﻿1
00:00:00.350 --> 00:00:25.250
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد سلام الله عليكم ورحمته وبركاته ثم اما بعد. انتهينا الى قوله تبارك وتعالى بل الدار كعلمهم في الاخرة. بل هم في شك منها. بل هم منها عامون

2
00:00:26.350 --> 00:00:47.400
بل ادارك علمهم في الاخرة بل هم في شك منها بل هم منها عامون وكل هذا بعد قوله تعالى قل لا يعلم من في السماوات والارض الغيب الا الله وما يشعرون ايان يبعثون

3
00:00:48.650 --> 00:01:09.500
ادارك علمهم علم من؟ وما معنى الدارك؟ وهل فيها من قراءات؟ اولا تقرر الاية بل الدار كعلمهم في الاخرة بل هم في شك منها بل هم منها عامون. تقرر الاية ان علم الخلق كل الخلق

4
00:01:10.500 --> 00:01:32.850
في السما في الارض ملايكة انس جن كلهم بالنسبة للاخرة علمهم سواء علمهم سواء يعني ايه؟ ما عندهمش علم للاخر فالاية وتسبت هذا بل ادارك علمهم في الاخرة. الدارك يعني ايه برضه

5
00:01:33.200 --> 00:02:04.200
ادرك علم الاخرين علم الاولين فيما يتعلق بالاخرة وادرك علم الملايكة والانس علم الملائكة فيما يتعلق بالايه؟ بالاخرة. واضح كده يعني كل الخلق اول الخلق واخر الخلق انبياء رسل ناس عاديين ملايكة كله كله

6
00:02:04.200 --> 00:02:35.550
وبالنسبة للعلم بالاخرة. متى تقوم الساعة؟ متى الساعة كل علم حصل بعضه كلمة الدارك يعني ادرك علم دول علم هؤلاء مين هما انس وجن وملايكة اول الناس اخر الناس كما بالضبط في قوله تبارك وتعالى عن اهل النار عافانا الله واياكم منها. يقول رب العزة

7
00:02:36.250 --> 00:02:56.050
حتى اذا اداركوا فيها جميعا. اداركوا اداركوا. اداركوا يعني ايه؟ اول واخر امة اول ام والأمة اللي في الوسط حصلت وهكذا كله حصلها اللي هم اهل النار يعني اول ناس تدخل واخر الناس تدخل

8
00:02:56.750 --> 00:03:22.950
حتى اذا تداركوا فيها جميعا قالت اخراهم لاولاهم ربنا هؤلاء اضلونا فاتهم عذابا ضعفا ايه؟ من النار  يبقى في النار تداركت الاجسام والشخصيات واضح كده؟ يعني اخر كافر هتقوم عليه الساعة زي اول كافر في قوم نوح

9
00:03:24.700 --> 00:03:46.700
هيقابلوا بعض في النار ادركوا بعضه كذلك اول مخلوق واخر مخلوق واللي في السما واللي في الارض علمهم كله ها ادرك بعضه معلومات عند الملايكة معلومات عند اخر ناس ومعلومات او الكل معلوماتك ايه عن الساعة ما يعرفش

10
00:03:46.900 --> 00:04:07.150
ما يعرفش تدارك العلم كله وانصب في بوتقة واحدة اللي هي بوتقة الجهل بالايه؟ بالاخرة. امتى هتكون الله اعلم الحشر والنشر والقيامة والكلام ده كله امتى ؟ ما حدش يعرفه

11
00:04:07.400 --> 00:04:23.750
وقرأ ابن كثير مش ابن كثير المفسر لأ ابن كثير القارئ وقرأ ابن كثير وابو عمرو وابو جعفر ويعقوب نقلوا يعني عن سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم بل ادرك علمهم في الاخرة

12
00:04:24.550 --> 00:04:52.350
مش تدارك بل الدارك اللي احنا حافزينها قراءة الجمهور بما فيهم حفص بل ادارك علمهم في الاخرة اما هؤلاء الائمة الاربعة والخمسة دول اربعة؟ اه خمسة اربع ائمة قالوا ان نقلوا قراءة بل ادرك علمهم في الاخرة اي بالاخرة. ادرك ايه يعني؟ قالوا معناها

13
00:04:52.350 --> 00:05:15.300
تساوى وفعلا تساووا هي نفس المعنى نفسي معنى الدارك. الدارك يعني ايه لما العلوم حصلت بعضها طلعت في النهاية ما حدش يعرف حاجة ما حدش يعلم حاجة عن الاخرة. ثقلت في السماوات والارض لا تأتيكم الا ايه؟ الا باقي. ثقلت. ثقلت يعني ايه؟ اي ثقلت

14
00:05:15.300 --> 00:05:32.250
لعلمها. لا تعرف تحصله وقلت لكم قبل كده ممنوع حد يدعو دعوة يعني مش من باب مسلا ايه العلم بالشيء او من باب مسلا بيان كرامتي على الله عز وجل

15
00:05:32.300 --> 00:05:51.900
اقوم اسأله يعرفني متى الاخرة متى الساعة يعني؟ فيعرفني فيقوم يظهر مكاني عند الله فممنوع اصلا ما احد يجرؤ يدعو هزه الدعوة ما احد يجرؤ يدعوه. فهي يعني ايه لم تخطر ببال

16
00:05:52.150 --> 00:06:09.900
ملايكة ولا بيبان رسل. بل الدار كينهم. ادارك بل ادرك علمهم في الاخرة. يعني تساوى ويؤكد هزا المعنى حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم لما يقول ابو هريرة كان النبي صلى الله عليه وسلم

17
00:06:10.800 --> 00:06:30.800
بارزا يوما للناس. بارز يعني ايه؟ يعني قاعد مع الناس. باين لهم كده مش يعني مش في بيته ومريح لا قاعد مع الناس. بارزا يوما للناس فاتاه جبريل حديس مشهور ومعروف. فقال ما الاسلام وما الايمان الحديث المشهور. وبعدين قال له ايه بقى

18
00:06:30.800 --> 00:06:56.000
متى الساعة قال ما المسئول عنها باعلم من السائل ده مين اللي بيجاوب؟ الرسول عليه الصلاة والسلام. طب ومين السائل؟ هل ده اختبار من جبريل؟ لأ كان بيسأله هل يزن جبريل ان الرسول صلى الله عليه وسلم عنده علم بها؟ لا ده واثق مائة في

19
00:06:56.000 --> 00:07:12.550
المن ايه ها ما عندوش علم اصلا. عارف انه ما عندوش علم. ولكن بيعلم اللي حواليه بيعلم اللي قاعديه وبعدين الرسول قال ايه وساخبرك عن اشراطها اعرفك علامات لها كده يعني

20
00:07:12.850 --> 00:07:30.250
بس هي امتى برضو ؟ فيه علامة لكن هي امتى الله اعلم مجاز العلامات كلها تخلص وبرضو امتى؟ الله اعلم. اه وساخبرك عن اشراطها من اشراطها اي من علامتها اذا ولدت الامة ربها اي سيدها

21
00:07:30.450 --> 00:07:54.650
واذا تطاول رعاة الابل البهم في البنيان. والتطاول في علاج. وشفنا البنيان بتاعهم باين بنيان يقول لك البرج متين دور متين دور. مين اللي بانيه مش عارف مين الفلان الفلاني تدور عليه تلاقيه يراعي ايه بالفعل تلاقيه بتاع غنم تلاقي راجل ما لوش حاجة في اي حاجة

22
00:07:54.850 --> 00:08:16.050
بس البترول ايه ها والفلوس جت البرج طلع متين در! ايه ده سبحانك يا رب  تطاول تطاول وتطاوله يعني ايه؟ واحد ايه؟ علا عن التاني. واحد عمل مية وخمسين التاني متين. ده متين يبقى متين وخمسين مش عارف

23
00:08:16.050 --> 00:08:42.200
وصل لحد فين اه وبعدين قال له الساعة في خمسة قال له الساعة في خمسة. ده برضو الرسول هو ما زال بيبين في خمس لا يعلمهن الا الله خلاص لا ملايكة بتطلب تعرف المعلومات دي ولا حاجة. في خمس لا يعلمهن الا الله. ثم تلا النبي صلى الله عليه وسلم ان الله عنده علم

24
00:08:42.200 --> 00:08:59.000
نص ساعة وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام وما تدري نفس ماذا تكسب غدا وما تدري نفس باي ارض تموت ان الله عليم خبير ثم اضبر جبريل مشي خلاص خد الاجابات ومشي

25
00:08:59.450 --> 00:09:14.500
فقال النبي صلى الله عليه وسلم ردوه هاتوا السائل الرسول عليه الصلاة والسلام بيعيش الصحابة الدور هو عارفه من اوله وعارف جبريل جبريل مش هيرجع وعارف ان اللي قاعد ده جبريل وهيمشي ولما يمشي مش جاي

26
00:09:14.850 --> 00:09:34.450
بس الرسول بينبه مين ها بيعيشهم بيعيشهم عليه الصلاة والسلام. ردوه هاتوا السائل فلم يروا شيئا جم يمسكوه تعال يا شيخ تعال يا استاز او تعال اي لقب بقى كان موجود. يا ابا العرب مسلا تعال كلم الرسول فلم يروا

27
00:09:34.850 --> 00:09:57.450
راح فين لانه ما يتمسكش بالايد خلاص فقال هذا جبريل جاء يعلم الناس دينهم الشاهد من الحديس ايه بقى؟ بل ادرك علمهم في الايه في الاخيرة يعني تساوى علم الناس كلها. علم المخلوقين كلهم

28
00:09:57.500 --> 00:10:11.850
انس جن ملايكة رسل تنقل بل هم في شك منها مين اللي في شك بقى؟ الكفرة. يبقى برضه علم الكفرة زي علم الايه؟ ها؟ المؤمنين. كله زي بعضه. يزيد بقى ان الكفرة في شكل

29
00:10:11.850 --> 00:10:26.650
بل هم في شك منها افعال الكفرة في شك. ساعة ايدي بتتكلموا عنها. وهم ايه؟ ما بيطلع شوية ارازل يتكلموا ويقول لك ايه عزاب القبر ده لو في حاجة اسمها عزاب قبر اصلا هي نفس اللي بينكر عزاب القبر هيعترف بالساعة

30
00:10:27.450 --> 00:10:40.550
ما هي زي بعضيها عادي اكمني بس فيه كم اية في القرآن يعني ايه؟ بيقول يعني مش قادر مش قادر يعني يمسحهم يعني. فمعترف بان في اخرة بس ما فيش عذاب قبر

31
00:10:40.550 --> 00:10:56.650
اللي هينكر حاجة هينكر الباقي وان ما صرحش النهاردة يصرح بكرة لو كانت فيه فرصة مواتية هيصرح وينطق لو فيه فرصة مواتية بل هم في شك منها بل هم منها عامون

32
00:10:57.450 --> 00:11:14.450
هم في شك؟ ايوة الكفرة الشاكين فعلا في ساعة في قيامة لا لا لا بل هم منها عامون او في اي في عماية وجهل كبير بل هم في شك منها بل هم منها عرون

33
00:11:15.350 --> 00:11:38.150
ولزلك القرآن قرر اكتر من في اكتر من موضع فيها كده. وقالوا ما هي الا حياتنا الدنيا ها نموت ونحيا وما يهلكنا ما فيش حاجة هي حياة كده وخلاص ونفرح قوي ونقول ده كان الفراعنة مؤمنون به مؤمنون باليوم الاخر. طب ما تقولوا مؤمنين بالله وتريحوا دماغنا وتريحوا سيدنا موسى

34
00:11:38.200 --> 00:11:59.800
ولا ايه ويقول لك الفراعنة كانوا موحدين. يا حلاوة ايه ده! امال احنا بس اللي اشركنا ما يطلعناش موحدين زيهم ليه حاجة عجيبة كده المهم وقال الذين كفروا ائذا كنا ترابا واباؤنا ائنا لمخرجون. تاني يبقى ما لهم في

35
00:11:59.800 --> 00:12:17.300
منها بل هم منها عامون الشك ده من اعمال القلوب واليقين من اعمال القلوب. لأ ده نطقه بقى نطقه وقال الذين بقى نطق وقال الذين كفروا ده نطق ونط فاذا كنا ترابا واباؤنا ائنا لمخرجون

36
00:12:18.600 --> 00:12:39.100
الله! طب وانتم ما لكم ومال ابائكم انتم طلعتم لقيتم ابائكم ماتوا ما لكم يعني ان دي عقيدة ورسوها عن مين عن اباء لقد وعدنا نحن واباؤنا هزا نحن واباؤنا من قبل ان هذا الا اساطير اولى. يعني اباءنا

37
00:12:39.300 --> 00:12:59.650
قالوا لنا كده قالوا لنا ما فيش الكلام ده اصلا واللي يقول لكم كده بيجيب كلام اساطير الاولين يعني بيألف قصص. ما فيش بعث تاني ابدا هنبقى تراب ويرجع تاني نخرج ما فيش الكلام ده. يبقى ده تفهم منها ايه برضو

38
00:12:59.750 --> 00:13:21.750
تفهم منها ان الكفر متوارث بيورثوه لبعض صح ولا مش صح؟ زي الاية اللي في سورة نوح  مش كده؟ لا تذر الارض من الكافرين ايه؟ ديارا. انك انتظرهم يضلوا عبادك وليلدوا

39
00:13:21.950 --> 00:13:43.050
الا فاجرا كفارة. طب الاية بتقول يلد الكافر الفاجر الكفار والسنة بتقول ان كل مولود بيقول ده على الفطرة باقي بيتولدوا على الفترة وبعدين اهاليهم ايه ها يورسوهم الكفر ويسقوهم الكفر. اه نفس الكلام هنا

40
00:13:43.500 --> 00:14:02.300
فبيقولوا لقد وعدنا نحن لقد وعدنا هذا نحن واباؤنا من قبل طب مين اللي قال لابائكم؟ ايه اجدادهم؟ ومين اللي قال لاجدادنا اسلفهم وهكزا بيقولوا لهم ايه؟ ان بعد ما نبقى تراب لا يمكن ايه ها

41
00:14:02.600 --> 00:14:21.350
نخرج تاني مش هنحصد مش هنصحى تاني خلي بالك الكلام ده عندنا مش عقيدة بس عندنا كنوع من الاستهتار بالزات في موضوع العضامات ها الجماعة اللي ماتوا قدام يا عم لمهم وكومهم وارموهم في اي حتة

42
00:14:21.850 --> 00:14:33.700
كأن ما فيش ايه ؟ اه كأن البعس هيبقى الجماعة الجداد بس الجماعة الجداد اللي هييجوا دول هم دول اللي ايه؟ هيبقى في بعس وياما تقوم يقوموا امم القبور. اما الجماعة القدام اللي احنا عبيناهم في الشوالي

43
00:14:33.700 --> 00:14:58.100
بويا خلاص بقى صح ولا مش صح؟ يبقى فيها اهانة اهانة للموتى وعدم توقير لهم نتلموا في شوال اي حاجة في اي حاجة نعم هيبقى لأ انا بقول لك يعني احنا هم طبعا عندهم الموضوع ده عادي جدا بقى لانه مش هيبعس

44
00:14:58.650 --> 00:15:14.800
طب احنا عندنا ان هو هيبعس طب ما يبعس ما تسيبه محترم اجدادك الفراعنة اللي انت بتعتز بهم حاطين جنبه عسل وحاطين جنبه حاجات ولا ايه حط له حط له اكل جنبه

45
00:15:15.800 --> 00:15:37.150
على انه هيبعس فلما يقوم يلاقي ايه اه بقول لك في عسل جنبهم لقوا العسل نحل. كلتوه ولا ما كلتوش ها المهم لقد وعدنا نحن هذا واباؤنا من قبل. مين اللي قال لكم ان ده اساطير اولين؟ الاباء والاجداد. فتاخد من الايات ان الكفر ايه ها

46
00:15:37.800 --> 00:15:58.200
متوارث والناس حريصة عليه الله! اومال هو ليه متشعب وليه واقف ضد الحق؟ لان دول بيوصوا دول ودول ويدفع ويفتح حساب والله العزيم تلاقي فيه حسابات مفتوحة لضرب الاسلام في البنوك

47
00:15:58.550 --> 00:16:19.950
ويتحط فيها فلوس اما بقى بيلموها من بعض او واحد حقود ويمول الحساب امال انت بتشوفه ده ايه؟ انت فاهم العملية كده عباسية لأ العملية مدروسة ومبرمجة لقد وعدنا هذا نحن واباؤنا من قبل ايه اللي جاب سيرة الاباء هنا

48
00:16:20.650 --> 00:16:34.800
الكفرة بيقولوا للرسول كده. اه ازا كنا ترابا واباؤنا ايننا مخرجون لو اباءنا وعدوا كنتم ما لكم ومال الاباء؟ هو كده يعني ان هم قايلين لنا كده. دي حاجة دارسينها. فالقرآن يقول لهم ايه؟ قل سيروا في الارض

49
00:16:35.250 --> 00:16:48.900
فانظروا كيف كان عاقبة المجرمين الاسلاف اللي دول. شوفوا حصل لهم ايه؟ واللي ربنا اهلكهم هيحييهم تاني ويحاسبهم ولا تحزن عليهم دي بقى مواساة للرسول صلى الله عليه وسلم ما تزعلشي

50
00:16:49.250 --> 00:17:07.900
مزعلش ان الرسول كان بيزعل طبعا لان انت فعلا والله العزيم لما تلاقي واحد مسلا كنت تتوقع فيه ان بيفهم اللي بيفهم وبعدين يتكلم معك في قضية خايبة في كلام تافه. مسلا مسلا يقول لك ايه؟ هي الصلاة ركعتين. زي شوية الرعاع اللي

51
00:17:07.900 --> 00:17:30.350
هنا دول في المدينة عندنا هنا ويصلي ركعتين وما فيش جمعة ليه وانت؟ اه. معقول! ايوة تحس كده ان يعني بتزعل بتزعل في نفسك. ده الراجل ده اللي كنت متوقع انه مسقف ومتنور وبيفهم. يطلع ما بيفهمش خالص كده. ايوا. اهو نفس الكلام

52
00:17:30.350 --> 00:17:52.250
فرب العزة بيقول للرسول ولا تحزن عليهم  ولا تحزن عليهم ولا تكن في ضيق مما ايه مما يمكر يعني اسقطهم من حساباتك زكر انما انت ايه مزكر وفعلا حياتنا كده فما تاخدش على خاطرك وشقوا طريقك وامش فاصدع بما تؤمر واعرض عن الايه

53
00:17:52.550 --> 00:18:09.650
اه اعرض عن الاشكال ديت واصدع بما تؤمر فهم يقولوا يقولوا اللي يقولوه لا تحزن عليهم. فدي تسلية من الله لرسول الله صلى الله عليه وسلم. ولا تكن في ضيق مما يمكرون. الله مؤيدك

54
00:18:11.350 --> 00:18:32.250
ويرجعوا تاني يبقى الاول قالوا ائزا كنا ترابا وابا؟ طيب طب امتى الكلام ده ؟ الاية اللي بعديها بقى. ويقولون متى هزا الوعد؟ مستعجلين ليه مش انتم لما ازا كنا ترابا واباءنا يعني بقيتم تراب ومتوا؟ طب مستعجلين ليه بقى؟ ما انتم نايمين ما انتم تراب في تراب مستعجلين على ايه

55
00:18:33.050 --> 00:18:47.750
يقوموا يقولوا ايه؟ ويقولون متى هزا الوعد؟ ان كنتم صادقين قريب يا حبيبي ما تستعجلش قريب. شف القرآن يا سلام والله العزيم يا اخوانا لما تقرأ القرآن وصبر الله على الناس

56
00:18:49.050 --> 00:19:10.800
صبره عليهم ويجاوبوا على اسئلتهم وتنزل ايات ويقروها ويسمعوها فكلهم رب العزة ويقولون متى هزا الوعد؟ ودايما الناس بتستعجل اولا المشركون يسألون عن يوم القيامة مستبعدين له ويقولون متى هزا الوعد؟ مستبعدين له

57
00:19:12.200 --> 00:19:38.950
فقل يا محمد لهم عسى ان يكون ايه؟ ها ردف لكم بعض الذي تستعجلون. ردف اه يعني ايه رادف؟ قريب جدا جدا جدا. ردف رادف يعني وراك وراك ردف اه حاجة قريبة جدا. حديس النبي صلى الله عليه وسلم يقول فيه معاذ

58
00:19:39.650 --> 00:20:04.300
كان معاذ ردف النبي صلى الله عليه وسلم راكبا خلفه. هكذا يقول معاذ. كنت ردف النبي صلى الله عليه وسلم على حمار يقال له عفير يا سلام الحديس في لفظة جميلة قوي وهي ايه

59
00:20:04.450 --> 00:20:34.500
دقة الصحابة في رواية احاديس النبي عليه الصلاة والسلام وامانة الصحابة عشان نطمئن عشان الاقزام اللي بيطلعوا يتكلموا عن السنة او بيتكلموا عن كتب السنة وائمة الحديث كالبخاري وغيره مسل مذمم ابن ابن ضلالة اللي بيطلع مذمم وليس محمد

60
00:20:35.250 --> 00:20:56.500
وابن ضلالة يعني ليس ابن هداية ها مذمم ابن ضلالة يقول على البخاري مؤسسة يهودية طب تفيدنا بايه نحن المسلمين لما معاز يقول ردف النبي على حمار يقال له عفير

61
00:20:56.950 --> 00:21:22.250
يبقى الدواب الرسول كان بيركبها كل دابة لها اسم كل دابة لها اسم بالقسوة عفير اسماء الايه الدواب اللي كان بيركبها. ناقة  ها فيقوم عايز يقول الحمار اللي كنا راكبين عليه ساعة ما قال لي الرسول عليه الصلاة والسلام الحديس ده كان اسمه ايه

62
00:21:22.350 --> 00:21:41.800
او فير مش الحمار التاني ولا التالت ولا شوف طب ليه لازمتها ايه يا شريف؟ دي لزمتها الدقة الدقة فقال يا معاذ هل تدري حق الله على عباده وما حق العباد على الله؟ الحديس بقى بيقتل الحديس كله يعني

63
00:21:42.000 --> 00:21:59.900
المهم الشاهد من الحديس عن الكلام بتاعنا ايه ها ريتفا النبي ريتفه يعني ايه ؟ ركب وراه يبقى قل عسى ان يكون رديف لكم. ما هو بيقول ويقولون متى هزا الايه؟ القيامة دي امتى؟ ما تستعجلوش ده وراكم

64
00:22:00.250 --> 00:22:14.550
يعني ايه ورانا؟ يعني هتنفي تقل ايه؟ ايوة هتتلفت ليه؟ وممكن لما تتلفت وقبل ما تعدل نفسك تكون قامت سيدنا النبي قال كده. صورها تصوير عجيب اوي من ساعة ما بعث عليه الصلاة والسلام

65
00:22:14.700 --> 00:22:30.250
من حديس سهل بن سعد الساعدي يقول يقول رأيت شف برضه الدقة في الحديس ده راخر سهل بيقول ايه بقى؟ يقول رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ركز

66
00:22:30.300 --> 00:23:02.100
قال باصبعيه هو في قول بالاصبع ولا اشارة؟ ها السهل بيقول قاف يقول رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم قال باصبعي هكذا وعمل ايه السهل؟ بالوسطى اللي هي دي. والتي تلي الابهام يعني السبابة. الاتنين دول يعني

67
00:23:02.400 --> 00:23:31.200
قال باصبعيه بعثت والساعة كهاتين يبقى الاشارة قول وشرحت الايه القول اسلموا الرسول هيقول ايه صلى الله عليه وسلم. بعثت والساعة كهاتين شايفني وانا بتكلم؟ ايدي في كتفي اهي ايدي في جنبي

68
00:23:31.250 --> 00:23:55.000
بعثت والساعة كهاتين. فهمتم حاجة ها انت فهمت حاجة كده يبقى لازم يعمل ايه اهي الاشارة دي جزء من الايه وعلشان كده سهل قال قال باصبعيه اشارة اهي بس هي دي قوم

69
00:23:55.350 --> 00:24:08.150
بعثت وسع كهاتين. كهاتين يعني ايه؟ قريبين من بعض كده؟ ايوة او الطول او الفرق في الطول بين دي ودي حاجة بسيطة اوي كده ؟ ايوة مش احنا بنسمي دي عقلة

70
00:24:08.550 --> 00:24:25.750
يعني مش مكمل ايه ها؟ مش مكمل عقلة هي كده يبقى يقولون متى هزا الوعد ان كنتم صادقين قل عسى ان يكون ايه رضي ورد اي والله العزيم يا اخوان ليه ورانا؟ بقول لك لو اتلفت لي هتلقاها وراك هي فين الساعة؟ ما فيش اصلا

71
00:24:26.100 --> 00:24:39.750
في الزمن كنا مستعجلين ليه مش عارف ومين اللي بيستعجل الكفرة المؤمنون طبعا هو طبعا اللي بيستعجل المؤمن اللي بيموت ويطمن بيستعجل بس ده في عالم الاخرة بقى في عالم البرزخ

72
00:24:39.950 --> 00:24:55.300
لما يلاقي الدنيا هايصة حاجة حلوة لما ربنا نسأل الله ان يرزقنا هزه البشارات ها الملايكة بقى تسأله ويجاوب ويلاقي كل حاجة حلوة والقبر متسع والدنيا منورة. يقول رب اقم الساعة. هو ده اللي عاوز الايه؟ ها

73
00:24:55.300 --> 00:25:10.900
يقوم ايه ؟ طب اصبر بس هي مش هتقوم الا لما ربنا يريد والتاني يقول ربي لا تقم الساعة والعياز بالله. فالشاهد ويقولون مات هزا الوعد ان كنتم صادقين. قل عسى ان يكون ايه

74
00:25:11.100 --> 00:25:30.000
وردف لكم قريبة قوي بس اعملوا لها. وزي الاعرابي اللي الرسول قال له متى الساعة متى السعة قال له هي كائنة فما اعددت لها؟ فيبقى كده جاوبوا على السؤال بايه ها

75
00:25:30.550 --> 00:25:41.500
بسؤال قال له هي كائنة وبرضو ما رضاش يقول له لانه ما عندوش معلومات اصلا. هو جه يسأل على الزمن. ما فميش اجابة على الزمن. فجاوبوا على السؤال بسؤال فما اعددت ايه

76
00:25:41.600 --> 00:25:56.300
لا فطلع اعرابي ايه؟ ابيض ابيض ابيض ده احكي لنا على الهامش يعني قال له ما اعددت لها كثير صلاة ولا صيام؟ يعني انا ما بصليش كتير ولا حاجة ولا صايم امال ايه؟ قال بحب الله ورسوله. يا ابن اللزين امنوا

77
00:25:57.500 --> 00:26:12.450
بس كده ؟ اه حب بصدق قال له المرء قال له انت مع ايه مع من احببت مش اوعى تكون فاهم ان هو بيهرطأ لا هو يقضي الفرائض والنوافل الرتيبة وكله بس يعني ايه

78
00:26:12.600 --> 00:26:31.750
ما بيزودش كتير فقال له انت مع من احببت. الشهيد ويقولون متى هذا الوعد ان كنتم صادقين؟ قل عسى ان يكونا رديف لكم. بعض الذي ما تستعجلوش وما تستعجلوش فيا اخوانا احنا ما نستعجلش الحاجات دي. انت شف النهاردة عملت ايه

79
00:26:32.400 --> 00:26:48.150
عملت ايه الجدول بتاعك خربان ولا عمران ولا فيه ايه النهاردة ؟ طب وبكرة ناوي تعمل ايه الحصص مليانة عنك ولا كل الحصص عندك العاب وعيشتك سودا ها ما في ممكن واحد تلاقي الحصص كلها بتاعته العاب

80
00:26:49.250 --> 00:27:03.650
احنا كنا نعرف ان العبد بيخلوها فين؟ في الاخر عشان ننط من على السور او في الفسح كانت الالعاب دي زمان في الاخر كده. لكن لما لما كان فيه تعليم. الجدول طول النهار مليان شغل. الالعاب دي خلاه في الاخر

81
00:27:03.950 --> 00:27:23.650
من عالسور ونتكل على الله المهم جدولك فيه ايه؟ كله العاب ولا عندك وعندك وعندك وهتزاكر هو ده المطلوب  ولانها قريبة. وبعدين انت شاغل بالك بالساعة اصلا ليه انت الساعة بتاعتك خاصة بك انت

82
00:27:23.700 --> 00:27:38.000
مت يبقى مت قيامتك وده فاترك اتقفلت وحالك خلاص. هيبقى دي الساعة بتاعتك يا اما انت ما تشغل بالك بالايه لزلك انا بستغرب يعيد اسئلة تيجي يقول لك علامات الساعة يا عم علامات الساعة ايه

83
00:27:38.100 --> 00:27:52.600
طب شف علامات الساعة بتاعتك انت وجاءكم النذير بدأ عندك شعر ابيض يطلع اهي دي علامات الساعة بتاعتك انت وجاءكم الايه؟ النذير. ما تشوفوا يا اخويا الشعر اللي بياض ده عندك ايه انت عملت منين

84
00:27:53.950 --> 00:28:07.850
ما جاءنا متى الساعة بتاع؟ انت ما لك ومال عن الساعة؟ والدك قال ما لك ومالها مالك ومالك شاغل بالك بها ليه؟ وتقعد تقرا وتسمع مش هتفيدك بحاجة شف علامات الساعة اللي في جسمك انت

85
00:28:08.700 --> 00:28:22.850
ها علامات الساعة طلعوك معاش وبعد ما طلعت معاش تقعد تتسكع على النواصي ايه ده بقى ؟ ما هي علامات الساعة بالنسبة لك طلعت المعاش يعني ما كناش عاوزينك ، يعني نروح فين ؟

86
00:28:23.050 --> 00:28:37.400
روح اعبد ربنا بقى وهنديك فلوس تخيل هنديك فلوس بس روح اعبد ربنا ولا ايه وعلشان كده اصحاب المعاشات انا زعلان منهم خالص. اي حد هنا صاحبنا عشان انا زعلان منه

87
00:28:39.150 --> 00:28:56.900
ليه؟ لانه يعني انت عاوز ايه تاني اتجهز بقى لاخرتك اشتغل لها لانها قربت قوي فاضل لك هتعيش ستين زي الستين؟ مستحيل. انت وسخ اني مستحيل وفي عندنا عدي مية وعشرين

88
00:28:57.050 --> 00:29:14.500
ما عندناش مية وعشرين فانت مش هتعيش ستين زي الستين ما اشتغل بقى اشتغل فالساعة الكفرة بيسألوا عنها وبيتريقوا ويقول لك ويقولون متى هزا الوقت؟ انت ما لك ومال احنا خلينا في الوعد بتاعنا احنا كل واحد يشوف ساعته امتى

89
00:29:15.200 --> 00:29:34.100
وان ربك له فضل على الناس ولكن اكثرهم لا يشكرون. الله اكبر وان ربك لذو فضل على الناس. بعد كل اه  فضل على الناس ان هم بيستعجلوا العزاب. قل عسى ان يكون ردف لكم بعض الذي ايه ها

90
00:29:34.250 --> 00:29:51.500
تستعجلون وربنا يسيبهم. زو فضل في النعم اللي عمال يسبغها علينا والله العزيم زو فضل. وزو فضل ان لما بنستعجل حاجة ما بيديهاش لينا ساعات بنستعجل العزاء  ما بيرضاش يديه لنا سبحانه وتعالى. ليه؟ لانه زو فضل

91
00:29:52.350 --> 00:30:11.100
ولو يعجل الله للناس شر استعجالهم بالايه بالخير لقضي اليهم اجرهم. يبقى زو فضل ولا مش زو فضل واحد يقول يا رب خدني  لان ربك زو فضل مش راضي ايه ها

92
00:30:11.250 --> 00:30:30.450
لان حاطط لك معاد هياخدك فيه. دعيت ولا ما دعيتش ها؟ هياخدك في الميعاد اللي حطه لك طب لو لو استجاب الدعوة سهلة خالص او اي عائد كهرب اي فيشة في البيت وتخلص وتروح لحد. مش محتاج تروح عند المزلقان ولا حاجة

93
00:30:31.100 --> 00:30:56.650
اه لكن ربنا زو فضل زو فضل اللي انت استعجلته ما يدهوش لك يمكن الامور تتصلح تتوب تصلي لك شوية تصوم تعمل كده يعني وان ربك لذو فضل على الناس ولكن اكثرهم لا يشكرون. اكثر الناس ما بيشكروش واكثر الناس كفرة واكثر الناس مشركين واكثر

94
00:30:56.650 --> 00:31:15.800
الناس ظلمة واكثر ناس بتاكل حرام. واكثر الناس كل حاجة وحشة وحشة وحشة وحشة اكثر الناس ايه بيعملوها القلة هي اللي ايه؟ الحلوة القلة هي اللي بتشكر القلة هي الموحدة القلة اللي هي بتاكل حلال ايه القلة اللي بتعبد ربنا؟ القلة

95
00:31:16.300 --> 00:31:35.850
فانت تخليك مع مين ها مع القيم. ما تنفتنش بالايه؟ بالكثرة. ولكن اكثرهم لا يشكرون وبيخوفهم ربنا كمان ويقول لهم وان ربك ليعلم ما تكن صدورهم وما ايه؟ وما يعلنون. فخلي اللي جوة ابيض

96
00:31:35.850 --> 00:31:52.800
يا ابو سليم ونضيف واللي بتعلنه برضه يعني اللي بتعلنه زي اللي بتكنه وان ربك ليعلم ما تكن صدورهم. تخويفه بقى. يعني احزر ان تعلن خيرا وتبطن ايه ها شربا

97
00:31:53.750 --> 00:32:16.300
احزر ان تعلن طيبا طيبة منك واستقامة وتدفن ايه؟ ها اعوجاج وخبس. وان ربك ليعلم ما تكن وصدورهم وما يعلنون وما من غائبة في السماء والارض الا في كتاب مبين. سبحان الله! غائبة! ايوة ده الحاجات الغايبة دي كتير قوي

98
00:32:17.050 --> 00:32:29.500
ده ياما فيه حاجات غيبة عمرنا وشفناها غائبة في السماء والارض ايوة ده احنا مش شايفين الا حاجات بسيطة قوي اللي قدام عنينا لا اي حاجة غايبة ما انتوش شايفينها

99
00:32:29.600 --> 00:32:45.550
او الحواس بتاعتكم ما بتدركهاش سواء باللمس بالشم بالنظر باي حاجة باي حس من الحواس طالما ما فيش اي حاسة بتدركها تبقى بالنسبة لنا غائبة لكن هي بالنسبة لله ايه؟ ها

100
00:32:45.950 --> 00:33:04.550
حاضرة ومشهودة ومشهودة. الم تعلم ان الله يعلم ما في السماء والارض ان ذلك في كتاب. نزمة الكتاب هنا ايه؟ يعني بس مش كافية ان الله عز وجل يراها  وشايفها ومش غايبة عنه لأ ده مكتوبة ومش مسجلة

101
00:33:05.500 --> 00:33:31.550
ودي العزمة بقى دي العزمة غائبة من مليون سنة في حالها برضو مكتوبة. يعني مسلا مسلا يعني حقل بترول اكتشفوه حقل غاز طبيعي اكتشفوه. هي اكتشافاتها تقف ولا هتستمر يعني بعد مسلا كمان ميت سنة متين سنة تلتميت سنة اكتشفوا حاجة. الحقل ده موجود من زمان ولا مش موجود

102
00:33:31.950 --> 00:33:50.450
مش موجود المادة الخام بتاعته اللي هي اصلا نشأ منها الحق طبعا. غائب ولا مش غائب؟ وافتح انت عارف الغاز الطبيعي ده عارف اصله ايه حجارة حجارة بقى ممكن تكون غابات

103
00:33:50.800 --> 00:34:16.600
والقارات زحفت والقارات اندفنت تحت في بطن البحار والمحيطات واندفنت الغابات دي وتحضرت الاشجار وصارت حجرا ومع الايام بين دعبس لقيناها حجارة تنفع غاز طبيعي غز طبيعي دي حجارة حجارة اصلا

104
00:34:17.100 --> 00:34:41.500
وفيه مكن تحت طواحين موجودة تحت بتمسكه تكسره الاول تكسر الحجارة دي كده وبعدين تحولها فتافيت وتحولها الى سائل سائل ايوة. وبعدين غاز سبحانك يا رب! وهي اصلها ايه والحجر اصله ايه

105
00:34:42.300 --> 00:35:02.950
ممكن نكون نباتات وحيوانات وحاجات زي كده غائب اهو يبقى وما من غائبة في السماء والايه والارض. الا في كتاب مبين. كل ده موجود ومسجل وعند الله سبحانه وتعالى. ويكتشف في اليوم الفلاني وهيطلع في اليوم الفلاني

106
00:35:03.400 --> 00:35:25.450
الا في كتاب مبين ان هذا القرآن يقص على بني اسرائيل اكثر الذي هم فيه يختلفون. السياق اتنقل لحاجة تانية بقى انبع على القرآن. يبقى احنا في الاول خالص طين تلك ايات القرآن وايه

107
00:35:26.050 --> 00:35:48.050
وبعدين دخلنا في قصص ودخلنا في حاجات وادلة لاسبات وحدانية الله وبعدين هنتكلم تاني عن القرآن. سبحان الله ان هذا القرآن يقص يقص احنا عارفين اللي بيقص كائن حي وبيتكلم ومش كده اوي ويقول لنا قصة

108
00:35:48.250 --> 00:36:09.700
ما هو القرآن كده والقرآن مش مخلوق اولا والقرآن يقص القرآن يقص وقصص حق يقص على بني اسرائيل اكثر الذي هم فيه يختلفون  يقص على بني اسرائيل من بنو اسرائيل بنو اسرائيل هم اليهود والنصارى

109
00:36:10.100 --> 00:36:25.400
الاتنين بنوا اسرائيل الاتنين بنوا اسرائيل. يعني مش اسرائيل اللي هي اسرائيل اللي هم اليهود. لا. نصرهم بنو اسرائيل ايضا. هم يسموا نفسهم اي اسم تاني يسموا بس هم عندنا احنا في القرآن ايه ها

110
00:36:25.750 --> 00:36:44.700
بنو اسرائيل هم اليهود والايه؟ والنصارى عندهم ايه بقى؟ عندهم التوراة والانجيل والزبور وصحف موسى مش كده عندهم اختلافات بقى في العقيدة. ييجي القرآن ايه بقى يقص يقص عليهم بقى

111
00:36:45.050 --> 00:37:01.900
قل لهم بقى انتم عمالين تخبطوا في بعض دي عندهم بيعتقدوا كزا وانتم بتعتقدوا كزا الصح كزا كزا كزا سبحانك يا رب ان هذا القرآن يقص طب ما بيقصش على المشركين؟ بيقص

112
00:37:02.300 --> 00:37:14.350
بس فيه حاجات ما تخصش المشركين لانه ما لهمش علاقة بعيسى وكده اللي هم المشركون يعني تعال بقى على اليهود على اليهود والنصارى دول اللي هم لهم علاقة بقى ايه

113
00:37:14.550 --> 00:37:38.800
فعندهم اختلافات في العقيد وخصوصا في عيسى وامه عندهم مختلفات في عيسى. اليهود افتروا على عيسى وامه. والنصارى غلوا اسرفوا قوي قوي يبقى فيه افراط وايه ها وتفريط افراط وتفريط

114
00:37:39.200 --> 00:38:01.100
افرطي اليهود افراط اليهود سبوه هو وامه. افراط  يعني لما يقولوا عليه يقزفوا امه طبعا بالزنا ويقولوا قتلنا فبزلم من الزين هادوا وحرمنا عليهم الى قوله تعالى وقولهم على مريم

115
00:38:01.650 --> 00:38:24.400
بهتانا عظيما وقولهم على مريم بهتانا عظيما. قالوا ان هي زنت وان هي كزا وكزا. وقولهم انا قتلنا المسيح عيسى ابن مريم رسول الله الله الله الله كدهو ايوة اه كده في منتهى البجاحة

116
00:38:24.550 --> 00:38:41.350
اه هو ما اتقتلش ولا حاجة بس الزاهر انه قدامهم ان هم قتلوه ده افراط ده قصد تفريط تعال يا عم نصارى الله ان صار ليلها خالص يبقى يقص على بني اسرائيل اكثر الذي هم ايه

117
00:38:42.150 --> 00:39:00.400
اه عملوا وكفروا دول بيقولوا قتلناه رسول الله قتلناه وبيقول لا ده مش رسول الله. ده الله نفسه فالقرآن يقول له دول انتم غلطانين وقلوا دول انتم ايه ها قال للنصارى لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح

118
00:39:00.900 --> 00:39:23.050
وقال اليهود فبزلم من الذين هادوا وانتم مفترين وكدابين ومريم مش زانية وانتم ما قتلتوش المسيح وما قتلوه وما صلبوه. ولكن شبه لهم ويقول لنا احنا قولوا لهم قولوا لهم ايه؟ قولوا لهم ما المسيح عيسى ابن مريم الا رسول الله

119
00:39:23.650 --> 00:39:48.700
قد خلت من قبله الرسل الا الا رسول قد خلت من قبله الرسل وامه صديقة كانا يأكلان الطعام. احنا بقى  ويقول لهم كده لن تصح ولن تصاح ما المسيح ابن مريم الا رسول قد خلت من قبله الرسل وامه الصديقة. اه يبقى ان هذا القرآن يقص

120
00:39:48.700 --> 00:40:11.200
بني اسرائيل اكثر الذي ايه ها؟ هم فيه يختلفون مختلفين فعلا فهو بايه؟ بيبين من المخطئ فيهم. فدي طبعا اتنين ايه؟ مخطئين وانه اي القرآن برضو ان هذا القرآن يقص على بني اسرائيل اكثر الذي هم فيه يختلفون. وانه اي القرآن الهادي تعود على مين

121
00:40:11.700 --> 00:40:45.550
على القرآن. وانه لهدى ورحمة للمؤمنين. الله اللهم اجعلنا من اهل هدايته ومن اهل الرحمة به  هدى ورحمة هدى ورحمة. وبعدين قال ايه ها؟ للمؤمنين للمؤمنين   يبقى من ناحية الهدى قال رب العزة ايضا ان هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم ويبشر

122
00:40:45.600 --> 00:41:07.700
المؤمنين يفهم من الاية حاجة مهمة جدا نخلي بالنا منها ان الهدى والرحمة للمؤمنين فقط الهدى والرحمة اللي في القرآن للمؤمنين فقط امال ايه للغير المؤمنين؟ لا لهم حاجات تانية خالص. ولغير المؤمنين لا هدى ولا رحمة

123
00:41:08.300 --> 00:41:25.900
لا هدى ولا راحة يبقى الهدى والرحمة لمين؟ للمؤمنين. امال لغير المؤمنين؟ خد لغير المؤمنين ايه. قال رب العزة زي ما قال هنا في النمل سبحانه وتعالى لو انه لهدى ورحمة للمؤمنين. قال في الحق وانه لحسرة

124
00:41:27.800 --> 00:41:54.750
يبقى وانه وانه لهدى ورحمة للمؤمنين. هناك وانه لحسرة واضح كده؟ اه وانه لحسرة على الكافرين وفي اية تانية في سورة الاسراء قل هو للذين امنوا هدى وشفاء. يبقى الهدى موجود في النمل والاسراء. وزاد عننا او اتغير عننا في اسراء الايه؟ شفاء

125
00:41:55.200 --> 00:42:17.950
وانه للذين امنوا قل هو للذين امنوا هدى وشفاء والذين لا يؤمنون حالهم ايه؟ في اذانهم وقت وهو عليهم عمى يبقى حسرة موجودة في الحق وعمى في الاسراء وهدى ورحمة افصلت عفوا

126
00:42:18.050 --> 00:42:41.150
اه وعمى في فصلت عمى وحسرة في الحق وللمؤمنين في اي موضع هدى ورحمة هدى ورحمة وشفاء واذا قرأت القرآن جعلنا بينك وبين الذين لا يؤمنون بالاخرة حجابا مستورة فيش

127
00:42:41.450 --> 00:43:02.300
في فاصل في حجز بينك وبينهم  ان هذا القرآن يقص على بني اسرائيل اكثر الذي هم فيه يختلفون وانه لهدى ورحمة للمؤمنين فقط هدى ورحمة وشفاء هدى ورحمة وشفاء للمؤمنين

128
00:43:03.150 --> 00:43:23.250
اما الكافرين حسرة عمى خسارة هو ده اللي موجود في القرآن عندنا بالنسبة للكافرين. في سورة الاسراء على سبيل المسال وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين ولا يزيد الظالمين الا ايه

129
00:43:23.800 --> 00:43:42.050
الا خسارة وانه لحسرة على الكافرين. وهو عليهم عمى اولئك ينادون من مكان بعيد يبقى وانه لهدى ورحمة للمؤمنين. هبة تؤمن وتتمسك به عشان ربنا ايه؟ يرزقك خير القرآن ورحمة

130
00:43:42.050 --> 00:44:02.000
القرآن وهدى القرآن ان ربك يقضي بينهم بحكمه وهو العزيز العليم ان ربك يقضي بينهم بحكمه وهو العزيز العليم ركز معي كده ان ربك يقضي به يقضي يعني ايه ها

131
00:44:02.250 --> 00:44:28.550
يحكم يقضي يحكم بينهم من هم دول بينهم. مني  ان ربك يقضي بينهم بحكمه وهو العزيز العليم هو اولا القرآن قص قصص القرآن اللي قصه على بني اسرائيل كانه قضاء وحكم

132
00:44:29.350 --> 00:44:43.900
قضاء وحكم. طب لسة في قضاء تاني فيه لا مانع كون هنا القرآن سكت بينهم لم تبين الاية مين هما دول لم تبين الاية من هم الزين يقضي رب العالمين بينهم بحكمه

133
00:44:44.350 --> 00:45:03.000
فالنص يحتمل ان هم بني اسرائيل لا مانع بينهم بينهم بين يهود ونصارى او بين اليهود وبعضها وبين النصارى ايه وبعضهم. لا مانع والنص يحتمل ايضا ان الناس تجاه القرآن قسمة

134
00:45:03.250 --> 00:45:22.250
فعلا الناس تجاه القرآن قسمة القرآن اللي نزل ده يعني الناس تجاهه ايه؟ فرقا فريق مؤمن واسق به مصدقه حتى لو ما نفزش حاجات كتير فيه بس مؤمن به يعزه

135
00:45:22.500 --> 00:45:45.050
ويجله ويوقرك ويعلم ان كلام الله سبحانه وتعالى. صحيح فيه حاجات كتير ما بينفزهاش بس مؤمن به وفريق طاعن مشكك مستهتر دايس عليه اصلا فحصل بينهم في الدنيا نزاع وخلاف

136
00:45:47.000 --> 00:46:06.400
فلابد من الايه؟ من الحكم لابد من الحكم زي الحال الحال اللي احنا عايشينها كده ناس بتدوس عليه وبتولع فيه وتقطعه ليه ؟ شاكين فيه ما هيش معترفين به اصلا. وناس بتمجده. بس اللي بيمجدوه مش قادرين يعملوا حاجة

137
00:46:07.050 --> 00:46:29.550
قللت الحيلة مغلوبين على امرهم نفسهم يعملوا حاجة بس مش عارفين مش قادرين وهيحاسبوا حساب الملكية مين بقى اللي يفصل بين دول ودول ان ربك ايه يقضي بينهم بحكم بينهم

138
00:46:29.750 --> 00:46:50.500
يبقى بين اليهود والنصارى والمسلمين وبين اي حد مؤمن بالقرآن واي حد طاعن في القرآن ان ربك يقضي بينهم بحكمه وهو العزيز العليم فتوكل على الله انك على الحق المبين

139
00:46:50.900 --> 00:47:19.050
توكل على الله انك على الحق مبين شهادة عزيمة قوي يعني  من رب العزة لرسوله صلى الله عليه وسلم. فتوكل على الله  ماشي. ليه لانك على الحق المبين  شهادة من الله تشهد للرسول عليه الصلاة والسلام ان المنهج بتاعه خالي منك. اي خلل من اي نقص

140
00:47:19.150 --> 00:47:42.200
منزه عن اي عطب على الحق على الحق اللي على دي هي كل حاجة على الحق كان ممكن النص ييجي انك مع الحق المبين مع الحق وفينا مع الحق الوصول مع الحق فعلا

141
00:47:42.950 --> 00:48:07.700
او انك مرسل بالحق المبين يبقى مع او مرسل تفيد الصحبة انت الحق مصاحبك وانت مصاحب الحق المبين لك الله على حالة تفيد الاستعلاء وتفيد التمكن يعني الحق ارضيته اهي والرسول فوق الحق

142
00:48:08.800 --> 00:48:22.700
طب انت عاوز ايه بقى ؟ ده مين اللي بيشهد له رب العزة سبحانه وتعالى اللي بيشهد له كما شهد يبقى هنا الشهادة دي للمنهج. الشهادة للمنهج ان منهج الرسول عليه الصلاة والسلام هو الحق المبين والرسول

143
00:48:22.900 --> 00:48:45.450
فوق. كمان ما فيش خلل ابدا زي ما شهد له بالاخلاق بتاعته قال له وانك ايه لعلى خلق عظيم يبقى الخلق مش معك مش مصاحبك لا لا لا ده انت فوقه

144
00:48:46.150 --> 00:49:07.600
ده انت فوق الاخلاق العزيمة قوي كمان وكما شهد لاستقامتي ايضا فقال سبحانه فاستمسك بالذي اوحي اليك انك على صراط احنا بنقول في صلاتنا اهدنا الصواب. نمشي فيه لأ ده الرسول فوق الايه ها

145
00:49:08.000 --> 00:49:20.600
فوق الصلاة شهادة عزيمة اوي يا اخوانا اوي. خل بالك ما فيش حد من الرسل رب العزة قال له الجملة دي ابدا مع انهم على حق ليسوا على باطل بس ما حدش خد الايه

146
00:49:20.650 --> 00:49:42.350
الشهادة دي الحق المبين معنى جامع بحقائق الاشياء حق فجامع لحقيقة الاشياء اي شيء حقيقته الرسول عليه الصلاة والسلام عليه ومبين يعني فيه لا لبس ولا لف ولا التفاء والغموض

147
00:49:43.900 --> 00:49:58.900
ولا غموض فتوكل على الله انك تخيل بقى لما رب العزة يقول له توكل على الله انك على الحق ولابد طبعا طالما الحق يبقى هتنصر لابد هتنصر ما دام على الحق هتنصر

148
00:50:00.650 --> 00:50:22.850
هتنصر فتوكل على الله. يعني دي متفرعة عن دي فتوكل على الله انك على الحق المبين فاستعن بالله عز وجل طبعا الشهادة دي بتخلينا في منتهى الاعتزاز بديننا ونفرح بديننا كده

149
00:50:23.600 --> 00:50:43.250
ونثق فيه يعني نعتز ما نخافش من حاجة ونقول الحمد لله ان ربنا هدانا وبقية الناس ولا عارفة حق ولا عارفة باطل وتايهة في الظلمات واحنا رسولنا قدامنا رب العزة بيقول له انت على الحق المبين

150
00:50:43.500 --> 00:51:02.400
يبقى اللي مشوا وراه كلهم على الايه؟ ها على الحق المبين واللي هيسيبوه يبقوا على الباطل الايه برضه المبين باطل مبين واضح؟ اه بعد زلك قوله تعالى انك لا تسمع الموتى

151
00:51:03.200 --> 00:51:32.100
طبعا ايادي فيها كلام كثير نكتفي بهذا القدر ونسأل الله عز وجل ان ينفعنا بما علمنا وان يعلمنا ما ينفعنا. نعم ولا تكن في ضيق مما يكون طيب حاضر ان شاء الله يستفتح بها الدرس القادم ان شاء الله

152
00:51:32.450 --> 00:52:04.200
نعم  اخذ بناصيتها  نعم. نعم ان ربي على صراط مستقيم لانه الاية جت بعد حديس عن ارباب المشركين فالرسول عليه الصلاة والسلام بيقول ان ربي على طبعا او هوود سيدنا هود. هم لهم ارباب. فاربابهم

153
00:52:04.350 --> 00:52:33.150
على الصراط المعوج فهود عليه الصلاة والسلام بيقول ان ربي على صراط مستقيم يعني ربي غير ربكم او غير اربابكم الرسول وانك ايه       تمام ايوة   منهج يعني تمام وما اتاكم

154
00:52:33.750 --> 00:53:01.300
تمام تمام. تمام. نعم فمن ناحية الشهادات فعلا الرسول عليه الصلاة والسلام شهد له رب العزة بفضائل كسيرة لم يعطاها كثير من الانبياء وصلى الله  يخص لأ القصة القصص هنا

155
00:53:01.450 --> 00:53:14.100
مش معناها القصة اللي هي زي قصة يوسف يتلو يزكر يقرر عليهم يعني. والله اعلم وصلى الله وسلم