﻿1
00:00:00.450 --> 00:00:42.600
اه اه اه السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا انه من يهده الله تعالى فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله. ثم اما بعد. اهلا وسهلا

2
00:00:42.600 --> 00:00:59.450
ومرحبا بحضراتكم وحلقة جديدة من حلقات رسائل الفجر رسائل الخروج من الظلمات الى النور ومن الحزن الى السرور. رسائل شعارها كل مشكلة نحياها سببها اية او سورة اهملناها او منهجية ما راعيناه

3
00:01:00.000 --> 00:01:19.500
لا ينكر احد ابدا ان الناس متفاوتين. يعني ايه؟ على نحو ما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم. ان الله قسم بينكم اخلاقكم كما قسم بينكم ارزاقكم اللي الناس بتسميها المواهب اللي بتسميها الصفات الشخصية سموها زي ما يسموها. واحنا قلنا ان آآ في حاجة اسمها

4
00:01:19.750 --> 00:01:35.500
الاشياء الوهبية والاشياء الكسبية او الاخلاق الوهبية والاخلاق الكسبية. الاخلاق الوهابية اللي ربنا وهبنا اياه. في اخلاق وهبية عامة كل الناس وهبوها ان هم يفهموه ان هم والا مش هيخاطبوا بالشريعة. وان هم بيقدروا حاجات كده معينة

5
00:01:35.650 --> 00:01:51.350
وفي اخلاق وهمية خاصة يعني كل واحد ربنا اختصه بحاجات معينة الحاجات دي اختبار له لون من الابتلاء له. ماشي؟ اه هيحسن استثمارها ولا لا هيستثمرها فيما يضر ولا لا ولا يستثمرها فيما ينفعه. المهم

6
00:01:52.250 --> 00:02:12.250
ده تقريبا احنا مش مختلفين عليه ومتفقين عليه تماما. يعني البشرية انشغلت قوي بمسألة تصنيف الاشخاص ويتقال ده مسلا شخصيته قيادية ادى شخصيته مسلا آآ ده شخصية عقلانية اكتر ده ده اللي هو الشخص اللي مش عارف عنده آآ شخصية تحليلية آآ يعني

7
00:02:12.250 --> 00:02:32.250
برضو البشرية انشغلت قوي بالقضية دي قضية تصنيف الشخصيات وده طيب وده يعني تقريبا حتى بعيدا عن عن يعني المتدرب دلوقتي في علم النفس الحديث او المتداول حتى بقى في عند الناس بتوع التنمية البشرية وبتوع مش عارف الحاجات دي. آآ مسألة آآ تصنيف الناس وتصنيف الشخصيات

8
00:02:32.250 --> 00:02:48.350
وبقى في اختبارات للشخصيات وحوارات كتيرة في السكة دي. تمام؟ طيب. اه مم ده ده شيء مش هينكر هو موجود في الواقع. بس فيه اشكالات ايه بقى الاشكالات اا الاشكال الاول ان هو اا

9
00:02:48.450 --> 00:03:01.600
مين قال ان الكلام ده صحيح انا بتكلم على الواقع على على انطباعاتي انا مثلا عن حد على بعض مسلا الاختبارات اللي بتجرى يعني طبعا اللي منكم مهتم آآ يعني لو تابع هيلاقي ان

10
00:03:01.600 --> 00:03:21.600
يعني ادق حاجة تقريبا ممكن تنجح بنسبة خمسين في المية بالعافية يعني. بالكاد. ليه ؟ لانها في النهاية بتحكم على الاشياء الظاهرة يعني او بتحكم على بعض الحاجات حتى بعض المواقف وبتحللها بشكل ما يعني برضو هتفضل برضو محدودة بحدود الزمان والمكان والانسان. المهم فيعني انا قرأت احصائية تالت

11
00:03:21.600 --> 00:03:41.600
في المية. وقرأت احصائية تلتاشر في المية. وقرأت احصائية خمسين في المية ده اقصى رقم شفته. ماشي؟ اللي هو انها يعني مسلا لو لو احنا حلينا شخصية عشرة خمسة منهم يطلع تحليلنا غلط. غلط. يعني الشخصية اللي حللناها عندنا نسبة خطأ مسلا خمسين في المية. تمام؟ عشان نقول الشخصية دي

12
00:03:41.600 --> 00:03:51.600
سليمة او او يعني الشخصية دي هي كده فعلا او مشكلة. تمام؟ لان في الغالب انت بتشوف اللي انا عايز اوريه لك يعني. انت بتشوف اللي انا عايز اوريه لك. يعني صعب انت تشوف

13
00:03:51.600 --> 00:04:10.350
آآ اللي انت عايز تشوفه. يعني دي دي محتاجة خبرة كبيرة جدا جدا جدا. ومش عايز اقول انها محتاجة بصيرة اكتر منها محتاجة معلومات محتاجة حكمة ومحتاجة استهداء لله. المهم فبطبيعة الحال آآ يعني انت لا ترى الا ما اريك اياه. وانا لا ارى منك الا ما اريتني اياه. المهم

14
00:04:11.350 --> 00:04:21.350
ده ده اشكال اشكال مين اللي قال ان الكلام ده فعلا صحيح. ولذلك في ناس مسلا ممكن حد يحطه في اطار معين ويعيشه. يقول له على فكرة انت شخصية قيادية

15
00:04:22.600 --> 00:04:44.000
بس خلاص على كده بقى شخصيات قيادية دي يعني هو بقى حط نفسه ايه؟ انا بقى وسوليني هتلر نابليون بونابرت ناس آآ انا شخصية قيادية الراجل بقى عنده طموحات اسلامية. انا بقى خالد ابن الوليد انا ابو عبيدة ابن الجراح انا سعد ابن ابي وقاص. انا هو عاشبق وهو لا قيادي ولا

16
00:04:44.000 --> 00:05:01.550
ولا له في القيادة خالص خالص بس هو لمجرد ان الانسان عنده شغف بالتعرف على المجهول. عنده شغف كبير بالتعرف على المجهول. ان هو بيبقى نفسه دي بالنسبة له مجهولة. فهو عايز اي

17
00:05:01.550 --> 00:05:11.550
اي حد بيقول له كلام عنها يعني هو بيهتم جدا ويبقى فيه شغف كبير. ويمكن ده الوتر اللي عزف عليه الناس اللي اشتغلوا في علم النفس ويشتغلوا في الطاقة واشتغلوا في

18
00:05:11.550 --> 00:05:31.100
اه في التنمية البشرية يعني ان هو اشتغل على ان هو يحاول يكشف لك بعض معالم المجهول جواك وهو فعلا بقى بيقول بمنتهى الوضوح والصراحة كده اكتشف زاتك آآ ولع في قدراتك مش عارف آآ كده يعني. هو بطبيعة الحال هو بيتكلم فعلا

19
00:05:31.100 --> 00:05:42.800
يخوض في هذا الفلك لا شك ان طبعا كلام منه هيكون كلام صحيح. مش مش معقول ان كل الكلام هيكون غلط. ويوفق في اشياء ودي اللي بيخلي انسان بقى يفتن وينبهر ويعجب يعني. المهم يعني الشاهد

20
00:05:42.800 --> 00:05:58.950
اللي اقصده ان الانسان بالنسبة له هو نفسه مجهولة. عشان كده كل ما يخص نفسه بيشغله جدا هو شغوف جدا ان هو يعرفه اصلا طيب في اللقطة الاولى الاشكال الاولاني اللي عندي مين اللي قال ان انت كده

21
00:05:59.050 --> 00:06:09.050
يعني ممكن بقى بالعكس يعني ممكن يقول له على فكرة لأ انت انت شخص مش قيادي خالص انا مش عارف انت ليه تعب نفسك في موال القيادة ده انت يا ابني لأ انت شخصية تحليلية انت

22
00:06:09.050 --> 00:06:28.300
بس الحتة الفلانية مم يوديه سكة مش سكته خالص خالص ويفضل قاعد فيها. طبعا بقى ده يمكن ده مسلا احسن حالا شوية من واحد واخد انطباعات عن نفسه لأ انا شخصية قيادية على فكرة انا مشكلتي بس ان انا عاطفي زيادة عن اللازم ولا عاطفي ولا نيلة ده فز غليز

23
00:06:28.500 --> 00:06:41.700
بس هو بيقول انا مشكلتي ان انا عاطفي ولا عاطفي ولا حاجة اه طبعا بقى الاسوأ هي فكرة كمان ايه؟ انه يبقى متأكد من حاجة في نفسه بس بيعمل لها مقاومة بانه يقول لنفسه حاجة

24
00:06:41.700 --> 00:06:56.250
مش حقيقي لخبطتكم انا عارف بس مثلا ان هو ايه يكون فظ جدا فيسمي ده ايه؟ هو عارف انه فظه وعارف انه بيعمل مشاكل في تميس راح يقول لك اصل انا انا

25
00:06:56.300 --> 00:07:12.050
انا شخص صريح هي في الحقيقة بجاحة بس هو حاول يديها ثوب الصراحة يقول لك انا جريء شوية انا جريء شوية انا مش انا ما بحبش انا شخص كده وهو مش ده الحقيقة. آآ مثلا لو العكس بقى حد بقى

26
00:07:12.050 --> 00:07:19.850
يعني جبان جدا لو حد مسلا عمل حاجة غلط ولا مش عارف ايه ما يقدرش مسلا يوجه ولا الكلام ده كله. يقول لك انا اصل انا مشكلتي ان انا حيي زيادة عن اللازم

27
00:07:20.200 --> 00:07:35.250
يعني ما بحبش ازعل الناس. انا اجتماعي بحب وهو في النهاية جبان. هو هو هو جبن. بس هو بيحاول يصوره على انه ايه؟ على انه يعني لون من الحياء كده ولون مننا شخص لطيف وهو مش كده اطلاقا. فهو

28
00:07:35.650 --> 00:07:45.600
بالضبط يعني هو متأكد من جوة نفسه ان عنده الاشكال ده بس بيحاول يقول كده على نفسه قدام الناس عشان يحاول هو بنفس يقتنع ان هو كده هو مش كده في الحقيقة

29
00:07:46.000 --> 00:08:02.950
طبعا ده اشكال حاضر ماشي طيب نروح بقى يبقى انا عندي مشكلة في مين قال ان الكلام ده صح سواء كان انطباعي انا عن نفسي سواء كان انطباع غيري عني سواء حتى دراسة غيري مين اللي قال ان هو صح يعني برضو آآ حاجة مهمة

30
00:08:03.350 --> 00:08:23.450
اللقطة التانية بقى نروح لاشكالية خطيرة. الاشكالية دي بتقول ايه؟ بتقول ان النهاردة انا بديك الموضوع منقوص جدا يعني ايه منقوص جدا؟ الانسان. الانسان من الذي قال ان الانسان ده قيادي

31
00:08:23.800 --> 00:08:35.600
وده عاطفي وده تحليلي مين قال كده يعني؟ مين قال ان هو كده بس؟ المشكلة اللي بيحصل ايه بقى؟ انه يقول لك انت شخصية قيادية. انت ما تركزش في القيادة بقى. تقول له انا انا اصلا من الشخصيات

32
00:08:35.600 --> 00:08:52.050
تحليلية. انا اصلا مين قال ان الانسان جانب واحد يعني؟ مين قال انه كده؟ ومين قال ان الانماط دي هي المفروض سواء كانت تعليمية او شخصية او ايا كان هي ايه انها في النهاية في النهاية واحد هياخد نمط ويعيش عليها. مين قال كده اصلا

33
00:08:52.450 --> 00:09:12.550
ده بقى الاشكال التاني. الاشكال اللي بيخلينا مسلا واحد يقول لك اصل انا مش شخصية قيادية خالص واحد تاني يقول لك اصل انا مش شخصية تحليلية اصل انا مشكلتي ان انا مش اجتماعي ما عنديش ذكاء اجتماعي. ايا كان البوابة اللي يتدخلوا بها بقى. اتدخل له من انماط التعليم. ان انت نمطك حسي ولا حركي ولا

34
00:09:12.550 --> 00:09:29.950
اللي مش عارف آآ ولا بصري آآ سمعي ولا بصري ولا حسي ادى خلوا من مسلا من من انماط الشخصية انت شخصيتك ايه؟ ادخل له مش عارف شخصية موجب وشخصية مش عارف ايه وشخصية شمال شرق وشمال غرب واتجاهات وجغرافيا. المهم يعني ايه؟ من اي سكة يتدخل

35
00:09:30.100 --> 00:09:51.700
فبيبدأ يدي له اتجاه ان انت هنا واستسمر ده ونمي ده ومش عارف ايه والكلام ده والباقي من من قال ذلك من قال ذلك؟ امال ايه فكرة الكمال امال ايه فكرة الكمال البشري الممكن؟ امال ايه فكرة التزكية؟ اومال ايه فكرة البناء الانساني؟ يعني انا النهاردة لما اجي ابص على على مبنى كده

36
00:09:51.750 --> 00:10:14.050
وانا عايز المبنى ده اشتغل عليه شغلي منه اللي هيبقى تتميم اكمل ومنه اللي هيبقى ترميم ارمم حاجات موجودة ومنه اللي هيبقى تدعيم تدعيم لحاجات موجودة. ادعم كزا كزا كزا كزا كزا. ومين اللي هيبقى تقويم اصلاح لحاجات موجودة؟ ومين اللي هيبقى تدوين المحافظة على حاجة واستمرارها

37
00:10:14.600 --> 00:10:24.600
كل دي مجهودات انا ممكن ابذلها مع المبنى اللي قدامي ده عشان انا في النهاية اكون فعلا خدمت المبنى ده. انا البني ادم اللي اسمي انسان. الاسم فلان الفلاني. انا المفترض

38
00:10:24.600 --> 00:10:45.600
انا عايز اتبني انا بقى يعني انا وعيت وعايز اتبني عايز ابني ابني ابني بنتي عايزة ابني غيري ابني الطالب بتاعي ده او المتعلم اللي عندي بطبيعة الحال مجهوداتي مش كلها تبقى ايه شف بقى هو وصل لغاية فين متمم لأ طب فين بقى ترمم وفين تقوم وفين وفين تدعم كل

39
00:10:45.600 --> 00:11:02.350
اهي مش في التتميم خالص فين بقى انك تحافز على عداوته دون عشان يفضل مستمر معك فالحقيقة اه ده برضو اشكال تاني ان انا بشوف يعني نفسي في نمط او في اتجاه وبناء عليه مسلا اصل انا نمت تعليمي

40
00:11:02.350 --> 00:11:18.200
فما ليش انا خالص بقى في مسألة الحفز والسمع والقصة دي. ليه؟ مين اللي قال كده لان ما لكش خالص دي في الحقيقة لما نيجي ننزر للانسان انا قلت لو لو تذكروا الكلام ده وبأكد عليه تاني

41
00:11:18.250 --> 00:11:46.250
في حاجة اسمها الاخلاق الوهبية الاخلاق الوهبية العامة وفي الاخلاق الوهبية الخاصة. الكلام ده مريح جدا يعني ايه العمة والخاصة؟ يعني احنا كلنا كلنا كلنا ووهبنا ان احنا نفهم كلنا وهبنا ان احنا نبقى اجتماعيين. كل اللي طالبنا به في الشريعة احنا وهبنا ما يعنا على القيام به. لا يكلف الله

42
00:11:46.250 --> 00:12:03.600
الله نفسا الا ما اتاه. لا لا يكلف الله نفسا الا وسعها. خلص الكلام. انا مش مقتنع بغير كده اما ربنا يقول كده خلاص خلص الكلام فاني خلقت عبادي حنفاء كلهم. فاتت الشياطين فاشتالته

43
00:12:03.800 --> 00:12:20.150
كل مولود يولد على الفطرة. خلاص انا انا مخلوق جاهز لكده ده اسمه الاخلاق الوهبية العامة المواهب العامة يعني ايه؟ يعني النهاردة ما ينفعش تقول لي انا نمطي انا انا مش انا

44
00:12:20.400 --> 00:12:30.400
ما تقوليش انا مانيجر مش ليدر. ما تقوليش انا قائد مش مدير. انا مدير مش قائد. ما تقوليش ان انا آآ اصل انا اجتماعي. اجتماعي. انا انا حد في في والكلام من ده؟ لأ هايل هايل

45
00:12:30.400 --> 00:12:41.350
بس ما ليش خالص في الحاجات دي. لا ما فيش حاجة اسمها كده ما فيش حاجة اسمها كده. انت لك في كل حاجة بس فيه حاجات انت لك فيها اكتر

46
00:12:41.650 --> 00:12:57.750
انت مميز فيها اكتر لك في كل حاجة طبقا لايه ؟ طبقا للحد الادنى اللي انت طالبت به انطلاقا من شرع الله. الدماغ دي بقى اللي جاية من هنا من التصورات دي. لما بتخش الدين

47
00:12:57.800 --> 00:13:14.950
تيجي بقى حاجات في الدين اصلا ما لهاش دعوة بها خالص يعني ايه ؟ مسلا واحد يقول لك انا مش اجتماعي ما بعرفش اكلم الناس فيلغي عنده فكرة كنتم خير امة اخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر

48
00:13:15.350 --> 00:13:35.300
يحرم نفسه من الخيرية دي يحرم نفسه من قل هذه سبيلي ادعو الى الله على بصيرة انا ومن اتبعني يحرم نفسه من دي ومن احسن قولا ممن دعا الى الله يحرم نفسه منها. ليه؟ اصل انا انا مش انا مش بتاعتي مش كويسة. اصل انا المدرب قال لي ان انت

49
00:13:35.300 --> 00:13:52.100
هو انا مش عارف ايه وكانوا بيقولوا لي وماما بتقول وماما بتقول وانا مين قال كده لأ انا انا عارف نفسي انا شخص مش قيادي سبحان الله انا يعني من الحاجات العجيبة جدا اللي تستوقفني لما نيجي نبص كده مثلا على الصحابة

50
00:13:52.600 --> 00:14:08.650
بالطريقة بتاع الانماط بتاع الرجالة بتاع النهاردة مثلا ممكن نقول على سيدنا ابو بكر ان نمطه ايه راجل لطيف جدا رقيق كده شخصية توافقية للغاية. ماشي؟ شخصية كده يعني لطيفة قوي

51
00:14:09.300 --> 00:14:34.450
ونبص على سيدنا عمر شخص آآ جريء جدا حازم جدا كلامه حاسم وقراراته حاسمة وفيه نوع شدة طيب عايزين قائد زين قائد خليفة الشخصية دي هنا والشخصية دي هنا وده بقى خليفة

52
00:14:34.500 --> 00:15:01.400
راشد وده خليفة راشد ويجي سيدنا عثمان شخص تالت خليفة راشد بيجي سيدنا علي شخص رابع خليفة راشد قائد اهو امام. قائد رغم ان لو انت تبص على الشخصية ما تتخيلش ان سيدنا ابو بكر يكون شخصية قيادية. رغم ان باجماع باجماع افضل قائد

53
00:15:01.400 --> 00:15:14.050
قاضي الامة بعد النبي صلى الله عليه وسلم انت وانت شايف سيدنا ابو بكر كده وهو في السنتين وقصور اللي حكم فيهم لما تقعد تتأمل كده في اللي بيحصل ايه ده ده مش ابو بكر

54
00:15:14.050 --> 00:15:37.450
اللي انت متوقع منه حاجات مسلا زي سيدنا عمر تلاقيه مسلا بيناقش سيدنا ابو بكر في ما يطلعش بعث اسامة ما يرفزش يبعث له اسامة اسامة احنا الزروف ومصر يقول له طب مش عارف ايه في ايه طب لأ انت قدام واحد يعني اسد الشرع والاقيه في الورا ايه اللي بيحصل ده

55
00:15:37.800 --> 00:15:52.200
هي الشخصية دي هم ما كانوش عايشين على التصور بتاعنا ده خالص. عايشين على تصور ان كل اللي ربنا وصى به احنا نحرص عليه. ونشوف ندور جوانا اكيد فينا الحاجة دي ؟ اللي مش اللي مش حاضر فينا بشكل قوي نعمل ايه ؟

56
00:15:52.550 --> 00:16:13.750
مطورون ونقول وننمي ونزكي ده كان تصورهم ده كان فكرهم. الكلام ده بقى للاسف الشديد زي ما قلت احنا خلانا في بعض الاحلام كده ما بنحاولش نقرب منها اصلا وخلانا في بعض مش الاحلام. بعض المهام ما بنقومش بها. ما مش بس الاحلام. بعض ان انا اكون مسلا ادعو الى الله او اكون امام في الخير او

57
00:16:13.750 --> 00:16:24.700
ده عمل مش عارف ايه او تعلم العلم او اطلب يعني خلى بعض الاحلام بالنسبة لنا ملغية انسى القصة دي مش المشكلة بقى في الاحلام انت الاحلام دي طموحات طموحات

58
00:16:24.750 --> 00:16:34.750
واحد ماشي طامح بس في مهام ان ما كانش في احلام في مهام مهام ايه؟ واجب عليه. واجب عليك ان انت مسلا تدعو اهل بيتك واجب عليك تعلم اهل بيتك

59
00:16:34.750 --> 00:16:50.050
اصل ما ليش في التعليم ما عنديش مهارات تعليمية المقاس انا ما بعرفش اقنع حد بحاجة. ولسه من شوية كان بيقنع اصحابه ان هم يروحوا الرحلة دي مسلا آآ يروحوا مرسى مطروح ما يروحوش مسلا آآ العين السخنة. لسه

60
00:16:50.050 --> 00:17:00.900
يقنع بيس كان بيقنع اصحابه من شوية يقول لك انا ما عنديش قدرة على الاقناع. ما بعرفش اتكلم ما ليش في الكلام. بيكشف الكلام اخرس ما هي دي القضية. ايه يعني الكلام

61
00:17:01.250 --> 00:17:11.250
لأ اصل انا ما ليش في موضوع العلم ده ما ليش. مش هنسى يعني صديق لي واحنا في في الكلية. ما شاء الله لا قوة الا بالله. هو حد يعني عصامي

62
00:17:11.250 --> 00:17:31.950
المكافح يعني وان شاء الله يعني دخل الكلية كان بيزاكر وبيزاكر كويس جدا. كان حتى ترتيبه متأخر ما شاء الله بدأ ترتيبه يتقدم يتقدم قدم يتقدم واللي ما شاء الله تقريبا لغاية في الاخر يبقى الكلية يعني كان في الخمسة الاوائل او العشرة الاوائل كمان في الخمسة الاوائل اه كمان. يعني ما شاء الله حد كويس يعني

63
00:17:32.000 --> 00:17:49.950
آآ واذكر اني كنت مسلا لما اجي اقول له ايه طب معلش ممكن تقرأ لأ انت عارف يا شريف ما ليش في القراية ابص له كده الكتب دي اللي بتحفظها وبتقرا فيها ليل ونهار بايه؟ بتاع الكلية ما شاء الله دحيه يعني حريت

64
00:17:49.950 --> 00:18:09.350
ما شاء الله عليه يعني ربنا يا رب يحفزه ويبارك فيه. بص اقول كده بس عارف ان هي ايه؟ هي هي وهم نفس اه لأ بص ده طب بدأنا كده باكتئابات صغنونة خالص حاجات قصص كتيب في كتيب وكتيب جيب كتيب وكتيب وكتيب واهتماماته الحقيقة بدأت تزيد

65
00:18:09.700 --> 00:18:19.700
اذكر في يوم ان كان في موضوع بنتكلم فيه فقلت له لأ ما عنديش لك آآ حاجات مش صغيرة دي. عندي مجلد. قال لي هاته. خده الصبح جابوه لي المغرب ما خلصه

66
00:18:19.700 --> 00:18:29.700
آآ عادي هو يعني هو ما هو بيعرف هو ده مش بيعرف ده هو فعلا حاجة حاضرة يعني بس هو عايش الوهم ده يبقى الاشكال مش مش عندي بقى ان انت

67
00:18:29.700 --> 00:18:50.700
ما تقدرش تحقق احلام الاشكال عندي في في مسألة المهام. ماشي؟ دي. يبقى دي دي نقطتي الاولى او مشكلتي اللي عايز اقف معها النهاردة. ان انا تصوراتي عن نفسي  آآ او تصورات غيري عني افضت بي الى ان انا في الى وأد احلام كنت ممكن انا فعلا احققها انا انا

68
00:18:50.700 --> 00:19:06.700
فعلا انا جاهز لها. بلاش يا سيدي احلام ادت الى اهدار مهام اهدار مهام انت كان لابد تقوم بها. كان واجب تقوم بها اصلا. تمام؟ طيب اروح بقى للاشكال التاني. الاشكال التاني ايه؟ الاشكال التاني بقى الاوهام العكسية

69
00:19:06.700 --> 00:19:28.600
نفسي الاوهام الغلط مخلياني انا بقى بقت مسلا بدل بدل ما اكون مسلا اكون امام في الخير. لأ انا عايز ابقى امام في الدنيا ومش عارف وايه واتجاهات الطموحات اتجاهات الطموحات يعني اتجاهات الطموحات يمكن احنا امبارح كنا مسلا بنتكلم عن مسألة اللي عايز يصل الى الله ومش عارف والعروة الوثقى والكلام ده طب الناس الطامحين بقى اللي عايزين يبقى

70
00:19:28.600 --> 00:19:42.400
احلامنا طموحاتنا تطلعاتنا رايحة فين فهو هو عنده تصورات مش صح عن نفسه خلته خد اتجاه انا والله انا ممكن ابقى شاطر في الدنيا بس الدين ده لأ صعب علي مش هينفع يعني

71
00:19:42.400 --> 00:19:52.400
اصل انا ما ليش في الموضوع ده قوي. ده انا اللغة العربية بتاعتي مكسرة. ده انا مش عارف ايه. ده انا كذا. في حين ان هو اللغة الانجليزية بتاعته كانت مكسرة ودلوقتي تحس ان هو مظهر نيتف. تحس انه مولود

72
00:19:52.400 --> 00:20:14.900
في لندن عادي المهم الاوهام دي خلته خد يعني بنى لنفسه احلام معينة ومشي في سكك معينة. خلاص؟ آآ او راح السكة الغلط اصلا. يعني هو متصورك بعض الناس بقى مسلا في الايه اه في الامور الدينية. اه هو شايف نفسه قائد. يا باشا والله ما قائد ولا تنفع قائد خالص. لأ انا انا شخصيا

73
00:20:14.900 --> 00:20:34.900
مش عارف علمي والله مش سكتك مش سكتك. انت خد الحد الادنى وشف سكك تانية كده ركز فيها عندك سكة كزا انت والمية السهل. لأ هي دي دول محتاجين بقى يعني سواء دول او دول. احنا محتاجين للاولاني نقول له لأ انت خلي بالك انت في حاجات لازم تعملها. ومحتاجين التاني نقول له لأ في معايير بقى

74
00:20:34.900 --> 00:20:58.150
في معايير  حواري للشخص التالت او الاشكال التالت ليه مش بنحلم يعني ليه ما احناش طموحين وليه وليه وليه طموحاتنا فيها اشكال يعني فيها اشكال فيما تخصه منهج مسلا اتجاهها غلط. انها الطريق اليها غلط. يعني برضو يمكن اشكال الطموح نفسه واشكال بناء احلام

75
00:20:58.150 --> 00:21:08.150
ولادنا وبناء احلام لنفسنا انا عايز ايه؟ انا عايز ابقى ايه؟ لو قلت انا عايز اطمح اطمح لفين واروح فين؟ يرجى ان شاء الله ان رسالة الفجر اللي معنا النهاردة تحل لنا

76
00:21:08.150 --> 00:21:22.050
الاشكاليات دي هي قضية الحقيقة يعني هنلف عليها كده في القرآن آآ لفة سريعة آآ لكن هننطلق من من اية آآ لعل هي تكون الانسب في انها توصل لنا اللي احنا عايزين نتكلم فيه ان شاء الله

77
00:21:22.800 --> 00:21:32.800
ويكون في حل للاشكاليات دي كلها يعني زي ما بتشوفوا انا في الغالب بحاول اطوف على كتير من كأنها اسقاطات على الواقع يعني وفعلا الاية دي لو حضرت في حياة فلان وفلان وفلان

78
00:21:32.800 --> 00:21:42.800
رغم ان كل واحد تقريبا مشكلته آآ تكاد تكون مختلفة عن مشكلة التاني. لكن آآ تقريبا هو كله في فلك واحد. لو الاية دي حضرت تحل المشاكل دي واضعاف المشاكل دي طبعا

79
00:21:43.150 --> 00:22:48.100
طيب اه نشوف اه نسمع مع بعض كده يا سيدنا الشيخ الحصري ولقد اتينا موسى الكتاب فلا تكن فيهم  وجعلناه مدللين  وجعلنا منهم ائمة بامر ما لم اصابه وكانوا بآياتنا يوقنون

80
00:22:48.950 --> 00:23:04.950
ايوا هي دي الاية مواطن الشاهد وجعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا وكانوا باياتنا يوقنون. انا كنت اتكلمت عنها مرة قبل كده في حلقة مدارسة. بس يعني هنا لعلنا في الوقت المتبقي ده نحاول نوصل اللي احنا عايزين نتكلم عنه. ربنا قال وجعلنا

81
00:23:04.950 --> 00:23:21.850
ومنهم ائمة. طيب مين دول؟ ولقد اتينا موسى الكتاب فلا تكن في مرية من لقائه اه الله سبحانه وبحمده يقول انه اتى سيدنا موسى الكتاب اللي هو التوراة فلا تكن في مرية من لقائه من لقاء موسى او من لقاء الكتاب. وجعلناه هدى لبني اسرائيل

82
00:23:21.850 --> 00:23:41.850
وجعلناه هدى لجعلنا هذا الكتاب آآ هدى لبني ايه؟ لبني اسرائيل او جعلنا سيدنا آآ موسى هدى لبني ايه؟ لبني لبني اسرائيل. وجعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا لما صبروا. جعلنا من مين؟ من بني اسرائيل؟ اه من بني اسرائيل. تخيل بقى بني اسرائيل دول اللي هم ايه؟ جعلنا منهم ائمة

83
00:23:41.850 --> 00:23:57.200
اول حاجة بقى لازم يعني انا حابب ااكد عليها ولازم تتصحح وتتصلح حاجات متعلقة بمفهوم الامام. مين الامام طبعا احنا في تصورنا اول ما تيجي في دماغنا كده الامام يبقى الخليفة امير المؤمنين

84
00:23:58.100 --> 00:24:10.250
ده نوع من الامام ايوة ممكن لما الامامة تطلق كده يردها لكن كل واحد فينا لا يخلو من امامة. دايما اقول الكلمة دي. لا يخلو كل واحد منا من امام

85
00:24:10.550 --> 00:24:24.050
يعني ايه امامة يعني؟ يعني ايه لا يخلو من امامة؟ انا النهاردة في بيتي امام كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته ما هو ده الكلام ده اصلا بيخاطب به من اول الخليفة لغاية آآ لغاية اصغر واحد في الام

86
00:24:24.100 --> 00:24:46.800
كلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته فالامام الامام اهو في ايه؟ في رعيته اهو الرجل في بيته كل واحد والرجل في بيته راع ومسئول عن رعيته والمرأة في بيت زوجها راعية ومسؤولة عن رعيته. والخادم في مال سيده راع ومسئول عن رعيته. الا كلكم كلكم كلكم

87
00:24:46.800 --> 00:25:08.450
وكلكم مسؤول عن رعيته. يبقى آآ مفهوم الامامة ما فيش حد فينا ينفك عن امام. لازم هيكون امام لغيري حقود غيري الله يعني انا في شخص قياسي اه لازم تتحلى بمهارات انك تقود غيرك. سيبك من الوهم الفاسد الكازب ده

88
00:25:08.700 --> 00:25:24.200
لازم هيبقى عندك على الاقل الحد الادنى من مهارات امامة غيرك وقيادة غيرك ان انت النهاردة تؤم تؤم مراتك تاخد بايدها وتاخدها لانها ان المرأة تؤم اولادها ان انت تؤم مراتك واولادك من حواليك انك تؤم

89
00:25:24.200 --> 00:25:38.850
تؤم الناس اللي معك في الشغل. يعني لا يخلو احد منا من امام ده اول مفهوم لازم نصلحه وبناء عليه ما فيش حاجة اسمها ان الامام الامام اللي فوق ده اللي هو اللي بقى مسلا اللي هو الخليفة والكلام من ده لأ

90
00:25:38.950 --> 00:25:50.150
لأ مش مش ده الامام ده مفهوم لا ينفك احد منا عن امام لا ينفك احد منا عن امامة بحال من الاحوال طيب ده دي اول نقطة لازم نصححها. النقطة التانية لازم نصححها

91
00:25:50.400 --> 00:26:12.400
ان الامامة مش بس للانبياء. يعني الانبياء بقى هم الائمة ومش لأ عادي. الامامة دي عادي ممكن لاحد الناس يكون امام ممكن يكون ايمان وفعلا يكون امام في الخير ويكون فعلا امام يقتدى به. يعني ممكن عادي خالص ده برضه المفروض لازم يصلحه لان القرآن حدثنا عن ان الامامة دي

92
00:26:12.400 --> 00:26:29.750
مش لازم تكون للانبياء مش لازم تكون للانبياء. النقطة التالتة ان برضو فكرة فكرة تصور ان الائمة دول بقى هم الناس العلماء اللي كزا طيب هنا بقى هياخدنا لحاجة مهمة ايوة طبعا لا شك العلماء ائمة بس لازم ياخدنا لحاجة مهمة

93
00:26:30.500 --> 00:26:44.250
الا وهي ايه؟ ايه معايير الامامة ما انا قلت لكم قلت لكم عندنا اشكال ان بعض الناس متصورين عن نفسهم حاجات فيقول لك لأ انا ما ليش دعوة بقى انا مش مش في السكة دي خالص. اصل انا مش شخصية قيادية اصل انا ما بعرفش

94
00:26:44.250 --> 00:26:58.700
في الادارة ما بعرفش ادير غيري باضج مش سكتي مش سكتي هو ده اصلا لا يعرف حتى يؤم نفسه ولا يعرف يدير نفسه ولا يعرف يؤم غيره ولا يدير غيره وهيورط نفسه ويورط غيره وهي حاجة بتتعلم برضه عادي جدا

95
00:26:58.700 --> 00:27:11.450
بتكتسب زيها زي حاجات كتيرة خالص قلت ده عنده اشكال يبقى انسى الليلة دي بقى انس فكرة ان انت ما ينفعش الكون. ده عشان بس نبقى ايه على بلاطة كده من الاول للنوع ده. تمام؟ النقطة

96
00:27:11.450 --> 00:27:31.450
التانية لما قلنا ان في اشكال تاني اشكال ايه؟ اشكال ان بعض الناس بعض الناس هو الموضوع ده مش بس بيخليه ما ما يحققش احلام لأ بيفرط في مهام يفرط في مهام دي يقول لنا اهو ما يحققش احلام بقى لان انت ممكن فعلا تكتشف في نفسك ان انت لأ يعني انت فعلا فيك عندك قدرة انك تاخد بايد غيرك

97
00:27:31.450 --> 00:27:51.900
تساعده وترتب الامر ده وتدبره وطبعا الحتة الموجعة قوي ان تلاقي الشخص بيعمل الكلام ده في الدنيا وما بيعملوش في الدين تعرفش ليه مسلا يعني الدين مش عارف ما له يعني مش عارف ما له. يعني تلاقيه مسلا بيدير مؤسسة بشكل كويس طب ليه ما يقدرش يدير مسلا عمل مؤسساتي لخدمة الدين مسلا بشكل

98
00:27:51.900 --> 00:28:11.600
كويس مش عارف يعني الله المستعان تلاقيه بيتعلم كويس جدا في الدنيا ودائس. طب ليه ما يتعلمش في الدين ويدوس انا كنت دايما اقول الكلام ده واحنا في الجامعة لزمايلنا وخصوصا مسلا كنت بقول للشباب اللي معنا في طب تقول لهم احنا احنا يعني احنا يعني

99
00:28:11.600 --> 00:28:25.900
قولي لربنا احنا احنا عند ربنا حسابنا غير اي حد احنا عند ربنا حسابنا غير اي حد احنا ناس بنزاكر كويس جدا وبنفهم كويس جدا وبنجيب درجات عالية وناس آآ احنا ناس متميزين علميا

100
00:28:26.250 --> 00:28:43.150
ناس بنحصل في وقت قليل اللي غيرنا بيحصله في وقت كتير وبنقدر وعندنا مخزون معلوماتي ودماغتنا صاحية والعضلات بتاعة آآ بتاعة الدماغ بتاعة التفكير عندنا حاضرة الحمد لله رب العالمين فين بقى ده في الدين؟ احنا فين؟ فين في دينا؟ فين فين لاخرتنا

101
00:28:43.450 --> 00:29:05.050
ولكن اكثر الناس لا يعلمون. يعلمون ظاهرة من الحياة الدنيا وهم عن الاخرة هم غافلون بعض العلماء بيصحح حديث يعني ان الله يبغض كل عالم بالدنيا جاهل بالاخرة صح الحديث ده يعني انت انت بتتكلم في ايه؟ طلب العلم فريضة على كل مسلم. وكتير من العلماء بيصححوه برضو. يعني الشاهد

102
00:29:05.050 --> 00:29:15.300
طب ما انت عندك القدرات اهو دي حاجة توجع انت عندك القدرات وبشوف ناس ما شاء الله ما شاء الله ما شاء الله يعني يعني هو عالم ان شاء الله في مجاله اختصاصه

103
00:29:15.350 --> 00:29:36.350
طب فين بقى ده طبعا بقى زاك الفصام النكد اللي عشناه ما بين علوم الايمان وعلوم العمران الفصام النكد اللي عشناه ده يعني يمكن بيعجبني مثلا هنا في المغرب انتشار ما يسمى بالقراءتين. وحتى الشيخ المقدم كان له مقطع لطيف كده عن مسألة القراءتين دي. اللي هو القراءة في الكتاب

104
00:29:36.350 --> 00:29:46.350
القراءة في الكتاب المنظور. واحد جامع بين القراءتين. ده المنشود اصلا. يعني المنشود ان الانسان يكون كده. هو خلاص من الاول ربنا شاء له ان يكون في الكتاب المستور مسلا في علوم

105
00:29:46.350 --> 00:30:03.200
من الايمان يبقى لابد يكون عنده نوع من الثقافة والاطلاع في علوم العمران عشان ما يروحش يفتلنا فتاوى مستفزة يعني يفتي فتاوى مستفزة ما لهاش علاقة باصول العلم اصلا. اصول العلم الكوني. اصوله. وما يكلفش نفسه حتى يطلع او يسأل حتى اهل الاختصاص

106
00:30:03.350 --> 00:30:16.900
فعنده نوع من الثقافة في المجال ده ما يبقاش حاصل اللي بيحصل ده خالص. وفي نفس الوقت مش عندنا الصورة التانية عندنا صورة اللي هو الراجل المتمكن في العمران هل من حمار اهله؟ يعني نسأل الله العافية انا اسف بس فعلا كده

107
00:30:17.050 --> 00:30:32.150
واحد مش عارف اركان الصلاة مش عارف نواقض الوضوء يعني مش عارف حتى يزكي ازاي يعني هو مش يعني مش عارف الاحكام حتى اللي تخص شغله واختصاصه. حاجة مم حاجة موجعة محزنة جدا

108
00:30:32.200 --> 00:30:52.200
ليه؟ اصل انا مش باختصار انا مركز في اختصاصي. ويكرس لكده. يكرس لكده بشكل قوي جدا جدا جدا. وهذه السورة مش الصورة الحاضرة الصورة المرادة بالعكس ده المفترض ان ده كل ما بيتوسع في علوم العمران كل ما يزيد ارتباط بالرحمن. وفي الحقيقة برضه في الحقيقة لو آآ يعني يا ريت بس الوقت مش هيتسع دلوقتي

109
00:30:52.200 --> 00:31:13.600
يا ريت ترجعوا للسياق اللي فيه انما يخشى الله من عباده العلماء. وهتشوفوا ان هم مش علماء شرعيين بس. هم علماء كونيين  وهتشوف هتشوفوا اللقطة دي في الحتة دي. ارجعوا للسياق وهتشوفوا ان هو مش واحد مش مجرد واحد عنده تدبر في الكتاب المستور. لأ ده كمان واحد عنده

110
00:31:13.600 --> 00:31:23.600
فكر في الكون المنظور. وكل ما ده يعني وده وده حاجة من من ابواب العلم المهملة. فاللي شاء الله له شاء الله له. انا لو مسلا هختار من الاول وهختار لنفسي

111
00:31:23.600 --> 00:31:43.500
وهختار مسلا لابني انا اخليه يتعلم علوم الايمان. ويتثقف في علوم العمران. والله بقى حد شاء الله له ان هو يتحط في علوم العمران زي حالاتنا احنا كده. لأ اما يهملش بقى علوم الايمان وما يقعدش يتعلل بقى ويقول اصل مش عارف ايه وانا ما اعرفش ما اقدرش والكلام ده سيبونا من الوهم والكلام الفاضي ده. يعني ما احنا كده كده هنقابل رب كريم

112
00:31:43.600 --> 00:31:58.800
وكده كده يعني ايه ما ربنا اعلم بنا منا. واعلم انما احنا علوم العمران دي اغلبنا اغلبنا اهتم بها ليه في الاول؟ اهتميت بها ليه في مبدأ اهتمامنا بها عشان ده مستقبلي. يعني الفلوس يعني الجاه

113
00:31:58.850 --> 00:32:13.800
يعني الشغل يعني المهنة اللي على اساسها هتخش تجوز فلانة ولما تتجوزوا وممكن يرفضوك او يوافقوا عليك في الجواز لحد ما مش مش متعلم ما احنا مش هنضحك على نفسنا في مبدأ الامر ما طلب للاخرة

114
00:32:14.000 --> 00:32:24.000
مش احنا بقى ناس والله اصل الامة محتاجة يكون فيها اطباء فروحنا قعدنا لأ مش هنضحك على نفسنا ولا محتاجة مهندسين ولا محتاجة ده واضح جدا واضح جدا خلاص يصحح المرء مسار

115
00:32:24.000 --> 00:32:44.000
الحمد لله يسدد نيته. الحمد لله ربنا من علينا يفهم بقى ويفقه ويسدد نيته. فخلينا واقعيين انت انت دلوقتي ما بتضحكش على نفسك. بتقول له اصل اصل كل واحد ومش عارف وكله ميسر له صح؟ بس مين قال ان انت ما تقدرش تكون امام في الباقي؟ يعني ما تقدرش تكون امام في حاجة تانية ما تتعلمش حاجة. ما تركزش في حتة وتتعلمها كويس جدا وتنفع الناس بها

116
00:32:44.550 --> 00:33:04.250
يعني ليه ليه وتديرها تديرها من الفها الياء بتدير مؤسستك بتدير معلش سامحوني انا بقول امسلة كتير من اختصاصي بس انا هعمل ايه يعني طبيعة التخصص يحكم يعني احنا بنشوف احنا بنشوف الحاجات اللي بتضايقني جدا في الزملاء مسلا تلاقي ما شاء الله مسلا عنده مؤسسة بيديرها بشكل كويس جدا ومنتزم ومواعيدها وما بيروحش ومش عارف ايه

117
00:33:04.250 --> 00:33:17.600
لما يمسك حاجة تخص ربنا بقى ولا تخص دين ربنا يبقى اداء موجع موجع مخزي مخزي يقول لك اصل انا قدرتي قدرتك ايه؟ قدرتك ايه؟ قدرتك ايه بطل كدب قدراتك ايه

118
00:33:18.100 --> 00:33:36.550
يعني احنا لهذه الدرجة هانت الاخرة لهذه الدرجة هان علينا ديننا يعني المهم ما علينا عشان الواحد حابب يعني بيحترق على دي. انا ما بقولش ان ده يترك يعني بالعكس انا نفسي مقتنع بكده. بس بقول يعني انت تقدر

119
00:33:36.550 --> 00:33:55.150
المهم بل بل الحمد لله رب العالمين من النمازج دي اللي كانت ناجحة في العمران اللي لما دخلوا عالم الايمان كانوا ناجحين فيه جدا لان في الحقيقة الانسان الناجح ده هو قريب اوي. دي برضو مش هنضحك على نفسنا فيها. خلينا واقعيين

120
00:33:55.250 --> 00:34:16.350
يعني انا صراحة صراحة بيصعب عليا قوي قوي الناس اللي ايه نوعين من الناس النوع الاول الناس اللي عندهم الادب والاحترام المؤدبين والمحترمين مش ملتزمين ممكن تكون متبرجة وممكن يكون يعني مش ممتاز بس مؤدب قوي محترم اوي. شخصية كده لطيفة وطيبة وجميلة

121
00:34:16.450 --> 00:34:36.200
بقى بيصعب عليها قوي انه مش ملتاز يعني هو عنده الاحترام بقى له الالتزام. ويبقى في اللي بيعمله بالاحترام ده له فيه نية الالتزام. خلاص خلصنا يعني فعلا هو قريب اوي اوي اوي لا عايز بس زقة كده صغيرة. دول بيصعبوا علي جدا. والنوع التاني اللي بيصعب علي الناس اللي عندهم قدرات

122
00:34:36.200 --> 00:34:56.200
عندهم قدرات ادارية قدراتهم حلوة قوي وعالية قوي. يا جماعة الدين محتاج برضه اللي محتاج الحاجات دي يصعبوا على الواحد جدا. ده انت طب ما انت عندك القدرات كل ما قلنا لك انك هتعمل شيفت على حد تعبير واحد من احبابي يعني آآ ربنا من عليه وافاق يعني. فكان بيقول انا اعتقد ان انا تقريبا مش هاعمل حاجة تانية

123
00:34:56.200 --> 00:35:13.500
غير او مش هعمل حاجة جديدة غير ان انا البوصلة هتتغير يعني كانت كده هتبقى كده بس كانت كده هتبقى كده يعني لان هو هو قدراته عليه هو انسان ناجح فالواحد يظن بهؤلاء الناجحين على انهم ما ينجحوش في ميادين الدين

124
00:35:13.600 --> 00:35:33.600
بصراحة يعني بيصعبوا على الواحد. لان مش هندحك على نفسنا هو ناجح. هو شخص عنده مقومات النجاح. يعني ايه شخص مجتهد؟ شخص اعلم بقى مش يعني حد فعلا مضبوط بيمسك حاجة بيهتم بها مش عارف انسان ناجح انسان ناجح. لان مش هنضحك على نفسنا

125
00:35:33.600 --> 00:35:49.550
فهنفضل طول حياتنا اللي شايلين هم الدين هم الفاشلين اللي مش لاقيين حاجة اللي هو مش لاقي له شغلانة راح اشتغل مش عارف ايه اللي هو مسلا جاب مجموع وما فيش كلية قبلته راح اتحط في الكلية دي وخلاص. هنفضل طول حياتنا هم دول اللي شايلين هم الدين

126
00:35:50.200 --> 00:36:09.400
ليه كده ؟ يعني ليه ؟ ليه ما يبقوش المتميزين والشاطرين والناس الازكيا والناجحين يبقوا هم اللي يشيلوا هم الدين، ليه سبحان الله! يعني انا مش بصنف الناس مجموع حلو مجموع وحش ولا بتكلم بطبقية اطلاقا بالعكس عادي هي مش فكرة مجموع ممكن واحد يكون مجموعات مجموع

127
00:36:09.400 --> 00:36:28.400
متواضع بتبقى انسان صادق وربنا ينفع به احسن مليون مرة من اللي زكي ده والشاطر ده. بس اللي اقصده هو انسان ناجح. شخص بينجح ليه بقى يعني مقومات النجاح اللي بياخدها دي ما يخشش ميدان الاخرة وينجح برضه. وينجح هو محتاج ينجح في ميدان الاخرة. المهم يعني ما علينا

128
00:36:28.800 --> 00:36:45.150
فالشاهد اللي اقصده النوع ده من الناس. فيه بقى نوع تاني من الناس عنده تصور فاسد لمسألة الامامة بقى هو بيتخيل الامامة بقى انا سيكون اماما ساكون اماما. طيب بايه بقى؟ فيه معايير. فيه معايير. الاية بقى بتقول معايير بتقول لك

129
00:36:45.150 --> 00:37:03.100
في معايير واحد اتنين تلاتة اربعة خمسة. الاية بتقول لك ان انت ما تفوتش فرصة الامامة في الدين. وفي معايير مهمة الاية بتقول لك انت ما هتنفكش عن الامامة دي اول ليلة. بتقول لك لأ حلم الامامة ده عادي قريب. قريب جدا

130
00:37:03.250 --> 00:37:18.150
وانت فين امامتك؟ انت امامتك في انهي حتة صنف نفسك من اراد ان يعلم ما له عند الله فلينظر ما لله عنده. الحديث الثالث عشر ابريل. من اراد ان يعلم ما له عند الله فلينظر ما لا يعلم. بس. وحتى بعضهم كان ولد

131
00:37:18.150 --> 00:37:37.350
ان تعرف عند الله مقامك فانظر فيما اقام. تمام؟ طيب اللقطة التالتة بقى الامام مين الامام؟ احنا محتاجين نعرف مين الامام عشان انا لو كان حلمي اني اكون امام وعايز اعرف مين الامام علشان خاطر اعرف مين اللي انا تابعه واعتبره امام

132
00:37:37.600 --> 00:37:50.150
لان ده اشكال تاني اصلا نلاقي بقى ما شاء الله الامام العلامة مش عارف ايه ماشي. هم. مين قال انه امام ما هو لازم نشوف بقى معايير الامامة دي مهمة جدا

133
00:37:50.200 --> 00:38:05.450
معايير الايمان مهمة جدا لي انا للطامحين بقى الناس اللي هم طامحين فيها ان هم يكونوا ائمة مم لا ده ده لازم تعرف المعايير بشكل واضح. ولذلك الاية هنا قالت من المعايير قالت يهدون بامرنا. يبقى يهدون يبقى

134
00:38:05.450 --> 00:38:27.400
فامام هداية ما فيش حاجة اسمها امام قاعد آآ على جنب امام محبوس في حتة وراكن نفسه. امام يعني بيتحرك هو يؤم يؤم غيره. امام بيتحرك بينصر دين ربنا. بيعمل في خدمة الدين. بكل ما اوتي من قوة. الصحابة ما كانوش اه ناس

135
00:38:27.400 --> 00:38:40.950
سيدنا ابو بكر اول ما قسم جه راكن على جنب وقعد في مكان. سيدنا ابو بكر الطلعة الاولى الطلعة الاولى جاب خمسة من العشرة المبشرين بالجنة الطلعة انت تسمع الاسماء كده تسمع الاسماء تستغرب

136
00:38:41.400 --> 00:39:04.400
استغرب باب الزبير ابن العوام جاب آآ عبدالرحمن بن عوف جاب عثمان بن عفان سعد بن ابي بن ابي وقاص يعني اطلع طلعة كده جيب خمسة من من الجنة. وبعدين يجيبهم على طول في نفس اليوم وييجي ليه؟ يجيبهم وييجي ليه؟ سبحان الله قريبين هو ده اللي بقول عليهم. الناس المؤدبين المحترمين. هم كانوا كده فعلا. الناس المميزة

137
00:39:04.400 --> 00:39:17.950
جدا مميزين وفعلا دول بقوا ايه؟ العشرة بشرين بالجنة دول بقوا اعمدة الاسلام حقيقي دول ستة منهم جابوا من سيدنا ابو بكر جاب خمسة في اول يوم وجاب سيدنا ابو عبيدة في اليوم السادس

138
00:39:18.050 --> 00:39:33.650
اول طلعة جاب خمسة. الطلعة التانية لأ كان سيدنا ابو بكر بقى خد من كلام سيدنا النبي وجري كان على جنب وقاعد لا الانبياء نفسهم ما كانوش قاعدين في بيوتهم مستنيين الناس تجولهم بيجوا لهم بيجوا لهم بيجوا لهم بيتحركوا على الناس بيكلموا الناس بيتواصلوا مع الناس بيراسلوا الناس مش ساكتين

139
00:39:34.250 --> 00:39:54.050
يبقى دي اول لقطة لازم تتاخد في الحسبان. ايمان يعني في الصلاح والاصلاح امام يعني في شق يعني في حركة على غيرك لازم في حراك على غيرك. انت بتنفع غيرك عايز تنفع غيرك تخدم غيرك بحاجة. مش انت بقى مجرد ان انت مشغول بصلاحك انت الشخص بس هي دي الامامة. لأ. يبقى يهدون يهدون

140
00:39:54.050 --> 00:40:16.600
طيب امام ايه؟ امام هداية يهدونا ايه؟ علما وعملا يبقى انت مش بتهدي ايه؟ امام ان انت بتعلم العلم وخلاص لأ يعلم العلم ويعلم العمل. يحدون علما وعملا يهدون بامرنا. دي بقى في منتهى الاهمية

141
00:40:17.150 --> 00:40:42.850
منتهى الاهمية ما لهم؟ بامرنا، يعني ايه بامرنا؟ اول حاجة اول حاجة انهم استجابة لامر الله يعني لما ربنا امر ولتكن منكم ام سمعا وطاعة بيبقى ناس بيستجيبوا لامر ربنا لاوامر ربنا. اللقطة التانية بامرنا بامرنا يعني التزاما بامرنا

142
00:40:42.950 --> 00:41:06.800
مش بامرهم هم ولا بهواهم هم ولا برغباتهم هم ناس من الاخر بتستقيم كما امرت لا كما ارادت يبقى انت لازم تحيد هواك اركن هواك على جنب اركنه على جنب. عمرك ما هتبقى امام ولا تصنع امام حد لو انت عايز تصنع ابنك امام ولا تصنع طالبك امام

143
00:41:06.800 --> 00:41:27.250
عمرك ما هتبقى ايمان بان انت ايه هواك حاضر. اركن هواك حيد هواك تئد هواك. اقتل هواك ده اقتله خلاص انسى هواك. انت هداك بامرنا بامرنا استقيموا على امرنا يستقيم كما امر. يبقى بيهدي يهدي بايه؟ بامر الله

144
00:41:27.550 --> 00:41:39.300
اللي ربنا امر به بيعمله الاولويات عنده الاولويات اللي عند ربنا مش الاولويات اللي عنده هو ولا اللي عنده طائفته ولا حزبه ولا جماعته ولا ولا ولا حي ولا لأ

145
00:41:39.650 --> 00:41:56.800
هو ايه؟ نشوف ايه الاولى عند الله وبيهدي به يبقى بيهدونا بيهدونا بامرنا طاعة لامرنا ماشي هو ده ركن هواء على جنب ركن نفسه على جنب يحدونا بامرنا يهدون بامرنا انطلاقا من امرنا

146
00:41:57.250 --> 00:42:18.900
فالاولويات عنده كل ما يخص الله. اهدونا بامرنا يهدون لاجلنا وكانها يهدون لامرنا مش لنفسه اذا جاء نصر الله والفتح. ورأيت الناس يدخلون في دين الله افواجا. فسبح بحمد ربك واستغفر. النصر الحقيقي ان نصر الله

147
00:42:18.900 --> 00:42:36.450
مش نصرك انت مش لنفسه مش لجماعتي لا لا لله يبقى للذي فيها التجرد التام لله سبحانه وبحمده والاخلاص لله سبحانه وبحمده. مش عايز مجد شخصي مش عايز انا ارتفع واعلو. ولزلك اصلا الحاجات دي بقى

148
00:42:36.450 --> 00:42:50.200
الامامة دي بالزات ما يطولهاش اللي بيجري وراه اللي بيجري وراه يعني ايه؟ اللي هو متعلق بها انه يجيبها بالزيطة بالشو. يعني هو مسلا الناس بقى بتوع الهيواند فيلو من التنمية البشرية ولا بتاع مش عارف يقول لك ايه. يقول لك باقول لك ايه بقى

149
00:42:50.200 --> 00:43:00.200
الحد تعبير واحد من احبابي كده يقول لي لما كان ياخد معهم الدورات يقولوا له باي شكل شف لك لقاء تليفزيون. ان شاء الله تدفع فيه فلوس. بس لقائين تلاتة كده على قناتين

150
00:43:00.200 --> 00:43:22.700
تلاتة تمام؟ تزبط معك وبعدين بقى هنعمل آآ هنقول لك المش عارف ايه وهديك الدكتوراه من الاكاديمية الكندية اللي مش عارف ايه وكده ومعه ويحط تايتل دكتور فلان يا اخي بطل كدب باي حتى ما كان مش معترف به. لأ وحط الدكتوراه وتمام وزي الفل عادي. والكلام ده بقى اللي يوجع يبقى مسلا موجود في ميدان القرآن

151
00:43:22.700 --> 00:43:32.700
واحد يروح كده اكاديمية اي حاجة في اي حاجة كده على النت ولا بتاع ولا مش عارف ايه يدفع قرشين ويدوا له دكتوراة مش عارف كأنها دكتوراه فخرية. فكرني بالدقيق الفخري

152
00:43:32.700 --> 00:43:48.500
كان عندنا انزلاق في البطن. كده اهو الحاج كده ايه يعني ويحط دكتور فلان دكتورة فلانة. الاستاز الدكتور فلان الفلاني. الامام فضيلة الشيخ المش عارف ايه كزا كزا كزا كزا. ايه يا عم اللي بيحصل ده

153
00:43:48.750 --> 00:44:11.300
يعني ليه دي مش مش دول اللي هينالوها. مش دول اللي هينالوها لأ دول ناس فعلا فعلا تجردوا لله هم زهدوا فيها. جت لهم ما قصدوهاش ما قصدوهاش. هم مش عايزين مش عايزين صيت عند الناس. مش عايزين صدارة عند الناس. مش عايزين شهرة عند الناس. لأ

154
00:44:11.300 --> 00:44:26.300
عايزين ياخدوا ثواب الناس شوف الفرق عايزين انا بدل ما اقدم على الله لوحدي اقدم على الله وورايا كتير. ومعي كتير. بدل ما اقابل ربنا باعمالي اقابل ربنا باعمالي مضاعفة خمسمية

155
00:44:26.300 --> 00:44:44.900
ولا خمس تلاف مرة اللي هو اعمال ناس عملوا معي شاغلهم اخرتهم شاغلهم مولاهم مش هو اهم فهم ما قصدوش فكرة ان انا عايز لأ. زي واحد النهاردة انت ايه نفسك تبقى انا نفسي والله امسك المؤسسة دي. ليه ؟ عايز تمسكها ليه ؟ كده بقى الواحد بقى ويقعد على الكرسي

156
00:44:44.900 --> 00:44:57.050
بقى كده اهو بتاعه يلمس الساعة ويعمل مش عارف زي الفل هو ده حلمي؟ لا انا انا فيه حاجات غلط فيه نفسي اصلحها. وفيه حاجات كتير جدا نفسي اعملها. ونفسي فعلا اعمل حاجات يعني

157
00:44:57.900 --> 00:45:22.650
ان تصدقي الله يصدق بس انما هو لأ الهوس الهوس لدرجة حتى مسلا كنت بقول آآ عند مسلا بعض الصالحين والصالحات تسميه هوس الاستعمال حوس الاستعمال هوس مهووس بالاستعمال الهوس بالاستعمال ده بيخليه ايه؟ بيخليه حتى ما بياخدش وقت في التأهيل

158
00:45:23.450 --> 00:45:38.600
ما بيلحقش يتأهل كويس عشان عايز يتصدر وعايز يعمل وعايز يقود. لأ  انت ماشي في خطواتك والله شاء الله لك خير عادي في ائمة كبار عاشوا وماتوا وما حدش عارف عنهم حاجة الا لما ماتوا كمان

159
00:45:38.800 --> 00:45:56.100
وما اشتهروش في عصرهم اشتهرهم في غير عصره. والعجيبة ان ممكن ما اشتهرش في عصور كتيرة ويجي في فترة كده يشتهر. سبحان الله! يعني الامام العظيم مكي بن ابي طالب امام امام عظيم مشهور في الاقراء مشهور في الاقراء. تمام

160
00:45:56.350 --> 00:46:14.100
هذا الامام العظيم هو لتفسير اسمه الهداية ماشي؟ اسمه الهداية الى بلغ النهاية التفسير العظيم بتاعه ده سبحان الله! الدكتور احمد حسن فرحات كانت الدكتوراه بتاعته متعلقة بالتفسير ده. بيحكي قصة كده طويلة يعني بس العجيبة ان

161
00:46:14.100 --> 00:46:32.200
مثلا التفسير بتاعه مش موجود مش موجود لسنين طويلة وهو مش معروف مش معروف كمفسر يعني لدرجة ان هو لما لما اساتزته في جامعة الازهر قال لهم انا عايز اعمل رسالة الدكتوراه عن عن مكي مفسرا او حاجة من القبيل ده على ما اذكر يعني

162
00:46:32.200 --> 00:46:49.400
هو قولي له يعني مكي لا نعرفه الا قارئا الا الا واحد يعني عالم اقراء ما نعرفش المفسر دي. فين دي؟ وازاي؟ يعني والموضوع لم يقبل ساعتها بسبب القصة دي. ولا كأن الله اذن انا

163
00:46:49.400 --> 00:46:59.400
اتسأل كده اشمعنى في الوقت ده يزهر الكتاب بتاع الراجل ده وناس تشوفه تستفيد وكتاب نفيس جدا جدا جدا. فدي مش بتاعتي انا امر يزهر ما يزهرش الناس يعجبها ما يعجبهاش

164
00:46:59.400 --> 00:47:15.300
دي ما تشغلوش هو يهدون بامرنا. هو عايز ياخد ناس الى الله يقدم عايز فعلا فعلا يبقى للمتقين اماما عايز يبقى امام المتقين. امامهم ايه؟ مش قدامهم. عايز يبقى احسنهم

165
00:47:15.700 --> 00:47:29.550
عند الله ولزلك مش مهم رأي الناس فيك مش مهم اللي محطوط لك لان عادي خالص. يعني مش مهم بقى اللي انت واخدها ولا مهم المكان اللي انت فيه. ولا مهم ثناءات مش عارف مين والاجازات اللي واخدها من مين

166
00:47:29.550 --> 00:47:39.550
كل ده مش مهم بقدر ما هو مهم ان انت فعلا عند ربنا امام ولا مش عند ربنا امام دي مفاهيم لازم تتصحح وانت في الطريق قبل الطريق ولزلك انا

167
00:47:39.550 --> 00:47:57.400
جت اللي بتحزني جدا ان مسلا بعض الولاد المميزين الهوس اللي معيشينه للعيال بيخطب اخطب خطبة. ويعمل خطب ومش عارف ايه وابني بيخطب خطب ابنك مميز بيعمل ايه؟ بيحفز شوية كلام وبيقعد يقولهم انت بتقتليه ولا انت بتقتله اصلا

168
00:47:57.900 --> 00:48:10.750
بناء ليس من مصلحة الحدث من مصلحة الشاب الصغير وانا هعمل بيدج على اليوتيوب ومش عارف وايه اعمل شانل على اليوتيوب وانا هعمل بيدج على الفيسبوك وهعمل مش عارف ايه وانا عايز

169
00:48:12.250 --> 00:48:32.600
بتؤذوهم وتمرضوهم بهوس التصدر وهو لسه اصلا حدث صغير مش مرحلته خالص دلوقت مش مهيأ لكده اصلا لما يبقى مهيأ تمام يطلع وبقى في بيئة بتزكيهم ومهتمة بهم منتبهة له. بنقتلهم بنأيدهم بندمرهم

170
00:48:32.750 --> 00:48:52.800
والولاد بيعيشوا حالة اصلا هم مش عليها خالص وبعد شوية للاسف الشديد كتير من النمازج دي نسأل الله ان يسلمهم ويعافيهم بينتكسوا. انتكسوا انتكاسة بشعة ليه الفكرة هوس من تصدر والاستعمال ده. وجعلنا منهم ائمة يهدون بامرنا. يهدون يهدون بامرنا

171
00:48:53.550 --> 00:49:11.850
طيب لما صبروا ماشي وفي قراءة لما لما صبروا لما صبروا وكانوا باياتنا يوقنون. اه ما فيش امام وبدون صبر اللي ما بيعرفش يصبر على المقدورات ده مم اللي ما بيصبرش على المقدورات مش ممكن يكون امام

172
00:49:12.700 --> 00:49:36.000
مش ممكن اكون انا اللي ما بيعرفش يصبر على المأمورات لا يمكن ان يكون امام ما بيصبرش على التعلم ما بيصبرش على البذل اللي ما بيحبسش نفسه على مراد الله في كل الميادين دي مش ممكن يكون امام. ده بقى دي بقى ده ركن ركين في بناء الامام

173
00:49:36.100 --> 00:49:51.350
ركن ركين. اللي يريد ان يكون الامام ده ركن ركين والله في اي انا يا جماعة بتكلم على قواعد اي امامة اي امامة. حتى امامة بيتك مش صبور ما بتصبرش على امر الله

174
00:49:51.850 --> 00:50:17.400
ما بتصبرش عن المحذور. بتضايق بقى وتيجي وتقع في المحذور ما تصبرش الصبر الصبر حبس النفس على مراد الله في المأمور والمحظور والمقدور هو كده انسان كده عايش كده. انما الصورة اللي هي اللي في دماغنا آآ بالظيطة والبربجاندا وشوية الماركتنج

175
00:50:17.400 --> 00:50:37.000
شو حتى ولو كان اماما عند الناس مش ممكن يكون امام عند رب الناس هي دي القضية. يعني وده اللي لابد ان يفقه جيدا. خصوصا في الزمن ده بقى بالزات الزمن بتاع الشو وزمن البروباجاندا الزمن ده

176
00:50:37.300 --> 00:50:53.550
يعني مش اللقطة بحتة بقى لزهور الاعلامي وعدد المش عارف المشاهدات وعدد الناس اللي بتحضر وبتروح وبتيجي الناس بقت مهووسة بقت مرضى بالمسألة دي وواحد يعمل مقطع ويبص على كم واحد عمل لايك اه. طب وده عمل كومنت ايوة طب

177
00:50:53.950 --> 00:51:11.650
يا رب على الهوس مهووس بالليلة دي المهم ما صبروا يصبر يصبر يصبروا في ميدان التعلم اصبروا في في ميادين العمل اصبروا في ميادين التعليم اصبروا في ميادين الاصلاح الصبر حاجة اساسية

178
00:51:12.100 --> 00:51:30.400
وكانوا باياتنا يوقنون اليقين حد الشيخ الاسلام تيمية كان له تعليق على الاية دي يقول بالصبر واليقين تنال الامامة في الدين بالصبر واليقين تنال الامامة في الدين. اليقين اليقين اليقين

179
00:51:30.500 --> 00:51:43.200
طيب اليقين يعني ايه اليقين بقى عارف انت مثلا لو واحد في الشارع قبلك قال لك ازيك يا محمد وانت اسمك علي اقابلك واحدة ازيك يا محمد وانت اسمك علي؟

180
00:51:43.400 --> 00:51:56.750
والدتك قالت لك يا محمد يا ابني وانت اسمك عارف. ابوك قال لك عامل ايه يا محمد؟ وانت اسمك علي كل الناس دي بتقول عليك محمد انت انت هتشك في ان اسمك علي

181
00:51:57.250 --> 00:52:23.050
دي حاجة دايما بحاول اقرب بها فكرة يقينا واعتقادنا يقينا واعتقادنا. يقين في ايه يقين في في ايات الله الشرعية يتدبروها فبيتقنوا فيها يقين في ايات الله الكوني يقين يقين في السنن يقين في الوعود

182
00:52:23.100 --> 00:52:46.900
يقين في ان امر ربنا الشرع ده هو الاصح والاصلح قيل في ان امر ربنا الكوني اللي وعد به هيحصل هيحصل ان وعد الله حق ولذلك بقى الائمة دول بالضبط بيعملوا اللي ايه؟ اللي ربنا وصى به النبي صلى الله عليه وسلم لما قال له ايه؟ فاصبر ان وعد الله حق

183
00:52:46.900 --> 00:53:14.300
ولا يستخفنك الذين لا يوقنون ما يستخفكش ولا يستخفنك الذين لا يوقنون. لأ هم ناس ما لهم؟ لأ بيشوفوا الدنيا اشتدت واحتدت. عادي. السنن بتقول كده بدون بصير قال كزا كزا كزا هم ناس متيقنين. لو انا دلوقتي الدنيا عمالة تشد تشد تشد تشد تشد تشد تشد. بس عارف ان بكرة الصبح متأكد

184
00:53:14.300 --> 00:53:34.300
عيب بعيني حد جاي لحل المشكلة دي؟ انا مسلا وليكن هو ايه بيصور لي نفسي فيديو نفسه فيديو وانا شايفه شايفه اهو شايفه جايين وماشي في طريقه عادي خالص وكله عمال متضايق وقايم ونايم وقاعد ومش عارف وبيعمل وخارب الدنيا وانا شايفه انا مش انا الوحيد اللي مش

185
00:53:34.300 --> 00:53:53.050
الان هي دي القضية ان المؤمن ده الامام ده حد صاحب يقين يقول له الدنيا حصل فيها الدنيا حصل فيها الاسلام المسلمين الدنيا مش الكلام ده ولا فارق معهم اليقين في وعود الله. اليقين في ان اللي والذين جاهدوا فينا لنهدينهم سبلنا. شايف الهداية

186
00:53:53.500 --> 00:54:05.450
لو هو مش شايف الهداية مش هيجاهد. ما هي ما يجاهدش في الله. مش هيصبر ولا هيصابر شايف شايف اصبروا وصابروا ورابطوا واتقوا الله لعلكم تفلحون. شايف الفلاح بان ايه

187
00:54:05.750 --> 00:54:23.200
لو ما فيش اليقين ده مش عارف اتحرك انا متيقن في الطريق ومن اراد الاخرة وسعى لها سعيها وهو مؤمن فاولئك كان سعيهم مشكورا لان ده اراد اراد وسعى لها سعيها ده كده صبره وايه وهو مؤمن متحقا

188
00:54:23.400 --> 00:54:36.850
لا ننطق انا عارف ان عارف ان ده جاي طالما ربنا وعد يبقى هيحصل انما اغلب الناس بتقع بسبب ايه؟ لو واحد بقى سلك سبيله للامامة حتى في امامته البيت وفي امامته لنفسه

189
00:54:37.300 --> 00:54:49.500
يا اما ما بيصبرش اما بيتيقنش. هو مش متيقن كفاية. لأ هو مين قال انه ممكن يحصل؟ اصل ممكن ما يحصلش مش لازم يحصل. ما هو اصل آآ ويوقف او ما يصبرش

190
00:54:49.650 --> 00:55:12.850
او ما يصبرش الحقيقة الائمة اولئك الائمة هم مش بس دي صفاتهم لهم صفات تانية لو رحنا مثلا لائمة اخرين احنا كده دي الامامة الامامة المستورة. لو رحنا بقى للامامة المنظور عايزين نشوف نموذج امام ربنا كلمنا عنه. واحنا قلنا دايما بيبقى فيه كده الكلام

191
00:55:12.850 --> 00:55:34.500
وفيه الانموذج المنظور طبعا اول واحد يذكر على طول هو سيدنا ابراهيم صلى الله عليه وسلم واذ ابتلى ابراهيم ربه الله سبحانه وبحمده اللي ابتلى سيدنا ابراهيم. اختبر واذ ابتلى ابراهيم ربه بكلمات فاتمهن. قال اني جاعلك للناس اماما

192
00:55:35.000 --> 00:56:02.550
قال ومن ذريتي قال لا ينال عهدي الظالمين يبقى هنا الامام اتم كلمات الله يعني قام بحقوقها على اكمل وجه لا يكون لا يكون الانسان ابدا امام بلا اتمام لا امام بلا اتمام

193
00:56:03.050 --> 00:56:26.750
اتمهن قام بحقوقهن سواء كانت الكلمات الكونية او الكلمات الشرعية. الكلمات الكونية القدرية اللي قدرها ربنا عليه اتمهن نجح فيها ايام نجاح والكلمات الكلمات الكلمات الشرعية اللي هو امر بها اتمهن اتمهن اللي اوحي به اليه اتم حكمه اتم

194
00:56:26.750 --> 00:56:44.800
القيام بحقوقه ولذلك اسوة صار ابراهيم صلى الله عليه وسلم اسوة اسوة. قد كانت لكم اسوة حسنة في ابراهيم والذين معه صار اسوة صلى الله عليه وسلم في هذا الباب. فالشاهد اتمهن واحد اتم

195
00:56:44.850 --> 00:56:59.250
فهو لا امام بلا اتمام. لا امام بلا اتمام. يبقى انا النهاردة اتم اتم اللي جا لي. ولو بصينا وركزنا هنجد سيدنا وان تجلى فيه جدا جدا جدا يهدون بامرنا

196
00:56:59.750 --> 00:57:17.600
واضح قوي سيدنا ابراهيم طاعة لامر الله على امر الله مش على مراد ولا هواه خالص ده بيخالف مراده اصلا العادي الطبيعي الغريزة عادي خالص ده بشكل واضح متجردا لله مخلصا لله واضح اوي

197
00:57:17.850 --> 00:57:38.000
امام التوحيد امام الاخلاص واضح جدا صبره واضح جدا اليقين اللي عند سيدنا ابراهيم اليقين اللي عند سيدنا ابراهيم هو بيتركهم لله وهو متيقن ان ربنا لا هيضيعه ولا يضيعهم. خلاص اليقين عن سيدنا ابراهيم حاجة في منتهى القوة في منتهى القوة

198
00:57:38.050 --> 00:57:57.150
واضحة جدا جدا جدا فاتمهم قال اني اسألك يا الناس امام قالوا من ذريتي اهو نفسه بقى ان ولاده يكونوا زيه. لا ينالوا عهد الظالمين. لا ما فيش محاباة. الموضوع مش بالمحاباة. الموضوع مش مش

199
00:57:57.150 --> 00:58:15.150
رغبة مش بالمحبة لأ الموضوع مرتبط بحاجات تانية طيب هل فعلا كل ذرية سيدنا ابراهيم كانت كده هل ما فيش حد امامه؟ لا بالعكس ده احنا القرآن بيقول لنا ان كان من زريته كده بس كان منها ومنها يعني ما ينفعش تكون ذريته كلها كده

200
00:58:15.350 --> 00:58:35.600
لان الموضوع مش محاباة مش ختمة ياخدوه مش نسب هيسري فيهم وخلاص لذلك ربنا بيقول في سورة الانبياء ايه؟ بيقول ووهبنا له اسحاق ويعقوب نافلة وكلا جعلنا صالحين وجعلناهم ائمة يهدون بامرنا. اهو نموذج منظور

201
00:58:36.050 --> 00:58:57.800
ائمتي يهدون بامرنا واوحينا اليهم فعل الخيرات. عد معي. فعل الخيرات. واقام الصلاة وايتاء الزكاة. وكانوا لنا عابدين يبقى ما فيش حاجة اسمها امام لا يفعل الخيرات فعل الخيرات اقام الصلاة

202
00:58:58.300 --> 00:59:20.600
ما فيش ما فيش ايماء انت انت مش امام في الصلاة هتكون ازاي امام في الحياة ازاي ده اصل من اصول الامامة. ده اصل من اصول الامام فعل الخيرات واقام الصلاة وايتاء الزكاة وكانوا لنا عابدين. فيه اربع صفات هنا اهو على يهدون بامرنا

203
00:59:20.600 --> 00:59:35.350
بما فيها على صبروا وكانوا باياتنا يوقنون في حاجة مهمة جدا وطبعا يعني مش بس دول يعني ربنا قال ونريد ان نمن على الذين استضعفوا في الارض ونجعلهم ائمة ونجعلهم الوارثين. ونمكن لهم في الارض ونولع فرعون

204
00:59:35.350 --> 00:59:47.400
وهامانوا جنودهم منهم ما كانوا يحذرون. بل حتى من امة سيدنا موسى وطبعا بنص الاية اللي هي بتاعة آآ السجدة. بنص الاية ان بقى منهم ائمة يا اما دول وصفهم بقى اللي هو جه في السجدة

205
00:59:47.550 --> 01:00:05.050
عشان كده ما وقفناش مع دي كتير. في نقطة مهمة بقى لابد ان يشار اليها. طب آآ عايزين طريق واحد يجيب الكلام ده كله طيب عايز تجيب الكلام ده كله يبقى انت

206
01:00:05.300 --> 01:00:22.450
مم تأتم عشان تبقى امام يبقى لابد ان تأتم لتكون اماما. لازم الانسان يفهم كده. ان هو بيأتم بغيره وايه فيكون اماما لغيره. لو ما تمش بغيره مش هيكون امام لغيره

207
01:00:22.700 --> 01:00:47.100
فاهتم بمين تم بالوحي. ولذلك وصف الله سبحانه بحمده الوحي بانه امام. قال الله افمن كان على بينة من ربه ويتلوه شاهد منه. ومن قبله كتاب موسى اماما ورحمة اولئك يؤمنون به ومن يكفر به من الاحزاب فالنار موعده فلا تكف في مرية منه انه الحق من ربك ولكن اكثر الناس لا يؤمنون

208
01:00:47.200 --> 01:01:03.600
وده ده في سورة هود وفي سورة الاحقاف ومن قبله كتاب موسى اماما ورحمة وهذا كتاب مصدق لسانا عربيا لينذر الذين ظلموا لينذر الذين ظلموا وبشرى للمحسنين. يعني ايه؟ فما كان على بيئة

209
01:01:03.600 --> 01:01:16.500
من ربه ويتلوه شاهد منه ومن قبله كتاب موسى اماما ورحمة. يبقى اللي هم بقى بني اسرائيل دول اللي هم كان منهم ائمة كانوا ائمة ازاي ده عملوا ايه؟ ائتموا بالكتاب. ائتموا بموسى وبالكتاب

210
01:01:17.050 --> 01:01:31.450
لان حتى السياق بتاع سورة السجدة بيقول كده بيقول ولقد اتينا موسى الكتاب وجعلناه هدى لبني اسرائيل يعني هو هو ربنا عز وجل بيقول كده عن سيدنا موسى صلى الله عليه وسلم في السياق اهو ولقد اتينا موسى الكتاب فلا

211
01:01:31.450 --> 01:01:47.900
لا تكن في مرية من لقائه وجعلناه هدا لبني اسرائيل السياق بيقول كده بيقول ابتداء من اول صفة من صفاتهم ان هم اتموا بالايه؟ بالوحي. رسالة ورسول بنسخته المستورة نسخته المنظورة

212
01:01:47.950 --> 01:02:02.550
يبقى مش ممكن يكون امام اللي مش هيأتم بالوحي اللي هو هيتخذ الوحي اماما سيكون ماء. يقول رسول الله صلى الله عليه وسلم القرآن شافع مشفع. وماحل مصدق. من جعله امامه

213
01:02:02.550 --> 01:02:21.400
قاده الى الجنة. ومن جعله خلفه ساقه الى النار نسأل الله العافية. فنبذوه وراء ظهوره اشتروا به ثمنا قليل فبئس ما يشترون انك تحط الكتاب امام عينيك وتتحرك. ولذلك هذا عنوان الامامة الاكبر. عنوان الامامة الاكبر. كل واحد فينا هيبقى امام في ميدان. امام في مجال حط

214
01:02:21.400 --> 01:02:43.650
تاب قدام عينيه يأتم بالكتاب يسير وراء الكتاب. الاتباع ما هو الاصل الاتباع كده او الاتباع اهتمام المميز في الاتباع انه اهتمام اتبع الكتاب قتلونا وحق تلاوته ولا ايه تؤمنون به. لان هنا في وصفهم الوصف للناس اللي هم مع سيدنا موسى ربنا قال ايه؟ آآ ومن قبله كتاب موسى اماما ورحمة

215
01:02:43.650 --> 01:02:59.250
اولئك يؤمنون به ومن يكفر به من الاحزاب فالنار موعده. اولئك يؤمنون به. يؤمنون به ازاي؟ الذين اتيناهم الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئك اولئك يؤمنون به ده اقصر الطرق لتحقيق الايمان

216
01:02:59.350 --> 01:03:15.400
اقصر الطرق فلا تكفي مرية منه انه الحق من ربك ولكن اكثر الناس ليؤمنون. آآ يعني باختصار باختصار ربنا ذكر ذكر احنا عندنا نوعين من الانة في ائمة يهدون بامرنا

217
01:03:16.400 --> 01:03:33.150
في امام اللي هو سيدنا ابراهيم وفي ائمة الكفر. نسأل الله العافية وفي ائمة يدعون الى النار. دول زكروا في القرآن في سورة التوبة وانكثوا ايمانهم من بعد هديكم وطعنوا في دينكم فقاتلوا ائمة الائمة الكفر انهم لا ايمان لهم لعلهم

218
01:03:33.150 --> 01:03:48.250
وفي القصص وجعلنا منهم وجعلناهم ائمة يدعون الى النار ويوم القيامة لا ينصرون ما عشان كده بقول ما حدش فينا هينفك عن امامه ان ما كنتش ايمان في الخير هتكون امام في الشر

219
01:03:49.200 --> 01:04:03.950
واحنا خلقنا عندنا الاخلاق الوهبية العامة. وفي الاخلاق الوهبية الخاصة. اللي ربنا ادى له الامر ده في الاخلاق الوهمية الخاصة يبقى الحمد لله كفاه الله هذا الباب. يشوف الباب اللي ناقصه يكمله

220
01:04:04.150 --> 01:04:21.750
اللي ما عندوش الامر ده يعمل ايه؟ يطوره ويتعلمه. انا قلت لكم الصحابة لو بصيتوا على الصحابة كده كلهم في حاجات كده اساسية كله بيقوم بها اي شيء ولزلك كنت بقول الاهتمام بالكتاب ليه؟ لان اللي تشوفه في الكتاب انت اجتهد انك تبقى تعمله واجتهد ان انت

221
01:04:21.750 --> 01:04:39.900
بالصفات المطلوبة عشان تبقى الشخص ده لا انكر ان في ناس هيبقى مفتوحة لهم ابواب بشكل ضخم عادي بس انا بتكلم على الاقل على ايه ان ما كنش ان ما كنش ان انت تبقى آآ يعني اماما في الخير من الاحلام فليكن

222
01:04:39.900 --> 01:04:58.750
كن فليكن على اقل التقديرات على مستوى القيام بالمهام ده بالنسبة للصنف الاول. بالنسبة للصنف التاني الا تستحي من انك تكون في امور الدنيا بل ربما في امور الباطل امام وتكون في امور الدين او امور الاخرة

223
01:04:59.250 --> 01:05:22.150
على هذا المقام الصنف التالت الامام مش بالكلام الامامة مش بالكلام لا ايمان بلا اتمام تتم الحقوق دي تتم الحاجات المطلوبة منك بلاش الوهم بلاش تضحك على نفسك. مش مهم انت تكون عند الناس امام. المهم ان انت تكون عند ربنا امام. هو ده هو ده هو ده الاساس اصلا. هو ده الاصل

224
01:05:22.450 --> 01:05:37.800
ولذلك الاهم ان احنا نحدد ابرز ما ينبغي علينا فعله ان انا فعلا ان شاء الله اه يعني اجتهد في ان انا اكون فعلا ذاك الامام الذي يهدي بامر الله سبحانه وبحمده في النطاق المتاح لي واللي احسنه

225
01:05:38.250 --> 01:05:49.550
على الاقل التقديرات زي ما قلنا فيه في فرض ونفل. انت الفرض تعمله اصل اصل تجيبه. والنفل ده بقى او الفضل ده بقى ممكن للناس اللي هم ربنا كلهم في المبدأ

226
01:05:49.900 --> 01:05:59.900
بس لابد واحد بقى ربنا فتح له في الباب ده وعنده الطاقة دي ما تعيش بقى الوهم ان انا لأ انت تكون شخصية تحلية وتكون شخصية كل ده تجتهد في انك تكون كده

227
01:05:59.900 --> 01:06:12.950
لا بأس قلنا الباب اللي مفتوح لك تطرقه لسقفه والابواب التانية تضرب فيها بسهام ما تتركش اللي فيها اصلا وبلاش الاوهام. يعني اضرب في هذه الابواب بسهام وبلاش الاوهام. طيب

228
01:06:13.650 --> 01:06:23.650
اه الاهم من كده ان احنا نتدبر الكلام ده. يعني نتفكر في حالنا ونتفكر في مال. نقيم انفسنا ونتفقد نمط الخلل اللي عندنا. انا انا انا فين؟ انا فين من

229
01:06:23.650 --> 01:06:32.600
يعني انا فين من الكلام ده احنا هنا فين فعلا مم انا في حاجات كتير اوي كنت سايبها واقول لها اصل انا ما ليش في كزا وما ليش في كزا

230
01:06:33.000 --> 01:06:43.000
شف انت يعني الكلام اللي اعتقد واضح في مسألة التفكر في الحال وتفقد مواطن الخلل والتفكر في المآل بقى. شف انت بقى سبحان الله تختار لك يا اما دول الائمة دول

231
01:06:43.000 --> 01:07:01.300
يا اما دول سبحان الله يعني انت ممكن بامامتك لاولادك بامامتك لطلابك بامامتك للناس اللي في مؤسستك بامامتك لمجموعة من المسلمين في امر ما وتاخد بايدهم للخير يعني ده هيكون عنوان نجاتك يعني ليه الانسان سبحان الله ليه اللي يقدم على الله لوحده كده

232
01:07:01.500 --> 01:07:17.400
بيقدم على الله لوحده المهم يعني اه كخطة تشغيلية بسيطة اعتقد ان الحمد لله ان الاية اصلا هي هي عبارة عن خطة تشغيلية واضحة محددة بس بس لكن اه آآ يعني احب ان اشير الى ضرورة ان احنا نتوب الى الله ونستغفره

233
01:07:17.450 --> 01:07:36.650
اتوب الى الله وانا استغفره من ان حد مننا مثلا الى الان ضيع مهام مش بس مش بس ما حققش احلام ولا واد احلام ضايع مهام نتوب الى الله ونستغفرهم ليه؟ نتوب الى الله ونستغفره من ان احنا كنا آآ جبار في الجاهلية خوار في الاسلام

234
01:07:37.350 --> 01:07:47.350
وتب الى الله ونستغفره من ذلك. نتوب الى الله ونستغفره من ان الامور دي ما كتش لله. واحنا مسلا اللي بيتحرك وبيروح وبيتصدر ومش عارف ايه مش شاغل باله بقى بمسألة انه يحدونا

235
01:07:47.350 --> 01:08:07.350
امرنا فعلا وانه يعني لان هو ما كانش مهتم بالمعايير دي. نتوب الى الله ونستغفره من كل ذلك. النقطة التانية نتطور. في رأيي بصورة اساسية اجعل القرآن امامك اجعل القرآن امامك. بصورة اساسية. خد الباكيدج دي على بعضها. خد الباكدج بتاعة يهدون بامرنا بمعانيها

236
01:08:07.350 --> 01:08:27.350
خد الصبر بمعانيه خد اليقين بمعانيه خد آآ فعل الخيرات. خد اقام الصلاة خد ايتاء الزكاة والانفاق وتزكية النفس خد التعبد لله عز وجل. خد دول كده على بعضهم المعايير دي بشكل واضح وبسيط وخلي كتاب الله سبحانه وبحمده امامك والحاجات دي حاضرة معك. ان شاء الله تكون اماما

237
01:08:27.350 --> 01:08:37.200
الخير لا شك لا محالة باذن الله. تبقى عند ربنا اسمك امام. مش مهم بقى انت عند الناس ايه. المهم ان انت عند ربنا تكون كده. تكون فعلا اجتهدت ان انت تكون الشخص ده

238
01:08:37.350 --> 01:08:53.750
تكون اماما في الخير اماما في الخير. اماما للمتقين. اماما للمتقين. امام في الخير امام للمتقين فعل. ولذلك سبحان الله هيبقى في عندنا عنصر تامن في غاية الاهمية وهو عنصر التقوى

239
01:08:54.450 --> 01:09:14.500
التقوى لان الحقيقة حاجة في منتهى الاهمية. لان في وصف عباد الرحمن او عباد الرحمن وكان لنا عابدين. بيقولوا ايه  بيقولوا ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين. ما تقر به اعيننا

240
01:09:14.950 --> 01:09:32.750
وجعلنا للمتقين اماما هي دي اللقطة بقى يبقى التقوى لابد انه يفهم انه من يتق ويصبر. فان الله لا يضيع اجر المحسنين شفنا سيدنا يوسف ازاي بقى ايمان بده بالصبر والتقوى

241
01:09:33.150 --> 01:09:49.850
ولذلك من الضروري جدا حضور التقوى كمعيار اضاف المعايير دي بس انا اجلته هنا عشان ده دعاء يستعان به. ربنا وصانا ندعي به ربنا يهب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما

242
01:09:49.950 --> 01:10:04.150
ليس اقر لعين المرء من ان يرى آآ اهله صالحين. ابناءه وزوجه وآآ ليس اقر بعض الصالحين لكن ليس اقر عين المرء من يراهم صالحين هو ده معنى قرة العين الحقيقي

243
01:10:04.350 --> 01:10:14.300
لان مش فكرة ان تقر عيني به في الدنيا ما هو اذا مات ابن ادم انقطع عمله الا من ثلاث. ما هو انا لو مت خلاص الفكرة الاساسية ان انا اتقر عيني به في الاخرة

244
01:10:14.400 --> 01:10:34.600
الفكرة الاساسية اني اكون سقف ان انا اخش الجنة يبقى مفتاح خير ليه هي دي الفكرة الاساسية يعني ولذلك ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين ان النهاردة مش المهم ان انت زوجك يبقى باسطك دلوقتي وكويس وفرحان وتمام واخرتك ضايعة. ولا هو انت ان هي تبقى تمام وزي الفل واخرتك ضايعة. ماشي كويس الزوجة كويسة انا ما قلتش حاجة

245
01:10:34.600 --> 01:10:44.600
ولا هو زوج كويس بس لو فعلا بقى فعلا فعلا نريد ان تقر عيوننا على الحقيقة اللي قلته مرارا وتكرارا قبل كده ان الاسرة تقعد مع بعضها وتحط خطة ان احنا ازاي

246
01:10:44.600 --> 01:10:54.850
نكون مع بعض في الجنة. يلا يا جماعة عايزين نبني بيوتنا جنب بعض في الجنة. يلا. عايزين نحط خطتنا ان احنا نبقى مع بعض وفعلا الناس فعلا فعلا بتحب بعض وفعلا حريصة على بعض

247
01:10:55.350 --> 01:11:05.350
بيحطوا خطتهم من دلوقتي يقعدوا يحطوا خطتهم ان هم ازاي نكون في الجنة مع بعض. ان احنا مش مش هنا وهنمشي. لأ لما مسلا اتنين بيقابلوا بعض في غربة كده ومش عارف ايه والكلام من ده كله لان

248
01:11:05.350 --> 01:11:25.650
بيقولوا احنا اما نرجع بقى طب بص هناخد حتتين ارض جنب بعض هنعمل مش عارف ايه هي كده. لو احنا فين عايزين لان احنا لما هنموت هنفترق ده اساسي يعني يوم تقوم الساعة يتفرقون. خلاص. ده اساس. فلا انساب بينهم اذ ولا يتساءلوا. انساب كل انساب الطين هتنقطع. انساب الابدان هتنقطع

249
01:11:25.650 --> 01:11:46.950
لن تبقى الا انساب الدين وانساب الايمان فلذلك فالمرء ايه اجتهد ده ده يبقى نورهان والخير على خير. ربنا هب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين واجعلنا للمتقين اماما لذلك ده اللي يبقى اللي يهتم به عشان كده قو انفسكم واهليكم نارا نارا وقودها الناس والحجارة

250
01:11:47.250 --> 01:12:10.250
عشان كده قلنا اصلا المهمة الاولى المهمة الاولى في الامامة الامامة الاسرية او الامامة المنزلية الصيانة صيانة الايمان صيانة الايمان صيانتهم من النيران صيانتهم من النيران. فيعني نسأل الله عز وجل ان يهب لنا من ازواجنا وذرياتنا قرة اعين. وان يجعلنا للمتقين اماما. اقول قولي هذا واستغفر الله لي

251
01:12:10.250 --> 01:12:55.850
لكم ولكم سبحانك اللهم ربنا وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك اه اه اه اه قد ارسل ربي للخلق نورا يهدي روحا تسري. تحيي امواتا تجعلهم كنجوم

252
01:12:55.850 --> 01:13:45.850
تمشي في البشر كنجوم تمشي في البشر تجلو حزنا تذهب هما تصرف عنا كل شر في صدرك تغفر ذنبا تستفتح ابواب الخير تستفتح ابواب الخير. فاذكر ربا قد انزل قيدها فورا بالشكر. فتلقاها علما

253
01:13:45.850 --> 01:14:55.850
واقبلها دوما. بالبشر واقبلها دوما بالبشري وافهمها حقا وتدبر. يسرها ربك للذكر متبعا صدقا مهتديا واصحابها لا تنعم بالاجر واصحابها تنعم بالاجر اه اه اه واحفظها واعيا واحملها هي زادك في طول السفر

254
01:14:55.850 --> 01:15:34.137
واتلوها في كل زمان وقياما ليلا في سحري كنزان كانت ورسالات نورا يشركون تال فجر ما اعظم تلك الايات تسعد قلبي ترفع قدري تسعد قلبي ترفع قدري