﻿1
00:00:08.300 --> 00:00:27.600
اعوذ بالله السميع العليم من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم. ان الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونستهديه ونعوذ بالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا انه من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله. اما بعد فاهلا ومرحبا بكم

2
00:00:27.600 --> 00:00:43.750
في هذا اللقاء المبارك واسأل الله عز وجل ان يجعل هذا اللقاء في ميزان حسناتنا اجمعين مع الحلقة السادسة عشر من حلقات خط الزمن وما زلنا مع قصة فلسطين. في الحلقة اللي فاتت شفنا الدولة الطولونية ثم الاخشيدية وتحدثنا عن

3
00:00:43.750 --> 00:01:00.950
ضعف فلسطين في ذلك الوقت عسكريا ودعويا او دينيا لاهتمام الطرونيين والاخشيديين بشكل اكبر بالمركز والثقل في داخل فسطاط العاصمة في مصر. وطبعا ده هيؤدي بعد كده لتوابع هنشوف اثرها في الحلقة دي ان شاء الله

4
00:01:01.000 --> 00:01:21.000
واتكلمنا بردو في نفس الوقت في الحلقة اللي فاتت على السيطرة البويهية الشيعية على منطقة بغداد والعراق وما حولها. وطبعا دولت جايين من منطقة فارس اللي هي هي منطقة ايران دلوقتي وكلهم كانوا بيدينوا بالمذهب الاثنى عشري من الشيعية اللي هو مذهب ايران الى الان. وآآ انتشروا في العالم

5
00:01:21.000 --> 00:01:36.750
في شرقي بالاخص وطبعا سيطروا على منطقة العراق بكاملها وقلنا ان كان في مشكلة تانية ان العالم الاسلامي في القرن الرابع الهجري كله يعني من سنة تلتمية لربعمية ميت سنة تقريبا واكتر من كده زي ما هنشوف كان تحت سيطرة

6
00:01:36.750 --> 00:01:56.750
خالصة قلنا ان منطقة العراق وما حولها ومنطقة ايران وكل ده كان تبع البويهيين. منطقة شرق العالم الاسلامي الا بعد اللي هي منطقة آآ كازاخستان واوزباكستان كانت تحت حكم السمنيين ودول برضه شيعة. آآ اثنى عشرية ومنطقة الموصل والشام. آآ شمال الشام كانت تحت الحمدانيين

7
00:01:56.750 --> 00:02:16.750
ودولت برضو كانوا شيعة اثنى عشرية ومنطقة اليمن كانت تحت بني زياد وبني الرس ودولت شيعة زيدية وهم اقرب الشيعة الى السنة ومنطقة الجزيرة العربية كانت تحت طائفة من اخبث الطوائف في التاريخ وهي طائفة القرامطة. وهم ايضا خرجوا من الشيعة لكنهم يعني وصلوا الى درجة من الكفر آآ لم

8
00:02:16.750 --> 00:02:36.750
ينكرها احد من علماء المسلمين انهم من الكفار الذين تركوا الدين بالكلية. وتكلمنا عن فظائعهم في البيت الحرام وفي الجزيرة العربية بصفة عامة. والهم الكبير الذي اصاب الامة الاسلامية كان آآ الدولة العبيدية اللي هي معروفة بالدولة الفاطمية ودي اتنشأت في المغرب سنة ميتين ستة وتسعين

9
00:02:36.750 --> 00:02:58.550
من الهجرة الدولة ديت كان لها اثار ضخمة جدا عشان كده حبينا نفرد بها الكلام اه النهاردة بنقول ان الدولة ديت اه اه ظهرت وفي اول ظهورها في المغرب ادعت النسب الى السيدة فاطمة رضي الله عنها وارضاها بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم. وهذا ادعاء في غالب اقوال العلماء ادعاء باطل ليس له

10
00:02:58.550 --> 00:03:18.550
واصل بل ينتسبون الى ميمون القداح وهو يهودي. يعني الجد الرابع لعبيد الله الفاطمي كما يسمي نفسه عبيد الله هذا جدو الرابع يهودي يعني ليس اصلا لا اقول آآ عربيا ولا قرشيا ولا للرسول عليه الصلاة والسلام ولكنه كان اصلا يهوديا انسان يهودي دعا

11
00:03:18.550 --> 00:03:38.550
واولاده بعد ذلك جاءوا على آآ طريقته وحاولوا الطعن في الدولة الاسلامية بقدر ما يستطيعون. الدولة ديت قامت في سنة متين ستة وتسعين وكان همها الاكبر ضرب السنة في كل مكان يصلون اليه. ومن اوائل السنة الذين حاربوهم كانت الدولة الاسلامية في الاندلس. وكانت تحت

12
00:03:38.550 --> 00:03:58.550
عبدالرحمن الناصر الاموي رحمه الله وهو من اعظم القادة الاسلاميين في تاريخ الاسلام كله. الدولة العبيدية آآ الفاطمية في في المغرب حملت حروب كثيرة على عبدالرحمن الناصر بل وتعاونت مع الصليبيين في شمال الاندلس لضرب اه عبدالرحمن

13
00:03:58.550 --> 00:04:18.550
آآ اكثروا من البدع والمنكرات وسب الصحابة طبعا بل واحيانا كانوا يسبون رسول الله صلى الله عليه وسلم في اسواق آآ كما كان يفعل اه ابن عبيد الله الذي تولى الخلافة من بعدي او الامارة من بعده. وكان يقول العنوا الغار وما حوى. الغار حوى ارصاص

14
00:04:18.550 --> 00:04:38.550
سلام سيدنا ابو بكر الصديق رضي الله عنه فيقول العنوا الغار وما حوى العنوا عائشة وبعلها. عائشة رضي الله عنها زوجة الرسول عليه الصلاة والسلام الرسول عليه الصلاة والسلام وهكذا في الاسواق ليس امرا يعني خافيا على الناس. وطبعا كانوا شديدي الموالاة آآ لليهود وللنصارى وكانوا

15
00:04:38.550 --> 00:05:00.300
تبنوا المنهج الاسماعيلي من الشيعية. الشيعة الاثنى عشرية يقولوا بامامة موسى الكاظم ابن جعفر الصادق. ويعطون امامة موسى القاضي الامامة السابعة انتم عارفين الاسم عشرين اتناشر امام ورا بعض بدءا من سيدنا علي ابن ابي طالب ومرورا عامة الائمة عندهم من الحسن والحسين زين العابدين الى اخر آآ القائمة

16
00:05:00.300 --> 00:05:20.300
الامام السابع عندهم هو موسى الكاظم. اما هؤلاء فينكرون امامة موسى الكاظم ويعطونها لاسماعيل ابن جعفر صادق. ولذلك يسمون بالاسماعيلية نسبة الى اسماعيل ابن جعفر الصادق. وهم عملوا تحريف كبير اصلا من الشيعية المحرفة. يعني الشيعية نفسها

17
00:05:20.300 --> 00:05:40.300
محرفة عن الدين الصحيح هم حرفوا في الشيعية وبدأوا يطلقوا بعض البدع والمنكرات الغليظة. لدرجة برضو ان كتير جدا من علماء الاسلام بيخرجوا من دائرة الاسلام اطلاقا اللي هو بيسموا نفسهم الدولة الفاطمية. وحاولوا محاولات متكررة لاحتلال مصر منذ ان

18
00:05:40.300 --> 00:06:00.300
الدولة العبيدية في المغرب. زي ما قلنا متين ستة وتسعين. من ساعتها محاولات متكررة للاحتلال مصر واحتلال منطقة الشمال الافريقي بكاملها تلت المحاولات في عهد الدولة الطولونية وعهد الدولة الاخشيدية. لكن في سنة تلتمية تسعة وخمسين من الهجرة نجحت محاولات العبيديين

19
00:06:00.300 --> 00:06:20.300
او الفاطميين في احتلال مصر ودخلها القائد بتاعهم جوهر الصقلي وكان ده في زمن المعز لدين الله اللي هو الامير اه الفاطمي طبعا كان بيسمي نفسهم خلفاء وهم ليسوا خلفاء وليسوا اصلا من المسلمين. ادعى اه يعني الخلافة واه

20
00:06:20.300 --> 00:06:30.300
آآ احتل مصر سنة تلتمية تسعة وخمسين وانا بقول ده احتلال ما بقولش ان هو انتقال طبيعي زي ما قلنا قبل كده في عهد الدولة التلونية والارشادية دي كانت دول اسلامية آآ

21
00:06:30.300 --> 00:06:46.250
وكان لها اثار اسلامية واضحة لكن ده كان احتلال آآ اجرامي حقيقة. واول ما دخلوا مصر يعني آآ ارتكبوا الموبقات الشديدة جدا مع علماء السنة وذبحوا العدد الكبير منهم وانشأوا الجامع الازهر لنشر المذهب الشيعي

22
00:06:46.450 --> 00:07:06.450
الاسماعيلي يعني شف بداية انشاء المسجد الازهر او الجامع الازهر كانت بنوايا خبيثة جدا وكان تحطيم للمذاهب السنية اه المالكية والحنفية والحنبلية والشافعية. واقامة المذهب الاسماعيلي وحتى مش الاثنى عشري الاسماعيلي. في اه اه

23
00:07:06.450 --> 00:07:26.450
مصر طبعا عم ده على كل شعب مصر بالاكراه وكانت كارثة كبيرة جدا احاطت بالامة الاسلامية. احنا طبعا للاسف الشديد ما يعرفش التاريخ ده. وبندرس تاريخ على ان هم من ناس اه مسلمين حكموا مصر فترة من الزمن. اه اللي بيخلينا يعني اه الى حد ما او الى حد كبير ننبهر

24
00:07:26.450 --> 00:07:46.450
تاريخ الفاطميين ونذكرهم على انهم من المسلمين الانشاءات والمعمار والاهتمامات التي قاموا بها في هذا المجال في مصر والبلاد التي وقعت تحت احتلالهم وطبعا من اشهرها المسجد الازهر جامع الازهر هو من اشهر المساجد في الدنيا هو انشاء آآ عبيدي او فاطمي وقلنا السبب بتاعه

25
00:07:46.450 --> 00:08:06.450
وانشاء القاهرة يعني جوهر الصقلي اول ما دخل آآ مصر انشأ مدينة القاهرة وآآ طبعا عشان كده بتتعرف بقاهرة المعز المعز اللي هو معز للدين لله اللي هو الامير الفاطمي التي الذي آآ انشأ او انشأت في عهد مدينة القاهرة وسبحان الله تزامن مع انشاء القاهرة ومع احتلال مصر سقوط

26
00:08:06.450 --> 00:08:26.450
الدولة العبيدية في المغرب يعني الدولة اللي خرجوا منها اصلا سقطوا فيها وبالتالي اصبحت مصر هي عمق الدولة العبيدية وهي مركز الثقل للدولة واصبحت القاهرة هي عاصمة الدولة العبيدية وبذلك حصل نوع من الانعاش لهذه المدينة في وسط العالم الاسلامي. فطبعا

27
00:08:26.450 --> 00:08:45.250
الجيش العبيدي ما كانش من المصريين الجيش العبيدي كان كله من المغاربة او من السودانيين كانوا بيجيبوهم من آآ من السودان ومن افريقيا بصفة عامة وبيربوهم على عقائد الاسماعيلية. والشعب المصري بصفة عامة رفض هذه العقائد المنحرفة. وهدا التوجه الكبير للعن الصحابة والطعن فيه

28
00:08:45.250 --> 00:09:03.200
والخروج عن المنهج بكل انواع الخروج المعروفة. وبالتالي ظل الشعب سنيا في حكم الدولة الاسماعيلية والكلام ده قعد في مصر فترة رهيبة جدا قعد متين سنة في مصر يعني الاحتلال العبيدي للدولة المصرية قعد متين سنة

29
00:09:03.250 --> 00:09:23.250
بمجرد ما دخل العبيديين الى آآ مصر بدأوا يفكروا في الاملاك التي كانت للدولة الاخشيدية التي سقطت على ايديهم. وطبعا اول شيء فكروا فيه ارض الشام واول ارض الشام فلسطين. وبالتالي توجهت الجيوش العبيدية مباشرة من مصر الى فلسطين وفي نفس السنة اللي سقطت فيها مصر سقطت فيها فلسطين

30
00:09:23.250 --> 00:09:41.150
اللي هي سنة تلتمية تسعة وخمسين اه من الهجرة والكلام ده بيوافق سنة تسعمية تسعة وستين من الميلاد وبدأ الاحتلال العبيدي لفلسطين ودخلت فلسطين فترة مظلمة جدا جدا من تاريخها. وللاسف الشديد ظلام هيسلم لظلام

31
00:09:41.150 --> 00:10:01.150
قام هيسلم لظلام هنقعد في الفترة المظلمة ديت اكتر من تلتميت سنة زي ما قلنا في الحلقة اللي فاتت. فترة العبيديين في فلسطين استمرت حوالي مية واربعة سنة متصل لقوا بعد كده دخلوا تاني زي ما هنتكلم ان شاء الله في التاريخ. لكن انا عايزك تتخيل مية سنة من التفريغ الكامل لكل طاقات البلد العلمية والدعوية

32
00:10:01.150 --> 00:10:21.150
والدينية قتل كل علماء السنة تفريغ البلد من كل الطاقات الجهادية والطاقات الدعوية طبعا ده اسر تأثير سلبي رهيب على ارض فلسطين وكذلك على ارض مصر اللي هي تعتبر الامتداد الطبيعي لارض فلسطين. انا عايز الفت النزر لحاجة مهمة جدا. ومعلومة تهمنا دلوقتي في زماننا وتهمنا على طول

33
00:10:21.150 --> 00:10:41.150
ان زي ما انتم شايفين كل ما نيجي نتكلم على مصر نتكلم على فلسطين. الرباط المنطقي والطبيعي جدا والامتداد الطبيعي لارض فلسطين هي ارض مصر. ولارض مصر هي ارض شفنا الدولة الاموية خدت الاتنين مع بعض. الدولة العباسية الاتنين مع بعض. الدولة الطولونية الاتنين مع بعض. الدولة الاخشادية الاتنين مع بعض. لما جه العبيديين احتلوا الاتنين مع بعض ولما

34
00:10:41.150 --> 00:11:01.150
ييجي الصليبيين بعد كده هيفكروا في احتلال فلسطين ويفكروا في احتلال مصر والحروب الصليبية كلها كانت على فلسطين وعلى مصر الامتداد ده امتداد طبيعي جدا مش بس تاريخي مش بس جغرافي لا امتداد عقائدي وامتداد ديني وامتداد اجتماعي وله جذور كتيرة جدا ولازم شعوب مصر وفلسطين يفهموا هذا الرابط القوي اللي لم

35
00:11:01.150 --> 00:11:20.350
ده بيحصل بينه وبين بعضه وحدة وطبعا مع الشام بصفة عامة بيحصل نصر وتمكين للمسلمين ولما بيحصل العكس بيحصل اللي شفناه في عهد الدولة العبيدية اللي هنشوفه بعد كده مع الصليبيين ايه اللي هيحصل بعد كده في عهد داري العبيدية؟ ده اللي هنعرفه ان شاء الله بعد الفاصل فابقوا. بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله

36
00:11:20.600 --> 00:11:40.600
كنا بنفاصل بنتكلم على الاحتلال العبيدي اللي الدولة المصرية وبعد كده لفلسطين وقلنا الاحتلال العبادي ده هو الذي ينتسب زورا وبهتانا الى السيدة فاطمة اه رضي الله عنها بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم. وهم ينتسبون الى يهودي كما اه ذكرنا. وكل افعالهم بعد كده تثبت انهم فعلا اقرب الى اليهود منهم

37
00:11:40.600 --> 00:12:00.750
الى المسلمين وشفنا الاحتلال ازاي وصل الى فلسطين في نفس السنة اللي سقطت فيها مصر واتكلمنا عن الامتداد الطبيعي لفلسطين آآ مع شعب مصر طبعا ده امتداد زي ما قلنا جغرافي وتاريخي وديني وعقائدي واجتماعي. وعلى الاكثر من محور وسيلة

38
00:12:00.900 --> 00:12:20.900
العبيديين الحقيقة كانوا بيهتموا بالمظاهر جدا. طبعا الباطن كما تعلمون خاويا تماما. لكن كانوا بيهتموا بالمظاهر جدا عشان كده اكثروا جدا من انشاء اه المساجد في العالم الاسلامي واثرهم الى الان باقية جامع الازهر زي ما قلنا مسجد المعز. المساجد الفاطمية كتيرة جدا جدا. وده اللي بيخلي مكانة الفاطميين

39
00:12:20.900 --> 00:12:40.900
عند علماء التاريخ دون النظر الى عقائدهم او الى آآ آآ وسائلهم آآ القبيحة في نشر معتقدهم الفاسد. آآ بيبصوا للاثار اللي تركوها المسجد وابهة وعظمة وكذا. فلا يلتفتون الى فسادهم الذي كانوا عليه. آآ من اشهر الامثلة على فسادهم آآ

40
00:12:40.900 --> 00:12:59.950
اه احتلالهم لمدينة عسقلان اه في اه فلسطين وكان في مشهد في عسقلان به كما يقولون رأس الحسين الحسين ابن علي آآ رضي الله عنهما عندما استشهد قطعت رأسه كما تعلمون. وقالوا ان الرأس انتقلت من كربلاء الى دمشق ومن

41
00:12:59.950 --> 00:13:19.950
دمشق الى عسقلان واقيم مشهد حول هذه الرأس في عسقلان. فالعبيديين لكي يرفعوا من آآ قدرهم وقيمتهم عند المسلمين بصفة عامة اخذوا هذه الرأس كما يقولون من عسقلان وانتقلوا بها الى مصر وعملوا مسجد على هذه الرأس اللي هو معروف بالان بمسجد الحسين في آآ

42
00:13:19.950 --> 00:13:39.950
مصر بالقرب من خان الخليل. واقع الامر يا اخواني انا هقول كلام لعله مفاجأة لناس كتيرة جدا جدا. ان رأس الحسين لا كانت في عسقلان ولا لا جت لمصر ولا اي حاجة هدي المساجد كلها منشأة على وهميات ليس لها اي نوع من الحقيقة رأس الحسين لم تنتقل اصلا من كربلاء الى دمشق وكل

43
00:13:39.950 --> 00:13:59.950
الروايات التي ذكرت انها ارسلت الى يزيد ابن معاوية في دمشق هذه الروايات كاذبة وموضوعة وليس لها اي جانب من الصحة بل دفنت معه في كربلاء حيث آآ آآ قتل آآ واستشهد آآ رضي الله عنه وارضاه. وكل هذه اشاعات زورت على تاريخ الدولة الاموية. وبعد كده زي ما شفنا كان لها اثار آآ

44
00:13:59.950 --> 00:14:19.950
اه سلبية كثيرة جدا على الامة الاسلامية في تزوير التاريخ. لكن الشاهد ان عسقلان ما كانش فيها رأس وبالتالي مسجد الحسين اللي الناس دلوقتي تشد الرحال اليه من كل مكان وترتكب عنده البدع والمنكرات الكثيرة. انا بقول ان كل هذه البدع والمنكرات ما لهاش اي معنى. هذه كلها موروثة من ايام الدولة العبيدية الفاسدة

45
00:14:19.950 --> 00:14:36.450
التي حكمت مصر واكثرت جدا من البدع والمنكرات ومنها الموالد والاعياد الصوفية المشهورة اللي موجودة عند آآ اكثر من مسجد من مساجد مصر الكبيرة والمشهورة وكذلك في آآ معظم بلاد العالم الاسلامي اللي دخلها الاحتلال العبيدي

46
00:14:36.600 --> 00:14:56.550
وبقول ان ان حتى لو الرأس موجودة في مسجد الحسين فلا تجوز كل هذه الاعمال. فما بالكم بالوهم الكبير الذي يعيشه من يشد الرحال الى هذه الاماكن على ان فيها رأس الحسين ابن علي رضي الله عنهما وليس بها شيء. ده طبعا طرف من اعمال آآ الدولة العبيدية الخبيثة

47
00:14:56.600 --> 00:15:22.050
في سنة تلتمية ستة وتمانين من الهجرة وده يوافق سنة تسعمية ستة وتسعين من الميلاد حصل اه امر مفزع في الدولة الفاطمية كما يسمونها ظهر الحاكم بامر الله والحاكم بامر الله الشخصية من اشهر الشخصيات في التاريخ الاسلامي ومن افسد الشخصيات في التاريخ الانساني بصفة عامة. يعني يقارن بالمفسدين في

48
00:15:22.050 --> 00:15:42.050
ارض من كل الملل والنحل. فعلا وهذا الرجل يعرف في التاريخ بالمجنون. يعني صفته لما ييجي يتكلم عنه المؤرخون يتكلمون عنه مجنون وهو ليس مسلما بالقطع. يعني هو وان كان من حكام الدولة العبيدية التي تدعي الاسلام وتبني المساجد وفي مسجد الحاكم بامر الله. الا انه بالقطع

49
00:15:42.050 --> 00:16:02.050
ليس مسلما. هذا الرجل تولى الحكم وعنده كم سنة؟ عنده حداشر سنة. حداشر سنة فقط. بعد ما اتولى الحكم تحت رعاية اه الاوصياء اليه تلات اربع سنوات بدأ يدير الاحكام بنفسه وبدأ يصدر احكام هي اقرب الى الجنون منها الى العقل واحكام عامة في امور كثيرة وكان يحل

50
00:16:02.050 --> 00:16:17.750
كثيرا الحرام ويحرم كثيرا الحلال. ومن اشهر مثلا آآ اعماله انه امر بسب الصحابة علنا وان يكتب هذا السب على ابواب المساجد. يعني كل ابواب المساجد في مصر وفلسطين وبقيت الشام. اللي هي دخلت تحت سيطرة

51
00:16:17.750 --> 00:16:37.750
الدولة العبيدية كان يكتب عليها اه اه سب الصحابة رضي الله عنهم وارضاهم وكان يكتب في الشوارع في معزم الشوارع الرئيسية في القاهرة وفي غيرها من بلاد العالم اسلامي تحت سيطرة الدولة العبيدية وقد تسبب الصحابة. حرم آآ حاجات غريبة جدا حرم بيع الرطب مسلا. التمر الرطب ممنوع انه يتباع حرام

52
00:16:37.750 --> 00:16:57.750
يعني قال ان هذا امر حرام. حرام اكل السمك الذي ليس له قشر. حرام اكل ملوخية فمنع اكل ملوخية على الناس. يعني العمل بالليل نوم بالنهار يعني وفرض هذا على ديوان الدولة ان العمل كله يكون ليلا والنهار كله نوم آآ قلب ايات الله عز وجل في في الكون آآ لما حصل

53
00:16:57.750 --> 00:17:14.800
عليه بعض الثورات في داخل القاهرة امر بايه؟ خرج برة القاهرة وامر باحراق القاهرة بكاملها فاحرق المدينة بكاملها وبعد كده ارسل احد الخدام بتوعه وقال له شوف لي الاخبار ايه والناس اخبار ايه حرق البلد بسكانها فشف الاخبار ايه فقال

54
00:17:14.800 --> 00:17:34.800
بعد ما راح ورجع طبعا لقاها انتهت المدينة بكاملها ورجع انشأها بعد كده فانتهت المدينة بكاملها فقال له لقد يعني فعل بها ما لم يفعله ملك الروم لو سيطر عليها فقتله. يعني ايه طبعا حس ان هو هذا فيه نوع من الاهانة له فقتله. يعني كان موضوع القتل عنده شيء آآ بسيط جدا ما عندوش مانع يحرق

55
00:17:34.800 --> 00:17:51.600
كاملة مسلمة العاصية بتاعته لما حصل فيها نوع من الاضطرابات والثورات عليه ووصل في اخر عهده الى امر قبيح لم آآ او يقدم عليه حاكم في تاريخ المسلمين بكاملهم وهو انه ادعى الالوهية

56
00:17:51.750 --> 00:18:11.750
ادعى ان الله عز وجل حل فيه وخاطبه شعراؤه بهذه الصفة انه اله من دون الله عز وجل من اشهر الابيات التي قيلت له آآ شئت لشاءت الاقدار فاحكم فانت الواحد القهار. هكذا يخاطبون آآ الحاكم آآ بامر الله. وفضل يحكم المسلمين خمسة وعشرين

57
00:18:11.750 --> 00:18:31.750
سنة متصلة انتهت في سنة ربعمية وحداشر من الهجرة يعني سنة الف واحد وعشرين من الميلاد ومات او قتل وهو عنده ستة وتلاتين سنة يعني كل هذه الفظائع كان بيعملها في فترة شبابه هذه الفظائح كانت تطبق في ارض مصر وكانت تطبق في ارض فلسطين وكل بلاد العالم الاسلامي ولكن من

58
00:18:31.750 --> 00:18:51.750
اخطر القرارات التي اخذها آآ الحاكم بامر الله والتي اشتهرت عنه وعمن بعد ذلك للاسف الشديد في تاريخ اوروبا وفي تاريخ المستشرقين هو امره بهدم الكنائس والمعابد اليهودية واضطهاد اليهود والنصارى. وطبعا آآ ده حصل بالفعل ان هو امر بهذه الاشياء وامر

59
00:18:51.750 --> 00:19:11.750
ان يعلق النصارى الصلبان في آآ اعناقهم ليعرفوا من المسلمين وامر ان يعلق اليهود علامات ايضا في اعناقهم. وامر بهدم كنيسة القيامة المقدسة عند النصارى في القدس وامر بهدم عدد كبير من الكنائس وعدد كبير من النصارى اضطرا الى الاسلام خوفا من القتل على يد الحاكم بامر الله

60
00:19:11.750 --> 00:19:36.250
وضع بزور احقاد بين النصارى والمسلمين ما رأيناها طوال حكم الدولة الاموية والعباسية والطرونية والاخشيدية وكل ده من اعمال هذا المجنون الحاكم بامر الله ولنا وقفة مهمة جدا مع القصة ديت بنقول ان هذا الاضطهاد لم يكن منشأه ابدا دين او عقيدة اسلامية بل على العكس عندنا منتهى التسامح كما رأينا في الحلقات السابقة مع النصارى بل

61
00:19:36.250 --> 00:19:56.250
ان هذا الرجل كان كافرا وكان بعيدا كل البعد عن دين الاسلام ولا يرتبط المسلمون ابدا بما يقوم به اه من اعمال. وبنقول برضه ان هذا الاضطهاد لم يكن وخاصة باليهود والنصارى ولكن عانى منه المسلمون السنة كذلك. يعني كل المسلمين الذين كانوا على مزهب السني باي مذهب من المذاهب الاربعة المعروفة. اه

62
00:19:56.250 --> 00:20:16.250
عانوا نفس الاضطهاد من الحاكم بامر الله اللي هو كان على مذهب الاسماعيلي تبع الدولة العبيدية. وهذا السلوك يا اخواني سلوك الاضطهاد لليهود والنصارى لم يكن مقبولا من الشعب ولا من العلماء بل قامت بعد الثورات عليه بعد ذلك لانه يقوم بهذه الاضطهادات وكانت ثورات من المسلمين السنة الذين رأوا ان

63
00:20:16.250 --> 00:20:36.250
هذه الاعمال تخالف العهدة العمرية وتخالف الاتفاقيات التي كانت بين وبين النصارى وتخالف دين الاسلام اصلا ونتيجة هذه الثورات الكبيرة الحاكم بامر الله ان يرجع عن آآ اضطهاد اليهود والنصارى آآ في آآ دولته سواء في مصر او في فلسطين بل

64
00:20:36.250 --> 00:20:57.250
وامر اولئك الذين اه اسلموا من النصارى ان يعودوا الى نصرانيتهم لانهم اسلموا اه رغما عن انوفهم كما اه هو معروف. انا بقول ان الكلام ده فعلا حصل من الحاكم بامر الله لكن لا ينبغي ابدا ابدا للمؤرخين سواء كانوا من المسلمين او من غير المسلمين ان يأخذوا هذا القرين على ان

65
00:20:57.250 --> 00:21:17.250
يضطهدون غير المسلمين في بلاد الاسلام ده ما نعتبروش اصلا مسلم. وزي ما قلنا الكارثة بتاعته كانت عامة على كل البلاد الاسلامية بما فيها بلاد آآ السنة. بعد آآ ما قد ما قتل الحاكم آآ بامر الله تولى الحكم بعديه واحد اسمه الظاهر الاعزاز دين الله. وقعد

66
00:21:17.250 --> 00:21:37.250
يحكم حوالي ستاشر سنة وبعدها اتولى المستنصر بالله اللي قعد يحكم ستين سنة متصلة. والمستنصر بالله ده من اكبر حكام الدولة العبيدية ستين سنة من الحكم في داخل مصر انتهت سنة ربعمية سبعة وتمانين اه وطبعا ده بيوافق سنة اه الف خمسة وتسعين من الميلاد. وحياة

67
00:21:37.250 --> 00:21:57.250
ننصر بالله كلها ما تهمناش في شيء لكن في اخر حياته لما مات سنة ربعمية سبعة وتمانين انقسمت آآ دولته الى قسمين المستعالية والنزرية الكلام ده هيكون له تطبيقات معنا في قصة فلسطين وفي قصة العالم الاسلامي بصفة عامة. طبعا الاحتلال العبيدي له مشاكل تانية كتير وفي النهايات الحكم العبيدي للدولة

68
00:21:57.250 --> 00:22:17.250
الفلسطينية قسم اللغة الفلسطيني استمر ميت سنة والقسم المصري استمر ميتين سنة حصلت بعض التطورات اللي غيرت من سير الاحداس في ارض فلسطين يا ترى ايه التغيرات اللي حصلت في ارض فلسطين وايه التغيرات اللي حصلت في الدولة العبيدية؟ وما هي النتائج التي عادت على العالم الاسلامي كله؟ ده اللي هنعرفه بازن الله في الحلقة اللي

69
00:22:17.250 --> 00:22:26.235
اسأل الله عز وجل ان يفقهنا في سننه وان يعلمنا ما ينفعنا وان ينفعنا بما علمنا انه ولي ذلك والقادر عليه. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته