﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:25.250
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. معكم محمد شاهين التاعب من قناة الدعوة الاسلامية على اليوتيوب. والنهارده هعلق على فيديو بيحاول يناقش او يجاوب على السؤال قال ما الذي كان موجودا قبل الكون؟ في البداية لو انت مهتم بالقضايا الفكرية المعاصرة ومواضيع الايمان والالحاد يبقى انت لازم تشترك في هذه القناة

2
00:00:25.250 --> 00:00:45.250
اضغط على زر الاشتراك الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان تجي لك كل الاشعارات بكل حلقاتنا الجديدة. نسمع مع بعض الفيديو ونعلق عليه جزء جزء البنت بتسأل سؤال ما الذي كان موجودا

3
00:00:45.250 --> 00:01:05.250
قبل وجود الكون كويس اوي. مين اللي مفروض هيرد على السؤال؟ الفيديو ده اتنشر على محطة سي ان ان اوبينيون وجايبين براين جرين يرد على السؤال. استاذ الفيزيا والرياضيات في جامعة كولومبيا. كويس قوي. طبعا براين جرين مشهور جدا

4
00:01:05.250 --> 00:01:25.250
وله حتى كتابات كثيرة مترجمة باللغة العربية. لكن الفكرة هنا ان للاسف الشديد هو لا يجاوب بمهنية علمية. يعني ايه الكلام ده؟ السؤال نفسه ما الذي كان موجودا قبل وجود الكون؟ هل السؤال ده له اجابة من الناحية العلمية؟ من ناحية

5
00:01:25.250 --> 00:01:45.250
الطبيعي من ناحية الرصد. الواقع ان السؤال ده ما لوش اجابة. وبالتالي المفروض لو براين جرين بيجاوب كعالم متخصص في مجال بقى الفيزيا النظرية والكوزمولوجي او اي حاجة لها علاقة بدراسة الكون وتاريخ الكون. اجابته كانت المفروض تكون

6
00:01:45.250 --> 00:02:05.250
ده سؤال خارج نطاق العلم. خارج نطاق العلم التجريبي. احنا كنا عملنا فيديو قبل كده عن حدود العلم. العلم التجريبي له حدود. هذا السؤال خارج حدود العلم. خارج حدود العلم الطبيعي التجريبي. وخل بالك الاجابة دي بناء على العلم نفسه

7
00:02:05.250 --> 00:02:19.900
يعني ايه؟ احنا دلوقتي كبشر عايشين جوة كوكب الارض او عايشين على كوكب الارض. هل احنا بنقدر نرصد الكون بالكامل السؤال بيقول ايه؟ ما الذي كان موجودا قبل وجود الكون

8
00:02:19.950 --> 00:02:39.950
فالمفترض علشان اجاوب على السؤال ده لو انا اقدر اجاوب عليه هرجع بالماضي لورا مش بقى لغاية بداية الكون هرجع لمرحلة الكون ما كانش موجود فيها اصلا. وحاحاول اعرف بقى ايه اللي كان موجود قبل منه. عقلا السؤال ده

9
00:02:39.950 --> 00:02:59.950
بنى وراء المادة ما وراء الطبيعة العلم الطبيعي ما يقدرش يجاوب عليه اصلا. طب انا ازاي بقدر ارصد بدايات الكون عن طريق الضوء اللي وصل لي من زمان قوي. ضوء بقى له مليارات السنين ماشي في الكون لغاية ما وصل لكوكب

10
00:02:59.950 --> 00:03:19.950
بالارض فبتلسكوبات عملاقة باقدر من خلال هذا الضوء القديم اشوف ايه اللي كان حاصل زمان اوي فالانسان بيقدر بحدود معينة يعرف معلومات عن ماضي الكون من خلال هذا الضوء القديم

11
00:03:19.950 --> 00:03:39.950
اللي بقى له مليارات السنين على بال ما وصل لنا على كوكب الارض. طب انت بتتكلم اصلا عن احداث خارج اطار الكون هتقدر تعرفها ازاي العلماء الفيزيائيين عارفين ان اصلا عبارة يونيفرس معناها الوجود. فبالنسبة للفيزياء الكون

12
00:03:39.950 --> 00:03:59.950
هو كل الوجود يعني ايه الكلام ده؟ يعني الكون بتاعنا حسب التصور الفيزيائي. ليس عبارة عن وجود اخر وجود اكبر. فبالتالي هذا الوجود الاكبر كان موجود قبل الكون بتاعنا. ولما الكون بتاعنا بدأ بالوجود

13
00:03:59.950 --> 00:04:18.700
بالانفجار العظيم فبقى فيه وجود خاص داخل وجود عام. الفيزيا ما بتعترفش بالكلام ده. ما بتعترفش بالكلام ده ليه؟ لان ده لا يمكن رصده وادراكه ليه؟ لان اصلا العلماء غير قادرين على ادراك كل ما في الكون اصلا

14
00:04:19.300 --> 00:04:39.300
ليه؟ لان في حاجة اسمها التوسع الكوني. التوسع الكوني ده عبارة عن ايه؟ عبارة عن ان الزمكان نفسه بيتوسع ادوان هابل لما رصد بالتلسكوب بتاعه تباعد المجرات. العلماء ادركوا في الحقيقة ان المجرات ما بتجريش

15
00:04:39.300 --> 00:05:09.300
بعيد عننا. لأ. نفسه الزمكان اللي ما بين المجرات بيتوسع. والتوسع الكوني ده هو اللي بيحل حاجة في العلوم اسمها معضلة اولبرز. اولبرز بارادوكس مفارقة السماء المظلمة. ليه تماء مظلمة. شايفين الصورة دي؟ الصورة دي بتعبر عن شكل السما المفروض تكون ازاي؟ حسب تصور

16
00:05:09.300 --> 00:05:29.300
العلماء اللي بيقول ان الكون ازلي وثابت ومستقر. لو الكون كان ازلي وثابت ومستقر. كان هيبقى عندنا عدد لا نهائي من النجوم والعدد اللا نهائي من النجوم كان هيطلع كمية لا نهائية من الضوء كان مفروض نتعمي

17
00:05:29.300 --> 00:05:49.300
من كل الضوء اللي جاي من هذا العدد اللا نهائي من النجوم. لكن الواقع ان سماء الليل مظلمة. ليه بقى سماء الليل مزلمة. اولا لان عدد النجوم محدود والنجوم دي لها بداية ونهاية. لا تشع بشكل مستمر

18
00:05:49.300 --> 00:06:09.300
دائما وابدا. ثانيا بسبب التوسع الكوني. ان النجوم دي بعيدة عننا. ومش بس بعيدة عننا. دي ما لا تبعد عننا بسبب التوسع الكوني اللي اسرع من سرعة الضوء. وبالتالي ده اللي بيخلي ان فيه ضوء

19
00:06:09.300 --> 00:06:29.300
نجوم لسه ما وصلناش او لسه بيوصل لنا. فده اللي بيجعل في تفاوت بيسمح بان سماء الليل لتكون مزلمة. يبقى في النهاية اللي انا حابب اقوله ان السؤال ده المفترض انه خارج حدود العلم التجريبي الطبيعي. وان التصور الحالي

20
00:06:29.300 --> 00:06:49.300
للفيزياء بيقول ان الكون اللي احنا فيه ده هو كل الوجود. وان اي تصور تاني يبقى مترفز. مش هيبقى تصور فيزيائي وان العلم التجريبي اصلا قاصر على ادراك كل ما في الكون. ناهيك عن عدم قدرته على رصد

21
00:06:49.300 --> 00:07:09.300
الكون اللي خارج الكون اللي كان موجود قبل الكون. كل ده في الواقع مستحيل من الناحية الفيزيائية. وبالتالي لما بنت اسأل سؤال زي كده. ما الذي كان موجودا قبل وجود الكون؟ وانت عالم متخصص في الفيزيا والرياضيات. المفروض كنت تقول لها ان السؤال ده احنا

22
00:07:09.300 --> 00:07:29.300
ما نقدرش نجاوب عليه. لكن للاسف براين جلين بيتخذ منهج العلماوية. منهج العلماوية اللي بيتضمن فكرة ان التجريبيين قادرين على اجابة اي سؤال. وان العلماء التجريبيين هم حملة مشعل الحق والحقيقة. وان اي سؤال

23
00:07:29.300 --> 00:07:49.300
الجنس البشري ممكن يسأله العلماء التجريبيين هم اولى الناس على الاجابة عنه. وفكرة بقى ان العلم قادر على اجابة كل الاسئلة وان العلم ما لوش حدود. وده انا هنا باتكلم عن العلم التجريبي الطبيعي. فهو هنا لما بيقول

24
00:07:49.300 --> 00:08:09.300
لما براين جرين بيقول ما حدش يعرف. دي اجابة خاطئة قطعا طبعا ولا شك. للاسف الشديد زي ما كثير من الفلاسفة كانوا بيقولوا ان مشكلة العلماء التجريبيين ان هم اولا ما درسوش في

25
00:08:09.300 --> 00:08:29.300
صفا ثانيا بيحتقروا غالبا الفلسفة. والفلسفة هنا المقصود بها دراسة القواعد العقلية والمنطقية والفكرية اللي بتظبط طريقة تفكيرنا علشان نقدر نصل للاجابات الصحيحة ونزبط كلامنا ونزبط اسئلتنا علشان نقدر نوصل اجابات صحيحة

26
00:08:29.300 --> 00:08:49.300
وكلام من ده. فغالبا الفلاسفة بيقدروا يطرحوا الاسئلة الصحيحة عشان يقدروا من خلال طرح الاسئلة الصحيحة يحصلوا لها على اجابات صحيحة. فهو بيقول ما حدش يعرف ايه اللي كان موجود قبل الكون. الاجابة دي غلط غلط ليه؟ انت بتتكلم في انهي السياق

27
00:08:49.300 --> 00:09:09.300
وليه بتعمم المفروض تقول اولا من ناحية العلم التجريبي السؤال ده خارج حدود العلم التجريبي. وبالتالي ما ينفعش تقول ما حدش يعرف لأ. ما حدش يقدر يعرف. وده في سياق ايه؟ اجابة العلماء التجريبيين. ويبقى

28
00:09:09.300 --> 00:09:29.300
قال ده مش مجاله فيزيكس ، ده مجاله ميتا فيزيكس. اللي يجاوب عليه علماء الدين والفلاسفة. المفروض ان دي تكون الاجابة الصحيحة لكن هو بيقول ما حدش يعرف. على اساس هذه النظرة العلموية ان احنا علماء العلم التجريبي الطبيعي احق الناس بالاجابة على كل

29
00:09:29.300 --> 00:09:49.300
كل الاسئلة الوجودية وما فيش حدود للعلم والعلم قادر على انه يحصل على اجابات على كل الاسئلة الوجودية ان ما كانش دلوقتي ففي المستقبل بعد ما بيقول ما حدش يعرف اجابة السؤال ده بيقول

30
00:09:49.300 --> 00:10:09.300
براين جرين بيقول خلاص ما حدش يعرف. هقول لك بقى على فكرتين. معلش انا اسف يعني ايه الفكرتين دول؟ دي افكار آآ ذهنية مجردة انت بتخترع من دماغك بتهبد يعني ولا الكلام ده مبني على علم وبحث ودراسة قطعا ولا شك الكلام ده مش مبني على علم

31
00:10:09.300 --> 00:10:29.300
وبحث ودراسة. ده هبد عالي ومفتخر. وللاسف الشديد فكرة ان انت المفروض عالم متخصص ومشهور وبتاع وثائق قياته لكن عادي جدا انه يطلع يهبد. يقول اي كلام فاضي ما لوش علاقة بالعلم. ومن غير اي خشة ولا حياء. للاسف والله بقول

32
00:10:29.300 --> 00:10:57.100
الكلام ده للاسف. ايه الفكرة الاولى ان الكون ازلي ايه ده الكون ازلي استاد يعني ايه الكون ازلي؟ الكون اللي احنا عايشين فيه ازى لي في قالم في الدنيا بيقول كده وبعدين هو بيقول لك ايه؟ دي فكرة غريبة اوي. اه فكرة غريبة ليه

33
00:10:57.150 --> 00:11:17.150
لان كل ما في الوجود يدل على حدوث الكون. حابب بس اقول ان الكلام ده انا شارحه بالتفصيل في كتاب منهج جيت الوصول الى الحق. مناقشة حدوس الكون وان الكون له بداية بالادلة الفلسفية العقلية. وبالادلة العلمية التجريبية مسألة

34
00:11:17.150 --> 00:11:37.150
لا يمكن الهروب منها. اعترافات العلماء المتخصصين. ان الكون له بداية وان دي مسألة حتمية. ولا كان الهروب من هذه النتيجة. علماء كبار معترفين بكده. ده احنا لما بنيجي نحكي تاريخ العلم وبنقول ان اينشتاين كان

35
00:11:37.150 --> 00:11:57.150
دماغه وان كان عنده عقيدة مسبقة ان الكون ازلي ومستقر وثابت. وبعدين لما جه يدرس معادلات نظرية النسبية العامة وادرك من خلال معادلاته ان غالبا الكون له بداية راح معدي المعادلاته علشان يؤدي الى كون ثابت

36
00:11:57.150 --> 00:12:17.150
وازلي ومستقر. وبعدين ادون هابل وجورج لومتر والقصة المشهورة في التاريخ. اثبتوا بما لا يدع مجالا للشك. يا اينشتاين معادلاتك زي ما كانت من البداية هي اللي صح. وان الكون له بداية. واعترف اينشتاين بانه كان غلطان. غلط

37
00:12:17.150 --> 00:12:37.150
تيتة عمره كبار علماء من ساعتها حاولوا يصارعوا فكرة ان الكون له بداية وقعدوا يقولوا لأ ده ازلي خلاص الادلة من كثرتها اصبحت غير قابلة للدفع اوراق علمية لا تحصر واعترافات علماء لا

38
00:12:37.150 --> 00:12:57.150
صارت. الكون له بداية ما ينفعش خلاص ان احنا نحاول نلف وندور حوالين النقطة دي. لازم نتعامل معها. وخلي بالك من ضمن اهم النقاط اللي انا شرحتها في الموضوع ده. ان بداية الكون مشكلة فقط بالنسبة للملاحدة والماديين. وزي ما ستيفن هوكينج نفسه قال

39
00:12:57.150 --> 00:13:17.150
لو الكون له بداية يبقى دور الخالق واضح. حاجة الكون الى خالق احدثه. وخلاه يبتدي في الوجود. لكن براين جرين عنده الجرأة انه يقول لك دي فكرة غريبة فكرة غريبة من ناحية عقلية من ناحية فلسفية من

40
00:13:17.150 --> 00:13:37.150
من ناحية علمية من كل حاجة. ويقول لك احنا متعودين على ان الحاجات لها بداية. بيتكلم كانه بتاع بطيخ فكهاني. ما درسش ادلة صحة النظرية النسبية العامة. وما درسشي التوسع الكوني. وان الكون بنفسه

41
00:13:37.150 --> 00:13:57.150
الزملكاد نفسه بيتوسع. فيبقى ده معناه لما نرجع للماضي. ان الزماكات نفسه الكون كوجود مش مساحته كانت اقل لغاية ما نوصل لنقطة الصفر. الكثافة فيها ما لا نهاية. لان المسافة صفر

42
00:13:57.150 --> 00:14:17.150
نقطة الرياضية الصفرية اللي نظريا الدانس تي. بتاعة الكون كانت ما لا نهاية. كثافة الكون كانت مالا لا نهاية. نقطة رياضية نظرية لبداية الكون. لما كان الكون صفر. فعشان كده العلماء بيقولوا

43
00:14:17.150 --> 00:14:37.150
نظرية الانفجار العظيم. اكتر نظرية علمية في الفيزيا مستقرة. ان الكون بدأ في الوجود مع الانفجار العظيم. وان الزمان والمكان والمادة والطاقة ابتدوا في الوجود مع الانفجار العظيم. ييجي هو يقول لك لأ الكون ده

44
00:14:37.150 --> 00:14:57.150
كان موجود والحاجات اللي داخل الكون هي بس اللي حادث. التصور ده انت جبته منين؟ التصور ده ضد علم ورصد التجريبي. العلم والرصد التجريبي بيقولوا ان الوجود متغير بيتوسع. ففي

45
00:14:57.150 --> 00:15:17.150
كان اصغر. لأ انت بتتصور كون كانه مساحة كده ازلية وثابتة ومستقرة. والحاجات اللي جواها هي اللي حادثة وده من ابطل الباطل. الرصد بيثبت بطلان ده. لكن عادي جدا. اركن بقى العلم على جنب. احنا هنتكلم كلام مساطب

46
00:15:17.150 --> 00:15:41.450
اس الاسم ان انا عالم متخصص استاذ فيزياء ورياضيات في جامعة كولومبيا. بس انا مش هتكلم باي حاجة علمية. وهاقول قل هبد مفتخر وهنشر الكلام ده للناس في سياق علم الشعبوي. فالناس تدور في النت على اجابة سؤال اللي كان موجود قبل الكون يطلع العالم المتخصص براين جرين استاذ

47
00:15:41.450 --> 00:16:01.450
للفيزياء والرياضيات في جامعة كولومبيا وبعدين حيجي واحد في التعليقات يقول لك انت انت محمد شاني التاعب ده. انت تفهم ايه يعني علشان تعلق على كلام وهي دي المغالطة. واحد زي ده درس طول عمره علم. وبقى عنده والمناصب العلمية

48
00:16:01.450 --> 00:16:37.050
هم انه في الاخر بيطلع يهبد بكلام ما لوش اي علاقة بالمراجع العلمية. وفيه قايمة فيديوهات مستقلة في موضوع حدوس الكون  انا باكد مرة تانية ان الكلام ده ضد اللي العلم التجريبي رصده. الادلة المتراكمة اللي بدايتها النظرية النسبية العامة. وبعدين رصد ادوان هابل

49
00:16:37.050 --> 00:16:57.050
وبعدين شغل جورج المتر النظري. وبعدين فيما بعد ستيفن هوكل نفسه مع عالم الرياضيات المشهور جدا روجر بين روز ورصد الخلفية الميكروية للكون. والتلسكوبات الحديثة والساتلايتس الحديثة اللي تم اطلاقها في في الفضاء ورصدت ايضا

50
00:16:57.050 --> 00:17:17.050
الخلفية الميكروية للكون ورصدت ايضا التوسع الكوني. كل هذه الادلة المتراكمة ادت الى تكوين نظرية الانفجار العظيم. اللي من اسسه واعمدته. ان الكون له بداية. الوجود له بداية. هو كانه ما يعرفش اي حاجة عن موضوع التوسع الكوني

51
00:17:17.050 --> 00:17:37.050
يعتبر من اهم ادلة ان الوجود كان له بداية وفي مرحلة زمنية معينة في الماضي ايه الوجود كله الزمان والمكان والمادة والطاقة. بقى لهم وجود. وابتدأوا في الوجود. انا نفسي اعرف الناس دي

52
00:17:37.050 --> 00:17:57.050
بتجيب منين الجرأة دي في الكلام؟ انا عارف ان في بعض العلماء الملاحدة الماديين بيضعوا فرضيات مش علشان يسبتوا ان الكون ازلي. خلاص القضية دي انتهت. ما بقاش في حد بيقول الكون ازلي. هم بيحاولوا يثبتوا ان المادة

53
00:17:57.050 --> 00:18:11.600
ليه؟ ان فيه وجود مادي ازلي وهذا الوجود المادي الازلي هو اللي كان السبب بشكل او باخر في حدود في الكون بتاعنا. لكن الكون بتاعنا له بداية قطعا ولا شك

54
00:18:11.800 --> 00:18:31.800
ما ينفعش عالم متخصص يقول ان الكون اللي احنا عايشين فيه ده ازلي. ده مش علم دهب وخد بس اقول نقطة في غاية الاهمية. انا مش هحجر على الناس انها تقول ارائها. وتهبد زي ما هي عايزة تهبد. لكن المشكلة طريقة

55
00:18:31.800 --> 00:18:51.800
ارض والبرزنتيشن لعوام الناس الغلابة. ان انت ما تطلعش بطايطل علمي. وتجيب على السؤال والناس تعتقد ان دي اجابة العالم المتخصص. ودي اجابة العلم التجريبي. دي خلاصة ابحاث العلماء. وانت في الحقيقة بتهبل

56
00:18:51.800 --> 00:19:31.800
بتقول اي كلام فاضي. بتقول كلام لو قلته قصاد علماء تانيين متخصصين زيك مش هيبقى لك قيمة في المجتمع والوسط العلمي ايه بقى الاحتمالية التانية الاجابة التانية دي هي غالبا الاجابة الاصح من وجهة نظر فيزيائية. ان هو بيقول السؤال ده غلط. السؤال ده ما لوش معنى. غلط ما لوش معنى

57
00:19:31.800 --> 00:19:51.800
من انهي وجهة نظر من وجهة نظر فيزيائية من وجهة نظر علم تجريبي طبيعي. النقطة دي مهمة ولها علاقة تصورنا للزمان وده تصور اتكلم عنه علماء الدين واتكلم عنه الفلاسفة واتكلم عنه العلماء التجريبيين. فمن

58
00:19:51.800 --> 00:20:11.800
ناحية العلم التجريبي زي ما قلنا الكون هو كل الوجود. لا يوجد وجود اخر خارج الكون والكون داخله الكون هو كل الوجود. ده معنى كلمة يونيفرز. فبما ان الكون هو كل الوجود. وان الكون له بداية فهو بيتعامل مع الزمان

59
00:20:11.800 --> 00:20:32.550
ان تايم على انه بعد من ابعاد الكون ويبقى وفقا لنظرية الانفجار العظيم زي ما انا قلت. الزمان والمكان والمادة والطاقة ابتدأوا في الوجود بالانفجار العظيم. فكان احنا عندنا تايم لاين نقطة الصفر بدايتها هي

60
00:20:32.550 --> 00:20:57.850
وجود الكون بالانفجار العظيم. فيبقى من وجهة النظر دي ما فيش حاجة اسمها قبل الكون. ده هيبقى تصور ميتافيزيقي. مش تصور فيزيق طبعا احنا كمسلمين بنقول ان تصور الفيزيائيين المحدود للزمان مش هو التصور الحقيقي. لكن المسألة دي بناء على الايمان والنص الديني والوحي

61
00:20:57.850 --> 00:21:17.850
لان ما قبل الكون قطعا ولا شك غيب. لا يستطيع الانسان ان يصل اليه او يرصده. فربنا بيقول لنا ان كان في حاجات قبل السماوات والارض. وان في وقت ما ربنا خلق السماوات والارض. فبحسب هذا التصور ان الله عز وجل هو الاول والاخر والظهر والباطن

62
00:21:17.850 --> 00:21:37.850
وان في لحظة زمنية ما ربنا خلق السماوات والارض نقدر نسأل سؤال. طب ايه اللي كان موجود قبل الكون؟ طب ايه اللي كان وجود قبل السماوات والارض لكن ساعتها السؤال ده مش هيبقى فيزيائي هيبقى سؤال ديني الفيزيا ما تقدرش تجاوب عليه. الفيس

63
00:21:37.850 --> 00:22:01.150
السؤال ده بالنسبة لها سؤال ما لوش معنى. سؤال غلط. انا كنت اتمنى ان براين جرين يزبط اجابته بشكل افضل من كده. لان الفكرة الاولانية اللي هو زكرها لا تمت للعلم بصلة. وان انت لما تشوش ادمغة الاطفال وتقول لهم ان ده محتمل في

64
00:22:01.150 --> 00:22:26.850
احتمال ان الكون ده كاز موسز الكلام ده بقى غلط خلاص احنا عرفنا لان الكلام ده غلط. رصدنا واستنتجنا بالعلم وبالرياضيات وبالمعادلات ان الكلام ده غلط. وان الكون له بداية. لما تنشر للاطفال ان دي احتمالية وانت

65
00:22:26.850 --> 00:22:46.850
ان انت عالم متخصص وان الفكرة اللي انت بتقولها دي قطعا ولا شك بتعارض اديان المذهب الالوهي. يبقى بالتالي انت بتعرض رأي على انه علمي بيناقض الدين فتشكك الناس. ايه ده! ده ممكن فعلا! ممكن فعلا الكون ده يبقى ازى

66
00:22:46.850 --> 00:23:01.600
اذا ما الحاجة الى وجود خالق؟ اذا كان الكون هو المنتهى. هو الاول والاخر والظاهر والباطن. فخليت الكون مكان للاله وانت عارف كويس ان الاجابة دي مش علمية على الاطلاق

67
00:23:01.650 --> 00:23:21.650
وانه لم يعد هناك عالم واحد متخصص بيقول ان الكون اللي احنا عايشين فيه ده له بداية. ده مش موجود في الكتب العلمية ده مش موجود في الاوراق العلمية. ده لم يعد احتمال مقبول عند العلماء. وان زي ما قلت اي عالم بيحاول يدافع

68
00:23:21.650 --> 00:23:41.200
عن فكرة ازلية المادة بيفترض وجود مادي ازلي قبل الكون. لكن على الاقل براين جرين وضح لنا من وجهة نزر فيزيائية ما فيش حاجة اسمها قبل الكون. لو بنتكلم عن قبل الكون يبقى ده ميتافيزيتس. وايه اللي بيقود للميتافيزيكس

69
00:23:41.450 --> 00:24:01.450
العقل والمنطق بما ان الكون له بداية يبقى هناك سبب احداسه. ده عقل ومنطق وضرورة فطرية. زي ما ستيفن بوكينج قال لو الكون له بداية يبقى دور الخالق واضح. زوجة ميبي

70
00:24:01.450 --> 00:24:31.450
في اخر فيديو براين جرين بيقول للبنت يمكن انت اللي في يوم من الايام توصلي لاجابة السؤال برضو على ان العلم التجريبي قادر على الوصول لكل الاجابات. وان العلماء التجريبين هم اقدر الناس على الاجابة على الاسئلة الوجودية والكلام الفاضي ده

71
00:24:31.450 --> 00:24:51.450
ده كله. تعليق الاخير هو ان الطريق اللي بيؤدي الى التقدم في مجال فهمنا للكون. انك تتبع الحق والادلة والعلم. فعلا مش انك تبقى دغمائي. عندك تصور معين للكون ولا تريد ان

72
00:24:51.450 --> 00:25:11.450
عنه وبتحاول تدافع عنه بكل طريقة ممكنة حتى لو العلم اثبت بطلان هذا التصور من زمان ده امر في غاية العجب. العلم الزومبي انت بتدعي ان ده علم الكلام ده مات عند العلماء من زمان لكنه للاسف ما زال

73
00:25:11.450 --> 00:25:31.450
قلبي يطلع لنا بهيئة زومبي. مش عارفين نخلص منه. الكلام الباطل ده اللي العلم قتله وموته من زمان مش عارفين نخلص منه. اتمنى من الشباب الصغير المفتون بمثل براينج رين. اللي شعره ساب المفروض

74
00:25:31.450 --> 00:25:51.450
خلاص في مجال العلم التجريبي والدراسة. اتمنى ان الشباب الصغير لا يفتن بمثل هؤلاء. مظهره عالم بص درس لغاية ما شعره شاب وده عنده ومتخصص وبيدرس في الجامعة. لكنه للاسف بيهبل. مش اي حد يقول اي حاجة حتى لو هو مفروض

75
00:25:51.450 --> 00:26:11.450
عالم متخصص نصدق كلامه المرسل كده وخلاص. وساضع روابط تحت في وصف الفيديو للحلقات اللي عرضت فيها المراجع بالتفصيل التي تثبت بما لا يدع مجالا للشك ان الكون له بداية. لو حاز هذا الفيديو على اعجابك فلا تنسى ان تضغط على زر اعجبني ولا

76
00:26:11.450 --> 00:26:21.450
انسى ان تقوموا بمشاركة الفيديو مع اصدقائك المهتمين بهذا الموضوع ولو كنت قادرا على دعم ورعاية محتوى القناة لو انت شايف ان هذا المحتوى يستحق الدعم والرعاية تقوم بزيارة صفحتي

77
00:26:21.450 --> 00:26:31.450
على بتريون او بيبالا وحتى قنبلة الانساب للقناة ستجد اللينكات كلها تحت في وصف الفيديو. الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل لا تنسوني من صالح دعائي

78
00:26:31.450 --> 00:26:45.625
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته