﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:22.950
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. معكم محمد شاهين التاعب من قناة الدعوة الاسلامية على اليوتيوب وفيديو جديد من سلسلة اعتراف خطير الاختباسات اللي هنقرا منها النهاردة ارسلها الاخ اسلام عصام. فلو انت عندك اقتباسات خطيرة حابب ان احنا نعرضها في هذه السلسلة. اتواصل معنا عن طريق طرق التواصل

2
00:00:22.950 --> 00:00:43.350
طول اللي موجودة تحت في وصف الفيديو. هنكمل قراءة من كتاب هام جدا اللاهوت المسيحي والانسان المعاصر. الجزء الاول للاب سليم بوستر هنكمل قراءة من الصفحة رقم تلاتة وعشرين. وبدأ الكلام عن مجمع نيقيا. وهنا هيتكلم عن لفظة او مصطلح

3
00:00:43.350 --> 00:01:03.350
مسيحي في غاية الاهمية يعتبر اهم ما تم الاتفاق عليه او اهم ما تم وضعه في مجمع نيقيا. كلمة او لفظة هومو اوسيوس. حابب بس اقول لو انت ما شفتش الفيديو اللي فات اللي كنا بنتكلم فيه عن صعوبة العقيدة المسيحية. وانها ضد

4
00:01:03.350 --> 00:01:23.350
الفلسفة والعقل والمنطق والنفس البشرية فانصحك ان انت تشوف هذا الفيديو لانه في غاية الاهمية. وحابب اذكر الناس ان الاب سليم بوسترز كان بيتكلم في سياق الصراعات اللاهوتية التاريخية ما بين العقائد المسيحية والهرطقات المسيحية الاخرى واليهودية

5
00:01:23.350 --> 00:01:43.350
اسلام وهكذا وركز اكتر على الكلام عن الاريوسية في مقابل العقائد المسيحية التي تم وضعها في مجمع نيقيا او تم اقرارها في مجمع هنا بقى بيقول الاتي اما اللفظة الفلسفية الوحيدة التي نسبوها الى المسيح فهي لفظة هومو اوسيوس. طبعا انا شايف ان ده

6
00:01:43.350 --> 00:02:03.350
ادعاء ظالم ومجحف لان قانون الايمان المسيحي فيه اكيد مصطلحات تانية فلسفية لكن اهم مصطلح تم وضعه في قانون مجمع نيقية مصطلح هومو اس اس. هنا هو بيقول لك ان المفروض الكلمة دي دي كلمة يونانية مركبة من مقطعين بيتم

7
00:02:03.350 --> 00:02:33.350
اخدمها في سياق اللاهوت المسيحي للتعبير عن وحدة الجوهر. فالمفروض ان الكلمة دي بتتكلم عن ان الابن فيما يخص علاقته بالاب فالابن فيما يخص علاقته بالاب هومو اوسيوس اعي الاب هومو اوسيوس انتو باتري. ده المصطلح اليوناني اللي في قانون الايمان. فيبقى هومو اسيوس دي معناها من

8
00:02:33.350 --> 00:02:53.350
زات جوهر الاب من نفس جوهره. جوهر واحد مع الاب. هو والاب من نفس جوهر الواحد. المشكلة مش في المقطع الاول اللي هي هومو. هومو يعني واحد. وكلمة هومو بنلاقيها مقابل في الانجليزي

9
00:02:53.350 --> 00:03:13.350
مفهوم يعني واحد. المشكلة في كلمة اوسيا. وهنا هو بيلقي الضوء على معلومة في غاية الاهمية. الا وهي ان المسيحيين استخدموا كلمات هي موجودة في اللغة اليونانية والناس كانت بتستخدم هذه الكلمات بطريقة معينة. جم المسيحيين واستخدموا هذه الكلمات

10
00:03:13.350 --> 00:03:33.350
معاني مختلفة تماما. بحيث ان استخدام الكلمة في سياق الكلام عن اللاهوت المسيحي له معنى واستخدام الكلمة في اي مكان تاني له معنى تاني. وده كان من ضمن اهم الاسباب اللي ادت الى الصراع حوالين هذه الكلمة. وهو هيتكلم عن ده بعد شوية. فهو بيقول ايه

11
00:03:33.350 --> 00:03:51.450
الا ان كلمة روسيا اللي هي المفروض في الاصطلاح المسيحي في سياق الكلام عن اللاهوت المسيحي وشرح الثالوث كلمة اوصيا معناها جوهر. طب هي طول عمرها كان معناها جوهر؟ لأ. الا ان كلمة روسيا لم تكن تعني الجوهر في ذلك الوقت

12
00:03:51.650 --> 00:04:21.650
فالافلاتونية الحديثة والغنوصية استعملتاها في القرن الثالث للدلالة على الكائن او الكائن العقل او الشخص شف المشكلة. يعني روسيا كان بيتم استخدامها للدلالة على الاقنوم. مش الجوهر. امال كلمة نوم معناها ايه باليوناني؟ ما هي دي مشكلة تانية. ما هنضطر بقى نجيب كلمة تانية. لكن طبعا كلمة اكنوم مش موجودة اصلا في قانون الايمان. فهو يعني هنا

13
00:04:21.650 --> 00:04:41.650
عشان كده ما بيجبش سيرتها. وعملنا فيديو طويل عن كلمة اكنوم وانها من اصعب المصطلحات المسيحية. لكن هي الفكرة ايه؟ ان في اكتر من مصطلح طبيعة وجه او شخصية اكنوم روسيا جوهر هم

14
00:04:41.650 --> 00:05:01.650
واوسيوس واحد في الجوهر او من ذات الجوهر. او جوهر واحد زي ما شرحنا. ده غير بقى كلمة تأنس وكلمة تجسد اللي هي تعتبر تركيبات لغوية جديدة المسيحيين ابتكروها من اجل التعبير عن عقائدهم. وهي كلمات موجودة ايضا في قانون

15
00:05:01.650 --> 00:05:21.650
ايمان فهنا قال لك والله كلمة اوسيا دي لما المسيحيين جم يستخدموها في مجمع نيقيا حصل لبس واختلاط مفاهيم عند الناس لما سمعوا الكلمة في سياق قانون الايمان لان الكلمة ما كانش معناها الجوهر ساعتها. او استخدام الكلمة

16
00:05:21.650 --> 00:05:41.800
في هذا الوقت وفي هذا العصر ما كانش بمعنى الجوهر. فالناس قالت انتم ازاي تقولوا ان الاب والابن  في سياق ان كلمة روسيا معناها كائن او شخص. يبقى انت كانك بتقول ان الاب والابن اقنوم واحد

17
00:05:41.850 --> 00:05:59.050
وده كفر بواح عند المسلسين ودي نقطة مهمة جدا. فهنا بيقول لك وكانت تستعمل ايضا للاشياء المادية. فقطعتان من المادة نفسها كانت تطلق عليهما لفظة هومو اوسيوس يعني انهما من كيان واحد

18
00:05:59.150 --> 00:06:19.150
خلي بالك الاستخدام ده هو الاقرب للمعنى المسيحي اللي هم كانوا عايزينه. بس هي الفكرة ان روسيا في اغلب الاحيان كانت دلالة على الكائن او الكائن العاقل او الشخص. طب انت هتقول لي همو اوسيوس بمعنى ان هم شخص واحد ولا هومو اوسيوس

19
00:06:19.150 --> 00:06:39.150
معنى انهم كيان واحد برضه الموضوع ملخبط هم مش كيان واحد. مش ده اللي احنا قاصدينه. فهنا قال لك ايه؟ الا انه في المجمع تغير فجأة معنى الكلمة. واعلم الاباء. اعلم هتحس ان هو مين اللي اعلمهم يعني؟ ان روسيا تعني

20
00:06:39.150 --> 00:06:59.150
الجوهر وليس الكيان الله! هو احنا حالا بالا بنخترع لغة! يعني هو فيه ايه يا جماعة! فاطلاقها على المسيح يعني ان المسيح هو من جوهر الاب ذاته. وقد احدث تغيير معنى هذه اللفظة بلبلة في الكنيسة كلها. ما هو احنا مش هتعلمونا

21
00:06:59.150 --> 00:07:19.150
لغة من اول وجديد عشان خاطر تشرحوا اعتقادكم العجيب ده. فالاساقفة والفلاسفة الذين لم يحضروا المجمع اغتاظوا لسماعهم ان المجمع قد نسب تلك اللفظة الى المسيح. لان هم مش مدركين ان انتم اخترعتم الكلمة معنى

22
00:07:19.150 --> 00:07:39.150
وراحوا يتسائلون وعندهم حق من اعطى لفظة اوسيا معنى الجوهر. عوضا عن كيان انتم بتخترعوا يا جماعة! ما هو اصل خلي بالك هنا نقطة مهمة. الاساقفة والفلاسفة الذين لم يحضروا المجمع اغتازوا. الاساقفة والفلاسفة

23
00:07:39.150 --> 00:07:59.150
فالفلاسفة المقصد به ايه؟ يعني انت اشرح لي اعتقادك انا فيلسوف مش على دينك. واشرح لي اعتقادك. فتيجي انت تقول لي ان الابن هم اوسيوس انتو باتري. آآ ايوة ده معناه ان الاب والابن كيان واحد لأ انا يا ابني ما هي روسيا احنا لما بنتكلم

24
00:07:59.150 --> 00:08:19.150
وبنستخدم كلمة اوسيا بنقول ان معناها الكائن او الكائن العاقل او الشخص او الكيان. انت تقصد ان الاب والابن كيان واحد انت تقصد ان الاب والابن كائن عاقل واحد شخصه؟ لأ. الله! طب ما هي الكلمة بتستخدم بالمعنى ده. احنا بقى هنستخدم الكلمة

25
00:08:19.150 --> 00:08:39.150
وهنبلطج على اللغة وهنحط للكلمة معنى لغة وجديد. فقال لك يعني من اعطى لفظة اوصيا معنى الجوهر عوضا عن كيان ومن الذي اقر انهم اوسيوس تعني الوحدة في الجوهر وليس كما يقول الهراطقة الوحدة في الكيان

26
00:08:39.150 --> 00:08:59.150
اي في الاقنو فلفظة اوسيات يعني كائن. يا جماعة مش من دماغكم كدا تخترعوا معاني الكلمات. هي دي مشكلة المسيحية ايديتها وصلت لدرجة من الصعوبة ان انا باجيب كلمات لغوية وافرغها من معناها الاصلي واضع لها معاني

27
00:08:59.150 --> 00:09:19.150
وخلي بالك في نقطة مهمة والحمد لله الذي ذكرني ان انا اقول هذا التعليق. عادي جدا ان الكلمة يكون لها معنى لغوي ومعنى اصطلاحي. كويس وده موجود في الشريعة الاسلامية والديانة الاسلامية عادي ان كلمة لها معنى لغوي ومعنى اصطلاحي. زي الكفر مثلا له معنى لغوي وله معنى

28
00:09:19.150 --> 00:09:39.150
لكن دائما وابدا المعنى الاصطلاحي الديني له علاقة بالمعنى اللغوي. اما النصارى بقى الكلمة دي انا سافرغها من اي معنى كان بيتم استخدامه قبل كده وهستخدمه بمعنى جديد. وهاقول بقى كلام

29
00:09:39.150 --> 00:09:59.150
باليوناني لو انا ما قلتلكش المعنى الجديد للكلمة انت هتفهم كلامي غلط. وده يعني انا مش قادر اعلق اقول ايه ده يعني يعني ايه يتوصف بايه يعني؟ هنا في الاخر قال لك ايه؟ خافوا من ان ينتقل البعض بسهولة من وحدة المسيح مع الاب في الجوهر الى وحدته

30
00:09:59.150 --> 00:10:18.200
معه في الكيان اي في الاقنوم. وعندئذ يصبح الابن اقنوما واحدا مع الاب كما كان يقول الهرطوقي سبليوس هو هنا بيعلق على ايه؟ بيعلق على استخدام كلمة روسيا واستخدام كلمة هومو اوسيوس بهذا الاستخدام الجديد في مجمع نيقيا. قال لك

31
00:10:18.200 --> 00:10:38.200
فلفظة اسيا تعني كائن. فالشخص هو كائن. كما ان الجوهر كائن. يعني ايه الشخص كائن كما ان الجوهر كائن. المقصود ان الجوهر ده له وجود حقيقي. هو مش شيء معنوي مجرد موجود في الذهن. لأ هو له

32
00:10:38.200 --> 00:10:58.200
وجود حقيقي في الواقع. لكن هذا الوجود الحقيقي في الواقع لا يكون الا في كائن او اكنون معين فعلشان كده لما كانوا بيستخدموا كلمة اوسيا لان الجوهر ليس له وجود مجرد ذهني معنوي

33
00:10:58.200 --> 00:11:18.200
ووجوده بيكون في الكائن فقط. علشان كده كانوا بيستخدموا كلمة اوصيا بمعنى كائن. طيب وبعدين؟ انت بقى جيت تستخدم اوصي مش بمعنى كائن بمعنى الجوهر نفسه اللي موجود في الكائن. واحنا ما كناش بنستخدم كلمة اوسيا بالمعنى ده. فبالتالي حصل ايه؟ خافوا من ان

34
00:11:18.200 --> 00:11:38.200
ينتقل البعض بسهولة من وحدة المسيح مع الاب في الجوهر الى وحدته معه في الكيان اي في الاقنوم. وعندئذ يصبح الابن واحدا مع الاب كما كان يقول الهرتوقي سبليوس. ان الاب والابن كائن واحد. ان الاب والابن كيان

35
00:11:38.200 --> 00:11:58.200
احد ان الاب والابن شخص واحد دي هرطقة. الاب له كيانه والابن له كيانه. علشان كده هم يزيد عن بعض ونقدر نفرقهم عن بعض. بدأ يتكلم عن نقطة احنا عايزين نسلط عليها الضوء اكتر في فيديوهات تانية كتير. الصراع

36
00:11:58.200 --> 00:12:18.200
الذي دار في مجمع نيقيا وعايزين نفتش اكتر في اقدم الوثائق التاريخية اللي بتتكلم عن مجمع رقيا ونشوف بقى بالزبط هم عدد الاباء اللي حضروا وكانوا كم اب واتفقوا على ايه وايه اللي خلاهم يتفقوا على كده وايه بالزبط دور الامبراطور قسطنطين في المجمع وايه

37
00:12:18.200 --> 00:12:38.200
حصل بعد المجمع وهل فعلا الناس ارتدت للاريوسية مرة اخرى بعد مجمع نيقيا ايه البلبلة واللخبطة اللي دي فهنا بيقول ايه؟ خل بالك رغم ضئالة عدد ممثلي الكنيسة الغربية هو المفروض ان المجمع اتعمل في الغرب. لكن مع ذلك هو

38
00:12:38.200 --> 00:12:58.200
هو بيقول ان عدد الاباء الغربيين اللي حضروا كانوا اقل من الشرقيين وباقي العالم. وطبعا معروف ان البابا الكساندروس وساعتها اكن الشماس اثناسيوس كان لهم دور كبير جدا في مجمع نيقيا. ودول بيمثلوا الشرق فهو بيقول لك لقد كان الغرب مهد

39
00:12:58.200 --> 00:13:18.200
هرطقة التي تقول ان في الله اكنما واحدا. فوقعت الشبهة على الكنيسة الغربية واتهمت بانها هي التي نسبت الى المسيح لفظة هومو اوسيوس اللي هتفيد انه واحد في الاقنوم مع الاب اللي هي هرطقة سابيليوس اللي احنا

40
00:13:18.200 --> 00:13:38.200
احنا لسه قايلنها من شوية. وذلك لادخال بدعة سابليوس في الكنيسة الشرقية. ورغم ضآلة عدد ممثلي الكنيسة الغربية في مجمع نيقيا وربما بسبب ضآلة عددهم اتهموا بانهم كانوا من اتباع سابينيوس. لا سيما ان الامبراطور قسطنطين الذي دعا الى المجمع ورأسه كان هو نفسه غربيا وكان

41
00:13:38.200 --> 00:13:58.200
نناصرهم. فلهذا السبب ولاسباب اخرى راحة اساقفة الشرق بعد عودتهم من نيقيا الى كنائسهم يرفعون عن قانون الايمان. بيرفعوا الامضاء يعني. ان احنا بنتبرأ من هذا القانون. ومما زاد البلبال قرار اصدره الامبراطور

42
00:13:58.200 --> 00:14:18.200
يفرض فيه لفظة مو اسيوس بالقوة. طبعا خلي بالك ما ممكن واحد يقول لك الله! هو مش اثناسيوس نفسه يعتبر اقرهم اسيوس دي والله صدقني المعلومات الدقيقة فيما يخص قرارات مجمع نيقيا احنا ما نعرفش عنها كتير. احنا نعرف ان قانون

43
00:14:18.200 --> 00:14:38.200
الايمان مجمع نيقية وضع كلمة هومو اسيوس في قانون الايمان وضع هذه الصياغة بالحقيقة نؤمن باله واحد خلق الكل كزا وبرب واحد يسوع المسيح من الله الوحيد المولود من الاب قبل كل الدهور نور من نور الى حق من اله حق مولود غير مخلوق. واحد مع الاب في الجوهر هم اسيوس انتو بدر. فهي

44
00:14:38.200 --> 00:14:52.950
اتحطت في قانون الايمان مجمع نيقيا سنة تلتمية خمسة وعشرين. مين بقى اللي طلع بكلمة هوم اسيوس؟ اساطير بقى بتتقال. لدرجة انه اتقال قال في بعض المراجع ان اتقال قصاد اريوس

45
00:14:53.050 --> 00:15:13.050
مصطلحات وشروحات مختلفة فيما يخص علاقة الابن بالاب. لغاية ما اتقال له طب انت بتؤمن ان الابن هومو اوسيوس انتو باتري قال لك لأ حاشا وماش قال لك بس يبقى هي دي الكلمة اللي احنا عايزينها. اللي هتفرق ما بيننا وما بين القليوسية. طب

46
00:15:13.050 --> 00:15:33.050
يا جماعة طب ما هو ممكن يكون رفض مصطلح هومو اوسيوس مش علشان ان معناها واحد مع الاب في الجوهر ان معناها مع الاب في الكيان في الاقنوم وان دي بدعة سبليوس وهو لا يؤمن بعقيدة سبليوس. هو بيؤمن ان الاب اكنوم وان

47
00:15:33.050 --> 00:15:53.050
ان الابن اكنوم لكنهم مش من نفس الجوهر مش متساويين. يعني الموضوع ضبابي جدا الى ابعد حد. لكن الواقع اللي حصل ايه؟ قال لك الامبراطور نفسه فرضهم اسيوس بالقوة والاباء بدأوا يروجوا ان لأ يا جماعة اصل كلمة روسيا اللي في كلمة

48
00:15:53.050 --> 00:16:13.050
اومو اوسيوس مش معناها كيان معناها جوهر. واضح ان مع الوقت خلاص يعني لو احنا هنتفق ان الكلمة دي مش معناها كده دي معناها ايه ده ؟ فيبقى هم اسيوس مش معناها كده دي معناها كده ماشي. يمشي الحال. فهنا بيأكد على الموضوع وبيقول لك ايه. فاعطوا لفظة

49
00:16:13.050 --> 00:16:33.050
روسيا معنى مسيحيا بحيس اتخزت كلمة همؤوس يسأل معنى الجديد التالي بما ان الابن هو من جوهر الاب فالابن اله كما ان الاب اله. وبالتالي يجب القول ان المسيح هو هو موؤوس يوسوس اي من الجوهر

50
00:16:33.050 --> 00:16:43.050
واحد مع الاب. سبحان ربي الاعلى. لو حاز هذا الفيديو على اعجابك فلا تنسى ان تضغط على زر اعجبني ولا تنسى ان تقوم بمشاركة الفيديو مع اصدقائك المهتمين بهذا الموضوع

51
00:16:43.050 --> 00:17:03.050
ولو كنت قادرا على دعم ورعاية محتوى القناة لو انت شايف ان هذا المحتوى يستحق الدعم والرعاية فقم بزيارة صفحتنا على بتريون او بيبالا وحتى قم بالانتساب للقناة تجد اللينكات كلها تحت في وصف الفيديو. الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل لا تنسوني من صالح دعائكم. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

52
00:17:03.050 --> 00:17:14.774
