﻿1
00:00:00.050 --> 00:00:20.750
بحمد الله تعالى نحمده ونستعين به ونستغفره نعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا يوم يهديه الله تعالى فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله ثم اما بعد

2
00:00:21.000 --> 00:00:39.350
ده بمثابة آآ يعني تعريف بدبلومة صناعة الطفل القرآني اه وهو اشبه بتعليقات على دليل الدارسين والدارسات بس ده تعريف تفصيلي شوية مش مش تعريف آآ يعني تسويقي او تعريف دعائي يعني للدورة

3
00:00:39.500 --> 00:00:55.450
اه فاحنا المفروض الناس المنتظمين والمنتظمات في الدورة آآ يبقى واخدين فكرة عنها الناس اللي ما بتحبش القراءة آآ يعني آآ تسمع يعني او تشوف في نفس الوقت برضه الناس حتى لا تقرأ دليل الدارسين والدرسات

4
00:00:55.650 --> 00:01:10.850
آآ هيبقى عنده بس شوية تعليقات مهمة توضح بعض الحاجات يعني الكلام بيبقى مكتوب في الادلة دايما بايجاز او باختصار طيب اه هنبدأ بتعريف الموجز بالدبلومة بنقول هي دبلومة تدريبية مجانية تهدف الى مساعدة الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات

5
00:01:10.950 --> 00:01:25.000
الى صناعة الاطفال صناعة قرآنية طيب هي دبلومة اهلها وقت محدد ان شاء الله هنتكلم عنه احنا عندنا في المفروض مسارين آآ فيه آآ مسار ستة اشهر ومسار ثلاثة اشهر

6
00:01:25.500 --> 00:01:46.750
اه اصر ستة اشهر احنا سميناه المسار بالذهب ست اشهر آآ ثلاثة اشهر سميناه المسار الماسي والميسي آآ مفروض ان المسار الذهبي اللي هو ثلاثة اشهر الماس يعذر اللي هو ثلاثة اشهر

7
00:01:46.850 --> 00:02:03.050
لو حد آآ يعني حابب ينجز الدورة في مدة اقل يقدر ينجزها في في المدة دي اللي هي ثلاث اشهر آآ لكن آآ مسار الستة اشهر هو المسار الذهبي هو مسار آآ عادي لو حد عايز الامور تكون ماشية معه بهدوء خالص بشكل بسيط

8
00:02:03.300 --> 00:02:23.850
اه ينجزها ان شاء الله في ست اشهر طيب اه فهي دبلومة لها بداية ولها نهاية بنزام تعليمي آآ المفروض انها في في حاجات في تكليفات معينة متعلقة بها في مشروع تخرج في الاخير يخصها في امتحان نهائي لها. فهي مش مجرد محاضرات بتتسمع وبتتمشى يعني وخلاص ولزلك المميز فيها

9
00:02:23.950 --> 00:02:39.050
انها تدريبية بمعنى ان النقطة الاساسية ان فيها تعاهد يعني ممكن الشخص العادي قل والله طب انا مع نفسي كده مسلا المحاضرات دي ممكن يكون بعضها نازل اصلا كده كده على اليوتيوب او موجود او ادارة تحصل عليه. مش الفكرة التحصل او الحصول على المادة الاعلامية بتاعة الدورة. الفكرة

10
00:02:39.050 --> 00:02:48.500
ولا فيه سيستم محطوط انت بتنجز كل حاجة يوميا حتى كنت بقول اصلا ان الكلام ده مفيد جدا لاي شخص عادي حتى لو له مسلا عشرين سنة في مشروع القرآن المعاملة

11
00:02:48.600 --> 00:02:58.700
الكلام ده مفيد ليه؟ ان انت ماشي بسيستم بتنجز كل حاجة يوميا بشكل ما التقاعد بيتم لك في النهاية انت بتنهي الكلام ده وبتتحصل على شهادة بانهاء وانجاز الكلام ده

12
00:02:58.800 --> 00:03:08.500
اه في الوقت العادي يعني ممكن حد يقول لي انا هقعد تلات شهور او ست شهور انتزم في دورة. اه طب ما انا ممكن الكلام ده انا اقعد انجزه في اسبوع اسبوعين ما بننجزش اصلا ما بنعملش اي حاجة. للاسف الشديد ده واقع الناس يعني

13
00:03:09.400 --> 00:03:22.200
طيب فهي دبلومة تدريبية مجانية لان طبعا كل انشطة معهد العلم والعمل واكاديمية المتدبر الصغير الحمد لله هي انشطة مجانية لان المؤسسة هي مؤسسة لا تهدف للربح هي مؤسسة رسمية قانونية لكنها لا تهدف للربح

14
00:03:22.650 --> 00:03:39.500
آآ يعني تهدف لخدمة المجتمع ومساعدة الناس وآآ في نفس الوقت برضه آآ الارتقاء بالامة ككل يعني لا سيما من زاوية الباب القرآني تحديدا يعني طيب تهدف الى مساعدة الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات احنا عندنا فئتين اساسيتين عندنا فئة الاباء والامهات وفئة المعلمين والمعلمات

15
00:03:39.950 --> 00:03:50.850
لا شك طبعا ان الوضع يعني ممكن يكون مختلف شوية. لكن اللي احنا بنحلم به ان ان يكون الاباء والامهات معلمين ومعلمات وان يكون المعلمين والمعلمات اباء وامهات اللي احنا ننشده او نتمناه

16
00:03:51.100 --> 00:04:06.900
فعلا يبقى في علاقة آآ والدية حاضرة ما بين المعلمين والمعلمات وآآ والاولاد والبنات آآ وان يكون في علاقة تعليمية حاضرة ما بين الاباء والامهات والاولاد والبنات فعايزين علاقة والدية تعليمية علاقة والدية تعليمية

17
00:04:07.350 --> 00:04:21.300
اه ولان الحقيقة الدورين بيتكاملوا يعني ونتمنى فعلا ان ده يحصل فاحنا اهتمينا بالفئتين دول بصورة اساسية. يعني كان هدفنا ان احنا نزود الاباء والامهات ونزود المعلمين والمعلمات من الحاجات اللي تساعدهم على انهم فعلا يصنعوا الاطفال صناعة قرآنية

18
00:04:21.550 --> 00:04:32.700
تعليق بسيط على كلمة صناعة او كلمة شرعية مائة بالمائة. قال الله لتصنع على عين الصناعة البشرية كلمة ايه لا بأس به او صناعة الانسان في باب معين كلمة يعني استعملت في الشريعة

19
00:04:33.500 --> 00:04:50.650
طيب فهي الدورة دي تهدف لمساعدة الفئتين دول ولذلك هي مش هي ليست ليست متوجهة بالاساس لمين ليست متوجهة بالاساس للاطفال نفسهم هي هي متوجهة هي متوجهة للمعلمين والمعلمات والاباء والامهات

20
00:04:51.200 --> 00:05:03.600
اه عشان بس تبقى المسألة دي واضحة. طيب متوجهة لهم في ناحية ايه ناحية تزويدهم هم بما يحتاجوا اليه صلاحا واصلاحا هم دلوقتي المفروض هيقوموا بمهمة اصلاحية تخص الاطفال احنا عايزين

21
00:05:04.350 --> 00:05:21.750
يزودهم هم بما يحتاج اليه اه اه اصلاحا وما يحتاج اليه صلاحا آآ طيب كما تهدف للارتقاء بمستوى تعليم القرآن للاطفال من خلال رسم معالم تطبيقية واضحة وتقديم حلول عملية للاشكاليات الواقعية التي تطرأ على التعليم القرآني للاطفال

22
00:05:22.200 --> 00:05:39.500
طيب بصورة اساسية احنا عايزين نرتقي بالمستوى التعليمي القرآني للاطفال. طيب يعني ايه يعني احنا دايما عندنا في في معهد العلم والعمل او في اكاديمية المتدبر الصغير عندنا مسارين مسار نسميه مسار التسديد والتجويد

23
00:05:40.100 --> 00:05:54.150
مسار احنا بنسميه مسار البناء والتشديد خلاص؟ طيب مسار التسديد والتجويد ده الحاجة القائمة نحاول على قد ما نقدر نسددها ونجودها يعني بتكون على السداد ان السن قال لي ايه يا علي؟ سل الله الهدى والسداد

24
00:05:54.200 --> 00:06:11.600
واذكر بالهدى هدايتك هدايتك الطريق وازكر بالسداد سدادك السهم. فاحنا على قد ما نقدر يعني زي موسى قال ايه؟ قالت سددوا وقاربوا. سددوا وقاربوا فاحنا مسار التسديد ده اللي هو ايه؟ اللي هو الانسان على قد ما يقدر يحسن هو تحسين للواقع. تحسين للواقع على قد ما يقدر. ماشي

25
00:06:12.100 --> 00:06:23.900
طيب ده التسبيد والتجويد احنا بنزوده يعني مش مش تجويد يعني تجويد القرآن لأ تجويد المسار طيب وفي مسار تاني بقى اسمه مسار البناء والتجديد. البناء ده بقى بناء من الاساس

26
00:06:24.100 --> 00:06:39.150
انت بتصل فيه الى السقف بمعنى احنا برامجنا بصورة اساسية بتبقى في الاتجاهين دول يعني مسلا عندنا صناعة الطفل القرآني هو ينتمي لمسار التسديد والتجويد ليه؟ لان هو مسار اه اصلاح

27
00:06:39.300 --> 00:06:59.500
للعناية بالرواية اللي موجودة في الواقع بتاعنا. الرواية ما يتعلق بالالفاظ بقى من حفظه وتجويد وغيره آآ اصلاح للمسار ده اه بان احنا نهتم معه بالدراية فيبقى حققنا ما هو اهم من الرواية اللي هو الدراية ما يتعلق بالفهم وغيره. وفي نفس الوقت كون جودنا الدراية. جودنا الرواية

28
00:06:59.600 --> 00:07:11.750
ماشي؟ يبقى احنا كده التسديد والتجويد ازاي؟ ان الرواية خدت هي هي اصلا في النهاية هي وسيلة مش غاية. الرواية وسيلة مش غاية يبقى احنا سددنا على قد ما نقدر ان احنا حطينا معها الدراية

29
00:07:12.000 --> 00:07:23.400
ما يتعلق بالفهم ده لا يقصد به الفهم. ماشي ما يتعلق بالفهم. فكده يبقى احنا سدينا وجودنا الرواية بان الدراية اللي هي ما يتعلق بالفهم هيعود على الرواية بالتحسين والتيسير

30
00:07:23.550 --> 00:07:40.800
ماشي؟ فلزلك بيقول تسديد وتجويد. نقول تسديد وايه؟ وتجويد. خلاص طيب في عندنا مسار تاني بقى اللي هو مسار الرعاية هو بقى اللي بيتم بقى في دورات المتدبر الصغير المعتمدة آآ في اكاديمية المتدبر الصغير آآ يعني في برامجها الاساسية ده اللي هو مسار الرعاية اللي بيدرس فيه بالتفصيل منهج

31
00:07:40.800 --> 00:08:00.750
دبر الصغيرة. يعني ده بقى ده اصلا المفروض ان هو بيركز اكتر على الرعاية. الجزء بتاع العمل والتطبيق والاتباع والانصياع وغيرها مع بقى الدراية والايه والرواية. ماشي فلما تكتمل المنظومة يبقى ده عندنا بناء وتجديد. اللي هو الرعاية الدراية. فالرعاية في الرواية

32
00:08:01.400 --> 00:08:15.800
انما لما نقول احنا هنعمل دراية فرواية يبقى ده اسمه مسار الايه؟ التسديد والتجويد. طيب صناعة الطفل القرآني تنتمي لهذا المسار الاول اللي هو مسار التسديد والتجويد. خلاص؟ لان المسار التاني الحقيقة

33
00:08:15.800 --> 00:08:34.900
محتاج مؤهلات اعمق محتاج حاجات اكثر يعني آآ تأصيلا من اللي في دبلومة صناعة الطفل القرآني. دبلومة صناعة الطفل القرآني حاجة لطيفة يعني مناسبة للاباء والامهات والمعلمين والمعلمات مناسبة لهم في بيوتهم. مناسبة حتى تتعاطى اونلاين. لكن المسار التاني ده مسار رعاية له دبلومة خاصة اسمها دبلومة اعداد معلمات

34
00:08:34.900 --> 00:08:49.400
تدبر الصغير. تمام؟ طيب لزلك بنقول ان الدبلومة دي في التعريف الموجز بها هي تهدف الى الارتقاء بمستوى التعليم القرآني للاطفال. احنا هو كده الاطفال بيتعلموا عايزين نرتقي بمستوى التعليم القرآني ده نرتفع به. ماشي؟ لمستوى

35
00:08:49.650 --> 00:09:08.650
ان هو نحسن فيه نحسن فيه الرواية. تمام ونحقق فيه الدراية حقق فيه الدراهم يبقى بنقول ان الدبلومة بتهدف الى الارتقاء بمستوى التعليم القرآني للاطفال ده ده هدف ان احنا التعليم القرآني اللي هو القائم احنا عايزين نرتقي به. ماشي

36
00:09:09.000 --> 00:09:30.450
آآ يعني لان هو في الغالب مش هينفك طفل في في المجتمع المسلم عن تعليم قرآني مم ولزلك يعني ممكن نعتبر انها محاولة انقاذ انقاذ للتعليم القرآني للاطفال المسلمين ليه؟ لان مثلا هتجد ان الطفل ده لو ما بيتعلمش مثلا قرآن حتى في كتاب او في مسلا

37
00:09:30.600 --> 00:09:46.800
بمؤسسة مهتمة بتعليم الاطفال والقرآن هيكون بياخد منهج في المدرسة. انا حتى مدارس المدارس النصرانية فيها منهج قرآن مدارس الانترناشونال فيها منهج قرآن اصلا ففكرة القرآن كده القرآن دراسة كده مجردة كقرآن ان هو يقراها ويحفزها والكلام ده. حضرت اليوم في اغلب المؤسسات. لكن للاسف الشديد

38
00:09:47.800 --> 00:10:00.150
هو حضور كالغياب هو حضور كالغياب. يعني حضور كعدمه يعني للاسف الشديد مش حاضر الحضور الذي ينبغي ان يكون يعني. المهم فشاد احنا عايزين نرتقي بمستوى لتعليم القرآني ده ونعمل نقوم بمحاولة انقاذ

39
00:10:00.250 --> 00:10:12.700
للقائم منه ماشي طيب من خلال رسم معالم تطبيقية واضحة. طب احنا بقى الارتقاء ده لو اعتبرنا الارتقاء ده هدفنا احنا نوصل له ازاي؟ ان احنا نرسم معالم تطبيقية واضحة. علشان كده

40
00:10:12.700 --> 00:10:29.400
دورة او الدبلومة هتكون بتقوم بالكلام ده. انها بترسم المعالم التطبيقية الواضحة دي المعالم التطبيقية اللي هيقوم بها المعلم او المعلمة او هتقوم بها الام او هيقوم بها الاب. ماشي؟ طيب ونقدم حلول عملية للاشكاليات الواقعية التي تطرأ على التعليم القرآني للاطفال

41
00:10:29.400 --> 00:10:39.400
يبقى احنا عندنا هدفين مهمين جدا او يعني عشان نحقق الارتقاء ده احنا عندنا مسارين مهمين جدا. المسار الاول ان احنا نقدم نرسم معالم تطبيقية واضحة. وانا كلامي دقيق. نرسم

42
00:10:40.050 --> 00:10:51.800
انا دايما حتى كنت بقول في الدورات بتاعتنا احنا هدفنا ان احنا نسدد مفاهيم ونرسم حدود المهارات. نرسم حدود المهارات مش يعني الادق ان احنا ما نقولش نعلم مهارات لان ما فيش مهارة بتتعلم في ايه

43
00:10:51.950 --> 00:11:05.450
في دقيقة في قعدة في الكلام ده كله اصلا. لان ما فيش تمهير ما فيش تمهير بلا تعاهد. ما فيش تمهير بلا تعهد طالما عشان انت تصل لشخص ماهر بامر ما او تكسبه مهارة ما عشان يبقى في حاجة لابد من التعاهد

44
00:11:05.750 --> 00:11:25.000
ما فيش تمهير بلا تدريب ما فيش تمهير بلا تعويد ما فيش تمهير بلا تدريج. يعني دي دي اصول كده في التمهير او في في اكساب الناس المهارات. ماشي وبناء عليه بيبقى الدورات دايما في الغالب او الحاجات اللي بتقدم مسلا البرامج اللي بيقدمها المعهد بصورة اساسية بيبقى فيها المفروض شقين شق تأهيلي وشق تشغيلي

45
00:11:25.450 --> 00:11:39.800
الشق التأهيلي بيبقى بيهدف لانه يسدد المفاهيم ويرسم حدود المهارات ارسم حدود. عارفين جزء زي ترسيم حدود كده للبلدان نرسم حدود المهارات دي. نبينها ونوضحها كده ان دي من هنا لهنا من اولها هنا مش عارف ايه. علاقتها ايه

46
00:11:39.850 --> 00:11:54.150
وتيجي بقى يجي بقى الشق التشغيلي بيبقى هدفه ايه المفروض بقى ان المهارات دي المفاهيم اللي احنا سددناها والمهارات اللي احنا رسمنا حدودها نعمل ايه ننفذها ونطبقها بقى ونتعاهدها التنهير بقى مرحلة التمهير. خلاص

47
00:11:54.200 --> 00:12:10.750
آآ ولزلك احنا دايما بنصف المرحلة التأهيلية بانها تأصيلية بنصف المرحلة التشغيلية بنهي تفعيلية خلاص نقدر نقول عليها تمهيرية كمان ما فيش مشكلة. تمام؟ طيب يبقى رسم معالم تطبيقية واضحة

48
00:12:10.800 --> 00:12:30.200
طيب وتقديم حلول عملية للاشكالات الوقائية في اشكالات كتير بتقابل اغلب الناس اللي هي آآ يعني بتتعامل مع الاطفال. اشكالية اصلا المعالم التطبيقية. يعني يعني مسلا اه اكيد اي اب او اي ام او اي معلمة اي معلمة نفس الولاد يفهموا الايات. نفسه ان هم يحفزوا بشكل اجود. بس الكلام ده يتحقق له ازاي

49
00:12:30.300 --> 00:12:40.300
هو عايز واحد يقول لواحد اتنين تلاتة اربعة خمسة. طيب في نفس الوقت بتواجهوا مشكلات كتيرة. طب مشكلة مسلا زي ان الاطفال اقبال ده فائدتهم ضعيفة جدا لتعلم القرآن الكريم. في حين

50
00:12:40.300 --> 00:12:51.800
ان ده فايتهم مسلا اقوى تعلم حاجات تانية اللي مسلا عنده مشكلة الولاد بيحفز وينسى مش عارف اشكاليات كتيرة يعني بنحاول نقدم حلول عملية للاشكاليات الواقعية اللي بتطرأ على التعليم القرآني. تمام

51
00:12:53.000 --> 00:13:20.150
آآ الدورة عبارة عن من ناحية المدة قلنا في مسارين في المسار الماسي وده آآ هيبقى عبارة عن ثلاثة اشهر طيب وده مسار دبلت صار آآ يعني مسلا بيسمعوا محاضرة في اليوم مسلا اطفالنا القرآن بتبقى مسلا اقصى زمن لها خمسة واربعين دقيقة اربعين دقيقة كمان هو بيسمع محاضرتين

52
00:13:20.650 --> 00:13:33.850
آآ مش عارف عنده مسلا صورة الناس عندها صورة هو عنده صورتين فهو مسار للناس اللي عندها وقت وحابة تنجز في وقت اكبر. ولزلك يبقى مناسب جدا للمعلمين والمعلمات. مناسب للناس فعلا اللي عندها مساحة من الوقت تقدر تنجز فيه

53
00:13:34.050 --> 00:13:49.800
يبقى ده ده اللي قلنا عليه المسار الاول اللي هو المسار الايه ميسي ماشي المسار التاني اللي هو المسار الذهبي وده مسار الست اشهر ماشي ويبدأ بيبقى مصير لطيف جدا الحقيقة وفي رأيي في رأيي ان لا ينتظم فيه

54
00:13:49.900 --> 00:14:03.700
ولا ينهيه حد آآ في الحقيقة يكون من الناس المتكاسلين اللي ما لهمش في دية. انا اقصد هو كأنه مسار اقام الحجة على اللي كانوا بيقولوا ايه؟ ظروفنا وامكانياتنا ويمكن احنا في النسخة الاولى

55
00:14:03.700 --> 00:14:18.550
للمشكلة دي ان الناس تقول لي اصل صعب علينا وانا مش عارف ايه واحنا امهات واحنا واحنا مع مراعاة ان احنا بيبقى عندنا الساعات الدراسية في الاسبوع قليلة جدا. يعني احنا عندنا خمس ساعات بينزل فيهم وفي ساعتين يعني كل يوم

56
00:14:18.550 --> 00:14:28.800
بينزل محاضرة آآ وفي يومين ما بينزلش فيهم محاضرات. يعني خمس ايام في الاسبوع كمان. اللي اقصده ان مسار لطيف يعني سواء في الاونلاين بتاعه او حتى في المباشر بتاعه هو مسار لطيف. ما فيش مشاكل

57
00:14:28.950 --> 00:14:44.600
طيب في عندنا دول مسارين باختصار عشان الناس ما تلخبطش في المسارات المسار الماسي ضاعف المسار الذهبي بس ولزلك لما ييجي مسلا حد معه يقول انا والله الدارس بيحدد من البداية

58
00:14:44.650 --> 00:14:54.900
قل لي انا هسلك المسار المأسا يبقى هو مش محتاج يتقال له جدولك ايه؟ هو الجدول العام نازل وعارف ان هم مسلا بيسمعوا خمس محاضرات في الاسبوع يسمع كم؟ عشرة

59
00:14:55.350 --> 00:15:17.650
وهما عندهم الصور بتاع الاسبوع الاول بس هو عنده الاول ولا ايه؟ والثاني بس الجدول نازل هو الجدول هو هو بس هو ايه؟ هيبقى بيكثف ايوة الامور عنده طيب آآ المفروض ان الدورة احنا احنا بالنسبة لنا كمعهد العلم والعمل آآ بنقدم الدبلومة دي في صورتين في صورة اونلاين

60
00:15:17.850 --> 00:15:37.100
ماشي وفي صورة مباشرة يعني بيبقى في مدرب او مدربة بيقدمها للاباء والامهات والمعلمين والمعلمات المنتضمة في الدورة آآ ممكن كمان بعض المؤسسات الكبرى اللي فيها عدد كبير من المعلمين والمعلمات ممكن آآ تستضيف الدورة عندها. ممكن نعمل مسار مكسف عندهم من تلات شهور او ست شهور ايا كان

61
00:15:37.250 --> 00:15:53.850
فالشاهد ان فيه صورتين فيه صورة غير مباشر اونلاين وفيه صورة مباشرة. تمام طبعا يعني الفايدة الاكبر الحقيقة تكون في المسار المباشر بس لا يمنع ان طبعا ده مناسب لزروف ناس احنا طبعا كانت بتيجي لنا كتير جدا يعني من اسباب من اسباب

62
00:15:54.250 --> 00:16:16.550
آآ اه تصميم دبلومة صناعة الطفل القرآني كان اه الناس كمان اللي عايشين المسلمين اللي عايشين في في البلاد التي لا تتحدث العربية اه اللي عايشين في بلاد الاعاجم عايشين في اوروبا في امريكا في اه في بلاد من اسيا. هم كانوا بيبقى نفسهم جدا ان هم يحسنوا ويجودوا من التعليم القرآني. اللي موجود في الاماكن اللي هم فيها

63
00:16:16.550 --> 00:16:30.400
بس هم ما ما يقدروش ياخدوا دبلومة آآ اعداد معلمة المتدبر الصغير اللي هي دبلومة مكثفة شوية وفيها يعني فيها تأهيل آآ عميق شوية آآ وفي نفس الوقت ما قدروش يحضروا حاجة مباشرة اصلا

64
00:16:30.550 --> 00:16:40.550
فده كان حل الحقيقة خلينا نقول ان هو آآ الجميل انه في الطريق. طيب هنا هتبرز مسألة. حد يقول لي طيب ما هو ده برنامج رواية ودراية هو طب ما في برامج كتيرة رواية ودراية

65
00:16:41.800 --> 00:17:04.850
ايه اللي يميز برنامج الرواية والدورة اللي انت بتقدمه بصناعة الطفل القرآني ابتداء ان احنا بنقدم البرنامج ده كمرحلة مسك نهاية يعني هو عندنا بداية مش نهاية يعني مش ده سقف ما لدينا بالعكس احنا ننشد ان شاء الله نباعد النجاح في آآ او بعد ما نقدر نتجاوز مع مع الطفل المرحلة دي

66
00:17:05.150 --> 00:17:21.350
آآ نقدر ان شاء الله يكون مهيأ للرعاية تمام؟ ولزلك في تصميم البرنامج احنا صممناه وبين اعيننا ان في رعاية جاية علشان كده ده خادم لما يليه مش هو عندنا النهاية او السقف

67
00:17:21.600 --> 00:17:33.100
اه ولزلك مثلا هيبقى فيه في المفروض في خاتمة الفهم اللي اللي الطفل بيمارسها في الدراية او اللي احنا هنتعلم ازاي نعملها مع طفل في الدراية فيها ختمة الوصايا وفيها خدمة المحبة

68
00:17:33.400 --> 00:17:45.050
طب انت الوصايا دي ما بيعرف ابرز ما ينبغي عليه فعله بعد فهم الاية دي ده بين يديه ان هو يعرف بعد كده في الرعاية ازاي ينفز الكلام ده وازاي يتزكى بالاية دي. تمام

69
00:17:45.550 --> 00:18:03.550
وبناء عليه دي الحاجة يعني الاكثر تميزا ان احنا جزء من منظومة خلاص؟ طيب دي مرحلة او هي بداية بين يدي تلك الغاية او النهاية. ماشي النقطة التانية ان بفضل الله عز وجل احنا عملنا نسخة تراعي الطفل

70
00:18:04.000 --> 00:18:19.850
يعني ودي برضو حاجة يمكن ده عشان هو مجال الاختصاص شوية واحنا شغالين مع الطفل فالحمد لله فيما هو اعمق من الرعاية والتزكية والبناء وغيرها فما يسبقه مما يتعلق بالدراية والكلام ده. الحمد لله رب العالمين هيكون اسهل ولا شك بالنسبة لنا

71
00:18:20.200 --> 00:18:34.900
النقطة التالتة هي ان احنا ما وعدناش بحاجة مش موجودة يعني احنا ما قلناش يا جماعة نعمل مسار دراية وان شاء الله بازن الله ربنا يكرمنا ويساعدنا ونعمل ان شاء الله رعاية. بالعكس احنا عملنا الرعاية وبقينا عملنا الايه؟ الدراية اصلا. يعني فاحنا الرعاية

72
00:18:34.900 --> 00:18:48.400
موجودة هي قائمة اصلا حاضرة مش لسه هانيه هنؤسسها فما بنقولش كلام ولزلك ده اسهم برضو في ان مسار الدراية نفسه يكون مسار مميز الحاجات المهمة جدا اللي تميزت بيها دبلومة صناعة الطفل القرآني هي اه تركيز

73
00:18:48.500 --> 00:19:03.650
على محور الصلاح بجوار محور الاصلاح يمكن ده جزء اه اغلب البرامج اللي بتقدم انا بيديني شوية اه او شوية مهارات ازاي تعمل كزا مع الطفل وكزا مع الطفل احنا خدناها اه منزومة متكاملة من الاول

74
00:19:03.750 --> 00:19:20.250
ان الشخص ده زاته زاته هو يصلح علاقته بالقرآن الكريم هو يسدد ويجود علاقته بالقرآن الكريم. بين يدي التسديد والتجويد لعلاقة الاطفال اللي بيعلمهم بالقرآن الكريم وده مسار الحمد لله رب العالمين تميزت به الدبلومة جدا جدا جدا بفضل الله

75
00:19:21.200 --> 00:19:40.800
كمان من الحاجات المهمة ان العملية التعليمية عملية التعليم القرآني احنا حطيناها في صورة منزومة متكاملة يعني احنا ما شفناش عملية التعليم القرآني من زاوية واحدة. اللي هو زاوية ايه؟ اللي هو الولد ايه شوية الحاجات اللي نقولها له. لأ. اللي احنا شفناه منزومة متكاملة. شفناه من اول النية في في الاهمية

76
00:19:40.800 --> 00:19:55.850
في الدافعية في المنهجية في الالية في منظومة متكاملة الحمد لله رب العالمين تراعي كل ابعاد العملية التعليمية وما يخصها من مدخلات وعمليات ومخرجات. فالحمد لله رب العالمين هي في اطار تعليمي او سمير علم تربوي. اطار تعليمي متكامل. وهنتكلم عن النقطة

77
00:19:55.850 --> 00:20:09.250
بعد شوية بعد كده ان شاء الله طيب دي حاجة بس على السريع كده عشان آآ لو حد يقول يعني ليه ليه دبلومة صناعة الطفل القرآني او آآ يعني ممكن نقول انها ابرز السمات المميزة لها. تعمل الدبلومة في محورين رئيسيين قلنا محور مفاهيمي

78
00:20:09.550 --> 00:20:33.800
اه اللي هو التأهيلي ممكن نقول عليه التأصيلي اللي هو هدفه تسديد المفاهيم ومحور مهاري اللي هو التطبيقي آآ ممكن نقول عليه التفعيلي التمهيري وهدفه ترسيم حدود المهارات طيب تسعى الدبلومة الى تزويد الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات نركز في دي بكل المؤهلات والكفايات التي يحتاجون اليها صلاحا واصلاحا

79
00:20:34.300 --> 00:20:50.850
احنا عايزين نديلو المؤهل اللي هو محتاجو وده جزء من مشكلة التعليم القرآني في العالم الاسلامي كله ان اقصى للاسف الشديد في اغلب الاماكن اقصى مؤهلات معلم القرآن الكريم هو اتقانه لحفظ الفاظ القرآن الكريم واتقانه للتجويد

80
00:20:51.100 --> 00:21:04.500
لأ احنا هنحاول نزوده بالمؤهلات المؤهلات البنائية المؤهلات التزكوية المؤهلات التعليمية اه والكفايات اللي ينبغي انها تتحقق فيه عشان يقدر يقوم بمهمته. لزلك احنا قلنا بكل المؤهلات والكفايات اللي يحتاجون اليها صلاحا

81
00:21:04.550 --> 00:21:17.200
واصلاح فدايما احنا عندنا قاعدة واضحة كده في المشروع بنقول ما استعنا على اصلاح غيرنا بمثل اصلاح انفسنا تمام من اراد آآ من اراد اسماعيل لابد ان يكون في ابراهيم

82
00:21:17.600 --> 00:21:30.550
اراد ولدا كاسماعيل لابد ان يكون والدا كابراهيم. ماشي طيب فبنقول ان احنا اه بنسعى لتزويد الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات بكل المؤهلات والكفايات اللي يحتاجون اليها صلاحا واصلاحا بوصول الاطفال الى حفظ القرآن

83
00:21:30.700 --> 00:21:45.350
دراية والشروع في حفظ الرعاية مع حفظ الرواية طيب احنا احنا عندنا المفروض آآ هنقول مش هنقول تلات انواع هي تلات مراتب لحفظ القرآن الكريم. المرتبة الاولى وهي الاهم مرتبة الرعاية

84
00:21:45.450 --> 00:22:02.400
مراعاة الايات يعني العمل بها وتنفيذها وتطبيقها والانصياع لها المرتبة التانية اللي هي تليها في الاهمية مرتبة الدراية تمام ومرتبة الدراية آآ من من درى يعني ما يتعلق بالفهم وغيره. طيب والمرتبة التالتة

85
00:22:02.450 --> 00:22:19.000
وهي مرتبة الرواية خلاص ما يتعلق بالالفاظ وغيرها. طيب لكن من ناحية الترتيب الوجودي مفروض نبدأ بالدراية حفظ الدراية او مرتبة الدراية فلتكن الرعاية في الرواية. خلاص؟ طيب لو احنا مش هنقدر نخش مسار الرعاية

86
00:22:20.100 --> 00:22:37.250
ان الرعاية في مفهومنا احنا مش العلم بالعمل لأ هي كيفية تنفيذ العمل لان بعض الفقراء بيتصور ان الرعاية هي ايه؟ اني اعرف الايه العمل اللي ما متعلق بالايدي. لأ ده احنا بنسميه الوصايا العملية. وده نعتبره دراية. هو لا يزال علما

87
00:22:37.500 --> 00:22:49.800
انت مسلا حافظوا على الصلوات انا احافظ على الصلاة. ده ليس ليه لا يزال علما. لا يزال دراية لكن احنا في مفهومنا الرعاية هو تنفيز العمل. تعليم العمل زي ما هو زي مصر في الصحابة

88
00:22:49.850 --> 00:23:04.800
وبناء عليه تنفيز العمل ده هيتطلب حاجات نتزكى بيها ازاي مش عارف هنستعين بايه فاحنا اصلا الشق ده اللي هو شق تعليم العمل ده اللي احنا نقصده بالرعاية تنفيز العمل ده المقصود بالرعاية. وبناء عليه احنا المفروض ان الولد بعد ما يبدأ بالدراية

89
00:23:05.000 --> 00:23:18.200
المفروض المنتزر ياخد مسار الرعاية وبعد ما ياخد مسار الرعاية يروح لافف على الايه؟ يرجع الرواية ومن الرواية خلاص آآ جود الدراية تاني وهكزا حلقة مفرغة. طيب احنا بنعمل ايه في صناعة الطفل القرآني؟ احنا ما بنروحش على الرعاية

90
00:23:19.300 --> 00:23:36.600
احنا بنيجي رايحين على اول خطوات الرعاية اللي هو العلم بالعمل بنهيأه للرعاية بيشرع فيها وبيجي رايح منها على ايه على الرواية بشيء بروح منها على الرواية طيب وحد يقول لي هو ده مناسب للطفل

91
00:23:38.550 --> 00:23:55.750
يعني مش هنقول ان هو الانسب للطفل بس بنقول معقول حاليا احسن من لا شيء. يعني مبدئيا دلوقتي هو وجوده احسن من لا شيء اه ويمكن عندنا متسع من الزمن شوية انه لا يزال الطفل مش مكلف

92
00:23:56.500 --> 00:24:08.900
فيمكن ايه؟ اهو خلينا نقول لو حتى ما حققناش الا مستهدف واحد وهو مستهدف ان الوعاء ده اتملى ان هذه القلوب اوعية فاشغلوها بالقرآن وتشغلوها بغيره. ان يسارع اليه بملأ ملء الوعاء ده بالوحي

93
00:24:09.050 --> 00:24:28.650
وانه بقى عارف عارف العلم اللي في الاية. وعارف العمل اللي في الاية ماشي ما ينبغي عليه فعل فعل فعله ده في حد زاته مرحليا انجاز لا بأس به وان كنا لا نعده الايه؟ الانجاز الرئيس او ما ينبغي ان نصل اليه. تمام؟ طيب لان لان الحقيقة المسار البنائي يعني سؤال

94
00:24:28.700 --> 00:24:45.300
النهاردة لو فيه واحد بيبني بيت ماشي احنا محتاجين كم بالنا؟ كم بناء عشان نبني مسلا غرفة بناء واحد بس البناء ده ممكن يساعده كم واحد تلاتة اربعة خمسة الاسهل توجد البناء ده

95
00:24:45.550 --> 00:25:01.850
ولا توجد اللي بيساعدوه ويساعدوه هو مش سهل تلاقيه ان اللي بيساعدوه مش ايه؟ مش مؤهلين. واحد بيحط له مية وواحد بيحط له الاسمنت في آآ في البتاعة دي ويحطها له بيسموها الاروانة في مصر ويحطها له. يعني ايا كان ايه؟ يعني ده ده سهل ايه

96
00:25:01.850 --> 00:25:18.900
جادو بس ايجاد البنا مش فاهم سهل خالص النهاردة ان انت عشان تبني بيت انا عايز ابني بيت بعد تلات شهور سهل انشئ له بالنا فهم صعب صعب جدا طيب بس سهل انشئ اللي هيساعد البنا

97
00:25:19.150 --> 00:25:31.800
يعني صحيح لا بعاتبني مسلا يروح يشتغل في اللي سموه في المعمار. شهر شهرين يعرف الدنيا فيها ايه تمام؟ بس مش سهل اوجد له الايه البن فانا هي دي الفكرة بالزبط احنا في سباق مع الزمن

98
00:25:32.900 --> 00:25:52.750
والولاد دول احنا مش مش هينفع نسيبهم فاحنا دلوقتي بنحاول نوجد الناس اللي بيساعدوا الايه البنا اللي بيهيأه يعني ده بقى ينفع يكون في البيوت يكون في المدارس يكون في المؤسسات. نوجد الناس دي. عشان البنا اللي احنا بنطلعه من مسار الرعاية. المعلم الرعاية يجد بها ايه

99
00:25:52.750 --> 00:26:08.100
تحلى لما يقول يلا نبني يلاقي ناس ايه حواليه بيت سعد لان في الحقيقة ان البنا ده البناء ده لو هو حب يشتغل والبيئة معاكسة مش هينجز ولزلك احنا كنا بنقول ان احنا حلمنا

100
00:26:08.250 --> 00:26:23.900
اه ازاي يحصل التداول الاجتماعي للمنهاج الصحيح للتعامل مع القرآن الكريم في الامة ان يبقى في البيوت في المؤسسات في المجتمعات في اي حتة الناس بتتعامل مع القرآن الكريم وفق منهاج صحيح باختصار وفق منهاج النبي صلى الله عليه وسلم

101
00:26:24.050 --> 00:26:43.300
ولزلك اللي في صناعة طفل قرآني وغيرها في مسارات التسديد والتجويد احنا بنهدف ليه؟ لتهيئة البيئة تهيئة البيئة دي ايجاد الناس اللي جاهزين بالعكس اللي عمله ايه؟ اللي راحوا جابوا الاسمنت وراحوا جابوا الماية وجهزوا كل حاجة وبصوا وجهزوا بتاع الاسمنت اللي هو اشتغل به البنا وجهزوا له كل حاجة هم مستنيين

102
00:26:43.300 --> 00:26:57.700
اللحظة اللي يعمل فيها ايه؟ يخش بقى ده اللي بنحاول نعمله بصناعة الطفل القرآني او كل مسارات التسديد والتجويد ان يتوجد البيئة دي الا لما يتوجد البنا ان شاء الله خلاص لان في احنا بنحتاج بنا واحد قصاد عشر عمال

103
00:26:59.150 --> 00:27:16.700
ماشي؟ يعني عادي ممكن بينا واحد يشغل ايه عشر عملاء تمام؟ فيعني ده ببساطة شديدة اللي احنا بنعمله في صناعة الطفل القرآني. ادي ادي انا اعتبروا جسمي ده هو الايه؟ هو الدراية. ماشي؟ يبقى نبدأ مع الايات بالدراية. طيب بعد

104
00:27:16.700 --> 00:27:29.700
الدراية اعتبروا الذراع الايمن ده الايه؟ الرعاية ماشي؟ نعتبر الذراع الايسر ده الرواية الصح ان احنا نعمل كده نبدأ من الدراية نيجي طالعين على الايه عالرعاية نخلصها ونخش من الرعاية الايه

105
00:27:29.800 --> 00:27:53.250
ها الرواية تمام كده؟ ده ده الصح طيب دلوقتي احنا مش عشان نروح هناك ومش عارف ايه عشان نكمل الذراع الايمن ده محتاج مؤهلات خاصة وكفايات بشكل ما طيب ولعل كمان الواقع ما يسمحش يعني واقع الزمن ما يسمحش ببعض المؤسسات التعليمية واقع الزمن ما يسمحش مسلا في بعض الاباء والامهات فالمهم في في بنسميها

106
00:27:53.250 --> 00:28:03.250
تحديات كتيرة او اخوانا المغاربة يسموها اكراهات في اكراهات كتيرة. تخلي الواحد مش ايه؟ مش قادر يقوم بالكلام ده على على ما على ما يرام يعني. طيب فاحنا عملنا ايه؟ المفروض

107
00:28:03.250 --> 00:28:18.500
الذراع ده بادئ من الكتف عندي اهو لغاية نهاية صوابعي طيب احنا مشينا فيه شوية مش سيبناه خالص. احنا خلصنا الدراية ومشينا في الرعاية. مشينا في الرعاية فين اللي هو ايه؟ معرفة العمل. العمل المطلوب مني

108
00:28:18.600 --> 00:28:33.150
اللي هو بيسميه العلم بالعمل او الوصية الرئيسية. طيب وجينا قفزنا منها جينا رايحين على فين على الدراع ده بقى على هذا الزراعة. الزراعة الرواية طيب واحنا بننشد ان شاء الله ان احنا لما هنيجي لما هنيجي نكمل ينفع نكمل

109
00:28:33.300 --> 00:28:43.300
ان احنا نعمل ايه؟ نجري راجعين تاني هنا خلاص وييجي ايه؟ مكان مالي. طيب الرواية دي هتصب هنا برده ما فيش مشاكل يعني هتخدم الايه؟ المسار اللي احنا فيه الاخير. ماشي؟ طيب

110
00:28:43.950 --> 00:28:55.550
دي ببساطة القصة طيب فبنقول آآ ان ده ده هدفنا وبنقول ذلك يكون من خلال الخطوات الخطوات العملية التالية اول حاجة تفهيم الطفل للايات من خلال كتب التفسير بنسميه خاتمة فهم

111
00:28:55.750 --> 00:29:09.500
بعد كده تعريفهم بابرز ما ينبغي عليه امثاله اللي بنسميه ختمة وصايا تعريف بالله من خلال تلك الايات اللي بنسميه ختمة محبة ودي اصطلاحات هتبان كلها ان شاء الله في آآ المحتوى العلمي بتاع الدورة. بعد كده تحفيظهم مباني الايات. يبقى احنا كده هنا في الفهم اهو

112
00:29:09.500 --> 00:29:24.150
بيفهم اللي هي الدراية بعد كده بيعرف الوصية وبيعرف آآ معلومات عن ربنا. وبعدين ييجي رايحة للايه على الحفظ او اه الدراية. احفظ ان شاء الله بالتشويه. لحفظ قصد الرواية بالتشويه ان شاء الله. خلاص؟ طيب

113
00:29:24.350 --> 00:29:44.600
ده كان تعريف مختصر الدبلوم طيب فيه شق كده موجود في الدليل الدارسين والدارسات هو بعض معالم رؤيتنا للتدريس وتأهيل المعلم يعني نتمنى ان هو يتم قراءته لانه بيشرح آآ ازاي فعلا زي ما وصفنا المعلم هرمانة الميزان وحجر الزاوية في العملية التعليمية

114
00:29:44.950 --> 00:30:02.050
بينبهنا لما ينبغي ان يكون عليه المعلم او اللي هيمارس العملية التعليمية مش لازم يكون هو واخد او واخد شهادة او هو حد بيوصف بين الناس حتى بانه معلم. لأ اللي هي مجموعة مؤهلات وكفايات هو محتاج يتحقق

115
00:30:02.050 --> 00:30:22.950
طيب بعد كده ندلف لتعريف تفصيلي بالدبلومة بالراحة كده. اول حاجة اهداف الدبلومة. اهدافها ايه بالزبط  آآ احنا حاطين اول هدف التبصير باهمية القرآن في بناء الابناء طيب بما اننا قلنا اهداف احنا دايما عندنا في هدف رئيس اتكلمنا عنه

116
00:30:23.200 --> 00:30:38.750
تعريف الموجز ولما ولدت هنا اهداف قصدي اهداف تفصيلية يعني ممكن نبص لها من زاوية انها اهداف ونبص لها من زاوية تانية انها ممكن تكون نوايا نوايانا ايه في حاجة زي كده ونبص لها من زاوية تالتة انها

117
00:30:38.850 --> 00:30:58.950
في الاخير هتبقى معايير نقدر نشوف احنا ماشيين بيها صح ولا غلط آآ حققناه ولا ما حققناهاش مقاييس. والرابعة بنشوفها كمخرجات يعني ايه المنتظر من الطفل اللي هو هيتعلم بالطريقة اللي اتعلم بها الشخص في دبلوم صناعته في القرآن

118
00:30:59.100 --> 00:31:09.600
طفل يعني انا كمعلم اهو خدت دروس بتاعتي في القرآن. مفروض اعمل ايه مع الاطفال؟ الطفل اللي يطلع من عندي هيبقى شكله عامل ازاي وانا انا انا كمعلم او كاب

119
00:31:09.900 --> 00:31:24.800
انا ايه اللي انا هكتسبه في الدورة دي من المفاهيم او من المهارات اللي يخص تعليم القرآن للاطفال. ماشي؟ عشان بس تبقى واضح المسألة دي فبنقول اول حاجة التبصير باهمية القرآن في بناء الابناء

120
00:31:25.900 --> 00:31:37.000
طبعا احنا عندنا مفهوم حاضر في مشروع قرآن المعاملة على طول. ومفهوم لما نقول الابناء انا ما اقصدش اللي بينك وبينهم نسب. الدين نسب الطين اقصد اللي بينك وبينهم نسب الدين

121
00:31:37.500 --> 00:31:50.050
يعني مش اللي بينك وبينهم انساب الابدان اللي بينك وبينهم انساب الايمان. ماشي؟ فالمعلم دول ولاده. احنا قلنا قبل قلنا في الاول خالص احنا نطمح العلاقة التعليمية تبقى علاقة والدي

122
00:31:50.650 --> 00:32:10.750
اطمح ان العلاقة علاقة الوالدة تكون علاقة تعليمية. ماشي فالتبصير باهمية القرآن بان احنا نبصر نبصر الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات ومن ورائهم الابناء والبنات باهمية القرآن في بنائهم وده بالضبط ان شاء الله المحاضرات هتتناوله

123
00:32:10.900 --> 00:32:25.800
احنا عندنا اه محاضرات اللي هي المؤسساتية. اه هي تعتبر كانها او كأنها يعتبر لب او محور الايه؟ الدورة فهي ماشية كده بالترتيب بتعمل الكلام ده بتقوم بالكلام ده. طيب

124
00:32:27.050 --> 00:32:43.650
بعد كده صناعة الطموح لدى الاطفال من خلال القرآن ايه برضو اشكالية مهمة يعني وكل نقطة من او كل نقطة من هذه النقاط بتحل اشكالية موجودة في الواقع فعلا مسلا اهمية القرآن في بناء الابناء دي اشكالية عند الاباء والامهات واشكالية عند الابناء والبنات

125
00:32:44.300 --> 00:32:59.700
اه كمان اه صناعة الطموح لدى الاطفال من خلال القرآن الكريم. مسألة صناعة الطموح يعني ان احنا دايما بنقول في الطموح ده تسديده وتجويده نسدد الطموح آآ ينهي الصح هل يبقى طموح مهنة بس ولا طموح مهمة؟ ولا طموح مهمة ومهنة

126
00:33:00.200 --> 00:33:12.800
آآ هل هو طموح بس متعلق بالعمران ولا يبقى متعلق بالايمان والعمران يعني ده تسديده وتجويده ان لا لو هو مسلا طموحي والله انا نفسي اكون انسان كويس وصالح. لأ ليه ما تكونش مصلح

127
00:33:13.400 --> 00:33:22.650
والله انا نفسي اكون انسان كويس ومتميز في محراب الصلاة. طب وليه ما تكونش في محراب الحياة انا نفسي اكون انسان كويس على مستوى الايمان. طب وليه ما تكونش على مستوى العمران

128
00:33:22.750 --> 00:33:45.800
مش بس مجرد التسديد احنا عايزين كمان في الايه التجويد او التحسين طيب النقطة التالتة التبصير بكيفية زيادة دافعية الاطفال لتعلم القرآن وكيفية زيادة محبتهم له واقبالهم عليه ان احنا نتعلم ان شاء الله وهنعرف ازاي احنا نقدر نزود دافعية الاطفال بتوعنا بتعلم القرآن الكريم. لان الاهم ان احنا نتعرف عليهم هم نفسهم. هنعرفهم كويس

129
00:33:46.300 --> 00:33:59.300
هنعرف احنا ازاي نقدر نزود دفايتهم ونزود محبتهم للقرآن الكريم واقبالهم عليها النقطة الرابعة التعريف بما سيجنيه الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات من بركات وخيرات تعليم القرآن الكريم للاطفال برضو دي من الحاجات المهمة

130
00:33:59.350 --> 00:34:11.900
ان انا كمعلم باباشر المهمة دي او انا كاب باباشرها او حضرتك كمعلمة او كام اه انا عايز اعرف انا انا هجني ايه فبرضو يعني ده من الحاجات اللي ان شاء الله الدبلومة هتقدمها

131
00:34:12.050 --> 00:34:32.050
الارشاد الى كيفية تنمية قدرات الاطفال ومهاراتهم وتحسين مستواهم الدراسي من خلال تعلم القرآن فعايزين نرشد لازاي ننمي قدرات اطفالنا وازاي نحسن مستواهم الدراسي من خلال تعلم القرآن الكريم اه دايما نقول كل عبودية كل عبودية

132
00:34:32.100 --> 00:34:47.200
لها ثمرات فيش عبودية ربنا شرعها ما لهاش ثمرات. يعني مثلا كنا بنقول عبودية الصوم اللي هي ثمرات عبودية الصلاة لها ثمرات ثمرات فين؟ في محراب الحياة يعني لها ثمرات في محراب الحياة. ثمرات عمرانية

133
00:34:47.700 --> 00:35:02.800
يعني مسلا نقول دايما الصلاة بتعلم الانضباط والتحكم في الذات اه نشوف الصوم بيعلم الانسان ايه يزيد من ارادته يعلمه الامساك تمام؟ انه انه يسوس نفسه وانه يتخلى عن شهواته ويخالف هواه

134
00:35:02.950 --> 00:35:19.200
كل دي اساسا مهارات في الحقيقة او مكتسبات ان كانت بتحققها العبوديات او العبادات لكن لها انعكاسات كبيرة في حياة الانسان ولزلك المنتزر المنتزر ان ان اميز الناس ايمانيا يكونوا اميز الناس عمرانيا

135
00:35:19.750 --> 00:35:32.800
وكل من اضطربت او اضطرب مستواه في باب العمران في الغالب بسبب اضطراب حاصل في باب الايمان يعني هتفتش وراه هتلاقيه ايمانيا هو مش يعني مسلا هو في في باب العمران مش شخص مش مسئول

136
00:35:32.850 --> 00:35:48.350
طبيب الايمان هو شخص مش مسئول في باب المسئوليات الحياتية مش ان هو انسان مش مسئول هتلاقيه في باب المسؤوليات الدينية برضه ايه؟ مش مسئول لان اللي بيحصل في باب العمران هو انعكاس للحاصل في باب الايمان

137
00:35:49.500 --> 00:36:06.350
فاحنا المفروض ان الدورة اتعرفنا بالاطفال واتعرفنا بحاجات كتيرة تخصهم وتبصرنا او ترشدنا لكيفية تنمية قدراتهم ومهاراتهم تحسين مستواهم في الحياة ككل من خلال تعلم القرآن الكريم النقطة السادسة تبصير بكيفية علاج المشكلات النفسية والسلوكية والوقاية منها من خلال القرآن الكريم

138
00:36:06.550 --> 00:36:25.250
برضو دي من الحاجات وهيبقى في امثلة كتير هتطرح في في المحاضرات آآ ويمكن سبحان الله يعني الناس المدربين والمدربات اللي هم كانوا بيتأهلوا في الاعتماد بتاعهم اغلبهم اغلبهم. ملتهبا كلهم قالوا ان احنا اكتشفنا المحتوى ده

139
00:36:25.650 --> 00:36:33.650
المحتوى ده موجود ومهم وفيه حاجات كتير مهمة اشكالية احنا بنواجهها احنا نفسنا بس احنا كنا بنبص لها ازاي؟ يا عم هي مش عارف ايه المحاضرات كلها مش عارف ايه

140
00:36:33.900 --> 00:36:44.300
نفسهم اكتشفوا قد ايه فعلا المحتوى ده بيقدم الحقيقة نحن الكلام ده مش لوني من المبالغة دي حقيقة موجودة. عدد كبير من الساعات يعني لما نقول الكلام ده لأ بالعكس انا كنت ناول اكتر من كده اصلا

141
00:36:44.400 --> 00:37:03.050
التبصير بكيفية آآ يعني علاج آآ المشكلات النفسية والسلوكية والوقاية منها من خلال القرآن الكريم آآ لان احنا دبلومة هتبرز جدا قضية محورية في حياة الامة قضية في غاية الاهمية وهي قضية مركزية الوحي

142
00:37:03.650 --> 00:37:21.000
اه الدبلومة هتناقش القضية دي مش هتناقشها نزريا هتناقشها عمليا زي الوحي فعلا فعلا لو احنا آآ يعني جلينا مبدأ مركزيته في حياتنا وبدأنا نصلح احوالنا مع الوحي آآ على مستوى المصدرية

143
00:37:21.000 --> 00:37:42.700
الشرعية والمنهجية ان ازاي فعلا ده يكون حلول لكل المشكلات اللي بتواجهنا سواء كانت نفسية او سلوكية. طيب وضع معالم واضحة لحماية الاطفال من التطرف والالحاد والانحراف من خلال  طبعا انا زي ما قلت يعني في كل الحاجات دي زي ما احنا بنقول انها ثمرات هي بتحل اشكاليات. يعني بتحل اشكاليات. انت في اشكاليات موجودة. يعني مسلا في اشكاليات نفسية سلوكية. في

144
00:37:42.700 --> 00:37:59.800
اشكاليات النهاردة في تطرف الاطفال هو الطفل بطبيعته اصلا متطرف عاطفيا. والطفل كان بيتبنى فكرة بيتبناها بحماس شديدة جدا اه الالحاد نسأل الله العافية يعني يعني مش هقول حتى هقول بدأ يزهر بشكل واضح عند الاطفال لأ بقت بزوره حاضرة حضور واضح عند الاطفال

145
00:38:00.500 --> 00:38:16.000
يعني اسار للاسف الشديد صارت قلوب الاطفال ونفوس الاطفال هي اراضي خصبة لنمو هذا العفن. نسأل الله العافية طيب النقطة اللي التامنة ابلاغ الاباء والامهات والمعلمين والمعلمات بوصايا الله عز وجل

146
00:38:16.100 --> 00:38:29.600
لهم فيما يتعلق بتعليم الاطفال القرآن الكريم. ما فيش ربنا مش يعني ما بيأمرش بحاجة الا وبيخبر بكيفية تنفيزها وتطبيقها والتحديات اللي هتواجه الناس لما ييجوا يعملوها لكن احنا للاسف الشديد

147
00:38:29.800 --> 00:38:46.100
زي ما بنقول دايما اما عندنا مشكلة قصور او تقصير اما عندنا مشكلة قصور احنا ما بنبحثش عن الكلام ده آآ او ما عندناش القدرة ان احنا نستخرجه. او عندنا قدرة نستخرجه بس ما بنعملش كده. وبناء عليه مش ممكن ربنا يكون امرنا ووصانا ببناء الابناء دول وتربيتهم

148
00:38:46.100 --> 00:39:01.000
اتعلق بهم آآ ونيجي احنا بعد كده ما نجدش في الوحي وصايا متعلقة بالموضوع ده كيفية الكلام ده وينفز ازاي؟ فاحنا بنحاول ان شاء الله آآ في الدبلومة دي نبرز الحاجات دي ونبلغ الناس بها ونوضحها

149
00:39:02.500 --> 00:39:20.050
ويمكن ده كمان يعني هيستوي على عوده باذن الله في المستوى التاني ان شاء الله من دبلومة صناعة الطفل القرآني اللي هيبقى فيه حديس صريح مباشر عن بناء الابناء يعني في دورة بناء الابناء على ضوء منهاج الانبياء والحكماء

150
00:39:20.500 --> 00:39:33.150
اه النقطة التاسعة التعرف على المنهجية النبوية في تعليم اطفال الصحابة والقرآن الكريم طيب ببساطة شديدة جدا يعني اي حد بيعمل اي حاجة في الدنيا بيبقى حريص ان هو يشوف يعني مين اكثر الناجحين في هذا الباب وينسج على منواله ويسلك فجة

151
00:39:33.400 --> 00:39:46.250
بناء عليه احنا ان شاء الله من الحاجات الجميلة ومن السمات المميزة جدا جدا بدبلومة صناعة الطفل القرآني هي انها تعرفنا علميا وعمليا على المنهجية النبوية في تعليم اطفال الصحابة والقرآن الكريم

152
00:39:46.300 --> 00:40:02.000
طيب التعرف على اصول التعامل في ضوء السنة النبوية مع الاطفال ودي حاجة برضو تميزت بها دورة آآ دبلومة صناعة الطفل القرآني تميزا كبيرا بفضل الله اننا اتعرفنا على اصول التعامل مع الاطفال في ضوء السنة النبوية بل سنكتشف رسول الله صلى الله عليه وسلم

153
00:40:02.200 --> 00:40:18.900
يعني في انفسنا مش في الواقع هو موجود في الواقع كده. سنكتشف في انفسنا يعني معلما للاطفال من من طراز فريد من طراز فريد بابي وامي صلى الله عليه وسلم. طيب كمان هنتعرف على المهارات التعليمية التي استعملها النبي صلى الله عليه وسلم في تعليم القرآن. يعني من الاخر يا جماعة من الاخر

154
00:40:19.150 --> 00:40:39.350
آآ حابب اقول ان من اكثر السمات التي تميز دبلومة صناعة الطفل القرآني هي اصوليتها لو صح التعبير يعني كونها تأوي الى ركن شديد لكل ما يخص عملية التعليم القرآني انما ينطلق فيه من اصول حاضرة. من تأصيل قوي واضح ينطلق ننطلق فيه من الوحي. من الوحي الشريف. يعني مش هاجي

155
00:40:39.350 --> 00:40:49.350
يقول لك اصل مش عارف فلان قال وعلان قال لا احنا ببساطة شديدة جدا جدا ما فيش معلم للقرآن مر على وجه الكرة الارضية زي النبي صلى الله عليه وسلم. وما فيش

156
00:40:49.350 --> 00:40:59.350
اصلا معلم للخير مر على وجه الكرة الارضية زي النبي صلى الله عليه وسلم. وبناء عليه اصول التعامل مع المتعلم كل ما يتعلق بالعملية التعليمية من مهارات ومفاهيم وغيرها. احنا الحمد لله رب العالمين

157
00:40:59.350 --> 00:41:12.750
بناخده من السنة النبوية او من الوحشة الشريفة طيب النقطة آآ رقم اتناشر وضع معايير تساعد في اختيار المعلم القرآني المناسب وتحديد البيئة المناسبة لتعليم الاطفال القرآني. دي مفيدة جدا بقى للاباء والامهات. حتى المعلمين والمعلمات

158
00:41:13.550 --> 00:41:32.350
ان احنا في في ثنايا الدبلومة هنعرف اه المعايير اللي نختار بيها المعلم القرآن المناسب طب مين بقى المعلم القرآني المناسب لبنتي المناسب لابني؟ مين احنا في وقت ممكن نقول ما شاء الله ده الاخ فلان جزاه الله خيرا معه حافز القرآن بقراءة العشر

159
00:41:32.950 --> 00:41:43.400
بس فز بس ما يناسبش السن الصغير. هنعرف معايير ان شاء الله ايه اه تكون مناسبة ان شاء الله. طيب وكمان انا اعرف معايير تساعدنا في اختيار البيئة المناسبة لتعليم الاطفال القرآن

160
00:41:43.600 --> 00:41:50.700
يعني ايه البيئة الانسب لابني في تعليم القرآن يا ترى يروح مش عارف الكتاب ولا يروح مش عارف الحضانة الفلانية ولا يروح الدار الفلانية ولا يروح المكان الفلاني ولا لأ

161
00:41:50.750 --> 00:42:05.500
طب مين يعني ده برضه من الحاجات ان شاء الله بنرجو ان الدبلومة تحققها النقطة رقم تلاتاشر التعريف بالصورة الامثل للتعاون بين الاسرة والمعلمين في عملية تعليم الاطفال القرآن. دي من الحاجات المهمة. احنا مش بس هنقول والله مهم يا جماعة يحصل

162
00:42:05.500 --> 00:42:15.500
ايصال تعامل او يحصل تواصل جيد بين المعلمين والمعلمات والاباء والامهات. لأ. احنا هنشوف في الصورة الامثل للتعاون. يعني مين يعمل ايه ومين يعمل ايه وده دوره ايه؟ وده دوره ايه

163
00:42:15.500 --> 00:42:35.300
رقم اربعتاشر التعريف بسمات المعلم الناجح المتميز يعني انا انا عايز اكون معلم فعلا بصرف يعني التعليم للاسف الشديد هو مهنة من لا مهنة التعليم القرآني تحديدا. يعني التعليم القرآني في الزمن ده هو مهنة من لا مهنة له. من لا مهنة له

164
00:42:36.000 --> 00:42:49.400
وهو المفروض يكون مهنة كل احد هو المفروض يكون مهنة ايه؟ كل حاجة. لا ينفك مسلم عن تعليم هو حتى النبي صلى الله عليه وسلم يقول مثل ما بعثني الله به من الهدى والعلم

165
00:42:49.500 --> 00:43:08.150
كمثل غيث اصابت ارضا ماشي؟ وبدأ يذكر اصناف للناس فاول صنف ذكره النبي صلى الله عليه وسلم ارض نقية طيبة قبلت هذا الماء. ماشي؟ النبي قال فايه علم وعلم. وفي رواية فعلم وعمل

166
00:43:08.200 --> 00:43:23.600
وعلمه حطوا الرؤيتين على بعض علم وعمل وايه؟ وعلم فهو دي دي الصورة دايما المنشودة للمسلم خيركم من تعلم القرآن وعلمه. ان افضلكم في رواية اخرى فهي دي الصورة مش دامس فلا ينفك مسلم عن تعليمه

167
00:43:24.500 --> 00:43:41.100
هذه ينبغي ان تكون مهنة كل احد ولذلك زي ما الانسان بيتهيأ للعمل ينبغي يتهيأ للتعليم يعني احنا زي ما بنعلم عشان نعمل ينبغي ان احنا نعلم كيف نعلم ما دام كده كده حاجة ايه ما تنفكش عنك

168
00:43:41.700 --> 00:43:58.750
فبناء عليه المفروض دي تكون مهنة كل احد ما فيش حاجة اسمها اب ولا ام يقول ايه؟ والله اصل انا مسألة التعليم دي اوكلها لفلان لا لان التعليم تعليم هو اللي هو السيلة اللي احنا بنمارس بها

169
00:43:58.950 --> 00:44:20.250
التزكية او ما يسمونه بالتربية طب انت لما تيجي تقول لي انا عايز انا هزكي ابني تزكيه ازاي ماسكها بايه  تدي له حقن مخدرات حقن تزكية تزكية بالتعليم ده بتعلمه وبتزكيه بالتعليم

170
00:44:20.350 --> 00:44:35.300
هو ده اصلا المقصد الاكبر بالنسبة للقرآن الكريم يتلو عليهم اياتك وعليهم الكتابة والحكمة ايه؟ ويزكيهم فهي تزكية بالتعليم. تزكية بالتعليم. فالتعليم هو القنطرة هو القناة هو الوسيلة التي تتحقق بها التزكية

171
00:44:36.050 --> 00:44:46.700
ده بصورة اساسية فيعني المفروض انه تبقى مهنة كل احد. طيب فعشان ما يجيش اب وامه ليه؟ انا ما لي ومال التعليم؟ لا انت بتربي ابنك ازاي تزكيه ازاي تاني؟ طيب

172
00:44:46.850 --> 00:44:56.500
لكن المحزن انه صار مهنة من لا ايه؟ من لا مهنة له انا اصبح اللي ما لوش حاجة ومش عارف اي حاجة في اي حاجة في الدنيا. طب رح احفظ واعمل مش عارف ايه كزا ويلا بقى اشتغل مش عارف ايه

173
00:44:57.250 --> 00:45:09.950
يعني ما بقاش حتى بيتعامل معه على ان هو مهنة حتى زي تدريس الموسيقى ولا تدريس الماثوماتيكس ولا تدريس الساينس لأ مش مش لازم مؤهلاته يعني بس كل مؤهلاته احنا طب يلا

174
00:45:10.200 --> 00:45:21.550
طيب النقطة رقم خمستاشر التعريف بمواصفات البيئة التعليمية الناجحة والمتميزة التي يحتاجها الاطفال. حد يقول طب ما انت جبت سيرة البيئة قبل كده لأ انا قلت ان احنا هنعرف هنعرف الاباء والامهات بمعايير تساعدهم

175
00:45:21.550 --> 00:45:36.150
اقترب بها المناسبة احنا بقى هنا هنعرف اللي عايز يعمل بيئة انت عايز تعمل بيئة تعليمية ناجحة ومتميزة فيما يخص الاطفال؟ يعني مسلا مسلا بصورة اساسية بيئة الاطفال بيئة ينبغي ينبغي ينبغي انها تكون

176
00:45:36.150 --> 00:45:51.500
حررا الى ابعد حد من العبئين وفيها البهجة الى الى ابعد حد. بيئة مبهجة بيئة مبهجة يعني في مواصفات النقطة رقم ستاشر الارشاد لافضل الوسائل التعليمية المناسبة لتعليم الاطفال القرآن

177
00:45:51.750 --> 00:46:10.700
برضو احنا عندنا حاجتين الوسائل التعليمية المناسبة للاطفال الاطفال اليوم خصوصية لهم خصوصية لهم خصوصية والتاني بقى الوسائل المناسبة لتعليم الاطفال القرآن ماشي؟ يعني ممكن تكون وسيلة وسيلة تعليمية مناسبة جدا للاطفال بس تنفع في الساينس

178
00:46:11.250 --> 00:46:30.050
في العلوم بس ما تنفعش في القرآن فعندنا اتنين عندنا اتنين تحدي التحدي الاول هو تحدي ان نكون الوسائل التعليمية مناسبة للاطفال طب نام عامة والتانية تكون مناسبة للمادة اللي احنا هندرسها للاطفال

179
00:46:30.150 --> 00:46:41.750
اللي هو القرآن الكريم النقطة رقم سبعتاشر التعريف بالمهارات المطلوبة لتعليم الاطفال القرآن الكريم طب حد يقول لي ماشي يا عم انت عمال تقول لي مهنة من لا مهنة له والمفروض مش عارف ايه ايه بقى المهارات المطلوبة مننا

180
00:46:42.000 --> 00:46:56.950
ده ان شاء الله يتم التعريف به في الدبلومة التعرف على افضل اليات تفهميم الاطفال تحديدا. ليه وقفنا عند التفهيم؟ لان احنا قلنا ان الدورة دي دورة دراية ورواية احنا مهتمين بالحتة دي بقى وواخدة عدد من المحاضرات ازاي نفهم الطفل

181
00:46:57.700 --> 00:47:10.050
ويمكن يمكن الحقيقة كم من اسباب او من الاسباب الرئيسة للدورة دي؟ ان احنا لما كان بعض الاباء والامهات يوصونا آآ او يحضروا معنا بعض الدورات اللي احنا يعني بنثقف

182
00:47:10.050 --> 00:47:25.450
فيها فيما يتعلق بالمنهج النبوي في التعامل مع القرآن الكريم لكن اقول طب خلاص احنا عايزين نعمل حاجة نعمل ايه؟ فنقول لهم اعملوا خادمة فهم طب حد يقول طب انا عندي اطفال وعايز اعمل معهم حاجة مع عيالي في البيت. او عندي انا عندي مؤسسة وعايز اعمل معهم حاجة اعمل ايه؟ نقول له اعمل خدمة فهم

183
00:47:26.200 --> 00:47:41.700
فكان دايما السؤال ايه طب اعملها ازاي بفهم العيال ازاي؟ اقرا معهم يعني التفسير. ولزلك ده كان من مقاصد يعني من اسباب اصلا تصميم دورة صناعة الطفل القرآني اه ان فعلا يكون عندنا اليات نقدر نفهم بها الطفل

184
00:47:41.850 --> 00:48:01.750
ندخل المفاهيم دي عالم الاطفال ولزلك برضو بنفس المنطق بتاع الوسائل. احنا عايزين اصلا طريقة تناسب الطفل وتناسب المفهوم ده في عالم الطفل يعني ممكن تستعمل طريقة تناسب الطفل تقول والله طريقة الحكايات حلوة للاطفال

185
00:48:02.100 --> 00:48:17.950
آآ طريق ضرب المثال جميلة للاطفال بس المفهوم ده الانسب له مش كده يبقى طريقة تناسب الطفل زاته المتعلم وطريقة تناسب المفهوم ده عشان نقدر نعمل عملية التفهيم ما علينا دي قصة كده يعني طويلة اللي هي مسألة تقريب تقريب المفاهيم

186
00:48:17.950 --> 00:48:34.400
ادخلها عالم الاطفال النوت رقم تسعتاشر الارساد لافضل لافضل وسائل القياس والتقويم المناسبة لعملية تعليم الاطفال القرآن برضو دي من الحاجات اللي بيتم اهمالها للاسف الشديد فيما يتعلق بتعليم القرآن الكريم للاطفال. وهو القياس المعاييرية

187
00:48:35.050 --> 00:48:52.050
اه ان احنا نقدر نقيس والله احنا ماشيين صح ولا غلط. الدنيا اخبارها ايه؟ ان احنا نبدأ نكتشف المشكلات قبل ما تستفحل وتكبر يعني بالاباء والامهات ما بينتبهوش لان الولد خلاص زهقان ومش هروح وما اتعلمش قرآن اللي هناك متأخرا. طب انت تقدر من الاول تشوف نفسك انت ماشي صح ولا غلط والدنيا سليمة ولا مش سليمة تقدر

188
00:48:52.050 --> 00:49:05.350
قيم وتقوم آآ النقطة رقم عشرين التعرف على افضل طرق التعهد للاطفال. احنا دايما بنقول ان اركان العملية التعليمية تعليم العلم وتعليم العمل والتعاهد لما تم تعلمه من العلم والعمل

189
00:49:05.900 --> 00:49:21.800
فده ركن ركين في التعليم وللاسف الشديد برضه بيتم اهماله اللي هو تعاهد احنا يعني ممكن بنعمل حاجة لطيفة في الرواية اللي احنا بنسميه المراجعة او بنسميه مش عارف ايه. لكن ما يتعلق بالدراية ازاي نتعاهد الدراية؟ المفاهيم اللي انا اتفهمها دي

190
00:49:22.050 --> 00:49:40.450
حتى ازاي نتعاهد الرعاية؟ ده برضه ان شاء الله احنا ننبه عليه النقطة رقم واحد وعشرين هي التعرف على كيفية عمل خدمات الدراية للاطفال احنا هندي اليات تطبيقية ازاي يتم الكلام ده ويمكن الحمد لله من الحاجات الجميلة ان اصلا الدارس او الدارسة في دبلومة صنعت في القرآن ايه

191
00:49:41.050 --> 00:49:51.000
هو يتعرف بنفسه عن ان ازاي هو هو نفسه يعمل ختمات الدراية. فده يكون اكثر ان شاء الله يعني آآ عونا له على ان هو يقدر يعمل الكلام ده مع الاطفال

192
00:49:51.550 --> 00:50:11.300
ختمات الدراية ده مصطلح احنا بنستعمله هيكون آآ يا يتم شرحه بالتفصيل ان شاء الله. خدمة الفهم وخدمة الوصايا وخاتمة المحبة النقطة رقم آآ اتنين وعشرين والاخيرة والحقيقة والله انا اقدر اقول ان دي ابرز الاهداف. والا ففي اهداف تانية كتير يعني مش مش مقام التفصيل فيها لكن دي لعل دي ابرزها

193
00:50:11.550 --> 00:50:24.050
طيب النقطة رقم اتنين وعشرين المساعدة في حل الاشكاليات الواقعية التي تعترض الاطفال في تعلم القرآن. زي عدم القدرة على الحفظ حاجة ما فيش حاجة اسمها طفل ما بيحفزش الا ازا كان عنده مشاكل اصلا في القدرات العقلية اصلا اصلا يعني

194
00:50:24.200 --> 00:50:34.850
يعني هو مسلا مولود مش عارف عنده ناقص اكسجين ولا فيه مشاكل في قدراته العقلية يعني في مشاكل طبية يعني انما الاصل ان الاطفال كلهم بيحفزوه بس احنا هنشوف ليه ده ما بيحفزش وده بيحفز وده بيحفز كويس بيحفز وحش

195
00:50:34.900 --> 00:50:56.050
الزهد في الحفظ النفور منه كثرة الانقطاع عن الحفظ كثرة النسيان. ودي نقطة مهمة جدا بقى الاخيرة دي الاخلاق السيئة رغم الاستمرار في حفظ القرآن الكريم دي يعني بعض ابرز الاشكاليات اللي عند الاباء والامهات. وان كان والمعلمين والمعلمات وان كان هناك الحقيقة اشكاليات اخطر منها. آآ ربما ما يكونوش منتبهين لها وآآ

196
00:50:56.050 --> 00:51:09.850
نرجو ان شاء الله ان الدبلومة تكون آآ سبب في حلها النقطة التانية اللي هنتكلم عنها في التعريف التفصيلي بالدبلومة هي مدة الدبلومة مراحلها. مدة الدبلومة مراحلها قلنا ان احنا مدتنا عندنا مسارين مسار ستة اشهر المسار الذهبي

197
00:51:09.950 --> 00:51:25.050
ومسار ثلاثة اشهر اللي هو المسار آآ الماسم طيب اه عدد الساعات في الاسبوع اه المفروض المفروض ان احنا نبقى محتاجين من الدارس قد ايه في الاسبوع؟ يعني محصل عدد الساعات اللي ممكن يستعملها

198
00:51:25.050 --> 00:51:42.150
هو معنا عشان خاطر يقوم بنا يعني او يقوم بالشغل. هتبقى تقريبا في المسار في المسار الذهبي هتبقى خمس ساعات خمس ساعات بكله كله كله حتى بالمحاضرات اللي هيسمعها حتى ببعض الواجبات اللي هيقوم بها في البيت مش هتتجاوز خمس ساعات في الاسبوع

199
00:51:42.700 --> 00:51:55.650
اه وهيبقى في المسار الماسي هتبقى عشر ساعات. ماشي لان المحاضرات نفسها اللي هو يسمعها مش هتكمل خمس ساعات ويبقى عنده وقت تاني هو هيبقى فيه ورشة آآ ورشة تاخد لها ساعة ساعة ونص او ساعتين تلاتة آآ وشوية حاجات هو بيقرأها مع نفسه في ورده

200
00:51:55.650 --> 00:52:11.300
يعني احنا فعلا مش هياخد اكتر من خمس ساعات في الايه؟ في الاسبوع بالتكليفات المنزلية والتكليفات المؤسستين طيب اه المفروض بيتم عقد تقييم شامل للمتدربين في نهاية الدبلومة. وعلى اثره يتم منحهم شهادات اجتياز الدبلومة

201
00:52:11.700 --> 00:52:29.750
آآ المفروض بقى في النهاية بيبقى في تقديرات والتقديرات دي بناء على تقدير حضرتك او حضرتك في المستوى ده بيتم الانتقال للمستوى اللي بعده. يعني اللي احنا هنبدأه اسمه المستوى الاول في المستوى الثاني في المستوى الثالث في مستويات ايه؟ بعد كده اكثر تعمقا

202
00:52:29.850 --> 00:52:49.450
طيب لكن اللي هو مقدم الان هو المستواه الاول اه بنبه بس لو ترى الظروف استدعت التأجيل او التأخير العام او الخاص مش هيعتبر المتدرب او المتدربة مجتازا للدبلومة حتى يستوفي برنامجها التأهيلي ايه؟ كاملا. يعني ممكن تطرأ ظروف يعني اه خارجة عن الارادة

203
00:52:49.550 --> 00:53:01.100
اه يحصل فيها تأجيل او تأخير مش هنعتبر ان الشخص ده اه تجتاز الدبلومة الا لما يكمل آآ المسل كله. انا بقول سواء كان في في المسار الاونلاين او في المسار آآ المباشر

204
00:53:01.850 --> 00:53:20.400
طيب النقطة التالتة مكان التدريب والتأهيل بنقول بيتم تقسيم مكان التدريب تبعا للمحتوى التدريبي والتأهيلي الى قسمين قسم يتم تدريسه مباشرة بمقر الدبلومة. وده نطلق عليه التعليم المؤسسي اه والقسم الاخر يتم الدراسة فيه في المنزل ونسميه التعليم المنزلي

205
00:53:20.600 --> 00:53:39.250
ده بالنسبة للدبلومة المباشرة الدبلومة المباشرة فيها قسم مؤسسي ومنزلي مؤسستي ده يعني في المكان اللي هتقام فيه في مقر الدبلومة المنزلي ده في البيت ماشي وسواء كان مؤسسي او منزلي هيتم التعاهد للكلام ده من خلال متابعات وامتحانات شفوية ونظام اداري يعني

206
00:53:39.350 --> 00:53:56.000
آآ يتابع المسألة دي. طيب بالنسبة للاونلاين اه التعليم المؤسسي يتم من خلال شبكة الانترنت الانترنت. احنا بالنسبة لنا حاليا هيبقى فيه في النسخة دي هيبقى في منصة منصة آآ اللي هي منصة تعلمني او منصة

207
00:53:56.050 --> 00:54:12.300
وهتبقى المنصة دي احنا فيها صفحتنا صفحة دبلوم صناعته في القرآن او صفحة معهد العلم والعمل وهيبقى فيه صورة تانية من خلال ابليكيشن آآ تطبيق اسمه صناعة الطفل القرآني دول المفروض المفروض المكانين اللي هيكون فيهم المحتوى بتاع الدبلوم

208
00:54:12.950 --> 00:54:31.200
يعني انا كشخص هقوم مسجل على المنصة وهمشي في مسار المنصة او اقوم مسجل على التطبيق وامشي في مسار التطبيق والله لقيت المنصة مش متاحة يبقى خلاص خش على التطبيق لقيت التطبيق مش متاح اخش على الايه؟ على المنصة وامشي يا اما في المسار ده يا اما في المسار ده. مش همشي في المسارين انا ما امشيش هنا ولا امشي هنا. طيب

209
00:54:31.200 --> 00:54:47.850
ممكن لا تتوفر المنصة ولا يتوفر التطبيق ساعتها هيكون التعاقد من خلال قنوات التجارة كده كده كل ما كل الدارسين والدارسات بيتم تقسيمهم على مجموعات مجموعة فيها عشرين تلاتين اربعين خمسين دارس دارسة. وهيكونوا موجودين في قناة تليجرام

210
00:54:47.950 --> 00:55:02.400
الافضل ان هم يكونوا مشتركين في في المنصة او مشتركين في التطبيق. ومن خلال المنصة او التطبيق هم كده كده بيتم تعودهم اوتوماتيكيا وقناة التليجرام بيبقى فيها شوية تواصل فيها اسئلة فيها مشاكل فيها مش عارف ايه للمجموعة دي

211
00:55:02.450 --> 00:55:15.200
طيب والله حصل اي مشكلة اي مشكلة تقنية اي تأخير اي كزا. احنا عندنا خطوط دفاع. يعني احنا عملنا المفروض المنصة لها نزام. والله في ناس بتعرف تتعامل معها بص الابليكيشن سهل تطبيق موجود فيه كل حاجة

212
00:55:15.250 --> 00:55:28.400
في ناس بتعرف تتعامل معها في تليجرام في الاخير ماشي بس التليجرام ده يعني حجة العاجز يعني في الاخر هيبقى يعني اخر ما يتم اللجوء اليه يعني. بس كده كده حتى لو حد عالمنصة او حد على حد عالمنصة عذرا او حد

213
00:55:28.400 --> 00:55:46.650
الابليكيشن التطبيق هيبقى آآ كده كده هو في قناة التليجرام. لان في متابعات وتعهدات وامور هتم عليها. ماشي؟ طيب ده ده بالنسبة ده بالنسبة التعليم الاون لاين هيكون المحتوى موجود فين؟ طيب المفروض في حاجة اسمها الورشات التفاعلية او اللقاءات التفاعلية

214
00:55:46.850 --> 00:56:04.200
دي هتم الافضل انها تتم من خلال قناة اه الزوم قناة معهد الامام عمر على على برنامج الزوم اه قد قد يتم الاتفاق في بين افراد المجموعة على انها تتم على برنامج تاني. مسلا ممكن يقولوا احنا نعملها على زيرو. والناس تقول هنعملها. اه ايا كان يعني

215
00:56:04.200 --> 00:56:26.250
اه السكايبي ايا كان آآ وان كان كله هيتم على الزوم بشكل افضل. آآ حجة العاجز في النهاية خالص انها تتم من خلال اه قناة التليجرام زي ما هي ان هيتم طرح مسلا سؤال ويبدأ الناس تشارك باجابات ويعني ده لون من الايه؟ من التفاعل. يعني احنا بنقول بنعمل حسابنا على كل التحديات برضه على اساس ان لو في حاجة ما تعطلش الناس

216
00:56:26.250 --> 00:56:42.600
عن السير طيب ده بالنسبة لنقطة مكان التدريب والتأهيل. النقطة الرابعة هي نظام التدريب والتأهيل احنا قلنا باختصار ان النظام آآ التعليم المنزلي احنا قلنا فيه شقين المباشر في مؤسسي ومنزلي

217
00:56:42.650 --> 00:56:57.100
تمام مباشر فالمنزلي ده ما يسمى بالتعليم الذاتي هو الشخص نفسه بيتعلم حاجات مع نفسه. واحنا بنتعاهده وبنمتحنه وبنشوف والمؤسسي ده بقى اللي هو التعليم اللي بسميه تعليم مؤسساتي المفروض تعليم تحت اشراف

218
00:56:57.200 --> 00:57:08.350
هو احنا بنعلمه حد بيتابع معه. من خلال محاضرات مباشرة هيتم اه يعني ان شاء الله اه يعني اللي هيقوم عليها مش هو اللي هيدي المحاضرات هيبقى فيه حضارات مرئية

219
00:57:08.450 --> 00:57:35.350
وهو هيعقد مناقشات حواليها او اسئلة وغيرها آآ نظام تعهد وغيرها من الامور. طبعا ما يخص الاونلاين احنا اتكلمنا عنه. تمام النقطة اللي بعدها هي نقطة محاور التأهيل  احنا نقدر نقسم نحاور التأهيل بتاعتنا يعني انا عايز ااهل حد في دبلومة صناعة الطفل القرآني دلوقتي ايه محاور التأهيل بتاعته ممكن نبص من زوايا

220
00:57:36.100 --> 00:57:56.750
ممكن نقول زاوية آآ المفاهيم وزاوية المهارات زاوية تسديد مفاهيم وزاوية مهارات. طيب لكن تشغيليا تشغيليا ان احنا اخترنا تسميتني. قلنا هنقول اه محور الصلاح للنفس ومحور الاصلاح للغير خلاص؟ يبقى محور الصلاح للنفس ومحور الاصلاح للغير

221
00:58:03.300 --> 00:58:22.300
طيب محور الصلاح للنفس محور اصلاح للغير. طيب يعني ايه محور الصلاح للنفس يعني انا انا شخصيا المفروض ان الدبلومة دي بتقدم لي انا تكوين خاص تدريب خاص انها بتعلمني حاجات تنعكس علي انا. مش معقولة ابقى انا عايز حضرتك تبقى معلم دراية ورواية ومش عارف ايه للطفل. وانت نفسك مش كده

222
00:58:22.400 --> 00:58:38.200
وتروح تعلمه سورة اه العصر وتقول له الوصايا العملية اللي فيها ومش عارف وايه وانت نفسك ما بتعملش كده اصلا فبناء عليه ده محور مهم جدا بالنسبة لنا قلنا من السمات المميزة جدا بدون صنع الطفل القرآني محور الصلاح النفسي ومحور الاصلاح للغير. طيب في محور الاصلاح ده بقى فيه تسديد العديد من المفاهيم فيما يتعلق

223
00:58:38.200 --> 00:58:46.850
التعامل مع القرآن الكريم ده يعني انا بقى لو حد قال لي طب انا انا انا شخصيا على مستوى صلاح هستفيد ايه؟ هنقول له انت هتسدد عندك مفاهيم هيتدرب على مهارات

224
00:58:47.150 --> 00:58:59.700
وبصورة اساسية هنرسم حدودها من المهارات الاساسية مهارة انجاز خدمات الدراية. دي بقى يتدرب عليها مش هنرسم حدود مهاراتها بس. لأ هيتدرب عليها. لان ده اللي هيحصل في اللقاءات التفاعلية او في الورثات

225
00:58:59.850 --> 00:59:15.650
ان هو آآ هينجز هينجز حاجات تخص خدمة الدراية على مدار الدبلوم يعني هيعمل ختمة دراية لسورة كزا وختمة دراية لسورة كزا وختمة دراية لسورة كزا وهيتعمل فيها امتحان وهيتم مناقشة وهيتم في الاخير. فهنا دي مهارة هيتدرب عليها فعلا. مش هنرسم حدودها بس

226
00:59:15.650 --> 00:59:38.050
فعلا هيتدرب عليه. التدريب على مهارات انجاز خدمات الضرايب فيما يخصه هو هو. يخصني انا كدارس مش يخص بقى المهارات انجاز خدمات الدراية الغيري ماشي؟ طيب انجاز ختم الدرايا لابرز السور والايات الاكثر استعمالا. لو حد قال لي انا هستفيد انا شخصيا. هنقول له والله نسدد لك مفاهيم كتير فيما يتعلق بتعلم القرآن الكريم. هنعلمك

227
00:59:38.050 --> 00:59:59.400
مهارات انجاز خدمات الضرايب شخصيا هتنجز فعلا ختم الدراية لابرز السور والايات الاكثر استعمالا الفاتحة اية الكرسي سورة الاخلاص المعوذتان اه سورة الكافرون خواتيم البقرة سورة الاعلى سورة الغاشية سورة الانسان سورة الملك سورة المنافقون سورة الجمعة سورة الصف سورة الحشر سورة التغابن سورة الحديد سورة القمر اه سورة قاف سورة

228
00:59:59.400 --> 01:00:10.750
شفت السجدة كل ده هيتم ايه الصور دي كلها الحمد لله بفضل الله او ان شاء الله رب العالمين هتكون في في في على مدار الدبلومة هتبقى انجزت لها ختمات ختم الضرايب

229
01:00:11.200 --> 01:00:33.600
كمان هيكون انجز ختمة فهم لجزء عن خلال التفسير الميسر وتفسير السعادة يعني انت جزء بنقرأ بيه كتير وبنردده كتير هيكون انجز له خاتمة ايه؟ فهم طيب النقط الخمسة تصحيح تلاوة جزء عام والاكثر استعمالا من القرآن الكريم. هيبقى صحح تلاوة الكلام ده وهيبقى معه جزء عم دراية

230
01:00:33.700 --> 01:00:47.600
عجز عني رواية عزراء يبقى دلوقتي جزء عام هيبقى المفروض ان هو في النهاية هيكون الشخص ده فهمه من خلال تفسير مصر وتفسير السعدي وهيكون اه صحح تلاوته وحفظه كمان على مستوى الرواية

231
01:00:47.900 --> 01:01:01.850
طيب ده كده محور الصلاح. انا انا انا شخصيا انا هستفيد ايه طب الاصلاح بقى انا انا المفروض هتعلموني ايه محور الاصلاح ده هنعلم حضرتك تسديد النية. ازاي تسدد نية الاطفال

232
01:01:01.900 --> 01:01:20.850
وتسدد نيتك انت كمعلم ابراز الاهمية ازاي تبرزها للطفل وازاي تبرزها لنفسك توليد الدافعية للمتعلم ولك انت كمعلم تحديد المنهجية نحدد لك المنهجية اللي انت تعلم بها هذا الطفل القرآن الكريم. تحديد المخرجات التعليمية. هنعرفك المخرجات التعليمية اللي ينبغي لك تخرج من عملية التعليم القرآني ايه بالزبط؟ تحديد

233
01:01:20.850 --> 01:01:42.350
الالية الاليات والوسائل المناسبة الاليات والطرائق المناسبة اه تجهيز الوسائل والبيئة المثالية. هنعرفك ازاي تجهز الوسائل والبيئة المثالية. تنفيذ الخطة التشغيلية بناء النماذج الواقعية والتعاقد والاستمرارية تنفيذ الخطة التشغيلية هنعلمك ازاي تنفذ الخطة التشغيلية. وازاي تبني نماذج الخطة التشغيلية لايه

234
01:01:42.900 --> 01:02:04.400
للدراية والرواية تاني عشرة يبقى كلامي واضح مش للرعاية بناء النماذج الواقعية. ازاي انت فعلا تبني نموزج على مستوى الدراية او على مستوى الرواية يساعد الولاد اه هنعلمك برضو كيفية مراعاة التعادل الاستمرارية. تمام؟ طيب. ده بالاضافة لتغطية للتغطية المفاهيمية والمهارية لكافة مكونات عملية التعليم القرآني للاطفال

235
01:02:06.450 --> 01:02:31.100
يعني مكونات عملية التعليم والقرآن لو نظرنا للقرآن من زاوية تعليمية هو عملية او هو المفروض المحتوى تعليمي ينبغي ان احنا نقدم له عملية تعليمية متكاملة الاركان العملية التعليمية دي فيها اهداف وكفايات التعلم وفيها سمات المتعلم فيها سمات المعلم فيها سمات المحتوى التعليمي فيها طرائق واساليب التعليم مهارات التعليم اصول

236
01:02:31.100 --> 01:02:47.600
في التعامل مع المتعلم اللي هو الطفل الوسائل التعليمية والبيئة التعليمية والقياس والتقويم. عشر حاجات ان شاء الله نكون واضحين جدا جدا في آآ ثنايا الدبلومة باذن الله طيب في النقطة السادسة في في العرض التفصيلي للدبلومة هي لائحة الدبلومة

237
01:02:47.650 --> 01:02:57.900
اه ودي مفيدة اكتر للنظام المباشر احنا كاتبين حتى بين قوسين بالنظام المباشر. ودي مهمة ان شاء الله يتم مناقشتها بازن الله. مع الناس اللي هتاخد دبلومة صناعة الطفل القرآني بشكل مباشر ان شاء الله

238
01:02:58.750 --> 01:03:12.250
لكن اونلاين هيبقى في برضو بعض اللوائح من دي اه لوائح تخص المجموعات مسلا احنا ما نقعدش ننشر عليها حاجات سياسية ولا حاجات دعائية ولا حاجات طائفية ولا حاجات مش عارف ايه. اه لان احنا كده كده احنا يعني

239
01:03:12.250 --> 01:03:25.550
ندخل هذه الانفاق اصلا آآ برضو ان المجموعات دي نفسها تكون مخصصة لكزا حاجات كده يعني بعض اللوائح البسيطة بيتم التأكيد عليها من خلال الاونلاين ان شاء الله طيب النقطة السابعة بعد كده

240
01:03:26.300 --> 01:03:44.350
هي شوية تنبيهات مهمة للدارسين والدارسات ودي في نسخة منها اونلاين وفي نسخة منها اه هتبقى اه للتعليم المباشر ودي برضو هتبقى تشرح في ايه؟ اه في وقتها. تمام آآ بس مثلا مثلا من الحاجات اللي بننبه عليها جدا جدا جدا ان دليل الدارسين والدارسات يتقرا كويس

241
01:03:44.550 --> 01:03:54.550
ترى بتفصيل جيد ولا يشرع احد قط في الدورة. يعني بعض الناس بياخدهم كده ويقول لك يا عم عادي ما يجراش حاجة مش مشكلة عادي عادي انا موافق على اللي فيه. انا مش عارف ايه؟ لا لابد اني متأكد

242
01:03:54.550 --> 01:04:16.350
بدء من قراءة دليل الدارسين والدرسات. لازم ده هو بمثابة العقد اللي بينا او الوثيقة اللي بينا. او نتأكد ان الناس عرفت كل حاجة طيب اه بننبه بس بحاجة لطيفة جدا اه لازم الناس تاخد بالها منها. وهي ان الدبلومات دايما هي مقامات تربوية خاصة. ليست مقامات دعوية عن

243
01:04:16.850 --> 01:04:38.000
يعني مش مبنية على تأليف الناس ومش عارف ايه لأ ولزلك الحزم والضبط هو الطبع الغالب عليها يعني الموضوع هنا يعني الناس ايه لازم تقتل عواطف وتشبعها قتلا. خلاص ما ينفعش في مسألة المقامات التربوية او التدريبية او البنائية الموضوع يمشي بالايه؟ معلش طب ما تزعلهاش خليني اكمل وخلاص هتطلع في النهاية نموزج مسخي

244
01:04:38.450 --> 01:04:52.950
عشان كده دي مش مقامات اه دعوية او تحبيبية او ترغبية او تأليفية لأ هي مقامات في الحقيقة اقرب الى التكليف آآ التدريب ان التربية بناء فلزلك لابد يكون الطبع الغالب عليها لون من الحزم والانضباط

245
01:04:53.050 --> 01:05:11.300
اه علشان خاطر في النهاية تؤتي اكلها وتحقق ثمرتها طيب النقطة التامنة والاخيرة معنا هي الخطة التعليمية التفصيلية خطة تعليمية تفصيلية اللي هو توزيع المنهج او التوزيع المقترح للمنهج احنا عندنا توزيع الحقيقة موجود من من السنة الماضية

246
01:05:12.150 --> 01:05:35.200
لكن طبعا هو مش مش مناسب لهذا العام آآ لكن الخطوط العريضة هتبقى موجودة وهينزل جدول آآ الجدول ده هيبقى فيه آآ الخطة التعليمية التفصيلية بشكل واضح. ماشي آآ طيب اللي اقصده ببساطة انا دلوقتي هعمل ايه؟ انا هقول واحد اتنين تلاتة اربعة

247
01:05:35.600 --> 01:05:51.750
بس في النهاية عمليا هيبقى انا عندي جدول واحد الجدول ده فيه يعني هقولها بشكل تاني ممكن نقسمها اعمدة او صفوف. خلاص انا ممكن نقول رأسيا ونقول افقيا طيب يعني اقصد ايه

248
01:05:52.050 --> 01:06:09.200
لو انا هتكلم كصفوف الصف ده المفروض انت كل اسبوع تاخد منه حاجة. والصف التاني والصف التالت والصف الرابع. ماشي انا كل صف من العامود الاعمدة الاربعة دي انا عندي اربع اعمدة. كل عمود كده من الاربعة دول انت المفروض ايه؟ في صف كده بيمشي. صف صف الصف مدته اسبوع. خلاص

249
01:06:09.750 --> 01:06:19.750
فانا مسلا عندي العقلة الاولى دي مسلا دي العقلة دي العقلة دي العقلة دي تقول كده صف في هذه الاعمدة الايه؟ الاربعة. خلاص؟ العقلة اللي بعدها رقم اتنين. ودي ودي دول

250
01:06:19.750 --> 01:06:31.050
كده ايه؟ صف في الايه ده صف الاربع اعمدة في الاسبوع التاني وهكزا. واضح كده؟ طيب. ايه هي بقى الاربع اعمدة دي اللي احنا هناخد منها مفهوم؟ الصفوف خلاص معروفة اسابيع

251
01:06:31.200 --> 01:07:02.450
ايه بقى الاربع اعمدة دي طيب العمود الاول ماشي هو بالنسبة لنا اه احنا بنسميه هو في محور الصلاح محور الصلاح المؤسسة طيب بعد كده عندنا محور الاصلاح المؤسسي محور الصلاح المنزلي ومحور الاصلاح المنزلي

252
01:07:02.650 --> 01:07:21.350
طيب ابسطها تاني عشان ما تلخبطوش منها ممكن نقسم بطريقتين الاربع اعمدة دول ممكن نقول عمودين صلاح وعامودين اصلاح ماشي؟ طيب او نقول عمودين مؤسسي وعمودين منزلي يعني لو هنبص من زاوية من زاوية المستهدف النهائي

253
01:07:21.750 --> 01:07:38.950
ففي عمودين يصبوا في خانة الصلاح. وعمودين يصبوا في خانة الايه؟ الاصلاح. طب لو بصينا من ناحية الطرائق او مكان التعليم او نزام التعليم نقول في عمودين يصبوا في خانة المؤسسي وعمودين يصبوا في خانة الايه؟ المنزلي. واضحة دي كده؟ طيب

254
01:07:39.050 --> 01:08:07.250
فبناء عليه هيبقى عندنا صلاح مؤسسي واصلاح مؤسسي بيقول كده مؤسسة وصلاح واصلاح منزلي واصلاح مؤسس ماشي؟ صلاح صلاح مؤسسي واصلاح مؤسسي. وصلاح منزلي واصلاح منزلي. فاهم كده ممكن اقول انا او صلاح وصلاح واحط مؤسسي ومنزلي. اقول اصلاح واصلاح وحط مؤسسي ومنزلي. او حط مؤسسي وقل هنا كده ده مؤسسي اهو صلاح واصلاح

255
01:08:07.250 --> 01:08:24.250
وده منزلي اهو صلاح واصلاح. خلاص كده؟ طيب في عندنا نسخة مباشر وفيه نسخ غير مباشر. خليني اخلص مباشر الاول المباشر ببساطة خلونا نركز في مؤسسي ومنزلي في في صورة تعليم هتبقى في المؤسسة المكان اللي انت فيه

256
01:08:24.500 --> 01:08:40.050
فاللي انت هتتعلمه في المؤسسة ده نوعين حاجة تخص الصلاح وحاجة تخص الاصلاح حاجة تخص الصلاة وحاجة تخص الايه؟ الاصلاح ايه بقى اللي يخص الصلاح؟ عبارة عن ورشات او لقاءات تفاعلية. كل اسبوع فيه حاجة

257
01:08:40.100 --> 01:08:52.550
يعني اسبوع في اركان المنهج النبوي في التعامل مع القرآن الكريم الاسبوع ده هتتناقشوا في الحتة دي. هيبقى في محتوى حضرتك هتقراه او هتسمعه وهيتم المناقشة فيه. تمام كده ده فين فين

258
01:08:52.850 --> 01:09:03.150
بالمؤسسة في المؤسسة وده يخص انهي انهي محور محور الايه؟ الصلاح. يبقى ده صلاح مؤسسة. طب كده خلصنا المؤسسي؟ لأ لسه بدأ ايه بقى الاصلاح المؤسسي؟ ايه بقى الاصلاح المؤسسي ده

259
01:09:03.250 --> 01:09:17.700
المفروض ان انت ده بقى هو الكون اللي انا قلت عليه الكور. هو لب الدورة لب الدورة. يعني مسلا الصلاح المؤسر اللي هو الحلقة التفاعلية دي قلها تاخد لها مسلا ساعة ونص. هي بتاخد ثلث الزمن حد اقصى او ربع الزمن. ماشي

260
01:09:17.950 --> 01:09:35.800
يعني هم لو اربع ساعات تاخد منهم كم ساعة. باقي لي تلات ساعات. التلات ساعات دول يتعمل فيهم ايه مسلا هيبقوا محاضرات مرئية ومناقشات وتعليقات تخص هذه المحاضرات مفهوم واضحة دي كده؟ ده في المباشر اللي هو الجزء الايه؟ اللي اسمه المؤسسي

261
01:09:36.200 --> 01:09:48.550
الجزء المؤسر اللي هيحصل في المؤسسة. اهو هنا دلوقتي كده اهو انت بتجي لي مرة في الاسبوع بتجي لي مرتين بتجي لي تلاتة ايا كان ما ليش دعوة. انا عندي وحدة اسبوع اسبوع الاسبوع هيتم فيه ايه؟ في المؤسسة دي

262
01:09:48.700 --> 01:10:06.350
هيتم فيه حاجتين حاجة تخص الصلاح وحاجة تخص الايه؟ الايصال. اللي يخص الصلاة هتبقى انت كتاب قريته حاجة سمعتها في البيت ايا كان واحنا هتتشرح لي بشكل ايه؟ مباشر او يتم التعليق عليها بشكل مباشر ومناقشات واسئلة. قلت له كده! دي اللي هي اللقاءات التفاعلية والورشات التفاعلية. دي ايه

263
01:10:06.700 --> 01:10:25.050
دي هتاخد ربع الزمن طيب في تلات تربع الزمن هتروح فين ده بقى اهم اهم ركن في الدورة هتبقى مجموعة محاضرات مرئية هتتشاف والمحاضرات دي هيتخللها وقفات تعليقات اسئلة مناقشات امتحانات

264
01:10:25.450 --> 01:10:41.800
متعلقة بها. ماشي ده كده اللي فين اللي في المؤسسة. خلاص؟ طيب. بعدين هنروح بقى على المنزل. ايه اللي هيحصل في المنزل في المنزل برضو عندنا قلنا فيه محوري صلاح وايه؟ واصلاح. خلاص؟ احنا مغلبين صلاح ده معنا جامد

265
01:10:43.300 --> 01:11:03.550
تصلاح برضو زعلانة جامد طناح ومراته واصلاحه. طيب ايه اللي هيتم في الصلاح المنزلي؟ انا انا منزليا كده في البيت. انا ايه اللي يخصني في الصلاح اه جزء عمي امشي مع جزء عم بقى شغال انا في جزء عم

266
01:11:03.700 --> 01:11:16.800
متوزع لي على مدار الاسابيع. كل اسبوع مسلا الاسبوع ده في سورة النازعات يبقى انا عندي الاسبوع ده سورة النازعات اعمل فيها ايه المفروض المفروض ان انا اقرأ تفسيرها من تفسير المناسب ويستحسن من تفسير السعد

267
01:11:16.900 --> 01:11:33.500
ماشي؟ واعمل ايه؟ واشوف والله الوصية الرئيسية ايه او الوصية والمحبة. يبقى كده انا هاعمل دراية نعمل لها ختمة دراية واعمل لها خاتمة رواية احفزها تمام؟ طيب والكلام ده كله بقى وامتحن فيه

268
01:11:34.150 --> 01:11:50.750
بقوا امتحن فيه. خلاص في المفروض المفروض يكون في امتحانات امتحانات مرحلية وامتحانات نهائية يعني ممكن نعمل امتحانات مثلا كل اسبوع كل شهر كل شهرين بس لازم يكون في امتحان ايه

269
01:11:50.800 --> 01:12:02.800
نهائي الجزء عم كله. يبقى على مدار التلات شهور بتاع المسار الماسي هيكون خلصها وعلى مدار الست شهور بتاع المسار الزهبي يكون ايه؟ خلصنا تمام كده؟ ده انهي ده؟ ده ايه بقى؟ ده منزلي ولا مؤسسي

270
01:12:03.450 --> 01:12:16.200
منزلي صلاح ولا اصلاح بس راح يخصني انا هسة ده يخصني انا طيب اومال الاصلاح هيبقى عبارة عن ايه؟ عبارة عن مقالات هيتم قراءتها قالات هيتم قراءتها من من كتاب بالوحي ناحية الجزء الاول

271
01:12:16.250 --> 01:12:36.400
لو ان حد موجود عنده الكتاب خير مش موجود الكتاب المقالات دي هتبقى بتنزل بي دي اف على المنصة او على التطبيق. خلاص طيب المفروض المقالات دي انا دوري اعمل ايه؟ اقراها كويس. ليه؟ لانها هتزودني اهو اهو. هتسدد لي مفاهيم وترسم لي حدود مهارات تساعدني

272
01:12:36.400 --> 01:12:49.100
العملية التعليمية. وان بدا انها مش كده يعني مسلا يبقى فيه مقال اسمه اخلص تتخلص يجي حد يقول لي ايه يا عم ما لنا ومال الاخلاص ومش الاخلاص؟ لا ده ركن ركين في كفايات معلم القرآن الكريم

273
01:12:49.750 --> 01:13:01.200
ده ده وسيلة مهمة جدا للتخلص من كتير من المعوقات فدي رؤيتنا مش لازم تكون حضرتك بقى مقتنع بالرؤية دي ولا مش مقتنع بها قوي. احنا حطينا مجموعة من المقالات اربعة وعشرين مقال

274
01:13:01.400 --> 01:13:18.000
او يعني تتصل الستة وعشرين مقالة عشان في في ترتيبة كده فالمقالات دي المفروض ان هيتم قراءة مقال كل اسبوع. طب خلاص ماشي ماشي قراءة كويسة ما فيش مشاكل. بس حاسب بقى كل ما قال فيه في الاخر ورقة ورقة عمل او ورقة تفاعلية صفحة

275
01:13:18.450 --> 01:13:32.050
ابرز اللي انت استفدته ابرز اللي انت شايف ان انت تعمله مش عارف ايه شوية حاجات كده استمارة هتملاها تقوم بملء هذه الاستمارة وتقوم بارسالها خلاص هي تبقى موجودة في جوجل فورم او موجودة انت هتملاها وخلاص بتاعة المقالة دي

276
01:13:32.300 --> 01:13:46.650
يبقى المقالة رقم كزا. المقالات واخدة ارقام واسماء فهي المقالة رقم عشرين اللي اسمها كذا المقالة رقم اتنين وعشرين اللي اسمها كذا. خلاص ده انهي محور ده ده ده منزلي اهو

277
01:13:46.800 --> 01:14:08.300
الصلاح ولا اصلاح؟ اصلح تمام كده؟ بس يبقى دول الاربع اعمدة الاربع اعمدة ماشي طيب الاربع اعمدة دول لما نيجي نبص بقى كصفوف فشوف اهو ممكن نركز الصوت عندي الاسبوع الاسبوع رقم خمسة

278
01:14:08.800 --> 01:14:24.650
هيبقى فيه ايه؟ قولوا لي كده هيبقى فيه لقاء تفاعلي اللي هو عبارة عن في الاول شوية حاجات كده مفاهيم وليكن مسلا قضية الهروب من الفهم في مرة تانية ممكن مش قضية فهم ممكن يبقى ورشة تفاعلية حول سورة الكافرون

279
01:14:24.950 --> 01:14:36.550
تمام فتبقى دي ورشة اللي احنا قلنا ان انا قلت ان انت لازم تتعلم معايا مهارة انجاز خدمات الدراية بس احنا اخترنا في الورشات التفاعلية ناخد الاكثر استعمالا والاشهر وسبنا لك في البيت جزء عنه

280
01:14:37.250 --> 01:14:53.450
مع نفسك. تمام؟ طيب يبقى ده كده اهو دي اول حاجة في الاسبوع ده مما ده يخص محور الايه؟ المؤسسي صلاحا طيب نروح بقى ايه تاني والمؤسسة اصلاح ايه بقى؟ محاضرات هتشوفها وكلام من ده. وفي امتحان بعد كل محاضرة

281
01:14:54.000 --> 01:15:07.900
تمام؟ طيب باقي لك ايه تاني في الاسبوع ده في البيت بقى في البيت ايوة منزليا بقى في صلاح منزلي اللي هو ايه وزعلنا. مم طب فيه اصلاح منزلي اللي هو ايه؟ المقال بتاع ابو الوحي الناحية اللي هتقراه وتعمل اي تفاعل

282
01:15:08.050 --> 01:15:23.500
فصرت انت مطلوب منك اسبوعيا انجاز الحاجات اللي في الاربع محاور دي وتركز بقى في ايه؟ ان مسلا في محور الصلاح انت آآ الورشة المطلوب منك تحضرها تتفاعل فيها لو في تكليف فيها

283
01:15:23.850 --> 01:15:38.650
قبلها او بعدها انت مطالب بها طب المحاضرات مطلوب تحضرها تسمعها كويس وما تضيعش دقيقة منها اه امتحانها تجيب عليه ولازم في درجة اجتياز خلاص وتبقى متفاعل فيها طيب جزء عامة اللي في البيت مطلوب تعمل ايه

284
01:15:39.150 --> 01:16:02.850
افهموا تفسير ميسر وممكن تفسير السعدي يفضل كمان تفسير السعد معه وتعمل ختمة الوصايا والمحبة مع الفهم وتحفز السورة كويس جدا بالتجويد. خلاص؟ ولو عليها امتحان تحل طيب النقطة الرابعة المقال بتاع بلواحي ناحية مطلوب منك ايه؟ تقراه بقلب كده وبعناية وتجاوب او تملى ورقة العمل المتعلقة به. خلاص؟ ده كده المطلوب من

285
01:16:02.850 --> 01:16:17.300
شخص اسبوعيا. انا ما يهمنيش العمدان دي. ولزلك احنا تبسيطا هنزل صفحة واحدة فيها الجدول كله. من اول يوم لاخر يوم الصفحة دي انا اللي يهمني الاسبوع ده فيه كزا. وده اللي نركز فيه بقى في التطبيق او المنصة

286
01:16:17.550 --> 01:16:28.550
عندما تدخل على التطبيق اللي هو اسمها طفل قرآني هتلاقي قدامك الاسبوع الاول تيجي عامل ايه داخل الاسبوع الاول. هتلاقي فيه ايه؟ الاربعة دول الاسبوع الاول هتلاقي الاربعة دول حاضرين

287
01:16:28.600 --> 01:16:42.650
هتلاقي محور كزا محور كزا محور كزا محور كزا. ماشي تطبيقها يبقى شكله هيبقى التطبيق شكله كده. والمفروض المنصة شكلها كده. خلاص؟ طب لقيت كده مش كده مش عارف ايه يبقى انت فاهم ايه اللي المفروض يحصل. طيب انا كده اتكلمت عن المباشر

288
01:16:43.200 --> 01:16:56.900
الاونلاين هيبقى عبارة عن ايه؟ هو هو بس بدل ما مؤسسة هيبقى ايه والله يعني المفروض ان في عندنا في الجزء المؤسسي في ورشات تفاعلية هنعملها ازاي ورشات تفاعلية دي

289
01:16:56.950 --> 01:17:12.450
النقاط التفاعلية على الزوم او على السكايبي او ايا كان او على التليجرام هتتعمل كده طيب فيه محاضرات ومش عارف وفيه عليها امتحانات مش هنقدر يبقى فيها دي فتبقى انت لو دخلت على التطبيق هتلاقي المحاضرة وجوجل فورم بتاعتها تحل امتحانها وراه

290
01:17:12.750 --> 01:17:28.400
لو دخلت على المنصة هتلاقي المحاضرة وتحتها اختبارها ماشي؟ فكده انتهت القصة دي. والمنزلي هو المنزلي المنزلي آآ انت سواء كان مباشر او غير مباشر. كده كده هتلاقي جزء عم لو عليه امتحان مسلا في سورة النزال هتلاقي موجود عندك امتحان سورة النازعات موجود في الاسبوع ده

291
01:17:29.000 --> 01:17:41.100
ماشي؟ آآ الورقة التفاعلية بتاعة المقال بتاع الاسبوع ده ايه؟ موجودة يبقى انا اخش على التطبيق بتاعي او اخش على المنصة بتاعتي ايا كان. او حتى لو الدنيا قفلت خالص هتبقى نازلة لي في روابط

292
01:17:41.950 --> 01:17:51.950
كل حاجة باسمها وانا اخش اشتغل دي اشتغل دي اشتغل دي اشتغل دي يبقى متسبتة الرسالة دي موجودة فوق. تعالوا الاسبوع ده خلص الاسبوع تتثبت الرسالة اللي وراها. تثبت الرسالة اللي وراها وهكزا

293
01:17:51.950 --> 01:18:08.650
ده على ادنى التقديرات. ماشي دي المفروض المحاور بتاعتنا في بس حاجات محتاجين ننبه عليها في فيما يتعلق بالجدول التفصيلي ده اه يعني احنا عندنا الحلقات تقريبا اللي هنسمعها المرئية هم قرابة مية وعشرين حلقة

294
01:18:10.050 --> 01:18:35.050
مية وعشرين حلقة. اخر عشر حلقات منهم هيكونوا المهارات سورة الفاتحة ومية وعشرة حلقة هيكونوا آآ يخصوا اطفالنا والقرآن التنبيه التاني ان الحلقات كل اسبوع فيه خمس حلقات بس يعني بمعدل كل يوم حلقة

295
01:18:36.000 --> 01:18:52.400
والحلقة اقسى مدة لها ساعة الا تلت فبناء عليه في حلقات كمان نص ساعة خمسة وعشرين دقيقة ممكن واحد بقى يسمعهم كلهم في يوم واحد خلاص فدي يعني الامور الحمد لله ميسرة في المسار بتاع ست شهور. خلاص

296
01:18:52.600 --> 01:19:03.150
في المسار المباشر دول على بعضهم برضو مش هياخدوا وقت ممكن يتعمل يوم واحد بس لمسار مباشر بس تمام لو هو الستة اشهر لو هنعمل التلات اشهر يبقى لازم اكلهم ايه

297
01:19:03.400 --> 01:19:24.900
ماشي؟ طيب النقطة التانية آآ يبقى انا كده قلت الحلقات. النقطة التالتة بقى آآ المفروض ان هيبقى بعد كل حلقة من الحلقات فيه امتحان آآ اختياري وصح وغلط مش هيبقى اكتر من كده ما فيش اكمل ولا اكتب ما تعرفه عنه من الحوارات دي

298
01:19:24.900 --> 01:19:41.450
وامتحان الحقيقة ودايما نقول في امتحانات تأكيدية وامتحانات تقويمية او تمكينية الامتحان هو تأكيدي مش تمكيني او تقويم يعني عايزين نتأكد ان الشخص ده سمع المحاضرة فعلا اللي ما سمعش المحاضرة مش هيعرف يجاوبها بشكل كويس او انا كويسة او هيقع اصلا

299
01:19:41.500 --> 01:19:57.350
آآ لكن اللي سمع المحاضرة آآ هيقدر يجاوب بشكل كويس فعشان بس الناس ما تقلقش او تضطرب من موضوع الامتحانات دي المفروض ان احنا لما نقول عندنا دلوقتي ورشات تفاعلية ولقاءات تفاعلية. فانت هتقرا حاجات في البيت ونتناقش فيها

300
01:19:57.550 --> 01:20:08.450
المحتوى ده هيتم هيتم رفعه بي دي اف يعني مسلا هناخد في الاسبوع الاول اركان المنهج النبوي. يبقى تلاقي الكتاب موجود وبصوا يا جماعة القراية مش قراية واحد بيزاكر وبيحفز

301
01:20:08.550 --> 01:20:20.550
قراية التعرف عشان نناقش يعني برضو لان بعض الناس قبل كده اشتكى قال لك ايه؟ طب نزل لي كتاب مش عارف مية واربعين صفحة ولا ده مش هيحصل يعني. بس هنفترض جدلا. انت منزلني خمسين صفحة انا فاضي اقرا

302
01:20:21.150 --> 01:20:33.250
هو انت مش مطالب تزاكرهم انت مطالب تعمل ايه؟ تقراهم تتعرف عليهم تاخد فكرة وهيتم في المناقشة توضيح الكلام ده بشكل واضح بازن الله طيب آآ النقطة اللي بعد كده

303
01:20:34.750 --> 01:20:50.150
الورش التفاعلية فيها هي عبارة عن جزئين جزء هيبقى مفاهيمي وجزء مهاري الجزء المفاهيمي ده هنقول بقى يعني ايه ختمة فهم؟ يعني ايه ختمة محبة؟ يعني ايه ختمة وصايا؟ ايه اركان منها؟ وفي تعامل القرآن الكريم؟ وبعدين هنبدأ بقى ناخد الصور سورة سورة بعد كده. ماشي

304
01:20:51.500 --> 01:21:05.750
آآ التفسير اللي احنا معتمدينه هيبقى تفسير التفسير الميسر بتاع مجمع الملك فهد او تفسير السعدي. يعني تفسير السعدي اثرائي. اللي حابب يزود بس ليس ادنى من التفسير الميسر بتاع مجمع الملك فهد

305
01:21:06.100 --> 01:21:21.250
طيب اا النقطة اللي بعد كده حلقات بالوحي ناحية اللي هتكون موجودة هنزل ان شاء الله الفايل بتاعها بي دي اف وهينزل ورقة العمل بتاعتها معها. اللي هي في الغالب هيكون ورقة عمل واحدة بس هتختلف من كل حلقة لحلقة

306
01:21:21.550 --> 01:21:33.050
وفي مشروع لانها تنزل كمان اه قراءة صوتية في الحلقة. بحيس ان الشخص اه حابب كمان يسمعها او اه كده يكون افضل بازن الله بالنسبة له اه ده ما يخص الحلقات دي

307
01:21:34.900 --> 01:21:54.750
آآ طيب النقطة الاخيرة آآ الحقيقة احنا ننصح ننصح وقد وقد يحصل ان يكون هناك اختبار في كتاب آآ متين كلمة قرآنية قد تفهم خطأ اه الكتاب ده الحقيقة اه ممكن احنا نفرضه في الدورة

308
01:21:55.000 --> 01:22:12.650
فيستحسن ان الدارس او الدارسة يبقى بايه؟ بيقرا فيه كده ككتاب اثرائي على جنب. كتاب مهم جدا الحقيقة وانا بعتبره مستوى اول في اصلاح آآ علاقتنا بمعاني القرآن الكريم انه على الاقل بيجيب لك الكلمات اللي هي الاشهر في الفهم خطأ

309
01:22:12.900 --> 01:22:36.200
آآ في رأي المستوى التاني هيكون غريب القرآن المستوى التالت يكون آآ خاتمة الفهم من خلال التفسير الميسر اه غريب القرآن ممكن يعتمد بكتاب الدكتور الخضيري. السراج السي رجاء حتى ده هيكون ان شاء الله مقرر على المعلمات في دبلومة اعداد معلومات المتدبر الصغير. لكن حاليا يعني وكمان هيكون مقرر على المعلمات اعتماد معلمات الدراية عندنا في

310
01:22:36.350 --> 01:22:51.300
الاكاديمية اكاديمية المتدبر الصغير لكن حاليا الدورة صناعة الطفل القرآني هيكون عندهم كتاب اللي هو متين كلمة قد تفهم ايه قد تفهم خطأ آآ ده لان ده الحقيقة باب برضو مهم. يعني وهيساعد كتير خالص آآ الناس آآ في في المسألة دي

311
01:22:51.500 --> 01:23:02.271
طيب ده تقريبا ابرز ما عندي يعني ان كان في حاجات اه ما تمش مناقشتها او الديول الادارية او غيرها. ممكن ان شاء الله نناقشها فيما بعد ذلك سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك