﻿1
00:00:00.400 --> 00:00:20.600
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد طيب الله اوقاتكم بكل خير

2
00:00:20.950 --> 00:00:46.650
واسأل الله سبحانه وتعالى في هذه الاوقات المباركة ان يسددنا الله سبحانه وتعالى واياكم بما فيها خير وينفع بنا وبكم حيثما كنا وكنتم واسأله ان يجعلنا واياكم ممن يشهد بركة

3
00:00:46.900 --> 00:01:19.850
البكور كل يوم ما زال حديثنا هذا بهذه السلسلة حول العلم النافع فاسأل الله ان يمن علينا علينا وعليكم بالعلم النافع والعمل الصالح كلمنا عن اه آآ شروط في طلب العلم

4
00:01:20.250 --> 00:01:42.900
وان الشروط ديت موجودة حتى عند اهل الدنيا لمن اراد ان يحصن فيها علم نافع فلابد ان يتغرب لابد ان يكون هينا لينا لمن يتعلم ولنتغرب وتواضع والترع وجع وهن واعص هواك واتبع

5
00:01:43.300 --> 00:02:01.900
وان لابد ان الانسان يعيش مفهوم الغربة وقلنا ان الغربة ديت حتى الشباب اللي بيحققوا طموح دنيوي ارضي شهادات معينة فتلاقيه بيعيش مفهوم الغربة ده شوية يكون بعيد عن اه

6
00:02:02.250 --> 00:02:25.400
اه ملزات آآ زمايله زمايله بيخرجوا يلعبوا يخرجوا للمطاعم ونواصي الشوارع والكلام ده تلاقيه هو عشان عاوز يطلع من الاوائل بيعيش نوع من الغربة من غصبن عنا. موضوع التواضع الانسان ان لم يكن هينا لينا مع

7
00:02:25.550 --> 00:02:49.700
من يعلمه فقد علما كثيرا وده برضو سبحان الله حتى في امور الدنيا لو آآ ما كنتش يعني بتكون هين ولين وبتقبل الخشونة شوية في التحصيل لان العلم عشان تحصله لابد فيه من صبر

8
00:02:50.250 --> 00:03:15.100
وسيدنا موسى عليه السلام صدر هذه الصفة ويعني كأنه اغرى الخضر ان يعلمه بسبب هذه الصفة انه صدرها وده في البداية ان الخضر نفسه قال له على الصفة ديت سبحان الله

9
00:03:15.200 --> 00:03:45.600
بل لو تأملتم ان الخضر من بداية الطريق قال لسيدنا موسى لن تستطيع معي صبرا صح وفي النهاية الطريق قال له ايه سأنبؤك بتأويل ما لم تسطع عليه صبرا ازا كانه يقول له قلت لك من البداية ان هذا الطريق

10
00:03:46.050 --> 00:04:12.000
طريق فيهم مشاق زهنية مشقة جسدية ومحتاج صبر محتاج صبر عن كل حاجة وفي النهاية اللي خلاك تستعجل هو ان زادك من الصبر لم يكن كافيا كما توقعت الباب ده مهم قوي. يعني مسلا لقاء زي ده محتاج صبر عن النوم

11
00:04:12.500 --> 00:04:32.900
سواء من المحاضر سواء من الحاضرين محتاج صبر انك تقوم وتسيب البطانية وتسيب اللحاف ايوة انت ياللي سامعني وتمسك ورقة وقلم وتدون الفوايد اللي انت محتاجها محتاج صبر لو فعلا محتاج انت تحصل

12
00:04:33.350 --> 00:04:57.900
ومحتاج تفوق فالتواضع ده ليه؟ لان انا في اوقات كتير هيبقى فيه خشونة في الطريق سواء طبيعة الطريق او سواء ده شيء سبحان الله ركبه الله في تحصيل العلم حتى يعلم الناس ان هذه الامور تأتي ببزل

13
00:04:57.900 --> 00:05:18.650
وتأتي بجهد كما اه نقول للمعلم ونقول للمربي ونقول لمن يعلم الناس الراحمون يرحمهم الرحمن وبنقول للطلبة انك لازم تكون متواضع من هذا العلم الذي امامك ان لم تنكسر لتحصيله

14
00:05:19.000 --> 00:05:42.800
فانت ارض لا تستحق ان ينمو فيها هذا النبات الطيب واسوأ شيء ربما يبتلى بي طالب العلم هو الندية لمن يعلمه والندية لمن يعلمه ان الدية ديت اللي هي بعد شوية

15
00:05:43.350 --> 00:06:06.700
هتتلبس بزي زي الهيبة وزي انا ما غلطتش وزي حاجات كتير من الحاجات ديت اللي هي ممكن يكون سبحان الله دافعها كبر خفي طبعا والامر ده محتاج مشرط جراح لانه حسنة بين سيئتين

16
00:06:07.400 --> 00:06:24.200
من الممكن المعلم يستغل هذا الكلام ويظل يقول لابد ان الناس تتواضع لابد ان الناس تكون مش عارف تنكسر للعلم وهو عنده داء نرجسي مسلا او داء الكبر وعاوز الناس كلها تبقى ايه؟ متواضع له

17
00:06:25.150 --> 00:06:44.950
آآ او تبقى ساكتة ويقدسوه والكلام ده. فيه شريحة كده ممكن يكون ابتليت بامراض عافانا الله واياكم وغالبا ده وهو طالب كان كده برضو بالمناسبة يعني والطرف التاني لأ انا برضه انت ما تعرفش انا ابن مين

18
00:06:45.450 --> 00:07:02.750
خلي بالك برضو انا دكتور في الجامعة اه مش معنى ان انا جاي اتعلم تجويد ولا بتعلم كزا انا زابط قد الدنيا. انا مش عارفة ايه انا تي كانت وبابايا كانوا التفاصيل دي يا حبيبي مش هتفرق معنا خالص ولا هتفرق مع اي حد بيعلمك

19
00:07:03.500 --> 00:07:21.050
لو هو فعلا بيعلمك لارضاء الله سبحانه وتعالى ودي من الحاجات المهمة جدا على كل من يعلم الناس ان يدرك ان لا عنده امانة هذه الامانة لابد ان تبزل لاهلها لا لغيرهم

20
00:07:22.700 --> 00:07:49.650
صاحب العلم لابد ان يدرك ان لديه امانة تبزل لمن يستحقها لا تبذل للجميع الدعوة للجميع والاختصاص والاصطفاء والبناء لمن تدرك انه غدا سينفع امته هذا باب ضروري استيعابه. ولذلك من لوازم هذا الكلام

21
00:07:50.050 --> 00:08:13.050
ان لا يهين طالب العلم ومعلم الناس الخير نفسه للامام البخاري رحمة الله عليه لما طلبه الامير ان يعلم اولاده فقال له ايه؟ قال له فليأتوا وليتعلموا مع الناس؟ قال لا اريد ان اخصهم بمجلس

22
00:08:13.550 --> 00:08:34.300
فقال انا لا ازل العلم. والله انت امير المؤمنين مش امير المؤمنين اولادك ييجوا هنا ولو انا من انصار ان آآ ان آآ الطالب ما يحفزش قرآن في بيته الا لضرورة قصوى

23
00:08:35.800 --> 00:09:01.500
ان يعز هزا الباب ويعز المعلم وانا من انصار ان المعلم معلم القرآن بقدر المستطاع لا يذهب للبيوت ليه لان في ناس بتتعامل مع الطريقة ديت عادي جدا. يبقى المعلمة رايحة البيت وخلاص وركبت

24
00:09:01.500 --> 00:09:17.850
ان استلمت الطريق وهي جاية عادي جدا. رسالة على الواتس ولا على التليفون لا ما فيش النهاردة احنا مش فاضيين وبنمتحن ما فيش النهاردة تيتة جاية النهاردة وهنزورها او هتزورنا ما فيش النهاردة احنا رايحين نتفسح. ايه اللي يحصل

25
00:09:18.100 --> 00:09:34.200
يبقى قيمتك فين دلوقتي لأ ويدخل الوالد ولا الوالدة ويظل ايه؟ يقول يديك تعليمات تسمع ازاي وما تسمعش ازاي. طب ما بين حضرتك فاهم كل حاجة ما تيجي حضرتك اللي خلاص تدير العملية دي

26
00:09:35.950 --> 00:09:59.950
طب ازا كنت ولابد ولابد انك هتروح يكون في شروط من البداية في عدد حصص معينة ازا غابها بلا اعذار قطعية يتم الاعتزار له الامر التاني ان استطعت ان استطعت ان يكون في حد بينسق لك الامور المالية بعيدا عنك

27
00:10:00.100 --> 00:10:23.500
فهزا مهمة قوي لما بدأ اتكلم في عمر الماديات ولا تتكلم معي هنعدي النقطة ديت بس ايه يعني دي من اللوازم. من اللوازم ومن الامور المهمة قوي ان طالب العلم اذا ابتلي انه تواجد في مكان اداري لا يسمح

28
00:10:23.700 --> 00:10:44.100
ان يتعامل معه بندية لا يسمح ان يتعامل معه بندية. على سبيل المسال انت في مؤسسة قدرا الشيخ العدوي فيها الشيخ الحويني فيها. حد من عظماء الامة فيها. او من الناس الصالحين الكبار فيها

29
00:10:46.050 --> 00:11:03.200
تتكلم معه ازاي؟ ما تنساش ان ده معلمك وما تنساش ان ده العالم بتاعك وان ده الشيخ بتاعك وحاجات كتير قوي فتيجي تقول له لو سمحت يا شيخنا وانت صوتك بصوت

30
00:11:04.250 --> 00:11:18.650
اه انت هنا اول ما تقول الكلام ده يبقى انت دخلت في حتة انا ما بتتكلمش دلوقتي ايه اداريا يا جماعة ودي من النقطة المهمة قوي علوم الغرب تستعمل كحزاء

31
00:11:19.700 --> 00:11:46.400
اه لتسير به لتطأه وتسير به. لا يستعمل كقبعة على الرأس العلوم دي علوم انت تستفيد منها كوسيلة تضع فيها غاياتك فاهمين احنا بنقول ايه وسيلة تضع فيها غايتك. ودي من ضمن الحاجات المهمة قوي في الفروق بينا وبين غيرنا

32
00:11:46.750 --> 00:12:01.700
احنا يا جماعة علم علم مسلا طب دلوقتي علم الطب حاليا هو العلم لطب الهون. يعني مدرسة ايه اللي احنا ماشيين بها دلوقتي طبيا في العالم تقريبا كله هل هو الطب الروسي

33
00:12:01.800 --> 00:12:22.950
ولا الطب الصيني ولا الطب الامريكي ولا حتى يعني ايا كان المهم احنا في الاغلب معزم العالم ماشي على المدرسة الامريكية طيب في علم الادارة احنا ماشيين دلوقتي الادارة اليابانية والادارة الروسية ولا ادارة

34
00:12:23.050 --> 00:12:39.350
شفتم وانا بتكلم دلوقتي لازم تبقى مدرك ان دي ان دي مدارس فيها اختلافات في العلم ده بما ان ان احنا في سلطة السقافة الغالبة هتلاقي علم الادارة حاليا المصدر هو العلم الامريكي

35
00:12:39.800 --> 00:12:52.100
اما تيجي تعمل بقى الرؤية والرسالة والكلام ده هتلاقي في الرؤية يقول لك ايه؟ احنا احلى ناس بنبيع مش عارف ايه. احنا افضل ناس نكون كزا احنا رؤيتنا نكون كزا

36
00:12:52.150 --> 00:13:11.550
طيب انا دار قرآن ايه رؤيتي؟ والله انا رؤيتي في المنصورة ان انا اكون افضل دار قرآن بتقدم الخدمة في اي مشكلة في كده؟ لا طبعا علم الادارة الجميل بيقول ان بتاعك لازم تبقى حاجة زي كده. اكتب يا سيدي

37
00:13:11.650 --> 00:13:29.200
ايه اللي يحصل مع الوقت ان فريقك يتشرب المفهوم ده بايه عارفين كده اما يجي الدكتور يكتب لك دواء فيقول لك خلي بالك له اعراض جانبية هم بياخدوا العلم ده بما ان ان ما فيش فلتر حد بيفلتر صح وعنده وعي

38
00:13:29.200 --> 00:13:48.200
بياخده بايه باعراضه الجانبية. ايه العرض اللي هنا؟ اللي يحصل؟ ان انا سممت كل اللي في المؤسسة دلوقتي طب سممتهم ازاي ان احنا افضل دار هتكون بتقدم الخدمة دي وبالتالي بقى في خشونة في التنافس مع اخواتي اللي موجودين في

39
00:13:48.200 --> 00:14:10.300
وحافظة ليه وبالتالي كلما هم نضجوا في شيء انا اتوترت. ليه؟ لان بتاعي بيضيع رؤيتي خلاص طارت صح؟ وهو مبسوط ان هو عارف حاجة اسمها وحاجة اسمها مش عارف ايه ومبسوط وعنده ايه ورقة وايه والكلام ده كله. مش عارف ايه وجه البسط انك تكون ماشي

40
00:14:10.300 --> 00:14:26.850
ورا ناس بالمسطرة بالطريقة ديت. وانك تابع مائة في المائة حتى ما فيش اي جودة تحسينية حاططها متى ستكون متبوعا يا ابن الحلال فايه اللي يحصل اه لكن لو انا عندي فلترة شرعية هقول ايه

41
00:14:28.450 --> 00:14:45.000
اقول ان انا من دور القرآن التي تعزز هذه الخدمة او تجود اول بأي حاجة لأ هو عدم اعمال الوحي اللي بيقول عدم اعمال العقل لأ لسة برضو مفهمنيش قوي

42
00:14:45.550 --> 00:15:05.750
عدم اعمال العقل الوحي عقل المسلم طبعا اللي الباب ده ضروري استيعابه يا جماعة. لان القصص دي بتيجي بتعمل. انا عندي في الاسلام ان الوالد له منازل الوالد له منزلة الام له منزلة. طب انا اتوجدت في مؤسسة فيها امي

43
00:15:06.150 --> 00:15:26.300
اقول لامي في طريقة التعامل مع امي اتعامل معها ازاي؟ مخصوم منك ومش عارف ايه والكلام ده كله حنانيك. فهتتعامل ازاي؟ هتفوت لامك ولا هتعمل ايه قصة لا دي ولا دي انا ما بقولش ان انا نسيت ويحصل الخطأ

44
00:15:26.550 --> 00:15:36.550
عشان بس اللي ايه ان الجماعة اللي عندهم اللوازم ديت لا ابيض لا اسود. لا لا لا ابيض ولا اسود. في الوان كتيرة جدا. مش واخد بالك ان في بمبى؟ ده فيه بنفسج وفيه

45
00:15:36.550 --> 00:15:52.750
برتقالي وفيه ده في الوان كتير طلعت جديدة الفترة اللي فاتت دي. المهم طبعا انا اقصد ان الموضوع مش لهؤلاء ولا دول واخدين بالكم الحاجة دي هتلاقوها في التربية هتلاقوها في الادارة هتلاقوها في حاجات كتير قوي

46
00:15:52.800 --> 00:16:15.500
فاقيلوا ذوي العثرات او ذوي الهيئات عثراتهم اما تلاقي النهاردة واحد بيتعامل معه ازاي لا في ناس لهم سبق ولهم طريقة في التعامل مختلفة والمتأمل للسنة واللي فعلا بقى فاهم ادارة شرعية كويس وعنده اصدقاء ومقاصد للوحي كويس قوي

47
00:16:15.900 --> 00:16:29.900
هيكون ايه؟ مدرك تماما. طبعا اللي مش فاهم ان شاء الله ايه حاجة مجانية. يا اما هذا الخطاب ليس له او ربما لو استمع مرة اخرى يستوعب. في احيانا بتكون بتتكلم بلغة

48
00:16:30.100 --> 00:16:45.250
او بمعنى معين المعنى ده اللي مش فهمه قد لا يكون هو المخاطب ده يعني مش شرط ان يكون هو المخاطب ليه ممكن يكون يعني في ناس تعمل في مؤسسات فاهمين كلامي كويس قوي

49
00:16:45.900 --> 00:17:01.450
فربنا يسددنا واياكم لما فيها خير. فانا دلوقتي عندي الشيخ العدوي هتعامل معه ازاي ربنا يرفع قدره في الدنيا والاخرة وهو معي في المؤسسة طيب انا لو في مؤسسة وبدأت الاحز ان الدية

50
00:17:02.100 --> 00:17:17.700
ايه اللي يحصل طبعا زي ما قلت وباكد ان الموضوع ده مشرط جراح. يعني ايه ممكن الواحد يعمله بغرور ممن يعلم الناس؟ اه بقى انتم هتعاملوني كده فهو مش مستحمل ان الناس تناقشه

51
00:17:18.050 --> 00:17:35.700
فياخد قرار معين فده افة كبيرة انا عايز اتكلم دلوقتي في الاصل ان الدنيا صحية من الداخل يعني فايه اللي يحصل؟ لا تهين العلم يعني لا تهين العلم. اه اترك هذه المؤسسة

52
00:17:37.100 --> 00:17:59.550
انسحاب ويمليه حفازا على ما شرفك الله به والا تسمح لهزه القيم ليه؟ يعني مسلا دي بالزبط حاجة قريبة من اللي هقوله دلوقتي. انا في مجلس باعلم القرآن وجاي طالب حاطط رجل على رجل

53
00:18:00.950 --> 00:18:16.400
وبيقول لي صوتك واطي لو سمحت علي عشان انا مش سامعك كويس ولو سمحت قرب مني خلاص عشان انا لما ايه يعني طول ما المعلم بعيد عني كده بقلق الراجل ده

54
00:18:17.650 --> 00:18:33.450
ما ينفعش تعلمه خلاص هو متعود في كده في بيته ان هو بيحط رجل على رجل قدام باباه ومامته عموما ما ينفعش يتعلم برضه دلوقتي. ليه؟ لازم يتعلم الادب الاول

55
00:18:34.850 --> 00:18:51.200
خلاص انتم عارفين في الجامعة كل ما كانت الجامعة خاصة اكتر كل ما فلوسها اكتر ولما الانضباط بيكون اكتر احيانا فتلاقيه رايح بدري في موعد النهار. لكن لو المحاضرة الساعة تسعة وصاحبنا دخل عشرة الا ربع

56
00:18:51.800 --> 00:19:03.600
خلاص هو بيفتح الباب وهو داخل رزع وراه وبعدين بيعدي كل الصفوف عاوز يقعد الاول. وباقول له لو سمحت آآ يا دكتور انا كنت جاي متأخر فانا عاوزك حضرتك تراجع الكلام ده

57
00:19:06.750 --> 00:19:26.350
هنا هنقول بقى الراحمون يرحمهم الرحمن ومعلش وانت مش عارف ايه اللي حصل له وبتاع والكلام ده كله لازم تعلمه علاء يطلع برة ليه؟ نتعلم الاول الادب اتعلم الادب تتأدب تتعلم

58
00:19:27.100 --> 00:19:58.650
خلاص؟ ولا يوجد تعلم الا بعد تألم طب ما اتعلمتش الادب خلاص تتعلم درجة تخصك تليق بك الباب ده آآ آآ مهم جدا ماشي هل ده يعتبر تنفير؟ اللي بيقول لي ده تنفير؟ هقول له ما فيش مشكلة. ادي حضرتك درس وحط حضرتك الموعد اللي انت عاوزه. واحنا هنبعت لك ناس في نص

59
00:19:58.650 --> 00:20:18.750
المحاضرة خلاص تمسك الموبايل وتحط رجل على رجل وتتكلم وتهزر مع بعضها ونقول لك تنفيرا اياك انك تنصحهم بحاجة لو سمحت ماشي الباب ده انا عارف ان هو اه بصوا يا جماعة كل واحد هياخد منها حتة

60
00:20:19.200 --> 00:20:39.000
ده الطالب دلوقتي هياخد حتة ايه ليه ليه الشيخ يتعامل كده والشيخة يقول بس الله ينور عليك. دوس دوس عشان نعلمهم ليه؟ التأدب. بصوا يا جماعة كل واحد كل واحد ممكن يعمل كده مع الوحي

61
00:20:40.100 --> 00:20:54.300
الوحي نفسه ممكن يتعمل معه كده. انت ممكن تاخد الجملة وممكن في حاجة لو انت لك هوا انك ان ليك هوا تخلع الحجاب هتخلعي الحجاب وتقولي لا انا ماشية وراء النص

62
00:20:54.800 --> 00:21:13.650
واللي متعلق ببنته بيكلمها بطريق غير شرعي او ممكن عادي جدا يجيب برضه ايه دليل فانا لما بتكلم فيه ده وانا بشر عادي جدا ممكن يتم تحريف المعنى المراد وفي الاخر خالص الرب مطلع على القلب. والرب مطلع

63
00:21:14.050 --> 00:21:35.650
على كل شيء فالباب ده اه ضروري استيعابهم. في اعرابي انا اقبل اعلمه حتى ولو بال في المسجد. كما فعل النبي وفي كعب ابن مالك نقول ما حدش يكلمه وفي واحد زي عمر

64
00:21:35.700 --> 00:21:53.100
نقول له اما انت تارك لي صاحبي وهو اللي غلطان وفي واحد زي ربيعة ابن كعب الاسلمي هنشد عليه علشان ايه؟ عشان وتر ابا بكر الصديق رغم ان ابو بكر الصديق ظاهرا الدنيا مختلفة

65
00:21:55.100 --> 00:22:15.950
واخدين بالكم فده راجع لمين؟ راجع انت برضو انت بتختار من تتعلم منه. يا جماعة اختاروا الربانيين. عشان في الاخر خالص للشخص الرباني لا يستعمل هواه في هذه الامور لا يستعمل هواه في هذه الامور

66
00:22:16.200 --> 00:22:35.250
في الاول والاخر هذا دين هذا دين لا يكون بالاهواء ينقل لا لا لا انت هتصدر واحد في التعامل معها. النهاردة هو المعلم يا جماعة اللي عنده النرجسية العالية دي

67
00:22:35.300 --> 00:22:54.200
والمعلم اللي عنده الكبر الرهيب ده. والمعلم عنده سوء الزن والمعلم اللي عنده والمعلم اللي عنده. هو دول جم منين ما داه جه ما لقاش حد على الايه لقى حد صدره بدون ما يربيه

68
00:22:55.350 --> 00:23:09.100
وبدون ما يأدبه وللعلماء بيتكلموا في اداة طالب العلم هو يا جماعة هل ده كان مسلا كان طرف؟ كانوا هم فاضلين؟ كانوا ايه؟ انا اسف يعني لان بعض الناس ممكن يفهم

69
00:23:09.200 --> 00:23:26.450
الصورة السلبية ديت كأن العلماء بيتكلموا في اداة طالب العلم من باب ان يزبطوا شغلهم يعني كأن مسلا كان عندهم زي كده مجلس اه شعب خاص يزبطوا قوانين ايه تمشي عليهم يعني لأ الموضوع مش كده خالص

70
00:23:26.450 --> 00:23:43.450
لابد ان تحسن الزن بهؤلاء كل هؤلاء ما اتكلموش في اداب طالب العلم. واتكلموا في الرقي ده عشان في الاخر خالص يزبطوا شغلهم. لا لكن ليحمو هذا الاسلام ويحموا التصدر

71
00:23:43.800 --> 00:23:59.750
ويحمو انك تطلع تتكلم وترث مكان رسول الله صلى الله عليه وسلم ما انتم برضو عشان تدركوا يعني ايه النهاردة خطيب الجمعة ده لو النبي صلى الله عليه وسلم موجود في الحي هو هيطلع يخطب

72
00:24:01.300 --> 00:24:17.600
هو هيطلع يخطب لأ يبقى ازا هو دلوقتي بديل النهاردة وارث مين بيقوم بمقام مين محمد صلى الله عليه وسلم فانتشنتكم في المقام ده لا انت لازم تكون مؤدب لازم تكون مؤدب

73
00:24:18.000 --> 00:24:42.200
ولازم ان انت بتعلمهم تعلمهم ايضا الادب واخدين بالكم يا جماعة؟ الكلام ده آآ ضروري استيعابه لان اللخبطة فيه اه سواء سلبا او افراطا او تفريطا بتؤدي لمشاكل. وانا قلت اه في بداية اللقاء ان الموضوع ده حسنة بين سيئتين

74
00:24:42.750 --> 00:25:04.700
فمحتاجين صبر على التعلم صبر على التحصيل صبر في التبليغ انا كمعلم برضو انا محتاج ان انا اكون صابر وانا ببلغ العلم وزي ما قلت لحضراتكم مكان حسيت فيه ان هيحصل فيه قدر من

75
00:25:04.750 --> 00:25:25.650
التعامل اللي هو بقى فيه حزوز نفس وهندخل في جزء معين. لان انت النهاردة لو معلم القرآن بتاعي وآآ هنقول وحضرتك فعلا ماشي صح. لكن الطالب لم يستوعب او في حاجات معينة سلوكيات

76
00:25:25.650 --> 00:25:46.650
ان ولم تهزب معك وبدأ يتعامل معي ان انا اخري راجل معلم بفلوس او اخري ان انا واحد معه في الادارة زميله فبيتعامل معايا بطريقة معينة فيها خطأ فانا اجلالا لما احمل انسحب. ليه؟ عشان اكمل في تعليمهم

77
00:25:48.650 --> 00:26:04.800
عشان في الاخر خالص اما ييجي واقول له ايه؟ النهاردة عندك تسميع سورة الاعراف ما يبقاش مستحضر امبارح ان هو قاعد عمال يناقشني في في حاجة ويقول لي لأ معلش انت كده لأ انت كده انت راجل آآ انت غلط وانت حساباتك

78
00:26:04.800 --> 00:26:22.950
انها غلط وانت ما بتفهمش اه القانون الصح بيقول ايه ومش عارف علم الاقتصاد بيقول ايه وعلم التصميم وعلم الادارة بيقول ايه وعلم مش عارف القيادة بيقول ايه وقاعد يتكلم معاك امبارح ساعة واتنين وتلاتة وعشرة في المفهوم ده

79
00:26:23.150 --> 00:26:44.450
تيجي بكرة تقول له سمع الاعراف. اعرف ايه بقى؟ كل سنة وانت طيب خلاص انتهى احنا بقينا زمايل احنا كده بقينا زمايل الموضوع انتهى واخدين بالكم طب الحل ايه؟ الحل بقى انك احنا نفهم يا جماعة نفهم ان العلوم دي

80
00:26:44.650 --> 00:27:08.750
والحاجات دي لابد لو طالب العلم مش مستوعب كويس جدا المقالات والفريق كله مستوعب هيحصل مشكلة. الجماعة بتوع التسويق خلاص لو دارسين للتسويق الارضي التسويق اصلا اللي معروف مين اصلا ايه؟ العلم التسويق دلوقتي للمصدر

81
00:27:09.150 --> 00:27:26.900
برضه مدارس لازم تبقى مدرك كويس قوي المدرسة اللي انت ايه منتمي لها المدرسة دي بتقول ايه؟ طب النهاردة وانت بتتكلم في علم التسويق هل الاسلام بموضوع التسويق ده آآ ممكن تخدع في البضاعة

82
00:27:29.950 --> 00:27:52.000
ممكن تخدع في رقم ما في شغل ارقام ممكن انت النهاردة تشوش وانت بتتكلم في الخدمات اللي انت بتقدمها. ممكن ممكن ممكن النهاردة هنعلمكم سيرة النبي صلى الله عليه وسلم لو ابنك عاوز يتعلم سيرة النبي صلى الله عليه وسلم. ولو ابنك عاوز يتعلم وبنتك عاوزة تتعلم يبقى انت ايه؟ لك

83
00:27:52.000 --> 00:28:06.550
موعد معنا ومش عارف ايه الكلام ده كله. الكلام اللي انت قلته ده ده تسويق ولا الكلام ده حقيقة ومخرجات فعلا بنائية ربانية موجودة. لا والله انا بس واخد دورة في التسويق فعرفت اعملها يعني

84
00:28:06.550 --> 00:28:26.950
بعرف اعمل اللقطة دي حبيب قلبي انتبه الله يكرمك هتيجي تحزب نفسك انت نجحت ولا ما نجحتش بايه بعدد لايكات ومقدار الشير وكم واحد دخل يأتي النبي وليس معه احد. ليه؟ لانه ما نجحش في التسويق. صح كده

85
00:28:27.950 --> 00:28:42.500
في ملفات لان هتيجي معنا دلوقتي خلينا بقى بما ان دخلنا في الحتة دي وهو الاخلاص يا جماعة ودية اتكلمنا في شروط طالب العلم هنتكلم بقى ايه في اجنحة العلم المعينة على الطلب

86
00:28:43.200 --> 00:29:04.350
اول حاجة الاخلاص فاذا خلل طالب العلم سواء كان معلم ومتعلم خلى من الاخلاص خلاص انتهى الموضوع دخل في حتة تانية وهنتكلم الاخلاص ده هيجي من اول يوم ولا ولا هيجي ازاي يعني

87
00:29:04.950 --> 00:29:21.750
العمل اللي يقرب الى الله سبحانه وتعالى ويقصد به وجهه سبحانه وتعالى لابد في اي عمل انت بتعمله كمسلم كنا زمان بندرس واحنا في سنة اولى ابتدائي في الاستقامة المعنى ده

88
00:29:22.050 --> 00:29:39.200
اما كبرنا بقى نعمل ايه؟ ما ينفعش نسيبه بصوا يا جماعة في مواد معك من اول الحضانة لغاية ما تدخل تربتك جميل يعني انت مسلا في الحضانة خدت الف باء تاء صح

89
00:29:39.400 --> 00:29:51.350
اه المواد ديت اللي حصل خدتها في سنة اولى اعدادي يعني في اولى اعدادي كده لقيت ان في مادة اسمها نور البيان او مادة الحروف وبدأنا برضه ناخدها الف باون الف فتحة آآ كده

90
00:29:51.450 --> 00:30:04.900
طب ليه؟ لان هي كانت زمان دي حاجات اساسية واتاخدت وخلصت صح؟ اه. الاخلاص مش مادة اساسية وخلصت الاتباع مش مادة اصلية وخلصت لان فيه ناس كتير بتتعامل مع الحاجات دي ان هي مادة وخلصت

91
00:30:05.700 --> 00:30:22.400
واخدين بال لحضراتكم بالمناسبة يعني اداة طالب العلم مش مادة وخلصت ليه؟ لان طول ما انت ماشي كمسلم في طريق حياتك في شرطين لازم دايما تسأل نفسك. اي قرار هتاخده. سؤال

92
00:30:23.600 --> 00:30:38.900
القرار ده تريد به وجه الله؟ اه تمام. على مراد الله سبحانه وتعالى ولا لأ ؟ اخلاص واتباع. فين الاخلاص؟ فين الاتباع؟ بصوا يا جماعة من علم انه مسئول سيعد جوابا صح

93
00:30:39.650 --> 00:31:03.600
مش كلنا مسئولين يوم القيامة فمن علم انه مسئولا اعد للسؤال جوابا هنا لغاية هنا مش مش ده النجاح النجاح ايه؟ وان يكون صواب انت عارف دلوقتي ان في كمين على الطريق هيسألك على على الرخص. اه هتقول له ايه؟ هقول له بابا تعبان وانا رايح ازوره في المستشفى

94
00:31:04.300 --> 00:31:24.050
انت كده اعديت جواب بس الجواب ده صح صواب هنا هنا الفكرة من علم انه مسئول اعد جوابه الجواب انك اول حاجة انك تدرك اي عمل هتعمله واحد ان يكون لله سبحانه وتعالى. اتنين

95
00:31:24.700 --> 00:31:39.300
باتباع النبي صلى الله عليه وسلم. بس ما هو ربنا سبحانه وتعالى نزل لنا الدستور وجاب لنا النبي صلى الله عليه وسلم هيطبقه ايه؟ ان هنطبق الدستور ده ازاي فانت بتعمل اي حاجة بمراءة ليه؟ لله سبحانه وتعالى

96
00:31:39.350 --> 00:31:55.950
هنعملها ازاي كما علمنا رسول الله صلى الله عليه وسلم. بس سهلة اهي؟ اه هلبس النقاب مسال اهو البس الحجاب هالبس النقاب. هاتستر خلينا نبعد عن اي ايه؟ لبس عاوز اتستر. تتستري ليه

97
00:31:57.000 --> 00:32:11.800
عشان ربنا جميل يعني عشان انت شكلك حلو في الحجاب لأ عشان ربنا بقول لك ولا عشان كله في في الحي عندنا ملتزم فانا مش هينفع عشان شكلي لا لا لله سبحانه وتعالى. طب انت هتلبسي لله؟ طب ما

98
00:32:11.800 --> 00:32:28.500
كده هتلبسي ازاي بقى ؟ كما امرني رسول الله صلى الله عليه وسلم. سهلة اهي صح؟ اه. بس عاوزة توفيق من الله سبحانه وتعالى جميل؟ فاي عمل هتتقرب به الى الله وتقصد به وجهه الكريم

99
00:32:30.150 --> 00:32:48.850
لو خلى من الاخلاص خلاص بقى هنروح في حتة تانية ولزلك الله سبحانه وتعالى يقول في الحديس القدسي انا اغنى الشركاء عن الشرك من عمل عملا اشرك فيه معي غيري تركته وشركه. سؤال

100
00:32:51.300 --> 00:33:08.650
دلوقتي ربنا يحفز الجميع لو فيه راجل متزوج زوجته قالت له الاتي قالت له بص انت انا بحبك موت وانت من احب الناس الى قلبي بس انا عاوز اصارحك بحاجة

101
00:33:10.800 --> 00:33:29.800
انا قلبي تسعة وتسعين في المية لك وتسعة من عشرة تسعة وتسعين وتسعة من عشرة لحضرتك هيقول ايه؟ ياه الله اكبر ولا هيقول ايه؟ طب والحتة اللي باقية ديت وواحد اللي من عشرة ده

102
00:33:29.850 --> 00:33:42.850
قالت له لمحمد ابن خالتي انا كنت بحبه زمان وهو ايه واتنا عايشين مع بعض وكده كل شوية اجي اخد منه الواحد ده وادهولك مش عارفة ايه اللي ممكن يحصل ساعتها

103
00:33:44.700 --> 00:34:09.550
هيزعل جدا جميل هيموت بيمين هيطلقها جميل المهم لو ما صليناش عليها في اليوم ده فهيكون لطف بها يا جميل؟ طيب ازا كنت انت لا تقبل هذا ولله المسل الاعلى. انا اغنى الشركاء عن الشرك

104
00:34:11.000 --> 00:34:30.200
فمن عمل عملا اشرك فيه معي غيري تركته وشركه بص هو العمل ده انا عامله من الصافي بص يعني هو معزمه لله يعني انا هقول برضه اللي لي واللي علي هو معزمه لله. بس فيه حتة

105
00:34:30.400 --> 00:34:49.250
عشان الشيخ يقول لي الله عليك خلاص يوم القيامة ابقى اشوف الشيخ بقى رح قل للشيخ انا كنت بعمل لك حتة كده انا اغنى الشركاء خلاص اطلب الاجر ممن ايه؟ فعلت له. انت عملت للشيخ. طيب الله يعينك. رح شف بقى الشيخ هيتكل. يقول لك ايه بقى

106
00:34:50.050 --> 00:35:12.950
ايه ده هو موضوع هو هيدخلني كده في التوتر ده ليه عشان كده لابد انك تكسر من الاعمال اللي بتغزي عضلة الاخلاص. اللي منها ايه انك تصحى قبل الفجر او قبل ما تنام تصلي ركعة ركعة وتر. ما حدش شايفك او حتى لو حد شايفك في الاخر واحد او اتنين. لكن الاصل

107
00:35:13.300 --> 00:35:24.800
انا بركز ان في حاجات بتصدق حتى لو كل العمارة شايفاني وانا بطلع الحاجة بس ما حدش عارف ايه اللي جوة ايدي كله فاكر ان هي ايه؟ خمسة جنيه وهي متين جنيه

108
00:35:25.150 --> 00:35:41.250
انا ماشي مع والدتي ورحت ايه مميل على الراجل بتاع القمامة واديته ايه؟ حاجة في ايده فوالدتي شافتني اه بس واحدة بتقول والله محمد ده الله يجزيه خير دايما يدي ايه الحاج عادل حاجة. ايوة انا اديت الحاج عادل هي فاكرة ان انا اديتها اديته عشرة

109
00:35:41.250 --> 00:36:02.500
بس انا اديته حاجة تانية خالص الحاجات دي بتقوي بقى بتدربك على الاخلاص في المواقف بعد بعد فترة بقى ماشي؟ وعلى فكرة الكلمة اللي بتسمعها من كتير من النساء يقول لك بص انا انا عيبي ان انا بقول الحق. وانا الحمد لله ما بحبش اجامل. لا هو حضرتك اما تقولي الجملة دي

110
00:36:02.500 --> 00:36:12.900
معناها ان انت اخلصتي كده. لا لا لأ ده هي دي طبع عند كتير من النساء بيقولوها ما تقلقيش يعني يعني دي كده حاجة من باب الايه ان اللي جاي هيطرقع له يعني

111
00:36:13.550 --> 00:36:39.700
حاجة بتتقال في البداية يعني فلزلك لابد يا جماعة الاخلاص في العبادة. وطلب العلم عبادة طلب العلم عبادة فمهم جدا ان الانسان يدرك هزا الباب ولزلك لي يوم القيامة فيه تلاتة

112
00:36:40.350 --> 00:36:59.450
اتصاعر بهم النار عارفينهم مين هما اول تلاتة هتسعر بهم النار. يعني اول تلاتة كده ايه الشوي هيبدأ بهم. عافانا الله واياكم. مين هم ها مين هما واحد طلب علم وواحد جاهد وواحد كان قارئ القرآن

113
00:37:01.050 --> 00:37:22.450
يا اللي قرأت القرآن ربنا اعطاك القرآن. عملت ايه فيقال يقال لقارئ القرآن يوم القيامة. هذا وقت اديناك واديناك وعملت ايه؟ يقول ايه يا رب قرأت فيك القرآن ده اللعلة كلها اللي انا كنت بعملها لاجلك. فيقال له مازا

114
00:37:23.350 --> 00:37:48.250
جذبت بل ليقال وقد قيل ليقال قارئ وقد قيل اتقال اتقال ان انت احسن واحدة فاهمة في القراءات واتقال ان انت احسن واحدة بتاعة مخارج واتقال اللي انت احسن واحد بتلعلع فين؟ في الوتر. وبتلعلع في الدعاء. وبتلعلع في التراويح

115
00:37:48.350 --> 00:38:06.950
واديك اللعلعت بس كنت بتلعلع خارج الطريق خلي بالك يقال لقارئ القرآن. طب ويجي واحد منفق كان بينفق. ها عملت ايه في المال؟ انفقت فيك. المال يا رب كذبت بل ليقال منفق وقد قيل

116
00:38:07.250 --> 00:38:30.300
يا جماعة الرعب في كلمة وقد قيل ان انت حبيت تخدع فالخدعة ان مشيت. طب يلا يا عم يقول لك ايه بكاء الشيخ محمد في صلاة الفجر. ودي على الصفحة الرسمية بتاعة الشيخ محمد. والشيخ محمد مبسوط. يقول لك اصل مش انا ده الاشراف

117
00:38:30.300 --> 00:38:45.800
الله عليك اسمها فجريات الشيخ محمد. مش ايه؟ تلاوات فجرية لأ فجرية يعني ايه انك قاعد عمال تحط ويقول لك البكاء يقول لك ايه سبحان الله لن تخشع الا مع مسل هزا الصوت

118
00:38:46.450 --> 00:39:00.500
يا حلاوة وانت مش قلقان على نفسك. يقول لها والله هعمل ايه بقى الطلبة؟ طلبة ايه يا عم الحاج؟ انت نفسك تدي لايكات للطلبة بقلبك لو في ناس ممكن تبقى هو المشرف وهو صاحب الصفحة

119
00:39:00.650 --> 00:39:15.350
انا اعرف واحد كان بيقول لي ان هو بيدخل بعناوين تانية ويثني على حاجاته بعهده هتحس ان ابليس قال له لأ كتير قوي كده كتير قوي كده. لأ انت كده يعني ايه

120
00:39:15.450 --> 00:39:29.200
الموضوع لأ الصراحة يعني الموضوع ما عنديش. انت شكلك يا حبيبي تطلع على حد نفسي. لأ الموضوع ده كبير. انا اخري انكشك في حاجة لكن تدخل في دي لأ سبحان الله

121
00:39:29.850 --> 00:39:46.600
انا بالنسبالي كواحد مربي نفسي ان اي مقطع فيه بقى بكاءات مش عارف ايه وخشوع ايه والكلام ده على صفحة اللي عمل الحاجة دي لا اسمعه لا اسمعه ابدا رحمة به وبه

122
00:39:47.600 --> 00:40:06.750
نسأل الله العفو والعافية لان لو سمعتها وعجبتك مع الوقت ها يعني هتبهت عليك ولو بهتت عليك ممكن تقلد وعسى الله العفو والعافية. آآ لا من الحاجات ضمن الانفاق التالت بقى

123
00:40:07.700 --> 00:40:25.600
التالت ده بقى واحد قاتل يا جماعة شوفوا الاتنين اللي فاتوا حاجة واللي جاي ده حاجة. عارفين ليه ده واحد قاتل ليقال جريء ومقاتل وقد قيل يا جماعة ده ضحى بنفسه

124
00:40:26.400 --> 00:40:38.150
انتم واخدين بالكم؟ ضحى بنفسه يعني ايه؟ هو عاوز الناس تقول عليه اه ده تقيل ده شجاع عمل ايه؟ راح قال طب ما اقتل نفسي عشان يشوفوني اللي انا برنس وتقيل

125
00:40:39.600 --> 00:40:58.300
عشان كده الله اعلم الله اعلم بديه بالقلوب لا تحكم على حد سلبا ولا ايجابا الا بالسياق اللي زهر لنا. لكن يوم القيامة ده يا جماعة يوم عجب! عجب يوم عجيب

126
00:40:58.950 --> 00:41:21.200
وبدا له من الله ما لم يكونوا يحتسبون ما كانش في دماغك خالص خالص. تفاجئ ان يوم القيامة لخبطتك وارتكابك للزنا والفاحشة القصص دي كلها كل عد بحاجة انت مش كنت شايفها خالص خالص

127
00:41:21.800 --> 00:41:39.650
عملتها هي اللي خلصت المشهد وكنت مكسر الدنيا دعوة ودروس صبح ودرس خميس ودرس جمعة ودرس مش عارف ايه ودورة هنا ودورة هناك وبتاع وكله طار ليه؟ كان في حتة كده انت مش كنت زابطها

128
00:41:39.850 --> 00:42:03.550
والله عاوزين نتكلم في موضوع كده يعني فموضوع الاخلاص ده ليس بابا للوسوسة ليس بابا للوسوسة. امال ده باب ليه؟ باب انك تنتبه باب انك تنتبه احيانا يا جماعة احيانا تقعد مع والدتك فتكلمك في خطر الاكل الغير صحي

129
00:42:04.000 --> 00:42:13.300
تقول لها انا اترعبت يا ماما انا انا جا لي وسوسة من الايه من الاكل. لأ هي مش الهدف انك يجي لك وسوسة. انك يكون عندك سقافة خطر الحاجة دي

130
00:42:14.200 --> 00:42:33.600
وانك محتاج كل شوية حد يقول لك اصحى انت رايح فين الكارتات اللي على الطريق الكماين اللي على الطريق مهمة بتاعة الرادار ليه؟ لان لو مش موجودة انت هتسرح وتدوس. والطريق هياخدك كل اما تلاقي الطريق واسع ومتسفلت اكتر وفي واحد جنبك بيجري هيسحبك

131
00:42:33.600 --> 00:42:49.100
فهيجري صح؟ فتلاقي فيه كمين فجأة رادار وهيطبق عليك القانون الجديد آآ مش عارف هتدفع فورا وتعمل ايه؟ ايه ده! ايه ده! ما هو لو الحاجة دي مش كل شوية بتطلع لك

132
00:42:49.550 --> 00:43:06.850
انت ممكن تنسى نفسك والطريق يجليك وتفقد روحك بعد كده فنفس الكلام مع مواقع التواصل والحاجات دي كلها ممكن تنسى نفسك وتبدأ كل شوية ايه بس في ناس بقى عندها اصلا

133
00:43:07.050 --> 00:43:20.950
هو اصلا شخص عارفين كده في واحد عنده قابلية المرض في واحد اصلا عنده قابلية الوسوسة فبينفخ بقى في اي حاجة بوصل انا ما كنتش يا عم انت صليت اصلا ما حدش شايفك

134
00:43:22.650 --> 00:43:42.800
اللي بيقيم الليل يا جماعة مش معنى ان كل اعماله آآ مخلصة بس من علامات ان هو بعيد عن النفاق ان شاء الله حتى لو كانوا ركعات قليلة اللي بيتصدق صدقات خفية حتى ولو رآه الناس بس خفية في قيمتها

135
00:43:43.450 --> 00:43:58.750
ده ان شاء الله بعيد عن النفاق ففي مؤشرات تبعدك عن النفاق اللي بيحافز على الصلاة في وقتها المغرب ازن بيبدأ على طول يستعد. ده ان شاء الله من الناس البعيدة على النفاق

136
00:43:59.900 --> 00:44:08.850
بس مش معنى ان انا بعيد عن النفاق ان مش في بعض اعمالي ممكن تبقى فيها رياء لأ عادي ممكن تبقى فيها رياء. ممكن انا النهاردة مسلا كل الدروس اللي اديتها

137
00:44:09.000 --> 00:44:20.200
الاسبوع اللي فات دي كان فيها جزء فيه رياء. يمكن الدرس ده ما فيهوش. ممكن ما اعرفش ممكن ما تعرفش بمعنى ايه؟ ان انا ما اعرفش. لا انك بتحاول بقدر الامكان

138
00:44:20.300 --> 00:44:43.150
تجاهد تجاهد نفسك مسقط يا جماعة الشاهد بس الشاهد انك كل شوية اللي احنا عاوزينه بس انك تسأل نفسك بس طب انا باجي اسأل نفسي يعني مسلا انا النهاردة جايد الدرس وانا جاي ادي الدرس بقول بانوي بيني وبين نفسي كده بجدد النية ان اللقاء ده لله لعل الله ينفع به ولعل الله يفتح قلوب من يسمعه

139
00:44:44.300 --> 00:45:07.150
انا حدست نفسي جميل التحديسة ديت ان شاء الله كافية لكن لو المفهوم ده غايب عني آآ زمان الناس دلوقتي مستنياني فيه الف واحد دلوقتي هيسمعني واديني بتعرف اكتر واديني واديني واديني انا سرحان. طب السرحان ده ما ضيعني

140
00:45:07.350 --> 00:45:20.800
ليه؟ لان انا مش بذكر نفسي. طب جيت ازكر نفسي انت داخل ليه يا محمد؟ والله ما اعرف. طب داخل عشان الخير يعني والناس تفهم. والله ما اعرف. انا مش عارف. هو انا داخل للخير ولا داخل للشر. هو انا داخل مش عارف ايه؟ ولا لايه؟ هو انا داخل

141
00:45:20.800 --> 00:45:35.550
قال لي ايه ولا ايه؟ لا انا كده اكون انسان عندي وسوسة يبقى ده عندي اشكال اشبه بمرضي ما لوش علاقة بقى بالاخلاص وعدمه. فاهمين عشان الحاجات دي مهمة ندركها

142
00:45:37.600 --> 00:45:56.350
الجماعة اللي اتحبسوا في الغار كل واحد طلع بمطلع فواحد قال اللهم اني فعلت كذا وكالته كزا وكزا. الراجل اللي كان يعني بيبر والدته الراجل اللي ايه اللي اه اللي ترك بنت عمه والتالت اللي حافز على

143
00:45:56.400 --> 00:46:07.350
المال بتاع العامل بتاعه واوروبا. قال ايه اللهم ان كنت فعلت هذا ابتغاء ما عندك ففرج عنا ما نحن فيه. هو عارف الاعمال اللي في الاغلب عملها لله سبحانه وتعالى

144
00:46:08.600 --> 00:46:31.600
جميل؟ اه فاحنا ليه بنقول الكلام ده؟ طيب بالمناسبة بقى التلاتة دول له من اوائل ما تسعر بهم النار عارفين احد المقاصد ايه اني لا اخدع اني لا اخدع خداع دا هما الناس

145
00:46:31.700 --> 00:46:51.650
عدى عليهم ولكني لا اخدع فاشجد دايما تسأل الله ان يسددك وييسر لك الخير طيب الموضوع ده هييجي ازاي خلونا نتكلم شوية  الاخلاص ده يا جماعة مش هنصحى من النوم

146
00:46:52.050 --> 00:47:20.750
نلاقيه جه لا الاخلاص ده بياخد عالي جدا في البداية هياخد وقت وهياخد مجاهدة ازاي طلب العلم في اول الطلب ما استحضرتش فيه النية الصالحة لله نقول لك ايه؟ ما فيش مشكلة

147
00:47:21.050 --> 00:47:45.250
طالما مش مشكلة ايه ما فيش مشكلة ايه طالما يعني في شرط ان ما فيش نية فاسدة تمام كده يعني انا مش عارف استحضر نية صالحة وتحضر. ما تستحضرش ما فيش مشكلة خالص

148
00:47:45.800 --> 00:48:07.150
لو انت في بداية طلبك للعلم وانت بتحصل العلم مش قادر تستحضر نية صالحة. وهقول لكم ليه منطقية بشرط ايه هو الشرط ده؟ انك ما تستحضرش نية فاسدة انا رايح اتعلم القرآن عشان اخد الامامة من مسجد الحي

149
00:48:07.700 --> 00:48:29.400
واكسر الدنيا بقى والناس كلها يقولوا علي احلى واحد صوته حلو في الدنيا. جنيه ايه نية فاسدة صح؟ ايوة تقاومها بقى النية دي خلاص النية دي تغيرها غير الدافع ده يعني الدافع للايه؟ اللي عاوز يفهم اكثر

150
00:48:30.450 --> 00:48:50.100
انا مش مستحضر دافع خير قوي ما فيش مشكلة. البداية ما فيش مشكلة. ابن عبدالبر بيقول باب الخبر عن العلم انه يقود الى الله على كل حال يقول حبيب ابن ثابت ابن ابي ثابت وده احد كبار التابعين رحمة الله عليه. يقول طلبنا هذا الامر وليس لنا فيه نية

151
00:48:51.100 --> 00:49:12.000
تاني كده طلبنا هذا الامر وليس لنا فيه نية. الكلام اللي انا باقوله ده محسن لجلد الزات. ويخلينا نفهم الموضوع اكثر بوضوح حبيب ابن ابي ثابت بيقول ايه بيقول طلبنا هذا الامر وليس لنا فيه نية ثم جاءت النية بعد

152
00:49:13.000 --> 00:49:35.200
تمام كده وعلى مسل هذا يحمل اثر معمر اللي كان بيقول طلبنا العلم كغير الله. فابى ان يكون الا لله ولزلك ابن زماة بيقول كلمة جميلة قوي يقول في كتابه تزكرة السامع والمتكلم

153
00:49:35.700 --> 00:49:56.000
قال لا يمتنع من تعليم الطالب لعدم خلوص نيته فان حسن النية مرجو له ببركة العلم. يا جماعة الكلام ده دواء. الكلام ده دواء. لاي حد عنده التوت في النية

154
00:49:56.250 --> 00:50:15.900
وان هو ايه اتخض وانا كنت قاصد ان انا ما قولش الكلام ده في البداية. عشان تبقى انت عارف الاول المنزلة العالية. بعد كده تاخد الايه؟ الضبط الضبط ايه بقى؟ لا يمتنع من تعليم الطالب لعدم خلوص نيته ان نيته مش خالصة لله

155
00:50:16.000 --> 00:50:35.400
ليه بقى دول؟ فان حسن النية مرجو له ببركة العلم. حد فاهم حاجة عاوز يقول لك ايه فانت هتزبط نيتك ازاي؟ ما انت هتزبطها بالعلم النافع. صح فانت طول ما انت ماشي العلم النافع هيزبطها

156
00:50:37.000 --> 00:50:53.650
يعني هو في واحد في واحدة عاوزة تعمل عصير او عاوزة تشرب كوباية شاي والسكر اللي موجود يا دوب معلقة نص معلقة صغيرة مش هتستمتع بالشاي صح فبنقول لها ايه

157
00:50:53.700 --> 00:51:13.300
خلاص كملي وحاولي تجمعي قرشين عشان هنشتري سكر والشاي هيحلو احيانا تيجي تقول ايه لأ انا عاوزاه يحلو الاول مهو مش هيحلو الا بالسكر اللي هنشتريه فاهمين فالعلم ده اوعى

158
00:51:13.350 --> 00:51:27.800
تسول لك نفسك تقول انا ما جبتش آآ خلاص النية مش عاوزة تيجي فانا هسيب الطاقة دي. التحصيل. هنقول لك لأ هتخسر كتير قوي ودي من وساوس الشيطان اللي ممكن يبعدك

159
00:51:27.950 --> 00:51:43.800
عن بركات الرحمن بسببها زي واحد يقول لك ايه انا عملت زنب كبير قوي فما ينفعش اكون مع الصالحين. هتبقى مع مين طيب الشيطان قال له انت ما ينفعش تبقى قاعد وسط الناس الطاهرة دي. امال اروح مع مين بقى؟ رح للناس اللي مش نضيفة

160
00:51:43.900 --> 00:51:55.600
وهو ده الطبيعي يعني هو ده منطقي او يقول له نقفل على انفسنا بقى ولازم يتوب بينا وبين ربنا. يروح قافل على نفسه ايه اللي يحصل مين هيبقى شيخه في القعدة دي

161
00:51:56.550 --> 00:52:12.550
شوشو وسوسو سوسو نفسه الامارة بالسوء وشوش الشيطان ودودي الدنيا بس ادي تلاتة هيستلموه ودول بقى اللي هيدوا له الدرس بقى وده انهم يتكلموا مع بعض ودي الخلطة بقى. لأ اصبر نفسك مع الذين يدعون

162
00:52:13.200 --> 00:52:28.350
خليك معهم اللي هم القوم لا لا يشقى بهم جليسهم. انت يا عم شقي. اه ما تقلقش طالما انت من الصالحين هتعدي يا جماعة لو انت ماشي في موكب نائب الوزير

163
00:52:28.900 --> 00:52:44.000
او وزير الداخلية في كمين هيوقفك حتى لو انت كان عندك مخالفات في الازاز بتاعك او في اي حاجة تانية. في حد هيوقفك لأ ليه ؟ اجلالا للموكب ولله المسل الاعلى

164
00:52:45.000 --> 00:53:10.450
اجلالا لانك مع الصالحين هم القوم. حتى الملائكة استشكلت يا رب ده فين فلان لم يأتي لهزا هم القوم لا يشقى بهم جليسهم. يلا يلا عدوا عدوا عدوا عشان كده مهم محب الصالحين الضبط بتاعها ايه؟ ولست منهم لان في بعض الناس بيكرهها ازاي؟ احب الصالحين ولست منهم يعني لست انت

165
00:53:10.450 --> 00:53:38.400
اه مستمع منه ازا بيقول ابن جماعة ايه لا يمتنع من تعليم الطالب لعدم خلوص نيته فان فان حسن النية مرجو له ببركة العلم قال بعض السلف طلبنا العلم لغير الله فابى ان يكون الا لله اللي هو كلام معمر. قال قيل معناه شوفوا الكلام الجميل. معناه ايه بقى؟ قال فكانت عاقبته

166
00:53:38.400 --> 00:53:54.200
انصار لله لان اخلاص النية الكلام ده يعني انا كواحد من الناس لو كنت الكلام ده اتعلمته وانا في بداية الطلب لعل الله نفعني به. لكن بما ان الله لم يقدر هذا

167
00:53:54.200 --> 00:54:11.500
فكان هذا هو الخير بيقول ايه بقى؟ بيقول لان اخلاص النية لو شرط في تعليم المبتدئين فيه مع عسره على كثير منهم لادى ذلك الى تفويت العلم كثيرا من الناس

168
00:54:12.350 --> 00:54:40.650
شوفتوا الكلام عامل ازاي يا جماعة كلام الاوائل دول دواء كلام الاوائل دواء بيعالجك من افات كتير ممكن تقع لك وانك تفهمها من بعض المعاصرين على غير محلها يقول لان اخلاص النية لو شرط في تعليم المبتدئين فيه مع عسره ان هو عسير على كتير منهم لادى ذلك الى تفويت العلم كثيرا

169
00:54:40.650 --> 00:54:56.100
من الناس فالطبيعي ان الواحد في البداية بيجي بيجي يطلب العلم من باب انه عاوز يعرف دينه بقى ويتعلم اكتر ويحب اكتر ومش عارف ايه واحيانا بتبقى رغبة بابا وماما لو

170
00:54:56.100 --> 00:55:16.700
ازهر وكده لكن لسه عشان كده ابن الرماعة بيقول ايه؟ لكن الشيخ يحرض المبتدأ يحرض المبتدأ على حسن النية بتدرج بالراحة حافز على قيام الليل على صدقة على دعاء على انك مش عارف ايه حاجات كده ايه بعض الحاجات الخفية الخفيفة

171
00:55:17.250 --> 00:55:35.350
يحرض المبتدأ على حسن النية بتدرج قولا وفعلا بلاش اول ما الطالب يجي تقول له بص احنا هنتكلم في اداب طالب العلم. وده كلام جميل. لكن الخوف فين ودي من ضمن الحاجات اللي بيقع فيها كتير من المعاهد الشرعية واللي بتدرس العلم

172
00:55:35.500 --> 00:55:50.750
ييجي يتكلم في مع المبتدئين في اداب طالب العلم. جميل جميل جدا وضروري جدا لكن يجي يعمل ايه بقى؟ يجي في جرعة الاخلاص دي يزود الجرعة قوي فايه اللي يحصل الناس تترعب

173
00:55:51.600 --> 00:56:07.300
ويبقى دخلهم كده الاول المعهد الشرعي دخلهم كده ايه تقريبا في حوالي تلاتين في المية وسواس قهري كده دلوقتي خلاص فمحو جلب زاد من البداية كده اما ادخلهم هيكملوا كده او الناس مشيت. وهو مش واخد باله هو لا يقصد

174
00:56:07.700 --> 00:56:27.300
لكن الرباني زي ما ابن جماعة بيقول كده يحرض المبتدأ على حسن النية بتدرج قولا وفعلا ويعلمه بعد انسه به يعلمه بعد ايه بعد انسه بالعلم. نقوله له كده بالراحة انه ببركة حسن النية ينال الرتبة العلية

175
00:56:27.300 --> 00:56:49.500
من العلم والعمل وفيض اللطائف وانواع الحكم وتنوير القلب وانشراح الصدر وتوفيق العزم واصابة الحق وحسن الحال والتسديد في المقال الدرجات يوم القيامة وان الحاجات دي هتيجي امتى؟ بعد حسن النية كده. واحد هنا ماشيين وبالراحة هتفتح معنا

176
00:56:51.650 --> 00:57:12.800
وفي كتاب المعيد في ادب المفيد والمستفيد لا ينبغي ان يمتنع من تعليم احد لكونه غير صحيح النية فالامتناع عن من تعليمهم يؤدي الى تفويت كسير من العلم مع انه يرجى ببركة العلم تصحيحها اذا انس بالعلم

177
00:57:13.850 --> 00:57:32.900
يا سلام الكلام دوا انا مش عاوز اعديه بس هعمل ايه بقى؟ عشان خلاص الوقت الخلاصة ان الاخلاص بالنسبة للعمل عامل زي الروح بالنسبة للجسد زي ما فيش فايدة من جسد بلا روح

178
00:57:33.050 --> 00:57:53.650
ما فيش فايدة لعمل لا اخلاص فيه طيب ازا هو حاجة مفيدة جدا طيب الحاجة المفيدة دي بقى نعمل ايه عشان بتيجي بتدرج بتيجي بالتدرج بنبدأ بالراحة عاملة بالزبط كده زي تكوين جسم الطفل

179
00:57:53.750 --> 00:58:11.300
هنبدأ بالرضاعة وبعدين حاجة السيريلاك وبعدين مش عارف ايه وسنة سنة سنة سنة يبدأ ياكل بقى ايه اللحمة الضاني بعدين بقى. لكن بدري بدري وهو رضيع خد كل حتة الضاني دي هيموت منك

180
00:58:12.500 --> 00:58:36.700
فاحنا ممكن كل شوية اه ندي جرعة كده. اه. ندي جرعة اما الناس تنسى. ندي جرعة في الاخلاص. نفوق الناس نقول اه المعاني الطيبة ديت بحيس ان انا وانا بطلب العلم افوق اكون صاحي اقول اه صح انا محتاج كل شوية كده حد يروح ايه؟ يروح رامي علي ايه؟ حتة تلج

181
00:58:36.700 --> 00:59:01.800
قفايا كده او ماية ساقعة يصحيني كده فوق اصحى لكن مش عشان يحبطني ويموتني لأ عشان يفوقني فاسأل الله ان يسددنا واياكم لما فيه خير هحاول ان شاء الله الا اطيل في السلسلة ديت ويبقى اخر لقاء الخميس القادم في سلسلة العلم سم نعود الى التزكية وطبعا العلم اساسي

182
00:59:01.800 --> 00:59:19.450
للتسكين فان لم ننتهي ان شاء الله هننقل موعد العلم في وقت تاني حتى الناس اللي جاية لدرس التزكية تستمتع بالتزكية واسأل الله سبحانه وتعالى ان يرفع قدركم وييسر امركم ويسددنا واياكم للعلم النافع