﻿1
00:00:03.650 --> 00:00:23.650
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهدي لا هو فلا مضل له. ويضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمد

2
00:00:23.650 --> 00:00:43.650
محمدا عبده ورسوله. صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى. واحسن الهدي هدي بمحمد صلى الله عليه واله وسلم. وشر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة. كل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار

3
00:00:43.650 --> 00:01:03.650
ثم اما بعد. آآ ما زلنا مع متين سؤال وجواب في العقيدة. وصلنا السؤال رقم مائة واسنان. ما دليل الايمان باليوم الاخر. الركن الخامس من اركان الايمان الايمان باليوم الاخر. آآ قبل ان ندلف الى الادلة عايزين نعرف يعني

4
00:01:03.650 --> 00:01:23.650
اليوم الاخر. ايه معنى اليوم الاخر؟ اليوم الاخر له مرادان. يوم القيامة يعني اليوم الذي لا اخر له لتأخره عن ايام الدنيا. ما فيش ايام بعد منه. فبالتالي كده هو اليوم الايه؟ الاخر. وآآ

5
00:01:23.650 --> 00:01:43.650
آآ قيل كزلك ان اليوم آآ الاخر هو اليوم الذي لا منتهى له. اليوم نفسه ما لوش اخر. اليوم نفسه ما لوش اخر وده على اه احد الاقوال اللي بيخلي ان اليوم ده هيشمل ما بعد زلك. يبقى

6
00:01:43.650 --> 00:02:03.650
اليوم الاخر هو يوم القيامة ورد زكره في القرآن ويسمى اليوم الاخر لانه آآ كما قلنا لا اه اه اه ايام بعده من ايام اه الدنيا. وكزلك انه على احد الاقوال لا منتهى له. لا

7
00:02:03.650 --> 00:02:23.650
منتهى اله. اليوم الاخر ورد زكره في الكتاب العزيز باسماء كسيرة جدا جدا جدا. آآ يا ترى ايه الاسماء اللي وصل اللي وردت في زكر اليوم الاخر. منها يوم القيامة. وده لان فيه قيام الناس للحساب

8
00:02:23.650 --> 00:02:43.650
ولانه يقوم الناس فيه من قبورهم. ولقيام الاشهاد الذين يشهدون للرسل وعلى الامم. ولقيام العدل لا يظل يقيم العدل في هزا اليوم وهو الله سبحانه وتعالى يقيم العدل مطلقا لكن في هزا اليوم يوم القصاص اقامة العدل بين

9
00:02:43.650 --> 00:03:08.800
ونضع الموازين القسط ليوم القيامة. وكزلك يسمى اليوم الاخر كما قلنا لانه آآ فناء هزه العوالم كلها وانتهاء الحياة باكملها. وآآ لان اقبال هاي الاخرة وابتدائها. فاخر ايام هزه في اخر الايام هو آآ اليوم الاخر. وهو يوم واحد لا ثاني له

10
00:03:08.800 --> 00:03:28.800
البتة يوم الازفة يوم الازفة قال عز وجل وانزرهم يوم الازفة القلوب لدى الحناجر كاظم. ويوم الازفة المقصود به طبعا يوم القيامة ومأخوذة من ازفة يعني قرب. وسميت القيامة بالازفة لقربها

11
00:03:28.800 --> 00:03:48.800
جائز كل ات قريب. وهو يوم البعث كما قال عز وجل وقال الذين اوتوا العلم والايمان لقد لبثتم في كتاب الله الى يوم البعث. فهذا يوم البعث ولكنكم كنتم لا تعلمون. ويسمى يوم البعث لما يقع فيه من احياء الموتى واخراجه من قبورهم. وكذلك

12
00:03:48.800 --> 00:04:08.800
هو يسمى يوم التغابن. يوم يجمعكم ليوم التغابن يوم يجمعكم ليوم الجمع زلك يوم التغابن. ويسمى زلك لانه غبن فيه اهل الجنة اهل النار. غبنوهم يعني عملوا معهم صفقة واهل النار خسروا فيها. ايه الصفقة؟ هم ورثوا

13
00:04:08.800 --> 00:04:28.800
مقاعدهم التي كانت في الجنة. وورث اهل النار مقاعدة اهل الجنة التي كانت في النار. ما فيش انسان ما فينا الا وله مقعد. مقعد في الجنة مقعد في النار. وبحسب عملك بقى. فاللي هيدخل الجنة مقعده اللي في النار ده مين اللي هياخده؟ مين اللي هيرسه

14
00:04:28.800 --> 00:04:48.800
حارس اهل النار. طب ومقعد اللي في الايه؟ آآ مقعد اهل النار اللي في الجنة. مين يرثه اهل الجنة؟ كزلك يسمى يوم الطلاق يوم الطلاق بالتاء الطلاق. قال عز وجل لينذر يوم التلاقي يومهم بارزون لا يخفى على الله منهم شيء

15
00:04:48.800 --> 00:05:08.800
ذلك كما قال ابن عباس وقتادة يوم يلتقي اهل السماء واهل الارض. وقيل يلتقي العابدون والمعبودون وقيل يلتقي الخالق مخلوق قيل يلتقي الظالم والمظلوم وقيل يلتقي الاولون والاخرون على صعيد واحد. وقيل يلقى كل انسان عملا. ياه

16
00:05:08.800 --> 00:05:28.800
ده المعنى ده يهزك من جواك اوي. شف يوم التلاقي خد كل المعاني دي تاني. يلتقي الخالق والمخلوق. شف احنا بنعبد ربنا ما شفناش ربنا سبحانه وتعالى. يوم بقى يتلاقى الخالق والمخلوق سبحانه وتعالى ويتلاقى الزالم والمزلوم الزالم اللي في الدنيا بيزن ان ما حدش

17
00:05:28.800 --> 00:05:48.800
اه اه حاسبه او حد وافلت بما فعل من زلم لكن هناك يوم ترد فيه المزالم يوم الطلاق ويوم يلتقي العابدون والمعبودون. الناس اللي عبدت غير ربنا سبحانه وتعالى. اللي عبدوا الاوثان واللي عبدوا الاصنام واللي عبدوا الشمس والاقامة هيلتقوا يوم القيامة

18
00:05:48.800 --> 00:06:08.800
تنفعهم ولا مش تنفعهم ويسمى يوم التناد. قال عز وجل ويا قومي اني اخاف عليكم يوم التناد. وسمي بزلك لمناداة الناس بعضهم بعضا. طبعا النداءات وردت في القرآن بقى ونادى اصحاب الجنة اصحاب النار ونادى اصحاب الاعراف رجالا ونادى اصحاب النار اصحاب الجنة ونادوا يا ما لك ليقض علينا

19
00:06:08.800 --> 00:06:28.800
ربك نداءات كثيرة جدا يوم القيامة. ومنها النداءات بالسبور والنداءات بالالم والحسرة. ونسأل الله العافية والله. الله المستعان. وكزلك يوم التناد لان الملائكة تنادي اصحاب الجنة ان تلكم الجنة اورثتموها بما كنتم تعملون. وينادى حين يذبح الموت يا اهل الجنة

20
00:06:28.800 --> 00:06:48.800
بلا موت ويا اهل النار خلود لا موت. يسمى يوم الجمع. قال الله عز وجل لتنذر ام القرى ومن حولها وتنزر يوم الجمع لا ريب فيه انه يوم يجمع يجمع الله فيه الاولين والاخرين والانس والجن. واهل السماء واهل الارض. وقيل هو يوم يجمع الله بين كل عبد

21
00:06:48.800 --> 00:07:08.800
وعمله وقيل لانه يجمع فيه بين الظالم والمظلوم. وقيل لانه يجمع فيه بين كل نبي وامته. وقيل انه يجمع فيه بين ثواب اهل الطاعات وعقاب اهل المعاصي. ويسمى يوم الحساب. وقال موسى اني عذت بربي وربكم من كل متكبر لا يؤمن بيوم الحساب. وتتعجب

22
00:07:08.800 --> 00:07:18.800
يا اخي ان ان الناس اللي طالعين الجدد بقى اللي هم بيقولوا بايمان فرعون. وربنا بيقول لنا ان هو لا يؤمن بيوم الحساب. طب واللي لا يؤمن بيوم الحساب هيبقى مؤمن ازاي

23
00:07:18.800 --> 00:07:38.800
طبعا كفر فرعون المشتهر يعني. بس انت بتسمع بقى كلام ايه؟ غلاة وضلال الصوفية اللي بيقولوا الكلام ده. سمي يوم الحساب لان الباري سبحانه وتعالى يحاسب القاه على اعمالهم من احسان واساءة يعدد عليهم نعمه ثم يقابل البعض بالبعض سبحانه وتعالى سبحانه وتعالى. يعني عدد على العباد النعم وعدى عليهم

24
00:07:38.800 --> 00:07:58.800
عمله الحاسب الخلق سبحانه وتعالى. ويسمى الحق وما ادراك ما الحق. لانها تحق فيها الامور. ويجب فيها الجزاء على اعمال وقيل لانها احقت لكل عامل عمله. وقال انها احقت لكل قوم اعمالهم. وقيل سميت حقا لانها كانت من غير شك. وسميت بذلك لانها احقت

25
00:07:58.800 --> 00:08:18.800
ومن النار. ويسمى يوم الحسرة وانزلهم يوم الحسرة. اذ قضي الامر هم في غفلة ومؤمنون. لان فيه يتحسر الكافر على كفره. والظالم على ظلمه والمسيء على اساءته. ويوم الخلود ادخلوها بسلام زلك يوم الخلود. لانه لا انتهاء له. بل هو دائم ابدا. ويوم الخروج. يوم

26
00:08:18.800 --> 00:08:38.800
يسمعون الصيحة بالحق ذلك يوم الخروج. لخروج الناس من قبورهم للبعث. يوم الدين مالك يوم الدين. والدين بمعنى الجزاء فيوم الدين يعني يوم الحساب والجزاء للخلائق يدينهم باعمالهم يعني يحاسبهم باعمالهم. ان خيرا فخير وان شرا فشر. ويسمى يوم القيامة بالساعة

27
00:08:38.800 --> 00:08:58.800
ان الساعة اتية اكاد اخفيها لتجزى كل نفس بما تسعى. آآ تسمى القيام بذلك بالساعة يعني لانها تقوم في في اخر ساعات الدنيا او انها تقع بغتة وصارت علما. ويقال بعضهم سميت بزلك لانها بالنسبة الى كمال قدرته وجلاله كساعة واحدة. او من باب تسمية

28
00:08:58.800 --> 00:09:18.800
قل لي بلفظ البعض يجوز ان يراد بالساعة اول ساعة من الاخرة. وكزلك يقال عنها الصخة. فازا جاءت الصاخة يوم يفر المرء من اخيه وامه وابيه ابي والصاخة هي صيحة القيامة لانها تصخ الاذان تصمها. والطامة فازا جاءت الطامة الكبرى يوم تذكر الانسان

29
00:09:18.800 --> 00:09:38.800
الطم يعني الغالبة قولهم طم الشيء ازا علا وغلب ولما كانت تغلب كل شيء كان لها هزا الاسم حقيقة الطامة والغاشية هل اتاك حديث الغاشية سميت بزلك لانها تغشى كل شيء باهوالها. ويوم الفصل ان يوم الفصل كان ميقاتا. وسمي يوم الفصل بذلك لانه يوم عظم

30
00:09:38.800 --> 00:09:58.800
الله يفصل الله فيه بين الاولين والاخرين باعمالهم. ويوم الفتح قل يوم الفتح لا ينفع الذين كفروا ايمانهم ولا هم ينظرون. والفتح المراد به يوم والفصل بين المؤمنين واعدائهم. المقصود بالفتح الفصل في الخصومة. واستفتحوا وخاب كل جبار عنيد. وقيل كزلك فيه القارعة يسمى يوم

31
00:09:58.800 --> 00:10:18.800
القارعة ما القارعة وما ادراك ما القارعة؟ وسميت بذلك لانها تقرع القلوب باهوالها. والواقعة ازا وقعت الواقعة ليس لوقعة كازبة خافضة رافعة. يوم القيامة اللي هو يوم الواقعة ده تخفض وترفع. تخفض اقواما كانوا في الدنيا زوجاء وترك

32
00:10:18.800 --> 00:10:38.800
اقواما كانوا في الدنيا لا يأبه لهم. لكن عند الله عز وجل يوم القيامة الحساب مختلف. خافضة رافعة. فهزا من اسمائها وسميت بزلك لتحقق وقوعها لا محالة. وكزلك يقال عنها عن يوم القيامة يوم الوعيد ونفخ في الصور زلك يوم الوعيد

33
00:10:38.800 --> 00:10:58.800
عن علماء جمعوا اسماء يوم القيامة بعضهم اوصلها الى ثمانين اسما. زي الامام الغزالي وزي القرطبي رحمه الله. طب آآ ليه بقى او ايه الحكمة في السر في تعدد اسماء يوم القيامة؟ هزا تنويه بشأن هزا اليوم وتنبيه للعباد ليعظموه وآآ

34
00:10:58.800 --> 00:11:18.800
يدرك خطره وينتبه له. فايه كسرة الاسماء تدل على عظم شأنه وشدة هوله. وما يلقاه الناس فيه من الشدائد والاهوال كل اسم من هزه الاسماء يحمل معنى ينبئك وينزرك ويحزرك ويزكرك بهزا اليوم. ونسأل الله سبحانه وتعالى

35
00:11:18.800 --> 00:11:38.800
على آآ ان آآ يجعلنا من اهل السعادة في الدنيا والاخرة. وان يجعلنا من اهل الامن يوم القيامة يا رب برضو سؤال مهم. فايدة الايمان باليوم الاخر. انا عايز اقول لك ان ده من اهم اركان الايمان وكلها مهم. لكن

36
00:11:38.800 --> 00:12:08.800
عدم زكر هزا او الغفلة عن هزا الركن. توجب فساد القلب. فيه واحد عمل كتاب جميل هي رسالة رسالة آآ دكتوراة على ما اذكر اسمها الايمان باليوم الاخر واسره على الفرد والمجتمع. لواحد من جامعة

37
00:12:08.800 --> 00:12:28.800
ام درمان السودان. ازازة ماجستير في العقيدة بجامعة القرآن الكريم والعلوم الاسلامية بام درمان في السودان والله السودان دي يعني دمعة حارة على السودان وعلى ما ال اليه الحال باهل السودان

38
00:12:28.800 --> 00:12:48.800
عرب فرج كربهم واجعل لهم مخرجا واحقن دماءهم. واصرف عنهم هزا البلاء يا رب. آآ الكتاب ده يا اخواني كتاب آآ مجلد ضخم عدد صفحاته سبعمية اتنين وسبعين صفحة. كله بيتكلم في الموضوع ده. الايمان باليوم الاخر واسره على الفرد والمجتمع

39
00:12:48.800 --> 00:13:12.100
سبع من آآ خلال كلام ابن ابن تيمية رحمه الله في العقيدة الوسطية. بصراحة المؤلف هنا ابدع غاية الابداع. وبزل جهد كبير لو حد من اخواننا حابب يرجع عليه. فمن يعني آآ من الامور اللي توضح اهمية هزا الركن من اركان الايمان

40
00:13:12.100 --> 00:13:55.450
آآ  ان الايمان باليوم الاخر ركن من اركان الايمان لا يتم اسلام العبد وايمانه الا به. وانت هتشوف بقى كتير جدا في القرآن ايات بتثبت كفر اهل آآ مكة وغيرهم اللي كان احد مفردات كفؤهم ايه ؟ ان هم بيكزبوه بيوم الدين. ما سلككم في سقر قالوا لم نكن

41
00:13:55.450 --> 00:14:15.450
من المصلين ولم نك نطعم المسكين وكنا نخوض مع الخائضين وكنا نكزب بيوم الدين. كزلك من اهمية دراسة هزا الباب واهمية آآ آآ الاهتمام بهزا الركن. ان سعادة المرء معقودة على الايمان باليوم الاخر. ابن تيمية يقول

42
00:14:15.450 --> 00:14:35.450
وهزه هزه الاصول السلاسة والايمان بالله واليوم الاخر والعمل الصالح هي الموجبة للسعادة في كل ملة كما قال تعالى فان الذين امنوا والذين هادوا والنصارى والصابئين من امن بالله واليوم الاخر وعمل صالحا. شفت براعة ابن تيمية في الاستدلال؟ ان الذين امنوا

43
00:14:35.450 --> 00:14:55.450
والنصارى والصابئين من امن بالله واليوم الاخر وعمل صالحا. تلات حاجات فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون طبعا بقى يجي واحد يستدل بالاية ديت على ان اليهود والنصارى والصابئين داخلين الجنة. ويتجاهل التلات شروط امان بالله واليوم الاخر

44
00:14:55.450 --> 00:15:15.450
وعمل صالحا. فهل اللي هيقول عزير ابن الله يبقى امن بالله؟ هل يبقى آآ اللي بيقول ان الجنة ما فيهاش نعيم حسي يبقى امن بها يوم الاخر اللي اشرك بالله وعبد الصليب وكفر الكفريات دي كلها. يبقى اسمه عمل صالحا؟ انت بتتعجب والله العزيم. ومن المعضلات شرح الواضحات

45
00:15:15.450 --> 00:15:35.450
كزلك من اهمية هزا الركن ان الحق سبحانه وتعالى دائما يؤكد على مسألة البعس والقيامة والحساب والجزاء والقرآن مليء بهذه الاخبار. ان قائل ابن تيمية رحمه الله يقول وهكزا القرآن فانه قرر ما في الكتب المتقدمة من الخبر عن الله وعن

46
00:15:35.450 --> 00:15:55.450
ومن الاخر وزاد زلك بيانا وتفصيلا وبين الادلة والبراهين على زلك. كزلك النبي صلى الله عليه وسلم قد بين وفصل عن اخبار اليوم الاخر اكمل مما جاء به سائر الانبياء. يقول آآ ابن تيمية رحمه الله فان مما جاء به محمد صلى الله عليه وسلم

47
00:15:55.450 --> 00:16:15.450
من اسماء الله وصفات وصف اليوم الاخر اكمل مما جاء به سائر الانبياء. الايمان باليوم الاخر هذا من مشتركات الكتب السماوية النصوص السابقة تدل على اشتراك الملل في الايمان باليوم الاخر. فهزا يدل على عزيم قدره. كزلك

48
00:16:15.450 --> 00:16:35.450
الايمان باليوم الاخر آآ جسمه الله عز وجل لنا وصوره لنا في القرآن كانا نعيش امامه كانا نعيش امامه. وكذلك النبي صلى الله عليه وسلم كان يحدث اصحابه عن اليوم الاخر كأنهم رأي عين

49
00:16:35.450 --> 00:16:55.450
وكان لهذا اليوم العظيم لما بيحكى بهذه الطريقة اثر كبير على النفوس وعلى السلوك وده اللي احنا عايزين بقى ده ندلف اليه. ايه هو بقى اثر الايمان باليوم الاخر؟ على

50
00:16:55.450 --> 00:17:15.450
اه الانسان اولا الاسر على الانسان المسلم من الناحية التعبدية الايمان باليوم الاخر يدعو للاخلاص فانه لا ينجي الى الاخلاص. لله سبحانه وتعالى. لان من علم انه موقوف بين يدي الله ومسؤول ومحاسب

51
00:17:15.450 --> 00:17:35.450
فلا ليس له الا ان يخلص حتى يتخلص. كزلك في التعبد يسمر الرغبة في الاخرة وايثارها على الدنيا الايمان باليوم الاخر يثمر الخوف من الله. وينبت في القلب محبة الله عز وجل والرجاء ما عنده

52
00:17:35.450 --> 00:17:55.450
لانك عارف ان الاخرة فيها جنة فيها نعيم لمن اطاعه. كزلك يوجب حفظ الجوارح والاعضاء عن المحرمات. ويورث مراقبة الله جل وعلا. ويكون سببا لصلاح القلب. ويوجد تعزيز التقوى في نفس المسلم

53
00:17:55.450 --> 00:18:15.450
الايمان باليوم الاخر له اسر من الناحية النفسية. ان العبد نفسيته كده وقلبه يقبل الحق ولا يرده طالما مؤمن بان في يوم اخر ده هيعينه على قبول الحق وعدم رده

54
00:18:15.450 --> 00:18:35.450
اللي بيجعل الانسان يستكبر ويرد الحق انه بيغفل على انه هيقف ربنا سبحانه وتعالى يوم القيامة. كزلك اطمئنانك النفسي بعدم الخوف من المستقبل لان الانسان بيشعر بالحزن لانه خايف من المستقبل اللي هو المستقبل اللي ايه؟ آآ

55
00:18:35.450 --> 00:18:55.450
الدنيوي اللي منوط بالاسباب والمسببات وغيرها. فازا كان الانسان آآ امن باليوم الاخر وعلم ان كل ما هو ات اطمأن قلبه جعل همه في الاخرة. وعلم ان الدنيا دار ممر وليست مقر فاطمئن ولم

56
00:18:55.450 --> 00:19:15.450
عد قلقا ولا خائفا على مستقبلي في الدنيا. طب في الاخرة لو انت مش عارف ان الاخرة فيها آآ جنة هيصيبك تلفازة حتى يطير عقلك. لكن شعورك عارف ان الجنة فين؟ الاخرة فيها جنة. حساب لاهل التقوى ونار عقاب لاهل الفسق والفجور. ده بيخلي الانسان

57
00:19:15.450 --> 00:19:25.450
ان كان على عمل صالح يسبت وايه؟ ويطمئن. كذلك الاستقامة على شرع الله. ايه اللي يثبتك في وسط الفتن؟ ايه اللي يخليك تقوم بمقتضى الامر والنهي؟ في حال غربة الدين

58
00:19:25.450 --> 00:19:45.450
الايمان باليوم الاخر. توجب تعلق القلب بالله وحده سبحانه وتعالى. كزلك توجب تماسك المسلم واه قوة نفسيته وامتناعه من الانهيار. توجب الرضا بكل ما يجزي من المقادير. صمود الجوارح امام الرغبات النفسية

59
00:19:45.450 --> 00:20:05.450
طيب ايه بقى اسر الفرض الامام باليوم الاخر على الفرض من الناحية السلوكية؟ البعد عن سيء الاخلاق. يورث المحبة والتود بين المسلمين يمنع الظلم. يربي المؤمن على تخطي المواقف الصعبة. يربي المؤمن على بزل نفسه رخيصة لله. يغرس في نفس المؤمن

60
00:20:05.450 --> 00:20:25.450
اقدام السعي نحو ابواب البر والخير. يورث علو الهمة في الطاعات ويورث محاسبة النفس ويحمل على التقوى. آآ التوبة الله عز وجل. يبقى اليوم الاخر له دور فعال في بناء الاخلاق الفاضلة. القضاء على الاخلاق السيئة. الايمان باليوم الاخر

61
00:20:25.450 --> 00:20:45.450
وزهد في الدنيا ويرغب في الاخرة. يورس التقوى ويحض على التوبة. يعين الانسان على مقاومة رغباته وشهواته وكزلك له انعكاس على المجتمع فان كان افراد المجتمع بهزه الهيئة فسيسمر زلك اثرا ايجابيا على المجتمع كله

62
00:20:45.450 --> 00:21:05.450
سواء بقى في الجانب التعبدي في الجانب النفسي في الجانب السلوكي. آآ برضو عايزين نقول ان هزا الباب اللي هو الايمان باليوم في الاخر دخله انحرافات. سواء بقى في الملل الاخرى احنا قلنا ان هو ده مشترك ما بين المسلمين وبين غيرهم. فهناك انحرافات في الايمان باليوم الاخر

63
00:21:05.450 --> 00:21:25.450
اخر عيد النصارى وعند اليهود ومن باب اولى عند غيرهم من اصحاب الديانات الاخرى. كزلك وقع انحرافات في الايمان باليوم في الاخر جوة دائرة اهل الاسلام. في الفرق المبتدعة الفرق النارية. فمسلا الانحرافات اللي عند من كزبوا عزاب القبر

64
00:21:25.450 --> 00:21:45.450
بدأ الفرق اللي كسبت على الزمالك معنا بالتفصيل يعني. كزبوا عزاب القبر. والفرق اللي قالوا ان نعيم الجنة ده نعيم آآ معنوي مش حسي واللي قاله بفناء النار واللي قاله بفناء الجنة وكلها اقوال من كرة داخل آآ الفرق الاسلامية. كزلك

65
00:21:45.450 --> 00:22:15.450
من آآ آآ اهمية آآ هزا آآ الموضوع آآ بانه احد مفردات الخطاب الدعوي احد الخطاب الدعوي اللي بيلزم حتى آآ تحرك به قلب الغافل او الساهي او المعرض فيلزم وانت تستعمل هزا الخطاب ان تكون على معتقد آآ صحيح ومنهج آآ قويم في هزا الباب. نبدأ بقى

66
00:22:15.450 --> 00:22:35.450
في قراءة الكلام بيقول ما دليل الايمان باليوم الاخر؟ ودي مسألة هل الايمان باليوم الاخر ادلة سمعية فقط؟ ولا ادلة سمعية وعقلية وفطرية كمان. هو في الحقيقة ادلة الايمان باليوم الاخر ادلة سمعية وادلة عقلية وادلة فطرية. بس اه اه ليه

67
00:22:35.450 --> 00:22:55.450
يعني اه والمسألة ديت برضه مسألة وقع فيها الكلام. كتير من اصحاب الفرق زي المعتاه زي اه المعتزلة وزي المتكلمين بيقصروا ادلة اسبات اليوم الاخر على السمعيات فقط. على السمعيات اه فقط. لكن بلا شك

68
00:22:55.450 --> 00:23:15.450
ان العقل يدل على انه لابد ان يكون هناك يوم اخر. العقل يدل على انه لابد ان يكون هناك يوم اخر ليه؟ لانه في هزه الدنيا لم يقع الفصل الكامل في كل النزاعات. ولم يقع اعطاء الحقوق لاهلها في كل الاحوال. طب الناس بقى

69
00:23:15.450 --> 00:23:35.450
فيها حقوق دي تعمل ايه بقى؟ الناس بقى لها حقوق ديت والله سبحانه وتعالى حكم عدل. فالعقل يوجب ان يكون او يدل على انه يكون هناك يوم اخر يجازى فيه الناس باعمالهم. كزلك الادلة السمعية. الادلة السمعية. اللي

70
00:23:35.450 --> 00:23:55.450
اللي هي ملأت اللي هي ادلة بقى للوحي الكتاب والسنة. وكزلك الفطرة. الانسان مفطور على المعنى ده. مفطور على ان له خالق واله وانه سيرجع اليه يوما ما وانه سيرجع اليه يوما ما. ما معنى الايمان باليوم الاخر؟ ايه معنى الايمان؟ بيقول

71
00:23:55.450 --> 00:24:25.450
عايز احقق الايمان باليوم الاخر. ايه معنى الايمان باليوم الاخر؟ معنى الايمان باليوم الاخر هو الاعتقاد الجازم بعدة امور اولا القيامة الصغرى القيامة الكبرى آآ قل واحدة من دي تحت منها فروقة. يبقى القيامة الصغرى والقيامة الكبرى والجنة والنار

72
00:24:25.450 --> 00:24:45.450
بمعنى ايه؟ ايه هي القيم الصغرى؟ زي ما ابن تيمية بيقولوا ابن القيم القيمة الصغرى هي الموت الايمان باليوم الاخر هيشمل الايمان بسكرات ما ما قبله اللي هو سكرات الموت والموت وآآ

73
00:24:45.450 --> 00:25:05.450
ما بعد الموت من ايه؟ من البرزخ. دي قيام الايه؟ الصغرى. وبعدين انت تؤمن بالقيامة؟ الكبرى بتؤمن بالبرزخ يعني بما فيه من حساب وعزاب ونعيم وغير زلك مما فيه مسائل الايمان بالقبر. والايمان بالقيامة الكبرى اللي هو يوم القيامة. ودي بقى فيها

74
00:25:05.450 --> 00:25:25.450
لها اشارات صغرى واشراط كبرى. اللي هي قبل وقوع يوم القيامة. سم ازا وقع يوم القيامة تفاصيل بقى الايمان بيوم القيامة وما فيه من البعس والنشور والنفخ في الصور والحشر وصفته والموقف واهوال يوم القيامة والعرض

75
00:25:25.450 --> 00:25:45.450
الله عز وجل والصحف تطاير الصحف والحساب والجزاء واقتصاص المزالم بين الخلق والميزان والحشر الى دار القرار الصراط والورود واصحاب الاعراف والحوض والمورود والكوسر وغير زلك. الامر اللي بعد كده الايمان بالجنة والنار. وتحتها فصول بقى

76
00:25:45.450 --> 00:26:05.450
هما مخلوقتان الان وانهما لا تفنيان ولا تبيدان. وتفاصيل بقى مسائل الايمان باهل بالجنة والايمان وما فيه والايمان بالنار والايمان بما فيها. الايمان الجازم بكل هزه الاشياء يسمى الايمان بالايه؟ الايمان باليوم الاخر. يبقى

77
00:26:05.450 --> 00:26:25.450
الايمان باليوم الاخر هيشمل الايمان بالموت. هنسميها بقى القيامة الصغرى اللي بتبدأ من اول الاحتضار وسكرات الموت وبعد كده الموت والوفاة وبعد كده مرحلة البرزخ وما فيه من سؤال وما فيه من عزاب ونعيم سم ما الايمان بالقيمة الكبرى

78
00:26:25.450 --> 00:26:45.450
وباقي اشراط الساعة الصغرى اشراط الساعة الكبرى. وما في يوم القيامة من تفاصيل زكرناه. والايمان بالجنة والنار وما فيهما من مسائل وتفاصيل بيقول هنا بقى مادة مادة دليل الايمان باليوم الاخر. قال الله تعالى ان الذين لا يرجون لقاءنا ورضوا بالحياة الدنيا واطمئنوا بها

79
00:26:45.450 --> 00:27:05.450
والذين هم عن اياتنا غافلون اولئك مأواهم النار بما كانوا يكسبون. لا يرجون لقاءنا ورضوا بالحياة الدنيا الوصف ده بتاع الكفار. بس كل واحد فينا يسأل نفسه بقى. انا في قد ايه من الوصف السيء ده؟ تاني

80
00:27:05.450 --> 00:27:26.500
ان الذين لا يرجون لقاءنا ورضوا بالحياة الدنيا واطمئنوا بها. والذين هم عن اياتنا غافلون. دي ده احب اولئك مأواهم النار بما كانوا يكسبون. ده ورد في الكفار تونس بس ربنا اللي بيعذب الكفار بيعذبهم على الاوصاف. كل واحد فينا يقول انا في اوصاف قد ايه من ديت. يعني انت هل ترجو لقاء ربك

81
00:27:26.500 --> 00:27:46.500
طب انت بتعد للقاء ده عدة؟ طب انت فعلا بتفكر في اليوم الاخر ولا انت غافل عنه؟ طيب وراضوا بالحياة دي هل احنا فعلا ممن رضوا بالحياة الدنيا ربنا اه اه عاتب الصحابة ولامهم زكر زلك في سورة الابراء

82
00:27:46.500 --> 00:28:06.500
قال عز وجل يا ايها الذين امنوا في عشان غزوة تبوك ما لكم اذا قيل لكم انفروا في سبيل الله استاقلتم الى الارض؟ ارضيتم بالحياة الدنيا من فما متاع الحياة الدنيا في الاخرة الاخرة؟ فكل واحد فينا يسأل نفسه انت رضيت بالدنيا عن الاخرة؟ يعني رضيت ان انت تكدح طيب

83
00:28:06.500 --> 00:28:26.500
طيلة اليوم كدح البهائم. فاسناء هزا اليوم واسناء هزا الكدح والعمل الانسحاق الكامل في زل بقى الطغيان المادي اللي احنا بنعيشه وبيفوت منك الصلوات ما هو ده آآ رضيت بالشغل

84
00:28:26.500 --> 00:28:46.500
وضيعت صلوات. رديت وانت في العمل ده بوقوع مخالفات كتير. مخالفات بقى في النزر وفي السمع وفي اللسان مخالفات في اكل المال الحرام في اكل الربا في اكل الاموال بالباطل وغيرها مخالفات بقى في الظلم والبغي والعدوان

85
00:28:46.500 --> 00:29:06.500
وان على الناس وهل انت رضيت بالدنيا كده؟ رضيت بالدنيا انك تشبع فيها رغباتك وشهواتك حتى لو كانت بالمحرمات؟ رضيت بالدنيا واطمأنت فيها تماما وناسي انك هتقابل ربنا ولا لأ ؟ ورضوا بالحياة الدنيا واطمئنوا بها والزين هم عن اياتنا غافلون. مقدار التزكر

86
00:29:06.500 --> 00:29:26.500
غفلة في حياتنا قد ايه؟ مقدار تزكرنا لايات ربنا سبحانه وتعالى سواء بقى الايات الشرعية الايات الافاقية اللي في النفس وفي الكون الايات المختلفة لربنا سبحانه وتعالى. احنا مدى تزكرنا لها قد ايه؟ ومدى غفلتنا عنها قد ايه؟ الله المستعان

87
00:29:26.500 --> 00:29:46.500
بيقول انما توعدون لصادق. وان الدين لواقع. الجزاء لازم يقع. انما توعدون لصادق وان الدين لواقع وقال تعالى ان الساعة اتية لا ريب فيها. الى غير ذلك من الايات. ما معنى الايمان باليوم الاخر؟ وما الذي يدخل فيه

88
00:29:46.500 --> 00:30:06.850
معناه التصديق الجازم باتيانه لا محالة والعمل بموجب زلك موجب بالفتح يعني نتيجة كده نتيجة الايمان الجازم بانه قاتل لا محالة. انك تعمل به. ويدخل في زلك يدخل في الايمان الجازم باليوم الاخر. الايمان باشراط

89
00:30:06.850 --> 00:30:26.850
ساعة واماراتها التي تكون قبلها لا محالة. وبالموت وما بعده من فتنة القبر وعذابه ونعيمه. وبالنفخ في الصور وخروج الخلائق من القبور وما موقف القيامة وموقف القيامة من الاهوال والافزاع وتفاصيل المحشر ونشر الصحف ووضع الموازين وبالصراط والحوض والشفاعة وغيرهم

90
00:30:26.850 --> 00:30:46.850
بها وبالجنة ونعيمها الزي اعلاه النزر الى والله عز وجل. نسأل الله عز وجل ان يرزقنا لذة النظر الى وجهه الكريم. ونؤمن ستار وعزابها الزي اشده حجبهم عن ربهم عز وجل. كلا انهم عن ربهم يومئذ لمحجوبون. يقول السؤال هل يعلم احد

91
00:30:46.850 --> 00:31:06.850
احد متى تكون الساعة؟ مجيء الساعة من مفاتح الغيب التي استأثر الله تعالى بعلمها. قال عز وجل ان الله عنده علم الساعة. وينزل الغيث ويعلم ما في الارحام. وما تدري نفس ماذا تكسب غدا. وما تدري نفس

92
00:31:06.850 --> 00:31:36.850
اي ارض تموت. وقال تعالى يسألونك عن الساعة ايام مرساها. قل انما علمها عند ربي لا يجليها لوقتها الا هو. ثقلت في السماوات والارض. لا تأتيكم الا بغتة يسألون عن الساعة اي ان مرساها. آآ متى تقع الساعة

93
00:31:36.850 --> 00:32:06.850
ليعلم هزا الله سبحانه وتعالى. مين غير ربنا؟ ما فيش. ان الساعة اتية اخفيها. لتجزى كل نفس بما تسعى. اه فكرة ان انت انت عارف تفسير الاية ان الساعة اتية اكاد اخفيها يعني ايه؟ عارف تفسير الاكاد اخفيها يعني ايه؟ كما يقول المفسرون

94
00:32:06.850 --> 00:32:26.850
مازن يقول اكاد اخفيه عن نفسي. سبحانه وتعالى. ان الساعة اتية اكاد اخفيه. يعني اكاد اخفيه الناس سبحانه وتعالى. ان الساعة اتية اكاد اخفيها. لتجزى كل نفس بما تسعى. يسألونك عن الساعة ايانا

95
00:32:26.850 --> 00:32:46.850
مرساها فيما انت من زكراها وفيها قراءتين فيما وتقف انت من زكراها. يبقى الخطاب لمين؟ النبي صلى الله عليه وسلم. يبقى انت من شروط الساعة. من اشراط الساعة بعثة النبي صلى الله عليه وسلم. والمعنى التاني اللي هو المعنى الزاهر

96
00:32:46.850 --> 00:33:06.850
عن الساعة اياما ايان مرساها فيما انت من انت ما لك وزكرها. ما عندكش خبر الايه؟ وقوعها. ما عندكش خبر وقوع السعادة لا يعلمها الا الله سبحانه وتعالى. الى ربك منتهاها. في بقى انت من زكرها الى ربك منتهاها. يعني ينتهي علم الساعة الى الله سبحانه وتعالى

97
00:33:06.850 --> 00:33:16.850
يبقى اللي هيدرس الحاجات دي كويس كده ويعرفها ويفهمها. كل ما يقرا خبر في الجرايد بقى ان فيه واحد طالع يقول ايام هتقوم يوم الحد الجاي. يبقى يعرف انه ايه؟ من غير ما يقرا التفاصيل بقى

98
00:33:16.850 --> 00:33:36.850
يبقى ده كلام ايه؟ كزب بلا شك ينفع تدخل تقرا الخبر؟ اصل لسه قال الكلام ده والله من اسبوع واحد برضو طالع كده يقول ايه طيب ولما قال جبريل للنبي صلى الله عليه وسلم فاخبرني عن الساعة في الحديس الطويل والحديس ايه

99
00:33:36.850 --> 00:33:56.850
آآ جبريل لما جاء يسأل النبي صلى الله عليه وسلم عن الاسلام والايمان والاحسان حتى يعلم الصحابة جاء آآ هزا جبريل جاء يعلمهم دينكم يبقى ايه؟ النبي صلى الله عليه وسلم جبريل بيسأله اخبرني عن الساعة؟ قال ما المسئول عنها؟ باعلم من السائل

100
00:33:56.850 --> 00:34:16.850
ولكن آآ فقال فاخبرني عن امارتها. قال فيه امارات الصعبة اللي هو ايه؟ ان تلد الامة ربتها وان ترى الحفاة العراة الشاة. آآ هو رعاة الشاي يتطاول في المنيا. وزكر الزاد في رواية في خمس لا يعلمهن الا الله. ثم تلى قوله عز وجل ان الله يعد عليهم الساعة وينزل الغيث ويعلم ما

101
00:34:16.850 --> 00:34:46.850
الارحام. ما مثال امارات الساعة من الكتاب؟ امارات السعي يعني ايه؟ امارات السعي يعني ويعني علامات الساعة. القمرات هنا معناها الايه؟ العلامات. ودي بتنقسم لقسمين. قمرات صغرى وقمرات كبرى وهي العلامات التي تسبق يوم القيامة وتدل على قدومها

102
00:34:46.850 --> 00:35:06.850
يقول الحليمي رحمه الله اما انتهاء الحياة الاولى فان لها مقدمات تسمى اشراط الساعة وهي اعلامها ويقول البيهقي رحمه الله في تحديد المراد من الاشراط اي ما يتقدمها من العلامات الدالة على قرب حينها. ويقول الحافظ ابن

103
00:35:06.850 --> 00:35:26.850
حجر المراد من اشراف العلامات التي يعقبها قيام الساعة. طيب العلامات دي قلنا بتنقسم الى علامات صغرى وعلامات كبرى والعلامات الصغرى ديت في منها علامات صغرى آآ وقعت ولا تتكرر كبعسة النبي صلى الله عليه وسلم وموت

104
00:35:26.850 --> 00:35:46.850
صلى الله عليه وسلم وانشقاق القمر والنار التي اضاءت اعناق الابل في بصره نار من الحجاز تضيء لها اعناق الابل ببصرى القصة دي فين في الشام؟ مدينة في الشام في سوريا. نار زهرت في منتصف القرن السابع. سنة

105
00:35:46.850 --> 00:36:06.850
مية اربعة وخمسين ابن كسير رحمه الله اتكلم عن النرد في البداية والنهاية. والامام النووي كزلك قال خرجت في زماننا نار بالمدينة سنة اربع وخمسين وستمائة. وكانت نارا عظيمة جدا من جنب المدينة الشرق وراء الحرة. الحرة. تواترا

106
00:36:06.850 --> 00:36:26.850
العلم بها عند جميع الشام وسائر البلدان. واخبرني من حضرها من اهل المدينة. ونقل ابن كسير ان غير واحد من الاعرابي ممن كان بحاضرة بصرى شاهدوا اعناق الابل اي ليلا. في ضوء هذه المرة التي ظهرت من ارض الحجاز. وكزلك منها من من هزه العلامات التي وقعت ولم ولا تتكرر. فتح

107
00:36:26.850 --> 00:36:46.850
بيت المقدس كما في الحديس اعدد ستا بين يدي الساعة ومنها فتح بيت المقدس. واحنا عندنا ان هو ان شاء الله لابد انه يفتح مرة اخرى اخرى في احاديث النبي صلى الله عليه وسلم وفي كلامي عن النبي صلى الله عليه وسلم عن ملاحم اخر الزمان. وفتح في المرة الاولى هزه الامة المسلمة سنة

108
00:36:46.850 --> 00:37:06.850
هجرية في عهد عمر ابن الخطاب رضي الله عنه وارضاه. وزهب عمر بنفسه وصالح اهل بيت المقدس وفتحا وطهرها مما كان فيها من شرك وبنى بها المسجد في قبلة بيت المقدس. منها طاعون عمواس

109
00:37:06.850 --> 00:37:26.850
في الحديس قعدة ستا بين يدي الساعة ومنها سم زكر موتان يأخز فيكم كقعاص الغنم والموتان هو الموت الشديد الوباء الشديد المميت. وده انتشر طعام آآ طاعون عمواس في آآ ارض الشام. وآآ للاسف

110
00:37:26.850 --> 00:37:46.850
للاسف مات فيه خلق كثير من الصحابة بلغ عدد من مات فيه من المسلمين خمسة وعشرين الف. وممن مات في هزا الطاعون ابو عبيدة رضي الله عنه وارضاه معاذ بن جبل رضي الله عنه وارضاه. وده كان سنة تمنتاشر هجرية. ومنها

111
00:37:46.850 --> 00:38:06.850
الجزية والخراج. كما في الحديس ازا منعت العراق درهمها وقفيزها ومنعت الشام مدها ودينارها ومنعت مصر ارداها ودينارها وعدتم من حيث بدأتم وعدتم من حيث بدأتم. وهكزا. فيه علامات وقعت وهي مستمرة. من علامات الايه؟ الصغرى

112
00:38:06.850 --> 00:38:36.850
زي بقى ايه آآ الفتوحات اللي فتحت للمسلمين؟ كهلة كسرى وآآ قيصر وغيرها وما زالت الفتوحات دي مستمرة الى قيام الساعة لحديث النبي لقوله صلى الله عليه وسلم يغنى هزا الامر ما بلغ الليل والنهار. ولا يترك الله بيت مدد ولا وبر الا ادخله الله هزا الدين بعز عز او بزل زليل. وقال النبي صلى الله عليه وسلم مدينة هرقل تفطر

113
00:38:36.850 --> 00:38:56.850
اولا يعني القسطنطينية في الحديس لما سئل اي المدنيين تفتح اولا قال القسطنطينية او رومية قال مدينة هرقل تفتح اولا هي القسطنطينية وما زلنا منتظرين فتح ايه؟ رومية. اه منها كزلك خروج دجالين وادعاء للنبوة. ودي حصل وما زالت

114
00:38:56.850 --> 00:39:16.850
قابل العصور. ظهور الفتن يعني بين يدي الساعة ان تكسر الايه؟ الفتن. وكلما زهرت فتنة قال المؤمن هزه مهلكة في ثم تنكشف ويظهر غيرها وهكزا. ومنها توسيد الامر لغير اهله. ومنها اتباع السنن الماضية لتتبعن سنن

115
00:39:16.850 --> 00:39:36.850
كان قبلكم ومنها ولادة الامة ربطها وتطاول حفاة الرعاة في البنيان. ومنها تداعي الامم على الامة المسلمة ومنها ضياع الامانة وقبض العلم وظهور الجهل. وانتشار الزنا وانتشار الربا. وغيرها. دي علامات اه

116
00:39:36.850 --> 00:39:56.850
آآ وقعت وما زالت متكررة. ومنها علامات لم تقع بعد. كل دي علامات صغرى لم تقع بعد. زي ايه؟ عودة جزيرة العرب انهارا. شف بقى انتم الناس اللي بيعملوا على النت دلوقتي آآ صورة الجبال اللي في مكة وهي خضراء. ويقول لك هي دي بقى ايه

117
00:39:56.850 --> 00:40:16.850
تدل على قرب هزه العلامات بقى ان تعود جزيرة العرب جنات وانهار. وفي بعض الابحاس الجيولوجية اللي بتقول ان كان فعلا في الاماكن دي في العصور السابقة كان ولكنها انتهى. ومنها انتفاخ الاهلة. عن ابن مسعود قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من اقتراب الساعة انتفاخ الاهل

118
00:40:16.850 --> 00:40:40.050
ومنها تكليم السباع والجماد للانس. كما في الحديس آآ حديس سعيد الخدري لما قال آآ وعجب زئب يتكلم فاخبر بزلك النبي صلى الله عليه وسلم فقال الرسول صلى الله عليه وسلم والزي نفسي بيده لا تقوم الساعة حتى يكلم السباع الانس ويكلم الرجل

119
00:40:40.050 --> 00:41:00.050
صوته وشراك نعله. الحاجات دي تكلمه ويخبره فاخز بما احدث اهله بعده. ومنها انحسار الفرات عن جبل من زهب ومنها اخراج الارض كنوزها المخبوءة ومنها خروج المهدي رحمه الله آآ رضي الله عنه. وغير زلك. طيب العلامات

120
00:41:00.050 --> 00:41:23.950
الكبرى او الاشراط الكبرى. ودي بقى اللي بتكون مرتبط بها او بنهايتها قيام الساعة. فازا زهرت هزه العلامات الكبرى كانت الساعة على اثرها قال صلى الله عليه وسلم انها لن تقوم اي الساعة حتى تروا قبلها عشر ايات. الدخان والدجال والدابة وطلوع الشمس من مغربها

121
00:41:23.950 --> 00:41:43.950
نزول عيسى ابن مريم ويأجوج ومأجوج وسلاسة خسوف خسف بالمشرق وخسف بالمغرب وخسف بجزيرة العرب واخر زلك نار تطرق الناس الى محشرهم. على فكرة الركن ده آآ اسئلته كتير هياخد معنا لحد السؤال مية تسعة وتلاتين. يعني تقريبا هياخد سبعة

122
00:41:43.950 --> 00:41:53.950
او تلاتين سؤال من متين يعني قرابة عشرين في المية. فاحنا مكملين مع بعض فيه شوية كده. هناخد ان شاء الله عند السؤال ده اللي هو مية وخمسة اللي هو ما مسال قمرات الساعة من الكتاب

123
00:41:53.950 --> 00:42:09.650
ونكمل عليها ان شاء الله. انتفاخ الاهلة يعني انك تشوف الهلال يوم واحد كانه بتاع يوم اربعة كبير تنتفخ الاهلي. سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

124
00:42:09.900 --> 00:42:11.300
