﻿1
00:00:00.400 --> 00:00:53.750
اه قد ارسل ربي للخلق نورا يهدي روحا انت سري. تحيي امواتا تجعلهم كنجوم تمشي في البشر كنجوم تمشي في البشر ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستغفره. نعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا انه من يهده الله تعالى فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. فاشهد

2
00:00:53.750 --> 00:01:12.350
اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله ثم اما بعد. ان شاء الله عايزين ننهي سورة التكاثر اه احنا كنا توقفنا عند الجزء بتاع المعلومات المتعلقة بالصورة. طيب احنا قلنا فيه عشر معلومات عايزين نعرفهم عن سورة التكاثر. او غيرها من

3
00:01:12.350 --> 00:01:32.350
المعلومة الاولى الاسماء التوفيقية بتاعة الصورة. او الاسم التوقيفي تكاثر. طبعا ما جاش في حديث آآ صحيح انها سميت آآ سورة الهاكم التكاثر. لكن جاء على لسان بعض الصحابة زي ابن عباس

4
00:01:32.350 --> 00:01:49.750
آآ انه قال نزلت بمكة سورة الهاكم التكاثر. بس يعني كان يعني حتى الان على ما يبدو ابن عباس رضوان الله كان بيسمي السور باوائلها. البخاري برضو ترجم لها في صحيحه

5
00:01:49.850 --> 00:02:11.500
بقوله سورة الهاكم التكاثر. الطبقة دي سماها في تفسير سورة الهكم التكاثر. آآ يقال يقال  ان الصحابة كانوا يسمونها سورة المقبرة. طبعا الحياء يعني يعني سر التسمية ده واضح جدا. يعني احنا حتى الان لو توقفنا

6
00:02:11.500 --> 00:02:31.500
مثلا مع الاسماء توقيفي بتاعه هو اسم التكاثر. فقلنا اصلا ان الايه؟ ان السورة بتتمحور حول ايه؟ حول هذا الاسم اصلا. يعني هي الفكرة كلها هي بتتمحور حول فكرة التكاثر. فالاسم الحقيقة معبر جدا جدا عن مضمون الصورة. ما حدش يجي يقول لي سورة التكاثر بتتكلم عن الموت

7
00:02:31.500 --> 00:02:48.900
هتشوي لي صورة التكاثر وتتكلم عن النعيم. سورة التكاثر بتتكلم عن التكاثر. ما ينفعش تكون بتتكلم عن حاجة غير كده اصلا فهذه هي القضية التي تناقشها سورة التكاثر. ده موضوعها وواضح جدا من تسميتها. الصحابة لما سموها سورة المقبرة

8
00:02:48.950 --> 00:03:10.700
لان انا قلت لكم اصلا لو تزكرون في سر ان آآ ربنا قال آآ حتى زرتم المقابر يعني ربنا استخدم التعبير ده في الاشارة للموت يعني ما ربنا ما قلش قالها لكم والتكاثر حتى جاءكم الموت الهاكم التكاثر حتى وفاتكم المنية الهتكم الهكم التكاثر حتى خرجت ارواحكم. ربنا اختار هذا هذا

9
00:03:10.700 --> 00:03:30.700
او هذه الجملة حتى زرتم المقابر. قلنا لان الانسان هو كل التكاثر هدفه فيه ان هو ايه ان هو يتكاثر لاجل تحسين وضعه في ايه؟ في مسكن الدنيا. قلنا قضية المسكن. فاذا ادرك العبد

10
00:03:30.700 --> 00:03:50.700
ان المقبرة مسكنه اكثر من من الدنيا. وان مدة مقامه في المقبرة اكثر من مدة مقامه في الدنيا. اذا ادرك العبد ذلك فانه ولا شك ولا شك سيعمل للمقبرة اكثر مما يعمل الدنيا. يعني هو في الدنيا بيعمل للمكان لان اصلا هو ده قلنا ده واقع انساني

11
00:03:50.700 --> 00:04:10.700
في الدنيا. وقع الانسان في الدنيا ان هو ما بيعملش للمكان الايجار. بيعمل للملك. يعني هو كده كده هتلاقوه لناس في الدنيا لو حتى واحد عنده شقة ايجار عشر سنين بردو مش مش بيعمل فيها كتير بيقول كده كده اجسام دي مش ايه دي مش بتاعتي دي ايجار. انما مسلا لو عنده

12
00:04:10.700 --> 00:04:30.700
وبالتمليك تلاقيه مهتم جدا بالبيت التمليك على حساب البيت الايه؟ الايجار. لو هو مسافر مسلا ويسكن مكان ما وهذا المكان لن يكون له به قرار. ممكن يكون اصلا المدة هيقعدها في المكان ده خمستاشر سنة مسافر مسلا السعودية يشتغل خمستاشر سنة. وهو مسلا وليكن عنده مسلا خمسة وعشرين سنة. فهو متصور ان ما تبقى من عمره لعشرين

13
00:04:30.700 --> 00:04:40.700
السنة المتبقية هيقضيها في مسلا في مصر فبيعتبر ان رغم ان الخمستاشر سنة ده رقم مش قليل بس برضه ما بيعتبرش دي دار قرار او ما بيعتبرش ده مكان قرار

14
00:04:40.700 --> 00:05:00.700
لما العبد يدرك اصلا اين قراره؟ يعني اين قراره؟ اين مسكنه؟ هينشغل ولا شك زي ما قلنا اصلا هم الصحابة كانوا مدركين لهذا البعد جدا مدرك لبعد ان انت النهاردة احنا مشغولين لو واحد ما عندوش كهربا يخرب الدنيا عشان يدخل كهربا. طب برضو ما هو القبر اللي هو هيكون فيه ده هيكون

15
00:05:00.700 --> 00:05:20.850
ظلمة كيف ينيره لو هو عنده مكان ضيق بيحرص جدا ان هو يوسعه. طب ما القبر اللي انت هتكوني فيه هيبقى ضيق. كيف توسعيه وهكذا يعني. وطبعا واضح جدا ان الصحابة يعني ان صح تسميتهم لها بالمقبرة او صورة المقبرة. آآ طبعا لان

16
00:05:20.850 --> 00:05:40.850
وقلنا هذه نقطة محورية او استراتيجية محورية في علاج مشكلة الايه؟ التكاثر. احنا قلنا سورة التكاثر فيها اربع استراتيجيات لعلاج هذه المشكلة فمنهم دي اول اصلا الاستراتيجيات لعلها تكون ابرزها واقواها اصلا. طيب دي المعلومة الاولى. المعلومة التانية الكلمة المحورية ايه؟ التهاكم ولا التكاثر

17
00:05:40.850 --> 00:06:00.150
هي المشكلة كلها في كده. لأ ما اقصدش يعني الكلام بيتمحور حواليها. التكاثر ده عمل ايه؟ الهاكم الالهاء ده ليه جه منين وجاي مش يعني كله بيتمحور حولين الالحاء. لا شك طبعا تكاثر الكلمة المحورية بس هي كده كده خلاص بقت اسم السورة

18
00:06:00.200 --> 00:06:20.200
بعد كده هو هو يعني برضه في حاجة اسمها الاستعمال القرآني. آآ الاستعمال القرآني ان القرآن يكون استعمل لحزة في في اطار معين ففي الغالب مش هنستخدمها يعني مسلا القرآن استعمل اه مسلا كلمة التكاثر دي

19
00:06:20.200 --> 00:06:39.550
مزمومة. يعني مثلا في ناس رأيهم ايه؟ ان القرآن ما استعملش كلمة التغيير الا مذموم  لان اصل الغير في لغة العرب الايه؟ الاشياء السيئة غير الدهر يعني ايه؟ يعني الصروف السيئة

20
00:06:39.550 --> 00:06:52.950
فاصل الغير في لغة العرب كده. تمام ففي ناس رأيها ان القرآن ما استخدمش كلمة التغيير الا في الايه؟ الا في الوضع السيء. اللي هو من الحسن للسيء يعني. عشان كده بيشوفوا مسلا

21
00:06:52.950 --> 00:07:12.950
الايتين بتاعة ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا بانفسهم. بيشوفوا دي اصلا عكس استخدامنا احنا لها. بيشوفوها ايه؟ ان الله لا يغير ما بقوم من حال حسن حتى يغيروا ما بانفسهم. ماشي؟ يعني ما بيتغيروش الحالة الكويسة اللي عليهم. مش بتروح الا لما ايه؟ هم يبقى نفوسهم مش كويسة

22
00:07:12.950 --> 00:07:32.950
دي ممكن تبقى صادمة لايه لتصورنا احنا. ممكن لعل مسلا اقل منها صدمة شوية الاية التانية بتاعة ذلك بان الله لم يكن غير النعمة انعم على قوم حتى يغيروا ما بايه؟ بانفسهم يعني تمشي. اكتر. من الاولى. انما الاولى دايما احنا بنستخدمها حتى في خطاباتنا الدعوية في ايه؟ لو عايز

23
00:07:32.950 --> 00:07:52.950
ننتقل من الحالة السائلة اللي احنا فيها. نغير نفسنا فربنا يغير لنا الحال. لأ ده هو بيقول عكس كده. وهو بيقول ان الله لا يغير بقوم حتى بانفسنا. ربنا ما بيغيرش ما بقوم من حال حسن الى حال سيء الا لما يغير الايه؟ عقوبة يعني. خلاص؟ عقوبة. وبيستدلوا بالسياق الاية. وهو

24
00:07:52.950 --> 00:08:12.950
كلام قوي. له معاقبات بين يديه وما خلفه يحفظونه من امر الله. ان الله لا يغير بقوم حتى يغيروا بانفسهم. اهو كده. يعني هو ما غيرش عليه رغم من التاني برضو يمشي بس اقصد هو في ناس بتشوفه كده. فبناء عليه بيقول ان القرآن استعمل التغيير ده في كزا. وطبعا افضل مدرسة في العالم في

25
00:08:12.950 --> 00:08:32.950
الباب ده المدرسة المقاصدية. بتوع المغاربة. يعني مثلا من المفسرين مسلا الطاهر بن عاشور في التحرير والتنوير مميز جدا في هذا الباب ما يسمى بالاستعمال القرآني لدرجة حتى ان عنده حاجة اسمها مبتكرات القرآن. يقول مسلا القرآن ده استخدم

26
00:08:32.950 --> 00:08:52.950
ما المبتكر؟ يعني ما العرب ما كانوش بيستعملوا كده. في المدرسة المقاصدية في التفسير دي اصلا اروع المدارس في هذا الباب الاستعمال القرآني المعاصيين طبعا دكتور البوشيخي والمدرسة كلها بتاعته. مدرسة مهتمة جدا بالباب ده. يمكن انا شفت الدكتور البوشيخي مشرف على حوالي

27
00:08:52.950 --> 00:09:11.900
خمسين رسالة ماجستير ودكتوراة كلها حوالين استعمالات القرآن. يعني مسلا الرحمة في القرآن. الحكمة في القرآن كده في يعني هو مسلا حوالي خمسين رسالة ماجستير ودكتوراه. يعني هو بيعمله بينجزوا مشروع اسمه المعجم المصطلحي للقرآن الكريم او معجبا مفهوم

28
00:09:11.900 --> 00:09:21.900
انجزوا مشروع ده مشروع كبير يعني مشاريعهم الكبيرة اللي هم بيحاولوا ينجزوها يعني. اللي هو ان ان المصطلح ده او الكلمة دي استخدمت في القرآن ايه؟ ازاي؟ ماشية في القرآن على انهي استخدام يعني

29
00:09:21.900 --> 00:09:41.900
زي مثلا كلمة المطر ايوة هي ممكن يكون استعمالها في القرآن دايما جه في الايه؟ في في العذاب. لكن مش يعني ما حدش يجي يقول ان المطر مش ايه يعني كلمة سيئة ما تقولوش مطر. النبي قال في السنة قال مطرنا بفضل

30
00:09:41.900 --> 00:10:01.900
الله وايه؟ ورحمته. يقول لك لأ قولوا غيث. لا مين قال كده؟ عادي. بس هو القرآن ممكن يكون غالب استعماله كده. زي برضو التغيير برضو ما حدش يجي يقول برة ايه ما تستخدمش كلمة التغيير في الانتقال من الحالة السائلة لحالة حسنة. لان ده عادي منعقد في اللغة. وان كان القرآن استعماله كده بس بس ده

31
00:10:01.900 --> 00:10:21.900
بيفيد في فهم القرآن ككل انك كل ما تشوف كلمة كزا تبقى كزا وكل ما تشوف كلمة كزا في السياق الفلاني. يعني دي مسألة دقيقة يا شيخ. الهاكم التكاثر كده قل لي الكلمة المحورية. المقدمة بتاعة الصورة. وحتى زرتم المقابر. نعم. خاتمة

32
00:10:21.900 --> 00:10:51.900
ثم لدستور النوم الى النعيم. اه. سورة التكافل على وجزاتها بس صورة يعني اه تحس انها انعكاس لصور كبيرة كتير جدا يعني يمكن اغلب الحاجات موجودة فيها بوضوح. طيب المشكلة اللي بتعالجها الصورة ايوة كده لو تعلمون علم اليقين

33
00:10:51.900 --> 00:11:11.900
المشكلة اللي بتعالجها وهي دي كلا لو تعلمون علم اليقين هو لو كان ده بقى ما هو ده قلنا اصلا هو ده اللي وصل للمشكلة دي من الاساس ده تنبيه عليها في سورة ايه؟ وبعدين قلت لازم تنتبهوا لما القرآن يذكر حاجة في شكل مشكلة. ما تعدلوش عنها

34
00:11:11.900 --> 00:11:31.900
يعني لما القرآن يذكرها في شكل مشكلة انت تقعد تفكر يعني لما تبص على الصورة الهاكم التكاثر حتى زرتم المقال الهاكم التكاثر بنسميها الايه رصد الظاهرة. الظاهرة كده الهاكم التكاثر حتى زرتم المقابر. كلا سوف تعلمون ثم كلا سوف كلا لو تعلمون علم اليقين. ما داهو يعني

35
00:11:31.900 --> 00:11:51.900
كده لو انتم كنتم تعلموا علم اليقين لكنتم ترون يعني فلما السياق القرآني او او الاسلوب القرآني يبقى ماشي في عرضها في شكل مشكلة ما نروحش نعدل عنه الى ايه؟ الى غيره. طيب. زي مسلا قلنا لما تزكروا مسلا

36
00:11:51.900 --> 00:12:11.900
في صدارة قاف قاف القرآن المجيد. ماشي؟ بل عجبوا ان جاءهم منذر منهم فقال الكافرون ايه؟ هذا شيء عجيب. اي اذا متنا وكنا ترابا ذلك رجل بعيد قد علمنا ما تنقص الارض منه وعندنا كتاب حفيظ بل كذبوا بالحق لما جاءوا فهم في امر ايه؟ ما رئس فممكن اللي هيسمعها من اول

37
00:12:11.900 --> 00:12:29.050
ايه؟ فالعجب ان جاءه منذر منه هي دي المشكلة غلط. ده دي الظاهرة دي الظاهرة اللي هي رصد الظاهرة. زي واحد يقول يا جماعة احنا انتشر عندنا الرشوة. ومش عارف الرشوة والرشوة. طب ايه سببها؟ دي الزاهرة

38
00:12:29.050 --> 00:12:49.050
هل دي المشكلة دي الزاهرة؟ ايه اللي بقى ورا الرشوة؟ مسلا سوء الاحوال الاقتصادية وان الناس زروفها وان الناس ايمانها ضعف والناس ما بقتش يعني ضعف ايه منهم بالله رزاقا. طيب بعد الخاتمة. مشكلة بقى الاية المحورية. الاية المحورية ما فيهاش يعني

39
00:12:49.050 --> 00:13:18.200
فصورة اساسية الاشارة للحل اصلا. وفي رأي انها حتى زرتم المقابر في رأيي انها حتى زرتم المقابر ازا التعبير تعبير القرآن ما استخدموش كتير هو تعبير فعلا لو صح ومبتكرات القرآن. وآآ تعبير آآ مهم جدا وحضوره في القلب هو الانطلاقة المحورية. وزي ما قلنا اصلا

40
00:13:18.200 --> 00:13:32.800
احنا ده يكون جامع لكل ما وراءه القبر ده اصلا ايه صورة مصغرة من كل حاجة. يعني صورة مصغرة من الاخرة. عشان كده بيقول القبر اول منازل الايه؟ الاخرة. ان سورة مصغرة

41
00:13:32.800 --> 00:13:53.250
مما وراءه فهو خلاص لو لو بس هو الانسان لو حط بين لو وضع بين عينيه المقابر خلاص الكلام. بس. مقبرة انت سر غفلتك ان انت ناسية المقبرة شكارة بقى بناخدها يمكن اقول لو لو فارق ذكر الموت قلبي ساعة لفسد علي قلبك

42
00:13:53.350 --> 00:14:12.050
انت ما فسد عليك قلبك از فسد وما تكاثرتي اذ تكاثرت وما غفلت اذ غفلت الا لان انت نسيت مسكنك نسيت المكان اللي انت رايحاه اصلا. والا لو ده حاضر بين عينيك خلاص خلص الكلام. عشان كده النبي صلى الله عليه وسلم اعتبر ان من الحلول المهمة جدا اكفي

43
00:14:12.050 --> 00:14:36.500
اكثروا من ذكري هادم اللذات. فانه ما كان في ضيق الا وسع ولا ما كان وما كان في وسع الا ضيقه. تمام طيب بعد كده النزول خلاص؟ واللي هي مكية بلا خلاف مكية عند الجمهور ابن عطية

44
00:14:36.500 --> 00:14:56.500
بيقول هي مكية لا اعلم فيها خلافا. قال انها السورة رقم ستاشر في ترتيب النزول. يقال انها نزلت بعد سورة الكوثر وقبل سورة كل ماعون بناء على انها مكية. طيب فيها حاجة

45
00:14:56.500 --> 00:15:16.500
كده من الحاجات اللي هم كانوا بيقولوا بها يعني فيها فيها كلمة كده بتتكرر في القرآن المكي بس هاي كله يقال ان كلمة تكلم ما تكلم في القرآن المكي هي دي بقى يعني اللي هي بقى ايه حتة عادات القرآن يعني بيسموها عادات

46
00:15:16.500 --> 00:15:44.150
كلنا احيانا يعني. طيب دي المرحلة مرحلة النزول انها مكية طيب توقيت النزول بالزبط في المرحلة الكلام بانها رقم ستاشر يبقى كده بدري قوي وفي ملاحظة بس تلاحظوا ان الرأي اللي احنا تبنيناه في آآ في الترتيب التعليمي

47
00:15:44.150 --> 00:16:07.750
هنلتقي فيه مع الناس اللي بيقولوا بالترتيب النزول. يعني الى حد كبير جدا جدا وعشان كده الواحد الحمد لله مطمئن نفسا جدا مسألة الترتيب التعليمي لها. لان هتبقى يا جماعة انا فيها من كل المميزات. يعني كل المميزات الترتيب ده معناها بفضل الله عز وجل

48
00:16:07.750 --> 00:16:25.450
فتلاحزوا ان احنا كده تقريبا بنلتقي مع مين مع الناس اللي بيقولوا بترتيب الايه؟ النزول. يعني احنا لاغلب السور اغلب قصار المفصل نازل بدري تقريبا هنلتقي معهم كده. مزارير اورد في تفسيره آآ

49
00:16:25.500 --> 00:16:38.300
ان جرير اورد في تفسيره بيقول ان علي قال كنا نشك في عذاب القبر حتى نزلت الهاكم التكاثر حتى زرتم المقابر كلا سوف تعلمون ثم كلا سوف تعلم. يعني ايه كنا نشك

50
00:16:38.500 --> 00:17:01.800
يعني شاكين يعني الكلام ده فعلا حصل ولا لأ صح؟ غلط يبقوا كفار صح؟ الشكل ده كفر. ان الشك هو استواء الطرفين. اللي هو مش بني حاتم مش واخد قرار. انت شاكة في حاجة يعني ايه

51
00:17:01.800 --> 00:17:31.800
بالزبط هو هو يعني ايه هو لا يقصده الشك بمعناه الاستراحة. اه اللي هو يعني شبهة اه شبهة شبهة. ما احنا قلنا اليقين تطرأ عليه الشبهات. وينقضه الشك احنا مش قلنا كده اليقين اليقين اللي احنا عايزينه مكاننا يقين مش المرة اللي فاتت باين. قلنا يكون بلا ايه بلا شين شين بلا ايه

52
00:17:31.800 --> 00:17:51.800
بلا شك وبلا ايه؟ شبهة خلاص؟ لان الشك ينقضه والشبهة تنقصه. خلاص اللي يقصده سيدنا علي هنا ايه؟ كنا ايه؟ نشك يعني كنا ايه؟ اشتبه عليهم. يعني في حاجات كده فيها يعني امر مشتبه

53
00:17:51.800 --> 00:18:01.800
فاللي عنده مشتبه عليه حاجة لأ بص انا مصدق ان في عزاب قبر بس الحتة دي مش فاهمها بس وضحها لي ماشي هتقول لك انا متأكدة ان في قضاء وقدر

54
00:18:01.800 --> 00:18:11.800
الرقابية خلصانة مش ممكن ما يكونش في قضاء وقدر ان ما فيش قضاء وقدر اصلا يبقى الحياة مسرحية هزلية وربنا يعني ايه متنزه عن العبث. بس انا بقى يعني مش واضحة لي الحتة

55
00:18:11.800 --> 00:18:38.400
بس فهمني للحتة دي. خلاص؟ فدي بقى اسمها ايه؟ شبهة. آآ النبي حاتم اورد في تفسيره تفسير ابن ابي حاتم اسمه ايه   ده بقى اسمه تفسير ابي حاجة. خلاص؟ تفسير. اسمه تفسير ابن ابي حاتم. خلاص؟ آآ ده من التفاسير اللي بتعتني بنقل

56
00:18:38.400 --> 00:18:58.400
اثر هو مش يعني ما هو بس يجيب الاية لو عنده فيها اثر يقوله. لان ابن ابي حاتم اصلا مين بقى ابن ابي حاتم ده هو ابن ابي حاتم. ماشي؟ مين بقى ابو حاتم؟ ابو حاتم الراز

57
00:18:58.400 --> 00:19:18.400
فشيء محدد كبير جدا وابنه ده محدث كبير جدا. فهم اصلا ايه؟ محدثين. فده بيقول عليهم المحدث المفسرين خلاص؟ الطبري طبعا على رأسهم يعني. الطبري كان محدث. المهم اورد عن آآ ابن بريدة قال نزلت في قبيلتين للانصار

58
00:19:18.400 --> 00:19:38.400
في بني حارثة وبني الحارث تفاخروا وتكاثروا فقالت احداهما فيكم مثل فلان او مثل فلان وفلان. وقال الاخرون مثل ذلك تفاخروا بالاحياء ثم وقالوا انطلقوا الى القبور فجعلت احدى الطائفتين تقول فيكم مثل فلان وفلان يشيرون الى القبر. وتقول الاخرى مثل ذلك فانزل الله الهاكم الايه

59
00:19:38.400 --> 00:19:58.400
التكاثر حتى زرتم المقابر. هو بيذكره يعني ده جاء في لبوب النقول للسيوطي. آآ لكن هذا السبب بالحياة مش آآ لا يصح يعني يعني ما فيش ما يشير الى صحته. طبعا من الناس اللي كتبت في اسباب النزول الصحيحة اشهر من كتب كان كتب من المعاصرين يعني

60
00:19:58.400 --> 00:20:18.400
كان الشيخ آآ المقبل الودعي له كتاب اسمه الصحيح المسند من اسباب النزول. الصحيح المسند من اسباب النزول. المهم يعني فطبعا يعني لا شك ان الصورة ايه يعني ابعد من ذلك بكثير يعني. يعني هي بتشير الى حد كبير مش مش على هذا

61
00:20:18.400 --> 00:20:38.400
تكاثر يعني خلاص وخصوصا الاحاديث الاخرى واستخدام النبي لفظة التكاثر نفسها الموضوع حتى ابن عباس لما لما في تفسيره البخاري اورد في صحيحه لما قال الهاكم التكاثر قال بالاموال والاولاد. وبالاموال والبنين. تمام؟ فدي بصورة

62
00:20:38.400 --> 00:20:58.400
وقال مقاتل الكلبي نزلت في حيين من قريش بني عبد مناف وبني سهل كان بينهما لحى لحى يعني ايه تلاح يعني اه تلاحي خلافه. فتعاند السادة والاشراف ايهم اكثر فقال بنو عبد مناف نحن

63
00:20:58.400 --> 00:21:18.400
واكثر سيدا وعزا وعزيزا واعظم نفرا وقال ابن سهم مثل ذلك فكثرهم بنو عبد مناف ثم قالوا نعد موتانا حتى زاروا القبور فعدوا موتاهم فكثرهم بنو سهل لانهم كانوا اكثر عددا في الجاهلية. وقال قتادة نزلت في اليهود قالوا نحن اكثر من بني فلان وبنو فلان

64
00:21:18.400 --> 00:21:38.400
اكثر من بني فلان الهاهم ذلك حتى ماتوا ضلالا. لكن لا شك طبعا دفع سبب النزول الواحد لكن لا شك زي ما قلنا ان ايه؟ ان التكاثر مش مش بدون بس يعني. فانه قلنا حتى زرتم المقابر مش يعني تعبير آآ مجازي اكثر منه حقيقي يعني

65
00:21:39.050 --> 00:21:59.050
قلنا قبل كده بردو ان يعني كثير من من المفسرين القدامى لما يقول نزلت فيه يعني ايه ايوة تنطبق على ايه؟ تنطبق على ايه؟ تنطبق على كأنه اسقاط يعني. طيب ده ما يتعلق بالنزول؟ ما جاء في فضلها

66
00:21:59.050 --> 00:22:19.050
ايه اللي جاب فضلها؟ احنا قلنا ده مش صح. مم. وما وردش في فضلها حاجة يعني طيب بعد الفضل ايه؟ الاستعمال النبوي. استعملها النبي صلى الله عليه وسلم. استعملت كثيرا

67
00:22:19.050 --> 00:22:39.050
الاستعمال النبوي استعملت كثيرا. يعني احنا كتير من الاحاديث لو تذكرون فاكرين آآ احنا مر علينا الحديث بتاع الرجل. لا ده ده ثم لا تسألن يومئذ عن النعيم. يعني ده الاستعمال اللي ثم لا تسألنهم اذا عن نعيم. لكن هو النبي صلى الله عليه وسلم استخدمها في في خطابه الدعوي

68
00:22:39.050 --> 00:22:49.050
عشان كده بقول اصلا من الصور المهمة جدا في الخطوات الدعوية سورة التكاثر. يعني اعتقد ان اكسر سورة النبي صلى الله عليه وسلم يستخدمها في في الخطابات الدعوية من القصار دي كانت سورة التكاثر. لان

69
00:22:49.050 --> 00:23:09.050
الحقيقة الصورة دي يعني اه انا قلت لكم انها بتناقش اخطر قضية اصلا بيعيشها الانسان فالنبي استعملها لو تذكرون في حديث عبدالله بن الشخير رضي الله عنه الحديث في عند الامام مسلم

70
00:23:09.050 --> 00:23:29.050
عم احمد قال اتيت النبي صلى الله عليه وسلم وهو يقرأ الهاكم التكاثر حتى زرتم الايه؟ المقابر. فيقول يقول ابن ادم وكان النبي وسلم يشرحها مالي مالي وهل لك يا ابن ادم من مالك الا ما اكلت فافنيت او الايه؟ او لبست فابليت او تصدقت

71
00:23:29.050 --> 00:23:49.050
وما سوى ذلك فهو ذاهب وتاركه للايه؟ للناس. تمام؟ طبعا ده برضه النبي صلى الله عليه وسلم كلامه يؤكد بان الموضوع بتاع ان هم راحوا القبور والكلام ده كله ايه؟ مش في الغالب مش هو ده ما يتعلق بالسوء يعني. يبقى ده اه

72
00:23:49.050 --> 00:24:06.850
استعمال اهو مرة استعملها النبي صلى الله عليه وسلم. الاستعمال التاني كان في آآ مرة عينة اللي هي في الاية بقى بتاعة استعملها النبي صلى الله عليه وسلم كم مرة؟ مرتين مرة في آآ عند آآ

73
00:24:06.850 --> 00:24:26.850
عند ابي الهيثم للتيهان ومر عند ايه؟ جابر ابن عبدالله. يبقى دي مسلا دي كده عندنا على الاقل تلات مواطن. استعمل فيها النبي صلى الله عليه وسلم هذا الايه اه هذه الصورة. واسقطها النبي صلى الله عليه وسلم الحال. يعني الحقيقة انا يعني ايه اه حسيت

74
00:24:26.850 --> 00:24:49.400
حاجة كده من الاستعمال النبوي. آآ ان النبي صلى الله عليه وسلم منتبه جدا للتكاثر انتم لو تذكرون احنا قلنا ايه؟ قلنا هل المشكلة في التكاثر ولا في الالهاء؟ في الالهاء

75
00:24:49.400 --> 00:25:09.400
لكن اصل المشكلة تكاثر. فلو نجحت ان انا اتيقظ للتكاثر مش هيحصل لي الهاء ده اللي حسيته بقى في الاستعمال النبوي. حسيت ان النبي صلى الله عليه وسلم متوقف جدا لايه؟ للتكاثر اصلا. يعني مش عايز ما تحطش نفسك في التكاثر

76
00:25:09.400 --> 00:25:29.400
عشان كده كده الاقي الهوا اللي مش ايه احنا بقى عاملين فيها فتوات نحط نفسنا في التكاثر ونقول مش هيحصل لنا ايه اصل انا مختلف انا غير اي حد انا مش زي اي حد انت تفتكرني زي لا لأ انا مش زي ما يتشغلش ولا حاجة ما تخافش. انا مش زي اي حد. فاحنا عايشين دور الفتوات

77
00:25:29.400 --> 00:25:49.400
رغم النبي صلى الله عليه وسلم ملاحز جدا انه ايه انه اصلا بيقفل باب التكاثر اصلا. يعني في في هل لك يا ابن ادم من مالك الا هو نفسه في موقف ثم تسأله يعني ملاحظ ان ده نعيم. وانا هسأل عنه يبقى لأ خلاص انا

78
00:25:49.400 --> 00:26:09.400
مش من الاول كده انا في رأيي ان النقطة الاهم ان فعلا يبقى انا بعمل الارض بناء على على فتوى بس يعني انا عايزكم تخرجوا من هواكم مش مهم الفتوى يعني ممكن الفتوى دي تكون فتوة فلان او فلان بس اخرجوا

79
00:26:09.400 --> 00:26:29.400
ايه؟ من هواكم بس. هي دي النقطة اللي انا عايزها. اخرجي من هواك. لو خرجنا من هوانا يبقى احنا كده كده يعني احنا صح. ممكن مسلا اه وحد يقول لك لأ انفقيهم وتوكلي على الله وحد يقول لك ايه؟ ابقيهم وده توكل على الله برضه. بس المهم ان هم خرجوا منين؟ من قلبي خلاص

80
00:26:29.400 --> 00:26:49.400
يعني اخرجوا من هواكم وبعد كده مش هيضركم كتير الايه؟ الرأي بقى يبقى ولا يمشي؟ ما احنا قلنا قبل كده اصل الامام احمد قال ايكون الرجل زاهدا له مئة الف؟ قال نعم اذا لم يفرح اذا زادت ولم يحزن اذا ايه؟ نقص. بس. خرجوا من قلبه. لو خرج من قلبي ما هيفرقش. انا صرت زاهد عند الله. هو شكلهم

81
00:26:49.400 --> 00:26:59.400
ازاي هم فين مش فارقين؟ يعني مش فارقين معي ولا مش معي اصلا؟ يعني ممكن يكونوا معي انا وانا بانفق على نفسي في يوم من باب ان ده يعني اكفي نفسي في ان انا

82
00:26:59.400 --> 00:27:19.400
بطلب الاعات يعني ممكن يكون محل نفقتهم انا. بس هم خرجوا منين؟ من قلبي. هم مش بتوعي. ده خلاص خرج من قلبي. بس بس انا بقى ممكن هستعملهم في الطاعة مسلا. فبما اني استعملهم في الطاعة صار مال انا مسلا ايه؟ مستخدمة فيه. فيستخدمه في الطاعة بمعنى كلمة الطاعة

83
00:27:19.400 --> 00:27:29.400
ان مسلا بقى مش هاروح مسلا ايه عزرا يعني عجبتني عباية اجيب عباية وعجبتني عباية تانية اجيب عباية تانية وانا عندي الايه؟ الكفاءة ما هعملش كده. بس ممكن يكون المال ده باقي مسلا

84
00:27:29.400 --> 00:27:49.400
طب اعمل ايه؟ مسلا يعني بانفق على نفسي منه في الطلب بستخدمه مسلا في الدعوة بس هو في ايه؟ في حوزته. بس خرج منين؟ هو خرج من قلبي اصلا هو هو لله هو مال الله. بس ممكن يكون عندي انا وانا اللي ايه؟ اللي بستخدمه. مش مش مهم. يعني مش لازم اروح لغيري. ما هو ممكن المال ده يروح لغيري بس ايه

85
00:27:49.400 --> 00:28:09.400
ما يبقاش الاولى يعني اروح اوديه لغيري وانا هكون محتاجه؟ لا انا ممكن اكون رصدته لايه؟ للطلب خلاص. انا اعرف اخ مسلا ربنا من عليه مسلا انه جاب ادفع لها مسلا قسط شهري وكده خلاص؟ فهو في اليوم اللي جاب فيه السيارة السيارة دي بتاعة ايه؟ بتاعة الدعوة مسلا او بتاع يعني هو راصدها للدعوة

86
00:28:09.400 --> 00:28:19.400
هو بيستخدمها في الدعوة هو بيحتاج سيارة اصلا كده كده. بس السيارة دي بتاعة الايه؟ الدعوة. ولما موت السيارة دي بتاعة ايه؟ بتاعة الدعوة. فاهم الناس اللي حوالين الموت السرية بتاعة الايه

87
00:28:19.400 --> 00:28:39.400
بتاعة الدعوة وهو بيايه بيستخدمها بناء على كده يعني يعني لو حتى مسلا مشوار خاص به ممكن ياخد قطر ممكن يعني كانها سيارة الايه؟ اتباع وفعل. واستخدمها كده. يبقى هو محتاجها. بدل ما هو ايه؟ فانا ما اقصدش ان انت المهم مش انهم يخرجوا من ايدينا

88
00:28:39.400 --> 00:28:59.400
بصوا التحدي الاكبر مش ان الدنيا تخرج من ايدي. التحدي الاكبر ان الدنيا تخرج من قلبي. واكاد اجزم لكم انها لو خرجت من قلوبنا هتملى ايدينا. هتبقى مالية ايدينا اصلا. يعني ايدينا ما هتفضاش منها. انما المشكلة انها لو لو لو فضلت في قلوبنا

89
00:28:59.400 --> 00:29:19.400
ايدينا هتبقى فاضية منها. وقلوبنا تتأذى بها وخلاص. فانتم اخرجوها من قلوبكم. وسيبوا بقى ايه؟ يعني هي طول ما في ايديكم ما تقلقوش مش فارقة بقى يعني عادي ممكن لاحق للانسان صفقة جامدة جدا جدا. صفقة هيلوح ليه خلاص. ما هو ممكن عادي انا معي فلوس بس انا مش شايف مسلا ايه باب نفقة

90
00:29:19.400 --> 00:29:39.400
كبير قوي ممكن انا مسلا معلش عادي ممكن اقسم هنا بالف هنا بالفين وهنا بخمسمية هنا بعشرة وهنا بمية وهنا بعشرين عادي. يعني هو اسهم في خير بس مسلا لأ ممكن فيه جت فرصة كده يعني اللي هي فرصة العمر زي ما بقول هي تجهيز جيش العسرة حفر بئر روما يعني في حاجات كده ايه

91
00:29:39.400 --> 00:29:59.400
ما هو الصحابة بس انا انا يعني كنت اللي ملاحظه جدا مسلا في ايه؟ في الصحابة ان هم كانوا ايه؟ لا يعني الدنيا دي مش مش في ايه؟ خالص يعني. فلما تيجي فرصة ما بترددش وبيساهم في كل حاجة. يعني عبدالرحمن ابن عوف اللي بيطلع عنباية

92
00:29:59.400 --> 00:30:19.400
عادي في موقف هو اللي بيآنيه هو اللي مثلا بيجي له مسلا بيجي له قافلة آآ آآ تجارة في وقت المدينة فيه ارملة يعني المدينة فيه كانت في حالة اقتصادية صعبة جدا. وتأتيه قافلة تجارة يقال ان اولها كانت او او اولها كان عنده اخرها في

93
00:30:19.400 --> 00:30:39.400
المكان اللي خرجت منه قافلة تجارة كده وقافلة التجارة دي التجار يعني كانوا بيمارسوا عملية احتكار شوية توليه خلاص قافلة تجارة اصلا ما فيش واحد من اهل المدينة يحلم بها اصلا. فهم يعني جايين له وقافلة تجارة بقى تصوروا اللي بالحجم ده اللي

94
00:30:39.400 --> 00:30:59.400
الشكل ده هو تعب فيها قد ايه ورتب لها قد ايه وانفق فيها قد ايه وخدت يعني اكيد طبعا كان امر مش لكن هو لا له فرصة جاي يساوموه يعني نعطيك الدرهم بدرهمين. ان هناك من يعطيني اكثر. يعطيك الدرهم بثلاثة. انما يعطيني اكثر. نعطيك

95
00:30:59.400 --> 00:31:19.400
الدرهم بايه؟ وصلوا بسبعة. قال ان هناك من يعطيني اكثر. قالوا والله ما يعطيك احد اكثر من ذلك ابدا. احنا كلنا تجار المدينة اكتر من كده ما حدش يقدر يكتب اكتر من كده اصلا. احنا كده جبنا سقفنا معك. قال ان هناك من يعطيني بالدرهم عشرة ويضاعف لمن يشاء. هي لله

96
00:31:19.400 --> 00:31:39.400
دي جت في قلبه خالص. كانت فين؟ في ايده. فمش يعني ايه؟ وكانت معه عادي بس لحت فرصة لأ ما هو لما لحت الفرصة طب سيدنا مسلا عثمان انه يجهز يجهز جيش جيش العسرة. طب ما دي فرصة ايه؟ صفقة. لما لاح له ان هو يحفر بئر روما صفقة

97
00:31:39.400 --> 00:31:59.550
وكان تمنها ما ضر عثمان ما فعل بعد اليوم. نفس الموقف اللي اتعرض له سيدنا آآ عبدالرحمن بن عوف ده تعرض له سيدنا عثمان برضو في قافلة تجارية فاقصد كده انت المهم ان اللي عندك مش بتاعك. تعيشي على كده. عندك دهبات. عندك فلوس. عندك مش ده مش ايه؟ مش بتاع

98
00:31:59.550 --> 00:32:19.550
انت بقى وده زي واحد خرج منه ده لله خلاص لله. ممكن تكوني انت بتستعمليه في ايه؟ في الطاعة. معلش عندك لبوي ده ده خلاص انا اخرجته لله عز وجل. فما تجيش بقى ايه اتفرج فيه على افلام اشوف فيه مش عارف يعني الباب ده ايه؟ ده بتاع ده مسجد ده حرم

99
00:32:19.550 --> 00:32:40.350
واضح؟ ده له قدوسية خلاص. ده مش بتاعي. فعادي هم كانت فيه حاجات بيخرجوها وهي لسه في ايه؟ في حوزتهم. بس بس هو خلاص هي خرجت. انا مت ده مش بتاعي. فعادي بحيس ان هو لا يتكفف الناس. يعني ما هي هي القصة في كده. بس ان كنت

100
00:32:40.350 --> 00:33:00.350
اصيب شيء فهو لاي حد خرجه الدنيا من قلوبكم بس. خرجي اي شيء تملكيه من قلبك. خرجيه من قلبك ولا يضرك يحصل بعد ذلك. لو خرج من قلبك ما يضرك ما يحصل على ذلك. خلاص. لو نجحنا في دي خلاص اللي وراها ايه؟ اسهل منها. هتلوح لك بقى فرصة

101
00:33:00.350 --> 00:33:18.300
مش هتترددي. يعني هو النبي صلى الله عليه وسلم اللي هو ايه؟ قال الثلث والثلث كثير صح كده؟ مش قال له كده؟ طب هو ساب كده؟ هو ما سابش كده. طب قال كده لابو بكر. ما قالوش

102
00:33:18.300 --> 00:33:39.800
كده طب ده برضو هل ينقص من رتبة مسل سيدنا عبدالرحمن وينقص من رتبته؟ هو ممكن زروفه انه رجل ثري وعايش على الثراء ده وولاده من بعده مثلا ممكن يكونوا اعتدوا على ايه؟ على هذا اللون من الثراء. ربما يتمكنوا يعيشوا مسلا او ربما ده يكون فتنة لهم. فالنبي ببصيرته صلى الله عليه وسلم مثلا. وصار تشريعي يعني

103
00:33:39.800 --> 00:33:59.800
تشريع للاضعف يعني او يعني للباقي مش لسيدنا عبدالرحمن لعله لمن وراء سيدنا عبدالرحمن. يعني لعله لمن وراء اولئك انت عارف سيدنا عبدالرحمن ما يضره شيء من لعله مسلا هو بذل كتير جدا قبل كده فده مسلا يكون ايه؟ يعني برضه انت حتى قيسي انت على قلبك اكتر

104
00:33:59.800 --> 00:34:19.800
حاجة اصلا هتبقى يعني انا في رأيي ان استراتيجيات الاربعة لمكافحة التكاثر اللي موجودين في الصورة او صح التعبير ان اوقاعهم هي مين؟ المقابر طبعا بيوقعهم اصلا اوقاعهم دي يعني في تصوري ان ده اوقع بكتير جدا. آآ حتة برضه لانها برضه قاطعة

105
00:34:19.800 --> 00:34:39.800
عن التسويف وده المشكلة الاكبر. هو اغلب المتكاثرين بيسوفوا. يعني اغلب المتكاثرين بايه؟ بيسوفوا احنا قلنا طبعا الخطاب هنا مش مش للكافر قوي يعني او يعني الكافر ده هو كده كده هو كافر هو فيه بعد الكفر ذنب. فاغلب المتكاثرين مشكلتهم ان هم

106
00:34:39.800 --> 00:34:59.800
ايه؟ بيسوفوا فطبعا الموت ده قاطع. يعني حتى قلنا الرواية بتاعة هاظم اللذات لان الهدم بالذال القطع فقاطع بيت بيقطع الدنيا خلاص؟ طيب آآ في انا اقصد بس انا يستوقفني جدا في الاستماع

107
00:34:59.800 --> 00:35:19.800
النبوي ان النبي صلى الله عليه وسلم كان بيقفل حتى الباب بتاع الايه؟ بتاع التكاثر لان هو هيكون ذريعة الايه؟ الالهاء. يعني هو اللي هيوصلنا فدخلنا فعشان كده هو حريص جدا حتى على ايه يعني على نعمة صغيرة يشكر آآ يعني وشايف ان مسلا الماء البارد

108
00:35:19.800 --> 00:35:39.800
تقول ده نعيم. طب هو الانسان عايز ايه بعد النعيم؟ دي مش نعمة ده ايه؟ ما هو النعيم دي مبالغة في التنعم. صح كده؟ فهو شايف ان نعيم فهو هيجيب فوقه ليه؟ يعني خلاص هو صنع لنفسه تصور ان الماء البارد واللحم والتمر ده نعيم. طيب اللي فوقه

109
00:35:40.300 --> 00:36:00.300
يعني هو ليه ليه هيتشاوف لما هو فوقه؟ وفي نفس الوقت لما يكون مثلا هناك ما هو دونه ما يبقاش ايه؟ يعني ده انا لا ده ده لحمة دي نعيم انما يعني وده قلنا للاسف برضه هو حاصل في مجتمعاتنا ان البيوتات اللي مثلا اتربت على ان

110
00:36:00.300 --> 00:36:20.300
ده احنا جبنا تفاح ده احنا بناكل ديك رومي جات لنا هدية جاتو البيوتات اللي اتربت على ان ده كده بطبيعة الحال هتلاقوا المستوى المعيشي العادي بتاعهم ايه؟ آآ يعني كويس وماشي وزي

111
00:36:20.300 --> 00:36:40.300
طب البيوتات اللي اتربت على ان ده عادي؟ سقفهم في النعيم ايه؟ ده بشع بشع اصلا يعني بشع جدا فلما هو الانسان بقى يبقى سقفه سقفه في النعيم انه بياكل لحمة طب يعني فهو على ما دونه هيبقى ايه؟ راضي ومبسوط

112
00:36:40.300 --> 00:37:00.300
مستريح وبيشكر ربنا ومش عايز اكتر من كده يبقى شايف نفسه ايه مسلا لما الله يمن عليه انه بياكل لحمة مسلا كتير ده يبقى ايه انا كده منعم في حين ان التاني صار يتشوف بقى ايه لأ ده انا هاكل لحمة كباب حلة واكل بوفتيك وهاكل لحمة غزال واكل لحمة يعني هو احنا الامة او

113
00:37:00.300 --> 00:37:22.350
المحافظة زي محافزة بني سويف كمحافزة متوسطة الحال. لما توصل بقى ان مسلا اول ما يفتح مطعم مسلا فيه لحم غزال تلاقي جاريين عليه الناس طرف يعني في مطعم فتح مش عارف في الشرق بتاع اكلات بدوية ومش عارف ايه وكلام من ده. انا كنت متصور انه مش ايه

114
00:37:22.350 --> 00:37:41.500
ما هيشتغلش اصلا مش هيمشي. بس ماشي بشكل بشع مش ماشي بس يعني ربنا يوسع عليهم يعني بس ماشي بشكل بشع ليه؟ لان الناس دي اللحمة العادية بقى لحمة ومسلوقة وكلام من ده كله وبتاع ومتحمرة والام بتحمرها في البيت. اللحمتين اللي متحمرة بتاع امه

115
00:37:41.500 --> 00:38:01.500
في البيت خلاص يسيبها ويروح مسلا وهي برضو ممكن تبقى لحمة بس شوية عليها شوية مش عارف ايه لأ ده السقف بقى ايه انت بقى سقفك كده كنت كمان يا سلام ده لو معك موبايل بيقول الو فرحانة جدا موبايل والو بيتكلم ورقت وجيت ويعني تبقى اقصت بشوفها حتى في العيال الصغيرة مسلا خوخة اقصى طموح

116
00:38:01.500 --> 00:38:11.500
وبعت لي موبايل بقى ابقى بتكلم كده. وانا عارف ان بعد ما تجيب الموبايل يا بابا عايز عليه. يا بابا عايزة هو سقفه ما ايه؟ فخلاص هو سار هيبص على اللي حواليه مش مش

117
00:38:11.500 --> 00:38:25.250
بحس بقى ان النبي عمل ايه صلى الله عليه وسلم جه حاطط السقف بتاع النعيم ايه؟ وطى سقف النعيم خالص وطاه عشان الحالة اللي هو عايش عليها يبقى حالة ايه؟ بال عادي يعني ايه المشكلة

118
00:38:25.650 --> 00:38:35.650
فلما يبقى مسلا آآ له كام يوم مش بياكل وجعان وخرج من البيت وما اخرجه الا الجوع. ويطلع ياكل لحمة في مرة كده يشوف نفسه منعم يبقى الوضع العادي بتاعه ايه

119
00:38:35.650 --> 00:38:55.650
عادي ايوه يبقى الاسودان ده الوضع الايه؟ العادي. مش بقى وضع الايه؟ التساقط بقى اللي احنا عايشين فيه. انما احنا لما علينا سقف النعيم بقى ايه؟ بقى كل ما دونه ده بالنسبة لنا ايه؟ تعب بقى وعادي رغم انه اللي ما دونه ده نعيم يعني

120
00:38:55.650 --> 00:39:15.650
عزيم جدا. هو باحس الناس ان هم بعاد عن القرآن وكده يعني. آآ بيبقى كل احساس فيهم اللي هي الحاجات المادية دي يعني. كان الانسان لما يبقى ده رقم القرآن ما بيفرقش معه الحاجات دي. ان هو القرآن اصلا بيعمل آآ يعني بيشبع القلب. تمام؟ فما بيبقاش ما بيبقاش تفكيره كله في الحاجات دي

121
00:39:15.650 --> 00:39:35.650
ما هو بردو هي مش تفكير هي مش مسألة تفكير هي مسألة الرؤية القرآنية ان هو الانسان وطول ما هو وقته يعني يعني هو طول مع الانسان مع القرآن هو في امان بس لا امان للانسان الا مع القرآن. بعد كده آآ العلاقة باللي قبلها واللي بعدها

122
00:39:35.650 --> 00:39:55.650
اه سورة التكاثر في المصحف طبعا النزول يعني انا زي ما قلت برضه ترتيب النزول ده احنا ما عندناش فيه نص عشان كده مش يعني مش هنقف عنده كثيرا. لكن في ترتيب المصحف هي قبلها القارعة وبعدها سورة العصر

123
00:39:55.650 --> 00:40:15.650
واحنا خدنا الاتنين الحقيقة فيستحقوا ان احنا نقف معهما سورة القارعة قلنا بتتمحور حوالين ايه؟ القارعة ما القارعة ما ادراك ما القارعة وما يكون الناس في الفراش المبثوث وتكون الجبال كالعهن المنفوش فاما ما ثقلت موازينه وفي عيشة راضية واما من خفت

124
00:40:15.650 --> 00:40:37.250
وزينه في امه ياوية وما ادراك ما هي نار حامية. وقلنا ساعتها ان السورة بتبلور بمسألة مهمة جدا هي مسألة ان كل اللي الناس يظنوا ان لهم ميزان صار يوم القيامة ما له ايه؟ وزن. وان اللي له وزن واللي بقي هو ايه؟ هو ما يتعلق بامور الاخرة. فاما من ثقلت

125
00:40:37.250 --> 00:40:57.250
وزير ان قلنا ساعتها ان الانسان آآ وما ادراك ما القراءة يوم يكون الناس كالفراش المبثوث وتكون الجبال كالعهن المنفوش ما فيش وزن خالص انعدام الوزن ده. فاما من ثقلت موازينه. يبقى فيه حد كده وحد ثقل ميزانه. تيجي التكاثر بقى

126
00:40:57.250 --> 00:41:07.250
بتقول لنا على مين ؟ على دول بقى على اللي هم اللي عندهم حالة انعدام وزن دول اصلا. ان هم رغم ان هم عندهم حالة يعني هم في يوم القيامة في حالة انعدام وزن

127
00:41:07.250 --> 00:41:17.250
رغم ان هو ممكن يكون في الدنيا لهم ايه؟ وزن له وزن بالمال اللي تكاثر منه له وزن بالجهل تكاثر منه بس سورة التكاثر قالت لنا ان ايه؟ ان الكلام ده ان الموازين

128
00:41:17.250 --> 00:41:37.250
بقى ميزان الناس لان هو اللي بيتكاثر ده بيتكاثر عشان ميزانه عند الايه؟ النأس. وقلنا سورة التكاثر بتنبهنا لميزاننا عند الله. سورة قصدي القارعة نبينا لميزاننا عند الله سبحانه وتعالى. طيب سورة العصر بعدها بعد سورة التكاثر بقى تجد سورة الايه؟ العصر. للتأكيد على المفهوم ده ان الانسان

129
00:41:37.250 --> 00:41:57.250
في ايه؟ انا انسان اصلا في سعيه وحركته الدائبة هو ايه؟ مهدد بالايه؟ بالخسران الا الذين امنوا وعملوا الصالحات وواصوا بالحق بوسة بالصبر وكأن سورة العصر بالنسبة لسورة التكاثر هي خارطة طريق لا يصح التعبير. ماشي؟ خطة خروج. هي خارطة طريق

130
00:41:57.250 --> 00:42:17.250
هو بعد ما ما تتكاثر بقى يعني التكاثر اصلا اللي غالب عليها الطابع الايه؟ الترهيبي احنا بننبهه في مشكلة وبننبهه وبنرهبه وبنقول له يجي بقى يطلع في الايه؟ لما يجي طالع بقى في في العصر ياخد الايه؟ خطة الخروج بقى. انت لو نجحت في عمارة الاوقات في عمل الصالحات خلاص تبقى انت كده

131
00:42:17.250 --> 00:42:37.250
جاوبت من الايه؟ من التكاثر لان هي زي ما قلنا هي خزائن الوقت ده ايه؟ خزائن. مال الخزينة بعمل صالح؟ ما عاد في مجال لانه التربية فشيء لا فائدة منه ولا طائل من وراءه. ماشي؟ طيب. هننتقل بقى لتعليم سورة التكاثر للاطفال كيف نعلم سورة التكاثر للاطفال

132
00:42:37.250 --> 00:42:57.250
طيب طيب بس الوصية الرئيسية بتاعتها الاول ايه؟ انا في رأيي ان اكافح التكافر. في رأيي انا بالاربع استراتيجيات اللي موجودة عندنا. بس يعني لو ان شاء الله تكون لو هيكون حاجة تانية اني الا اتلهى بالتكاثر او الا يلهيان التكاثر بس

133
00:42:57.250 --> 00:43:17.250
بس انا شايف ان المكافح التكاثر دي اولى. اني قلت لكم يعني حتى لما لما كلمتكم عن الاستعمال النبوي انا طبعا اشرت للكلمة دي كتير وانا بتكلم ولما اتكلمت النبوي نبهتكوا للنبي صلى الله عليه وسلم كم كما لو كان يكافح التكاثر ده. يعني اي ذرة تكاثر هتظهر وبيايه؟ بيعيدها ابتداء. عشان ما نخشش بقى بعد كده هتلهيني ولا ما

134
00:43:17.250 --> 00:43:27.250
ما تقولهناش زي ما قلت ما احطش نفسي اصلا في الازمة واجي اقول ايه؟ والله هيتلاها ولا ما تلاهاش لا انا عايز اعمل وأد للتكاثر ده. عايز اعمل له مكافحة خلاص

135
00:43:27.250 --> 00:43:47.250
زي الفيل بتاع حماد بتاع مكافحة الحشرات دي عايزينها بقى مكافحة نعتبر التكاثر ده حشرات كده. الانسان كده فعلا ينقي قلبه. هو عايز يتكاثر من الشهوة الفلانية. يتكاثر من يتكافل لان قلت اصلا قبل كده لو تذكرون من الملهيات هي ازمتها ايه؟ ازمة الملهيات ايه؟ تعزف على

136
00:43:47.250 --> 00:44:07.250
نقاط ضعف في قلب الانسان. زين للناس حب الشهوات. يعني هي بتعزف على على وتر ايه؟ ان دي نقاط ضعف عند ليه؟ عند الانسان فنجاح الانسان في انه يكافحها ابتداء قبل ما تخش قلبه ما يروحش بقى يسيبها تخش حياته تخش قلبه بعدين يقول ايه؟ يقول لا ده انا مش هاتلهى بها

137
00:44:07.250 --> 00:44:27.250
هيتلهى عشان كده قلت اصلا ان الصورة بتديني استراتيجيات لمكافحة هذا التكاثر. زي مسألة المقابر زي مسألة وهكذا. الاربع استراتيجيات اللي احنا قلنا عليها طيب بالنسبة بقى للاطفال آآ المدخل

138
00:44:27.250 --> 00:44:51.100
المدخل هيكون ايه طبعا الصور اللي فيها الغالب على طبعها الترهيب بتبقى محتاجة ايه؟ لأ محتاجة نركز قوي عشان جرعة الترهيب ما تزيدش فتعمل ترعيب. خلاص؟ فلازم نبقى مركزين اوي عشان الجرعة ما تزيدش. لان الاطفال

139
00:44:51.100 --> 00:45:19.850
الترهيب ده مش مدخل بقى في صورة التكاثر هيكون ايه؟ انا قلت لكم اصلا هو مفهوم الزهد ده مناسب للاطفال انا قلت ايه؟ يعني مفهوم الزهد مناسب ليه انا عايزه مقبل على الدنيا اصلا عشان يزرع فيها يزرع فيها يزرع فيها يزرع فيها. انا بس عايز افهمه ان فيه اخرة. الاخرة دي مهمة هي اهم

140
00:45:19.850 --> 00:45:39.850
الاطفال متطرفين لو زهدوا هتبقى حاجة صعبة خالص. فهو متطرف هو لسه اصلا ما فيش يعني فاه لذلك مفهوم الجهد نفسه والتأكيد عليه بعبارات الكبار الاطفال مش مناسب. انا بس باخدكم للمزالق اللي في اللي ممكن متعلقة بتدريسنا للصورة. المزلق الاول الترهيب

141
00:45:39.850 --> 00:45:59.850
مش عايزين مساحة ترهيب زائدة عشان ما يقلبش الترهيب. المزلق التاني الزهد الطفل بالعكس مش مناسب له ايه؟ كلام عن الزهد وان انت ما فيش وما ينفعش مش عارف ايه لذلك هنقعد نفكر بقى في اسقاط الصورة على واقعهم. فين بقى في واقعهم السورة

142
00:45:59.850 --> 00:46:19.850
اللعبة مسلا مسلا تضييع الوقت. مم. الجشع. ان هم مسلا بيتكاثروا من حاجة لدرجة ان ايه يضيعوا الوقت يقعد مسلا يفضل يلعب بلاي ستيشن كتير. يلعب جيمز كتير. حب التملك حب الاستئثار والانانية والكلام

143
00:46:19.850 --> 00:46:39.850
الطفل يحب يجمع يجمع يجمع اصلا من اوائل اللعب اللي بيتعلمها انه يجمع يجيب كيس اللي هي مرحلة خلاص؟ يجيب كيس او اول حاجة بيعملها تقريبا بعد ما يمشي يجيب كيس يقعد يجمع فيه حاجات ويجمع فيه الشباشب تحديدا كمان يجمع فيه حاجات وياخد الكيس ده ويخبيه. تمام؟ احنا ندور على الحاجات ومش عارف ايه يعني

144
00:46:39.850 --> 00:46:49.850
ودي من اول الحاجات اللي بتعلمها اصلا. فهو برضو بينمو عنده انه يجمع. مهارة انه يجمع. هي بتنمو عنده. هو مطلوب انه يجمع. بس لازم يفهم هو بيجمع. مم. ازاي يجمع ليه

145
00:46:49.850 --> 00:47:09.850
يجمع قد ايه شوية مفاهيم كده تضبط له الدنيا شوية. طيب فبناء عليه هو مفهوم لازم نشوف ايه اللي موجود في حياته شبه او يعني الصورة ممكن تكون تسقط عليها او تنزل عليها. خلاص؟ ونحاول ننطلق منه. نحاول ايه؟ ننطلق منه. فنحاول نعرض له هذه

146
00:47:09.850 --> 00:47:28.800
صورة يعني خلاص مثلا زي صورة ايه؟ هو بيحب الكورة يلعب يلعب يلعب يلعب الاذان يأذن ما يقومش خلاص آآ هو مثلا آآ بيحب مثلا ايه آآ الفسح يتفسح كتير كتير كتير ومش

147
00:47:28.800 --> 00:47:46.250
بيزاكر يعني هي فكرة احنا عايزين ناخده بقى هنركز معه اكتر فكرة الالهاء والاكثار من المباحات اللي بيسبب له ايه؟ الهاء انما ما تخشش يعني الطفل حتة مكافحة التكاثر دي عنده من الاساس؟ لأ صعبة

148
00:47:46.400 --> 00:48:06.400
يعني صعبة اصلا. انما خلينا نكافح الالهاء. عند الاطفال هننتقل لمكافحة التكاثر الملهي. مش مكافحة التكاثر ليه؟ لان انت الكبار ممكن تقولي لها ما تقعديش تلعبي ولا تضيعي وقت. ينفع؟ ينفع؟ ايوا. ينفع. طب الاطفال

149
00:48:06.400 --> 00:48:26.400
لعب جزء من تكوين النفس. يعني جزء من تكون النفس. وانا اوصي الناس ثم اوصي الناس ثم اوصي الناس ومن باب التحدث بنعمة الله عز قال انا ولادي في البيت لما منعت عنهم التليفزيون اللي هو كان مشغل لهم الكارتون كارتون اسلامي وكل حاجة حتى لو منعت عنهم الهباب الكارتون ده العيال بقوا

150
00:48:26.400 --> 00:48:46.400
يعني كل مسلا اخش عليهم الاقيهم بيلعبوا لعبة. آآ لعبة الدكان الاقي عائشة تقابلني خد يا بابا اشرب عملت لك كوباية آآ نسكافيه. طيب لأ بس ابقى زودي شوية واجي حاططها شوية مجانين بس ايه بقى ايه بقى بيتخيلوا بيفكروا وبيلعبوا اللاعب ده جزء من تكوينه اصلا من بناء شخصيته. فاحنا لما بنعمل ايه

151
00:48:46.400 --> 00:49:06.400
لما بنتدخل في حياتهم بندمرهم ما بيديلوش مساحة انه يعمل كده اصلا. هتلاقيهم بقى بيلعبوا حاجات كتيرة مش عارف يلعب بابا وماما. فاقصد ايه هو الاطفال اللعب ده جزء من تكوين النفس فبناء عليه ما تقدريش تقولي له ايه؟ كافح يعني اقفل. لايه؟ هنركز على التكاثر الملهي

152
00:49:06.400 --> 00:49:26.400
مش على التكافل انه لازم تكاثر لازم مسلا يلعب لازم يخرج مسلا الاطفال يعني احنا مسلا لأ بالعكس الواحد يتحبس له في اوضة كده يقعد مركز فيها ويخلص يحصل انما الطفل ده لأ لازم الفضاء الحرية. ده مخلوق حر ما ينفعش فيه خالص يعني خالص ما تجبش معه. احنا ممكن نقعد يوم

153
00:49:26.400 --> 00:49:46.400
عيط ما ينفعش يوم ما بيضحكش لأ ده يموت فاقصد لازم نراعي هذه الابعاد خلاص؟ فاحنا هيبقى تركيزنا على التكاثر مش على الايه؟ مش على مش على مكافحة التكاسل بقى من الاول. عشان كده بقول الموقف بتاعنا مش مش ايه؟ مش مناسب قوي للطفل. يعني هو مش مناسب

154
00:49:46.400 --> 00:49:56.400
للطفل بس مناسب عليه بقى مناسبه ان احنا نفهمه ليه عنها؟ وان احنا في نعيم كبير وربنا بيكرمنا وان احنا هنسأل عنه وربنا يعني ممكن ناخد البعد اللي هو بتاعة السؤال

155
00:49:56.400 --> 00:50:16.400
كتعداد للنعم يعني انه برضو هو في الاخر برضو ايه مش مكلف ما تقولوش هتتسأل وهتخش عليه النار وربنا بس هتتساءل عليه ان ربنا ايه هيعدد عليك النعم ام عملت ما عملتش وديت وهكذا تمام؟ طيب يبقى آآ احنا ممكن المدخل يبقى من خلال ايه

156
00:50:16.400 --> 00:50:36.400
اه نحكي تصرف مثلا ممكن نحكي تصرف بتاع حد منهم خلاص اه ان هو اه فلان ده بيحب الكورة اوي فضل يلعب كورة مثلا راح مسلا النادي الساعة عشرة فضل يلعب كورة الكورة الكورة الضهر اذن ما سابش فضل يلعب كورة تاني تاني تاني لغاية

157
00:50:36.400 --> 00:50:56.400
من العصر اذن عليه وما صلاش الضهر خرج وقت الضهر. وبعدين يعني ايه وصل لهم الصورة كده. فلان ده يعني بيحب يعني ايه ان هو يجمع حاجات حاجات حتى لو مش بتاعته لان برضو في مساكن مسلا من المشاكل مشكلة السرقة. مم. واحيانا السرقة ما بتبقاش سرقة. يعني الاطفال بتاخد حاجات

158
00:50:56.400 --> 00:51:16.400
ما بتستخدميهاش. هو بس فكرة عنده حب التملك. برضه مسألة حبه للتملك تخليه اصلا تلاقي مسلا وفي الغالب يعني ابنك في اول اسبوع ملحق حضانة هو اول شهر على الاكثر بتلاقيه في الغالب جايب الاقلام بتاع اصحابه كلها اللي معه في الحضانة مم ولعب الحضانة جايب لعب الحضانة

159
00:51:16.400 --> 00:51:36.400
وعرف يحط المعلمة في الشنطة يحطها في الشنطة ويجيبها. خلاص؟ فهو طبعا هو عنده حب الايه؟ التملك. فطبعا ده بيتطور مع الوقت انه بيدمج من هذا الايه؟ السلوك ويصير عنده سرقة فبقى بيستلز بانه بايه؟ بيتكاثر وخلاص. طبعا بقى مشكلته انه لما يكبر ويبقى

160
00:51:36.400 --> 00:51:46.400
او هي كبنت لما تكبر وتبقى ست بتبقى بشعة قلت لكم قبل كده مثلا تلاقي واحدة مثلا عندها حاجات في النيش بتاعها لها خمستاشر سنة ما بتستخدمهاش وبتموت وما بتستخدمهاش

161
00:51:46.400 --> 00:52:06.400
بس هي بتحب تخش تشوفهم كده وتطلع تشوفهم تشوفهم لو حست ان حاجة نقصت ممكن تحس ان دراعها اتقطع ولا حاجة. هي المرض وتلاقي مسلا تخش تلاقي عندها صورة لجوة فيها مش عارف ايه وتفتح كده وتقعد ايه تصرف فيهم مسلا كل كام شهر تصرفهم وتشوف الحاجات اللي فيهم وتقفلهم تاني

162
00:52:06.400 --> 00:52:26.400
طب انت ركناهم ليه؟ طب مش عارف وحاجات مسلا ممكن فستان مسلا عندها ضيق وهي مسلا بقت الفستان ده قده تلات مرات. بس برضه ايه هي كده بتحب بيتطور عندهم اصلا انه آآ منوع. يبقى منوع نسأل الله العافية. خلاص؟ يبقى جموع منوع. فاحنا بنخاف على طفل

163
00:52:26.400 --> 00:52:56.400
نكون جموع ايه منوع انه يجمع ويمنع خلاص انت بتسألي؟ انا اسمي مشكلة ايه؟ لا بس بنفهمه مفهوم التملك يعني. دايما بنتكلم على حتة انت تحب حد ياخد حاجتك هو بس دايما برضه من الحاجات اللي المفروض يعني تطور عند الطفل مسألة مفهوم التملك. ما يسمى بالملكيات الخاصة. الطفل عنده مشاعر. ما عندوش

164
00:52:56.400 --> 00:53:16.400
حاجة اسمها حاجة ملك حد. بس ده لازم ينمي حتى في بيته. يعني انا مسلا في الموبايل مسلا الموبايل رامي. فخديجة تقول لي يا بابا آآ عمته هالة بترن عليك انت بتقول لي في الموبايل ليه ؟ ده بتاعك ؟ لأ يا بابا بتاعك انت. لأ مش من حقك اصلا تتعود على الخصوصية. يعني لازم تربي على

165
00:53:16.400 --> 00:53:36.400
خصوصية افتحها مش عارف المحفزة بتاعة استأزنتي. من سن يوم تربع الخصوصية. فمش بتاعك هو يتربى ان دي حاجة بتاعتي تخصني دي مش بتاعتي ما تخصش. اغلب الولاد دول ما بيبقوش بيتربوا في بيوتهم على الخصوصية. ان هو تلاقيه عادي بقى بيروح ويفتح شنطة

166
00:53:36.400 --> 00:53:46.400
مامته يمسك الموبايل بتاعها ويقعد يعمل مش عارف ايه ويتصل على كزا ويرد فما ترباش على الخصوصية اتربى على ان كل حاجة مشاع. فلما يروح بقى في مكان تاني بيتربى وطبعا ده خلي بالكم من

167
00:53:46.400 --> 00:53:56.400
افات اصلا الكبيرة جدا في تربية البنات حتى لغاية ما تكبر. حتى مع امها مسلا. فتيجي لما تتجوز تعمل كده مع جوزها وده مش صح. فبتدخل نفسها في ايه؟ هي طبعا

168
00:53:56.400 --> 00:54:16.400
مروشة بقى لجوزها مروشة يعني امها عادي اتصل لقى واحدة اتصلت بمين؟ تتصل ليه؟ ايه الحكاية تقعد تتبعها ومش عارف ايه وتعمل له مصايب. انا اعرف واحد تقريبا كل عشر تيام تقريبا بيعمل خناقة مع مراته بسبب ايه اتصالات. وتقعد تتبعها تلاقي واحدة مسلا بترن في تبات شغل ممكن حاجز جدا. واحدة بترن. يفضل مسلا ايه

169
00:54:16.400 --> 00:54:26.400
تفضل تتبعها تتبقى لغاية ما تتأكد ان هو مش مش ربطين مع بعض. وتبدأ الاسبوع الجاي واحدة ايه؟ مريضة والله مريضة. هو قال لي انا قلت له لأ دي مريضة. قلت له دي

170
00:54:26.400 --> 00:54:36.400
المريض اللي لازم حد دي مريضة فعلا مريضة. دي ما اتربتش على ايه؟ على الملكية الخاصة. ده ملكي وده ملكي وده ملكي وده ملكي. لا دي ما لهاش دعوة به اصلا

171
00:54:36.400 --> 00:54:56.400
لازم يتربي على ان كل الشريعة مسلا اوجبت الاستئزان ليه؟ يتربي على ايه؟ حدود والملكية لازم يتربى على الحدود الملكية. فدي مسألة مهمة ما حتى احنا في الفصول في كذا نربي الاولاد على الملكية خلاص؟ يعني ممكن نتعامل مع الميس من حقك ان انت برضو تكون ايوة صح مش من حقي

172
00:54:56.400 --> 00:55:16.400
ايوة طبعا. الشريعة لا تجيز ان انا اتجسس على ابني. عشان خاطر اعرف هو بيعمل ايه. ولا تحسن ما هو ده اسمه تحسس بس الشريعة لا تجيز كده. بس برضه يعني مش مش كل يعني اصل في حاجات ممكن تكون مناسبة في سينما بس مش مناسبة. الطفل مش مناسب له ان هو

173
00:55:16.400 --> 00:55:26.400
نعرفهم شو مناسب ليه ان هو يتعامل معها مش مناسب له. يعني فهي مسلا الاطفال انت ممكن تكوني بتكلمي واحدة صاحبتك في حاجة مسلا آآ ما بينكم سر يخصها تلاقيها

174
00:55:26.400 --> 00:55:46.400
هي ممكن قاعدة مسلا وقدام ده يا ماما ده تيتة كانت ماما بتكلم واحدة وقالت لها ومش عارف وايه وتسيح لها. وتخرب الدنيا. اه والله تسيح لها ما هو كلام ما ينفعش طفلة مسلا ما تعرفوش يعني هو طفل مش ما عندوش ايه ما عندوش حتة الاسرار دي والكلام ده خالص. هو مش صح يعني هو مش لازم هو في تربية على

175
00:55:46.400 --> 00:56:06.400
لأ تربية على ان في حدود في حواجز في حاجة اسمها ملكيات في حاجة اسمها خصوصيات. دي بتاعتك. انا مسلا ممكن اخش الاقيهم بيلعبوا لعبة ايه ان ده يعني مسلا اه هم بيقولوا بيقسموا الاوضة شقق فايه خديجة شقة وعبد الملك شقة مسلا وايه ومسلا عائشة شقة فتيجي

176
00:56:06.400 --> 00:56:26.400
مسلا تيجي عائشة تشكي بابا عبدالملك ايه دخل الشقة بتاعتي. اقول له انت تخش شقتها ليه؟ اه والله انمي الموضوع ده عنده جدا. دي شقتها ما اللي بصوا اللي ما اللي ما يعرفش يبني لنفسه خصوصية ما يعرفش يعيش بعد كده. لازم عارفين اللي ما اتربوش على

177
00:56:26.400 --> 00:56:46.400
دول ما بيعرفوش يعملوا اي حاجة. عايزين ناس عايزين معهم حد عايزين انما هو لو اتربى على الخصوصية ده ينجز الطالب اللي ما اتعودش انه يقعد لوحده ما يعرفش يزاكر. خالص. هو اتعود على ايه؟ لأ ده احنا عوده يقعد لوحده. ودي اوضتك وده مكانك

178
00:56:46.400 --> 00:56:56.400
اقعد في مكتبك ولو سمحت انت خلاص وقتك خلص انا اقعد هنا. اتربى على دي. انما لما يتربى على الجو ده ما يعرفش واد لوحده خالص. ما يعرفش يقعد يزاكر

179
00:56:56.400 --> 00:57:16.400
ما يعرفش يقعد يصلي ما يعرفش يقعد خالص. انما لو اتربى على الخصوصية والملكية والحدود والكلام ده مهم خالص. الله المستعان. المهم يعني الاطفال طبعا عشان هذه المشكلة كمان مشكلة ان هو بيجمع وكلام من ده لازم برضو تبقى دي واضحة عنده. فاحنا ممكن بقى مسلا نتكلم عن الظواهر دي كده ابتداء اولادها

180
00:57:16.400 --> 00:57:26.400
احكي لكم بس كده على شوية ولاد. تحكي لهم مسلا ولد بيعمل كزا كزا كزا. ولد بيعمل كزا كزا. ولد بيعمل كزا كزا كزا. خلاص؟ وان الولد ده مسلا اللي هو جمع ده الهاكم

181
00:57:26.400 --> 00:57:46.400
عن ايه؟ عن ان انتم دي مش حاجتكم وما ينفعش وحرام. ممكن يبقى اسمه سرقة وربنا مش بيحب كده. خلاص؟ آآ لازم برضو نفهم الولاد ان ده مش سرقة يبقى اسمه سرقة. عشان برضو ما نعيشهمش اه لأ ما نعيشهمش اه برضه مش لازم اصل انا برضه حد يقول لي قل مصطلح تاني. طب ليه المصطلح التاني؟ الشريعة

182
00:57:46.400 --> 00:58:06.400
قالت اسمه سرقة بس انا بقول له شبه السرقة ممكن يبقى سرقة. انما مش عاجبني اللي يقعد يقول ايه؟ اقتباس انتزاع مش عارف ابتلاع. هو هو هي سرقة هو لازم يفهم ان هو خد من حق حاجة غيره اسمه ايه؟ بس انا ما اجزمش منها سرقة لانها في الشريعة ما تبقاش سرقة فعلا. فاقول له ده ممكن بعد كده يبقى سرقة يبقى شبه السرقة ممكن ناس

183
00:58:06.400 --> 00:58:16.400
بيقولوا عليك انك بتسرق يعني ممكن يتقال كده ودي حاجة مش كويسة انما ما قلوش انت سرقت او انت سارق عشان ما يعش الجو ده ان هو سارق خلاص. خلاص؟ بعد

184
00:58:16.400 --> 00:58:36.400
كده في بنبدأ بقى نقول للولاد يعني ايه نكلمهم عن المفهوم ده وان ربنا عز وجل بقى في السورة دي بايه؟ بيحذرنا يا ولاد. طبعا القرنة دي مش يعني بيحذرنا بيحذرنا من ايه؟ من ان احنا آآ الحاجات دي نقعد نتكاثر ونكتر منها نكتر منها نكتر منها نكتر منها لدرجة انها تشغلنا عن ايه

185
00:58:36.400 --> 00:58:46.400
عن حاجة اهم منها مسلا اللاعب يشغلني عن المزاكرة اللعب يشغلني يعني تعريف التكاسل اللي انا قلته لكم انا قلت لكم اصلا انا بدرس لكم بحاول اقول العبارات اللي هتبقى صالحة حتى للاطفال

186
00:58:46.400 --> 00:58:56.400
خلاص؟ عشان كده يمكن النقطة دي بعديها بسرعة. بعد كده بنقول ايه؟ بنقول لهم بقى في سورة اكبر من كده بقى ان يبقى انسان كل همه عمال يجمع فلوس وعمال يجمع

187
00:58:56.400 --> 00:59:16.400
مش عارف ايه مش انتم بقى لان هم مش كده اصلا. بس بنديهم تحذير يعني للي جاي من حياتهم. بحاول اصنع لهم رؤيتهم. واحد كل همه جمع فلوس لان في اطفال بتتربى في بيئات كده بيئات اصلا ابوه يعني نسأل الله العافية شغال في النهار والليل يعني هو البيئات دي كده فاللي هو عمال

188
00:59:16.400 --> 00:59:26.400
كل همه يجمع الفلوس يجمع الفلوس يا جماعة لغاية ما يا ولاد احنا لينا بيت تاني هنسكن بيت تاني هننتقل من المرحلة دي لمرحلة تانية والمعلمة وهي تتكلم عن القبر تتكلم عن البعد الجميل اللي فين

189
00:59:26.400 --> 00:59:36.400
اللي في القبر زينتوا دلوقتي يا ولاد الحمد لله انتم ساكنين في الشقة بتاعتكم بس ربنا اكرمكم وبابا جت له مسلا حتة ارض في الشرق فلسه هناك ما فيش كهربا وما فيش

190
00:59:36.400 --> 00:59:46.400
مش عارف ايه بابا يبدأ يبني البيت ويبدأ يدخل فيه كهربا ويبدأ يدخل فيه مية ويبدأ يبيضه ويبدأ يعمل احنا برضو دلوقتي في بيت اصلا كلنا هنروح ننتقل لاسم القبر احنا هنروح

191
00:59:46.400 --> 00:59:56.400
نعيش فيه كل واحد فينا دلوقتي ممكن يقدر يعمل ايه؟ ان هو البيت ده بقى ينوره ويجمله ويعمل فيه عشان يعيش فيه يبقى جميل وهيعيش فيه هناك بقى ايه؟ هيبقى

192
00:59:56.400 --> 01:00:16.400
مع ربنا وهيبقى الدنيا جميلة وربنا يلحق به باباه ومامته. فبرضه يعني نلفت انظار الولاد ان فيه دار تانية. مسكن في المسكن على ايه؟ على جمال المسكن. وتركزي مع الولاد على ان انتم لما ما تلموش كتير المسكن بتاعكم مش هيبقى ايه

193
01:00:16.400 --> 01:00:26.400
يعني لما بتلموش حسنات كتير ما بتشغلوش وقتكم بطاعة المسكن بتاعكم مش هيبقى ايه؟ جميل يعني خلينا ناخد منها هذا البعد الترغيبي خلاص؟ وبعد كده نقول لهم بقى ربنا بيقول كلا سوف

194
01:00:26.400 --> 01:00:36.400
فتعلمون ثم كلا سوف تعلمون. انتم هتشوفوا بقى لما تيجوا بقى كده الانسان خلاص وهو اللحظات اللي بيفارق فيها الحياة بقى وخلاص وهينتقل للحياة الجميلة الجديدة. هيشوف بقى الكلام ده وهيبقى مبسوط

195
01:00:36.400 --> 01:00:56.400
فرحان لكن التاني بقى هيبقى زعلان ومش هيلاقي حاجة تمام؟ كلا لو تعلمون علم اليقين. الاولاد نركز معهم في الجزء بتاع كان لو تعلمون علم اليقين ده على ان الثقة في الله. ولازم نكلمهم في مسلا لو بابا قال لي كزا ببقى واثق في كلامه ولا لا

196
01:00:56.400 --> 01:01:06.400
بعمل مقتضى الكلام ده ولا لأ؟ بانتقل من بابا. يعني لو قلت له مسلا بابا قال ايه؟ يا ولاد ان منكم هيعمل كذا بكرة هيروح معي الرحلة. واسقين في كلام بابا ولا لأ

197
01:01:06.400 --> 01:01:16.400
وبنتحرك بناء على كده. برضه ربنا قال لنا ان في دار تانية ننتقل لها. وان التكاثر بالزي ده هيضرنا وان ده هيؤزينا. ثم لترونها عين اليقين ان احنا يوم القيامة بقى

198
01:01:16.400 --> 01:01:26.400
هنشوف الكلام ده والناس اللي هي قصرت هتشوف الكلام ده وهتبقى متبهدلة وتعبانة ثم لا تسألن يومئذ عن النعيم انها برضه توصل لهم ان ربنا هيعدد علينا النعيم ده وفي نفس

199
01:01:26.400 --> 01:01:36.400
وقت برضو ربنا يسألنا شكرتوه ولا لأ ؟ وممكن نحكي لهم هنا موقف النبي صلى الله عليه وسلم انعكاسا لهذه الايه ؟ القضية. نحكي لهم من باب الشكر وتذكر نعمة

200
01:01:36.400 --> 01:01:46.400
الله. خلاص؟ ان هو يشوف ازاي بقى تذكر نعمة الله وشوف ازاي كان بيشكر ربنا. وازاي فرحان ونكلمه هنا بقى عن جزء الشكر والرضا والرضا والشكر والكلام من ده. ان الانسان يستكفي

201
01:01:46.400 --> 01:02:06.400
ترمينا الطاعة ماشي ما يستكثرش من من الامور المباحات او المعاصي او غيرها. خلاص؟ طيب. فيديو احنا نقول لك لسه على مبسوطة في في حصة القرآن. مش متدبر يعني. هو بس المهم ان انا كل همي الدراية يفهموا الصورة كويس. انما الانشطة. عملنا له

202
01:02:06.400 --> 01:02:16.400
المدخل ده في مسرح عرايس ده كان هيبقى جميل. المدخل ده واحد بيلم حاجة الولاد وان ده غلط. دي رأيي بس. مش عايزة انا انا مش مش عايز اكتر من ان هو يفهم

203
01:02:16.400 --> 01:02:26.400
ربنا بيقول له ايه؟ لسه ده اللي انا حتى اصلا انا مش مش انا حتى ما بتكلمش كتير في الجزء بتاع الطفل اصلا. جزء الطفل ده محتاج برضه بس ده في المتدبر

204
01:02:26.400 --> 01:02:36.400
انما انا بتكلم انا المعلمة عايزها تكون متصورة هي بتشرح ايه. بس عايزة ايه تكون فاهم. من الاخر يعني انا باهل المعلمة اصلا اكتر. يمكن مش يعني الطفل مش شاغلني

205
01:02:36.400 --> 01:02:56.400
كتير لانها لو فاهمة كويس هتفهمه. لان هم كده كده هيحكوا للولاد. والولاد هتسأل. فبدل ما يخبطوا يقولوا حاجة كويسة. وفي نفس الوقت صراحة صراحة انا شايف ان الخسار المفصل كفيلة في بناء معلم. لو هي يعني بناءها هي هي انسانة صاحبة رسالة. يعني ما هو الهاكم التكاثر دي

206
01:02:56.400 --> 01:03:19.000
دي تزبطها هي نفسها هتزبطي لو هي نفسها اتزبطت كل الاجيال اللي وراها اتزبطت. لا زلت بقول ان هي رمانة الميزان. بس لو نجحنا في بناءها هنبني اللي وراها مش ممكن نعمل لهم صورة للقبر حاولوا الحاجات اللي هي الولاد اصلا المعاني دي اصلا هم قابلين انهم يترعبوا منها

207
01:03:19.000 --> 01:03:39.000
فحاولوا الحاجات دي اعرضوها لهم بصورة ده احنا يعني غدا نلقى الاحبة محمدا وصحبه. يعني اعددها لهم بالصورة دي. يعني آآ هم هيجي عليهم مرحلة يبقوا كده بس انا قلت لازم نعزف على الوتر ما عندهمش تقصير ما عندهمش تفريط ما عندهمش هيترهبوا ليه؟ يعني ليه يعبدوا ربنا رهبة

208
01:03:39.000 --> 01:03:57.237
ليه ما يبقاش شوقهم للموت؟ شوق للقاء الله. اللي هم بيحبوك اللي هم نفسهم يشوفوك. طاقة الحب دي طاقة هائلة جوة قلوبهم انا ما بقولش ان دي عبادة بس بس اقصد ان ده المناسب لمرحلته. الله المستعان. طيب سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت