﻿1
00:00:00.000 --> 00:00:20.000
آآ نتعلم كيف نقرأ هذا الكتاب او اي كتاب يقابلنا. لازم احد الاول غرضي من الكتابة. هل هذا الكتاب من باب آآ طلب العلم لتحصيل هذه المعلومات واحفظ هذه المعلومات. واسترجعها حينما اسأل عنها. يعني ايه الكلام ده؟ يعني لو انا مثلا بذاكر كتاب فقه. وانا غرضي ان لما اتسأل اعرف اجاوب. لو

2
00:00:20.000 --> 00:00:40.900
انا مسلا بذاكر فقه شافعي. او بذاكر كتاب الفقه الميسر. او بذاكر اي كتاب. هل الغرض ان انا احفظ المعلومة واحفظ الدليل واكررها؟ فلما يسألني  ماذا قال المؤلف او ماذا قال المذهب او ماذا قال المفسر في هذه الاية او في هذا الحكم فانا ارد فيجب ان انا استحضر الحكم بالدليل

3
00:00:40.900 --> 00:00:50.900
يبقى مزاكرة الكتاب ده مختلف غير كتاب اجرده جرد فكري ان انا باخد معلومة عامة في التاريخ او باخد معلومة عامة في علم النفس او كتاب بين بين اللي احنا بنسميها

4
00:00:50.900 --> 00:01:03.000
غالب الكتب التربوية اللي بيكون الغرض منها بناء الايمان لكن في نفس الوقت مش الغرض منها حفز كل المعلومات والاثار الواردة في الكتاب. فده مش الغرض هذا الكتاب. الغرض هو الوسط

5
00:01:03.050 --> 00:01:25.100
تدبر اه المعاني التربوية الموجودة في الكتاب. الانسان يستحضر العموم يستحضر المشاعر اللي مر بها اثناء الكتاب. مع بعض النقولات اللي ممكن تساعده ان هو ينصح غيره بتدبر القرآن او يذكر نفسه بتدبر القرآن. يبقى ده الاول تحديد الغرض من الكتاب اللي لا تقرأه. فاحنا قلنا الغرض مش الكتاب علمي ان احنا نحفظ كل المعلومات الواردة

6
00:01:25.100 --> 00:01:45.100
ولا الغرض ان هو يقرأ وانت نايم على السرير او وانت ماشي في العربية كده بتسمعه لا يقرأ بنوع من التركيز وفيه انصحكم بنصيحة بتفرق معي جدا في قراءة الكتاب يفضل لو فيه صفحة بيضا في اول الكتاب او في اخر الكتاب وانت بتقرأ اسناء الكتاب قبلك معلومة مهمة عجبتك نقل

7
00:01:45.100 --> 00:02:05.100
اثر فيك جدا. تعلم عليه وبعدين تعمل لنفسك الفهرس الخاص بك في اول الكتاب او في اخر الكتاب تكتب مسلا صفحة سبعة آآ كلمة محورية في التدبر. صفحة خمسين نقل مهم عن الشنقيطي في التدبر. تكتب انت لنفسك الفهرس. بحيس بعد كده لما ترجع الكتاب في المكتبة بتاعتك

8
00:02:05.100 --> 00:02:25.100
وبعد سنوات رجعت للكتاب عايز الخلاصة بتاعة هذا الكتاب تبص في الفهرس الموضوعي اللي انت عملته نفسك. انت عملت نفسك فين وفي اخر الكتاب او في اوله حسب الطباعات بيكون فيه فهرس موضوعات برضه يعني مسلا زي ما هقرأ لكم واحنا دلوقتي الفهرس بركة القرآن حاجة القلب الى تدبر دي الموضوعات

9
00:02:25.100 --> 00:02:45.100
العامة لكن في نقل مسلا لابن القيم وانت بتقرأ الكتاب في وسط التركيز وفي خلوة اثر فيك. لدرجة انك بكيت واتأثرت بالنقل ده ده غالبا بيعمل بداخلك تركيز بيظل مستمر معه. كلما تذكرت هذه اللحظة وهذا النقل عدت الى نفس المشاعر التي كنت فيها

10
00:02:45.100 --> 00:02:55.100
طب ازاي ارجع لده؟ انك انت تعمل طبعا نقل ابن القيم مش موجود في الفهرس بتاع الكتاب. ده انت تعمله بنفسك. اما تيجي تقرأ مسلا كتاب في اسماء الله الحسنى

11
00:02:55.100 --> 00:03:15.100
في قصة في اسم الله اللطيف ذكرها المؤلف فرقت معك جدا. عايز تنقلها للناس وعشان ما تنسهاش تعمل انت الفهرس الموضوعي الخاص بك. في اول اول الكتاب او في اخر الكتاب او تعمل انت ورقة بيضاء تضيفها في الكتاب. تكتب مسلا صفحة خمسة وستين. قصة ذكرها المؤلف في اسم الله اللطيف. يبقى لك فارس الموضوع

12
00:03:15.100 --> 00:03:35.100
انا افضل هذه الطريقة في قراءة الكتب اللي معنا في المساق ده. انك انت تعلم على النقولات على الكلمات اللي فرقت معك وقصرت معك. وتعمل نفسك الموضوعي الخاص بيه. دي نقطة. النقطة التانية اللي هتفيدك جدا ان شاء الله في قراءة الكتاب ومش بس في قراءة الكتاب في اي مزاكرة. انك تتعلم طريقة التشجير. يعني

13
00:03:35.100 --> 00:03:49.950
ايه طريقة التشجير؟ يعني انا بعد ما خلصت يعني مسلا النهاردة احنا هناخد مع بعض اه اربعة وستين صفحة زي ما ذكرت يعني مع بعض صفحات ايه مهدرة في الاول كمقدمة. طيب انت مسلا انا عامل لنفسي هنا انا هتكلم عن ست نقاط

14
00:03:49.950 --> 00:04:09.950
المؤلف اتكلم عن البداية المعنى الاهمية آآ نقاط لاجل هذه الاهمية. بعد كده امور متوقفة بعد كده صوارف. انا بعد واخلص اي مزاكرة لو انا عملت نفسي طريقة التشجير دي اتذكر بها الكتاب. فمهم ان انت بحيس ان الكتاب ما يضعش منك ما تشعرش بنوع يعني من السيولة كده

15
00:04:09.950 --> 00:04:15.083
افكار ان الدنيا داخلة في بعضها تعمل لنفسك هذا التشجير في