﻿1
00:00:00.300 --> 00:00:22.350
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد سلام الله عليكم ورحمته وبركاته. ثم اما بعد كنا مع النفخ في الصور وانه ورد في سورة النمل باسم الفزع

2
00:00:23.450 --> 00:00:52.050
وكأن الفزع هو من لوازم او يعني من عواقب النفخ كما ان الصعق من عواقب او توابع النفل فجاء في سورة الزمر الصعق وجاء في سورة النمل الفزع وقلنا والله اعلم ان الراجح انهم

3
00:00:52.850 --> 00:01:18.750
نفختان النفخة الاولى يطول فيها اسرافيل عليه السلام فيفزع فيها الناس ويصعقون ويظل في الارض ما شاء الله ان يظلوا ثم ينزل الله عز وجل المطر كانه الطل وليس مطر ارغي

4
00:01:19.450 --> 00:01:41.450
يعني المطر هزا ليس المقصود منه نباتات وزراعة وخلافه لا لا ليس المقصود منه زلك وانما المقصود انبات الاجساد انبات الاجساد لتقوم لرب العالمين سبحانه وتعالى وتكون النفخة الثانية فاذا هم قيام ينظر

5
00:01:43.300 --> 00:02:09.850
طبعا لما بنقوم خلاص بقى هنروح فين ما فيش الا الزهاب الى الله عز وجل سماها القرآن هنا المجيء المجيء  فقال عز اسمه من جاء بالحسنة فله خير منها نسأل انفسنا جاء بها منين

6
00:02:10.550 --> 00:02:31.350
من جاء بالحسنة فله خير منه اكيد جه بها من مكان. جه منين؟ من الدنيا هو كان فين كف الدنيا من جاء ان يا عبد الله لازم تركز انك تخرج منها

7
00:02:32.850 --> 00:02:59.250
تخرج منها خروجا صحيحا النبي صلى الله عليه وسلم دعا ربه لما كان خارجا من مكة وداخلا المدينة فقال ربي اخرجني ادخلني مدخل صدق واخرجني مخرج صدق مهم جدا ان احنا نخرج منها خروجا حسنا

8
00:02:59.300 --> 00:03:28.600
جاء بالحسنة من جاء بالحسنة فله خير منها وهم من فزع يومئذ امنوا ومن جاء بالسيئة فكبت وجوههم في النار. هل تجزون الا ما كنتم تعملون لا شك ان شاء الله. لا شك ان احسن الحسن

9
00:03:31.100 --> 00:03:52.100
واعلى شعب الايمان هو قول لا اله الا الله. دي احسن الحسنة لان من جاء بالحسنة صحيح في تعريف الحسنة ما في مسلا ايه؟ من جاء بحسنة لأ. يبقى نكرة انما هنا وسياق شرط

10
00:03:53.000 --> 00:04:29.600
هنا الحسنة حاجة الخلاصة احسن الحسن واعلى شعب الايمان هو التوحيد هو قول لا اله الا الله بس بايه باركانها من كفر وايمان وبشروطها من علم ويقين وانقياد وصدق ومحبة. شروطها وعدم الاتيان بنواقضها

11
00:04:30.300 --> 00:04:55.900
دي الحسنة بقى يبقى بلا اله الا الله بالمنظر ده اركان شروط موانع تدمير لها او قضاء عليها نواقض يعني دي بقى الحسنة من جاء بالحسنة فله خير منها طبعا

12
00:04:56.500 --> 00:05:18.900
وجاء باعمال بسيطة وعقيدة بسيطة فله خير منها مكافأة من الله عزيمة ومن جاء بالسيئة اه فالحسنة هنا هي خلاصة الحسنات كلها التوحيد. طبعا بر الوالدين حسنة والعدل في الحكم حسنة

13
00:05:18.900 --> 00:05:43.200
صلة الرحم كل ده بس هي لا اله الا الله احسن الحسد هل جزاء الاحسان الا الايه؟ الا الاحسان كذلك اسوأ السوء. مع من جاء بالسيئة اسوأ السوء الشرك الفواحش سوء كل الفواحش سوء

14
00:05:43.350 --> 00:06:03.300
والزلم سوء كل ده سوء بس اسوأ السوء الشرك بالله يبقى ومن جاء بالسيئة فكبت وجهه اللي جاءوا بالحسنة هم من فزع يومئذ ايه؟ الفزع المشار اليه في الاية السابقة ففزع

15
00:06:04.050 --> 00:06:27.700
ففزع من في السماوات ومن في السماوات ومن في الارض الا من شاء الله وهم من فزع يبقى يعني امنون. وهم من فزع يومئذ امنوا يبقى السيئة اسوأ السوء الشرك بالله وكل الحاجات التانية برضو سيئة بس اسوأها الشرك بالله

16
00:06:27.750 --> 00:06:51.450
هؤلاء لهم الحسنى والزيادة وهؤلاء فكبت وجوههم في النار طب وليه وجوههم الوجوه دي الاصل في جميع الملل وفي جميع الاحوال الاصل فيها ان تتقى تتقى يعني ايه؟ يعني يمنع عنها الاذى

17
00:06:51.850 --> 00:07:13.900
لان فيها خلاصة الحواس فيها البصر فيها الشم فيها الكلام فيها السمع فيها الحاجات دي كلها الوجوه فلما الوجوه تتدمر او تتشوه تبقى عملية صعبة جدا اي ملة بيحموا الوجوه بايه؟ بالجوارح

18
00:07:15.000 --> 00:07:42.500
فتخيل بقى لما يكون هو اول شيء هيعذب فيه الوجه كبت يا اما كده واقف وانكفى يا اما يهوي وعلى وجهه يهوي وعلى وجهه. فكبت وجوههم في النار في سورة الزمر رب العزة يقول لنا افمن يتقي بوجهه

19
00:07:43.000 --> 00:07:56.700
الاصل في الوجوه زي ما بقول لك ان الانسان يحميها ويحفزها. اجي اضربك باي شيء تقوم صد بايدك ولا ايه او الترس البتاع المجني اللي يحطوه على وشهم كده عشان

20
00:07:57.450 --> 00:08:15.000
ها الوجوه بنقيها بالايدي الايد تنكسر بس الوجه ما ليشوه مش كده؟ ولو كنت ولد رياضي ولا حاجة ممكن تتقيه برجلك يعني ترفع رجلك فوق حركات زي بتوع الكاراتيه كده

21
00:08:15.250 --> 00:08:32.600
برجلك بس ما يجيش على وجهي ابدا ابدا افمن يتقي بوجهه سوء العذاب. يعني سوء العذاب جاية عليه بدل ما يمد ايده ويحسه العزاب او ايديه تاخد سوء العزاب  كل ده اتأخر ورا

22
00:08:32.650 --> 00:08:54.000
ويقدم ايه يا ترى وجهه بقى فيه قوة والشجاعة لأ ده هو ربنا سبحانه وتعالى قالب حاله قالب حاله مش عارف يقدم ايه ويأخر ايه فكبت وجوههم في النار طب ما برضو كان ممكن ينزل برجليه مسلا يعني. لأ

23
00:08:54.600 --> 00:09:10.350
ده مش مش بارادته هو كده يلاقي نفسه هي دي الوضع الطبيعي. فكبت وجوههم في النار مع العزاب ده بقى فيه عزاب نفسي هل تجزون الا ما كنتم تعملون؟ سؤال

24
00:09:10.850 --> 00:09:30.200
بيطرح عليهم. من مين؟ من الملايكة من رب العالمين. الله اعلم بالمصدر الله اعلم بمصدر السؤال. هل تجزون الا ما كنتم تعملون. طب الاجابة ايه ها الاية لا فيها نعم ولا لا

25
00:09:30.900 --> 00:09:54.850
كلام سمعوه بس ومش منتزرين اجابة منهم. اعوذ بالله. صعب اوي يا اخواننا والله صعب كل ده اللي جوه بيلاقيه ها اللي جاوب الايه؟ بالسيئة اللي جاءوا بالسيئة جاءوا بالشرك والحواشي اللي حوالين الشرك

26
00:09:57.800 --> 00:10:12.200
ما هو في شرك يعني ما فيش تورع من اي حاجة. واحد مشرك. هتقول لي ده امين ومش عارف ايه وبيبيع وعنده زمة ماشي هنعتبر عنده زمة في الباب ده عشان تجارته تنجح وفلوسه تزيد

27
00:10:12.500 --> 00:10:27.250
انما بقيت ما عندوش اي حاجة تاني اي حاجة تانية ما يقدرش كافر اصلا يعني لاحزت فيه حاجة دي بس عشان الفلوس عشان فلوس لو مش تاجر مسلا لو طبيب عشان السمعة

28
00:10:27.450 --> 00:10:59.000
ينتشر وصيته يزيع طبيب عالمي مع انه كافر اصلا وعمل وسوى وينزل في المجلات العلمية والصحف واخد بالك بس فهنا الكافر يا اخوانا ده شيء مفروغ منه فهو السؤال اللي بينطرح عليه هل تجزون وهم بقى بيكبوا على وجوههم في النار. هل تجزون الا ما كنتم تعملون؟ الملايكة

29
00:10:59.000 --> 00:11:13.400
اللي بتقول لهم كده وارد. سؤال من عند الله ماشي كل ده واجب. طب الرد ايه؟ ما فيش رد طب ليه السؤال؟ تعزيب نفسي تعزيب نفسي ده غير التعزيب الايه

30
00:11:13.450 --> 00:11:30.850
البدني زي ابليس بالضبط ابليس لما يقابل جنوده واللي بيعبدوه ليالي مفتونين به دول ومش عيال بقى ده بقت ناس كبيرة برضه مفتونة به يقوم يقول لهم ايه؟ فلا تلوموني

31
00:11:31.850 --> 00:11:49.600
الله! هو حد بيلومك يا راجل طب مين هي مين اللي هيلون ابليس  ها ما حدش هيلومه هيلومه ايه فلا تلوموني ولوموا انفسكم. يعني عاوز يقول ايه؟ عاوز يقول ان هو شاي. القرآن يقول لنا ان هو شايف عليهم

32
00:11:50.150 --> 00:12:11.400
يعني استعداد للسب والشتم لابليس يعني وانت وانت وانت هو ممكن يكون بيتسبى وبيقول لهم كده او سابهم لما قالوا لعندهم فقال فلا تلوموني ولوموا ايه ؟ انفسكم. ما انا بمصرخكم وما انتم بمصرخي

33
00:12:11.500 --> 00:12:37.800
اني كفرت بما اشركتموني من قبل. ايه المقصود منه رب العالمين بيخليه يقول الكلام ده عشان يعزبهم نفسيا نفسيا اه يعني اخرتها كده؟ ايوة اخرتها كده هل تجزون الا ما كنتم تعملون؟ اه وفعلا هم بيجزوا ما كانوا يعملون. بس لازمته ايه السؤال؟ زي ما باقول لك كده

34
00:12:38.050 --> 00:12:54.850
اه زي الطالب اللي بيفشل اخر السنة وخد دروس وو تقوم تقول له هل نفعتك الكرة ما هو عارف اني ما نفعتوش. اهو بتحصله وخلاص ما هو عارف كويس قوي ان الوقت ده راح في الكورة ده كان ممكن

35
00:12:55.050 --> 00:13:08.150
يكون سبب في نجاحه. هو عارف خلاص عرف بس الموضوع تقوم تقول له الجملة دي ليه؟ تقول له عشان تقرفه اتضايقه لان ممكن تكون حزرته مرات ومرات وما سمعش ايه كلامك

36
00:13:08.450 --> 00:13:30.200
هل تجزون الا ما كنتم تعملون. نعم  بعد ذلك قوله تعالى انما امرت ان اعبد رب هذه البلدة الذي حرمها وله كل شيء وامرت ان اكون من المسلمين وان اتلو القرآن فمن اهتدى فنهى

37
00:13:30.500 --> 00:13:54.850
انما يهتدي لنفسه ومن ضل فقل انما انا من المنذرين وقل الحمد لله سيريكم اياته فتعرفونها وما ربك بغافل عما تعملون  انما اسلوب حصر وقصر للعبادة بتاعة من؟ بتاعة سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم

38
00:13:55.050 --> 00:14:13.500
واللي بيقتدي به يلزم الخط يعني انت زيد من الناس تنزر للي حواليك وتنزر لاي حد في شركة او غيره انما امرت ان اعبد. يعني ايه في بلدك مسلا دي فيها

39
00:14:13.500 --> 00:14:35.350
مخالفات تقول امرت ان اعبد رب هذه البلدة ليه؟ لان ممكن البلد دي تبقى واخدة الهة غير الله فانت تعبد وهنشوف هنا لم تصرح الاية باسم البلدة. انما امرت ان اعبد ربا. هذه البلدة

40
00:14:35.400 --> 00:14:58.850
ايه المال ده ما بتسرحش ليه ها رب هزه البلدة البلدة مكة معروفة لا خلاف عليها ولانه لا خلاف على اللي بينه وبين المشركين ما فيش خلاف على ربوبية ربي هذه البلدة

41
00:14:59.150 --> 00:15:16.000
انما الخلاف في ايه؟ في ان هم اتخزوا لهم الها غير الها هزه البلدة وما زال الرسول ما لوش اله الا اله الايه؟ هذه البلدة. وما لوش رب الا رب ايه؟ هذه البلدة اللي هي مكة

42
00:15:16.100 --> 00:15:33.100
لان المشركين لو سألتهم من خلق السماوات والارض ليقولن الله بيبقوا معترفين ان هو ربنا سبحانه وتعالى هو اللي ايه خلقه. ولئن سألتهم من خلق من خلقهم ليقولن الله. فما فيش خلاف على مسألة

43
00:15:33.100 --> 00:15:51.100
ربوبية هم عارفين ان رب البلدة دي هو الله سبحانه وتعالى امال طب الهي البال ده برضو هو الله بس معه حد كمان ما ينفعش يبقى كده لوحده وفيه ناس لها منزلة ما يصحش نهملها يعني

44
00:15:51.500 --> 00:16:12.300
زي لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك الا شريكا هو لك تملكه وما ملك دي تلبيتهم في الجاهلية. وجه الاسلام شال الايه؟ الا شريكا دي لبيك اللهم لبيك لبيك لا شريك لك لبيك ان الحمد

45
00:16:12.350 --> 00:16:33.100
بقية التلبية الشاهد امرت ان اعبد رب هذه البلدة انتم عارفينها كويس؟ ايوا عارفينها. واتولدوا فيها وبيعتزوا بها الى اخره الرب ما قلش اله لان اله هزه البلدة هو الله حقا

46
00:16:33.250 --> 00:16:53.400
طب بس فيه الهة تانية في الهة تاني اه فعلشان كده جاب رب فجاب الايه جاب المعنى اللي لا خلاف عليه الا وهو الايه؟ الربوبية هذه البلدة الذي حرمها الذي حرمها

47
00:16:53.700 --> 00:17:09.950
طبعا اوصاف او صفات رب العالمين لا حصر لها. هل من صفات رب العالمين اوقف من افعال رب العالمين؟ ان حرم مكة بس ولا ايه؟ ما هو ربى هذه البلدة الذي حرمها

48
00:17:10.550 --> 00:17:33.100
اعبد اعبد رب هذه البلدة الذي حرمها. عمل حاجات كتير جدا اللي يخصكم انتم يا اهل مكة ان حرم الايه ايه اللي يخصكم؟ دول اللي انتم عاوزنها. اما الباقي يعني مسلا يحيي ويميت ومرج البحرين وحاجات كتير. ما تخصش اهل مكة اهم

49
00:17:33.100 --> 00:18:05.100
اهم حاجة عندهم الايه الحرام الحرام حرمها الذي حرمها. حرمها يعني ايه؟ عظمها واعلى شأنها حرمها بقت حاجة كده لها حرمة ولها يعني حرام ولها قدسية من معاني التحريم دي بعض معاني التحريم ما ساقه النبي صلى الله عليه وسلم يوم فتح فتح مكة يقول ايه

50
00:18:05.700 --> 00:18:27.450
ان هذا البلد حرمه الله طبعا الصحابة واللي بيسمعوا الرسول فاهمين جيدا ما يقصد الرسول عليه الصلاة والسلام ان هذا البلد حرمه الله. لا يعبد لا يعضد شوكه ولا ينفر صيده

51
00:18:27.850 --> 00:18:49.850
ولا يلتقط لقطته الا من عرفها يا سلام هزا البلد حرمه الله حرمه الله يعني ايه؟ كل واحد فيه يحترم نفسه. نفسه. يحافز على الانس. يحافز على الزرع. يحافز على الطير

52
00:18:50.350 --> 00:19:21.550
كل حاجة في مكة لها قيمة ولها حرم ولها حرمة حرمة طير انسان حيوان نبات كله في منطقة الحرام ممنوع الصيد وعجز عدد الصيد مش ممكن تصطاده. لأ نوع ممنوع تنفر الطير لا لا يعضد شوكه

53
00:19:21.650 --> 00:19:42.250
لو في نبات شائك ولا حاجة ما تجيش ناحيته ما تألموش ولا تمد ايدك عليه لا يعضد شوكه يقطع لا ينفر صيده لا يصيب ساكن هادئ اه مش تهيجوا عشان تعرف اصطاده؟ لا

54
00:19:42.500 --> 00:20:06.250
لا يلتقط لقطته الا من عرفه ما حدش يمد ايده على نقطة تليفون محفظة سماعة نضارة شنطة اي شيء الا ازا كت ناوي تعرف اعرف يعني ايه اروح لمسلا لصندوق الامانات واسيب لهم الحاجة ديت عشان هم اللي يروحوا

55
00:20:06.550 --> 00:20:23.000
او انا اعرفها بدون ازعاج وصوت يعني غير كده اوعى تمد ايدك سبها اصلا لا يلتقط لقطته الا من عرفت ما انا مش ناوي اعرفه ولا عندي وقت للتعريف لا تلتقطها

56
00:20:23.600 --> 00:20:49.100
حديس رواه البخاري وغيره حرمة مراد هنا من التحريم تحريم التخويف والازعاج اللي هتعمله لاي حد ممنوع حرام تحريم التخويف والازعاج لمن كان في حدودها طبعا دي ما لهاش علاقة بقى بابن البلد ولا ايه

57
00:20:49.400 --> 00:21:07.700
ولا الخارج عن البالة. يعني مسلا ما نخوفش من البلد لكن الاجنبي نخوفه ما نخوفوش ليه؟ ونطرده ونزعجه وقم من هنا وما تنمش هنا صليت؟ اه يلا امشي. لا والله! ايوة

58
00:21:07.950 --> 00:21:24.800
ده مين اللي قال اه امال هو اسمه حرم ليه؟ ده حرم حتى مجرد يا اخي الطير لما يكون على الارض ما تهيجوش انما المصلي اللي رقد نقومه. الطير الطير

59
00:21:25.600 --> 00:21:44.650
الطير مش بياكل وهو حط كده وخلاص. ما تهيجوش سيبه يطير براحته يطير براحة. اما ده لا ده ما بيصليش يمشي ده ازعاج لا مش ازعاج ده نزام ما شاء الله

60
00:21:45.350 --> 00:22:03.750
ده نزام مش ازعاج فما بيبقاش حرام. يعني بقى ثكنة اي حاجة تانية مش حرام لأ مش حرام بالمنزر ده كده ما يبقاش حرام لأ  فهنا هذه البلدة الذي حرمها

61
00:22:04.650 --> 00:22:24.200
سبحان الله طب او كان ممكن نقول حرمتها زي المدينة ما هو طلب من ربه ان يجعل المدينة ايه؟ واستجاب له لان هي محرمة قبل الرسوم ما يتولد اصلا مكة محرمة قبل الرسول ايه

62
00:22:24.450 --> 00:22:49.150
اما المدينة حرمت بعد ما هاجر بعد ما هاجر اما مكة محرمة او لم نمكن لهم حرما امنا يجبى اليه ايه تمرات كل شيء يبقى المراد من هنا الذي حرمها اي حرم تخويف اهلها او القانطين فيها

63
00:22:49.700 --> 00:23:14.500
وازعاجهم في الحدود المعروفة. وسبحان الله الحدود معروفة ولن تتغير ليوم الدين. وما حدش يملك يغيرها اصلا يعني الا ازا كان فاجر بقى مستهتر ومنتهك لحرمات الله عز وجل  انما امرت ان اعبد رب هذه البلدة الذي حرمها. وايه تاني من صفاته سبحانه وتعالى؟ يبقى من صفاته وافعاله ها

64
00:23:14.550 --> 00:23:45.450
حرم مكة. وايه كمان؟ وله كل شيء سبحان الله نهدي بقى لازمتها جاية الجملة دي وله كل شيء حتى لا يظن ظان ان هو رب الايه ها البلدة وبس طب زي ما الكفرة بيعتبروا رسولنا رب رسول العرب. ايه اللي جابه عندنا؟ نقول لهم دا عالمي يقول بما امارة ايه؟ انه عالمي

65
00:23:45.450 --> 00:24:00.150
مش هو عربي هو بتحكوا ورسولكم خلوه عندكم. الدين بتاعكم دين عربي ودين اسلام اه بس خليه في بلادكم. مش عاوزينه عندنا صح ولا مش صح مرفوض في اوروبا ما مرفضش امريكا اه يجيء عندنا ليه

66
00:24:00.200 --> 00:24:20.650
خليكم عندكم لان هو الاسلام عربي خلوه عندكم نبيكم عربي. اه فحتى لا يزن ظن زلك بعد ما قال رب هزه البلدة الذي حرمها قال وله كل شيء يعني البلدة وايه ها وغيرها وغيرها

67
00:24:20.700 --> 00:24:42.150
له كل شيء خلقا وامتلاكا وتصريفا هذه الاشياء عبدته او لم تعبده برضه له  كل شيء يعني الكفرة اللي ما بيعبدوش برضو له كل شيء مين اللي بيملكهم الله سبحانه وتعالى. هم ما بيعبدوش

68
00:24:42.250 --> 00:25:00.300
لكن يملكها في فرق يخرج من قبضته او من ملكه او يخرج من طاعته. في خروج من الطاعة لكن ما فيش خروج من الايه من الملك مش خروج من الملك ما هم خرجوا من الطاعة ما بيطيعوش خلاص

69
00:25:00.450 --> 00:25:13.900
ده ما بيخرجوش من ملكه فله وله كل شيء وايه كمان؟ خل بالك اذا الرسول عليه الصلاة والسلام بيقول ايه؟ انما امرت ان اعبد الله. ده الاول امر معنا في السياق هنا

70
00:25:14.200 --> 00:25:35.450
امرت ان اعبد رب هذه البلدة الذي حرمها وله كل شيء وامرت ان ايه ان اكون من المسلمين يعني من المسلمين بالامر؟ ايوة وما احلاه من امر ما احلاه من امر ان تؤمر انك تكون من الايه

71
00:25:35.900 --> 00:25:57.400
وبيجوا يغطسوه بيقول له اغطس واخرج مش عارف ايه ده! اخرج الاسلام من قلبك اخرج الاسلام ايه ؟ وامرت وامرت عيسى لما اتولد امر ان ايه؟ ان يعبد الله قال اني عبد الله اتاني الكتاب ها

72
00:25:57.800 --> 00:26:16.800
وجعلني نبيا واوصاني بالصلاة والزكاة وبرا  كل امر ان يكون من المسلمين. وامرت ان اكون من المسلمين كل الانبياء امروا ان يكونوا من المسلمين لو خدنا على سبيل المسال سيدنا نوح

73
00:26:16.950 --> 00:26:38.950
يقول لهم كده فان توليتم فما سألتكم من اجر ان اجري الا على الله وامرت بالنص وامرت ان اكون من الايه من المسلمين. سورة يونس وزكى الله عز وجل من

74
00:26:39.500 --> 00:26:59.400
احسن اختيار الاسلام قولا وعملا. فقال سبحانه ومن احسن قولا. ممن؟ دعا الى الله وعمل صالحا وقال انني من الايه من المسلمين زي وامرت ان اكون منهم شيئا وفي سورة الاحقاف

75
00:26:59.600 --> 00:27:15.900
اي انسان سوي واي انسان ما عملش اللي في الاية يبقى مش سوي مريض فيه مشكلة غير سوي في الاية ايه بقى؟ ازا بلغ اشده وبلغ اربعين سنة قال ربي ايه

76
00:27:16.000 --> 00:27:37.550
اوزعنا ان اشكر نعمتك التي انعمت علي وعلى والدي وان اعمل صالحا ترضاه واصلح لي في ذريتي اني تبت اليك واني اهي واني من المسلمين يبقى الامر الاول امرت ان اعبد رب هذه البلدة. الامر التاني وان اكون من الايه

77
00:27:37.750 --> 00:27:56.950
من المسلمين. الامر التالت وان اتلو القرآن تلات اوامر معنا لرسول الله. بس الاوامر دي للامة في شخص الرسول دي اوامر للامة لنا احنا يعني بس في شخص ايه الخطاب فيها لمين ها

78
00:27:57.150 --> 00:28:16.450
بس المقصود احنا المقصود احنا امرت ان اعبد رب هذه البلد وخلاص عبد رب هذه البلد. نمسح الاية ولا ما زالت قائمة؟ قائمة وامرت ان اكون من المسلمين كلنا امرنا كده. طب وبقية المسلمين برضو امروا

79
00:28:16.750 --> 00:28:38.000
وان اتلو القرآن. امر بالتلاوة. يبقى تلاوة القرآن بالامر. يبقى لازم نتلو. طب ما تلاوناش يبقى فيه هجر وقال الرسول يا ربي ان قومي اتخذوا هذا القرآن ايه؟ مهجورا يبقى ان لم نتلو القرآن يبقى هدا الله يبقى التلاوة بالامر

80
00:28:38.350 --> 00:29:00.750
وان اتلو القرآن والبيت الزي ليس فيه شيء من القرآن كالقلب عفوا كالبيت الايه؟ الخرب  الاولى الحرص  اللي وارد كله الحفز بمعنى ان الرسول عليه الصلاة والسلام لما قال يقال لصاحب القرآن

81
00:29:01.700 --> 00:29:21.650
فالصحبة دي تتحقق لان بقية الحديس كده يقال لصاحب القرآن اقرأ وارتقي اقرأ وارتقي وقلنا مرارا وتكرارا الاخرة ليس فيها مصاحف لا هو يرفع اصلا قبل القيامة ما تقوم المصحف ده هيرفع قبل يعني يرفع يعني ايه

82
00:29:21.800 --> 00:29:37.400
هيجي وقتي وطبعا ان شاء الله مش هييجي علينا بازن الله يجي وقت تفتح ما تلاقيش ولا اية ورق ابيض ورق ابيض مش موجود فيه حاجة خالص فهيرفع يبقى المصحف هيترفع بعد القيامة ازا كان هو اصلا رفع قبل الايه

83
00:29:37.500 --> 00:29:57.350
قبل القيامة. فالاصل الحفظ وقلت لكم برضو ان الحرز احسن وهتاخد اجر التلاوة واكتر لانك مش هتحفز الاية بسهولة هتعيد وتزيد وتنسى وتكرر فالتكرار ده بيزود لك الايه؟ الحسنات. وان اتلو القرآن

84
00:29:57.400 --> 00:30:26.650
خلاص يبقى ده امر ودي زي بالظبط الاية اللي في سورة المزمل ورتل القرآن ترتيلا. ترتيلا معناه ان انا اقرا الايه الايات مرتلة متتابعة مرتلة يعني متتالية ومتتابعة فمن اهتدى فانما يهتدي لنفسه. يبعت له القرآن وبعدين الناس اتقسمت ايه بقى

85
00:30:26.650 --> 00:30:53.100
آآ قسمي بعد التلاوة سواء من الرسول او من التالي نفسه ما هو وان اتلو القرآن فمن اهتدى يبقى الاهتداء جاء بعد الايه بعد التلاوة يعني لو لو الرسول هو اللي تلا جه بعديها ايه فمن اهتدى

86
00:30:53.650 --> 00:31:06.800
وما وبعديه بعديها برضو ومن ضل او او اي حد بقى ما هو مش الرسول هو اللي يطلع على طول. لو غيره بيتلو ييجي الهداية بعد التلاوة او الانسان نفسه

87
00:31:06.950 --> 00:31:32.850
هو اللي بيتلو فيأتي الاهتداء بعد الايه بعد كده وكزلك الضلال يأتي الضلال والاعراض يأتي بعد التلاوة برضو لان هو لما ابتليت عليه الايات اعرب فلما اعرب ضل وان اتلو القرآن فمن اهتدى فانما يهتدي لنفسه ومن ضل

88
00:31:33.300 --> 00:32:05.900
فقل انما انا من المنذرين. يعني دوري وقف عند ايه ها عند التلاوة والبيان وقل الحمد لله سيريكم اياته فتعرفونها سيريكم اياته فتعرفونها  سيريكم اياته المنظورة. الدالة على وحدانيته وتعرف انها اياتي. انها من اياته او انها اياته

89
00:32:06.450 --> 00:32:30.300
كما في قوله تعالى سنريهم اياتنا في الافاق وفيه وفي انفسهم حتى يتبين لهم انه الحق المشركون رأوا والمسلمون رأوا وما زلنا نرى وسنظل نرى الى ان تقوم الساعة رأوا انشقاق القمر دي اية منزورة وشافوها فعلا

90
00:32:30.850 --> 00:32:52.150
ورأوا اية فيهم هم. وفي انفسكم ايه هي الاية ان مش معقول ان احنا نتقتل. مش معقول يجي لنا لمسة اكتاف فجت الاية انا عاوزك تشوف الاية دي عماله تلعلع كده زي ما بيقولوا او تنور او تبرق

91
00:32:52.250 --> 00:33:16.500
في ابي جهل سنريهم اياتنا في الافاق وفي انفسهم سيريكم اياته ربنا وراهم اهو بقى يقول لن نرجع حتى ننحر الجزور وتغني القياد او القينات ننحر الجمال وناكل تبقى ليلة كده

92
00:33:16.800 --> 00:33:40.650
صحراوية جميلة نسوان بتغني او البنات بتغني وناكل ونشرب خمر ونقضي ليلة كده جميلة والاعلام يتكلم عننا واقول وتسمع العرب بمجيئنا اللي هو الاعلام لو الاعلام اي حاجة دلوقتي ليلة ترفع حد ارفعه بالاعلام وتنزله نزله بالاعلام

93
00:33:40.700 --> 00:34:05.800
كده يعني  فالاية اهي بقى هينحر ويشرب ويسمع اغاني راس الطير يبقى اية ولا مش اية يعني يا ريته رجع مهزوم مسلا ابدا ده راسه طالت واندفن في القليب بعد ما نتن بعد تلت تيام ما نتن

94
00:34:07.250 --> 00:34:23.700
سنري ما اياتنا في الافاق يجي عليه ابن مسعود وهو بيطلع في الروح ويركب على سدره على صدره يقول له انت ابو جهل بقى! ايوة الله  طب بيقولوا كده ليه

95
00:34:23.950 --> 00:34:41.050
فرحان فرحانة فيه يعني انت حاجة ولا حاجة اسأله ايه فمن اهتدى فادنا فان لم يهتدي نفسه ومن ظل فقل انما ايه من المنذرين. وقل الحمد لله سيريكم. جاء الفعل مضارعا

96
00:34:42.450 --> 00:35:03.800
يفيد الايه ها؟ يريكم والسين للاستقبال يعني اصل المضارع ممكن يكون في الوقت الحالي في الوقت الحالي انما المضارع يفيد التكرار في الوقت الحالي انما لا سيريكم دي هتفضل سيريكم

97
00:35:04.100 --> 00:35:31.250
لحد امتى قل الحمد لله سيريكم اياته فتعرفونه تعرفونها في انفسكم تعرفوها في الاعداء تعلفوها في السما وتعلفوها في الارض. سيريكم اياته الدال على وحدانيته. والدالة على انكم صح ولو كنتم غلط الدال على انكم خطأ

98
00:35:31.400 --> 00:35:49.750
اي والله المتعاصين ايوة سنريهم اياتنا في الافاق وفي انفسهم. سيريكم اياته فتعرفونه. لكن الناس مش عاوزة تعرف يعني كل اللي بيحصل ده داخل تحت سيريكم اياته انما احنا دخلناها تحت

99
00:35:50.600 --> 00:36:11.450
الطبيعة دخلناها تحت الطبيعة ما دخلناش تحت ايات الله وبعدين قعدنا نفكر نخرج منها ازاي؟ دخلنا في موضوع تاني خالص انما هي جت ليه جت سايوري. جت لي اصلا ما هي سيري دي مستقبلا

100
00:36:11.650 --> 00:36:39.600
وارد يريكم ولا لا يريكم هو هيريكم سبحانه وتعالى طيب عملنا ما عملناش سيولين لأ اكيد هنعمل اكيد هالنعمة لو لم تزنبوا لاتى الله بقوم ايه ؟ اه يعني انتم هتعملوا جبلتكم كده خلقتكم كده. يبقى سنريهم اياتنا في الافاق وقل الحمد لله سيريكم اياته فتعرفوا

101
00:36:39.600 --> 00:36:58.100
كونها وتعرف ان دي اية اية ان حبيته لكن علمنا طبعا ان احنا ماشيين ورا الكفرة اصلا ما بيعتبروش دي حاجات ايات اصلا بيعتبروها مسلا اخطاء في الحسابات العلمية او كده يعني

102
00:36:58.800 --> 00:37:22.250
وهم شافوا حاجات كتير واتأكدوا ان هي ايات الله رأوا ايات الله في انفسهم وحواليهم يعني مسلا ابو سفيان لما يرى بنفسه الباطل بيزهق ويتخنق والحق بيعمل ايه بيزهر شافها بعينيها وبقى سيريكه

103
00:37:23.050 --> 00:37:40.050
والرسول يخلي العباس يوقفه عشان يرى وراء فين بقى الناس اللي كان بيصرف والاموال اكيد والله العزيم جه كان واقف عند مدخل الوادي اللي يوصل على مكة على مكة يعني والكعبة

104
00:37:40.350 --> 00:37:58.700
طبعا بيدور في دماغه المصاريف اللي اتصرفت على الحرب واموال بدر القافلة اللي نجد وما صرفناش منها حاجة وكان بيقول لهم بعد قتلى بدر مش هغتسل يعني مش هينام مع زوجته

105
00:37:59.150 --> 00:38:17.250
الا اما ناخد بثأر مين بالسأر قتل بدر دول وما خدش كل الحاجات دي بتدور في زهنه والجيش بتاع النبي عمال يمر سنريهم. اي والله العزيم. واليوم برضو نفس الكلام

106
00:38:17.550 --> 00:38:43.600
والله العزيم اليوم نفس الكلام سنريهم سيريكم لما تلاقي عسكري اسرائيل معه كل حاجة والولد يحدفه بالطوبة ويخاف من الطوبة طوبة اي اية دي اية ولا مش اية؟ اية اي والله العزيم اية

107
00:38:44.100 --> 00:39:05.900
والله اما تضربوا رصاصة لأ هو خايف ان بعد الرصاصة ايه وانا ههيجهم وههيجهم هيموتوا مننا حد والحد اللي عندنا عاوز ايه ها؟ يعيش عاوز يعيش هيموتوه فيخاف من الطوبة

108
00:39:06.800 --> 00:39:26.150
او منكم بنت او ست مسنة وتشاور عليها كانت هتضربه بالبونية ولا تضربه بالقلم ويخاف يكش منها كده سيريكه اية طب ما تضرب ما الزنات تحت ايدك اهو ايه الزناد ما تخلص لأ مش بسهولة وبعدين ممكن كمان اسياده يحاكموه

109
00:39:27.100 --> 00:39:50.000
ما حاولتش تلم الموضوع كده ليه انت عسكري فاشل صح ولا مش صح يعني هو ان ما كنش خايف ليه خايف من اسياده سيريكم اياته فتعرفونه وتعرفوا ان دي ايات من الله. طبعا اللي اللي بيعرفوها وبيفهموها بيزدادوا الشجاعة وبيزدادوا ايمان. والتانيين يزدادوا خوف ويقول لك يا اخي

110
00:39:50.200 --> 00:40:17.350
ده معهم قوة رهيبة ده احنا مش عارفين لهم قرار مش عارفين لهم اخر صح ولا مش صح اه سيريكم اياته فتعرفونها  وما ربك بغافل عما تعملون. الله وما ربك دي نفي مش دي نافية ولا موصولة

111
00:40:17.650 --> 00:40:39.750
ها وما ربك؟ نافية نافية بغافل تأكيد عما تعملون. لا اله الا الله كله بقى مؤمنين وكفار واللي جاءوا بالحسنة واللي جاءوا بالسيئة وما ربك بغافل عما يعمله اللجاء بالحسنات او اللي ناويين ييجوا

112
00:40:39.750 --> 00:41:00.350
الحسنات فهيحفظ لهم حسناتهم ويبارك لهم فيها ويضاعفها ما هو جه في اية اخرى ايه ان جاء بالحسدة فله ايه عشر امثالها هنا ما جاش هنا امس مضاعفات ولا حاجة. بس جت ايه؟ وعد بالامن يعني

113
00:41:00.600 --> 00:41:22.700
وما ربك بغافل عن متاع. الغفلة يا اخوانا شيء محال على الله او هي صفة سلبية محال على الله دي نقائص الغفلة النسيان الظلم دي نقائص مستحيلة تيي يعني الله عز وجل يوصف بها

114
00:41:23.000 --> 00:41:46.400
يوصف دي نقائص زي ما في كمال لله سبحانه وتعالى العلم والحياة والسمع والبصر يبقى وما ربك بغافل عما تعملون الغفلة محال على الله عز وجل كما في سورة ابراهيم ايضا ولا تحسبن الله ايه؟ غافلا عما يعمل الظالمون

115
00:41:46.750 --> 00:42:24.250
هكزا ختمت سورة النمل بهذا الخطاب الطيب   الذي يثير فينا الرقابة الزاتية والحس العالي وما ربك بغافل عما ايه طيب هل يناسبها وما ربك بغافل عما تعمل وما ربك؟ بغافل عما تعمل

116
00:42:25.450 --> 00:42:52.650
وما ربك بغافل عما تعملون وقلنا الخطاب في شخص الرسول بس المقصود منه ايه؟ الامة الامة ونفي الغفلة عن الله لان دي صفة نقص وفعلا لابد وحتما ولازما ان يكون رب العزة سبحانه ان يكون رب العزة سبحانه وتعالى

117
00:42:53.200 --> 00:43:14.450
منزه عن الغفلة والغفلة غير النسيان الغفلة يعني انا مش واخد بالي من الحاجة زي ما المنافقين كانوا بيرون ان الرسول عليه الصلاة والسلام في غفلة طيب كلام ينطلي عليه ويقولون هو ازن

118
00:43:15.400 --> 00:43:35.850
انظر نوع من الغفلة اي كلمتين هتقولوه هيصدقهم ده انتقاص من شأن الرسول عليه الصلاة والسلام. انتقاص  كذلك لو الانسان استشعر في لحظة من اللحظات ان الله في غفلة غير النسيان النسيان دي حاجة والغفلة حاجة

119
00:43:36.200 --> 00:43:59.150
الغفلة يعني ممكن الكون كبير اوي وبعدين موجود عليه ساعات الليل والنهار كلها في وقت واحد ورب العالمين شايف الناس دي كلها ويرى الناس دي كلها واخد يعني هنا وهنا وهنا ما فيش حاجة كده يعني متدارية عنه

120
00:44:00.000 --> 00:44:16.200
اه سبحانه في منطقة فيها ليل مسلا وفي ناس في انفاق تحت تشتغل في انفاق دايما عندهم ليل ما فيش الا النور الصناعي ده وخلاص  الاربعة وعشرين ساعة في انفاق

121
00:44:18.100 --> 00:44:32.750
طب لو وارد ان الكهربا تقطع في النفق ولا مش وارد ها يبقى ايه بقى اديني عقلك بقى يبقى ايه النفقة طب ممكن نعمل برضه فيه شوية حاجات ممكن واذا اتهيأ انه ايه ما حدش ايه

122
00:44:33.200 --> 00:44:59.300
اه تختم الاية بهزا الختام وما ربك بغافل عما تعملون ازا الله عز وجل يرى كل شيء يسمع كل شيء يصنع الشيء قبل ما يتقال اصلا بمجرد ان هو خواطر كده وهيترجم لكلام لسه هيترجم لكلام هو سمعه قبل ما يترجم

123
00:44:59.350 --> 00:45:13.500
وقبل ما يبقى كلام اصلا قبل ما يبقى كلام. ساعات الواحد بيقعد يتكلم مع نفسه يقول لما اروح وهقول لهم يقولوا لي وانا مش هسكت صح ولا مش صح؟ يعمل بروفة مع نفسه كده

124
00:45:13.800 --> 00:45:33.150
ويتهيأ نسله ويتخانق مع عندكم الكلام ده ولا مش عندكم ها اه يعمل بروفة كده اهو كل الخواطر دي هتبقى كلام  اهو الكلام ده اتسمع قبل ما يلفظه العبد وربك منتبه له

125
00:45:34.200 --> 00:45:56.000
فنخلي بالنا من المسائل دي عشان ينام عندنا رقابة زاتية الرقابة الذاتية مطلوبة ليه؟ لان الدنيا عتمت اوي وحتمت قوي. الواحد ساعات يشوف حاجات ما تستاهلش اصلا الناس تشوفها وقدر الواحد يبص تحتيها ويقول لك كازا مليون مشاهدة ان لله وانا اليه راجعون

126
00:45:56.650 --> 00:46:22.400
شهدوا ايه دول شهدوا ايه يا ناس  دول بقى ربما يكونوا حاسين ان الله سبحانه وتعالى حاشاه نو ايه ها؟ اه اه فنعوز بالله من الخزلان اوقاف لا ما هي التلاوة التزكية بعد التلاوة

127
00:46:23.300 --> 00:46:40.450
التزكرة بعد التلاوة. بمعنى ايه بمعنى ايه؟ هي نفس الكلام اللي معنا هنا في سورة النمل. بمعنى انه ازا قرأ القرآن اما تقع تزكرة ولا هيتزكر اللي بيخاف وعيد واما اعراض

128
00:46:42.550 --> 00:47:03.200
ومن وان اتلو القرآن فمن اهتدى طب ومن ايه امتى الكلام ده حصل بعد الايه بعد التلاوة. اتلو والناس هتنقسم تجاه التلاوة قسمين اه واخد بالك ولزلك انا قلت لكم قبل كده

129
00:47:04.100 --> 00:47:26.950
ان السجود للقرآن مش معناه السجود لما تسمع ايات التلاوة تسجد. لأ. السجود للقرآن ازكي زي ما في سورة مريم مسلا ازا تتلى عليهم ايات الرحمن خروا سجدا وبكيا فين بقى السجود هنا

130
00:47:29.600 --> 00:47:48.300
تتلى عليهم اية الرحمن هي ايات الرحمن اللي في مريم واللي في الاية دي بالتحديد ولا ايات الرحمن مش كده ولا ايه وبعدين دي مين؟ ده الكلام بتتكلم عن عن الانبياء

131
00:47:48.750 --> 00:48:08.500
لان بعد ما سردت الاسماء بتاعتهم قال ازا تتلى عليهم ايات الرحمن خروا سجادا وبكيا فخلف من بعدهم خلف يبقى السجود للقرآن والاهتداء بالقرآن او التلاوة تأسر في مين تأسر في الانسان فيسجد

132
00:48:09.150 --> 00:48:33.250
يعني لما تتلى عليك ايات الربا لازم تسجد مش تسجد يعني تقوم عامل سجدة التلاوة لأ لأ خالص لازم تسجد. يعني تطلع من الايه؟ من الربا تتلى عليك ايات حفز الفروض يبقى لازم تسجد. يعني ايه؟ يعني تسيب القرف اللي انت فيه

133
00:48:34.150 --> 00:48:49.800
سيبه امال دي ما سجدت ازاي ولا تلتفت لفتوى ضالة مضلة ان يجوز عشان الزنا وعشان لأ. كلامي واضح ولا هوضح فيه ايه تاني؟ ها عادة السرية وكلام تقولوا عليه ده

134
00:48:49.950 --> 00:49:06.650
تتلى عليه كايات حفز الفروج تسجد. يعني ايه ؟ يعني خلاص كده كفاية كده ، هو ده السجود الاية بتقول كده في سورة مريم تتلى عليهم ايات الرحمن من اول الحمد لله رب العالمين لحد

135
00:49:06.750 --> 00:49:32.100
من الجنة والناس تتلى عليهم ايات الرحمن خروا سجدا وايه ابوك اه نعم  العلم حاجة والرؤية حاجة العلم اوسع من الرؤية العلم اوسع من الرؤية. لان العلم يقتضي ان تعلم المرء والمخفي

136
00:49:32.750 --> 00:49:52.400
تعلم المرئي والمخفي. انا راجل مسلا رئيس كونترول مسلا يعني قاعد ولمحت اه الواحد طالع فاتح الباب بتاع الكنترول ومسرب حاجة انا عارف جوة كزا ظرف وكزا وكزا وكزا جوة في الكنترول صح؟ ده علم. بس انا شفته ايه ها

137
00:49:52.800 --> 00:50:11.050
واخد حاجة يبقى دي رؤية. العلم اوسع من الرؤية. الرؤية محدودة اما العلم اوسع ولازم الاتنين يبقوا لرب العزة العلم والرؤية يرى ويعلم يرى ويعلم يرى المرء وغير المرء ويعلم المرء وغير المرء

138
00:50:11.250 --> 00:50:51.350
نعم تاني السؤال هجرة المسلم لبلاد غير المسلمين اه واخد عياله وواخد مراته وواخد عيلته ازا هاجر ولم يجد مكانا فيه يصلي معهم الجمعة والجماعة ويصوم معهم الشهر ويعبد معهم رب العالمين سبحانه وتعالى

139
00:50:52.550 --> 00:51:25.700
فهو خاضع لقوله تعالى ان الذين توفاهم الملائكة ظالمي انفسهم. قالوا فيما كنتم قالوا كنا مستضعفين في الارض  ده دي جريمة تانية يعني هو عامل كده وخالف والده والدته  مش فاهم يعني ابوه وامه معهم

140
00:51:26.200 --> 00:51:47.550
تمام     يعني هم معه هناك ما هم ازا كان بالمواصفات اللي بقول لحضرتك عليها يبقوا هم من ظالمي انفسهم. ازا لابد ان يخرج ويفر بدينه يعني ازا كانوا الاسرة دي

141
00:51:47.750 --> 00:52:02.500
الاب الشاب هزا او الرجل هزا وابوه وامه واولاده وزوجته لا بيقيموا جمعة ولا جماعة ولا مع مركز اسلامي ولا في وسط مسلمين ولا بيصوموا شهر كل دول زلمة لانفسهم

142
00:52:03.200 --> 00:52:22.950
عليه ان ينجو بنفسه ما هو الصحابة كلهم كده والشباب من الصحابة لما هاجروا او لما اعتنقوا الاسلام نفسه وقعوا نفس المشكلة. ولا سألوا فيهم واسماء بنت ابي بكر لما هاجرت الى المدينة بس هاجرت وسبقت امها

143
00:52:23.050 --> 00:52:41.950
امها كانت على الشرك مش ام رمان مش ام عائشة ولما هاجرت ما زالت على الشرك واهدت لاسماء هدايا. فسألت اسماء رسول الله تقبل ولا ما تقبلش تصلها ولا ما تصلهاش؟ قال صلي امك

144
00:52:43.450 --> 00:53:15.350
تبقى اسماء سبقتها وراحت وهاجرت كله يفر بدينه  لأ يا سيدي الفاضل مسلمين ايه ما هو توفاهم الملائكة ظالمي انفسهم فيما كنتم فيما كنتم كنتم بتعملوا ايه هنا ونزلت في ناس اصلا امنوا قعدوا في مكة ودخلوا في حرب بدر مكرهين واتقتلوا في بدر

145
00:53:16.350 --> 00:53:33.200
بايدي المسلمين لا طبعا كونوا محبين يحبوا العيشة ما يحبوش هزا الشيء ما لوش علاقة بالدين البتة. دين الانسان هو الاصل هو الاصل لو وجد عين في المكان اللي عندهم زي ما بقول لحضرتك خلاص

146
00:53:33.450 --> 00:53:51.900
يبقى لابد ان يفروا لازم جمعة يصلوها وجماعة يصلوها ما هي دي ما هي دي شعائر الاسلام واذان يسمع حتى لو بيسمع في في مقر الداخلي للمركز انا اعرف كده ان هم ما فيش مآزن وآآ

147
00:53:51.950 --> 00:54:12.250
وهيصة كده برة لا يازن في ان كان هيأزن ازن في الداخل عنده خلاص ويخطب ويصلوا اه ماشي ماشي برضه احسن من ايه ما فيش اه طيب لا يبقى هو بقى ماشي في طريق تاني خالص فمحتاج محتاج يدخل الاسلام من جديد

148
00:54:12.700 --> 00:54:28.000
مسل هزا محتاج يدخل الاسلام من جديد اما بقى هناك عيشة احسن قل تمتع بكفرك قليلا انك من اصحاب النار. ربنا قالها للكفرة المحضيين يعني اللي هم على الكفر اللي انا فرحان بهم

149
00:54:28.000 --> 00:54:42.800
رايح لهم اصلا قرآن قال لهم تمتع بكفرك قليلا طيب يبقى يعني لأ ده حاجة تانية بقى دي حاجة تانية نسأل الله سبحانه وتعالى ان يردنا الى دينه ردا جميلا

150
00:54:42.900 --> 00:54:47.700
وان ينفعنا بما علمنا وان يعلمنا ما ينفعنا وصلى الله وسلم وبارك