بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله. موقف من مواقف النبي صلى الله عليه وسلم المواقف الجميلة التي ضحك فيها صلى الله عليه وسلم ليهدئ من روع رجل جاء مرتعبا من رؤيا رآها. روى مسلم عن جابر بن عبدالله رضي الله عنهما قال جاء رجل الى النبي صلى الله عليه وسلم فقال يا رسول الله رأيت في المنام كأن رأسي قطع. والراجل شاف رؤيا ان راسه قطعت حتى في رواية تانية غريبة جدا بيقول لك انا لقيت ان راسي اتقطعت وقعدت تنط تجري وانا بجري وراها. ومش عارف امسكها ده وفجأه مرعوب. جاي يعني بيصرخ. قال الراوي اللي هو جابر ابن عبدالله فضحك. النبي صلى الله عليه وسلم لما سمع الرؤية بتاعته ضحك وما اداله ايه بقى ايه النصيحة لينا كلنا قال اذا لعب الشيطان باحدكم في منامه فلا يحدث به الناس. يعني انت مش مفروض تيجي ايه؟ انك انت تحكي لنا هذه الرؤية اذا لعب الشيطان باحدكم فيما انامي فلا يحدث بها الناس. دي قاعدة عامة. ان انت شفت رؤية بتكرهها الاصل فيها ان انت ما تتكلمش عنها حد انت شايف انها لطيفة وانت متوقع منها خير او كلام من ده بتروح تحكيها لحد من اللي بيفهموا في الرؤى عشان يعبر لك هذه الرؤية او يشرح لك معنى هذه الرؤية لكن الرؤية اللي فيها شر فيها شيء انت مرعوب منه الافضل انك انت ما تحكيهاش الا في زروف معينة هنتكلم عليها ان شاء الله في الحلقة دلوقتي كان فزع جدا. الشاهد طبعا اللي احنا بنأجله زكرنا القصة. الراجل جاي في حالة فزع. الرسول صلى الله عليه وسلم امتص الفزع ده بضحكة. ضحك صلى الله عليه وسلم. رفع حالة التوتر التور اللي عند الرجل. وبعدين ادى النصيحة الايمانية او الشرعية المناسبة في هذا الموضوع اذا لعب الشيطان باحدكم في منامه فلا فلا يحدث به الناس النووي آآ رحمه الله في شرح صحيح مسلم. والحديس في صحيح مسلم نقل قول المنزلي في هذا الموضوع قال ان هو يحتمل قال ان الرسول عليه الصلاة والسلام رأى شيء معين في الرؤيا آآ عرف بها ان هذه اضغاف احلام. او ان الرسول عليه الصلاة والسلام جاءه وحش ان هذه اضغاط احلام وليست من الاحلام المعبرة. والا والا بيقول ايه بقى المنزلية. بيقول والا فالعابرون يتكلمون في كتبهم على قطع الرأس. يعني الرؤية اللي شافها الراجل ده المنزلي شايف ان لها تعبير لها لها معنى. بس المعنى ده مرتبط بالشخص ودي نقطة مهمة جدا بقولها لاخوانا واخواتنا اللي بيشوفونا لما انت بتشوف رؤية معينة وعايز تعرف معناها كتير احنا متعودين دلوقتي مع وفرة المواقع اللي بتتكلم على تفسير الرؤى والاحلام آآ على الانترنت. لان بتخش على موقع وتشوف الرمز ده يساوي ايه ويبقى انت الرؤية دي معناها كزا. الكلام ده مش مزبوط طبعا. الكلام ده لان انت الرؤية اولا لو انت اتقنت المثال نقطة لكن انتقد لا تتقن اصلا البحث فانت بتدور على شيء معين بينما في الرؤية في شيء اخر انت مش ملتفت اليه اهم وهو اللي من اجله انت الرؤية وهو اللي هيعبر به اللي يسمع الرؤية والمحترفي التعبير او من المتمكنين في التعبير هيلتفت اليه. انت مش ملتفت اليه دي نقطة. النقطة التانية المهمة جدا جدا ان كل رؤية خاصة بانسان. الانسان ده زروفه ايه؟ الانسان ده كبير ولا صغير رجل ولا امرأة اه غني ولا فقير مديون ولا مش مديون اه مهموم ولا مش مهموم عايز اعزب ولا متجوز حاجات كتيرة متغيرات كده على ضوء المتغيرات دي بيفسر المفسر الرؤيا. ما ينفعش اقول رؤية مطلقة كده ومن غير ما تبقى عارف مين اللي شاف الرؤية وظروفه ايه وهكزا تتفسر هذه الرؤية. فعشان بس يبقى لان الرؤية ده مهم جدا. الرؤية دي جزء من ستة واربعين جزء من النبوة. فمك لازم تتعامل معها بتعاملات يعني اتى مقاييس ومعايير مش اي حد يتكلم في تفسير الرؤيا. فالمنزلية بيقول ايه؟ واما العابرون اللي شافوا مسل هزه المثال وشافوا ان واحد قطعت راسه. لو فيه واحد اتقطعت راسه في حلم معناها ايه الكلام ده؟ قال آآ يجعلونه دلالة على مفارقة الرائي ما هو هو فيه من النعم. ده احتمال ان هو يكون عنده نعمة معينة هتروح منه. معناه معنى ان انت شفت راسك بتتقطع في رؤية ان انت هتروح منك نعمة من النعم. او مفارقة سلطانه. لو كان هو صاحب حكم هيبقى هيسيب الحكم. مش لازم الحكم العام ممكن حكم مدينة حكم آآ هيئة شركة هيبقى هيسيب ده هيزول السلطان اللي هو بيحكم عليه ويتغير حاله في جميع اموره لكن لو كان عبد شف المنزلي بيقول ايه لو كان عبد يبقى هيعتق من الناحية التانية خالص ده هيبقى خير بقى لو كان عبد وشاف مصر بتتقطع يبقى هيعتق لو كان مريض يبقى هيشفى لو كان مديون يبقى هيتقضى دينه لو كان ما حجش يبقى هيحج لو كان مغموم فهيفرح. لو كان خائف هيأمن. كل ده من قطع الرأس. فهذا هو الاول المفسر هيدرس حالة اللي بيقول له القصة لو هو طبعا متمكن وفاهم وهيقول له والله انت حالتك يبقى انت رؤيتك انت دي تعبيرها كزا. وطبعا التاريخ فيه امسلة لتعبير رؤية غريبة جدا وعجيبة. لكن نرجع لرسول الله صلى الله عليه وسلم. الحديس ده هو قال له ما تقولش لحد. في حديس تاني في ابن ماجة وهو صحيح عن ابي رزين. انه سمع النبي صلى الله عليه وسلم يقول الرؤيا على رجل طائر على رجل طائر ما لم تعبر او تعبر. بتتقال بالتخفيف او بالتشديد. ما لم تعبر فاذا عبرت او عبرت وقعت. يعني ايه الكلام ده؟ على رجل طائر يعني ما لهاش قرار. ممكن ما تحصلش. لكن لو اتحكت هتحصل. فعشان كده بيحزر الرسول عليه الصلاة والسلام ان انت لو شفت رؤية وحشة ما تروحش الايه؟ تقولها لاي حد. هتحصل فالاحسن تسكت ما تقولهاش. قال والرؤيا جزء من ستة واربعين جزءا من النبوة. وبعدين قال ايه؟ لا لا يقصها ده الرسول صلى الله عليه وسلم بيقول لا يقصها الا على واد او ذي رأي. واد يعني ايه؟ يعني محب ود من الود فواحد بيحبك ما تحكيش الرؤية الود واحد ما بيحبكش. ان ممكن انت ايه هذا يعني يأثر عليك وتقع الرؤية. لكن لما تحصل لك رؤية وعايز تفسرها يا تروح لواحد بيحبك وتشرح له لما لو كان هم بيفهم في الموضوع يعني او ذي رأي واحد حكيم في التفسير واحد عالم بقواعد التفسير. حديس الترمزي عن ابي هريرة بيقول قال الرسول صلى الله عليه وسلم الرؤيا ثلاث. فرؤيا حق. شف المؤمن وفيها دلالات معينة بيعرف منها اهل التعبير. تعبير الرؤى يعني وتفسير الاحلام بيعرفوا منها دلائل معين. ورؤية يحدث بها الرجل نفسه سهل يعني انت كنت شايف حاجة قبل ما تنام ولو نفسك في حاجة قبل ما تنام فانت نمت فشفتها. دي مش مش رؤية اللي هي بتخبر بشيء معين. انما انت ده حديس ورؤية تحزين من الشيطان. فمن رأى ما يكره فليقم فليصلي. وده برضو ده اشارة تانية يعني الرسول صلى الله عليه وسلم في الاشارة الاولانية قال لك ما تقولش الرؤيا الوحشة دي لحد. الاشارة التانية لو شفت رؤية وحشة وانت حسنة من الشيطان وبيخوفك تحزين من الشيطان اول ما صحيت قم صل. انت صحيت اتفزعت من الكابوس اللي انت شفته. قم اتوضأ وصل. صل ركعتين ورجع نام تاني. طيب وفي حاجة تانية ممكن نعملها في واختم بيها. روى مسلم عن جابر عن الرسول عليه الصلاة والسلام انه قال اذا رأى احدكم الرؤيا يكرهها. انا شفته رؤيا ازعجتني اعمل ايه؟ احنا قلنا عندنا اهوت حاجتين لحد دلوقتي اتعلمناهم. ان انا ما اقولهاش لحد. ما احكيش لحد. ولو حكيتها هاحكيها لواحد يعني بيحبني او واحد صاحب علم في تفسير الرؤى والافضل ما حكاهاش هي ما تتحققش. والامر التاني ان انا اقوم اصلي اتوضى واصلي بعدها وفي تلات امور هيقولهم في الحديس ده كمان يبقى احنا كده عندنا خمسة احفزوهم بقى وراجعوا الحلقة كلها عشان تستفيدوا لما حد فيكم يشوف كابوس او حد من قرايبه يشوف كابوس يعمل ايه. اذا رأى احدكم الرؤية يكرهها فليبصق عن يساره ثلاثا. كده تلات مرات تنفث كأن خرج ريق خفيف كده على كتفك الشمال. فليبصق عن يساره ثلاثا وانت نايم. انت صحيت من النوم مفزوع اول حاجة تعملها وشفت آآ هزا الرؤية انفث على يعني آآ آآ يسارك او ابصق على يسارك ماسك خفيف كده تلات مرات استعذ بالله من الشيطان ثلاثا. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. وليتحول عن جنبه الذي كان عليه. لو انت نايم على جنب اليمين نام على جنبك الشمال. لو انت نايم على جنبك الشمال نام على جنبك اليمين. بس. ادي كده خمس حاجات قلناها خاصة بالرؤية المكروهة. لكن ارجع وافكركم باول الحديس ان الرسول عليه الصلاة والسلام تعامل مع الموضوع بشيء آآ لطيف جدا هبدأ من روع الرجل بالضحكة التي ضحك صلى الله عليه وسلم وبذلك اشيع من الطمأنينة مع ان الراجل جاي مفزوع والصحابة مفزوعين لفزعه لكن رد فعل الرسول عليه الصلاة والسلام هو اللي اتعلمناه وطبعا غير بقى النصايح الشرعية الجميلة اللي اداها لنا عشان نتجنب الحزن والاسى من الكوابيس التي نراها. نسأل الله عز وجل ان يتقبل منا ومنكم. جزاكم الله خيرا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته