﻿1
00:00:00.250 --> 00:00:18.550
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد

2
00:00:18.800 --> 00:00:41.000
فاسأل الله سبحانه وتعالى ان يسددنا واياكم لما فيه خير وينفع بنا وبكم حيثما كنا وكنتم. واسأل الله سبحانه وتعالى لي ولكم التوفيق في العلم النافع من الصالح ما زال الحديس حول العلم وادابه ومنهيته

3
00:00:41.250 --> 00:01:04.050
وقد تكلمنا ان هذا الموضوع ربما يأخذ مجلسين او ثلاث ان شاء الله من باب ان هذا الامر هو مادة للتزكية لان الانسان لن يستطيع ان يتزكى الا بعد ما يعينه الله سبحانه وتعالى بعلم نافع

4
00:01:04.550 --> 00:01:26.400
ان هذه التزكية يعرف بها مراد الله ويعرف بها الله سبحانه وتعالى ثم يرزق الخشية لان احنا قلنا قبل كده عندما تكلمنا لان العلم هو الخشية ان المراد ان الانسان يعرف الله ويعرف مراده

5
00:01:26.850 --> 00:01:46.200
وهناك اقوام يعرفون الله ولا يعرفون مراده. وهناك من يعرف مراد الله ولا يعرف الله وهناك من لا يعرف الاسنين وهناك من يعرف الاسنين فنسأل الله ان يجعلنا واياكم ممن اكتمل علمه بالله وبمرادة

6
00:01:47.500 --> 00:02:09.700
وقلنا ان آآ قد لا يفتح لي رزق في العلم النافع ولكن قد يكون رزقي في الادب الماتع انك ترزق الادب اللي كان ابن المبارك بيقول عنه ونحن الى كثير من الادب احوج منا الى كثير من الحديث. اي العلم يعني

7
00:02:09.850 --> 00:02:30.400
وكان مالك ابن انس يقول ان ابن سيرين قال كانوا يتعلمون الهدي كما يتعلمون العلم. الهدي هنا يعني اللي هو السمت وكان صحاب ابن مسعود بيرحلون اليه ينظرون الى سمته وهديه ودله. يتشبهون به

8
00:02:31.650 --> 00:02:50.950
وجاء في ترجمة تعليم للمدينة عن عباس العنبري قال كان الناس يكتبون قيامه وقعوده ولباسه وكل شيء يقول ويفعل  والزهبي بيحكي انه كان يجتمع في مجلس الامام احمد زهاء خمسة الاف او يزيدون

9
00:02:51.800 --> 00:03:16.600
خمسمائة يكتبون. طب والباقي بيعمل ايه بقى بيشوش على اللي بيكتب يتعلمون حسن الادب والسمت يتعلمون حسن الادب والسمد ويقول اه ابو بكر ابن المطوعي اختلفت الى عبدالله سنتي عشرة سنة

10
00:03:17.550 --> 00:03:38.300
وهو يقرأ المسند على اولاده اختلفت الى ابا عبدالله اللي هو الامام احمد قال فما كتبت عنه حديثا واحدا عندما كنت انظر الى هديه واخلاقه عشان كده ابن وهب بيقول ما نقلنا من ادب ما لك اكثر مما تعلمنا من علمه

11
00:03:39.100 --> 00:03:57.950
يا سلام يا سلام على الجمال وحبيب ابن الشهيد بيقول لابنه يا بني ائت الفقهاء والعلماء وتعلم منهم وخذ من ادبهم واخلاقهم وهديهم فان ذلك احب الي من كثير من حديث

12
00:03:58.250 --> 00:04:15.550
معلمين القرآن ينتبهوا للاثر ده ومعلمات القرآن ان انا ابني اكون فخور قوي قوي ان هو ياخد من هديك ودلك اكتر ما ياخد منك ضبط التجويد وخلاص لا لا انا ابني لو جاي

13
00:04:15.950 --> 00:04:38.250
بيتعلم حاجات في الهدي وده هيبان حتى في طريقة خلع الحزاء بيبان لانه تعلم من المعلم بتاعه هذه الاداب الراقية لما يدخل المسجد بيدخل ازاي وبيصلي السنة ازاي؟ وبعد كده بعد الصلاة بيقعد ويعمل ايه؟ كل ده حاجات

14
00:04:38.450 --> 00:04:59.050
بيتأثر بها الطالب بيتأثر بها الغلام بيتعلم من المعلم بتاعه وكل واحد بيتعلم ممن له قدر عنده. فالطالب عنده المعلم ده او الطالبة عندها ان المعلمة دي حاجة كبيرة قوي

15
00:05:00.000 --> 00:05:18.950
عشان كده الامام مالك وقلنا الكلام ده المرة اللي فاتت ان يقول قلت لامي اذهب فاكتب العلم فقالت تعالى فالبس سياد العلم يعني ايه يلبس سيادة العلم؟ او في حاجة اسمها سياب العلم؟ يعني انت كده تروح كده ان شاء الله

16
00:05:19.050 --> 00:05:36.700
تدور في المول كده تقول له لو سمحت عندي انا عاوز آآ ثياب العلم تعال فالبس ثياب العلم مش الطب الدكاترة كده في المستشفى لهم سوق لهم سوب كده خاص صح

17
00:05:37.550 --> 00:05:52.650
وتلاقي لكل اهل مهنة الاصل لهم ايه؟ سمت الثياب حتى احيانا يقول لك يعني ممنوع ان في حد يدخل بلبس كزا وكزا وكزا وكزا لازم اللبس يكون فيه المواصفات الاتية صح

18
00:05:53.450 --> 00:06:14.800
نعم فالزي الموحد ده ده زي المهنة وكتير بيضعه لبعض الجامعات او المدارس وكده كزلك العلم العلم ده له ثوب هذا الثوب انك تكون محافز عليه وانك تكون صاحب هيبة

19
00:06:15.300 --> 00:06:29.750
لكن استشعر كده واحد رايح يعطي الدرس وهو لابس الايه اه شورت مسلا ويقول لك انا مغطي لغات الركبة من السرة للركبة. هينفع هذا ليس ثياب العلم واحد طالع اه يخطب الجمعة

20
00:06:29.800 --> 00:06:52.700
بلبس كرة القدم ومغطي ركبته. ينفع هذا ليس ثياب هذا المنبر سبحان الله فقالت تعال فالبس ثياب العلم فالبستني ثياب مشمرة ووضعت ووضع الطويل على رأسي وعممتني فوقها ثم قالت اذهب فاكتب

21
00:06:52.700 --> 00:07:07.750
تبوا الان كانت تقول اذهب الى ربيعة فتعلم من ادبه قبل علمه عشان كده ابراهيم النخعي كان يقول كنا نأتي مسروقا ده شيء الشيخ بتاعهم يعني. فنتعلم من هديه ودله

22
00:07:08.050 --> 00:07:32.750
يعني اتعلم من سمته ودله فاتق الله لان حركاتك قدوة للناس ايها المعلم ايها المعيد ايها الدكتور الجامعة كل واحد وانت كام وكاب انت حركات قدوة في واحد بيسأل الشيخ ابن عثيمين

23
00:07:33.500 --> 00:07:51.350
قل له يا شيخ آآ هو حركة الاصبع في التشهد كزا وكزا فقال له انت عرفت ازاي ان هي كده؟ قال رأيتك تفعل هكذا في الصلاة فالتفت الشيخ الى الطلاب وقال لهم انتبهوا انتبهوا حركاتكم فتوى

24
00:07:52.250 --> 00:08:15.150
شفتم الجمال بيقول لهم ايه؟ خلوا بالكم خلي بالكم حركتكم بفتوى ان كل حاجة منك فتوى انا داخل اللقاء وحضر اللقاء وانا فتاة بسيطة لسة ملتزمة جديد وشايفة بقى كل الكلام اللي على الجروب

25
00:08:15.550 --> 00:08:35.550
الاشراف بيقول كده وكل الحاضرين على الجروب امال يقولوا ايه؟ ما شاء الله ايه الجمال ده! انا اول مرة اسمع كلام بالطريقة ديت انا حاسة ان انا اول مرة وافهم الوحي والله يا شيخ بدونك احنا كان بيتنا اتخرب بدونك كانت الضلمة دخلت مش عارف قلوبنا انت النور وانت البشير وانت النذير

26
00:08:35.550 --> 00:08:52.400
وانت مش عارف ايه طبعا المسكينة تدخل فتشوف الكلام ده ايه فتوى النداء اه فعلا انك لازم يتدنك تمدح في المحاضر وتقطع عنقه وتدنك ايه؟ تقول الكلام ده فيظل بقى ايه

27
00:08:52.600 --> 00:09:06.200
كله بيدوس في الحتة ديت وطبعا المحاضر لو علق مرة واتنين وتلاتة مش هينكون بقى خلاص يعني اربعة وعشرين ساعة كل شوية مش وراه الا ان هو يدن ويعلق على

28
00:09:06.200 --> 00:09:30.400
الكلام دوت يعني فيبدأ الموضوع مع الوقت يزيد يتجاوز الحد لان المدح متى تمدح ومتى لا تمدح وضابط المدح ان شاء الله هنتعرض لها الموضوع دوت فالموضوع ده اه ضروري ان احنا ندركه اللي هي والابتسامات واللي مش عارف نقطتين وابتسامة ومش عارف ايه والكلام ده كله

29
00:09:30.400 --> 00:09:46.650
كل المحاضرة لما يقول حاجة تعمل كده. طبعا انا ما اعرفش مين اللي بيعمل كده. ممكن تبقى واحدة اصلا عادية خالص. انا لسه جايبة بنتي تحضر لسه بنت لها اتناشر سنة او واحدة لسه بشعرها بنقول لها تعالي تحضري الدرس فلسه اول مرة

30
00:09:46.750 --> 00:10:04.800
ما تعرفش ابعاد الموضوع دوت وان الامر ده يعني آآ الاولى تركه والضوابط بتاعته فصعب ان المحاضر كل مرة يظل يعلق على الحاجات ديت الشاهد يعني من الموضوع ان حركاتكم فتوى. حركاتكم فتوى

31
00:10:04.950 --> 00:10:22.950
وان كل كلمة انت بتقولها كواحد مؤسر غيرك سيفعل مسلها هنتكلم في الموضوع اللي بيسأل على المدح والكلام ده ان شاء الله هنتكلم على الموضوع ده بضوابط بس انتم اهم حاجة ربنا يصبركم بقى ايه معنا في ايه

32
00:10:22.950 --> 00:10:47.350
اللقاءات ديت اتكلمنا في اللقاء الاولاني عن موضوع رب زدني علما وقلنا ان فضل العلم عند العلماء وان قد ايه ان ده يعني سبحان الله ميز الله سبحانه وتعالى من ميزهم بالعلم. العلم النافع. فاللي هيتبعه بعد كده ان شاء الله

33
00:10:47.900 --> 00:11:01.350
بازن الله عمل صالح اه في حد بيقول اذا قمت لاخيك جزاك الله خيرا فقد ابلغت في السماء. نعم ده كلام النبي صلى الله عليه وسلم. ولكن هذا لا يمنع ابدا

34
00:11:01.350 --> 00:11:18.850
بل انك تقول سيف الله المسلول ابو عبيدة امين هذه الامة آآ ليهنك العلم ابا المنذر فعادي جدا انك ممكن احنا عندنا كتب فضائل الصحابة عندنا سير اعلام النبلاء كله ثناء على اهل الفضل

35
00:11:19.050 --> 00:11:36.850
فخلونا يعني لا نسبق شيئا ان شاء الله نتعرض لهذا الامر آآ ونعرض الحسنة التي بين السيئتين في هذا الباب نتكلم في هذا الامر اه نعود ونقول ان موضوع العلم

36
00:11:37.450 --> 00:11:55.350
سبحان الله كتير من الناس لما تلاقيه واقع في مشكلة اه في علاقته مع الله سبحانه وتعالى او زنبه كده ويجي يسأل عن تنصحنا بايه تكلمنا عن ايه؟ ايه الروشتة اللي انا ممكن امشي فيها؟ فدايما اقول له تلات حاجات

37
00:11:55.800 --> 00:12:13.850
مركزي. الصحبة القرآن العلم يلتحق باي شيء. لان العلم سبحان الله اه هذا ارادة الله سبحانه وتعالى لك بالخير من يرد الله به خيرا يفقهه في الدين. من يرد الله به خيرا. انك تفهم في الدين

38
00:12:13.900 --> 00:12:33.550
انك تفهم وانك تكون صاحب علم ومن سلك طريقا يلتمس فيه علما يلتمس فيه علمه كأنه يتحسس كده العلم. يقول لك فيه هنا محاضرة وبتاع عشان كده الاخوات او الاخوة اللي بيخشوا البرامج واحيانا

39
00:12:33.550 --> 00:12:48.350
الشيطان يقول لهم انت كده البرامج ديت بتشتتك والبرامج دي كزا انوي هذا الامر. انوي انك بتلتمس علم لان النبي صلى الله عليه وسلم بيقول في هزا الحديس شافي بلسم

40
00:12:48.600 --> 00:13:11.150
في نوايا الدورات من سلك طريقا يلتمس فيه علما. ايه الجواب بقى؟ سهل الله له. ياه اما اقول لك ان شاء الله انا هسهل لك الموضوع ده انا هسهل لك الدخول في برنامج تاج الكرامة. هسهل لك الدخول في برنامج السراج المنير. هسهل لك الدخول في امور مواعية

41
00:13:11.450 --> 00:13:30.600
وانت تعلم ان انا ممكن هيسر هذا الامر لك فابتسم صح اذا كان الله سبحانه وتعالى يخبر عنه نبيه صلى الله عليه وسلم يقول له لك سهل الله له به طريقا الى الجنة. ياه

42
00:13:31.250 --> 00:13:52.900
الحديس ده هقوله تاني لان في فوائد كبيرة قوي وفي فايدة عاوز ابرزها جامد قوي من سلك طريقا يلتمس فيه علما فصار نجما ومصدرا وصار شيخا محدثا صارت شيخة معها القراءات العشر. صح كده

43
00:13:54.300 --> 00:14:14.650
صح كده؟ ده تكملة الحديس من سلك طريقا يلتمس فيه علما انت دخلت الطريق حتى لو ما بقتش نجم في الطريق ما بقتش رمز في الطريق. ما بقتش مصدر في الطريق. ما حصلتش علم كافي في الطريق. المهم انت مشيت في السكة دي

44
00:14:15.150 --> 00:14:36.250
من سلك طريقا مجرد بس انك تخش من سلف طريقا ايه اللي يحصل سهل الله له به اي بسببه طريق الى الجنة. سلك سهل شف سلك سهل تسلك هنا تسلك هناك

45
00:14:36.750 --> 00:14:55.300
وتتسلك هناك. فنسأل الله سبحانه وتعالى ان يرزقنا واياكم في قصة جميلة قوي بتقول لنا قد ايه اهمية وان العلم ده بيديك مكانة وبيديك اه عزة كده وافتخار واجلال وهيبة

46
00:14:55.700 --> 00:15:18.900
وحب ان العميد الوزير بيقول ما كنت اظن ان في الدنيا حلاوة الذ من الرياسة والوزارة التي انا فيها. هو كان وزير ماشي؟ فكان له رئاسة يعني وله صدارة. فبيقول انا ما كنتش اظن في الدنيا حلاوة. وطبعا زمان كان برضه يعني في ايام الوزير ده

47
00:15:18.900 --> 00:15:40.000
حلاوة حلاوة انك تكون وزير وفي دولة تطبق شرع الرب جل وعلا والامة بخير وما زالت ايات الله تتلى في الواقع كتطبيق والكلام ده فمتعة يعني. كان بيقول ما كنت اظن ان في الدنيا حلاوة

48
00:15:40.100 --> 00:15:58.750
الذ من الرئاسة والوزارة التي انا فيها حتى شاهدت مذاكرة ابي سليمان ابن احمد الطبراني. وابي بكر بيقول انا شفت منازرة بقى المنازرة دي سبحان الله المنازرة دي جابته لمس كتاف

49
00:15:59.300 --> 00:16:18.200
لان في المناظرة دية هو ما كنش ابدا يخطر على باله ان ممكن فيه حاجة تكون في الدنيا تساوي او تقترب من هذا الامر في حد بيسأل هو ده العلم الدنيوي ولا العلم الاخروي

50
00:16:18.550 --> 00:16:34.650
طبعا الاجابة معروفة يعني يعني انا ان شاء الله اما اجي ادرس وانا بدرس قال رسول الله صلى الله عليه وسلم روى الامام احمد عن فلان عن فلان عن فلان عن ابن مسعود رضي الله عنه

51
00:16:34.950 --> 00:16:57.000
هل هذا العلم هو هو العلم الذي يعرفني بالله وعن الله وعن مراد الله هل هذا العلم هو هو العلم اللي انا قاعد ادرس فيه الجتا والزطة والكلام ده. لا شك ان هذا خير لكن فرق بين الثرى والثريا. ده حتى في الدنيا في الدنيا. يقول

52
00:16:57.000 --> 00:17:16.300
علم مسلا الطب له منزلة غير علم مسلا التجارة كلية الاداب تقدري انت تشوفه عشان تعرفوا الاجابة اما بتواجه نفسك شوية هل ممكن انك تيجي تقول والدتك يا امي انت متضايقة ليه ان انا جبت مجموع كلية اداب

53
00:17:16.750 --> 00:17:37.050
وما جبتش كلية طب وهو العلم واحد اهم حاجة ايه؟ انت هتاخد كده كده كله منزلة واحدة صح في حد بيقبل كده؟ انت بتقبلي كده من اولادك تقبلي ان ولادك يخشوا يكون دبلوم صنايع وما يخشش السانوي يقول لك يا امة اهو كله علم

54
00:17:37.450 --> 00:17:53.350
ما بتقبليش وده في الدنيا طب ليه بقى في علوم الاخرة؟ عاوزين نخليها بالعافية تبقى يعني يا ريت يا ريت الناس بتخليها زيها زي علم الدنيا لأ ده بتخليه تحت كمان

55
00:17:53.850 --> 00:18:07.650
مادة مش عليها مجموع كان هي مادة مش عليها مجموع بينزروا لها في الدنيا والاخرة ان هي مش عليها مجموع الا من رحم ربي. المهم نرجع لابن العميد الوزير وبما كنت اظن ان في الدنيا حلاوة الد من الرياسة والوزارة

56
00:18:08.300 --> 00:18:24.550
التي انا فيها بيقول حتى شاهدت مناظرة او مذاكرة. المذاكرة ديت كان بين مين ومين بيقول المزاكرة دي كانت بين بيت ابو سليمان ابن احمد الطبراني. اسمه ايه بقى تاني

57
00:18:25.150 --> 00:18:46.300
لان هيهمنا ان احنا نعرف اسمه طول الايه؟ القصة دي. اسمه ايه ابو سليمان ابن احمد الطبراني. سليمان ابن احمد الطبراني جميل هذا الرجل كان بيزاكر مع واحد اسمه ابو بكر الجعابي

58
00:18:47.100 --> 00:19:07.300
يبقى سليمان ابن احمد وابو بكر اللعابي بيزاكروا مع بعض. جميل فكان الطبراني يغلب صاحبه بكثرة حفظه. طبراني يعني ايه؟ ما شاء الله منجم. ويغلبه الجعابي بفطرة وذكائه وكان هو من اهل بغداد فاهل بغداد تقال

59
00:19:07.650 --> 00:19:22.400
في الذكاء يعني يقول حتى ارتفعت اصواتهما ولا يكاد احدهما يغلب صاحبه. كل واحد قاعد بقى ايه؟ يعلي ده يعلي عليه. وما شاء الله الاتنين كسبانين يعني وده يكسبوا في لقطة

60
00:19:22.400 --> 00:19:36.450
وده يكسبنا فقال الجعابي خد بقى التقيلة بقى يعني كأنه بيقول له كده يعني. عندي حديث ليس في الدنيا الا عندي. انا عندي بقى حديس مش موجود في الحياة الا معي انا بقى

61
00:19:36.800 --> 00:19:57.300
يعني السند بتاعه يعني. فقال هاته قل لي اديني فقال له ايه بقى قال حدثنا ابو خليفة يعني حدثنا ابو خليفة ان سليمان ابن ايوب وحدس بحديس يعني بيقول له ان فلان عن سليمان ابن ايوب ان فلان قال كزا كزا

62
00:19:57.350 --> 00:20:17.600
فقال الطبراني انا سليمان ابن ايوب انا سليمان ابن ايوب ابن احمد خد يا حبيبي الحديسة. انا سليمان ابن ايوب ومني سمع ابو خليفة فاسمع مني حتى يعلو اسنادك. خد دي عشان سندك يطلع. بدل ما تقول ايه؟ حدثني فلان عن محمد خيري؟ لا لا لا

63
00:20:17.600 --> 00:20:35.700
انا محمد خيري خد مني مباشرة. يلا يا عم هطلعك درجة. قال فاسمع مني حتى يعلو اسنادك فانك تروي عن ابي خليفة عني يقول فخجل الجعاب وغلبه الطبراني فابن العميد بيقول ايه بقى

64
00:20:36.750 --> 00:20:54.800
لما شاف الجمال ده فيقول فوددت انه في مكاني في الوزارة وانا في مكانه يعني بيقول لي ليتني ليت الوزارة لم تكن لي وكنت انا الطبراني وفرحت مثل الفرح الذي

65
00:20:55.000 --> 00:21:15.400
فرح به الطبراني بيقول لما شفت الفرحة في عينه كده والبهاء قلت ده. هي دي اللزة. سبحان الله طبعا اللي ما ما داقوش العلم او الاتقان عمره ما يفهم الكلام اللي انا بقوله ده

66
00:21:16.000 --> 00:21:37.450
او يدوقه ممكن يفهمه بس ما يدوقوش فموضوع العلم لو اتكلمنا فيه وادابه وفضله قصدي في فضله لا يعني العشر تيام قدام مش هنخلص فالواحد يكفي انه يكون من اهل هذه الاية بلغوا عني ولو اية

67
00:21:37.800 --> 00:22:01.700
وليبلغ الشاهد منكم الغائب. طب انا هبلغ ازاي؟ لازم اتعلم ولازم اتعلم اما يكون عندي العلم علم بالمعلومة وعلم باليات التبليغ. ودي ناس كتير بتقع فيها مجرد ما ياخد المعلومة يروح يبلغها. طيب ما هو ان المعلومة انت خدتها اه صحيحة. لكن في علم اسمه علم التبليغ. هتبلغ ازاي بقى؟ ما دي

68
00:22:01.700 --> 00:22:21.250
ده واد بقى فلازم تتعلمها مش على طول كده تاخد الحاجة تروح ايه لأ ما هو في علم وفي سياسة للعلم في علم وفي سياسة للعلم وبعدين ده انت واخد حديس وواخد دعاء يا سلام يقول النبي نضر الله امرئا سمع مقالتي

69
00:22:21.800 --> 00:22:42.900
يعني النبي صلى الله عليه وسلم بيدعي لواحد بالنضارة ان يكون وجهه صاحب ايه؟ نضارة. يعني نور كده. نضر الله امرءا سمع مقالتي فوعاها. سمعها فوعاها. فهمت ما هو كويس. فاداها كما سمعها

70
00:22:43.200 --> 00:22:54.600
ورب حامي الفقه ليس بفقيه ورب حامي الفقه الى من هو افقه منه. ربما انت تقول لواحد معلومة هو يستفيد منها اكتر ما انت كنت ايه؟ مستفيد منها ده بركة العلم

71
00:22:55.200 --> 00:23:15.400
بركة العلم ودي سبحان الله على قد ما الهواتف الزكية مواقع التواصل قربت المعاصي كزلك قربت الطاعات انك معلومة تبلغها وانك تنشرها بعدما وعيت هذه المعلومة سبحان الله سئل الامام ما لك

72
00:23:16.250 --> 00:23:38.600
عن رجل مقرب للقتل راجل سيقرب للقتل ولم يبق من عمره الا ساعة في اي طاعة يصرفها راجل هيتهضم ماشي سيتم القصاص منه يا ترى يا امام في اي طاعة يصرفها؟ وما عدش باقي الا ساعة

73
00:23:38.750 --> 00:24:01.250
قال علم يتعلمه علم يتعلمه فقيل يا ابا عبدالله انه لا يعمل به قال تعلمه افضل من العمل به اي لمن صلحت نيته في العلم ولزلك ده اللي يحمل عليه كلام الامام الشافعي طلب العلم افضل من صلاة النافلة

74
00:24:01.800 --> 00:24:20.650
طلب العلم افضل من صلاة النافلة. طبعا الامام والعلماء اما بيتكلموا في الباب ده ليست هذه دعوة لترك النوافل ولكن دعوة للإجتيازات من العلم ماشي؟ لانك تزود في العلم. المعنى ده ضروري الفهم له

75
00:24:20.950 --> 00:24:39.950
والامام احمد عاوز يقول او الائمة عاوز يقول لك ان الواحد اللي على الشمال ده العلم. والصفر ده الاعمال فاهمين؟ انا جبت واحد حط الصفر تبقى عشرة. كمان صفر مية كمان صفر الف كمان صفر وهكزا. ماشي؟ لكن مش جايب لي واحد وقاعد اومال تلمع

76
00:24:39.950 --> 00:24:53.500
المية حواليه وتعطره وبتاع وتقول لي انا انت واحد في الاخر خالص. ما تحركتش من مكانك فاهمين فالموضوع ده ضروري استيعابه مش مجرب وان شاء الله برضه هنتكلم ايه في الموضوع ده

77
00:24:53.700 --> 00:25:09.100
ويكفي في العلم هذا الحديس حديث النبي صلى الله عليه وسلم فلما يقول اذا مات ابن ادم انقطع علمه انقطع علمه. العلم خلاص انقطع. عارف اما النور قطع يقول لك النور قطع خلاص كل حاجة وقفت

78
00:25:09.600 --> 00:25:28.500
فانقطع عمله يعني خلاص مصيبة الا من ثلاث. اول حاجة علم ينتفع به علم ينتفع به علم انك تنتفع بهذا العلم فجعل النبي هذا العلم الذي ينتفع به من عمل ابن ادم

79
00:25:29.600 --> 00:25:45.400
خدتوا بالكم؟ انقطع عمله الا من ثلاث علم تاني انقطع عمله الا من ثلاث. علم يبقى هنا جعل العلم الذي ينتفع به من العمل الذي لا ينقطع ومن الكسب المستمر

80
00:25:45.850 --> 00:26:01.000
جميل وبهذا سبحان الله ان كل منتفع بعلم بياخد اجره مين ؟ الاولاني من هنا ان كل منتفع بعلم عالم من الماضيين يكتب له اجره. يعني الجلسة اللي احنا فيها ديت

81
00:26:01.550 --> 00:26:14.250
في ناس في السابق قاعدين ياخدوا الايه؟ الاجور. صح احنا قاعدين دلوقتي الجلسة بتاعتنا دي بنقول ابن المبارك قال ما هو المبارك كده خد الاجر صح واللي علم ابن المبارك خد الاجر

82
00:26:14.350 --> 00:26:28.900
واللي كتب الجملة ديت وراء ابن المبارك خد الاجر ولا حطها في كتابه طبعها لنا خد الاجر. الى ان اللي علمني انا المعلومة دي خد الاجر عشان كده اجور ممتدة

83
00:26:30.200 --> 00:26:42.650
طب اللي علم ابن المبارك لو كان قفل على نفسه وده انه يعبد ربنا بس. وما كانش علم ابن المبارك. جميل خد اجر اه بس شوف اجر بقى ايه الشيخ اللي علم ابن المبارك

84
00:26:44.000 --> 00:27:00.000
واخدين بالكم اللي علم الحويني اللي علم الدكتور محمد اسماعيل اللي علم الشيخ العدوي اللي علم الافاضل دول الاجور عاملة ازاي؟ اللي علم الحصري الاجور عاملة ازاي؟ تخيل كده اللي علم الامام الحصان

85
00:27:00.250 --> 00:27:17.700
الشيخ الحصري تخيل الاسر الممتد قد ايه وهكذا وده اللي يخليك تفهم ليه فضل علم السلف على الخلف وليه ليه ان السلف لهم فضل؟ لان مهما الخلف اللي جم متأخرين يعني وخلفوا هؤلاء

86
00:27:17.700 --> 00:27:38.250
مهما زاد علمهم في الاخر الاولانيين واخدين ايه واخدين قده وزيادة. صح كده الباب ده مهم قوي وهنتكلم بقى في التوازن وادارة الوقت والقصة دي كلها هنتكلم فيها ان شاء الله ما تستعجلوش ونبدأ بايه في العلم ونتدرج ازاي

87
00:27:38.250 --> 00:27:59.100
ضيف العلم والمقدم واحنا كاخوات او كنساء ايه اللي ممكن ناخده اه وطب ورجال طب انا لو شاب مشغول الحاجات دي ان شاء الله هنتعرض لها ان شاء الله من الحاجات المهمة قوي بعد ما اتكلمنا عن فضل العلم ده نتكلم ان اغتنام الاوقات قبل الضياع مهم اوي اوي اوي

88
00:28:00.100 --> 00:28:24.250
اه وان من اكتر الحاجات هتساعدك انك تقضي فيها وقتك هو العلم النافع الله سبحانه وتعالى لما خاطب اهل النار لما دخلوا النار يخاطبهم الله سبحانه وتعالى بماذا اولم نعمركم ما يتذكر فيه من تذكر وجاءكم النذير

89
00:28:24.500 --> 00:28:46.000
فذوقوا فما للظالمين من نصير لابد ان الانسان يتفكر. الله سبحانه وتعالى بيعاتبهم بيقول لهم انتم خدتوا وقت والوقت ده ضيعتوه خدتوا وقت والوقت ده ضيعتوه المفترض انا تاجر وبتاجر بايه

90
00:28:46.900 --> 00:29:05.200
احنا النهاردة تجار صح انا راجل معي آآ ما له وده معه بطاعة وده معه كزا فكل واحد مننا مع عملة بيتاجر بها ايه اللي ربنا سبحانه وتعالى ملكنا كلنا فيه

91
00:29:05.700 --> 00:29:30.000
اه عملتك هي راس مالك الحقيقي وهي وقتك دي العملة بتاعتك انت محتاج بقى تتاجر بالعملة دي هي دي العملة اللي انت بتتاجر فيها فلابد ان الانسان المسلم يتفكر انه جاء للارض دي وهو مش من سكانها الاصليين ولا من اهلها. المعلومات دي انتم عارفينها ولا فيه دوشة وشرة؟ حضرتك عارفة انك اصلا

92
00:29:30.000 --> 00:29:45.250
مش من التجمع لأ انا على فكرة انا من التجمع وهكمل في التجمع ده انا هتدفن هنا لأ انت مش من التجمع ولا انت من الرحاب ولا انت من الاسكندرية ولا انت من المنصورة ولا انت منين من قويسنا لأ انت

93
00:29:45.250 --> 00:30:05.100
جيت الارض دي وانت مش من سكانها الاصليين ولا من اهلها انما اهبطت اليها اهباطا من الجنة وانت جيعي لمهمة عزيمة بتأشيرة مدتها محددة. عارف كده اما تروح مسلا العملة العمرة

94
00:30:05.300 --> 00:30:28.300
او تروح مسلا آآ مدينة فيقول لك تأشيرة تلاتين يوم. فانت جاي الدنيا دي بتأشيرة التأشيرة دي مدتها محددة جدا مدتها قد ايه عمرك مدتها عمرك والايام عند ربنا يا جماعة اليوم يعدي الف سنة. او يعني ايه كالف سنة

95
00:30:28.450 --> 00:30:45.300
ده اليوم فانت بقى ان شاء الله يعني سيدنا موسى ميت بقاله تلت تيام تلت تلاف سنة النبي صلى الله عليه وسلم اه يوم ونص تقريبا عشان كده اما الله سبحانه وتعالى لو تخيلنا ان يوم القيامة عند الله

96
00:30:46.400 --> 00:31:06.800
يعني بعد عشر تيام من من الخلق هم عشر تيام فالموضوع بقى عشان كده قليل صح لان يا جماعة من مات انقطع عنه الزمان خلاص هو انت النهاردة في التربة الناس عما تبعث يوم القيامة هيقولوا لبسنا ايه

97
00:31:06.850 --> 00:31:23.450
قعدنا قد ايه؟ الناس عما بتنام او بتغيب الزمن بيختلف معهم عشان كده وانت نايم ممكن ما تقدرش تحسب الزمن. والراجل اللي اماته الله مائة عام. لما بعثه الله سبحانه وتعالى قال له انت قعدت قد ايه

98
00:31:23.700 --> 00:31:42.200
بعد يوم تقريبا اقل شوية صح؟ اهل الكهف خدوا تلتمية تسعة يوم وبعدين بيقولوا ايه؟ او احنا هو احنا طولنا ولا ايه احنا شكلنا طولنا. شكلكم طولتوا. يا سلام عليكم. ليه؟ لان انام

99
00:31:42.600 --> 00:32:02.950
هو نفس الكلام البرزخ القبر الزمن فيه ليس على قانون الدنيا والاخرة الزمن فيها ليس على قانون الدنيا. واللي يفهم الموضوع ده يرتاح من حاجات كتير قوي يفهمها فانت في الدنيا دي كلها على بعضها يا سيدي عندك كم يعني؟ هتاخد قد ايه

100
00:32:03.500 --> 00:32:24.800
فتأشيرتك قد ايه يعني تلاتين اربعين خمسين سنة فانت جاي لمهمة عزيمة بتأشيرة مدتها محددة فعلى الانسان ان يؤدي عمله قبل ان تنتهي التأشيرة ويرجع ليه بقى لان اللي بيذهب بتأشيرة مدتها محددة

101
00:32:25.750 --> 00:32:47.500
ومكلف بتكاليف معينة وقطع المسافات ثم رجع خائبا ولم يؤدي اي عمل مما خرج من اجله اكيد ده لا يمكن ان يعد رابحا من مقاييس الدنيا صح؟ مستحيل خسر لان مدة البقاء في الدنيا دي في الدار دي محصورة ومحدودة

102
00:32:47.850 --> 00:33:06.200
افحسبتم انما خلقناكم عبثا بقى الحكيم العليم الخبير اللي خلق الكون بالدقة ديت واللي خلق الانسان بالطريقة دي واللي عمل الكلام ده كله هيكون خلقك عبس وانكم الينا لا ترجعون

103
00:33:06.850 --> 00:33:24.450
نزه ربك فتعالى الله الملك الحق لا اله الا هو رب العرش الكريم ان يعمل كده احنا راجعين لربنا ومسئولين عن المهمة التي من اجلها اهبطنا للارض دي ولا يمكن

104
00:33:24.950 --> 00:33:43.050
ان يدعي حد منا ان ما خدش الوسائل اللي تعينه عن النجاح والمهمة دي. ربنا اتاح لنا الوسائل سخر لنا النعم ما لا يمكن ان نحصيه سخر لك الليل والنهار. سخر لك السماء والارض. طبعا الكلام ده ممكن بعضكم يسمعه روتيني

105
00:33:43.500 --> 00:34:01.650
هعيده تاني بقى وحاول تركز انت عارف ان ربنا لما خلقك كرمك من بين المخلوقات كلها لدرجة ان بدايتك ان الملأ الاعلى يسجد لك انك انت حاجة فريدة خالص طيب لما خلقك

106
00:34:01.900 --> 00:34:23.700
ايه اللي بقى يحصل الله سبحانه وتعالى يريد ان يحطك في بيئة عارف كده بيئة العمل في المؤسسات يقول لك عاوزين نعمل بيئة عمل عشان الموزف يشتغل فنجيب التكييف البصرية ومش عارف المساحة اللي يقعدوا فيها والبيئة اللي يستنشقها والمطبخ والحمام والبوفيه والحاجات دي كلها

107
00:34:23.700 --> 00:34:46.900
طريقة نقل المعلومات فاهمين الكلام ده؟ فكرة بيئة العمل ولله المثل الاعلى بقى في التهيئة. انت لما ربنا خلقك اراد ان يهيأ لك بيئة عشان تحقق ايه المهمة اللي انت مطلوبة منك ايه بقى البيئة؟ هسخر لك الشمس. هخلي لك ان الشمس مي تبقى مسخرة لك. لا تيجي في يوم من الايام تقع وتفلت

108
00:34:46.900 --> 00:35:06.900
ولا ان القمر يقول مش طالع النهاردة هم كل شوية يضغطوا علي ليه ؟ لا لا لأ. فيسخر لك الشمس ويسخر لك القمر ويسخر لك البحر عشان لو عاوز تمشي فيه ويسخر لك الحيوانات بقرة قد كده عادي يسخرها لك وتدبحها وتاكل وتشرب والجمل قد كده

109
00:35:06.900 --> 00:35:26.200
وولد قد كده صغنن كل ده يسخر لك الله سبحانه وتعالى لك عشان تقوم بالمهمة دي ويسخر لك الليل ويسخر لك النهار وسخر لك السما والارض فالسما تكون فوقك. وان السما ديت يعني طبعا ابداع لوحده. ويسخر لك الارض عشان تمشي فيها وتبقى ايه

110
00:35:26.200 --> 00:35:46.200
ممهدة زي ما انت بتمهدي كده المهاد لابنك عشان ينام. وقاعدة فرشاه كده والملاية مش هتكون تحته مطبقة عشان ما تتعبش ايه آآ ضهره ولا جلده وهو نايم فمهدتيله ليه السرير فربنا يمهد لك الارض عشان تعرف تمشي فيها وما تكونش طريق واعرف لو كان سابها لك صخور وكده

111
00:35:46.200 --> 00:36:02.900
انك عشان تتحرك مسلا مسافة اتنين كيلو شوف المسافة كانت هتبقى عاملة ازاي لكن الله سبحانه وتعالى يسخر لك البحار ويسخر لك الانهار ويسخر لك الجبال ويسخر لك السهول. كل ده مسخط ليه؟ عشان

112
00:36:03.050 --> 00:36:17.700
ثم مؤهل انك تعبد ربنا صح فما من شيء في الارض الا هو معين لابن ادم على عبادة ربه. ان كان فيه نفع انتفع به في قوة في بدنه في عقله

113
00:36:17.700 --> 00:36:30.450
طب لو كان في ضرر يبقى ده امتحان عشان تسبت وتصمد وتاخد ايه؟ عليه اجر. فاذا انت كده كده هتاخد اجر. طب لو ما كانش فيه لا نفع ولا ضرب كان يبقى اعتبار

114
00:36:30.750 --> 00:36:47.600
يبقى ده انت بتعتبر ايه آآ بتعتبر به ولزلك سبحان الله من الايات الايات اللي تحس كده انك بينك معها فتحس ان آآ فيه غيرة عما معها او تقرأها وان من شيء الا يسبح بحمده

115
00:36:48.250 --> 00:37:05.300
ولكن لا تفقهون تسبيحهم. الاية دي في معنيين عاوز اعلق عليهم فيها المعنى الاولاني لان الاية دي بتقول لنا ان كل انت بتاخدي قرار بالاستقامة وانت بتاخد قرار بالاستقامة وتكون على الجاد ده ايه اللي بيحصل

116
00:37:05.300 --> 00:37:27.500
انت بتنسجم مع الكون تحسي ان في انسجام كان صح الكل بقى خلاص بقى زيك فبقيت انت ايه ما من شيء الا بيسبح اه كله بيسبح العربية اللي انت راكبها الدابة اللي انت راكبها الهواء اللي انت شايفه كل حاجة قاعدة بتسبح ربنا. فانت لما سبحت انسجمت

117
00:37:28.000 --> 00:37:53.700
فحصل الايه؟ الالتئام آآ في سورة الحج يقول الله المتر ان الله يسجد له من في السماوات ومن في الارض والشمس والقمر والنجوم والجبال اجر والدواب وكثير من الناس طيب وفي ناس تانية وكثير حق عليه العلم. اقل ناس اقل مخلوقات بتعصي ربنا هي يعني بعض البشر والجن

118
00:37:54.500 --> 00:38:08.650
لكن الباقي كل خاضع لله سبحانه وتعالى يعني احنا كده لو تخيلنا كم عصفور ربنا خلقه وكم سمكة موجودة ربنا خلقها؟ وكم شجرة ربنا خلقها؟ وكم وكم وكم وكم؟ وعد الحاجات دي كلها

119
00:38:09.000 --> 00:38:33.050
وبعدين حطها كده على جنب واحطها في كفة الطائعين الساجدين الخاضعين لاوامر الله وهات بقى الناس اللي بتعافر العدد قد ايه لا يذكر صح لا يذكر ابدا عشان كده ما تفكرش ما تدورش على الكثرة في البشر. لكن دور على الكثرة في المخلوقات. تلاقي نفسك ايه؟ انت مش لوحدك

120
00:38:33.450 --> 00:38:50.750
وان من شيء الا يسبح بحمده ولكن لا تفقهون تسبيحهم فده المعنى الاولاني كنت عاوز اعلق عليه في الاية. في معنى تاني ويهمنا بقى في العلم انك يا جماعة التوب اللي انت لابساه ده ده شيء ولا مش شيء

121
00:38:50.950 --> 00:39:11.250
شعرك شيء ولا مش شيء ايدك شيء ولا مش شيء؟ ضوافرك شيء ولا مش شيء رجلك شيء ولا مش شيء قلبك شيء ولا مش شيء؟ انما تستشعر ان ثوبك ده بينافسك في القرب من الله والسجود لله والتسبيح بحمده

122
00:39:11.550 --> 00:39:26.700
ان لسانك بينافسك حتى لو ظهر منه كلام لكن الخلقة بتاعته هو عمال يسبح. وانت قاعد تزقه في حتة تانية. كل عضلة من عضلاتك. كل ضرة من مراتك هي بتنافسك في التقرب الى الله بالعبادة

123
00:39:27.250 --> 00:39:47.000
عما بتستشعر المنافسة دي من اخوانك وبني جلدتك ومن البشر ومن الاشياء بتحس بقى انك الكل بينافس فانا لازم اكون اهل للمنافسة فيحصل ايه بقى ان ان المنافسة تديك نفاسة

124
00:39:47.500 --> 00:40:05.900
تديك نفس سوية خلق المنافسة ده بيديك النفاسة. تلاقي نفسك كده في حتة تانية خالص ليه بقى؟ لانك آآ دخلت في رقي فهتلاقي نفسك كل يوم بتركز انت عاوز تزيد عاوز تزيد

125
00:40:06.200 --> 00:40:20.400
بتغير بتغير ان كله قاعد كده فايه اللي هيساعدك بقى في الباب ده؟ العلم فبيه الدليل اكبر دليل في اللي انت فيه دلوقتي ان انا لما قلت لك المعلومة دي

126
00:40:20.600 --> 00:40:35.250
وان وتنزلا بس في في الكلام وليس هذا حقيقة الامر. يعني من باب بس التقريب الامر. ان انا علمتك المعلومة دي دلوقتي او زكرتك بها خليني اقول زكرتك اسار دقة. انا ذكرتك بها

127
00:40:35.400 --> 00:40:52.050
فلما ذكرتك بها هي علمة انت اتحركت اهو. ونفسيتك يعني شهيتك اتفتحت شوية للامر. ازا العلم بيخليك في حتة تانية خالص كنت اقرأ اليوم في سورة اه اه في قصة لوط في صلاة الفجر

128
00:40:52.700 --> 00:41:11.100
فسبحان الله انك آآ انتبهت ان ان انسان انك محتاج تدعي ادعية معينة انت هي غايبة عنك من ضمن الادعية اللي غايبة عنكم هقول لكم انا. كم واحد وواحدة؟ دعا ربنا ان يبعده عن المثلية والشزوز

129
00:41:11.750 --> 00:41:26.350
دعنا يا رب ابعدني يا رب عن المثلية والشزوز ممكن تلاقي عمره ما خطر عليك الدعوة دي اقرأ في قصة لوط ربي نجني واهلي مما يعملون. ياه يعني انت خايف

130
00:41:26.900 --> 00:41:42.100
انت خايف يا لوط؟ اه انا خايف انا خايف على نفسي واخاف على اسرتي انت محتاج في الزمن اللي احنا فيه ده في ان احياء احفاد قوم لوط دول انك تدعي الدعاء ده تقول له يا رب نجني واهلي مما يعملون

131
00:41:42.100 --> 00:42:00.400
محتاج انك تدعي كده زي ما سيدنا ابراهيم كان بيدعي ان ربنا سبحانه وتعالى يجعله مقيم الصلاة اللي بيصلي ممكن ما ياخدش ما يخترش على باله الباب ده فانت النهاردة اما اتعلمت وقرأت مسلا قصة لوط فتلاقي نفسك ايه

132
00:42:01.100 --> 00:42:18.300
فقت فتلاقي نفسك انك خدت بالك وسبحان الله! فالمعنى ده مهم قوي ان الواحد بيسدد يعني فنسأل الله ان يرزقنا واياكم. ازا احنا بنقول قلنا اول حاجة اهمية العلم. تاني حاجة خطر

133
00:42:18.500 --> 00:42:41.150
تضييع الاوقات لان الاوقات ديت احنا هي ديت مدة التأشيرة بتاعتنا الحاجة التالتة اللي اتكلمنا فيها انك انتبه للي بينافسوك في الحياة حواليك الحاجة الرابعة الا وهي ان العلم قبل القول والعمل

134
00:42:42.500 --> 00:42:59.350
العلم قبل القول والعمل طبعا اللي بيعلق على الاية دلوقتي ليس هذا المقصود ان احنا نتكلم ايه؟ كلام المفسرين ايه والكلام ده كله يعني يعني يكفي طيب اجيب لكم اية اكثر وضوحا واجنبني وبني ان نعبد الاصنام

135
00:42:59.400 --> 00:43:22.400
انت بتوع اصل انت بتدعي ربنا قلت له يا رب انا مش عاوز اعبد الاوسان يا رب ابعدني عن عبادة الاوسان والاصنام الذي بنى الكعبة هو وابنه وان زمزم نبعت من تحت ولده وآآ وجاء السعي تحت قدم زوجته. دول بيقولوا يا رب احنا خايفين ان احنا

136
00:43:22.400 --> 00:43:48.150
هنشرك بك مهم قوي حضور الايه ولا يفعل هذا الا انسان يعرف ربه منكسر فقير يعلم انه به لا بك وانك يحضر يكون في قلبك حضور للحوقلة مش حضور لساني ولكن حضور قلبي. لا حول ولا قوة الا بالله

137
00:43:48.400 --> 00:44:08.300
اه والله والله كم من ذنب انت تحتقره وكان من طريقة تفكير انت تستخفها اذا غاب عنك حضور الافتقار ربما تلبست بها اه من الاشياء المهمة قوي في مقدمة هذه السلسلة وهي ان العلم قبل القول والعمل

138
00:44:09.550 --> 00:44:28.150
التعلم شرط لاداء الفرائض. صح عشان تؤدي الفريضة انت محتاجة تتعلمي. يعني مسلا فريضة الصلاة محتاج تتعلم ازاي تتوضأ محتاج تتعلم ازاي تصلي محتاج تتعلم التشهد محتاج تتعلم الحاجات دي كلها فلازم تتعلمها. موضوع الحجاب

139
00:44:28.450 --> 00:44:38.450
الحجاب ها الحجاب الشرعي مش الاشارب. لان الاشارب اللي انت لابساه ده ما لوش علاقة بالحجاب الشرعي. ايه ده؟ هو انت عارفة وانا عارفة. هو انت هتعملي لي ان انت بلاش تمسلي

140
00:44:38.450 --> 00:44:52.800
انك مخضوضة الحجاب اهله مواصفات معينة مهم ان احنا نكون المهم يعني الحجاب عشان البسه ما هي محتاجة ان انا اتعلم ايه شرط الحجاب ايه مواصفات الحجاب الشرعي اللي ربنا يحبه ويرضاه

141
00:44:53.600 --> 00:45:08.200
فالحجاب او التعلم شرط لاداء الفرائض. صح كده طيب السنن شرط لاداء السنن العلم ولا مش شرط يعني عشان اعمل السنة مش شرط ان انا اتعلمها صح ولا هعملها كده وخلاص

142
00:45:09.350 --> 00:45:37.200
شرط ان انا اتعلم السنة جميل. طيب الامور المستحبات شرط ان انا اتعلم. طيب الحرام شرط ان انا اتعلمه انا النهاردة بتعامل معاملة. انا نزلت النهاردة السوق دخلت الهايبر آآ بشتري دفعت فلوس آآ جيت ادي له الفلوس قال لي انا مش معي فكة طب ممكن تفك مش عارف منين رحت فكيت مش عارف ايه المعاملة دي صحيحة اللي انت عملتها

143
00:45:38.000 --> 00:45:51.400
تعرف ان اللقطة ديت ممكن تكون فيها مشاكل كتير اوي فبقالي هات البطاقة بتاعتك واحنا نسحب لك من البنك واسدد من الفيزا ديت طب انا اشتريت من الفيزا ديت او الفيزا والبنك بيقول لي لو انت يعني ما عملت كزا احنا

144
00:45:51.400 --> 00:46:09.050
هنخصم منك كزا وهنعمل كزا المعاملات ان انت يوميا بتعملها دي دي مأزون لك بها شرعا انا معي آآ راكب التاكسي بتاعي وانا راكب اوبر ولا كريم ولا راكب تاكس جيت احاسبه لو حضرتك خد حسابه تلاتين جنيه اديته خمسين قال لي مش معي

145
00:46:09.050 --> 00:46:28.500
فكة فنزلت انا آآ قدام المحل اللي ساكن جنبي في البيت. قلت له لو سمحت يا عمو آآ فكت خمسين قال لي مش معي والله يا محمد الا اربعين قلت له طب هات يا عمو الاربعين عشان احاسب التاكسي رحت احاسبه انا واديته التلاتين وبعدين قلت لعمه هبقى اخد منك ايه عشرة بعدين. المعاملة دي صحيحة

146
00:46:30.150 --> 00:46:50.450
المعاملة دي غير صحيحة شرعا شفتم بقى؟ المهم ليه بقى؟ بعدين بقى يعني نتعلم بقى العلم. نتعلم العلم فالواحد لان انك اما تيجي تفك مال بمال لازم تاخده ايه؟ كامل. طب الحل ايه؟ بتقول له خلاص انا الخمسين جنيه في ايدي

147
00:46:50.600 --> 00:47:03.200
في ايدي اهو يا عمو اه وانا خدت من حضرتك قرض اربعين جنيه او تلاتين جنيه لكن اللي انا ادي له وهو يديني ناقص لا. لازم يديني ايه؟ كامل. عشان المعاملة تكون صحيحة

148
00:47:03.450 --> 00:47:13.450
المهم يعني ليس هذا هو الامر الشرعي بس شوفوا مسلا دي صورة من صورة ان النبي صلى الله عليه وسلم نهى عنها او ليه والحكمة بتاعتها بعدين بقى نبقى نتكلم فيها

149
00:47:13.450 --> 00:47:27.700
شوف دي معاملات احنا يوميا بنقع فيها يوميا بنقع فيها احنا اا فموضوع المعاملات ده انت لازم تدرس فقه المعاملات النهار ده كل عقد بتمضي بيه رايحة النهار ده وزيفة بيدوني عقد ما هو ده العقد ده

150
00:47:27.700 --> 00:47:44.150
عقد صح؟ عقد معاملة آآ بشتري حاجة آآ بيع وشراء اشتريت انا التيشيرت انا رحت اشتريت تيشرت معين من هايبر معين اشتريته بعد ما اشتريته وروحت البيت بقيس كده او اول ما دخلت

151
00:47:44.150 --> 00:47:59.950
تلاقي وانا واقف على المحل كده بحطه على ابني وبعد ما دفعت الكاشير وانا واقفة برة كده وانا متضايق من ان التيشيرت الرصاصي ده. ينفع آآ لو ترجعه وهو رافض وانا صاحب المحل ينفع ان انا ارفض ولا ما ينفعش

152
00:48:01.300 --> 00:48:22.700
لو انا صاحب الايه المحل ده وانا اللي ببيع وقال لي خد وانا ارجعه ينفع ولا ما ينفعش آآ الاصل ان انا واجب علي ان انا ايه ارده ليه؟ لان هو ما تحركش ولسه ما زال في المكان بتاعي يعني. الخلاصة انا مش هدفي دلوقتي ان انا اقلب الموضوع درس فقهي. هو فكرة ايه؟ المعاملات

153
00:48:22.700 --> 00:48:42.650
انك عندك يوميا في معاملات اه ان المعاملات دي يوميا انت واقع فيها. كل مرة قاعدين في قعدة كده وبنتفق اتفاق ومرة واحدة كده واحد غير الاتفاق. هل ينفع؟ نقول له لا انت غيرت الاتفاق انت من نص ساعة كنت بتقول كده اقسم بالله ما مش هنمشي الا بالاتفاق الاولاني والكلام ده كله

154
00:48:42.650 --> 00:49:08.250
وانت بترجع هل في مساحة ان احنا نرجع ونقبل الكلام ده ولا لأ عيشوا بقى عيشوا المهم ان كل يوم احنا بنتعرض يوميا لمجموعة من الحاجات ديت خلاص بندخل للبنك عاوز اعمل حساب يطلع لي عاوز اشتري اشتري بالقسط مش هشتري مش عارف ايه كل يوم فيه كمية طب ما انت هتشتغل ازاي وانت مش عارف

155
00:49:08.250 --> 00:49:27.100
من الحاجات ديت امتى هتتعلمها؟ امتى هتتعلم فقه المعاملات فقه البيوع والشراء. طيب خلصنا فقه البيوع والشرا تعال عشان نتجوز يلا يا سيدي عشان نتجوز. ايه ضابط الخطوبة طب هنتفق ازاي؟ طب ايه هو اصلا المهر

156
00:49:27.300 --> 00:49:39.750
هل الشبكة من المهر ولا مش من ضمن المهر؟ اه هنكتب القايمة. هل القايمة صحيحة شرعا جائزة ولا غير جائزة؟ طب ولو شرع الجائزة؟ ايه الضوابط اللي فيها؟ والحاجات المحرمة ان ما ينفعش

157
00:49:39.900 --> 00:49:56.950
اللي انا احطها فيها اه امتى اكون انا زالماه وافتري عليه لو جه قال لي النهاردة انا ساكن في آآ دولة خارج مصر وعندي شقتي وفيها العفش بتاعي وانا هديكم المهر نقدا في ايدك

158
00:49:57.150 --> 00:50:09.250
هل لازم نعمل قايمة ونكتب والكلام ده؟ وهل القايمة انك تكتب فيها ان انا اديتك حاجة على سبيل الامانة انا كتبت لك العفش ده على سبيل الامانة ولازم تديه لي

159
00:50:09.450 --> 00:50:24.100
هل ده صح شرعا هل انك تجبرني بدين وتقول لي ان في مؤخر. هل ده صح شرعا ولا لا؟ ولو صح شرعا او لو في مشكلة شرعية امتى يكون صحيح وايه الضوابط اللي فيها؟ كل الحاجات ديت

160
00:50:24.200 --> 00:50:44.600
انا محتاج انا يوميا فيها صح انا يوميا فيها عشان ده سبحان الله هو ده آآ قل ان صلاتي ونسكي ومحياي حياتي ده جمال الاسلام ان الاسلام مش محبوس في اربع جدران في جامع واخلاص لأ

161
00:50:44.650 --> 00:50:58.700
الاسلام مش يوم حد كده تروح وخلاص وانتهى الموضوع لا الاسلام ده حياة وده الفرق بين الدين الذي آآ ارتضاه الله سبحانه وتعالى والشرع اللي ربنا ارتضاه ان ان الانسان

162
00:50:58.800 --> 00:51:16.200
يعيش بيه في حياته هو ده ان لازم انا الاقي الاسلام في التعامل معكم الاقي الاسلام وانا بتكلم مع واحدة في الفتوى اداء الاسلام بيقول لي وانا في الشغل الاقي الاسلام اسلام حياة عشان اقول ان المنهج ده قابل ان يكون حياة

163
00:51:16.400 --> 00:51:36.400
الاقي الاسلام في كل صغيرة وكبيرة الاقي الاسلام في البيئة الاقي الاسلام في النبات الاقي الاسلام آآ عشان كده آآ مهم وارجو ان ربنا افتح علي واتكلم في المواضيع دي. ماذا قدم الاسلام في موضوع البيئة في الجمال في اي حاجة من

164
00:51:36.400 --> 00:51:50.500
الحياة بقى تلاقي تشوف فين الاسلام في الحاجات دي هتلاقي الاسلام معك في كل حاجة لان ربنا قال لي محياي. طب انا يا رب محياي ازاي هتكون لك وانا شغال مسلا قبطان في في البحار

165
00:51:51.850 --> 00:52:15.400
انا يا رب انا قبطان في على سفينة في وسط المحيطات. ازاي الاسلام يبقى محياي انا لازم اجيء مع ربنا طلبك انك تكون محيك. طب ازاي بقى؟ سهلة جدا بس بالعلم ازا العلم هيقول لي ايه الصح وايه اللي غلط وشرط لاجتناب المحرمات شرط لاجتناب المكروهات شرط لاستغلال الاوقات

166
00:52:15.400 --> 00:52:41.900
المعنى ده اما الانسان يستحضره هياخد باله اوي ان الموضوع فعلا ان ما ينفعش بقى اتكلم انا بجهل. البيوت اللي بتتخرب دلوقتي والخناقات اللي بتم النهاردة وان النهاردة وان الحما اللي عاوز يتحكم في زوج بنته من ايه؟ باوامر ويشترط عليه شروط. يقول له انا قايل لك ما تزعلهاش

167
00:52:42.400 --> 00:52:53.800
وانت زعلتها. خلاص انا بنتي مش هترجع والكلام ده كله. الكلام ده جاي للشرعا ولا مش جاية شرعا الحاجات ديت محتاج نتعلمها عشان مش نيجي في الاخر خالص نكون بنقف

168
00:52:54.000 --> 00:53:16.050
وبنتكلم جهل ولا تقفوا ما ليس لك به علم فاحنا مأمورين بالتعلم قبل العمل. صح كده عشان كده الامام البخاري بيقول باب العلم قبل القول والعمل لقوله تعالى فاعلم انه لا اله الا الله واستغفر لذنبك. يبقى الاستغفار اتى بعد العلم

169
00:53:16.300 --> 00:53:33.700
وده انا مش بقول بقى هنتعلم وبعدين نسيب العمل لا. معلومة بتعلمها النهاردة بعمل اعمل بها على طول الباب ده مهم اوي اوي اوي وسبحان الله لو انت عندك علم ولو انت عندك علم هترحم زوجتك ارحم زوجتك وارحم اولادك بالعلم

170
00:53:33.900 --> 00:53:48.250
انك عما تتعلم هتبدأ سبحان الله تعرف ايه حدودك وايه الجائز؟ هتعرف كويس قوي؟ هل زوجتي ديت واجب عليها ان هي تخدم مامتي قال زوجتي واجب عليها انها تقف في افراح اخواتي

171
00:53:48.350 --> 00:54:08.050
هل وزوجتي ديت واجب عليها ان هي تعمل الحاجات ديت ولا مش واجب فانا هرحمها فهشوف ان ده من باب الاحسان جزاه الله خيرا ان هي بتساعدني في الباب دوت. فازا هي ما ساعدتنيش في الباب ده. فخلاص بقى حاجة احسان تفضلا منها هي يعني

172
00:54:08.050 --> 00:54:29.900
مش مناسب ان هي تقوم به دلوقتي. بس جميل. والموضوع انتهى وبسيط لكن في بيوت بتبوظ بسبب معلومة هتعرفي كويس قوي ان ميراسك وان فلوسك ديت بتاعتك انتي وان ده زمتك المالية وان الشريعة بتقول لك ان ده حقك التام في التصرف فيه

173
00:54:30.050 --> 00:54:48.550
سواء بعلمه او بلا علمه بعلم الزوج او بدون علم الزوج لان ده مالك وانت تعرف كده هتعينها على مرضات الله سبحانه وتعالى فالمعاني دي هتلاقي في الاخر خالص الدنيا هادية والدنيا بسيطة والدنيا جميلة بالعلم

174
00:54:49.100 --> 00:55:10.000
عشان كده الجماعة بتوع التكاتك والميكروباصات بيقولوا كلمة حلوة كده بيكتبوها لكم احيانا كده ايه هي بقى اللي بيفهم بيريح صح؟ هو فعلا اللي بيفهم بيريح فالموضوع ده تبقى انت قاعد راكب القطار ولا مترو واتنين تلاتة من الدكاترة قاعدين وانتم قاعدين

175
00:55:10.100 --> 00:55:28.300
سبحان الله بتسمعوا الناس فتلاقي في واحد قاعد عمال يهبد ويقول لك ان الكورونا دي اصلا كزا وكزا وكزا والواحد ممكن ينجو منها بكزا وكزا فانتم التلاتة قاعدين يعني ساكتين وطيبين وقاعدين تبتسموا كده ابتسامة خفيفة وخلاص ليه؟ لانكم كنتم فاهمين فمرايقين. دماغكم مريحاكم

176
00:55:28.750 --> 00:55:47.900
طيب ايه العلم اللي احنا عاوزين نطلبه بقى العلم اللي احنا نرفع به الجهل بالله والجهل بشرع الله لان كل معصية هي سببها اما او او خلوني اقول يعني ما عصي الله الا بجهل

177
00:55:49.100 --> 00:56:05.600
الا عن جهل. اما جهل به او جهل بشرعه متفقين ولا مختلفين معي انا هختم بالجملة دي فركزوا بقى معايا ما عصي الله الا عن جهل صح؟ متفقين على الجملة دي

178
00:56:07.200 --> 00:56:22.450
اه جهل بالله او جهل بشرع الله جهل بالله ده بيكون سبب للمعصية. لان الانسان اذ لم يعرف الله ونهي عن امر من الامور طيب هو ما يعرفش ربنا هيرتكب المخالفة ولا مش هيرتكب المخالفة

179
00:56:24.650 --> 00:56:42.750
ما يرتكب المخالفة ليه؟ لانه لا يعرف شرع الله سبحانه وتعالى لو هو بقى عنده جهل بالله هيحتال صح هيعمل اللي هيلف ماشي؟ يضحك على اخته بطريقة معينة كده. طيب ده عنده جهل بايه بقى

180
00:56:43.950 --> 00:57:04.650
جهل بالله فاحنا عندنا الجهل قسمين جهل بالله وجهل بشرع الله وكلاهما سبب المعصية ان الجهل بالله ده ان هو انسان مسكين. يعني انت لا تعلم ان الله بيطلع عليك الان. ممكن يكون عنده معلومة بس مش حاضرة المعلومة

181
00:57:05.350 --> 00:57:20.300
اما المعلومة تكون حاضرة وان العلم ده يكون معروف ان وراه سبحانه وتعالى اقرب اليك من حبل الوريد ربنا اقرب اليك من حبل الوريد وان ربنا يعلم السر واخفى ومهما قيمتي

182
00:57:20.350 --> 00:57:39.850
ادعيتي انك مش عارفة الله يعلم عليم بذات الصدور اما تعرفي دي عن الله ويجي لك امر من الله سبحانه وتعالى اقرئي الامر ده ان الله سبحانه وتعالى بيأمرك انك تتزيي

183
00:57:39.900 --> 00:57:55.900
بالزي الشرعي وانت عارفة الله سبحانه وتعالى العليم الخبير الحكيم العالي يعلم السر واخفى وعليم بذات الصدور. وفي يوم هتبلى فيه السرائر والكلام ده بتلاقي نفسك بتطبقي مراد الله سبحانه وتعالى بطريقة مختلفة

184
00:57:57.350 --> 00:58:13.400
المعنى ده آآ ضروري جدا جدا جدا ان احنا نحاول بقدر الامكان نستوعبه. فاحنا عاوزين نتعلم العلم اللي يعرفنا بالله ويعرفنا عن مراد الله اللي هو شرع الله سبحانه وتعالى

185
00:58:13.700 --> 00:58:25.850
هنتكلم المرة الجاية في اركان التخطيط لطلب العلم انا بقى خلاص طيب انا اقتنعت بالكلام ده عاوز بقى اخطط كده عاوز خطة كده تحطها لي عشان انا عندي ولع بالتخطيط

186
00:58:25.950 --> 00:58:46.950
اديني بقى خطة كده خطة طلب العلم واديني الشروط بتاعة طلب العلم والحاجات اللي تخليني احلق اجنحة طلب العلم. فالمرة الجاية ان شاء الله هنتكلم على اركان التخطيط وشروط العلم والاجنحة اللي تخليك دايما ايه فوق. سم هنتكلم ان شاء الله عن بعض الاداب

187
00:58:47.000 --> 00:59:03.650
ونجاوب على بعض الاستشارات اللي ممكن تفيد ان شاء الله. طبعا هذه السلسلة هي يعني قشرة خارجية ليست تفصيلية قشرة كده ايه يعني تتناسب الشريحة اللي بتحضر لي يعني انا عارف ان هي الشريحة

188
00:59:03.700 --> 00:59:23.650
اه فيها اه منوعة فيها الكبير والصغير فيها طالب العلم وفيها اه اللي لسه في البداية خالص فبنحاول بقدر الامكان يعني طب الامور بسيطة ويسيرة. اللي بيسأل عن المعاملات ولو هو عاوز يتعلم وكده

189
00:59:24.100 --> 00:59:43.400
في آآ اخ فاضل لزيز آآ شرحه بسيط وهو عامر بهجت. ممكن تسمعه لفقه المعاملات هو يعني بيشرح اه بطريقة بسيطة وان شاء الله تستفيدوا جدا جدا منه. اه او اصول الايباء او الفقه الميسر ممكن

190
00:59:43.750 --> 01:00:00.850
اه الدكتور محمد اسماعيل الفقه الميسر فقه المعاملات برضو ممكن تستفيدوا. لكن هو شرحه شوية يعني ممكن يكون مناسب للسن او اللي غير مبتدأ اه ممكن اه بجابر برضه في فقه المعاملات

191
01:00:00.950 --> 01:00:17.050
ان شاء الله ممكن تستفيدوا جدا منه او عبدالله الغفيلي ده متميز جدا ايضا وشرحه بسيط خالص. فربنا يرفع قدركم ويسر امركم ويرزقنا واياكم العلم النافع والعمل الصالح والرزق الطيب المبارك. جزاكم الله خيرا