﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:27.850
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد سلام الله عليكم ورحمته وبركاته ثم اما بعد كنا وصلنا الى بيان قوله تبارك وتعالى امن يجيب المضطر اذا دعاه ويكشف السوء ويجعلكم خلفاء الارض

2
00:00:28.000 --> 00:00:53.750
االه مع الله قليلا ما تذكروا وقلنا ان ختام الاية عجيب ومعجز وهو يصف حال الناس ويربي الناس بالقرآن قليلا ما تذكرون اي كثيرا ما تنسوه مش دي على طول هي المضادة لها ولا ايه

3
00:00:54.050 --> 00:01:24.900
قليلا ما تذكرون واصلها تتذكرون يبقى كثيرا ما تنسوه والنسيان بننسى ماذا؟ ننسى ان الذي اجابنا عند الاضطرار هو الله ونتذكر الاسباب فننسى المسبب ولا يكون في الزهن الا السبب

4
00:01:25.900 --> 00:01:54.200
وضربنا امسلة لذلك منها المرض مسلا ينسى الانسان ان الذي شفاه هو الله ويتذكر مهارة دكتور او المعالج على فكرة الطبيب ده اسم غير صحيح الطبيب هو الله ينسى الانسان يتزكر الانسان الدكتور المعالج

5
00:01:54.800 --> 00:02:16.950
او يتزكر الدواء الجيد الزي اخزه وينسى انه في لحزة الاضطرار استجاب له الله فعلشان كده الاية ختمت بهزا الختام قليلا ما تذكروا هزا وجه من وجوه بيان الاية. الوجه الاخر

6
00:02:17.300 --> 00:02:46.750
قليلا ما تذكرون اي عند الاضطرار لما تقع في الاضطرار قليلا ما تذكروا ان الذي يخلصكم من هذا الله فتلجأوا للاسباب اولا وخصوصا ازا كانت متاحة ازا كانت متاحة وهدعي ربنا ليه وهنكسر له ليه طالما كل حاجة متاحة

7
00:02:48.200 --> 00:03:11.650
مرض برضه وقلنا الفلوس في جيبه والعربية تحت رجل والدكاترة انا عارفهم واصحابي واصحاب ولادي واللي واللي ماشي لما راح لهم وكلهم فشلوا وعجزوا فين بقى لما يلجأ لمين ما هي في الاول قليلة اما ايه

8
00:03:12.150 --> 00:03:35.650
ما تذكرون تزكرت الاسباب اللي معكم اللي تقدروا تاخدوا بها فلما نفذت الاسباب وعجزت بدأتوا ايه بقى تقولوا ندعي ربنا بقى ندعي ربنا سبحانه وتعالى فختام عجيب والله يصف حال الانسان فعلا

9
00:03:37.000 --> 00:03:58.850
امن يجيب المضطر اذا دعاه. لا احد لا احد مين اللي بيجيب المضطر ازا دعاها؟ لاحد الا الله ليه؟ لان اي مخلوق بيقع في التراب ملك انسجن كله لازم يقع في اضطرار

10
00:03:59.900 --> 00:04:23.900
لازم ييجي عليه اللحزة يبقى مضطر مين اللي هيجيب وما فيش الا الله فهيدي القضية مهم اوي يا اخواننا مين بيبقى في في بؤرة الشعور في مركز التفكير اني الزي يجيبك هو الله. اضطريت ما اضطرتش انت ما لكشي

11
00:04:24.100 --> 00:04:51.350
الا الله بعدها قوله تعالى امن يهديكم في ظلمات البر والبحر  ومن يرسل الرياح بشرا بين يدي رحمته االهم مع الله الناس ما بتنزهوش  ولا بيتعزموا فسبحانه وتعالى يقول هو يبقى ها

12
00:04:51.850 --> 00:05:07.900
تعالى الله عما ايه عمن يشركون يعني ساعات نجاوب نجاوب نجاوب اجابة بس زي ما تقول مش طالعة من القلب ماشي نجاوب اجابة اللسان بيقول حاجة والواقع بيقول حاجة تانية

13
00:05:08.100 --> 00:05:25.700
هو كده امن يهديكم في ظلمات؟ اولا الهداية الواردة في الاية دي ليست الهداية الموصلة الى الجنة امن يهديكم في ظلمات البر والبحر لان احنا لما بنمشيش في زلمات البحر عشان نروح الجنة

14
00:05:26.800 --> 00:05:48.950
يبقى الهداية اللي هنا في الاية دي مش المقصود منها الهداية اللي توصلكم ايه؟ ها الى الجنة والى مرضات الله. لأ امن يهديكم في ظلمات البر والبحر ومن يرسل الرياح بشرا بين يديه. دي ما لهاش علاقة الهداية دي مش مقصود منها الهداية بتاع الجنة اللي واردة في بمعاني تانية في ايات تانية

15
00:05:49.850 --> 00:06:09.300
لان الهداية للجنة مش في دي يعني مسلا في قوله تبارك وتعالى افمن يهدي الى الحق بعد ما قال ايه بقى؟ قل هل من شركائكم الهداية للجنة اهي بقى. هل من هل من شركائكم من يهدي الى الحق

16
00:06:10.500 --> 00:06:24.450
قل الله يهدي للحق. افمن يهدي الى الحق احق ان يتبع امن لا يهدي الا ان يهدى. فما لكم كيف تحكم. يبقى الهداية دي هي دي الهدية اللي توصل لايه ها

17
00:06:24.500 --> 00:06:44.600
للجنة. وكذلك انزلناه ايات بينات. وان الله يهدي من يريد يبقى الهداية المقصودة في الاية مش الهدية بتاعة جنة لأ الهداية ما تضلوش في البحر ما تضلوش في البر في زلمات

18
00:06:44.900 --> 00:06:59.950
ماشي في البحر وبعدت عن الشاطئ وبعدت عن عن الانارة وعن كزا وعن كزا ومشيت بقى يعني مسلا لو انت جاي من من المغرب رايح امريكا مسلا. ما انت هتمشي بالعرض بقى

19
00:07:00.250 --> 00:07:13.000
انما لو جه من المغرب رايح اللي تحت المغرب اسمها ايه؟ دولة موريتانيا لو انت جاي من المغرب هتروح موريتانيا في البحر هتمشي جنب الايه؟ ها جنب الساحل. اه انت هتخش كده ليه

20
00:07:13.150 --> 00:07:28.600
فانت ما شايف النور وشايف وشايف الساحل العملية ايه؟ انما انت هتاخد كده بقى رح اعمل خلاص بقى هتمشي في قلب الاطلنطي ولا ساحر ولا غيره بقى. وهتروح عند مين؟ عند برمودا. عارف برمودا

21
00:07:29.100 --> 00:07:48.050
عرف برمضان برموني اللي عاملينه ويا اما الناس عمالة تتكلم على بلمودا وكان اخ فاضل هنا وقعد يقول لي على برمودا ده ومجال مغناطيسي ومجال مش عارف ايه والعملية يعني مطلية عن الناس والناس بتتكلم برمودة ايه يا ابو برمودا

22
00:07:48.300 --> 00:08:09.750
ثق تماما اي شيء في الكون غير طبيعي عمر القرآن والسنة ما يسيبه. لازم يتكلم عنه لازم واي حد فيكم كده النهاردة وبكرة ولحد اخر العمر يجيب لي حاجة كده

23
00:08:10.750 --> 00:08:32.300
غير طبيعية في الكون والقرآن والسنة ما اتكلموش عنه ما تعديش ابدا لازم ما تنسبش ابدا لازم يتكلم عنها. ده لو مش طبيعية. انما هي انما هي نعم  مين اللي بيقرص ؟ نعم. مين اللي بيقرص ؟

24
00:08:32.700 --> 00:08:51.400
يعني اوروبا اللي تقرصنا؟ ايوة طيب   انا ما اقصدش دي انا اقصد ان لما اقول لك فيه في الاطلنطي وده محيط من ضمن المحيطات واشمعنى الاطلنطي يعني ليه الهادي والهندي ما فيهمش

25
00:08:52.050 --> 00:09:10.050
ليه الهدي والهندي ما فيهمش اشمعنى الاطلنطي اللي فيه مسلس بيبلع الطيارات وبيبلع السفن اشمعنى يعني هو المسلس ده انت عارف نصبت الفيران مش ست الفيران انت بتحط لها امتى؟ لما يكون عندك ايه

26
00:09:10.300 --> 00:09:28.700
فعاوز تمسكه هي نفس اللعبة مصيدة الفار اللي مش عاجبنا المصاية دي ايه؟ تمسك يضربوا اي حاجة ويقع هناك وخلاص راح فين؟ راح في برمود. مين برمودا ده بيشتغل ايه برموجة

27
00:09:29.200 --> 00:09:52.750
ابن مين برمودا ده اتولد امتى برموجة ؟ رجل والله مرة حدوتة كده حدوتة كده عرش ابليس؟ ايوة لازم تخش الدماغ واحنا لازم ندحك بيها عالمسلمين المغفلين لازم نسحب خلي بالك الكفرة لمن لهم دعوة بابليس والعرش ابليس ولا بيعمل ايه ولا بيسول ليه لان هو تبعه

28
00:09:53.250 --> 00:10:12.300
فنضحك به على المغفلين ازاي؟ نقوم نقول لهم ده هو قاعد هناك والله قاعد هناك طب بيعمل ايه؟ قاعد  لازم نعمل حاجة. طب وابليس هاخد الطيارات يعمل بها ايه واللي هياخد السفن يعمل بها ايه

29
00:10:12.550 --> 00:10:30.250
هو ناوي ياكل عيش يعني عاوز ياكل عيش بالطيارات دي ولا هيشغل السفن دي عين بيه  ها حينبه ايه مش عارف واشمعنى ما بياخدش الا الطيارات المغفلة اومال الطيارات اللي مش في تيارات معها حصانة

30
00:10:30.750 --> 00:10:48.350
شفناش طيارة منهم نزلت هناك ابدا اشمعنى طياراتهم ابليس ما بيمدش ايده عليها ويمد ايده على ايه على طياراتنا احنا بس طب ما نحاول نصلحه يا جماعة ونفتح مخنا معه عشان يسيب ايه؟ ها

31
00:10:48.500 --> 00:11:08.800
اهي دي فتح مخك معه يقوم يسيب ايه فهي دي فتح مخك تبقى تبعه مش موضوعنا مش موضوعنا بس انا عاوز اقول لك ما فيش حاجة غير طبيعية في الوجود لازم القرآن والسنة يتكلم عنها. سواء موجودة حاليا او

32
00:11:08.800 --> 00:11:30.550
بعدين. لما ييجي سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام وتكلم عن هدم الكعبة. ويقول كأني انظر اليه يهدمها حجرا حجرا. ايه ده حدس حدس غير طبيعي الوضع الطبيعي ان تعظم الكعبة

33
00:11:31.200 --> 00:11:46.550
انما تهدم لأ مش طبيعي وحجرا حجرا بردو مش طبيعي. فين المسلمين؟ فين كزا ؟ ايه دي طب ما فيش حاجة. فيبقى في جزء في الكون اللي ربنا سبحانه وتعالى خالقه

34
00:11:46.600 --> 00:12:06.500
وغير طبيعي والقرآن والسنة ما بيقولش لا ده كتاب ومنهج ما احنا هنشطح بعيد فخلينا خلينا هنا خلينا هنا الهداية المقصودة في الاية هي الهداية في ظلمات البر والبحر يعني ايه

35
00:12:06.600 --> 00:12:28.900
يعني تمشوا بالليل في الظلام وبعيد عن الانوار ما فيش انوار اصلا ممكن توصل لكم ما فيش مين بقى اللي بيهديكم ويوريكم حاجات وتحسبوها صح وتتعلموها والسلف يعلمها للخلف وتوصل فعلا

36
00:12:29.800 --> 00:12:55.300
والبوصلة والاتجاه وكل حاجة صاحمين بقى. امن يهديكم فين بايه بقى؟ بالنجوم بالاشياء بالعلامات اللي ربنا قال عنها. لما قال عنها في مواضع اخرى. قال وعلامات وبالنجم هم يهتدون. مين اللي علمنا دراسة النجوم ونعرف نمشي

37
00:12:55.350 --> 00:13:12.050
ودي مع دي كزا ولأ دي كزا وكده وموجودة بقى على طول وجود على طول في زلمات البر والايه قال تعالى وهو الذي جعل لكم النجوم لتهتدوا بها في ظلمات البر والبحر. دي في سورة الانعام

38
00:13:12.450 --> 00:13:30.850
االه مع الله معاني هنا في سورة النمل؟ امن يهديكم هي دي هي نفس المعاني دي كلها الهداية المقصودة هنا الهداية للساير للسير في الصحراء في المية وما نظلش. اإله مع الله؟ تعالى الله ايه

39
00:13:31.000 --> 00:13:49.150
اي ليس مع الله سبحانه وتعالى اله فعل ذلك. يعني جعل النجوم ورتبها لنا ولا اله مع الله يعبد وايه كمان ومن يرسل الرياح في نفس الاية ومن يرسل الرياح بشرا بين يدي رحمته

40
00:13:50.700 --> 00:14:11.200
يرسل الرحب هو اللي برضه اللي بيرسلها سبحانه وتعالى ما حدش بيرسلها ما حدش بيبص لها بامر من الله الريح تتحرك. والملايكة المسئولة عن الريح تحركها والسحاب يتحرك كل شيء كله بامر الله وحديس الرجل اللي كان ايه يتقي الله في حقله او في ارضه

41
00:14:11.350 --> 00:14:31.500
ويسمع في السحاب اسقي ارض مين اسقى والراجل مش من امتنا من الامم السابقة لكن كان يعني حسن السير في الزراعة وبيقسم المحصول تلت تتلات فربنا سبحانه وتعالى يبعت له الماية مخصوص

42
00:14:32.200 --> 00:14:58.150
ومن يرسل الرياح بشرا قرأت نشرا نو شو بضم النون والشين نشرا نافع وابن كسير وابو عمرو وابو جعفر ويعقوب وقرأت نشرا نشرا وقرأت نشرا نشرا وعاصم بس اللي احنا حافزين عنه

43
00:14:58.300 --> 00:15:21.150
اللي قرأها ايه؟ ها بشرى بشرى ومعنى الاية على قراءة الايه؟ النون سواء بقى نشرا نشرا نشرا ايا كان بالنون دي اي الرياح بتنشر السحاب زي ما بننشر الغسيل كده

44
00:15:21.600 --> 00:15:45.750
كما قال رب العزة سبحانه والناشرات ناس تنشر السحاب لان السحاب ده لازم لازم ريح تحركه طب وهتحركه ليه؟ لان ربنا يريده ينزل هنا وما ينزلش هنا دول عاوزين يشربوا دول لهم حق في في الماء. دول ما لهمش. ممكن لا دول ولا دول لهم حق

45
00:15:46.100 --> 00:16:04.500
والرياح تسوق السحاب وتفرغه في البحر او المحيط ليه؟ لان هم ما يستحقوش زي ما في حديس عبدالله ابن عمر. ولولا البهائم لم يمطروا وهلقوا الساعة شف بقى يعني ممكن ساعات ينزل المطر

46
00:16:04.650 --> 00:16:26.650
اكراما او من حق البهايم واحنا نشرب جنب البهايم تخيل ايوة ما يستحقوش يشربوه ولولا البهائم لم يمطروا يبقى مين بقى اللي بيحرك الايه ؟ يرسل الرياح نشرا نشرا تنشر السحاب وتحركه عشان ينزل الماء بتاعه

47
00:16:26.850 --> 00:16:43.200
وعلى قراءة الباء بشرا يبقى لما ايه الريح تيجي وتهب كده وتبقى هادية وحلوة يبقى في ان شاء الله في سحاب جاي وبيجي السحاب. فبشرا يعني بشارة. بشارة لكم ان في ايه ها

48
00:16:43.450 --> 00:17:03.100
خير هينزل وماء هينزل امن يبدأ الخلق ثم يعيده ومن يرزقكم من كل ده تعداد لنعم الله ونعم الله اللي ما حدش بيقدر يعملها الا هو. تبليل ايات عمال تزكر الحاجات دي ليه؟ دي ادلة على وحدانية الله

49
00:17:03.200 --> 00:17:23.800
يعني ايه؟ ادلة مساقة للمؤمن والكافر ادلة مساقة للمؤمن والكافر. المؤمن يزداد ايمان طب والكافر يراجع نفسه ازا كان عنده عقل او فهم ياخد من الادلة دي دليلا على ايه

50
00:17:24.600 --> 00:17:41.750
على وحدانية الله وينخلع بقى من الشركيات بتاعته. كان احد الاخوة بيقول لي ده ده راجل عالم امريكي عرف من من قصة النملة آآ الاعجاز اللي في القرآن في اسلم خير وبركة

51
00:17:42.650 --> 00:17:58.350
ان عرف اهلا وسهلا. طب وما عرفش احنا الحمد لله ايمانا ايه؟ نسأل الله ان يزيد ايه ايماننا. لما النملة بتقول لا يحطمنكم سليمان. فقال النمل هو الكائن اللي بيتحطم. يعني بتتكسر

52
00:17:58.800 --> 00:18:18.900
ماشي والله ان كان بحس وداس على نملة ولا عمل نملة وداس على بعوضة مسلا او عمل بعوضة لقى البعوضة لما بتيجي تموت ما بتتكسرش فيه حاجة مسلا فيه دم وفيه حاجات بتروح لحالها وتموت وده بتتكسر ماشي. ليحطمنكم خير وبركة

53
00:18:18.900 --> 00:18:42.550
انا عاوز اقول الادلة اللي ربنا سبحانه وتعالى بيسوقها في سورة اما امن امن كل اللي انت بتقراه ده او بتسمعه ده بادلة مادية ملموسة محسوسة للمؤمن والكافر المؤمن يزداد ايمانه ويسبت وما يزعزعش. طب والكافر؟ يراجع نفسه ان كان عنده عقل

54
00:18:42.850 --> 00:19:01.700
لعله يهتدي فمن ضمنها كمان امن يبدأ الخلق ثم يعيده اصحيح طب احنا ما شفناش ربنا بيعيد الخلق شفنا ولا ما بيشوفناش شفنا ربنا بيعيد الخلق  ان كانت فيه معجزات لمسلا لسيدنا عيسى ماشي. انما طب شفناه بيبدأ الخلط

55
00:19:02.800 --> 00:19:19.000
طبعا امال ايه ما احنا عمالين نصور اهي وشوفوا بيبدأ الخلق والجنين بيتخلى اهوت ومتابعينه لحظة بلحظة صح ولا مش صح مش كده بيبدأ الخلق اهو خلق الجنين الواد اللي هنسميه علي

56
00:19:19.150 --> 00:19:34.250
وهيتولد بنشوفه ولا ما نشوفهوش ها ما شفناهوش بقى هو بيعيده. اه لما متنا ما شفناش بقى لسه. بس زي ما بدأ ايه ها؟ وسهل واهون وما فيش حاجة عند ربنا صعبة

57
00:19:34.250 --> 00:19:54.600
فدي حاجاتك. طب الكلام ده كان موجود؟ اقوى موجود وعلى طول التاريخ الانساني كلنا عارفين ان احنا اتخلقنا في بطولة امهاتنا واتولدنا ايوة دلوقتي بقينا نشوف التخليق بقينا نشوف ونتابع النطفة

58
00:19:54.950 --> 00:20:07.000
ونشوف اول ما يبتدي فيه حاجة كده اللي هي شغل القلب ولسه ما اتخلقش وتلاقي حاجة عمالة تتحرك كده. وشوية يتخلق وشوية يلحق ده زكر ولا انسى. صح ولا مش صح

59
00:20:07.300 --> 00:20:29.900
يبدأ الخلق وبعدين نموت وكده وهيعيدوا  ام من يبدأ الخلق ثم يعيده؟ ومن يرزقكم من السماء والارض طبعا الرزق من السماء معروف الماء المبارك ينزل من السما وطبعا هو بينزل من السما ايه غير كده هو الماء المبارك. ينزل من السماء

60
00:20:30.050 --> 00:20:48.400
كل حاجة بقى تنبت ينبت لكم به النخيل والاعناب ومن كل الثمرات والارض فيها طبعا خير كتير فيها نبات وغير النبات االه مع الله سبحان الله! جاوبوا يا ناس! طبعا يقول لك لا اله من الله

61
00:20:48.450 --> 00:21:12.650
فالقرآن يقول لهم هاتوا برهانكم هاتوا برهانكم عليه عليه على ان في اله ايه مع الله طب هنجيب برهان ليه ليه نجيب برهان ليه المؤمن هيجيب هيجيب برهان مين هيجيب برهان ليه؟ ما انا انا لا اشك ابدا ولا عندي مثقال ذرة اني اللي بيرزقني من السما والارض هو الله

62
00:21:13.900 --> 00:21:31.750
ايوة مش فمين اللي مفروض يجيب البرهان ها اللي عنده مشكلة اللي عنده مشكلة يجيب بلهان على ان في حد تاني غير الله هو فاللي عنده بقى مشكلة يجيب. اللي عنده مشكلة وحاسس

63
00:21:31.750 --> 00:21:48.600
سنه الرزق بيجي لنا من الشرق ولا من الغرب ونزبط احوالنا مع الشرق ومع الغرب والا الرزق هو حر هو اللي يروح يجيب برهان بقى احنا برهانا ما عندناش مش عاوزين براهين. اللي بيرزقنا

64
00:21:48.750 --> 00:22:07.150
هو سبحانه وتعالى ما فيش غيره اصلا  ولزلك يقول رب العزة والسماء ذات الرجع والارض ذات الصدع ويقول في الاية الاخرى فلينظر الانسان مما خلق فلينظر الانسان الى طعامه الى طعامه. ها

65
00:22:07.250 --> 00:22:27.850
ان صببنا الماء صب ثم شققنا الارض شق فانبتنا فيها حبا وعنبا وقبل. طبعا ولا فيش اي كائن يقدر يعمل الحاجات دي ابدا ابدا ولا اي قوة في العالم ولا التقدم لما يوصل ايه بالزي عمره ما يعمل كده اصلا

66
00:22:27.900 --> 00:22:48.250
لان حتى نون العزمة هي صببنا الماء صببنا الماء صبا ثم شققنا شف لون العزمة ما فيش حد ابدا. شققنا الارض ايه فانبتنا ولزلك عمر لا يمكن الزراعة حتى الصناعية لازم تعمل تربة صناعية

67
00:22:48.600 --> 00:23:05.600
انه ربنا سبحانه وتعالى بيعدد علينا النعم الربانية النعم الربانية. بالمناسبة كان فيه مقولة كده يقول لك الملوخية دي شيطاني انا سمعت حاجة زي كده شيطان يعني ايه يعني احنا مش زارعينها هي طالعة كده. شيطان يا راجل يا خايب

68
00:23:06.350 --> 00:23:23.400
شيطاني هو الشيطان بيطلع ملوخية طب ما تخليه يشغل لك ابنك طالما بيطلع ملوخية ابنك اللي واخد بكالوريوس وقاعد جنب الحيطة بتتكلم معه وراعيه بار وكنت تدي له حاجة فتحت مخك معه بيشغل لك ابنك

69
00:23:24.200 --> 00:23:46.850
اه شيطاني مين اللي بيرزقكم من السماء والارض؟  امن يبدأ الخلق ثم يعيده ثم ومن يرزقكم من السماء والارض طبعا جميع المخلوقات ما عدا عصاة الانس والجن غير كده جميع المخلوقات عارفة ان ربنا سبحانه وتعالى هم هو اللي بيرزقها ايه

70
00:23:47.000 --> 00:24:00.250
ولزلك الطائر اللي رزقه في السما خلاص رزقه في السما وعارف كده كويس اوي والكائن اللي رزقه في الارض رزقه في الارض. عمرك تجيبه شمال تجيبه يمين هو كده هو رزقه كده الا الانسان بقى

71
00:24:00.300 --> 00:24:18.600
الا الانسان عصاة الانس والجن دول لا عارفين لهم رزق في السما ولا رزق فين ولا عارفين الرزق في الارض ولزلك اعزم رزق واحسن رزق في الزراعة زود عندك عنصر التوكل على الله

72
00:24:19.550 --> 00:24:32.050
ويطلع المحصول كل اللي ياكل منه تاخد اجر ما فيش حلفة في الدنيا ولا ولا تمكسب في الدنيا ولا ولا شغلة ولا تجارة ولا اي حاجة تاخد عليها اجر زي الزراعة

73
00:24:34.650 --> 00:24:51.050
عنصر التوكل عالي قوي لانك بتبقى عاوز الحاجات دي كلها ربنا ينبتها لك وربنا يفلأ لك الحبة وربنا يبارك في البتاع ويبقى في محصول ويبقى ويبقى ويبقى توكل عالي عالي الطول ماسك قلبك بايدك

74
00:24:51.600 --> 00:25:12.750
ماسك قلبك بايدك لحد ما تلم المحصول غير كده لأ غير كده لما تاخد معاش قد كده تبغى تتوكل على الله ليه؟ ما انت بتروح تلعب في الزراير المكنة تحذف لك ايه؟ اللي انت عاوزه والباقي تسيبه. مش كده ولا ايه؟ ها؟ اللي انت عاوزه بتاخده والباقي بتسيبه. بس هتتوكل على الله ليه

75
00:25:12.800 --> 00:25:29.750
الماكلة هي انما التاني ما فيش مكنة فيه نبات مدفون يا رب طلع النبات الجو حرر يا رب اعمل لي يا رب الحر ما ياكلش البتاع. هوى يا رب انت ما لكش شغل الا يا رب. ايوة

76
00:25:29.950 --> 00:25:47.750
ايوة غلة حلوة يعني تخاف على الغلة تنام. كلام آآ قال اوعوا تكونوا فيها الكلام ده قصص. لأ عنصر التوكل الغلة موجودة اهي وفي هوا يا رب الغلة ما تايه

77
00:25:48.000 --> 00:26:08.700
ما تنامش هتنام باظت  ماسك قلبه بايده لحد ما يلم المحصول توكل توكل ويرزقكم من السماء والارض مهم اوي اوي يا اخوانا فربنا بيعدد لنا الحاجات دي عشان نفوق نفوق

78
00:26:09.350 --> 00:26:21.850
نفوق. طب انا ما ليش في الزراعة وما ليش فيش. ورزقي اه رزقي جاي زي ما باقول لك انا كده من المكنة. هو هاعمل ايه يعني؟ قدري كده قدري كده يقوم تستشعر رزق الله

79
00:26:22.750 --> 00:26:39.500
المعاش ممكن يتقطع ما ممكن يتقطع وممكن يتلغي خالص يبقى يقينك في الله عز وجل. معقول! ايوة. نفلس! ولما نفلس هتعمل فينا ايه يعني! ها بتعمل فينا ايه؟ مش عارفين نجيب لك معاش

80
00:26:39.650 --> 00:26:58.150
تقدر تعمل حاجة ايه اللي حصل حصل فين توكلك؟ لازم يبقى فيه اه مهم جدا لازم تستشعر ان رزقك بيد الله من السما والارض طب انقطع المعاش يطلع لي غيره. يطلع لي احسن منه

81
00:26:58.700 --> 00:27:12.450
ورزق احسن منه وكان قد يكون اطيب منه كمان كده لازم تكون عندك المسائل دي تبقى مسائل يقينية. مش العملية الرتابة اللي هي ايه؟ اصرف وفلوس وخلاص وراتبي او معاشي. لا لا لا

82
00:27:12.450 --> 00:27:33.050
لازم تستشعر المعاني دي اللي بيرزقك من السماء والارض مين اصل السؤال جاي لك كده عمال يبدأ ومن يرزقكم؟ جاوب االه مع الله لازم تقول لا اله الا الله وفعلا ما حدش كده وعقيدتك تبقى كده اصلا. اه

83
00:27:33.500 --> 00:27:52.000
قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله. وما يشعرون ايان يبعثون تقرر الاية ان ما احد يعلم الغيب. سبحان الله! اه لا يعلم من في السماوات والارض الغيب

84
00:27:52.100 --> 00:28:09.700
الا الله ايوة ما شاء الله والغيب درجات ما فيش وقت للتفصيل عند الكلام عن تفاصيل درجات الغيب. بس الغيب بصفة عامة سواء الغيب القريب او الغيب المتوسط او او الغيب البعيد اوي اوي اوي لا يعلم الغيب الا ايه

85
00:28:09.800 --> 00:28:27.800
الا الله سبحانه لا في السماء ولا في الارض وبعدين ممكن يبقى الغيب غيب عنك انت لكن هو لغيرك مشاهدة مش غي هو غايب عنك انت بس انما بالنسبة لغيرك مش غايب وهكزا

86
00:28:27.850 --> 00:28:43.550
فالغيب بصفة عامة لا يعلمه مين الا الله سبحانه وتعالى الرسل قالوا كده والدنيا كلها لازم تقول كده الرسل يقول على سبيل المسال في سورة الانعام سيدنا النبي اكتر من موضع في موضعين تقريبا

87
00:28:44.450 --> 00:29:04.700
قل لاقول لكم عندي خزائن الله ولا اعلم الغيب ولا اقول لكم اني ملاك خلاصة الكلام الرسول بيقول لهم كده انا بريء بالحاجات دي الموضع التاني ولا اقول لكم عندي خزائن الله ولا اعلم الغيب. ولا اقول اني ملك

88
00:29:04.750 --> 00:29:23.850
سيدنا نوح بقى ولا اقول للذين تزدري اعينكم. شف من عند سيدنا نوح لسيدنا محمد. كله بيعلن ان ايه ها  يبقى قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله ده استسناء ولا مش استسناء؟

89
00:29:24.050 --> 00:29:42.250
ها الا الله. نوعه ايه بقى؟ منقطع ولا متصل ها قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله منقطع. ليه منقطع؟ قلت لكم قبل كده وبفكركم لما يكون المستسنى منه

90
00:29:43.050 --> 00:30:02.850
المستسنى مش من جنس المستسنى منه. دي حاجة ودي حاجة. يبقى منقطعة امتى يبقى الاستسناء متصل لما يكون المستسنى من جنس الايه؟ المستسلم فلما نيجي نقول ايه؟ لا يعلم من في السماوات والارض الغيب. هو مين اللي في السما وفي الارض؟ مخلوقات

91
00:30:02.950 --> 00:30:27.400
ملايكة وبشر انس وجن بس والحاجات التانية بقى الحيوانات والحاجات التانية. فهما دول اللي في السما والارض  طب والمستثنى مين ؟ رب العزة طب ايه رب العزة والايه ده خالق سبحانه وتعالى ودول ايه ها؟ يبقى اسمه استسناء ايه ها؟ منقطع

92
00:30:27.950 --> 00:30:54.950
لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله وما يشعرون ايان يبعثون. مين بقى؟ وما يشعرون واو الجماعة دي تعود على مين؟ وما وو يبعثون تعود على من وما يشعرون واو الجماعة دي ايان يبعثون. تعود على مين والجماعة دي؟ تعود على اللي في السما والايه

93
00:30:55.100 --> 00:31:13.500
واللي في الارض. يعني هيموتوا كله هيموت وهيبعث فكل ما يعرفش ايه ها متى يبعث يبقى من علم الغيب اذا رب العزة سبحانه وتعالى لا يعلمه الا هو سبحانه وتعالى. من ضمن العلوم دي

94
00:31:13.550 --> 00:31:35.850
علم الايه؟ البعس الساعة عن عن نبعس امتى ان نبعث الملايكة لما تموت هتبعس امتى؟ الانس والجن لما يموتوا هيبعسوا امتى؟ الكائنات دي لما تموت هتبعس امتى ولزلك البعس ده او الساعة دي علمها تقيل جدا على مين؟ على كل اللي في السما واللي في الارض

95
00:31:36.600 --> 00:31:57.650
ما حدش عارفها طب ما فيش اي اكرامية لاي ابدا ما فيش اكرامية لا لا ملك ولا اي مخلوق خالص. لان الاية قالت كده ثقلت في السماوات والارض. سقلت يعني ايه ثقلت؟ وليه وليه تقيلة ليه؟ لانها تقيلة يعرفوها منين؟ لا يعرفوا يحصلوها

96
00:31:57.650 --> 00:32:11.400
ومحاضرة ولا ولا بدعوة. يعني مسلا لو حد مقرب الى الله عز وجل ودعا دعوة مستحيل اولا يدعوها خلي بالك من دي مستحيل اي نبي يدعوها لان ده اعتداء في الدعاء

97
00:32:11.950 --> 00:32:32.750
ولا اي ملك مش مسلا يعني مصرح له يرفع ايده ويقول يا رب اخبرني الساعة لا اولا هو ما يجرؤش يطلب الطلب ده اصلا ممنوع ممنوع اصلا مش مسلا هو دعا وما استجبش لأ لأ ممنوع ممنوع يطلبه اصلا لا الاعتداء في الدعاء

98
00:32:32.850 --> 00:32:49.850
ثقلت في السماوات والارض. وما عندوش اخبارية من اي نوع ولا باي صورة لا نبي ولا ملك ولا ايه وما يشعرون اي انا ايه؟ خلاص امر مفروغ منه وما يشعرون اي انا يبعثون

99
00:32:50.500 --> 00:33:05.250
عن عائشة رضي الله عنها والحديس طويل ناخد منه الشاهد تقول فيه رضي الله عنه ومن زعم اي الرسول عليه الصلاة يعني من زعم عن الرسول يعني ومن زعم انه الهدي تعود على النصوب يعلم ما في غد

100
00:33:05.650 --> 00:33:25.850
عارف بكرة فيه ايه من زعم انه يعلم ما في غد فقد اعظم الفيرية اعظم الفريا على الله مين اللي اعزم الفيريا؟ اللي ظن ان الرسول يعلم ايه ما في غد

101
00:33:26.500 --> 00:33:43.400
ده احنا عندنا ناس بتقول لك ان شيخ الطريقة بيعرف اللي في قلبك مش غد لا ده يعرف اللي في قلبك. شيخ الطريق طب بالله عليك بقى عائشة بتقول اللي يقول على الرسول يبقى اعظم الايه

102
00:33:43.500 --> 00:34:05.350
الفيلية وبتستدل رضي الله عنها وتقول والله يقول الله والله يقول قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله واضح وطبعا قوله تعالى عن الساعة وعنده مفاتح الغيب لا يعلمها الا هو. ان الله عنده

103
00:34:05.400 --> 00:34:24.700
علم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام الناس بقى اللي هم بتوع البشعة وبتوع آآ الفنجال وبتوع المندل عارفين انتم الاسماء القزرة دي ها قتادة رضي الله عنه اتكلم عنه شف بقى سيدنا قتادة فين بقى ايام ابن عباس

104
00:34:24.750 --> 00:34:43.450
بيقول ايه بقى؟ بيقول انما جعل الله هذه النجوم لثلاث خصال. النجوم النجوم اللي في السما دي يعني جعلها زينة للسمع ماشي وجعلها يهتدى بها. ماشي. ورجوما للشياطين. تلات حاجات. زينة رجوب

105
00:34:43.600 --> 00:35:05.950
ها علامات ايه زينة زينة للسمع زين علامات يهتدى بها ورجوما للايه؟ للشياطين. فمن تعاطف فيها غير زلك يعني من اعتقد فيها حاجة غير التلاتة فقد قال برأيه واخطأ حظه واضاع نصيبه وتكلف ما لا علم له به

106
00:35:06.250 --> 00:35:31.450
وان ناسا في وقته وبعد كده وليوم الدين. وان ناسا جهلة بامر الله قد احدسوا من هذه النجوم كهالة كهانة يعني ايه ؟ حاجة ياكلوا منها عيش تهد هي طبعا تختلف بقى بتسماها بقى علم النجوم او انت والنجوم. مش كده ولا ايه

107
00:35:31.700 --> 00:35:49.900
ما زال بتطلع في لسه في الجراد ولا واتلغي اتلغت؟ ها تليفزيون ويقعد بقى ويتكلم اه تمام فالمهم بيقول ايه وان ناسا جهلة بامر الله قد احدسوا من هزه النجوم كهانة. يقول لك ايه؟ من اعرس اتجوز يعني بنجم كذا وكذا. كان

108
00:35:49.900 --> 00:36:03.300
كذا وكذا. يعني اللي هيتجوز يوم كزا في شهر كزا يوم مش كده يبقى اتجوزته ايه كده؟ ومن سافر بنجم كذا وكذا كان كذا وكذا. ومن ولد بنجم كذا وكذا كان كذا وكذا

109
00:36:03.950 --> 00:36:22.600
ولا عمري قال تذهب يقسم بالله يعني ما من نجم الا يولد به الاحمر والاسود والقصير والطويل يعني الدنيا ايه مش مرتبطة بتدحك على واحد ليه وتدجل علينا بمناسبة العلم الغيب دي يا اخوانا

110
00:36:26.650 --> 00:36:47.550
عندنا وللاسف طبعا هيكون فيه فساد في العقيدة تبقى حاجة مشكلة جدا يعني في موقف حصل وناس كلها مسقفة كلهم مؤهلات عليا والمديرة على مش عارف ايه على ايه في فلوس راحت

111
00:36:48.300 --> 00:37:05.700
وعلامات استفهام حول واحد ومين اللي عمل على علامات استفهام؟ واحد بيكره الواحد واضح التليفون ده راح او الفلوس ده راحت مين اللي خده؟ انا اشك في فلان مين اللي بيقول يشك كفر؟ واحد

112
00:37:06.100 --> 00:37:20.450
طب نعمل ايه قالوا نجيب حاجة اسمها المندل هو اللي يقول لنا مين اللي خد الفلوس دي مندل اشتغليه المندل ايه المصطلح ده جه منين يعني وايه اللي دخله بلاد الاسلام

113
00:37:21.600 --> 00:37:43.800
طب وايه اللي جابه عندنا اصلا طب والناس المثقفة ديت لما يا راجل يبقى قرطاس ومدير وادحك عليه وعارف المندل ده بتاع مين؟ بتاع راجل اونطجي كاهن دجال نصاب ما عهوش حاجة خالص

114
00:37:43.900 --> 00:38:03.100
بس هو كلمتين بيعرف يضحك بهم على الناس وياكل عيش ما بيجيش ببلاش بيجي بفلوس جابوه عملي الراجل فكرة المندل عبارة عن ايه عبارة عن استخفاف بكتاب الله اللي نقل لي الوصف التفصيلي

115
00:38:04.150 --> 00:38:32.750
استخفاف بكتاب الله. في فتلة اشبه بالسلك ده ويجيبوا المصحف وهم فتحوا وحطه كده كفيه على يعني يبقى محمول على الخيط محمول على الخيط وطرف الخيط معه واحد والطرف مع التاني اللي هو جاي هزا النصاب الدجال ده

116
00:38:35.050 --> 00:38:58.600
قال والمصحف قال بيتحرك ويتحرك على المجموعة واللي ييجي عنده ويقف يبهدلنا خد الفلوس ايه ده بقى   ملفت اللي في ايدك وبعدين ايه علاقة المصحف اللي انت بتعمله ده كتاب رب العالمين نزل عشان نقراه ونطبق اللي فيه

117
00:38:59.050 --> 00:39:25.500
ونتعبد به اما عشان جايب المصحف هشيل المصحف له قدسية والمصحف له هيبة في النفوس وله جلال عند الناس فيلبس الباطل ثوب الايه؟ ها توب الحق وفعلا الشخص المقصود قال جه عنده وقف الايه

118
00:39:25.900 --> 00:39:47.300
المصحف. خلاص يبقى هو  المنزر يخلي البريء يشك في برائته ما هو مصحف بقى حد يقدر يعمل الحاجة مع المصحف ما حدش يقدر على حاجة مع المصحف علم الغيب انا ما بعلمش غيب ده اللي يبيع الا من غيب مين بقى

119
00:39:47.500 --> 00:40:06.750
ده اللي كشف المجرم مين ؟ كتاب ربنا مش انا كتاب ربنا. شفت كتاب ربنا هو اللي اكتشف الحرامي طب ربنا اللي اكتشف الحرامي ووقفوا عند واحد اللي هو متنبه عليه

120
00:40:07.450 --> 00:40:34.950
خلي بالك المجرم الحقيقي مش موجود في المجلس المجرم الحقيقي اللي خد الفلوس مش فين مش موجود في المجلس اصلا خالص برة والمزلوم ده اللي بيقوله اني اه مين بقى اللي اكتشفه؟ كتاب ربنا انا ما عملناش حاجة. احنا المصحف هو اللي جابه

121
00:40:36.400 --> 00:40:51.700
قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا البريء قعد يبكي وما عندوش بضاعة الا البكاء وتبكي ليه يا ابني؟ انت مش واسق في نفسك ولا ايه طبعا عقيدته ضعيفة

122
00:40:52.050 --> 00:41:06.750
لو عنده عقيدة قوية قام بالنعل وضرب كل اللي ايه بس ما يقدرش ازاي بقى؟ ده مسكين المصحف واخد بالك ليه ؟ لانه اللي عنده عقيدة صحيحة عليه في المصحف ده لايه اصلا

123
00:41:07.050 --> 00:41:23.300
ونزل له اصلا وما يتهانش للدرجة دي ولا يعبث به بس طبعا ما قدرش يقول حاجة يوم اتنين تلاتة هي تاني يوم تقريبا زكر لي ايضا ان تاني يوم كبير القعدة

124
00:41:23.400 --> 00:41:44.000
ندم نجم وحسن الموضوع مش صح وقال لو كان الكلام ده صح كانوا القضاة ممكن ايه ها يستخدموه بدل ما يقعد يقرا ملف القضية ويتعب في نفسه ما يجيب الايه ها ويخلص نفسه ويحكم ويبقى مطمن للايه

125
00:41:44.350 --> 00:42:09.400
هل الكلام ده مش صح واتأسف للبريء متأسف له يا ابني انا اللي حصل ده انا بريء منه انا بريء منه. ايام بسيطة وظهر المجرم الايه ؟ الحقيقة  وظهر طبعا يعني لان ما فيش عقيدة. قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله. مين اللي بيعلم

126
00:42:09.600 --> 00:42:32.850
اه نخلي بالنا لان ياما واهي مسقفين  كل يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله وما يشعرون ايان يبعثون اذا لا يعلم الغيب الا الله عز وجل الغيب القريب والغيب البعيد

127
00:42:33.500 --> 00:42:56.700
واي اخبار عن الغيب يكون باعلام الله سبحانه وتعالى. كما قال في اواخر سورة الجن عالم الغيب سبحانه وتعالى فلا يظهر وعلى غيبه احدا ومش على غيبه كله لا عليه شيء من الغيب

128
00:42:57.500 --> 00:43:14.900
فلا يظهر على غيبه احدا الا من ارتضى من رسول الا من ارتضى من رسوله يعلم قل له اتكلم عن كزا وفي هيحصل كزا. زي ما كل الحاجات الغيبية اللي الرسول عليه الصلاة والسلام

129
00:43:15.150 --> 00:43:27.650
لا تقوم الساعة حتى يحدس كزا وكزا. لا تقوم الساعة حتى يحدث. مش كده اهو كل ده غيب وغيبي بعيد بالنسبة للرسول عليه الصلاة والسلام بعيد جدا. لسة في حاجات ما شفنهاش

130
00:43:27.800 --> 00:43:44.850
لا تقوم الساعة وتحصل زي ما قال عليه الصلاة والسلام بل الدارك علمهم في الاخرة بل هم في شك منها بل هم منها عمود والموضوع ايضا متعلق بالغيب فنخليه بقى للجلسة القادمة ان شاء الله لانه

131
00:43:45.300 --> 00:44:03.850
مسألة ايه؟ تدارك العلم ده اه نسأل الله ان ينفعنا بما علمنا وان يعلمنا ما ينفعنا بطونها. اه لأ دي هي اكتر من ان الانعام كسيرة. ما هي الانعام سمانية ازواج

132
00:44:05.400 --> 00:44:25.700
ثمانية ازواج من الضأن اثنين يبقى لازم تجيب بطونها ما هو بطين الانعام بطين الانعام ثمانية ازواج من الضأن اثنين ومن المعز اثنين. قل الذكرين حرماء الانثيين ومن الابل اثنين انعام كتير البقر والجاموس دي فصيلة والابل فصيلة

133
00:44:26.350 --> 00:44:51.600
والمعيز فصيلة والضاني فصيلة فدي من بطونها اه من بطونها  يقول رجل توفى رجل وعليه دين وتم تجميع مبلغ الدين عن طريق اهل الخير متبرعين وازا وجد زيادة في المبلغ الذي تم تجميعه. هل يتم اعادة الزيادة

134
00:44:52.000 --> 00:45:08.900
انتم احرار دي مسألة امانة وانتم امناء على الامانة. والناس ائتمنوكم وادوكم فلوس الدين فوالله عاوزين تخلوها معكم لحد ما يظهر واحد تاني مدين تسده عنه ماشي مش شرط يكون ميت

135
00:45:09.300 --> 00:45:25.300
يعني مدين مسلم حي سده عنه عادي ما فيش مشاكل عاوزين تخلوها معكم امانة ماشي تستأزنوا اه اصحاب الفلوس لو تعرفوهم وتحطهم في اي باب اخر هم طلعوهم لله ويقصدوا بها وجه الله

136
00:45:26.150 --> 00:45:43.150
فلو انتم سددتم الدين وفايض حاجة من اللي يعني انتم في حل يعني. عاوزين تخلوها مش لازم ترجعوا للناس. وتبقوا انتم ولاء على الشيء ده خليه معكم ولما يظهر لكم اي دائن حي او ميت. نعم

137
00:45:43.950 --> 00:46:00.550
لمين للي مات يعني؟ لا بأس. لا بأس. لا بس هم لا الباقي هم هم لامينه على زمة الدين خلوهم في الدين هيعملوا صدقات جارية يستأزنوهم بيستأزنوا اصحاب الفلوس نعم

138
00:46:00.600 --> 00:46:22.550
اه نعم نعم كان في اخ باعت سؤال بيقول ايه؟ بيقول ان هو مسلف واحد مية وخمسين الف جنيه  واخد منه فدان ارض لمدة تلات سنين بعد التلات سنين يدي له الفدان الارض وياخد المية وخمسين جنيه بتوعه

139
00:46:23.800 --> 00:46:47.350
طبعا المعاملة او حاسس انها ما فيهاش حاجة خالص فلما سأل قلت له المعاملة اثمة فجادل جادل بالباطل وعز عليه يعمل معروف وعز عليه ان يطبق قوله تعالى من ذا الذي يقرض الله

140
00:46:48.250 --> 00:47:13.650
الجواب كان عبارة عن ايه انه تدفع له ايجار الفدان تلات سنين سعر الحوض فحسبها قال يعني ايه هياخد ستين الف طب وانا استفدت ايه وانا استفدت ايه ما خد الفلوس شغلها

141
00:47:14.100 --> 00:47:34.300
وواخد الفلوس قرض ولا انت مشاركه وغاب عن زهنه ان دي صورة من صور الربا وهو مش حاسس اعكس انت بقى هو دلوقتي لو هيدي له الستين الف بيقول انا استفدت ايه؟ طيب

142
00:47:34.500 --> 00:47:53.950
لو زرع الفدان تلات سنين يبقى داخل جيبه هو كم دخل الستين الف  اللي هي الادارة مش كده ولا ايه اللي قالوا اللي هيدفعها له الايجار اللي كان هيدفعها له

143
00:47:54.350 --> 00:48:13.250
دخلت جيبه ده بفرض ان هو ما زرعش ولا اي حاجة خالص قلت له يا استاز القرآن يقول اولا الرهن ده لضمان الحق فقط وليحسب ابدا من الدين ده لضمان الحق

144
00:48:14.100 --> 00:48:39.400
بمعنى انه المدين الدائن ازا استفاد بالرهن له ان يستفيد به لان فيه رهون لابد تستفيد بها ما تسيبهاش كده تعطل يعني هاب مسلا ان واحد رهن بقرة استلف فلوس ورهن بقى

145
00:48:41.650 --> 00:48:59.100
واضح ولا مش واضح طب البقرة تعمل فيها ايه بقى انت كصاحب الدين اه تاكل لبنها وتبيع عجولها ولما يجيب لك الفلوس تدي له البقرة ايه بقى ايه فرقها عن الربا؟

146
00:49:00.000 --> 00:49:18.800
ما هو الربا كده ربا اعطيته شيء وخدت الايه زيادة على الشيء فلو ادى له المية وخمسين وخد الفدان يزرعه تلت سنين وياخد محصوله ويدخله بيته ما هي دي عائدات القرض

147
00:49:19.500 --> 00:49:39.350
وفي النهاية خد ارضك وهات الايه؟ الفلوس هو ده الربا بس احنا سميناه بغير اسمه سميناه رهن لأ الرهن ده لحفظ الحق فازا الارض دي هتزرعها ؟ ايوة تدفع ايجارها

148
00:49:40.100 --> 00:49:59.150
مش عاوز ازرع مش عاوز ازرع وما ليش في الزراعة خيرك يزرعها مش حاجة خالص اكتب ورقة لحفز ايه؟ حقك وما تاخدش حاجة خالص منه الرهن ده اللي حفز بمعنى

149
00:49:59.350 --> 00:50:17.650
بمعنى ان هو لو جه معاد السداد قال له ما فيش يقوم يبيع من الارض ما يعادل الايه المية وخمسين ياخد المية وخمسين ويقول له خد ارضك اهي ده الكلام ده لو ما بيزرعهاش انما بيزرع يبقى دخل محصول عندك

150
00:50:17.800 --> 00:50:35.900
يبقى تدفع له ايجار الايه الارض. نخلي بالنا من المسألة دي. الرهن زي ما ورد في القرآن كده الرهن ده بعد اية الدين على طول بعد اية الدين  وان كنتم على سفر

151
00:50:37.200 --> 00:50:57.450
على ولم تجدوا كاتبا يكتب الايه الدين فرهان مقبوضة طب ليه ؟ عشان دي بدل الكتابة الرهان دي بدل الكتاب شاريهان مقبول. فان امن بعضكم بعضا فليؤد الذي اؤتمن امانته

152
00:50:57.500 --> 00:51:23.200
واضح فنخلي بالنا  تجيب كم جرام دهب؟ لا. القرض ما اقرضه اقرضه مية وخمسين يرجعوا له مية وخمسين يقرض دهب وياخده دهب لو خاف من انخفاض القيمة بيروح يدي له دهب وهو يبيع الدهب زي ما يبيعه ويقول له ترجع لي خمسة جرام عشرة جرام زي ما خدتوه

153
00:51:23.650 --> 00:51:42.000
دهب قديم تجيب لي دهب قديم بس لو خافوا انخفاض القيمة ادي له دهب اما ده فلوس لازم يجيب فلوس الشيء اللي هو اسلفه سم ان ليه الناس اصلا يعني ماتت عندهم

154
00:51:42.250 --> 00:52:04.150
الرحمة سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام يقول ان السلف يجري مجرى شطر الصدقة ان السلف يجري مجرى شطر الصدقة يعني اللي اسلفه مية وخمسين ده تصدق عليه بخمسة وسبعين الف

155
00:52:04.700 --> 00:52:25.000
لمدة تلات سنين تلات سنين بيتصدق عليه صدقة تتحسب باليوم الله اعلم والرسول ما قالش هو قال السلف يجري مجرى شطر الصدقة. يعني يتصدق عليه كل يوم بخمسة وسبعين الف. وارد. طب كل اسبوع وارد. كل سنة وارد

156
00:52:25.000 --> 00:52:39.150
الله اعلم بس كانه اتصدق عليه بخمسة وسبعين الف جنيه مع ان هو مش من اهل الايه مش من اهل الصدقة ممكن يكون واخد المية وخمسين الف دول يشتري شقة تمليك

157
00:52:39.550 --> 00:52:54.750
وعادي تصدقت عليه بخمسة وسبعين اية ده مش من اهل الصدقة. وما له انا سلفته هي دي الروح اللي المفروض تكون بين المسلمين اصلا انما انما يقول ايه؟ انا استفدت ايه

158
00:52:55.500 --> 00:53:05.500
يبقى لازم ياخد الربا عشان يبقى كده حس ان هو ايه لازم حس ان هو استفاد. انا استفدت ايه؟ قلت له الادارة. قال لي يعني هاخد المية وخمسين ناقصين ستين؟ قلت له ايوا

159
00:53:06.100 --> 00:53:24.500
مش بقى لك تلات سنين بتزرع والزرع داخل بيتك ليه ما ببصش لضيق ليه ما تحسب اللي دخل بيتك تلات سنين مع التسعين اللي جايين ولا ايه انما هو عاوز المية وخمسين واللي دخل بيته ده حاجة ايه

160
00:53:25.100 --> 00:53:29.050
ايه ده بقى وصلى اللهم وسلم