﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:13.750
بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم  رب اشرح لي صدري ويسر لي امري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قوله يقول النبي صلى الله عليه وسلم ما اجتمع قوم في بيت من بيوت الله

2
00:00:14.450 --> 00:00:34.200
يتلون كتاب الله ويتدارسونه فيما بينهم الا نزلت عليهم السكينة وغشيتهم الرحمة وحفتهم الملائكة وذكرهم الله فيمن عنده وقال صلى الله عليه وسلم ما اجتمع قوم يذكرون الله الا ونادى مناد من السماء ان قوم مغفورا لكم

3
00:00:34.250 --> 00:00:52.050
قد بدلت سيئاتكم حسنات. وقال صلى الله عليه وسلم من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا الى الجنة تم ان شاء الله الدرس الرابع في سلسلة شرح حديس توبة سيدنا كعب بن مالك رضي الله عنه

4
00:00:52.100 --> 00:01:07.050
وقفنا في في المجلس اللي فات عند قول سيدنا كعب قال فطفقت اذا خرجت في الناس بعد خروج رسول الله صلى الله عليه وسلم يحزنني اني لا ارى لي اسوة. الا رجلا

5
00:01:07.050 --> 00:01:23.850
مغموصا عليه في النفاق او رجلا ممن عذر الله تعالى من الضعفاء ولم يذكرني رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى بلغ تبوك فقال وهو جالس في القوم بتبوك ما فعل كعب بن مالك

6
00:01:24.600 --> 00:01:43.050
فقال رجل من بني سلمة او بني سلمة يا رسول الله حبسه برداه والنظر في عطفيه فقال له معاذ بن جبل رضي الله عنه بئس ما قلت والله يا رسول الله ما علمنا عليه الا خيرا

7
00:01:44.000 --> 00:02:01.200
فسكت رسول الله صلى الله عليه وسلم وقفنا عند الفقرة دي في الدرس اللي فات قلنا ان بعد خروج النبي صلى الله عليه وسلم والصحابة القتال في تبوك سيدنا كعب وسيدنا هلال ابن امية ومرارة ابن ربيعة تخلفوا عن الغزوة

8
00:02:01.550 --> 00:02:21.150
فسيدنا كعب يقول فطفقت اغدو اغدو ازا ازا خرجت في الناس بعد خروج رسول الله لا يحزنني اني لا ارى لي اسوة وقلنا ان هو خرج فكان مين اللي متبقي في المدينة؟ النساء والاطفال المعزورين اصحاب الاعزار والمنافقين الا رجلا مغموصا عليه في النفاق

9
00:02:21.450 --> 00:02:35.250
مشاعر سيدنا كعب الحزن ان هو موجود في وسط البيئة دي ان هو ازاي انا ابقى موجود في وسط المنافقين دول؟ قال الا رجلا مغموصا عليه في النفاق او رجلا ممن عذر الله تعالى

10
00:02:36.400 --> 00:02:54.150
قال كعب ولم يذكرني رسول الله صلى الله عليه وسلم حتى بلغ تبوك وقلنا ان الجيش كان عدده كم؟ تلاتين الف فتخيل تلاتين الف مقاتل النبي عليه الصلاة والسلام اول لما وصل تبوك

11
00:02:54.550 --> 00:03:07.650
قال لهم هو فين كعب؟ قال ما فعل كعب بن مالك فقال رجل من بني سلمة وبني سلمة بني سلمة دول ايه قوم سيدنا كعب اصل يعني واحد قريب سيدنا كعب

12
00:03:08.200 --> 00:03:25.150
قال يا رسول الله شغله برداه والنظر في عطفيه. قال له كعب ده مش بتاع آآ غزو وبتاع وبهدلة وحر وكده. قال ده راجل راجل بيلبس ايه راجل بيلبس لبس شيك كده

13
00:03:25.500 --> 00:03:39.850
وله هندام وعنده كده عضلات ومجانص فان شغله برداه والنظر في عطفيه بيقعد كده يبص ايه على نفسه كده فده مش بتاع حر وبهدلة يعني الراجل ده قريب سيدنا كعب

14
00:03:40.800 --> 00:03:56.000
فقال معاذ بن جبل رضي الله عنه اسكت بئس ما قلت والله يا رسول الله ما علمنا عليه الا خير فسكت النبي صلى الله عليه وسلم تقف عند الفقرة دي من حديس معلق

15
00:03:57.000 --> 00:04:21.300
على قال رجل من بني سلمة اول حاجة سيدنا كعب ما قالش اسم الراجل وده يا جماعة ادب عالي جدا يعني سيدنا كعب نزل فيه ايات في سورة التوبة وربنا سبحانه وتعالى قال لقد تاب الله على النبي آآ والمهاجرين والانصار الذين اتبعوه في ساعة العسرة قال وبعدها وعلى الثلاثة الذين خلفوا

16
00:04:21.900 --> 00:04:34.350
ماشي؟ منهم سيدنا كعب فنزلت ايات ربنا قال يا ايها الذين امنوا اتقوا الله وكونوا ايه؟ مع الصادقين فسيدنا كعب آآ له منزلة عالية وله درجة عالية. ونزل فيه قرآن

17
00:04:34.400 --> 00:04:45.550
فتخيل كده وهو بيحكي الحديس او مسلا بعد لما نزل فيه الايات يروح بقى للي كان بيتكلم عنه. انت بقى اللي كنت بتقول علي ان انا شغله اهبر ده والنظر في عطفيه. انا بقى نزل فيها قرآن

18
00:04:45.800 --> 00:05:01.650
سيدنا كعب لما تكلم عن الراجل ما قلش ايه؟ ما قلش اسمه قال رجل من بني سلم لكن لما جه يتكلم عن في في موضع المدح قال ايه؟ قال معاذ ابن جبل

19
00:05:03.350 --> 00:05:19.400
ده ادب عالي جدا ان الفائدة الفائدة هنا ان ايه قيمة ان سيدنا كعب يتكلم عن الراجل هو خلاص تجاوز الامر قال رجل من بني سلمة خلاص عدى الموضوع آآ يتغافل

20
00:05:19.450 --> 00:05:33.800
ان ما فيش فايدة ان هو يفضح الانسان ده هذا معنى مهم ان انت تستر الرجل بتاع بني سلمة ده احيانا بنتعامل بنفس الاخلاق دي مع بعض. ممكن انت يبقى واحد صاحبك فيه عيب معين

21
00:05:34.000 --> 00:05:59.700
او فيه خلق سيء او انت عارف عنه زنب هو بيعمله فتنتهز اي فرصة علشان تتكلم عنه او تنتقص من اه مع ان الكلام اللي الراجل ده قاله في حد زاته مش مش مش في مش زنب. يعني لما لما انسان يمدح بحسن الثياب والهندام والجسم القوي. ده اصلا ايه

22
00:06:00.050 --> 00:06:18.650
ده مش مزموم لكن لما قالها في موضع بطريق السخرية بقى ده ايه بعد ذنب بقت غيبة ماشي؟ فالفايدة الاولى ان الانسان يستر ان انت لو لقيت انسان استره يعني حتى في حديث الرجل الزاني آآ قصة سيدنا ماعز رضي الله عنه

23
00:06:19.350 --> 00:06:35.350
قال عمر للرجل قال هلا سترته بثوبك قال له يا اخي كنت استره فالاصل انت تستر الناس ما يبقاش اول لما تكتشف حاجة عن صاحبك ان انت على طول تروح ايه؟ تفضح على طول

24
00:06:35.600 --> 00:06:55.550
فلان عمل كزا مش عارف فلان انت مش عارف حاجة انت ما تعرفش بيعمل ايه ده فلانة كزا هتلاقيه دايما ايه بيفضح بيهتك ستر الناس ماشي الفائدة التانية ان الراجل ده اغتاب سيدنا كعب

25
00:06:56.550 --> 00:07:13.750
اغتاب سيدنا كعب والغيبة يا جماعة من من الذنوب اللي هي بقت ايه؟ في وسط المسلمين حاجة كده ايه بقت حاجة عادي كده زي زي الفاكهة كده بتاعة المجالس يعني. يعني انت في البيت عندك فاكهة وفاكهة المجالس في البيت الغيبة الغيبة والنميمة. ده العادي

26
00:07:14.500 --> 00:07:30.700
حتى في في وسط الملتزمين. يعني في وسط الناس المتدينين الغيبة دي حاجة ايه حاجة عادي جدا ان هو بيتكلم على حد وهل الغيبة من الكبائر يعني الغيبة زنب عادي ولا كبيرة من الكبائر

27
00:07:30.900 --> 00:07:46.650
كبيرة من الكبائر الغيبة من اكبر الزنوب الغيبة من اكبر الذنوب فالربا اصلا من اكبر الكبائر. من كبائر الذنوب زي ما هنتكلم دلوقتي لكن خليني قبل ما اتكلم عن الرضا نقول

28
00:07:47.200 --> 00:07:59.800
يعني ايه ربا؟ يعني ايه قصدي آآ الغيبة الغيبة من كبائر الذنوب. يعني ايه غيبة؟ ايه تعريف الغيبة؟ النبي عليه الصلاة والسلام قال تعريف قال صلى الله عليه وسلم اتدرون ما الغيبة

29
00:08:01.000 --> 00:08:18.000
قالوا الله ورسوله اعلم. قال ذكرك اخاك بما يكره ذكرك اخاك ايه؟ بما يكره. بما يكره قالوا يا رسول الله ارأيت ان كان في اخي ما اقول يعني انا زكرت

30
00:08:18.300 --> 00:08:31.000
ان هو مسلا بخيل او هو مسلا اه اه بيعمل ما بيصليش مسلا او ان هو سيء الخلق او ان في معصية في السر بيعملها او ان هو مسلا تخين

31
00:08:31.200 --> 00:08:45.200
اي عيب في في في الظاهر في الخلق بتاع الانسان او في الاخلاق بتاعته او في الدين انا زكرت العب ده. ذكرك اخاك بما يكره فقالوا ارأيت ان كان في اخي ما اقول

32
00:08:45.350 --> 00:08:57.600
يعني هو فعلا كده هو فعلا بخيل هو فعلا رخم هو فعلا دمه تقيل انا قلت حاجة هي اصلا ايه؟ موجودة في موجودة فيه قال ان كان فيه ما تقول فقد ايه

33
00:08:57.750 --> 00:09:24.550
فقد اغتبت وان لم يكن فيه فقد بهت البهتان ده بقى ايه؟ البهتان اعظم من اعظم الغيبة. البهتان فيه غيبة وفيه افتراء كمان ان هو بيفتري عليه حاجة مش موجودة فيه. قال ان كان فيه ما تقول فقد ايه؟ اغتبته. وان لم

34
00:09:24.550 --> 00:09:37.200
فيه فقد بهته. فالضابط هنا ايه ايه ايه الميزان اللي نوزن دي غيبة ولا لأ؟ ذكرك اخاك ايه؟ بما يكره. الكلام ده هي غيبة يعني هو الشخص ده مش موجود

35
00:09:37.250 --> 00:09:50.550
الشخص ده مش موجود. لو هو سمع الكلام ده هيفرح ولا هيتضايق لو هيكره الكلام ده يبقى دي غيبة تلاقي واحد يقول لك انا بقول له الكلام ده في وشه

36
00:09:51.000 --> 00:10:02.350
لو انت بتقول له الكلام ده في وشه ده ده سب دي بجاحة. يعني لو انت بتقول له الكلام ده في وشه دي دي حاجة تانية لكن ده مش معنى ان انت تقدر تقول له الكلام ده في وشه ان ده ايه

37
00:10:02.450 --> 00:10:16.450
لما قلتها في ضهره ان دي مش غيبة. ماشي؟ فاهمين النقطة دي طيب ايه ايه الاسباب اللي بتدفع الانسان ان هو يغتال؟ دي دي نقطة مهمة. ده اول اول نقطة ان انت عايز تزهر للناس ان انت ايه؟ احسن

38
00:10:16.650 --> 00:10:32.400
احسن فده ممكن يزهر ازاي؟ عن طريق ان انا اقول ان فلان اقل مني فانتقاص الشخص وكأن ده يعني بعض العلماء قالوا ان الغيبة فيها كبر دفين. ان انت عندك كبر عايز ان انت تظهر ان انت احسن فبتعمل ايه

39
00:10:32.450 --> 00:10:48.300
فبتقلل بتقلل من افكاره تقلل ده ما فهمش حاجة. ده ما عندوش فكرة. ده اصلا اه اه متخلف جاهل فعشان انت تزهر ان انت انت اللي فاهم وانت اللي اعلى بتعمل ايه؟ تنتقص من شخص

40
00:10:48.500 --> 00:11:02.050
فده من دوافع الغيبة. جزاك الله خيرا. ايه كمان؟ ممكن اكون انا كاره الشخص ده اصلا ممكن اصلا ان قال تعالى آآ آآ فلا يجرمنكم شنآن قوم على الا تعدلوا

41
00:11:02.150 --> 00:11:18.900
آآ شنقان يعني بغض لا يجرمنكم يعني لا يحملنكم بغض قوم على الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوى فالانسان احيانا من بيكره انسان فيغتابه بغض الانسان. ايه كمان؟ من دوافع الغيبة. الغضب

42
00:11:19.450 --> 00:11:32.400
الغضب. بيقول اي حاجة ده بنوقع جميل جزاك الله خيرا ايه كمان؟ احنا غيران منه شايف انه اعلى مني فانا ولا اقل منه عشان بحس ان انا يبقى يبقى منبع

43
00:11:32.400 --> 00:11:46.850
الغيبة ممكن يكون من ايه؟ من الغيرة اللي جاية منين من حقد حسد يعني انت شايف ان فلان ده احسن منك فاول لما حد يجيب سيرته قدامك يحصل زي نوع كده ايه

44
00:11:47.200 --> 00:12:09.750
بتتغاظ فعايز تنتقص منه ليه؟ لان انت اصلا شايف ان هو احسن منك فانت بتحسده. بتحقد عليه. فيكون ده دافع من دوافع الغيبة. ايه كمان؟ ها؟ اقرأ في الكلام نعم؟ كلام كتير يعني. الكلام الكتير. قصدك الاستطالة في اللغو ممكن يفتح ابواب الغيبة

45
00:12:09.900 --> 00:12:26.000
ماشي ها نفسها. فراغ ماشي ها اني اكون عايز ابقى اكون اقرب للشخص اللي انا بحدسه ده من التاني. يعني انا عايز مسلا ابقى اقرب لك من عمرك مسلا اقعد بقول

46
00:12:26.150 --> 00:12:47.150
العلماء قالوا ان دي اسمها مجاملة الاصحاب. غيبة المجاملة. آآ شيخ الاسلام آآ ابن تيمية قال ان بعض الناس بعض الناس يجلس في مجلس يسمع الغيبة وهو يعلم ان يعني الرجل المذكور ده اصلا هو بريء من الكلام ده

47
00:12:47.450 --> 00:12:59.500
ولكن بيقعد يسمع ليه مجاملة هو قاعد بيسمع علشان لو هو قطع الكلام او قال لهم يا جماعة لا ما ينفعش ورد غيبة الراجل ده هيزهر ايه؟ ما هو بيحبه

48
00:12:59.650 --> 00:13:19.550
ان هو لأ ان هو شخص مسلا يعني رخم ولا متزمت ولا متشدد فبيقبل ان هو يشترك معهم في الغيبة عشان ايه مجاملة علشان يكسب ودهم لان الغيبة شهوة يعني زكر كلام الكلام عن الناس زي ايه

49
00:13:19.650 --> 00:13:33.400
زي الشوي عشان كده النبي عليه الصلاة والسلام قال من يضمن لي ما بين لحييه وما بين فخذيه اضمن له الجنة ما بين لحييه اللي هو ايه؟ اللسان وبين فخذيه الفرج

50
00:13:33.700 --> 00:13:47.550
يبقى اللي يمسك لسانه ويحفظ الفرج اضمن له ايه؟ الجنة. فزي ما الزنا شهوة الكلام ده ايه شهو انت وانت قاعد كده تحب ان انت ايه فاكهة القعدة هنقطع في مين

51
00:13:47.650 --> 00:14:07.750
يوم واحد محطوط كده على على المسرح ويفضلوا ايه شغالين عليه سواء موجود او مش موجود فمن من فاكهة المجالس بتاعة اغلبنا اه الغيبة والاستهزاء والسخرية والنميمة. ماشي؟ طب ايه الفرق بين الغيبة والنميمة؟ خلينا نضرب مسال. فلان مسلا يعني مسلا فلان اغتاب شخص

52
00:14:07.800 --> 00:14:27.700
قدام واحد يعني انا زيت قاعد مع عبيد قال له ايه ده محمدين ده غبي  ماشي؟ فراح عبيد رايح لمحمدين قال له ده زيد بيقول عليك انت غبي. فراح قايل له ايه؟ ده انا كنت قاعد معه وقال عليك ان انت غبي. دي اسمها نميمة

53
00:14:27.700 --> 00:14:42.750
ان انا اخد الكلام. انقل الكلام الغيبة اروح للشخص المغتاب الشخص اللي هو الايه المجني عليه يعني اروح اقول له ايه؟ فلان ده قال عليك الكسل. قال عليك كزا والنميمة اشد اشد من الغيبة

54
00:14:43.050 --> 00:14:57.400
لان هي بتجمع بين الاتنين. اول حاجة بتجمع بين الغيبة وتجمع النميمة ان هي بتوغل الصدور. ممكن كلمة تنقلها لشخص تعمل فتنة وعداوة بين الناس توصل للدم خناقات ومشاكل ده فلان قال عليك كذا

55
00:14:57.800 --> 00:15:10.300
عشان كده النبي عليه الصلاة والسلام قال لا يدخل الجنة قتات قتات اللي هو ايه؟ النمام. نمام وقال صلى الله عليه وسلم او حديث ابي هريرة اظن مر بقبرين فقال انهما لا يعذبان

56
00:15:10.950 --> 00:15:30.800
وما يعذبان في كبير بلى انه لكبير. يعني وما يعذبان في كبير يعني ايه يعني هم كانوا يظنوا ان الذنب ده عادي. ماشي او او كان سهل ان هم يتركوا الزنب ده

57
00:15:30.950 --> 00:15:43.600
يعني وما يعذبان في كبير يعني اما ان الذنب ده كان في نزرهم ان هو حاجة يعني عادي يعني او ان هو كان سهل ان هم يتركوه قال بلى انه ايه؟ انه لكبير

58
00:15:43.650 --> 00:16:03.250
تأكيدا على ان الغيبة من الكبائر قال اما احدهما فكان لا يستبرئ من بوله. بيعمل آآ بيتبول وبعدين لا يتطهر من البول يخلص كده رايح فين يا عمرو انت؟ طب آآ ما تغسلش ايدك ما غسلش اي حاجة كده ولا اتوضيت ولا اي حاجة

59
00:16:03.250 --> 00:16:17.300
خالص كده طب هتصلي ازاي؟ هو دخل كده وخلاص ده ده اصلا سبب من اسباب عزيمة وبعض كتير من الشباب بيعمل كده للاسف بيتهاون في الامر  انت اصلا كده ماشي مش طاهر فانت لو عايز تصلي مش هتعرف تصلي

60
00:16:18.450 --> 00:16:28.600
فمعنى كده ان هو اصلا ما بيصليش يعني معنى كده ان هو لا يتطهر من البول معنى كده ان هو ايه اه النبي عليه الصلاة والسلام قال الطهور شطر الايمان شطر الايمان

61
00:16:28.750 --> 00:16:43.800
فده الطهور ده البوابة اللي انت بتدخل منها على الصلاة. فتخيل انسان ماشي طول اليوم مش طاهر اصلا ماشي قال اما احدهما فكان لا يستبرئ من بوله واما الاخر فكان يمشي بين الناس بالنميمة

62
00:16:44.500 --> 00:17:09.550
يمشي بين الناس بالنميمة فالغيبة والنميمة من اسباب عزاب القبر الانسان يعذب في القبر انهما ليعذبان فثبت عزاب القبر الايه الانسان النمام في رواية جديدة. يبقى احنا قلنا كده اسباب زي مسلا زيزو قال لنا ان واحد عايز اه يزهر ان هو بشكل افضل فبينتقص من الناس. او الحسد بيحصل

63
00:17:09.550 --> 00:17:33.250
الانسان فبيغتابه او كتر اللغو ده ممكن يدخلك في الغيبة او ايه كمان؟ تمام. قلنا المجاملة في واحد مسلا يعني في عيب معين وانا واحد صاحبي لقيته بدأ منه فانا حابب احذره مسلا من عيلتي او كده. جميل جدا دي هنتكلم عنها. ماشي. يعني في الاخر في حاجات هنتكلم ايه الحاجات اللي دي احنا بنقول

64
00:17:33.250 --> 00:17:47.250
قلها ممكن يبقى فيها قدح للشخص لكن دي مش غيبة ماشي هنتكلم عن ست صفات ممكن انت تتكلم عن حد لكن ما تبقاش غيبة تمام برضو دافع من دوافع الغيبة

65
00:17:47.700 --> 00:18:09.650
دافع من دوافع الغيبة هو سوء الزن ربنا سبحانه وتعالى قال يا ايها الذين امنوا اجتنبوا كثيرا من الظن ان بعض الظن اثم ولا تجسسوا. تجسسوا ولا يغتب بعضكم بعضا. ايحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتا فكرهتموه

66
00:18:10.700 --> 00:18:34.800
بعدين الاية ختام الاية ايه؟ واتقوا الله. واتقوا الله واتقوا الله ليه سوء الظن زريع الغيبة يعني الانسان يشوف الاية ماشية بالتسلسل ازاي في البداية النهي عن سوء الزن. اجتنبوا كثيرا من الظن. انت هتثير الظن بايه؟ بانسان. لا ده هو يقصد كذا. او ده هو نيته كذا او هو بتسيء الظن

67
00:18:34.800 --> 00:18:51.400
انسان فعشان تتأكد من سوء الزن ده تعمل ايه هتتجسس هتتجسس. بعد ما تتجسس خلاص تثبت مسلا من الامر هتبتدي شفتوا فلان ده انا اكتشفت ان هو بيعمل كزا تغتاب

68
00:18:52.300 --> 00:19:07.450
فسوء الظن زريعة الايه للغيبة طول الزن ده رياء الاصل ان انت تحسن الزن بالناس الاصل ان انت تحسن الزن بالناس ان انت ما تقولش فلان ده هو نيته كذا ده هو يقصد كذا

69
00:19:07.600 --> 00:19:22.100
قال هلا شققت عن صدره لما قال والله ما ما قالها الا خيفة. اه سيدنا اه اسامة ابن زيد لما قتل الرجل قال يا اسامة اقتلته بعد ان قال لا اله الا الله

70
00:19:22.650 --> 00:19:44.100
قال والله قالها خيفة مخافة الموت قال هل شققت عن صدري؟ شقيت صدره وعرفته ولا ايه؟ قال ما تفعل يوم القيامة بلا اله الا الله وقال فما زال يكررها حتى يعني تمنيت اني لم اكن اسلمت قبل اليوم. سوء الزن ده اصلا هو اللي بيدفعك للكلام

71
00:19:44.650 --> 00:20:01.750
خلاص الانسان يحسن الزن بالناس يحسن الظن بالناس. فقلنا دي دوافع الغيبة. ماشي؟ اول حاجة خطورة الانسان يغتاب زي ما قلنا ان الغيبة سبب في عذاب القبر وقلنا ذكر الحديس. تاني حاجة اه قلنا حديس ان الغيبة اشد من

72
00:20:01.800 --> 00:20:23.150
الربا ان اربى الربا استطالة المرء استطالة المرء في عرض اخيه ماشي تالت حاجة الغيبة يا جماعة بتهدم الحسنات بتاعتك بتهدم دينك يعني تخيل واحد كده ماشي شايل شوال والشوال ده مخروم وقاعد يحط فيه ايه

73
00:20:23.600 --> 00:20:35.050
حط فيه آآ اكل وشرب ومش عارف ايه وبتاع وفي الاخر في اخر يوم بيمشي يبص بيلاقي الشوال ايه؟ فاضي اللي بيغتاب واللي بيزكر الناس بسوء هو عامل كده بالزبط

74
00:20:36.250 --> 00:20:55.700
عامل كده بالزبط النبي عليه الصلاة والسلام قال اتدرون من المفلس قالوا يا رسول الله المفلس فينا من لا درهم له ولا متاع. معهوش فلوس قال المفلس من امتي من يأتي يوم القيامة يعني بصلاة وصيام وزكاة يجي باعمال صالحة يعني

75
00:20:55.950 --> 00:21:11.250
يأتي وقد سب هذا وشتم هزا وسفك دم هزا واخذ مال هذا فيأخذ هذا من حسناته وهذا من حسناته حتى ان فنيت حسناته اخذ من سيئاتهم فطرحت عليه ثم القي في النار

76
00:21:11.550 --> 00:21:23.500
ان ان في انت لما تغتاب حد لما تختار حد ده يقف يوم القيامة يقول لك انت زكرتني بسوء هات هاخد ايه؟ طب ما تزعلش معلش لا ما فيش معلش

77
00:21:24.300 --> 00:21:40.950
معلش هنا يوم القيامة فيه حسنات وسيئات معك حسنات ياخد من حسناتك ما عكش حسنات؟ انا معي سيئات خد من سيئاتي متخيل طب تخيل بقى لو واحد قعد بقى ايه اغتاب تلاتة اربعة خمسة في اليوم مسلا

78
00:21:41.050 --> 00:21:56.150
فيجي يوم القيامة يتفاجأ ان هو بيعمل اعمال صالحة كتير جدا في الدنيا ماشي؟ يتفاجأ ان فلان ده واقف معه على القنطرة قاعد ياخد من حسناته. وده قاعد يدي له السيئات. تخيل! كان الامام الغزالي يقول مثل المغتاب كمثل

79
00:21:56.150 --> 00:22:13.550
اه رجل اه اتى بمنجنيب عارفين المنجنيق؟ ماشي وجعل يضرب به يعني البيت يمينا وشمالا وشرقا وغربا كأن انت لك بيت كده ماشي؟ وقعدت تضرب البيت ده ايه؟ يمين وشمال قاعد بتدغدغ الحيطان كلها

80
00:22:13.700 --> 00:22:27.200
كأن انت واحدة بتقول لأ لأ ده الحسنات دي مش عايزها فبتدغدغ عشان كده كان بعض السلف لما يزكروا ان فلان اغتابك يرسل له هدية يقول له انا بس بلغني ان انت اغتبتني فانا ايه

81
00:22:27.500 --> 00:22:40.350
بشكرك على الحسنات اللي انت اديتها لي فانا ايه ابعت لك هدية تمتع بالهدية دي في الدنيا وانا اتمتع بحسناتك في يوم القيامة فالغيبة تهدم حسنات الانسان تاني محاسبة الامساك

82
00:22:40.450 --> 00:22:55.550
رابع حاجة حديس بصراحة خطير جدا في الغيبة. احيانا احيانا بيبقى في غيبة كده ايه آآ عارف مش شرط ان انت تتكلم شرط انت تتكلمي يعني ممكن بالاشارة كده آآ حركة

83
00:22:55.900 --> 00:23:10.800
بس الحركة دي متعارف عليها ان هي ايه غيبة اسمع الحديس ده السيدة عائشة رضي الله عنها قالت للنبي صلى الله عليه وسلم حسبك من صفية انها كذا بس شاورت كده ان هي ايه؟ قصيرة يعني

84
00:23:12.200 --> 00:23:29.600
حسبك من صفية انها كزا قصيرة يعني قال لقد قلت كلمة لو مزجت بماء البحر لمزجته لو لقد قلت كلمة لو مزجت بماء البحر يعني لو الكلمة دي اتمزجت بمية البحر لمزجته يعني لو غيرت طعم الماية وريحة الماية

85
00:23:29.950 --> 00:23:45.050
البحر هنا مقصود به ايه؟ الماية اللي موجودة اصلا على على الكرة الارضية كلها. يعني لما يطلق كلمة البحر مبسوط بها ايه كله متخيل كلمة بس لقد قلت كلمة لو مزجت بماء البحر لمزجته

86
00:23:45.800 --> 00:24:03.150
وقال صلى الله عليه وسلم ان العبد ليتكلم بالكلمة من سخط الله لا يلقي لها بالا قال كلمة فلان الشيخ فلان ده كزا وفلان ده مش عارف ايه لا يلقي لها بال يتكلم بالكلمة

87
00:24:03.600 --> 00:24:14.500
فلان ده عمل كزا او يفضح حد او يتكلم عن واحدة يقزف مسلا محصنة دي عملت كده لا يلقي لها بالا فيهوي بالكلمة دي فيهوي بها في النار سبعين خريفا

88
00:24:15.800 --> 00:24:40.850
كلمة وان العبد ليتكلم بالكلمة من رضا الله او من رضوان الله لا يلقي لها بالا فيرفع بها في الجنة ما شاء الله كلم كلمة بس فخطورة الكلمة عشان كده سيدنا معاذ في حديث طويل قال يا نبي الله وانا لمؤاخذون بما نتكلم به؟ النبي قال له كف عليك هذا اخذ بلسانه وقال كف

89
00:24:40.850 --> 00:24:57.550
عليك هذا قال وانا لمؤاخذون بما هو انا بتحاسب على الكلام؟ قال ثكلتك امك يا معاذ. وهل يكب الناس في النار على وجوههم الا حصائد السنتهم قال له هي هو في حاجة اصلا بتدخلنا النار غير ده حصائد اللسان ده

90
00:24:58.500 --> 00:25:13.300
عشان كده كان سيدنا ابو بكر كان عمر يدخل على ابي بكر رضي الله عنه اليه ايه ماسك لسانه كده ويقول ان هذا اوردني الموارد ان هذا اوردني الموت. فتخيل لما سيدنا ابو بكر بيقول كده. لزلك كان في

91
00:25:13.400 --> 00:25:31.450
اوراد الموارد يعني هيوديني في داهية يعني. اوردني الموارد. يعني ده هيدخلني النار لذلك كان في الحديث ان كل كل الجوارح تكفر اللسان في بدايته تكفر اللسان يعني تتذلل وتتوسل اللسان في بداية اليوم انت احنا

92
00:25:31.450 --> 00:25:51.450
آآ بك نعزب انت لو انت اتكلمت لو احسنت احنا آآ تمام وراك. هتسيء احنا نعذب بسببك فالجوارح كلها تتوسل اللسان في بداية اليوم بس الحجم ده فالانسان يحزر من خطورة الكلمة كلام. وقال لقد قلت كلمة لو مزجت بماء البحر. طب هي قالت ايه للسيدة عائشة

93
00:25:52.100 --> 00:26:05.850
شاور فالنبي عليه الصلاة والسلام سمى دي ايه؟ الاشارة دي ايه كلمة يعني انت ممكن تبقى واقف مع مع واحد كده بس وتشاور بس كده ايه واحد جه فالشخص ده انتم بتحفلوا عليه بتقوموا بس ايه

94
00:26:06.200 --> 00:26:20.600
صاحبك جامد. الحركة دي بس كده. دي ايه؟ دي غيبة. الحركة دي بس كده غيبة ليه؟ لان انت آآ ده متعارف ان دي فيها ايه؟ انتقاص من الشخص ده. ماشي؟ قلنا السبب برضو من من خطورة الغيبة

95
00:26:21.600 --> 00:26:45.500
حاجة اسمها ايه الغيبة الخفية غيبة ايه الناس المتدينين. ماشي؟ تقعد كده ايه يجوا يتكلموا على حد يقول لك فلان ربنا يهديه ابص ربنا يهدينا  واخد بالك ربنا يهدينا ربنا يهدينا دي ايه؟ يعني او مسلا ايه

96
00:26:45.750 --> 00:27:03.400
ادعي له هو بيغلف ايه؟ بيغلفها باطار ديني. بيغلفها باطار ديني ماشي؟ لكن دي في الاصل ايه؟ غيبة انتقاص. يعني انت مجرد ما انت قلت بلاش بلاش مش عايزين نغتاب حد. انت اصلا كده خلاص انت آآ مش عايزين نختار حد يبقى معنى كده

97
00:27:03.400 --> 00:27:21.600
في ايه؟ في كلام وحش في بلاوي سودا انت مش عايز تقولها. فنحزر من النوع ده وده منتشر جدا فلان لا لا لا بقول لك ايه انا عندي شوية حسنات وخايف عليهم مش عايزين نتكلم. اه اهو مسلا البنات يفضلوا قاعدين نص ساعة التليفون

98
00:27:21.650 --> 00:27:32.650
بيتكلموا على مسلا على واحدة صاحبتهم ولا بيتكلموا على واحدة بتتكلم على جوزها ولا بعد ما تخلص؟ عندنا اولاد تقول لها بصي بقى ايه مش عايزين نتكلم على حد بقى

99
00:27:32.750 --> 00:27:45.750
كفاية كده مش عايزين نجيب سيرة حد او ايه يلا نقول دعاء كفارة المجلس. هو كفارة كفارة المجلس هيعمل ايه ولا ايه؟ يعني هيكفر الشتايم ولا الغيبة ولا النميمة ولا هيكفر ايه بالزبط

100
00:27:46.000 --> 00:28:02.500
الغيبة تحتاج توبة. الغيبة من كبائر الذنوب تحتاج توبة خاصة اتكلم في الاخر بس دي حاجة تانية لو لقيت حد قدامي يقول حاجة عن حد ما اتكلمش عنهم بحاجة تانية صح؟ ما احنا هنتكلم دلوقتي عن رد الغيبة يعني هنتكلم عن انا لو قعدت في مكان وحصل

101
00:28:02.500 --> 00:28:17.700
الغيبة اعمل ايه اعمل ايه؟ فقلنا ان في نوع من انواع الغيبة اللي هي الغيبة الايه؟ الغيبة الخفية. غيبة كده ايه؟ فيها متغلفة جدا فناخد بالنا من النوع دوت. نحضر يا جماعة برضو من مسألة ان احنا تكلمنا في النقطة دي

102
00:28:18.100 --> 00:28:32.900
ان الانسان آآ اللي بيغتاب ده هيبقى فيه مزالم كتير يوم القيامة. لان زي ما انتم عارفين التوبة التوبة لها تلات شروط. لو في حق الله سبحانه وتعالى لها تلات شروط. الاقلاع الاقلاع عن الذنب

103
00:28:33.000 --> 00:28:49.600
والندم والعزم على عدم الرجوع. لكن لو في حق انسان بقى فيه مزلمة ماشي؟ فلو الانسان ما تابش من المزلمة دي في الدنيا وما ردش المزالم هيجي يوم القيامة الانسان ده يقتص منه

104
00:28:50.850 --> 00:29:08.750
ماشي؟ ويوم القيامة هيبقى زي ما بنقول ما فيش فلوس هو هيبقى حسنات وسيئات فممكن الانسان يندم يوم القيامة ان هو كان قاعد كل يوم في الجامعة ولا في الشغل ولا قاعد بيتكلم على الناس مش واخد باله. يعني انت لو حطيت لجنبك كده ريكورد

105
00:29:08.750 --> 00:29:22.900
كده وقعدت شغلت طول اليوم وقعدت تسمع اخر اليوم انت كنت بتقول ايه هتلاقي حاجات حلوة يعني هتلاقي شتايم وسب وغيبة ونميمة وكل اللي نفسك فيه يعني فده خطر جدا

106
00:29:23.350 --> 00:29:45.100
القرآن لما لما شبه الغيبة شبهها بمسال منفر جدا في الاية قال تعالى ولا يغتب بعضكم بعضا ايحب احدكم ان يأكل لحم اخيه ميتا يعني تخيل كده ان انسان ميت

107
00:29:45.550 --> 00:30:09.550
آآ اخوك او اخوك في الاسلام واتقدم لك كده ميت وانت بيقول لك ايه؟ كل. اي انسانة فكرهتموه. ما حدش هيتحمل ده. طب ليه شبه الغيبة ان انت تغتاب انسان بأكل لحم الميت اولا هو المغتاب ده اصلا مش موجود. هو غيبة يعني هو الكلام اللي انت بتتكلم في ضهره

108
00:30:09.550 --> 00:30:26.000
ماشي؟ فهو مش موجود فمش عارف يدافع عن نفسه يعني انت ممكن تذكر فيه اشياء وهو مش عارف يرد فكأنه كالميت بالظبط كده. ماشي؟ فده اسمه اكل لحم الميت تخيل تشبها بايه؟ كأن واحد بياكل لحمة ميت

109
00:30:26.350 --> 00:30:46.700
كلنا يا عم والله العزيم بنقع في الغيبة والله. ربنا يعفو عنا والله. طيب ازاي بقى انا دلوقتي لو واحد بيغتاب علاج الغيبة ايه ايه علاج الغيبة طب ايه كفارة الغيبة؟ يعني انا دلوقتي اغتبت شخص اعمل ايه؟ تعتزر له. يعني رح تستحل منه. ماشي. هو هو على على خلاف بين اهل العلم. جزاه الله خيرا. يعني خلاف

110
00:30:46.700 --> 00:31:03.600
هل ان الانسان يستحل منه؟ يعني انت اغتبت شخص فتروح تقول له يا فلان انا اغتبتك فايه فاحلني فيقولوا خلاص ده انت في حلم خلاص انا مسامحك يعني ماشي؟ لو انت تعلم ان ده اصل

111
00:31:03.950 --> 00:31:18.150
لو انت تعلم ان الشخص هيتقبل ده اعمل كده لو انت تعلم ان شخص هيقبل منك ان انت تقول له وده مش هيزود المفسدة ومش مش هيوغل صدره عليك اكتر مش هيتضايق منك

112
00:31:18.200 --> 00:31:33.950
آآ اعمل ده لو انت شايف انت لما تروح تقول له هيتضايق خلاص ما تروحش. تستغفر للشخص وتدعي له وتتصدق عنه تجتهد في الاعمال الصالحة ده يدخل في باب بقى ان الحسنات يذهبن السيئات. ان الحسنات يذهبن السيئات

113
00:31:34.400 --> 00:31:46.350
طب لو انا كنت قاعد في مجلس ومسلا اه جابوا سيرة فلان فقلت لهم فلان ده وقعدت ايه قطعت فيه. من اه التوبة من الغيبة في النوع ده ان انت لو انت قادر تقعد في

114
00:31:46.350 --> 00:32:08.150
المجلس وتذكر محاسن الشخص بس مش هينفع بعد ما انت هو مسلا شخص كزاب فانت قلت فلان كزاب فمش هينفع ترجع تقول لا فلان مش كزاب وهو كزاب هترجع تذكر محاسن موجودة فيه. هترجع تذكر محاسن موجودة في الشخص. هتقول والله ده ايه آآ فلان مسلا ده هو آآ كريم

115
00:32:08.150 --> 00:32:24.450
امه ده مسلا ده والله جدع وشهم هتزكر فيه محاسن موجودة فيه ماشي فده برضو من باب ان الحسنات يذهبن السيئات  لكن الاصل ان ان الزنوب اللي متعلقة بالبشر خطيرة

116
00:32:25.650 --> 00:32:40.900
سير النبي عليه الصلاة والسلام قال كل المسلم على المسلم حرام دمه وماله وعرضه. طب ازاي الانسان يتخلص من الداء ده؟ يعني في ناس هو مش عايز يرتاب وبعدين كل شوية بيقع في الغيبة غصب عنه. ازاي يتخلص من الداء ده

117
00:32:41.300 --> 00:32:55.150
ها ايه رأيكم كده؟ نبعد عن بيت المعتصمين يبعد عن البيئة يعني ما يقعدش في المجالس اللي فيها غيبة. اللي بتشجع الغيبة. ماشي. الزكر. اللسان يا جماعة اللي بيتعود على الزكر الله على الزكر وعلى قراءة

118
00:32:55.150 --> 00:33:11.850
القرآن وعالكلام بالطيب ده آآ قلما لما بيعرف يغتاب شخص ما هو اصلا اللسان اللي اتعود على الذكر ده ما يستحملش ان هو يقعد يجيب في سيرة فلان وفلان قال تعالى قد افلح المؤمنون

119
00:33:12.500 --> 00:33:29.350
صفاتهم ايه؟ من ضمن الصفات والذين هم عن الايه؟ عن اللغو المعارضون. ان ده اصلا اي كلام فيه لغو وكلام باطل هو ايه ده اسر على الكلام ده ما يقعدش يفتح مجال للكلام على فلان وفلان عمل وفلان ما تفتحش اصلا الحوار ده. حديس

120
00:33:29.650 --> 00:33:49.950
بصراحة لو الانسان يطبق الحديس ده في حياته هيرتاح قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيرا او ليصمت. حديس الكلام سهل يعني ان احنا نقول الحديس سهل. لكن التطبيق ده فعلا صعب جدا

121
00:33:50.000 --> 00:34:03.800
ان انت تحسب الكلام الكلمة اللي انت هتقولها ليكن خيرا يعني انا الكلمة اللي هقولها دي خير خيرا يعني ايه؟ خيرا اما بالذكر ان هو يذكر ربنا سبحانه وتعالى بسواء

122
00:34:03.800 --> 00:34:21.350
زكر او دعوة الى الله او قراءة القرآن ايا كان نوع الزكر او خيرا ان هو يقعد في مش هيصمد بقى مش هيفضل قاعد في المجال الساكت فالناس تتفصل منه يعني. لأ خيرا هنا ممكن يتكلم كلام مباح تأليفا لقلوب الناس

123
00:34:21.450 --> 00:34:32.450
يعني يقعد يهزر مع الناس بس مش هزار ان هو يكزب كمان في الهزار لان الكزب في الهزار النبي عليه الصلاة والسلام قال اه ويل لمن يحدث الناس فيكذب اه ليضحكهم

124
00:34:33.050 --> 00:34:48.900
ويل له ثم ويل له ان ان واحد بيهزر مع الناس فبيقعد ايه يألف بقى حوارات وقصص ومش عارف وبتاع عشان يضحك الناس. والنكت بقى اه يقول نكت ماشي؟ فالاصل ان فليقل خيرا

125
00:34:48.950 --> 00:35:04.400
يعني تكلم بخير او ليصم. الصمت اللي بيسكت ده بينجو سلامة بيسلم. اقعد ساكت. مش لاقي حاجة خير تقولها اقعد ساكت مش لازم كل حاجة تدلو بدلوك فيها وتقوم ايه تحط التاتش بتاعك

126
00:35:04.550 --> 00:35:18.850
الكلام ده لما تستحضر ان في ملايكة بتسجل قال تعالى ولقد خلقنا الانسان ونعلم ما توسوس به نفسه ونحن اقرب اليه من حبل الوريد اذ يتلقى المتلقيان عن اليمين وعن الشمال

127
00:35:18.850 --> 00:35:36.300
قاعد ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد كل كلمة قال تعالى ولا تقف ما ليس لك به علم. ان السمع والبصر والفؤاد كله لكن عنه مسئول لا تتكلم فيما ليس لك به علم

128
00:35:37.000 --> 00:35:54.000
اسكت شوية. طب لو انا دلوقتي قاعد في مجلس لو انا في مجلس والناس بتغتاب هعمل ايه؟ ايه اعلى درجة؟ اعلى درجة رد الغيبة زي ما سيدنا معاذ عمل قال بئس ما قلت. قال اسكت بئس ما قلت. والله يا رسول الله ما علمنا عليه الا خيرا

129
00:35:54.500 --> 00:36:15.150
النبي عليه الصلاة والسلام قال من ذب عن عرض اخيه رد الله النار عن وجهه يوم القيامة  تخيل انت قاعد في مجلس شخص بيجيبه في سيرته وهو مش موجود  اول لما ترد تقول لهم يا جماعة لأ فلان ده انتم ما تتكلمش عليه ما ترتبوش. ده فلان ده فيه كزا وكزا ده انسان كويس ومش عارف. لما ترد عليه كده

130
00:36:15.300 --> 00:36:28.250
من زب عن عرض اخيه هو مش موجود. انت دافعت عنه رد الله النار عن وجهه يوم القيامة. جزاء من جنس العبد ماشي اه اه ده اول ده اعلى درجة. اعلى درجة ان انت

131
00:36:28.500 --> 00:36:49.550
ترد رغيف ما تسكتش ماشي؟ طيب انت عارف ان انت لو رديت الغيبة هيتحفل عليك وانت مش هتتحمل ده هتعمل ايه قم امش تعتزل المكان اللي فيه معصية. ما تقعدش معه. قال تعالى واذا رأيت الذين يخوضون في اياتنا ايه؟ فاعرض عنهم حتى يخوضوا في حديث من غيره

132
00:36:50.550 --> 00:37:05.000
فاما ينسينك الشيطان فلا ايه فلا تقعد بعد الذكر ما تقعدش لقيتهم بيغتبوا وبيمشوا وسيبهم. ما تقعدش عشان تجامل الناس. يعني ما تجاملش الناس على حساب ما تجاملش الناس على حساب حسناتك وسيئاتك. على حساب دينك

133
00:37:05.300 --> 00:37:14.450
مش عشان هم ما يقولوش علي ان انا رخم او ان انا ما هو ممكن باسلوب كويس. يا جماعة طب بس ايه بلاش نتكلم على حد طب آآ دي كده غيبة

134
00:37:14.750 --> 00:37:29.550
طب ده والله ده شخص كويس قول اي كلام مش لازم باسلوب فيه فظاظة يعني كويس آآ تالت حاجة خلاص انت قاعد في مكان مسلا اه وده ده بردو متصور ان انت مسلا في مكان

135
00:37:29.700 --> 00:37:45.500
مش عارف ترد مش عارف ترد خالص ولا عارف تمشي. انت في مكان شغلك مسلا ولقيت مسلا ناس عالمكتب اللي جنبك بيتكلموا المدير بتاعك ولو انت رديت عليه هيبقى ممكن يترتب عليها مفسدة اكبر فمش عارف ترد ولا عارف تسيب المكان وتمشي

136
00:37:46.050 --> 00:38:05.700
ده بقى هنا اقل درجة خالص. لان الانكار بالقلب منه ان انت تسيب المكان وتمشي. لكن هنا انت هتنكر بقلبك انت هتبقى كاره الامر ده وممكن بقى ايه عارفة تسبح تذكر ربنا سبحانه وتعالى خلاص ان انت ايه تنشغل بالذكر. ماشي؟ يبقى دي اقل درجة خالص. اقل درجة. لكن الافضل انسان يسعى ان هو

137
00:38:05.700 --> 00:38:27.550
يغير اه طيب يعني ايه اسئلة كده واجابات  وسلم قال ارضى الناس بسخط ايوة اسخط عليه الناس. هم  اه ومن اسخط الله رضا الناس اصغر الناس ومن ارضى الله بسقاط الناس رضي الله عنه

138
00:38:27.700 --> 00:38:44.850
ورد عليهم اليسر. احسنت. ممكن واحد مسلا يبقى قاعد في مجلس في الغيبة آآ لو عشان ايه يجاملهم وكده ما يزعلوش مني. اه يألف قلوبهم يحب يجاملهم يعني. هم جزاه الله خيرا جزاه الله خيرا خطاب

139
00:38:45.250 --> 00:38:57.050
آآ معنى مهم جدا جزاك الله خيرا طيب يا جماعة هي اسئلة كده سريعة كده. هل اه لما نقعد نتفرج على ماتش كورة ونتكلم على اللاعيبة؟ دي تعتبر غيبة ولا مش غيبة؟ كبير غيبة

140
00:38:58.200 --> 00:39:10.250
يعني انا بقول فلان ده ما عندوش فكرة انا ما بتكلمش على الشتايم ده فلان ده ابن كزا وابن كزا ده دي قصة تانية خالص. وقسم وحصنات ومش عارف ايه ده قصة تانية

141
00:39:10.350 --> 00:39:22.350
ماشي؟ فلو انت قاعد فرجت تسعين دقيقة على الماتش. نقض في اطار الكورة يعني؟ اه لا اه يعني النقد ده النقد ده هل يعتبر غيبة ولا مش غيبة؟ شايف انه مش غيبة ليه مش غيبة ليه

142
00:39:22.650 --> 00:39:44.500
لو انا مثلا بتفرج على برشلونة مثلا اه. عربيتهم كفار يعني. هل يجوز هل يجوز ان انا اغتاب الكافر لا هو لازم ها احنا بنسأل بجد عشان يعني مسلا في دلوقتي ماتش مسلا الساعة كم؟ الساعة كم عشرة؟ انا سيبك من الاستوري التحليلي

143
00:39:44.500 --> 00:39:54.500
انا ما بتكلمش دلوقتي احنا بنتكلم احنا هننطلق من الوحي مش هننطلق من الواقع لان لو هننطلق من الواقع الدنيا بايظة خالص. ها هو انت قصدك بتتكلم عليه مسلا يقول اللاعب ده غبي او اللاعب ده مسلا آآ

144
00:39:54.500 --> 00:40:14.950
سيبك من ايه الضابط ان اللعيب نفسه لو سمع الكلام ده يكره الكلام يعني انا دلوقتي بلعب فانت قلت ان انا ما عنديش فكرة. او ان انا عويل. او ان انا ما هو دلوقتي انت معتبره نقد. انا دلوقتي انت شخص

145
00:40:14.950 --> 00:40:31.100
تكلمت في في في غيبتي. ماشي؟ انا الكلام ده انا متقبله ولا انا كارهه؟ ما هو الغيبة نقد الشخص في الاخلاق او في الافعال او في الدين بتاعه او في الشكل بتاعه

146
00:40:31.250 --> 00:40:53.650
يعني انا قلت وهو شكله مسلا شكله وحش ماشي او هو تخين او هو قصير او قال حسبك قالت حسبك من صفية انها ايه؟ ما قالتش قصيرة يعني فلو انا لو انا الضابط في الموضوع ده يا جماعة بس عشان يبقى انا دلوقتي قلت مسلا ده فلان ده ما عندوش فكرة. فلان ده اجدع فلان ده مش عارف ايه. فلان ده ما بيعرفش

147
00:40:54.250 --> 00:41:16.900
الشخص نفسه لو سمع الكلام ده هيكره الكلام ده اه هيكره يبقى دي غيبة التعريف الضابط واضح. زكرك اخاك بما يكره  بس طب ممكن يكون كلام في العموم ما يأزيش بمشاعر حد بس حد حساس زيادة هو ما هو الشرع الشرع ما بيتعملش كده

148
00:41:16.900 --> 00:41:30.800
لا يعني مسلا ماشي هنرجع لدي هنرجع لدي في العرف بقى اللي شبهها. يعني هل دي تعتبر في عرف الناس تعتبر مسلا خطأ الاصل ايه ان الانسان يسلم من اللغو ده اصلا

149
00:41:31.500 --> 00:41:53.400
يعني الكلام اما لك او عليك اما لك او عليك فليقل خيرا او ليصمت. هترجع بقى للاصول اصول الشرع الذين هم عن اللغو معارضون. كل ده يعتبر ايه من اللغو الماتش خلص هنقعد بقى نحلل كده وفلان ودي اصلا واتخانق مع بعض وندخل نشتم في بعض وتنزل الصورة وهي اصلا باين ان هو

150
00:41:53.400 --> 00:42:14.900
عملها يا عم وخلاص خلاص؟ يعني ما انت بتتفرج على كورة ماشي اتفرج في في اطار المباح بترفه عن نفسك شوية ماشي؟ وخلاص واتفرجت خد الامر وخلاص ما تبقاش بقى ايه قبل ما قبل الماتش وما بعد الماتش ويقعدوا استوديو تحليلي قبل الماتش اربع ساعات وبعد الماتش اربع ساعات ونحلل خلينا

151
00:42:14.900 --> 00:42:31.800
بس يا جماعة في النقطة المهمة هل الكلام عن لعيبة يعتبر غيبة انا شايفه جزء من مصعب الكورة. انت شايفه كده ماشي احنا بنتكلم في الحلال والحرام دلوقتي. تشيل ذنوبهم كلهم. انا بعت انا قبل ما اجي بعت

152
00:42:31.800 --> 00:42:50.050
الشيخ بصراحة سؤال بعت الشيخ لمصطفى العدوي سؤال سألته. فقال لي زكره بقى قلت له هل غيبة الكافر اللعيب لو بتفرج على ماتش لعيب كافر وكتبته لانها عرفت تسأل السؤال ده مسلا حد هيسأل في الدرس. هل تعتبر غيبة؟ فرد عليها قال زكرك اخاك بما يكره

153
00:42:50.700 --> 00:43:09.050
وقال والزين هم عن اللغو معرضون. بعت لي الاتنين دول بس. الكافر الكافر لو مسالم لا تحل الغيرة بتاعته كافر محارب تحل الغيبة بتاعته. انا عندي سؤال الممسلين طيبين. ما هو على هذا فقيس بقى. طيب خلينا نتكلم عن ايه الحاجات اللي

154
00:43:09.050 --> 00:43:27.350
اللي مباح فيها القدح الامام النووي قال والقدح ليس بغيبة في ستة. قال والقدح ليس بغيبة في ستة. متظلم ومعرف ومحذر ومجاهر فسقا ومجاهر فسقا ومستفت ومن طلب الاعانة في ازالة منكره

155
00:43:27.900 --> 00:43:43.000
يعني ايه بقى الكلام ده؟ قال والقدح ليس بغيبة في ستة. القدح ليس بغيبة في مين؟ في ستة. اول واحد متظلم  متزلم يعني انسان له مظلمة واحدة مسلا جوزها زلمها

156
00:43:43.450 --> 00:43:58.950
وهتروح تشتكي للقاضي مسلا او للحكم طب هتشتكي لمين القادر على رفع المزلمة مش طب هتكلم صاحبتها في التليفون ده جوزي عمل لي وقال لي ومش عارف ايه وبتاع دي اسمها ايه؟ غيبة

157
00:43:59.500 --> 00:44:17.500
لكن هتشتكي لواحد قادر على رفع المظلمة ديما جليب ماشي؟ يبقى المتظلم اللي هيشتكي الانسان هيحكم الاب مسلا وعنده عيلين واحد غلط في التاني او ظلم التاني فهيروح يشتكي لابوه يقول له فلان عمل لي كزا دي غيبة؟ لا مش غيبة

158
00:44:17.850 --> 00:44:42.650
انه هو متظلم لان هو عليه ضرر ولازم يرفع الضرر ده عن نفسه ماشي؟ عشان ياخد حقه يبقى اول حاجة متظلم. تاني حاجة معرف معرف يعني ايه يعني انا مسلا عايز اوصف لك شخص كان بعض العلماء بعض السلف آآ الاعمش مسلا الاعرج ماشي؟ هو هو

159
00:44:42.650 --> 00:44:59.350
عنده عمش لكن اشتهر بايه؟ بلقب الاعمش فهو لما تقول الاعمش يبقى معروف العالم المعروف الاعمش الاعرج. هنا انت ما بتزموش انت يقول لك فلان انت مسلا فلان اللي هو الطويل ده القصير ده

160
00:44:59.350 --> 00:45:29.300
انت لا تقصد ايه لا تقصد ذم فالمعرف المعرف ده لا تعتبر ايه غيبة فاهمين النقطة دي تالت حاجة آآ آآ متظلم ومعرف ومحذر محذر بقى اللي هي ايه ان انا مسلا زي ما النبي عليه الصلاة والسلام آآ جاءت فاطمة فاطمة بنت قيس للنبي صلى الله عليه وسلم تسأله في آآ

161
00:45:29.550 --> 00:45:55.600
اه رجال تقدموا لخطبته معاوية وابي جهل معاوية بن ابي سفيان فقال اما ابو جهل فلا يضع العصا عن عاتقه او قال فدرب للنساء لا يدعو العصا على عاتقه يعني ايه ما بينزلش العصاية يعني بيضرب. بيرزع. اوفى اه لا يطغى العصا يعني كثير السفر

162
00:45:56.000 --> 00:46:13.750
حياته فيها آآ خشونة او درب للنساء يعني كثيرة ضرب النساء. وكانت فاطمة بنت قيس امرأة مرفهة يعني فقال لها الاولاني ده طبعا ابو جههم لو سمع الكلام ده يكره الكلام ده ولا ايه؟ يكرهه. يكرهه

163
00:46:13.800 --> 00:46:30.200
لكن الموضع ده موضع اه تحذير المستشار مؤتمن. انت مسلا حد اتقدم آآ حد متقدم لواحدة وهو انت عارف الشخص ده وجم سألوك تعرف فلان؟ وفلان ده مسلا عنده عيب خطير مسلا

164
00:46:30.800 --> 00:46:49.750
مسلا كزاب بخيل اه اه بيشرب خمرة بيشرب مخدرات ما بيصليش عيوب مش قديمة وتاب منها لأ حاجات ايه؟ ركز يا خطاب ركزوا شوية يا اخوانا عيوب موجودة فيه ما زالت فيه. اقول عليه ولا ما ولا اكتم؟ لا لازم اقول

165
00:46:49.900 --> 00:47:02.200
واجب علي ان انا احزر لو انا الكلام بتاعي معتبر هيتاخد والناس جاية مستأمناني مستشار ومؤتمن اقول اقول والله مع فلان ده آآ خدوا بالكم لان هو مسلا ما بيصليش

166
00:47:03.050 --> 00:47:16.800
اه فلانة دي مسلا اخلاقها مسلا مش كويسة انا حاول انت لو الامر فيه حاجة هتهتك الستر ما تفصلش. الاولى الستر. لو عرفت توصل الامر بتاعك بشكل فيه نوع من

167
00:47:16.800 --> 00:47:31.000
التعريض يعني مش تعريض آآ آآ تستخدم المعاريض يعني ان انت آآ فاهمين بس القصة دي؟ فلما لما سألت عن آآ ابو جهل قال دراب للنساء قال واما معاوية فصعلوك لا مال له

168
00:47:31.050 --> 00:47:53.600
ضعيف صعلوك يعني فقير يعني مش مش شتيمة يعني. صعلوك يعني فقير. لا. قال انكحي اسامة. اسامة ابن زيد يعني ماشي فدل على فيها نقطة يعني هو رفضت رفض الاتنين او ده فيه كزا انت حرة هل هتقبلي ان هتعيشي مع واحد فقير؟ او واحد حياته صعبة وبيسافر كتير او

169
00:47:53.600 --> 00:48:06.800
قبل النساء هتقبلي ده؟ الامر لك. هل ده كويس؟ آآ عايز رأيي انكحي اسامة. فكرهت ثم قال انكحي اسامة فوافقت طاعة الله ورسوله طب لو واحد مسلا رايح تلفونات فلوس. مم

170
00:48:07.000 --> 00:48:27.000
ونروح اللي سيلف ده راح يسأل واحد يقول له ده ظروفه ايه وكده. فقال له مسلا ده راجل معاملته وحشة. هي نفس نفس الفكرة بالزبط. تحزير. تمام تحزير من امر انت تعلمه من الشخص بامانة المستشار مؤتمن. حتى لو ما حدش سألك تتطوع منك. ده من باب النصح. نعم

171
00:48:27.000 --> 00:48:47.950
بس انت هتتكلم على على القدر بس. يعني ما تزودش ماشي ما تزودش او حتى انت يعني مسلا هتحكي موقف حصل معك انت بس يعني مسلا ايه واحدة مسلا بتتظلم مسلا ده هو عمل لي كزا وكزا وكزا. واصلا كان قال لاخوه لأ انت ما لكيش دعوة هو ما لكيش دعوة بده

172
00:48:48.350 --> 00:49:06.450
مم. انت تحكي المزلمة بتاعتك انت بس ما تتعدد ناس متعددة بقى فاهمني؟ فالموضوع محتاج برضه ايه؟ محتاج تقوى. بالضبط يعني انت انت بتتعامل بالتقوى في الاصل في الامور دي كلها. فقلنا والقدح ليس بغيبة في ستة اه متظلم ومعرف ومحذر

173
00:49:06.500 --> 00:49:27.000
ومجاهر فسقا وجاء الفسق يعني ايه يعني انسان هو مجاهر بالفصل. الفسق هو فسق يعني خرج عن طاعة الله انسان بيجاهر بالفسق بيدعو للمعصية بينشر مسلا الحاد بيضل الناس بينشر ضلالات بينشر بدع

174
00:49:27.050 --> 00:49:40.250
ده واجب مش من اي حد برضه واجب من اهل العلم باسلوب آآ في نوع من الحكمة التحزير من الشخص ده ازا انا وجدت ان الشخص ده له مفسدة على الناس

175
00:49:40.500 --> 00:49:59.500
اه العلماء عدوا ان ده ليس من الغيبة ماشي؟ ومجاهر فسق ماشي. من التحذير برضو في علم الجرح والتعديل عند السلف يقول لك مسلا ايه فلان كذاب في الحديس في علم الحديس فلان آآ سيء الحفظ فلان وضاع

176
00:49:59.600 --> 00:50:17.200
فلان آآ مسلا ايه آآ فاسق مدلس الالفاز دي آآ ده هم عملوها نصحا للامة. يعني هو مش بيقول كده بيتشفى من الشخص. لا هو فعلا لان ده في امانة هينقل عن النبي عليه الصلاة والسلام. فلما واحد

177
00:50:17.200 --> 00:50:34.650
يبقى كزاب وينقل حديس لأ الحديس ده فلان متروك. متروك يعني ايه؟ يعني ما ناخدش منه احاديس. ما ناخدش منه احاديس ماشي؟ طبعا انت ما تستصحبش بقى وتقعد انت ايه تعتبر نفسك عالم من علماء الجرح والتعديل وتقعد فلان فاسق وفلان تبدع فلان وتفسق فلان وفلان كزاب

178
00:50:34.650 --> 00:50:51.500
ده ليه اصلا اسس وقواعد وخلاص والعلماء تكلموا فيها من زمان. تمام. فيعني ايه الاصل انسان يسلم. قال صلى الله عليه وسلم المسلم من سلم الناس من من سلم المسلمون من لسانه ويده. ان الناس تسلم من لسانك

179
00:50:52.450 --> 00:51:12.300
ماشي قال ومجاهر فسق فهمتم مجاهر فسق ايه؟ مجاهر فسق ومجاهر اه فسقا آآ ومستفتم اه جات هند بنت عتبة قالت يا رسول الله ان ابا سفيان رجل شحيح بخيل ما بيدنيش فلوس

180
00:51:12.550 --> 00:51:33.350
افاخذ من مالي تاخد من ماله يعني بدون علمه فهي هنا ذكرت ابو سفيان بايه بالبخل هو هيكره الكلام ده لكن هي بتستفتي هنا في الامر ده هي بتستفتي. بس انا هي عارفة انه بخلقه متعايشة معه. فممكن حد يستفتي مسلا او حد من اهل العلم او المشايخ فهيذكر مسلا ايه

181
00:51:33.400 --> 00:51:51.500
المساوئ. المساوئ بس على على قدر برضو ايه الموضوع له ضوابط مش هيبقى انا بحكي وبحكي لفلان وبكلم فلان لأ ماشي آآ اخر حاجة مستفتن ومن طلب الاعانة في ازالة منكره

182
00:51:51.900 --> 00:52:08.600
طلب الاعانة في ازالة منكر يعني مسلا آآ نضرب لها مثال ايه اه انت اه حد مسلا لو في هيئة مسلا للامر بالمعروف والنهي عن المنكر وانت لقيت مسلا شباب بيشربوا مسلا مخدرات ولا حاجة وعارف ان هم بيقعدوا في مكان

183
00:52:08.800 --> 00:52:21.300
فهتروح تقول لي مسلا اللي هي مسلا ده فلان وفلان وفلان بيقعدوا بيشربوا مخدرات انت بتطلب الاعانة على ازالة منكر. او مسال ابسط مقرب لنا مسلا آآ شخص مسلا انت تعرف لك شخص صاحبك

184
00:52:21.550 --> 00:52:35.300
آآ بيعمل مسلا زنب معين فانت عايز تنصح الشخص ده بطريقة غير مباشرة لان انت انت ما لكش اه ما لكش سلطة عليه او ما فيش مساحة ان هو يقبل منك النصيحة

185
00:52:35.500 --> 00:52:48.750
فانت هتطلب من حد مسلا من ان انت تثق فيه ان هو يساعدك في ازالة المنكر ده على قدر الامكان ما تفصلش بقى يعني ممكن تقول والله انت الاصل فيها ان النية

186
00:52:48.850 --> 00:53:02.300
ربنا سبحانه وتعالى رقيب بعملية الشخص ان انت طالب اصلاح فبتقول له والله يا فلان ده فلان ده عنده مشكلة واحنا ايه عايزين ننصحه فيها طب ممكن انت هنا هنا وبيطلب الاعانة على ازالة ايه؟ المنكر

187
00:53:02.500 --> 00:53:21.950
فدي والله اعلم ما تعتبر ايه من الغيبة لكن برضو بالضوابط بتاعتها ماشي فقلنا دي الضوابط احنا توقفنا كده في المجلس ده عن عن الغيبة عند قول اه كعب قال رجل من بني سلمة يا رسول الله حبسه برداه النظر في عطفيه فقال له معاذ بئس ما قلت

188
00:53:22.000 --> 00:53:36.881
والله يا رسول الله ما علمنا عليه الا خيرا فسكت رسول الله صلى الله عليه وسلم ان شاء الله نكمل في المجلس القادم نعتزر على الاطالة سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته