﻿1
00:00:01.350 --> 00:00:25.650
ان الحمد لله ان الحمد لله نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا ومالنا اللهم انا نعوذ بك من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا. انه من يهده الله فلا مضل له

2
00:00:25.650 --> 00:00:45.650
ومن يضلل فلن تجد له هاديا مرشدا. يا ايها الذين امنوا اتقوا الله حق تقاته. ولا تموتن الا وانتم مسلمون. يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة. وخلق منها زوجها

3
00:00:45.650 --> 00:01:15.650
بث منهما رجالا كثيرا ونساء واتقوا الله الذي تساءلون به والارحام ان الله كان عليكم رقيبا. يا ايها الذين امنوا اتقوا الله وقولوا قولا سديدا. يصلح لكم اعمالكم. ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزا عظيما. اللهم صل على النبي محمد وعلى ازواجه وامهات

4
00:01:15.650 --> 00:01:35.650
وعلى ذريته وال بيته انك حميد مجيد. اما بعد اخواني واحبابي في الله يعني كيف نودع رمضان؟ كيف نودع رمضان؟ لم يبقى من رمضان الا ليلة واحدة. احنا امبارح كانت ليلة تسعة وعشرين. الليلة اللي جاية دي ليلة تلاتين. يعني على الحساب الفلكي يعني. فلم يبق الا ليلة واحدة. فهل انتهى رمضان

5
00:01:35.650 --> 00:01:55.650
المتسابقون لما بيكونوا منطلقين في سباق من المسابقات. كل واحد ما بيجيبش اخره في اول السباق. ولكن بييجوا في الامتار الاخيرة في السباق كل واحد بيجيب اخره كل واحد بيجيب اقصى ما يستطيع. ففي عرف البشر ان المفروض كل ما بنقرب من النهاية كل ما الواحد بيزداد

6
00:01:55.650 --> 00:02:15.650
انطلاقا وبيزداد عزما وبيجيب اخر طاقته. لو احنا جالنا ضيف من الضيوف يعني استقبلناه بحفاوة وهو ماشي قلنا له الباب من عندك بقى اقفل واخرج وايه واقفل الباب وراك هنضيع حفاوة الاستقبال. فقد استقبلنا رمضان بفرح وشوق واقبال بفضل الله سبحانه وتعالى. لو ودعنا

7
00:02:15.650 --> 00:02:35.650
رمضان من غير نفس الاقبال ومن غير نفس الشوق. ومن غير نفس التعلق. يعني للاسف الشديد قد نضيع الاستقبال اللي احنا استقبلنا به رمضان كيف نودع رمضان اخواني في الله؟ هل تعلمون تلك الليلة التي بقيت في رمضان ان معاوية بن ابي سفيان ثبت عنه انه

8
00:02:35.650 --> 00:02:55.650
قال التمسوا ليلة القدر في اخر ليلة من رمضان. التمسوا ليلة القدر في اخر ليلة من رمضان يعني سبحان الله يعني ممكن تبقى اخر ليلة ممكن تبقى اخر ليلة. ولم لا؟ ولما لا اخر ليلة في رمضان ورد ان الله يعتق فيها قادم من النار

9
00:02:55.650 --> 00:03:15.650
قدر ما اعطاك طيلة الشهر من النار. يعني شف في كل ليلة عتقاء من النار وفي كل يوم عتقاء من النار. واخر ليلة في رمضان اللي احنا مقبلين عليها الله يعطيك قدر ما اعطى طيلة الشهر. كله وقد يعني ثبت ان الاعمال بالخواتيم. انما الاعمال بالخواتيم

10
00:03:15.650 --> 00:03:35.650
يبقى ازا نهاية رمضان ديت ممكن يكون عمل رمضان. ديت الخاتمة بتاعته ودي الزينة بتاعته. فاخواني في الله. الساعات اللي احنا فيها في نهاية رمضان دي من اهم ساعات رمضان يجب ان نودع رمضان بشوق ويجب ان نودع رمضان باقبال كما ودع كما استقبلناه باقبال كيف نودع رمضان

11
00:03:35.650 --> 00:03:55.650
اولا اخواني في الله انقضى رمضان سبحان الله وسينقضي العمر كمن قضى رمضان. اللي حصل في رمضان ده نموزج لعمري وعمرك. انت الوقتي وانت سامع ان رمضان بيخلص بيخلص ازاي يا جماعة؟ ده لسة امبارح كانوا بيقولوا رمضان جاي. عدى بسرعة كده ليه؟ هو ده العمر يا اخي في الله. وانت على مشارف

12
00:03:55.650 --> 00:04:15.650
هتقول نفس الكلمة على العمر بتاعك وانا لحقت ولا كان امتى ده انا كاني لسة كنت اول امبارح في الشباب. واول امبارح في الطفولة سبحان الله انقضى رمضان قضوا العمر كما انقضى رمضان. ابو بكر الصديق لما مات رسول الله صلى الله عليه وسلم وليس لما انتهى رمضان. قال من كان يعبد محمد

13
00:04:15.650 --> 00:04:35.650
ان محمدا قد مات عليه الصلاة والسلام. ومن كان يعبد الله فان الله حي لا يموت. سبحان الملك من كان يعبد رمضان فان رمضان قد فات ومن كان يعبد الله فان الله حي لا يموت. انقضى رمضان وسينقضي العمر باسره كما انقضى رمضان. صفحات بتطوى

14
00:04:35.650 --> 00:04:55.650
وستفتح يوم القيامة. سنوات بتطوى كنا لسة في رمضان اللي فات. وكنا لسة في رمضان اللي قبله. وكنا لسة في رمضان اللي قبله. سنين من عمري وعمرك بتروح مش دمك ودمي بينزف نقطة نقطة نقطة ده احنا عمرنا بينزف عمرنا بيخلص ونحن لا ندري ونقترب من الاجل ونحن

15
00:04:55.650 --> 00:05:15.650
نحن لا ندري ولكن على مازا ستختم لنا اعمالنا يا اخواني في الله؟ يعني احنا دلوقتي سبحان الله اخ من اخواننا ومن اخواننا الاحباء الاحباء فجأة امبارح يموت سبحان الله! من ايام كنا بنصلي على فتاة خمسة وعشرين سنة. رحم الله جميعا. قبل رمضان بساعات كنا بنصلي على شاب بحوالي اربعة وعشرين خمسة وعشرين سنة. القضية انت

16
00:05:15.650 --> 00:05:35.650
يعني الانسان هيقابل ربنا على ايه؟ على ما سيلقى الله سبحانه وتعالى؟ قضية الخواتيم خاتمة رمضان وخاتمة العمر كله. قضية الاهتمام خواتيم يعني يعني عند الغرب يقول لك ده اهم حاجة. يقول لك الحتة الاخرانية دي احنا عندنا يا اخواننا قضية هيختم لنا في اعمارنا

17
00:05:35.650 --> 00:05:55.650
طب ايه هيختم بحسن خاتمة ولا بسوء خاتمة؟ الواحد لما يرى خواتيم يعني ناس من امة محمد في هزه الايام يتذكر قول الله وجعلناهم احاديث بقى حدوتة والعياز بالله ولكن حدوتة حسن خاتمة ولا حدوتة سوء خاتمة والعياذ بالله. يعني احد الناس وهو يموت واحد بيقول له

18
00:05:55.650 --> 00:06:05.650
وقل لا اله الا الله. قال له هتنفعني بايه؟ لا اله الا الله. وانا عمري ما سجدت له ولا سجدة واحدة. واحد تاني وهو يموت ويقال له قل لا اله الا الله

19
00:06:05.650 --> 00:06:25.650
قال هتنفعني بايه وانا ما فيش حاجة حرام ما عملتهاش في حياتي. واحد مشايخنا لما سالم اكسبريس سفينة سالم اكسبريس غرقت. فهرب الناس عشان يغسلوا الموتى وعشان يلقنوا اللي بيموت الشهادة وعشان ينقذوا الناس. فبيقول دخل فواحد بيموت فبيقول له قل لا اله الا الله. الرجل يتكلم

20
00:06:25.650 --> 00:06:45.650
فزع ويقول الشنطة الفلوس شقى عمري. فبيقول احنا في ايه ولا في ايه؟ قل لا اله الا الله. انت بتموت دلوقتي شنطة ايه وفلوس ايه؟ بيقول الراجل لا يغادر كلمة الشنطة الفلوس شقى عمري حتى مات وهو لا لا يوجد على لساني الا كلمة الشنطة الفلوس

21
00:06:45.650 --> 00:07:05.650
شقى عمري. فهل امة لا اله الا الله صارت كثيرون منها يموتون دون ان يستطيعوا ان يقولوا لا اله الا الله. الكلمة دي محصلة عمر مع الله وليست كلمة كده هينة بتتقال على لسان اي حد وخلاص. سبحان الله يا اخواني احد يعني اخوانا كان في شاب على طريق الساحل كده وهو ماشي

22
00:07:05.650 --> 00:07:25.650
يعني على طريق الساحل الشمالي وما ادراكم ما يعني فاق وهو ماشي فعمل حادسة فالعربية ربنا يعافينا يا رب العربية اتطبقت حول ذلك الشاب يعني تبعت كورة صفيح كده هو محبوس جواها. وهو بيموت سبحان الله! ظلوا تلات ساعات ينشروا الصفيح بتاع السيارة بالمنشار حتى يخرجوا ذلك الشاب

23
00:07:25.650 --> 00:07:45.650
وقبل ما ينتهوا من نشرها كان مات، ولكن الكلمة اللي كان بيقولها وهو في هزه الحبسة ربنا يعافينا جميعا يا رب. الكلمة اللي كان بيقولها وكان في مرة بيسمعوها كان يقول مش عايز اموت كده. مش عايز اموت كده. يعني قضية سبحان الله! طب انا مش عايز اموت كده. ما عش كده. يعني هو مش قادر يتخيل

24
00:07:45.650 --> 00:07:55.650
هو كان رايح فين وكان مشغل ايه ؟ وكان ناوي يعمل ايه ؟ هو بيقول لك انا مش عايز اقابل ربنا وانا في الحالة دي. اللي مش عايز يموت كده ما يعش كده. فمن عاش على شيء

25
00:07:55.650 --> 00:08:15.650
مات عليه في حين حسن الخواتيم هل تذكرون الشيخ كشك رحمه الله لما كان يعني هو مات يعني قبل يعني مات يوم جمعة زي احنا كده ولكن ايه مات بدري كده سبعة تمانية الصبح كده رحمه الله الخميس بالليل قال لابنه في كم سنة مات النبي عليه الصلاة والسلام وعمره كم سنة؟ قال له تلاتة وستين سنة

26
00:08:15.650 --> 00:08:35.650
قال له الحمد لله. لقد اتممت اليوم تلاتة وستين سنة. تاني يوم الصبح صلى الفجر وقعد جلسة الضحى. وبعد كده نادى لزوجته وقال لها رحمه الله. قال لها رأيت الليلة النبي عليه الصلاة والسلام وسيدنا عمر بن الخطاب فالنبي امرني ان انا اسلم على سيدنا عمر رضي الله عنه سلمت على عمر سم سقطت ميتا بين النبي

27
00:08:35.650 --> 00:08:45.650
عمر عليه الصلاة والسلام فغسلني رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقالت له طب لما هي رؤيا مش حلوة انت بتقولها لي ليه؟ مش المفروض ما تقولش الرؤية اللي مش

28
00:08:45.650 --> 00:09:05.650
قال لها وما يدريك اني لا اتمنى ان يحدس هزا مين قال انها رؤية مش حلوة سم دخل ليغتسل غسل الجمعة حتى ينزل الى المسجد فلما اغتسل خرج مسرعا ليصلي ركعتين وهو نازل للسجود مات ساجدا ولقى الله ساجدا رحمه الله. الدعوة اللي كان من السبعينات في الشرايط

29
00:09:05.650 --> 00:09:25.650
بتاعته بيدعوها وهو يقول اللهم اقبضني اليك ساجدا. سبحان الله العظيم يقول لك مات كما كان كما كان يتمنى انقضى رمضان وسينقضي العمر كله كله كمن قضى رمضان. القضية احنا هنقابل ربنا على ايه؟ ايه الخاتمة اللي هنقابل ربنا عليها؟ الحديس بتاع كل واحد مننا هيبقى ايه

30
00:09:25.650 --> 00:09:45.650
يعني حدوتة حسن خاتمة ولا حدوتة سوء خاتمة؟ على مازا سنلقى الله يا اخوانا الخواتيم ديت اخطر حاجة احنا الوقتي بنتكلم عن خواتيم رمضان دي حاجة في رمضان الوقتي رمضان ده هيتقفل على ايه؟ رمضان ده هيختم لك فيه بايه؟ احنا الوقتي المفروض ان احنا نجتهد في خاتمة رمضان

31
00:09:45.650 --> 00:10:05.650
ونسعى لخاتمة العمر كلها انها تبقى احسن ما في اعمارنا. يقول لك اللهم اجعل خير عمري اخرة. ان خاتمة العمر دي تبقى احسن حاجة في العمر كله ده افضل حاجة في العمر في العمر كله سبحان الله احد اخوانا دعي لجنازة يعني شاب من الشباب في القاهرة واحد من الملتزمين يعني جا له رسالة فلان

32
00:10:05.650 --> 00:10:25.650
الفلاني مات والجنازة في صلاة كزا في مسجد كزا. فبيقول مين فلان ده ما اعرفوش ولكن يعني بقراتين في الجنة. الواحد يروح يصلي الجنازة ويتبع الجنازة. فبيقول رحت فلقيت مجموعات من الاخوة او الناس داخلين يا اخوانا مين اللي مات ده ؟ والله ما نعرف اومال انتم جايين ليه ؟ ده فيه واحد قال لنا ان فيه جنازة. بيقول شوية والمسجد بدأ يتملى يعني

33
00:10:25.650 --> 00:10:35.650
لو شيخ من الشيوخ الكبار مات مش هتبقى كده. لو حد من المشهورين مات مش هتبقى كده. فبدأ الناس كلها تسأل هو مين ده؟ وكل دول جايين وما حدش عارفه. ما حدش عارف

34
00:10:35.650 --> 00:10:45.650
هو جاي اصلا لمين ؟ فبدأوا يعني يسألوا اي حد يكون عارفه اي حد يكون قريب منه. يعني شوية كده ولقوا واحد عرفهم انه كان خاتم المصحف. كان خاتم حفظ

35
00:10:45.650 --> 00:11:05.650
رحمه الله شوية حد تاني قال لهم انه كان بيحفز الاطفال القرآن. شوية لو حد تالت بيقول لهم حد بيقول لهم انه كان يسعى في كفالة الفقيرة وتوصيل الطعام للاسر الفقيرة. شوية وعرفوا انه كان يصوم صيام داوود يوم ويوم. ومات على هذا رحمه الله. بيقول فلما دخلت

36
00:11:05.650 --> 00:11:25.650
الجثة في المسجد عشان نصلي عليها. بيقول رائحة المسجد امتلأت في المسك. يعني الاخ اللي بيقول لي هذا الكلام بيقول هذا الموقف غير لي حياتي اصلا فبيقول سبحان الله العظيم تاني يوم احد الشباب رأى ذلك الشاب يعني رحمه الله في رؤية فقال له انت مش حزين ان انت مت وانت لسة في عز شبابك انت

37
00:11:25.650 --> 00:11:45.650
مش حزين ان انت مت وانت عندك خمسة وعشرين سنة فقال له وكيف احزن وانا بفطر واتغدى واتعشى مع سيدنا عثمان ابن عفان رضي الله عنه لعل لان عثمان مات صائما رضي الله عنه كذلك ايضا يعني. سبحان الله العظيم يا اخواني في الله. علام نلقى الله سبحانه وتعالى لما احد اخوانا

38
00:11:45.650 --> 00:12:05.650
يعني يعني ترك زوجته في المنزل ووقع البيت عندنا هنا في المنصورة. ووقع المنزل وهم بيشيلوا الانقاض ماتت رحمها الله. ازا بها يعني تحتضن المصحف هو في اخر حاجة قابلت بها ربنا وهي ماسكة المصحف. اخر حاجة قابلت بها ربنا وهي تتلو كتاب الله سبحانه وتعالى. احيانا بعض الموتات كده

39
00:12:05.650 --> 00:12:25.650
تخيلك ان المفروض صاحب الموتة ده ما يتعملوش ميتم. المفروض يتعمل له فرح. مش المفروض ميتم اللي مات كده ده ما يتعملوش ميتم. اللي الخاتمة بتاعته دي المفروض يعمل راح ان فيه حد مات كده ان الراجل ده مات كده ان الانسان ده او المرأة دي ماتت هكذا. سبحان الله العظيم. يعني احد اخوانا يعني له

40
00:12:25.650 --> 00:12:45.650
لسه ميت من ايام في الحرم راح يعمل عمرة. راح عمل العمرة صلى المغرب والعشاء والتراويح في الحرم المكي. وبعد كده يروح يريح نص ساعة وياكل لقمة عشان يرجع يصلي التهجد بعد ما روح يعني بيقول لزوجته اعملي لنا حاجة دخلت المطبخ خرجت لقته مات رحمه الله. يعني مسل هزه الموتى دي ميتم ولا

41
00:12:45.650 --> 00:13:05.650
فرح الراجل ده مات على عمرة ومات على صلاة مغرب وعشاء وتراويح في الحرم. ومات على نية انه نازل يتهجد في الحرم. وصلي عليه في الحرم المكي ودفن في مكة مسل هزه الموتى تبقى ميتم ولا فرح. يعني الواحد شاف صورة كده الواحد مات ساجد في المسجد النبوي. والناس واقفة حواليه

42
00:13:05.650 --> 00:13:25.650
فحاسس ان الناس كلها بتقول له يا بختك! يا بختك! ازاي نموت الموتة دي! ازاي الواحد ينال موتة زي دي! ساجد في المسجد النبوي! وهيدفن كمان في الباقية في جوار عشر تلاف من اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم. سبحان الله العظيم! ما اجمل حسن الخاتمة! وما اقبح

43
00:13:25.650 --> 00:13:45.650
سوء الخاتمة وما ابشع واشنع سوء الخاتمة والعياز بالله. يعني عايزين يا اخواني في الله في هزه الايام اللي انتشر فيها حاجة زي المخدرات. سبحان الله خواتيم اهل المخدرات وخواتيم الم يسمع ان رسول الله صلى الله عليه وسلم روي عنه انه قال ثلاثة حرم الله عليهم الجنة

44
00:13:45.650 --> 00:14:05.650
جنة اللي بيستهين بشريط كيميا ولا بيستهين يعني حتة حشيش ولا بستين يقول لك ايه يعني؟ الم يسمع رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يقول وهو يروى عنه انه قال عليه الصلاة والسلام ثلاثة حرم الله عليهم الجنة ومنهم مدمن الخمر. الخمر كل حاجة بتخمر على العقل

45
00:14:05.650 --> 00:14:25.650
يعني المخدرات زيها زي الخمر تماما نفس الحكم بتاعها والعياذ بالله ولكن الناس تستهين بهذا الامر. وقد توعد رسول الله صلى الله عليه وسلم من شرب هذا الخمر ان يسقى من رضغة الخبال في جهنم. ايه ردغة الخبال؟ دي المخدرات بتاعة جهنم بقى. يعني ايه المخدرات بتاعة جهنم؟ ما هو ردغة الخبالة

46
00:14:25.650 --> 00:14:45.650
الخبال دي يعني حاجة بتخبل العقل زي ما كان في الدنيا كده عايز يعيش في السحاب فياخد هزه المخدرات ليقبل والعياذ بالله. فمسلها يشرب ولكن في جهنم والعياذ بالله رضغة الخبال اسمها نفسه يحسسك انه جزاء من جنس. من جنس العمل والعياذ بالله. يعني تجد دايما اللي بيشرب مخدرات ده كل

47
00:14:45.650 --> 00:15:05.650
كل حاجة في حياته ضايعة. كل حاجة زوجته خالعاه. والده متبري منه. والدته حاسة ان هو اكبر حاجة ابتليت بها في حياته. الناس كلها كان هيعاشها كده اي حد بيموت على سوء خاتمة والعياذ بالله تلاقي مسلا يعني ايه على طول حد راح لحقه على طول حد جابه ودفنه الا

48
00:15:05.650 --> 00:15:25.650
من مات على المخدرات والعياز بالله. تلاقيهم لا يكتشفوا اجسادهم الا بعد ان تتعفن في اماكنها. يعني الواحد رأى صور لكثيرين والعياذ بالله لا تجد الا متعفن في مكانه ليه ؟ لان الناس كلها كارهاه ما حدش بيسأل عنه اصلا. فلا يحس يعني احد الناس كان مات في شقته يعني هو

49
00:15:25.650 --> 00:15:45.650
والعياذ بالله يعني الناس ما عرفوش غير لما شموا رائحة يعني فيها يعني جيفة والعياذ بالله ولقوا الذباب مالي باب الشقة وفتحوا دخلوا لقوا الذباب والنمل يأكل في جسده اكلا. وهو بقى له ايام مات والعياز بالله وهو يشرب هذه المخدرات. فلنحذر اخواني في الله. فقد استهان الناس بمثل

50
00:15:45.650 --> 00:16:05.650
هزه الامور استهان الناس بعقوق الوالدين. استهان الناس بعقوق الوالدين. احد الناس وهو يعني فلاح بسيط كده وابنه في معه ابنه فجأة يغضب عليه. فاذا به يصفع اباه بالالم. الراجل يعني مزهول. الناس جاية بتجري تحجز بينهم صفعوا القلم التاني. الناس

51
00:16:05.650 --> 00:16:15.650
يعني فوجئت ان الاب بيقول كلمة اخر كلمة يتوقعوا ان حد يقولها. فاذا به يقول اتنين بس يا ابني. اتنين بس يا ابني. ايه اتنين بس؟ يعني هم مش متخيلين

52
00:16:15.650 --> 00:16:35.650
راجل بيقول ايه فاذا به يقول ان في نفس المكان ده وهو شاب قد ابنه ابوه قلمين فبيقول له انا ضربت ابويا اتنين بس ما تزودش عن اتنين لان انه كما تدين كما تدين تدان كما تدين تدان. اللي هتعمله في الناس هيعمل معك. واللي هتعمله في ابوك هيعمله ولادك معك

53
00:16:35.650 --> 00:16:55.650
اللي هتعمله مع بنات الناس هيتعامل مع زوجتك ومع اختك ومع بنتك والعياز بالله. واللي هتعمله مع اباء وامهات الناس هيتعامل مع والدك ومع والدتك. كما تدين تدان القضية قضية قانون بيحرك حركة الحياة على وجه الارض. اخواني في الله استهان الناس بكثير من المحرمات. استهان الناس بترك الصلاة

54
00:16:55.650 --> 00:17:15.650
بل بترك الصيام والعياذ بالله ولم يدروا ان تارك الصيام اشد عند الله من الزاني ومن شرب الخمر والعياذ بالله. يعني اخواني في استهانة الناس بترك الصلاة. احد الناس كان عنده فندق في وجه الحرم. ولم يدخل مرة للاسف ككثير

55
00:17:15.650 --> 00:17:35.650
ممن يعيشون هناك من اهل البلد ولم يدخل مرة ليصلي في الحرم المكي. ولم يدخل مرة ليصلي فيه. فلما مات وغسلوه وكفنوه ذهبوا به اللي يصلوا به في المسجد اللي في الحرم المكي. فيقول الناس انهم لم يستطيعوا ان يدخلوه من اي باب من ابواب الحرم المكي

56
00:17:35.650 --> 00:17:55.650
مش عارفين مش قادرين يدخلوه من اي باب من الابواب حتى دفن ولم يصلى عليه في الحرم المكي ما عرفوش يصلوا عليه. هو ما رضاش يدخلوا حي فاول الله ان يدخله ميتا. انت ما دخلتوش على رجليك فلن تدخله محمولا والعياذ بالله. الناس استهانت بترك الصلاة. وابن عباس يقول عمن

57
00:17:55.650 --> 00:18:15.650
يا كافر وابن مسعود يقول عمن تركها فاجر. والشافعي يقول عن من تركها كافر. وابو حنيفة يقول عن من تركها فاسق اختلاف العلماء على المدار ده واحد يقول لك الحمد لله ما بسيبش الصلاة ولا حاجة. ده انا يعني شوية بصلي وشوية بسيب. اتدرون من هو تارك الصلاة عند العلماء يا اخواني

58
00:18:15.650 --> 00:18:35.650
تارك الصلاة هو من ترك تلات فروض متتالية. بدون عذر. تارك الصلاة مش اللي بقى له سنة ما بيصليش. تارك الصلاة هو من ترك ثلاثة فروع متتالية بدون عزر ده اللي بيتسمى تارك للصلاة. والعياز بالله. تخيل بقى تخيل ان مالك والشافعي

59
00:18:35.650 --> 00:18:55.650
قالوا انه يقتل حدا يقتل حدا تارك الصلاة اللي يعمل كده هو وابو حنيفة قال لا يقتل ولكن يسجن حتى يصلي او يظل مسجونا حتى يموت يعني اعتقال حتى الموت. شايف الائمة الاربعة بيقولوا ايه؟ في حاجة كثير من الناس تستهين بها الان. كثير من الناس تتوانى عنها الان

60
00:18:55.650 --> 00:19:05.650
بل قد تجد من الناس من يصلي مسلا صلاة الجمعة بس ويسيب بقى الاسبوع. يقول لك والله انا باصلي احيانا واحيانا. هو بيسمي ده هو ساب اسبوع كامل بدون صلاة. في حين ان التلات

61
00:19:05.650 --> 00:19:25.650
فروض متتالية بلا عزر يتركوا يسمى هكزا تارك للصلاة. ومن العلماء من يعني ايه؟ يعني فيه اختلافات كمان ممكن تبقى اشد من هزا ولكن يعني احنا جايبين ايه سبحان الله العظيم الامام احمد قال عن تارك الصلاة انه يستتاب ثلاثة ايام فان لم يصلي يقتل ده ده اقوال الائمة الاربعة

62
00:19:25.650 --> 00:19:45.650
اقوال الايام الراهن اقل عالم في تاريخ الامة الاسلامية على مدى الف وربعميت سنة اقل حكم لتارك الصلاة حكم به عالم من العلماء على مدى الف وربعميت سنة اقل عالم باقول لك يعني اقل حكم يعني ما فيش حد قال حاجة اقل من كده. فيه ناس زودت انما ما

63
00:19:45.650 --> 00:20:05.650
مش اقل من كده قالوا ان تارك الصلاة اشد عند الله من الزاني ومن شارب الخمر والعياذ بالله. تارك الصلاة اشد من هزه الكبائر من هذه الموبقات والعياذ بالله. فكيف نستهين الليل؟ يقول له قل لا اله الا الله عند الموت. يقول له هتنفعني بايه؟ وانا عمري ما سجدده ولا سجدة. سبحان الله العظيم

64
00:20:05.650 --> 00:20:25.650
فهل منا من يموت على هذا والعياذ بالله؟ منا من يموت على هزه المعاصي اخواني في الله محرمات استهان بها الناس للاسف الشديد في رمضان وخارج رمضان بل ان اشد المعاصي تفعل الان في نهار رمضان وبعد رمضان. يعني ونحن على في مكان للتجمع للناس قريب من هزا

65
00:20:25.650 --> 00:20:45.650
اسجد تماما وقاعدين بنتكلم مع الناس من آآ عدة اسابيع. ويعني اتنين واقفين ورايا. واحنا بنتكلم مع الناس على هزا المقهى. اتنين واقفين ورايا واحد بيقول له اقول له انك ما صمتش النهاردة ؟ قال له وانا اقول له انك ما صمتش ولا يوم من اول رمضان. سبحان الله العظيم. يعني الى ماذا وصلنا يا اخواني في

66
00:20:45.650 --> 00:21:05.650
فلنستهين بمسل هزه الخطوط الحمراء في دين الله سبحانه وتعالى. احزر من المال الحرام. من المحرمات التي استهان بها الناس المال الحرام احد اخوانا من الدعاء الى الله يعني جا له تلات اخوات في يوم واحد خبطوا عليه في بيته وسألوا عنه لحد ما وصلوا له. فلما فتح لهم بيستطلع فيه ايه

67
00:21:05.650 --> 00:21:25.650
قالوا له ابونا مات ابونا لسة ميت رحمه الله واحنا التلاتة الليلة كل واحد شاف نفس الرؤية وكل واحد نايم في بيته. كل واحد منا رأى ان ان ابانا يشتعل عليه قبره نارا والعياذ بالله. ان ابوهم قبره ملتهب عليه. دي لما تسمع دي دي مال حرام يا اخوانا. دي اكل ورس والعياز بالله. دين

68
00:21:25.650 --> 00:21:45.650
مال حرام دي اكل مال يتيم؟ ده كتابة ورس اللي ولاد ونسيان بنات يعني لما تسمع حاجة زي دي دي سكة مال حرام والعياذ بالله سكة يعني ايه ؟ يعني اكل بالباطل. فكم انتشر عندنا المال الحرام؟ الاخ ييجي لاخته يقول لها والله البيت اللي ابونا سابه لنا يعني انت عارفة بقى وهو واضع ايده

69
00:21:45.650 --> 00:22:05.650
انت عارفة خدي خمستاشر الف جنيه وامضي لي ان البيت بقى بتاعي. والبيت يساوي اتنين تلاتة مليون جنيه. هزا حرامي. هزا رجل نصاب والعياز بالله. هزا ياكل وصحت ويدخل في بطن اولاده سحت يقول لك ما هي مضت لي. ما هو انت لو خيرتها والموضوع في ايديها عمرك ما تمضي لك. ولكن والعياذ بالله نجد اكل الورس الان

70
00:22:05.650 --> 00:22:25.650
ونجد اكل المال الحرام سواء من حرام او من حلال يعني يعني معصية موجودة في المجتمع وموجودة بكثرة والعياذ بالله اخواني في الله ونحن في خواتيم رمضان ونحن في الساعات الاخيرة من رمضان ونحن لا ندري زي معاوية بن ابي سفيان لما قال كده

71
00:22:25.650 --> 00:22:45.650
ان التمسوا ليلة القدر في اخر ليلة من رمضان. بل ان رسول الله صلى الله عليه وسلم له حديث صحيح وهو يعلمنا بموعد ليلة القدر فقال لتاسعة تبقى لسابعة تبقى لخامسة تبقى. العلماء قال لك يعني ايه الكلام ده ؟ قال لك يعني لو رمضان تلاتين يوم زي السنة دي كده فلكيا لو

72
00:22:45.650 --> 00:23:05.650
تلاتين يوم ليلة القدر ممكن تيجي في الليالي الزوجية ما تجيش في الليالي الفردية. تاسعة تبقى دي اتنين وعشرين وسابعة طبقة دي اربعة وعشرين. وخامسة طبقة دي ستة وعشرين يعني الليالي الزوجية فلا نتهاون ابدا في خواتيم رمضان. فقد انقضى رمضان وسينقضي العمر كله كما انقضى. رمضان

73
00:23:05.650 --> 00:23:25.650
اخواني في الله اوعى تضيع اللي انت عملته في رمضان. اوعى تضيع اوعى تهد اللي انت بنيته في رمضان. تخيل واحد سافر يشتغل برة وملى. يعني يحوش فلوس وشقى عمره وضغط على نفسه وهو راجع عشان يتمتع بالمال في بلده. واحد قال له هات الفلوس اشغلها لك. طلع نصاب. ضيع له تحويشة عمره كلها. الراجل ده

74
00:23:25.650 --> 00:23:45.650
اندم على تحويشة العمرة قد ايه ؟ يا جماعة كذلك الحسنات اللي احنا خرجنا بها من رمضان. لما نضيعها في معاصي بعد رمضان والعياز بالله. او وشباب يضيعوها في ليلة العيد بس اكثر ليلة يعصى فيها الله. في امة محمد هي ليلة العيد. فكيف يؤثر فينا

75
00:23:45.650 --> 00:24:05.650
او نزعم ان الصيام اثر فينا اكثر ليلة ترتكب فيها الكبائر ويشرب فيها المخدرات ويكثر فيها التبحر وعد بقى الليستة من اولها لاخرها كده. اول ليلة في العيد بعد تلاتين يوم صيام وقيام. ثم نزعم ان العبادة تؤثر فينا جميعا. سبحان الله العظيم

76
00:24:05.650 --> 00:24:25.650
يعني اوعى تضيع اللي انت عملته في رمضان. اوعى تضيع اللي انت بنيته في رمضان من العبادات بسوء الاخلاق. اوعى تضيع اللي انت عملته في العبادة في رمضان بقطيعة رحم في العيد فلا يدخل الجنة قاطع. يجري على باب الجنة ومعه حسنات رمضان. انا معي ليلة قدر ومعي ومعي. وبعد كده يفاجأ ان ممنوع ممنوع

77
00:24:25.650 --> 00:24:45.650
ليه؟ لان عقوبة سوء المعاملات ضيع حسن العبادات. لا يدخل الجنة قاطع. اوعى تضيع اللي انت عملته في رمضان بمال حرام بنظر حرام باي سعي الى الحرام والعياز بالله. تخيل لو انت بشرت دلوقتي انك انت ورست مليون جنيه او ورست يعني عقارات

78
00:24:45.650 --> 00:25:05.650
عظيمة هل هتضيع الورس اللي انت ورثه ده؟ انت دلوقتي خارج من رمضان معك ما هو اعظم. قال تعالى والباقيات الصالحات خير عند ربك فثوابا وخير املا. خير املا. الامل في الدنيا في الاعمال الصالحة اللي انت عملتها. القيام اللي انت قمته السنة دي اشد

79
00:25:05.650 --> 00:25:25.650
تأمين لمستقبلك من اي حتة ارض تملكها. الصيام اللي انت صمته السنة دي اشد تأمين لمستقبلك ومستقبل اولادك من بعدك. من اي مال ممكن وخير وخير املا. يعني لا نقول كما قال تعالى ولا تكونوا كالتي نقضت غزلها من بعد قوة انكاث

80
00:25:25.650 --> 00:25:45.650
بعد ما ينسج السوب يقوم فكه فتلة فتلة بقى. بعد ما تعب في رمضان وبنى حسنات. يعني يقبل بها على الله سبحانه وتعالى. يبدأ يضيع ده في معاصي او في غفلة بعد رمضان. اخواني في الله كيف نثبت بعد رمضان؟ السؤال المشهور دايما اعمل ايه؟ كثير من الناس يقول لك انا

81
00:25:45.650 --> 00:26:05.650
بعض الطاعات الكبيرة باقع في معاصي كبيرة. انا بعد ما يعني رمضان الاقي نفسي وقعت في معصية كبيرة ليه؟ ما هو ربنا سبحانه وتعالى قالها فاذا فرغت ايه فانصب فاذا يعني ايه يعني بالتعبير بتاعنا كده ما تريحش. ما تريحش الطاعة عاملة زي حصن. الشيطان عايز ينش كل واحد مننا

82
00:26:05.650 --> 00:26:15.650
طول ما انت بتتنقل من حصن لحصن من طه لطه. الشيطان مش عارف يعمل لك حاجة. اللي هيريح بقى شوية يخرج من حصنه ويريح. الشيطان ممكن على طول يصيب ولا

83
00:26:15.650 --> 00:26:35.650
اعوذ بالله. لزا قال تعالى فاذا فرغت فانصب. قال العلامة الانوسي في روح المعاني. قال اي كلما فرغت من طاعة فانصب في الطاعة التي تليها فاذا فرغت فانصب ما تريحش. لو فيه وباء في بلد وزارة الصحة بتعمل ايه ؟ بتجيب مصل عشان تحصن الناس من هذا الوباء

84
00:26:35.650 --> 00:26:55.650
احنا دلوقتي عندنا مشكلة كبيرة بعد رمضان وهي الفتور بعد رمضان. او ترك الطاعة بعد رمضان او عدم السبات على الطاعة. بعد رمضان الحل ان الواحد ياخد مصل من دلوقتي ايه المصري من دلوقتي ما تريحش من الوقتي حدد ايه العبادة اللي انت خرجت بها من رمضان؟ ايه الحاجة اللي انت هتسبت عليها بعد رمضان؟ ناوي

85
00:26:55.650 --> 00:27:15.650
بتخرج بخط سير ايه؟ بعد رمضان. اخواني في الله هذه امور في غاية الخطورة. امور في غاية الخطورة. احنا مش بنتكلم على يعني آآ طقم هدوم جميل نفسك تجيبه لنفسك او لابنك. ولكن ما عكش فلوس تجيبه وزعلان قبل العيد. ولا بنتكلم مسلا على شاب مننا شال مادتين في الدراسة وكان نفسه

86
00:27:15.650 --> 00:27:35.650
تطلع سليم ولكن شالهم وخلاص ولا بنتكلم على شاب كان نفسه يتقدم لفتاة. ولكن تقدم من وافق عليه اهلها وحزين ان هو لم يتزوج. احنا بنتكلم يا اخوانا عن مصيري ومصيرك. احنا بنتكلم عن الجنة والنار. احنا بنتكلم عن اخطر قضية. ممكن اي حد مننا يتعرض عليه لها. تخيلوا لو واحد دخل على زوجته فجأة

87
00:27:35.650 --> 00:27:55.650
قال لها يلا بسرعة لمي شنطك وجهزي حاجتك. الم ايه شنطة هاند باك لمي كل حاجة. الم كل حاجة ليه؟ احنا احنا رايحين فين؟ احنا مسافرين مسافرين فين جمصة ولا راس البر مسافرين السعودية السعودية جه فجأة كده طب مسافرين امتى بعد شهر ولا شهرين ده الطيارة هتطلع بعد خمس ساعات خمس ساعات

88
00:27:55.650 --> 00:28:05.650
وده حصل حاجة في عقله ولا ايه ؟ طب هو احنا هنقعد هناك ايه عمرة ولا ايه ؟ ده احنا هنقعد هناك عشر سنوات. عشر سنوات هزا الرجل يعني هل جن في عقله؟ يا اخواني

89
00:28:05.650 --> 00:28:15.650
بسم الله الذي لا يستعد للموت اشد جنونا من هذا الرجل. ليه؟ لان الراجل ده دخل على مراته فجأة قال لها احنا هننتقل من دولة لدولة. انما ملك الموت بييجي

90
00:28:15.650 --> 00:28:35.650
بينقلني وبينقلك من عالم لعالم الراجل ده قالها نرجع بعد عشر سنين ملك الموت لما بينقل حد مننا مبيرجعش تاني الدنيا خلصت خلاص ومن ورائهم برزخ الى يوم يبعثون. الراجل ده قال لها الطيارة هتطلع بعد خمس ساعات. يا دوبك مسافة الطريق. ملك الموت لا يمهل اذا نزل خلاص. في لحظة الاجل بينزل

91
00:28:35.650 --> 00:28:55.650
الذي لا يستعد للموت وللقاء الله سبحانه وتعالى في اي لحظة يعني يعني اشد يعني اشد من هذا من هذا الرجل يبقى احنا بنتكلم في قضية في غاية الخطورة يا اخواني في الله. يعني احنا في اخر رمضان وفي اخر ساعات من رمضان. ولا ندري من المقبول فنهنيه؟ ومن المخذول

92
00:28:55.650 --> 00:29:15.650
سنعزيه. الناس اللي قاعدة دلوقتي قدامي منهم ناس منا يا اخوانا احنا قاعدين في المسجد اهو في بيت ربنا سبحانه وتعالى. يعني ربنا يكرمنا كما اكرمنا بجواره فيه في بيته سبحانه وتعالى احنا قاعدين دلوقتي ما احناش عارفين مين فينا اللي اتقبل ومين فينا اللي خذل؟ من ضمن اللي قاعدين دول في ناس فازت بليلة القدر ميزانها زاد تلاتة

93
00:29:15.650 --> 00:29:35.650
تمانين سنة عبادة وفيه ناس نفزتش بها. راحت عليها والعياز بالله. بس ده مين وده مين؟ ما نعرفش. احنا لو كنا تجار نزلنا نتاجر وراجعين كل واحد عارف في جيبه كم بالظبط. انما ما حدش فينا عارف الوقتي هو طالع بايه. ما حدش من المقبول ومن المخذول. احنا فينا ناس دلوقتي هتنادى بسبب رمضان اللي

94
00:29:35.650 --> 00:29:55.650
اللي فات ده من ابواب الجنة التمانية. وفينا ناس ما حصلتش ده. فينا ناس يا اخوانا عفي عنها. دعاء ليلة القدر. اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عني. انتم عارفين يعني ايه اعفو عني؟ اعفو عني ان استجابها الله منك ستدخل الجنة بلا حساب ولا عذاب

95
00:29:55.650 --> 00:30:15.650
بلا حساب ولا عذاب. هو ده معنى كلمة اعف عني. غير كلمة اغفر لي. غير كلمة ارحمني غير غير. كلمة اعف عني عفو ملكي من ملك الكون كله سبحانه وتعالى. معناها ان ذلك الرجل سيدخل الجنة بلا حساب ولا عذاب. عشان كده النبي عليه الصلاة والسلام

96
00:30:15.650 --> 00:30:35.650
يعني اصطفى واختار هزا الدعاء لليلة القدر لانه دعاء له قدر يناسب ليلة القدر. دعاء بالعفو يا رب. ان يعني حتى مش عتق من من النار كان ممكن يقول للسيدة عائشة يعني ازا يعني جاءت ليلة القدر فقول اللهم اعتق رقبتي من النار لا ده العفو ده معناه دخول الجنة بلا حساب ولا عذاب

97
00:30:35.650 --> 00:30:55.650
منا ناس ربنا عفا عنها. ومنا ناس ممكن ما تكونش اخزت هزا العفو. ولكن مين ده؟ ومين ده؟ ما احناش عارفين. ولكن فيه علامات ممكن تعرف منها المقبول ربنا يفتح له في طاعته. المقبول ربنا يفتح له ابواب طاقته بعد رمضان. لان الخير لا يأتي الا بالخير

98
00:30:55.650 --> 00:31:15.650
المقبول هيحس ان هو خارج من رمضان. قلبه اشد اقبالا على الله من قبل رمضان. اللي هيرجع بعد رمضان نسخة منه قبل رمضان ده يا اخوانا يخشى ان يكون رمضان لم يؤسر فيه اصلا. لم يؤثر في رمضان ولم يؤثر وهو في رمضان. والعياز بالله. اللي هو هيرجع نسخة. انما المقبول

99
00:31:15.650 --> 00:31:35.650
قل ده علامته انه خارج نائل عارف نقلة العربية ناقل فيه نقلة في علاقته بربنا سبحانه وتعالى فيه عبادة جديدة ما كانتش موجودة فيه ثغر من الدين جديد ما كانش واقف عليه. فيه اقبال على الله اعلى. اللي خارج متغير لو رمضان غيرك يبقى انت بازن الله يرجى ان تكون من المقبولين

100
00:31:35.650 --> 00:31:48.000
فين اخواني في الله كل واحد مننا خارج من رمضان الوقتي بازن الله صفحة بيضا. انت خارج من رمضان ان شاء الله صفحة بيضا. بازن الله وهذا املنا في الله

101
00:31:48.000 --> 00:32:08.000
خارجين بعد القيام وبعد التراويح. وبعد من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له. من قام غفر له. من قام ليلة القدر غفر له. بعد كل كل فرص المغفرة دي احنا بنرجو من الله سبحانه وتعالى الذي لم يبلغنا رمضان الا وهو يريد ان يغفر لنا سبحانه وتعالى. بنرجو ان يكون كل

102
00:32:08.000 --> 00:32:18.000
في واحد مننا دلوقتي صفحة بيضاء كل واحد منا كان داخل رمضان صفحة مليانة شخبطة بقى ومليانة سواد. كل ده راح. يا ترى هتملى في الصفحة البيضاء دي ايه بعد رمضان

103
00:32:18.000 --> 00:32:38.000
يا ترى هتحافظ على بياضها ونقائها وطهارتها ولا يعني ممكن لا نحافظ على هذا؟ اخواني في الله رمضان بداية وليس نهاية رمضان بداية. الم تسمعوا الى قول الله سبحانه وتعالى وجاء من اقصى المدينة رجل يسعى كان في اقصى المدينة بيعبد ربنا. احنا دلوقتي عاملين زي الراجل

104
00:32:38.000 --> 00:32:58.000
احنا دلوقتي قاعدين بنعبد ربنا واللي معتكف واللي قاعد في الجامع طول الليل واللي ختم كزا ختمة فاحنا قاعدين في اقصى المدينة بنعبد ربنا. الراجل ده لما الواقع في سورة ياسين عمل بطولة ربنا خلدها في القرآن ليوم القيامة. المفروض اللي خارج من رمضان ده خارج بطل خارج يعمل حاجة لدين ربنا

105
00:32:58.000 --> 00:33:46.100
وتعالى. اخواني في الله يعني الصفحة البيضاء اللي احنا خارجين بها من رمضان يعني نريدها انها تزداد طهارة على طهارة وتزداد نقاء على نقاء اقول قولي هذا واستغفر الله الحمد لله وكفى وصلاة وسلاما على عباده الذين اصطفى. اما بعد اللي ضاع منه رمضان يعمل ايه؟ اللي فرط في رمضان وحس ان رمضان راح منه

106
00:33:46.100 --> 00:34:06.100
يعمل ايه؟ يا اخوانا قال تعالى والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا. طب يا رب ليه ما قلتش لنهدينهم سبيلنا؟ ليه سبل؟ ليه يا رب وقلت ان الطرق لك كتير. يا اخواننا لو كان ربنا ما يرضيهوش غير حاجة واحدة. كان ناس كتير قوي مننا ما عرفتش ترضي ربنا. لو كان ربنا ما يرضيهوش غير الصيام كان المريض

107
00:34:06.100 --> 00:34:16.100
ما عرفش يرضي ربنا. لو كان ربنا ما يرضيهوش غير القيام كان اللي مطحون في الشغل طول النهار ما عرفش يرضي ربنا. لو كان ربنا ما يرضيهوش غير الصدقة كان

108
00:34:16.100 --> 00:34:36.100
الفقير ما عرفش يرضي ربنا. ولكن من رحمة ربنا ومولانا ان ربنا فتح لنا ابواب لا حصر لها. عشان كل واحد يبقى قدامه فرصة يرضي ربنا سبحانه وتعالى. عشان كده رمضان راح. خلاص عندنا شوال. ستة من شوال ثم اتبعه ستة من شوال. بعد شوال عشر من ذي الحجة افضل

109
00:34:36.100 --> 00:34:56.100
ايام الدنيا عند الله سبحانه وتعالى. المواسم لا تنتهي. يبقى اللي راح منه رمضان اللي حصل له زروف في رمضان. اللي ما قدرش يجتاز كما كان يتمنى اللي ربنا شرح صدره للتوبة والهداية في اخر ايام رمضان. ما كانش لحق يغنمه المواسم مواسم الطاعة. لا تنتهي. رمضان اسبت ان انت

110
00:34:56.100 --> 00:35:16.100
تقدر انت قدرت تصوم تلاتين يوم وقدرت تقوم تلاتين ليلة. وقدرت ان انت تصوم اليوم ستاشر ساعة في عز اشد فترة حرب السنة كلها وقدرت مع زلك انك تصوم وتواصل بفضل الله. وكان وراك شغل وكنت بتنزل وكنت بتقضي مشاويرك. كنت تعبان وكنت دايخ وكنت هبطان

111
00:35:16.100 --> 00:35:36.100
ولكن قدرت بفضل الله. وكنت بتفطر وتنزل تصلي العشاء في الجامع. وتصلي التراويح في الجامع. وتروح تريح وتنزل تصلي التهجد في الجامع. كانك اننا مجتمع من الملائكة ولسنا مجتمع من البشر. ربنا سبحانه وتعالى ارسل لنا رمضان كرسالة ان كل واحد مننا يقدر ما تقولش انا

112
00:35:36.100 --> 00:35:46.100
ما اقدرش اصوم ما اقدرش اقوم. رمضان اسبت انك تقدر تعمل حاجات عمرك ما كنت تتخلف تقدر عليها. لو انا جيت قلت لك ان في واحد في اي شهر عادي عمل اللي انت

113
00:35:46.100 --> 00:36:06.100
عملته في رمضان انت مش هتصدق. هتقولوا هو فيه بني ادم بيعبد ربنا كده! ولكن شف انت عبدت ربنا! في رمضان قد ايه! يا اخواني في الله ترحيلة الشيطان بيضحك بها على كل واحد مننا انه يقول له مش هتقدر مش هتقدر تسبت مش هتقدر تكمل مش هتقدر تعبد مش هتقدر رمضان ربنا

114
00:36:06.100 --> 00:36:26.100
سبحانه وتعالى يعني ربنا سبحانه وتعالى علمنا فيه ان انت تقدر تعمل اكتر مما تتخيل وتقدر تعبد ربنا اكتر من تتصور وتقدر تقرب من ربنا سبحانه وتعالى اكثر مما تتوقع يبقى ليه؟ لما انت تقدر تقرب من ربنا اكتر من كده ما نقربش ليه يا اخواننا

115
00:36:26.100 --> 00:36:46.100
يا اخوانا الناس الان منشغلة عن الدار الاخرة والدار الاخرة يعني واحد تكلمه عن يوم القيامة يقول لك كلمني عن الحياة ما تكلمنيش عن الموت. سبحان الله سبحان الله والله سبحانه وتعالى يقول الذي خلق الموتى والحياة الموت قبل الحياة. لان انت ممكن تتجوز وممكن ما تتجوزش وممكن تخلف وممكن

116
00:36:46.100 --> 00:37:06.100
ما تخلفش وممكن تختنق وممكن ما تختناش. انما ما فيش حاجة اسمها ممكن تموت وممكن ما تموتش. احنا بنتكلم عن قضية الكل فيها سواسية. الكل منتظر هزا الامر ومنتظر هزه ومنتظر هزه اللحزات اللي هيقف فيها بين ايدين ربنا سبحانه وتعالى. بنتكلم عن الدار الاخرة يا اخواني ونحن

117
00:37:06.100 --> 00:37:26.100
اتحدس عن الفاز يقول لك بعس يعني ايه بعس ؟ ده البعس ده عالم من العوالم. البعس ده يبدأ الاول ببعس الملائكة. ملايكة سبع سماوات يبعسوا من الله يوم الروح والملائكة صفى. بعد كده الملائكة تنتشر على الحوض والميزان والصراط. وفي ظل العرش وتنتظر الصاعدين من القبور وو. وبعد

118
00:37:26.100 --> 00:37:46.100
كده تجمع ذرات تراب كل واحد مننا من كل مكان في الارض. بعد كده تتكون الاجساد. بعد كده تنفخ الارواح. بعد كده تبعثر القبور واذا القبور باثرت. الملايكة تطلع مليارات البشر من تحت التراب. تبعثر الارض وطبقات الارض. عشان يطلع كل واحد ادفن في كل هذه الطبقات

119
00:37:46.100 --> 00:38:06.100
ولو من مية الف سنة لو دفن في اي طبقة من الطبقات وتراكم عليه الجبال وتراكم عليه. كله بيطلع حتى يأتي لحزة الخروج الرهيب من مئات المليارات من البشر ومئات المليارات من الجن. والوحوش بتحشر. ابليس طالع من تحت التراب. الموؤدة طالعة شاب شعر رأسها

120
00:38:06.100 --> 00:38:26.100
وهي لا تحاسب اصلا. فما بالك بمن؟ فما بالك بمن سيحاسب في هذا الموقف الكل طالع في هذا الموقف الرهيب؟ عشان يعني كل ده يا اخواننا ده ساعات ساعات اولى من يوم القيامة عشان بعد كده الناس تبدأ تفوج بقى وتبدأ تتجمع في حاجة تانية اسمها الحشر. الحشر ده تفويج الناس

121
00:38:26.100 --> 00:38:46.100
المؤمنين هنا الكفار هنا الزناة هنا الصوامين هنا القوامين هنا الدعاة هنا العلمانيين هنا كل طائفة تميزت بعمل صالح او بعمل والعياذ بالله يبدأ يتفوج يوم القيامة البشر. تخيل كده انا عايز اسألك مفاجآت التفويج. اما تلاقي واحد لقى نفسه مع رمز من رموز الفجور في الارض

122
00:38:46.100 --> 00:39:06.100
فلان مسلا اللي كان من افجر خلق الله في الارض وكان بيفعل للافعال. ازاي ده بقى مع ده؟ يقول لك يحشر المرء مع من احب مع من كان بيحب وكان معلق صور وكان عامل رنة المحبول رنته. يعني خاف خاف من هذا. واحد يلاقي نفسه مع النبي عليه الصلاة والسلام. او مع ابو بكر وعمر يا رب انا ما عملتش حاجة ابقى بها

123
00:39:06.100 --> 00:39:26.100
كده يحشر المرء مع مع من احب مفاجآت التفويج يا اخوانا. المفروض ان كل واحد مننا دلوقتي يبقى عارف هو هيبقى فين. يعني انت تخيل كده لو التفويض ده لو الحشر ده دلوقتي لو احنا هنخرج من الجامع على ارض المحشر. انت هتبقى مع مين؟ انت قيامك يخليك تقف مع القوامين

124
00:39:26.100 --> 00:39:46.100
كلام خطير جدا يا جماعة. كلام خطير. ما فيش اخطر من كده. انا دلوقتي مش باقول لك فلوسك توقفك مع الاغنيا ولا صحتك توقفك مع الرياضيين ولياقتك البدنية ولا انا بقول لك دلوقتي انت يوم القيامة هتقف مع مين ؟ اخطر لحظات حياتك واخطر لحظات بيتحدد فيها مصير كل واحد مننا. انت صيامك

125
00:39:46.100 --> 00:40:06.100
وقفك مع الصوامين. انت ذكرك لله يوقفك مع الذكارين. انت عبادتك توقفك مع العباد. انت جهدك في الدعوة الى الله يوقفك مع الدعاء. انت جهادك يوقفك مع المجاهدين انت طلبك للعلم يوقفك مع العلماء. يا اخوانا لازم كل واحد مننا يخطط لمستقبله. يعرف انا هبقى فين. انا هبقى مع مين

126
00:40:06.100 --> 00:40:26.100
لازم يركز اللي داخل البورصة ومعه ميت الف جنيه ولا حاجة. يشوف شركة شكلها كسبان اوي ويحط تمانين في المية من الاسهم فيها. وبعد كده بقى الشركات بقى ايه الف هنا وخمسمية هنا وتلتمية هنا يقول لك يا عم يمكن ايه؟ يمكن تصيب يعني بازن الله سبحانه وتعالى. او بالزبط كده انت تمانين في المية من جهد عبادتك مركز فيه

127
00:40:26.100 --> 00:40:46.100
عبادة ايه؟ ايه العبادة اللي انت مركز فيها؟ تقف بها مع اهلها يوم القيامة. الم تسمع حديس النبي صلى الله عليه وسلم؟ الايمان بضع وسبعون شعبة يعني بضعوا سبعين نوع من انواع العمل الصالح. انت الوقتي ايه العمل اللي انت مركز فيه؟ الدين عايز تركيز يا اخواننا. الدنيا الناس مركزة فيها جدا

128
00:40:46.100 --> 00:40:56.100
سواء من نالها او من لم ينالها. سواء من بسط له فيها او من قدر عليه رزقه فيها. ناس مركزة مع الدنيا. طب مين اللي مركز مع الاخرة؟ مين اللي مركز؟ انا هقف

129
00:40:56.100 --> 00:41:16.100
فين؟ ده ده التفويج بعد كده الناس هتفوج بقى. يا اما والعياذ بالله. ناس تفوج الى جهنم اذا هو مش ارض المحشر دي الاول وبعد كده الميزان والصراط والعرض على الله هو فيه ناس من الضال للنار! من القبر للنار قالها الله سبحانه وتعالى عن ال فرعون. النار يعرضون عليها غدوا وعشيا

130
00:41:16.100 --> 00:41:36.100
فيوم تقوم الساعة ادخلوا ال فرعون اشد العذاب. مين اللي يدخلوا اشد العذاب دول؟ الم تسمع قول الله افتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك منكم الا خزي في الحياة الدنيا ويوم القيامة يردون الى اشد العذاب. ده مين اللي بيؤمن ببعض الكتاب ويكفر ببعض الكتاب

131
00:41:36.100 --> 00:41:56.100
ده اللي بيسمى الان العلمانية. اللي هو انا يعني القرآن والسنة ما فيش حاجة اسمها تسليم مطلق لهم. لأ. الاول اعرض الموضوع على عقلي. يا رب انت قلت دي ليه؟ وحكمت بالحكم ده هنا ليه؟ وعملت الحد الفلاني ده هنا ليه؟ بيحاسب ربنا. عارفين اللي بيتحاسب حساب الملكين؟ ده بيحاسب ربنا اللي

132
00:41:56.100 --> 00:42:06.100
بدأوا بيقولوا انت عملت دي ليه وما عملتش دي ليه ؟ وشرعت دي ليه وما شرعتش دي ليه ؟ تخيلوا لو حد مننا راح لدكتور من الدكاترة فالدكتور كتب له الروشتة. قال له استنى بقى

133
00:42:06.100 --> 00:42:16.100
الدكتور وريني اللي انت كاتبه ده الاول. انت كاتب لي هنا حقن ليه ؟ ما كتبتها ليش حبوب ليه ؟ والدواء ده انت كاتبه لي تلات مرات في اليوم ليه ؟ ليه مش

134
00:42:16.100 --> 00:42:26.100
اربعة وليه مش اتنين وليه مش مرة؟ والدوا ده قلت لي ان انا هاخده الاول يومين وبعد كده هسيبه واقلب على دواء تاني. ليه بقى ؟ القصة دي شكلها ايه وانت عملت كده ليه ؟

135
00:42:26.100 --> 00:42:36.100
ما انت لازم تفهمني والا مش هاخد الدواء بتاعك. انت لازم تفهمني ايه اللي انت بتقوله اللي انت كاتبه وكتبت الدواء ليه وما كتبتش الدواء ده ليه ؟ واشمعنى كتبت الدواء

136
00:42:36.100 --> 00:42:56.100
بتاع العرض الفلاني. يا اخوانا تخيلوا لو واحد تعامل مع دكتور كده ينفع فيه ناس بتتعامل مع ربنا اسوأ من كده. يا رب انت شرعت دي ليه بيحاسب ربنا في الدنيا. فمسل هؤلاء والعياذ بالله يوم القيامة يردون الى اشد العذاب. لانه حقيقة ما بيعبدش ربنا. ده بيعبد مصلحته

137
00:42:56.100 --> 00:43:16.100
بيعبد على قد ما هو بيفكر. فيه ناس بتفوق في ارض الحشر الى ارض الحشر العامة. يقف في ارض الحشر كده العمة والشمس على بعد من الرؤوس يعني تخيل كده تارك الزكاة والعياز بالله اللي كان عنده متين راس تلتمية راس جمال بقى مواشي بقى

138
00:43:16.100 --> 00:43:36.100
كار بقى ومش راضي يطلع الزكاة بتاعتها. تيجي الحظيرة بتاعة المواشي بتاعته اللي كانت في الدنيا. تيجي نسخة منها في ارض المحشر. ويدخل الحظيرة مع البهائم بتاعته ده ايه؟ ويتقفل عليهم خمسين الف سنة. ولكن هذه البهائم لم تعد مسخرة له. وانما نزعت تسخير فصارت وحوشا

139
00:43:36.100 --> 00:43:56.100
خمسين الف سنة تطؤه باقدامها وتضربه برؤوسها وتعضه باسنانها. في الحديس الصحيح عن النبي عليه الصلاة والسلام ده تارك ارض المحشر دي عالم. فيه بقى مكان تالت بيفوج اليه الناس. لا هو النار ولا ارض المحشر. المكان ده اسمه ظل عرش الله. المقصورة الملكية يوم القيامة

140
00:43:56.100 --> 00:44:16.100
تمام. كل الناس خايفة ودول الملايكة بتطمن فيهم. كل الناس عارية. ودول الملايكة بتلبسهم من حلل الجنة. كل الناس عطشانة ودول النبي عليه الصلاة والسلام اسقيهم بايديه. كل الناس تخيلوا بقى اللي واقفين في ظل عرش الله. انا عايزك تتخيل بس حاجة واحدة. حاجة واحدة بس. الواحد لما بيتخيلها يعني يكاد

141
00:44:16.100 --> 00:44:36.100
يتفتت قلبه يا اخواني. يعني احيانا من الضحك واحيانا من الحزن. انا عايزك تتخيل احساس انتم فاكرين اللي واقف في ظل عرش الله دول الكفار والملاعين واللي واقف اللي واقف في في عرض الحشر دول الكفار والملاعين واللي واقف في ظل عرش الله. دول المسلمين يا اخوانا اللي واقف هنا مسلم واللي

142
00:44:36.100 --> 00:44:56.100
مسلم ولكن ده كان مسلم غافل وده كان مسلم مجتهد. انا عايزك تتخيل احساس مسلم واقف فيه. حر الشمس العرق يلجمه الجاما وهو بيبص لواحد تاني ممكن كانوا عارفين بعض وهو واقف في ظل عرش الله بيشرب من ايد رسول الله

143
00:44:56.100 --> 00:45:16.100
وسلم من حوض النبي اللي ممدود من نهر الكوثر وهو على منبر منابر النور. تخيل الاحساس ده شفت في الدنيا اما واحد بيقف كده تعدي عربية مرسيدس ولا عربية يعني عمر ولا حاجة يقول لك يا عم هي دي الناس اللي عايشة. اهو ده يوم القيامة لما هيبص للي في ظل عرش الله يقول لك يا عم هي دي الناس اللي عايشة

144
00:45:16.100 --> 00:45:36.100
الم تسمع قول الله يقول يا ليتني قدمت لايه؟ لحياتي هي دي العيشة ولا بلاش؟ اللي الناس كانت مخدوعة في الدنيا تبص لمن اوتي من فالدنيا لأ دي بتتقال يوم القيامة وده مسلم وده مسلم وده كان بيقول لا اله الا الله وده كان بيقول لا اله الا الله ولكن ده واحد مجتهد

145
00:45:36.100 --> 00:45:56.100
وده واحد والعياذ بالله كان غافل. لذا قال العلماء ان الغافل اخطر من العاصي. لان العاصي اللي بيقع في الذنوب لو جاء له اي فرصة توبة عارف وحش بيتوب. انما الغافل ده اللي بيعمل حاجة وحشة ولا حاجة حلوة. ده متهيأ له انه كويس. فبيقضي عمره والعياذ بالله وهو لا يدري الى اين

146
00:45:56.100 --> 00:46:16.100
سيذهب اخواني في الله في هذه الساعات الاخيرة من رمضان يعني يجب ان نجدد العهد مع الله. ويجب ان نجدد العزم على عبادة الله ويجب ان نجدد العزم على طاعة الله ظل عرش الله اللي احنا بنقوله الوقت دهو اللي بنتكلم عنه الوقت دهو رسول الله صلى الله عليه وسلم قال عليه عليه الصلاة والسلام

147
00:46:16.100 --> 00:46:36.100
ان من شروط الوقوف له رجلان تحابا في الله. يعني الصحبة الصالحة فاحذروا يا اخواني في الله من صحبة السوء. احد اخوانا اللي كنا في من ايام في القاهرة مع بعض يعني خارج من مسجد كده في شارع عباس العقاد فخارج من المسجد فلقى اربعة شباب هيركبوا سيارة وطالعين بقى يعيشوا حياتهم في ليلة من

148
00:46:36.100 --> 00:46:56.100
قالوا رمضان يعني فاق وقف كلمهم هو الاخ مش مش مجمع حاجة يقولها لهم اكتر من كلمة واحدة سمعها وبيقولها لهم قال لهم يا شباب اللي مش اعتبر ربنا هيخليه عبرة. فهم بصوا له كده مش فاهمين ايه اللي نزل عليهم فجأة بيقول لهم الكلام ده. قالوا له انت بتقول ايه ؟ قال لهم يا شباب اللي مش هيعتبر ربنا يخليه عبرة

149
00:46:56.100 --> 00:47:06.100
هو مش واخد باله من اي كلمة غير الكلمة اللي بيقولها لهم دي. كلمة عرف يقولها وبيقولها. فشاب فالتلاتة يعني ايه قلبوه كده ودخلوا ناحية العربية. وشاب صغير كده اسمه

150
00:47:06.100 --> 00:47:16.100
احمد وقف ما بينه وما بين اصحابه بيقول له يعني ايه هيبقى عبرة؟ قال له يعني اللي مش هيعتبر ربنا هيخليه عبرة. فالشاب واقف مش عارف يروح مع اصحابه ولا يدخل معه

151
00:47:16.100 --> 00:47:36.100
صلي في الجامع لحد ما التلاتة قرروا وقاموا شادينه معه في العربية معهم في العربية واستسلم لصحبة السوء والعياذ بالله. يعني اخوانا الكلام ده كان في مسجد في شارع عباس العقاد. عباس العقاد اخره بتطلع الاوتوستراد. فيقولون ان العربية اللي فيها الاربعة شباب ديت اول ما وصلت لحد اخر عباس العقاد وهي عندها

152
00:47:36.100 --> 00:47:56.100
اول الاوتوستراد دخلوا في عمود نور وانفجرت السيارة والعربية ولعت والعياذ بالله بيقول لك الناس كانت بتتفرج ما حدش قادر يتدخل لدرجة ان هم ما خرجوش شباب جسس خرجوهم بودرة والعياز بالله من الحريق وظلت السيارة ايام الناس تصورها من منزر الحادسة اللي حصلت ده واحد تردد تردد ده واحد

153
00:47:56.100 --> 00:48:16.100
ادي الصحبة السوء شدته يا اخواننا يا اخوانا مش عايزين نتردد عايزين نفصل في طريق ربنا وعايزين ننطلق الى الله سبحانه وتعالى. اللهم تب علينا توبة اللهم تب علينا توبة ترضيك. اللهم تب علينا توبة لا نرد على اعقابنا بعدها ابدا. اللهم طهر مصر من الشهوات والمنكرات. اللهم

154
00:48:16.100 --> 00:48:36.100
مطهر مصر من من الفتن ما ظهر منها وما بطن. اللهم طهر مصر من المواقع السيئة. اللهم طهر مصر. اللهم طهر مصر من كل كل من يحارب شرعك ويحارب دينك. اللهم يا ربنا اللهم ائذن لدينك ان يسود. واذن لشرعك ان ينتصر. واذن لكتابك ان

155
00:48:36.100 --> 00:48:56.100
اللهم انزل هدايتك على اهل مصر. اللهم انزل هدايتك على قلوب شبابها. وفتياتها ورجالها ونسائها واطفالها اللهم اذل لاخواننا في سوريا قبل العيد بعيد. اللهم اغثهم. اللهم اجرهم. اللهم سبتهم. اللهم انتقم من بشار ومن عاونك

156
00:48:56.100 --> 00:49:16.100
اللهم اجر اخواننا في سوريا واجر اخواننا في بورما واجر اخواننا في فلسطين. اللهم يا ربنا مددك. اللهم استعملنا ولا تستبدلنا. اللهم استعملنا لنصرة دينك في الارض. يا رب العالمين. اللهم لا تجعل اخر عهدنا بالصيام رمضان. اللهم كما اعنتنا على الصيام

157
00:49:16.100 --> 00:49:33.550
في رمضان فاعنا عليه بعد رمضان. وكما اعنتنا على القيام في رمضان فاعنا عليه بعد رمضان. وكما اعنتنا على تلاوة القرآن في رمضان فاعنا عليها بعد رمضان انك ولي ذلك والقادر عليه. سبحانك اللهم وبحمدك. اشهد ان لا اله الا انت. استغفرك