﻿1
00:00:00.350 --> 00:00:20.250
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد كنا انتهينا الى ان في اخر حياتي الدنيا لما يريد الله عز وجل ان يهيئ الكوكب

2
00:00:20.700 --> 00:00:47.100
الارضي والدنيا للفناء يخرج ايات دلائل على نهاية الكون ونهاية الحياة. ومن هذه الدلائل ما ورد في سورة النمل قوله تعالى واذا وقع القول عليهم اخرجنا لهم دابة من الارض تكلمهم

3
00:00:47.850 --> 00:01:13.150
وعلمنا ان الدابة هي كائن حي يدب على الارض ولما عزف الناس عن كلام رب العالمين اخرج لهم دابة اقل منهم رتبة دب ايه الدابة يعني كائن حي اقل من الانسان بكثير

4
00:01:13.600 --> 00:01:39.100
وتكلم الناس وتخطم الناس على انوفهم لان هؤلاء الناس زهدوا في ايات الله زاهدوا في القرآن وزهدوا في كلام الله فكان جزاؤهم ان تكلمهم دابة ان تكلمهم دبة وتسمهم وتعلمهم

5
00:01:39.150 --> 00:02:04.550
بانهم لا يوقنون بايات الله لدرجة ان النبي صلى الله عليه وسلم جعل هزا لونا من الفضيحة الرجل الذي تسمه الدابة او تخطمه الدابة على انفه ازا باع واشترى وسئل من البائع؟ يقول اشتريتها من الرجل المخطوب

6
00:02:06.100 --> 00:02:30.500
الرجل المختوم الذي ايمانه لا ينفعه فات وقت الايمان ما عاد ينفعه ايمان فنعوذ بالله من الخزلان. ونسأل الله ان يحيينا على الاسلام وان يقبضنا على الاسلام خلص بعد كده الكوكب او الارض مهيئة للزواج

7
00:02:32.050 --> 00:03:02.700
وقيام الساعة بل انه خلاص النفخ جاهز وقرب وهزا ما نعيش معه في هذه اللحظات ويوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون حتى اذا جاءوا قال اكذبتم باياتي ولم تحيطوا بها علما ام ماذا كنتم تعملون

8
00:03:03.550 --> 00:03:29.450
ووقع القول عليهم بما ظلموا فهم لا ينطقون خلي بالك بعد كده الايات هتتكلم عن الصعق  فتقول ويوم ينفخ في الصور ففزع هو الحشر الاول ولا النفخ الاول اه نفخي الاول

9
00:03:29.900 --> 00:04:04.100
ويوم ينفخ في الصور ففزع. هنا ويوم نحشر  الحشر تالي به يأتي بعد الايه بعد النفخ  لكن والله اعلم قدم هنا الحشو لانه يعني تابع للايات السابقة الدابة اللي بتكلم الناس ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون ان الناس كانوا باياتنا لا

10
00:04:04.100 --> 00:04:34.400
موقنون فجه اليوم الاسود على الذين يكذبوا بالايه بالايات فقدموا ويوم نحشر من كل امة. قبل النفخ ما هو اصل هي الدابة بتقول حسب احدى القراءات يعني ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون او ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون. ايه علاقة

11
00:04:34.400 --> 00:05:04.000
باللي معنا دلوقتي اني لما يتم الحشر اول ناس يقدموا للعذاب اللي كانوا بيكذبوا بالايات. طبقا للايات دي بقى وهي قوله تعالى ويوم نحشب من كل امة فوجا ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون. حتى اذا جاءوا قال اكذبتم باياتي ولم تحيطوا بها علما ام

12
00:05:04.000 --> 00:05:25.450
ماذا كنتم تعملون طبعا الحشر لكل الناس ولكل الامم وليس اجزاء من الامم بس الاية بتقول نحشر من كل امة. طب بقية الامة فين نحشم من كل امة بقية الامة فين ؟ محشور

13
00:05:26.000 --> 00:05:47.300
طب بقيتوا الامم فين؟ ايضا محشورة يبقى في حش الحشر الكلي الامم وكل امة وبعدين بقى في حش او مجموعة خاصة كده من كل امة تتاخد نحشر من كل امة

14
00:05:47.350 --> 00:06:07.700
يبقى مجموعة من ايه ها من كل امة ايه المجموعة دي؟ المجموعة اللي بتكذب بالايات تربية الامة ممكن تبقى الامة فيها مؤمن وكافر بقية الامة فيها مؤمن وكافر برضو بس اول صنف ناخده

15
00:06:07.900 --> 00:06:29.000
اللي بيكزبوا بالايه بالايات او اللي بيكزبوا بالايات كتير وبعدين بناخد منهم عينة ممن ممن يكذب باياتنا. يبقى اللي بيكزبه باياتنا كتير ممن ناخد من ايه؟ يعني من الاولانية تصحيح

16
00:06:29.000 --> 00:06:48.650
ان تكون بالتبعيض والميم التانية برضه تكون ايه؟ ومين التانية برضه تكون الايه للطبيب. يعني اللي بيكزبوا باياتنا مسلا ناخد من دول امة او فوج ويوم نحشره من كل امة

17
00:06:49.050 --> 00:07:04.600
فوجا ممن يكذب باياتنا. الصورة واضحة ولا مش عارف اوصلها لكم ازاي يعني؟ هي واضحة يعني الام اهي من الامم من اول نوح لحد سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم. امم

18
00:07:05.200 --> 00:07:27.800
نأخز من كل امة اللي بيكزبوا بالايات ماشي كده ده المعنى الاولاني لمن من الميل الاولانية نحشر من كل امة ممن يكذب او المكزبون دول معروفين اهم ناخد منهم عينة

19
00:07:28.800 --> 00:08:01.300
يبقى يا اما ناخد عينة المكزبين من مين من كل امة او ناخد عينة منين من المكزبين واضح ويوم نحشر من كل امة فوجد ممن يكذب باياتنا تخيل بقى فهم يوزعون يعني في ناس كذبت بايات ايام سيدنا نوح وايام سيدنا موسى وايام سيدنا محمد

20
00:08:01.400 --> 00:08:24.750
وهكزا وانت ماشي كل العينات دي تتجمع مع بعضيها فهم يوزعون يعني يجمعون يجمعون وكمان برضو في حد من وراهم وحد قدامهم قرب. ارجع لموا لموا كل دول ايه؟ دول المكذبون بايات الله

21
00:08:27.150 --> 00:08:51.400
كما يقول رب العزة احشروا الذين ظلموا وازواجهم ازواجهم يعني ايه؟ نزراءهم. واشباههم لموا اللي شكل بعض مع بعضهم واضح كده؟ يبقى هيتلموا كلهم بقى. احشروا الذين ظلموا ازواجهم وما كانوا يعبدون

22
00:08:51.650 --> 00:09:13.850
عندنا الامة بتاعتنا مسلا سيدنا عبدالله ابن عباس قال مسل ابي جهل والوليد بن المغيرة وشيب ابن ربيعة يساقون بين يدي اهل مكة. اهل مكة فيهم ناس كتير كفرة في المقدمة مين بقى ؟ اللي بيكذبوا بالايه ها؟

23
00:09:13.950 --> 00:09:33.700
بالايات. الوليد ده مسلا الولد ده كان عجيب الشكل عارف ان القرآن مش شعر ولا سحر ولا اي حاجة خالص وبيفهم في في الشعر وعارف في السحر قالوا له قل كلمة قل حاجة في القرآن ما تقفش كده

24
00:09:34.550 --> 00:09:52.650
فكر وقدر فقتل كيف قدر. ثم قتل كيف قدر. ثم نظر ثم عبس وبصر. ثم ادبر واستكبر شف بقى قعد يعصر في دماغه عشان يوصل لكلمة يقولها ويقبلوها على القرآن

25
00:09:52.900 --> 00:10:07.700
فقال ان هذا ايه الا سحر يقصد. تكذيب به الايات او بقى. فده يبقى في المقدمة طب ما في كفرة غيره كتير لأ بس دي في المقدمة ديفي. في كفرة عاديين كده ما لهمش انما ده مكزب الايات

26
00:10:08.600 --> 00:10:31.750
مسيلمة مسلا. ايه رأيكم فيه ها مسيلمة يكزب بالاية وقال ده انا بينزل علي زيها وغيره والتلاتين واحد اللي هيدعوا النبوة في الامة ده هيدل في المقدمة نحشر من كل امة فوجا ممن ايه؟ ها؟ يكذب باياتنا فهم يوزعون. الامر الثاني

27
00:10:32.350 --> 00:10:55.050
ايات الله تشمل الايات المنظورة والمقروءة المنظورة والمقروءة ليه؟ لان فيه امم ما فيهاش ايات مقروءة بس فيها مكذبين بالايه؟ بالايات. امة نوح لا كان عندهم توراة ولا انجيل ولا قرآن ولا حاجات ما فيش كتب خالص

28
00:10:55.450 --> 00:11:18.150
طب كانوا بيكزبوا بايه ؟ بيكزبوا بالايات المنظورة امه تصالح كذبوا بالناقة. ما عندهمش قرآن يتلى ما عندهمش حاجات تتلى امة الفراعنة ما كانش فيه توراة عندهم ولا فيه ولا فيه اي كتاب عندهم انما كزبوا كزبوا بعصا موسى ويد موسى وكذبوا بالطوفان

29
00:11:18.150 --> 00:11:38.350
والقمل والضفادع كزبوا بالحديس دي اسمها كلها ايه؟ كلها اسمها ايه ها؟ ايات الله ايات منظورة اتشافت بالعين  التكذيب يا اخوانا ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون حتى اذا جاءوا قال اكذبتم

30
00:11:38.550 --> 00:11:58.100
التكذيب متعدد الصور يعني ايه متعدد الصور له اشكال كتيرة التكزيب بالايات اوعى تكون فاهم ان التكزب بالاتي انك قد تكفر بها لأ ده حق ده احد انواع التكزيب التكزيب بالايات يشمل الاستخفاف والاستهزاء بالايات

31
00:11:59.300 --> 00:12:30.750
الاستخفاف والاستهزاء بالايات خد الصورة ديت لبني اسرائيل واذ قلنا ادخلوا هذه القرية فكلوا منها حيث شئتم رغدا وادخلوا الباب سجدا وقولوا حطة نغفر لكم خطاياكم. وسنزيد المحسنين. دي ايات اهي

32
00:12:30.750 --> 00:12:59.200
اعملوا كده استخفوا به بدل ما يدخلوا سجدا دخلوا زحفين على المقعدة كده يزحف على المقعدة بتاعته وبدل ما يقول حتة يعني يا رب حط عنا ذنوبنا دعاء وضراعة دعاء وزراء حطة حطة يعني ايه؟ يعني يا رب حط عنا ذنوبنا يقولوا ايه؟ حبة في حنطة

33
00:12:59.550 --> 00:13:22.800
ايه اللي جاب حنطة لحطة بيسخروا بيسخروا فحصل ايه بقى ؟ الاية بتقول اهي فبدل الذين ظلموا قولا غير الذي قيل. الاستخفاف بالايه ها فانزلنا الذين ظلموا رجزا من السماء

34
00:13:23.050 --> 00:13:45.450
هل دول كده ده لسه بقى العقوبة بتاعتهم بقى نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب باياتنا وعندنا استخفاف المنافقين استخفاف المنافقين نحشر من كل امة فوجا يبقى صور التكذيب

35
00:13:45.600 --> 00:14:00.450
الاستخفاف الاستهزاء او التكذيب. يعني ايه التكذيب؟ يعني لا دي مش اية مش من عند ربنا. مش معقول ربنا يقول كده طب المعجزات دي؟ لا لأ دي مش معجزات. حتى لو طلبوها برضو

36
00:14:00.900 --> 00:14:22.750
ده معنى الايه؟ التكزيب بالاية. عندنا المنافقين استهزأوا بالقرآن واستخفوا به استخفوا به يعني ايه؟ قطعوه مسلا؟ لا ما قطعوش ولا حاجة استهزأوا بحامليه اللي حاملينه استهزأوا به وقالوا قراؤنا ارغبنا ايه

37
00:14:22.800 --> 00:14:50.800
بطونا واكذبنا السنة واجبننا عند اللقاء نزلت طبعا الاية. قل ابالله واياته ورسوله كنتم تستهزئون لا تعتذروا ها يبقى الايات جت ولا ما جتش ايه؟ قل ابالله واياته ورسوله. يبقى سور التكزيب ها متعددة

38
00:14:51.800 --> 00:15:04.700
متعددة فنخلي بالنا من الحاجات دي. ممكن تقع من حيس لا تدري وادي منافق اهو يعني راجل في الصف المسلم محسوب وكان في غزوة مع رسول الله دي في الغزوة

39
00:15:05.500 --> 00:15:20.850
يعني الكلام ده قالوه وهما جايين من تبوك من غزوة من اصعب غزوة هم جايين قالوا الكلام ده. طب انت عاوز ايه تاني بقى قرأ بالله واياته ورسوله كنتم تستهزئون لا تعتذروا قد كفرتم بعد ايمانكم

40
00:15:22.300 --> 00:15:42.300
يبقى هنا معاني ايه بقى؟ ويوم نحشر من كل امة فوجا ممن يكذب باياتنا فهم يوزعون. يوزعون يعني يجمعون والمجموعة دي نفهم من كده برضه يا اخواننا ان التكذيب بالايات دي اكبر جريمة. واعظم زنب. التكذيب

41
00:15:42.300 --> 00:16:03.350
بكل صورها استخفاف واستهزاء او تكزيب او التكزيم. حتى اذا جاءوا جاءوا فيه جاءوا لمكان الحساب جاءوا لمكان العرض على الله عز وجل. حتى اذا جاءوا قال هل قال الله لهم مباشرة؟ ولا قول صادر عن الله عز وجل وحد

42
00:16:03.350 --> 00:16:28.000
حد بلغه الملايكة بلغت لهم سياب. حتى اذا جاءوا قال اكذبتم باياتي ولم تحيطوا بها علما ام ماذا كنتم تعملون اه طبعا ده تكبيت عزاب نفسي رهيب اكذبتم باياتي ولم تحيطوا بها علما. ام ماذا كنتم تعملون

43
00:16:28.350 --> 00:16:52.600
ولان التكزيب بناء على عدم العلم بايات الله عز وجل ووقع القول عليهم بما ظلموا فهم ايه فهم لا ينطقون طبعا مش هينطقه مش هينطقه. وقع القول عليهم يعني ايه خلاص حق عليهم عزاب الله عز وجل. عذاب الله حق عليه. لان هم اصلا ده هم اللي في المقدمة

44
00:16:52.850 --> 00:17:14.450
ده لسة بقية الكفرة في كل امة ما جوش او ما اتعرضوش يعني دول اللي في المقدمة اللي كزبوا بالايات استخفوا بها تخف بها او كزبوها فوقع عليهم القول بالعذاب بما ظلموا اي بسبب ظلمهم. الباء دي بتسمى باء السببية

45
00:17:14.850 --> 00:17:35.250
يعني بسبب ظلمهم. واول حاجة في زلمهم الشرك بالله عز وجل. ان الشرك ايه لظلم عظيم  اي ائمة الكفر في كل امة لان هم دول برضه اول ناس بيكزبوا بالايات. وبيقولوا ما تتبعوش الرسل

46
00:17:35.450 --> 00:17:53.300
وسيبكم من الرسل وخلوكم ورانا ما اريكم الا ما ارى وما اهديكم الا سبيل الرشاد. يعني سيبكم من موسى خالص اي ائمة دول هم اول طبقة تعرض على الله. اكذبتم باياتي

47
00:17:53.600 --> 00:18:05.200
ولم تحيطوا بها علما. ام ماذا كنتم تعملون؟ ووقع عليهم ووقع القول عليهم بما ظلموا فهم لا ينطقون مش قادرين يقولوا حاجة مش هينطقوا زي ما الاية التانية بتقول ايه

48
00:18:05.250 --> 00:18:23.050
هذا يوم لا ينطقون ولا يؤذن لهم فيعتذرون. ويل يومئذ للمكرمين  الم يروا الناس ديت اللي بتكزب به الايات؟ طب ما فيش كان في قدامهم اية؟ كل الناس بتشوفها. المؤمن والكافر بيشوفها

49
00:18:23.600 --> 00:18:39.550
وللاسف طبعا المؤمن بالنسبة للاية ديت ولا عادي بقى ايه يعني؟ طب بالله عليك لو استحلفتكم انتم شايفين في الليل والنهار اية حاسين بان الليل والله فوق اية ها حاسين فيهم ايه

50
00:18:39.750 --> 00:19:02.500
بنقوم وننام وخلاص فلا يجوز لي او لم يروا ان جعلنا الليل سكنا آآ جعلنا الليل ليسكنوا فيه والنهار مبصرا ان في ذلك لايات لقوم ايه يؤمنون يعني يا جماعة يا جماعة ده المفروض احنا قلنا طبعا ممن يكزب باياتنا الايات المنظورة والايات الايه؟ احنا عندنا الاتنين بقى

51
00:19:03.250 --> 00:19:21.900
فطبعا المنزورة عندنا ولا بنفكر فيها خالص حد بيفكر في المنزومة دي اه الليل والنهار عندنا اية طبعا الليل معاش والنهار سكن الليل آآ سكن والنهار معاش الم يروا انا جعلنا الليل ليسكنوا فيه يهدوا فيه

52
00:19:22.150 --> 00:19:44.600
يبقى لازم فعلا نسكن في الليل يبقى كل الورادي والشغل اللي بالليل ده غير اسلامي ومخالف للقرآن والسنة مهما تقولوا واللي عاوزين تقولوه قولوه الليلة ليسكنوا فيه باش مش نشتغل فيه مش ننتج فيه

53
00:19:45.300 --> 00:20:04.100
يرقصوا فيه يسهروا فيه خلاص ايه اللي انتم بتعملوه اعملوه بس هو اللي يسكنوا فيه والنهار ايه مبصرا تعرفها باسم فاعل مبصرا مبصرا يعني ايه هو النهار بيبصر ولا يخلي الناس تبصر

54
00:20:04.900 --> 00:20:20.550
تبقى شايفة كل حاجة. هو ده النهار ادي ادي حاجة اهي اية لقوم لايات لقوم يؤمنون. بس ويقول لك دلوقتي الكفرة انتبهوا للمسألة دي. وعرفوا الراحل اللي بالليل والراحة اللي بالنهار

55
00:20:21.000 --> 00:20:42.400
وانتبهوا اكتر واكتر وعرفوا ان في حاجة اسمها قيلولة بس مش من سنة النبي لأ خيلولة تجريبية جربوها لقوا الانتاج بيزيد والنشاط بتبقى حلو. لما العمال ياخدوا ايه ها حاجة في نص النهار كده يريح وبطل اقف

56
00:20:42.750 --> 00:20:58.600
راحة. ليه وقت قيلولة هم هم عارفين يقيلولوا لأ مش عارفين هم جربوها كده احنا طبعا عندنا ما شاء الله شغالين وفرحانين قوي. انهم شغالين ليل ونهار لأ ليه السكن سكن

57
00:20:59.350 --> 00:21:19.000
وسمعت كمان من الشباب بتوع العضلات ان العضلات بتتكون بالليل ما اعرفش برضو جابها منين ؟ لها اصل ها؟ اه نمو العضلات بالليل طيب ادي حتة رياضية كمان ولسه كل ما هندور هنلاقي اي والله

58
00:21:20.000 --> 00:21:39.050
طبعا القرآن يعني الرسول صلى الله عليه وسلم كان كان بيروح صالة جيم ولا كان عنده مصانع ما عندوش مصانع هو بيقرا قرآن ويبلغ قرآن وصله من رب الانام سبحانه وتعالى في كل الخير. اتبعوا اللي فيه تسعدوا

59
00:21:39.100 --> 00:22:00.450
تبعدوا عنه وتشقوا يبقى اولم يروا الم يروا ان جعلنا الليل ليسكنوا فيه والنهار مبصرا يبقى الليل له شغل والنهار له ايه له شغل افصلوا بنا. طب دي اية؟ ايوة اية. ولزلك رب العزة لما بيقول في سورة القصص

60
00:22:01.300 --> 00:22:23.300
قل ارأيتم ان جعل الله عليكم الايه الليلة سرمدا الى يوم القيامة. واللي بعديها قل ارأيتم ان جعل الله عليكم الايه اه من اله يعني انتم عاوزين تخلطوا الليل يبقى في النهار والنهار في الليل؟ طب ربنا لو ما جاب يعني حد يقدر يجيب لكم ليل بعد النهار والنهار بعد ليل غيره

61
00:22:23.650 --> 00:22:42.350
وبعدين ختم بقى قايل له ومن رحمته سبحانه وتعالى جعل لكم الليل والنهار لتسكنوا فيه ولتبتغوا من فضله ولعلكم تشكرون بعد ذلك قوله تعالى ويوم ينفخ في الصور ينفخ في السور

62
00:22:42.750 --> 00:23:00.100
ما هو احل ويوم ويوم ايه يحشر من كل امة ايه؟ شدة. خلاص احنا قلنا النفخ جه بعدها وليه عشان اصل الحشر ده لمجموعة خاصة بمجموع هو حشر من ضمن الحشر العام لمجموعة خاصة اللي بتكزب به الايات

63
00:23:00.750 --> 00:23:21.250
ويوم ينفخ في الصور ففزع من في السماوات ومن في الارض الا من شاء الله وكل اتوه ايه داخلي  ايه هو السور؟ سئل عنه النبي عليه الصلاة والسلام حديس عبدالله بن عمرو بن العاص جاء اعرابي

64
00:23:21.350 --> 00:23:40.950
الى النبي صلى الله عليه وسلم فقال ما الصور احنا بنسمعك تقرا وبتحدسنا عن السور. ايه هو السور؟ قال قرن ينفخ فيه الاعرابي فهم واحنا برضو ايه ها فهمنا. قرن شفت القرن

65
00:23:41.800 --> 00:24:06.050
قاروا بتاع المدورة ديت اللي بينفخوا فيه  شفتوهاش؟ تعا الحاجات تقريبا اي زي يا اخوانا ده موجود في كل حاجة ها  ايوة تبقى لفة كده وينفخ فيها. قرن ينفخ فيه

66
00:24:06.750 --> 00:24:24.100
شبهها له الرسول وهو الاعرابي عارف القولون شاف قرن البقر وشاف قرن الكباش وشاف القرون دي كلها فقال له قرن بينفخ فيه هو ده السور وعن ابي سعيد الخدري قال رسول الله صلى الله عليه وسلم كيف انعم

67
00:24:24.400 --> 00:24:42.050
وصاحب القرن قد التقم القرن واستمع الاذن متى يؤمر بالنفخ فينفخ فالرسول عليه الصلاة والسلام بيخوفنا بس احنا نسأل الله ان احنا نخاف زي ما الرسول خاف وزمن الصحابة خافوا

68
00:24:43.100 --> 00:25:04.600
بقية الحديس ايه فكان ذلك ثقل فكأن ذلك ثقل على اصحاب النبي يعني ايه ثقل لما قالوا لما الرسول بيقول لهم انعم ازاي؟ وصاحب القرن التقم القوم اللي هو اسرافيل عليه السلام حط القرن على فمه

69
00:25:05.250 --> 00:25:24.950
التقم القرن يعني كان القرن قبل كده ها بعيد بعيد. هو بقى شاله ووضعه على ايه يعني ساعة الرسول ما قال كده كان القرن على فين؟ على فم اسرافيل فبيقول اسعد ازاي واتهنى ازاي واستمتع ازاي

70
00:25:25.150 --> 00:25:43.400
وهو حط القرن يعني ايه برضه؟ يعني منتزر ينفخ امتى؟ يعني ايه برضه يعني انا ايه قلقان وانت قلقان؟ طب لما انت قلقان احنا نعمل ايه فثقل على اصحاب الرسول يعني الموضوع صعب كده يا رسول الله. طب نعمل ايه بقى

71
00:25:43.450 --> 00:26:03.550
قال قولوا حسبنا الله ونعم الوكيل على الله توكلنا حديث رواه الترمزي وصححه الالباني حسبنا الله ونعم الوكيل احنا واخدينها على ان ايه اللي يجور عليك ويزلمك يقول حسبي الله ونعم الوكيل. وهو يخاف ويقول لك ده بيايه

72
00:26:03.700 --> 00:26:19.600
بحسب علي. لقى الرسول قال لهم قولوا حسبنا الله ونعم الوكيل. الموضوع ما لوش علاقة بالمعاملات خالص ما لوش علاقة وزالم ومزلوم خالص موضوع متعلق طب يا رسول الله احنا مقصرين

73
00:26:20.200 --> 00:26:39.350
طب وممكن دول فعلا ينفخ طب والنفخ مش لاحقين نعمل حاجات نفسنا نعمل حاجات كتير اوي بس هو نفخ خلاص فقال لهم قولوا ايه؟ حسبنا الله يعني ايه برضه يعني احنا برضو هنعمل لانهم لهم في حديس تاني قال لهم سددوا وقاربوا

74
00:26:39.850 --> 00:26:52.100
اشتغلوا ما تقعدوش ما تقعدوش ساكتين. بس برضه حسبنا الله ونعم الوكيل. يعني هو اللي ايه ها اللي هيجبر النقصة اللي عندنا وهو اللي هيقبل وهو اللي يعني يرحم ضعفنا

75
00:26:52.150 --> 00:27:11.550
حسبنا الله ونعم الوكيل على الله توكلنا يبقى ويوم ينفخ في الصور خلاص مين اللي هينفخ فيه؟ الملك المتخصص اسرافيل عليه الصلاة والسلام والصور ايه؟ قرن. طب هينفخ كم نفخة

76
00:27:11.800 --> 00:27:39.000
نفختين عندنا هنا في سورة النمل زكرت اية النمل نفخة واحدة بس ويوم ينفخ في الصور ففزع من في السماوات اه والارض الا من شاء الله وكل اتوه داخلين. طب فين النفخة التانية؟ موجودة في الزمر

77
00:27:39.850 --> 00:28:01.700
موجودة فين في الزمر بس احنا عندنا هنا في النمل ففزع وفي الزمر فصعق ومن هنا صار خلاف بين اهل العلم. هم تلاتة ولا اتنين اللي بيقول تلاتة بياخد النفخة اللي في سورة النمل ان هي نفخة فزع

78
00:28:02.600 --> 00:28:24.250
فزع بس والنفختين اللي في الزمر واحدة صعق والتانية ايه؟ احياء لكن والله اعلم والراجح الزي نقول به ان هم نفختين نفختي لاني نفخة الصعب ايه المانع يكون فيها فزع؟

79
00:28:24.950 --> 00:28:44.800
ما هي صعب ايه المنع يكون فيها فزع؟ تبقى هي فزع وصعب ويد النفخة الايه؟ الاولى اما النفخة الثانية فاذا هم قيام ايه؟ ينظرون وعن عبدالله بن عمرو روى حديسا رواه عنه مسلم

80
00:28:45.150 --> 00:29:06.350
او اخرجه مسلم يقول فيه النبي صلى الله عليه وسلم انكم سترون بعد قليل امرا عظيما يحرق البيت الكعبة يعني ويكون ويكون ثم قال الرسول صلى الله عليه وسلم يخرب الدجال

81
00:29:06.600 --> 00:29:25.600
في امتي فيمكث اربعين لا ادري اربعين يوما او اربعين شهرا او اربعين عاما فيبعث الله عيسى ابن مريم كأنه عروة ابن مسعود فيطلبه فيهلكه ثم يمكث الناس سبع سنين

82
00:29:26.150 --> 00:29:46.800
ليس بين اثنين عداوة ثم يرسل الله ريحا باردا من قبل الشام فلا يبقى على وجه الارض احد في قلبه مثقال ذرة من خير او ايمان الا قبضته حتى ولو ان احدكم دخل في كبدي

83
00:29:47.100 --> 00:30:11.800
جبل لدخلته علي حتى تقبضه يبقى بتقبض مين المؤمنين. الريح الطيبة دي فيبقى شرار الناس. يبقى الريح خدت الايه؟ الطيبين بس وفاضل مين الشراء شرار دول وصفهم الرسول عليه الصلاة والسلام منهم كتير قوي دلوقتي

84
00:30:12.900 --> 00:30:35.250
منهم مع ان ما فيش ريح قبضت الناس بس الشرار اللي بالوصف للرسول عليه الصلاة والسلام ماليين الدنيا ماليين الدنيا فيبقى شرار الناس في خفة الطير واحلام السباع في خفة الطير واحلام السباع. لا يعرفون معروفا

85
00:30:35.700 --> 00:30:53.500
ولينكرون منكرا فيتمثل لهم الشيطان فيقول الا تستجيبون؟ فيقولون فما تأمرنا عاوز ايه؟ العيال عبدت الشيخون والناس اللي بتسمعها عنهم دي فيأمرهم بعبادة الاوثان وهم في ذلك في الوقت ده

86
00:30:54.150 --> 00:31:12.550
مش محتاجين العبادة دي ولا ولا محتاجين كلام من الشيطان الرسول صلى الله عليه وسلم يقول وهم في ذلك دار رزقهم رزقهم واسع وعندهم ارصدة ما لهاش حل ضار رزقهم

87
00:31:12.700 --> 00:31:37.650
حسن عيشه يعني ايه؟ راكبين عربيات ساكنين في فيلل وحاجة فخمة قوي. ضار رزقهم حسن عيشهم بالمنزر ده؟ ايوة ولا ينكرون منكرا ولا يعرفون معروفا ثم ينفخ في الصور. اهي دي بقى

88
00:31:38.300 --> 00:31:59.350
ثم ينفخ في الصور فلا يسمعه احد الا اصغى ليتا ورفع ليتا اي حد يسمع صوت السور يعمل رقبته كده ليه تنيان العنق يعني يميل كده ويسمع. ايه ده! ايه الصوت الغريب اللي عمرنا ما سمعناه

89
00:31:59.650 --> 00:32:22.450
واول من يسمعه رجل يلوط حوض ابله عامل حضن الابل بتاعته عمال يليس طين كده ويعمل كده ويزبطه عشان الماية ايه ما تمشيش عشان الابل تعرف تشرب فيصعق قال فيصعق فيصعق ويصعق الناس

90
00:32:22.750 --> 00:32:44.900
خلاص الناس كلهم صعقوا ثم يوصوا الله عز وجل او ينزل مطرا الى اخر الايه؟ الحديس. المهم المقصود في الشاهد من الحديس ايه؟ الصعق. ينفخ في الصور  فيصعق الناس كلهم طبعا. واول واحد الراجل اللي بايه؟ بيجهز الحوض بتاع الايه

91
00:32:45.150 --> 00:33:05.650
الابل ويصعق واللي موجود اشر الناس كل الناس الطيبة وكل الناس اللي في قلوبها ايمان ماتوا بدون ما يسمعوا ايه ها صاعق صعب في خفة الطير واحلام السباع بسرعتهم للشرور

92
00:33:06.450 --> 00:33:28.400
للشرور والازى بيمشوا بسرعة سريع جدا وقضاء الشهوات  احلام السباع عقول السباع السبع بيفترس ويأزي اهم كده وخفة الطير ما فيش عقل اصلا بشعة عداوة كده بسببه من غير سبب

93
00:33:28.600 --> 00:33:50.650
هو ده اللي موجود في حال الناس الا ما رحم ربي النفخة الاولى يطولها اسرافيل عليه الصلاة والسلام كما قال الحافظ ابن كثير فتشمع للفزع وتشمل الايه الصعب والنفخة التانية طبعا بين نفختين الناس ماتوا وخلاص رب العالمين بيجهزهم بقى ايه

94
00:33:50.700 --> 00:34:09.800
للاخراج. بقية الحديس بيقول فيه ايه؟ سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام اه فيصعقا بعد كده بعد ما صاعقه كله مات فيرسل الله عز وجل او ينزل مطرا كأنه طل نزل مطر بقى

95
00:34:10.400 --> 00:34:34.200
تنبت منه اجساد الناس الاجساد تنبت تنبت تنبت كده بس اجساد ميتة ما بتتحركش خلاص هي نبتت بس ايه ما بتتحركش محتاجة بقى ايه ها اه فتيجي النفخة التانية بقى النفخة التانية تصعد فيها الارواح تخرج بقى

96
00:34:34.500 --> 00:34:57.400
تخرج بالمستقرها ارواح الطيبين تخرج من مكانها وارواح الخبيثين تخرج من مكانها والارواح تطير بقى تيجي على ايه ها؟ تيجي على الاجساد. فاذا هم ايه قيام ينظرون واشرقت الارض بنور ربها ووضع الكتاب

97
00:35:01.100 --> 00:35:16.450
الا ما شاء ربك الشهداء لا يصعقوا لانهم احياء عند الله يرزقون. الذين استثنتهم الاية الشهداء والله تعالى اعلى واعلم. او من شاء من غير الشهداء الا ما شاء ربكم

98
00:35:16.900 --> 00:35:40.800
فصعق من في السماوات ومن في الارض الا من شاء الله وترى الجبال تحسبها جامدة وهي وكل اتوا مدخرين يعني كل ايه ها كله جاء الى الله صاغر مطيع يتبعون الداعي لايه؟ مع انه ايه ها

99
00:35:41.050 --> 00:36:02.250
داعي واحد بس الدعاة اللي ربنا ارسلهم الرسل والانبياء مية اربعة وعشرين الف نبي ورسول ده غير الدعاء بقى اللي بعد كده من كل امة يوم القيامة هيبقى داعي واحد بس يتبعون الداعي لا عوج له وخشعت الاصوات للرحمن

100
00:36:02.400 --> 00:36:21.550
فلا تسمع الا همسه وترى الجبال وترى الجبال تحسبها ايه ده الكلام ده كله بقى مع الصعق بقى. مع الصعق وترى الجبال تحسبها جامدة وهي خلاص الكون تبدل بقى وخلاص كل حاجة اتغيرت

101
00:36:22.000 --> 00:36:40.500
تحسبها جامدة وهي تمر مر السحاب صنع الله الذي اتقن كل شيء تزن ان الجبال سابتة بس الجبال مش سابتة ليه خلاص اتقلعت من مكانها اصلا يوم تمور السماء نورا تتحرك وتسير الجبال

102
00:36:40.500 --> 00:36:59.800
قالوا سيرا. تسير منين؟ تسير من مكانها. تنقلع من مكانها ويسألونك عن الجبال فقل ينسفها ربي نسفا. فيذرها قاعا صفصفا لا ترى فيها اي مكان ولا اوتى ويوم نسير الجبال وترى الارض ايه؟ بارزة

103
00:36:59.850 --> 00:37:21.750
خلاص اتنقلت من مكانها في بعض الناس بيقولوا اني وترى الجبال تحسبها جامدة وهي تمر مر السحاب صنع الله بيقولوا ده دليل من الادلة على دوران الايه الارض مع ان الاية اي دليل على الدوران وعدد الدوران

104
00:37:23.500 --> 00:37:40.300
الاية بتقول وترى الجبال تحسبها جامدة. لو كات هي دليل على الدوران يبقى ترى الجبال فين تراها فين ويتهيأ لك ان هي جامدة وهي تمر مر السحاب. هتشوفها وانت فين

105
00:37:41.150 --> 00:38:02.200
في الدنيا في الدنيا هتشوفها ازاي؟ وانت فين؟ فلا هي لا علاقة لها اصلا بالايه؟ بدوران الارض. دوران الارض له هيئات اخرى. اما الجبال لأ ليس فيها دليل على الدوران. لما ده في الاخرة. الايات اللي قبلها بتقول كده والايات اللي بعدها ايه؟ بتقول كده. في قيامة في نفخ في

106
00:38:02.200 --> 00:38:32.500
زال الكون فترى الجبال تحسبها جامدا. خلعت من مكانها سيرت وانتقلت ونسفت ونسفت اه نعم  كالعيد ان ما فيش اه خلاص كل ده خاص بالاخرة كل ده خاص بالاخرة تحسبها جامدة وهي تمر مر السحاب صنع الله الذي اتقن كل شيء

107
00:38:32.750 --> 00:38:54.850
انه خبير بما تفعلون نكتفي بهزا القدر ونسأل الله ان ينفعنا بما علمنا وان يعلمنا ما ينفعنا. وصلى اللهم وسلم وبارك على نبينا الايه للمؤمنين برضه؟ من هم؟ الفزع. اه. الا من شاء الله

108
00:38:55.200 --> 00:39:09.600
ما الاية واضحة ففزع من في السماوات ومن في الارض. الا من شاء الله. ايوة الا من شاء الله السؤال يقول هل الحديس الزي يحتج به على الاحتفال بالمولد النبوي صحيح

109
00:39:10.750 --> 00:39:32.150
وذلك عندما سئل رسول الله صلى الله عليه وسلم عن صوم يوم الاثنين عن صوم يوم الاثنين فقال ذلك يوم ولدت فيه. نعم وهو يوم مات فيه بس ما فيش حديس يقول ان هو ايه

110
00:39:32.200 --> 00:39:54.750
قال يوم مت فيه لان هو وما تدري نفس باي ارض مش كده فهو مات فيه فهل بقى الاحتفال بموته ولا بميلاده بعد الاحتفال بالموت هو مات في في الاثنين وولد في الاثنين

111
00:39:55.200 --> 00:40:13.400
اما الزين يحتجوا باطالة امد هزه البدعة ولا يشاركون ولا يساعدوا في انهاء هزه البدعة يحتج بالحديس اولا بدعة ليس لها اي اصل في كتاب الله ولا في سنة الرسول ولا يحتج

112
00:40:13.800 --> 00:40:35.300
باي دليل على شرعيتها ابدا ابدا خلي بالك كل من احتفل برسول الله لا يحب رسول الله او غير صادق في حب رسول الله او كزاب في الحب الحب مش كده ابدا. اصدق الناس حبا لرسول الله اصحابه

113
00:40:36.050 --> 00:41:02.050
اصحابه اصدق الناس حبا له وفيه احبوه حبا لن يضاهيهم فيه احد وما فعلوا زلك ابدا ابدا فلما يقول زلك يوم ولدت فيه هو بيسأل عن سبب صيام يوم الاثنين

114
00:41:02.450 --> 00:41:23.900
يسأل عن سبب صيام يوم الاثنين كما سئل عن سبب صيام الخميس. فاليوم ترفع فيه الاعمال واحب ان يرفع عملي او تعرض او تعرض يبقى هو بيسأل عن شيء فاجاب. فلما سئل عن صيام الاثنين قال ولدت فيه

115
00:41:24.750 --> 00:41:44.650
هو قالوا له انت بتحتفل به ليه ولا بيسألوه عن لمازا تصومه لمازا تصومه؟ كما سأل هو شخصيا لماذا يصوم اليهود عاشوراء قالوا له يوم نجى الله فيه موسى من فرعون وقومه. فصامه موسى

116
00:41:44.750 --> 00:42:12.050
فقال نحن احق بموسى منهم فصام عاشوراء فلما فرح اليهود بصيامه اراد ان يخالفهم فعقد النية على ان يصوم ايه؟ التاسع لان حييت الى قابل لاصومن التاسع فلما اقول اني من ادلة احتفال النبي صلى الله عليه وسلم

117
00:42:12.350 --> 00:42:38.900
بمولده ان احتفل انتم زعلانين من الاحتفال ليه؟ مين قال لك اني احتفل؟ هو ما احتفل اصلا صام هم سألوه عن الصيام فاجاب فايه اللي جاب بقى الحديس للاحتفال ايه اللي جاب؟ زي ما باقول لك انا كده سئل عن الخميس قال بترفع فيه الاعمال او بتعرض. سأله عن صيام عاشوراء

118
00:42:40.100 --> 00:42:59.500
واضح فالموضوع ما لوش علاقة اصلا بدليل شرعي على حجية الاحتفال وزي ما بقول لك كده تحتفل برسول الله تتبعه هتعمل اي اشكال اخرى. يبقى انت مش مش بتحبه اصلا

119
00:42:59.850 --> 00:43:17.250
وعاوز اقول لك انت ممكن ما يكونش لك علاقة به اصلا انت كده محسوب عليه اصلا واخشى ان تكون من الزين تأخزهم الملائكة عند الحوض وتجزبهم ارجع ما انتش شارب من حوض الرسول ولا شارب من ايد الرسول

120
00:43:18.050 --> 00:43:38.350
فيقول امتي امتي فيقولوا لا تدري ما احدسوا ايه بعدك. انت ما تعرفش عمله ايه عملوا ايه؟ عملوا حاجات بيقولوا حلوة وعملوا حاجات بيزعموا ان ان هي محبة فيك فتاخدهم الملايكة. ما انتوش شاربين من الحوض

121
00:43:38.850 --> 00:43:54.150
فمش هيدخلوا الجنة الله اعلم هم مسلمون؟ اه مسلمون قصدي كنت عقوبة كما قال بعض اهل العلم عقوبة وقتية الحرمان من الشرب لكن بعد كده يدخل الجنة ويشفع له الرسول. ماشي ممكن كل ده. بس هو محروم من شربه من الحوض

122
00:43:54.850 --> 00:44:14.650
وعلى الملأ كده والملايكة تكزبوا وتشدوا وتبعدوا. ليه؟ لان ابتدع فالشاهد يا اخوانا مسألة الاحتفال زي برضو الاحتفال بالام عيد الام. هل الرسول مفروض مننا نهتم به في شهر او نهتم به في يوم

123
00:44:15.200 --> 00:44:29.500
لانها الى احدى الكبر والله. ده الكفر بعينه لما نهتم به ونحتفل به في يوم او في شهر ده هو ده الكفر بعينه. طب وبعد كده ده المفروض ان هو يا اخي ده احنا في الصلاة

124
00:44:30.650 --> 00:44:50.200
في التشهد بنخاطبه واحنا قاعدين نصلي كانه قاعد قدامنا بنقول السلام عليك ايها النبي. فين ايها النبي دي كل العالم الاسلامي يقول كده؟ ايوة كأن هو اللي قاعد قدامي كأن هو اللي بيصلي بي

125
00:44:51.600 --> 00:45:14.350
لان لو بسلم على الغائب السلام على النبي لكن لا بقول في التشهد كده السلام عليك ايها النبي كأني شايفه قدامي وهو فعلا لازم استحضر وجوده قدامي كده لان هو اي غلطة في الصلاة هو اللي هيقول لي دي غلط ودي صح. صلاتها كده مش صح. كأن هو اللي بيوجهني مش الشيخ او الامام لأ

126
00:45:15.000 --> 00:45:27.400
في كل حاجة لازم يكون الرسول عليه الصلاة والسلام قدامنا في كل حاجة هنيجي بقى على شهر ونطبل ونزمر ونقعد بقى نقول الاحتفال وبنحب النبي ايه ده اي حد يبيعه كده هو ما لوش علاقة بالنبي اصلا

127
00:45:27.900 --> 00:45:45.000
اللي بيحب النبي صح يبقى النبي في في في بؤرة الشعور عنده وفي حياته كلها بيقلده في كل حاجة كل حاجة قلدوا فيها زي ما قلنا كده ازا كنا احنا في الصلاة بنخاطبه بنخاطبه كل يوم

128
00:45:45.750 --> 00:45:58.100
في التشهد واقول السلام عليك ايها النبي. طبعا ده مش دليل خالص. الحديث صحيح ان هو يوم ولدت فيه صحيح. هو ولد في الاتنين. وزي ما باقول لك مات في الاتنين

129
00:45:58.350 --> 00:46:05.550
طيب هتحتفلوا بمين فيهم بقى بالميلاد ولا الموت سبحانك اللهم وبحمدك نشهد ان لا اله الا انت نستغفرك