفكرية المعاصرة ومواضيع الايمان والالحاد يبقى انت لازم تشترك في هذه القناة. اضغط على زر الاشتراك الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان تيجي لك

5
00:01:26.700 --> 00:01:46.700
كل الاشعارات بكل الحلقات الجديدة. عالم الفلك الشهير جدا روبرت جاسترو كان من اكتر الناس اللي كتبوا في فكرة اتساق حدوث الكون مع التصور الايماني لاتباع المذهب الالوهي. وله كتاب مشهور جدا اسمه جود اند ذا استرونيمرز بيقول فيه

6
00:01:46.700 --> 00:02:07.700
فيها عبارات كثيرة ننتقي منها بعض الفقرات. روبرت جاسترو بيقول يمكننا الان ان نرى كيف قادة الادلة الفلكية الى مفهوم الكتاب المقدس لاصل العالم تختلف التفاصيل لكن تتفق العناصر الاساسية في الاعتبار الكتابي والفلكي

7
00:02:07.950 --> 00:02:27.950
هنا في نقطة في غاية الاهمية لان روبرت جاسترو بيقول ان الادلة الفلكية قادت الى مفهوم الكتاب المقدس. المفترض ان حتى لو كان اليهود والنصارى في البداية بسبب بعض النصوص الموجودة في الكتاب المقدس. اللي بتوهم بازلية المادة

8
00:02:27.950 --> 00:02:42.950
ازلية الكون وفكرة ان نصوص سفر التكوين في البداية اللي بتقول في البدء خلق الله السماوات والارض وكانت الارض خربة خالية وعلى وجه الغمر ظلمة وروح الله تلف على وجه المياه

9
00:02:43.050 --> 00:03:03.050
في كثير جدا من اليهود الاوائل والكثير جدا من الاباء المسيحيين الاوائل فهموا هذا النص وكانت الارض خربة وخالية وكذا ان ده وصف لحالة المادة قديما. قبل التدخل الالهي في المادة علشان يرتبها ويوضبها

10
00:03:03.050 --> 00:03:23.050
كون منها الكون زي ما احنا شايفين. لكن على كل حال حتى لو فيه يهود اوائل واباء مسيحيين اوائل قالوا بازلية المادة الا ان هذا الرأي تقريبا اندثر تماما حاليا. طبعا لا يوجد مسلم يقول بازلية الكون وازلية المادة. واللي بيقول بازلية الكون او

11
00:03:23.050 --> 00:03:43.050
والمادة ده كافر واجماع المسلمين على ان الله عز وجل خالق كل شيء. وان كل ما سوى الله عز وجل حادث. ده اجماع المسلمين فحتى لو فيه بعض اليهود الاوائل قالوا بازلية المادة. وحتى لو فيه بعض الاباء المسيحيين الاوائل قالوا بازلية المادة الا ان الرأي ده اندثر

12
00:03:43.050 --> 00:04:02.650
تقريبا لغاية ما وصلنا في العصور الوسطى وقولا واحدا ايام ما كان اينشتاين بيعتقد بازلية المادة كان المسيحيين واليهود بيقولوا ان الكون حادث ويحتاج لكي يوجد الى اله خالق وصانع. فيه اقتباس اخر

13
00:04:02.650 --> 00:04:30.400
رائع جدا لروبرت جاسترو ويمكن ده اشهر اقتباس بيتنقل عنه وبيقول الاتي بالنسبة للعالم الساينتست عالم العلم التجريبي الذي عاش طوال حياته مؤمنا بقوة العقل تنتهي القصة كالكابوس فقد تسلق جبال الجهل وكان على مشارف الوصول لاعلى قمته. وعندما هم برفع نفسه فوق اخر

14
00:04:30.400 --> 00:04:51.500
صخرة رحب به جماعة من اللاهوتيين الذين كانوا يجلسون هناك منذ قرون. كلام روبرت ده معناه ان النتيجة اللي وصل اليها العلماء في النهاية. ان الكون حادث هذه نتيجة توصل اليها

15
00:04:51.500 --> 00:05:15.250
اللاهوتيون منذ زمن بعيد. فلما العالم التجريبي وصل الى هذه النتيجة اللاهوتيين رحبوا به لانه هم كانوا بيؤمنوا بده منز زمن بعيد عالم الفلك الشهير جدا فريد هويل له تعليق بيعلق على فكرة التعارض الظاهري ما بين العلم والدين وبيقول الاتي

16
00:05:15.250 --> 00:05:40.000
قد يظن المرء لاول وهلة انه بسبب التحيز الشديد للعلم الحديث ضد القساوسة ان العلم الحديث سيكون في كضاد تام مع الدين الغربي اللي هو المسيحية هذا التصور ابعد ما يكون عن الواقع. نظرية الانفجار الكبير تقتضي ان للكون بداية محددة في الماضي

17
00:05:40.000 --> 00:06:04.550
هذا يوافق عقيدة الخلق الالهي هذه النقطة في غاية الاهمية. لان احنا في النهاية امام موقفين ما لهمش تالت. يا اما الكون ازلي يا اما الكون حادث فكرة حدوث الكون متسق تماما مع عقيدة الخلق الالهي. اما ازلية الكون فده بيخالف فكرة الخلق

18
00:06:04.550 --> 00:06:24.550
الهي لان لو الكون ازلي فهو موجود ولا يحتاج الى اخر لكي يوجد وده ضد تصور اتباع المذهب الالوهية. اما بما ان للكون بداية فده بيتسق تماما مع عقيدة الخلق الالهي. لان عقيدة الخلق الالهي بتقول ان

19
00:06:24.550 --> 00:06:44.550
كون يحتاج لكي يوجد الى اخر وهو اله خالق وصانع. الفيلسوف البريطاني الشهير جدا انتوني فلو اللي كان ملحد واصبح مؤمنا بوجود الله بيقول الاتي. عندما عرفت كملحد نظرية الانفجار الكبير لاول مرة كان يبدو لي

20
00:06:44.550 --> 00:07:04.550
ان النظرية احدثت اختلافا كبيرا. لانها تفترض ان الكون له بداية. وان اول سطر في سفر تكوين في البدء خلق الله السماوات والارض له علاقة بحدث في الكون. طبعا في الوقت الحالي

21
00:07:04.550 --> 00:07:24.550
هي العظمى من المسيحيين واليهود. ان ما كانش كل المسيحيين واليهود بيعتقدوا ان النص الاول في سفر التكوين في في البدء خلق الله السماوات والارض النص ده معناه ان السماوات والارض ربنا خلقهم يعني انشأهم من عدم يعني كان بعد ان لم يكونا

22
00:07:24.950 --> 00:07:44.950
فبالتالي الفكر التقليدي الان اللي منتشر ما بين اليهود والنصارى في تفسير في البيت اللي خلق الله السماوات والارض ده المفروض متسق تماما مع تصور ان الكون له بداية اللي بتقول عليه نظرية الانفجار الكبير. لكن حابب اشير الى

23
00:07:44.950 --> 00:08:04.950
تاب الدكتور سامي عامري فمن خلق الله في ملحق في نهاية الكتاب بيناقش فيها التفسير القديم جدا لليهود والنصارى اللي بيقولوا ان النص بتاع في البدع خلق الله السماوات والارض وكانت الارض خربة وخالية وكذا وكذا ده

24
00:08:04.950 --> 00:08:24.950
لا يشير الى ان المادة لها بداية ده يشير فقط الى ان في وقت معين. الاله خلق السماوات والارض بمعنى ان نعدل على المادة اللي كانت موجودة قبل كده اللي هي وكانت الارض خاربة وخالية. انتوني فلو له تعليق اخر بيوضح فيها مدى

25
00:08:24.950 --> 00:08:43.800
فكرة حدوس الكون مع تصور اتباع المذهب الالوهي وبيقول الاتي من السهل اقناع العامة بان الانفجار الكبير في الاصل يتطلب سبب اول حتى يبدأ. يعني فكرة بما ان الكون حادث

26
00:08:43.900 --> 00:09:06.500
فده قولا واحدا يستحيل تسلسل حوادث بلا نهاية في الماضي. يبقى ده يحتاج الى سبب اول واجب الوجود. اللي هو اله خالق وصانع هنا انتم نيفلو بيشير الى نقطة في غاية الاهمية الا وهي سهولة اقناع العامة بان حدوث الكون يستلزم انه يكون

27
00:09:06.500 --> 00:09:26.500
في سبب اول واجب وجود. ليه الفكرة دي سهلة؟ لانها مبنية على البديهيات العقلية والقواعد المنطقية فبالتالي اي حد هتشرح له فكرة استحالة تسلسل حوادث بلا نهاية في الماضي. وان ده يستلزم سبب اول واجب وجود هيقتنع

28
00:09:26.500 --> 00:09:48.900
ما دام هو عقلاني ومنطقي وبديهي. عالم الرياضيات الشهير جدا ديفيد برلينسكي بيقول الاتي. اصبح الانفجار الكبير دليلا على اعتقاد مقبول تقريبا بشكل عالمي حيث اقتنع الرجال والنساء الذين لا يعلمون شيئا عن علم الكونيات

29
00:09:49.000 --> 00:10:18.000
بان دمدمة عملية الخلق تقع في متناول ذاكرتهم الجمعية. بمعنى ان احنا الان من بلال العلم التجريبي قادرين على اثبات عملية الخلق. وان ده ما عادش ايمان اعمى او على الاقل بقى عليه ادلة علمية. زي ما قلت قبل كده الفلاسفة واللاهوتيين كانوا بيقدروا يسبتوا حدوس الكون بالادلة

30
00:10:18.000 --> 00:10:38.000
العقلية والفلسفية والمنطقية والرياضية وهكذا. لكن ما كانش فيه دليل علمي مرصود يؤيد حدوس الكون. ديفيد برلين نص كيلو عبارة اخرى في غاية الاهمية وبيقول مع ذلك توجد علاقة بين حقيقة ان للكون بداية وفرضها

31
00:10:38.000 --> 00:11:09.150
قضية ان للكون خالقا وهي علاقة جلية جدا ومتوهجة حتى انها لترى في وسط تطي الظلام عبارة رائعة. فكرة ان الكون حادث وفكرة ان الكون له خالق. الفكرتين متسقين تماما ومرتبطين تماما بشكل واضح وجلي حتى انها لا ترى في وسط الظلام. لكن سبحان الله العظيم

32
00:11:09.150 --> 00:11:29.150
الملاحدة على عيونهم غشاوة فلا يبصرون. في اقتباسين في غاية الاهمية. للعالم الفيزيائي الملحد الشهير ايفين هوكينج يمكن قريناهم قبل كده في الحلقة الخاصة بستيفن هوكينج بوجود الله. لكن هم اقتباسين مهمين. حابب اقراهم في هذه الحلقة ايضا

33
00:11:29.150 --> 00:11:49.150
ستيفن هوكينج بيقول الكثيرون لا يحبون الفكرة التي تقول ان الزمن له بداية اللي هو تصور الجار العظيم غالبا من اجل انه يدل بوضوح على التدخل الالهي. فكرة ان الزمن

34
00:11:49.150 --> 00:12:10.850
بداية وان الكون له بداية بما ان الكون له بداية فاكيد فيه سبب لبداية الكون ولا يوجد تفسير عقلاني ومنطقي اخر ايه هو سبب وراء الكون غير التدخل الالهي. اقتباس اخر في غاية الاهمية لستيفن هوكينج بيقول

35
00:12:10.900 --> 00:12:30.900
طالما اعتقدنا ان للكون بداية فان دور الخالق واضح. طالما اعتقدنا ان للكون بداية فان ادور الخالق واضح ولكن اذا كان الكون مكتفيا بنفسه بشكل كامل وليس له حدود او حواف بدون بداية

36
00:12:30.900 --> 00:12:50.900
او نهاية فان الاجابة غير واضحة. ما هو دور الخالق؟ العبارة دي بروزها. طالما اعتقدنا ان كوني بداية فان دور الخالق واضح. نقطة تانية في غاية الاهمية. ليه بتقول دور الخالق واضح؟ والاقتباس

37
00:12:50.900 --> 00:13:06.200
اللي قبله ليه بتقول يدل بوضوح على التدخل الالهي لان بما ان الكون حادث ويستحيل تسلسل حوادث بلا نهاية في الماضي يبقى لازم يكون في سبب اول واجب وجود اللي هو الاله

38
00:13:06.200 --> 00:13:26.200
تاه الخالق والصانع وهذه الفكرة مبنية على البديهيات العقلية والقواعد المنطقية. علشان كده الفكرة واضحة مقبولة. بروفيسور الفيزياء جي ام فيرسنجر بيقول الاتي لا يبدو نموذج الانفجار العظيم انه فقط متسق مع الفكرة

39
00:13:26.200 --> 00:13:48.250
اليهودية المسيحية التي تقول بان للكون بداية ولكن يبدو انها تتضمن ايضا القول بعملية خلق خارقة للطبيعة فبالتالي بيقول ان مش بس ان النظرية العلمية متسقة تماما مع تصور اتباع المذهب الالوهي

40
00:13:48.400 --> 00:14:08.400
الا ان هذه النظرية بتتضمن ان السبب في حدوث الكون شيء خارق للطبيعة. ميتا فيزياء متعالي على الزمان والمكان. اللي هو الاله الخالق والصانع. لان الكون هو كل الوجود المادي

41
00:14:08.400 --> 00:14:28.400
الطبيعي الفيزيائي يبقى ما ينفعش ان انت تقول ان السبب في حدوث الكون سبب طبيعي فيزيائي لان ان الكون هو كل الطبيعة وكل الفيزيا. يبقى السبب وراه سبب ميتافيزيقي. سبب خارق للطبيعة

42
00:14:28.400 --> 00:14:48.400
فوق الطبيعة متعالي على الطبيعة. عالم الفيزياء الفلكية كريستيفور هشام بيقول كلام في غاية الاهمية. ربما تكون افضل حجة لصالح فرضية ان الانفجار الكبير يدعم وجهة نظر المذهب الالوهي هو ان بعض الفيزيائيين الملحدين

43
00:14:48.400 --> 00:15:11.600
يقبلون النظرية بصعوبة شديدة في بعض الاحيان ادى هذا الى ظهور اراء علمية مثل الخلق المستمر والكون المتذبذب يتم طرحها عناد متجاوز لقيمة هذه الاراء الحقيقية. لدرجة ان المرء لا يملك الا ان يشك في عمل قوى

44
00:15:11.600 --> 00:15:36.100
نفسية اعمق بكثير من مجرد الرغبة الاكاديمية لدى صاحب النظرية لدعم نظريته هنا هو بيشير لحقيقة واضحة جدا. المفروض ان نظرية الانفجار الكبير هي الاستاندرد مود  كل الادلة بتدل على نظرية الانفجار العظيم

45
00:15:36.150 --> 00:15:53.850
اللي من ضمن اعمدته الرئيسية فكرة ان الكون له بداية. كان بعد ان لم يكن هنا كريستوفر هشام بيقول ان اكبر دليل على اتساق هذه النظرية العلمية. مع تصور اتباع المذهب الالوهي ان

46
00:15:53.850 --> 00:16:23.200
الملحدين عمالين يعاندوها وعمالين يخرجوا بتصورات اخرى يتقال عنها علمية وبيحاولوا يروجوها بشكل فظيع زي ما هنا بيقول يتم طرحها بعناد متجاوز لقيمة هذه الاراء الحقيقية لقيمة هذه الاراء الحقيقية. ايه قيمتها الحقيقية؟ ايه الادلة عليها؟ هل هي بنفس قوة الانفجار الكبير او

47
00:16:23.200 --> 00:16:44.550
والانفجار العظيم قولا واحدا لأ طبعا. وفي بعض النظريات ليس عليها اي دليل مرصود اصلا. وفي يبقى يعني لمستوى الفرضية وفي بعض هذه الافكار مجرد تصورات نظرية رياضية بحتة. واغلب الناس مش قادرين يفهموا

48
00:16:44.600 --> 00:17:03.800
ان مش معنى ان هذا التصور متسق رياضيا انه له وجود حقيقي في الواقع ده محتاج له اثبات مستقل. يعني ممكن شخص يطلع تصور رياضي متسق. رياضيا ما فيهوش غلطة

49
00:17:04.250 --> 00:17:22.350
لكن ده مش معناه ان هذه الرياضيات بالفعل تعمل في الكون وهي موجودة على الحقيقة ده محتاج له دليل تاني مستقل. فهنا كريستيفر هشام بيشير الى ان فيه علماء ملاحدة دوافعهم النفسية

50
00:17:22.350 --> 00:17:46.200
وكراهيتهم للدين وللخالق هو اللي بيخليهم يحاولوا يبحسوا عن اي تصور اخر غير تصور الانفجار الكبير المتسق تماما مع تصور اتباع المذهب الالوهي. هنختم هذا الفيديو باقتباسين رائعين لعالم الكيمياء الحيوية الشهير مايكل بيهي

51
00:17:46.200 --> 00:18:07.250
من اكبر الناس اللي انتقدوا نظرية التطور الضروينية بيقول الاتي بالرغم من مضامنها الدينية كانت نظرية الانفجار الكبير نظرية علمية تدفقت طبيعيا من بيانات رفضية وليس من كتابات مقدمة او رؤى غيبية

52
00:18:07.400 --> 00:18:37.400
تبنى معظم الفيزيائيين نظرية الانفجار الكبير ووضعوا برامجهم البحثية بناء عليها ولم يعجب القليل منهم على رأسهم اينشتاين مضامين النظرية المتجاوزة للعلم الطبيعي وعملوا على تطوير بدائل. طبعا هو يشير الى موقف اينشتاين في البداية. لكن هنا مايكل بيه بيقول مش علشان فكرة حدوس الكون. له دلالات

53
00:18:37.400 --> 00:18:57.550
وفلسفية تقول بلزوم وجود كائن اول واجب وجود ان الفكرة سبب وجودها ديني لأ نظرية الانفجار الكبير الناس كانت بتعاندها من البداية. على رأسهم اينشتاين. لكن مع كثرة الادلة وكثرة البراهين وكثرة

54
00:18:57.550 --> 00:19:19.700
الرصد النظرية اصبحت مستقرة وثابتة. وزي ما بيقول ديفيد برلانسكي ضمن الحقائق. فبالتالي زي ما قرينا في اقتباسات اخرى كأن هؤلاء العلماء وقعوا نفسهم في ورطة اني بمنهجيتهم العلمية وبتجاربهم وبرصدهم

55
00:19:19.950 --> 00:19:39.950
جعلوا هناك اتساق او بينوا وجود اتساق كبير ما بين تصور اتباع المذهب الالوهي بخلق الكون وحدوثه والعلم التجريبي اللي رصد ده فعلا. مايكل بيهي في موضع اخر بيقول الاتي. لا يتعلق نجاح نموذج الانفجار الكبير

56
00:19:39.950 --> 00:20:01.850
البتة بمضامنها الدينية فهو يبدو متفقا مع العقيدة اليهودية النصرانية. اللي هم من اتباع المذهب الالوهي. الخاصة ببداية للكون ويبدو مختلفا مع اديان اخرى تؤمن بازلية الكون. ودي نقطة في غاية الاهمية. ان هذا التصور ان الكون حادث يبقى

57
00:20:01.850 --> 00:20:21.850
اهناك سبب وراء حدوسه ومع استحالة تسلسل حوادث يبقى لازم يكون في سبب اول واجب الوجود. هذا التصور متفق مع اتباع المذهب الالوهي. لكن ديانات اخرى كثيرة. زي الديانات اللي موجودة في شرق اسيا وهكذا. اللي بيؤمنوا بازلية المادة

58
00:20:21.850 --> 00:20:45.700
هذا التصور غير متسق مع ديانتهم فبالتالي فكرة انك تقول ان الانفجار الكبير متسق مع كل الاديان ده تصور خاطئ. هو متسق مع تصور اتباع المذهب الالوهي. الاسلام والمسيحية واليهودية. خصوصا الاسلام اللي من من اول يوم في اجماع عند كل

59
00:20:45.700 --> 00:21:05.700
المسلمين بان كل ما سوى الله حادث وان الكون بالتأكيد اللي احنا عايشين فيه حادث ومخلوق. مايكل بيه بيكمل كلامه وبيقول ولكن النظرية برهنت على صحتها من خلال البيانات المرصودة والتوسع الكوني وليس

60
00:21:05.700 --> 00:21:30.650
استحضار نصوص مقدسة او تجارب روحية لقديسين جاءت النظرية عن طريق الدراسة المباشرة للادلة المرصودة ولم توضع من اجل ان تكون متسقة مع مجموعة معينة من من العقائد الدينية. يعني هذه النظرية العلمية وثباتها العلمي ما لوش اي علاقة بان في نصوص دينية متسقة معها

61
00:21:30.650 --> 00:21:49.800
وما لوش اي علاقة بان فيه تصورات دينية متسقة معها كله مبني على بحث علمي ورصد. ما لوش اي علاقة باتساقها مع الدين او اختلافه مع الدين. لكن في اية لا نستطيع الا ان نقر

62
00:21:50.000 --> 00:22:09.450
بان فكرة حدوس الكون. كررتها كزا مرة في هزه الحلقة. فكرة حدوث الكون متسقة تماما. مع تصور اتباع المذهب الالوهي اللي بيقولوا ان الكون حادث وبما انه يستحيل تسلسل الحوادث بلا نهاية في الماضي يبقى لازم يكون فيه سبب اول واجب وجود

63
00:22:09.500 --> 00:22:32.300
اللي هو الاله الخالق والصانع انا هكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو لو كان الفيديو عجبك لايك وشير وسابسكرايب ولو تقدر تدعم وترعى محتوى القناة زور صفحتنا على بتريون هتجدوا الرابط اسفل الفيديو. لو الفيديو ما عجبكش اعمله مش مشكلة. الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل. لا تنسوني من صالح دعائكم

64
00:22:32.300 --> 00:22:46.936
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته