﻿1
00:00:04.200 --> 00:00:24.200
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهدي لله فلا مضل له. ويضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمد

2
00:00:24.200 --> 00:00:44.200
محمدا عبده ورسوله صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى احسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه واله وسلم. وشر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة. وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة

3
00:00:44.200 --> 00:01:04.200
ليلة في النار ثم اما بعد. ما زلنا مع كتاب متين سؤال وجواب في العقيدة او اعلام السنة المنشورة. في اعتقاد الطائفة المنصورة ليه الحافز اه اه احمد حكمي رحمه الله. حصلنا للسؤال اه رقم مية وخمسة. ما مثال امارات

4
00:01:04.200 --> 00:01:24.200
احنا كده دلوقتي في الركن بتاع الايمان باليوم الاخر. فبيقول ما مثال امارات الساعة من الكتاب اي من القرآن الكريم؟ آآ الاجابة بيقول مثل قوله تعالى هل ينظرون الا ان تأتيهم الملائكة او يأتي ربك او يأتي ربك او يأتي بعض ايات ربك

5
00:01:24.200 --> 00:01:44.200
يوم يأتي بعض ايات ربك لا ينفع نفسا ايمانها. لم تكن امنت من قبل او كسبت في ايمانها خيرا. يبقى يوم ياتي بعض ايات ربك اللي هي الايات هنا اللي هي العلامات وامارات الساعة. اللي وقوعها هيرفع التكليف. لا ينفع نفسا ايمانها

6
00:01:44.200 --> 00:02:04.200
لم تكن آمنت من قبل او كسبت في ايمانها خيرا. زي خروج الشمس من مغربها. والاية دي لو زهرت التوبة مقبولة ومفتوح وباب التوبة مفتوح. والتوبة مقبولة لحتى تطلع الشمس من مغربها. اية من ايات الله بقى

7
00:02:04.200 --> 00:02:24.200
لا لا ينفع نفسا ايمانها لم تكن امنت من قبل او كسوت في ايمانها خيرا. وقوله تعالى وازا وقع القول عليهم اخرجنا لهم دابة من الارض تكلمهم ان الناس كانوا باياتنا لا يوقنون. الدابة ودي ايضا

8
00:02:24.200 --> 00:02:44.200
ايضا من العلامات الساعة الكبرى تكون في اخر الزمان. وقبيل قيام الساعة وتسم الناس على وجوههم. بسيمة الايمان الكفر حتى يتبايع الناس فيقول بكم هزا يا مؤمن بكم هزا يا كافر الناس كل واحد ايه عليه سمة الايمان والكفر. وقوله تعالى

9
00:02:44.200 --> 00:03:14.200
فاذا فتحت يأجوج ومأجوج وهم من كل حدب ينسلون. واقترب الوعد الحق. يأجوج ومأجوج المشهورتين وآآ تكرر زكرهم في القرآن. يجوز مأجور اللي هو آآ قوم مفسدون في الارض مفسدون في الارض واصحاب قوة خارقة واعدادهم هائلة

10
00:03:14.200 --> 00:03:34.200
وبيننا وبينهم الان سد. بناه ذو القرنين منز ان بناه الى هزه اللحزة قد حجزهم عنا قال الله سبحانه وتعالى بعد ما زكر بناء السد قال هزا رحمة من ربي فازا جاء وعد ربي جعله

11
00:03:34.200 --> 00:03:54.200
دكاءا وكان وعد ربي حقا. ازا جاء وعد ربي خلاص اقتربت الساعة جعله دكاء يقال ان الناقة دكاء يعني ما لهاش سنان. ضهرها مستقيم كده. فيبقى ازدكاء يعني ايه مش هيبقى موجود. السد ده مش هيبقى موجود

12
00:03:54.200 --> 00:04:14.200
كان وعد ربي حق. وتركنا بعضهم يومئذ يموج في بعض. فتن بقى شديدة جدا. مسألة طبعا الحاجات دي ايه؟ هيجي معنا بعد تفاصيلها ان شاء الله. وهم من كل حدب ينسلون يعني يسرعون. واقترب الوعد الحق. الايات. وقوله تعالى فارتق

13
00:04:14.200 --> 00:04:34.200
يوم تأتي السماء بدخان مبين. وهو ايضا من ايات التي تقع قبيل الساعة كما في الحديث. آآ اه اللي فيه عشر ايات قبل قيام الساعة. فعدى النبي صلى الله عليه وسلم منها. الدخان

14
00:04:34.200 --> 00:04:54.200
الدخان. وان كان وقع الخلاف بين المفسرين الصحابة فمن بعدهم في هزا الدخان اللي في الاية اللي في السؤال اللي في القرآن هل هو الذي من اشراط الساعة ام غيره؟ هل هو الذي من اشراط الساعة؟ ام اه غيره

15
00:04:54.200 --> 00:05:18.150
كان ابن مسعود رضي الله عنه وارضاه يرى ان الدخان اللي زكي هنا اللي هو في الايات يعني ان ده كان نتيجة المجاعة. اللي اصابت قريش فكان احدهم اه من كسرة ما به من جوع يرى كأنه في ضواب او دخان امامه. والاكثر

16
00:05:18.150 --> 00:05:38.150
على ان هزا الدخان هو من علامات ايه؟ آآ يوم القيامة. والاشارات الكبرى والعلامات الكبرى ليوم القيامة الحديس في البخاري ابن مسعود يقول آآ كان احدهم يرى فيما بينه وبين السماء دخانا من شدة الجوع. وهزا الزي قاله ابن

17
00:05:38.150 --> 00:05:58.150
مسعود خالفه فيه غيره من الصحابة لما سبت في حديس آآ حزيفة ابن اسيد رضي الله عنه لا تقوم الساعة حتى تروا عشر ايات فذكر فيهن الدجال والدخان والدابة. وظاهر القرآن يدل على وجود دخان من

18
00:05:58.150 --> 00:06:18.150
سماء يغشى الناس كما قال عز وجل فارتقب يوم تأتي السماء بدخان مبين. اي ظاهر واضح جلي ليس خيالا من شدة الجوع. وعن ابي ما لك الاشعري قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ان ربكم انذركم ثلاثا

19
00:06:18.150 --> 00:06:48.150
الدخان يأخذ المؤمن كالزكمة كالزي الزكام كده ويأخذ الكافر فينتفخ حتى تخرج من كل مسمع منه. نسأل الله العافية. والسانية الاية الثانية يعني الدابة والثالثة الدجال تفسير الكلام ده عن حذيفة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم اول الايات الدجال ونزول عيسى ابن مريم ونار تخرج

20
00:06:48.150 --> 00:07:08.150
من قعر عدن ابين تسوق الناس الى المحشر تقيل معهم ازا قالوا والدخان. قال حذيفة يا رسول الله وما الدخان فتلا رسول الله صلى الله عليه وسلم هزه الاية فارتقب يوم تأتي السماء بدخان مبين. يغشى الناس هزا عذاب اليم. سم قال

21
00:07:08.150 --> 00:07:28.150
يملأ ما بين المشرق والمغرب يمكث اربعين يوما وليلة. اما المؤمن فيصيبه منه كهيئة الزكمة زي الزكام بالزبط. واما الكافر فيكون بمنزلة السكران. يخرج من منخريه واذنيه ودبره. فقوله تعالى ايه

22
00:07:28.150 --> 00:07:48.150
يا ايها الناس اتقوا ربكم ان زلزلة الساعة شيء عظيم. ان زلزلة الساعة شيء عظيم ايضا من العلامات الزلزلة. طيب ما مسال امارات الساعة من السنة؟ مسل احاديس طلوع الشمس من مغربها

23
00:07:48.150 --> 00:08:08.150
واحاديس الدابة واحاديس الفتن كالدجال والملاحم واحاديس نزول عيسى ابن مريم وخروج يأجوج ومأجوج واحاديس الدخان واحاديس الريح التي تقبض كل نفس مؤمنة واحاديث النار التي تظهر واحاديث الخسوف وغيرها. كما قال صلى

24
00:08:08.150 --> 00:08:28.150
صلى الله عليه وسلم في حديس حديس حزيفة بن اسيد الغفاري قال اطلع على النبي صلى الله عليه وسلم الينا ونحن نتزاكر. فقال ما تزاكرون قالوا نذكر الساعة. الحديث ده في مسلم على فكرة. قال انها لن تقوم حتى تروا قبلها عشر ايات

25
00:08:28.150 --> 00:08:47.750
فذكر الدخان والدجال والدابة دول تلاتة. وطلوع الشمس من مغربها ونزول عيسى ابن مريم ويأجوج ومأجوج يعني كمان تلاتة. قال خسوف خسف بالمشرق وخسف بالمغرب وخسف بجزيرة العرب. واخر زلك

26
00:08:47.850 --> 00:09:07.850
نار تطرد الناس الى محشرهم. نار تطرد الناس الى محشرهم. ايه معنى الخسف؟ يقال خسف المكان يقصف خسوفا ازا زهب في الارض وغاب فيها. وهزه الخسوفات السلاسة من عشرات الساعة الكبرى لم تقع بعد

27
00:09:07.850 --> 00:09:27.850
ولم يظهر منها شيء الى هذه الساعة وهو الصحيح خلافا لمن آآ شز ذكر انه وقع منها شيء. قال ابن حجر وقد وجد الخسف في مواضع ولكن يحتمل ان يكون المراد بالخسوف الثلاثة قدرا زائدا على ما وجد

28
00:09:27.850 --> 00:09:47.850
كأن يكونوا اعظم منه مكانا او قدرا. ويؤيد هذا ما جاء في الحديس انها انما تقع ازا كسر الخبس في الناس وفشت فيهم المعاصي والله اعلم. ما دليل الايمان بالموت؟ احنا قلنا الايمان باليوم الاخر

29
00:09:47.850 --> 00:10:07.850
تضمن الايمان بالموت اللي هو بيسميه ايه؟ احنا قلنا الموت اسمه ايه؟ القيام الصغرى. جزاك الله خيرا. الايمان بالموت الموت هيدخل في الامام فيه بقى ايه؟ الايمان بالسكرات. وآآ نزول الملائكة لقبض الارواح. ثم ما بعد الموت بقى. الامام

30
00:10:07.850 --> 00:10:27.850
برزخ وسؤال القبر ونعيم القبر وعزابه. وبعدين الايمان بالبعس والنشور وو الى اخره. طيب. والمدى له ايمان في الموت قال الله تعالى قل يتوفاكم ملك الموت الزي وكل بكم. ثم الى ربكم ترجعون. ملك الموت لم

31
00:10:27.850 --> 00:10:47.850
له اسم او لم يأت له اسم في حديس صحيح. اما ما اشتهر بان اسمه عزرائيل آآ ليست ثابتة لا في الكتاب ولا في سنة النبي صلى الله عليه وسلم الصحيحة. انما زكر ربه باسم ملك الموت. ملك الموت

32
00:10:47.850 --> 00:11:07.850
طيب اللي بيقبض الارواح من ملك الموت وله اعوان. هييجي معنا الايات بقى اللي فيها كده ايه؟ ولو ترى اذ يتوفى الذين كفروا مين؟ الملائكة مش ملك واحد. الملايكة خلاص؟ كل نفس ذائقة الموت. وانما توفون اجوركم يوم القيامة. وقال تعالى انك ميت

33
00:11:07.850 --> 00:11:27.850
وانهم ميتون. وقال تعالى وما جعلنا لبشر من قبلك الخلد افان مت فهم الخالدون؟ قال تعالى كل من عليها فان ويبقى وجه ربك ذو الجلال والاكرام. وقال تعالى كل شيء هالك الا وجهه. وقال تعالى وتوكل على الحي الذي لا يموت

34
00:11:27.850 --> 00:11:47.850
وغير ذلك من الايات وفيه من الاحاديث ما لا يحصى. فعلا والله. كم هائل من الاحاديس. والامر مشاهد لا لا يجهله احد. الموت ده يقين اسمه يقين ليه؟ لان ما فيهوش شك كل الناس شايفة الموت وكل الناس قدام عينيها. طيب كانت

35
00:11:47.850 --> 00:12:07.850
بتقول ما فيش حاجة اسمها موت. اه والله يعني شف على الحاجة العجيبة فعلا يعني. ما تقولش حاجة اسمها موت. امال في ايه؟ تقول الاجهزة بتتوقف خف او الطاقة اللي في جسمه ايوة ما هو ده اسمه الموت. وربنا سماه موت. وطبعا آآ نوال سعداوي يعني

36
00:12:07.850 --> 00:12:27.850
افضت الى ما قدمت لكنها اسناء حياتها اتت من صنوف الردة وابواب الكفر ما لا يعلمه الا الله سبحانه وتعالى. من انكار آآ قطع الاسلام واركان وصفت الحج بالوسنية ووصفت ربنا بالزلم وحاجة يعني الله المستعان. عشان كده ساعات الواحد

37
00:12:27.850 --> 00:12:47.850
يقول لك ايه ايه ادلة الموت يا سعادة هتقول ايه ادلة الموت يعني يعني من المعضلات شرح الواضحات وليس يصح في الازهان شيء ازا احتاج النهار الى دليل. تخيل احنا الشمس طالعة بالنهار كده! اقول لك ايه! هو ايه الدليل ان في ان احنا النهارده جه! الساعة دلوقتي تلاتة تلاتة بالليل! يا عم ازاي

38
00:12:47.850 --> 00:13:07.850
النهاردة يا عم نهار احنا احنا عايشين اهو. فعشان كده بيقول لك ايه وليس يصح في الازهان شيء ازا احتاج النهار الى دليلا قال تعالى وتوكل على الحي الزي لا يموت سبحانه وتعالى. وغير زلك من الايات وفيه من الاحاديس ما لا يحصى. والامر مشاهد لا يجهله احد

39
00:13:07.850 --> 00:13:27.850
ليس فيه شك ولا تردد ولكن عناد واستكبار. اي والله. ولا يعمل على موجب ايمانه به وبما بعده الا عباد الله المخلصون لا يعمل على موجب يعني نتيجة ايمانه به وبما بعده الا عباد الله المخلصون. احد اهم اسباب زيادة

40
00:13:27.850 --> 00:13:57.850
الايمان الحض والحث على العمل الصالح. والسبات على الدين في اوقات الفتن. واوقات الاسلام واحد اهم ما يزهدك في الدنيا معاصيها وفتنها وشهواتها ويرغبك في اعمال الاخرة من عبادات وطاعات وبزل وتضحية من اجل الدين. هو زكر الموت. والايمان به. ولذلك كان

41
00:13:57.850 --> 00:14:17.850
يقول عن السلف كسيرا ان تركت زكر الموت فسد قلبي. قلبي يفسد على طول دي احد المشاكل اللي احنا بنعاني منها دلوقتي طغيان الحادس اللي بيملأ حياتنا بينسيك تماما زكر الموت. مع ان النبي صلى الله عليه وسلم قال

42
00:14:17.850 --> 00:14:37.850
ايه؟ اكثروا مش بس اذكروا الموت. قال ايه؟ اكثروا من ذكر هذه اللذات. هازن بالذال كده يعني ايه؟ قاطع فالموت هو قاطع اللزات. فاكسر من زكري. كل اللي هيكسر من زكر الموت هيتعدل هيتزبط. هيصلي كويس. وهتنكف هيكف نفسه عن عن

43
00:14:37.850 --> 00:14:57.850
المحرمة وهتنقمع نفسه عن الموبقات. طيب بيقول ونؤمن ان كل من مات او قتل او آآ باي سبب كان ان زلك باجله لم ينقص لم ينقص منه شيئا. او لم ينقص منه شيء

44
00:14:57.850 --> 00:15:17.850
طلعوها بقى لان نصيبها هنا. نؤمن ان كل من مات او قتل باي سبب كان ان زلك باجله لم ينقص منه شيء. يعني لم ينقص شيء بالاجل. امال الكلمة بقى يقول لك لو صبر القاتل على المأتوم

45
00:15:17.850 --> 00:15:37.850
كانت طلعت روحه لأ ما فيش كده. النبي صلى الله عليه وسلم لما سئل ارأيت آآ رقى نسترقيه وتقاة نتقيه وادوية نتداوى بها. هل ترد من قدر الله شيئا؟ قال ايه؟ ايه

46
00:15:37.850 --> 00:15:57.850
هي من قدر الله. جزاك الله خيرا. هي من قدر الله. يبقى الاسباب ما تفصلهاش عن الايه؟ عن النتائج وتقعد تفننهم بقى كده. ما تقعدش تفصل دي عن هو لو صبر الاتي على المقتول ايه اللي يحصل؟ الله اعلم. الله اعلم ايه اللي كان يحصل؟ ما تعرفش كان ممكن يموت ما يموتش. بس السبب مؤثر في

47
00:15:57.850 --> 00:16:17.850
وطالما والسبب ده من قدر الله والنتيجة بتاعته من قدر الله عز وجل. والله عز وجل خالق الاسباب والمسببات بالفتح لان نتائج وخلق الانسان وخلق مشيئته وعمله. سبحانه وتعالى. فده مهم جدا وانت فيبقى من مات او قتل

48
00:16:17.850 --> 00:16:37.850
باي سبب كان ان زلك باجله. لم ينقص منه شيء. لم ينقص من اجله شيء. قال الله تعالى كل يجري لاجل مسمى. وقال تعالى فازا جاء اجلهم وطبعا كل الاجل المسمى دي مش في حق الانسان ده حق الايه

49
00:16:37.850 --> 00:16:57.850
الشمس والقمر. وقال تعالى فازا جاء اجلهم لا يستأخرون ساعة ولا يستقدمون. ازا جاء اجلهم لا يستأخرون مش هيتأخر دقيقة ولا سانية. ولا يستقدمون يعني ايه؟ في هنا محزوف. وازا لم يأتي اجلهم لا يستقدمون

50
00:16:57.850 --> 00:17:07.850
ما جاش اجله مش هيموت قبل اجله. ان شاء الله يا رب الدنيا كلها تتجمع عليه. مش هيمضي مش هيموت قبل اجره. وطبعا ازن في قصص كتير بقى ممكن نحكيها في حاجات زي دي. بيقول ما

51
00:17:07.850 --> 00:17:27.850
كيلو فتنة القبر ونعيمه او عزابه من الكتاب القرآن. ايه اللي يدل على ان القبر له فتنة؟ فتنة القبر معناها سؤال القبر سؤال القبر وهو فتنة حقيقية لانه امتحان وامتحان آآ

52
00:17:27.850 --> 00:17:47.850
امتحان شديد. امتحان اه اه صعب ولكن ييسره الله على من شاء من خلقه سبحانه وتعالى لكن الامتحان شديد. ابتداء من ضمة القبر ووحشة القبر. والمرء مدفون وانه لا يسمع قرع نعالهم وهم ماشيين

53
00:17:47.850 --> 00:18:07.850
سم آآ ان ياتي الملكان فيجلسانه ويسألانه وينتهرانه يعني مش اسأله بالراحة كده ده يسأله باصوات ورد في بعض الاحاديس وان كان اسنادها في ضعف كالرعد القاصف اصوات صعبة جدا مفزعة جدا

54
00:18:07.850 --> 00:18:27.850
جدة مرعبة وهو شكل الملكين اصلا لما تقرأ في اوصافهم فيها افزاع وفيها خوف ومع زلك يسألان الصوت المفزع وينتهرانه. ويكرروا عليه الايه؟ السؤال هي فتنة. والموفق من وفقه الله

55
00:18:27.850 --> 00:18:47.850
عشان كده ربنا قال يثبت الله الذين امنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا وفي الاخرة. يا رب سبتنا عند السؤال. امر مفزع على فكرة والانسان اللي هيفكر في الموضوع ده هيطول حزنه وآآ آآ يكسر منه الاهتمام

56
00:18:47.850 --> 00:19:07.850
وتنقبض نفسه عن كسير من امور الدنيا ويقبل على امر الاخرة. عشان كده النبي صلى الله عليه وسلم قال اكثروا من زكر هازم اللزات. قال تعالى كلا انها كلمة هو قائلها. ومن ورائهم برزخ الى يوم يبعثون. فعلا هو ده من اوضح الادلة

57
00:19:07.850 --> 00:19:27.850
اسبات حياة الايه؟ البرزخ. اللي هي الممر اللي هيوصل ما بين الدنيا وما بين الاخرة. مرحلة البرزخ دي. وقال تعالى وحاق بال فرعون سوء العزاب. النار يعرضون عليها غدوا وعشيا

58
00:19:27.850 --> 00:19:47.850
يبقى في اول النهار وفي اخره. يعرضوا على النار. ويوم تقوم الساعة ادخلوا ال فرعون اشد العزاب. امال النار دي كانت امتى؟ هيعرضوا عليها عشان امتى بقى في البرزخ عشان كده ويوم ما تقوم الساعة لسة كان يوم ما تقوم الساعة فيه عزاب تاني ودي برضو ادلة واضحة جدا في اسبات عزاب القبر وقال تعالى

59
00:19:47.850 --> 00:20:07.850
ليثبت الله الذين امنوا بالقول الثابت في الحياة الدنيا. وفي الاخرة ويضل الله الظالمين ويفعل الله ما يشاء وقال تعالى ولو ترى از الظالمون في غمرات الموت والملائكة باسط ايديهم

60
00:20:07.850 --> 00:20:37.850
خريجوا انفسكم اليوم تجزون عذاب الهون. يبقى العزاب بادئ من دلوقتي مش لسة هيبقى يوم ايه يوم القيامة. وقال تعالى سنعزبهم مرتين. ثم يردون الى عذاب عظيم. سورة براءة ممن حولكم من اهل وممن حولكم من الاعراب منافقون ومن اهل المدينة مرضوا على النفاق. لا تعلمهم نحن نعلمهم

61
00:20:37.850 --> 00:20:57.850
سنعزبهم مرتين سم يردون الى عزاب عزيم. هيعذبوه مرتين ازاي بقى؟ مرة في الدنيا ان ربنا يظهر نفاقه او ينالهم من فضيحة وقيل ما ينالهم من القوارع والابتلاءات الى اخره. والمرة التانية فين

62
00:20:57.850 --> 00:21:17.850
في القبر في البرزخ. وبعدين بعد الاتنين دولت سم يردون الى سم يردون الى عزاب عزيم. ما دليل زلك من من السنة؟ الاحاديث الصحيحة في زلك بلغت مبلغ التواتر. منها حديث انس رضي الله عنه وارضاه. قال صلى الله

63
00:21:17.850 --> 00:21:37.850
عليه وسلم. ان العبد ازا وضع في قبره وتولى عنه اصحابه. وانه ليسمع قرع نعالهم اتاه ملكان فيقعدانه فيقولان ما كنت تقول في الرجل. صلى الله عليه وسلم. لمحمد صلى الله عليه وسلم

64
00:21:37.850 --> 00:21:57.850
فاما المؤمن فيقول اشهد انه عبد الله ورسوله. فيقول له انظر الى مقعدك من النار. قد ابدلك الله به مقعدا من الجنة فيراهما جميعا. قال قتادة وذكر لنا من عدل ربنا ان كل انسان مخلوق له مقعد في الجنة

65
00:21:57.850 --> 00:22:17.850
ان وقعت في النار. اللي هيصلح عمله هيدخل الجنة. طب مين اللي هياخد مقعده في النار؟ يرسه الكفار. يرس اليهود والنصارى والكفار. والعكس اللي دخل النهاردة مقعده في الجنة مين اللي هيرسه؟ اهل الجنة اهل الايمان. قال قتادة وذكر لنا انه يفسح في قبره. سم رجع الى حديس انس قال واما

66
00:22:17.850 --> 00:22:37.850
المنافق والكافر فيقال له ما كنت تقول في هذا الرجل؟ فيقول لا ادري كنت اقول ما يقول الناس فيقال لا دريت ولا تليت. ويضرب بمطارق من حديد ضربا فيصيح صيحة. يسمعها من يليه

67
00:22:37.850 --> 00:23:07.850
خير الثقلين يسمع اصوات المعذبين الكائنات غير الثقلين. ولزلك زكروا في التزكرة في آآ بتاع القرطبي وغيره ان هم كانوا ازا اصاب آآ آآ البهائم اعزكم الله ازا اصاب البهائم آآ التلبك المعوي حاجة تشبه الامساك كده. كانوا آآ آآ يمرون بها على قبور الكفار

68
00:23:07.850 --> 00:23:27.850
فتستطلق بطون هذه. تسأل تطلع اللي في بطنها ليه؟ بالفزع اللي بتسمعه. ازا مروا بها من قبور الكفار من الفزع اللي بتسمعه فايه تستطلق بطونها. بيقول وحديس اه عبدالله بن عمر رضي الله عنهما ان الرسول صلى الله عليه وسلم

69
00:23:27.850 --> 00:23:37.850
صلى الله عليه وسلم قال ان احدكم ازا مات عرض عليه مقعده بالغداة والعشي. ان كان من اهل الجنة فمن اهل الجنة وان كان من اهل النار فمن اهل النار

70
00:23:37.850 --> 00:23:57.850
فيقال هذا مقعدك حتى يبعثك الله يوم القيامة. وحديث القبرين ان النبي صلى الله عليه وسلم مر بقبرين فقال انهما يعذبان وما يعذبان في كبير بلى. انه كبير. اما احدهما فكان لا يستتر من بوله. واما الاخر فكان

71
00:23:57.850 --> 00:24:17.850
يمشي بين الناس بالنميمة. وحديث ابي ايوب رضي الله عنه قال خرج النبي صلى الله عليه وسلم وقد وجبت الشمس فسمع اسمع صوتا فقال يهود تعذب في قبورها. وحديس اسماء قام رسول الله صلى الله عليه وسلم خطيبا فذكر في

72
00:24:17.850 --> 00:24:37.850
فتنة القبر التي يفتتن فيها المرء. فلما زكر زلك ضج المسلمون ضجة. اصابهم الفزع من بكى ومن نشج ومن صاح من الفزع الشديد. وقالت عائشة رضي الله عنها ما رأيت رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد آآ بعد

73
00:24:37.850 --> 00:24:57.850
صلى صلاة الا تعوذ من عذاب القبر. هو سياق الاحاديس لو جمعناه كلها في المسألة ديت هنجد انه لم اه مرت فترة لم يوحى النبي صلى الله عليه وسلم فيها بعزاب القبر. حتى ان جت امرأة من اليهود لعائشة رضي الله عنها فقالت انكم تفتنون في قبوركم

74
00:24:57.850 --> 00:25:17.850
فقالت زلك عائشة النبي صلى الله عليه وسلم. فقال انما تفتن يهود. انما تفتن يهود. وبعد زلك زكر صلى الله عليه وسلم ان المؤمنون ان المؤمنون يفطرون في قبورهم وكانما اوحي اليه في هزا الايه؟ الشأن. فصار بعد زلك يتعوز من عذاب القبر ويأمر ان يتعوز من عزاب

75
00:25:17.850 --> 00:25:37.850
في القبر وفي قصة الكسوف امرهم صلى الله عليه وسلم ان يتعوزوا من عذاب القبر. وكل هذه الاحاديث في الصحيح وقد منها نحوا نحو ستين حديثا من طرق ثابتة عن جماعة من الصحابة يرفعون هذا

76
00:25:37.850 --> 00:25:57.850
في شرحنا على السلم. ايه شرح السلم ده؟ هو ابن حافز الحكم اللي هو عمل آآ المنزومة بتاعته اسمها سلم الوصول في العقيدة وشرحها في كتاب معارج القبول شرح ايه؟ سلم الوصول. الحقيقة للكتاب ده يعتبر معتصر كده او مختصر من من معارك

77
00:25:57.850 --> 00:26:17.850
بيقول ما دليل البعس من القبور؟ قال الله تعالى يا ايها الناس ان كنتم في ريب من البعس شك ادلة البحس في القرآن تنوعت بقى فمنها فان خلقناكم من تراب. سم من نطفة سم من علقة سم من مضغة مخلقة وغير مخلقة لنبين

78
00:26:17.850 --> 00:26:37.850
لكم ونقر في الارحام ما نشاء الى اجل مسمى. ايه الدليل هنا؟ الدليل ان ليس البعس باصعب من اول الخلق. صح ما هو آآ ان ربنا سبحانه وتعالى خلقك خلق الخلق منين اصلا؟ خلق ادم اولا من طين. خلاص؟ يا ايها الناس ان كنتم في ريب من البعس فانا خلقناكم

79
00:26:37.850 --> 00:26:57.850
من تراب. تراب وعجن بالماء سم سراطين لازب. سم بعد زلك حمى مسنون. وادم عليه السلام خلق من هزا الطين. ولقد رغم الانسان من صلصل من حمئ مسنوه. طيب وبعدين آآ من تراب ثم من نطفة بعد كده بقى بنو ادم

80
00:26:57.850 --> 00:27:17.850
بيتراسلوا ازاي نطفة سم علقة سم مضغة مخلقة وغير مخلقة لنبين لكم ونقر في الارحام ما نشاء الاجل مسمى. طيب وربنا قال وهو الزي يبدأ الخلق ثم يعيده وهو اهون عليه. يعني وهو هين عليه. فاول الخلق مش بايه

81
00:27:17.850 --> 00:27:27.850
الخلق ليست باعسر ولا باصعب من اوله. هو هين عليه عز وجل وهو الزي يبدأ الخلق ثم يعيده وهو اهون عليه. فده دليل اي واحد يفكر فيه المفروض ايه؟ يسلم

82
00:27:27.850 --> 00:27:47.850
يسلم الدليل ده جوة نفسه اهو وفي انفسكم انت في نفسك وفي وازاي لما بيولد لك مولود اتولدز من ايه المولود ده؟ اهو ما ما هي النطقة وعلقة مضغة والى اخره. طيب الى قول ذلك بان الله هو الحق وانه يحيي الموتى وانه على كل شيء قدير. وان الساعة اتية لا ريب فيها وان الله يبعث

83
00:27:47.850 --> 00:27:57.850
اسوء من في القبور. وقال تعالى وهو الذي يبدأ الخلق ثم يعيده وهو اهون عليه. العلماء في التسويق لكن هو اهون هنا مش بمعنى افعل التفضيل. لان ربنا ما عندوش اهون

84
00:27:57.850 --> 00:28:17.850
صعب انما اهون هنا بمعنى ايه؟ وهو هين عليه. سبحانه وتعالى هين عليه. ويقولوا انها خرجت على غير بابها اهون هنا خرجت على غير بابها. وقال تعالى كما بدأنا اول خلق نعيده. اهو سهلة اهي. كما بدأنا اول بدأ الخلق يعيده تاني

85
00:28:17.850 --> 00:28:37.850
وقال تعالى ويقول الانسان ائزا ما مت لسوف اخرج حيا مستبعد قوي كده ان انا لما اموت ربنا يبعسني تاني اولا يذكر الانسان انا خلقناه من قبل ولم يكن شيئا؟ وقال تعالى او لم يرى الانسان انا خلقناه من نطفة فاذا هو خصيم مبين. وضرب

86
00:28:37.850 --> 00:28:57.850
انا مسلا ونسي خلقه اه والله جاب العضمة عضمة بالية من عظام الموتى فتقعد يفتتها بايده كده ويقول يزعم محمد ان هزه بعد ان صارت رميما تبعس مرة اخرى. والرميم اللي هو الايه؟ عضم البالي. خلاص

87
00:28:57.850 --> 00:29:17.850
بيضرب المسل بقى وضرب لنا مسلا ونسي خلقه. طب انت انت اتخلقت منين اصلا؟ وضرب لنا مسلا ونسي خلقه. قال من يحيي العظام وهي رميم؟ ربنا يقول ايه قل يحييها الزي انشأها اول مرة. سهلة خالص اهي. مين اللي هيحييها اللي انشأها اول مرة. الى اخر السورة. انت عارف يعني ولله المسل قعدت عايز تتكلم مع واحد دلوقتي

88
00:29:17.850 --> 00:29:37.850
التليفون باظ ويقول لك ومين يقدر يصنع تاني تليفون زي اللي ادغدغ ده اللي صنعه اول مرة. صعبة سهلة ما فيهاش مش عايزة يعني مسألة عقلية اصلا. طيب بيقول اولم يروا ان اولم يروا ان الله الذي خلق السماوات والارض

89
00:29:37.850 --> 00:29:57.850
ولم يعي بخلقهن. الله عز وجل خلق الخلق ولم يعيه زلك. سبحانه وتعالى ولقد خلقنا السماوات والارض وما بينهما في في ستة ايام وما مسنا من لغوب لم لم يمسه لغوب ولا اعياء سبحانه وتعالى. ولم يعي بخلقهن. اولم يروا ان

90
00:29:57.850 --> 00:30:17.850
ان الله الذي خلق السماوات والارض ولم يعي بخلقهن بقادر على ان يحيي الموتى؟ بلى. انه على كل شيء قدير. الى اخر السورة وقوله تعالى يبقى كان النوع الاولاني ده كله اسمها الدليل على البحس الاول اللي هو ايه؟ انه بيستدل بخلق الانسان من من اصل خلق الانسان ومراحل تطوره

91
00:30:17.850 --> 00:30:37.850
يقول لك اللي خلق الخلق يقدر يعيده تاني. نوع تاني من الادلة. ومن اياته انك ترى الارض خاشعة. يعني ساكنة ما فيهاش حاجة خالص فازا انزلنا عليها الماء اهتزت وربت. هتتصدع الارض دي وتنشق ويطلع منها زارع. ان الزي احياها اللي خلى الارض اللي ميتة دي

92
00:30:37.850 --> 00:30:56.250
اللي ما بيبقى فيهاش حاجة السكنة الخاشعة دي الهامدة تنبت تنبت زرعا ان الزي احياها لا محيي الموت انه على كل شيء قدير. دي ايه؟ حاجة تانية. وغيرها من الايات. زي مسلا ان ربنا يضرب مسل بالناس

93
00:30:56.500 --> 00:31:16.500
اللي مات وربنا احياهم. الم تر الى الذين خرجوا من ديارهم وهم الوف حذر الموت. فقال لهم الله موتوا ثم احياهم ان الله لذو فضل على الناس ولكن اكثر الناس لا يشكرون. اهو احياء موتى اهو. منه سبحانه وتعالى. طيب

94
00:31:16.500 --> 00:31:36.500
بيقول وغيرها من الايات وكسيرا ما يضرب الله تعالى لزلك مسلا باحياءه الارض بالماء فتصبح تهتز مخضرة بالنبات بعد موتها بالجدة اذ كانت قبل هامدة وبزلك ضرب النبي صلى الله عليه وسلم المسل في حديس ابي رزين العقيلي حس الطويل اللي هو بقى فيه النبي صلى الله عليه وسلم اخبرهم

95
00:31:36.500 --> 00:31:56.500
وعن كل شيء خطب من بعد الضحى لحد الضهر يصلي الضهر. وان الضهر للعصر. صلوا العصر. وان العصر للمغرب. فاخبرهم عن كل شيء. حفظ من حفظ ولاسيما الناس فبيقول فلا عمرو الهي يعني وحياة ربنا ما تدعو على ظهرها من مصرع قتيل

96
00:31:56.500 --> 00:32:16.500
ولا مدفن ميت الا شققت القبر عنه. وآآ يخلقه من قبل رأسه. فيستوي جالسا. يقول وربك مهيا يعني اي ما امرك وما شأنك لما كان فيه؟ يقول يا ربي امس اليوم

97
00:32:16.500 --> 00:32:36.500
امس اليوم لعهده بالحياة يحسبه حديثا. قلت يا رسول الله كيف يجمعنا بعد ما تمزقنا الرياح والسباع قال انبئك بمسل زلك في الاء الله. الارض او المفروض تبقى منصوبة الارض اشرفت عليها

98
00:32:36.500 --> 00:32:56.500
وهي في اه نظرة بالية فقلت لا تحيا ابدا. سم ارسل الله عليها السماء فلم تلبس عليها الا يسيرا حتى اشرفت عليها وهي شربة واحدة. ولعمر الهك له اقدر على ان يجمعكم من الماء على ان يجمع نبات الارض

99
00:32:56.500 --> 00:33:26.500
فتخرجون عندكم ايه؟ من الاسواق. اللي عنده الاضواء يصلحها. فتخرجون من الاصوات ومن مصارعكم. الحديس ده اسناده ضعيف. وان كانت معانيه صحيحة. اسناده ضعيف وان كان معانيه صحيحة يقول الحديس وغيره كسير ما حكم من كزب بالبعس؟ اللي بيكزب

100
00:33:26.500 --> 00:33:46.500
البحس ده ايه؟ حكمه ايه؟ كافر بالله عز وجل. ودي احد القضايا الكبرى اللي كانت بتمسل آآ قضايا النزاع ما بين او او آآ قضايا العداوة ما بين النبي صلى الله عليه وسلم وبين المشركين في مكة. منها قضية البعس دي. ودي احد سور الكفر ايه

101
00:33:46.500 --> 00:34:06.500
ربوبية لو انت عايز تشوف شرك كفر الربوبية او شرك الربوبية تاخد ده مسال اهو لان هو لان في الحقيقة الايمان بالله ربا يشمل ان تؤمن بالله عز وجل ان الله عز وجل هو المتفرد بالامر بالاحياء والاماتة والبعث والضر والنفع وتدبير الامر

102
00:34:06.500 --> 00:34:26.500
ان الله عز وجل متفرد بالملك والملك التام. الله عز وجل متفرد بالامر والنهي والسيادة والتشريع. فاللي هيكزب البعس بيبقى عنده تكزيب الربوبية وعنده آآ آآ كفر في باب توحيد الربوبية. بيقول حكم من كزب البعس هو كافر بالله عز وجل وبكتبه

103
00:34:26.500 --> 00:34:46.500
ده الاول النوع الاول من الكفر. النوع التاني هيبقى كفر بالكتاب لان ربنا نزل ادلة البحس دي فين؟ في القرآن. فالايكازية بيكزب الكتاب. قال قال الزين كفروا ائزا كنا ترابا واباؤنا ائنا لمخرجون؟ وقال تعالى وان تعجب فعجب قولهم ائزا

104
00:34:46.500 --> 00:35:06.500
كنا ترابا ائنا لفي خلق جديد. اولئك الذين كفروا بربهم واولئك الاغلال في اعناقهم. واولئك اصحاب نار هم فيها خالدون. وقال تعالى زعم الذين كفروا الا يبعثوا. قل بلى وربي لتبعثن. ثم

105
00:35:06.500 --> 00:35:26.500
نبؤن بما عملتم وزلك على الله يسير. وغيرها من الايات وفي الصحيحين عن ابي هريرة رضي الله عنه ان النبي صلى الله عليه وسلم قال قال الله تعالى كزبني ابن ادم ولم يكن له زلك وشتمني ولم يكن له زلك. فاما

106
00:35:26.500 --> 00:35:56.500
فقوله لن يعيدني كما بدأني. وليس اول الخلق باهون علي من اعادته واما شتمه اي فقوله اتخز الله ولدا. وانا الاحد الصمد. الم لم الد ولم اولد ولم لي كفوا احد. هزا حديس اخرجه الامام احمد في المسند وحديس في الصحيح في البخاري. وكزا اخرجه

107
00:35:56.500 --> 00:36:16.500
مسائي وغيره. عن حديق من ابي من حديس ابي هريرة. الحديس ده لازم نقف معه. كذبني ابن ادم ولم يكن له زلك قصر التكزيب حديس حديس قدسي. ربنا بيقول كزبني ابن ادم ولم يكن له زلك. ازاي بقى ابن ادم بيكزب ربنا؟ اما تكزيبه

108
00:36:16.500 --> 00:36:36.500
فقوله لن يعيدني كما بدأني. يقول ما فيش بعس. ما فيش ما فيش يوم قيامة. اللي هم الدهريين اللي بيقولوا ايه؟ انما فهي ارحام تدفع وارض تبلع. ان هي الا حياتنا الدنيا نموت ونحيا وما يهلكنا الا الدهر

109
00:36:36.500 --> 00:36:56.500
والقرآن سجل مقالتهم دي. طيب ربنا بيقول ايه بقى؟ وما وليس اول الخلق باهون علي من اعادته. هو اللي خلق الخلق الاول. ايه ليمنعوا ان يعيدوا ما ما هو الاول مش اهون من التاني. مش اسهل على ربنا سبحانه وتعالى. طيب. يبقى اللي هيقول كده ده كزب ربنا وده

110
00:36:56.500 --> 00:37:16.500
ده حكم الكفر. المعنى الامر التاني بقى اللي في الحديس بيقول وشتمني ابن ادم ولم يكن له زلك. شتم ربنا اه الا واما شتمه اي؟ حكم اللي يشتم ربنا ايه فيها خلاف ديت طيب واما شتمه اياي فقوله اتخز الله ولدا

111
00:37:16.500 --> 00:37:36.500
وانا الاحد الصمد الذي لم الد ولم اولد ولم يكن لي كفوا احد. يبقى كل اللي هيقول ان ربنا له ولد ده بيشتم ربنا. عشان كده بنقول لما كنت تقول لواحد يحرم موالاة النصارى. الموالاة دي معناها ايه؟ محبة قلبية. محبة في الباطن

112
00:37:36.500 --> 00:38:06.500
اسرة في الظاهر. الموالاة منها معاني المحبة. النصرة. التشبه. الصداقة والمصاحبة واتخاز الاخلاء. ومنها الركون اليه. ومنها القيام الامر والنصح اليه وغير زلك. مما يدخل في معنى الموالاة. فقل لي بقى لو

113
00:38:06.500 --> 00:38:26.500
واحد بيشتم والدك هتجد عندك الطاقة النفسية انك تحبه؟ هتجد عندك الطاقة النفسية ان انت تناصره ان انت آآ تهنيه على العيد اللي بيعمله عشان يشتم فيه والدك يوم بيعمل فيه احتفال كده حفلة كده يقعد يشتم فيها والدك والدك

114
00:38:26.500 --> 00:38:46.500
طب ما بالك بقى باللي بيشتم ربنا وبيقيم احتفال يشتم فيه ربنا. ويدعي فيه ان ربنا له ولد. واللي ما تقولش بس قل وانا اللي باقول. قال الله عز وجل لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن مريم. قل فمن يملك من الله شيئا ان اراد ان يهلك المسيح ابن مريم

115
00:38:46.500 --> 00:39:06.500
وامه ومن في الارض جميعا. لقد كفر الذين قالوا ان الله هو المسيح ابن مريم. وقال المسيح يا بني اسرائيل اعبدوا الله ربي وربكم انه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة. ومأواه النار وما للظالمين من انصار. لقد كفر الذين قالوا ان الله

116
00:39:06.500 --> 00:39:26.500
سالس سلاسة. مش ده كلام ربنا؟ ما هو يقول لك ده كلام ربنا. قال الله وقالت اليهود عزير ابن الله. وقال قالت النصارى المسيح ابن الله. زلك قولهم بافواههم يضاهئون قول الذين كفروا من قبل. قاتلهم الله انى يؤفكون

117
00:39:26.500 --> 00:39:46.500
تقوم بقى تلاقي واحد يقول لك ايه انا هروح اعمل تهنئة للنصارى في عيدهم عشان ايه عندا في السلفيين. طب انت بتعاند السلفيين؟ عندا في الوهابيين هو انت لا السلفيين هيحاسبوك يوم القيامة؟ ولا الوهابيين هيحاسبوك يوم القيامة؟ ما انت هتتحاسب لوحدك ربنا هيحاسبك على اللي انت بتعمله في الدنيا. وخلي العند ينفعك

118
00:39:46.500 --> 00:40:06.500
بقول لربنا بقى ان انا يا رب رحت لمن شتمك وقال عنك انك اتخزت ولدا فهنأته واظهرت له البشر والرضا اظهرت له السرور بفعله وبدلته التحية في هزا اليوم ليستحق الانكار

119
00:40:06.500 --> 00:40:26.500
عندا في السلفيين والوهابي قول له كده وقفوهم انهم مسؤولون كله هيتسأل خلاص يبقى انا عايزك بس عشان خاطر بعض الناس يبقى عنده صعوبة في تصور المسألة دي. انت هتقدم ايه؟ هتقدم امر ربنا. الادلة دي ما اتقالتش كده النبي ما قالهاش للناس

120
00:40:26.500 --> 00:40:46.500
عشان الناس تلعب به. تتسلى به؟ ده حديس قدسي في البخاري. واما شتمه اي فقوله اتخز الله ولد وانا الاحد الصمد. لم الد ولم اولد ولم يكن لي كفوا احد. هنقف هنا عند اه دليل

121
00:40:46.500 --> 00:40:57.750
نفخ في الصور ونستكمل في الدرس القادم ان شاء الله سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك