﻿1
00:00:04.050 --> 00:00:24.050
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهدي الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه

2
00:00:24.050 --> 00:00:44.050
واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى. واحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه واله وسلم شر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد. تكلمنا في الدرس الماضي

3
00:00:44.050 --> 00:01:04.050
في متين سؤال وجواب في العقيدة او اه اعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنصورة. تكلمنا عن اه الاسئلة اللي هي ما هي ما هو اول واجب على العبيد؟ وقلنا اول واجب هو العبادة. ما معنى العبادة؟ واتكلمنا بقى عن

4
00:01:04.050 --> 00:01:24.050
معنى العبادة وشروطها واركانها وصلنا الى السؤال اا الحادي عشر ما هو الشرع الذي امر الله تعالى الا يدان الا به؟ احنا قلنا قبول العبادة له شرطين له تلات شروط. شرط وجود

5
00:01:24.050 --> 00:01:43.800
وشرطين للقبول العبادة لها تلات شروط شرط للوجود وهو صدق العزيمة. وشرطين للقبول وهو التوحيد او الاخلاص يعني وايه؟ والاتباع. الاتباع. طيب آآ حابب انا بس ايه نعيد نزر كده في الكلام عن العبادة

6
00:01:44.200 --> 00:02:04.200
من كلام متأسمات جديدة كده سريعة ترتب الموضوع في زهننا بصورة اا اجود شوية صلوا عالنبي صلى الله عليه وسلم. احنا عرفنا العبادة بس بنقول العبادة لها معاني بحسب ما تتعلق به. وبحسب كونها مصدرا او اسما

7
00:02:04.200 --> 00:02:34.200
وبحسب المتوجه المتوجه بها اليه. وبحسب ما يلاحظ فيها من حق. فهزه اربعة اطلاقات للعبادة. الاطلاق الاول للعبادة. اطلاقات العبادة بحسب ما تتعلق به. فالعبادة من حيث تعلقها الخلق وخصوصهم تنقسم الى قسمين. عبادة كونية وساعات يسموها عبادة عامة. وعبادة شرعية

8
00:02:34.200 --> 00:02:54.200
ويسموها عبادة ايه؟ خاصة. قلناها المرة اللي فاتت عبادة عامة او عبادة كونية يعني زي ايه؟ عبادة القهر. ان كل من في السماوات والارض الا ات الرحمن عبدا. قال الله عز وجل ما من دابة الا هو اخذ بناصيتها. ان ربي على صراط مستقيم

9
00:02:54.200 --> 00:03:14.200
بيخرج عن مشيئة ربنا. ما حدش بيخرج عن قدرة ربنا سبحانه وتعالى. كل مذلل ومعبد للرب جل وعلا. كل ما سوى الله مربوب مقهور بقهر الربوبية. لله عز وجل. والمعنى ده انت لما تشهده بقلبك يا حبيبي. تهون عليك

10
00:03:14.200 --> 00:03:34.200
في الدنيا كلها بقى. يعني الكافر المتجبر ده. ده ناصيته بيد من؟ الله عز وجل. قوم قالوا ايه؟ قال الله عز وجل. فاما عاد فاستكبروا في الارض وقالوا من اشد منا قوة. اولم يروا

11
00:03:34.200 --> 00:03:54.200
وان الله الذي خلقه اشد منهم قوة. وكانوا باياتنا يجحدون. هو بص المعنى ده فرعون. الطواغيت مهما كانوا الطواغيت دولت والمعاني ديت فالطواغيت دولت وكل من هو متجبر ومتكبر هو خاضع لله عز وجل خضوع العبودية

12
00:03:54.200 --> 00:04:14.200
قهر خلاصة الكلام كل ما سوى الله سبحانه وتعالى مربوب مقهور بقهر الايه؟ الربوبية. ودي بتفيد الانسان في معنى تجريد التوحيد لله لا يخضع الا لله لا يزل الا لله. لا ينحني الا لله. لا ينكسر الا لله عز وجل. طيب

13
00:04:14.200 --> 00:04:35.800
لا ده ده مقتضى ان انت عبد ومقتضى ان هو رب. فالرب لا يقع في ملكه الا ما يشاء مش حاجة تحصل انت عاوز غصب عنو دي مقتضى انه رب والا لانتقصت هزه الربوبية وانتقدت هزه الربوبية تمام نكمل

14
00:04:35.800 --> 00:04:51.900
يبقى قلنا العبادة العامة هي عبادة القهر والملك وتشمل اهل السماوات والارض. آآ كلهم مؤمنهم وكافرهم فالجميع عبيد مربوبون لله سبحانه وتعالى طيب والعبادة الخاصة اللي هي عبادة اهل السعادة

15
00:04:52.150 --> 00:05:19.250
اهل الايمان اللي هو وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون اللي هي الحكمة الشرعية. العبادة الشرعية. اللي هو العبادة عبادة الطاعة والخضوع والزل والمحبة الاختيارية وهي خاصة لمن وفقه الله عز وجل من المكلفين ومن من الانبياء والمرسلين وعامة المؤمنين بهم

16
00:05:19.250 --> 00:05:35.750
ومن الايات اللي فيها ايضا قول الله عز وجل فبشر عباد الذين يستمعون القول فيتبعون احسنه. وقول الله عز وجل يا عبادي لا خوف عليكم اليوم لا انتم تحزنون. الاطلاق الساني للعبادة اطلاق العبادة بحسب الاسمية

17
00:05:36.000 --> 00:05:58.850
والمصدرية. فالعبادة باعتبارها مصدر تعني التعبد. عبد يعبد عبادة. يعني فعل العابد تعبد بمعنى فعل العابد وهو التذلل لله عز وجل محبة وتعظيما بفعل اوامره واجتناب نواهيه على الوجه الذي جاءت به شرائعه. وده التعريف

18
00:05:58.850 --> 00:06:18.850
في اللي اختاره ابن عثيمين رحمه الله التعبد بمعنى العبادة بمعنى التعبد ازا كانت مصدرا يعني التزلل لله عز وجل محبة وتعظيما بفعل اوامره بنواهيه على الوجه الذي جاءت به شرائعه. واما باعتبارها اسما فهي تعني المتعبد به. ايه اللي انت الاسم بقى؟ العبادة هي بمعنى اسم

19
00:06:18.850 --> 00:06:38.850
مش مصدر على العبادة هنا اسم المتعبد به. ايه اللي بيصدر منك يتسمى عبادة؟ ايه اللي بيصدر منك يتسمى ايه؟ عبادة اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه. من الاقوال والاعمال الظاهرة والباطنة. واحنا بنحب نضيف لها الايه؟ التروك. يبقى

20
00:06:39.300 --> 00:07:00.900
العبادة كاسم قلنا الخمستاشر قاعدة بتوع العبودية اللي اتكلمنا عنهم المرة اللي فاتت. عندنا اللسان والقلب والجوارح دول كام تلاتة وعندنا واجب ومستحب ومباح ومكروه ومحرم بده خمسة خمسة في تلاتة بكام؟ بخمستاشر مرتبة

21
00:07:00.900 --> 00:07:20.900
وابن القيم يقول فمن استكمل هزه المراتب فقد استكمل ايه؟ مراتب العبودية. الاطلاق السالس للعبادة. وهو باعتباري توجه بها اليه. فمن توجه بعبادته لله تعالى كانت هزه العبادة توحيدا. ومن توجه بها الى غير الله

22
00:07:20.900 --> 00:07:40.900
كانت شركا. فعن الساني يقول الله عز وجل زالكم الله ربكم له الملك. والذين تدعون من دونه ما من قطمير ان تدعوهم لا يسمعوا دعاءكم. ولو سمعوا ما استجابوا لكم. ويوم القيامة يكفرونه

23
00:07:40.900 --> 00:08:00.250
بشرككم ولا ينبئك مسل خبير. فدعاؤهم لغير الله عبادة لهم. وسماها الله تعالى شركا يبقى الاطلاق باعتبار ما المتوجه بها اليه. قد تكون لله فتسمى توحيدا قد تكون لغير الله عز وجل. عبادة برضو بس

24
00:08:00.250 --> 00:08:20.250
ايه؟ شرك. لغير الله بقى يعني ايه كلمة لغير الله؟ يعني ما سوى الله. سواء كان ملكا هيعبد ملك. ملك هيعبد ملك بشرك. هيتوجه بالعبادة للنبي. يبقى اسأل الله بقى لك او شرك. فضلا عن من دون الملك والنبي زي الاولياء اللي ودعوه للولاية

25
00:08:20.250 --> 00:08:40.250
الصالحين او اللي هو ايه اقل من زلك بقى زي الجن واسوأ واقل خالص اللي هو غير العاقل زي الحجر والشجر والحاجات دي كلها. يبقى ده كلها اسمها ايه؟ شرك. الاطلاق الرابع للعبادة. باعتبار ما يلاحظ فيها من حق

26
00:08:40.250 --> 00:09:00.250
باعتبار ما يلاحظ فيها من حق. فان العبادة قد تطلق على معنى اخص وهو ما يقابل المعاملات ولزلك فان الفقهاء في كتب الفقه يدرجون ابوابا يسمونها قسم العبادات. يحطوا فيها الصلاة والزكاة والصيام والحج. وآآ

27
00:09:00.250 --> 00:09:20.250
يقولوا قسم تاني ايه؟ المعاملات. ليه؟ التعريف مع ان المعاملات ديت في الحقيقة هي تعبد لله. بتتعبد لربنا بان ده حلال وده حرام ده مكروه ده صح كده بس قالوا دي اطلاق لان العبادات الحق متمحض فيها لربنا. بتصلي لربنا بس الزكاة فيها حق لله عز وجل وفيها حق للايه

28
00:09:20.250 --> 00:09:40.250
الفقير الصيام حق الله عز وجل الحج حق الله عز وجل. وهكزا. وهزا لا يعني ان العبادات منحصرة فقط في الشعائر او العبادات المحضة ديت بل تشمل لان المعاملات نفسها داخلة في مسمى العبادة بالتسمية اللي احنا قلناها. باعتبار اسم العبادة تعرفها كاسم اللي هو اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه

29
00:09:40.250 --> 00:10:09.400
بنقول اركان العبادة وركن الشيء هو ما يلزم من وجوده الوجود ومن عدمه الايه؟ آآ يلزم من عدمه العدد. الركن يلزم من عدمه العدم. ازا لم يوجد هزا الركن عدمت الايه الحقيقة او عدم الشيء. زي مسلا الركوع في الصلاة جزء من ماهية الصلاة. لو ما فيش ركوع ما فيش صلاة. تمام

30
00:10:09.400 --> 00:10:28.550
اركان العبادة بقى اللي هي جزء من هيئة العبادة. لو لو راحت راحت العبادة خلاص ما عدتش اسمها عبادة كمال الخضوع والذل لله عز وجل وكمال الحب لله عز وجل. يبقى كمال الحب وكمال الايه؟ الذل. كمال الحب وكمال الذل ده

31
00:10:28.550 --> 00:10:49.400
كخضوع لله عز وجل هيفهمك حقيقة التعبد وده ده فرق جوهري جدا جدا بين احنا كمسلمين وحضارتنا الاسلامية اللي قائمة على الكتاب والسنة واللي قائمة على المفاهيم ديت. وايه المحور في حياتنا؟ كمسلمين

32
00:10:49.400 --> 00:11:07.250
كحضارة اسلامية. ايه هو اهم شيء اللي بنسميه المركز وكل ما حواليه منه اطراف. ايه هو القطب العمود الخيمة كده او وقبل الرحى واللي حوالين كله بينه ده اطراف. تعظيم ربنا سبحانه وتعالى. هو القرآن هنا بيقول لك على كده. كل اللي حوالين كده

33
00:11:07.450 --> 00:11:37.450
بتمت لهزا القطب بصلة. طب الحضارة الغربية تعظيم الانسان. تعظيم رغباته تعظيم ايراداته وحرياته لحد ما هتوصله بنكاح البهائم والشزوز والبلاوي الزرقاء دي صح؟ شفت كده في فرق جوهري بين احنا كحضارة اسلامية ومبنية على ايه؟ ايه اصلها وايه قطب راحاها وايه فروعها؟ والحضارة التانية. احنا عندنا

34
00:11:38.000 --> 00:11:58.000
اشرف قيمة بنحرص عليها يصل اليها الانسان هي قيمة العبادة. او العبودية او التعبد. سميها بقى بالاطلاقات المختلفة اللي احنا نقولها. عشان ربنا سبحانه وتعالى لما تكلم مع النبي عليه الصلاة والسلام تكلم عن النبي عليه الصلاة والسلام في سورة الاسراء قال سبحان ايه؟ الذي اسرى بعبده. النبي

35
00:11:58.000 --> 00:12:18.000
النبي عليه الصلاة والسلام لما خير ان يكون آآ ملكا نبيا او عبدا رسولا قال بل ايه؟ عبد رسول صلى الله عليه وسلم. فاشرف المقامات انك تحقق العبادة لله. عشان يبقى اسمك حققت العبادة لله لازم حاجتين. كمال الحب لله عز وجل. وكمال الذل والخضوع لله عز

36
00:12:18.000 --> 00:12:38.000
وجل عشان كده اللي هيبالغ قوي في حريته الشخصية اللي هيبالغ قوي في الانا بتاعته تتضخم الانا بتاعته ده بيقطع من عبودية بينقص منها ده بينقص فعلا بينقص من العبودية وممكن يوصل لمرحلة تطلعه برة زي اللي هيقول هو فكرة

37
00:12:38.000 --> 00:12:58.000
انكار المنكر ديت تعدي على حريتي الشخصية. طب ده الاية بتقول ولتكن منكم امة يدعون الى اية في القرآن. اتركوا منكم امة يدعون الى الخير ويأمرون بالمعروف حريتي هو هنا تضخم الحرية في حياته وصله انه هيكزب اية من القرآن. يا هيكزبها يقول الكلام ده مش صح

38
00:12:58.000 --> 00:13:18.000
هي هيستحلها بمعنى ايه؟ اباء يرفضها يرفض الاية دي. الاية دي ما تلزمنيش. الاية دي هتضرني. الاية ديت مش مش هتنفعني اصلا. شفت يا اخواننا الخطورة ديت؟ مسألة المبالغة ده مشكلة بقى حقوق النسويات. هي النسوية دلوقتي انا بقولها ايه؟ يعني في مرة واحدة علمانية كده مجرمة يعني. كانت على تويتر دلوقتي بقى اسمها ايه

39
00:13:18.000 --> 00:13:38.000
اكس وكان الشيخ محمد سعد الازهري داخل يرد عليها على على منشور كده. دي بتتكلم بمنتهى الاريحية كده. تقول يعني انتم عارفين مرشح الرئاسة طنطاوي اهو ده تلاقيه لما يجي يتورس في الميراس هياخد آآ قد اخته مرتين. بنفس برضو المفاهيم المفاهيم

40
00:13:38.000 --> 00:13:58.000
المفاهيم الرجعية وبنفس التخلف اللي المجتمع عايش فيه. فازا تضخيم قوي حتة انا زي ما كانت بدأت تقول نوال سعداوي انا ومراتي عائد نصر ابو زيد انا الدكتورة نوال سعداوي وكابتن نصر ابو زيد برضه الدكتورة اللي في الجامعة. وتقول لي شهادة البواب بضعف شهادتي

41
00:13:58.000 --> 00:14:18.000
مش لاقي في سورة البقرة بتقول ايه؟ فان لم يكونا رجلين فرجل وامرأتان ممن ترضون من الشهداء. ان تضل احداهما في تلك الاحادي والاخرى. ضعف شهادتي فتضخم المعنى ده في النفس هو هو ممكن واحد ده ما يوصلش لكفر بتنقص بتخليه حاجات معينة يقع فيها زي الكبر. زي العجب

42
00:14:18.000 --> 00:14:38.000
زي ايه ازدراء الناس زي حاجات كتير كده محرمات ومنها كبائر باطنة ومنها ممكن تبقى فيها كبائر زاهرة كمان. لكن آآ ممكن الموضوع ده يتمادى الانسان يوصله لفين؟ يطلعه موضوع اصلا. ودي خطورة يا جماعة. خطورة جدا والله العزيم. فتخيل بقى مسلا مفاهيم النسبة اللي تتكلمي عن ايه؟ ان ربنا شرع تعدد الزوجات

43
00:14:38.000 --> 00:14:58.000
ده محنة تعدد الزوجات ده محنة حتى عند بعض المتدينات والله العزيم. محنة محنة حقيقية يعني يختبر بها الدين لأ هي مش قادرة تقبل دي ما ينفعش ما تقبل ده شرع ربنا سبحانه وتعالى. يشق علي ماشي لان ربنا سبحانه وتعالى قال كتب عليكم القتال وهو كره لكم اي كره طبعا

44
00:14:58.000 --> 00:15:17.400
النفس مجبولة على انها يشق عليها وتكره ان تقتل. لكن شرعا تحب الجهاد واجب عليك تحب الجهاد فرض ده النبي صلى الله عليه وسلم بيقول ومن لم يجاهد او من لم يغزو ولم يحدس نفسه بغزو مات على ايه؟ على شعبة من النفاق

45
00:15:17.500 --> 00:15:39.000
فلازم تحب الجهاد مع ان مش ممكن مؤمن يكون جبان ممكن. فالجبان ده بيخاف وبيترعب. وممكن على فكرة يفر من الزحف. دي كبيرة من الكبائر. بس لو الجهاد كره شرعي يبقى الايه؟ كفر. نطلعه بالملة. فهمنا يا اخواننا ديت؟ فدي محنة حقيقية وحتى بيقول لك عند بعض المتدينات. مش لازم تستوعبي ان

46
00:15:39.000 --> 00:15:59.000
ان قدام ربنا سبحانه وتعالى انما كان قول المؤمنين ازا دعوا الى الله ورسوله ليحكم بينهم ان يقولوا سمعنا واطعنا واليكم المفلحون سمعنا واطعنا يا رب تشريعك على العين والرأس يشق علي. صعب علي. طبعا لا احبه. لا احب هزا الامر كطبيعة فطرة

47
00:15:59.000 --> 00:16:20.400
لكن تشريع ما كله خير لو اديناها كده الماية كلها اتكلمنا عن تشريع ربنا ده تقول الله عز وجل شرعه حكمة كله عدل كله خير كله وقالت غير كده كارسة صح طب ممكن تقول بلسانها لازم احنا لسه واخدينها في ايه في الايمان لازم كان الكلام ده كان ايه بالقلب وان شق عليه

48
00:16:20.400 --> 00:16:40.400
عشان كده بقول لك فهم حقيقة العبودية دي مهمة جدا. ان انا عبد للعبد العبد ده في الحقيقة بيتباع واتشرى. ما لوش اي ارادة مع سيده. طب انا سيدي واحد بس ربنا سبحانه وتعالى. فانا ما ليش ارادة مع سيدي. ليه؟ لان هو الرب

49
00:16:40.400 --> 00:16:59.650
العبد هيقول لي يمين هقول ايه؟ سمعنا واطعنا. هيقول لي لا اشمعنا يقول ايه؟ سمعنا واطعنا. ما فيش اي عشان كده بنقول ايه؟ وما انا لمؤمن الاية وما كان لمؤمن ولا مؤمنة اذا قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة

50
00:16:59.900 --> 00:17:19.900
من امرهم ومن يعصي الله ورسوله فقد ضل ضلالا مهينا. ما هو الاية دي نزلت فين؟ نزلت في السيدة زينب بنت جحش كان النبي صلى الله عليه وسلم امرها ان تتزوج من؟ زيد ابن حارثة. زيد مولى وزينب

51
00:17:19.900 --> 00:17:39.900
بنت جحش بنت عمة النبي عليه الصلاة والسلام دي كانت قرشية قرشية. دي في المجتمع العربي يا اخواننا صعبة اوي على النفوس على فكرة. صعبة اوي اوي اوي على النفوس فهي واخوها ما كانوش قابلين الموضوع ده. بس في النهاية ايه اللي حصل؟ لما نزلت الاية وما كان لمؤمن ولا مؤمنة

52
00:17:39.900 --> 00:17:59.900
ازا قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم. ويعصي الله ورسوله. قد ضل ضلالا مبينا. خلاص؟ سمعنا. هتتزوج زيد بن حديس خلاص انت فاهم المعنى ده فاهم معنى ان انت ما يكونش لك من امرك شيء انت مسلم امرك لربنا هو دي حقيقة العبودية بقى. اصل العبودية هو ابليس

53
00:17:59.900 --> 00:18:19.900
ادم عليه السلام عمل معصية. فعصى ادم ربه وعصى ادم ربه فغوى وابليس عمل معصية ليه معصية ادم كانت معصية وربنا تاب عليه ثم اجتباه ربه فتاب عليه وليه ابليس كفر

54
00:18:19.900 --> 00:18:39.900
لان معصية ادم ان هي غلبته نفسه فاقترف النهي ربنا قال له ايه ويا ادم اسكن انت وزوجك الجنة وكلا منها رغدا حيث شئتما ولا تقربا هزه الشجرة فتكون من الزالمين. نهاها عن كده

55
00:18:39.900 --> 00:18:59.900
طيب الشيطان فضل يوسوس له قال له هل ادلك على شجرة الخلد وملك لا يبلى؟ فاكل منه. خلاص عصى هنا دي معصية للامر اهو خلاص وقع في النهي. طب لما وقع قايل ايه؟ ربنا ظلمنا انفسنا. وان لم تغفر لنا وترحمنا لنكونن الخاسرين. واعترف فتلقى

56
00:18:59.900 --> 00:19:19.900
فادم ربه كلمات فتاب عليه. ربنا تاب عليه. طب ابليس ربنا قال له اسجد لادم. قال له ايه؟ لم اكن لاسجد لبشر ده بيقول بيرد الامر على ربنا بيقول له انا ما ينفعش انا احسن منه لم اكن لاسجد لبشر خلقته من صلصاله من حمأ مسنون

57
00:19:19.900 --> 00:19:39.900
قال ااسجد لمن خلقت طينه؟ استنكار. عشان كده ربنا قال ايه؟ الا انيس ابى واستكبر وكان من الكافرين. ودي بقى مشكلة التنزير دلوقتي ان في ناس بتعمل معاصي غرقانة في الشهوات ربنا يتوب علينا وعلى المسلمين يا رب وعلى الصراط المسلمين وفي ناس بتأصل

58
00:19:39.900 --> 00:19:59.900
للمحرمات بتأصل للمحرمات دي. بتأصل لان الانحلال من ربقة الشريعة. الانحلال من رقة الايه؟ الشريعة اللي بيأصل ده حتى لو ما عملش المشكلة دي. يعني هو لو فيه راجل بيتكلم عن حقوق النسويات. هو ده متصور منه حقوق نسوة البراج

59
00:19:59.900 --> 00:20:19.900
المفروض يعني زكر هو مش راجل زكر. حلو كده؟ طب هو مش متصور بقى عجوز مش هيتجوز عليه يعني ولا حاجة. ماشي؟ لكن هو ممكن يكفر ليه بالاستحلال بالايباء بالرد التنزير الباطل اللي بينافي العبودية. فهمنا كده يا اخوانا؟ طيب. قلنا

60
00:20:19.900 --> 00:20:39.900
آآ كمال المحبة ان غاية ما يصل اليه القلب في العبادة الحب. يعني مسلا ابن القيم رحمه الله في كتاب روضة المحبين جاب لي بيقول كده بيقول الحب له ستين مرتبة. هو زاكرهم خمسين. هو بيخلي اعلى درجة من درجات الحب الايه

61
00:20:39.900 --> 00:20:59.900
العبادة. اعلى درجة من درجات الحب ايه؟ العبادة. ان هو يعبد ربنا سبحانه وتعالى. اللي هو التعبد. يعني فكرة ان اعلى درجة في الحب العبادة. يبقى الانسان يحب ربنا قد ايه بقى؟ كم الحب في قلبه قد ايه؟ وربنا سبحانه وتعالى نبهني على الموضوع ده في القرآن وقال لنا خلي بالك دي محنة

62
00:20:59.900 --> 00:21:24.850
ومن الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله والذين امنوا اشد حبا لشوف بقى يبقى اللي هيحب حد زي حب ربنا ده مشرك. طب اللي هيحب اكتر؟ ده اسوأ والعياز بالله. واخد بالك؟ صح ولا مش صح؟ فخد بالك من المعنى اصل دي محنة. فيه ناس

63
00:21:25.000 --> 00:21:35.000
بتحب الدماغ والدرهم زي ما قلنا المرة اللي فاتت كده او اللي هو الدولار والجنيه حبه ده ممكن يبقى توصل له الشرك. في واحد ممكن يحب امرأة حتى لو زوجته توصله

64
00:21:35.000 --> 00:21:55.000
دفع الكفر لو امرأة نصرانية ما رضيتش غير انك تكفر. وهكزا فكل واحد يراقب قلبه. دلوقتي بقى في زل الواقع اللي احنا عايشين فيه وحالة الطغيان المادي اللي مسيطرة على كتير من المسلمين فيه بيطلع نوع جديد من الشرك كده برضه ربنا باين عليه في القرآن اللي هو

65
00:21:55.000 --> 00:22:15.000
تأليه الهوى ودي زكر في ايتين في القرآن ارأيت من اتخز الهه هواه؟ افانت تكون عليه وكيلا؟ افرأيت من اتخذ اله هواه واضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله افلا يتذكرون؟ يبقى ده

66
00:22:15.000 --> 00:22:35.000
ده واحد ممكن الهوا الرغبات دي ممكن تتمادى به لحد ما تضيعه خالص. فننتبه. هنقفل الكلام في الجزئية بتاعة العبادة بايه؟ التزكير بان العبادة وزيفة العمر. من بطن الام الى بطن الارض. من ساعة ما تتولد لحد ما تموت

67
00:22:35.000 --> 00:22:59.150
لحظات سريعة الوزيفة دي مفيهاش اجازات العبودية ما فيهاش اجازات. يعني انت عبد لله حتى تخرج من الدنيا. وبعد ما تخرج دنيا. بس قصدي عبودية التكليف يعني. بمعنى مش هيجي عليك وقت ويرتفع عنك التكليف الا بالجنون. الا بالايه؟ بالجنون. اما ان انت

68
00:22:59.350 --> 00:23:19.350
طول ما انت عقلك سابت وعايش انت بتمارس وزيفة العبودية. مطالب بها. بقول الكلام ده ليه؟ لان في صور في التطبيق بتحسسك ان العبودية فيها على سبيل المسال الناس اللي ايه بيبقوا ناس بيسموهم ايه محافزين بس رايحين ياخدوا اجازة الناس محافزين عليه بيصلوا النساء محجبة

69
00:23:19.350 --> 00:23:44.150
مش متبرجات ناس محافزين بيصلوا نساء محجبات طب رايحين يصيفوا شفتوا بقى هياخدوا اجازة من العبودية دلوقتي الصلاة هيأسروا فيها. ليه احنا في مصيف. احنا في اجازة. الحجاب هيأسروا فيه. فممكن وممكن الناس تنزل الماية بطريقة الى اخره اللي هو التقصير في الحجاب

70
00:23:44.150 --> 00:23:54.150
يعني يبقى ساعتها ايه اللي بيحصل هنا؟ التطبيق بيقول انهم واخدين اجازة من العبودية شوية. او واخدين اجازة من العبودية في الحاجة الفلانية والفلانة الفلانية دي. نفس الكلام الشباب اللي بيطلع رحلة

71
00:23:54.700 --> 00:24:17.000
احنا في رحلة الرحلة دي كأنها من من مسقطات التكليف. كأنها جاية من عوارض الاهلية. احنا في رحلة ايه؟ هترفع عنك التكليف. برضه ما ينفعش. نفس قصة ليلة الفرح احنا ايه ده ليلة الفرح! ولا والنقاش معك كان دي من المسلمة! يعني انت ايه ده! لأ هو ده احنا في فرح. وليلة لأ

72
00:24:17.000 --> 00:24:37.000
صارت ليلة العمر مش للعريس والعروسة بس. للمحيطين يعني هو لو واحد اخته بتتجوز يقول له يا عم ده اختك يا عم وليلة واختها نفس القصة. طب وجيرانهم يا عم ده جارتكم كده يعني ايه الدايرة بتلف ليلة الفراق ليلة العمر دي بتاخد ايه بقى حوالين منها دايرة كبيرة. الخلاصة يا جماعة ان العبودية ما فيهاش اجازات

73
00:24:37.000 --> 00:24:57.000
الملعب ده ما فيهاش اجازات. واعبد ربك حتى يأتيك اليقين لحد ما تموت. عشان كده يبان لك ضلال الصوفية او غلاة الصوفية بقى بالاتعاب الادق اللي قولوا ان الغرض من العبادات الزاهرة ديت او العبادات دي عموما انت تصل الى الله واحنا وصلنا. فاللي وصل لربنا مش محتاج العبادات. فيه ناس بتصلي عليه الصلاة والسلام والكلام ده كفر

74
00:24:57.000 --> 00:25:07.000
ماكو عن الاسلام واعبد لان ربنا بيخاطب النبي عليه الصلاة والسلام بيقول واعبد ربك حتى يأتيك اليقين على حد الموت. دي نمرة واحد. نمرة اتنين من وزيفة العمر ديت اللي هي

75
00:25:07.000 --> 00:25:27.000
وديت بتشمل كل مناحي حياتك. الوزيفة دي شاملة. يعني ايه؟ يعني كل حاجة. كل كل حاجة يعني انت عايز تتجوز مش هتتجوز بمزاجك هتتجوز زي ما ربنا ازن لك. قال ولا تمسكوا بعصم الكوافير. يبقى ما ينفعش تتجوز واحدة مشركة. ولا وثنية

76
00:25:27.000 --> 00:25:52.000
ولا واحدة ملحدة مهما كنت بتحبها. اللي ما بينفعش تتجوزها. وما ينفعش تتجوز المحرمات اللي زكروا في الاية. حرمت عليكم امهاتكم وبناتكم واخواتكم الايه؟ الاخر. خلاص؟ طيب. الامة ما ينفعش تتزوج امة الا ازا كنت عاجز عن تمنها على قول جمهور العلماء يعني. اللي هي والمحصنات من النساء الا آآ اسف ومن لم يستطع منكم

77
00:25:52.000 --> 00:26:12.000
مطلوب ان ينكح المحصنات المؤمنات فمما ملكت ايمانكم من فتياتكم المؤمنات. الله اعلم بايمانكم بعضكم من بعض. فانكحوهن بازن اهلهن واتوهن اجورهن بالمعروف محصنة غير المسافحات. طيب نكاح تتجوز من واحدة من اهل الكتاب لها شروط برضه. مش اي شرط اولا

78
00:26:12.000 --> 00:26:32.000
تكون كتابية وحرة وعفيفة متكونش متخزة ايه اخداء يعني انت تيجي تتجوز مش تتجوز على مزاجك هتتجوز اللي ربنا شرع به. تيجي تطلق برضو مش بمزاجك. طلق زي ما ربنا اراد. يا ايها النبي ازا طلقتم النساء فطلقوهن لعدته

79
00:26:32.000 --> 00:26:52.000
واحصوا العدة واتقوا الله. يبقى تطلقها في طهر لم تمسها فيه طلقة واحدة ولا تخرجها من البيت اللي هي احكام الطلاق. طيب عايز تاكل مش مزاجك ما ينفعش تاكل آآ اشهى فراخ وافضل مطعم بيعمل فراخ بس للاسف فراخه بتيجي مستوردة ومش مدبوحة على الشارع الاسلامي. ما ينفعش مهما

80
00:26:52.000 --> 00:27:02.000
ان كان بقى بيحط عليها خلطة ايه عيب اللي يعمله. طيب نفس القصة في اللحوم. ما ينفعش تاكل الا اللي ربنا ازن فيه. خلاص؟ ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم

81
00:27:02.000 --> 00:27:24.900
الله عليه وانه لا فسق نفس القيام في الشرب كله مسكر حرام. كل مسكر خمر وكل خمر حرام. تشرب حاجة مسكرة. طب ولو حاجة اسكرت ما اسكر منه الفرق يعني بتاع البرميل الكبير فملئ الكف منه حرام. ما ينفعش تشربه. كل بقى ديت حياتك بقى اكل شرب لبس

82
00:27:24.900 --> 00:27:44.900
مش بمزاجك انت عبد. فمعنى ان انت عبد لله ودي وظيفة حياتك. يبقى الوظيفة شاملة كل مناحي حياتك يبقى السمع له البصر له عبادة والسمع له عبادة واللسان له كل حاجة عبادة عبودية للاموال. مش بمزاجك تعمل اي عقد كده. العقود لازم تكون

83
00:27:44.900 --> 00:28:04.900
خد مباح منهي عن عقود الغرر والربا وو الى اخره. طيب كزلك من ضمن اه او التعليقات على موضوع وزيفة العمر انك تبقى عارف ان العبودية ديت مبناها على الاستسلام لله عز وجل. بغض النزر عن الزروف

84
00:28:05.150 --> 00:28:25.150
يعني انت عبد لله في المنشط والمكره في العسر واليسر. وانت ملك متوج وانت سجين مقيد وانت في سعة من امرك وانت مضيق عليك. انت عبد لله في كل احوالك. سيدنا يوسف عليه السلام

85
00:28:25.150 --> 00:28:45.150
لما دخل آآ السجن قالوا له ايه؟ نبئنا بتأويله انا نراك من المحسنين صح؟ هو داخل السجن في قضية امن قومي؟ امرأة العزيز وقضية كبيرة والرجل التاني في الدولة وحاجة صعبة خالص وبتوصي عليه كمان

86
00:28:45.150 --> 00:28:59.650
داخل الزيت زلما سم بدأ له من بعد ما رأوا الايات ليسجننه حتى حين. خلاص. داخل السجن مش على هيئة الملوك طبعا داخل السجن كواحد مسجون. في الهيئة واللبس كل الحاجة مسجون. شافوا منه ايه بقى؟ خلاهم

87
00:28:59.650 --> 00:29:19.650
يقولوا له ان نراك من المحسن. نراك اهو شايفينك من المحسنين. العبادة بقى في القول والفعل واللجوء الى ربنا وحسن توكل عليه وحسن الخلق مع المساجين اللي معه. كل الحاجات دي شافوها انا نراك. شافوها انا نراك منين؟ من المحسنين. محسن. طب

88
00:29:19.650 --> 00:29:29.650
ده وهو سجين. طب وبعدين الاية التانية تلف بنا الاحداس وتيجي لحد اخواته لما يروحوا عليه بقى. قالوا يا ايها العزيز عزيزي بقى هو الراجل التاني في الدولة. يا ايها العزيز

89
00:29:29.650 --> 00:29:49.650
ان له ابا شيخا كبيرا فخز احدنا مكانه. انا نراك من المحسنين. مع ان الوضع متغير ايه؟ تماما مية وتمانين درجة والعكس بقى هو هو دلوقتي هو اللي معه خزائن الارض جعلني على خزائن الارض اني حافظنا عليك هو دلوقتي معه صلاحيات واسعة جدا سلطة. والناس بتأتمر

90
00:29:49.650 --> 00:30:08.700
بامر وتنتهي بنهيو حاجة كبيرة خالص. وبرضو لما جم ياخدوا منه الميرة وهم فقراء وضعفاء. شافوا منه ايه؟ قالوا انا نراك من المحسنين اللي هو برضو اعبد في الاقوال والافعال وو الى اخره. يبقى انت وانا مطالبين بان احنا نحقق العبودية

91
00:30:08.700 --> 00:30:28.700
في كل الاحوال في حال غربة الاسلام وعمت الناس في الشارع وفي المجتمع بعيد عن الشرع وفي حال ان الاسلام له دولة ممكنة عزيزة ان شاء الله عايش وسط الصحاب. انت هنا عبد لله وانت هنا عبد لله. وانت عايش في وسط اخوانك كده والناس عارفاك عبد لله. وانت مسافر

92
00:30:28.700 --> 00:30:38.700
عبد الله ما تقولش بقى للبلد اللي انت مش عارف ايه لأ ده البلد اللي ما حدش عارفها كفاية انت عبد الله برضو فيها. لان ربنا سبحانه وتعالى مطلع عليك. وكفى

93
00:30:38.700 --> 00:30:57.700
بالله شهيدا. صح؟ ربنا يطلع عليه. انت عبد لله في خلواتك؟ ما حدش شايفك في خلواتك بس ربنا سبحانه وتعالى بيطلع عليه. وعبدلله في قدام الناس. انت عبد لله وانت فقير ويدوب بتجيب الجنيه بالعافية

94
00:30:58.100 --> 00:31:18.100
عدل مبتلى ومختبر بحالة الفقر دي. فاما الانسان زبته ربه فقادر عليه واما ازا ابتلاه فقدر عليه رزقه. يعني انت مبتلى بالفقر ده. مبتلى بايه؟ هتاكل حرام ولا لأ هتحسد الاغنياء ولا لأ هتتسخط على قدر الله ولا لأ مبتلى انت عبد الله في الحكاية دي وتقوم بكل العبودية

95
00:31:18.100 --> 00:31:38.100
هل لو قلنا في امرأة فقيرة وراحت اشتغلت في الدعارة هل هي كده كده معفو عنها؟ لأ طبعا. هل الموظف المرتشي اللي بيشتغل في وزيفة عشان خاطر يكمل متطلباته يرتشي وياخد رشاوي. نقول لأ الراشي والمرتعشي والرائش في النار

96
00:31:38.100 --> 00:31:55.050
لعن الله الراشي والرائش والمرتشي. خلاص. والنبي صلى الله عليه وسلم لما يلعن حد بقى يقلعنا الطرد من رحمة ربنا سبحانه وتعالى يبقى ما هوش عزر. انت عبد لله وانت فقير وانت عبد لله وانت ايه؟ وانت غني. انت عبد لله وانت اعزب

97
00:31:55.700 --> 00:32:15.700
انت اعزب اهو ما كنتش متزوج لسه. عبد لله يبقى تغض بصرك وتتقي الله وتحفظ اعراض المسلمين. وانت عبد لله وانت متزوج وهكزا فهم العبودية ده مهم جدا. دي يا جماعة وزيفتنا في العمر. بقول لك تخيل انسان يعيش

98
00:32:15.700 --> 00:32:33.400
ويطلع من برة حالة الطفولة ويدخل يجري عليه قلم التكليف وبعدين كده يكبر ويموت وهو لسه مش عارف وزيفته ايه؟ السؤال بقى اللي مش عارف وزيفته ده هيتسأل ولا مش هيتسأل؟ هيتسأل. زي بالزبط الطالب اللي ما فتحش الكتب ما يعرفش اسماء الكتب ولا

99
00:32:33.400 --> 00:32:57.750
اسماء الدكاترة هو في النهاية في الامتحان مطالب ولا مش مطالب؟ مطالب. خلاص؟ برضو من ضمن التعليقات على موضوع وزيفة العمر ان ربنا سبحانه وتعالى جعل الدنيا دار ابتلاء الدنيا ايه دار ابتلاء والاخرة دار ايه؟ جزاء. فاليوم عمل ولا حساب غدا حساب ولا عمى

100
00:32:57.750 --> 00:33:07.750
الكلام ده مهم ليه؟ عشان بس الحتة بتاعة اصل كل واحد واخد بالتساوي اللي معه فلوس ما عهوش صحة واللي معه الصحة الكلام ده مش صحيح. عادي ممكن تلاقي واحد معه صحة ومعه فلوس

101
00:33:07.750 --> 00:33:27.750
عن منصب ورايح في ستين داهية عادي. وعادي واحد معه فلوس ومعه صحة ومعه منصب وراجل تقي ومحترم. عادي برضو. ده وارد وده يبقى الدنيا دار ابتلاء. السؤال بقى ربنا سبحانه وتعالى قال الف لام ميم حسب الناس ان يتركوا. يقول امنا وهم لا يفتنون

102
00:33:27.750 --> 00:33:47.750
قد فتنا الذين من قبلهم فلا يعلمن الله الذين صدقوا وليعلمن الكاذبين. يبقى اي واحد هيمتحن في عبوديته هو صادق ولا كازب انت بتقول انا عبد لله. طب انت صادق في الكلام ده ولا كازب؟ تعال ادخل الامتحان. حسب الناس ان يتركوا ان يقولوا امنا

103
00:33:47.750 --> 00:34:07.750
وهم لا يفتنون. ولقد فتنا الذين من قبلهم فليعلمن الله الذين صدقوا ليعلمن الكاذبين. انت بقى عبد لله لازم كيعيشوكي متلازم دي ده هو الاية بتقول كده لازم يكون عندك الاسئلة في الامتحان ده بقى من الحاجات المهمة حد بيختار اسئلته لأ يعني

104
00:34:07.750 --> 00:34:27.750
الناس اللي في غزة دلوقتي ده امتحان. بس امتحان صعب جدا. ربنا يسبتهم. وربنا يصبرهم. وينجيهم ويجعل لهم فرج ومخرج صح ربنا ينصر المجاهدين ويسدد رميهم ويثبت اقدامهم. امتحان صعب. خزلهم القريب والبعيد. كل الناس خزلته

105
00:34:27.750 --> 00:34:47.750
ويتكالب عليهم العدو الغشوم باستعانة صليبية. يهود وصلبيين. وهم مطالبين قدام ربنا سبحانه وتعالى ان هم يحلوا في الامتحان. لو واحد فيهم طلع تسخط على ربنا يبقى ايه؟ سقط في الامتحان. شفتوا ايه

106
00:34:47.750 --> 00:35:07.750
لو واحد منهم اشتغل جاسوس ايه؟ ساقط في الامتحان. الجاسوس دا حد والقتل على فكرة حد وقتل مش حده الجاسوس شرع فيه القتل التعبير الادق مش لحد قولي كده شرع فيه القتل حد عارف حد عارف الحديس بتاعه

107
00:35:07.750 --> 00:35:26.400
جزاك الله خيرا. جزاك الله خيرا. حديس حاطب بن ابي بلتعة. سيدنا عمر ايه؟ محاطب تجسد. عمل رسالة من المدينة مع امرأة اللي هي الزعينة لاهل مكة. يخبرهم بمسير الرسول صلى الله عليه وسلم. مع ان كانت نيته صالحة. من اهل بدر وكان صحابي جليل. بس

108
00:35:26.400 --> 00:35:46.400
ربنا سمى الفعل بتاعه ايه بقى؟ يا ايها الذين امنوا لا تتخذوا عدو وعدكم اولياء تلقون اليهم بالمودة قد كفروا بما جاءكم من الحق يخرجون واياكم ان تؤمنوا بالله ربكم. ان كنتم خرجتم جهادا في سبيلي وابتغاء مرضاتي. تسرون اليهم بالمودة وانا اعلم بما اخفيت وما

109
00:35:46.400 --> 00:36:06.400
اعلنت ومن يفعله منكم فقد ضل سواء السبيل. يبقى ربنا سمى فعل سيدنا حاطط بايه؟ ضلال. ده ضلال. فعل الجاسوس ده ضلال. طيب ايه بقى يا وجه الاستشهاد ان سيدنا عمر قال للنبي عليه الصلاة والسلام دعني اضرب عنق هزا المنافق. قال له ايه؟ لعل الله اطلع على اهل بدر. فقال اعملوا ما شئتم

110
00:36:06.400 --> 00:36:26.400
فقد غفرت لكم. فجعل المانع من قتله انه شاهد بقى. واحنا ما عدش عندنا حد بيشهد بدر. عشان كده العلماء بيقولوا مشروعية قتل الجسد. طب هل يشرع تركه او ودي رأيها يرجع لمين؟ للحاكم بحسب المصلحة الشرعية للمسلمين. ممكن يسيبه عشان يبادل به. يبادل به

111
00:36:26.400 --> 00:36:42.900
مسلمين لكن يشرع فيه القتل يشرع فيه القتل. طيب نكمل يبقى قلنا ما حدش فينا بيختار سؤاله. ما حدش فينا بيختار ايه؟ السؤال بتاعه. في واحد هيجي له السؤال بتاعه في العبودية؟ سؤاله في المرض

112
00:36:42.900 --> 00:37:02.900
ابتلاء في المرض صعب. وفي واحد يجي السؤال بتاعه في الفقر. واحد ييجي السؤال بتاعه في السراء بقى. بعض الناس يقول لك ايه يا عم طب ربنا يديني اسئلة في السراء. انا مش عايز اسئلة في الضراء. ما انتاش عارف يا مسكين. ما يمكن تصبر احنا معنا واحد صديقنا. احنا في الكلية. عندما

113
00:37:02.900 --> 00:37:12.900
وانت مادة ايه العملي بتاعها كان سخيف شوية. كانت كل التجارب ما بتطلعش معنا في المعمل. هي تجربة واحدة اللي كانت بتطلع بس. وبقية التجربة بتطلع. يعني انت بتشتغل ولا ما بتطلعش معك

114
00:37:12.900 --> 00:37:32.900
دخلنا الامتحان العملي فلقيته بيقول لي ايه بص بقى انا النهاردة صليت الفجر وقعدت ادعي ربنا ان ربنا يكرمني وتيجي لي التجربة الفلانية دي. وبالفعل جت له التجربة الفلانية دي وحلها غلط. ليه؟ لانه بيدعي غلط. هو بيدعي غلط. طيب اللي هيقول اللي هيقول يا رب

115
00:37:32.900 --> 00:37:54.050
ممكن تيجي له تجربة صعبة بس ايه؟ بس علي هيجي تسعين في المية منه يجيب اي حاجة. انت واخد بالك ازاي؟ ففكرة بقى ان انت ما انتاش عارف اللي تفتن به السراء ولا الضراء. على فكرة فتنة السراء صعبة. فتنة بقى المال والوجاهة والمنصب في ناس يا جماعة ممكن تكفر عشان

116
00:37:54.050 --> 00:38:14.050
انصب مش قادر يسيبه. فخد بالك بس الموضوع ده اصل الموضوع ده مش سهل يعني. كل واحد فينا بيجي له سؤال في الامتحان بتاعه. الاختبار بتاع العبودية بتاعه. وما حدش فينا بيختار اسئلته. ما حدش فينا بيختار اسئلته. ومن باب اولى ما حدش فينا يقول لك هو انا ليه ربنا خلقني انسان يقول لك اما

117
00:38:14.050 --> 00:38:24.050
فاما لو كان العالم اللي احنا عايشين فيه ده ما فيهوش شر. وان احنا ما يبقاش عندنا قدرة على اعمال الشر. اقول له على فكرة احلامك ديت واقع. ربنا سبحانه وتعالى خلق

118
00:38:24.050 --> 00:38:34.050
عالم كامل ما فيهوش شر اللي هو عالم ايه ؟ مليكة. يقول لك اما لو كان احنا كلنا يبقى بس ناكل ونشرب ونعيش كده قل له برضه احلامك دي اتحققت. ربنا خلق

119
00:38:34.050 --> 00:38:54.050
اسمه عالم البهائم اعزكم الله بياكلوا ويشربوا ويتناسلوا ما حدش هيحاسبهم. يعني او بلاش هيتحاسبوا لانه يقتص للزلحاء من القرماء الاقي ايه ما بيكلفوش مش مكلفين. خلاص؟ يبقى انت مكلف انت ما لكش اختيار اصلا في دي. والسؤال اللي جاي لك ما بتحبش تختاره. مين فينا وهو داخل الامتحان بيختار سؤاله

120
00:38:54.050 --> 00:39:14.050
ما فيش ما فيش حد يختار سؤال وهو داخل الامتحان فعلا. ايه المطلوب منك كعبد ايه؟ تحل الامتحان. تقوم قلت انما كان قول المؤمنين ازا دعوا الى الله ورسوله ليحكم بينهم ان يقولوا سمعنا واطعنا. امن الرسول بما انزل

121
00:39:14.050 --> 00:39:34.050
اليه من ربه والمؤمنون كل امن بالله وملائكته ورسله ونعم بالله وملائكته وكتبه ورسله سمعنا واطعنا غفرانك ربنا وليك المصير. لا يكلف الله نفسا الا وسعها. لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت

122
00:39:34.050 --> 00:39:54.050
وقد سمعنا واطعنا. غفرانك ربنا واليك المصير. هو ده معقد الايه؟ الانقلاب والتكليف. ده دي حقيقة العبودية. بصوا يا اخوانا كتير مننا بيعالج مشاكله غلط بيعالج زواهر المشاكل. في حين ان الاشكالية عنده فين؟ في الاصل. مش النبي صلى الله عليه وسلم قال في حديس

123
00:39:54.050 --> 00:40:14.050
ابن بشير الا وان في الجسد مضغة. ازا صلحت صلح الجسد كله وازا فسد فسد الجسد كله. الا وهي القلب. يبقى انت واحد عمال يعالج زواهر المشاكل. انا عندي مشكلة في الانقطاع عن الصلاة. واحد عنده مشكلة في الانقطاع عن الحفظ. عنده مشكلة في النظر المحرم. واحد عنده مشكلة في الفلوس الحرام

124
00:40:14.050 --> 00:40:34.050
عنده مشكلة في العلاقات النسائية. كل واحد عنده مشكلة. وهو يقعد مسحول في المشكلة بتاعته كظاهرة من الزواهر. في حين ان في مشكلة اصلا كبيرة جوة مش ما اتعالجتش اللي هو ايه؟ مش حاطط اساس متين. الاصول والقواعد اللي عنده مغشوشة. فاحكم الاصل

125
00:40:34.050 --> 00:40:54.050
اسس بنيانه على تقوى من الله ورضوان خير. امن اسس بنيانه على شفا جرف هار فانهار به في نار جهنم خد بالك من المعنى ده بقى طيب السؤال اللي كنا واقفين عنده اللي هو ما هو الشرع الزي امر الله تعالى الا يدان الا به

126
00:40:54.050 --> 00:41:14.050
هي الحنيفية ملة ابراهيم عليه السلام اللي هو الاسلام بالمعنى العام. قال الله عز وجل شرع لكم من الدين ما وصى به نوحا. والزي اوحينا اليك وما وصينا به ابراهيم وموسى وعيسى ان اقيموا الدين ولا تتفرقوا فيه. يبقى ده الدين اللي ربنا شرعه لكل الانبياء

127
00:41:14.050 --> 00:41:34.050
وقال صلى الله عليه وسلم الانبياء اخوة لعلات بفتح العين. يعني اخوات للاب دينهم واحد واش امهاتهم مشات وشرائعهم شت. الشرائع شت. يبقى الدين بالمعنى ده اسمه الاسلام بالمعنى الايه

128
00:41:34.050 --> 00:41:54.050
وده اللي هنلاقي كل الانبياء بيقولوا حاجة اسمها ايه؟ امرت ان اكون من المسلمين. وآآ موسى عليه السلام يقول فعلى الله توكلوا ان كنتم مسلمين بقى من الايه؟ من الانبياء كله بيتكلم عن الاسلام بالمعنى العام. والاسلام بالمعنى الخاص. اللي هو بعسة محمد صلى الله عليه وسلم ورسالة محمد

129
00:41:54.050 --> 00:42:14.050
صلى الله عليه وسلم. اللي هو مش مجرد بقى الدين اللي هو الاصول المحكمة ديت. لأ ده الدين والايه؟ اللي هو التوحيد والشريعة. كمان. يبقى ده الذي يقبل من احد الا الا الذي لا امر الله عز وجل الا يدان الا به. الكلام ده مهم جدا ليه؟ خرج علينا

130
00:42:14.050 --> 00:42:34.050
واحد مسلا زي الدكتور سعد الدين الهلالي ده استاز في الفقه المقارن. طلع بكلام بيقول فيه ان مش كل مش اللي هيدخل الجنة مش المسلمين بس. اللي هيدخل الجنة مش المسلمين بس. النصراني

131
00:42:34.050 --> 00:42:54.050
اللي اعتقد في نصرانيته ده هيدخل الجنة واليهودي اللي هيعتقد فيه هيدخل الجنة الكلام ده في حد زاته ايه؟ ردة ان ده تكزيب للقرآن. ده تكزيب للقرآن. ربنا بيقول ومن يبتغ غير الاسلام دينا فليقبل منه. وفي الاخرة من الخاسرين

132
00:42:54.050 --> 00:43:14.050
لو هي على حد سعد الهلالي سهلة. اهو واحد مفتون وضال. لكن لما يبقى الامر ده بيتم ادارته عالميا عن طريق الامارات والدين الابراهيمي ترجم قواقع في حاجة اسمها البيت الابراهيمي اللي هو

133
00:43:14.050 --> 00:43:36.550
مسجد وكنيسة ومعبد او كنيس يهودي ويقولوا هيترجم له شق سياسي وهو مشروع متكامل بقى. والشق السياسي بتاعه الولايات المتحدة الابراهيمية واحنا مقطعين بعض ليه يا عم؟ طالما كله رايح الجنة؟ طب احنا ازاي بنقطع بعض ليه؟ ونحارب يهود ويهود يحاربونا ليه؟ ونفرهد بعض طب ما كله رايح الجنة

134
00:43:36.550 --> 00:43:51.800
خلاص بقى انت علشان كده الايديولوجيا خطيرة جدا هو لما تحب تعمل هتعمل نزام على الارض لازم تعمله فلسفة او تعمل له ايه فكر او ايديولوجيا تقومه. فالكلام ده خطير جدا. الكلام ده يا اخوانا

135
00:43:51.800 --> 00:44:11.000
مناقضة للاسلام من قال به خرج عن دائرة الاسلام وصار من اهل الردة. لا يمكن ان يقبله مسلم لا يمكن ان يقبله مسلم. يبقى تاني ما هو الشرع الزي امر الله تعالى الا يدان الا به

136
00:44:11.100 --> 00:44:31.100
هي الحنيفية ملة ابراهيم عليه السلام اللي هو الاسلام بالمعنى العام. قال الله تبارك وتعالى ان الدين عند الله الاسلام. وقال تعالى افغير دين الله يبغون وله اسلم من في السماوات والارض طوعا وكرها واليه يرجعون. وقال تعالى ومن يرغب عن ملة ابراهيم الا من سفه نفسه. وقال تعالى ومن يبتغي غير

137
00:44:31.100 --> 00:44:51.000
الاسلامي دين فلن يقبل منه في الاخرة من الخاسرين. لأ. دي بقى في الاسلام بالمعنى الايه ؟ الخاص. جزاك الله خيرا. وسياق الاية دي كده وسبب نزولها كده وسبب جزوزها كده. ومن يبتغي غير الاسلام دينا فلن يقبل منه وفي الاخرة من الخاسرين. وقال تعالى ام لهم شركاء شرعوا لهم من الدين ما لم يأذن به الله

138
00:44:51.150 --> 00:45:11.150
طيب الحديس اللي في مسلم قال صلى الله عليه وسلم حديس ابو هريرة والذي نفس محمد بيده. لا يسمع بي احد من هزه الامة. هزه الامة. النبي صلى الله عليه وسلم له امتين. امة الدعوة وامة الاجابة

139
00:45:11.150 --> 00:45:31.500
امة الدعوة تشمل مين؟ الانس والجن. الثقلين مش كده؟ يبقى لا لا يسمع به احد من هزه الايه اه الامة اي امة الايه؟ الدعوة. يهودي ولا نصراني. شراح الحديس يقولوا ايه؟ فمن كان من

140
00:45:31.500 --> 00:45:50.750
الكفر الاخرى من باب اولى. لان اليهود والنصارى هم عكتاب حتى. يبقى لا يسمع به احد من هزه امة يهودي ولا نصراني. سم يموت ولم يؤمن بالذي ارسلت به الا كان من اصحاب النار. قال النووي رحمه الله فيه نسخ الملل كلها

141
00:45:50.750 --> 00:46:07.550
رسالة نبينا محمد صلى الله عليه وسلم. ده بالنص وفي مفهومه بمفهوم المخالفة يعني دلالة على ان من لم تبلغه دعوة الاسلام فهو معذور وهزا جار على ما تقدم في الاصول انه لا حكم قبل ورود

142
00:46:07.550 --> 00:46:20.850
الشرع على الصحيح والله اعلم قوله صلى الله عليه وسلم لا يسمع باحد من هزه الامة يا اخوانا ده معناه من هو موجود في زمن النبي صلى الله عليه وسلم ومن بعده الى يوم القيامة كلهم يجب

143
00:46:20.850 --> 00:46:45.250
وعليهم الدخول في طاعته. وانما ذكر اليهودي والنصراني تنبيها على من سواهما. وزلك لان اليهود والنصارى لهم كتاب. فازا كان هزا شأنهم مع ان لهم كتابا فغيرهم ممن لا كتاب له اولى. طبعا المسلمون لم يجمعوا على كفر

144
00:46:45.250 --> 00:47:05.250
من لم يدخل الاسلام ممن بلغته الرسالة من المكلفين فحسب. بل اجمعوا ايضا على كفر من لم يكفر زلك الكافر. او فك في كفره. فهمنا بقى خطورة الدعوة اللي بيروج لها سعد الدين الهلالي. والدعوة اللي بتتبناها الان

145
00:47:05.250 --> 00:47:25.250
سميها بقى الادارة او الحضارة الغربية اللي بتصدرها لنا عن طريق الموكل ببس حضارتهم في المنطقة اللي هو الامارات اللي لها الشق الفلسفي او الفكري والديني ولها الشق السياسي والتطبيقي دي

146
00:47:25.250 --> 00:47:45.250
اشد حاجة فيها انها تخرج الناس من دين الاسلام. اللي يقر بس بالكلام ده. فاللي مش هيكفر الكافر او يشك في كفره الامراض نفسها معدية في الموضوع ده. جابوا وزير السعادة بتاعهم السعادة لا فاكر ولا مش عارف ايه. لما جاب بافتتاح اه معبد هندوسي

147
00:47:45.250 --> 00:48:05.250
فجايبين بقرة وفيه طقس عند الهندوس ان هم يقعدوا يهمسوا في اذن البقرة بامنياتهم عشان تتحقق رايح واقف في الطابور وهمس في اسد البقرة يعني نزام ايه؟ احنا ما عندناش مشكلة مع اي حاجة مش حتى البيت الابراهيمي. ده حتى الهند وعملوا معابد

148
00:48:05.250 --> 00:48:25.250
البوزيين وده اللي كان البرادعي بيقوله هنا في مصر في الفين وحداشر بعد سورة يناير ما كان يقول معبد لبوزة يا منى معبد لبوزة احمد بوزيين ايه المشكلة اللي معابد البوزيين؟ نعملها في مصر. يا اخوانا فكرة ان ترجع تاني نقول ايه الفرق بين حضارتنا والحضارة الغربية؟ القطب اللي في حياتنا. اهم حاجة عندنا

149
00:48:25.250 --> 00:48:35.250
تعظيم ربنا سبحانه وتعالى ربنا يبقى عندنا بوزة ما لوش مكان. لان ربنا هو اللي قال لنا ازاي نتعامل مع بوذا ومع النصارى مع كل حاجة. طب لو احنا هنحط القطب

150
00:48:35.250 --> 00:48:55.250
اكبر حرية الانسان وتضخم بقى الحريات والانا الى اخره ايه اللي يحصل له؟ خلاص يبقى نقبل بوزة ونقبل الهندوس ونبقى كل حاجة في الدنيا افهموا يا اخوانا النقطة ديت دي خطيرة جدا على فكرة دي خطيرة جدا. نقف هنا ونستكمل ان شاء الله الدرس القادم. سبحانك اللهم وبحمدك. اشهد ان لا

151
00:48:55.250 --> 00:49:00.600
لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك