﻿1
00:00:01.000 --> 00:00:21.800
وبركاته كل عام وانتم بخير. كل عام وامة الاسلام جميعا بالف خير وسلام وبركة الله اكبر الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله الله اكبر الله اكبر ولله الحمد

2
00:00:22.050 --> 00:00:40.850
اهلا ومرحبا بكم احبتي واخوتي في الله آآ يأبى الله عز وجل الا ان يمتد آآ او تمتد بنا اللقاءات وكنت ازن ان الامس هو يعني آآ اخر لقاء لنا وآآ هتاخدوا اجازة مني شوية

3
00:00:40.950 --> 00:01:04.450
لكن قدر الله عز وجل وما شاء فعل. اسمحوا لي ان اكون معكم في هذه الساعة الطيبة المباركة المباركة اسعد بصحبتكم في على هذه الشاشة الطيبة المباركة آآ اسعد بصحبتكم في عيد الفطر

4
00:01:04.650 --> 00:01:30.400
بعيد المسلمين في عيد السلام عيد الامن عيد الامان عيد الايمان اه تقبل الله صيامكم واليوم هو يوم الجائزة نسأل الله عز وجل ان نكون جميعا قد نلناها وان نكون جميعا قد ولدنا من جديد

5
00:01:30.550 --> 00:01:50.850
وغفر لنا ما تقدم من ذنبنا ولننظر الى الامام ماذا نحن فاعلون في غد اه احبتي واخوتي في الله اه معي في هذه الليلة الطيبة المباركة اه ضيوف انا شخصيا احبهم

6
00:01:51.050 --> 00:02:10.300
احبهم من كل قلبي احبهم في الله احبهم على المستوى الشخصي احبهم آآ على الشاشة احب ان استمع اليهم نحسبهم على خير ولا نزكيهم اه على الله يشرفنا في هذه الليلة معكم

7
00:02:10.650 --> 00:02:27.250
فضيلة الشيخ آآ المهندس. الشيخ المهندس خالد عبدالله. اهلا وسهلا. اهلا وسهلا يا شيخ خالد. ازي حضرتك؟ الله يبارك فيك. يتقبل منا ومنكم. الله يكرمك الشيخ خالد بيقول لي انت الوحيد اللي بتقول لي يا بشمهندس. هو فيه شيخ تاني غيزني قوي بالكلمة دي. مركز فيها قوي

8
00:02:27.300 --> 00:02:47.300
اهلا وسهلا يا شيخنا. الله يخليك يا رب. آآ بيشرفنا اخونا وحبيبنا الاستاز الدكتور راغب السرجاني. يا اهلا وسهلا. اهلا وسهلا يا دكتور اهلا وسهلا تقبل الله دكتور بقى يعني الشيخ الطبيب يعني ازا كان في الشيخ المهندس بيبقى فيه الشيخ الطبيب. الحمد لله رب العالمين. اهلا وسهلا الله يكرمك. اهلا وسهلا

9
00:02:47.300 --> 00:03:05.700
جزاك الله خير. حضرتك اه طبيب مسالك. اه انا استاز مسالك في قصر العيني اه. اه. اهلا وسهلا يا دكتور رغد. حاضر يا سيدي وبيشرفنا اخونا وحبيبنا الشيخ الشيخ الشيخ. الله يكرمك. مش شيخ مهندس ولا شيخ طبيب شيخ بيور اه. شيخ اصلي. شيخ سالم

10
00:03:05.700 --> 00:03:25.700
ابو الفتوح اهلا وسهلا بحضرتك وربنا يتقبل منك الاعمال. اكرمك هذه الجلسة خالصة لوجه الله. امين. شرفتمونا اه واهلا ومرحبا بكم. اه احنا حقيقة يعني اللقاء بتاعنا والقعدة بتاعتنا يعني هي يوم عيد. نعم. اه بنحاول ان احنا

11
00:03:26.050 --> 00:03:45.800
اه نفرح الناس يشوفوا مننا الجانب اللي هما اا خفي عنهم واللي بيحبوا اا يشوفوه اا اكيد كل واحد فينا اا ليه يعني شخصية مختلفة شوية فنبدأ كده بطاقة شخصية

12
00:03:46.000 --> 00:04:01.100
تعرف انت حضرتك تحب الناس يعرفوا عنك ايه والله انا يعني مهندس ده الاساس كان عملي يعني. مهندس ايه؟ مهندس مدني حصل دروس الهندسة المدنية من جامعة القاهرة سنة تمانية وتمانين

13
00:04:01.400 --> 00:04:17.550
اه بتقدير عام جيد ومتزوج وعندي ولد وبنت ايمان وعمر ودخلت في الدعوة كده يعني اه نعم. ما كانش لها رغبة الحقيقة ان انا يعني مش برغبتي دخلت في الدعوة. زقوه. عارف زيي بالزبط كده بقول لهم والله يمكن

14
00:04:17.550 --> 00:04:32.450
اسلام حمزة كده فالراجل قال لهم انتم ازاي بتشتمونا على دينه؟ ودخل كده فانا برضو كده دخلت في في الدعوة دي يعني غضب الاول لواحد كان من الاخوة كده بيدعونا للصلاة في مكان

15
00:04:32.700 --> 00:04:43.300
وبعض اخواننا وانا بلعب معهم كنا في سانية اعدادي ابتدت اتريقوا عليه يعني فاتغزت جدا ان انا كنت قائد الليلة دي معهم بلعب كورة فاتغزت ازاي يتكلموا معي كده يعني؟ قلت لهم طب والله ما لعب معكم. رحت داخل مصلي معها

16
00:04:43.500 --> 00:04:56.400
في المسجد فدخلت اصلي معه في المسجد فسحبني وهو ما شاء الله يعني وكان له بصمة حطها كده واول ما عرفني يعني بسكة الاخوة والمساجد والدعوة والحاجات اللي زي كده في الدقي سليمان جوهري يعني

17
00:04:56.500 --> 00:05:09.300
المهنة انا انا حاليا دلوقتي انا ازا كنت بعمل في مجال هندسة. ما هو اه. اه انما حاليا دلوقتي يعني سبت توقفت اه طبعا مش يعني مش عارف كنت معظم كت قعدت فترة حتى وانا في العمل الدعوي ده

18
00:05:09.450 --> 00:05:21.550
اه عندي مكتب مع واحد صاحبي يعني لكن الحقيقة هو حس بلود عليه وسقل انه شايل الشغل لوحده. وانا كان مسلا دايما اسافر دايما في محاضرات دايما كده فقال لي لأ مش هقدر اكمل على الشكل ده

19
00:05:21.550 --> 00:05:38.950
رحنا مصفيين المكتب وهو كان يعني مع نفسه يعني. يعني انت الان متفرغ للدعوة. نعم. متفرغ للدعوة. نعم. نعم ايه يا باشا؟ وقالت حضرتك موجود؟ لا والله انا الوالد والوالدة توفيا ورا بعض على طول او توفي بقى عشان اه توفي. وراء بعضه مباشرة سبعة وتمانين وتمانية وتمانين

20
00:05:39.250 --> 00:05:53.350
عليهم تلاتة اكتوبر واتنين اكتوبر. اه. لك اخوة عندي ما شاء الله اخوة كتير بس من الاب والام ما عنديش اخوة. يعني انا وحيد ابويا وامي. اه. انما من سكة الاب ما شاء الله كان تزوج ما شاء الله ده كان

21
00:05:53.350 --> 00:06:13.350
فرود وانت كنت بتلعب باك ولا بتلعب ايه؟ ما كنتش خالص والله. كم واحدة؟ الوالد ما شاء الله يعني يمكن آآ تزوج حوالي في حياته خمسة تقريبا. بسم الله ما شاء الله. فعندي اخوة من كل حتة ابنك اسمه ايه؟ آآ عندي ايماني الكبيرة في كلية الاعلام السنة دي جامعة مصر وعمر داخل اولى اعدادي

22
00:06:13.350 --> 00:06:26.500
طب ام عمر بقى تخلي بالها يعني. اه ام عمر. الجين الوراثي ساعات بيشد عليها شوية. عندك كم اخ يا؟ ما شاء الله! ويعني من من الاب عندي حوالي يمكن حداشر

23
00:06:26.950 --> 00:06:48.850
ما بين بنات وبنين. الام كان عندي اخ واحد مسلا. حداشر ما شاء الله. نعم ربنا يبارك اه الدكتور راغب اه تحب الناس تعرف ايه عن حضرتك والله انا الناس عارفة يعني معزم انا الحمد لله انا اه راغب السرجاني انا يعني المريض اربعة وستين

24
00:06:48.850 --> 00:07:10.800
اه يعني اه خمسة واربعين سنة دلوقتي. لعل بعض الناس بتديني عمر اكبر شوية عشان الشعر الابيض. لكن انا اه من مريض اربعة وستين وانا استاز كلية الطب آآ جامعة القاهرة القصر العيني مسالك بولية وما زلت انا ما زلت امارس وعندي عيادتي امارس عملياتي بشكل منتزم

25
00:07:10.850 --> 00:07:28.500
وطبعا كوني بجمع ما بين الطب والدعوة ده بيدي عبء يعني متزايد لكن انا الحقيقة اجد ان ان انا المفروض اكمل في الاتنين اه الا ان يشاء الله عز وجل لكن حرصي على ان انا اكمل في الاتنين لان ده احد

26
00:07:28.550 --> 00:07:48.550
الرسائل الدعوية المهمة اللي بتوصل للناس ان انت تستطيع ان ان تكون طبيبا آآ ناجحا وآآ معالجا اه باذن الله عز وجل اه لمرضى المسلمين ومدرسا اه للطلبة يعني الماجستير والدكتوراة والناس اللي مهتمين

27
00:07:48.550 --> 00:08:08.550
بالامور الطبية وفي نفس الوقت تكون اه بتمارس الدعوة في اوقات اخرى. وتستطيع ان تجمع بين الاثنين. اه في نفس الوقت انا مشرف على اا موقع قصة الاسلام اا منشئ ومشرف يعني هزا الموقع وهو اكبر موقع بيتكلم عالتاريخ الاسلامي ولعل برضو اا كثير من المشاهدين

28
00:08:08.550 --> 00:08:23.000
ادعوا لنا لان بفضل الله الدخول عليه دلوقتي اصبح دخول مكثف جدا فنجمع بين هذه الثلاثة اعمال آآ وربنا سبحانه وتعالى موفق ومقدر يعني. انا لي رجاء بعد ازن حضرتك ما تفصل

29
00:08:23.000 --> 00:08:43.000
بين المهنة والدعوة. صحيح. يعني سبنا من المهندس خالد يعني لو هو استرجع يعني من امره انه كان هو كمان اه يعني انا عشان عملي في الطب. اه بالزبط التوافق بين الدعوة والهندسة وجدت فيه صعوبة كثيرة. مم. وخصوصا هندسة

30
00:08:43.000 --> 00:09:00.300
موقع مش مش المكتب. مم. يعني انا متصور انا مهندس معماري قاعد بعمل لوحة وحاجة كت تبقى الدنيا زادت في عيادة الدنيا سهلة شوية انما نزولك موقع وسفرك في وتاخد مش عارف في اسوان عمل وفي الاقصر عمل كان شاق وبيطبع عليك بتلاقي نفسك بتتلخبط

31
00:09:00.350 --> 00:09:13.400
مش عارف تنضبط مع الصنايعية بشكل معين لانه بيبتدوا يتعاملوا معك بشكل مختلف لما بيلاقوك حضرتك آآ ولدت فين يعني؟ انا ولدت في الغربية والدي ووالدتي من الغربية من المحلة

32
00:09:13.450 --> 00:09:37.350
وانا ولدت في المحلة لكن انا اعيش في القاهرة قبل ان اولد يعني والدي ووالدتي عايشين في القاهرة ووالدتي راحت تولدني كعادة كعادة يعني النساء في على الاقل في في ذلك الوقت لم يزوب الاهلي يحصل ولادة بعد كده بيرجعوا تاني. نعم. فانا آآ اعيش في الجيزة منذ ان آآ يعني آآ يعني وعيت

33
00:09:37.350 --> 00:09:54.850
والان ايضا عايش في القاهرة وعندي بفضل الله يعني اربعة اولاد حلوين قوي. عندي سارة. واية وهم بيشاهدونا دلوقتي جوة البلاتوه اه سارة واية وعمر وعبدالرحمن. اه اولى سانوي سارة واية

34
00:09:54.950 --> 00:10:14.950
وعمر آآ اولى اعدادي. هو مش توأم بس عشان توأم هي هي نطة سنة. وحاصرت اختها هم الاتنين في اولى سانوي دلوقتي لو دخيلنا السنوي يعني وعمر دخل اولى اعدادي وعبدالرحمن اه داخل رابعة ابتدائي. الوالد والوالدة ما زالوا على قيدها؟ الوالدة بفضل الله موجودة والوالد اه توفاه الله من

35
00:10:14.950 --> 00:10:34.950
بقى لي تلات سنوات يعني ما يقرب من تلات سنوات وآآ يعني آآ الاتنين الحقيقة ساهموا اسهام كبير جدا في تشكيل الشخصية آآ اللي هم يعني يعني ان شاء الله يكون عملنا في ميزان حسناتهم يعني. اللهم امين يا رب. امين. الله يكرمك. جزاك الله خيرا. واياكم الله يكرمك. آآ الشيخ سالم

36
00:10:34.950 --> 00:10:54.250
اه مازا تحب ان يعرف عنك المشاهد لا يعرفه. عكس العكس. لأ ما احنا شيخ شيخ بقى خلاص قلنا شيخ بيور يعني. شيخ مركز. لا ده انا اردت ان اكل طبيبا. وارادت امي ان اكون شيخا

37
00:10:54.250 --> 00:11:11.050
يعني انا العكس يعني سبحان الله كان في حملة على الازهر شرسة يعني ان الشيخ ده يعني ما لوش كلمة. انت انت مواليد كم الاولاني؟ انا مواليد آآ ستة وستين. لأ بعد ازن حضراتكم يومكم شهر كم؟ عشان الناس اللي بتحبكم يبقوا

38
00:11:11.050 --> 00:11:31.050
اهنئكم بعيد الميلاد بتاعكم ودي مش بدعة. انا تلاتة تسعة اربعة وستين. تلاتة تسعة. اربعة وستين. وانا معي في اربعة وستين بس قبلي بشوية اتنين وعشرين خمسة. اتنين وعشرين خمسة اربعة حداشر. اربعة وستين. اه الستينات دي يعني جيل مبارك. الحمد لله

39
00:11:31.050 --> 00:11:48.800
مولود فين يا شيخ سيد؟ انا مولود اصلا آآ في قرية تسمى شنبارة الميمونة مركز الزقازيق محافظة الشرقية. شرقاوي شرقاوي نعم مش امبارح الميمونة. شد بالك الميمونة. انت مولود فين يا شيخ خالد؟ انا في الجيزة هنا في الدقي في سمين جوهر

40
00:11:48.900 --> 00:12:08.300
والله؟ اه عشان كده بسمع بس الاسم شمباري كده مشهور شمبري بيه مشهور عادل امام عملالي فيلم اسمه رجب فوق صفيح ساخن يعني منين يقول له من امبارح اللي مش على الخريطة مشهورة اصلا البلد يعني. وبلد آآ مشهورة بحفزة القرآن. ما شاء الله! يعني معزمهم حافز القرآن ومعزمهم علماء بفضل الله سبحانه وتعالى يعني

41
00:12:08.450 --> 00:12:25.750
بلد فيها الخير ازهري من ابتدائي. من من الصغر الازهرية الحمد لله رب العالمين آآ على فكرة الكلمة دي بتوترني. ارجوك ما تقولش ازهري دي خالص. ازهري يا سيدي. على عيني وعلى راسنا اسيادنا. حبايبنا. احنا تلاتة على واحد

42
00:12:25.750 --> 00:12:52.500
خالد الجندي دايما يقول لي ايه انت مش ازهري يا ابني ما تجيش عندنا القناة خليك معي. فتربية الازهر آآ في زمنا احنا كانت تربية يعني تربية اجيال. دي دفعة كم يا شيخ؟ والله انا ناسي. صراحة. غالبا هتلاقيه تسعين تقريبا. حاجة وتسعين. حاجة وتسعين؟ حاجة وتسعين لان انا

43
00:12:52.500 --> 00:13:05.900
اا كت عايز اخش طب بشري فحسنت اه. السانوية. اه في السانوي الاساسي. كان في اربع سنين ولا تلات سنين؟ لأ كان احنا اربعة. اه. فحسنت آآ على اساس اخش طب بشري. تيجي لي صيدلة ما فيش فايدة في

44
00:13:05.900 --> 00:13:15.900
مش عايزة تيجي الطب البشري ووالدتي تقول لي انت بتعاند مع ربنا والله لا يعاند ابدا. فانا وانت في بطني وهباك لله سبحانه وتعالى. فانت عايزاك تبقى زي الشيخ الشعراوي

45
00:13:15.900 --> 00:13:33.500
الله يرحمه. يعني هي في تخيلها من من الصغر الناعمة لأ والدتي الله يرحمها ميتة بقى لها سنتين هو محمود سمير المخرج بيقول لي في قصة كبيرة بينه وبين والدته. الله يرحمها. انا سمعتها واظن معزم المشاهدين يعني. يعني هي هي والوالد توفي

46
00:13:33.500 --> 00:13:43.500
الله يرحمه ميت انا متربي يتيم يعني ميت وانا صغير يعني. مم. والدي كان عايش في السيدة زينب هنا اصلا. وانت عندك كام سنة؟ على ما اظن في سنة تانية ابتدائي

47
00:13:43.500 --> 00:14:02.200
ايه او اولى ونجحت ورحت تانية فهو رحمة الله توفي رحمة الله عليه. مم. عندك اولاد قد ايه يا شيخ؟ عندي الكبير عبدالرحمن رايح سنة خمسة ان شاء الله. خمسة اعدادي. ابتدائي. خمسة ابتدائي. خمسة ابتدائي. وعندي سلمى راحة تانية. ابتدائي

48
00:14:02.350 --> 00:14:12.350
فعندي احمد الصغير ان شاء الله. عبدالرحمن واحد. الازهر والعهد يا شيخ سالم؟ نعم ازهر لا. ازهر انت عندك كم سنة؟ انا تزوجت كبير شوية يعني مش عارف عندي حاجة

49
00:14:12.350 --> 00:14:28.750
يا اما تمانية وعشرين يا اما تسعة وعشرين اه في السن كده يعني في حوالي كده يعني ربنا الله يكرمك يا رب. ربنا يخليك. انا كنت مشغول بالدعوة شوية يعني. والمهنة في الدعوة. انا خليت لي الدعوة. اه لا امام وخطيب. امام وخطيب اه في

50
00:14:28.750 --> 00:14:48.750
قاف لكن واخد اجازة ان شاء الله. اه. عينت يعني. وبتخطب ولا ولا ممنوع ما هو زيك. طب زيه انت بتخطب ولا ممنوع؟ لأ انا ممنوع يا سيدي ممنوع من الصرف. يا اهلا وسهلا. اهلا بحضرتك. آآ شيخ خالد آآ حضرتك كنت

51
00:14:48.750 --> 00:15:10.050
انت بتقدم حطم ولا حطم؟ حطم صنمك. حطم صنمك. نعم آآ اشمعنى والله اشمعنى دي قصة كبيرة؟ اه بداية الكتاب انا قلت للناس طبعا في اول حلقة على الهوا انصافا لمن نقرأ منهم وممكن نبحبح في الكلام شاي اللي كاتبينه يعني

52
00:15:10.150 --> 00:15:24.500
ده كان عنوان كتاب للدكتور مجدي الهلالي اسمه حطم صنمك وكن عند نفسك صغيرا وهو بيتكلم عن مرض الانا ووسن الزات يعني فالحقيقة يمكن في الفترة الاخيرة آآ بدأت اشعر ان العمل الفضائي

53
00:15:24.950 --> 00:15:41.550
اه والاعلامي عمل اه بلالين. يعني ابتديت اشوف عند بعض الناس بلالين ابتدت تزهر كده دعاة. وغير الدعاة سواء اعلامي الكلام ده انا قلته حتى في الحلقة بالكامل يعني اعلاميين شفتهم بلالين كتاب

54
00:15:41.600 --> 00:15:53.800
اشتهروا لعيبة كورة وطبعا مما لا شك كان نصيب الدعاة موجود وبشكل واضح لان انا قلت لهم انا انا وزيفتي كده يا عيني انا مركز في المنطقة دي لان اعتقد ان صلاح هزه الامة

55
00:15:53.950 --> 00:16:09.450
امة محمد صلى الله عليه وسلم اعتقد ان الدعاء لهم دور كبير فيها. هي افسادها هي الاصلاح يعني هم. كان لهم دور مؤسر الحقيقة. بيقدروا ما شاء الله لما بيكونوا خالصي النية لله سبحانه وتعالى. انه بياخدوا الناس وبيطلعوا فيهم فوق اوي. لما العملية بتتلخبط والانا بتزهر عند

56
00:16:09.450 --> 00:16:22.700
لحد بيبتدي ده ينعكس على الناس بنشوفه بنشوف عند الناس ابتدت تحس لأ الداعية ده مغرور لأ انا بصراحة ما كناش متأكدة يعني. فابتديت اشعر ان كلمة انا كترت ويمكن كان الموضوع اصلا وانا داخل رمضان قبل شهر

57
00:16:22.750 --> 00:16:36.800
كنت ناوي اتكلم في موضوع اسمه لزة العبادة علشان آآ ده روحانيات يعني ما حبتش الموضوع لكن الحقيقة حصل كده اصطدمت باكتر من حد في اكتر من مجال. فشعرت ان ان كلمة انا ابتدت تزهر وحصل لقاءات لي مع بعض الناس

58
00:16:36.800 --> 00:16:55.850
ابتدوا يشتكوا من بعض المرموقين اعلاميا ان هم كلمة انا عندهم بقت عالية وفي في يعني رؤية زاد شوية في طريقة كلامهم  فاستخرت ربنا سبحانه وتعالى كده والواحد رحت قايل للاستاز احمد الفقي انا مش هعمل لزة العبادة من احنا عملنا اغنيته والتتر بتاعه وسجلناها وكله

59
00:16:55.950 --> 00:17:12.200
ورحنا مغيرين وعاملين حاطم صنمك وكان الحقيقة يمكن الشاعر اللي عمله اسامة عبدالصبور آآ الله جل وعلا وفقه جدا في اختيار الكلام ولمدة دقيقة وتقريبا التتر بتاع البرنامج يا دكتور

60
00:17:12.450 --> 00:17:53.100
انا اعتقد انه عمل ملخص كامل للبرنامج. طب نشوف التتر ده اه يا ريت في تتر حلو يعني. محمود يا سمير  يا عدلي الدنيا ست سافر واللي عمري بك يا عدي اوعى تقول للبشر

61
00:17:53.100 --> 00:18:18.450
في الدنيا الشيطان يفتح باب كبري والوسواس. شيخ خالد انت قلت اللي انت كنت عاوز تقوله في البرنامج ولا لسه في دي حاجة ما قلتهاش. يمكن احنا كنا اتكلمنا في اسباب تضخم الزات

62
00:18:18.600 --> 00:18:36.600
ومزاهر تضخم الزات والخطورة عشان نقف على العلاج. العلاج ان شاء الله يعني اتفقنا مع ادارة القناة ان هيكون الجزء التاني من البرنامج هيتعمل بعد رمضان هنتكلم كيف نحطم الاصنام؟ يعني لسه ما قلتش اه لا لسه طبعا في خير ان شاء الله. نرجع لحضرتك تاني الدكتور راغب

63
00:18:36.700 --> 00:18:59.300
نقطة صدام. نقطة صدام نعم اشمعنى والله هو نقطة صدام انا يعني هو يعني انعكاس لبعض المقالات اللي بكتبها في الموقع بتاعي قصة الاسلام اسلام ستريو دوت كوم اه هي مقالات بعنوان بين التاريخ والواقع. بتكلم فيها على المشاكل او الازمات الكبرى اللي بتمر بالامة الاسلامية في اي بقعة من بقع العالم الاسلامي

64
00:18:59.900 --> 00:19:18.250
وبحلل هذه المشاكل بطريقة من اتنين. اما ان انا بجيب جذور الحدث التاريخية عشان نفهم هذه المشكلة اصلها ايه واما اني بجيب من التاريخ ما يشبه هذه المشكلة وكيف خرج السابقون من مشكلتهم او ازمتهم وكيف يمكن ان نخرج نحن من ازماتنا بقراءة التاريخ

65
00:19:18.500 --> 00:19:33.750
فباستطيع او يعني بحاول بهذا المقال ان انا اوظف التاريخ في خدمة الواقع اللي احنا عايشينه فجه برنامج نقطة الصدام بيعرض نقاط الصدام المختلفة اللي بتمر في العالم الاسلامي. نقاط الصدام ديت

66
00:19:33.850 --> 00:19:56.550
آآ هي واحدة من ثلاث اما نقطة صدام بين المسلمين وغير المسلمين في صراع آآ احتلال او صراع قوى آآ زي مسلا احتلال الصين للتركستان او احتلال آآ آآ امريكا للعراق العراق او افغانستان او احتلال اليهود لفلسطين هذه كلها نقاط صدام بين المسلمين وبين عدو دخل الى بلاد

67
00:19:56.550 --> 00:20:11.200
دي محتلة ارضهم او نقطة صدام بين المسلمين وغير المسلمين في داخل قطر اسلامي زي ما بيحصل مسلا في جنوب السودان بين التجمع النصراني الوثني في جنوب السودان وبين المسلمين في شمال السودان

68
00:20:11.350 --> 00:20:31.350
او نقطة صدام بين مسلمين ومسلمين في داخل القطر الاسلامي او على الحدود الاسلامية زي ما بيحصل ما بين المغرب والجزاير آآ في الصحراء الغربية او المغرب وموريتانيا على نفس القضية قبل كده او قضية اي حدود زي حدود سوريا مع تركيا حدود السعودية مع اليمن حدود مصر مع

69
00:20:31.350 --> 00:20:51.350
وده حدود كزا نقاط ملتهبة كثيرة جدا هذه النقاط الصدام المتكررة هنا وهناك هي في غاية الخطورة ممكن تؤدي بالامة الاسلامية الى مشاكل ضخمة جدا وممكن تحل لو فهمنا كيف تحل هذه المشاكل على ضوء القرآن والسنة. في كل حلقة بنعرض مشكلة او نقطة صدام بين دولتين اسلاميتين او في

70
00:20:51.350 --> 00:21:11.350
للدولة الاسلامية الواحدة او بين الدولة الاسلامية ودولة محتلة وبنقعد نحلل في هذه النقطة على قد ما نقدر. آآ طبعا البرنامج كان تلاتين حلقة سريعة جدا في خلال شهر رمضان ما قدرناش ناخد فرصتنا الكافية في تحليل كل النقاط الممكنة خاصة وان العالم الاسلامي تقريبا بكامله

71
00:21:11.350 --> 00:21:28.000
واحنا قلنا في اول الحلقات انك لو وضعت اصبعك بشكل عشوائي على اي مكان فخري العالم الاسلامي هتجد نقطة صدام بل تجد نقاط كثيرة من الصدام تحتاج الى تحليل والى شرح والى تفاعل من الجمهور

72
00:21:28.000 --> 00:21:38.000
كنت بحرص في البرنامج على ان انا في اخر الحلقات او في اثناء الحلقات اقول للمشاهد والمشاهدة العادي خالص اللي هو لا في ايده حكم ولا في ايده جيوش ولا في ايده وسائل

73
00:21:38.000 --> 00:21:50.300
الام ولا غيره انت دورك ايه دورك ايه مع المسلمين اللي موجودين في الصين بيصطدموا مع دولة الصين الكبرى؟ دورك ايه مع المسلمين الموجودين في البوليساريو؟ او موجودين في المغرب او موجودين في الجزاير

74
00:21:50.300 --> 00:21:59.950
مع عصام اللي في الصحرا الغربية دورك ايه مع اهل السودان في مشاكلهم في دارفور؟ دي نقطة مهمة جدا دكتور رغم اني كنت عاوز اسأل حضرتك من تخاطب بهذا البرنامج

75
00:22:00.300 --> 00:22:20.300
والله انا الحقيقة اخاطب هذا البرنامج الحكام واخاطب العلماء واخاطب المسلمين العاديين اطباء مهندسين آآ اه زراعيين فلاحين عمال اي اه اخاطب الشباب اخاطب الرجال اخاطب النساء بل اخاطب الاطفال في هذا البرنامج. افتكر اه

76
00:22:20.300 --> 00:22:34.650
يعني الطائفتين الاولانيين الحكام والعلماء سمعوا هزا الخطاب والله انا اه اتمنى انا اه يعني طبعا العلماء ان شاء الله يكونوا سامعوا يعني العلماء آآ المفروض انهم بيتابعوه الامة بفضل الله

77
00:22:34.750 --> 00:22:54.750
لا ينضب معينها. وربنا سبحانه وتعالى آآ بيكرم الامة دائما بالعلماء والدعاة المخلصين. اللي ممكن زي ما الشيخ خالد اشار لو حسن آآ حالهم وصلحت نياتهم يتغير حال الامة جميعا. دايما العلماء كانوا قادة الامة. لكن احيانا كثيرة وانا قلته برضو في البرنامج العلماء بينشغلوا بقضايا معينة

78
00:22:54.750 --> 00:23:12.350
وهي قضية مهمة لكن يتركوا قضايا تانية في غاية الاهمية لا يتحدثون عنها مطلقا. عشان كده تجد ان الجمهور اللي بيشوف القناة وخاصة يعني القنوات الاسلامية مغيب كثيرا عن مسل هذه الموضوعات. نعم. يعني كيف يعني اركز كل حياتي على الحديث على الصلاة والصوم

79
00:23:12.350 --> 00:23:31.850
والزكاة والحج وهذه امور في غاية الاهمية والاخلاق. يعني لا ننكر مطلقا اهمية هذه اه احتلال العالم الاسلامي في اه طب خليني اقول لحضرتك حاجة يعني هل او نأجل السؤال ده نشوف الاول لمحمود سمير محضر لنا ايه؟ طيب اتفضل. ونرجع تاني

80
00:23:33.400 --> 00:23:53.400
النقاط التي تحدثنا عنها في هذه الحلقات هي مجرد امثلة لنقاط كثيرة جدا موجودة في العالم الاسلامي نقاط الصدام. نعم. واحنا ما بندرسش هذه النقاط لمجرد البكاء على اللبن المسكوب صحيح. او الحزن على احداث تحدس للامة الاسلامية هنا او هناك

81
00:23:53.400 --> 00:24:13.400
ولكن نريد ان نخرج منها بدروس وعبر وفوائد ونصائح عملية نستطيع بها ان نغير من اوضاعنا. وان نعود لمكانتنا التي ارادها الله مولانا انا في تحليلي بعد ما شفت هزه الاحداس كلها وتجولنا في العالم الاسلامي من شرقه الى غربه. انا اقول لك ان من كبرى المشاكل البعد عن الدين

82
00:24:13.400 --> 00:24:29.150
حقيقة والكلام ده مش كلام نظري. الكلام ده كلام واقعي وعملي جدا. الوحدة تحتاج الى الصبر تحتاج الى تنازل من الاخ لاخيه. هم. تحتاج الى نظرة للمصلحة العامة وتوحيد للامة على معاني سامية راقية غير معاني الدنيا ومعاني الارض ومعاني المادة وما الى

83
00:24:29.150 --> 00:24:40.250
من معاني عند عامة الارض وليست من المفترض ان تكون عند امة الاسلام الامة العظيمة. نعم. التي خلق الله عز وجل لتصل بالرسالة الحقيقية الى العالم اه اجمع. وكلمة السلام في القرآن الكريم

84
00:24:40.950 --> 00:25:08.200
آآ النقطة اللي كنت هتكلم فيها في اتجاهين في العلماء ان تجد بعض العلماء من اهل الرقائق والروحانيات واهل ابن القيم نعم. بيعيبوا على العلماء بتوع الفكر والمنهج. مم. وعلماء

85
00:25:08.300 --> 00:25:35.500
فكر والمنهج بيعيبوا على علماء الرقائق الرقائق والزهد والروحانية آآ ما عرفش هل حضرتك شايف ان الاصل والافضل ان دول ليهم سكتهم وليهم مدرستهم ودورهم مطلوب ويمشوا فيه مم والاخرين ليهم سكتهم ودورهم مطلوب ويمشوا فيه

86
00:25:35.650 --> 00:25:52.450
ولا لازم كل واحد يكون ملم عنده المدرستين. اه هو بص حضرتك انا شايف ان هو الام عشان تنجح في الخروج من ازماتها لابد من التكامل بين المواهب الموجودة فيها والطاقات

87
00:25:52.850 --> 00:26:12.500
فربنا سبحانه وتعالى انعم على احد العلماء براعة الكبيرة جدا في تأويل وتفسير وفقه ايات القرآن الكريم واخر في آآ تأصيل وآآ وتخريج وآآ آآ تدقيق الاحاديث النبوية. واخر في الرقائق واخر في

88
00:26:12.500 --> 00:26:33.700
الامور الفقهية او غير ذلك وكذلك يعني ربنا سبحانه وتعالى انعم الامة بمفكرين بعلماء يحللوا الواقع اللي احنا عايشينه ويدرسوا احوال الامة الاسلامية وفي في ناس بتفهم في التاريخ وفي ناس بتفهم في الواقع وفي ناس بتفهم في الاقتصاد هذه كلها انا اراها اشياء او علماء متكاملين

89
00:26:33.850 --> 00:26:53.850
لو حصل نوع من الصدام او نقطة صدام بين العلماء فهذه كارثة قد تؤثر على مسيرة الامة بكاملها. الاولى في ذلك الامر. وده اللي حاصل فعلا ان هناك نقطة صدام بين العلماء. اه بينشغل للاسف الشديد الكثير من العلماء بالحديث عن اخوانهم المشاركين لهم في المسيرة من

90
00:26:53.850 --> 00:27:14.050
العلماء وبينسوا قضايا كتيرة جدا بتشغلوا الامة فيا ريت كل عالم ينشغل باتقان صنعته وباخراج بضاعته بافضل صورة ممكنة بالثناء على اخواني من العلماء. نعم. وبتقديم هؤلاء العلماء وتحفيز الطلبة اللي بيسمعوا له على السماع من الاخرين

91
00:27:14.200 --> 00:27:32.950
بكده انا بشكل فكر متوازن عند يعني حضرتك من انصار الخليط وليس المزيج. اه بالزبط. طبعا ده شيء يعني يعني فعلا بيضيف في للامة الاسلامية آآ آآ نتائج عزيمة جدا ان انا اسمع من هذا وذاك. وانا ببقى سعيد جدا جدا لما اشوف احد العلماء

92
00:27:33.150 --> 00:27:55.650
بيثني على عالم اخر وبيشجع الطلبة انه يسمعوا منه. وده طبعا هذه النقطة لان هذه يعني من اوجاع القلب. الله المستعان. الشيخ سالم ابو الفتوح يا ليت قومي يعلمون. يا ريت كانوا ريحونا. اه. دي جملتي. ايوة. انا بالمناسبة كنت كل يوم طبعا الشيخ سالم بيجي الساعة

93
00:27:55.650 --> 00:28:12.650
عشرة على عشرة وانا بدخل الاستوديو الساعة تسعة ونص او عشرة ونص فبنتقابل يا اما على باب الاستوديو يا اما برة في الباركنج وبنتداعب كده يعني بفكاهات طرف بينا وبين بعض

94
00:28:13.000 --> 00:28:28.750
فاول ما قابلته كده قلت له يا ليت قومي يعلمون كانوا ريحونا يا شيخ سالم وما بقاش لنا اي لازمة ولا لنا اي حاجة. آآ آآ يا ليت قومي يعلمون. انت السنة اللي فاتت قدمت وبالنجم هم يهتدون. نعم

95
00:28:29.200 --> 00:28:50.150
آآ اشمعنى يا ليت قومي يعلمون هو نفس انا جمعت بين المدرستين المدرسة اللي حضرتك سألت فيها دلوقتي. مم. يعني يا ليت قومي يعلمون انا رجعت تاني للتربية. بمعنى ان آآ كيف ربى الله الرسول صلى الله عليه وسلم؟ رباه ازاي

96
00:28:50.500 --> 00:29:07.750
رباه على اي منهج اه فانا من مدرسة اه منهجية شمولية الاسلام فانا وضحت ان الاسلام ده شامل لجميع مناهج الحياة بمعنى اصح وفي ناس عاوزة تفهمنا ان الاسلام ده قاصر في نقطة محددة في الحتة الفلانية

97
00:29:07.900 --> 00:29:17.900
فعشان كده انا قلت ربنا سبحانه وتعالى ربى النبي صلى الله عليه وسلم على منهج. والنبي صلى الله عليه وسلم ربى الصحابة على منهج. تعالوا نشوف المنهج بتاع ربنا ده يا رب عشان نتربى

98
00:29:17.900 --> 00:29:38.700
احنا راخرين يعني. فبدأت التوحيد اولا. كان اول حلقة عندي التوحيد اولا. بس التوحيد مش بالمعنى الاصطلاحي. وهي ليت قومي يعلمون ايه يا ليت قومي يعلمون ان التوحيد اولا بدل ما تقول لابنك صلي لأ علمه التوحيد الاول. يعني انت اما تيجي تربيني على ان الله يراك ان الله شاهدك ان الله نظيرك

99
00:29:38.700 --> 00:29:48.700
يبقى انا مش مش هحط في الجبنة البيضا اسمنت ابيض عشان آآ ادمر صحة الناس. مم. مش هسرق البنوك واهرب بيها برة الى الخارج بمعنى اصح اا الطبيب اللي بيسرق

100
00:29:48.700 --> 00:30:18.700
الكلية الامراض اشمعنى الكلية حضرتك؟ بمناسبة المسالي المسالي على خير يا دكتور والله انا بحبك في الله. استاز دكتور يعني بيتاجر في مواد مسرطنة قبضوا عليه له يدي له تلات سنوات اقصد اقول ان مشكلة ازمة الام ازمة توحيد. بس مش التوحيد بالمعنى اللي هم الناس بيدرسوه لبعض الناس يعني. فعشان كده اتكلمت بعد كده لوازم

101
00:30:18.700 --> 00:30:28.700
اله الا الله واحنا نزلنا الشارع سألنا الناس ما معنى لا اله الا الله ما عرفوهاش؟ اه لوازم لا اله الا الله مش عارفينها. فازاي انت كمسلم بتعبد ربنا وانت مش عارف الهك سبحانه وتعالى؟ انت اول

102
00:30:28.700 --> 00:30:52.950
هتخش في القبر من ربك بعد كده بدأت المرحلة الاهم آآ اللي هي مرحلة المرحلة الاهم بقى المرحلة التانية اللي هي اه شمولية العبادة بعد كده اتكلمت عن الشريعة بعد كده اتكلمت عن عدو لا اله الا الله الاعداء السلاسة متربصين بالامة واتكلمت عليهم بالتفصيل واخر آآ

103
00:30:52.950 --> 00:31:09.650
آآ بعدين كده اتكلمت عن صناعة الامل. اخر حاجة ختمت بها يا ليت قومي يعلمون التضحية. اخر حلقة من الحلقات فانا كنت عاوز اوصل بالنهاية للناس ان احنا عاوزين هو ده الاسلام. اللي جابه ربنا هو ده وهو ده اللي جابه الرسول صلى الله عليه وسلم. جا لك منين الاسم ده

104
00:31:10.000 --> 00:31:24.750
اشمعنى يا ليت قومي يعني؟ آآ هي ردا على وبالنجم وهم يهتدون لو لاحزتها هتلاقيها ردة واشمعنى وبالنجم هم يهتدون؟ لانهم خدوا قدوات للاسف يا ليت قومي لا لا لا انا اتكلمت تمهيدا تمهيدا

105
00:31:24.750 --> 00:31:34.750
ايه ده بقى في المدرسة اللي انا اتكلمت فيها السنة دي كنت بتكلم على التغريد مدرسة التغريب اللي غربونا يعني المنهج التغريبي اللي حصل لنا والمدارس الاجنبية دخلت علينا تغريب في الصحافة

106
00:31:34.750 --> 00:32:03.850
التغريف الشباب واضح ان هم لقطوا لنا حاجات واحنا بنتقابل برة عيد هدية ربنا بعد الصيام وعيد العباد  اه من الحاجات اللطيفة يا ريت محمود برضو جهز لنا التتر انا لغاية دلوقتي

107
00:32:04.050 --> 00:32:17.950
اه كنت متخيل ان الشيخ سالم هو اللي بيغني التتر. سبحان الله! انا بسمعك كتير بترتل القرآن. نعم. وبتقول كده شوية اه اه اشياء يعني الصوت قريب جدا مش صوت الشيخ سالم

108
00:32:18.000 --> 00:32:32.100
قبل الحلقة بتاعة النهاردة ديان انا متخيل ان انت اللي تغني. لا لا مش انا. اخ جايبينه من اوبرا ربنا جعل البرنامج في هدايته سبحان الله. يعني نسمع كده التلاوة

109
00:32:32.250 --> 00:32:55.050
اه لايات يعني صغيرة ما تيسر كده وبعدين نسمع التتر. انا اللي اقول ولا  بسم الله اقرأ لك جهز التتر يا محمود بسم الله الرحمن الرحيم قل اللهم ما لك الملك

110
00:32:55.150 --> 00:33:33.150
تؤتي الملك من تشاء وتنزع الملك ممن تشاء آآ وتعز من تشاء وتذل من تشاء بيدك الخير انك على كل شيء قدير تولج الليل في النهار وتولج النهار في الليل. وتخرج الحي من

111
00:33:33.150 --> 00:34:13.300
الميت وتخرج الميت من الحي. وترزق من تشاء بغير حساب اباء جزاك الله خيرا محمود يا ليت قومي هذه السلسلة كانت بتوفيق من الله وبحكمة من من الله وبامر من الله سبحانه وتعالى

112
00:34:13.600 --> 00:34:30.350
فالذي وجهنا هو الله والذي وفقنا هو الله. والذي رتب لها هو الله لا دخل لنا فيها الا بمشيئته وبقدرته. يا ليت كقومي يعلمون قيمة التضحية اي قصة في القرآن الهدف منها انك تعمل عمل

113
00:34:30.400 --> 00:34:47.300
الهدف من هذه القصة وسرد هذه القصة ان احنا ناخد درس مهم اسمه التضحية. ايه التضحية؟ راجل لوحده ضحى بنفسه ما فكرش في اولاده كان عنده عيال وعنده محل بتاعه وما فكرش لا في التجارة ولا في الاولاد ولا ولا ايه اللي هيحصل له لا هو فكر في حاجة واحدة يرضي الله

114
00:34:47.300 --> 00:35:03.500
وينصر هؤلاء المزلومين طيب التمن ايه ما لوش دعوة ما لوش دعوة المهم يرضي الله وبس ولذلك قيل ادخل الجنة قال يا ليت قومي يعلمون بما غفر لي ربي وجعلني من المكرمين. انت لازم تضحي بجزء من وقتك لله

115
00:35:04.100 --> 00:35:54.150
رز تحفز فيه القرآن وتحفز فيه غيرك جزء تفهم اسلام يبكي القلب مني والعيون اسامي اين المسلمون هل تذكرون هل تذكرون يعلمون خير يا محمود. الشيخ خالد آآ حطم صنمك

116
00:35:54.500 --> 00:36:14.750
حقق هدفه بنسبة كم في المية والله صدق وتجرد من وجهة نزرك. انا عن نفسي شخصيا طبعا مسألة الحكم على يعني انا ما اشوفش نفسي ما اعتقدش ان في شيخ بيقعد يتابع نفسه خالص يعني. ماشي. فبالعكس تقعد تشوف نفسك وتقعد تتضايق تقول لي انا ايه اللي انا عملته؟ ايه اللي انا قلته؟ يعني ده طبيعي عند اي حد قاعد بيتفرج على نفسه. يا سلام

117
00:36:14.750 --> 00:36:30.600
ما هزا الابداع! هزا هزا من نور الله عز وجل. اه يعني. فغالبا اه اه يعني المردود اللي جه البسيط لان انا طبعا ما ازعمش ما اعرفش اتشاف ازاي والدنيا ايه انما مردود اللي جه حتى في رسالة

118
00:36:30.700 --> 00:36:43.300
دي كانت اكتر رسالة لمست عندي حاجة يعني في حد باعت لي رسالة بيقول لي هذا البرنامج انا شاعر انك انت بتكلم نفسك بصوت عالي وبتخاطب نفسك في حاجات مضايقاك من نفسك وانت عايز تتخلص منها

119
00:36:44.100 --> 00:36:55.250
فقلت له ايوة ده موجود مم. ما هو انا واحد من المتهمين. ده حد بيحبك ولا حد والله. لأ من وجهة نزرك لا انا اعتقد ان ده صادق. اه. لانه الحقيقة وانا قاعد في البرنامج

120
00:36:55.350 --> 00:37:07.550
انا حاسس ان انا متورط انا كمان في الانا يعني انا مش بعيد عن الانا يعني ساعات ساعات غصب عنك كده بتاخدك حتة الانا كده وانت في تصرف في موقف في لقطة في لحزة كلمة في رد على حد

121
00:37:07.700 --> 00:37:21.850
نقدك قال لك طيب بتبقى موجودة. كم في المية حقق البرنامج اللي انت اللي انت كنت عاوزه والله مش هقدر احكم الدكتور صفوت الا اما يخلص الجزء التاني. لان الجزء التاني اتبعت لي اكتر من ماسدج

122
00:37:22.050 --> 00:37:43.950
نعمل ايه؟ ده الطبيعي لان الناس دايما عايزة الواجب. يعني هو كلنا بنبقى خارجين من العمل بتاعنا واحنا عندنا شعور ان انا لأ قصرت شوية يعني كده معقول سبعين في المية كان المفروض يبقى البرنامج ده نفسه البرنامج ده نفسه

123
00:37:44.100 --> 00:37:56.800
باعداده بالمجهود اللي كان فيه بالناس اللي اشتغلت معنا فيه انا كنت دايما رافع شعار لان يهدي الله بك رجلا يعني انا مش في دماغي انا عاوز اجابة كم في المية

124
00:37:58.350 --> 00:38:13.000
يعني لو خمسة وعشرين في المية مسلا كويس. لأ خمسة وعشرين في المية مش كويس بالنسبة دي اصل خد بالك انت حضرتك بتتعامل مع واقع مر. يعني المسلسلات في رمضان كانت ستين مسلسل. احنا قناة الناس

125
00:38:13.000 --> 00:38:33.600
في في استقراء هي لسه التقارير بتاعة الشركات المتخصصة. نعم. ما طلعتش بتاعة نسب المشاهدة لكن في نص رمضان آآ كان في تقرير مبدئي ان قناة الناس اه نسبة المشاهدة عليها هي القناة الاولى دينيا. نعم. يعني بلا بلا منافس. نعم. القناة

126
00:38:33.600 --> 00:38:55.850
التانية اللي بعديها لأ دي بعديها بكتير قوي. ايوة. يعني في بكتير. بالنسبة نسبة المشاهدة بوجه عام كان ترتيب قناة الناس هي القناة رقم اتناشر بالنسبة لكل القنوات. بالنسبة للاغاني والحرام والحرام كان ترتيبها الاتناشر

127
00:38:56.850 --> 00:39:12.100
كون ان يبقى في القناة ترتيبها في القنوات العامة الاتناشر ده ترتيب جيد. طبعا. احنا طبعا نتمنى ان هي تبقى الاولى. طبعا. ده معناه ان في ناس شوف وفي ناس كتير بتشوف مش الناس المتدينين بس

128
00:39:12.450 --> 00:39:31.600
فالقناة متشافة؟ اه القناة متشافة. بس انا تصوري في حاجة برضو عايز اقول لحضرتك انه مسلا برنامج نقطة صدام بتاع الدكتور راغبي سرجاني قد يكون توقيته اه ما بين اللي صاحي واللي نايم فانا قصدي لأ انا عايز اقول لحضرتك يعني دايما حتة اللي بتتعمل والاحصاء

129
00:39:31.650 --> 00:39:47.100
على نسبة المشاهدة قد يكون في برنامج مكسر الدنيا لحد فاهم ييجي في مرتبة اقل من برنامج وقته كويس. انت السنة اللي فاتت كنت مقدم آآ السنة اللي فاتت ما قدمتش. ما قدمتش. خالص لا السنة اللي فاتت كنت اول سنة في قناة الناس. اه. فبعمل بس حاجة اسمها

130
00:39:47.100 --> 00:40:15.850
زي سهرة ايمانية كده كان نزهب الى فاصل. اتفضل. ونعود. اتفضل. اتفضل يا القلوب المؤمنة بتحس ببعضها ربنا سبحانه وتعالى يزيدك من نعيم الله ومن فضل الله يا رب يا رب وربنا يسترها معك في دينك وفي دنياك ويعني ويعني ربنا يلبسك صبر

131
00:40:15.850 --> 00:40:33.950
بيضاء ويلبسك طوب عزه عشان انت تستاهل كل خير. والسلام عليكم ورحمة الله. جزاك الله خيرا يا حاجة فادية يعني دموعك دي غالية علينا والله يعني لو لم استفد من قناة الناس ولا من البرامج دي اي شيء

132
00:40:34.100 --> 00:40:48.250
غير ان سيدة فاضلة ام كريمة زي حضرتك تدعي لي وتبكي وتنزف هزه الدموع دي كفاية علينا خالص من هزه الدنيا ومن هزه القناة. اسأل الله العلي القدير ان يجعل

133
00:40:48.250 --> 00:41:04.100
كل ما بزلته من جهد انت واخوانك لا ازكيكم على الله في ميزان حسناتكم ان شاء الله يوم الموقف العزيم واتمنى ان انا يعني ربنا يكرمني كده واصافحكم كلكم واخدكم في صدري

134
00:41:04.550 --> 00:41:30.600
لان انا احتسب عند الله انما الشهر ده بالكامل لم اشاهد الا قناة الناس صباح مساء. فاسأل الله ازا كان تقبل مني صيامي وتقبل مني تعاطي يجعل لكم من اجرها ان شاء الله. احنا بنشكر حضرتك جدا على البرنامج وبنتمنى ان حضرتك تستمر فيه لحد ما نوصل لفتح الاندلس وتاريخ العرب في الاندلس

135
00:41:31.200 --> 00:41:51.500
بنتمنى ان احنا لأ لغاية ما نوصل لفتح القدس ان شاء الله اليومين دول. يا رب. حضرتك احييت هم الامة في قلوبنا يا الله هنا بقى هقوم بدورك شوية لان الحقيقة طبعا يعني واضح انه انا ما تابعتش طبعا للوقت يمكن بيبقى ساعات اوقاتنا

136
00:41:51.500 --> 00:42:07.000
متوافقة ان احنا نكون متابعين بقوة قوي اللي بيتعرض على الشاشة طبعا كسافة الاعمال وكسافة الشغل في رمضان في المساجد والسفر لكن مما لا شك فيه لازم اسأل حضرتك نفس السؤال اللي انت سألتني عليه الحقيقة يعني

137
00:42:07.350 --> 00:42:19.500
انت عملت الزمالك يا عزت في رمضان السنة اللي فاتت. اه نعم. السنة دي هل انت انا سمعت ان حضرتك كنت اه ماسك شخصية عمر ابن الخطاب. نعم. ايه الفرق بين زمان العز السنة اللي فاتت وزمان العزة السنة دي

138
00:42:19.650 --> 00:42:37.350
انا كنت شايف ايه في الاقتراحات اللي بتعملها السنة اللي فاتت عن السنة دي؟ هو اولا يعني انا انا محمود سمير فاجأني بالفاصل دي وسايط ماشي فاجأني فعلا ودحك علي يعني محمود سمير ده لنا حساب

139
00:42:37.450 --> 00:42:51.500
آآ هو هو السنة دي ده زمان عز الجزء التالت كان الجزء الاول السنة اللي قبل اللي فاتت. الله اه. اه وده كان عن زمان عزة النبي صلى الله عليه وسلم. عليه الصلاة والسلام. اه كنت باخد المواقف

140
00:42:51.800 --> 00:43:11.800
من السيرة ومن الغزوات من المواقف اللي بين النبي والصحابة اللي فيها عزة. نعم. واللي فيها مجد وكرامة. نعم. يعني موقف فيه اه اه اه مسلا اه اه اشفاق مسلا او موقف فيه صدق يعني ده حاجة مهمة لكن كنا مركزين على المواقف اللي فيها عزة وايباء

141
00:43:11.800 --> 00:43:25.400
ومجد وكرامة فده كان السنة اللي قبل اللي فاتت. السنة اللي فاتت كان زمان عزة ابو بكر رضي الله عن ذلك ان لو ربنا ادانا العمر في زمان عزت زمان عزة عمر

142
00:43:25.600 --> 00:43:35.600
آآ الله اعلم السنة الجاية هنعمل زمان عزة عثمان رضي الله عنه لأ ان شاء الله يعني لو ربنا ادانا عمر وتصور حضرتك انك انت داخل في المرحلة دي يقول انت هتكتفي بالشيخين فقط؟ لأ

143
00:43:35.600 --> 00:43:52.250
والله انا مم يعني انا ما باتخزش قرار في البرامج بتاعتي لوحدي. يعني انا عندي مجموعة من المستشارين الشباب لأ مش مستشارين مستشارين يعني. مم. انا امبارح بقول يعني بقول في الحلقة اللي جابو لقطات منها

144
00:43:52.300 --> 00:44:02.300
آآ انا لا انا عندي مكتب اعلامي ولا عندي مستشار اعلامي ولا عندي هيئة تحرير لا انا بتكلم مستشارين على المستوى الشخصي. اه يعني باخد اراء بعض الناس القريبين من

145
00:44:02.300 --> 00:44:26.750
وبناء على هزه الشورى او المشورة. نعم. اه باتخز قراري. يعني ممكن البراء ابني في سنة اه ساتة ابتدائي بيكون ليه قرار في في في هزا الموضوع انت خلصته خلصت ايه؟ زمان العزت جزء تاني؟ زمان عزت شايف بقى يلا. زي ما انت قلت. آآ آآ نسب

146
00:44:26.750 --> 00:44:40.350
البرنامج عمل هدفه في التلات اجزاء انهي انت حاسس اعلاهم يعني؟ هل حسيت السنة دي ولا السنة اللي فاتت؟ ولا ايام ما كنت بتتكلم في زمن عزة النبي عليه الصلاة والسلام. والله هو يعني عارف آآ

147
00:44:40.550 --> 00:45:03.850
كل شخصية يعني شخصية النبي لها عند الناس شخصية ابو بكر ليها زخمها شخصية عمر ليه زخمها لكن انا اكتشفت ان الناس يعني شخصية النبي صلى الله عليه وسلم ممكن

148
00:45:03.850 --> 00:45:23.850
كن مفتوحة على الناس قوي. نعم. الناس كل الناس بيتكلموا في شخصية النبي صلى الله مواقف الناس النبي وممكن شخص عادي جدا يطلع المنبر يخطب خطبة عن غزوة بدر. مسلا. لكن ما فيش حد هيقدر يطلع يخطب خطبة عن اليرموك مسلا او اجنادين. ما حدش هيقدر

149
00:45:23.850 --> 00:45:43.850
يخطب خطبة عن اليمامة ومسيلمة الكذاب. انت هتقول لي اسامي ده عنده اسامي الزلاقة بالزبط فهي كون الناس بيعرفوا هم الناس بيحبوا ابو بكر. اه. لكن مش عارفين عنه حاجات كتيرة. ايوة. فكونك تكشف لهم هزه الشخصية في جانب الناس

150
00:45:43.850 --> 00:46:05.350
وهو جانب العزة والكرامة انت شخصيا كشيخ صفوت طبعا النبي صلى الله عليه وسلم فوق الرأس والعين ده موضوع منتهي. بالنسبة للشيخين انهي واحد وانت بتحضر حلقاته كنت حاسس انه لمسك وقريب منك وتعايش اكتر. انا يعني من وجهة نزري ان الناس

151
00:46:05.350 --> 00:46:27.650
كل واحد فينا بيبقى له آآ جزء من شخصية فلان بتلاقيه واحد صديقي. اه. واحد عمري. واحد عثماني. لا اصل المصريين بيحبوا بيحبوا سيدنا عمر قوي. اه انا صديقي انا بحب سيدنا ابو بكر بدرجة لا يتخيلها احد. وانا بعتبر سيدنا ابو بكر

152
00:46:28.400 --> 00:46:38.400
ايه يعني قريب مني. اه. قريب مني يعني ايه يعني؟ انا بتكلم على كده احنا في المرتبة عارفين ان ابو بكر ده ما يتسابقش منتهي. اه اه. انما انا ساعات

153
00:46:38.400 --> 00:46:53.300
ممكن اطلع اعمل خطبة عن عمر بن الخطاب اطلع من خطبة عن سيدنا عثمان عن سيدنا علي عن سيدنا ابو بكر في خطبة بحس ان انا كنت متفوق على نفسي فيها مسلا. زي ما بيقولوا شخصية سيدنا ابو بكر بالنسبة لي

154
00:46:53.450 --> 00:47:06.100
كانت السنة اللي فاتت سهلة. اه. لان انا عارفها. اه. ومش عارفها ده انا هي بتاعتي. اه. السنة دي وانا بتكلم على سيدنا عمر او انا بحضر سيدنا عمر انا لم ازهب الى عملي

155
00:47:06.250 --> 00:47:18.550
ولا يوم في رمضان السنة دي. شفت الدعوة بتعمل ايه في العمل بقى ساعات؟ لا انا واخد اجازة. بس هرجع لعملي تاني ان شاء الله. من بعد ازان الضهر بعد ازان الضهر

156
00:47:18.950 --> 00:47:40.550
لا اترك التحضير غير اوقات الصلاة مم. آآ سيدنا عمر رغم ان كنت ازن ان هو شخصية سهلة وكلنا كنت بترجع لها يا شيخ صفوت. اه طبعا يعني هل الناس لو تحب مسلا تعرف مراجعة المراجع دي في الحلقة الاخيرة من اعزم الناس

157
00:47:40.650 --> 00:48:00.650
اللي كتبت في قضية مش شخصية سيدنا عمر بالزات الفتوحات الاسلامية الاستاز احمد عادل كمال. مم. ليه ما عرفش دكتور اطلع عليه الفتوحات الاسلامية. صلى الله عليه حياة ابو بكر وحياة

158
00:48:00.650 --> 00:48:16.650
وحياة علي. اه. لكن احمد علي كمال لم يكتب احد ما كتبه احمد عادل كمال. احمد عادل كمال كتب اسمه ايه؟ ها؟ سلسلة في الاستراتيجية الفتوحات الاسلامية. اه. دي تقريبا حوالي سبعة

159
00:48:16.750 --> 00:48:34.950
اه عندنا خلي بالك بقى لا هو بيتكلم في التاريخ وانا بتكلم في الفتوحات. عنده الطريق الى المدائن. اه. وعنده سقوط المدائن وعنده القادسية وعنده الطريق الى دمشق وعنده فتح مصر

160
00:48:35.450 --> 00:48:58.850
فتح مصر وعنده اطلس التاريخ الاسلامي واصلا اا لأ اطلس الفتح اطلس التاريخ الاسلامي. نعم. واطلس تاريخ القاهرة. اه نعم. وعندو تراجم اا خمس كتيبات كده تراجم قادة الفتح الاسلامي. فدول سبع مجلدات يعني حاجة ثرية جدا. اللواء محمود شهيد خطاب

161
00:48:59.050 --> 00:49:15.800
اه ما شاء الله عنده مجموعة في واحد كان عامل كده اسمه حاجة اسمه ولن تلقى مسل عمر ده لواء جيف برضو اسمه الطبجي او حاجة كده خطاب عامل آآ قادة النبي وسفراء النبي صلى الله عليه وسلم وقادة فتح مصر قادة فتح الشام

162
00:49:16.200 --> 00:49:36.500
اه من اروع الكتب اللي اكتشفتها في رمضان ده آآ عن سيدنا عمر وده لو انت عاوز تقرا عن سيدنا عمر بقلبك وقليل جدا عمر المحراب شهيد المحراب شهيد المحراب. شهيد المحراب. متعة. كتاب يعني كل الناس لما بتقرأ عن

163
00:49:36.500 --> 00:49:52.750
عمر بتقرأ بالقوة والعقل مم. لكن عشان تقرأ واحد بيكتب بقلبه عن سيدنا اه عمر دي اه اه شهيد المحراب. اخد الميكروفون من حضرتك بس. لا هقول جملة صغيرة بس

164
00:49:52.750 --> 00:50:03.650
خد الميكروفون. ايوة. الدكتور غايب كان بيتكلم في نقطتين مهمين برضو انا يعني معلش يمكن كان الوقت عدى بس انا عايز يعني مش تعقيب بس توضيح لحاجة المدرستين اللي حضرتك كنت بتتكلم فيهم

165
00:50:03.950 --> 00:50:23.800
مدرسة دي لسه هنرجع لها. طيب احنا بس معنا مين يا اتصال من مين يا محمود يا سمير طيب اتفضل مين اللي معنا؟ سلام عليكم. سلام عليكم. عليكم دكتور صفوت حجازي. اهلا وسهلا يا فندم. كل عام وانتم بخير. اهلا استاز احمد اهلا

166
00:50:23.800 --> 00:50:45.300
الاستاز احمد الفقي المدير التنفيزي لقناة التنفيزي او الرئيس التنفيزي اهلا وسهلا. الله يخليك. كل سنة وانت طيب يا دكتور صفوت. كل سنة وانت طيب شيخ خالد كل سنة وانت طيب دكتور راغب كل سنة وانت طيب شيخ سالم. طيب. كل سنة وحضراتكم جميعا طيبين وبالف صحة وسلامة. امين. كل سنة والامة الاسلامية جميعا بالف خير

167
00:50:45.300 --> 00:50:59.600
خير آآ وكل عام وانتم بخير جميعا شعوبا وحكاما آآ الحقيقة بهنيكم جدا على على المقابلة الرائعة دول البرنامج الرائع دكتور صفوت وضيوفك الكرام يعني ومستمتع جدا بالكلام اللي انتم بتكلموه بالروح الجميلة

168
00:50:59.750 --> 00:51:19.150
اللي موجودة داخل الاستوديو يعني واستوقفني بس حاجة بسيطة حضراتكم تتكلم على وترتيب القنوات وآآ والترتيب المبدئي اللي حصل وصدر في احد الصحف وكده. نعم. حبيت بس آآ يعني الفت النزر لشيء بسيط. طبعا آآ بنجتهد

169
00:51:19.350 --> 00:51:39.900
اه انا اتمنى ان احنا نكون حزن على رضا الله سبحانه وتعالى اولا واخيرا ونكون اسعدنا ورضينا جمهورنا الحبيب اه في خلال شهر رمضان المبارك يعني اشتغلنا الحمد لله رب العالمين بجد وحضرتك كنت متابع كل الكواليس الدكتور صفوت معنا من آآ من وقت طويل جدا في التحضير آآ لرمضان

170
00:51:40.300 --> 00:51:50.300
آآ وفور انتهاء رمضان مباشرة الحقيقة آآ اشتغلنا على طول بقى بنعد للعيد وما بعد العيد. فاحنا في عمل دائم ان شاء الله رب العالمين آآ كله آآ لارضاء المشاهد الكريم. وان احنا

171
00:51:50.300 --> 00:52:11.350
ونكون ان شاء الله على قد المسئولية اه فيما يخص في موضوع الريتنج بتاع القنوات او ترتيب القنوات بشكل عام. اه من حيث المشاهدة. طبعا هي كلمة مطاطة شوية اه لانه اه يعني اه احنا حسب الاستطلاع الرأي الاولي اللي صدر في احد الجرائد ان احنا تركيبنا رقم اتناشر بالنسبة للقنوات العامة

172
00:52:11.550 --> 00:52:24.000
فرقم اتناشر التسريب العام انا يمكن شوية متحفظ عليه شوية لانه الترتيب بالنسبة لايه؟ آآ احنا قناة الناس الحقيقة يمكن انا اول ما جيت عملت دراسة شاملة كده للتلات سنوات الاخرى

173
00:52:24.100 --> 00:52:40.700
نتمتع بميزة كبيرة جدا آآ على مدار اليوم على مدار الاربعة وعشرين ساعة يمكن بعض القنوات الاخرى آآ ولا اقلل طبعا من شأن حد كلهم اساتزة وعلمونا آآ يعني تلاقي فيه برنامج مسلا عامل عالي جدا او نسبة مشاهدة عالية بالنسبة لليوم

174
00:52:40.800 --> 00:52:56.750
في توقيت معين في ساعة محددة يعني لكن بالنسبة لقناة الناس بفضل الله سبحانه وتعالى يمكن المشاهد الكريم يقدر يحس من خلال الاربعة وعشرين ساعة اه فاحنا بنهتم بكل اوقات اليوم بحيس ان احنا في الاخر بنحصل نسبة مشاهدة على مدار اليوم اه اكمل اه نسبة عالية جدا

175
00:52:56.850 --> 00:53:16.850
اه يمكن اه كانت السنة اللي فاتت حوالي اتنين وتلاتين في المية من المشاهد المصري يعني ده يمسل تلت المشاهد الكريم المصري كان مشاهد قناة الناس على مجموع اليوم كله. اتنين وتلاتين في المية. نعم. السنة اللي فاتت الحقيقة. مم. السنة الحالية طبعا الدراسات لسة ما طلعتش بتطلع حوالي بعد شهر من الان تقريبا

176
00:53:16.850 --> 00:53:33.650
آآ بيجي لنا كلام موفق يعني مش كلامنا احنا اللي بنعمله من خلال الشركات المتخصصة وان شاء الله بنطمح ان يكون آآ السنة دي النسبة العامة اكبر. نعم. يعني اشتغلنا على كزا هدف السنة دي. اشتغلنا ان يكون نسبة مشاهدتنا بازن الله تعالى آآ على مجمل اليوم

177
00:53:33.650 --> 00:53:44.450
كله آآ ان شاء الله تزيد عن اتنين وتلاتين في المية. اشتغلنا على هدف تاني التنوع الحقيقة ان احنا نجذب نوعية اخرى من الجمهور آآ يعني في بيننا وبينه شوية

178
00:53:44.600 --> 00:54:00.800
بنحس تقصير يعني احنا مقصرين في حق شرائح اخرى. آآ من الجمهور. والحقيقة حاولنا نعمل التوازن اللي اتكلم عليه الدكتور راغب السرجاني. وطبعا بحييه الدكتور راغب سرجاني جدا نعم. وببارك له طبعا بالجايزة جايزة الدولة. بنقول له الف الف مبروك وان شاء الله في تقاسم ازدهار اه مستمر

179
00:54:01.350 --> 00:54:21.350
آآ بنحاول عملنا في الخريطة السنة دي يمكن حاولنا يكون في نوع من انواع التوازن آآ فيما يخص الطفل فيما يخص المرأة فيما يخص الشباب آآ فيما يخص في الرقائق فيما يخص التاريخ الاسلامي في النقاط الفكرية في القضايا الفكرية الاخرى في الصحوة وغيره آآ فالحمد لله يمكن كانت وجبة اتمنى من الله سبحانه وتعالى

180
00:54:21.350 --> 00:54:41.700
نكون وجبة متكاملة ويعزرنا المشاهد الكريم. ازا قصرنا كده في طبق جانبي ولا حاجة اه كان مفروض يكون على على مائدة اه الصيام يعني آآ الشيء كله في الموضوع بازن الله تعالى ان احنا زي ما قلت لحضرتك اشتغلنا على انه النسبة العامة تكون آآ اكتر من اتنين وتلاتين في المية من العام السابق. واشتغلنا ايضا

181
00:54:41.700 --> 00:54:54.500
لانه تركيبة النسبة الداخلية تختلف يعني بدل ما يكون اتجاه المشاهدين فينا كله اللي هو يميل في سن معين في طبقة معينة ان احنا بنلبي رغبات المشاهدين كلها ونجذب شرائح اخرى

182
00:54:54.500 --> 00:55:14.500
من المشاهدين لم تكن تشاهد قناة الناس في السابق فده هدف اخر. الهدف السالس الحقيقة ان احنا كان يبقى عندنا البرامج نفسها بيحقق يعني انا البرامج تخش في منافسة عالية مع البرامج زات المشاهدة الجماهيرية العالية في التوقيت ده. يعني تلاقي فيه كل قناة كده لها توقيت معين. القنوات الاخرى اللي بتنافسنا اللي بيشاهد

183
00:55:14.500 --> 00:55:24.500
البرامج بتاعتها نسبة عالية آآ انا طبعا لا اريد ان ازكر بعض البرامج في القناة الاخرى. لكن انا برضه شغال على الهدف ده. لان انا في الاخر اعلام يعني والاعلام في الاخر ينافس وانا بقدم مادة

184
00:55:24.500 --> 00:55:38.300
ومنتج اتمنى من الله سبحانه وتعالى انه يكون منتج جيد. اه بكل عناصره يعني الفنية والمادة العلمية وحضراتكم جميعا والديكور والاضاءة. وبالمناسبة انا بحيي كل العاملين  آآ في قناة الناس وكل الزين بذلوا مجهود

185
00:55:38.400 --> 00:55:58.750
وهو الحقيقة كان مجهود آآ كبير جدا على ايدي حضراتكم جميعا. آآ واتمنى من الله سبحانه وتعالى يتقبل وآآ وان شاء الله يعني في فور صدور النتائج البحسية اللي بتطلع من تحليل نسب المشاهدة نزكرها وانا برضو مش عايزنا ننخدع كسيرا في ترتيب القنوات ان انا ممكن اطلع القناة اقول انا رقم واحد بس رقم واحد في ايه؟ ممكن اكون رقم واحد

186
00:55:58.750 --> 00:56:08.750
عكس القنوات الدينية ممكن اكون رقم واحد في التوقيت الصباح ممكن اكون رقم واحد في توقيت الضهر ممكن اكون رقم واحد في التوقيت المسائي ممكن اكون رقم واحد بالنسبة للبرامج المرأة ممكن

187
00:56:08.750 --> 00:56:28.750
دول رقم واحد بالنسبة لبرامج الشباب يعني الكلمة نفسها كترتيب عام بالنسبة للقنوات كلمة مطاطة شوية تحتاج لشوية تدقيق نعم وان شاء الله نكون صادقين مع انفسنا ومع جمهورنا الحبيب وبنعد يعني احنا دايما كده ايه اتعودنا يمكن آآ ان احنا نشتغل الشغل شوية ونرميه ورا ضهرنا ونفكر شوية في المستقبل بازن الله تعالى

188
00:56:28.750 --> 00:56:49.600
ايه اللي عندنا جديد نقدمه للمشاهد الكريم؟ ونعد طبعا بصورة احلى ومضمون احلى بازن الله تعالى وبمجهود اكبر بمساعدة حضراتكم جميعا وكل عام وانتم بخير. جزاك الله خيرا يا استاز احمد شكر الله. في الاخر انا كنت الحقيقة في آآ مداعبة كده بسيطة برغم الانشغال الكبير جدا والاعداد

189
00:56:49.600 --> 00:57:06.550
لبرامج العيد وما بعد العيد ازا كنت في حيرة كمشاهد يعني اه في في خضم الشغل اه لكن انا كنت مشاهد واشهد الله يعني كنت مشدود جدا لبرامج ان قناة الناس يعني تقريبا كلها والله كان فيها نوع من انواع الاسراء والجودة وكل واحد اجتهد الحقيقة

190
00:57:06.550 --> 00:57:26.550
آآ في برنامجه يعني انا كمشاهد استمتعت كثيرا بقناة الناس وشهادتي مجروحة طبعا بس انا بتكلم بحكم كمشاهد اه شهادتك طبعا مجروحة يعني كنت بتفرج والله عليكم جميعا ضخم جدا يعني. الدكتور راغب ممكن يديك عشرين غرزة

191
00:57:26.550 --> 00:57:41.250
مسلا في والله يا دكتور راغب اعتقد بيعملها بالمنزار فمش محتاجها. ربنا يبارك لكم جميعا. متشكرين على قد الاستضافة يعني. سعدنا بهزه المداخلة جزاك الله خيرا وشكر الله لك آآ

192
00:57:41.400 --> 00:58:01.400
اه شيخ خالد كنت عاوز تتكلم حضرتك في قضية علماء الرقائق مواعظ وعلماء هو الحقيقة طبعا ما فيش شك ان حتى علماء التاريخ والمواد الدسمة اللي محتاجة يعني فكر بيشتغل اكتر والعقل بيشتغل اكتر فيها برضو محتاجين

193
00:58:01.400 --> 00:58:17.850
دقائق يعني احنا ما ننساش ان سيدنا عمر كان بيقابل سيدنا موسى يقول له زكرنا ربنا ساعة. يعني في وقت من الاوقات بنحتاج ده ده تكامل الدكتور راغب اتكلم فيه بشكل كويس جدا. واحنا محتاجين كلنا لانه بتاع الحديس علم الحديس بيصب عند الدكتور راغب في الواقعة التاريخية. هو اللي بيقول له

194
00:58:17.850 --> 00:58:27.850
كتاب زي مسلا او بطيل يجب ان تمحي من التاريخ. مم. الاباطيل دي لما ترجع لها تلاقي حد في الحديس حقق التواريخ وزاكر يعني قصدي كلهم محتاجين بعض حتى بتاع التفسير بتاع التاريخ

195
00:58:27.850 --> 00:58:41.800
احتاجه في حاجة. دي حاجة. الحاجة التانية الحقيقة بس هو كان قال جملة في مسألة آآ آآ اه اتهمنا لبعضينا مم. او ان احنا بنؤخر يعني ما بنلتفتش لقضايا مما لا شك فيه آآ

196
00:58:42.050 --> 00:58:58.150
ده دور موجود لا يمكن ان يغفل على مدار التاريخ انك هتلاقي حد والام ماشية في اتجاه راح مدخلها مسل لدروشة. خدها بعيد. مم. يعني غصب عنك وانت قاعد كده مسلا تبقى بتتكلم عايز تحيي قلوب الناس ده وارد موجود وعايز

197
00:58:58.150 --> 00:59:13.300
تشغل عقلها في فقه الواقع اللي بتروح عليه. فتلاقي واحد شدك ودخلك في قصص بعيدة قوي قصص يعني كنا نظن ان خلاص احنا بتندسر بالنسبة للمجتمع ده عشان يفوق ويصحصح للي جاي لنا فاذا بك غصب

198
00:59:13.300 --> 00:59:33.300
عنك بتتجرجر عشان تقدر انت بتخرج منك من الصف لوحدك يعني مش لازم يبقى حد معك. الصف كله ماشي وتخرج تشبك معه شوية. في محاولة منك انك تقول له ده مش وقت مسلا انك انت تغيب الناس عن الواقع. نعم. تخلي الناس غايبة عن قصة الصراع اللي احنا بنشوفه والاعداء اللي بيتربصوا بالامة من خلال كلامك في المنهجية

199
00:59:33.300 --> 00:59:52.550
جزاك الله خيرا. جزاك الله خير. اه شيخ سالم اه آآ اطرف موقف حصل في البرنامج بتاع حضرتك  تلاتين حلقة كده اطرف موقف في الحلقة ولا قبل الحلقة؟ في اي لأ يعني عموما. مم. اطرف موقف حصل في البرنامج

200
00:59:52.700 --> 01:00:08.150
والله اطرف شيء ان هو انا والمخرج انفصلنا عن بعض ازاي؟ المخرج بتاع حضرتك الاستاز حمدي هو اخ فاضل يعني وعامل مجهود كبير بصراحة ربنا يجعله زي الحسنات. بالمناسبة حمدي السيد اول مخرج

201
01:00:08.150 --> 01:00:27.300
اخرج معي حاجة في في القناة يعني كان لنا مواقف طريفة. هو اخ لطيف يعني. فانا كنت باتكلم على عقيدة الهيكل عقيدة الهيكل هيكل يهودي. هيكل يهودي ووهم السلام فانا ايه مندمج فهو عمال يصرخ جوة هو صوته عالي جدا

202
01:00:27.550 --> 01:00:47.550
فانا سامع صراخه من جوة اللي هنا جوة الست وده امر صعب جدا. فانا مندمج وخاشع وخلاص قلبي زي ما يكون خلاص. وبعدين فاجئت لقيت كان مش عارف فين وقع عن نفسه من الضحك هو بيضحك علينا. سليمان مسلا ولا عزب ولا لا ولا سليمان بيمسك نفسه شوية والاستاز محمد يمسك نفسه

203
01:00:47.550 --> 01:00:57.550
بس هو اخ تالت ما انا مش فاكر مش مزكر اسمه بصراحة. ما قدرش يمسك نفسه فهو وقع. فانا مندمج طب انا اعمل ايه انا راخر؟ فانا قلت يا سبحان الله! فانا هاعمل ايه؟ انا قلت يا سبحان الله

204
01:00:57.550 --> 01:01:11.100
اه شف الاجرام كله انا بقول كده. المهم الاخ محمد فهمني بقى شاور لي الاخ محمد عزب. قال لي الايربيز مش شغال. الهربيز مش شغال يعني هم عارضين حمدي اهو

205
01:01:11.200 --> 01:01:28.200
الاستاز حمدي  ده هنا كان زعلانين من بعض ولا ساعة ايوة هنا بقى بيقول انا انت مش انا اقول له انا مش سامعك ده هي دي الموقف. مسجل ولا هوا

206
01:01:28.200 --> 01:01:48.200
هو يعني خدتوا فاصل على الكلام ده ولا لا ده بعد الحلقة بقى يا محمود؟ صوتنا طالع. اصل انا لما جيت عند اليهود العربية اتقطعت تلك بتاع العربية اتقطع. اه. اللي هنا الصوت راح حاجات غريبة يعني عجايب وطرايف. كمل يا شيخ حسين. فانا كنت متوقع الاسوأ. فانا لقيت ده هو ده اللي جه في

207
01:01:48.200 --> 01:01:58.200
يعني جيت بعد الحلقة بقى وهو بيزعق فانا اتضحكت قلت له انا كنت متوقع الاسوأ فالحمد لله انها جت على قد ايه على قد فضحكنا مع بعض في النهاية خالص الحمد لله ده اطرف آآ

208
01:01:58.200 --> 01:02:12.250
آآ يعني هو ده اطرف حاجة هو في حاجات كتيرة بس الواحد مش متزكر عشان النهاردة العيد انت عارف حضرتك الكحك عامل العمالة الشراقوة انت عارف حضرتك تعب الشهر رمضان ده يعني انت عارف حضرتك قاعد

209
01:02:12.400 --> 01:02:22.400
اليوم من اول النهار. هو ده دي الحلقة اللي حصل فيها الموقف. ايوة هو بيقول لي انا مكسوف منك وزعلان ومش عارف اقول لك ايه والله. قلت له انا كنت متوقع الاسوأ. فانا الحمد لله

210
01:02:22.400 --> 01:02:37.650
جت على قد كده والحمد لله حلقة ان انا قلت اللي انا عاوزه الحمد لله  لان الموضوع ده صعب حد بيتكلم فيها الحمد لله. جزاك الله خيرا يا شيخ خالد. مم. اطرف موقف حصل في الحلقات. والله انا موقفين

211
01:02:37.650 --> 01:02:57.650
اه موقف دبانة دبانة الدعاة دي. كان فيه دبانة مش طبيعية يعني والحمد لله بس كانت حلقة مسجلة اه. يعني انا كنت قاعد اه عملت حلقة هوا وطلبوا مني حلقة تسجيل اني ببقى الجمعة كنت ببقى مشغول فبسجل حلقة الجمعة يعني. مم. فما شاء الله يعني بدأت المقدمة مندمج وسعيد ان الحمد لله الدبانة تجي

212
01:02:57.650 --> 01:03:07.650
دي تعمل كده. او نحمده ونستعينه ونستغفره ونتوب اليه. عارف اللي هو قلت له هلطم على وشي واوقف تصوير وطبعا دخل اخ ما شاء الله بخ كده يمكن موتني وانا قاعد

213
01:03:07.650 --> 01:03:27.650
قعد على الكرسي اصل ده الحلقة ولا واحنا في اسناء الحلقة. لأ طبعا وقفوا كمل بقى انت يعني والشباب حكوا لي يعني. وفي موقف تاني لسه بقى زبابة الدعاة. اه. الشيخ خالد سماه زبابة زبابة الدعاة. حصلت معنا رقم بس قالوا لي الشيخ سالم كان بيشتكي من

214
01:03:27.650 --> 01:03:44.350
الحكاية محمد محمد يشاور لي بالبيت طب انا اعمل ايه يا محمد بس اقول والموقف التاني الحقيقة كان موقف آآ ان انا معي اللوجو بتاع الورق المفروض آآ كت عامل آآ جايبين لكم قناة الناس. وانا كنت بطبع لوجو خاص كده لاحطم صنمك يعني

215
01:03:44.650 --> 01:03:54.650
فما فيش ورق لقناة الناس ورحت جايب ورقة سهرة خاصة اللي بيعملها مع الدكتور رامي السرجاني يعني. مم. فقاعد مندمج وعمال اكلم الناس من طوق سهرة خاصة. فالمخرج عمال يكلمني وانا مش سامع فكل شوية يعمل كده اقول يمكن

216
01:03:54.650 --> 01:04:04.650
القميص اتكلم يمكن البدلة ازوق قعدة في البنطلون ما فيش فايدة. في الاخر رحت نايم لوحده نخرج فاصل كده على الهواء مني النفسي يعني. قلت لهم فاصل ونواصل. فيه ايه يا ابني؟ قال لي يا عم الشيخ سهرة خاصة انت

217
01:04:04.650 --> 01:04:23.900
حطم صنمك واحد سهرة خاصة للناس. الدكتور راغب انت حضرتك برنامج مسجل احنا احنا التلاتة كان برنامجنا هوا. هوا عشان برنامج مسجل اطرف موقف حصل. البرامج المسجلة بيبقى انت الحمد لله يعني اريح شوية يعني عندك فرصة للاعادة

218
01:04:24.000 --> 01:04:34.000
انا الحقيقة انا اول يوم اول يوم حضرت التصوير نزلت من البيت وانا مشغول جدا بالتحضير انا كنت زي ما حضرتك بتعمل كده في قصة سيدنا عمر انا طول الوقت

219
01:04:34.000 --> 01:04:46.100
لان البرنامج كان صعب وانا كنت باسجل آآ حوالي خمستاشر حلقة في اليوم يعني سجلت كل البرنامج على يومين او تلات ايام اعتقد يعني. هو كان نص ساعة؟ اه كان نص ساعة اه

220
01:04:46.150 --> 01:05:07.450
انشغلت جدا جدا في التحضير لدرجة ان انا نسيت اكل فنزلت البرنامج نزلت البرنامج وانا كان على العصر تقريبا من غير ما ياكل لا فطرت ولا فجيت الاستوديو وانا هاموت من الجوع وبعدين انتم جاهزين وقالوا لي يا دكتور احنا لو طلبنا

221
01:05:07.450 --> 01:05:19.100
الاكل من برة هياخد وقت فناخد الشرط الاولاني طيب ناخد الشوط الاولاني كام ايه خمس حلقات فيها اربع ساعات بين كل حلقة وحلقة قل لي يا جماعة الاكل جه. لسه الاكل ما جاش. في الاخر طلبه من

222
01:05:19.100 --> 01:05:29.100
حل من محلات الاكل اللي هو بالفعل اتأخر شوية عن المعاد الطبيعي كمان. مم. فخدنا اول سبع حلقات من غير اكل والحقيقة كان يوم يعني ما ما انساهوش. جوعان. اه كلهم ما كل حلقة بين

223
01:05:29.100 --> 01:05:39.100
لو حلقة اسأل الاكل جه فلسه ما جاش لحد ما كلت على بعد المغرب من غير سحور ولا اي حاجة كنا اصلا مش في رمضان. فكان يوم مرج بس الحمد لله

224
01:05:39.100 --> 01:05:57.350
تعبت الناس بتجوع المشايخ بتوعها لا انا غلطان انا جيت متأخر اسألك بقى انا اطرف موقف حصل لك بقى في البرنامج يا دكتور في برنامجي انا؟ اه. انت بيحصل لك طرائف كتيرة. آآ اطرف موقف آآ

225
01:05:57.800 --> 01:06:19.250
آآ اخر آآ حلقة اخر حلقة الحلقة اللي قبل الاخيرة آآ كنا في المسجد وآآ كان عندنا خاتمة القرآن في المسجد بتاعي وراكن العربية عندنا زحمة زحام مهول يعني زحمة كان الشيخ جبريل موجود عندنا بيختم. ده بالليل قبل الحلقة. في التراويح. قبل الحلقة

226
01:06:20.100 --> 01:06:33.700
تصلي هناك وبعديه تيجي على حد. اه انا لأ انا معتاد بصلي الاربع ركعات الاولانيين واروح علشان اروح يعني فانا قلت ايه؟ يعني احضر الخاتمة مع الشيخ جبريل فالشيل جبريل طول في الدعاء

227
01:06:34.150 --> 01:06:49.400
الصعبة والصيف في الساعة لغاية الساعة عشرة جيت نويت المفارقة وفارقت الشيخ وخلاص الصلاة ومشيت وانا راكن العربية بعيد وعامل حسابي ان انا راكنها ركنة مات يعني في الهو ما ما حدش يزنق خالص

228
01:06:49.600 --> 01:07:06.500
فرحت لقيت واحد واقف راكن قدام عربيتي راكنة يعني مش فاهم تخرج اه. اه بقيت واقف مش عارف يعني في حي سبايص زابط بتاع المرور جه شافني واقف عرفني ده انت حضرتك عندك علقة انا مش قلت له اه مش

229
01:07:06.650 --> 01:07:16.650
فحقيقة يعني الراجل انا مش هقول هو عمل ايه في العربية يعني بتاعة الراجل التاني وانقزني انقاز اا. وانا جيت لقيتك زعلان. زعلان. كوباية كمان. اه لأ ما هو دي

230
01:07:16.650 --> 01:07:33.600
دي كانت اطرف يعني موقف على الاطلاق من يوم ما بدأت ازهر في القنوات. على الشاشة كم كوباية ماية محطوطة جنبي وكنت ازن بتكلم في القادسية في يوم اغواث في القادسية

231
01:07:33.800 --> 01:07:50.550
ويعني من فعل ومندمج وناسي وجت ايدي ضربة الكوباية جت مكسورة على الهوا. المشكلة انا مش مش واخد بالي ان الكوباية اتكسرت يعني انا من الاندماج مش واخد بالي ان الكوباية الكوباية انكسرت

232
01:07:50.650 --> 01:08:06.300
واحمد عبدالله المخرج بيقول لي يا شيخ نخرج فاصل فاصل يا دكتور فاصل. انا ما عنديش فواصل ففين على بال ما ما فهمت ان الكوباية اتكسرت خرجت فاصل ده كان يعني من اطرف المواقف. ايه؟ ما حسبوكش

233
01:08:06.300 --> 01:08:22.450
والله لسه مش عارف الاستاز احمد في ايه اخر الشهر انا كل ما هسأل سؤال هتسألهوني ولا ايه؟ الشيخ سالم يا شيخ خالد شيخ آآ دكتور راغب يعني الراجل الوديع كده طيب يعني

234
01:08:22.500 --> 01:08:48.450
انا لو شايف قدام حضرتك كتب هنجيلها ما هو بس انا عاوز بس الناس تنسى المواقف. اه. اه. اصعب حلقة عندك اي حلقة بحس ان انا طرف في المشكلة يعني وانا بتكلم انا ما كنش عندي يعني انا البرنامج الحمد لله بعد ازن حضرتك اسأل سؤال واسأله لنا كلنا. احنا بنتكلم على الانا وتعظيم الانا

235
01:08:48.800 --> 01:09:04.850
هل الانا دي موجودة عند خالد عبدالله ساعات وجوده عند راغب والله هو صعب ان حد يقول انها مش موجودة عنده لكن هو المفروض ان هو يعني كل اما تزهر عنده يعني زي ما الشيخ خالد بيقول كده ان هو يحطم هذا الصنم

236
01:09:05.000 --> 01:09:21.150
وان هو يعني يتواضع لله عز وجل ويعلم ان الفضل ده كله من ربنا سبحانه وتعالى اخ سالم موجودة الان؟ والله هي موجودة في طاعة او امام زالم يعني دايما نزهرها فقط لا غير للاسلام وليس كشخصي يعني

237
01:09:21.800 --> 01:09:40.450
آآ انا لو بقيت مزيع آآ مش كويس ينفع اسأل سؤال آآ اقول لخالد عبدالله ايه الصنم اللي عندك او اكبر صنم عندك في الانا بتاعتك لو مش عاوز تجاوبه. لا لا لأ بالعكس يمكن ساعات آآ

238
01:09:41.700 --> 01:09:59.850
الانفعال انا طبيعتي من فعل اوي وسخن وحتى يمكن في قضايا ممكن قد اكون غير صائب فيها لكن ساعات سخونيتي كده بتخليني آآ دي زنجرة كده ما بشوفش قدامي وببتدي اتصرف تصرفات قد قد اشعر فيها بعد كده فيها بندم يعني

239
01:10:00.000 --> 01:10:13.250
فانا اتمنى ان ربنا سبحانه وتعالى هو انا طبعا دي كانت بنسبة كبيرة من فترة لكن شوية شوية الحمد لله انما لأ طبعا ما اتحطمتش بالكامل يعني. يعني لدرجة ان انا انا اعترفت على الهوا ان في

240
01:10:13.400 --> 01:10:31.650
احد الدعاة كان في شجار شخصي معي في التليفون هو النصيحة وانا قلت الكلام ده بمنتهى الوضوح. اه انا ما شعرتش انا نصيحة في وقتها كانت هادية ولله يعني كت في شيجار ما كنتش في وقت هادي جه ينصحني. لكن اعترفت ان انا لما اتقال لي كده انا اتضايقت

241
01:10:31.850 --> 01:10:47.650
ان ازاي هو قال لي كده تصغر مني جاي بعديها بقد ايه بطابور جاي يكلمني ازاي فاعترفت ده عليها وقلت ان دي من ضمن الحاجات اللي بتخلي الواحد لما ينفعل قوي ساعات الانا بتكبر في كلمة زي ما اتفقنا في حد بيوجهك في حاجة حد نقدك حد بعت لك رسالة

242
01:10:47.650 --> 01:10:57.650
ضايقتك على حلقة عملتها ولا موقف؟ حد ممكن يعاتبك على موضوع وهو مش فاهم تفاصيله خالص. فتلاقي نفسك فاكر تروح من فعل برضه فيمكن دي حاجة اتمنى ان ربنا يخلصني

243
01:10:57.650 --> 01:11:15.500
كسور راغب آآ ايه اكبر صنم عندك؟ والله انا انا فكرت اسناء ما هو الشيخ خالد بيتكلم هنا مش عارف آآ لعل المحيطين بي هما اللي يقدروا يجاوبوا على السؤال ده. لا لا لأ. هو ماشي مش عاوز خلاص. انا ازن ان كل واحد فينا

244
01:11:15.650 --> 01:11:30.300
خاصة احنا كدعاة او كناس الناس بتقتدي بهم كل واحد فينا بيبقى حاسس انه مقصر في منطقة هو عامة يعني ما فيش انسان ما فيهوش آآ نقاط آآ تقصير وآآ

245
01:11:30.300 --> 01:11:51.150
اه ونقاط نفسه يصلحها. بس انا رأيي اه ان حضرتك اه لو اه لو في واحد عنده هذا الامر مش مفروض ان هو يظهره. ماشي احنا اه يعني انا قصدي يعني حتى بالنسبة لنا كلنا لان اه حتى يعني ما انا معروف ان هو اذا ستر الله عز وجل على عبد فلا

246
01:11:51.150 --> 01:12:03.100
يجب ان يفضح نفسه. نعم. ففي دواخل في النفس ساعات فعلا بتبقى انت حاسس بها وحاسس ان في اخطاء موجودة تجتهد اصلاحها لعلك ازهرها قدام الناس ممكن يأسر سلبا عليك وعلى الناس

247
01:12:03.250 --> 01:12:23.250
والله اعلم انا ده دريتي وان كان فعلا ممكن آآ يعني الواحد يتمنى انه يسمع آآ هذه هذه الاصنام اه الموجودة يسمعها من اللي حواليه بلغة بلغة ناصحة ولغة ايجابية

248
01:12:23.850 --> 01:12:37.000
ويتلقاها بشكل ايجابي بحيس انه يغير فعلا فنتمنى ان الناس اللي شايفين فينا هزه العيوب والاخطاء ولابد انها موجودة انهم يكلمونا وبيننا وبينهم ليس على الملأ وليس على وسائل الاعلام

249
01:12:37.000 --> 01:12:52.700
يعني بشكل فيه نوع من النصيحة الخالصة ونوع من الاخلاص لاصلاح المسيرة للشخص وللامة وجزاك الله خيرا. الشيخ سالم. والله انا زي الدكتور رهف كنت عمال افكر برضو لما اخويا الشيخ خالد كان بيتكلم برضه كنت عمال افكر انا راخر

250
01:12:53.000 --> 01:13:13.250
هو اكيد زمان الدكتور كده كل واحد جواه مش حاجة واحدة حاجات كتيرة جدا. اكيد. لكن مين اللي بيكتشفها؟ احيانا الانسان ما بيصارحش نفسه للاسف يعني نتيجة آآ انشغاله بالحياة او بعدة امور فما بيشوفش سلبياته رضي الله عنه نتيجة نتيجة المواقف هي

251
01:13:13.250 --> 01:13:33.700
تزهر ايه السلبيات اللي عند الانسان او ايه الجانب اللي جواه فانت حضرتك ممكن دكتور صفوت يعرف ايه سلبيات الشيخ سالم لما يكون هو اللي مربي الشيخ سالم او عاش معاه فترة طويلة المعاشرة بتبان زي سيدنا عمر لما قال لرجل هل سافرت معه؟ انت سافرت معه؟ قال لا. قال له اخرج فانك لم تعرفه

252
01:13:33.700 --> 01:13:49.600
مم. لان السفر بيبين انا هقول لحضرتك حاجة. كان معي في سفر اخ فاضل يعني نحسبه على خير ويزاكر الله يهدينا كان اخ ده حاطه انا في مكانة لا تتخيلها. في السفر زهرت حاجات انا ما تخيلتها. سبحان الله! ما تخيلتها. سلبيات لا تتخيلها عاملة

253
01:13:49.600 --> 01:13:59.600
ازاي؟ اما جيت نواجهه بها ما قبلهاش. فانا جبت الاخوة قلنا لهم نعمل مكاشفة كده مع بعض يعني. كل واحد سلبيات التاني لانك انت هتعرف ايه اللي ايه اللي انا

254
01:13:59.600 --> 01:14:09.600
عملت انا مش حاسس بنفسي ما قال اخويا خالد كده احيانا الواحد مش عارف هو عمل ايه اصلا. فبالتالي الدكتور صفوت ممكن يعرف نتيجة معشرته للشيخ سالم. ايه هو ايه هي السلبيات اللي عنده

255
01:14:10.050 --> 01:14:29.100
طيب يعني خلينا ناخد الاتصال ده ونرجع تاني للنقطة دي. سلام عليكم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته اهلا وسهلا اهلا دكتور عمر عبدالكافي. مرحبا مرحبا دكتور صفوت يعني منورين وربنا يتقبل منا ومنكم ويجعله عيد مبارك عليكم وسلامي اولا

256
01:14:29.100 --> 01:14:49.100
مم. بعد السلام على فضيلتك سلم لي على الاحبة الموجودين. وفضيلة الشيخ سالم وابننا خالد يعني ربنا يبارك فيهم جميعا. الله يكرمك هو العيد ان اضم صوتي اليكم في الاستوديو يعني هذا عيد الاعياد التي تضاف الى الاعياد يعني. والله من اجمل الاعياد ان يكون يعني

257
01:14:49.100 --> 01:14:59.100
آآ صوتك وجسدك وروحك وكلك معنا يعني. الله يبارك فيك مع الدكتور الله يبارك فيك يا دكتور صفوت ربنا يعزك يا رب. الله يكرمك يا دكتور عمر. ينفع بكم يا رب. الله

258
01:14:59.100 --> 01:15:19.100
الله يبارك فيك احنا بنغمزنا في الصفوت اولا على هذه الجلسات يعني تجلسوا كده مع بعض واه يعني تسلموا على بعض وتصافحوا بعض والانوار الانوار الاخلاص تتناقل من الى القلوب. ونحن نضم القلوب على على البعد يعني ويدنا نترك قلوبنا بينكم يعني. ربنا يبارك فيهم. الله يبارك فيك يا دكتور عمر

259
01:15:19.100 --> 01:15:39.100
احنا حضرتك بنتكلم عن اه اه حصاد رمضان او بعض البرامج اللي اه اللي كل كل واحد فينا بيقدمها في رمضان. جميل. وحضرتك كان لك اه مشاركة معنا السنة دي في رمضان. نعم. هذا شرفني نعم. الله يخليك يا فندم. كان يوم الجمعة

260
01:15:39.400 --> 01:16:01.350
ايوة يعني لو نبزة صغيرة جدا كده يعني آآ يوم الجمعة كان بيزاع يوم الجمعة عندنا اه نعم نعم مع الله. اه برنامج مع الله. الله. والله نعم نعم. والله انا فرصة قلت في بداية الحلقات الاربعة اللي

261
01:16:01.350 --> 01:16:25.800
سجلتها الاسيرة الى قلوبنا والحبيبة قناة الناس ان يعني قد آآ اكون تباطأت في ظهور على القناة اختفاء بان احبتي وآآ المرايا الصادقة التي آآ يعكس الانسان قلبه علي موجودة في متمسلة في كل علمائنا الاجلاء ودعاتنا الفضلاء والاحبة من امثال الدكتور صفوت وكل اللي

262
01:16:25.800 --> 01:16:45.800
اظهاره على قناة الناس حتى يعني آآ علا نجمها بين الناس. يعني زي بعضه شاركتكم بهذا البرنامج الاسبوعي آآ وانا كنت يعني لا تتحدث كما تعرف دكتور صفوت ليس باعداد سابق ولا غيره ولكن هو حديث من القلب الى القلب. بس انت بتعمل كده

263
01:16:45.800 --> 01:17:05.800
الحوار الجميل بتاعك ووجهك الباسم الذي يدل على القلب الصافي الذي يغترف منه وبقية الاحبة اللي جالسين معي بفضل الله عز وجل. الله يكرمك الله خيرا وشكر الله لك. وسلامنا لاهل حضرتك الله يبارك لاحمد واخوانا جميعا

264
01:17:05.800 --> 01:17:25.800
ونتمنى ان نراك بيننا قريبا ان شاء الله. بحول الله وقوته وربنا يقويكم ويبارك فيكم. وانا عايز يعني اهمس بصوت عالي لاحب احبتي في الله من الدعاة الذين نثقوا في اخلاصهم ان اذا قام احد من من الناس سواء من الاخوة الزملاء

265
01:17:25.800 --> 01:17:45.800
او البعيدين او القريبين. وتعدى على احد بكلام من زملائه يعني نستخدم فقه الاذنين. ندخل الكلام من اذن اخرجوا من الاخرى عسى ان يغوب ويعود لانني دكتور صفوت والله يعني انت تعلم اقول ان اي عالم يعني يتعدى على اخيه

266
01:17:45.800 --> 01:18:05.800
بكلام انا اشك في هذا العلم الذي يعني الرجل يسدد ويقارب يعني يكلمه بينه وبينه وليست النصيحة على الملأ الا فضيحة فنأمل يعني اذا كان الاخرون يعملوا مش عارف ايه ونقابات ليه وناصر وبعضهم بعضا الله اعلم بالحق ولا بالباطل

267
01:18:05.800 --> 01:18:23.250
يجب ان يناصر بعضنا بعضا والناس ينظرون الينا لان احنا من الواجب نكون قدوة فالرسول صلى الله عليه وسلم لم يهتم ابدا بالمعارك الجانبية اراد آآ المشركون ان ينصبوها له انك ساحر وان

268
01:18:23.250 --> 01:18:40.600
احنا اه مجنون وانك كاهن. لم يقل يوما انا لست بساحر الا لست مكان لانه هو كان يعني عنده هدف محدد وهو هداية الناس الى رب الناس. وهذه المهمة التي نطلع بها ونرفع علمها. هذه بس كلمة

269
01:18:40.600 --> 01:19:00.600
بها نفسي وآآ اخواتي في الاستوديو واخواتي الدعاة في كل مكان. لان الان العالم بين يعني على مفترق الطريق ما بين هداية الى الله او معاكسة للمهتدين الى الله سبحانه وتعالى. فلنكون مع هداية الله بهداية الناس بالرفق والدين وبالذات

270
01:19:00.600 --> 01:19:22.550
اخواننا واحبتنا ان كانوا جاروا علينا احيانا فنحن ندعو لهم بالخير ولا نستطيع ان نجور عليهم. جزاك الله خيرا دكتور عمر شكر الله لك وكل عام وحضرتك بخير حضرتك بخير. آآ شيخ خالد هو اللي جوزني. كتب لي كتابي يعني. الدكتور عمر عبد

271
01:19:22.550 --> 01:19:47.550
احد شيوخي اه احنا سألت حضرتك اصعب حلقة اه كانت ايه؟ يمكن انا بقول لحضرتك الحلقات عندي آآ كانت عشان كنت بتكلم في الاسباب والمزاهر والخطورة في حلقات معينة انا كنت بشعر بصعوبتها لما بحس ان في مشكلة

272
01:19:47.900 --> 01:20:01.150
انا طرف فيها في الموضوع ده. هم. طرف في النقطة اللي بتكلم فيها تبيع هوا في حتة مسلا ده على سبيل المسال اتباع هوا في حتة اا نفور الناس مني في منطقة الحلقة اللي بتبقى بالشكل ده كت بجد صعوبة فيها

273
01:20:01.200 --> 01:20:18.950
لانه انا بين نارين يعني اقعد اوبخ في نفسي واتكلم وتبقى الدنيا واضحة بالنسبة لي. انا مش لازم الناس تبقى عارفة ان الكلام ده علي يعني او ان انا اه اه اعديها لانه ساعات في مناطق كده عارف حضرتك بتوجعنا ما نحبش نتكلم فيها. اهو انا عاوز بعد ازن حضرتك المشاهدين

274
01:20:18.950 --> 01:20:32.800
شافوا الحلقات. اه. كل حلقة كان لها موضوع. ايوة اصعب حلقة بالنسبة لك كانت ايه؟ اصعب حلقة كانت فتنة الشهرة. فتنة الشهرة. الشهرة. اه. الشهرة والسرعة. اه. هي دي كانت اصعب حلقة بالنسبة لي

275
01:20:32.800 --> 01:20:47.500
انا كنت تعبان وانا قاعد فيها واسهل حلقة او امتع حلقة امتى حال حالة الدبانة؟ اخر حلقة الحقيقة يعني. كانت امتى حلقة الحلقة في البرنامج وكنت حاسس ان الامتحان عشان همشي خلاص يعني. نعم

276
01:20:47.500 --> 01:21:11.100
دكتور راهب اصعب حلقة في الحلقات بتاعة حضرتك اه هو الحقيقة الحالات كلها كانت صعبة. اصعب واحدة. اصعب واحدة كانت الحلقة تسعة وعشرين اللي هي كانت عن سبتة ومليلة لان ما زالوا محتلين. لان هي مش بس ما زالوا محتلين احنا كنا وصلنا لحلقة تسعة وعشرين واحنا المفروض نخلص في التلاتين. فانت لازم تخلص قصة سبت يوم ليلة كلها

277
01:21:11.100 --> 01:21:32.500
في حلقة واحدة وده كان صعب جدا لان سابتة ومليلة. اه دي. وطبعا لعل معزم المشاهدين ما يعرفوش سابتة مدينتين مغربيتين. اه الى الان اه محتلتين من اسبانيا واحتلالهم اكتر من ستميت سنة وواحدة خمسمية سنة يعني بتتكلم على قرون من الاحتلال وما حدش يسمع عنها

278
01:21:32.500 --> 01:21:45.850
من العالم الاسلامي الا اهل المغرب بس وعشان تلخص قصة ستمية سنة في حلقة واحدة نص ساعة كان صعب جدا يعني كان يعني حاولت على قدر ما استطيع ان اوصل صورة عن الحدث فكان ده وجه

279
01:21:45.850 --> 01:21:55.850
الصعوبة في الحلقة يعني. واسهل حلقة وامتع حلقة. الحقيقة الحلقة الاخيرة برضو زي ما الشيخ خالد بيقول بس مش عشان الدبانة ما كانش فيه دبانة الحمد لله في في الحلقة بتاعتي

280
01:21:55.850 --> 01:22:15.850
بس كانت الحلقة اللي انت بتبص فيها زي ما دايما بقول من فوق على كل تسعة وعشرين فبتاخد منها دروس وعبر ورسايل موجزة وسريعة فحسيت ان الحلقة ديت بتدي نوع من الايجابية تفاعل المنطقي والعملي مع تاريخ طويل جدا وبالزات ان نقاط الصدام معظمها بيحمل

281
01:22:15.850 --> 01:22:35.850
الام كبيرة وكنت حاسس ان الحلقة ديت عايزة تترطب على قلوب الجمهور وتحسسه ان في امل وان في ان شاء الله مستقبل مشرق لهذه الامة. وان ربنا سبحانه وتعالى فسيكتب النصر لهذه الامة شئنا ام ابينا ام شاء الاعداء ام ابوا. وهذا الامر اللي احنا يعني آآ طلعنا به من الحلقات ان ان شاء الله النور هينور

282
01:22:35.850 --> 01:22:54.250
في الاخر. طيب قبل ما نسأل الشيخ سالم آآ عن اصعب حلقة وافضل حلقة محمود سمير بس عاوزين نخرج فاصل فنسمع كلامه بعد ازن حضرتك المخرج بتاعنا يعني. فنزهب الى هزا الفاصل الى هزا الفاصل ونعود فابقوا معنا

283
01:22:57.250 --> 01:23:12.800
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا ومرحبا بكم ايها الاحباب مرة اخرى. وقبل ما نرجع للشيخ سالم اه كان موقف طريف جدا في الفاصل حقيقة اه الشيخ خالد عبدالله كان عاوز يمشي

284
01:23:13.600 --> 01:23:23.600
يعني نفسي هو يقول لكم بقى عاوز يمشي ليه؟ جعان. جعان والله. جعان عاوز يروح ياكل مع العيال. دكتور راغب قاعد يقول لك كل حلقة ايه؟ فين الاكل؟ جدا يعني

285
01:23:23.600 --> 01:23:46.900
فيعني السادة المشاهدين يعني يعني قاعدين دلوقتي وعارفين على نفسهم تلاتين يوم تشرب الكوباية ديت؟ ده ما بيكفيش الشغل ده مشايخ آآ شيخ سالم آآ اصعب آآ حلقة هو عندي تلات حلقات اصعب من بعضي يعني الحلقة الاولانية ربط لا اله الا الله بالشريعة

286
01:23:47.300 --> 01:24:00.250
ان ناس بتفصل بالله الى الله وبين الشريعة. مم. فجت دي صعوبة في الموضوع يعني. صعب جدا لانك انت مجتمعك فصلها انفصال تام. مم فعشان توصلها ببساطة امر صعب وهتوصلها ازاي ديت

287
01:24:00.300 --> 01:24:13.750
فدي تعبتني جامد قوي. طول الليل كنت عمال افكر ازاي اوصل للمشاهد بها بطريقة بسيطة يعني فهو الحمد لله ربنا وفقني فيه حتى فضيلة الشيخ حازم يعني قال لي كانت حالة موفقة بفضل الله سبحانه وتعالى يعني

288
01:24:14.350 --> 01:24:34.350
الحلقة اللي كانت صعبة اه جدا بقى اللي هي صناعة الامل. احنا عندنا الاعلام بتاعنا بسم الله ما شاء الله لغة التأييس والاحباط فكنا محتاجين عوامل صناعة العمل. الامل ازاي ان احنا بالامل زي ما الصحابة بالامل وصلوا؟ ازاي احنا

289
01:24:34.350 --> 01:24:49.050
بنوصل احنا ليه دايما احنا قاعدين في مكانا ليه وعمالين نلطم الخدود ونبكي وعمالين نقول الماضي الماضي طب احنا دورنا ايه وبعدين اديت نمازج كانت جميلة جدا من الحاضر فكانت حلقة بسم الله ما شاء الله فكانت

290
01:24:49.300 --> 01:25:08.400
اه برضو تعبتني جدا بصراحة يعني وكانت آآ في حلقة اللي هي بتاعة العداوة عداوة اليهود وعداوة النصارى كانت حلقات كنت عاوز اربط بقى ايه كنت جمعت الصحافة يعني تاريخ من بداية التاريخ زهور الرسول صلى الله عليه وسلم

291
01:25:08.400 --> 01:25:25.150
لحد يومنا هذا حد يعني جايب حتى بالتواريخ يعني فدي كانت امر صعب وشاق عليها جدا بصراحة يعني لكن الحمد لله ربنا بالتوفيق من الله. احسن حلقة بقى وامتع حلقة. والله عندي حلقة اسمها كت آآ بقول بقول للمسلمين غيره من البهايم والحيوانات انا اسف

292
01:25:25.150 --> 01:25:40.650
لفز يعني عبادة الكائنات ان كل شيء في الكون وجبت ادلة كات حلوة فحتى بكيت في الحلقة كانت آآ شديدة شوية فكانت دي متعة بصراحة انا استمتعت بيها عن نفسي انا استمتعت بيها. مم. وحسيت ان حاجة جديدة كاني اول مرة اعرفها بصراحة يعني

293
01:25:41.200 --> 01:25:51.200
واخر حلقة اللي ختمت بيها اخر حلقة على بالك. التضحية. مش مروحين يعني. يا ليت قومي يعلمون لان انا كنت بادئ يا ليت قومي يعني انا ختمت بالراجل. راجل مش معقول

294
01:25:51.200 --> 01:26:01.200
معروف اسمه ولا معروف اي حاجة فختمت به كانت خاتمة كويسة بصراحة وكانت ربنا فاتح على الواحد فضل الله سبحانه وتعالى. خير ان شاء الله. طب قبل ما نكمل حوارنا بس انا يعني

295
01:26:01.200 --> 01:26:16.450
نسيت اسألك الاول بس قبل الدكتور راغب معلش انا هستنى معتز بالشهادة دي. انت حضرتك انت حلقة انتوا تتعبوني انا كنت بشاهدك بصراحة في حلقات كنت انت مندمج فيها جدا

296
01:26:16.600 --> 01:26:35.600
وكان انا بحس الكوباية اتكسرت وما حسش. فانت لك حلقات كده فعايز اشوف اللي عندي عندك ولا والله يا شيخ سالم انا يعني عندي يعني انا انا لا اتردد اطلاقا ان انا لو البرنامج مش حاسس فيه بالمتعة الشخصية

297
01:26:35.750 --> 01:26:45.250
انا ممكن ما اكملوش. نعم. وده حصل في موقف من المواقف في برنامج من البرامج في احدى القنوات قررت ان انا ما اكملش البرنامج لان انا مش حاسس ان انا

298
01:26:45.300 --> 01:27:03.650
عايش البرنامج ولا روحي ولا. فاكر اسمه ولا مش مهم. طيب. اه اه لكن يعني سبحان الله ربنا عز وجل بيوفق كان في مجموعة حلقات يعني اا ازن ان هي علامات في هزه في هزا العام. زي ايه كده يا دكتور؟ زي حلقات القادسية. ايوة

299
01:27:04.050 --> 01:27:23.500
اه حلقات الحلقة وتحديدا كمان قبل القادسية اللي فيها موت سيدنا المثنى ابن حارثة اه اربع حلقات بتاعة القادسية آآ حلقة موت سيدنا عمر ابن الخطاب رضي الله عنه وارضاه. دي يعني حقيقة آآ من امتع الحلقات ومش باقول اصعب

300
01:27:24.100 --> 01:27:37.800
لان ممكن يكون الحلقة الصعبة هي امتع. نعم. حلقة الحلقة ديت انا كنت بحضر فيها من بعد صلاة الضهر انا من بعد صلاة الضهر لغاية ما خلصت الحلقة وانا ببكي

301
01:27:38.800 --> 01:28:00.000
يعني ما اعرفش سبحان الله يعني هو ممكن يكون جو رمضان كمان آآ فدي كانت امتع حلقات واصعب حلقات عندي كانت حلقات فتح مصر  حلقات فتح مصر اللي هم تقريبا اربع حلقات قبل الاخيرة. وصعوبتها في ايه مسلا يا دكتور؟ صعوبتها في ايه؟ صعوبتها في كم المعلومات الضخمة

302
01:28:00.000 --> 01:28:24.350
اللي موجودة عندي وكم المراجع الضخمة اللي موجودة عندي لان موضوع فتح مصر والاقباط والمسيحيين القصة دي عندي اه يعني ده موضوع بحس ضخم فكمية معلومات ضخمة جدا محتاج اوصلها للناس كمية مفاهيم خاطئة ضخمة جدا عند الناس محتاج افهمها اوصلها

303
01:28:24.350 --> 01:28:47.850
للناس في في وقت محدد زي ما بيقول دكتور راغب كده ستميت سنة عاوز تقولهم في نص ساعة ولا في ساعة فدي كانت من اصعب الحلقات ويمكن كانت الحلقات جافة شوية ما فيهاش قلوب ما فيهاش رقائق. كلها او معزمها كانت اه فكر. انا بلمس فيك حاجة يا دكتور يعني الحب

304
01:28:48.200 --> 01:29:05.750
عندك نقطة الحب للحب لغيري انا كنت دخلت عليك مرة لقيتك بتكتب للدكتور راغب يعني بتقول لهم اكتبوا آآ الجايزة بتاعة الدكتور آآ راغب يعني. والله يا شيخ سالم يعني انا ما عندكش حتة الانا. او بلاحز فيك حاجة محبتك لاخواتك

305
01:29:05.750 --> 01:29:19.550
مصلحتنا يعني انا الدكتور راغب اعرفه من قبل انا اما ابقى شيخ ومن قبله هو ما يبقى شيخ. الدكتور شيخ خالد اعرفه من قبل ما نبقى مشايخ. زي ما تقول لي خالد ابني ايه ايه السر يعني

306
01:29:19.550 --> 01:29:39.550
خالد ده تلميزي ابني خالد انا بحبه على المستوى الشخصي زي ما بقول لك قبل ما يبقى قبل ما نبقى مشايخ. انما كنت بلعب في الاهلي خالد بحس فيه باللطف بخفة الدم طبعا اللي كل الناس لامسينها وانا

307
01:29:39.550 --> 01:29:54.200
يعني احيانا ببقى محتاج اتكلم مع حد دمه خفيف ويوم كان خالد ويمكن اول مرة اقول له الكلمة دي. احيانا كده يلاقيني بتصل به. انت لسة جاي لك يا خالد ولا ايه؟ تقول لي يا هندسة. انت لسه جعان ولا ايه؟ اه لا خلاص. احيانا اتصل به سلام عليكم

308
01:29:54.200 --> 01:30:04.200
ازيك يا هندسة؟ هندسة بالزين مش بالسين. هو ممكن يكون مش عارف انا باتصل به ليه؟ وانا اول مرة اقول له انا بتصل به لمجرد ان انا عاوز اتكلم معه. هتبص

309
01:30:04.200 --> 01:30:26.050
تبص تلاقيه يعني اي موضوع بتكلم معاه فيه يعني لابد يكون فيه طرفة شوف بقى الشهادة رفعت راسنا كلنا وانا بهني الدكتور والله يعني الجدد والله غير متخصصين دي مهمة جدا بالنسبة لنا يعني. مع احترام الشديد للشهادة لأ يعني انا اتحفظ على كلمة

310
01:30:26.050 --> 01:30:45.550
رفعت روسنا. ده احنا اللي رفعنا راس الشهادة ديت  يعني انا في ايدي شهادة للدكتور راغب آآ من وزارة الاوقاف قررت اللجنة الدائمة لجائزة مبارك بالدراسات الاسلامية منح الجائزة لعام الف ربعمية وتلاتين الفين وتسعة

311
01:30:45.600 --> 01:31:06.650
اه مناصفة بين كل من الاستاز الدكتور راغب الحنفي راغب السرجاني. والاستاز صلاح محمد سالم صلاح محمود محمد سالم تقديرا لما بذله من جهود علمية في موضوع العطاء الاسلامي في الحضارة الانسانية

312
01:31:06.950 --> 01:31:28.850
آآ ديش شهادة تقدير وانا بعتبر وبقول ان الشهادة دين كون الدكتور راغب السرجاني يحصل عليها هذه شرف لهذه الشهادة. نعم ورفع لقيمة هزه الشهادة اه لكن الشهادة من وجهة نزري

313
01:31:29.050 --> 01:31:53.850
اه ازا كان وزارة الاوقاف ولا من اي حاجة في الدنيا لأ هي لم ترفع من شأن آآ علماني. اه. علماني. اه اا مختلفين في اسلامه او عدم اسلامه بيحصل على شهادة وبيقول انتم بتحاربوني على ايه؟ ده انا شرفت الشهادة

314
01:31:54.050 --> 01:32:09.000
لأ انا انا على فكرة طبعا خلينا الاول نفهم من الدكتور ايه قصة الشهادة؟ اه. كان عن بحس ايه يعني؟ طبعا الحمد لله بفضل الله يعني معلش معنا تليفون وهم قاعدين يلحوا علي انا مش عارف من مين. سلام عليكم

315
01:32:09.500 --> 01:32:29.500
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته. اهلا دكتور عائض اهلا وسهلا. اهلا يا دكتور صفوت بارك الله فيك وفي ضيوفك. كل عام وحضرتك بخير. الله الله يبارك فيكم وعيدكم مبارك اعاده الله علينا وعليكم وعلى المسلمين بالخير واليمن والمسرات علينا جميعا وعساك من عواده بارك الله فيكم

316
01:32:29.500 --> 01:32:52.800
وانا سعيد هذه الليلة اولا احييك يا دكتور صفوت وانت حبيب الجميع واحيي ضيوفك الاكارم الافذاذ احيي الدكتور راغب السجاني وابارك له في الجائزة الذي التي تتشرف هي به وهو شرف لنا وللمسلمين جميعا واحيي الشيخ سالم ابو الفتوح والداعية خالد عبد الله احييكم جميعا تقبل الله منا ومنكم امين يا رب

317
01:32:52.800 --> 01:33:11.750
دكتور راغب ويعني هزه يا دكتور عائض وهزه مفاجأة يعني الاستاز مخرج ما قليش من الاول مين اللي معنا لكن طبعا احنا سعداء وانت يعني من الاخوة الاحباب اللي بنحبهم آآ من القلب فعلا

318
01:33:11.850 --> 01:33:26.250
انا اذا سمحت لي يا دكتور صفوت انا احييكم على مذهب هذه بضاعتكم ردت اليكم والذي يحيي مصر وبطولات مصر وافداد مصر وعلماء مصر انما يأخذ من علم اهل مصر ومن ادبهم ومن شعرهم

319
01:33:26.300 --> 01:33:40.650
فانا الليلة اخذ من شعرائكم واعيدها لكم محبرة معطرة من الرياظ من الحرمين اه حافظ ابراهيم طبعا حياكم وهو شاعركم شاعر النيل في المعايدة فانا اعايد ايضا بابياتي واقول للشعب المصري

320
01:33:41.050 --> 01:34:08.800
كل الشعب المصري والمسلمين يقول حافظ ابراهيم وهو يحيي شعب النبل والبطولات والمجد والفتوح اني ارى وفؤادي ليس  روحا يحف بها الاجلال والكرم. ارى جلالا ارى نورا ارى التا ارى سموا يحيينا ويبتسم. الله اكبر هذا الشعب نعرفه مصر البطولات فيها يعجز الكلمات. الله. والحقيقة

321
01:34:08.800 --> 01:34:26.850
انني اذا تكلمت عن مصر صراحة انني اشعر بهزة وبنشوة وبارتياح واتكلم والله بصدق وبعاطفة لما يعلمه الله سبحانه وتعالى ننزل المنزلة اللائقة بكم وهو العبقرية والاستاذية والريادة والسيادة والقيادة

322
01:34:26.950 --> 01:34:52.150
وقد ابدعتم في مجالات كثيرة وحفظتم الاسلام وشاركتم في الفتوحات العظيمة ونقلتم معارفكم وعلمكم وخبرتكم الى الدول العربية والاسلامية والعالمية وانا يعني صراحة اجد نفسي انني اتكلم بشهادة حق يعني عن الملايين المسلمين لهذا الشعب العظيم ولعلمائه واساتذته ورواده واحبابه واقول

323
01:34:52.150 --> 01:35:18.950
مبارك العيد عليكم وعلى مصر حكومة وشعبا وكبارا وصغارا ورجالا ونساء ومبارك العيد ايضا للامة الاسلامية في مشارق الارض ومغاربها ومبارك العيد لقناة الناس القناة الرائدة المحبوبة لكل الناس التي تقدم الفكرة السوية والرأي الرشيد والكتاب والسنة والحب والسلام والامن والرحمة لجميع الناس ولجميع المسلمين

324
01:35:19.300 --> 01:35:39.300
فانا اسعد ان اكون معكم عبر الهاتف وليتني كنت معكم فافوز فوزا عظيما في جلسة اخوية ولكن عسى الله ان يجمعنا في الفردوس الاعلى ويكفي دكتور صفوت ان نشاهدك وانت وضيوفك تملأون بيوتنا يعني رضا يعني فرحة وسرورا واشعر ان اخواننا من

325
01:35:39.300 --> 01:36:01.750
وادي المعرفة والثقافة والفكر وهم يدخلون بيوت المسلمين وقلوب المسلمين فنقول الحمد لله ان في الامة بقية وفي الامة خير وفي الامة رسالة وفي الامة اناس اه غيورون محبوبون مشكورون على جودهم الموفقة. انا عاوز اسأل حضرتك سؤال يا دكتور راغب. الدكتور يا دكتور عائض معلش انا الدكتور راغب

326
01:36:01.750 --> 01:36:23.300
واخد مستحوز على كل احاسيسي ومشاعري الان. الله يكرمك. فدكتور عائض معك يا دكتور. آآ آآ حقيقة يعني آآ ازا كنت حضرتك بتحب آآ مصر آآ تلاتة وعشرين قيراط فشعب مصر بيحب حضرتك اربعة وعشرين قيراط

327
01:36:23.350 --> 01:36:36.150
الله يبارك فيك. وانا واحد من الناس كنت متابع طول الشهر. آآ برنامج من البرامج بتاعة حضرتك آآ حضرتك كان لك برامج عديدة آآ انا كنت متابع برنامج قصة حياة

328
01:36:36.350 --> 01:36:59.250
الله يجيبك. وحقيقة فعلا كنت كل يوم بانتزر هزا البرنامج وبتعلم منه واتعرفت على جوانب كثيرة جدا من آآ شخصية الدكتور عائض القرني آآ انا عاوز بمناسبة العيد كده يعني الطف واطرف موقف حصل لحضرتك في هزا البرنامج مش في الحياة

329
01:36:59.900 --> 01:37:17.350
ابشر يا دكتور اولا انت دكتور صفوت اه يعني منزلتك في القلب واخر لقاء يعني عانقتك فيه في باريس وانت تنشر الدعوة وتشارك اخوانك في كل مكان فجعل الله مساعيك في سبيله ولوجهه سبحانه وتعالى. امين. والحقيقة اني دكتور وتحيتي لضيوفك

330
01:37:17.350 --> 01:37:33.300
كانني صاحب دعابة انا ومزاح. نعم. وتأتيني يعني مقالب في الحياة وتأتيني وقفات وكذا ولكن ربما اذكر لكم يعني اه موقفا او موقفين على عجل وهي معايدة وكان يستحسن عند السلف والصدر الاول

331
01:37:33.500 --> 01:37:51.150
المزاح ويذكر ايضا الشعر والادب وانا ذكرت في قصة حياة عدة وقفات منها حفظكم الباري انا ارسلنا من السعودية برسالة من سماحة الشيخ بن باز الى قادة المجاهدين السبعة سياف ورباني وحكمة يارب

332
01:37:51.550 --> 01:38:04.800
فلما القيت محاضرة في مسجد هناك جاني شاب وكان شاب يعني بسيط وعلى نياتي وكذا قال يا شيخ انا في مسجدنا في جاور ومدينة جاور اذا اذننا ينزل التيس من من الجبل الى المسجد

333
01:38:05.150 --> 01:38:18.800
تيس كذا يرعى واذا انتهت الصلاة يصعد واستمر على هذا الحال اسبوع ثم توفاه الله بجانب المسجد فما حكمه يا شيخ؟ والناس تعرف يتكلمون في استئذان الوالدين في الجهاد ذاك الوقت في فترته

334
01:38:18.800 --> 01:38:37.800
ان كان استأذن والديه فهو على خير ويرجى له خير عند الله عز وجل وعسى الله يجمعك به في مستقر رحمته بالتيس يعني. نعم. فضحك الحضور لاني انا مستغرب اسألني عن هذا ان تيس مات آآ في نكتة صارت بها طبعا ركبان انا سافرت الى طهران العشر سنوات ايران

335
01:38:38.150 --> 01:38:54.000
بياخد دكتورة ديوان السعد الشرازي وهو شاعر عالمي وانا انقل منه قصائد وبعض القصايد ونقلت في كتاب لا تحزن خمس ابيات انا اذكرها لكم اه على اساس ان يكون في معايدة وانتم تقدموا الامة الاسلامية ابيات وسرور

336
01:38:54.050 --> 01:39:10.350
وهي من اعظم الابيات حتى كتبت على هيئة الامم المتحدة بلغات الدنيا بلغات اهل الارض يقول في الالفة والحب قال لي المحبوب لما زرته من ببابي قلت بالباب انا قال لي اخطأت تعريف الهوى

337
01:39:10.800 --> 01:39:30.050
كاينة ما فرقت فيه بيننا ومضى عام فلما جئته اطرق الباب عليه موهنا قال لي من انت؟ قلت انظر فما انت الا انت فما ثم الا انت بالباب هنا قال لي احسنت تعريف الهوى وعرفت الحب فادخل يا انا

338
01:39:30.150 --> 01:39:45.900
فلما سافرت لاخذ هذا الكتاب نزلت طبعا في مطار طهران معنا مترجم ايراني بركب معنا وانا ما اترك الدعابة والتعليق وتعلمت بعض الدعابة من اساتذتي من مصر منهم الشيخ الكبير احمد معبد

339
01:39:45.950 --> 01:40:07.350
والشيخ يعني آآ عبد الملك شاهين وغيره فالمقصود نعم وابو زهرة كان اية من اية الله في الارض في الدعابة والف كتاب منفصل في هذا الباب فلما ركبنا في السيارة الى الى الى فندق شهرزاد في طهران كان في تلك الفترة بينهم وبين طالبان وكانت الحكومة قائمة قتالي كان يعني

340
01:40:07.350 --> 01:40:31.100
مصاولة مواجهة لانهم قتلوا الطالبان لهم صحفيين في مزار الشريف. صحفيين في المزار الشريف وحساس الوضع فالتفت الايراني السائق ليج الملالي عفوا  عفوا الخط عائض يعني حياك الله ونشهد الله عز وجل انا

341
01:40:31.100 --> 01:40:51.100
احبك في الله عز وجل. انا راجل جميل. شكر الله لك وجزاك الله خيرا. رقيق القلب يا دكتور. اه دكتور طبعا كلمات تصل الى القلوب دكتور عائض قل له بقى. دكتور عائض. ارجو بس ان الدكتور راغب ما يكونش خد على

342
01:40:51.100 --> 01:41:11.100
عارف اما بتقفل خلاص مرة قابلت معه لعمر ابن عبد العزيز على المنبر الاربعة عين دول جننوهم انا في حلقة من حلقات زمان العزة كل سيدنا عمرو بن العاص قاعد بتكلم عمر بن الخطاب. من اطرف

343
01:41:11.100 --> 01:41:31.200
معلش اسمحوا لي بقى يعني. اتفضل كنت بكتب بعقد عقد وكان هزا العقد اا يعني في مسجد فبقول الخطبة فبقول بسم الله والحمد لله ويا هزا يوم مبارك يوم الجمعة ويوم طيب والنبي صلى الله عليه وسلم كان يتزوج يوم الجمعة وفيه ساعة اجابة ومن علامات صحة

344
01:41:31.200 --> 01:41:47.350
هزا الجواز المباركة هزا الزواج مبارك ان هو يعقد في المسجد في يوم الجمعة. لقيت الناس قاعدين يبصوا لبعض فانا استغربت الناس بتبص ليه فلقيت ولد صغير قدامي كده قال لي يا دكتور هو حضرتك صليت الجمعة النهاردة

345
01:41:48.350 --> 01:42:08.350
فوقفت كده اكتشفت النهاردة الاتنين. مش الجمعة. حضرتك حافزها كده. انا حافزها كده ماشية كده. بقيت مش عارف الم الموضوع ازاي والم نفسي ازاي وقفت بقى كده يعني خلاص حبستني

346
01:42:08.350 --> 01:42:26.900
فهي معلقة مع الدكتور عائض بقى يعني راغب فيسامحنا الدكتور عائض معلش يعني الصحة والعافية يا رب. اه دكتور راغب قصة هزه الشهادة هو حضرتك. هزا الكتاب. الكتاب نعم. نعم. قدم المسلمون للعالم. اسهامات المسلمين في الحضارة الانسانية

347
01:42:27.300 --> 01:42:52.750
فين الكاميرا اللي معانا سليمان؟ نعم يا دكتور. هو الحقيقة المشروع ده انا اعتقد ان هو من اهم المشروعات اللي بتتكلم بتشغلني فترة طويلة جدا من الزمن وما زالت وهو ان الناس واخدة فكرة عن التاريخ الاسلامي فقط من وجهة نظر عسكرية وسياسية وحربية لعل بعض الناس لما

348
01:42:52.750 --> 01:43:14.000
اما تيجي تتكلم على آآ قوة المسلمين او آآ زمان آآ يعني عزتهم وسيادتهم وتمكينهم بتتكلم فقط عن المعارك والحروب بينما الاسلامات المسلمين في الحضارة الانسانية بشكل عام في اوجه الحقوق والاخلاق والمبادئ والاخلاقيات

349
01:43:14.000 --> 01:43:34.900
بشتى انواعها والادارة والبناء والتشييد والمعمار وكل شيء آآ هذه يعني وجوه كثيرة جدا يغفل الكثير من العلماء الحديث عنها ويتعمد الغرب ان يخفوا هذه الوجوه بشكل كبير جدا. فهذا المشروع شغلني جدا وبدأت اجمع ماذا اسهم او

350
01:43:34.900 --> 01:43:53.900
كيف اسهم المسلمون في بناء الحضارة الانسانية بشكل عام؟ نعم. وكان هذا المشروع نواة لهذا لهذا الموضوع يعني بشكل كبير يعني ثم اعلنت وزارة الاوقاف عن آآ مسابقة لدخول آآ آآ ببحث عن العطاء الاسلامي للحضارة الانسانية. فوجدت ان هذا

351
01:43:53.900 --> 01:44:11.350
كتاب هو في لب الموضوع وقدمت الكتاب في المسابقة واتقدم علماء كتير من مصر آآ لهذه المسابقة وكانت المجال مفتوح لاي العلماء سواء من الازهر او من خارج الازهر. يا ريتني كنت اعرف. يعني الحمد لله انت فيها

352
01:44:11.350 --> 01:44:28.250
ربنا اكرمنا اعتبر نفسك اكرمنا ان حضرتك ما عرفتش والا قطعت الجايزة فالحمد لله قدمت الكتاب وبفضل الله يعني خد المركز الاول مع الاخ صلاح سالم من الصحفي في الاهرام

353
01:44:28.850 --> 01:44:45.250
يعني آآ ان ده يعني يعتبر افضل عمل تكلم عن الحضارة الاسلامية بهذا الشكل وآآ انت حصلت على جائزة اخرى قبل ذلك؟ نعم من حوالي سنتين حصلت على جائزة رابطة العالم الاسلامي المقدمة من السيد الشرباتلي

354
01:44:45.350 --> 01:45:05.350
رحمه الله في السعودية كانت عن افضل بحث يتكلم عن رحمة الحبيب صلى الله عليه وسلم. عليه الصلاة والسلام. وهذا البحس كان يعني داخل فيه اكتر من تلتمئة عالم آآ من علماء المسلمين على مستوى خمسة وعشرين دولة اسلامية. وبفضل الله حصلت على المركز الاول فيه وكانت جايزة من آآ ولا آآ كانت

355
01:45:05.350 --> 01:45:25.350
برضه مع احد العلماء من الهند من من الندوة. من الهند. العالمية من دار الندوة. ان شاء الله. وآآ بفضل الله برضه كانت جايزة قيمة جدا ويعني اثلجت صدري لانها كانت بتمثل آآ نواة للدفاع عن الرسول عليه الصلاة والسلام وهذا الكتاب ترجم

356
01:45:25.350 --> 01:45:35.350
اللي هو البحس الاول الرحمة في حياة الرسول عليه الصلاة والسلام ترجم باللغة الانجليزية وفيهم الان في طور ترجمته الى عدة لغات اخرى. ويتم نشره في مستوى العالم وكذلك هذا

357
01:45:35.350 --> 01:45:55.350
الكتاب اتمنى ان تقوم الوزارة وزارة الاوقاف المصرية بترجمة هذا الكتاب الى عدة لغات ليعلم العالم اجمع. يعني نحن الان امام كتابين دكتور راغب مازا قدم المسلمون للعالم؟ عليه الصلاة والسلام. رحمة في حياة النبي. هل في كتب اخرى للدكتور راغب؟ اللي هي سبعة وعشرين كتاب. سبعة وعشرين كتاب

358
01:45:55.350 --> 01:46:15.350
اسلام استوري موجود في حق نبي الرحمة يا رحمة النبي. اه. نعم نعم. نزل فيه يعني متحمل ولا لأ يعني يقرأ ما يحملش ككتاب وتحملك كتاب طبعا من حق الدار ومن حق المسابقة وان كنا ان شاء الله بنكلمهم عشان نضعه بكامله على على الموقع. سبعة وعشرين كتاب ده

359
01:46:15.350 --> 01:46:30.600
الكتاب قبل الاخير اخر كتاب كتبته كان اسمه وشهد شاهد من اهلها بيتكلم على اه شهادات المنصفين من غير المسلمين في حق الاسلام والمسلمين الكتاب ده اللي انت عملته يا دكتورة باللواء مازا قدم للمسلمين للعالم؟ بتستهين فيه بحاجات غربية

360
01:46:30.650 --> 01:46:44.850
بستعين فيه طبعا من مصادر غربية كثيرة جدا في اكتر من ربعميت مصدر هذا الكتاب فيه مصادر اسلامية فيه مصادر غربية وهو اول كتاب تقريبا يخرج آآ موثق في كل سطر يعني ما فيش

361
01:46:44.850 --> 01:47:02.600
ما فيش فيه آآ كل المعلومات اللي فيه بفضل الله حاجة بس كنت يعني طب ما انا انت بتاخد مني الاسئلة اللي هسألها له يعني الشيخ خالد اللي معي دايما على طول في البرامج. صحيح

362
01:47:02.700 --> 01:47:18.700
فهو الحقيقة الكتاب اه يعني يعني فيه مصادر اه يعني اه اسلامية وفيه مصادر اه غير اسلامية احنا بناخد المصادر اللي احنا برضه مطمنين لتوثيقها. نعم لان طبعا في مصادر مجحفة ومصادر منصفة حتى المجحف احيانا نذكره ونرد عليه

363
01:47:18.800 --> 01:47:38.800
نعم. فهو يعني بفضل الله الكتاب اختصرته على قدر ما استطيع في التمنمية وخمسين صفحة. طيب. مكون من جزئين. لكن ده بيتكلم على كل اوجه الحضارة. بازن الله في قادم اننا يعني ناخد هذا الكتاب وكل فصل من فصوله يبقى كتاب منفصل بشيء من التفصيل على اسهامات المسلمين وهي لا تحصى حقيقة. طب يعني

364
01:47:38.800 --> 01:48:07.400
ان شرف للجائزة ما غلطناش. عاوز اقف وقفة وبمناسبة وجود الشيخ سالم اه وهي قضية يعني الناس والصحافة آآ والعلمانيين والاعلام آآ لما يبقى عندنا آآ داعية او طبيب عمل هزا الجهد

365
01:48:08.350 --> 01:48:30.150
ويعني انا من وجهة نزري ازا كان حد كتب عن هزا الجهد فلم يكتب شيء ومجرد ان شخص اخر داعية اخر او شيخ او لعيب كورة او تكتب عنه يعني صفحات يومية وتسود

366
01:48:30.200 --> 01:48:51.750
صفحات يومية لا لشيء الا يعني لشيء يعني في منتهى يعني صغر اه انا ازن ان ده خلل ضخم موجود في المجتمع في المجتمع السقافي وفي المجتمع الواعي مش عارف الشيخ سالم يعني

367
01:48:51.800 --> 01:49:09.700
وانا في حلقة من الحلقات كنت بتكلم على التغريب واثار التغريب. من من العوامل اللي غربوا بها المجتمع لا سيما خصوصا في مصر ان هم بدلوا وغيروا. فصلوا الاوقاف عن الازهر فاصبح الشيخ بلا مورد. للاسف بدأ الهجوم الشرس من الافلام والجرائد

368
01:49:10.000 --> 01:49:29.850
واطاح الصين في كات مجلة قديمة اسمها المقطم يمكن الدكتور المقطم معروف. هجوم شرس على علماء الازهر وكل عالم الدين الانسان بقى التافه والهايف الفاشل اللي ساقط اعدادية اللي ما نجحش في اي مجال من المجالات فجأة يوصلوه للقمة

369
01:49:30.200 --> 01:49:49.250
عشان كده انا سميت البرنامج اللي فات اسمه وبالنجم هم يهتدون فسموه نجم وكوكب. معايا حضرتك؟ نجم وكوكب. والحقيقة اه دول خربوا اسر وخربوا دين وخربوا مجتمع. مجتمع كامل. تصور حضرتك ممسلة رافضة اه تأدي الدور بتاعها لانها لم اه

370
01:49:49.250 --> 01:50:03.000
الاجر التمسيلية قرأت اجر التمسيلية آآ في شهر رمضان هي عاوزة سبعة ونص هم بيقولوا لها خدي ستة ونص عشان بس جنيه سبعة ونص مليون سبعة مليون ونص يا دكتور

371
01:50:03.150 --> 01:50:23.150
تصور حضرتك واحدة انا قرأت التاريخ بتاعها ما معهاش اعدادية حضرتك اه بتاخد تمانية اه ستة مليون ونص. ستة مليون ونص في تمسيلية معي حضرتك مين اللي بيدفع الملايين ديت؟ ومين ورا الناس ديت؟ هم دايما يقولوا المشايخ دي مين اللي وراها؟ ومين بيمدها؟ احنا بنسأل مين ورا دول؟ وفي

372
01:50:23.150 --> 01:50:38.600
تحميني المجلات والجرايد كله مركز عليهم. لكن الله سبحانه وتعالى ذكرها في كتابه واذا مروا بهم يتغامزون ودي ضريبة ضريبة الذي يسير في طريق الله سبحانه وتعالى آآ طريق شاق

373
01:50:38.700 --> 01:50:56.950
وطريق كله مليان شوك ومحتاج مننا ان احنا لا ننزر الى تحت ارجلنا. ما ندورش على شهرة احنا ما بندورش عليها ولا اه يعني زكرونا ام لم يزكرونا لكن الله سبحانه وتعالى ذكر الدكتور رغب من يتخيل الدكتور رغب في مصر ياخد اه ياخد جائزة من وزارة الاوقاف

374
01:50:56.950 --> 01:51:13.300
مين يتخيلها في مصر؟ لا اقصد لا اقصد يعني مين يتخيلها؟ مين اللي جاب الدكتور الان واحنا انا على يقين تقييم كامل انا اعرف الدكتور راغب كويس على يقين ان الدكتور راغب لو دخل في اي مسابقة

375
01:51:13.500 --> 01:51:26.850
في يعني البحس والتأليف انا شبه يقين ان لابد انا لا اقلل من انا اقصد اقول والله غالب على امره ولكن اكثر الناس لا يعلمون. هم بيحاولوا ولكن شف ربنا بيعمل ايه؟ كرم

376
01:51:26.850 --> 01:51:46.850
ربنا علينا مش على الدكتور يعني ايه نجاح ونجاح انا بهني الدكتور راغب على هزه الجائزة والشهادة لسبب قولوا في اخر الحلقة ان هو هيعزمنا بعد الحلقة على العشاء بقى. همك يا شيخ خالد تعال يا عم عندي في البيت انا اقرب واحد للمدينة. فعازمكم ان شاء الله

377
01:51:46.850 --> 01:52:07.850
المشاهدين كمان ربنا يبارك لك واللي عزموا القبر. احنا الوقت بينتهي آآ آآ دقيقة يا شيخ خالد  يعني شيء تحب ان تقوله يعني لمن يشاهدك؟ والله انا اللي بيشاهدوني اقول لهم طبعا كل عام انتم الى الله اقرب على طاعته ادوم

378
01:52:07.950 --> 01:52:27.500
ودايما بطلب ان كل حد اسأنا بحقه يسامحنا ويغفر لنا وما يشخصنش العلاقة بينا وبينه تحت اي مستوى انما هي احيانا بتبقى انفعالة لله سبحانه وتعالى قد نصيب قد نخطئ فيها لكن ده وارد فمش عايز حد يبقى واخد موقف انه انه حتى لو فيه دعاة

379
01:52:27.550 --> 01:52:39.850
بيردوا على بعض في حاجة ان الناس تحولها لعلاقة شخصية بحتة يعني بس لأ احنا بنتكلم في منهج وكثيرا ما كان يختلف اصحاب النبي صلى الله عليه وسلم والرد على المخالف ده منهج موجود عندنا في

380
01:52:39.850 --> 01:52:56.200
يعني في تاريخنا وفي حياتنا لكن عايز اقول دايما احنا اللي نبقى مسؤولين ازاي احنا نرتقي بالناس عشان يفهموا لغة الخلاف ده. بس جزاك الله خيرا دكتور راغب. والله انا احب اقول للجمهور طبعا تقبل الله منا ومنكم كل عام وانتم بخير

381
01:52:56.250 --> 01:53:10.050
انا عايز اقول في هزه اللحزات الامة بتمر بمشاكل كسيرة جدا ازمات في كل مكان لقد صدام كثيرة. لكن اللي اتمنى ان كل مشاهدة ومشاهدة يحافز عليه. هي روح الامل

382
01:53:10.600 --> 01:53:30.600
آآ ربنا سبحانه وتعالى خاطب هذه الامة مع كل ظروفها. وقال كنتم خير امة اخرجت للناس. فهذه بالفعل خير امة. آآ مهما تكالب عليها الاعداء ستخرج باذن الله من ازماتها سترفع راياتها. ستوحد صفوفها سيغلب آآ جيشها جيوش الارض جميعا. ستسهم

383
01:53:30.600 --> 01:53:54.250
اسهاما مباشرا وقويا في حضارة الانسانية اه كما اسهمت قبل ذلك ستسهم قريبا وستسهم مستقبلا والى يوم القيامة وستبقى هي الى اخر اه ايام الدنيا هي الامة الاولى الامة الرائدة والامة الوسط والامة القدوة. ونحن نتبع خير البشر صلى الله عليه وسلم ونحمل خير كتاب. وسندخل الى خير مستقر بازن الله رب العالمين

384
01:53:54.250 --> 01:54:12.750
صحبته آآ صلى الله عليه وسلم. كل هذه الامور لابد ان ترفع من همتنا وتعلي من قدرنا وشأننا. وتلغي كلمة اليأس من قاموسنا فليس ابدا من شيم او من سمات المؤمنين وكل عام وانتم بخير. تقبل الله منا ومنكم. جزاك الله خيرا الشيخ سالم

385
01:54:13.000 --> 01:54:23.000
اه اولا انا سعيد ان انا سمعت الدكتور اه سماع اه صوت الدكتور عمر عبدالكافي والدكتور عائض القرني يعني. فانا احييهم يعني واقول لهم احبكم في الله حبا شديدا يعني. نعم

386
01:54:23.000 --> 01:54:39.450
كان نفسي اسمع صوت اه حبيبي وروحي الدكتور وجدي غنيم بصراحة يعني فاسأل الله ان يبلغه سلامي والله قادر على ذلك يعني. كان لي حلقة اسمها المستقبل واسلام كما قال الدكتور يعني

387
01:54:39.550 --> 01:54:54.600
اه القادم هو لنا بمشيئة الله سبحانه وتعالى. يا رب. ان تولينا سيستبدلون الله سبحانه وتعالى. لكن لابد لكل مسلم يكون له دور في الاسلام لابد يكون لنا دور مش دور سلبي لا دور ايجابي. ان اعلم ان انا يعني الله خلقني

388
01:54:54.650 --> 01:55:16.000
من اجل حمل هذه الرسالة وان نبلغ هذه الرسالة. فاسأل الله سبحانه وتعالى يعني واختم بكلمة بسيطة اقول للامة الاسلامية يعني اتقوا الله في اهل غزة هذا الشعب المحاصر هذا الشعب يعني معظمنا عيد لكن هذا الشعب يعني ما فيش لا بهجة عنده ولا فرحة وده جزء من العالم الاسلامي والقدس يهود حاليا

389
01:55:16.500 --> 01:55:36.500
فعلينا مسئولية كدعاة وعلى المسلمين مسئولية كبيرة في فك هذا الحصار وانا ادعو من هذا المكان الى فك هذا الحصار. واسأل الله سبحانه وتعالى العظيم ان يفك هذا الحصار. امين يا رب. وان يعيد لنا القدس سالما غانما. وان نصلي فيه صلاة نكبر فيها ونقول الله اكبر الله اكبر الله اكبر بمشيئة الله سبحانه وتعالى

390
01:55:36.500 --> 01:55:56.500
وانا سعيد بلقاء اخويا وحبيبي الاستاز خالد. والدكتور راغب يعني اول لقاء وانا احبك في الله. احبك الله وانا ادعو لك بظهر الغيب قبل ان اراك يعني وانا من الذين يساندونك بكل قوة يعني. الله واخويا الحبيب الدكتور صفوت يعني. الله يسلمك. انا احبك في الله حبي يعني لانك انت من الناس يعني عن تجربة يعني وعشرة الناس

391
01:55:56.500 --> 01:56:11.150
خلصنا للدعوة احسبها كذلك ولا ازكي على الله احد هناك مواقف كبيرة الله للاسلام وللمسلمين اسأل الله ان يجعلها في ميزان حسناتك. جزاك الله خيرا. آآ احبتي في الله آآ قبل ان نختم هذه الحلقة

392
01:56:11.550 --> 01:56:35.700
آآ كلمتي موجهة لكل آآ مهندس لكل طبيب لكل مدرس لكل آآ صاحب مهنة اه العلم لم يفوتك آآ الدكتور راغب السرجاني لم يتخرج من الازهر لم يتخرج من جامعة اسلامية

393
01:56:36.150 --> 01:56:57.450
طبيب يعمل في مهنته وطبيب ناجح واستاز دكتور في كليته ورغم زلك نرى نتاجه العلمي ازا كنت طبيب اوعى تزن ان العلم فاتك اوعى تزن ان انت ما لكش جهد في الدعوة

394
01:56:58.400 --> 01:57:18.150
آآ قلت لكم استاز احمد عادل كمال الذي له في الفتوحات الاسلامية من وجهة نزري ما لم يكتبه احد الى الان رجل محاسب كان محافظ بنك فيصل يبلغ من العمر الان فوق التمانين سنة ربنا يبارك في عمره

395
01:57:18.350 --> 01:57:40.750
والف واعطى للمسلمين ما لم يعطه من يعني عاش في العلم من ازافر من نعومة ازافره آآ اللواء محمود لواء الركن محمود شديد خطاب رجل عسكري اعطى للسيرة وللتاريخ الاسلامي

396
01:57:40.800 --> 01:58:03.350
ما لم يعطه كثير من الناس اه الشيخ خالد عبدالله بيتكلم عن حطم حطم صنمك الدكتور مجدي الهلالي دكتور مجدي الهلالي واحد من سننا يعني انا اعرفه وصاحبته من سننا ما هواش لاكبر مننا يعني هو من سني تقريبا تماما

397
01:58:03.500 --> 01:58:23.600
آآ وهو طبيب تحاليل ما هواش ما هواش دكتور في العلم لم يتخرج من جامعة اسلامية ولا من ازهر تخرج من كلية الطب وما زال في مهنة التحاليل الطبية وله اكتر من خمسين كتاب

398
01:58:23.850 --> 01:58:41.250
بيتكلموا في النفس وفي معالجة النفس والقلوب. ومن اروع ما كتبه ما حدش يعرفه وما حدش ممكن ناس كتير جدا بتقرأ كتبه وما يعرفوهوش مرة واحد في الحج يعني قابلني بقول له الدكتور مجدي الهلالي

399
01:58:41.800 --> 01:59:00.900
فبص كده قال لصاحب آآ رسالة من غريق رسالة من غريق دي احدى كتيباته. كتيباته قلت له نعم فبيحضنه بيقول له انا متخيل وانا بقرأ الرسالة ان انا بقرأ لرجل عمره ستين سنة ولا سبعين سنة. في الوقت ده كان دكتور مجدي يعني عمره خمسة وتلاتين سنة

400
01:59:01.700 --> 01:59:19.600
وده اه دكتور طبيب ما هواش متخرج من علوم شرعية ولا شيء آآ لم يفوتك القطار اه لابد ان يكون لك جهد في الدعوة لابد ان يكون لك مساهمة في الدعوة

401
01:59:20.450 --> 01:59:38.500
يعني احنا تلاتة موجودين آآ يمكن ما اتخرجناش من الازهر الشيخ سالم فقط اللي تخرج من الازهر ويوم كان عدد ضخم من الدعاة آآ بدأ يتعلم ويطلب العلم بعد ما حصل المهنة

402
01:59:38.600 --> 01:59:58.200
دي رسالتي الليلة دي اللي بنقولها لكل الناس الرسالة التانية انتم شايفين دعاة وشيوخ قاعدين مع بعض يجمعنا المحبة تجمعنا الحب في الله تجمعنا صفاء القلب الاخوة نرجو ان انتم

403
01:59:58.600 --> 02:00:22.000
ما حدش ابدا بمكالمة تليفون يوغر صدر حد على حد آآ خلونا اه نحب بعض اه مشاكل امتنا وهموم امومتنا مش ناقصة ان احنا يبقى بينا وبين بعض المشاكل نسأل الله عز وجل

404
02:00:22.200 --> 02:00:42.524
ان يسل سخيمة صدورنا شكر الله لكم وجزاكم الله خيرا ويعني نترككم بامن الله ورعايته علشان الشيخ خالد بس يروح يتعشى شكر الله لكم. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته يا جميلة