﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:21.150
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بكم في فيديو جديد على قناة الدعوة الاسلامية على اليوتيوب في حد بعت لي السؤال على اسك حبيت اجاوب على السؤال في فيديو علشان وجدت ان السؤال مهم جدا. السؤال بيقول اننا نقول

2
00:00:21.150 --> 00:00:44.050
ان الكون سببه اله علشان ما نعرفش سبب وجوده. هل دي مغالطة منطقية  في البداية لو انت مهتم بالقضايا الفكرية المعاصرة ومواضيع الايمان والالحاد يبقى انت لازم تشترك في هذه القناة اضغط على زر الاشتراك الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان

3
00:00:44.050 --> 00:01:04.050
تجيلك كل الاشعارات بكل الحلقات الجديدة. في كتاب في غاية الاهمية الكتاب ده انا اشرت اليه قبل كده ظاهرة نقد الدين في الفكر الغربي الحديث رسالة الدكتوراة الخاصة بالدكتور سلطان العميري والكتاب ده عبارة عن مجلدين واشرت الى الكتاب ده قبل كده

4
00:01:04.050 --> 00:01:26.600
اغلب المادة العلمية الخاصة اه المحاضرات او الدورة بتاعة صناعة المحاور متاخدة من هذا الكتاب من من كتاب ظاهرة نقد الدين في الفكر الغربي الحديس. لو جينا نبص في فهرس الكتاب هنلاقي في الدليل الاول دليل الخلق والايجاد دي اول ادلة

5
00:01:26.600 --> 00:01:46.600
اه بيستشهد بيها الدكتور سلطان العميري كدليل على وجود الله. وبعدين بدأ يذكر اعتراضات على هذا الدليل من من ضمن هذا الاعتراض هو كاتب الاعتراض السادس. الادعاء بان دليل الخلق والايجاد قائم على الاستدلال

6
00:01:46.600 --> 00:02:05.050
بالمجهول. اغلب الملحدين بيروجوا هذه الفكرة. بيقولوا احنا ما نعرفش ايه هو السبب في وجود الكون فبتقوموا انتم قايلين يبقى الاله هو السبب في وجود الكون. ودي مغالطة منطقية اسمها مغالطة الاستدلال بالجهل. والحقيقة ان

7
00:02:05.050 --> 00:02:25.050
اوقف الملحد تجاه الدليل اللي بيقدمه المؤمن بوجود الله هو الجهل بعينه. لان هو مش مدرك ازاي المؤمن بوجود الله استنبط ان السبب المنطقي الوحيد لايجاد الكون لازم يكون الاله الخالق

8
00:02:25.050 --> 00:02:45.050
المتصف بالصفات الكمال زي ما اتباع المذهب الالوهي بيؤمنوا. فيه جزء من الكتاب في الصفحة رقم مية تلاتة واربعين من الجزء التاني حابب اقراه لان هو تقريبا الاجابة على هذا السؤال. وفيه كلام في غاية الاهمية. وهرجع اعلق عليه. الشيخ

9
00:02:45.050 --> 00:03:15.050
سلطان العميري بيقول فاعتماد المؤمنين على دليل الخلق والايجاد قائم على المبادئ الفطرية الاثباتية منطلق من استخلاص العلم اليقيني من المقدمات الضرورية. وليس معتمدا على الجهل وعدم العلم ولا على عاطفة صنف من الناس ورغبتهم ولا على عجز المخالفين عن اقامة الدليل المناقض

10
00:03:15.050 --> 00:03:35.050
كما يصور ذلك بعض اتباع التيار الالحادي. يعني احنا وصلنا لهذه النتيجة الاستنباطية. ان السبب في وجود الكون لابد انه يكون الاله الخالق القدير الحكيم العليم وهكذا. ده بناء على المبادئ الفطرية الاثباتية

11
00:03:35.050 --> 00:03:55.050
انطلق من استخلاص العلم اليقيني من المقدمات الضرورية. يعني كله مبني على المبادئ والقوية واعد والاصول العقلية المنطقية الفطرية الغريزية المغروسة في كل انسان فينا. الشيخ الدكتور سلطان العميري بيكمل

12
00:03:55.050 --> 00:04:15.050
بيقول فالمؤمن لا يقول في استدلاله بدليل الحدوث انه لا يعلم من احدث الكون ويفترض وجود الله لحل وانما يقول ان الاستدلال العقلي الضروري بدليل الخلق والايجاد والترابط بين مقدماته

13
00:04:15.050 --> 00:04:35.050
وما يستند اليه من مبادئ فطرية عقلية يدل على ان الكون لابد ان له خالق. وبيكمل وبيقول والمؤمن لا يقول ان اعتمادي على دليل الخلق والايجاد ناتج عن عجز المخالفين له عن اثبات النقيض لقولي وانما

14
00:04:35.050 --> 00:04:55.050
ايثبت دعواه بما يتضمنه دليل الخلق والايجاد من معاني سبوتية قطعية فسواء وجد المخالف او لم يوجد فان دليل الخلق يدل على ضرورة وجود الخالق وسواء وجد من يجادل في صحة مقدماته او لم يوجد

15
00:04:55.050 --> 00:05:15.050
فدلالة الدليل قائمة على ما تضمنه من دلالات ثبوتية معرفية وليس له علاقة بحال المخالف بيقول برضو والمؤمن لا يقول اني اجهل كيف وجد الكون وليس لدي علم عن علة حدوثه فانا

16
00:05:15.050 --> 00:05:35.050
اقترض وجود الله حلا لهذا الجهل. وانما يقول ان لدي ادلة عقلية ضرورية تضطر العقل الانسان الى الاقرار بان الكون لا يمكن الا ان يكون مخلوقا لخالق ازلي قادر عليم. فهو لا

17
00:05:35.050 --> 00:05:55.050
هو السلب المجهول لاثبات ايمانه وانما يعتمد على العلوم الضرورية في اثبات ذلك. والمؤمن لا يقول ان وجدنا السلسلة في الفاعلين تستمر الى ما لا نهاية. فرغبنا في وضع حد لها حتى نصل الى حل. وانما يقوم استدلال

18
00:05:55.050 --> 00:06:15.050
على استحالة التسلسل في الفاعلين الى ما لا نهاية نتيجة للدلالة العقلية الضرورية وليس لمجرد رغبة والكسل النظري. وفي الاخر بيقول والمؤمن لا يقول ان العلم عجز عن تفسير الكون. فكان لابد من افتراض وجود الله حتى

19
00:06:15.050 --> 00:06:35.050
حتى نحل بذلك اسرار الكون ونسد العجز الانساني. وانما يقول ان الايمان بضرورة وجود الخالق تقتضيه الادلة العقلية الضرورية فسواء عجز العلم عن تفسير العالم او لم يعجز فان المقتضيات الضرورية

20
00:06:35.050 --> 00:06:55.050
للدلالات العقلية توجب الاقرار بوجود الله. الكتاب ده والله عزيم جدا ومن افضل الاصدارات اللي تم تارها من المراكز الحديسة انا دايما بقول لازم نتابع هذه المراكز مركز تكوين ومركز دلائل ومركز براهين

21
00:06:55.050 --> 00:07:15.050
المراكز الحديثة اللي اصبحت مهتمة بالاعمال المتعلقة بنقد الالحاد الحديث وفيها خطاب دعوي جديد لازم اهتم بهذه الكتب ولازم نستخلص منها مادة علمية ونبسطها للناس وننشرها. ايه بقى الحجة دي باختصار؟ الحجة دي

22
00:07:15.050 --> 00:07:35.050
باختصار زي ما قررت قبل كده في اكثر من فيديو مكونة من مقدمتين ونتيجة مستنبطة. المقدمة الاولى ان كل شيء حادث له سبب احداثه. والمقدمة التانية ان الكون حادث يبقى الكون له سبب احدثه. علشان نتأكد من صحة النتيجة

23
00:07:35.050 --> 00:07:55.050
المستنبطة لازم نتأكد من صحة المقدمة الاولى ومن صحة المقدمة الثانية. المقدمة الاولى هي قانون السببية. وقانون السببية زي الدكتور سلطان العميري بيأكد انه من المعارف والمبادئ والقواعد العقلية الاولية المغروسة في كل انسان وهو الاصل

24
00:07:55.050 --> 00:08:15.050
اللي قائم عليه العلم الطبيعي اصلا ولو هذا المبدأ سقط يبقى سقط العلم كله وسقطت المعرفة البشرية كلها وتبقى طيبة كبيرة جدا جدا. المقصود ان قانون السببية من المبادئ العقلية الاولية ان الانسان بيدرك هذا القانون بفطرته وغريزته

25
00:08:15.050 --> 00:08:35.050
ان اي شيء حادث كان بعد ان لم يكن اكيد فيه سبب احداسه. بمعنى ان هذا الكتاب لو انا كنت على المكتب وبعدين خرجت ورجعت لقيت هذا الكتاب رجع المكتبة مش هقول ان هذا الكتاب رجع المكتبة لوحده اكيد فيه سبب

26
00:08:35.050 --> 00:08:55.050
احدث هذا التغيير ان الكتاب انتقل من هذا الموضع الى موضع اخر اكيد فيه سبب وراء هذا التغيير. قانون السببية ممكن يتصاغ باكسر من طريقة. كل حادث له سبب احداثه. كل فعل له فاعل فعله. كل مخلوق له خالق خلقه

27
00:08:55.050 --> 00:09:15.050
ونقصد بكلمة مخلوق فكرة الحدوث. ان هذا الشيء او هذا الكائن لم يكن له وجود. وفجأة اصبح له وجود. فاغلب الناس ما بتضيعش وقت كتير في اسبات صحة قانون السببية. لانه من المبادئ والمعارف العقلية الاولية

28
00:09:15.050 --> 00:09:35.050
القائم عليها العلم الحديس وقائم عليها كل المعارف البشرية. المقدمة التانية اللي احنا عايزين نسبت صحتها ان الكون حادث. ونقصد بالكون كل الوجود المادي الطبيعي الفيزيائي بالزمان بالمكان بقوانين الطبيعة بكل شيء نعرفه عن الوجود المالي

29
00:09:35.050 --> 00:09:55.050
هو ده الكون. هذا الكون كان بعد ان لم يكن. كان بعد ان لم يكن بمعنى ان لما نرجع لورا في الماضي في لحظة من اللحظات الكون ده ما كانش موجود وفجأة في لحظة معينة في زمن معين في الماضي

30
00:09:55.050 --> 00:10:15.050
كون ابتدأ في الوجود كان بعد ان لم يكن. يعني ما كانش موجود وفجأة ابتدى في الوجود. العلماء لما بيجوا يثبتوا صحة المقدمة الثانية ان الكون حادث في بعضهم بيلجأ لادلة فلسفية رياضية وفيه بعضهم بيلجأ لادلة

31
00:10:15.050 --> 00:10:35.050
لا علمية تجريبية. الدليل الفلسفي الرياضي الرئيسي فكرة استحالة تسلسل الحوادث بلا نهاية في الماضي. ان الكون مشاهد حوالينا عبارة عن حوادث. حوادث يعني اشياء حادثة. انا في لحظة من اللحظات ما كنتش موجود. وفي وقت

32
00:10:35.050 --> 00:10:55.050
معين ابتدأت في الوجود. ابويا وامي في وقت معين في الماضي ما كانوش موجودين. وفي لحظة من اللحظات اصبحوا موجودين. وهكذا الزرع والحيوانات والنباتات وهكذا. الحاجات دي كلها في وقت من الاوقات ما كانتش موجودة. وفجأة ابتدأت في الوجود. كوكب الارض في وقت

33
00:10:55.050 --> 00:11:15.050
الاوقات ما كانش موجود وفجأة ابتدى في الوجود او بدأ يتكون بعد ما ما كانش له وجود خالص. الدليل الفلسفي الرياضي ببساطة قل ان اي شيء حادث اكيد له سبب احدثه. طيب السبب اللي احدثه ده هل هو كمان حادث؟ لو هو كمان حادث يبقى اكيد

34
00:11:15.050 --> 00:11:35.050
له سبب احدثه. طب السبب اللي احدث السبب اللي احدث السبب. هل هو كمان حادث؟ لو هو كمان حادث يبقى فيه اكيد سبب طب هل نقدر نرجع الى الوراء في سلسلة من الاسباب الحادثة بلا نهاية في الماضي؟ يعني هذه

35
00:11:35.050 --> 00:11:55.050
السلسلة من الاسباب اللي هي في ذاتها حادثة. سببت الحادث اللي وراه. وبعدين الحادث ده الحادث اللي بعده وسبب الحادث اللي بعده وسبب الحدث اللي بعده. هل هذه السلسلة تستطيع ان تستمر الى ما لا نهاية في

36
00:11:55.050 --> 00:12:14.600
ولا لازم يكون في سبب اول واجب الوجود سبب اول هو في ذاته مش حادث وهو السبب في حدوث كل الحوادث اللي بعده. العقل والمنطق والرياضيات والتفكير الفلسفي المنضبط بيحتم

37
00:12:14.600 --> 00:12:34.600
علينا بالقول باستحالة تسلسل الاسباب الحادثة بلا نهاية في الماضي. لازم يكون في سبب باول واجب الوجود. احنا ما بنقولش كده غير زي ما الدكتور سلطان العميري بيقول اعتمادا على المبادئ العقلية الاولية

38
00:12:34.600 --> 00:12:54.600
واعتمادا على تفكير عقلاني ومنطقي واعتمادا على تفكير رياضياتي ان علشان سلسلة من الحوادث احدث لازم يكون فيه سبب اول ليس له بداية هو نفسه مش حادث هو يكون السبب في ابتداء كل

39
00:12:54.600 --> 00:13:14.600
الحوادث اللي بعد كده. لو جينا نتكلم عن الدليل العلمي التجريبي على حدوث الكون. هنقول ان من اشهر الادلة العلمية نموذج بنك وان حاليا اغلب العلماء المتخصصين في مجال الكوزمولوجي في مجال دراسة تاريخ الكون بيقولوا بناء على

40
00:13:14.600 --> 00:13:34.600
بادلة كثيرة جدا مرصودة ان الكون ده كل الوجود المادي الفيزيائي في لحظة معينة في ماضي ابتدأ في الوجود بعد ان لم يكن له وجود على الاطلاق. الكون كله الزمان والمكان وقوانين

41
00:13:34.600 --> 00:13:54.600
الطبيعة وكل شيء احنا نعرفه عن الوجود في لحظة معينة في الماضي. ما كانش له وجود وابتدأ فجأة في الوجود من اهم الادلة العلمية اللي العلماء بنوا عليه نموذج اول حاجة النسبية العامة بتاعة اينشتاين. تاني شيء

42
00:13:54.600 --> 00:14:14.600
رصد التوسع الكوني اللي رصده ادون هابل واتأكد منه اينشتاين بنفسه بعد كده ارنو بانزياس وكان معه حد تاني لقط حاجة الخلفية الميكروية للكون وبعد كده اكثر من صاروخ واكثر من قمر صناعي لناسا كملوا رفض للخلفية

43
00:14:14.600 --> 00:14:34.600
الميكروية للكون واكدوا النتايج اللي رصدها ارنوبانزيس وزميله وغيرها من الادلة الكثيرة جدا اللي بتعضض بعضها البعض وبتؤكد ان الكون حادث. وزي ما قلت قبل كده فكرة الانترو بي او القانون الثاني للديناميكا الحرارية. في فيديو مستقل عن

44
00:14:34.600 --> 00:14:54.600
بهذا الموضوع ايضا من اهم الادلة العلمية على ان الكون حادث وله بداية. اذا في النهاية بنصل الى هذه النتيجة. ان قدمها الاولى صحيحة لانها من المعارف العقلية البديهية الاولية. والمقدمة الثانية ايضا صحيحة لانها ثابتة. بالادلة العقلية

45
00:14:54.600 --> 00:15:14.600
بديهية وبالادلة الفلسفية والرياضية والعلمية التجريبية وهكذا. يبقى اكيد النتيجة المستنبطة صحيحة. بما ان الكون يبقى هناك سبب احدث الكون. طيب منين بنوصل بقى لنتيجة ان هذا السبب هو اله او هو

46
00:15:14.600 --> 00:15:34.600
خالق خالق الكون ومتصف بصفات الكمال او بصفات الالوهية زي ما اتباع المذهب الالوهي بيؤمنوا. ازاي بنوصل لهذه النتيجة اولا من خلال فكرة استحالة تسلسل الحوادث بلا نهاية في الماضي. الامر ده في حد ذاته بيثبت ان لازم يكون

47
00:15:34.600 --> 00:15:54.600
كن في كائن اول واجب الوجود غير حادث يملك في ذاته مقومات واسباب وجوده وهو السبب في كل الحوادث الاخرى ودي صفة من صفات الالوهية. انه واجب الوجود لا يحتاج الى اخر في وجوده. وكل

48
00:15:54.600 --> 00:16:14.600
موجودات وكل الحوادث تحتاج في وجودها له. دي النقطة الاولى. النقطة التانية فكرة ان بما ان حدوث الكون تم في زمن معين فهذا يدل على ان السبب في حدوث الكون كائن له ارادة اراد للكون ان يبدأ

49
00:16:14.600 --> 00:16:31.200
في وقت معين ولو كان السبب في حدوث الكون كائن ليس له ارادة كان حدوث الكون حيكون موجود بوجود السبب نفسه. النقطة دي حابب ان هي تكون مفهومة. فكرة ان بما ان

50
00:16:31.200 --> 00:16:51.200
الكون حدث في وقت معين فهذا دليل على ان السبب وراء حدوث الكون كائن له ارادة اراد للكون دون ان يحدث في وقت معين. حتى لو السبب وراء حدوث الكون. سبب اخر مادي. لكن زي ما قلنا يستحيل

51
00:16:51.200 --> 00:17:11.200
تسلسل الاسباب الحادثة بلا نهاية في الماضي. فبالتالي اكيد السلسلة لها بداية معينة ابتدأ في وقت معين وما هو تفسير ان هذه السلسلة من الحوادث ابتدأت في وقت معين ان هذا الكائن

52
00:17:11.200 --> 00:17:31.200
له ارادة وقد اراد ان يبدأ هذه السلسلة في وقت معين. يا اما هو بدأ سلسلة انتهت بحدوث الكون في وقت معين او هو ابتدأ الكون في وقت معين بشكل مباشر. المهم ان احنا بنوصل لنتيجة ان لازم

53
00:17:31.200 --> 00:17:51.200
سبب ده يكون كائن له ارادة لان الكون بدأ في وقت معين وليس قديما بقدم السبب. نقطة تالتة في غاية الاهمية بنقدر نعرف بعض صفات السبب اللي اتسبب في وجود الكون من خلال التأمل في الكون نفسه. احنا لما

54
00:17:51.200 --> 00:18:08.500
نفهم نظرية النظرية بتقول ان هذا الكون الكبير العظيم كان بعد ان لم يكن بمعنى ان كل الوجود المادي لما نرجع لورا في الماضي في لحظة من اللحظات ما كانش موجود

55
00:18:08.500 --> 00:18:28.500
على الاطلاق وفجأة ابتدأ في الوجود. فبنقدر نستنتج ان اكيد السبب الذي اوجد هذا الكون العظيم وبعدين المضبوط بضبط دقيق جدا من اجل نشأة الحياة على الارض اكيد هذا الكائن قوي جدا

56
00:18:28.500 --> 00:18:48.500
وقدير جدا وعظيم جدا وعليم جدا وحكيم جدا. يبقى في النهاية من خلال تفكير عقلاني ومنطقي مبني على المبادئ والمعارف العقلية والمنطقية. بنقدر نوصل الى نتيجة ان السبب الذي احدث

57
00:18:48.500 --> 00:19:08.500
يكون متصف بصفات الالوهية الرئيسية. اولا انه كائن اول واجب الوجود لا يحتاج والكل يحتاج اليه ومتصف بالارادة لان الكون ظهر في وقت معين فهو اراد ان هذا الكون يبدأ في وقت معين. ولو كان

58
00:19:08.500 --> 00:19:28.500
من غير ارادة كان الكون هيبقى موجود بوجوده فكان هيبقى الكون قديم جدا بما انه كائن اول واجب وجود. النقطة التانية ان بما ان الكون كان بعد ان لم يكن وبنقدر نتأمل في هذا الكون فبنجد ان هذا الكون عظيم جدا وكبير جدا

59
00:19:28.500 --> 00:19:48.500
بشكل دقيق جدا من اجل نشأة الحياة على الارض بنقدر نستنتج. يبقى اكيد السبب في وجود هذا الكون العظيم ان هو ايضا عظيم جدا وكبير جدا وقوي جدا وقدير جدا وعليم جدا وحكيم جدا

60
00:19:48.500 --> 00:20:08.500
وهذه هي الصفات الالهية الرئيسية اللي بيتصف بها الاله حسب اتباع المذهب الالوهي السؤال اللي بيقول اننا نقول ان الكون سببه اله علشان ما نعرفش سبب وجوده الكلام ده غلط. احنا بنقول احنا

61
00:20:08.500 --> 00:20:28.500
اعرف سبب وجوده من خلال تفكير عقلاني ومنطقي مبني على المبادئ العقلية والمعارف العقلية الاولية انا اكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو وسأشير مرة اخرى الى كتاب ظاهرة نقد الدين في الفكر الغربي الحديث للدكتور سلطان عميري انصح جدا

62
00:20:28.500 --> 00:20:48.500
باقتناء الكتاب الجزئين ودراسة هذا الكتاب ومزاكرته بشكل كويس جدا. لو كان الفيديو عجبك لايك وشير وسابسكرايب طيب لو الفيديو ما عجبكش اعمل له مش مشكلة. لو تقدر تدعم وترعى القناة زور صفحتنا على بيترون هتجد الرابط اسفل الفيديو. الى ان نلتقي في فيديو اخر

63
00:20:48.500 --> 00:21:06.265
قريبا جدا باذن الله عز وجل لا تنسوني من صالح دعائكم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته