﻿1
00:00:00.150 --> 00:00:19.300
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد

2
00:00:19.900 --> 00:00:40.350
فاسأل الله سبحانه وتعالى ان نبارك لكم في هذا الصباح ويرزقنا واياكم العلم النافع والعمل الصالح واسأل الله لي ولكم التوفيق في الدارين وان نكون ممن يرفعهم الله سبحانه وتعالى

3
00:00:41.300 --> 00:01:04.050
بالعلم وكما لا يخفى عليكم وعلى كريم ما خصكم الله به ان الله سبحانه وتعالى قد قال يرفع الله الذين امنوا منكم والذين اوتوا العلم درجات سبحان الله ناس كتير مشغولة

4
00:01:04.500 --> 00:01:36.050
بالرفعة كتير قوي من مشغول ان ويتمنى ان الله يرفع سبحان الله اخبرنا الله سبحانه وتعالى  مكان وسبب الرفعة فقال والذين اوتوا العلم درجة هؤلاء يرفعهم الله سبحانه وتعالى فنسأل الله سبحانه وتعالى

5
00:01:37.250 --> 00:01:56.750
ان يجعلنا واياكم من اهل الرفعة عن حق لان الله سبحانه وتعالى اذا رفع انسان لن يخفضه الناس لا ينخفض ابدا من رفعه الله سبحانه وتعالى واسأله ان يجعلنا واياكم من اهل الخشية

6
00:01:57.600 --> 00:02:22.500
فان اهل الخشية هم الذين اتاهم الله العلم انما يخشى الله من عباده العلماء فالعلم يقربك نخش يعني وآآ لو ظللنا نتكلم عن فضل العلم واهمية العلم اعتقد سنحتاج الى سنة

7
00:02:22.700 --> 00:02:50.000
كاملة كل اسبوع نتكلم عن اهمية العلم خاصة عند انتشار الفتن لان النبي صلى الله عليه وسلم وضح لنا اثر العلم في صيانة المجتمع من التفكك لما قال صلى الله عليه وسلم ان الله لا يقبض العلم انتزاعا ينتزعه من العباد

8
00:02:50.200 --> 00:03:11.400
ولكن يقبض العلم بقبض العلماء حتى اذ لم يبقى عالما اتخذ الناس رؤوسا جهالا فسئلوا فافتوا بغير علم فضلوا واضلوا وادينا شايفين دلوقتي ان غياب العلم عن ساحة الناس بغياب حملته

9
00:03:11.950 --> 00:03:41.150
ده ايزان بحلول الفوضى فكن لما انتشر العلم وانتشر اهله كلما انتشر نصاب الامان الذي بسببهم تحمى البلاد والعباد ولما ذكر الله سبحانه وتعالى قصة قارون وذكر قد ايه ان في ناس كتير

10
00:03:41.600 --> 00:04:02.050
ضلت ووقعت فيما وقعت فيه ذكر الله سبحانه وتعالى ان الذين اتاهم الله العلم ونجوا لما خرج على قومه في زينته فخرج على قومه في زينته قال الذين يريدون الحياة الدنيا

11
00:04:02.550 --> 00:04:21.150
يا ليت لنا مثل ما اوتي قارون انه لذو حظ عظيم. هكذا هم رأوه ولكن اهل البصيرة اهل العلم الذين يرون الحق حقا قال الله سبحانه وتعالى وقال الذين اوتوا العلم

12
00:04:21.200 --> 00:04:41.800
يا سلام ويلكم ثواب الله خير لمن امن وعمل صالحا. ولا يلقاها الا الصابرون فازا ان هذه القصة تدل على فضل العلم في الوقاية من الفتن ان اهل العلم علموا

13
00:04:41.850 --> 00:05:02.200
ان قارون والمال الذي معه فتنة وده استدراك عشان كده بصرهم الله سبحانه وتعالى وكما لا يخفى عليكم الراجل اللي قتل تسعة وتسعين انسان وطالع يسأل بيقول هل لي من توبة

14
00:05:03.350 --> 00:05:33.750
فلما سأل الراهب الذي انشغل بالعبادة عن العلم لا مع العلم لان هم ليسوا اه ضدان العلم والعبادة قرينان كوجهي العملة يعني كالشمس والقمر اما فكرة الانفصام لانفصام ده لا يكون الا في ازهان البعض

15
00:05:34.350 --> 00:05:59.000
لكن الاصل ان الاثنين قرينا فذهب للراهب فقال له هل من توبة قال لا فقتله وبعد بيسأل تاني تاني فدلوه على مين دلوه على عالم لما دلوه على عالم فسره ونجاه

16
00:05:59.950 --> 00:06:18.050
وده الفرق بين فتوى العالم وفتوى غير العالم هذا الباب ضروري استيعابه جيدا. واما فيما يخص الامر الذي تكلمت فيه الان وهو ان العلم لابد لي معه العمل قل لهما قرنان

17
00:06:18.300 --> 00:06:37.900
قال الله سبحانه وتعالى قل هل يستوي الذين يعلم والذين لا يعلم نفى الله التسوية بين اهل العلم وغيرهم. اليس كذلك ان الله سبحانه وتعالى لم يسوي بين الاسنين صح

18
00:06:38.550 --> 00:07:00.350
هذه الاية في اي سور القرآن قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون نعم احسنت سورة الجمعة بداية الآية ايه؟ امن هو قانت اناء الليل ساجدا وقائما يحضر الاخرة

19
00:07:00.600 --> 00:07:24.250
ويرجو رحمة ربه قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون. هذا هو العلم المراد ودي بقى الاية دي حطوها دايما بين عينيكم اي علم لا يجعله قانت اناء الليل

20
00:07:24.800 --> 00:07:45.250
ساجدا وقائما اي علم لا يجعلك تحضر الاخرة وترجو رحمة ربك فكبر عليه اربع ثم صلي صلاة الجنازة مش هو ده العلم بقى هو ده العلم المراد ولزلك سيد العالم

21
00:07:45.900 --> 00:08:08.800
والعالمين والعارفين بربه كان يستعيذ من علمه ياه كان بيستعيز رغم اللي ربنا امره ان يسأل الله الزيادة من العلم. نعم. كان يستعيذ من علم لا ينفع ولذلك فكرة الاستكثار

22
00:08:10.450 --> 00:08:32.000
من العلم لازم تسأل نفسك هل العلم ده يقربك ام يبعدك هل هذا العلم يعرفك بالله ام بمراد الله ام بالاثنين لان في علم يعرفك بالله وفي علم يعرفك بمراد الله

23
00:08:32.800 --> 00:08:57.200
وفي علم لا هذا ولا ذاك العلم الذي هو غاية الغايات هو الذي يعرفك بالله هو دي الغاية  اي علم يعرفك بربنا هو ده العلم المطلوب واي علم يشتتك ليس العلم المطلوب

24
00:08:58.400 --> 00:09:30.000
العين دي لها وظيفة صح ان ربنا رزقك العين اليس كذلك هزه العين لها وزائف من وظائف العين اسمها بقرأ القرآن صح اليس كذلك ومن وظائفها انها تدمع ولزلك كان يستعيز من عين لا تدمع

25
00:09:31.950 --> 00:09:58.900
النبي صلى الله عليه وسلم ذكر اشياء كان يستعيذ منها علم لا ينفع وايه كمان وقل لا يخشى سبحان الله ودعاء لا يسمع الحاجات دي مهم ان الانسان يدركها كويس اوي اوي

26
00:09:59.350 --> 00:10:20.100
ومن نفس لا تشبع الواحد عمال يستحضر الحاجات دي بقى يبدأ يفوق. يشوف هو انا فعلا الحاجات ديت عندما ذكرتها دية انا قلبي قريب منها ولا بعيد عنها يا ترى انا فين من الكلام دوت

27
00:10:20.950 --> 00:10:45.300
فنسأل الله السلامة ورجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه عينان لا تمسهما النار. عين بكت من خشية الله وعن سهرت في سبيل الله فمن عين لا تدمع لان دمع العين من خشية الله خشية الله بتيجي بالعلم

28
00:10:46.350 --> 00:11:08.700
ماشي او فيه رواية ازنها عند الترمزي ان لم اكن واهم يعني ومن صلاة لا خشوع فيها او لا تنسى فالخلاصة بين هذه الاشياء تحتاج الى  انت اما تستعيز من علم لا لا ينفع

29
00:11:09.300 --> 00:11:28.750
لازم تقف مع نفسك ولزلك احيانا بتأتي لي اسئلة كثيرة جدا اقول سبحان الله ما الذي خطر على قلب هذا السائل وعقله حتى يسألني هذه الاسئلة كده كان السلف الصالح يعلمون ويربون ويؤدبون

30
00:11:29.200 --> 00:11:48.500
من معهم انهم لا يسألون عن اسئلة لا يبنى عليها علم ايه اللي هنبقى انا عليها من العلم دايما تسأل نفسك سؤال. السؤال ده اجابته هتفرق معك في ايه هتقربك من ربنا في ايه

31
00:11:50.200 --> 00:12:10.950
ايه الجديد هيكون في حياتك ايه اللي هيفرق معك في عبادتك لان السؤال للسؤال دي لأ مش موجود عندنا موجود عند الانسان المفترض يعني يكون حريص على اخرته. ان في ابجديات في طريقة السؤال

32
00:12:11.100 --> 00:12:30.200
ايه السؤال اللي اسأل عليه عنه وازاي اسأل لان النهاردة السؤال نصف العلم السؤال نصف العلم واللي بيتمكن منه هنيئا له هنيئا له وبكده اتمنى ان احنا نتعلم ازاي نسأل

33
00:12:30.300 --> 00:12:47.700
ان السؤال دائما يكون بعبارة مؤدبة. ابدأ بالفداء بعبارة مؤدبة. عاوز تسأل حد جدا السؤال ويا سلام لو بدأت بالدعاء سلام عليكم ورحمة الله. اسأل الله ان يبارك فيك وينفع بك

34
00:12:48.100 --> 00:13:06.150
ثم ايه؟ يكون سؤالك واضح مباشر ويكون عن معلومة محددة ويا سلام لو كان جاي بعد بحث وقراءة بيكون في وقت مناسب ما تبعتش سؤال الساعة اتنين بالليل وعلى الفجر تروح عامل علامة استفهام

35
00:13:06.850 --> 00:13:21.850
وعلى الشروق على متين تعجب وعلى الضهر انت ما بتردوش ليه وعلى العصر فعلا اخلاق النبي احنا بنقولها لكن ما لناش دعوة بها سم ان يكون السؤال عن حاجة وطلب علم

36
00:13:21.950 --> 00:13:40.050
الباب ده مهم يا جماعة صدقوني الحاجات ديت هتفرق كتير قوي عاوز احرق موضوع الاداب ده لان هيجي معانا اداب الطلب واداب التعامل مع الاقران والتعامل مع الكتاب والتعامل مع من يعلمني. الباب ده ضروري

37
00:13:40.200 --> 00:14:07.700
استيعابه لان صدقوني والله وبالله لا اعلم انسان عجز مكانا في القلوب وتمكن من التأثير فيها لتمكين الله له الا ومن المرتكزات الاساسية عنده انه مؤدب والادب الذي اعميه ادب الطلب

38
00:14:08.200 --> 00:14:26.300
وادب العطاء ليس مجرد الادب اللي هو الاتيكيت العادي لا يا جماعة انسان مؤدب مؤدب مع من يعلمه مؤدب زي ان شاء الله ما هنتكلم في الاداب في اداب موسى مع الخبر

39
00:14:27.450 --> 00:14:46.200
نشوف نمازج مختلفة تماما وهنشوف الكليم يا جماعة سيدنا موسى ده وصل مرحلة كان بيدعي دعاء فبعيد سيدنا موسى دي حاجة عالية قوي بشوفه لما يدعي الله سبحانه وتعالى يقول هارون اخي خلاص

40
00:14:47.100 --> 00:15:05.350
يعني يطلب ان واحد يبقى نبي مش يبقى صالح ولا يتجوز ولا يخلف لا لا يبقى نبي يستجاب له ايه بقى الجمال ده بقى ظل يتقرب وينادي الله ويدعو الله حتى كلمه الله

41
00:15:06.200 --> 00:15:25.550
فهو سيدنا موسى له الخصوصية العالية فسبحان الله وهو الكليم ومع ذلك يروح في رحلة علمية رحلة علمية؟ اه يعني ايه يعني؟ يعني ان هو مسلا يبقى الدرس الساعة ستة الا ربع

42
00:15:25.750 --> 00:15:41.100
وان الساعة ستة لعشرة ما يكتبش ان دي مواعيد دي تقوموا شايلين ستة الا ربع طبعا لو جت ستة والمحاضر ما جاش ده ممكن يعني يحصل دربكة شديدة قوي رحلة علمية الى اين

43
00:15:42.200 --> 00:16:12.350
مجمع البحرين ياه انت الكليم يا جماعة هؤلاء من الذي كان ينزل عليهم بالوحي اليس المكين بالقوة جبريل عليه السلام طب مات جبريل يعلمه وخلاص لا مهم انك تشوف الكليم انك تتعلم اداب الطلب

44
00:16:13.500 --> 00:16:35.800
ممن بلغ الذروة بالعلم ويروح لانسان مش معروف بني اسرائيل وهارون ويوشع ما كانوش عارفين مين الخضر ده. بل سيدنا موسى نفسه ما كانش عارفه يعني انا هروح لواحد مش مش معروف اه مش مشهور اه ما عندوش صفحة فيها اتنين مليار لا عادي جدا

45
00:16:36.250 --> 00:16:50.300
كان ممكن ما يكونش عنده اصلا صفحة؟ اه عادي جدا خالص. واروح اطلب عليه؟ اه وهتروح له بمشقة على فكرة ومش جنب البيت عندك ولا ساكن في ضهرك ولا في اخر الشارع ولا هتركب تاكسي نص ساعة

46
00:16:51.000 --> 00:17:10.150
امال اروح فين اخر بقى وسافر ويبقى في علامات عشان تحاول توصل لها بقى شوف كده ويبقى معك بقى الحوت ولو نزل منكم وبتاع والكلام ده كله وهتلاقي مشقة في الطريق

47
00:17:10.400 --> 00:17:37.300
ويتحرك سيدنا موسى رايح فين ويحفظه بالعلم ياه هتروح تطلب العلم يا موسى مكان بعيد ولا قريب؟ مين؟ بعيد بادخال سبحان الله وبعدين بقى قاعد بيقول لتلميزه ولا يأنف ان هو بيقول له ايه

48
00:17:37.450 --> 00:17:48.550
لا اباح انا مش هسيب المكان ده مع ان نطلب العلم طب واخد تلميزك ليه؟ ما هو كده كده ممكن قدامك انت بقى اللي هي بتزهر ايه؟ تزهر انك مش طلعت قوي ولا حاجة

49
00:17:48.900 --> 00:18:07.400
زي ما هو كان فاكرك لا يا جماعة الناس دي عدت الناس دي فاهمة كويس قوي هو بيطلب علم ليه سبحان الله! فعادي جدا ينكشف قدام تلميز من تلاميزه ويقول له بوضوح جدا احنا رايحين فين

50
00:18:07.950 --> 00:18:27.500
رايحين نطلب علم مهما يحصل لازم نوصل ولو يعني هنقعد مئات السنين حقه بقى سبحان الله ويطيح وربنا يقدر عليه ان ينزل العلامة الغلام اللي معه ينسى الولد علامة ونتعب تاني. طيب ليه

51
00:18:28.150 --> 00:18:47.050
وليه التعب ده لم يعلم موسى الا العلم ده من اشرف الدرجات مش هتاخده كده لازم تتعب ولازم تلاقي تعب لقد نقينا من سفرنا هذا نصب. احنا تعبنا عاوزين ناكل

52
00:18:47.650 --> 00:19:09.850
او انا نسيت اقول لك ارأيت اذ اوينا من الصخرة فاني نسيت انا نسيت وبتاع والضغط النفسي هنا المفترض يزهر والعصبية تزهر لا لا لا قال الله اللي بيبقى منكسر للعلم

53
00:19:11.150 --> 00:19:24.050
اللي بيقربه من ربنا يبقى حاجة تانية خالص. يبقى شيء هين خالص. عشان كده قال له ايه حتى ما قلوش كلمة ولو فيها عتاب من طرف خفي بل بالعكس ده كأنه بيقول له

54
00:19:24.100 --> 00:19:43.650
الله عليك  ده هو هي دي العلامة ذلك ما كنا نبخل ياه قولوا ده هي دية ايه؟ اللي احنا عاوزينها بنا نرجع ياه انتم عارفين يعني بنا نرجع يمشوا يوم كامل قدام. وهنرجع نرجع تاني

55
00:19:44.050 --> 00:20:12.650
سبحان الله طبعا ده العلم المهن لعلم الاخ يا جماعة خلاص اوس التنمية والهلس اللي بيتقال تحت ضغط السقافة الغالبة اه وانك تطلب الفارما ده برضه علم وانك تطرد ده وانك تزاكر اللوجيك بعلم وانك تزاكر الفيزياء اه وانك تفهم في الهمبكة ده علم. كل الحاجات دي علم اه بس ما ان احنا بنتكلم

56
00:20:12.650 --> 00:20:27.650
في ده حاجة تانية خالص وانك لو درست الحاجات ديت ولك نية اه تاخد اجر. اه عادي جدا هتاخد اجر قروض كفاية ده لو احنا سلمنا جدل ان انت داخل من باب ان هي فرض كفاية يعني

57
00:20:28.250 --> 00:20:45.600
اه فديت هتاخد فيها علم؟ اه هتاخد فيها علم. ان شاء الله لكن شتان بين الثروة والثريا واحب اقول لك على ما تقرأ عن النبي وتتعلم تاخد علم. بتقول لي طب وعما اقرأ مسلا لو انا اتعلمت مسلا عن آآ هود باراك

58
00:20:45.600 --> 00:21:05.400
وآآ ولا اتكلمت مسلا عن كلينتون ولا قرأت السيرة الذاتية بتاعة هتلر برضو ده علم يا شيخ واخد عليه اجر والله شوف بقى نيتك وانت بتقرأ الهترة بس شوف بس انت وصلت لدرجة ان اتضحك عليك لدرجة اما اقول لك

59
00:21:06.100 --> 00:21:26.500
تعالى نقرأ عن رسول الله بتقول لي طب لو انا قرأت سيرة النبي وقرأ لك عترة السيرتين دول عليهم نفس الاجر شفت احنا وصلنا فين نسأل الله العفو والعافية اقول لك يا عم تتعلم

60
00:21:26.650 --> 00:21:47.050
الايات المتعلمة وانك تقرأ عن الاية اللي تعرفك عن ربنا وانك تفهم تفسير الاية رسائل الله تقول لي طيب وبرضو لو انا تخصصت كده وقرأت في الروايات بتاعة الحب والروايات مش عارف بتاعتي والقصص البوليسية والكلام ده كله. وان انا اهتم

61
00:21:47.050 --> 00:21:59.550
بالسينما والاسكربتات بتاعتها والقصص دي كلها. ده برضو علم يا شيخ صح ده نفس العلم وبرضو نفس الدرجات وده برضو اللي ايه في قوله تعالى انما يخشى الله من عباده العلماء والقصة دي كلها

62
00:22:00.100 --> 00:22:19.600
يعني ممكن تاخد قطر تاخد بخة عطر ناخد قطرة من اليم ما كان عاوز تبقى انت ده زي ده المهم يعني نرجع ونأكد على ان ايه الادب بتاع سيدنا موسى

63
00:22:20.250 --> 00:22:42.850
يروح للخدمة بقى يقول له ايه معك في الكليم معك الكلم والذي ارسلني اليك هو الكريم سبحانه وتعالى. بس انا يعني انا نبي وان يوشع برضه يقدم كده البداية ده موسى نزلت عليه التوراة وده موسى بني اسرائيل وده موسى

64
00:22:42.950 --> 00:23:01.550
اللي جاب فرعون لمس اكتافه ده موسى اللي مش عارف ايه الدنيا هادية خالص خالص هل اتبعك على ان تعلمني مما علم وعائز اخذ ايه؟ يعني حاجة خفيفة كده. انا عارف انك عندك علم كثير

65
00:23:02.200 --> 00:23:24.600
بس احنا عاوزين يعني نفحة الخضري يقول له ايه طلع البدر علينا ومثلك يؤتى اليك والكلام ده كله انك لن تستطيع لا لا لا مش هتعرف يعني انا عشان بتكلم معك بادب وباقول لك انا انا جاي اطلب العلم وباتكلم بوضوح

66
00:23:24.900 --> 00:23:40.050
والا تهاب شريفا؟ الا تهاب نبيا يعني مش من المفترض يعني انا اشكر ان انا لم اطلب من الله انك تأتي الي قال انك لن تستطيع معي صبرا سبحان الله

67
00:23:40.750 --> 00:23:57.150
وايه كمان؟ وكيف تصبر على ما لم تحط به خبرا. يا جماعة الكلام ده ومين اللي قاعد ومين اللي بيسمع تلميزه تلميزه شايف الكلام ده كله ايه ده انت بتكلم شيخ ازاي

68
00:23:57.600 --> 00:24:13.300
على فكرة يا شيخنا ده عالي اوي والله العزيم شيخنا ده ده ذهب لميقات ربه ده شيخنا ده دعا مرة دعاء ربنا احيا ليه سبعين واحد ماتوا يا جماعة سيدنا موسى

69
00:24:13.700 --> 00:24:35.700
كما في صوت الاعراف واخدين بالكم؟ اتصاله بالسماء وصله لدرجة لما دعا الله سبحانه وتعالى على الاقوال في التفسير احيا لي الناس اللي صعقت فانتم مدركين مين موسى عليه السلام

70
00:24:37.850 --> 00:24:59.300
من الخمسة الاوائل على البشرية العزميين وبيتقال له كده وكيف تصبر على ما لم تحط به خبرا واقول لك معي القراءات العشر. بتكلمني ليه كده قل لي دورة اه مش عارف تدارس ولا دورة ايه ولا مش عارف ايه احنا هندرس التجويد بين الافراط والتفريط

71
00:25:00.700 --> 00:25:14.500
انا وانا كنت بدرس كنتم لسه ايه؟ وانا راجعة كنتم انتم لسه هتبدأوا تتحركوا انت ليه كده بارك الله فيك بتتكلمي بالنشفان ده وكيف تصبر على ما لم تحط به غيرك

72
00:25:15.300 --> 00:25:27.700
سيدنا موسى يقول له ايه بقى على فكرة انت كلامك جرحني ويعني هضطر بقى اتكلم معك بطريقة تانية خالص واقول لك انا مين يعني؟ فينبغي انك تتكلم معي باسلوب مختلف تماما

73
00:25:29.400 --> 00:25:59.600
ستجدن ان شاء الله صابرة ان شاء الله صابرة ولا اعصي لك امرا يعني انا ان شاء الله مش هاجي ناحية اللي انا الخبط معك خالص وسبحان الله الالوسي شفتوا الادب ده عامل ازاي

74
00:25:59.900 --> 00:26:23.150
عليه قوي صح ان له سيول يبقى لما قال اسماعيل ستجدني ان شاء الله من الصابرين صبره الله ليه صبره الله لان قال ايه؟ من الصابرين. انا ياما غيري صبر

75
00:26:24.750 --> 00:26:48.550
انا مش اول واحد عصبي فشايف ان في غيره كتير سبقوه ولما موسى قال ان شاء الله صابرا فلم يصبر يعني شوفوا اللفتة دي حتى على يعني سبحان الله انك تشوف انت الوحيد يعني اللي ايه

76
00:26:48.700 --> 00:27:08.550
النجم اللي في المكان ده لأ فانتبه فهنا طبعا اقصد بالنجم ده انت يعني المتحدس والمستمع لا اقصد موسى لكن استفيد يعني نستفيد من نعلق على الكلاب الالوسي ان الواحد لازم يدرك هذه المعاني

77
00:27:10.050 --> 00:27:32.800
ستجدني ان شاء الله المعنى ده مهم اوي اوي ان الرقم صابرة ولا اعصي لك امرا طبعا يقصد ولا اعصي لك امرا فيما يتعلق بالطلب. لا يتعلق بايه؟ بمضادات الشرع

78
00:27:35.400 --> 00:27:52.450
خلاص بقى خضر بقى يهدى ويديروا العلم لا الدقة ونمش الايه؟ العلم. عارفين كده لما المعلمة تدخل الفصل وتقول قوانين الفصل. قوانين التحصيل الاداء احنا بنقرأ السورة دي كل يوم

79
00:27:52.500 --> 00:28:13.800
ليلة الجمعة ويوم الجمعة اللي بينكم محافظ عليها وبيقرأها ويعمل بهذه السنة التي يعني يحسنها الكثير من اهل العلم الاداب ديت انت لازم تعيشها كل جمعة تجددها عنك قال فان اتبعتني فلا تسألني عن شيء

80
00:28:15.800 --> 00:28:28.950
اتفقنا مش كل شوية بقى ايه ده انت رحت فين؟ انت عملت ايه؟ انت مش عارف ايه؟ هو ليه؟ ومش عارف ايه حتى احدث لك منه ذكرا انا هحدسك واقول لك كل حاجة

81
00:28:29.850 --> 00:28:54.100
خلاص كده؟ انطلق انطلاق الطلب فيه جدية انا سبحان الله ما كنتش عاوز اصالح اتكلم اصلا على القصة يعني مش عارف ايه اللي جابنا هنا لكن لنا عودة لكن ابتدينا بنتعلم لان الحاجات دي يا جماعة ما تربطوها بالواحد ترتاحوا

82
00:28:56.500 --> 00:29:17.200
اصل دي مش قوانين يعني ايه وضعها المشايخ اجتمعوا مع بعض كده فحطوها لنا ده مستقام من الايه من الوحي ومن فعل القرون الخيرية السلاسة الاولى تشوفوا جبريل في حادس فهرس الاسلام

83
00:29:18.150 --> 00:29:38.800
لما قال له ما الاسلام؟ ما الايمان؟ ما الاحسان اسند ركبته الى ركبتيه صلى الله عليه وسلم قعد قعدة التلميز احيانا الواحد بيبعت بيتصل يتصل تكنسل تتصل يكنسل انا هجيبك ما انا هخش لك على الواتس

84
00:29:39.000 --> 00:29:57.900
يروح يقول لك ايه يا شيخ انا بتصل بك. يا حبيب قلبي انا عارف وبكنسل عليك. شفت بقى سبحان الله بقى سهلة اهي. انت بتتصل انا عارف وبكنسل عليك طب رد علي ضروري ضروري ضروري يعني؟ اه ضروري جدا. ليه؟ اصل خلاص يعني في مشكلة كبيرة جدا واحتمال كوريا الشمالية تضرب في الجنوبية واحنا نتأزي خالص

85
00:29:59.550 --> 00:30:19.600
اه هو ينفع ان انا اه ادي لابني اتنين كيوي واخوه ياخد تفاحة هل ده ما لوش علاقة بالعدل وبتاع ربنا يغفر لك ويهديك نعود عودا حميدا ان الطلب له قوانين

86
00:30:21.350 --> 00:30:42.450
وان العلم انك محتاج تسأل الله ان يرزقك علم ينفعك اي علم مش هينفعك في قبرك مش هينفعك يوم القيامة ومش هينفعك وانت واقف بين يدي الله اتركه الان ايا مش هينفعك حاول تتركه الان

87
00:30:43.700 --> 00:31:07.550
الا لو كنت انت مضطر خلاص هو اضطرار فحاول تنوي مية دراسة الطب مهنية؟ طب اشمعنى الطب يعني مدرسة السباكة معنى السباكة الفلانية السباكة انك تفهم سبات الكهربا والهندسة السيد عبد الله العلوم الى اداب

88
00:31:07.650 --> 00:31:24.750
عشان كده يعني هو السؤال نفسه بيكون احد اه افات الفيروس المنتشر اللي هو ايه؟ اه شيخ طيب بالنسبة للطب طب اشمعنى الطب يعني بين الطب لان ده الباب الايمن

89
00:31:25.750 --> 00:31:43.250
اللي هندخل منه الجنة بلا حساب ولا عذاب وهنكون مع عكاشة ابن محصن ان التربية قسم اسباني بقى هيروح فين ابتكار انجليزي ده هيروح فين طب ادان اداب قسم فلسفة ده هيروح فين؟ الله يعين

90
00:31:44.200 --> 00:32:00.600
ده دي حاجة صعبة خالص. لا دايما لما الاسئلة اللي زي دي نسأل ونقول يا طيب بالنسبة العلوم الدنيوية والحاجات ديت اما نيجي نسأل نسأل السؤال بطريقة صحيحة لسه بنتكلم من شوية

91
00:32:01.750 --> 00:32:19.500
وده هنتكلم فيه ان شاء الله ما تقلقوش. لكن يعني عشان اللي بيسمعني دلوقتي وربما ما يحضرش تاني هذه قد تكون من فروض الكفايات وقد تكون مباحات وقد تكون من الملهيات المشغلات

92
00:32:21.300 --> 00:32:44.450
بالنسبة فروض كفاية ان الامة لابد ان يكون فيها هؤلاء عشان تنهض الام فمن صلحت نيته ونجددها واستعان بالله سبحانه وتعالى فيوفقه الله سبحانه وتعالى واللي بيصدق بهذا الامر لخدمة

93
00:32:45.400 --> 00:33:02.850
ليكتفى بمال حلال وبعمل باكرام الله يعينه ان شاء الله ويوفقه في نية حسنة طيب ايه اللي مش حاضر عنده الكلام ده كله مجرد بس ان هو بيشتغل عشان يقتات مال حلال

94
00:33:03.400 --> 00:33:22.050
جن برضو حسنات وكويسة طب اللي سرحان عن الكلام ده كله وهو مباح وخلاص جميل بيمارس حاجة مباحة لكن ننتبه لان الواقع مرعب. الواقع بيقول ان الحاجات دي بتسرقها بعيد خالص عن حاجات تانية كتير

95
00:33:22.950 --> 00:33:48.150
يحج بدراسة الهندسة والطب والتربية والاداب والسانوية والاعدادية بنسيب الصلوات وبنسيب القرآن وبنسيب حاجات كتيرة قوي وبنختلط بالرجال واحنا نساء ولابسين لبس مش كويس وبنتكلم بنعمل وبنضيع الهوية الانسوية وبنعمل حاجات كتير قوي بحجة ايه؟ الكلام ده. يبقى ناخد بالنا بقى

96
00:33:48.750 --> 00:34:08.150
ناخد بالنا ان الحاجات دي كلها كانت عشان نقرب من ربنا ونكتفي بما الحلال يعني ان شاء الله انا هتكلم في النقطة ديت ليه بتفصيل اكثر يعني. لكن يعني هقول قاعدة ان شاء الله تكون مريحة

97
00:34:08.900 --> 00:34:26.950
احنا ليه ربنا خلقنا عشان في مهمة معينة صح كده ما ربنا خلقنا عشان مهمة معينة جميل هي المهمة ان احنا وما خلقت الجن والانس الا ليعبدون. جميل قوي طيب

98
00:34:27.300 --> 00:34:42.900
بما ان ربنا زكر لنا ان العلة الاساسية هي علة الايه العبادة. ازا انا هاختبر في الاختبار ده ولا لأ يعني انا هتسأل يوم القيامة عن اللي انا حققته الغاية ولا لا

99
00:34:43.450 --> 00:35:01.150
صح؟ هنتسأل يوم القيامة هتسير جميل؟ طيب نهدا بقى ونجاوب عليه وهنلاقي ان اللي هيفهم القاعدة دي ان شاء الله هيرتاح اي علم انت بتدرسه في حياتك العلم ده بيساعدك انك تجاوب

100
00:35:01.200 --> 00:35:17.550
على سؤال العبودية اجابة صحيحة ولا لا؟ فاي علم انت مشغول به تسأل نفسك. انت ده الوقت العلم ده بيقربك من النجاح في المهمة ولا بيبعدك عن المهمة؟ سهلة كده

101
00:35:18.150 --> 00:35:35.000
سهلة ولا لسه في اشكال وبقت سهلة خالص اهو. امتى بقى نشوف الموضوع ببساطة شديدة اي حاجة انت بتدرسها في حياتك الإشهار الرياضي الشرعي دنيوي اخروي ايا كان. تسأل نفسك السؤال ده

102
00:35:35.250 --> 00:35:56.100
هل العلم ده هيقربني من اللي انا انجح المهمة ولا بيبعدني عن المهمة ده اللي بيسموه السهل الممتنع ماشي واعتقد ان كثم المرء ان يكون حسيب على نفسه لو القاعدة ديت حطها قدامه

103
00:35:56.700 --> 00:36:13.450
تعالوا ندخل بقى في الهاتف هنتكلم دلوقتي على اركان التخطيط لطلب العلم او عشان انا استغل وقتي كويس زي ما اتكلمنا المرة اللي فاتت ان التخطيط لطلب العلم له اربعة اركان. اربعة اركان

104
00:36:13.750 --> 00:36:31.700
الركن الاولاني تحديد الهدف لم احدد الهدف واحاول احلله قدر الامكان انا لازم احب الهدف لان انا لو ما حددتش هبقى في هقع في مشكلتي المشكلة الاولى ساكون هدفا لغيري

105
00:36:32.200 --> 00:36:47.950
دي قاعدة يا جماعة عندي كفتاة ما لكيش هدف؟ اه انت هدف لغيرك. يعني ايه هدف لغيري؟ معلش يعني فقلت مش في ناس اعداء لك في ناس اعداء ليكي في المحيط القريب والمحيط البعيد

106
00:36:48.200 --> 00:37:06.150
المحيط القريب الناس اللي بتغير منك وبتحسدك والكلام ده كله. دول ناس بيكرهوا لك الخير صح وعلى المحيط البعيد في ناس بيكرهوا الفتيات المسلمات صح ومشغولين جدا بتدمير الفتيات دي

107
00:37:06.600 --> 00:37:29.400
صح وعندهم رسالة الرسالة دي بيستهدفوكي انت بها فلو انا ما ليش هدف اكون انا من ضمن الناس ان هم بيستهدفوهم فبتاخد في الرجلين بقى الحاجة التانية اكون كمن قال الله سبحانه وتعالى عنهم والذين كفروا يتمتعون

108
00:37:29.700 --> 00:37:49.950
ويأكلون. لكن المشكلة كما تأكل الأنعام والنار مثوى لهم اعفانا الله واياكم لان ما كانش لهم هدف في حياتهم ما كانش حاطين فكرة مهمة العبودية ينجحوا فيها ازا لازم يكون لي هدف كبير قوي

109
00:37:51.250 --> 00:38:10.350
انا هطلب العلم لازم يكون لي حد الهدف الكبير ده هو تحقيق رضوان الله ان يرضى الله عني اذا رضي الله عنا لا يضرنا ما لم يتحقق لنا من امور

110
00:38:10.700 --> 00:38:31.950
خلاص هيفرق معنا بقى ايه اللي ما تحققش اللي قتلوا يوم احد وبقرت بطونهم واخرجت اكبادهم وقطعت انوفهم واذانهم هل ضرهم مما حصل شيء ضارهم حاجة يعني ايه مضرهمش؟ كلكم بتقولوا لا ليه

111
00:38:32.200 --> 00:38:51.200
بقول لكم اتقتلوا بطنهم اتشقت اكبادهم طلعت قطعوا انفهم قطعوا ودنهم ما ضرهمش طيب هو الكلام ده من امتى الكلام ده عدى عليه وقت قد ايه الكلام ده عدى علي عشر سنين

112
00:38:52.300 --> 00:39:10.000
كم قرن فوق الف وربعميت سنة طيب نركز بقى ادع لهم الف وربعميت سنة. انت مدرك انت عايشها انت هتعيش كم سنة؟ ستين سبعين تمانين مية طيب دول بقى بقالهم الف وربعميت سنة

113
00:39:10.400 --> 00:39:33.050
اكتر من الف وربعميت سنة فين يتنعمون بالجنان وفي روضة من روضات الرحمن سبحانه وتعالى طب والتانيين بقى لهم الف وربعميت سنة فين في حفرة من حفر النار تعرض عليهم النار

114
00:39:33.400 --> 00:39:57.300
صباحا او مساء برضو عشان تتخيلوا تخيل اجمل بنت في الدنيا ومش مخليك تعرف تنام وهتموت عشان تتزوجوا تخيلتها كده كويس استوعبها واحضرها تخيل ان هي لبست افضل ثياب واجمل ثياب

115
00:39:57.600 --> 00:40:16.050
وحطت اجمل العطور جميل وبعدين اتقال لك اقعد معها وادي مفتاح الشقة وخد راحتك خالص تمام بس قبل ما تدخل بص على اليمين كده فبصيت لقيت فيه حفرة فيها ولعة بركان

116
00:40:16.200 --> 00:40:37.550
قال لك هتطلع من هنا انت وهي هندخلكم هنا لمدة ساعة وانت هتقعد معها اسبوع والاسبوع ده هيكون توافق تقعد اسبوع بس بعده فهنحطك انت وهي عارف هو من الحديد

117
00:40:37.900 --> 00:40:53.000
اه هنحطك فيه مش هنطول ان شاء الله. هي حوالي ستة وستين دقيقة كده هترفض ليه طيب ما انا قلت لك ساعة ساعة وعشرة ان شاء الله يعني ايه اللي هيحصل لك يعني

118
00:40:53.850 --> 00:41:11.850
وانت تبص كده على الفرن وبتشوف ان الحديد بينزل يسيح يا جماعة يوم القيامة فرن التنور اشد وبعدين بقى مش هتقعد ساعة ولا ستين دقيقة الطور هتطول اوي هم نفس الكلام

119
00:41:12.250 --> 00:41:29.150
لما اختاروا رضوان الله ايه اللي حصل؟ لا يضرهم الا ما اللي بعد كده بيفقدوه بقى عشان كده الصحابة حطوا الادب. ازا الهدف اول هدف. والغاية انك بتطلب العلم ليه

120
00:41:29.900 --> 00:41:46.950
تحقيق رضوان الله وانك تتقرب به وطول ما الهدف واضح هنعرف نجزأه هنعرف نجزأه ايه اللي فات الصحابة من الدنيا يا جماعة لما اسأل المعنى اللي انا فتحته من شوية

121
00:41:47.650 --> 00:42:11.700
ما الذي فات الصحابة من الدنيا لم يفتهم شيء من هذه الحياة الدنيا طالما ادركوا ووصلوا لرضوان الله صدقني الاستازة اسماء والاستازة فاطمة والاستازة نورهان والاستاز ياسين وعبدالرحمن ونور وغيرهم من اللي بيسمعني

122
00:42:12.500 --> 00:42:32.300
بعد سبعين سنة من الان هنمسك ورقة وقلم الجيل اللي هييجي بعده وهيفتكرك لو افتكرك صدقني هيشوفك نجحت لو انت حصلت رضوان الله وهينسى انك كنت فقير وهينسى انك ما خلفتش

123
00:42:32.350 --> 00:42:48.150
وهينسى انك تعبت في اكل عيشك هينسى كل الكلام ده هيفتكر حاجة واحدة بس انا جدي الله يرحمه كان هو المؤزن. انا جدي ما شاء الله لا قوة الا بالله عمل معهد

124
00:42:48.300 --> 00:43:02.250
لتعليم معلمين القرآن انا جدتي رحمة الله عليها هي اللي كانت بتحفظ مش عارف ايه رغم ان هي كانت دكتورة في الجامعة وكانت بتيجي من اول ما تيجي من الجامعة خلاص

125
00:43:02.400 --> 00:43:20.050
انا والد آآ مش عارف آآ خال مين ده سبحان الله اللي كان بيجمعنا في المسجد زمان نسيت ان هو كان فقير فنسيت يعني لو انا بكلمكم دلوقتي افتكرت واحد اسمه الحاج ابراهيم

126
00:43:21.150 --> 00:43:40.750
وانا طفل صغير اه دون اه العشر سنوات راجل عجوز كان يروح المسجد ومعه كراميلا كده ياه! كنا احنا بنروح نجري في المسجد لا نريد الفردوس ولكن نريد الكراميلا اللي في جيب عمو ابراهيم

127
00:43:41.550 --> 00:44:00.450
حببنا في الجامع واتاريها ما كانتش كراميلة ولكن كانت كرم الله فسبحان الله هو كان في عيوش يا مسكين وكان وكان وكان ايه اللي انا فاكره دلوقتي ان هو خطف قلوبنا

128
00:44:02.750 --> 00:44:20.400
ودخلها الجامع نسينا كل اللي هو اللي فقده في الدنيا نفس الكلام هننسى ان انت ما حققتيش الماجستير وهننسى انك مش اتجوزتي وهننسى حاجات كتير وان زوجك كان تاعبك وهننسى ان اولادك مش بروكي

129
00:44:20.650 --> 00:44:40.800
اللي هنفتكره كويس قوي زي اللي احنا فاكرينه دلوقتي للامام البخاري والامام النووي والامام الشافعي ويقعد ابو حنيفة ومالك والامام احمد هو مين امير المؤمنين ايام الامام النووي مين اللي كان ماسك البلاد ايام النساء ان الامام النسائي

130
00:44:41.450 --> 00:45:06.800
مش عارفين صح؟ بس عارفين البخاري وعارفين مسلم وعارفين الامام النووي صح ساعتها كان الخليفة كان شهرته كانت كالشمس اتفقت الشمس ومين اللي بقي اللي كان مهتم بدينه هم دول اللي ايه؟ اللي بقيت. عشان كده كل ده بيتنسي

131
00:45:08.100 --> 00:45:30.400
ركزوا وبلاش بريق الدنيا يخطفك دلوقتي انك انت كل يوم بتشوف حد قدامك بيغادر كل يوم الدكتورة زميلتك ماتت والمهندس زميل زوجي مات واللي كان مسافر في كندا وكان بيحصل مش عارف ايه مات

132
00:45:31.150 --> 00:45:55.400
وبنتك اللي كانت مش عارف ايه جالها سرطان وخلاص سكنت واتفقت حياتها ظاهرة لكن لعل قلبها اناره الله وو وكل ده برضو انت لسه مشغولة بالبريق. وبعدين واخرتها يعني ما ننشغلش انا ما قلتش كده

133
00:45:56.100 --> 00:46:20.000
ما يقول لك انتبه انت بتقرب من تطبيق المهنة وتحقيق الغاية ولا ابتدأت وانا مش عاوزك تسأل حد انا عاوزك تسأل نفسك انت عارف بكرة هيقولوا فلان مات اللي اسمه مؤمن دلوقتي وبيسمعنا. مؤمن اسمها هاجر دلوقتي وبتسمعها

134
00:46:21.950 --> 00:46:45.100
قيمته دلوقتي بهدوء وبدون هزار لو بكرة في صلاة الجمعة هنصلي عليكم هتكونوا مبسوطين بايه كن احلى حاجة مبسوطة بها انك حققتي الماستر بتاعك وان ولادك سافروا بلجيكا عشان ياخدوا مش عارف ايه

135
00:46:45.450 --> 00:47:03.850
ولا بنتك اتجوزت وقعدت في اسبانيا دي اكتر حاجة هتكوني مفتخرة بها واحنا بنصلي عليكي وانت هتكون اكتر حاجة شاغلاك ايه في الوقت ده انك رزقت فيلا في المكان الفلاني

136
00:47:04.150 --> 00:47:22.250
وان خلاص الاقساط بتاعة الساحل خلصت وانك ضدك حققت اللي كنت تتمناه ان هي تتحققه وخدت دكتوراه في كزا وان زوجتك لما جت تولد لحقتها في امريكا وخدت الجنسية وولادها خدوا الجنسية

137
00:47:22.950 --> 00:47:40.750
هو ده اللي انت هتمسك فيه لو هو كمل وانا وراك وبدعمك لو مش هو ده اللي انت هتفتخر به طيب انت سايب اللي انت هتفتخر به ليه صدقني ده العمر الخالد

138
00:47:41.150 --> 00:47:59.000
اللي احنا فيه ده احنا تلامزته ماشيين احنا محبوسين بس عشان في وباء بعدها كلنا هنطلع من المطار ده وكل واحد يرجع مكانه اللهم بلغت اللهم فاشهد يبقى اول ركن

139
00:47:59.500 --> 00:48:14.400
ان احنا نحدد الغاية رضوان الله رضوان الله. طبعا الكلام اللي انا بقوله لك ده انا انت مش محتاج تروح تسأل حد تقول له يا شيخ صحيح هو كزا اسأل نفسك. انا باقول لك اسأل نفسك انت

140
00:48:14.900 --> 00:48:35.050
استفت قلبك. انا بقول لك بكرة في صلاة الجمعة بعد الصلاة الامام هيقول يا جماعة في جنازة هنا هنصلي عليها الجنازة دي بتاعة حضرتك يسأل بقى نفسك اللي انت مشغول به ليل نهار

141
00:48:35.250 --> 00:48:51.200
ايه اللي هتفتخر به واللي مش هتفتخر به عشان انت ممكن وانت صاحي دلوقتي والسكينة سارقاك قدامك تقول ايه؟ على فكرة برضه آآ انا اعرف ناس آآ خدموا الدين آآ وهي بتلعب سباحة

142
00:48:52.150 --> 00:49:09.850
خلاص لو بكرة واحنا بنصلي عليك انت هتستحضري الميدالية الزهبية اللي انت خدتيها وانت لابسة اللبس ده وانك حققتي حاجة جدا يفتخر بها محمد وانت تفتخري بها في صحيفتك هنيئا لك. انا في ضهرك على طول بساعدك اهو. وبقول لك انا اول واحد هكون فخور بك

143
00:49:10.800 --> 00:49:28.250
طالما انت ده انت مبسوطة به وانك اول واحدة خدتي الحزام الاسمر مش عارف كليتك جميل طالما هتفتخري بالكلام ده في قبرك انا معك دوس وكمل لا انا هفتخر به في الدنيا مش انت ليه كل شوية تزنقني في موضوع القبر

144
00:49:28.950 --> 00:49:41.750
اصل انا انت داخلة داخلة وانا داخل داخل وكلنا رايحين على فكرة انت بترعبني لأ مش بارعبك انا بارحمك باللي انا ازكرك بالكلام ده هو اللي بيقول لك ان في امتحان بكرة

145
00:49:42.350 --> 00:49:53.900
ده رحمك ولا ضحك عليك ولا يفوق يخليك كده تنام وما تروحش بكرة الامتحان وتفاجئ انك بتعيد السبعة بالله عليك لو واحد راح باعت لك على الواتس كده. محمد محمد الحق

146
00:49:54.700 --> 00:50:12.050
لسه مقابل الدكتور فلان بكرة بيقول لي هتعمله في الامتحان. ده بكرة في امتحان وبيخلي بالكم لو قفلوا الامتحان ده هو اللي هيعتمد بالله عليك يبدأ انك تشتمه وتقول له حسبي الله ونعم الوكيل فيك. والله العظيم لاعمل لك حزر

147
00:50:12.850 --> 00:50:27.350
ولا هتشكره اللي هو لحقك وان انت فكر جدا فيك وبيقول لك بالله عليك اديني كل تليفونات الشباب اللي في الدفعة عشان الحقهم واحد واحد قبل ما يناموا عشان يرتبوا امورهم ويلحقوا يزاكروا

148
00:50:27.800 --> 00:50:46.100
الانسان ده نقول عليه نقول له جزاك الله خيرا ولا نحزر منه نعمل له حزر في حياتنا لو عملت له حزر وخرجت برة الجروب وصدقني هيبقوا في امتحان وصدقني مش هقول لك هتعيد السنة

149
00:50:46.250 --> 00:51:04.900
لان امتحانات الاخرة ما فيهاش اعادة سنة الصاخة فيه الراسب فيه الى النار ربنا يعافينا واياكم اذا الهدف رقم واحد في التخطيط لازم نحققه ايه هو الهدف؟ قلنا رضوان الله سبحانه وتعالى

150
00:51:05.800 --> 00:51:25.350
فمسلا انا النهاردة دخلت برنامج سورة البقرة ليه عشان اقرب من ربنا اكتر جميل قوي يبقى الهدف تحقيق رضوان الله سبحانه وتعالى طيب الهدف الكبير ده انا عاوز اجزأه بقى

151
00:51:26.200 --> 00:51:42.100
فلما اجي اقرأ مسلا سورة البقرة او ال عمران فانا هعمل ايه السمع هبدأ اقسم بقى واجزأ الموضوع ان انا كل يوم هقرأ تلات صفحات. كل يوم هقرأ صفحة اوعى تعيش في طلب العلم على عموميات

152
00:51:43.200 --> 00:52:06.200
ماشي؟ لابد بعد تحديد الهدف انك تحلل بقى ياخد بقى يبقى انا عشان ادخل قلنا رضوان الله عشان انا ارضي الله ابدأ بقى ايه مسلا اطلب العلم احفظ القرآن جميل ده جميل اوي كده انت بدأت تتجزأ الهدف الكبير ده هوصل له ازاي؟ لحفز القرآن والصحبة الصالحة. طيب بالنسبة لحفظ القرآن هنحفز

153
00:52:06.200 --> 00:52:24.650
ازاي ما اروحش داخل في ستاشر جروب. جروب المتشابهات وجروب تصحيح التلاوات. وجروب تحفيز مش عارف ايه وجروب بنحفظ من قدام وجروب بنحفظ من ورا وجروب بنحفز اشهر ما يتلى وجروب مش عارف ايه

154
00:52:24.800 --> 00:52:49.050
دي مشتت نفسك ما ينفعش تثبت نفسك. لا مع وسيم ما تعش مع الامومة ركز وتحط الهدف بتاعك ده متقطع وكده. انا النهاردة ان شاء الله في حاجات ممكن تبقى محفزة مشجعة. يعني في برامج كتير ممكن يكون هي بسيطة بس

155
00:52:49.050 --> 00:53:11.950
خليك دايما ايه زي مسلا اللقاء اللي احنا فيه ده ده لا اعد اللقاء ده او غيره ان هو مشتت ليه انا باخد جرعة بتساعدني بتحفزني واخدين بال حضراتكم فدي ممكن يخليني اشد شوية في القرآن اشد شوية في طاعتي للوالدين لقيم الليل الازكار

156
00:53:12.000 --> 00:53:31.800
آآ تصحيح وعي اه الدنيا كانت بتاخدني يجي درس زي ده يقول لي انتبه اه شد الحزام وخلي بالك في رادارة على الطريق فبس ايه يديني تنبيهات فالحاجات اللي زي ديت نحافز عليها. يبقى اول حاجة قلنا موضوع الهدف. تاني حاجة دراسة البيئة الداخلية

157
00:53:33.750 --> 00:53:46.350
ايه البيئة الداخلية؟ اللي هي باختصار ان انا اعرف ايه اللي ربنا اداه لي من الامكانات اعرف ايه القوة اللي عندك؟ نقاط قوتي وايه النقاط اللي فيها تحدي لان انا

158
00:53:46.650 --> 00:54:02.400
مش هبدأ اشتغل الا بالايه؟ بامكانياتي. فانا لازم اعرف امكانياتي كويس قوي قوي فلما اعرف امكانياتي ان شاء الله ربنا سبحانه وتعالى يفتح لك. فادرس بقية الدخل. ايه اللي عندي من نقاط قوة

159
00:54:02.500 --> 00:54:20.750
فمسلا نقاط القوة بتاعتي عندي همة عالية واحد يقول له يا شيخ انا سخن انا بحس كده ان انا ايه دايما كده فعاوز الفردوس الاعلى وعاوز مرافقة النبيين والصديقين وعاوز اسد امة محمد واسد العجز وعاوز اكون اثر قبل الرحيل

160
00:54:20.950 --> 00:54:33.150
وعاوز ازيد عمر النبي صلى الله عليه وسلم مدنية جميلة انك تزيد عمر النبي صلى الله عليه وسلم من عمره. تقدم شيء من عمرك امدادا في مدة عمر رسول الله صلى الله عليه وسلم

161
00:54:33.750 --> 00:54:51.000
لان العمر المقصود به هنا التبليغ لا عمر التبليغ اه قد توفاه الله بعد ان عاش مبلغا ثلاثا وعشرين سنة. بلغ فيها رسالات الله بقي بعد ذلك كل تبليغ يبلغه احد من امته امتداد في عمره

162
00:54:52.050 --> 00:55:05.800
لانه اداء لمهمته. فانت تريد انك تقدم شيء من عمرك امدادا وزيادة في عمر النبي صلى الله عليه وسلم ازا من دراسة البيئة الداخلية عرفت منها نقطة قوة عندي الهمة العملية

163
00:55:06.250 --> 00:55:22.950
نقاط القوة اللي عندي مسلا الصبر من نقاط القوة بتاعتي آآ ان انا عندي شوية وسائل ان في وسائل حوالية عندي اللي انا هدرس على ايده وجود مكان بدرس فيه عندي كتب عندي وقت

164
00:55:23.000 --> 00:55:40.650
دي كلها نقاط ممكن نقول عليها قوة. في عطاءات ذهنية زي الزكاء. مستوى الضبط اللي بيأهلني وادرس بقى نقاط الضعف شوية آآ زي مسلا ما بعرفش ارتب اولوياتي. في اقبال على الدنيا

165
00:55:40.900 --> 00:55:56.700
عندي تشتت رهيب جدا التركيز عندي ضعيف. احط للنقطة دي. يبقى اول حاجة الهدف تاني حاجة ادرس بيئتي الداخلية وادوس البيئة  المحيط اللي انا عايش فيه ابن مهيب بقى بيأسر عليك

166
00:55:57.300 --> 00:56:13.400
تلاقي في فرص وهتلاقي في خطر عليك المحيط ده هتبدأ تدرسه فمسلا تعاون الناس في المجال العلمي في ظروف مواتية للطلب في مواقع التواصل في وسائل اعلام في حاجات كتير قوي ممكن تساعدني

167
00:56:13.650 --> 00:56:29.900
في مخاطر بتقطعك آآ زي الملهيات المشاغل الدنيوية ووسائل الاعلام السلبية الحاجات ديت لازم تدرك كويس قوي. طب هتفرق معي في حاجة اللي انا بقوله دلوقتي ده هيفرق معنا في حاجة

168
00:56:30.150 --> 00:56:46.050
فكرة انك تعرف الموضوع دوت الخارجي عارفين احد اسبابه ايه كتير مسلا ده انك تسأل تقول انا عاوز ادرس الفقه عاوز ادرس الفقه عاوز احفظ قرآن عاوز كزا ما انت لو درست البيئة الخارجية هتعرف

169
00:56:46.500 --> 00:57:07.550
هتعرف ان في ست منصات تعلم الفقه للمبتدئين وهتعرف ان في اكتر من عشرين مكان بيحفز القرآن وهتعرف انك بقى ترتب جدولك على الايه؟ على المشهد ده الحاجة التانية هتدرك كويس قوي ان في حاجة شافتاك وبتاخد منك تقريبا

170
00:57:07.800 --> 00:57:24.700
ما يقرب من اربع ساعات يوميا وانت مش واخد بالك انت عرفت منين بسيطة جدا انت ممكن تعرف بردو اللي هي ايه بقى؟ المقاطع هدف لمحمد صلاح مقطع فكاهي هنا

171
00:57:24.850 --> 00:57:41.200
مش عارف تعليق على ايه اه فتح فيس مش عارف ايه. هتيجي تلاقي ان الحاجة الخارجية البيئة ديت مبهدلاك واخدة منك اربع ساعات يوميا الا شيء عمليا لا شيء صح

172
00:57:42.750 --> 00:58:08.000
صح حقيقة لا ده هي دمرتك مشفى لا شيء ولا حاجة. رقم واحد صنعت فيك وغرست فيك التفاهة اتنين لاهتمامات الارضية تلاتة تضعف بقلبك لاهتمامات العليا بتقعدك سقلت من الارض

173
00:58:08.500 --> 00:58:28.800
اربعة انا عاوز من ده تبدأ تغير لان هو جايب كل القعدات والمشاهدات ديت وانت المقطع بتاعك مش جايب حاجة خلاص يبدأ يشغلك بقى وعن وردك للقرآن وعن الصلاة وانت في الصلاة امال تفتكر ومش عارف ايه كل التشويش ده

174
00:58:29.050 --> 00:58:45.550
من ناحية بقى الصفاء الزهني التركيز التشتيت القصص دي كلها بتعمل معك ايه نزل بقى التطبيق كده عشان يتتبعك في مواقع التواصل. انت بتقعد قد ايه هتلاقي بقى ايه تقارير

175
00:58:45.700 --> 00:59:05.250
ما شاء الله مرعب ازا لما ادرس البيئة الخارجية هعرف انا بتشتت وبضيع فين ممكن التطبيق بتاع ده جميل جدا وبيجيب لك بالسم كنت قاعد فين وعملت ايه وهات يا سيدي احنا مش بقول لك هنطلع على الجروب واشوفك يعني. هات الكلام ده

176
00:59:06.950 --> 00:59:28.250
كان الصحابة ايه؟ يتباطحون بالبطيخ صح كده؟ اه وهي مشكلة اللعب في الاسار ماشي هات الاسر ده شفتم الاسر ده يروح جايب وتلون به حياتك وانت بتتتبع كل اللي انا قلته ده

177
00:59:29.300 --> 00:59:44.450
يعني انت اعظم وقت تتفرج بالاربع خمس ست ساعات على كمية التفاهة دي وحجتك ايه الصحابة لما كانوا فبيكمل الاسر بقى فاذا كان الامر كانوا رجالا لا ما يجبش الايه؟ الايه؟ الاسر ده

178
00:59:44.900 --> 01:00:00.350
ساعة وساعة الساعة دي كانت هي ساعة مع النبي والساعة التانية كانت مع الاهل صح طب ديت ساعة الاهل طب يا ريت يا ريت يبقى فيه ساعة اصلا يبقى في ساعة مع النبي وفي ساعة علم حقيقي وسادمة علم جاد

179
01:00:01.150 --> 01:00:12.100
فالموضوعية ديت يا جماعة فيها لعب زي ممكن كده يلخص حياة عائشة رضي الله عنها. عائشة دي كانت بتعمل ايه؟ ما فيش. بتتفرج على الناس اللي بيلعبوا في الحبشة وكانت هي مع لها ايه

180
01:00:12.250 --> 01:00:34.250
آآ بتلعب في البيت. بس هي عائشة كده دي حياة عائشة رضي الله عنها اختزلت كلها حياتها كلها في تلات اربع مشاهد المشهد لا يتعدى ساعة كده قمت اول حاجة

181
01:00:34.500 --> 01:00:51.450
لازم يبقى هدفك ارضاء الله سبحانه وتعالى هدفك اما يكون ارضاء الله الحاجات دي تنور معك وهتتعامل معها عادي جدا زي النبي صلى الله عليه وسلم تصادقيني يا عائشة. حياة النبي تختزل

182
01:00:51.600 --> 01:01:07.750
انك انت قاعد بقى انت وزوجتك كل يوم آآ تعملوا لي مسابقات على النت يلا نجري يلا نجري وبكرة يلا نشوف مين اللي ياكل ايس كريم الاول؟ يلا. شف يلا نعمل سباق بالعربيات يلا. وده كله ايه

183
01:01:08.500 --> 01:01:22.600
ونمسك حديس النبي صلى الله عليه وسلم اصله كان بيصادق عائشة رضي الله عنه وهل النبي صادقها قدام الناس؟ ولا قال لهم تقدموا تقدموا حتى لم يعد يراه احد فسابقها ويلحكت لنا القصة

184
01:01:23.850 --> 01:01:37.400
طب وانت رافع الكلام ده ليه على النت انت وهي الباب ده مهم قوي قوي وجزى الله خيرا من سألني السؤال ده عشان انبه على النقاط ديت يعني ولعل الواحد يتكلم ازاي الانسان يتعامل مع النصوص بقى بعد كده

185
01:01:38.650 --> 01:01:56.750
ثم الركن الرابع وهو تزمين الخطة تزمين الخطة. بصوا يا جماعة طلب علم لابد من منهجية ومرحلية منهجية ورؤية ادرس ايه وايه وازاي وكده الاول ولا العقيدة ولا ايه؟ منهجية. ومرحلية. مرحلية يعني وقت

186
01:01:57.500 --> 01:02:20.850
بدون الاتنين دول هنروح في حتت متلخبطة كتير قوي لازم منهج ولازم مرحلة تزمين الخطة بقى التزمين ده انك تقطع ايه؟ الامر وتحط ميزة التزمين ان المنهجية ان نية المرأة ابلغ من عمله. بتحط رؤية؟ اه ان شاء الله انا هطلب العلم. والله ورزقت وانتهيت. اللهم لك الحمد

187
01:02:21.300 --> 01:02:46.800
ما انتهتش خلاص تاخد الاجر. ليه؟ لانك دي كانت نيتك التزمين. فيبقى في مدة محددة. انا هعمل ايه في الموضوع دوت احنا دلوقتي اتكلمنا تقريبا طبعا اه وانا بحط التزمين ده محتاج ان انا اجعل جزء من وقتي للراحة وجزء لدنيتي وجزء لاهلي وجزء لمشاغلي الدنيوية

188
01:02:46.950 --> 01:03:08.350
وما فيش مشكلة خالص امنعي لنفسك عليك حق والحاجات دي كلها لكن في النهاية لازم يكون في طلب العلم لي شروط طالب العلم بقى شروط طالب العلم تغرب وتواضع والترع وجار

189
01:03:08.450 --> 01:03:28.900
وهن واعص هواك واتبع دول سبع حاجات هي دي شروط طالب العلم الا ان قعدت هنتكلم عنها المرة الجاية اسأل الله سبحانه وتعالى ان يرزقنا واياكم حسن العمل وحسن الخلق وحسن الختام. وجزاكم الله خيرا