﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:17.550
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد

2
00:00:18.000 --> 00:00:44.600
فاسعد الله اوقاتكم بكل خير واسأله سبحانه وتعالى ان يسددنا واياكم لما يحب ويرضى وينفع بنا وبكم حيثما كنا وكنتم وجعل هذا الصباح لنا فيه نصيبا وافرا من البركاته والخيرات والعلم النافع

3
00:00:44.950 --> 00:01:09.050
العمل الصالح. طيب الله اوقاتكم مع الرفعة العلم يرفع الله سبحانه وتعالى به قومه رفعة لا انخفاض فيها. لان من رفعه الله لن يسقطه الناس ومن رفعه الناس سقط بذهاب الناس

4
00:01:09.450 --> 00:01:35.350
فنسأل الله سبحانه وتعالى ان يرفعنا بالعلم اسعى تنفعنا غدا في قبورنا وفي يوم القيامة تكلمنا في هذه السلسلة عن فضل العلم ونعني به العلم الذي يعرفني بالله وبمراد الله

5
00:01:35.500 --> 00:02:00.800
وبالوسائل لتفعيل هذا وقلت ان هذا هو العلم النافع فالعلم النافع هو كل علم يعرفك بالله وبمراد الله وبالوسائل التي تطبق بها مراد الله فواحد تعلم علم شرعي تعرف على الله سبحانه وتعالى

6
00:02:01.150 --> 00:02:26.250
اعرف الله باسمائه وصفاته وفعاله ثم تعرف على مراد ربه من الوحي كتابا وسنة ثم اراد يطبق هذا الكلام فتعلم علوما حتى يحقق الغاية من خلق الله له وهو تفعيل

7
00:02:26.750 --> 00:02:49.750
هذه العلوم في الحياة وان يطبق مراد الله ويكون عبدا لله فتعلم علوما هي وسائل لتفعيل هذا على سبيل المسال ان الله امرنا وحثنا على لان الانسان يكون عفيفا وياكل مالا حلالا

8
00:02:49.800 --> 00:03:12.750
ويأكل طعاما طيبا مباركا ولكي انا اطبق هذا المراد فلابد ان اتعلم صنعا فذهبت لكي اتعلم هذه الصنعة لاقتات مالا حلالا فتعلم هذه الصنعة من خلال هذه المنظومة هو علم النافع

9
00:03:14.250 --> 00:03:42.300
لانها وسيلة تطبيق والوصول لمراد الله سبحانه وتعالى وهكذا فنسأل الله ان يعلمنا ويفهمنا كلمنا عن اهمية العلم ثم تكلمنا عن المنهجية والمرحلية وقلنا ان اي حاجة انت عاوز تحقق فيها طموحاتك تتعلق بالعلم فلابد من منهجية ولابد من مرحلية

10
00:03:43.000 --> 00:04:15.750
واكدنا مرارا وتكرارا بهذه السلسلة وغيرها ان المنهجية افضل بكثير من الفوضى والفوضى ابرك بكثير من اللاشيء قاعدة واضحة ولا نعيدها المنهجية افضل بكثير من الفوضى طيب والفوضى؟ ابرك بكثير من اللاشيء

11
00:04:17.950 --> 00:04:37.200
يعني واحد ما عندوش خطة لطلب العلم او خطة لطريق الاستقامة. فيعمل ايه؟ اه واقف بقى لا عاد فيه علم ولا فيه بيزاكر ولا بيسمع دروس ولا بيقرأ ولا  حتى صلاة الجمعة بيجي متأخر ومش فارق معاه يصلي عند اي حد

12
00:04:37.350 --> 00:04:57.100
مهما كان بيقول ايه حتى لو كان يلقي القمامة في سلة امخفة التي امامها مش فارق معها فده بان لا شيء تيجي تقول له انت بتعمل ايه دلوقتي؟ والله لا انا مشغول اليومين دول. تيجي تلاقيها في الرؤية الشرعية كتير. تيجي الاخت تسأل

13
00:04:58.000 --> 00:05:19.500
المتقدم. اسأل الله ان يزوج شباب المسلمين وفتيات المسلمين هتلاقيه تقول له انت طب انت عامل ايه مع مجالس الزكر والاستقامة مع طلب العلم الشرعي؟ لا والله انا يعني بعد الفين وتلتاشر كده حصلت حاجة كده فانشغلت. فمن يومها وانا مشغول

14
00:05:20.350 --> 00:05:30.350
ما شاء الله بس انا اعرف انك دلوقتي ما شاء الله بقيت مرتب في البلاي ستيشن وعندك دراعات وما شاء الله يعني عامل اوضة زي ما في اوضة للمكتب وفي اوضة

15
00:05:30.350 --> 00:05:44.300
مش عارف ليه وده انت عندك غرفة للبلايستيشن. اه والله انا بفضل الحاجات ديت انت ما شاء الله فاضي انك اه تروح اه تجتمع انت واخواتك كل يوم خميس او كل يوم جمعة وبتجتمعوا في اماكن معينة وبتلاقوا وقت

16
00:05:44.900 --> 00:06:01.650
اللي هي لما بنتكلم في العلم الشرعي والاستقامة والمعاني ديت بتقولوا ان احنا مش لاقيين وقت والمنددة واخدانا آآ يعني شغل المندوب واخدني قوي والكلام ده والله بقى انت عارف يعني ان اكل العيش

17
00:06:03.300 --> 00:06:27.450
سل الذي صرفك ان يأتي بقلبك حتى لا تلقاه وانت مصروف نسأل الله ان يثبتنا واياكم على الخير ازا تجد الكثير باللا شيء بحجة اصل ما فيش حد في اختها في حلقة قرآن

18
00:06:28.000 --> 00:06:51.250
بتحفز وبتراجع تصحيح تلاوة سورة الكهف فايه اللي يحصل مش مشارك فيها طيب ليه بنت الحلال ما تشاركيش فيها؟ وفي سورة الكهف وسورة مريم اصل انا عاوز احفظ بمنهجية طيب جميل فيه حلقة قدامك هتحفظي فيها المنهجية؟ لا. طب وهتعملي ايه؟ هستنى بقى. تستني امتى

19
00:06:51.350 --> 00:07:04.650
انت من وانت في تالتة جامعة مستنية بقت عندك بنت دلوقتي في تانية ابتدائي حضرتك مش واخدة بالك اذا لا شيء اسوأ بكثير من الفوضى. يا سيدي ما فيش مشكلة

20
00:07:05.500 --> 00:07:27.900
ليه؟ لان الارض البور انا دلوقتي في صحراء انا لو لقيت شجرة شوك في الصحراء. هل منها فايدة ام ليس منها فايدة منها فوايد مش فايدة واحدة يكفي ظلها صح؟ يكفي الزل

21
00:07:29.200 --> 00:07:49.000
ليه؟ لان انا في صحراء لو لقيت مية فيها بعض العكارة فيها فايدة؟ نعم لان في الصحراء عشان كده القها لان عليها نور انت اما تكون في الصحرا اي حاجة

22
00:07:49.400 --> 00:08:05.950
فيها خير عملنا طرمبة مية عشان الناس تشرب في الطريق خير ولا مش خير عملنا مصلية كده عبارة عن حصير مكان مصلى الناس تصلي فيها خير ولا مش خير؟ خيرات

23
00:08:06.350 --> 00:08:18.950
طيب لما نقلنا في المدينة وجينا سكنا في الحي تيجي تقول لي هعمل طرمبة مية يقول لك مش مناسب مش مناسب للمية تحطها كده بالطريقة دي مش مناسب المصلى بالشكل ده

24
00:08:19.350 --> 00:08:33.550
اه لما ايه لما الدنيا اتخططت وبقت واضحة وبقى في معالم فنقول لأ لابد من ترتيبات ودي نقطة بالمناسبة لو لو الانسان فهمها يرتاح كتير في حاجات كتير في حياته

25
00:08:35.300 --> 00:08:51.350
في حاجات كتير في الحياة لو انت تاملت فيها خير كبير قوي ناس مجتمعين عشان يعملوا طاعة في مكان ما والمكان ده لا فيه مساجد ولا فيه طور قرآن ولا فيه اي حاجة

26
00:08:52.400 --> 00:09:09.050
فايه اللي بيحصل؟ بيجمعوا البنات بتوعة الحي كده ياكلوا معهم ويشربوا شاي وبسكوت. ويزكروهم بقصة فاطمة بنت محمد صلى الله الله عليه وسلم. يزكروهم بقصة ام سليم يقولوا لهم قصة اصحاب الكهف

27
00:09:09.400 --> 00:09:28.250
وامور عفوية وبعدين وخلاص وانتهينا يجي واحد يقول ايه انا عاوز اعرف ايه المنهجية انتم بتجمعوهم على اساسين. اه حبيبي حنانيك جميل انك تقول لهم ما رأيكم لو نرتقي درجة ونرتب ترتيب افضل

28
00:09:28.650 --> 00:09:48.450
ايه رأيكم في الكلام ده ماشي؟ اما البديل يجي حد لا انا مش هشارك معكم لغاية ما يبقى في خطة واضحة نحن في الصحراء نحن في الصحراء وهذا يعني هذا الجرجير النابت

29
00:09:48.500 --> 00:10:14.400
الصحراء ده جميل هيستفاد منه يدي منزر شكله جميل يدي نسمة هواء يدي يدي يدي حاجات كتير قوي فصدقوني صدقوني المفهوم ده مريح جدا حتى في البيوت حتى في ادارة البيوت العلاقة بين الزوجين العلاقة مع الاولاد العلاقة مع الوالدين العلاقة مع الجار العلاقة

30
00:10:14.800 --> 00:10:37.050
انك تتعامل بعقلية قم بما عليك ولا عليك ومن رحمة الله انه لم يكلفنا الا وسعنا لا يكلف الله نفسا الا وسعها فبركة المكان العلم الشرعي بالطريق ده ان من سلكه سهل له الطريق الى الجنة

31
00:10:38.450 --> 00:10:56.800
يعني في واحد بيقول لك اللي هيستلم الاقليمي النهاردة من بعد الضهر. لغاية العشاء اي حد هيكون على الطريق الاقليمي الدولة هتقطع له اقتطاع هياخد فيلا في مكان فريد جدا

32
00:10:56.850 --> 00:11:17.250
وهياخد خمسة مليون جنيه اي حد اي حد شف سبحان الله تيجي انت من بعد الضهر تبقى مشغول انك هتوصل فين في الاقليمي هو اي حد هيكون على الطريق ده ماشي بيتحرك الدولة هتعمل معه كده

33
00:11:19.000 --> 00:11:46.800
صح هتلاقوا حد مش ماشي على الاقليمي ولو راكب دابة ولو راكب حمار ليه؟ لانهم وثقوا الدولة خاصة لو كان عندهم تجارب سابقة انها صادقة نبينا صلى الله عليه وسلم يقول من سلك طريقا يلتمس فيه علما يلتمس يعني ها اي حاجة كده

34
00:11:47.150 --> 00:12:11.300
سهل الله له طريقا الى الجنة يا سيدي احضر ودي نيتك ايه هي النية النية ان الطريق يسلك. الطريق يتفتح ولزلك نصيحة للازواج نصيحة للازواج ونصيحة للامهات اما فيما يخص الازواج

35
00:12:11.600 --> 00:12:39.750
والاباء اتقوا الله في نسائكم ويسروا عليهن الجنة خليها تشارك ولو في لقاء واحد في الاسبوع بهذه النية ان الله ييسر لهذه الفتاة طريق الجنة والامهات ننصحهم انهم يتقوا الله في اولادهم

36
00:12:41.150 --> 00:13:03.000
في اوقات الدراسة لا تعسروا وتغلقوا ابواب الجنة امام اولادكم سهلوا لهم طريق الجنة وادفعوهم ان يشاركم ولو لقاء كل اسبوع نصف ساعة ساعة ان ربنا يسهل ليهم طريق للجنة

37
00:13:03.950 --> 00:13:24.450
حتى لو كانش بيستوعب قوي اهم حاجة انه واقف على الاقليمي فنسأل الله ان يعينا واياكم فموضوع اتكلمنا فيه باسهاب في موضوع المنهجية والمرحلية واتكلمنا في التخطيط لطلب العلم. طيب شروط طالب العلم

38
00:13:25.100 --> 00:13:49.950
شروط طالب العلم شروط طالب العلم قلنا المرة اللي فاتت ان فيه بيت واتكلمنا فيه هنتكلم في سبعة شروط مجملة ذكرها اهله الايه؟ التخصص في هذا الباب تغرب وتواضع والترع وجع وهن واعص هواك واتبع

39
00:13:50.600 --> 00:14:10.200
هنشرح الكلام ده تغرب الغربة الانسان ما دام في بيته وبين اهله لا يجد وقتا وفراغا للطلب والغربة ممكن تكون حقيقية وممكن تكون شعورية وفي ناس دلوقتي بتحقق الغربة قدام عنينا

40
00:14:10.950 --> 00:14:29.900
مش بنت خالتك سافرت هي وزوجها عشان يكملوا دراسات في كندا ما دي غربة وابنك سافر قطر او دبي عشان يدرس مش عارف فين وبنتك دلوقتي بتفكر بتقول لك انا عاوز اخد السانوية العامة

41
00:14:30.200 --> 00:14:44.500
من روسيا ليه؟ الغربة يا ماما افترض العلم ده انت مش سمعتي الدرس بتاع التزكية اللي بيقول لك تغرب انا ما كنتش هتغرب لكن ساعة ما قال وانا في قلبي وحشة ان انا ما حققتش المعنى ده

42
00:14:45.200 --> 00:15:08.150
المهم احنا بنتغرب في الدنيا كتير. صح لاكل العيش وللعلم سبحان الله طيب هل ممكن ان احنا بقينا نتغرب لاخرتنا هل ممكن في يوم من الايام تلاقي بنتك او ابنك

43
00:15:08.750 --> 00:15:26.350
خلينا في الابن عشان المحرم وبتاع لو هتلاقي ابنك بيقول لك انا مسافر في الاجازة ديت دولة كزا عشان عندهم دورة في صحيح البخاري هيخلصوها في الاجازة اربعين يوم اخلصها

44
00:15:27.050 --> 00:15:45.900
انا مسافر المسجد النبوي اقعد فيه هقعد شهر عشان في فقه كامل هيخلص في الموتى. سبحان الله هل ممكن؟ طب هل احنا مربيين اولادنا على المعنى ده هل احنا مربيين اولادنا على العمق ده

45
00:15:47.600 --> 00:16:07.350
كان كأس العالم من فترة كان في البرازيل كأس العالم بينعقد كل اربع سنوات فلما كان في البرازيل في مجموعة من الشباب اعماله ايه خدوا تراخيص في اماكن قريبة من الاستادات

46
00:16:07.450 --> 00:16:22.400
واماكن قريبة من الفنادق اللي فيها الجمهور اللي بيجي من كل الدول اللي بيقترب من حوالي اتنين مليون بيذهبوا للبلاد اللي فيها كأس العالم ليشاهدوه وعملوا اكشاك تعريف بالاسلام بكل لغات العالم

47
00:16:23.600 --> 00:16:45.800
وخدوا الرخصة من الدولة ان هم يعملوا الكلام ده وسافروا وغطاء وتغربوا الفترة ديت عشان يدعوا الناس اللي هيجوا ويعرفوهم بالاسلام هل ممكن انت يكون عندك العمق ده وانت بتربي ابنك

48
00:16:46.250 --> 00:17:00.600
هل انت بتخلي ابنك يعرف اللغة عشان من ضمن الحاجات يستسمرها في الحاجة دي ولا هي بتبقى الموضوع كله دنيا بس عشان يعني احنا يعني ناس من زاهرة ان اهل استقامة

49
00:17:00.700 --> 00:17:14.750
من باب طبة الميزان يعني وبردو تدعو الناس الى الله يا محمد. واول ما محمد اصلا يبدأ في الدعوة يقول له بقول لك ايه؟ مش عاوزين صداع انت عارف ان هم اصلا مانعين الحجاب ومانعين كزا ومانعين كزا ومانعين كزا

50
00:17:15.300 --> 00:17:35.050
والكلام الجميل اللي احنا عارفينه ده ازا هل ممكن يحصل غربة للاخرة احنا شايفين الغربة انت ممكن تسافر انجلترا عشان تكمل من دراستك الطبية ولا الهندسية لكن ممكن يكون بسفرك الدافع المركزي رقم واحد

51
00:17:35.250 --> 00:17:52.850
اخرتك طبعا احنا احنا ما بنقولش الكلام ده عشان نحكم على حد يا جماعة. نحن لا علاقة لنا بالحكم على الناس نحن لنا علاقة فقط بان نمكنك من ان تكتشف نفسك وتحكم على نفسك. دعك من الناس

52
00:17:52.900 --> 00:18:07.450
فلن تسأل عن الناس ولكن ستسأل عن نفسك وعن رعيتك ازا طلب العلم اللي عاوز يطلب علم حقيقي لازم هيحصل له قدر من الغربة ايه هي بقى الغربة؟ هنحكي دلوقتي ان شاء الله بالتفصيل

53
00:18:08.050 --> 00:18:28.550
ان الانسان انه ان الغربة تكون حقيقية وطبعا الغربة احنا مش بنطلبها لقصدها يعني مش مسلا حديس طوبى للغرباء ليس فيه حس انك تكون غريب ماشي؟ زي مسلا اما نلاقي اسم الشرع بيسني ويمدح الفقراء

54
00:18:29.200 --> 00:18:48.100
ده مش معناه ان بيقول لك بيحثك على الفقر. الشريعة مدحت الفقراء للفقر جميل زي ان الشريعة اما مادة صبرت اهل البلاء بما يدخره الله لهم من عطاءات لكن مش معنى كده

55
00:18:48.150 --> 00:19:15.250
انك تطلب البلاء ماشي فالغربة يسليك الشرع ازا وقعت فيها جميل زائد ان هي جزء منها يعني جزء من من السنن وسنن الحياة انك لازم تبتلى بها يعني لو انت عاوز تحقق نجاحات نجاحات عاوز تطلع الاول في كليتك او من الاوائل هيحصل لك غربة صح

56
00:19:15.900 --> 00:19:30.550
فهتلاقي زمايلك بيخرجوا وانت ما بتخرجش اخواتك بيتفرجوا على حاجات كتير ان شاء الله تكون مباحة وانت ما بتتفرجش بيقعدوا يهزروا ويلعبوا مع خالهم وعمهم وخالتهم وعمتهم. وانت مش لاقي وقت صح

57
00:19:30.800 --> 00:19:48.400
حابس نفسك في الاوضة فدي غربة شعورية وقاعد عمال تزاكر ليه الكيميا والاحياء وتحاول بقدر الامكان تحقق المجد ليه؟ عشان تحقق منزلة ما في علم ما. ازا دي شيء فطري موجود

58
00:19:48.550 --> 00:20:03.450
فالانسان بيكون غريب ولو كان بين اهله ازا اراد ان يحصل علما ما وزلك كان احد العلماء بيقول كلمة جميلة ساطلب علما او اموت ببلدة يقل بها سكب الدموع على قبري

59
00:20:03.950 --> 00:20:21.400
شوفتوا الكلام النفيس؟ ولا انا هطلب علم او اموت ببلدة يقل بها سكب الدموع على قبري ده واحد يعني تربى تربية موساوية لغنى موسى كأنه اشترط الغربة في طلب العلم

60
00:20:22.300 --> 00:20:36.000
لما قال لك لن يلن العلم الذي رغب فيه حتى ابلغ مجمع البحرين. او اعطي عقباه طب انا مش هانفع احصل حاجة طول ما احنا ايه قاعدين كده نايمين حتى سبحان الله في العبادة

61
00:20:37.100 --> 00:20:54.450
الله سبحانه وتعالى قال يا عبادي الذين امنوا ان ارضي واسعة فاياي فاعبدون. مش كل شوية تقول بقى اصل المكان والبيئة اللي عندي مش مساعداني. خلاص ان ارضي واسعة فاياي فاعبدوا. او انت تعبدت ربك انك مش هتموت الا في مدينتي. انت تعبدت ربك مش هتموت الا في محرم بك

62
00:20:55.100 --> 00:21:12.850
عادي جدا سيب الزقازيق واسماعيلية يا حبيب قلبي ان ارضي واسعة فاياي فاعبدوني طبعا انا اقصد ان ماشي بالسهولة اللي انا بقولها دلوقتي لكن اقصد ان المعنى ده يكون في قلبك. زي ما انت بتسيب بلدك وبتسيب كل حاجة وتغترب وتسيب والدك ووالدتك

63
00:21:13.200 --> 00:21:30.500
ان ما لهمش غيرك عشان تحصل طموح ما لا كفاية ما يعني كتير منا محقق الكفاية اللي هي الحد الادنى من الاحتياجات في بلدتها لكن ليه طموح؟ الطموح ده مخليه ان يهاجر ويسيب بلده ويسيب كل حاجة

64
00:21:31.550 --> 00:21:44.500
فالله سبحانه وتعالى قال ان ارضي واسعة فاياي فاعبدون. ايه الهاجز اللي ممكن يجي للانسان اما يسمع الاية دي ياه وابعد عن بلدي ياه وهبعد عن اسرتي ياه وهبعد عن مش عارف ايه

65
00:21:45.100 --> 00:22:00.900
وهموت فين تيجي الاية اللي بعدها وكل نفس ذاقة الموت ثم الينا ترجعون. ما تفكرش انت هتموت فين لان في الهند زي السند زي الزقازيق زي البرازيل زي المنصورة كله زي بعضه

66
00:22:01.150 --> 00:22:21.650
كل نفس ذائقة الموت ثم الينا ترجعون القصة كلها والذين امنوا وعملوا الصالحات لنبوأنهم من الجنة غراها. يا سلام! تجري من تحتها الانهار خالدين فيها نعمة. ايه الجمال ده فالمعنى ده اما الانسان يدركه

67
00:22:22.300 --> 00:22:40.650
يدرك هذه الادلة. ولزلك رسول الله صلى الله عليه وسلم قبل ان ينزل عليه الوحي حبب اليه شيء ايه هو مرتبط باللي احنا بنتكلم فيه؟ حبب اليه الخلاء انه يخلو في غار حراء فيتحنس

68
00:22:41.100 --> 00:22:59.500
الليالي ذوات العدد ومريم اتخذت من دونهم حجابا تعبت سبحان الله دليل ان الانسان في زحمة ازدحام الحياة وسط الضجيج يتشتت فاول ما بدأت به رسول الله صلى الله عليه وسلم كما تقول عائشة

69
00:22:59.600 --> 00:23:14.100
من الوحي الرؤيا الصالحة فكان لا يرى رؤيا الا جاءت مسل فلق الصبح وايه كمان؟ حبب اليه الخلاء كان يخلو في غار حراء فالمعنى ده مهم اوي اوي اوي والجماعة اللي بيحبوا الزهور

70
00:23:14.800 --> 00:23:33.750
وبيحبوا الاشتهار والتصدر دي من ضمن التحديات بتاعتهم الكبيرة في طلب العلم انه لا يطلب علما لا يجعله غريبا دي من ضمن مشاكلهم ولزلك من ضمن التحديات اللي بتقابل المبدعين الحتة دي

71
00:23:34.100 --> 00:23:47.500
ان المبدع اه بيحب دايما ايه مزاهر كده في الملأ وظاهر مش ما بيعرفش يقفل على نفسه ما يعرفش يختفي ما بيعرفش يحصل بطريقة هادية. لأ فدي من ضمن الاشكالات

72
00:23:47.800 --> 00:24:03.300
فعموما التحبيب الذي حبب اليه الانبياء زي ما اتكلمنا عن موسى عليه السلام والنبي صلى الله عليه وسلم داؤوس هو قدوة ليه؟ عشان طالب العلم يحبب ليه الخلاء كزلك؟ ولذلك سئل يحيى ابن المعين

73
00:24:03.700 --> 00:24:21.850
عن احب شيء له في الدنيا قال اسناد عالي وبيت خالي اسناد عالي يعني حاجة في السند يعني اللي منكم طالب علم وعارف يعني ايه سند ان يكون بينه وبين النبي صلى الله عليه وسلم يعني انا مسلا انا طلبت العلم على ايد مين؟ على ايد فلان

74
00:24:21.950 --> 00:24:31.950
طيب فلان ده طلب العلم على ايد مين؟ على ايد فلان عن فلان عن فلان عن فلان عن فلان عن فلان عن فلان عن عبدالله بن المبارك عن مش عارف مين عن النبي صلى

75
00:24:31.950 --> 00:24:56.500
الله عليه سقف فبينك وبين النبي سلسلة ماشي بينك وبين النبي سلسلة يعني الشيء بالشيء يذكر بداية آآ سبحان الله طلبي للعلم العلم الرسالي اقصد فسبحان الله رأيت رؤيا ان شيخي الذي اطلب منه العلم

76
00:24:56.650 --> 00:25:13.100
وكت لسه في بداية معرفة مين فسألته عن من طلب طلال قال عن الالباني قلت ثم عن من؟ قال عن فلان عن فلان عن فلان عن فلان سم سكت وقال عن محمد صلى الله عليه وسلم

77
00:25:14.100 --> 00:25:37.950
فده استثناء ده اللي هو فكرة الاسناد يكون بينك وبين النبي صلى الله عليه وسلم اسناد اسناد عالي وبيت خالي فيريد ان الانسان انه يعتزل الناس ويكون له اسناد عليه. لا يتطلب الباب ده من باب يعني الفخر والكلام ده كله. لا

78
00:25:38.550 --> 00:25:53.650
لكن هو احيانا انت بتحتاج انك لا يدخل عليك في الوقت ده حد ولا ترى فيه وجه احد البخاري كان اه اصيب يعني شبه فقد بصر وهو في الرابعة من عمره

79
00:25:54.200 --> 00:26:17.000
فحصلت مشكلة في بصره فكان لا يراه كانت امه امرأة صالحة رضي الله عن الامهات فكانت تتصدق به وتجتهد تتصدق اللهو يعني وتجتهد جدا بالدعاء والناس نيام ان ربنا يرد على ولدها بصره

80
00:26:17.600 --> 00:26:36.650
سبحان الله فرد الله على الامام البخاري البصر واستيقظ من نومه فاذا هو مبصر فقالت له ان الله رد عليك بصرك لتحفظ حديس رسول الله صلى الله عليه وسلم وتختمه

81
00:26:37.450 --> 00:26:56.800
الامهات بقى اللي فاهمة الامهات اللي فاهمة شوفوا يا جماعة مين اكتر واحدة مبسوطة بالامام البخاري؟ امه انتم عارفين ايام الامام البخاري كان للمسلمين اميرة صح؟ يعني المسلمين كان لهم برضو خليفة مسئولي البلاد. مين ام الخليفة ده

82
00:26:56.900 --> 00:27:13.050
مين هو اصلا الخليفة حد عارفه حتى لو حد عارفه واحد او اتنين او تلاتة لكن كلنا نعرف الامام البخاري عرفتم ايه اللي بيبقى ما كان العلم ليتعلق بالله بيبقى

83
00:27:13.750 --> 00:27:34.850
والعلم الذي لا يتعلق بالله وبوحي الله مهما كانت نيتك فيه لا يخلد المرء فيه ليبقى ما كان مرتبط بهذا العلم وطلبه لله وعمل به الامام البخاري نذر نفسه للاشتغال بهذا الحديس

84
00:27:35.350 --> 00:27:52.450
وسبحان الله ايقظه الله لذلك. وبدأ يرحل الى الانصار بدأ بقى يتحرك سبحان الله لكم ان تتخيلوا طبعا يعني لعل بقى في وقت تاني غير السلسلة ديت اكلمكم مرة في يوم عن رحلة اهل الحديس

85
00:27:53.000 --> 00:28:08.050
العلماء كانوا بيرتحلوا ازاي؟ عشان يطلبوا الايه؟ العلم كده وبتاع والقصة دي كلها شف انت ممكن عشان يعني ايه الجماعة اللي بيشتغلوا في المؤتمرات الطبية والكلام ده تلاقيهم يلفوا ويروح هنا ويروح هنا ويروح هنا

86
00:28:08.100 --> 00:28:21.050
هتشوف الامام الائمة دول كلهم كان ممكن بيعملوا زي الدكاترة دلوقتي في المؤتمرات بس الدكتور بقى في خلال تلات تيام يكون راح خمس ست دول لأ ده كان بيروح خمس ست دول بس مش في تلت تيام بقى

87
00:28:22.000 --> 00:28:38.400
كان بيتحرك من خمس ست اماكن بل يعني بيروحوا قارات وهتشوفوا كانوا بياخدوا المشوار قد ايه. ممكن يرتحل. يعني كان اللي بيطلع من المدينة عشان يوصل لمصر بياخد شهر صحابي يتحرك من المدينة

88
00:28:38.500 --> 00:28:54.750
رايح لمصر عشان يسمع حديس واحد ويعني وقد ايه ان هو رايح للحديس بس اما دخل مصر ودخل الى اخيه وقف على الباب وسلم عليه وبتاع قال له بقول لك ايه حديس للنبي صلى الله عليه وسلم قال لنا كزا كزا كزا معلش تقوله لي كده

89
00:28:55.000 --> 00:29:03.400
فقاله له قال له بس سلام وراح سايبه وماشي وراجع تاني بلده. ايه ده! ايه ده! ايه ده! ايه ده هو في كده هنشوف بقى ان شاء الله في يوم من الايام

90
00:29:03.450 --> 00:29:15.850
نتكلم على الناس دي وعلى الناس دي يا جماعة لم يخلد الله زكرها لان دي كانت قاعدين كده وايه وكانوا مرتاحين في المسجد وخلاص وقاعد عمال يعمل مساج لرجله لا يا جماعة

91
00:29:16.600 --> 00:29:35.150
لا لا لا الموضوع اعمق من كده بكتير ففي قصص تانية خالص ان شاء الله نبقى نتكلم فيها عشان نعرف في الاخر خالص اما انت تيجي تقولي كده ايه وروى هذا الحديس سالم. مين سالم ده؟ وقال علي ابن المديني. مين علي ابن المديني ده

92
00:29:36.400 --> 00:29:54.950
عشان تبقى عارف ان الناس دي لأ الناس دي لو كانوا في امة غير امة الاسلام لربما جعلوهم انبياء ونصبوا لهم المقامات والاهرامات وعملوا لهم لكن سبحان الله يعني نحن للاسف

93
00:29:55.150 --> 00:30:14.650
بعد سقوط الخلافة وبعد الناس عن الدين لا نعرف رموزنا لا نعرف رموزنا كان احد الصالحين يقول لو كان ابن تيمية عند اليهود والنصارى لجعلوه نبيا ده ده لو كانوا هيخلونا به

94
00:30:14.700 --> 00:30:32.900
امتنا يا جماعة مليانة مليانة رموز سبحان الله! الواحد مش عارف الناس ديت يوم القيامة عمال يقابلهم وبعدين يشوفونا ويقولوا ياه انتم جيتوا منين انتم انتم جيتوا ازاي تحملتوا الدين ده ازاي

95
00:30:33.650 --> 00:30:51.750
فبعد اللي احنا عملناه ده وبتاع يا ابني عيب عيب ان يكون لك اجداد بالعمق ده وانت بالحال ده مهما كنت عاصي لكن خليك عزيز خليك فخور ده انا كنت باسمع مقطع كده قريب فواحد بيقول لك لأ

96
00:30:52.100 --> 00:31:09.400
ان الحمد لله من عيلة طول عمرها ايه عيلة مرتبطة بالقانون ده انا جد مامتي كان مش عارف ايه في القضاء وانا جد والدي كان يا جد مامتك طيب احنا الحمد لله يعني عندنا رموزنا

97
00:31:09.850 --> 00:31:30.050
لكن لو عرفناهم هنحبهم صدقوني لو عرفنا الناس دي هتحبهم قوي قوي قوي. وهنحس كده هناخد طاقة من الشغف والعز عالي قوي ولزلك هم عارفين كويس قوي ان ان الباب ده لو اتفتح

98
00:31:30.450 --> 00:31:47.800
في مسلمين كتير هيطلعوا وهيكونوا نجوم ولزلك دايما ايه؟ لا يفتحون هذا الباب ودايما يشوشون على هذا الباب ومش يخليك ابدا تعرف هؤلاء النجوم ده انت لو عرفت الناس ديت

99
00:31:48.050 --> 00:32:06.550
مش هتشوف بقى فبالحلق وعشان كده ايه كل شوية بيلمعوا لك نجم من النجوم التافهة ليه لان هو عارف ان فطرة الانسان لابد ان ترتبط بالرموز فلازم يصنع لك رموز لانك لو ما صنعلكش رموز انت هترجع للرموز الحقيقية

100
00:32:06.850 --> 00:32:20.050
عشان كده مستحيل يسيبك فلازم كل شوية يعمل لك رموز عشان في الاخر خالص ابنك يضرب شعره في الخلاط ويخليه واقف كده وما فيش مشكلة هي لحية خفيفة. عشان النبي لأ عشان محمد صلاح

101
00:32:20.800 --> 00:32:38.750
فنسأل الله السلامة فالامام البخاري اللي ايقزه الله ده بقى وانار بصره. ايه اللي حصل رحل الى الانصار من البلاد شوفوا انا هقول لكم على لقطة بس عملها. خرج من خراسان يقصد اليمن

102
00:32:39.350 --> 00:32:55.850
اتحرك رايح على اليمن ليه؟ عشان يطلب العلم على ايد واحد اسمه عبدالرزاق ابن همام الصنعاني فلما وصل مكة قيل له ان عبدالرزاق قد مات. هو متحرك من الريف طالع من خراسان فهيعدي على مكة

103
00:32:55.950 --> 00:33:14.150
ويعتمر وبعد كده ايه ينطلق الى اليمن لما وصل الى مكة قالوا له ايه ده عبدالرزاق الامام الكبير الصنعاني مات. وبالمناسبة ديا من مشايخ الامام احمد ولما سافر الامام احمد هو يحيى ابن النعيم

104
00:33:14.300 --> 00:33:29.200
عشان يطلبوا العلم كانوا مسافرين من العراق رايحين ايه؟ اليمن يطلبوا العلم على ايد عبدالرازق. فالمهم كانوا بيحجوا الاول او يعتمروا لو هم هم بيطوفوا يحيى بن معين بيقول للامام احمدي

105
00:33:30.500 --> 00:33:48.150
يعني بيبشره بيقول له ان عبدالرزاق في الطواف لو انت مكان الامام احمد بقى حاجة يعني شوف بقى البشرى اللي ممكن تاخدها في الحتة دي تبقى انت طالع من العراق عشان تطلع اليمن تلاقيه في الطواف ايه الجمال ده

106
00:33:48.600 --> 00:34:05.000
لكن الامام احمد جميل برضو يقول له ايه؟ يا يحيى خرجنا من العراق نطلب اليمن فلن نطلب منه العلم الا في اليمن الشيخ مسافر وبتاع والروقان مش هيكون عالي خلينا طالعين على اليمن

107
00:34:05.400 --> 00:34:24.450
لا ابدل نيتي ايه الجمال ده طب احنا شفنا الكلام احنا بس بنشوف ايه الامام احمد قال الامام الشافعي قال لأ شف القصة اللي وراها ما انت اما تلاقي دكتور كبير جدا في علم الزرة ولا في علم الفلك ولا اي حاجة انت لازم تشوف الناس دي تعبت قد ايه

108
00:34:25.050 --> 00:34:40.100
فده ده موقف كده بيقول له انا لا ابدل نيتي. لا لا انا مش هبدل نيتي طبعا. احنا طالعين على اليمن يا عم يلا سبحان الله! ده اليمن هنا فيه فردة كعب. ده ما فيش بس عقبال معناه قاعد بقى ما فيش. كلها تلات اربع شهور راجعين يعني

109
00:34:40.700 --> 00:34:56.000
كانت الحياة كده يا جماعة الناس كانت بتطلع في جمادى الاخر عشان تحج في ناس كانت بتطلع من رجب عشان تطلع ايه؟ يقول لك ايه؟ يلا نلحق ان شاء الله كده ايه؟ نوصل على ايه؟ على نهاية شوال كده بداية زو القعدة. نلحق الحرم

110
00:34:56.550 --> 00:35:19.150
كات حياتهم اه حياة خاصة يعني هو الامام البخاري خرج منين فخرج من خراسان وانطلق الى اليمن وهو كان في الطريق في الوسط مكة فلما اعتمر وهو هناك في مكة قالوا له ان عبدالرزاق قد مات

111
00:35:19.700 --> 00:35:35.850
اقر راجعا الى البصرة قال لك طب خلاص بقى نرجع على البصرة ونكمل ايه؟ علم هناك فلما اتاها وهو قاعد في البصرة قالوا له ايه؟ ان عبدالرزاق حي باليمن عمي مين قال لك مات لأ

112
00:35:36.500 --> 00:35:57.950
اعلان عبدالرزاق حي باليمن الله اكبر فقرر راجعا الى مكة راجع تاني من مكة وبعدين يستلم بقى الطريق فلما راح مكة ايه اللي حصل لقي من شهد جنازة عبدالرزاق وكل ده على رجله ها

113
00:35:58.300 --> 00:36:18.550
على رجليه فسبحان الله عشان كده اهل العلم قديما كانوا بيقولوا ان الاهل والجهل ساكنان في بلده فاصبر عن الاهل او اصبر على الثاني الاهل والجهل قاعدين في مكان واحد

114
00:36:19.000 --> 00:36:40.100
يقصدوا بها ايه؟ ديت ليست دعوة للجفاء. لكن عاوز يقول لك ايه حتى وانت في وسط بيتك لو اردت انك تشاركهم في كل حاجة فمتى ستتعلم حتى في امور الدنيا انت امتى هتزاكر لما عاوز ده انك قاعد مع والدك طول اليوم وتلعب مع اخيك في النهار

115
00:36:40.300 --> 00:36:58.850
وتقعد جلسة الضهر مع ماما وجلسة العصر مع تيتة ومش عارف جلسة المغرب في البلكونة. وجلسة العشاء في التحليلات طيب انت طيب امتى هتعيش في يعني انت هترتقي فهتلاقي نفسك في مشكلة

116
00:36:59.300 --> 00:37:13.050
فبيقول لك براحتك بقى اما تصبر عن الاهل او تصبر على السامي شوفوا كمية الاخوات اللي عدوا عشرين سنة ولا يفقهون شيئا والرجال برضه اللي عدوا السن ده ولا يفقهون شيئا

117
00:37:13.600 --> 00:37:28.450
عن حاجة اسمها التربية يا حبيب قلبي انت داخل مشروع دلوقتي عندك اتنين وعشرين تلاتة وعشرين خمسة وعشرين او انت كزلك مشروع زواج المشروع ده في حاجة اسمها تربية وفي حاجة اسمها

118
00:37:28.750 --> 00:37:41.300
علاقات في في في انت عارفة عنه ايه والله انا التربية لا انا على فكرة انا احنا على فكرة مؤدبين قوي يعني ومتربيين ونعجبك. يا عم انا بقول لك انت متربي ومودك ولا لا

119
00:37:41.450 --> 00:38:12.250
التربية ده علم التربية دي علم زي كده ملكي علم والفيزيا علم. التربية علم بكرة هتلاقي حاجات تانية خالص. طب انت هتتعامل ازاي العلاقة الزوجية دي علم اتعلموا طب زمان طب ما انا تيتة زمان الله يرحمها بتقول لي والله العزيم يا ابني لقرأنا كتب ولا عملنا كزا ما هو برضه تيتة برضه زمان الله يرحمها بتقول لك

120
00:38:12.250 --> 00:38:29.850
ولا درسنا هندسة ولا رحنا كشفنا والله العظيم عمر ما سيدك الله يرحمه خدني على دكتور. شف كان كان بطني دي تقلق قولي يا حاجة معلقتين سمنة كده على الريق وهتفوقي. والله العزيم كنت باخد السمنة على الريق واطلع زي الفرس

121
00:38:30.600 --> 00:38:50.600
هتعملي زي جدتك دي ولا احنا بس ايه عاوزين ناخد نكمل في فكرة السمنة في التربية. لكن في اي حاجة تانية؟ لأ ده الزينة بقت علم دلوقتي. يعني انت تتعلمي التزين وتعلمي مش عارف ايه وتتعلمي كل حاجة. تيجي في الحاجات ديت نيجي نقول ايه؟ اه ده زمان كانوا بيعملوا؟ زمان ايه بس؟ كل

122
00:38:50.600 --> 00:39:07.900
في زمن وله طريقته في الاستقاء والتربية والكلام ده كله وبعدين اما الامر بيكون سهل يعني برضو زمان كانت الفترة مختلفة السياق الفتن والشبهات والشهوات كان مختلف الانحرافات في الوعي

123
00:39:07.950 --> 00:39:26.600
كانت مختلفة يعني هديكم مسال بسيط قوي وكلنا تقريبا شايفينه دلوقتي الجيل اللي فوق تلاتين سنة اتربى علي اتربى ان اليهود دول آآ ناس آآ مغتصبين آآ حقوق وان اليهود واليهود واليهود والكلام اللي انتم عارفينه

124
00:39:26.650 --> 00:39:48.350
انتم صحيتوا من النوم كنت بتسمع تلاقي فيه آآ مظاهرات وفيه سورات في البلاد العربية ليه؟ لان فيه ناس يهود دخلوا القدس لان نتنياهو ان رابين عمل كزا لان شارون عمل كزا لان هود باراك عمل كزا تدخل الجامعة تلاقي الجامعة نفسها عميد الكلية نفسه مشارك وفيه بوستر كبير في القدس وتلاقي

125
00:39:48.350 --> 00:40:06.400
كاشة وتلاقي واحدة دكتورة بشعرها بس لابسة الشال بتاع الاقصى ده وبتاع وهي بتدي المحاضرة فتلاقي انتفاضات الاقصى وبتاع ومحمد الدرة يعني حاجة ضخمة جدا صح؟ انت اتربيت على الكلام ده

126
00:40:06.500 --> 00:40:19.400
ويتحرق العالم في كل مدارس البلد اللي انت قاعد فيها ايا كان بلدك ساعتها كانت ايه فانت متشرد هذا المعنى حتى لو ما كنتش انسان يهمك الصلاة والكلام ده كله

127
00:40:19.450 --> 00:40:35.900
لعيبة الكورة يجيبوا اي تحقيق وبتاع كانوا يعملوا الكلام ده كله صح؟ الجيل بقى اللي عنده عشرين سنة وهو مستغرب جدا منك دلوقتي ايه يا عم موضوع القدس؟ انا مش عارف انا مش شايف برضه ايه يعني الا ابو تريكة بيعمله يعني لما قال جون

128
00:40:35.900 --> 00:40:49.650
جملة حلوة في فلسطين يعني انا حاسس ان الموضوع ده مأفور قوي ليه كده فانت قاعد مزهول مسلا موضوع القدس واللي بيحصل وبتاع والعمق ده انت هتحس ان هو موضوعنا ليه بقى

129
00:40:49.700 --> 00:41:06.500
وحصل انحراف رهيب جدا جدا جدا انت مسلا تلاقيهم مرة في حملة على الشعراوي فانت بالنسبة لك اه موضوع بتقاومه بشدة قوي. فتلاقي فيه جيل طالع يقول لك معلش يعني ايه المشكلة يعني؟ واحد ايه المشكلة ان يتكلم عليه؟ يعني ما هو ممكن يكون غلط وممكن يكون

130
00:41:06.500 --> 00:41:27.200
ممكن يكون ففي سياقات على ما بيكون جيل طالع حصل فيه تشويش آآ لا اه موضوع في حتة تانية خالص الانحرافات دي كلها بتخليك انك لأ انت محتاج تدرك ان كل القيم اللي انت استقيتها ببساطة

131
00:41:27.250 --> 00:41:45.450
اوعى تكون فاكر ان انت ان ولادك هياخدوها ببساطة لأ انك انت اتولدت في مجتمع وفي سياق مختلف تماما تماما انت اتولدت في مجتمع وانت في المدرسة لما مدرس الانجليزي ما بيجيش

132
00:41:45.700 --> 00:42:04.150
يدخل مدرس حصة الزراعة يحكي لك قصة ناقد صالح ومدرس الالعاب كان اما بيسمع منك لفظ معين كان بيحرمك من الحصة ده انت اتربيت على المعنى ده واتولدت في جيل كان فيلم الموضوع ده

133
00:42:04.450 --> 00:42:24.500
النهاردة انت مولود في مدرسة مختلفة تماما تماما واخدين بالكم فوضع آآ في حتة تانية خالص يبقى ازا احنا لازم نبقى مدركين ان الموضوع مختلف كان اه التربية يعني من

134
00:42:24.650 --> 00:42:44.200
من فترة موضوع الستر والتستر والحياء والعفة والكلام ده كان حاجة موجودة مغروسة في في النفس تدخل وانت في تالتة سانوي. يعني انا انا فاكر وانا في سانوي يعني على ما اذكر

135
00:42:44.500 --> 00:42:55.000
وارجو ان انا اكون صادق لا اعلم ان انا شفت فتاة في مدرستي في السانوية. انا كنت في مدرسة مختلطة آآ ولا اعلم ان في في مدرستي كان في بنت بشعرها

136
00:42:55.500 --> 00:43:13.250
لما النهاردة بقى لأ ده انت تيجي تعيش الموضوع الموضوع في حتة تانية خالص ازا اما نرجع ونشوف ما تجيش تقول لي بقى ايه ما انا هعمل الدنيا لأ. تبقى مدرك ان الموضوع محتاج تتعلم

137
00:43:13.900 --> 00:43:35.250
فانت النهاردة وحضرتك اما تيجي طب ما تيجي دلوقتي تبقى مقبل على مشروع ضخم هياخد تقريبا تلتين عمرك تلتين عمرك غير مؤهلة في لاقدس مهنة وهي مهنة الامومة ولزلك النهاردة بيطلع طرح انا مش عاوز اخلف

138
00:43:35.600 --> 00:43:52.500
اول فترة. طيب ليه؟ عشان نعرفه ونعرف بعض. مش عشان النقطة ديت وعاوز استمتع بحياتي فترة يا اختي انت عندك ستة وعشرين مدركة انت جاي متأخر قوي اصلا فالنهاردة اما تيجي تقولي كمان انا هنتظر

139
00:43:53.050 --> 00:44:14.700
عشان استمتع بحياتي فترة وايه بقى؟ وحالة اكتئاب ونفس وخلاء وبتاخد حبوب تهدئة ومش عارف ايه ليه لانك انت قدام جيل دلوقتي عاوزة تخلف مسلا على تسعة وعشرين وتبدأ هذا في مشكلة كبيرة جدا موضوع المهنة المقدسة

140
00:44:15.050 --> 00:44:32.400
حصل فيها هشاشة وحصل فيها ايه؟ تحول فانت محتاج النهاردة تقول ايتها الانثى لا تنسي هويتك عاوز ترجع تاني تتكلم عن الهوية الانسوية والهوية الزكورية فنرجع ونشوف ان في حصل

141
00:44:32.850 --> 00:44:47.500
يعني بعد رهيب جدا جدا عشان كده بنأكد على ان الاهل والجهل فعلا آآ كما قال العلماء بس طبعا بالمعنى اللي انا شرحته مش بمجرد ان ليه الفكرة الظاهرة ديت يعني

142
00:44:47.600 --> 00:45:05.700
فالاولويات مش اختوق الامام تم حصل اختلاف فيها هو حصل فيه طمس فيه حصل لعب في المنزومة كبيرة فنسأل الله السلامة تغرب وتواضع ده الشرط التاني التواضع ده الشرط التاني

143
00:45:06.000 --> 00:45:24.500
في حد بيقول نتكلم عن الهوية البشرية الاول وعن الهوية البشرية الانسوية والهوية البشرية الزكورية هذا ما اعنيه ففكرة التواضع يبقى قلنا التغرب ودي تواضع بمناسبة اللي انا تطرقت فيه في موضوع المدارس. اه سبحان الله

144
00:45:24.800 --> 00:45:41.750
اول امس في حد بعت لي مقطع كده المدرسة في بعض الاتفاقات معها وزيارتها كنت عاوز اكشف بعض الاشياء كتير في المدرسة تتعرف عليها فلقيت ان هم عاملين حفلة للاولاد واخدين الاولاد تقريبا في مكان يعني

145
00:45:41.850 --> 00:46:02.500
مش عاوز اقوله بس هو مكان عامل زي خضرة كده وبتاع فهنشغل الاولاد الموسيقى والاولاد كلهم بيرقصوا ولاد وبنات وتقريبا في اولاد وبنات ما بيعرفوش يرقصوا. فالمدرسات بترقص مش جايبين المدرسات بصورة معينة لكن عشان الاولاد يا ايه؟ والبنات يقلوا

146
00:46:03.050 --> 00:46:20.150
ولا ببنت شعرها فقلت سبحان الله باي وجه ستلقى الله وانت مسئول عن جيل كامل من اجيال المسلمين وانت بتعمل فيهم كده سم باي وجه حق وانت بتصوري وبعدين بترفعي يعني

147
00:46:20.250 --> 00:46:37.350
غير المهزلة الاخلاقية الله يكون يعني فين الله يعينهم على الحساب يوم القيامة اني اما اجي اتأمل كمية التراكم كرة التلج في السيئات لهم مش عارف احصرها يعني اقول يا ترى ده هيتحاسب على ميت ذنب؟ لا لا لا

148
00:46:37.400 --> 00:46:56.000
صعب ليه؟ لان في بنت دخلت فطرتها عادية خالص شوهتها فالبنت دي هتطلع وتكمل وتتجوز وتخلف يكون لها ايه؟ احفاد احفاد احفاد في التراك ده وانت تتحاسب يا نجم ايها المدرس على الكلام ده

149
00:46:56.400 --> 00:47:12.800
والمدرسة هتتفعل هتدفعي الفواتير فنسأل الله العفو والعافية ولا ادري الصراحة يعني باي وجه ستلقي الله ايتها الام يا اللي بتدخلي ولادك الاماكن دي هتقولي لربنا ايه والله العزيم اقسم بالله

150
00:47:13.150 --> 00:47:28.000
لا تتهاي لا يتحاسبوا حساب ان لم يوفقوا في توبة قبل الممات. نسأل الله السلامة ونعمل ايه؟ نعمل ايه؟ عادي. زي ما اي واحد عنده سرطان بيعمل ايه والله العزيم لو بنتك وابنك ابتلوا بالسرطان

151
00:47:28.100 --> 00:47:42.000
الذي لا علاج له واجتمع اهل الطب قالوا ما لوش علاج الا الكيماوي الى الابد. اقسم بالله هذا اهون بكثير من مسل هزه الاشياء. ليه؟ لان سرطان الجسد اخره موت

152
00:47:42.200 --> 00:48:04.250
لكن سرطان الروح انتم عارفين اخره ايه؟ اخره نار عافانا الله واياكم الشرط التاني هختم به ان شاء الله وهو التواضع. يبقى اول حاجة تغرب الشرط التاني التواضع التواضع لن يطلب

153
00:48:04.900 --> 00:48:27.750
لن يطلب آآ انسان العلم وهو مبتلى بغير التواضع اسأل الله ان يشفي جميع مرضى المسلمين يعني لم اقصر بمرض سرطان اي شيء يعني اكيد طبعا كلكم عارفين انا اقصد ان

154
00:48:28.050 --> 00:48:50.600
ان الانسان بيبقى عنده بعبع لمجرد يبتلى بهذا المرض ليه؟ لان آآ في بعض الانواع في بيسق فيها الشفاء آآ وان كان بتشفى معه الروح  وهذا كان مرادي ليس مرادي اي شيء اخر واسأل الله ان يعفو عني ويغفر لي اذا فهم من كلامي غير هذا

155
00:48:52.250 --> 00:49:13.900
التواضع اه من صفات الكرماء الله سبحانه وتعالى يقول وعباد الرحمن الذين يمشون على الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما فا الغصن يا جماعة كلما اه يعني استطعت انك يعني

156
00:49:14.200 --> 00:49:35.250
تميله وان يكون مرن معك بتلاقيه في الاخر خالص سهل تشده في اي مكان تجيبه غصن يمين تيجي وشمال يكبر معك فا لزلك العلماء كانوا يقولون ما ابيض وجه باكتساب كريمة حتى يسوده شحوب المطلب

157
00:49:35.900 --> 00:49:52.550
والنبي صلى الله عليه وسلم قال ان الله اوحى لي ان تواضعوا ان الله اوحى لي ان تواضعوا حتى لا يبغي احد على احد هل يا جماعة عدم التواضع بيحرمنا من العلم

158
00:49:54.200 --> 00:50:19.050
هل عدم التواضع ممكن يحرمنا من العلم هل الكبر يمنع هل الكبر ممكن يكون سبب ان انا احرم من التوفيق والخيرات والبركات اه يمنع فعلا سبحان الله الله سبحانه وتعالى جعل

159
00:50:19.200 --> 00:50:40.500
ان الكبر سبب ان المرء ممكن فعلا ما يحصلش علم قال الله في سورة الاعراف ساصرف عن اياتي الذين يتكبرون في الارض بغير الحق ويروا كل اية لا يؤمن بها. وان يروا سبيل الرشد لا يتخذه سبيلا

160
00:50:40.600 --> 00:50:56.950
وان يروا سبيل الغي يتخذوه سبيلا شوفتوا بقى ان الكبر ممكن يمنع؟ اه ممكن يمنع. وانت مش واخد بالك وانت مش واخد بالك طب الكبر بيكون في الطالب اكتر ولا في

161
00:50:57.000 --> 00:51:21.200
معلم اكتر الكبر يكون في الطالب اكتر ولا في المعلم اكتر كان مفترض الا يكون في المعلم لكن للاسف هو منتشر في اللي بالمعلمين اكثر فنسأل الله السلامة. طالب العلم لا يمكن ان يكون متكبرا ابدا

162
00:51:21.550 --> 00:51:39.050
لان المتكبر لا يمكن ان ان يستفيد من احد ليه؟ لانه يرى نفسه خيرا من غيره فلا يمكنه ان يأخذ ما عند غيره هياخد ليه وفي قاعدة يا جماعة الاستاز المعلم الشيخ

163
00:51:39.600 --> 00:52:03.400
لا يمكن ان يقدم ما جمعه بالتعب والنصب لمن لا يحترمه ولزلك موسى قال للخضر عليه السلام هل اتبعك على ان تعلم مما علمت رشدا؟ هل اتبعك صيغة الاستفهام؟ ما قالوش ساتبعك

164
00:52:03.500 --> 00:52:24.150
بصيغة القرار فا فموسى عليه السلام يتواضع على ان على ان تعلمني سبحان الله فجعل نفسه طالبا انا جاي اتعلم مما علمت بعض ما علمت. انا مش جاي اخد كل حاجة

165
00:52:24.500 --> 00:52:40.500
ما لوش كل ما عندك. فكان في غاية التواضع وجبريل عليه السلام لما اتى النبي صلى الله عليه وسلم اسند ركبتيه الى ركبتيه ووضع كفيه على فخذيه وقال يا محمد اخبرني عن الاسلام

166
00:52:41.050 --> 00:52:56.950
فبدأ بسؤال المؤد انسان مؤدب يسأل عن اولويات الدين وهو مؤدب فسبحان الله! ازا من شروط العلم ان يتواضع الانسان لمن يأخذ عنه والتواضع ده يقتضي منه قبول الحق دائما

167
00:52:57.450 --> 00:53:18.050
ان الكبر يا جماعة ينافي كمان الفطرة لان الانسان في الاصل ولد على الفطرة والفطرة بتفسد بالحاجات المفسدة ومفسدات الفطرة كتير من اصلها واساسها التكبر والعناد والعياز بالله ابو سلمة

168
00:53:19.200 --> 00:53:42.400
ده ابن صحابي واذن ابو موسى ده يا جماعة فقد علما كثيرا لممراته لابن عباس. لا اقول متكبر لكن لكثرة مماراته وجدله لابن عباس حتى هو قال عن نفسه قال لو رفقت بابن عباس لاستخرجت منه علما كثيرا

169
00:53:43.300 --> 00:54:03.100
قل انا لو رفقت بابن عباس ياه كنت هستخرج منه علم كثير وانتم عارفين ابن عباس ده مين ابن عباس ده يا جماعة حضر هذه الامة. يعني مش واحد مش معه. لأ. وكان اذا دخل ابو سلمة المجلس سكت ابن عباس

170
00:54:03.750 --> 00:54:21.650
لكثرة ممارة ابي سلمة لابن عباس جادلوا كتير وكان يسكت دي كانه يرحم نفسه ويرحم ابا سلمة عشان كده لما مات قال لو رفقته بابن عباس لاستخرجت منه علما كثيرا

171
00:54:22.200 --> 00:54:47.700
طول ما انت مش رفيق بشيخك ولا تتواضع لمن يعلمك. التواضع الذي يكون فيه الاحترام للتقديس ويكون فيه انك يعني تجله ولا تلغي نفسك يعني تكون بيني وبينه. المهم ابو سلمة ده قال لو رافقت بابن عباس لاستخرجت منه علما كسيرا

172
00:54:48.450 --> 00:55:05.300
ولزلك الزهري الامام الكبير يعني بيقول كلمة جميلة قوي يقول كان كثيرا ما يخالف ابن عباس كانت دايما ايه ينكشه يعني ويخالفه يقول الزهري بعلب فحرم لذلك منه علما كثيرا

173
00:55:06.200 --> 00:55:31.150
ولاد حرم ياه اتحرم جامد قوي منه وزلك من اراد ان يستخرج علم احد فيستخرجه بالرفق عارفين في آآ كائن حي كده اما بيحس بالتوتر بيدخل ويستخبى وان بيحس بالامان بيطلع. ايه هو بقى

174
00:55:33.950 --> 00:56:00.900
ها السلحفاة ايوة تعامل كده مع العالم ومن يعلمك اذا انت ضد الاضاءة الكويسة والهدوء وفي ادب وفي رقي يخرج ويعطيك كل شيء فاذا توترت خلاص احتجب عنك ممكن يحتجب عنك

175
00:56:00.950 --> 00:56:15.450
مم يعني باطنا وان كان ظاهرا غير محتاج زكي ابن عباس كان بيعمل كده مع عمر رضي الله عنه يقول اريد ان اسألك عن حديث منذ سنة فتمنعني هيبتك ان اسألك

176
00:56:16.000 --> 00:56:36.000
احترامي ليك وهيبتك مخليني كده متردد مش عارف اسألك فانتزر ابن عباس موقف وفرصة وراح بدأ يسأله عمر ما كنش عنده تليجرام وما كنش عنده واتس بيستلموك ويعملوا لك منشن كل خمس دقايق

177
00:56:36.400 --> 00:56:49.800
انت ما بتردش ليه انت ما شفتش الرسالة طب يعني طب انت لو مش هترد ما كنت تقول انت مش هترد من الاول وبعدين بقى في ناس عندها الفنيات بقى. هو يقول لك السلام عليكم ورحمة الله

178
00:56:50.650 --> 00:57:05.050
فانت يعني طب يا ابني قل سوالك الله يهديك لا لا لا انا مستني بس اتقل شوية طيب يعني تحس بقى ان هو مسلا عاوز يسألك سؤال سري ولازم يمسحه بعد ما يبعته

179
00:57:05.500 --> 00:57:25.200
تقول له وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته محمد معي يا عم انا محمد طيب اه ممكن اسألك سؤال انت ما تردش. رح باعت لك تاني ممكن اسألك سؤال وبعدين تاني ممكن اسألك سؤال يا حبيب قلبي الله يكرمك انا وقتي

180
00:57:26.200 --> 00:57:45.000
آآ مش فاضي انا. ابعت كل حاجة مرة واحدة. السلام عليكم ورحمة الله. وكيف حالك؟ وممكن اسألك سؤال. وبعدين رح سأل السؤال وبعد ما تسأل السؤال خلاص قلوبك لكن في بعض الناس لازم ياخد منك وقت كتير

181
00:57:45.750 --> 00:58:07.300
فسبحان الله طبعا الواحد لابد انه يرفق للناس لان الكثير منهم لا يعلم ولا يعرف  في بعض الناس كالاعراب على مواقع التواصل وما اكثرهم فلو دخل ومسك بتلابيبك وقال اعطني من مال الله لا من مالك يا محمد

182
00:58:07.800 --> 00:58:23.600
فما فيش مشكلة ترفق به لكن مهم قوي اللي عارف ما يعملش الحاجات دي واللي اتعلم ما يعملش الحاجات دي وانطلاقا من النقطة ديت في حاجات كتير الواحد ما بيعلقش عليها ليست لانها صحيحة

183
00:58:24.450 --> 00:58:45.350
لكن انت ما تعرفش اللي كتبها واحد من الاعراب ولا واحد من ايه الاصحاب فبتقول بالراحة وهو ان شاء الله مع الوقت هيعرف ومع التلميح هيعرف زي كسرة مسلا الاهات والابتسامات ومش عارف ايه في جروب قصدي في الزوم ويكون زاهرة انا اللي عاملها وحدها

184
00:58:45.350 --> 00:59:04.750
والوحدة ديت واحدة نزامها هي فاهمة ايه السياق اللي بتحتاج انك تنصح وتتكلم بهدوء والحمد لله مع الوقت الحاجات دي كلها الناس بتتعلمها وبتعرف الصح فيها وكما هي القاعدة الزهبية في الدعوة

185
00:59:05.150 --> 00:59:25.200
الف ثم عرف ثم عنف خلي الناس تألف الخير وتألف في الشريعة وتألف الاسلام وتألف تعليم النبي صلى الله عليه وسلم ثم بعد ما تألف عرفهم وبعد ما تعرفهم تبدأ في مرحلة التعنيف

186
00:59:25.450 --> 00:59:50.450
لو حد تجاوز وغالبا غالبا مريد الخير في مسل هزه المنصات لا يتجاوز مرحلة او لا يصل لمرحلة التعريف ان ما فيش حد عيان هيجي عشان يحضر لقاء ويقعد بالساعة ويسمع عن النبي صلى الله عليه وسلم ولا يسمع قرآن ولا يسمع عقيدة ولا يسمع سؤال وجواب

187
00:59:50.750 --> 01:00:09.550
وهو جاي عشان يهزر لا اكيد هو اقتطع من وقته عشان الخير فاكيد مجرد ما يحب طريق الاستقامة ويحب الرسالة ويحب القرآن ويحب السنة ويحب السيرة سم يعرف الحدود وايه الصح وايه الغلط

188
01:00:10.200 --> 01:00:30.300
يعني اعتقد نادر انه يرتكب المخالفة الا غفلة آآ ولن يكون قاصدا الا يعني نزر يسير ولا اراه ان شاء الله منتشر وسط البيئة الصالحة فلزلك لو انطلقنا من النقطة ديت ان في ناس كتير مش عارفة

189
01:00:30.500 --> 01:00:53.850
ونعرفها ونزكرها وفي ناس عارفة بس بتنسى بتحتاج وذكر فان الذكرى تنفع المؤمنين. طبعا اتكلم في الاشياء اللي فيها قدر من  يعني ما بين الكراهة وما بين آآ المباح وما بين ان المآلات بتاعتها قد تكون خلاف الاولى. لا اتكلم في الحاجات الحرام المحض. لان الحرام

190
01:00:53.850 --> 01:01:04.050
تنكره ان اه ظهر مباشرة يعني. اسأل الله ان يحفظكم ويبارك فيكم ويتقبل منا ومنكم صالح الاعمال. وجزاكم الله خيرا