﻿1
00:00:01.200 --> 00:00:18.950
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمد لله رب العالمين له الحمد الحسن والثناء الجميل واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله. وبعد

2
00:00:20.800 --> 00:00:44.650
فنسأل الله ان يبارك في هذا المجلس ويمن علي وعليكم فيه بعلم نافع وعملا صالح ورزقا طيبا مباركا اللهم اشرح صدورنا ويسر امورنا واحلل عقدا من السنتنا يفقهوا قولنا لا سهل الا ما جعلته سهلا

3
00:00:45.300 --> 00:01:13.400
وانت تجعل حزنا اذا شئت سهلا. اللهم علمنا ما ينفعنا وانفعنا بما علمتنا وزدنا علما انك انت العليم الحكيم وفهمنا فهما يقربنا اليك واقطع عنا كل فهم يقطعنا عنك واجعلنا من عبادك المخلصين وجندك العاملين واحبابك المقربين

4
00:01:14.900 --> 00:01:40.750
اللهم لا تكلنا الى انفسنا طرفة عين ولا اقل من ذلك يا حي يا قيوم برحمتك نستغيث اللهم اتي نفوسنا تقواها وزكها انت خير من زكاها. انت وليها ومولاها نسأل الله ان يؤتينا في الدنيا حسنة

5
00:01:41.250 --> 00:02:06.850
وفي الاخرة حسنة ونسأله ان يقينا عذاب النار وان يتوفنا مع الابرار اسأل الله ان يوفقنا واياكم لكل خير وينفع بنا وبكم ما زال الحديث حول الضوابط واهمية وقواعد لن

6
00:02:07.250 --> 00:02:34.550
الشرعي والمعرفة التي تقربني من الله سبحانه وتعالى كلمنا في اهمية ان الانسان يدرك شروط العلة وشروط تحصيل المعرفة واتكلمنا عن اشياء منها ان الانسان يدرك مفهوم الانترنت وبنتغرب نتواضع

7
00:02:34.700 --> 00:03:02.200
والترع وجع وزن وعص هواك واتبع واتكلمنا في المراد بهذه الامور ويمكن كنا وقفنا على معصية الهوى والاتباع وقفنا عند الاتنين دول سريعا اكد على ان معصية الهوى لان الهوى طبيعي بيدعو الانسان الى الكسل الى

8
00:03:02.550 --> 00:03:27.750
ممارسة البعد كنت شغال مع الناس فيما هم شغالين فيه ان ان الانسان بيغرق في اخبار الناس متابعة احداس العالم بيقع في دايرة الاهتمام لا دايرة التأثير وفي فرق كبير جدا وعموما اللي بيبنيك بعد توفيق الله او اهتمامك بدايرة

9
00:03:27.750 --> 00:03:46.300
التركيز اللي اوسع منها دايرة التأثير لا دايرة الاهتمام. دايرة الاهتمام ما ينفعش تشغلك اكتر من خمسة وعشرين في المية من وقتك دايرة التأسير المفترض المفترض يعني ما تقلش عن

10
00:03:46.650 --> 00:04:12.650
يعني تلتين وقتك يكون في دايرة التأسير يعني ايه الكلام دوت الدايرة الاهتمام كل شيء انت مهتم به ولا تؤثر فيه ولا يؤثر فيك فاهمين حاجة دايرة الاهتمام هو كل شيء انت مهتم به

11
00:04:13.100 --> 00:04:35.000
ولا يؤثر فيك ولا تؤثر فيه بمعنى في مشكلة حصلت في اليابان للمسلمين اللي في اليابان دي دايرة اهتمام بالنسبة لي. يعني ايه؟ يعني انا مهتم بالمسلمين في اليابان. جميل قوي

12
00:04:35.900 --> 00:05:09.800
انا ابن الانشغال بالامور ديت المفترض يمسل كم من وقتي لا يزيد عن ربع الوقت بمعنى ان انا هاخد المعلومة المجملة اعرف المفاصل للتفاصيل مش كل واحد بيقول كلمة وخبر واللي حصل في الشارع ده ومين كام واحد مات وكم واحد صحي وكام والتفاصيل اللي انا بقى مشغول بها ليل نهار ليه

13
00:05:09.800 --> 00:05:23.150
لان دي من دواير الاهتمام لان عمليا انت لن تستطيع ان تؤثر مباشرة انا اتكلم على الغالبية. ما فيش واحد يقول لي طب افرض بابا سفير في يابان وممكن يخلص المشهد

14
00:05:23.750 --> 00:05:42.550
ربنا يبارك في بابا انا ما اقصدش حضرتك. انا اقصد طبيعة البشر وباقي البشر كلهم. تمام فانا واحد اخري ان الحاجة دي مش هستطيع ان انا اؤثر فيها ممكن اشارك في حملة في استمارة واعملها ونقطة

15
00:05:42.750 --> 00:06:02.500
تمام مش هتاخد من وقتي الوقت المكسف اليومي. تمام؟ ممكن واثر بالدعاء. ممكن اثر اللي انا اكتب مقال. اذا في النهاية الحاجات دي كلها لها قهوة لا يعني مسلا على سبيل المسال عشان يعني ااكد

16
00:06:02.700 --> 00:06:18.400
ان انا مش هل انا مش همتنع ان انا اروح شغلي صح؟ يعني تاني يوم هروح الشغل عادي جدا ليه؟ لان هذا الامر لا ينبغي انه يشغلني عن العمل بتاعي اللي هو دايرة تأثيري الحقيقية

17
00:06:19.150 --> 00:06:41.450
دائرة التأسير العكس بقى. دايرة التأسير شيء انا بأثر مباشرة فيه ويؤثر في فانا نزلت العمل الصبح ليه ان انا لو ما نزلتش هيحصل تأثير اليس كذلك؟ الحاجة التانية لو انا ما نزلتش مش هأثر في المجتمع اللي انا نازل فيه

18
00:06:42.100 --> 00:06:57.400
على فكرة النقطة اللي انا بتكلم فيها ديت رغم ان هي عفوية وان تقريبا فطرية كل الناس عرفاها بالمعنى حتى لو مش عارفاها باللفظ لكن تقريبا دي سر ان في ناس كتير واقعة

19
00:07:00.050 --> 00:07:15.300
فايه علاقة ان في مشكلة في اليابان حصلت للمسلمين ان حضرتك ما نزلتش شغلك النهاردة ان حضرتك ما فتحتيش الدار النهاردة وروحتي حفظتي القرآن ان ابنك ما نزلش التمرين ان بنتك

20
00:07:15.750 --> 00:07:34.150
ما رجعتش او ما حلتش الواجبات ان زوجك ما لقاش ان الاكل جاهز ان زوجتك آآ مسلا ما عملتش الواجب اللي عليها الشرعي او الدنيوي يعتقد ده بده العلاقة ان انا مشغول بدواير الاجتماع

21
00:07:35.450 --> 00:07:52.250
تعال نتكلم في مشهد بسيط الشباب بيقعوا فيه وهو متابعة محمد صلاح وكرة القدم دي دايرة اهتمام حتى في الامور الدنيوية. ما بتكلمش في الامور الشرعية فقط الامور الدنيوية انت النهاردة قاعد بتابع محمد صلاح وكرة القدم

22
00:07:52.950 --> 00:08:10.400
طيب تعمل ايه بقى؟ قاعد بيسمع منتظر المباراة وقاعد في قهوة ولا كافيه ولا ايا كان ولا قاعد في كافيه البيت برضو لان في ناس جابت القهوة لبيتي فعامل اوضة كده فيها بلاي ستيشن والبلاي ستيشن

23
00:08:10.750 --> 00:08:31.000
اه وعامل الموضوع دوت. فهو عامل ايه ادخل في المجلس هو منتزر المباراة الساعة تمانية من سبعة ونص وهو منتظرها تمانية الا ربع وبعدين قاعد بيتابع تحليل المباراة القبلي والاسنائي والبعدي

24
00:08:32.700 --> 00:08:51.250
طيب كل دي اسمها ايه دواير تأسير هو لم يؤثر فيك يعني الناحية الرياضية هو اثر فيك. لم يؤثر فيك ده ما زال جسمك ما شاء الله لا قوة الا بالله ووزنك داخل على مية وستين كيلو

25
00:08:51.550 --> 00:09:05.950
وما شاء الله لا تمارس رياضة ولا بتعمل اي حاجة وبس حضرتك قاعد عمال تدخن ولا بتعمل ايه ايا كان مشغول وبالتالي خدك من دواير التأثير بتاعتك اللي هي ايه؟ واحد

26
00:09:06.800 --> 00:09:21.200
ممكن تكون قصرت في الصلوات اللي هي مؤثرة فيك. اتنين قصرت في الرياضة اللي هي بتعود على جسمك مباشرة. تلاتة وان قصرت مع اهلك. على فكرة اهلي بيشبعوا معي يا شيخ. ما فيش مشكلة. يبقى انتم قصرتم في حياتكم

27
00:09:21.200 --> 00:09:47.550
قل له ازا اما نيجي نشوف انت دلوقتي ايه اللي حصل لك الاسلام اتى واكد على ممارسة الرياضة وان الجسمك له حق ان لجسدك عليك حق لكن لم ياتي الاسلام ووضع برواز على مشاهدة الرياضة دي فرق كبير جدا انك تشاهد الرياضة انك تمارس الرياضة

28
00:09:47.600 --> 00:10:06.800
الاسلام معهم الممارسة لا المشاهدة مش مع ان المشاهدة فيها مشكلة. لا. انا اقصد فيما يخص النفع المباشر. طب انا حابب الكورة والكلام ده وبتمتع وفيها متعة. ما فيش مشكلة يا سيدي. ازا كنت ولابد يعني في عالم ده من باب التنزل. او ممكن تتابع

29
00:10:06.800 --> 00:10:25.650
تسمع اه ملخص المباراة اللي ممكن تشوفه بعد كده وعادي جدا مش هيحصل اي حاجة انك تشوف الجون وهو بيدخل آآ في لحظيا مش هيحصل اي حاجة في العالم ولا الكوكب هيتوقف عشان انت ما شوفتهاش مباشر

30
00:10:26.900 --> 00:10:47.600
ازا لما نيجي نشوف ده حاجة بسيطة جدا في المباراة ايه اللي بيحصل هنا؟ انا مهتم باحوال المسلمين في فلسطين مهتم جدا مهتم جدا المفترض الكلام ده ياخد مني مساحة ولا اكون بارد ياخد منك مساحة

31
00:10:47.700 --> 00:11:04.800
واهتم بالمسلمين معه بس ياخد مساحات دي هو ده وهي دي دايرة اهتمام ولا دايرة تأثير طبعا مع معظم المسلمين خارج فلسطين هي دايرة ايه دايرة اهتمام لا دايرة تأثير

32
00:11:05.100 --> 00:11:15.100
خلاص؟ عشان ما فيش حد يجي يقول لي على فكرة احنا بنأسر يا سيدي انت لو بتأسر الله يعينك. لو دي دايرة تأسيرك الله يعين. يعني لو انت بتعمل حاجة بتؤثر فعلا

33
00:11:15.100 --> 00:11:36.100
الم يبقى ده دي من دواير التأثير. دواير التأثير دي لي ايه؟ يعني انا بعمل حاجة بتبنيني ايمانيا بتبنيني نفسيا بتبني لي علميا خلاص بعمل حاجة بتبني اللي حواليا. خلينا ادي مسال. لو انا دلوقتي

34
00:11:36.950 --> 00:11:56.750
في دولة ما والدولة دي بتحارب العدو بتحارب العدو انشغالي ليل نهار بمعرفة العدو والعدو ده اصل النشأة بتاعته. والكلام ده كله. عن العدو وقوة العدو ومناطق الضعف بتاعة العدو

35
00:11:56.750 --> 00:12:16.200
اي حاجة الا ده. وتسعين في المية من وقتي كده اما اجي احارب العدو هحاربه بايه انا لم اكون فريق اتبنى يقدر يقف قدام العدو فانا جاي جاي يعني جاي اواجهه بمشاعر ومعلومات

36
00:12:16.400 --> 00:12:32.600
صح فايه اللي حصل من هزم ليه انك ما عملتش كده فانا اكون عندي اهتمام وعارف كويس قوي ان في حاجة اسمها الحبشة وعارف كويس قوي ان في حد هناك اسمه النياشي

37
00:12:32.750 --> 00:12:53.000
وعارف قوي معلومات ان هو لا يزلم عند احد ومتابع مجملا لكن خمسة وسبعين في المية من وقتي واهتمامي هو دويرة التأثير ببني نفسي وببني الصحابة اللي معي والمعلومة اللي كانت عندي دي هستعملها في وقتها وخليني هاجره للحبشة

38
00:12:53.400 --> 00:13:08.300
ازا مش ليل نهار بقى قاعدين نتكلم عالنجاشي واللي حصل في الحبشة واربعة وعشرين ساعة بنتكلم عن الحبشة في مجتمعات وفي ناس طريقة تفكيرها كده وبيضيعوا حياته وبيضيع حياة اللي حواليه

39
00:13:09.650 --> 00:13:28.100
واخدين بالكم؟ هو مشغول جدا جدا مسلا بقضية متعلقة بالمسلمين في مكان ما مش وراء ان القضية دي. طب القضية دي اللي انت مشغول بها. عشان تؤثر فيها استراتيجيا او تكتيكيا مفترض تعمل ايه

40
00:13:28.600 --> 00:13:46.750
تجده ان هو غير مشغول الا بدواير تقع واشياء تقع في دائرة الاهتمام انا عارف ان الكلام ده بعضنا بيواجهه دلوقتي بصعوبة اومال يرد علي بيني وبين نفسي ممكن هو وزوجته دلوقتي قاعدين يردوا علي ومتضايق من الكلام ده

41
00:13:47.400 --> 00:14:08.950
صدقني لو ما عملتش الاسقاط وحبستنه في حتة معينة وسمعت الموضوع بهدوء هتلاقي ان ان شاء الله هذا الكلام له حظ كبير من الواقع والصح ان شاء الله انا مهتم جدا جدا جدا

42
00:14:09.100 --> 00:14:29.900
مسلا باخو زوجتي والموضوع ده طيب حبيب قلبي هو ده الوقت الاهتمام الكبير قوي ده اه يؤثر فيك او انت تؤثر فيه يعني الاهتمام ده بيخليه يتغير او انت قاعد متأزي جدا لأ

43
00:14:30.450 --> 00:14:48.050
ازا ايه الحل انك تهتم بالاشياء التي تبنيك وتبني اهلك وتبني اسرتك وتبني مجتمعك اللي هو استراتيجيا لو النبي صلى الله عليه وسلم والصحابة كان انشغلوا بكل دواير الاهتمام. يعني فارس سروم هم متابعينها كويس اوي. صح

44
00:14:48.650 --> 00:15:02.200
ومين اللي كسب ومين اللي مش كسب ويا ترى ونفسنا ان اهل الكتاب اللي يكسبوا الفرس صح؟ كان في متابعة؟ نعم كان في متابعة. لكن المتابعة ديت لما تيجوا تشوفوها في السيرة وفي القرآن

45
00:15:02.200 --> 00:15:16.650
خدت وقت قد ايه ملمح بسيط جدا وواضح ان كان في متابعة؟ نعم. لكن المتابعة ديت لا واخداني من قيام ليلي. ولا واخداني من عملي ولا واخد تاني من بنائي ولا

46
00:15:16.650 --> 00:15:32.750
تاني من محافزتي على دار الارقم ورايح للنبي صلى الله عليه وسلم. ولا واخداني ان انا ابدأ اتكون اكون مع مصعب ابن عمير وعلي بن ابي طالب وحمزة وغيرهم الصحبة والبناء والكلام ده. تمام

47
00:15:32.950 --> 00:15:54.150
الباب ده ضروري استيعابه لاني ابقى مدرك تماما ان من يستوعبه هيلاقي نفسه آآ يعني ان شاء الله هيفرق معه كتير. اخبار مسلا مش عارف مين ماتت واتقتلت ومش عارف ايه في الكلام ده. حضرتك عندك معلومة

48
00:15:54.600 --> 00:16:13.000
مجملة التفاصيل بقى والتعليقات ومن قال ايه وبيعمل ايه ومين اللي هرد والنهارده يوم الخميس مش عارف الحلقة رقم كم وده الحلقة اللي هيترد عليها انت هنا بيحصل لك ايه؟ استنزاف. الاستنزاف ده يدمرك

49
00:16:13.500 --> 00:16:36.850
زائد ان الهوا الهوا آآ طبيعته طبيعته بيحب الحتة دي لما نيجي نقول معصية الهوى واعصي هواك واتبع الهوا بيحب الانشغال بالناس بيحب الايه الاخبار ومين راح ومين جه ومتابعة احداس العالم

50
00:16:37.700 --> 00:16:57.000
الحتة ديت هي سبحان الله اقرب لي لحياتي واخدين بال حضراتكم اه انت بتهتمي بلبسك وبتهتمي بشكلك والكلام ده كله وكل يوم ببقى بنزل صور ليا ومش عارف ايه والكلام ده كله

51
00:16:57.550 --> 00:17:20.550
طيب التأثير ده بيروح فين؟ ده تأثير ده اهتمام حتى بتكلم دلوقتي في جوانب غير شرعية آآ عشان اوصل لحضراتكم الفكرة ابنك مهتم جدا جدا بمؤتمرات تيد. قاعد بيتابعها والمحاضرات والكلام ده كله

52
00:17:20.600 --> 00:17:32.950
ومين راح ومين جه ومين اللي طلع النهاردة ومش عارف مين نزل مقطع ومين اللي بيحكي تجربته وآآ بيتابع مش عارف قناة ايه اللي بتلخص الكتب الكلام ده جميل صح

53
00:17:33.150 --> 00:17:51.350
وقد يؤثر في بصورة ما. لكن على حساب تأثيرات تانية كتير ما بيزاكرش قاعد طول الليل بيتابع الكلام ده وبيضيع الفجر قاعد طول الليل بيتابع الحاجات دي كلها وضيع دروسه. ما حلش الواجب. ما عملش كزا وما عملش كزا. ايه اللي بيترتب عليه

54
00:17:51.450 --> 00:18:16.800
انشغل بالاهتمامات والهوايات وضيع دواير التأثير تمام فالنهارده ان الاهتمام ده اخره ركزوا معي اخره حقنة حقنة شاحنة اما تعرف ايه اللي حصل للمسلمين لفلسطين او في القدس تعمل ايه؟ ده ممكن يدفعك انك تعمل سلسلة

55
00:18:17.400 --> 00:18:35.950
المكان المبارك مسجد الارض المباركة. اتكلم عنها. تبني تنشغل بالبناء وتروح تتعلم وتبدأ تبني نفسك كويس قوي. ويا ترى ليه العدو سيطر على المسلمين بالطريقة ديت لان المسلمين تركوا حاجات كتير قوي

56
00:18:36.000 --> 00:18:57.500
فانا ان شاء الله لن اكون لن ازود لن اكون سبب من زائد ولن اثقل كفة الاسباب اللي بتمكن العدو من بلادي تمام؟ الموضوع ده مهم جدا جدا جدا. اللي بيسأله على موضوع المحاضرة ان شاء الله هنقوله لكم في النهاية

57
00:18:57.950 --> 00:19:19.850
لو عندكم صبر تسمعوه آآ الموضوع دوت ضروري استيعابه جدا جدا. اذا اه استمتعوا يا جماعة باللحظة حنا عارفين انا دايما اقول لكم ان الاطفال بيعرفوا يستمتعوا باللحزة. ودي من احد يعني ايه؟ المهارات النفسية اللي عند الاطفال

58
00:19:20.350 --> 00:19:41.100
ييجوا يكونوا عند تيتة مستمتعين باللعب يكونوا قاعدين مع باباهم ومستمتعين باللقطة خلاص ما تلقيهوش بيعكر نفسه باشياء كتيرة قوي فحاولوا تكتسبوا هذه المهارة. يعني تكونوا بتسمعوا محاضرة او لقاء والكلام ده حاول تستمتع بالكلام اللي بيتقال. حاول

59
00:19:41.100 --> 00:20:07.450
تلتقط ارزاق الله لك حاول تفتح قلبك وتقول انا جاهز لالتقاط الرزق  تمام بلاش تفتح باب للشيطان يشوش عليك الارزاق تمام من التشويش من التشويش. ان يشغلك مسلا باشعارات معينة دلوقتي تاخدك برة اللقاء

60
00:20:07.750 --> 00:20:21.650
من التشويش ان يقول لك بقول لك ايه ما نحضر اللقاء ده واحنا كده متدفيين وممددين على السرير والبطانية تحتوينا من كل جانب غالبا غالبا هتفاجئ ان في حد بيصحيك على الضهر

61
00:20:22.550 --> 00:20:41.950
الوليد ها هو الشيخ لسه بيدي كل الفترة ديت لا لا الشيخ مشي زمان من الساعة سبعة وهو خلص الدرس فربنا يحفزكم جميعا ااكد على ان اه ان من تمكنك لان هيجي معنا من اجنحة

62
00:20:42.550 --> 00:21:05.400
طلب العلم التخطيط في الوقت. واهتمام بالوقت اه فكرة الوقت دي بتيجي وتتزبط ازاي اعرفها ان شاء الله هنتكلم فيها بس مبدئيا احنا في مرحلة وعص هواك واتبع وعصي ولا ان الهوا بيحب الحاجات دي؟ الهوا بيحب القيل والقال

63
00:21:05.600 --> 00:21:18.450
وكثرة السؤال كما قال النبي صلى الله عليه وسلم ان الله يكره لكم. دي ربنا ما بيحبهاش فلان راح فلان جه ومين ومين وايه والكلام ده كله التتبع ده رهيب

64
00:21:19.150 --> 00:21:33.900
الحاجات دي بتخنقك الحاجات دي بتضيع وقتك. جدا جدا بالمناسبة يا جماعة في ناس ممكن تكون مضايقة جدا دلوقتي من النزرية ديت. صح؟ لكن ممكن يقبلها قوي قوي لو يعرف ان النزرية ديت اصلا هي نزرية غربية

65
00:21:33.900 --> 00:21:56.250
ممكن يقول لك اه صح كده كده جميل قوي. ان دي طالما غربية هنقبلها ايا كان بقى تقبلها عشان هي غربية تقبلها عشان هي واقع تقبلها عشان هي اصلا فطرية براحتك. عاوز تضاد فيها تضاد. بس صدقني اه امسك ورقة وقلم واكتب سيرتك الزاتية

66
00:21:57.900 --> 00:22:13.050
كل واحد منكم النهاردة لما بيجي يقدم في عمل بيكتب سيرته الذاتية. صح طيب مفهوم السيرة الزاتية طبعا فحضرتك ما تكتب السيرة الذاتية انجازاتك مهاراتك هواياتك اكتب اللي نفسك فيه

67
00:22:13.750 --> 00:22:35.400
واسأل نفسك السؤال ده السيرة الزاتية جت من دواير الاهتمام ولا من دواير التأثير يعني انت لما حصلت التمكن في مهارات التصميم مهاراتهم فوجرافيك مهارات اللغة الاسبانية او بقيت متمكن من اللغة الاسبانية. الحاجات دي جت

68
00:22:35.900 --> 00:22:55.850
وانت مشغول بالاهتمامات وقاعد بس بتابع كده من هنا لهنا ولا وانت ماسك وبتزاكر وعدنا نهتم وقت بتتعلم دفعت فلوس خلاص وكان بيجي فيه وقت مباراة ولا وقت كزا وخروجات وكنت بتضحي بها فعندك امتحانات

69
00:22:56.250 --> 00:23:17.150
عندك آآ اخر مستوى في اللغة دي صح. فهتلاقي ان السيرة الزاتية اللي بناها بعد توفيق الله هي دواير التأسير. دواير التركيز في ناس كتير حياتها لو صنفها وهدي كده هيلاقيها مشكلتها ان هو لونها بذوي الاهتمامات

70
00:23:17.700 --> 00:23:37.050
وقافت دايرة الاهتمام ان هي بتدي عضلات او بتدي صورة حلوة لواقع غير حلم لواقع غير صحيح بتدي صورة افتراضية بتحسسك ان اللي قدامك ده نجم ومتابع كل حاجة والحياة كلها تمام

71
00:23:37.900 --> 00:23:53.850
لكن هو حقيقة فاضي ما بيعرفش يكمل خمس دقايق في الحتة دي. اتكلم كثير عن اللي بيحصل في فلسطين اتكلم كتير عن اللي بيحصل مش عارف فين. اتكلم كتير عن اللي بيحصل في كزا. تيجي تتكلم في بناءه هو الزاتي

72
00:23:54.950 --> 00:24:13.550
ويقول دي بقى مش لاقي وقت يحفز قرآن مش لاقي وقت ان آآ هي مش لاقية وقت مسلا انها تبني وتساعد الفتيات تحت العشرين مش لاقي وقت آآ يخرج مع ولاده ويحاول بقدر الامكان يحافظ على اتزان النفس لهم ويبنيهم بناء

73
00:24:14.400 --> 00:24:29.550
يجمع بين الفلاح والنجاح. الفلاح الاخروي والنجاح الدنيوي مش لاقي وقت مش لاقي وقت مش لاقي وقت مش لاقي وقت صح مهما تابعت العروض مهما تابعت قنوات المطابخ مهما مهما مهما مهما مش دي اللي هتبنيك

74
00:24:30.750 --> 00:24:43.350
معنى كده ان انت بتقول لنا لا نتابع انا ما قلتش كده انا قلت ان ده لها وزن نسبي زي ما بنتكلم كده ان الملح بدونه الاكل لا يستطعم عند الكثير

75
00:24:43.700 --> 00:25:15.950
زيادته يفسد الطعام زيادة يفسد الطعام تمام الباب ده ضروري استعادة ونصيحتي نصيحتي بلاش حضراتكم تسلموا انفسكم لاشخاص يسحبوكم في دواير اهتمام ليل نهار يعني انا انا كمحمد مهتم مسلا مهتم عندي اهتمام

76
00:25:17.500 --> 00:25:32.350
بالدولة العثمانية مسلا او الدولة العباسية كل اما اشوفك بتكلم في الموضوع ده وده اني احكي لك وبتاع وانت بتحب الحكاوي وابعت لك مقطع عن الدولة العثمانية واعمل كذا واعمل كذا واعمل كذا الكلام ده

77
00:25:32.600 --> 00:25:54.600
بيديك آآ معلومات عامة. لكن مش بيجيك واحد اومال يسحبك من حاجات تانية جنائية ان لم يكن لك دير التأثير ستكون مستهدف لدواير اهتمام غيرك او حتى تأثيره لك وربنا يحفزكم ويسددنا واياكم لما فيه الخير. فباكد على ان

78
00:25:55.500 --> 00:26:14.200
موضوع ان الانسان بفطرته رايح للهوا معنى زلك والله سبحانه وتعالى جعل من مقاصد دخول الجنة او من الاشياء اللي الاسباب المركزية اللي تساعدك على دخول الجنة انك تبتعد عن الهوى

79
00:26:14.650 --> 00:26:35.650
كما قال الله سبحانه وتعالى ونهى النفس عن الهوى ايه اللي يحصل؟ وان الجنة هي المأوى. فالطبيعي انت بطبيعتك مؤهل للهوى جاهز للهوا. اللي هو بقى اللي هو اما يتعلق بمعصية او اللي بيدعوك للراحة والنوم والانتخة والانشغال مع الناس

80
00:26:36.100 --> 00:26:58.150
ليه؟ لان اه هو الهن سهل الحاجة الهين السهلة دواير التأسير محتاجة مني مجهود ولا وداير الاهتمام كصورة عامة دواير التأثير لا شك هي اللي بتاخد مني المجهود البنائي واخدين بال حضراتكم هي اللي بتدليك

81
00:26:59.050 --> 00:27:17.600
هي اللي تساعدك. ده هو الاهتمام لزيزة حلوة قام انا مهتم معلومات وحاجة من هنا ما فيهاش اجهاد آآ ما فيهاش بزل ما فيهاش بناء او فيها بناء بس ما نقدرش عليه نقول بناء متكامل. هش

82
00:27:19.250 --> 00:27:33.800
فهذا الباب ضروري في مشكلتنا ان احنا اما ندخل قبرنا الحاجات دي كلها عيب آآ هتتفهم ان شاء الله بس للأسف هتتفهم في وقت ما كنش ينفع تفهمها في الوقت ده

83
00:27:37.050 --> 00:28:02.400
من بواصي هواك واتبع. موضوع بقى الاتباع الاتباع بقى اللي هو ايه انك تطبق اللي انت بتتعلمه وتطبيق اللي انت بتتعلمه من دواير التأثير بالمناسبة انا اتعلمت النهاردة سنة انا اتعلمت النهاردة اية انا اتعلمت النهاردة قصة انا اتعلمت النهاردة معنى انا اتعلمت النهاردة حاجة اتحرك

84
00:28:04.850 --> 00:28:27.300
لا تحرك الا بعدما تتحرك فاهمين انا بقول ايه يعني انت عرفت النهاردة معلومة عن قيام الليل معلومة عن السواك معلومة عن صلة الارحام معلومة عن بناء النفس معلومة عن التزام العقل معلومة عن كزا اعمل

85
00:28:27.300 --> 00:28:52.600
اول حاجة قبل ما اكون مشغول بتبليغها ادوقها في منتج طالع جديد جميل قوي تلاتة جديدة منتج جديد قوي بيتزا جديدة والناس كلها بتتكلم بتتكلم عنها. تعمل ايه اول ما تشوفها تعمل ايه؟ تشتري على طول وتبدأ ايه

86
00:28:52.700 --> 00:29:14.600
توزع ناس يقولوا ده منزرها تحفة ومش عارف ايه يا عم كل يا عم قلها كده واستمتع بها حاول تدوق حاول تستمتع حاول يعني خلي نفسك يعني تكون فعلا متمكنة من العمل دوت

87
00:29:15.900 --> 00:29:33.550
اشبع فعلا قبل ما تأكل غيرك في ناس بقى بيتعاملوا مع العلم ازاي ان تعامل الام يا عيني مسكينة تعمل الاكل وولادها ايه؟ هم اللي ياكلوا عارفين انتم الفكرة دي ان الام يا عيني المسكينة تعمل الغدا ويبدأ تطلع الغدا تطلع ايه

88
00:29:33.850 --> 00:29:47.100
طبق طبق كده وتحطه على السفرة. تدخل تجيب التاني تلاقي البطاطس خلصت. الله! كان هنا بطاطس راحت فين بس والله يا امي جعانين يا عيني تدخل تجيب مش عارف ايه تلاقي بتاكل بتاج من التاج

89
00:29:47.250 --> 00:30:03.550
فتلاقي ان الاكل كله تقريبا بيخلص يا جماعة في واحدة جوة هنا بس مسكينة كان لها حاجة هنا كانت عاوزة تاكل معكم والكلام ده آآ سبحان الله  اه الشعور ده ما ينفعش انت تعمله مع العلم

90
00:30:04.800 --> 00:30:17.950
ما تقدرش تعمله مع الحاجات اللي تبنيك انك دايما مشغول انك تأكل غيرك. دايما مشغول انك حريص. خليك حريص على غيرك انك تدعوه وتقول له والله فيه مطعم فيه مطعم

91
00:30:17.950 --> 00:30:36.050
ركزوا بمطعم بيقدم بيتزا جديدة قوي ممكن تنفعك هتستمتعوا بها لكن اللي انا قاعد وواقف في طابور المطعم رايح اشتري حاجة انا ما دوقتهاش واروح اشتري بمية قطعة عشان اوزعهم على مية واحد وانا ما دوقتش

92
00:30:38.800 --> 00:31:00.050
دايما انا اقول كده حاولوا آآ بس تقبلوا اقبال النهم بصوا يا جماعة لو فيه قدامي البوفيه مفتوح وانا جعان هعمل ايه هياكل كويس ولا هنأنأ انا جعان جدا جدا

93
00:31:00.950 --> 00:31:15.150
اكل كويس هجوم ايوة اللفز ده حلو هياكل كويس وهستمتع والكلام ده. في ناس طيب خلوني هقول لكم على زروف حد وقولوا لي آآ ايه رأيكم فيه هو دخل هو عمل ايه بقى

94
00:31:15.900 --> 00:31:28.350
اول حاجة شافت تقسيمة جميلة شاف الفراولة مع التوت مع مش عارف ايه في الفاكهة وشايف مش عارف الجلاش مع البشاميل مع الفراخ مع البانيه مع مش عارف ايه محشي ايه وحمام ايه

95
00:31:28.850 --> 00:31:47.650
فشايف المنزر ده اول حاجة عملها ايه راح مطلع الموبايل وبدأ يصور ويكتب بقى يشعر بالسعادة سيلفي مع مش عارف آآ شوربتي. الكلام بقى اللي انتم ايه بتشوفوه ده وبعد كده

96
00:31:48.200 --> 00:32:07.450
بدأ ايه يدوق حتة ياخد آآ حتة فراولة على حتة مش عارف ايه. الفاكهة يشرب مش العصير يعمل ايه. ده واحد تقدر تقول عليه بجعان ولا ده داخل سيلفي مع تبعي

97
00:32:07.850 --> 00:32:23.450
دا مش قاعد صح ده واضح ان هو جاي يتزوق. ولزلك والدتك بتهرشك وفي رواية زوجتك لما بتكون واكل برة وانت تدخل كده تعمل اكنك يعني بتحرجم فانت بتدوق تقول لك انت كلت برة

98
00:32:23.500 --> 00:32:39.350
يا ابني ما تمسلش لو كلت برة عادي يعني انا مش عايز اقعد بس قلها ليه لانه هو واضح ده مش سلوك واحد كعام صح ده مش سلوك واحد جاي ياكل. ده واحد جاي يمسل او جاي ياخد لقطة

99
00:32:39.700 --> 00:33:06.750
اليس كذلك؟ اه طب ايه علاقة ده بالعلم الشرعي عارفين ايه العلاقة ان في ناس بيخشوا البرامج من باب انه يدوق مين بيقولوا في برنامج اسمه السراج المنير في برنامج اسمه تاج الكرامة. في برنامج اسمه انه القرآن. في برنامج اسمه صناعة المحاور. يقول لك ايه؟ ما ندخل ندوق

100
00:33:07.000 --> 00:33:24.750
يلا بسم الله الله ما شاء الله شوفتي العرض جميل شوفتي الواجب رائع شفتي بس شفت اللقطة بتاعة التطوع دي اتعرضت ازاي؟ حاجة وهم وهم. انا بقول لكم يا جماعة البرنامج ده تحفة تحفة. يعني بيعمل ايه

101
00:33:24.750 --> 00:33:41.750
يلا خد صورة كمان خلاص؟ واديني كده لأ انا عاوز انا عاوز اجرب الفراولة اللي هناك دي. جميلة قوي شكلها مبهج الله هو الموز ده سبحان الله! ليه شكله عامل كده! الله! التفاح ده عامل ازاي! الله! فاهمين

102
00:33:42.300 --> 00:34:02.250
ايه اللي بيحصل هنا بتلاقي البرنامج بعد ما اتخرجت لم يبنيك. ما بنكش طب هو ليه مش بناك لانك انت مش كنت جعان حضرتك ما كنتش داخل جعان انت دخلت متزوق

103
00:34:02.400 --> 00:34:17.050
طب ودي مشكلة معنى كده ان انا اخرج من كل برامج ما تخرجش بس تبقى انت مدرك كويس قوي انك داخلي تاخد اللقطة ودي بتفرق كتير مش عارف بقى كتير دي كام مادة يعني

104
00:34:17.400 --> 00:34:34.500
السموم بتفرق اللي داخل البرنامج وهو شايفه ان هو اهتمام مش تأسير ده حاجة تانية خالص. داخل اخدها بركة عشان ايه؟ فعلا ياخد البركة كده من ايه؟ من برة برة

105
00:34:35.300 --> 00:34:55.850
لكن لو داخل جعان عندي نهم وعاوز اصلي البقرة في ركعة انا عاوز البقرة دي تبقى جوايا في شحمي ولحمي باهتمام ده حاجة تانية خالص بقى والجماعة بتوعت التكاتك قالوها ان الاهتمام ما بيطلبش

106
00:34:57.600 --> 00:35:14.300
خلاص؟ الحاجات ديت لازم تكون جواك. عشان كده هتيجي تسألني بعد سنة اتنين تلاتة وفي رواية عشرة بتقول لي انا لفيت كتير ما طلعتش بحاجة صدقني اللي انت دخلتهم دول كلهم كانوا ممكن يبنوك

107
00:35:14.750 --> 00:35:36.350
لو كنت دخلت بالطريقة دي حتى لو اللي قدامك ما كانش بيقدم حاجة عالية لكن الحاجة اللي قدمها صدقني والله هتبنك. ليه؟ لان الله لا يرد صادقا لا يرد مهتما

108
00:35:36.700 --> 00:36:00.150
لان الله يطلع على الصدور الله يطلع على القلوب يطلع انك مهموم انك عاوز تحب النبي وتتشرب هذا الحب ولديك استعداد للبزل واليك استعداد انك تمسك ورقة وقلم كده اللي يجي يقول لك لا اصل الرجالة ما بيكتبوش اصل الرجالة مش لا لا لا

109
00:36:00.200 --> 00:36:16.300
في كتير داخل بيسمع وهو في العربية انت حضرتك لازم تكون واضح مع نفسك انت بتسمع وانت عند محطة البنزين انت بتسمع وانت مندد وحاطط رجل على رجل انت ما لكش دفتر ما لكش ورقة وقلم

110
00:36:17.050 --> 00:36:36.850
يعني ده وحش مش وحش جميل لكن اللي داخل عشان يا جماعة داخل هندسة في الاخر خالص ياخد شهادة مهندس غير اللي داخل الهندسة دي يعني مستمتع ان هو حاجة جميلة

111
00:36:37.000 --> 00:36:56.350
في واحد بيكون داخل يا جماعة في واحد ممكن يدخل يقول لك انا والدي سبحان الله! مات اه بسبب مسلا اللوكيميا او مش عارف الكبد او كزا او كزا وكزا. فهو قرر بينه وبين نفسه يدخل الطب

112
00:36:57.200 --> 00:37:23.850
لعل الله يستعمله اني يخفف عن كل مريض كبد وهو داخل عنده النهم ده عارف كويس قوي وهو داخل يعمل ايه انا داخل حلقة قرآن ليه يعني مش لاقية حاجة تشغلني. فقلت اشوف صحبة صالحة. جميل. ربنا يعينك. ده درجة كويسة وتؤجر عليها جدا

113
00:37:23.850 --> 00:37:41.300
ان شاء الله لكن ما تجيش بعد فترة تيجي تقول انا ما حصلتش حاجة اقول لك لا انت حصلت الصحبة الصالحة تيجي تقول لي بس انا ما حصلتش حاسس ان انا حفز في القرآن ضعيف وان انا ما بحفزش وان انا كزا وان انا كزا. ما هو مش ده كان نيتك من الاول

114
00:37:41.350 --> 00:37:59.600
كانت نيتك انك تلاقي صحبة صالحة واديك لقيت الصحبة الصالحة على حسب انت دخلت ليه وايه هدفك وايه نيتك في واحد بيقول ده والله ده بيقولوا ان برنامج كزا ده فيه اخ كويس وبيدي محاضرات كويسة. اما ندخل نشوف

115
00:38:00.200 --> 00:38:15.600
ما ندخل نضوء اه شف ندخل ايه؟ ندوق انت داخل تدوق واحد بيقول لك ايه الموعد امتى؟ اجي لكم بس متأخر عشر دقايق. ليه؟ هخطف المغرب واجي لكم انت من الاول داخل تخطف المغرب

116
00:38:16.100 --> 00:38:36.950
تيجي بعد سنة تبعت سؤال لمحاضر كيف اخشع في صلاتي؟ لان انا حاسس ان انا ما بخشعش انت داخل الصلاة تخطفها انت نفسك بتقول ايه ادخل اخطف ركعتين طب ما انت من البداية انت مش داخل عندك في واحد تاني بيقول لك معلش هتأخر عشر دقايق

117
00:38:37.850 --> 00:38:52.050
وهو يقصديه ليه والله يعني في امر كده قلت استخير الاول. شفتم الجمال بقى ده كان داخل يخطف المغرب وده داخل يستخير يقول لك انا مشتت فقلت قبل ما انزل

118
00:38:52.200 --> 00:39:08.250
قلت استخير واستشير ربي فقل يا رب انا لا اعلم وانت تعلم يا رب انا لا اقدر انت تقدر. يا رب انا عاجز وانت قادر. يا رب انا جاهل وانت عالم. يا رب

119
00:39:08.450 --> 00:39:22.950
انا جاي استخير في حاجة انا جاي استشير في حاجة انا جاي افوض امري في حاجة انا عندي بكرة اجتماع ومطالبين مني حاجة معينة فايه القرار اللي اخده؟ فانا اتيت

120
00:39:23.400 --> 00:39:39.150
لافوض امري اليك خدت السبع دقايق بقى مش العشر دقايق بس شفتم الفرق ده مش هيسأل سؤال كيف اخشع في الصلاة غالبا يعني ليه ان هو اصلا الموضوع هو عارف داخل ليه

121
00:39:42.450 --> 00:40:00.900
واصلة معكم الفكرة المعاني ديت يا جماعة ضرورية. لما نيجي نقول الاتباع مش الاتباع ده اللي انا لا لا لا لأ. الاتباع لازم يكون فيه فكرة. انا داخل داخل اه البرنامج او داخل الحلقة او حتى قاعد مع اي حد

122
00:40:01.800 --> 00:40:20.750
آآ في زوجة وآآ زوجها بينهم توترات اه فاستشاروني لازم اسأل نفسي سؤال انت داخل ليه في ناس عندها عندها من طرف خفي ودي احد الافات اللي ممكن يقع فيها النفسي والاخصائي الاسري

123
00:40:21.700 --> 00:40:38.800
واي حد بيدخل بين اسره. احيانا وهو مش واخد باله انه ابتلي ببلاء. ايه هو البلاء؟ ان بيحب يعرف اسرار البيوت هو مش واخد باله ان دي بقت افة عنده

124
00:40:39.700 --> 00:41:01.550
فطيب خلاص هكلمكم مش عارف ايه هو بقى الحتة ديت بقت دي حاجة حاجة بيحبها بيسمع الاخبار بيحب يعرف التفاصيل ماشي؟ وفيه واحد تاني هو داخل من باب ايه؟ ده خل بالك ده تزوق اهو. التاني نهم عنده نهم. ايه هو النهم

125
00:41:01.750 --> 00:41:22.100
ان انا ان ربنا يستعملني اللي انا اصلح ذات البين واصلاح ذات البين من ابرك الاعمال وافضلها عند الخالق سبحانه وتعالى ان يصلح ذات البين ان يساعد على الاصلاح لا الصلاح

126
00:41:22.250 --> 00:41:40.300
الاصلاح لا الصلاح والفرق بينهم. الاصلاح اللي انا اخليهم هم الاتنين ياخدوا القرار الصالح اه الصراحة ده اقصده يعني. ان هو اما الاصلاح ده ان هم يرجعوا لبعض. لا مش شرط. ممكن يكون الصالح ان الاتنين يفترقوا

127
00:41:42.000 --> 00:41:55.550
الصالح ان الاتنين يفترقوا. الصح ان الاتنين يفترقوا ان انت يا بنت الحلال اصل يا جماعة انا ممكن ادخل النار لو كملت في العلاقة دي او هو يدخل النار لو كمل في العلاقة دي

128
00:41:55.800 --> 00:42:17.500
فساعتها نقول ايه خشوا الجنة وفي طريقكم احسن ما تدنكم اقباط وتخشوا النار او تتحاسبوا او يعني حياتكم الدنيوية تكون متلخبطة طبعا والموضوع ده مش كل واحد ياخده دلوقتي يقول سبحان الله! كأن الشيخ بيتكلم على بيتي. لأ انا ما بتكلمش على بيت حضرتك خالص. الله يعزك. ما تاخدوش كلامي وتطبقوه على حالكم

129
00:42:17.550 --> 00:42:37.750
ده محتاجة مشرط جراح واحد فاهم تمام الفهم الشرعي وتمام الفهم الاسري والواقعي  فالامر ده استيعابه جيد. آآ بغض النزر بقى دلوقتي عن مش عاوزين ندخل بس في حتة الاصلاح الاسري وكده. لكن انا عاوز اقول ايه؟ ده نيته ايه

130
00:42:37.850 --> 00:42:55.750
ان يختار القرار الاصلح اللي هو دايما هو عاوز شايف ان الزوج ده والزوجة دي الاتنين دول عباد لان دول مخلوقين وربنا اختبرهم في الدنيا وهو رايح عشان يساعدهم ياخدوا القرار اللي ينجحوا فيه في اختبار

131
00:42:56.550 --> 00:43:17.350
وفي مهنة العبودية فلو الاختبار الصح ان هم يكملوا بيقاتل وبيبزل جهد رهيب ان يكمله. ليه؟ لان ده الاقرب لتحقيق النجاح في اختبار العبودية لو لقى ان الاقرب ان ان هم يفترقوا

132
00:43:17.550 --> 00:43:36.850
بينصح يقول لهم يا جماعة انتم كويسين او كزا وكزا لكن انا لا اراكم هينفع تكملوا مع بعض وارى ان انتم الان آآ عبوديتكم انك تاخدوا قرار التسريح باحسان واحيانا عبوديتكم الامساك بمعروف

133
00:43:37.200 --> 00:43:55.750
دي بقى مين اللي يعملها الموفق نرجع بقول ان ايه الهدف عندي هل انا داخل متزوق ولا داخل عندي نهم لفكرة نعم الاتباع انا داخلة حلقة انا داخلة دلوقتي درس الخميس مش عشان ايه

134
00:43:56.500 --> 00:44:11.650
يعني ادينا ادينا بنسمع كلمة كده حاجة كده ايه بتاع جميل هاخد اجر؟ اه حاجة كويسة؟ اه. بتقول لي بلاش تعملي كده؟ لا بقول لك كمل عادي ما فيش مشكلة. لو البديل اللا شيء

135
00:44:12.250 --> 00:44:27.200
لكن لو بتقول لي دي دي الطريقة الاصح اقول لك لأ الطريقة الاصح انك تبقى قاعد معك ورقة وقلم الدفتر بتاعك وعادي جدا خد راحتك في القاعدة لكن في فايدة استفدتها دونها

136
00:44:27.500 --> 00:44:43.400
دي فكرة جات لك اقتبسها لان العلم عمائم يلبسها الله على من يشاء من عباده ويفسدها عليه. فلعلك تجي لك فكرة ياه وايه الجمال ده انا الفكرة ديت فتحت لي افق عالية قوي

137
00:44:44.600 --> 00:45:01.200
خلاص هتلاقي بقى وانا مش بقول لك انك تكتب فوايد عشان بكرة هنطبع لك كتاب. انا ما بقولش كده يا سيدي لكن الكلام ده هيفرق معك اوي اوي اوي وهيساعدك على البناء النفسي المتزن وتلاقي نفسك شاعر بالانجاز اللي هو بكرة بدكش تسأل

138
00:45:01.200 --> 00:45:17.000
كيف اجمع بين الدنيا والاخرة؟ كيف اجمع بين البيت والعمل؟ كيف اجمع بين دوري كأم دوري كزوجة؟ كيف اجمع بك بقى تجمع والكلام ده مع دي احد الاشكالات انك مش حاسس بالانجاز الاسبوعي

139
00:45:18.150 --> 00:45:36.150
لكن استشعر كده الخميس الجاي تلاقي عندك ست ورقات انت كتبتها من ست مجالس حضرتها وافكار خرجت بيها شريف شغال عليها هتحس انك ايه عندك انجاز اسبوعي في عشر صفحات قرأتها من كتاب

140
00:45:36.350 --> 00:45:54.000
في صفحة تفسير اطلعت عليها انت اللي تعاونتي مع زوجك على مهارة دنيوية او اخروية حسيت بالانجاز ولا يغري بالانجاز مثل الانجاز مسل رؤية الانجاز. اما اللي يغريك بالانجاز انك تحس

141
00:45:54.200 --> 00:46:26.400
لما تنجز لكن ممكن تفاجئ انك بتسمع عشرين لقاء وبعدين لا شيء واعصي هواك واتبع. يبقى اتكلمنا النهاردة عن الهوا واتكلمنا النهاردة عن الاتباع الاتباع طبعا يعني مفهوم الاتباع واضح عند حضراتكم. فانا مش جاي اتكلم بقى عن الاتباع وآآ وآآ شروط الاتباع ومحبة الاتباع لان ده سهل ان احنا نجيبه لكن انا

142
00:46:26.400 --> 00:46:50.450
اتكلم على ما يساعدك ما يساعدك على انك تتبع وبالشعور النهم لا شعور المتزوق. يا جماعة اللي رايح خطبة الجمعة بكرة وغارز في اولاده ان احنا رايحين ناخد اجور ولعلنا ننتفع وبيدور على مكان فيه خطيب كويس

143
00:46:50.750 --> 00:47:15.650
فتلاقي ان الزوجة صاحية بدري فصاحية قبل الجمعة بساعة او ساعة ونص بتلبس بتساعد ولادها ان يلبسوا افضل زي انت زي الجمعة ودي من السنن النبي كان له زي يوم الجمعة. فبيلبس الزي الكويس. يتعطر. يغتسل. فهات حاجة كده ايه

144
00:47:15.650 --> 00:47:30.000
وقال انت تشوفهم كده في الشارع ماشيين بتقول ايه؟ ياه من اي بيت خرجنا هؤلاء من اي بيت خرج هؤلاء واضح ان البيت ده يا جماعة بيت يعظم يوم الجمعة

145
00:47:30.300 --> 00:47:49.050
البيت ده واضح ان بيت مهتم فتلاقي كده ايه ان الاولاد الصبح قرأوا الكهف وان نزلوا وحاجة جميلة قوي. فانا نازل ورايح المسجد بحاول بدري ليه؟ لان الملائكة واقفة على الباب وبتدور قاعدة بتكتب

146
00:47:49.350 --> 00:48:00.300
طب انت عرفت الكلام ده كله منين؟ ما هو ده العلم اللي انا عرفته بقى. ما هو ده اللي اسمه ايه؟ ده الاتباع بقى طب الاتباع ده بيجي منين؟ ايه اللي حصل؟ الشعور باللي انا بتكلم فيه من بقى لي عشر دقايق ربع ساعة كده

147
00:48:01.150 --> 00:48:16.250
انا رايح الجمعة بدري عشان اسمي يتكتب في الدفاتر الاولى فكأنما قرب بدنة كأنه قرب جمل النهاردة تقرب بي الى الله سبحانه وتعالى. انا هقول لكم عشان تعرفوا القيمة الحاجة

148
00:48:17.150 --> 00:48:35.950
لو يوم الجمعة بكرة زوجك بيجيب جمل كل جمعة بيجيب جمل او بقرة ويدبحه قدام المسجد ويقطعه حتت ويوزعه على الفقراء تقريبا ممكن البقرة تصفي حوالي متين وتلاتين ميتين وخمسين كيلو

149
00:48:36.000 --> 00:49:01.750
يعني متين وخمسين اسرة ووزع عليهم اللحن. ايه رأيكم ايه رأيكم دي حاجة بتكون يعني جميلة وانت بتحسي بسعادة. والعالم كله بيتكلم عليك والكلام ده. حاجة عظيمة اوي وحاسة ان زوقه لو زوجك مات او ابنك مات تحسي انك دي من ضمن الافتخار ان الحي كله بيفتخر به وبيزكره بالخير وانت قاعدة تقولي سبحان الله ده كان كله

150
00:49:01.750 --> 00:49:21.550
بيعمل كده؟ اه نبينا صلى الله عليه وسلم اخبرنا اللي بيروح الجمعة بدري اللي بيروح في الساعة الاولى فكأنما قرب بدنه. واللي بيروح في كأنما قرب بقرة وهكزا فانا رايح الجمعة بالشعور ده

151
00:49:23.650 --> 00:49:33.650
مش بالشعور بتاع ايه؟ باقي كم على الجمعة؟ باقي دقيقتين اه ده الخطيب طلع نجري يلا يلا يا محمد يلا يا عبدالرحمن يلا يا خالد يلا يا ابراهيم يلا يا

152
00:49:33.650 --> 00:49:51.450
يا فارس وبعدين يدخل المسجد وبعدين المصلية على كتفه مستني الشيخ عمال ييجي بين الراجل خطبتين وبعدين يقول لك احنا ما بنفهمش حاجة من الخطبة. انت هتفهم امتى هو ده شعور حضرتك رايح تتزوق

153
00:49:51.500 --> 00:50:17.150
او رحت بدري رحت كل حاجة؟ اه سمعت ان الخطيب لم يكن قل لي اذان صاغية يا جماعة انت من السنن من السنن ومن يعني من الاشياء التي آآ حثت عليها الشريعة انك تروح مغتسل او تروح بدري انت عارف يا جماعة ان في واحد هيطلع يخطب

154
00:50:17.550 --> 00:50:35.150
يتكلم معك في مواعظه ربنا نصح انه حث المسلمين والنبي نصح المسلمين. ان هم يجوا لك وهم مغتسلين ولابسين لبس كويس وينصتوا ممنوع حد امسك الموبايل ممنوع حد يمسك الحصى لان لماس الحصى فقد لغا. ممنوع يعمل اي حاجة

155
00:50:35.250 --> 00:50:48.150
كل دول جايين لحضرتك وبعدين ما تحضرش. يا اخي الله يهديك يا خطيب ويعفو عنا وعنك. وبعدين انت بقى كل ده وفي الاخر خلاص قاعد سرحان في خطبة ولا عارف هو بيقول ايه

156
00:50:49.000 --> 00:51:11.650
فيعني ايه اللي يخليني بقى اروح بشعور الاتباع هو النهم. فاتمنى اكون وصلت الدافع الخفي للي بيساعد في الاتباع نحنا ما بنطلبش من باب تزوق او آآ آآ بجمع كده وخلاص لاجل التجميع لا لا لا

157
00:51:12.450 --> 00:51:28.300
فاسأل الله سبحانه وتعالى ان يسددنا واياكم. اجمعوا بين الحاجتين في بداية اللقاء ونهايته من فكرة اللي داخل جعان وبيلعب وبيبحس عن دواير التأسير هتلاقوا ان ان شاء الله موضوع الهوا والاتباع بيقل اوي

158
00:51:28.700 --> 00:51:44.800
الهواء بيقل والاتباع يعني قلة الاتباع بتقل فبالتالي هيكون عندك اتباع عالي قوي ربنا يسددنا واياكم واسأل الله ان يسترنا في الدنيا والاخرة ويرزقني واياكم حسن العمل حسن الخلق وحسن الختام