﻿1
00:00:04.050 --> 00:00:24.050
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه واله وصحبه

2
00:00:24.050 --> 00:00:44.050
وسلم. وبعد فان اصدق الحديس كتاب الله تعالى واحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه واله وسلم. وشر الامور محدثاتها وكل مقدسة بدعة كل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد. آآ ما زلنا مع كتاب متين سؤال وجواب

3
00:00:44.050 --> 00:01:04.050
في العقيدة او اه اعلام السنة المنشورة لاعتقاد الطائفة المنصورة. للشيخ حافز ابن احمد الحكمي رحمه الله آآ كنا وصلنا للسؤال الاول هو ما اول ما يجب على العباد؟ وقال ان اول ما يجب على العباد معرفة

4
00:01:04.050 --> 00:01:24.050
الامر الذي خلقهم الله له واخز عليهم الوسائل ميساقا به وارسل به رسلا اليهم وانزل به كتبه عليهم ولاجله خلقت الدنيا الاخرة والجنة والنار وبه حقت الحاقة وقعت الواقعة وفي شأنه تنصب الموازين وتتطاير الصحف وفيه تكون الشقاوة والسعادة

5
00:01:24.050 --> 00:01:44.050
وعلى حسبه وعلى حسبه تقسم الانوار ومن لم يجعل الله له نورا فما له من نور. طيب السؤال التاني ما هو زلك الامر الزي خلق الله الخلق لاجله؟ ايه بقى هو الامر ده؟ قال الله تعالى وما خلقنا السماوات

6
00:01:44.050 --> 00:02:04.050
سوى الارض وما بينهما لاعبين. ما خلقناهما الا بالحق ولكن اكثرهم لا يعلمون. عايزك بقى اسمع الايات دي كده اعتبر ان في هناك آآ فطرة في كل انسان انه يعرف

7
00:02:04.050 --> 00:02:24.050
الحقيقة انا جاية الدنيا دي ليه؟ واحنا اتكلمنا في الدرس اللي فات لو انتم فاكرين القصيدة بتاعة آآ اللي هي ابو ماضي بتاعنا لست ادري مش كده دي حاجة انسانية حاجة في جوة جوة بيسموها الاسئلة الوجودية او الفطرة اللي انا عايز اعرف انا جاي للدنيا دي ليه

8
00:02:24.050 --> 00:02:44.050
اجابة اللي هتاخدها من القرآن. لانها من مين؟ من العليم سبحانه وتعالى. اللي هو خالق الخلق. خز الاجابة من اللي خلقك. اللي خلقك وجابك هنا. جايب ليه؟ خلقك ليه؟ وشوف القرآن بيعرض الادلة دي ازاي وبيعرض الحقيقة دي ازاي؟ بيقول وما خلقنا السماوات والارض وما بينهما لاعبين

9
00:02:44.050 --> 00:03:14.050
حاشاه سبحانه وتعالى ينزه عن العبث ينزه عن انه يخلق هزه المخلوقات لعبا بلا هدف ولا حكمة ولا غير. ما خلقناهما الا بالحق. ولكن اكثرهم لا يعلمون. ما خلق الله عز وجل السماوات والارض وما خلق الدنيا والاخرة الا بالحق الا للحق الا بحكمة بغاية له سبحانه وتعالى. وقال تعالى وما خلقنا

10
00:03:14.050 --> 00:03:37.350
السماء والارض وما بينهما باطلا زلك زن الزين كفروا. يبقى اللي يزن ان ربنا خلق الخلق بدون هدف وبدون غاية ده كافر. لزلك زنوا الزين كفروا وقال تعالى وخلق الله السماوات والارض بالحق ولتجزى كل نفس بما كسبت

11
00:03:37.350 --> 00:04:06.000
وهم لا يظلمون. شف بيدرجك واحدة يبقى وخلق الله السماوات والارض بالحق. ولتجزى كل نفس بما كسبت وهم لا يظلمون. وقال تعالى وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. يبقى الايات دي بتقول لك حقيقة ان ربنا

12
00:04:06.200 --> 00:04:26.200
لا يفعل شيئا عبثا ولا يفعل شيئا باطلا. سبحانه وتعالى ولا يفعل شيء بدون حكمة. ويبقى ربنا خلقك لحكمة. وهتتحاسب على الحكمة دي اتحاسب على الغاية دي لك وزيفة وبعدين يقوم جاي جايب اخر اية بيقول لك ايه وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. والاية دي بقى بتنص

13
00:04:26.200 --> 00:04:46.200
نصا على الحكمة من خلق الانسان. ليه انت مخلوق في الدنيا ديت؟ وعشان كده بقول لاي حد من اخواني مبدأ الامر انك فكر قال الله عز وجل قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموا لله مثنى وفراد ثم تتفكروا

14
00:04:46.200 --> 00:05:06.200
فكر هو ربنا سبحانه وتعالى بكامل عظمته خالق كل هزا الكون اطلع كده وانزر الى السماء في آآ وقت يكون اه اه هادئ زي زي اخر الليل كده وانزر للسماء دي كده بكامل قوتها بكامل اه اه عزمتها

15
00:05:06.200 --> 00:05:26.200
اه كبرها وحجمها واسأل نفسك سؤال بقى اللي اللي خلق السما ديت. سبحانه وتعالى بقى ما هي صفاته؟ ما هي اسماؤه؟ ما هو مبلغ عظمته سبحانه وتعالى؟ سبحانه وتعالى. ده اللي خلق الخلق العزيم ده يبقى ايه بقى؟ طب السؤال التاني. طب اللي خلق الخلق

16
00:05:26.200 --> 00:05:46.200
العزيم ده كله خلقني انا بقى ليه بقى اكيد في حاجة يبقى وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. ودي اللي هو الحافز جزاه الله خيرا عايز يحطها عندك كمعلومة. عشان كده الكتاب بيقول ايه؟ اعلم بان الله

17
00:05:46.200 --> 00:06:08.100
جل وعلا لم يترك الخلق سدا وهملا بل خلق الخلق ليعبدوه وبالالهية يفردوهم خلق الخلق ليعبدوه وبالالهية يفردوه. هو ده المقصود ان احنا نعبد ربنا سبحانه وتعالى. طيب انا وانت بقى

18
00:06:08.100 --> 00:06:28.100
بنحقق قد ايه من الوزيفة ديت؟ ما هي العبودية وزيفة العمر. العبودية كده بالطريقة ديت هي وزيفة العمر. من بطن الام الى بطن الارض وزيفة العمر من ساعة ما بتطلع من بطن الام لحد ما تدخل بطن الارض تموت تندفن هي دي الوزيفة بتاعة كل واحد فينا

19
00:06:28.100 --> 00:06:48.100
العبودية وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. طيب هيبدأ يسألنا سؤال تاني هو بقى بيوصل لنا المعلومة بس بايه؟ بالتدرج. ما معنى العبد؟ ايه معنى العبد؟ وبلغت الجن والانس الا ليعبدون. ما معنى

20
00:06:48.100 --> 00:07:18.100
بيقول العبد ان اريد به المعبد اي المزلل والمسخر فهو بهزا المعنى شامل لكل جميع مخلوقات من العوالم العلوية والسفلية. من عاقل وغيره ورطب ويابس ومتحرك وساكن وظاهر وكامن ومؤمن وكافر وبر وفاجر وغير زلك. الكل مخلوق لله عز وجل. مربوب له

21
00:07:18.100 --> 00:07:48.100
مسخر بتسخيره مدبر بتدبيره. ولكل منها رسم يقف عليه. وحد ينتهي اليه وكل يجري لاجل مسمى لا يتجاوزه مثقال ذرة. ذلك تقدير العزيز العليم. وتدبير العدل حكيم يبقى ده المعنى الاول للعبد. العبد معناها في اللغة ايه؟ لما تقول مسلا كلمة عبد

22
00:07:48.100 --> 00:08:18.100
في اللغة آآ العبادة في اللغة الراغب بيقول العبودية معناها اظهار تزلل ومعنى العبادة في اللغة الطاعة مع الخضوع. الطاعة مع الخضوع ده كلام الزجاج وبرضو من علماء اللغة زي الجوهري بيقول اصل العبودية الخضوع والتزلل. يعني مادة

23
00:08:18.100 --> 00:08:43.400
العرب بينهم وبين بعض لما يستعملوا كلمة عبد او طريق معبد او فلان يعبد يعني ايه؟ يعني اخضع ويذل ويطيع وينقاد يخضع ويزل ويطيع وينقاد. طيب العبد ده لو قلنا بيه نقصد به بقى العبد

24
00:08:43.400 --> 00:09:03.350
المزلل المسخر بكل وجه اللي ما لوش اي اه خروج عن اه فعل الله عز وجل. يبقى ساعتها بالمعنى ده مين اللي يدخل يبقى اسمه عبد لله؟ كل الناس تبقى اسمه عبد الله. تقول لي يعني الكافر يبقى اسمه عبد الله هو الكافر ده اتولد بمزاجه

25
00:09:03.400 --> 00:09:22.200
اتخلق بمزاجه مات هيموت بمزاجه يقدر يقول مش همرض يقدر يقول مش هيجري علي اقدار الله هو عبد غصب عنه لانه معنى ايه؟ خاضع منقاد غصب عنه. ودي قول الله عز وجل في سورة مريم ان كل من في السماوات والارض الا

26
00:09:22.200 --> 00:09:45.050
اتي الرحمن عبدا. كله هيبقى خاضع لله عز وجل. يبقى عبادة اسمها عبادة القهر عبادة المخلوق كل ما سوى الله عبد. السماوات والارض مش ربنا سبحانه وتعالى ايه؟ آآ اه سم استوى الى السماء

27
00:09:45.150 --> 00:10:09.950
سم استوى الى السماء فسواهن سبعة. وقول الله عز وجل وقال لها وللارض ائتوا طوعا او كرها قالتا اتينا ايه؟ يعني السما والارض بالمعنى ده معبودات لله اسمه عبيد لله عز وجل. عشان كده بيقول لك ايه يدخل فيها

28
00:10:10.000 --> 00:10:27.000
كل رطب ويابس كل متحرك وساكن كل ظاهر وكامل كل ما سوى الله يبقى ايه عبد بالمعنى ده. بمعنى مربوب ان في رب خالق له القدرة الكاملة سبحانه وتعالى وله الارادة الشاملة سبحانه وتعالى

29
00:10:27.000 --> 00:10:47.000
وله المشيئة النافزة ولا آآ يمنع من من من ربوبيته شيء سبحانه وتعالى. ادي الرب. ما سواه مربوب يبقى بمعنى عبد. يبقى دي عبودية القهر والتسخير عشان كده بقول لك ايه بقى مسخر بتسخير الله مدبر بتدبيره لكل منها رسم يقف عليه وحد

30
00:10:47.000 --> 00:11:07.000
ينتهي اليه وكل يجري لاجل مسمى لا يتجاوزه مثقال ذرة. ذلك تقدير العزيز العليم وتدبير العدل الحكيم وان اريد به بالعبد العابد يبقى الاول معنى المزلل الخاضع المربوب هيدخل فيها كل حد. وان

31
00:11:07.000 --> 00:11:37.000
بالعبد بمعنى العابد العابد بقى يعني ايه؟ يعني المحب المتذلل. خص ذلك بالمؤمنين. الذين هم عباده المكرمون واولياؤه المتقون. الذين لا خوف عليهم ولا هم يحزنون. طيب يبقى لما ربنا سبحانه وتعالى بيقول لنا وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. يبقى المقصود بها يعبدون بمعنى ايه؟ بالمعنى الاول ولا التاني

32
00:11:37.000 --> 00:11:57.450
تاني معنى الشرعي انه ايه يوحدوا ربنا سبحانه وتعالى يخضعوا لله عز وجل يستجيب لامر الله عز وجل يؤمنوا برسل الله عز وجل يستجيبوا لوحي الله عز وجل. هو ده معنى وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. طيب بيقول السؤال بعد كده

33
00:11:57.450 --> 00:12:13.950
ما هي العبادة بقى ما هي العبادة خلاص انا عرفت ان وزيفتي في العمر هي الايه؟ العبادة. وزيفتي ان انا اعبد ربنا. دي الوزيفة اللي ربنا خلقني عشانها. من بطن الام لبطن الارض. هي العبادة. ايه هي العبادة بقى؟ العبادة

34
00:12:13.950 --> 00:12:43.950
العبادة هي اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه. من الاقوال والاعمال الظاهرة والباطنة براءة مما ينافي زلك ويضاده. ماشي. العبادة هي اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه من الاقوال والاعمال الزاهرة والباطنة والبراءة مما ينافي ذلك ويضاده. عايزين نركز مع بعض بقى. ايه ايه الفكرة هنا

35
00:12:43.950 --> 00:13:03.350
الفكرة ان انت حياتك دي عبارة عن ايه؟ اقوال وافعال وتروك حياتك كلها عبارة عن كده هي في حاجة تانية يا اقوال يا افعال يا تروك حاجات تتركها والحاجات دي يا اما ظاهرة يا اما ايه

36
00:13:03.350 --> 00:13:20.250
باطنة. يا اما ظاهرة يا اما باطنة. طيب الاقوال الزاهرة زي ايه زي الشهادتين حاجة زاهرة اهي اقوال زاهرة زي زي قراءة القرآن زي التسبيح زي الامر بالمعروف زي النهي عن المنكر دي اسمها اقوال زاهرة

37
00:13:20.250 --> 00:13:40.250
طيب والاقوال الباطنة زي ايه؟ التصديقات تصديق القلب بقى. التصديق بالله وبالملائكة كل التصديق ده اسمه ايه؟ قول القلب. ده ده قول باطن طب الاعمال الزاهرة زي ايه؟ زي الصلاة والصيام والزكاة والحج وبر الوالدين والجهاد كل ده اسمها اعمال زاهرة. طب الاعمال الباطنة زي ايه؟ زي ما

38
00:13:40.250 --> 00:14:03.800
رب الحب والخوف والرجاء الصبر والانابة والتوكل والرضا المعاني دي. طيب. الطرق الزاهرة زي ايه انه يترك اشياء في الظاهر زي ترك السجود للصنم ترك الربا ترك الزنا ترك الشرك الحاجات الصغيرة دي. طب الطرق الباطنة زي ايه؟ زي ترك الكبر. زي

39
00:14:03.800 --> 00:14:23.800
لترك الضياء زي ترك الحسد زي ترك الايه؟ العجب. واخد بالك؟ يبقى حياتك كلها عبارة عن ايه؟ اقوال افعال وطروق ظاهرة وباطنة. العبادة بقى معناها ايه؟ انك في الاقوال والافعال والطرق الظاهرة والباطنية توافق

40
00:14:23.800 --> 00:14:49.100
ربنا. حلو كده؟ يبقى العبادة هي موافقة رضا الرب جل وعلا في الاقوال والاعمال والطروق الظاهرة والباطنة. يبقى اسم جامع لكل ما يحبه الله وهو يرضاه. بالمعنى ده يا جماعة نفكر مع بعض كده. بالمعنى ده العبادة في حياتنا هتبقى نسبة كم في المية

41
00:14:49.150 --> 00:15:06.100
مية في المية. بتبقى نسبة كم في المية؟ مية في المية. ليه مية في المية بقى ما هو في الحقيقة هي دي الوظيفة اللي ربنا خلقنا عشانها ابن القيم بيقول كلام جميل جدا بيقول فناج السالكين ايه؟ بيقول الانسان له قلب قلب

42
00:15:06.100 --> 00:15:31.500
يعني ولسان وجوارح. ادي كام تلاتة واحكام الشرع خمسة الواجب والمستحب والمباح والمكروه والمحرم خمسة في تلاتة بكام؟ بخمستاشر. بيقول لك دولت خمستاشر قاعدة من قواعد العبودية. اللي هيستكملهم هيستكمل قواعد العبودية. يبقى جاب مية في المية

43
00:15:31.500 --> 00:15:49.250
مش انت عايز تحقق وظيفتك اللي ربنا خلقك عشانها بمية في المية؟ هي دي. يعني ايه؟ يعني لسانك ده ليه خمس احوال في اوقات حاجات واجب يقولها. واجب انه يشهد الشهادتين. واجب انه يأمر بالمعروف. واجب ان هو في الصلاة

44
00:15:49.250 --> 00:16:09.750
يقول آآ ازكار اللي هي الفاتحة واجبات اللي هي الواجبات. يبقى ساعتها دي اسمها واجب من لسانه. لازم يعملها. واجب يعني لازم يعملها. مستحب يعني لو عملها ياخد سواب لو ما عملهاش مش هياخد عقاب. مباح الحاجة ديت ايه؟ ربنا ازل له يعملها او ما يعملهاش. ربنا اللي ازن له. وهو بيتعبد

45
00:16:09.750 --> 00:16:28.800
بكده. طب مكروه حاجة نقول له ما تقولهاش بلسانك. كلمة ما لهاش لازمة تتقال باللسان. بس لو قالها مش هيبقى حرام عليها. ولو ما قالهاش هياخد سواب. طيب كلام محرم زي السب والبزاءة والفحش والكلام اللي احنا بنسمعه ده. واسوأه طبعا سب الدين

46
00:16:28.800 --> 00:16:38.800
الحاجات اللي هي نواقض الاسلام والمكفرات القولية دي. يبقى ده ايه بقى؟ يبقى ده محرم. يبقى اللي يلزمه ان يكف عنه. يبقى لو واحد زبط لسانه على كده على الخمس حاجات دولت

47
00:16:38.800 --> 00:16:53.400
يقول الواجبات والمستحبات ويكف عن المكروهات والايه والمحرمات والامور المباحة يتخير فيها ما له فيها نية صالحة يعملها. او يقولها واللي ما يقدرش يسكت. اللي هو حديس من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا

48
00:16:53.400 --> 00:17:13.400
او ليصمت. تخيل بقى كده. يبقى ده ايه بقى؟ يبقى ده استكمل عبودية اللسان. يبقى ده حقق يا ايها الذين امنوا اتقوا الله. وقولوا قولا سديدا طب احنا بقى بنجيب كم من عبودية اللسان دي شوفت بقى طيب عبودية الايه؟ الجوارح نفس القصة

49
00:17:13.400 --> 00:17:26.300
فيه خمس حاجات واجب ومستحب مباح مكروه محرم يبقى هو في اي وقت بقى هو عايش دلوقتي بيسأل نفسه سؤال الواجب علي دلوقتي ايه هعمله؟ طب الحاجة المحرمة ايه ما اعملهاش

50
00:17:26.350 --> 00:17:41.300
ونفس القصة المستحب هعمله والمكروه مش هعمله والمباح المباح هيتخير منه ما اه يكون فيه نفع لي ولا اتوسع فيه. وبحيث يكون لي فيه نية صالحة. طيب يبقى ده خلاصة الايه

51
00:17:41.300 --> 00:18:01.300
كده بيبقى القلب واللسان والجوارح. ادي تلاتة واحكام الشرع خمسة تلاتة في خمسة دول خمستاشر قاعدة من قواعد العبودية. لو ان انت استكملتهم استكملت مراتب العبودية او قواعد العبودية بتاعتك. طيب بيقول اه متى يكون العمل

52
00:18:01.300 --> 00:18:22.350
ايه هو العمل لما اعمله يكون عبادة؟ بيقول ازا كمل فيه شيئان وهما كمال الحب مع كمال الذل. كمال الحب مع كمال الذل. اه. يبقى عشان اسم العمل ده بتعبد به

53
00:18:22.350 --> 00:18:42.350
لربنا لازم يبقى فيه حاجتين. لازم يبقى فيه حاجتين. ان انا بحب ربنا غاية الحب. بحبه جدا جدا وما حبش حد زي ربنا ولا اعلى منه. لان ربنا سبحانه وتعالى قال ايه والذين امنوا اشد حبا لله. ومن الناس من يتخز من دون الله اندادا

54
00:18:42.350 --> 00:19:02.350
احب لهم كحبي ده شرك. اللي يحب حد زي ربنا ده شرك. كارسة. اللي مؤمن يحب ربنا ما يحبش حد قده. ولا ازيد منه طبعا طيب يبقى ده ايه؟ الحب. كمال الحب بقى حب لغاية المنتهى من الحب. مع

55
00:19:03.000 --> 00:19:23.000
كمال الذل. ان انا مش ما هو ممكن واحد يكون بيحب حد بس بايه؟ ممكن يتسلط عليه او ممكن يتبسط معه ممكن يعامله على وجه الندية ممكن يعامله على وجه ايه؟ آآ التلاوم ويبقى وجهه على وجه التنافس وبيحب مع انه بيحبه. لا ربنا مش كده

56
00:19:23.000 --> 00:19:46.150
انت بتحب غاية الحب وتزل له وتخضع له غاية الذل. غاية الذل انا بالنسبة لربنا انا عبد وهو سيد وهو رب وهو اله وتعالى. يبقى ازا دولت الركنين بتوع العبادة. كمال الحب مع كمال الايه؟ الزل. قال الله تعالى والذين امنوا اشد حبا لله

57
00:19:46.150 --> 00:20:07.300
وقال تعالى ان الذين هم من خشية ربهم مشفقون. وقد جمع الله تعالى بين زلك في قوله انهم كانوا يسارعون في الخيرات ويدعوننا رغبا ورهبا وكانوا لنا خشعي انه كانوا يسارعون في الخيرات ويدعوننا رغبا

58
00:20:07.400 --> 00:20:34.100
ورهبا وكانوا لنا خاشعين. بيقول بقى ما علامة محبة العبد لربه عز وجل ايه علامة ان انت بتحب ربنا؟ قال علامة زلك ان يحب ما يحبه الله تعالى ويبغض ما يسخطه فيتمسل اوامره ويجتنب مناهيه ويوالي اولياءه ويعادي اعداءه

59
00:20:34.100 --> 00:20:54.100
ولزا كان اوثق عرى الايمان الحب في الله والبغض في الله. طبعا اوثق عرى الايمان الحب في الله والبغض في الله هو آآ اسر عن ابن عباس موقوف صحيح ابن عباس اوثق عرى الايمان الحب في الله والبغض في الله

60
00:20:54.100 --> 00:21:14.100
يعني بيقول لك دلوقتي كل الناس هتدعي انها بتحب ربنا. الشاعر بيقول ايه؟ كل يدعي وصلا بليل وليلة لا تقر لهم بذاك اذا اشتبكت دموع في جفون يعلم من بكى ممن تباكى. هو مين اللي صادق في ادعاء المحبة؟ مين اللي

61
00:21:14.100 --> 00:21:34.100
قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم. والله غفور رحيم. طيب اللي بيحب ربنا حبه لربنا سبحانه وتعالى ده الحب ده درجات بمناسبة بقى المحبة يعني. المحبة دي درجات. فيه حب اسمه حب التأله

62
00:21:34.300 --> 00:21:59.350
حب التأله اللي هو حب العبادة اللي هو حب الذل والخضوع. وده صرفه لله عبادة وصرف لغير الله ايه شرك طيب وفيه محبة واجبة في القلب. محبة القلب المحبة الواجبة لله عز وجل دي دي قدر معين من المحبة ده

63
00:21:59.350 --> 00:22:21.800
خلي الانسان يفعل الواجبات ويترك المحرمات. ايه اللي بيخليه يعمل الواجبات دي؟ ان عنده قدر من محبة ربنا واجبة في قلبه. طيب لو المحبة دي نقصت هيعمل ايه؟ لأ مش هيكفر هيقع في المحرمات هيقع في الزنوب لو المحبة دي نقصت

64
00:22:21.800 --> 00:22:36.200
الطفل هيقع في الايه في زروف امتى يكفر؟ لو اصل المحبة راحة. لو المحبة زالت. لو واحد قال لي انا ما بحبش ربنا والعياز بالله. لو لو المحبة راحت من قلبه. يبقى ساعتها يكفر

65
00:22:36.200 --> 00:22:57.250
امتى يكفر تاني لما يحب حاجة كفرية ويعملها لحبها يعني مسلا واحد بيشتغل في بلاد الكفر او بيشتغل في اه مع ناس مش مسلمين يعني قالوا له  احنا الشغلانة بتاعتنا ان انت تبيع للناس خمرة

66
00:22:57.300 --> 00:23:16.250
هو بيحب الفلوس فبناء على حب الفلوس ده بدأ يعمل ايه؟ يبيع خمرة. في الحالة ديت المحبة اللي في قلبه للفلوس دي محبة ايه؟ لا محبة محرمة لانها حملته على فعل ايه؟ محرم. طيب طمعه فيه. قالوا له

67
00:23:16.550 --> 00:23:36.550
بقول لك ايه ما تسيب الاسلام خالص واحنا هنديك ملايين وهنعمل لك وهنخلي لك وهو حب الفلوس فساب الاسلام فعلا يبقى المحبة دي كانت محبته للمال في الوقت ده كانت محبة ايه؟ كفرية لانها حملته على انه عمل ايه؟ عمل الكفر. ودي خطورة بقى يا اخواننا كده

68
00:23:36.550 --> 00:24:03.000
ان الانسان يحب حاجة ويتمادى فيها. قال صلى الله عليه وسلم تعس عبد الدينار تعس عبد الدرهم تعس عبد القطيفة عبد الخميلة والخميصة تعس وانتكس وازا شيكا فلنتقش. يعني ايه عبد الدينار؟ العبودية للاسف فيها بقى هنا مقامين

69
00:24:03.000 --> 00:24:27.650
عبد الدينار ده ممكن واحد يحب الدينار والدرهم يحب الجنيه والدولار اكتر من ربنا. يعني في وقت من الاوقات ممكن يكفر عشان خد الجنيه والدينار او الدينار والدرهم كارسة وفي واحد تاني حبه للدينار والدرهم هيخليه يعمل محرمات. هيخليه يترك الصلاة. هيخليه ينشغل عن الواجبات اللي عليه. هيخليه ياكل ربا. هيخليه

70
00:24:27.650 --> 00:24:44.100
يكزب يغش فخطورة يبقى دي ايه؟ في ادي قلنا محبة التأله محبة العبادة وفي المحبة الواجبة وفيه المحبة الفطرية. وفيه المحبة الشركية وفي المحبة المحرمة قلنا المحبة الفطرية دي اللي هو

71
00:24:44.150 --> 00:24:54.150
ما فطر الله عز وجل العباد على محبته. الانسان المفروض يحب والده. يحب والدته يحب ابنه يحب زوجته. فطرة ربنا فطر الناس على كده. طب المحبة الفطرية ديت حكمها ايه

72
00:24:54.150 --> 00:25:10.850
الاصل فيها انها مباحة وقوعها في القلب مباحة. هتفضي لايه؟ واحد حبه لابوه خلاه يكفر زي قول الله عز وجل وازا قيل هم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفين عليه اباءنا. او لو

73
00:25:10.850 --> 00:25:30.850
اباؤهم لا يعقلون شيئا ولا يهتدون. يبقى هم مشكلتهم ان هم كفروا ليه؟ عشان اتباع سنة الاباء. حبهم لاهاليهم ضيعه عشان كده ربنا يقول لك وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه وبالوالدين احسانا. لازم الاول التوحيد. وبعد كده احسن للوالدين. ما ينفعش

74
00:25:30.850 --> 00:25:50.850
يكون احسان للوالدين تمنه انك سيب التوحيد او انك تعمل معصية. وصلت كده؟ يبقى ده ايه؟ يبقى المحبة الفطرية صلني لايه؟ هتوصلني لايه؟ طب واحد المحبة واحد بيحب زوجته او بيحب ابنه لدرجة ان هو خلوه عايزين فلوس

75
00:25:50.850 --> 00:26:10.850
فبدأ ياخد رشاوي وبدأ يعمل اه حاجات حرام عشان يجيب فلوس. بقت المحبة دي محبة ايه؟ محبة محرمة. مع انها في الاصل المحبة ايه فطرية افضت الى ايه؟ الى افضت الى حرام. ناخد بالنا من دي. ماشي. هو هنا بيقول لك بقى من علامات

76
00:26:10.850 --> 00:26:30.850
محبة محبة العبد لربنا علامات محبة العبد لربنا ان هو ساعة الواجبات يعمل الواجبات. لان ربنا بيحب فعل الواجب هو ربنا بيحب المتقين بيحب سنين بيحب التوابين بيحب المتطهرين بيحب الزين يقاتلون في سبيله صفا كانه بنيان مرصوص. آآ بيحب الاوابين. ربنا سبحانه وتعالى بيحب المصلين

77
00:26:30.850 --> 00:26:50.850
هيعمل الحاجات دي اللي ربنا بيحبها. سبحان الله! ما هو انت بتحب ربنا! اعمل الحاجات دي بقى. طيب وكزلك يجتنب نواهيه. انا باحب ربنا مش هعصيه انا هعصي ربنا هو بيحبه ليه؟ تقول طب واللي هيعصي ربنا؟ ممكن يبقى واحد بيعصي ربنا وهو بيحبه؟ اه بس محبة ناقصة. مش محبة ايه

78
00:26:50.850 --> 00:27:10.850
واجبة مش المحبة الواجبة محبة ناقصة. محبة ناقصة. طيب من علامات محبة العبد لربنا انه ما يحبش اعداءه ربنا سبحانه وتعالى بيبغض الكفار خلاص كما قال عز وجل ان الله لا يحب الكافرين

79
00:27:10.850 --> 00:27:30.850
صح؟ لا يحب الزالمين. ايحب الفاسقين. ما يحبش الكفار ولا انتهى سؤال. حبك لكافر ده ليه؟ ازا كنت انت بتحب ربنا اتحب اعداء الحبيب وتدعي حبا له ما زاك في الامكان انت بتحب اعداء الحبيب اللي هو النبي اللي هو ربنا سبحانه وتعالى وتدعي انك

80
00:27:30.850 --> 00:27:50.850
بتحبه؟ ما ينفعش. عشان كده قال لك اوثق عرى الايمان الحب في الله والبغض في الله. بتحب فلان ده عشان ربنا ده بيحبه وعشان هو بيحب ربنا. دي اوسق عرى الايمان. عشان كده بنقول بقى ينفع حد يحب النصارى؟ يحب اليهود

81
00:27:50.850 --> 00:28:10.850
يحب المشركين لأ ربنا بيقول لا تجدوا قوما يؤمنون بالله واليوم الاخر يوادون من حاد الله ورسوله ولو كانوا واباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشيرتهم. اولئك كتب في قلوبهم الايمان وايدهم بروح منه

82
00:28:10.850 --> 00:28:30.850
ما ينفعش تقول انا بحب كافر. احبه ازاي؟ ده ربنا سبحانه وتعالى لا يحبه. احب كافر ازاي؟ احب واحد بيجحد حق ربنا في الاله احب واحد بيقول على النبي كزاب صلى الله عليه وسلم. احب واحد بيدعي في الله نقصا والعياز بالله

83
00:28:30.850 --> 00:28:40.850
يعني الناس اللي طالعين دلوقتي بيوالوا اليهود وبيوالوا وزعلان قوي لو انت قلت له ما تحبش النصارى. طب النصارى دول بيقولوا ان ربنا له ولد وربنا بيقول في الحديس القدسي شتمني

84
00:28:40.850 --> 00:29:00.850
ابن ادم وما ينبغي له زلك. واما شتمه اياه فقوله ايه؟ اتخز صاحبة ولدا. فده بيشتم ربنا. انت تحب واحد بيشتم ربنا النصراني او اليهودي ده بيقولوا على النبي صلى الله عليه وسلم ما هوش نبي مش رسول وعلا كزاب اتحب واحد يقول على النبي كزاب صلى الله عليه وسلم. ايه بقى ايمانك في الحالة دي

85
00:29:00.850 --> 00:29:24.900
عشان كده بقول لك اوثق عرى الايمان الحب في الله والبغض في الله. طيب بماذا عرف العباد ما يحبه الله ويرضاه. يعني العبد عايز يعرف اللي ربنا بيحبه ويرضاه يجيبه منين بقى؟ مش احنا قلنا موافقة رضا الرب قولا وفعلا وتركا في الظاهر والباطن

86
00:29:24.900 --> 00:29:48.200
طب انا عايز اعرف ايه اللي يرضي ربنا؟ اجيبه منين؟ قال عرفوه بارساله لله تعالى الرسل وانزاله الكتب امرا بما يحبه الله ويرضاه ناهيا عما يكرهه ويأباه. وبزلك قامت عليهم حجته الدامغة وظهرت حكمته البالغة. قال الله تعالى

87
00:29:48.200 --> 00:30:08.200
رسلا مبشرين ومنذرين لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل. وقال تعالى قل ان كنتم تحبون الله فاتبعوني يحببكم الله ويغفر لكم ذنوبكم والله غفور رحيم. قلنا العبودية هي العبادة وزيفة العمر. من بطن الام

88
00:30:08.200 --> 00:30:20.550
لبطن الارض. وزيفتك اللي انت تشتغلها واللي انت بمجرد ما تطلع من الدنيا هتتحاسب على على الوزيفة دي. انت عملت فيها ايه واديت ايه وخليت ايه وسويت ايه. طيب انا في الوزيفة دي

89
00:30:20.850 --> 00:30:35.650
مش هاعرف الوزيفة دي حدودها ايه اتعلم ايه المطلوب مني عشان كده بنقول لو واحد صادق فعلا انه عايز يحقق العبودية. لازم يتعرف على ايه اللي ربنا بيحبه ويرضاه. طيب

90
00:30:35.650 --> 00:30:45.650
طبعا ربنا بيحبه ويرضاه ازاي؟ انك تعرف ايه اللي امر به وايه اللي نهى عنه. طب اللي ربنا امر به ينهي عنه ده جه فين؟ جه في القرآن الكتاب المنزل وجه على لسان

91
00:30:45.650 --> 00:31:05.750
النبي عليه الصلاة والسلام وبحمد الله الدين محفوظ. انا الزكر يعني ان نحن نزلنا الزكرى وان له لحافظون. فالزكر هنا اللي هو القرآن والسنة محفوزين من من الايه من التبديل ومحفوزين من التحريف هم بلغتهم وما زال ده هيفضل لحد يوم القيامة ان شاء الله او

92
00:31:05.750 --> 00:31:21.300
لحد ما من علامات الساعة انه يسرى على القرآن في ليلة في المصاحف في ليلة يسلى بالقرآن في ليلة يعني ايه؟ يرفع من المصاحف ويرفع من الصدور. الناس تفتح المصحف تلاقيها بيضاء ما فيهاش كتاب ما فيهاش كتابة

93
00:31:21.300 --> 00:31:31.300
واللي معه ايه ما حدش يلعبها في قلبه. خلاص ده في اخر الزمان خالص بقى. تقوم هتقوم القيامة بعد كده. دي من علامات ايه؟ الساعة. لحد الوقت ده هيفضل القرآن موجود

94
00:31:31.300 --> 00:31:41.300
وهيفضل اللي ربنا امر به موجود. يبقى اللي عايز يعرف كده طيب. واحد يقول ما هو انا مش عارف اوصل بنفسي. نقول له ما فيش مشكلة سهلة خالص. قال الله عز وجل

95
00:31:41.300 --> 00:32:01.750
وما خلقت فاسألوا اهل الزكر ان كنتم لا تعلمون. فاسألوا اهل الزكر ان كنتم يعني ايه؟ يعني انت مش عارف حكم ربنا في مسألة رح اسأل حد من اهل الزكر يعني ايه اهل الزكر اللي فيه صفتين؟ العدالة والعلم

96
00:32:01.900 --> 00:32:27.200
العدالة دي صفة تتعلق بالتقوى والمروءة وآآ الديانة والعدل ده اللي هو سالم من الفسق وقوارب المروءة. ظهره مستقيم. شخص عدل. عنده عدالة. تاني حاجة يكون عنده علم شرعي علم بالشرع للاسف احنا عندنا مشكلة كبيرة منتشرة دلوقتي كده

97
00:32:27.350 --> 00:32:42.250
الناس عايزة تسأل يا اما يسأل واحد جاهل بس زاهره الصلاح هو راجل صالح بيصلي في مسجد آآ قاعد في المسجد باستمرار وهو يتوسم فيه الصلاح كده يقوم رايح ايه

98
00:32:42.300 --> 00:33:02.300
سأله والراجل ده غلطان لانه ما ينفعش يجاوب على حاجة ما يعرفهاش ده القول على الله بغير علم ده جريمة. جريمة جريمة كبيرة جدا في الشرع. فيقوم يقوم طيب ده ينفع لأ ما ينفعش. واحد تاني بيسأل واحد عنده علم مشتهر بالعلم. كانه بقى يقول استاز الفقه

99
00:33:02.300 --> 00:33:26.150
قارن او مدرس بجامعة الازهر او مش عارف المفتي الفلاني او الشيخ الفلاني او العلاني. وبعدين يعمل ايه؟ يروح يسأله. بس للاسف هو فاسق ما هو صحيح استاز جامعة وبس ضلالي ضلالي بيقول بيضل في وغير المستقيم ومنحرف طب يعمل ايه؟ يبقى نقول انت يلزم حاجتين

100
00:33:26.150 --> 00:33:46.150
العلم والعدالة دي في اهل الزكر. طيب فاسألوا اهل الزكر ان كنتم لا تعلمون. انت عندك مسألة اي مسألة في دينك قبل ما تقدم عليها تسأل فيها الاول. طب انا باشتغل في التجارة؟ ما ينفعش اعمل صفقات ولا اعقد عقود؟ ولا اتعامل في

101
00:33:46.150 --> 00:34:04.500
قروض ولا اتعمل في بيع الا اما يكون عارف ايه اللي ينفع وايه اللي ما ينفعش. مش احنا قلنا ان العبادة كده هتاخد كل حياتي يبقى البيع داخل في العبادة ولا مش داخل؟ الجواز داخل في العبادة ولا مش ده؟ الطلاق ده كل حاجة بقى داخلة طالما ان حاجة هعملها وفق ما يحبه الله ويرضاه. يعني حتى لو قلنا

102
00:34:04.500 --> 00:34:22.550
الطلاق مسلا هو مش بمزاجك تطلق في اي وقت كده العلماء قالوا اللي عايز يطلق يعمل ايه؟ يطلق زوجته في طهر لا يمسها فيه طلقة واحدة. ولا يخرجها من المنزل. مش ده الكلام الصح. وهيقول لي

103
00:34:22.550 --> 00:34:42.550
لما ابقى زهقان ومتضايق استنى لما المرأة اشوف بقى هي كانت الاول حائض ولا مش حائض وده طهر ومش واستنى عشان اقول له طب ما هو ده الشرع. ما هو انت لو طبقت الشرع ما حدش هيطلق. صح؟ ايوا هيهدا. ما هو هيطلق ليه طيب

104
00:34:42.550 --> 00:35:01.050
او فعلا ده اللي يحصل. لكن دلوقتي بقى اسهل حاجة ايه ده يا عم بيجي لك اسئلة عجيبة. انا بقول لها حطي العشاء قالت له مش عارف ايه؟ قال لها انت طالق. قال لها عشان العشاء! طب ولو اتطلقت مين اللي هيحط لك العشاء تاني ؟ ما حاجة عجيبة جدا. حاجة عجيبة فعلا يعني انت

105
00:35:01.050 --> 00:35:21.050
تستغرب تستغرب من من الحاجات اللي موجودة كل حاجة في حياته اللي عايز يتجوز. ومش بمزاجك تتجوز اي واحدة كده. لازم تتجوز واحدة عفيفة يعني اللي بيحب واحدة مش عارف مينفعش يتجوزها قال قال الله عز وجل الزاني لا ينكح الا زانية او مشركة والزانية لا ينكحها الا زانية او مشرك وحرم زلك على المؤمنين مش

106
00:35:21.050 --> 00:35:38.500
مش عايزاك تتجوز اي واحدة كده ماشية على لأ ما ينفعش. يبقى اتجوزوا طلقة هو اللي بيقول لك حاجة البيع والشرا. قال الله عز وجل زلك بانه انهم قالوا انما البيع مسل واحل الله البيع وحرم وفي بيوع محرمة. فصول كاملة كده اسمها البيوع المحرمة

107
00:35:38.550 --> 00:35:54.100
خلاص ايه بقى اللي انت بقى ادي البيع والشرا؟ نفس الكلام في الوصية في الهبة في الاجارة في كل بقى ابواب دي انت عايز تعرف ايه ازاي تعبد ربنا يبقى لازم

108
00:35:54.300 --> 00:36:14.300
تعرف ايه اللي يرضي ربنا؟ يا بنفسك انت طالب علمه ده الافضل طبعا وعشان كده هو ليه العلم ممدوح شرعا؟ يعني ليه وردت ايات كتير واحاديس كتير تمدح العلم الشرعي وتحض الناس على طلب العلم. عشان كل اللي ما بتتعلم بتتبصر برضا باللي يرضي ربنا اكتر. بتقرب من ربنا اكتر بتعرف

109
00:36:14.300 --> 00:36:38.200
ايه اللي ربنا بيحبه؟ طب انا مش عارف ابقى اوصل بنفسي اعمل ايه؟ سهلة تروح لحد يوصلك فاسألوا اهل الزكر ان كنتم لا تعلمون. افضل اا مسال بقى احب اضربه في المسال ده مسال الدكتور. انت دلوقتي عندك طفل مريض حاجة من الاتنين يا انت نفسك

110
00:36:38.200 --> 00:36:58.200
طبيب تعرف تعالجه تفهم في الطب هتروح هتكشف عليه وتعرف ايه اللي عنده وتفصل له الدواء. يا اما لو ما عندكش كده هتعمل ايه؟ هتروح لدكتور تسأله ايه؟ وتستشيره. واللي يقول لك عليها تعمله. بس. شفت الدنيا سهلة ازاي؟ اهي الدنيا سهلة كده. يبقى انت حياتك كلها تمشي كده

111
00:36:58.200 --> 00:37:14.550
ما ينفعش بقى واحد يقوم يعمل الاول يعمل حاجة وبعد كده يرجع يرجع يسأل. الصح نعمل ايه للاول عشان كده العلماء لما اتكلموا ايه العلم اللي فرض على الانسان؟ قالوا فرض عليه يتعلم الشيء اللي هيتلبس به. يعني انت السنة دي ربنا

112
00:37:14.550 --> 00:37:34.550
عليك وهتطلع تحج. فرض عليك تعمل ايه؟ تتعلم احكام الحج. هتطلع تحج ازاي وانت مش عارف احكام الحج. طب انت راجل ربنا وسع عليك ومعك اموال الفرض عليك تتعلم الزكاة. اللي خاصة بك الحاجات او على الاقل هتبقى لا تتحرك في هزا الباب الا وفق فتوى شرعية. تسأل الاول

113
00:37:34.550 --> 00:37:52.450
لكن تمشي بزهنك كده هيبقى ساعتها ايه؟ انت مقصر. طيب بيقول كم شروط العبادة ايه شروط العبادة بقى؟ احنا اللي فاتت دي كانت ركنين للعبادة. اللي هو ايه تاني؟ ركن العبادة ايه؟ كمال الحب مع كمال الزول عشان ربنا

114
00:37:52.450 --> 00:38:10.400
ربنا يتقبل عشان الحاجة دي يبقى عبادة وربنا ياكلها منك. كمال الحب مع كمال الذل. شروط العبادة بقى هو بيقول شروط العبادة تلاتة الاول صدق العزيمة وهو شرط في وجودها. والساني اخلاص النية

115
00:38:10.400 --> 00:38:37.150
والسالس موافقة الشرع الزي امر الله تعالى الا يدان الا به. وهما شرطان في قبولها اول حاجة صدق العزيمة وهو شرط في وجودها. كلام جميل جدا. كم واحد بيقول نفسي اتوب؟ كم واحد بيقول نفسي اصلي؟ كم واحد بيقول نفسي استقيم والتزم

116
00:38:37.150 --> 00:39:01.050
نفسي اطلب العلم نفسه في حاجات كتير. في الحقيقة ما بيعملهاش ليه؟ لان هي لا تتعدى كلمة نفسي ديت. الامنية اومال لو بقت عنده عزيمة صادقة هتتحقق ما لم يمنع منها منع قهري. لو بقت عنده عزيمة ايه صادقة هتتحقق ما لم يمنع منها مانع قهري. عشان كده بقول لك شرط

117
00:39:01.050 --> 00:39:22.850
في وجود العبادة عشان تتوجد وتحصل منك ان يكون عندك عزيمة صادقة. تفضي الى وجود هزه العبادة. هو شرط في وجودها مش في قبولها ايه وايه بس الاستشكال اللي عندك؟ هو مش هو مش مع الشرقين التانيين عمره ما يكون مع الشرطين التانيين لا هو بس

118
00:39:22.850 --> 00:39:42.850
شرط فيه الوجود يعني واحد بيقول انا عايز اصلي. الصلاة دي عبادة. الصلاة دي هتطلع امتى؟ للواقع ويبقى بيصلي على المبادئ الفعلية. ما هي العبادة الفعلية ديت؟ يلزمني عشان تتقبل الاخلاص ما هو ده عشان كده هو قال تلات في تلات اوجه. تلات اوجه وجود

119
00:39:42.850 --> 00:40:02.850
وقبول او واجهني عقود وقبول وجود وايه وقبول. واحد عايز يصلي واحد العبادة اهي هو هو عشان يصلي وصوته تتقبل تلات حاجات. اول حاجة ان هو يطلع برة مرحلة الضعف والكسل والتواني وياخد الخطوة. الاول

120
00:40:02.850 --> 00:40:22.850
طب خد الخطوة وهو مش مخلص ما انتفعش بها. طب خد الخطوة وهو مخلص بس مبتدع ما انتفعش بها. وصلت كده؟ يبقى اول حاجة خالص صدق العزيمة بيقول لك ايه هو صدق العزيمة؟ ترك التكاسل والتواني وبزل الجهد. في ان قوله ان يصدق قوله

121
00:40:22.850 --> 00:40:42.850
اه يصدق قوله بفعله ان يصدق قوله بفعله. قال تعالى يا ايها الذين امنوا لما تقولون ما لا تفعلون؟ كبر مقتا عند الله ان قولوا ما لا تفعلون. على فكرة انت مش متخيل ان دي ممكن تحصل في الاسلام نفسه. يعني لو افترضنا لو طلعنا برة دايرة

122
00:40:42.850 --> 00:41:02.850
العبادات الجزئية. واحد بيعرض عليه الاسلام. صح؟ وهو يقول انا مقتنع. انا عايز طب بس ممكن طب ويتردد ويتوانى ويروح ممكن يموت قبل منها. صح ولا مش صح؟ ودي اللي حصلت مع مين

123
00:41:02.850 --> 00:41:20.700
مع ابو طالب. ابو طالب هل مع قناعته التامة بان النبي صلى الله عليه وسلم نبي. وقناعته التامة بان دين الاسلام حق طب ما اسلمش ليه؟ ما عندوش عزيمة صادقة على الاسلام. عنده حاجة تانية اعلى

124
00:41:20.950 --> 00:41:42.100
منعته وصلت كده يا مولانا؟ الوجود على فكرة على فكرة انا شايف ان الشرط ده التنبيه عليه ده عاجبني جدا بيحللنا اشكالية والله كتير مننا يا جماعة عنده مشكلة فعلا العزيمة ومش عارف هو بيؤتى منين. ايه؟ لا مش شرعية

125
00:41:42.100 --> 00:42:01.900
التقسيم ده ممكن يبقى شرط واتنين وتلاتة بس هو القبول القبول مرتبط بكزا وكزا ده شرعي لكن انك تحط شرط واتنين وتلاتة ده في الاصلاح يعني. ايه معنى بقى صدق العزيمة تاني؟ ترك التكاسل والتواني. ايه اللي بيخلي واحد يتكاسل

126
00:42:01.950 --> 00:42:23.800
طول الامد ايه اللي بيخلي واحد يتوانى؟ ضعف اليقين في الوعد والوعيد ايه اللي بيخلي واحد اا جهده ضعيف اا انو دايما قلبه معلق بالشهوات والمحرمات. هو ده اللي بيخليه دايما في حالة الوهن والضعف كده. لو هو طلع بقى من رحلة الوهن والضعف ده بقى عنده صدق

127
00:42:23.800 --> 00:42:38.850
عزيمته ونيته صادقة يقع الفعل ما لم يمنع منه مانع قاتل. ما معنى اخلاص النية هو الشرط التاني هو ان يكون مراد العبد في اقواله واعماله الظاهرة والباطنة ابتغاء وجه الله عز وجل

128
00:42:39.000 --> 00:42:54.800
ان يكون مراد العبد باقواله واعماله الظاهرة والباطنة ابتغاء وجه الله عز وجل قال الله عز وجل وما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء. وقال تعالى وما لاحد عنده من نعمة تجزى الا ابتغاء وجهه

129
00:42:54.800 --> 00:43:14.800
بربه الاعلى. وقال تعالى انما نطعمكم لوجه الله. لا نريد منكم جزاء ولا شكورا. وقال تعالى من كان يريد حرص الاخرة نزد له في حرصه. ومن كان يريد حرص الدنيا نؤتيه منها وما له في الاخرة من نصيب. وغيرها من الايات. يبقى

130
00:43:14.800 --> 00:43:34.800
الاخلاص معناه تصفية العمل وتخليصها. تصفية العمل وتخليصه من شوائب النفس. واراداتها الفاسدة ان طلب المدح والفرار من الذنب وطلب المنزلة في قلوب الخلق طلب الوجاهة بالدنيا طلب المنافع الدنيوية على الاعمال الشرعية

131
00:43:34.800 --> 00:43:54.800
يبقى دي كلها من الامور اللي اما بتنافي الاخلاص كلية واما تضعفه. يبقى تصفية الاخلاص تخليص. خلص العمل بقى انت عايز ايه من ورا العمل ده ان ربنا سبحانه وتعالى يرضى عني عايز ايه من ورا العمل ده ان ربنا يديني سواب عايز ايه من ورا العمل ده اا ان ربنا سبحانه وتعالى

132
00:43:54.800 --> 00:44:14.800
على يقين النار. ادي معنى كلمة ان العمل لوجه الله. اي بقى كدر في العمل للاسف بيمنعه. قال صلى الله عليه وسلم قال الله عز وجل الحديس القدسي انا اغنى الشركاء عن الشرك. من عمل عملا اشرك فيه معي غيري وكلته وايه

133
00:44:14.800 --> 00:44:34.800
وشركة وفي رواية وشريكة هو خليفة هو للزي اشرك. اغنى الشركاء عن الشرك. ودي بقى وده امتحان حقيقي. طب احنا دلوقتي عندنا مشكلة كبيرة برضو ان كتير من مننا اعماله دايما بيلاحز فيها ايه او بيراعي فيها ايه؟ الناس. الناس هيقولوا الناس

134
00:44:34.800 --> 00:44:49.150
الناس هينبسطوا والناس هيغضبوا ناس هيرضوا عني ناس هيسقطوا عني ناس هيمدحوني ناس هيزموني ما هو ملاحزة رضا الناس وسخطهم ده هو ده اللي بيعرقلنا هو ده اللي بيضعف سيدنا الله عز وجل. طب ممكن واحد يعمل طاعة

135
00:44:49.350 --> 00:45:09.350
عشان خاطر الناس بس وارد. ممكن يتصدق كده قدام الناس عشان يقولوا عليه منفق. ليه قيمة للعمل ده ما لوش حاجة والعياذ بالله ما لوش حاجة عامل مردود عليه. ممكن واحد يقوم يدعو الى الله او يقول كلمة او يعمل موعزة او يدي درس عشان الناس تمدحه وتقول عليه كويس؟ اه ممكن

136
00:45:09.350 --> 00:45:29.350
طب هو احفاء له ايه؟ ما لوش حق. فعلا محنة. عشان كده كانوا يقولوا بالنسبة للاخلاص هو دوام النظر الى الخالق ونسيان النزر للخلق. يبقى دوام النزر الى الخالق ونسيان النزر الى الخلق. كن مع

137
00:45:29.350 --> 00:45:41.800
خلق بلا نفس وكن مع الحق بلا خلق يعني ايه؟ ما لكش دعوة يعني تتعامل مع مع الناس كأن نفسك دي ما تدلهاش قيمة كبيرة قوي يعني بلاش تضخم الان

138
00:45:41.800 --> 00:46:01.800
عشان تعرف تعيش كويس عشان خاطر تتخلص بقى من الانا والكبر والحاجات دي وخليك مع ربنا سبحانه وتعالى من غير خلق خالص. انت في النهاية لو ربنا راض عنك وكل الناس دي زمتك انت خسرت حاجة؟ ما خسرتش حاجة فعلا والعكس بقى لو كل الناس عمالة تمدح في انسان وتسني عليه وهو عند ربنا

139
00:46:01.800 --> 00:46:21.800
ما لوش منزلة استفاد ايه؟ ما استفادش حاجة. ونسأل الله العافية والله. هو بقى يجيب الايات من دي بقى وما امروا الا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء. وقال تعالى وما لاحد عنده من نعمة تجزى الا ابتغاء وجه ربه الاعلى. وقال تعالى انما نطعمكم لوجه الله لا نريد منكم جزاء ولا شكورا

140
00:46:21.800 --> 00:46:41.800
وقال تعالى من كان يريد حرص الاخرة نزد له في حرصه. ومن كان يريد حرص الدنيا نؤتيه منها وما له في الاخرة بالنصيب وغيرها من الايات. ما هو الشرع الزي امر الله تعالى الا يدان الا به

141
00:46:41.800 --> 00:47:01.800
هي الحنيفية ملة ابراهيم عليه السلام. قال الله تبارك وتعالى ان الدين عند الله الاسلام. وقال تعالى افغير دين الله يبغون وله اسلم من في السماوات والارض طوعا وكرها. وقال تعالى ومن يرغب عن ملة ابراهيم الا من سفه نفسه. وقال تعالى ومن يبتغي غير الاسلام

142
00:47:01.800 --> 00:47:18.850
دينا فلن يقبل منه وهو في الاخرة من الخاسرين. وقال تعالى ام لهم شركاء شرع لهم من الدين ما لم يأذن به الله. وغيرها من الايات. هنقف هنا ونستكمل ان شاء الله الدرس القادم. سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

143
00:47:19.050 --> 00:47:20.450
