﻿1
00:00:00.800 --> 00:01:00.800
اه اه ان اورثك الذنب هموما او فاجأك كربه او مسك ضر او بأس واصابك ضيق او زادت عيوبك حزنا ولازمك سور زمن او تاقت نفسك للخير للسير او كثرت اباؤك حتى ضاق الوقت

2
00:01:00.800 --> 00:01:50.800
او سدت كل الابواب شتى الاسباب فالزم باب الملك دعاء واطرق سؤالي وتعلمه علما واملأ قلبك ثقة املا لا تستصعب ابدا امرف دعاء قد يسر عسرا. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. انا الحمد لله

3
00:01:50.800 --> 00:02:00.800
نحمده ونستعين به ونستغفره نعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا انه من يهده الله تعالى فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له اشهد ان لا اله الا

4
00:02:00.800 --> 00:02:20.800
الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله ثم اما بعد. كنا اتكلمنا عن آآ اسم الله السميع واسم الله العليم كده كلاما سريعا يعني. وما اذكره ويعني في نهاية الكلام هنقل اسم الله السميع ساعتها ان احنا ختمنا به فكرة حاجة المرأة الى الايمان بالله سميعا عليهم

5
00:02:20.800 --> 00:02:40.800
حاجة المرء للايمان بالله السميع العليم. قصدك يا دكتور حاجة الانسان؟ ايوة لا حاجة المرأة. كل انسان محتاج الايمان بالله السميع العليم. بس المرأة بالذات بالذات محتاجة الايمان بالله السميع العليم. ويمكن انا آآ كنت اشرت مثلا ساعتها لحاجة

6
00:02:40.800 --> 00:03:02.600
تقريبا حاضرة عند النساء قوي. فكرة محبة ان يسمعها احد محبة ان يسمعها احد. لدرجة حتى ان السماع ده زاته لما جه في القرآن الكريم سمع الله جه منه بامرأة

7
00:03:03.050 --> 00:03:23.050
يعني ستنا عائشة يعني احنا حتى لما نيجي نذكر السمع بنذكر اثر ستنا عائشة. لما تقول الحمد لله الذي وسع سمعه الاصوات. لقد جاءت المجادلة الى رسول الله صلى الله عليه وسلم تحدثه وانا في ناحية الدار ما اسمع بعض ما تقول. فانزل الله لقد سمع الله قول التي

8
00:03:23.050 --> 00:03:43.050
في زوجها وتشتكي الى الله. الله يسمع تحاوركما. سبحان ربي! يعني آآ الله سبحانه وبحمده يؤكد على سمعه هنا على سمعه هنا مع تلك المرأة. المرأة اللي احتاجت ان احد يسمعها فذهبت تشتكي لرسول الله صلى الله عليه وسلم. يعني المرأة المجادلة

9
00:03:43.050 --> 00:04:03.050
استنا خولة بن ثعلبة. المرأة عندها احتياج لانها تتسمع. احتياج لانها تتسمع في اوقات كتيرة عندها احتياجات السمع. آآ والاحتياج ده آآ فيه اللي بيسده بالبشر وفيه اللي بيسده برب البشر

10
00:04:03.050 --> 00:04:23.050
واللي انا حابب اشير اليه فكرة سده برب البشر سبحانه وبحمده. يعني للاسف الشديد احنا بنجد ان وحدة ممكن تقع وفي المناكير الكبار والكبرى تحت زعم ان ما حدش بيسمعها. آآ ممكن تميل لواحد مثلا ميلا

11
00:04:23.050 --> 00:04:43.050
محرما على حساب منها لزوجها على اساس ان ده بيسمعها وزوجها ما بيسمعهاش. تأمين لواحد اصلا ليلا محرما وهو لا يحل لها على اساس انه بيسمعها اه صوته بيسمعني اه بيفهمني اه يعني قد تفعل المرأة ذلك. اه قد تميل لواحدة غير صالحة

12
00:04:43.300 --> 00:05:07.750
على حساب الملي امرأة صالحة اخرى لان تلك المرأة اللي هي الغير صالحة بتسمعها. تسمعها ويعني عندها يعني هو هو الناس الناس الحقيقة في المسألة دي مش آآ يعني متفاوتين. وطبعا برضه هو يعني انا ما بقللش من معاناة حد ما عندوش حد يسمعه. ما انا ما بقللش معاناة حد ما عندوش

13
00:05:07.750 --> 00:05:27.750
حد يسمع يعني ما فيش حد فينا مش هيحتاج يسمع يعني ما فيش حد مش هيحتاج يسمع لازم هو الانسان يحتاج يسمع ولا شك دي برضه وحاجة كده زي الطعام والشراب بس بتاع الحاجة دي مختلف شوية. يعني يعني انا انا بحتاج الطعم. محتاج الطعام على الاقل مرة

14
00:05:27.750 --> 00:05:47.750
في اليوم خلاص طيب بحتاج الشراب اكتر من مرة في اليوم. ماشي؟ طب بحتاج الهواء اكتر من من محتاج تمام كده ؟ محتاج لأ انا محتاج ان انا اتنفس مم مش مش مرة في اليوم انا محتاج ان انا اتنفس من اتناشر لعشرين مرة في الدقيقة

15
00:05:47.750 --> 00:06:07.750
فلا بحتاج برضه انا محتاج اتنفس او يعني حاجتي للتنفس اكتر يعني حاجتي للهواء اكتر من حاجتي للماء وحاجتي للماء اكتر من حاجتي الغذاء لأ في بقى انواع اخرى من الاحتياجات انا بحتاجها بس ممكن احتاجها على على فترات اطول شوية على فترات اطول شوية فممكن كل اسبوع

16
00:06:07.750 --> 00:06:37.750
اسبوع ممكن كل شهر ممكن كل سنة طيب بس محتاجها ما اقدرش اقول ما احتاجهاش. وآآ وفيه ظروف تخلي الواحد محتاج اكتر. والناس متفاوتة فيها. معلش مضطرة نضرب مثل بالحاجات الحسية. في ظروف الانسان بيحتاج انه يطعن مسلا مرة في اليوم. لا بس في ظروف بتخليه محتاج انه يطعن اكتر. والله مش عارف اصله

17
00:06:37.750 --> 00:06:57.750
وتعبان جامد النهاردة اشتغل جامد عمل مش عارف ايه محتاج ياكل اكتر. آآ في الظروف آآ محتاج يشرب مية اكتر على مدة على مدة اقل. آآ الناس نفسهم متفاوتين. يعني في واحد آآ ممكن تكتفي بانها تاكل

18
00:06:57.750 --> 00:07:17.750
الملتهاية في اليوم مسلا وشكولاتاية وتعمل زي الفل. وفي واحد تاني لأ ما ينفعش انها خالص الكلام ده. آآ ممكن واحد مش واحدة كلت خضار وكلت السلطة وحاجة تانية لأ انا ما ينفعش انا لازم اكل كزا او اكل كزا. اه انا لازم اشرب مش عارف ايه. طب ما هو هنا بردو الناس نفسهم متفاوتين

19
00:07:17.750 --> 00:07:37.750
بروتين هم نفسهم كبشر متفاوتين. وفي ظروف بتلم بتخليهم برضه وهم متفاوتين في هذا الاحتياج. اقصد ايه بالكلام ده؟ اقصد ما فيش حاجة اسمها انسان مش محتاج يتصنع. عشان بس تبقى قاعدة. اي انسان محتاج يتسمعه. يعني له له خلصانة. يعني آآ ما فيهاش كلام

20
00:07:37.750 --> 00:07:57.750
احتياج بشري بس هي الفكرة بيحتاج كل قد ايه. في بعض الناس احتياجهم اشد يعني محتاجين يتسمعوا اكتر زي ما قلت كده في ناس محتاج ياكل اكتر او يشرب اكتر. وفي زروف بتحصل احيانا للناس بتخليهم محتاجين يتسمعوا اكتر لما يبقوا

21
00:07:57.750 --> 00:08:17.750
توطين لما يبقوا في مشكلة لما يبقوا في ازمة لما لما لما. المرأة بقى هي بطبيعة الحال هي كجنس هي احتياجها للسماع اكثر الرجل يعني تحتاج انها تسمع انها تسمع تسمع ولذلك هي بتتكلم اكتر. هي بتتكلم اكتر ومش بتتكلم

22
00:08:17.750 --> 00:08:37.750
وخلاص بتتكلم كلام يعني يعني بتحكي يعني بتحكي عن نفسها. يعني بتتكلم حاجات تخصها انا مش عارف مالي انا في اوقات بيبقى شكوى في اوقات بتبقى نشوة في اوقات بتبقى بس المهم تتكلم خلاص المرأة كده ماشي؟ فهي بتتكلم اكتر ما بتسمع فلذلك مثلا آآ في آآ

23
00:08:37.750 --> 00:08:57.750
يعني من الحاجات اللي هي برضو الابتلاءات الاصلية اللي عند المرأة ان المرأة مثلا ممكن آآ تقعد مثلا مع زوجها او مع ابنها او مع والدها فيقعد يقول لها ده والله ده ما في كزا كزا كزا كزا كزا. يا دوب هو يقول كلمتين وبعدين تقول له ده انا برضو مش عارف ايه وانا ايه وانا ايه لدرجة احيانا بتوصل في الالام الجسدية

24
00:08:57.750 --> 00:09:07.750
يقول لها ده انا مش عارف مصدع ومش عارف ايه وكده. يقول له ده انا ضهري واجعني. ده انا مش عارف ايه. اسكت ده انا مش عارف كزا. ده انا ضغطي عالي علي علي. ده انا يعني على طول تاخد الكلام ايه

25
00:09:07.750 --> 00:09:17.750
طبعا دي حتة برضو من افات السماء يعني دي من افات السماع ان الشخص يقوم بيكلم الانسان في حاجة معاناة تخصه هو يجي سايبه ويجي قالب هو على المعاناة بتاعته

26
00:09:17.750 --> 00:09:27.750
يقول له ده انا مش عارف يقول له لا اسكت بقى ده انا مش عارف كزا وانا كزا وانا كزا وانا كزا. طبعا ده من افات السماع يعني. بس المهم الشاهد فتلاقيها هي اي مسلا المرأة

27
00:09:27.750 --> 00:09:47.750
وحدة بتحكي لها قصتها يعني هو الستات اصلا الستات بيتناقلوا الاسرار ازاي؟ او بيعملوا الحاجات دي ازاي اصلا؟ بتيجي ازاي عند الستات اصلا؟ هو من من كده اصلا ان هي بتيجي واحدة تفتح معها القصة تقول لها ده انا مش عارف كزا جوزك جوزك بتقول لها اسكتي والله العزيم ده احمدي ربنا ده انا جوزي وجوزي وجوزي واللي هو

28
00:09:47.750 --> 00:10:07.750
هو ايه زي الناس يقول لك جبتك مش عارف يعني اللي هو الكلام اللي بيقولوه الناس ده. اللي هي يعني كالمستشير ابن الرمضاء بالنادي. واحدة رايحة يعني تشكيلها همها لقت هي اللي شكت لها همها وشيلتها هم تاني ومشتها. يعني بيحصل للاسف الشديد يعني في في مجتمع

29
00:10:07.750 --> 00:10:27.750
النساء ويحصل من نساء هذا الكلام. آآ لان هي برضو مولعة بانها تتسمع. هي عايزة تتسمع. يعني عايزة تتسمع عايزة تحكي اللي عندها خلاص فهي ابتداء هي بتحب اصلا تتسامح بتحب تتكلم بتحب تتكلم اصلا ابتداء تحب يعني المرأة اكسبريسف المرأة امور اكسبريسيف

30
00:10:27.750 --> 00:10:47.750
يعني المرأة يعني معبرة عما بداخلها اكتر من رجل. خلاص؟ اه ده في الغالب في الغالب في الغالب بالنسبة للمرأة. واللي عندها اشكال هي عندها اشكال بس يعني المرأة في في الغالب كده معبرة اما بنفسها اكثر من الرجل. وممكن واحدة قائلة ما تكونش معبرة مع ناس معبرة مع ناس ما تكونش معبرة مع الاغراب بس ومع

31
00:10:47.750 --> 00:11:07.750
معبرة مع الاحباب يعني مع حبيباتها وصاحبتها وكده معبرة. بس مش معبرة مسلا مع الاغراب خلاص. المهم يعني الشاهد فالمرأة المرأة هكذا المرأة بطبيعتها بتبقى ايه؟ بتبقى معبرة يعني. فلدرجة حتى زي ما قلنا لما تيجي مسلا حد واحدة بتحكي لها حاجة او آآ زوجها

32
00:11:07.750 --> 00:11:27.750
ولا اخوه ولا ابنها بيحكي لها بتيجي واخدة الكلام لجانب اخر وبتتكلم هي. آآ فضلا بقى عن مسألة الطاقة النفسية انها بردو لما بيبقى عندها حاجة شغلاها حاجة قلقاها حاجة تعباها بتبقى مأرقاها. يعني مش عارفة يعني تتصالح معها وهي ماشية عادي يعني

33
00:11:27.750 --> 00:11:47.750
عادي حياتها مستمرة لأ بتبقى قلقاها ومضايقاه وام بتجي لها فرصة انها تخرجها تخرجها. فضلا بقى عن اشكال تانية يعني حاضر عند المرأة هو اشكال الضبط. يعني الصراحة فكرة ان ايه يعني فكرة الرجل اتقل من المرأة. يعني احنا بالبلدي كده عندنا نقول ده قل واحدة خفيفة

34
00:11:47.750 --> 00:12:07.750
يعني لا تكاد تحتفظ بسر لا تكاد مثلا تكتم بعض الحاجات لأ هي اول ما تروح لها فرصة تيجي عيلة بقى وتيجي كاتباهم وتيجي كلمها بقى ويعني رقية خفيف سواني خفيف يعني ما فالمرأة فيها الخفة دي يعني فيها الخفة ولذلك للاسف كثيرا ما تستخف

35
00:12:08.150 --> 00:12:18.150
اه ان مسلا واحدة تقول لها لا خلاص بقى اصل انا كنت مش عارف ايه. طب خلاص هقول لك هقول لك هقول لك. اصل انا زعلانة منك خلاص هقول لك بقى خلاص. انت مش عارفة تعملي ايه؟ خلاص هقول لك بقى. اصل انت اصلا شكلك مش

36
00:12:18.150 --> 00:12:38.150
لا ده ازاي ده انا وانا وانا وانا مش هتلاقي خلاص الزر ده بيشقق خلاص راح. فتستخف بسهولة انها خفيفة في مسألة الكتمان ومسألة انها تكون كتاب مغلق دي. انا بتكلم على يعني ابتلاءات عامة. ابتلاءات عامة اصلية يعني. فطبعا هذا هذا الكلام في في المرأة اه

37
00:12:38.150 --> 00:12:58.150
اه بيخليها هي محتاجة انها تسمع اكتر. يعني فكرة اه اصلا هي كجنس امرأة في مقابلة جنس الرجل هي اصلا بحاجة اكثر الى انها تسمع اصلا. يعني ابتداء كده. طيب لو اضفنا الى ذلك مسألة مسألة بقى ايه؟ آآ

38
00:12:58.150 --> 00:13:18.150
الضغوط نفسها اللي بتتعرض لها ومش عارف ايه اللي بيزود حاجتها انها تسمع. اه ومسألة القوة النفسية فيخلي المرأة كده كده محتاجة طيب لو جينا نبص على الواقع مين اللي هيسمع المرء من الذي سيسمعك من الذي سيسمعك

39
00:13:18.150 --> 00:13:48.650
تعالي نفكر كده مع بعض عايزين مواصفات اللي هيسمع. عايزين مواصفات الاسم. عايزين واحد حد هيسمع وينفع يعني مش عايزين واحد هيسمع بس مش هينفع هيسمع هتسمعك فهتضرك. فابتداء انت عايزة اللي بتسمعك دي تكون بتحبك

40
00:13:48.700 --> 00:14:13.050
يعني تمام وتكون هي مش ما بتضجش بسماعك يعني تستحمل تستحمل آآ ان انت تقعدي بتتكلمي ولا تحكي ولا تشكي ولا تعملي اللي تردي وانها ما تستعملش الكلام ده ضدك. وانها يعني كل الكلام ده بقى اهو الحب محتاج

41
00:14:13.050 --> 00:14:39.150
لما تكون بتحبك وانها تكون ما بتضجش بك وانها مش هتستعمل الكلام ده ضدك. خلاص؟ وانها تكون عندها من العلم بك وباللي انت بتتكلمي فيه ما جعلها آآ يعني تشير عليك بالصواب

42
00:14:39.950 --> 00:15:07.200
وتكون عندها من الحكمة اللي يخليها ما بين الصوابات دي تختار الاصوب آآ ويكون عندها من الحزم اللي يخليها في وقت لأ تضبطك وتردك للجادة لما يعني ايه زي ما قال له سيدنا عمر ابن عبدالعزيز فهزني هزا عنيف وقل لي اتق الله يا عمر

43
00:15:07.200 --> 00:15:25.850
طيب فكرة كمان ده ده حاجة كده فخلاص طالما توفر لنا توفر لنا الشخص ده او الانسان ده موجود اه ومش بقول انه مش موجود عادي ممكن يكون موجود في الدنيا لا بأس. بس بقى نروح لحاجات تانية بقى. طب هل هو موجود طول الوقت

44
00:15:26.100 --> 00:15:40.600
في اوقات كده انت مسلا ممكن تقومي بالليل مخنوقة او مسلا تبقي في مكان متضايقة وعايزة تقعدي مع واحدة مسلا امرأة صالحة او اخت فاضلة مسلا بتقعد دي معها بتخفف عنك او بتحكي لها مسلا او بتشكي لها

45
00:15:40.650 --> 00:16:04.050
او توفي همومك مش متاح طول الوقت. في اوقات كتيرة احنا نبقى مستتقلين ومش عارفين نتكلم ايه ونتكلم مع مين بيتكلم ازاي ويعني في اوقات في حاجات اصلا ما ينفعش تتكلم فيها. ينبغي ان تظل حبيسة صدره الى ان يلقى الله. كل

46
00:16:04.050 --> 00:16:24.050
هذه الاشياء ويعني انا بس مش عايز افسر فيها لانها اكيد واضحة. كل هذه الاشياء تضطر المرأة اضطرارا. الترارا. الى ان يوطن نفسه على ان اللي بيسمعه الله. يوطن نفسه انه بيسمعه الله. فاضطر المرأة ترارا

47
00:16:24.050 --> 00:16:44.050
كده على ان انت ان انت يعني تنشئي هذه العلاقة بينك وبين الله سبحانه وبحمده. انت تبثين وربك يسمع انا وبحمده. لا سيما بقى لما نقعد نتفكر في ان ما حدش هيكون بيحبنا ويحرص على ما ينفعنا اكتر منه

48
00:16:44.050 --> 00:17:04.050
والشباب تجبيني ابدا بالعكس انا مسأل لا يغضب عليه. ان هو آآ سبحانه وبحمده آآ ما فيش حاجة اسمها متاح في زمان دون ولا مكان دون مكان ولا ما هينسندونا انسان ولا في ميدان دون ميدان خالص يعني ممكن واحد يسمع في حاجة وما يسمعش في حاجة تانية لا

49
00:17:04.050 --> 00:17:24.050
آآ فكرة ان انا مش آآ يعني مش قلقان من اسراري خالص. فكرة ان حد آآ اعلم بي مني. فكرة ان حد فين ؟ فكرة ان حد كمان يدبر لي شؤوني ويرتبها لي بما ينفعني. اعتقد ان من السفه ان الانسان

50
00:17:24.050 --> 00:17:44.050
يكون الباب ده مفتوح على مصراعيه بالنسبة له ثم يعرض عنه ويبحث عن ابواب اخرى. حاول بكل ما اوتي من قوة يفتح ابواب اخرى باختصار يا جماعة المعنى دايما اللي بنأكد عليه هو الاستغناء بالله عم

51
00:17:44.050 --> 00:18:14.050
اه سواها. معنى الاستغناء بالله عن مسيح. فانا استكفاء بالله ما هو لم يكفي. حسبنا الله ونعم الوكيل. عن الاستغناء او الاستكفاء بالله سبحانه وبحمده اما السواه اللي هيعرف ربنا هيبقى ده الاساس عنده. هيجي بعد كده بقى البشر اما يبقوا حاضرين هيبقوا بس خلاص مش ما عندوش هذه المعاناة

52
00:18:14.050 --> 00:18:34.050
ولذلك يعني ما اشد ما اشد المعاناة عند اولئك الذين لا يباشرون الاستغناء او الاستكفاء بالله عن مسيحه معاناة حقيقية فعلا انسان يعني. دكتور والله كلامك حلو وكلامك جميل وكده بس كلامك فيه مثالية شوية. يا جماعة الخير

53
00:18:34.050 --> 00:18:54.050
احنا مؤمنين بان ربنا موجود ولا لا؟ مؤمنين بانه عليم بانه حكيم بانه سميع يبقى يبقى اللي احنا بنعمله ده سفه بصراحة اللي احنا بنعمله ده سفه اساسا. واحنا مؤمنين ما هو احنا يا مؤمنين يا مش مؤمنين. يعني زي ما قلت لكم قبل كده استوقفني جدا اللي اورده آآ

54
00:18:54.050 --> 00:19:14.050
من جوزي في سورة الصفوة عن الربيع بن خثيم وهو بيقول للناس بيقول لهم سبحان الله لو لو رأكم اصحاب رسول الله صلى الله عليه وسلم لظنوا انكم لا يؤمنون بالاخرة. فكرة كده فعلا ان احنا يعني اللي لما لو احنا نتفكر في سلوكنا او بنتفرج على نفسنا

55
00:19:14.050 --> 00:19:34.050
ظن اننا لا نؤمن بوجود الله. لا نؤمن بهذه الاشياء التي عرفناها عن الله سبحانه وبحمده. وهذه المعلومات التي عرفناها عن الله سبحانه وبحمده. واحنا المؤمنين مش مؤمنين يبقى طلاقها مؤمنين خلاص يبقى لازم الايمان دي لازم تحصل اصلا. بس يا دكتور يعني اصل مش عارف يعني اصل انت لما مسلا بتقعد تتكلم كده مع حد وتلاقيه انت

56
00:19:34.050 --> 00:19:54.050
كلمه بيرد عليك وبيتكلمه بيرد عليك بس ده ما لا على فكرة في اوقات كتيرة بنكلم حد وما بيردش علينا وبنكلم حد وبنتوهم كمان انه بيرد علينا عادي على فكرة في اوقات كتيرة ممكن انت حضرتك لما تروحي تكلمي مسلا فلان تكلمي زوجك مسلا او تكلمي اخوكي ولا تكلمي ابوك ولا تكلمي واحدة صاحبتك

57
00:19:54.050 --> 00:20:14.050
مكان تاني انت بتكلميها وهي مش مش شايفاها اصلا ولا هي شايفاك. اهو ينفع نكلم حد ما احناش شايفينه. طيب آآ ده الناس بتوصل احيانا انها ممكن تروح تكلم تكلم قبور واحدة مثلا توفي زوجها ومش عارف اخوها حد عز

58
00:20:14.050 --> 00:20:34.050
امها بتروح تكلمها عند قبرها تقعد تحكي لها وتشكي لها وتتوهم كما لو كانت بتسمعها وعادي زي الفل وبتعمل كده اهو ومش مجنونة ولا حاجة على فكرة وبتستريح وتمام وزي الفل وتيجي مروحة. ده في ناس مقضينها اللي هم كأنها تقريبا مراسل صحفي في وكالة رويترز. كل شوية

59
00:20:34.050 --> 00:20:54.050
روح كل اسبوع تروح تحكي لامها على اللي حصل تروح تحكي لابوها على اللي حصل. وكأن يعني المهمة بتاعة العصفورة اللي كانت بتقوم بها وهي مسلا في حياته دي صعبان عليها ولا حاجة فمش عايزة تبطل. عشان عضلات التجسس ما تضمرش عندها

60
00:20:54.050 --> 00:21:14.050
فالشاهد يعني ان هنا اه هو الناس بتعمل كده. يعني عادي يعرف الانسان يعمل كده. لذلك يعني كان المعنى الجميل والخطير جدا فيه انا ما اشكو بثي وحزني الى الله. انما اشكو

61
00:21:14.050 --> 00:21:34.050
في وحزني الى الله. يعني انما دي هذا الحرف الذي يفيد الحصر. انما اشكو اشكو بثي وحزني الى الله. يعني انا يا هذا ان صدر مني فهو انما يكون لله وحده سبحانه وبحمده لا شريك له. انما اشكو

62
00:21:34.050 --> 00:21:48.350
بثي وحزني الى الله. ليه واعلم من الله ما لا تعلم. لاني اعلم من الله ما لا تعلمون. واعلم عن الله ما لا تعلمون. فمش معقولة يكون المرأة علم عن الله

63
00:21:48.350 --> 00:22:08.350
علم عن الله ثم لا يناجي المولى سبحانه وبحمده ثم لا يشكو بثه وحزنه الى الله. انا انا النمت عن الله علمت عن الله. علمت علمت. انت عرفت ربك. عرفت ايه سميعا علي من سبحانه وبحمده. واعلم من الله ما لا تعلمون

64
00:22:08.350 --> 00:22:28.350
لو اعلم من الله اعلم من الله ما لا تعلمون فلذلك اشكو بثي وحزني الى الله. لذلك لان ان عرف الله سبحانه وبحمده عرف الله سبحانه وبحمده. آآ عرف عرفة وسميعا عرفه علي من عرفه حكيما

65
00:22:28.350 --> 00:22:48.350
مش ممكن يعمل لي كده لان هو قبلها قال من سولت لكم انفسكم امرا فصبر جميل. عسى الله ان يأتيني بهم جميعا انه هو العليم الحكيم. وتولى عنه وقال يا اسف على يوسف وابيضت عيناه من حزن فهو كظيم. قالوا تالله

66
00:22:48.350 --> 00:23:08.350
او تذكر يوسف حتى تكون حربا او تكون من الهالكين قال انما اشكوا بثي وحزني الى الله واعلم من الله ما لا تعلمه لاني اعلم من الله ما لا تعلمون. لاني اعلم من الله ما لا تعلمون. فنشوف الزروف الصعبة دي. يا بني اذهبوا فتحسسوا من يوسف واخيكم

67
00:23:08.350 --> 00:23:28.350
ولا تيأسوا من روح الله. انه لا ييأس من روح الله الا القوم الكافرون. سبحان الله! يعني هذا هذا التفاؤل هذا اليقين هذا الايمان هذا يعني هو اما انا اعلم ما اعلمش انت علمت عرفت ربك

68
00:23:28.350 --> 00:23:48.350
منتهي سبحان وبحمده خلاص يعني عرفتيه وامنت به دي اللوازم الطبيعية ده المنتزر يعني. لذلك ربي سبحانه وبحمده ليس كمثل تلاقيه سميع لسه كمثله سميع سبحان الله وبحمده ليس كمثله سميع. ليس كمثله عليم سبحانه وبحمده. فالمفروض

69
00:23:48.350 --> 00:24:08.350
المتوقع او المنتظر ان حضرتك بعد ما عرفتي هذا الكلام. هذا الاحتياج اللي عندك هتسديه بايه؟ هذا الاحتياج الذي لديك بما تسدينه بما تسدينه؟ يعني هتسديه بايه؟ احنا قلنا في السما قبل كده ان السمع في سمع الرقابة وفي سمع اجابة

70
00:24:08.350 --> 00:24:29.300
ضيف اسامة اثابة سمع رقابة واجابة واثابة. سامع آآ برضو انا كده اتكلمت عن الاحتياج لسمع الاجابة. سمع الاجابة  بل في وقت انت مش محتاجة حتى تجابي ولا ما تجاهبيش انت محتاجة احيانا تبثي بس اللي جواك مش اكتر من كده. رحتي حاضرة عند الكامرا ما تضحكيش على نفسك

71
00:24:29.300 --> 00:24:49.300
وممكن تكون ايوة انت او مسلا الفترات اللي هي ما بين ما بين المرات كبيرة عندك شوية بتحتاجي كل اسبوع بتحتاجي كل شهر بتحتاجي كل كام شهر. بس في زروف بتلم بالانسان بيبقى محتاج لأ محتاج محتاج كل يوم. محتاج اكتر مرة في اليوم

72
00:24:49.300 --> 00:25:09.300
ده كل اسبوع. في ناس بطبيعتهم بيحتاجوا اكتر عادي. يعني هي في النهاية ما حدش فينا مش محتاج. ولذلك يعني انا لو تذكره قبل كده لما كنت بقول يعني انا ما بستبشرش خير بامرأة ما لهاش حظ من المناجاة. يعني ما لهاش حظ من الاتصال

73
00:25:09.300 --> 00:25:29.300
لا استبشر خيرا بامرأة ليس لها حظ من الوجهاء والاتصال بالله. يعني ما ينفعش اصلا ما يكونش لك حظ من المناجاة او الاتصال بالله انت واحدة وقت كده بتدعي فيه ربنا بقلبك تتواصلي فيه مع الله. ركعتين حتى كده في آآ في جوف الليل الاخر قبل الفجر وقت

74
00:25:29.300 --> 00:25:49.300
في صلاة الفجر ما بين الاذان والاقامة في آآ مش عارف آآ يعني يستغفر في وقت الاسحار بعد العشاء بعد العصر ايا كان. يعني الواحد ما ما تبشرش خيرا بتلك المرأة التي ليس لديها اتصال بالله ولا ليس لديها مناجاة. الاتصال بالله من خلال المناجاة. لان انت محتاجة لهذا الكلام

75
00:25:49.300 --> 00:26:09.300
والمفروض في الحقيقة ان الاحتياج ده يسد عندنا كلنا. بالصلاة. المفروض يعني. بس احنا عشان ما بنصليش كما ينبغي ان نصلي عشان كده الصلاة ما بتؤديش دورها لان لما كان يقول ارحنا بها يا بلال وكان اذا حزبه امر فزع الى الصلاة وكان يقول وجعلت قرة عيني في الصلاة كل ده الانسان محتاجه

76
00:26:09.300 --> 00:26:29.300
المهم يعني فلما نيجي نتفكر في احتياج المرأة لانها تسمع المرأة محتاجة انها تسمع. ايمان المرأة بان يا رب سميع عليم لأ هي محتاجاه محتاجة اوي اوي محتاجاه في في بنائها الشخصي محتاجاه في بناءها الشخصي ليه؟ لان الانسان في البناء ده انت في البناء

77
00:26:29.300 --> 00:26:49.300
اتجه سمع الرقابة وسمع الاجابة وسمع الاثابة. محتاجة سمع الرقابة ان في اوقات انت مسلا واحد يقول لك ايه طب اعملي كزا كزا لا اصل انا ممكن اكسل وممكن مش عارف اضيع وقت بصي انا هاجي اعمله معك في المكتب. انا هاجي اعمله عندكم. انا هو هو ايه فكرة المسل اللي عمل المؤسسة

78
00:26:49.300 --> 00:27:09.300
يعني ايه فكرة العمل المؤسساتي؟ هو انت مثلا ليه بتروحي مثلا تحضري مع الاخوات في اليوم ده؟ بتروحي مثلا المعهد او بتروحي المقر بتحضري مع الناس ايه الفرق يعني ايه الفرق؟ الرقابة. ان انت في اكتر من عين شايفاكي. اما هتنامي في حد هيبص عليك

79
00:27:09.300 --> 00:27:29.300
اما هتكسلي في حد هيبص عليه ايه الفرق ما بين المحاضرة اللي هي دلوقتي مسلا والمحاضرة المباشرة رقم فالانسان في البناء بتاعه محتاج قد يكون فوق راسه رقيب عليه محتاج حد يكون يعني دي مستحضر دي دايما محتاج حد كده معه على طول. يعني يتابعه ويسدده

80
00:27:29.300 --> 00:27:49.300
وعلى الاقل حتى يراقبه ويشوفوا حد بينفذ اللي قالوا لما ما قالوش. فالانسان محتاج للرقابة دي. محتاج للرقابة علشان خاطر علشان خاطر وفي المنكرات. فانت مش هينفع لك بناء انت بنفسك انت تبني نفسك ولا تبني غيرك. بدون بدون

81
00:27:49.300 --> 00:28:09.300
دور الرقابة دي ولزلك لابد الايمان ده عشان عشان الرقابة. الرقابة في ايه في عدم الوقوع في المنكرات فيما يخص بناءك او بناء غيرك ان انت مسلا لما تقعدي مع نفسك تقعي في المنكرات. لما تيجي وانت بتبني غيرك لأ تقعي في منكرات. التقصير في الطاعات

82
00:28:09.300 --> 00:28:29.300
نقصي لك في التراب التقصير في المهمات. عندك مهمات انت مقصرة فيها ومكبرة دماغك عليها ومش عارف وايه والكلام ده كله. تحسين تحسين الواجبات والمفروضات. تحسني عملك اكتر. فانت محتاجة محتاجة للرقابة دي. محتاجة رقيب يكون فوق راسك. ليه الناس

83
00:28:29.300 --> 00:28:49.300
مع بعضها بتشتغل كويس وتبقى لوحدها مش بتشتغل كويس. في حد فوق راسها غير ما يكونش في حد فوق راسها. هي دي انت محتاجة لسماء الرقابة محتاجة تسميها رقم محتاجة انك تؤمني بالله سميعا. ان انت كل كلمة بتقوليها بتتسمع سواء كانت تخص آآ بنائك او

84
00:28:49.300 --> 00:29:19.300
غيرك محتاج الكلام ده محتاجاه في الرهبة وفي الرغبة محتاجة ايمان بالسمع يخلي يقدح في زناد الخشية والرهبة. ويفجر في قلبك انهار الرجاء والرغبة ازاي؟ يعني ان انت سامعة يخليك مستحضرا اللي انت بتقوليه ده ربنا هيسمعه

85
00:29:19.300 --> 00:29:41.350
على التقوى اقدح في قلبك من الخشية والرهبة ويحملك على التقوى. انك تتقي تتقي بقى انك تقولي كلمة مش مناسبة آآ اعملي حاجة مش مناسبة لكده وانت محتاجة برضو ما يفجر في قلبك انهار الايه؟ انهار الرجاء والرغبة فيحملك على البر هتكوني برة

86
00:29:41.350 --> 00:30:01.350
بر ادخلني بالابرار على فعلك على الاخلاص بقى لله وعلى مش عارف الجهد وعلى بزل الجهد واستفراغ التضحية والايثار والتجرد وغيرها من الامور. انت محتاجة للكلام ده جدا جدا. محتاجة انك تؤمني وتستحلي دايما ان ربك سبحانه بحمده السميع العليم

87
00:30:01.350 --> 00:30:21.350
السبب على العلم زي ما قلنا قبل كده. تمام؟ طيب انت محتاجة لسمع الاجابة. كده سمع الرقابة انت محتاجاه محتاجة لسمع الاجابة في بنائك. ان انت كده كده وانت في بنائك هتعترضي حاجات. سبحان الله! طب ما كده كده انت هتعترضي حاجات لا محارم. تعترضي

88
00:30:21.350 --> 00:30:41.350
مشكلات انت في بناء نفسك. طب ما انت محتاجة محتاجة تتواصلي مع حد. تبثي همومك اصلا. محتاجة محتاجة اصلا كده تبثي همومك حتى اللي تخص بناء غيرك. محتاجة تقصلي مع حد. آآ مدام لا مناص عن ذلك. فانت

89
00:30:41.350 --> 00:30:56.750
محتاجاه زي ما قلنا انت لا يخلو المرء من مش دايما احنا لما نيجي نتكلم مع حد يكون كلامنا دايما عن هموم مشكلات لأ في اوقات بيبقى كلامنا عن اه طموحات

90
00:30:56.800 --> 00:31:14.800
عن تطلعات عن امنيات عادي مش لازم كله يكون كلام عن عن وهموم مشكلات اصلا في ناس اصلا ما بتحبش تتكلم في مشاكلها بتتكلم في امها. اصل برضه اللي تقول لك اصل انا لا على فكرة آآ دكتور لا ما هو انا انا ما عنديش كده وانا مش كده لا

91
00:31:14.800 --> 00:31:34.800
ما هو برضه الانسان مش هيخلو من دي يعني في ناس ما بتحبش تتكلم في مشاكلها عادي او يعني مشاكله مش عاملة له مشاكل. مش بس مأرقه طموحاته تمنياته تطلعاته مع ان عادي يعني اصحاب الهمم كده والعقل يشقى في النعيم بعقله

92
00:31:34.800 --> 00:31:59.000
واخو شقاوتي واخذ جاهلة في الشقاوة انعم الهم قتال. يعني لما يكون عنده همة. همته دي اكتئاب. ممكن عنده مشكلة كبيرة كبيرة ما ما يكتئبش ولا يحزن ولا مش عارف ايه ويبقى عادي برضو. بس ممكن لو حاجة من طموحاته او تطلعاته وامنياته مش بتتحقق

93
00:31:59.000 --> 00:32:19.000
او مش حاسس انه بينجز اكتئب. فده لما يبقى حابب يتكلم اه يعني يعني مش هيتكلم في في الحاجات اللي هي في الهموم والمشكلات اصلا الواحد محتاج حد يسمعه محتاج حد يسمعه محتاج سما اجابة ده سمع اجابة فيما يخص الهموم والمشكلات

94
00:32:19.000 --> 00:32:39.000
الاجابة فيما يخص الطموحات والامنيات والتطلعات. محتاج حد يجيبني يسمعني ويجيبني. يسمعني يكون يعلم ما اه ناس حتى تقعد تقول لك فلان ده بحب فلانة مسلا احب اتكلم معها عشان تحس بي. يعني ما اعتقدش

95
00:32:39.000 --> 00:32:59.000
ان هيبقى في حد احسن من ربنا في المسألة دي. مفيش حد اعلم بالانسان من ربه سبحانه وبحمده عليهم بذات الصدور علامة السر اخفى ارحم بنا من انفسنا وارحم بنا من امهاتنا. حنان من ان سبحانه وبحمده

96
00:32:59.000 --> 00:33:19.000
يعني الشاهد اللي اقصده ان احنا محتاجين او انت كامرأة محتاجة في بناءك. للايمان بالله سميعا. سمع الاجابة آآ ان انت آآ في الواقع الحالي عندك هموم مشكلات. وعندك امنيات وتطلعاته. وعندك عوارض كتيرة جدا

97
00:33:19.000 --> 00:33:39.000
محتاجة حد يجيبك ويجيبك بسرعة ويرد عليكي على طول ويسعفك سبحان الله حد يسمعك وينفعك محتاج الكلام ده لان لان البناء آآ في في تحديات واجراءات كتيرة. في تحديات واكراهات كتيرة. وده

98
00:33:39.000 --> 00:33:59.000
اللي انتم سامحوني بتغافلوا عنه يعني المسألة البنائية بتغفلوا عنه في المسألة البنائية اصلا. بتغفلوا عنه ان انتم بتغفلي عن ان انت بالله سميعا عليما فيما يخص الرقابة. ربنا يراقبها عليك لو انت بتبني نفسك او انت بتبني غيرك

99
00:33:59.000 --> 00:34:19.000
هو انت بتساهمي في عملية بنائية. بان فكرة ان انت ان انت طول ما انت في وسط الطريق في البناء بتواجه اشكالات سواء كان في بناء نفسك او بناء غيرك. الاشكالات دي انت محتاجة فيها الرب السميع العليم سبحانه وبحمده. بل يعني انا يمكن قلت قبل كده اصلا سبحان الله

100
00:34:19.000 --> 00:34:39.000
من اصعب القصة من العمليات البشرية انا حتى في المحاضرة اللي فاتت لما كنت بقول رأيت المعجزة ليه انا سميتها معجزة؟ لانها فعلا صعبة جدا يعني مش حاجة هينة يعني النهاردة انا يعني الورقة اللي هي مسلا الورقة اللي بتتقطع دي انا ممكن اعرف

101
00:34:39.000 --> 00:34:59.000
فالحمها وعارف اعمل فيها ايه واحل المشكلة دي ازاي مش عارف المنديل ده اللي هو راح بعيد كده انا عارف اجيبه اعرف اجيبه قريب والقلم اللي وقعت مش عارف البتاع البتاع اللبيسة بتاعته اعرف اجيبها. والكهربا اللي فيها مش عارف ايه. انما المشكلة اه في حاجات كده لو انا مسلا

102
00:34:59.000 --> 00:35:19.000
كان في حاجة وقعت من نفسي اجيبها تاني ازاي طب لو في حاجة راحت بعيد فيما يخص نفسي انا او صفاتي اجيبها ازاي ففي حاجة اتقطعت جوايا اخيطها ازاي؟ حاجة مش يعني برضه المسألة البنائية دي لذلك يعني كنت يعني بستغرب قوي قوي من بعض الناس

103
00:35:19.000 --> 00:35:39.000
الناس اللي بيقعدوا يتكلموا كده بقى آآ في الارشاد الاسري ولا مش عارف آآ اللي بيسموه مش عارف ولا مسلا اللي بيتكلموا في التنمية البشرية او التنمية الذاتية او يتكلموا في التربية بيتكلموا بثقة كده وكأنهم يعني ايه اللي هو بقى يعني مسكين مضاف في ايديهم ماسكين في ايديك يعني ما حاجة ما حدش ماسكها في ايديه خالص

104
00:35:39.000 --> 00:35:59.000
يعني ما فيش حاجة اسمها حد ماسكها في ايديه. واللحظة اللي الانسان يتوهم فيها انه ان هو ان هو مسيطر على الامور او يعني انه امسك بالامور هي دي اللحظة اللي يخذل فيها اصلا. ان في الحقيقة لقى الموضوع مش ليس بهذه السهولة

105
00:35:59.000 --> 00:36:19.000
وهو مش مستحيل برضو ولا صعب بس اقصد يعني مش مش بهذه السطحية والتفاهة وتوهم ان انا ايه يعني احيط بالامر من جميع جوانبه وانا مش لأ فيه فيه عنصر لابد ان يتم ادراكه ان ربي سبحانه وبحمده بيده الملك بيده الملك يعني

106
00:36:19.000 --> 00:36:39.000
نقول الملكوت الملك والملك التامين. ان هو ما لك يوم الدين. هو يملكنا سبحانه وبحمده. فكل هذا بيد الله سبحانه وبحمده زي ما سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم كده يكثر من سؤال الله سبحانه وبحمده نثبت قلبه على الدين. فييجي حد من الصحابة

107
00:36:39.000 --> 00:36:59.000
يعني قول يا رسول الله اتخاف علينا وقد امنا واسلمنا وهجرنا وفعلنا وجاهدنا فقال ان القلوب بين اصبعين من اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء من شاء يقيمه اقامه شاء يزيغه اثاره. ولذلك يعني ربنا لما يذكر لنا ان مين اللي بيقولوا ربنا لا تزغ

108
00:36:59.000 --> 00:37:19.000
قلوبنا بعد اذ هديتنا وهب لنا من لدنك رحمة انك انت الوهاب. ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا قبل ما نعمل لدنك رحمة مين اللي بيقولوا كده اصلا؟ بيقولوا كده الراسخين في العلم. شوفوا الراسخين هم اللي بيقولوا كده. لما شافوا الذين في قلوبهم

109
00:37:19.000 --> 00:37:39.000
قلوبهم زايغ وكيف يتبعون ما تشابهون ابتغاء تأويله. وهم راسخين الحمد لله وهم راسخين اصلا ومش زائغين. ورغم كده خايفين. يعني ما خايفينش من دي يعني فاهمين كويس جدا جدا. ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هديتنا وهبنا من لدنك رحمة انك انت الوهاب. يعني مم

110
00:37:39.000 --> 00:38:09.000
لما يكون النبي بيسأل ربنا الثبات ويكون الراسخين بيسألوا ربنا كده ويكون آآ سيدنا يوسف بيقول توفني مسلما يعني توفاني مسلما يعني يكون سيدنا ابراهيم آآ قل يعني الحقني بالصالحين يعني يعني الموضوع مش مش زي ما الناس متوهمة كده ان هو احنا ماسكينه بقى

111
00:38:09.000 --> 00:38:29.000
طبي من جميع جوانبه لأ في الحقيقة يعني فده نقطة بنغفل عنها احنا في البناء سواء كنا بنبني نفسنا او بنبني غيرنا بنغفل عن فكرة ان احنا عن حاجتنا من ربنا لو تذكروا انا كنت اتكلمت عنها في العلم قبل كده. لما كنت قلت سبحان الله في في اقرأ باسم ربك الذي خلق خلق الانسان من علق. في قراءة

112
00:38:29.000 --> 00:38:49.000
وباسم ربك احنا بنغفل عن ان فكرة ان ربنا اللي بيعلمني اصلا. انت بتتصوري انك شاطرة انا الحمد لله يعني بقرأ بقرأ ايوة هزاكر هزاكر. بافهم بافهم تمام وهزاكر وهخش واجيب درجات. لأ وتزاكري وتخشي وما تجيبيش درجات. يعني عادي. هي تقول لي لأ انا هتعلم الشيء

113
00:38:49.000 --> 00:38:59.000
ان شاء الله وكزا وهو مش جاي الاعتماد ده خلاص يعتمد. قلت له اعتماديش ولا حاجة. لا كزا اصل انا بعرف اعمل كزا. يعني احنا بننسى فكرة ايه؟ باسم ربك

114
00:38:59.000 --> 00:39:19.000
باسم ربك باسم ربك يعني يعني فكرة زي ما قلنا قبل كده ان ان احنا احنا ما احناش امة اقرأ احنا امة اقرأ باسم ربك يعني احنا اما بننسى دي بننسى البعد ده بننسى يعني المسألة الخطيرة دي فبرضو في البناء سواء كان في بناء انفسنا تكميل او

115
00:39:19.000 --> 00:39:39.000
بص بقى ربنا يأجرنا تكميل غيرنا بننسى فكرة آآ حاجتنا لسماع الاجابة دي. حاجتنا لان احنا يعني ان احنا برضو ننطرح على باب ربنا ونتوسل ليه بان هو علم بنا مننا. واعلم بما بداخلنا والواحد فينا لازم يلم نفسه بقى وطالما انت مؤمن ان ربنا سميع

116
00:39:39.000 --> 00:39:49.000
يبقى ربنا ما يسمع منك الا ما يرضيه بقى. ربنا لا يسمع منك الا ما يرضيه. ما قلوش بقى ما بيتغسلش ليه ان هو سميع. هو ان انا اصلا مش مش مراعي اصلا الكلام ده

117
00:39:49.000 --> 00:40:09.000
اللي محتاجين اسم الله السميع علشان سماع الاثابة سماع الاثابة برضه سماع الاثابة ان احنا طبعا فانا برضو بعمل حاجة ما انا برضو عايز الاحتساب يعني انا بحتسب الاجر عند الله سبحانه وبحمده. ايوة انا يعني انا عايز ربنا يبقى سامعني في اوقات

118
00:40:09.000 --> 00:40:19.000
كده عارفين زي مسلا بعض الناس ايه يحاول يسمع حد حاجة يقول له ولا اعمل كزا كزا ما تزعلش امك هو يعني طب يعني هو عايز يسمعها ان هو حريص على

119
00:40:19.000 --> 00:40:39.000
اللي هو ايه ما حدش يزعلها. بيتودد لها او بيحبها او بيزهر لها مكانتها عنده. هو احنا عايزين حد يسمع مننا ان احنا ان فكرة ان احنا متعلقين بربنا في الاثابة. ان احنا محتسبين. يا رب مش شاغلنا الا انت. يعني وكأن احنا

120
00:40:39.000 --> 00:40:59.000
نتوسل لربنا ان لا يشغلنا غيرك لا يهمنا الا انت. يعني اسمعنا اسمعنا يعني يعني ايه؟ يعني اثمنا. مش اسمعني يعني اسمعني يعني اجبني خلاص مش اجبني بقى خلاص اسمعني لأ زي ما اسمعني راقبني اسمعني اجبني اسمعني

121
00:40:59.000 --> 00:41:19.000
اني اثبني الاثابة بردو انسان محتاج اصلا ولذلك هتلاقوها حاضرة كتير بقى في ادعية الصالحين هنا حتى ستنا امرأة عمران هي لما لما بتيجي بتختم دعائها بهذا الدعاء آآ ربي اني نذرت لك ما في بطني محرم فتقبل مني

122
00:41:19.000 --> 00:41:41.550
انك انت السميع العليم تستمع يا رب انت الرقيب يا رب انت الرقيب. رب انت الرقيب اه انا احتاج لرقبتك انت الرقيب يا رب انت انت الرقيب تعلم كل حاجة ما فيش حاجة تخفى عليك. لتعلم انا صادقة ولا مش صادقة ولا مخلصة ولا مش مخلصة ولا انا انت اعلم كل

123
00:41:41.550 --> 00:42:04.850
بك انت السميع يعني اجبني ان تنوجيب يا رب. مجيب لان اسم الله السميع هنلاقي له اقترانات في السميع او بالعليم وبالبصير وبالقريب فيما في اقتران مرة بالقرية. اثمني يا رب اللي انا محتسب ثوابي عندك يعني محتسب عليك الاية محتسب الاجر عندك يا رب

124
00:42:04.850 --> 00:42:24.850
يعني انا لا اريد الا ان لا ابغي الاك. اللي هو فكرة ان انا وانا يعني بتوسل لربي سبحانه وبحمده بايماني به سميعا ان انا فعلا عندي دي يعني فكرة الرقابة وفكرة الاجابة وفكرة الاثابة يكون حاضر بين عينيا حاجتي لهذا الكلام وزي ما قلت المرأة تحتاج الى هذا الكلام

125
00:42:24.850 --> 00:42:45.750
تحتاج السماع الرقابة ده ان ربنا يكون رقيب عليها. تحتاج لسمع الاجابة. ايمانها بان ربنا سمعها عشان عشان تراقب ربها وسماء الاجابة انها خلاص تطلب من ربها تنطرح لها بربها وتتعلق بربها لا بغير ربها سبحانه وبحمده. والسمع التالت سمع الاثابة ده ان

126
00:42:45.750 --> 00:43:05.750
ان هي تحتسب الاجر على الله. ولذلك قلنا مرارا وتكررا ان حتى كنا اتكلمنا فيها عن سيدنا ابراهيم ان هذا هذا الاحتساب يهون الصعاب ويجعل المرء يستعذب العذاب. ده احتساب يهون السحر. ويجعل المرء يستعذب العذاب. يعني

127
00:43:05.750 --> 00:43:25.750
فده بالنسبة للعذب خلاص؟ زي اللي كان يقول له عذابي فيك عذب وبعدي فيك قرب وانت عندي كروحي بل انت منها احب. حاسبي من الحب اني لما تحب احب فيجعل المرء يستعذب العذاب وتهون امامه كل الصعب. وهكذا الاحتساب. اننا

128
00:43:25.750 --> 00:43:45.750
وانا بقى دوست لله سبحانه يا حبيبي انه سميع فانا انا حاضر عندي بقى حاضر عندي مسألة ان انا آآ ان انا بحتسب على ربي سبحانه وبحمده انا بحتسب على ربي كأني بقول له يا رب ايه هذا مني ايمانا واحتسابا هذا مني ايمانا واحتسابا. هذا الامر مني ايمانا واحتساب. ففي

129
00:43:45.750 --> 00:44:05.750
في طريق البناء الطويل يحتاج المرء الى ايمان بان ربه سميع. فلما يجي كده مسلا يتكاسل ولا ييجي يقصر ولا ييجي يعمل افتكر ان ربنا سميع عليه فيقوم. ولما تيجي مثلا آآ على سبيل المثال تلم بها ملمة او تتمنى

130
00:44:05.750 --> 00:44:25.750
حاجة او تطمح لحاجة خلاص عارفة ربها سميع عليها. فانت رايح على بابه سبحانه وبحمده. لما حد يعني نفسها تتشوف لشيء من ابواب الدنيا يعني او حاجة من متاع الدنيا ذو ويلك وثواب الله خير لمن انا

131
00:44:25.750 --> 00:44:45.750
ما عند الله خير وابقى. يعني تبقى متعلقة بالله سبحانه وبحمده السميعا. سما اثابة ما يزعلهاش ان ما حدش يعرف هي عملت ايه. ما يضرهاش ان هي مش مسموعة ولا مش متشافة

132
00:44:45.750 --> 00:45:05.750
يكفي ان الله يسمعها سبحانه وبحمده. فمش شاغلها الناس طالما ان الله يسمعه. وفي التاني بقى من سمى عصام سمى الله به. نسأل الله العافية وصغرة وده بشوفه في الدنيا والله. يعني الناس اللي هم يعني اللي شاغلهم بس لكن الله يدري بس كفاية

133
00:45:05.750 --> 00:45:22.100
لكن الله يعلم كفى بربه سبحانه وبحمده عليما خلاص ربنا اعلم الحمد لله ما فيش داعي بقى ازيط وفي ناس تانية ايه بتسمى فمن سمع سمع الله به هي بتسمع بانجازاتها

134
00:45:22.100 --> 00:45:50.900
بعد كده بايه؟ سبحان الله! بمشكلاتها مشاكلها بتقصيرها وحقرة وحقرة مصغرة سبحان الله هي ارادت ايه فعملت بعكس قصده زي اللي بيحصل للاسف الشديد من بعض المسلمين والمسلمات النبي صلى الله عليه وسلم يقول يا معشرها من امن بلسانه لم يدخل الايمان

135
00:45:50.900 --> 00:46:15.650
لا تغتابوا المسلمين. يبقى لا تؤذي المسلمين ولا تغتابوا. ولا تتبعوا عوراتهم. فان تتبع عورة امرئ تتبع الله عورته حتى يفضحه في عقر داره تبقى واحدة حاطة واحدة في دماغها حطاها في دماغها صاحية لها نايمة لها ايه ما لها حطها في دماغها وتبقى عمالة ايه تغتابها وتتبع عوراتها

136
00:46:15.650 --> 00:46:35.650
وتحاول تبين اخطائها عشان حاول تزهر انها احسن منها وانها اوحش منها. تحاول تتبعها. سبحان الله تعامل بعكس قصدها. تتبع عوراتها هي حتى تفضح. هي عايزة تسمع بنفسها انها احسن انها افضل ما اكمل وانها احسن. احسن من فلانة. فسبحان الله تكون الصورة على العكس خالص

137
00:46:35.650 --> 00:46:58.500
تحقر وتصغر. يسمع الله به. اخطأها تبقى على كل لسان. وتحقر وتصغر حتى لو كان خطأ صغير عملته انها ارادت ان تسمع بنفسها وتسمع بغيرها. تسمع بنفسها انا يا فلان ودي كزا انا كزا وكزا كزا كزا. قلت سبحان الله

138
00:46:58.500 --> 00:47:09.400
يسمى سماه الله به كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم. الشاهد هنا انا لم اكون مؤمن ان ربي سميعا. انا بقى ما يشغلنيش السمع بحد ما سمحش بحد

139
00:47:09.400 --> 00:47:29.400
هي مؤمن ربنا عليهم يبقى انا خلاص انا عارف الله اعلم وحيث ان يجعلوا رسالتها. لعل الله علم في انا اشكال معين فما رزقنيش الشيء ده وعلم في فلان ده الشيء التاني فرزق هذا الشيء. يعني سبحان الله! يعني ام يحسدون الناس على ما اتاهم الله من فضله؟ يعني اه

140
00:47:29.400 --> 00:47:49.400
حاجة مرضية كده مرضى ناس مرضى آآ لأ يعني سبحان الله وانا افضلهم في القرآن ولا انا سبحان الله بيفكرني وهي تلك الحالة الابليسية. هذه الصفة الابليسية اللعينة. انا خير منها

141
00:47:49.400 --> 00:48:10.000
ميس بس هو اللي مقتنع ان هو افضل. رغم ان ربنا آآ سبحانه وبحمده يقول له انت افضل. ولا الملايكة شايفة انه افضل ولا حتى يمكن جنس الجن نفسه شايف انه افضل. لمجرد ايه يعني؟ انت لسه شفته انت يعني اديت نفسك فرصة تشوفه اصلا؟ ده لمجرد ايه

142
00:48:10.000 --> 00:48:30.000
خلقتني من نار وخلقته من طين. انا ابيض وده اسمر. انا طويل وده قصير. انا معي دكتوراة وده ما عهوش. انا معي ماجستير وفلان ما معهوش انا متخصص وهو مش متخصص انا خير منه. ليه يعني؟ ليه؟ ليه؟ تلك الحالة الابليسية مرض ابليسي مهلك

143
00:48:30.000 --> 00:48:52.000
واقول لك وصل ابليس لايه؟ لان يطرد من رحمة الله. فهذا الذي يستهين بهذا الامر يطرد من رحمة سبحان وبحمده المرأة تطرد من رحلة هذا الرجل يطرد من رحمة الله سبحانه وبحمده. فلو مسلا ما له فاعلم بان الله سميع في مسألة بناء وبناء غيره. يلم نفسه بقى يلم

144
00:48:52.000 --> 00:49:06.500
نفسه ويبقى يكفيه ان الله يعلم ويبقى مؤمن كويس جدا ان ربنا سميع عليه يعني بعض الناس مسلا بيقعدوا يشتكوا لي يقول لي يا دكتور انت ما يا جماعة خلاص يعني ربنا سميع عليه

145
00:49:06.650 --> 00:49:26.650
الله لا يهدي كيد الخائنين ولا يصلح عمل المفسدين. خلاص. يعني ايه؟ ربنا سمع عن ايه وخلاص ربنا سميع عليم يعني دلوقتي انسان لا يبغي الا وجه الله سبحانه وبحمده. لا يسمى بنفسه ولا يسمى بغيره ولا يزكي نفسه. لا تزكوا انفسكم هو اعلى

146
00:49:26.650 --> 00:49:46.650
لو ممن اتقى لك ان تطوف بس حوالين يعني مقدار حاجة اصلا المرأة النهاردة يعني في مسألة بناءها وبناء غيرها للايمان بالله سميع عليم كبالة مهم عليم البناء. الحقيقة الرحلة مع الايمان بالله السميع العليم ما انتهتش. لان احنا لسه هنحتاج آآ نشوف اسم الله السانية في القرآن الكريم

147
00:49:46.650 --> 00:50:06.650
احنا هنفاجئ ان هو تقريبا قرابة مية اربعة لتلاتين مرة. القطران العجيب من اسم الله السماوي اسم الله العجيب يعني اسم الله السماء بسم الله تاني مرة في القران ولا حاجة فاحنا بنتكلم في ان مسلا اربع اخماسهم ولا بقى لها تلتينهم مسلا تلات ارباعهم تلات ارباعهم

148
00:50:06.650 --> 00:50:26.650
مقارن باسم الله العليم. اسم الله عليه مقارن باسم الله البصير واسم الله القريب بس. طب امتى بيستعمل اسم الله العليم؟ عايزين نشوف كده نمازج ناس تانية بتعمله اصلا كل ده ان شاء الله نتعرف عليه في المرة القادمة قدر الله لقاء البكرة سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

149
00:50:26.650 --> 00:51:26.650
وقديره وعظيم حقا وكبير يا من كان رميما يهب لمن فالامر يسير ويهون. قال الخالق كن فيكون وتصبر دوما وتمهل. فمجاب ما لم والله تعالى لا يرضى بدعاء فيه تتعدى ثم

150
00:51:26.650 --> 00:52:16.650
وابذل جهدك وتطلع للدار الاخرى اليسرى وشروط جاءت ميسور. لدعاء امشي اجمل صورة. انشرتم منها يتأخر حتما قد يتعسر. فالزم باب المالك دعاء والطرق سؤالا وثناء وتعلم هو علما عملا

151
00:52:16.650 --> 00:52:34.950
واملأ قلبك ثقة املا. ما اعظم هات الكنز نام ما اكبره ذاك المعنى