﻿1
00:00:00.350 --> 00:00:46.950
اه اه رؤيته بنات للدنيا. ايمان سم العمران افتكروا للرب صمد. فالله عليك  والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته. ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستغفره. ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا انه من يهده الله تعالى فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له

2
00:00:46.950 --> 00:01:01.250
اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له واشهد ان محمدا عبده ورسوله ثم اما بعد. انا قلت مرارا وتكرارا. احنا لو نجحنا نربطه بالله نصله لا يبقى احنا وصلناه بالقوة التي لا تضعف ابدا

3
00:01:01.950 --> 00:01:24.250
وبالغنى الذي لا يلحق فقر ابدا. والقدرة اللي مش هيلحقها عجز ابدا والقيومية اللي مش هيلحقها آآ الحياة والقيمية اللي مش هيلحقها سنا ولا نوم ابدا يعني احنا فعلا يعني هنبقى ربطناه به وتوكل الحي الذي لا يموت. الطفل يحتاج لكده جدا وخصوصا ان هو عنده يعني

4
00:01:24.600 --> 00:01:41.800
هاي يعني هو عنده معدل عالي جدا من الاعتمادية هو عنده اعتمادية كبيرة جدا عنده اعتمادية في اكله مامته او ابوه اللي بيشتري وامه اللي بتعمل آآ في في في لبسه الحقيقة اللي بيصرف عليه

5
00:01:41.800 --> 00:02:01.800
في حاجات تخصه يعني لفترة كبيرة كمان هو بيبقى ممكن والدته اللي يعني اللي بتنضفه يعني هو يعني عنده اعتمادية ضخمة جدا فهو نفسه حياته كلها مربوطة بابوه ولزلك اصلا كان يعني اليتم لما حد يغيب يغيب الوالد او تغيب الوالدة

6
00:02:01.800 --> 00:02:11.800
ولا يغيب الوالد والده يبقى لطيم لا كانت حاجة صعبة جدا لان الطفل بالنسبة له هو عنده اعتمادية ضخمة جدا على اللي حواليه. وكنت اتكلمت عن المسألة دي كتير جدا

7
00:02:11.800 --> 00:02:30.300
يا ريت نركز فيها وهي ان احنا عايزين نربط الطفل بالله من الاول من بدري عشان خاطر ما يتعذبش في الحياة طلع مش كويس ايهاب النمو طلعت مش كويسة مثلا ايهاب ان الظروف اضطرت ابوه ما يبقاش موجود

8
00:02:30.450 --> 00:02:44.000
ان الظروف اضطرت امه انها ما تبقاش موجودة هيعمل ايه بالضم؟ بيطلع متدمر. ان هو النهاردة المتصور ان الاكل ده بابا اللي جايبه. ماما اللي عملاه وخلاص. مش واخد باله بقى ايوة ما هو فعلا بابا اللي جاي. بس مين اللي رزق بابا

9
00:02:44.000 --> 00:02:56.650
مين اللي رزقه اصلا بابا وماما ولزلك لو الطفل اصلا تربى على ان في الله عوض من كل احد خلاص مش هيعاني من المشكلات النفسية الضخمة دي. فلو قلتوا لي اكتر حاجة محتاجها الطفل هيبقى

10
00:02:56.650 --> 00:03:12.500
ولذلك فعلا السبع العظام كانت حاضرة في حياة الطفل حضور ضخم حتى مش على مستوى تعليمها بس يعني انا اجزم انها كان اول ما يتعلمه الطفل منين؟ مش بس اصلا من خلال النصوص. لا من خلال حتى كل خطابات النبي للاطفال

11
00:03:12.500 --> 00:03:38.600
بتدور حوالين دي حوالين الايه التعلق بالله وحده سبحانه وبحمده في جلب المسار ودفع المضار في جلب المسار ودفع المضار. في المرغوبات المرهوبات احنا المفترض ان حتى لما بنتكلم في في التوحيد بنقول في توحيد المعرفة والاثبات توحيد القصد والطلب

12
00:03:39.150 --> 00:03:59.150
القصد والطلب القصد ده بيحصل فين؟ الاخلاص مسلا اخلاص فين؟ بيحصل فين؟ لما بيتعبد هو اصلا مش عليه هو مش عليه هو ما عندوش تكاليف. يبقى اول والتوحيد محتاج اول حاجة محتاجين نأكد عليها بالنسبة له ايه؟ يعني ولزلك مفهوم الاخلاص بقى اللي هو ان احنا ندوس جامد في حتة بقى الاخلاص وشوائب

13
00:03:59.150 --> 00:04:19.150
الاخلاص فيما يتعلق بالاخلاص احنا بس نقول تسديد النية وخلاص تسديد النية وخلاص ما بندوسش قوي. ولزلك لو قلتوا لي ايه الاهم بالنسبة للطفل؟ الاخلاص اللي في محراب الصلاة ولا الاخلاص اللي في محراب الحياة؟ لا الاخلاص اللي في محراب الحياة. اللي هو ده اصلا ايه الاخلاص اللي في محراب الحياة؟ انه يعلم انه لا يملك الا الله

14
00:04:19.150 --> 00:04:40.050
هم الكفار والمشركين لما يكونوا في عرض البحر ايه اللي انجاهم؟ انهم دعوا ربنا؟ لا مخلصين له الدين يعني باعوه وهما متبرئين من كل حول وطول وقوة خلاص افلسوا. افلاس اعلان الافلاس. اعلان الافلاس

15
00:04:40.050 --> 00:04:57.750
والقياس من الناس والقياس من الخلق والناس اول ما يحصل اعلان الافلاس والقياس من الخلق والناس بينعقد الاخلاص اللي في محراب الحياة اللي احنا نفسنا مقصرين فيه. اللي هو اكتر بكتير من الاخلاص اللي في محراب النسوك الصالحة

16
00:04:58.150 --> 00:05:14.100
اللي هو الاخلاص بتاع ايه؟ بتاع الطلب. الطلب سواء كان في جلب مسرة او دفع مضرة ان يبقى فاهم ده عين التوحيد. في بقى اخلاص تاني اللي هو في الايه؟ كده في الصلاة. طب ما اكيد احنا بنصلي للقبلة

17
00:05:14.250 --> 00:05:35.950
فالاخلاص اللي هو في محراب نسك الصلاة ده آآ اسهل بكتير من الفخراب الحياة. بالعكس احنا بنتدرب عليه عشان محراب الحياة. واشكالية الناس الضخمة في محراب الحياة اكتر من مشكلتهم في محراب النسك والصلاة. ومش عايز اقول ان ده جزء من خلق من الخلل اللي حصل عندنا احنا اصلا في مفهوم الاخلاص. ده احنا متصورين الاخلاص ده بس اللي هو بقى بتاع محراب نسك الصلاة والعبادات

18
00:05:35.950 --> 00:05:55.150
لأ في محراب تاني محراب الحياة في الطلب الطلب ده في جلب المسار ودفع المدار في الرغبة والرهبة ده فين؟ فين ده؟ للاسف الشديد ده ده بقى فيه اشكالية ضخمة جدا جدا جدا. وحصر مفهوم ولزلك اصلا مفهوم الاخلاص في الوحي. كان مرتبط

19
00:05:55.150 --> 00:06:17.650
بمحراب الحياة اكتر من محراب النسك والصلاة. لو رجعتوه كده راجعوا لفظ مصطلح الاخلاص. وان الاخلاص دي ثمرة التوحيد. فظهور توحيد في حياة الانسان ده يعني مهم جدا جدا جدا. وهو انعكاس ايوة لظهور التوحيد في محراب النسك والصلاة. فلذلك قلنا احنا عايزين اللي بيحصل في التوحيد اللي احنا

20
00:06:17.650 --> 00:06:34.200
والاخلاص احنا عايشينه في في محراب النسك والصلاة نستصحبه واحنا طالعين في محراب الحياة. وده التحدي الحقيقي مش التحدي مش التحدي يعني ان هو يبقى جوة. ما هو ده انا لوحدي بصلي ركعتين. ان شاء الله اكون مخلص. وحاجات يعني مش صعب الانسان يتخلص منها. يا عم ده

21
00:06:34.200 --> 00:06:44.200
بس احنا اتربينا على اللقطة دي. والنوع ده من الاخلاص بقى ما خدناش بالنا منه وما انتبهناش له خالص. وده اللي ربنا سماه اغلى تقريبا اغلب القرآن القرآن كله تقريبا

22
00:06:44.200 --> 00:07:01.400
بيتكلم في ده. ليه؟ لان الاخلاص اللي في محراب الحياة هيجيب اللي في النسك والصلاة. انا لما ابقى برة برة محراب النسك والصلاة. بابقى لا لا لا اتوجه الا لله في جلب المسار ودفع المضار. ما عنديش الا ربنا. لما اخش المحراب هعمل ايه؟ اتوجه لغيره

23
00:07:01.600 --> 00:07:16.050
الاخلاص اللي في انحراب الحياة يجيب الاخلاص اللي في محراب النسك والصلاة. انما العكس ما بيحصلش للاسف. ان الاخلاص اللي في محراب النسك والصلاة ما بيجبش الاخلاص برة محراب الحياة. الاخلاص اللي في الجامع ما بيجبش الاخلاص اللي في الشارع

24
00:07:16.200 --> 00:07:36.900
ده بقى الواقع. الواقع الواقع بيقول ان الاخلاص اللي في الجامع ما بيجبش الاخلاص اللي في الشارع الواقع دون الاخلاص اللي في الجامع ما بيجبش الاخلاص اللي في الشارع لكن لو الاخلاص اللي في الشارع حاضر هيجيب الاخلاص اللي في الجامع. وده اتكلمنا عليه لما اتكلمنا عن سورة الاخلاص في الرعاية تسمعوها بالتفصيل ان شاء الله. بس الشاهد يعني اللي اللي يخصني هنا ايه

25
00:07:36.900 --> 00:07:56.900
ابدأ بقى بتعليم الطفل ايه؟ الاخلاص اللي في الجامع ده ااكد عليه كده سريعا في تسديد النية. لكن انا بقى لما ابدأ اعلمه هعلمه فين؟ النقطة الاساسية النقطة الاساسية فين؟ اجيب اللي فين؟ اجيب اللي برة اجيب اهو اجيب اللي برة ده الاول. انا ما بقولش ان في مشكلة الاتنين مشوا مع بعض بس مش عايز انسى ده

26
00:07:56.900 --> 00:08:20.200
اياك نعبد واياك نستعين بحد باكد عليه تحديدا كما هو الاستعانة دي برة في جلب المضار في جلب المسار ودفع في جلب المسار ودفع المضار واياك نستعين اياك نعبد واياك نستعين اياك نعبد واياك انت بالعبادة اياك نعبد واكدنا بقى عليه واياك نستعين. ولذلك ده اللي ينبغي انه

27
00:08:20.200 --> 00:08:39.250
بتمكينه ابتداء وده اللي بتقوم به السبع العظام ببساطة. بتقوم به سورة الفاتحة بتقوم اية الكرسي بتعرفه بالرب اللي هو يتوجه له وبتأكد على المعنى ده معنى التوحيد كمان وبتأكد عليه

28
00:08:39.250 --> 00:08:59.250
العظمة بتأكد على استثمار الكلام ده في محراب الحياة مش بس في محراب النسك والصلاة. بتقوم به سورة الاخلاص بشكل واضح الله الصمد. الله الصمد احد الصمد بيتأكد عليه المعوذتين بشكل واضح يمكن الاخلاص اكتر في جلب المسار ودي هنا في دفع المدار. تمام؟ ان كانت الاخلاص تنفع في الاتنين

29
00:08:59.250 --> 00:09:19.250
بشكل واضح جدا في يعني في السبع العظام الصورة دي واضحة ما فيهاش كلام. ولزلك احنا بنقول ان السبع العظام الفاتحة في اية الكرسي الخمسة الخماسية دي دي مهمة جدا جدا جدا. دي كده بقى تيجي سورة الكافرون عشان التميز بينه وبين غيره. التميز بينه وبين غيره في في الاخلاص ده هو مخلص لله. زلك

30
00:09:19.250 --> 00:09:43.800
كان كان كان اسمهما سورتي الاخلاص اللي هي سورة الاخلاص وسورة الكافرون. لان كده انا انا كده عملت خلوص اعمل تخلص بقى تخلص. بعد كده بقى يعيش قضية المعنى الاكبر في قضية الايمان بقى لما في النسك الصلاة والحياة اللي هو ايه؟ سمعنا واطعنا سمعنا واطعنا سمعنا واطعنا. المهم

31
00:09:43.800 --> 00:10:03.800
يعني فالقضية لما نيجي نتأمل فيها لأ المحتوى الطفل في امس الحاجة اليه ومناسب ليه جدا الطفل محتاج جدا يعني ده من اعظم المعاني المقدمة للطفولة. الكلام ده اتكلمنا فيه لما اتكلمنا في الايه؟ في الصلاة. والصلاة انها تتفاهم على انها صلة على انها وصال على انها اتصال

32
00:10:03.800 --> 00:10:21.200
فالطفل بحاجة اليه بحاجة لانه يتعلم الكلام ده ويقيم كتاب الله فيتعلم المعنى ده ويطبقه عمليا في الصلاة. ويستصحب اخلاق الصلاة دي بقى برة الصلاة بالصبر والصلاة. المهم الطفل لسه ما بلغش العاشرة

33
00:10:21.300 --> 00:10:38.150
وزي ما قلنا كمان على الراجح يعني على رواية غليم لو كانت بتتقال ترخيما يعني وترقيقا ما هي غلام ترقيقا والشغلين ده صغير لكن فكرة ان ربط القلب بالله فيما يتعلق بطلب الحفظ والصيانة والاعانة

34
00:10:38.450 --> 00:10:58.200
وانه يفهم ان الله وحده الذي بيده نافع الضر تحرير لقلب الصغير من اسر المخاوف والمرغوبات اللي هتعوقه وتؤرق عليه حياته وتحصين له في مواجهة ما سيكابده بعد ذلك من اضرار واخطار. الكلام ده طبعا انا يعني ده مش وقت التفصيل فيه بس فعلا الطفل محتاج جدا جدا

35
00:10:58.200 --> 00:11:11.200
يعني هو الطفل هيعكر عليه حياته ايه؟ هو لو ما طلبش. يعني ممكن ما يعكرش عليه حياته ان اللي نفسه فيه ما حصلش. يعكر عليه حياته ان الحاجات اللي مش عايزها تحصل بتحصل اللي بتضايقه بتحصل

36
00:11:12.000 --> 00:11:28.900
الخوف الخوف الرهاب والفوبيا الخوف يعني ده كتير جدا جدا يعني باء ده اشكال ضخم جدا ممكن بنلاقي طفل فقير عايش في اسرة فقيرة ومتواضعين جدا وكتير من مطلوباته ما بتتحققش بس عايش الحمد لله كويس. لكن بقى

37
00:11:28.900 --> 00:11:40.050
لما يجي حاجة بقى تخوفه بقى الحاجات اللي هي سواء اللي زكرت في سورة الفلق او في سورة الناس. الحاجات دي ما تعكر عليها حياته. فقدان اي حاجة لا حياة اصلا

38
00:11:41.300 --> 00:12:01.000
فممكن يعيش بدون بعض المطلوبات. لكن مش هيعرف يعيش في وجود حتى واحد من المرهوبات. هيتعكر عليه حياته فقلبي الصغير ده فيه مخاوف ومرهوبات ستعوق وتؤرق عليه حياته انتم بتشوفوا لو طفل بس بدأ يخاف من حاجة بيحصل ايه؟ وتحصين له في مواجهة ما سيكابده

39
00:12:01.000 --> 00:12:21.000
بعد ذلك من اضرار واخطار. لسه ده دخل الحياة وداخل بقى لسه هيبقى في محراب الحياة ولسه هيشوف كتير. ان الصغير طيب نروح لطبيعته بقى يبقى هو عنده ومش بس يرى نفسه اضعف من ان يواجه شرا. ويرى نفسه اعجز من ان يتوقى ضرر

40
00:12:21.000 --> 00:12:38.300
ولا يعرف بعد ماهية الاشياء من حوله. فاما ان يتعرض للمبالغة والتهويل او الغفلة والتهويل يعني ممكن اصلا يبالغ قوي لانه مش عارف او ما ينتبهش ما ياخدش باله وكلاهما يؤذيه. اذا لابد ان يعرف ان

41
00:12:38.300 --> 00:12:58.300
هناك شرور واشرار ومخاطر واضرار لكن كل تلك الاشياء مهما اشتدت ومهما اجتمعت لا يحفظ منها الا الله الواحد القهار. والمتتبع المهم شاهد ان هنا بقى اللقطة اللي بنتكلم فيها دايما اللي كان بعض الفضلاء بيتكلموا فيها ما نقولش ترهيب للاطفال ما نقولش حاجة تخوفه. لا احنا لابد ننبهه. نتكلم بطريقة

42
00:12:58.300 --> 00:13:18.700
جاء فيها التنبيه والتشجيع مش فيها الترويع والتفزيع. بنتكلم في طريق بطريقة ما يكونش هدفها هو التقنيط والتعجيز لأ قلنا بيذكر الكلام ده ما نتوسعش فيه جامد قوي نستفصل بننبه عليه ونشجع لتناوله ونذكر معه الحل بتاعي

43
00:13:18.700 --> 00:13:32.900
ولذلك اصلا شئنا ام ابينا الاطفال عارفين ان الواقع اللي احنا عايشين فيه مليان مرهوبات ومليان حاجات تخوف وحاجات آآ تزعق مليان طب هم بقى بما انه مليان كده مليان. طب وبعدين ايه الحل

44
00:13:33.650 --> 00:13:43.650
ما هو كده كده احنا قلنا له ما قلنالوش هيعرف. الواقع بيقول كده فاحنا محتاجين نحصنه ما استطعنا الى ذلك سبيل. فكمان المنهج اللي سلكه النبي صلى الله عليه وسلم

45
00:13:43.650 --> 00:14:03.650
ان هو ينبه وسبحان الله ويدي معه الحل يدي معه الحل. المهم فقال احفظ الله يحفظك. احفظ لا يحفظك ان احفظ اوامر الله يحفظك طب ما هو يحفظ الله خلاص. لا يحفظك. عشان نرغبه. نحفزه على كده. هو محتاج

46
00:14:03.650 --> 00:14:23.650
احفظي الله. احفظي الله يعني ايه؟ احفظ اوامر الله. احفظ مقام الله. الله. الله بالنسبة لك هو محور الحياة الرب هو قبلة القلب ربنا يا حبيبي يكون حاضر في حياتك طب ما هو ده اصلا هو ده معنى المعوذات الثلاثة احفظ الله

47
00:14:23.650 --> 00:14:43.650
انت عايز ربنا يحفزك في جلب المسار ودفع المضار عايز ربنا يحفظك يحفظ لك الكلام ده عايزه يبقى حاضر لك عايز الحفظ والصيانة انا خلاص احفظ اوامر الله ارتبط بالله بس احفظ ما بينك وبين الله يحفظك الله سبحانه وبحمده. احفظ الله تجده

48
00:14:43.650 --> 00:15:05.550
تجاهك طب واحفظ الله ايه؟ لا بيرغبوا فيها تاني. تاني ان احفظ الله يحفظك. طيب. ايه كمان؟ احفظ الله تجده تجاهك. هتجد ربنا عز وجل ايه؟ آآ في رواية تجده امامك تجده امامك هتلاقي ربنا عز وجل معك مش هيتركك. هتلاقي انت انت فعلا ربنا مش هو اللي انت

49
00:15:05.550 --> 00:15:25.550
اما هتلجأ له ولا تنطرح على بابه ولا تروح له انت هيخذلك ولا مش هتجده اطلاقا. يعني هو كانه بيطمئنه على فكرة انه الله لا يخلف الميعاد سبحانه وبحمده. وان الله لا يخلف وعده. وان وعد الله حق. احفظ الله تجده تجاهك

50
00:15:25.550 --> 00:15:45.400
وفي رواية احفظ الله تجده امامك. تعرف الى الله في الرخاء يعرفك في الشدة. ماشي؟ وفي رواية تعرف اليه في الرخاء يعرفك في الشدة. تعرف الى الله في الرخاء يعرفك في الشدة ماشي؟ تعرف الى الله في الرخاء يعرفك في الشدة

51
00:15:45.650 --> 00:15:57.250
دي مهمة جدا ان انا اعوده على النقطة دي. النبي صلى الله عليه وسلم بدأ بقى يكلمه في ايه؟ في بعض الاشكالات الواقعية. وينبهه لبعض الامور العملية. فقال له تعرف الى الله في الرخاء

52
00:15:57.250 --> 00:16:15.600
انت في الرخاء اهو عندك فرصة ولذلك ولذلك من اول الواجبات علينا فيما يخص الاطفال ان احنا نعرفهم على الله في الرخاء نعرفه على الله في الرخاء فبيحضوا على ان هو يكون عنده صلة ان انت صلتك بربنا ما تكونش في الشدة بس. ولو انت

53
00:16:15.750 --> 00:16:35.750
زي في الحديث الاخر ومن سره ان يستجيب الله له في الشدائد فليكثر الدعاء في الرخاء. فيقول له تعرف الى الله في الرخاء يعرفك في الشدة انت مش في الشدة بتبقى ما تجيش بقى يبقى انت ما تبقاش النوع ده من العباد اللي هو ما تفتكرش ربنا الا في الشدة. انت عندك فرصة واتعرف الى الله في الرخاء. عش على المعنى ده على

54
00:16:35.750 --> 00:16:51.700
علاقتك بالله ما ينبغيش انها تكون في الضراء بس ولا في البأساء بس لأ ينبغي ان تكون في السراء ينبغي ان تكون في الرخاء. ونتعرف الى الله في دي محاور اصلا. محاور تعريف العبد بالله. محاور مهمة

55
00:16:51.700 --> 00:17:11.700
جدا في بناء علاقة العبد بالله. علاقة الطفل بالذات كمان يعني ده اللي يخصنا انه يحفظ الله انه يتعرف الى الله في الرخاء لازم احنا بنعاني تكون حاضرة عندنا نحفظ الله سبحانه وبحمده انه يتعرف الى الله في الرخاء. يتعرف الى الله في الرخاء. طيب يبقى احفظ الله ده مقصد عامل ايه

56
00:17:11.700 --> 00:17:32.250
وكأنه بيدي له تفاصيل تعرف الى الله في الرخاء. طيب قل له اذا سألت فاسأل الله. الله على الجمال! ما قالوش اسأل الله اه متى اردت؟ او اسأل الله حين تريد؟ قال اذا سألت فاسأل الله. توحيد

57
00:17:32.450 --> 00:17:49.850
اول ما يطرأ عليك اذا سألت فاسأل الله. سألت في ايه؟ جلبة مسار دفع مضار اما تحب تسأل ما يبقاش قدامك الا الله انس كل من سوى الله. اذا سألت فاسأل الله

58
00:17:50.250 --> 00:18:07.250
واذا استعنت فاستعن بالله. ده معنى دي معاني الفاتحة ومعاني المعاني. واذا استعنت خدوا بالكم من من من تعبير النبي صلى الله عليه وسلم عبير ده حاضر في كل الروايات تقريبا حاضر في كل الروايات

59
00:18:07.350 --> 00:18:29.550
قال له اذا سألت دي كلمة ثابتة كده. كل اذا سألت اذا سألت فاسأل الله واحد يقول له هتاكل يبقى كده  مش كذا لما تحب تاكل لأ يعني هتاكل يبقى كده انت خلاص ان الولد قاموسه قاموسه

60
00:18:29.950 --> 00:18:43.100
يعد على فكرة ايه؟ انه لما يسأل يبقى لله يبقى يسأل ربنا. ما فيش حاجة اسمها يسأل حد غير ربنا. دي خلصانة. لما يستعين يبقى بالله. اذا سألت فاسأل الله. واذا استعنت فاستعن بالله

61
00:18:43.100 --> 00:18:53.100
ما احتجت الى السؤال يبقى ربنا اللي يحضر في بالك انما احنا مش زينا بقى احنا النهاردة ربنا ما بيحضرش في بالنا ان كل فين وفين او اللي بعد ما نخلص بقى كل البشر نفتكر ربنا. واذا استعنت فاستعن

62
00:18:53.100 --> 00:19:06.850
واذا استعنت فاستعن بالله. في رواية عند البيهقي واذا اعتصمت فاعتصم بالله. الله! كل دي يعني هو لون من الاطناب المهم اللي فيه بيان. يعني النبي صلى الله عليه وسلم احفظ

63
00:19:06.850 --> 00:19:24.750
احفظ وكانوا بيدوا له تفاصيل بقى. تعرف الى الله في الرخاء يعرف كيف اذا سألته فاسأل الله. اذا استعنت فاستعن بالله وازا اعتصمت فاعتصم بالله اما تحب تستعصم بقى وتستجير استعصم بالله. ما دام عن المعوذات الثلاث

64
00:19:25.200 --> 00:19:38.950
واذا اعتصمت فاعتصم بالله. دا الفاتحة واية الكرسي والمعوذات الثلاثة. وازا اعتصمت فاعتصم بالله. طيب وبكده خلصنا لسه بقى. طب ما انا بقول له اعمل تمام تمام. انت اللي عليك تعمله ايه

65
00:19:39.600 --> 00:19:58.400
انت كده هيواجهك حاجات هيبقى عندك مطلوبات وهيبقى عندك مرغوبات يبقى عندك مرغوب ومرغوب هيبقى عندك مسار ومدار انت تعمل ايه معهم لما تحب دي او دي ليس امامك الا الله

66
00:19:58.900 --> 00:20:15.200
يربطه يصله بالله ومش اي صلة. صلة التوحيد طيب وبعدين بقى بيتركو لأ مش بيتركو بس يعني هنا مش بيكلمو ان الله سبحانه وبحمده انت متى ما لجأت اليه واستعنت به خلاص

67
00:20:15.200 --> 00:20:35.200
هيحق لك ما تريد. طب انا بقى خايف من اللي حواليا. خايف من الخلق الناس هيعمل ايه لباقي ان دي بقى ده ده نقطة تانية بيبدد كل المخاوف اللي حواليه فيه ميتة. طب انا خلاص انا بيني وبين ربنا هعمل كده. طب انا بقى اعمل ايه في الناس اللي حواليا دول اعمل ايه في كزا اعمل ايه في كزا هزه صلتي بالله

68
00:20:35.200 --> 00:20:56.350
طب ماذا عن صلتهم بي شوفوا ايه سبحان الله يعني تساؤلات الحياة الكبرى الحقائق الوجودية انت مين؟ انت واحد لازم تكون لك تلك الصلاة بالله ومن اهم الناس بقى شف بقى فكرة الصراع بينك وبين نفسك ان انت الله وحده سبحانه وبحمده

69
00:20:57.150 --> 00:21:13.800
طيب طب الصراع بقى بيني وبين الناس وبين الخلق طيب قضية النفع والضر والخير والشر والحياة والمجتمع اللي انا عايش فيه. فدي حاجة مهمة احنا كل شغلنا بنقعد ايه نوصي الولد بالله هنوصي الولد بالله. طيب وبعدين بقى الناس اللي برة بقى

70
00:21:13.800 --> 00:21:37.550
ها سنن الدفع دي هو ما هو لازم يعرفها لازم يعرف هو مين وفيه ايه وايه الحكاية والخلق دول كلهم مين وكلهم ايه وايه حكايتهم وده مما نقصر فيه يطلعوا يتصدموا بالواقع ويتخيلوا ان الناس اللي هناك دي بقى ممكن تعمل او الشخص ده ممكن يبقى له دور لأ ما هو واعلم ان الام اعلم

71
00:21:37.550 --> 00:22:11.200
بمعانيها الان بقى اعرف المعرفة اعلم تيقن اعلم اعمل بمقتضى ذلك اعلم اثبت على بالك بمعاني العلم واعلم اما الامة. اما الامة. امة ايه امة الاجابة ولا امة الدعوة على الرابح كل الخلق. ليه؟ لان في رواية

72
00:22:11.350 --> 00:22:31.350
الخلق كلهم جميعا. واعلم ان الخلق كلهم جميعا. الاية دي موجودة في كتاب سورة الفرج. واعلم ان الخلق كلهم جميعا. الامة يراد بها ايه الخلق كله جميعا. واعلم ان الخلق كلهم جميعا. لو اجتمعوا على ان ينفعوك بشيء

73
00:22:31.350 --> 00:23:00.000
لم ينفعوك الا بشيء قد كتبه الله قد كتبه الله لك وفي رواية لما استطعت. وفي رواية لم يقدروا عليه مش بتاعتهم لم ينفعوك الا بشيء قد كتبه الله لك. الله! جميلة قوي

74
00:23:00.150 --> 00:23:31.000
الاولى كانت في الاخلاص في الخلوص الخروج والتانية في التخلص في الافلاس الافلاس. انا انا افلست والقياس من الناس الاولى دي افلاس انا بين يدي الله انا مفلسة. انا ما املكش اي حاجة. انا انا مفلس. انا مفلس

75
00:23:31.050 --> 00:24:15.150
التانية القياس من الناس محورين بننساهم محور ان انا بيني وبين ربنا اعيش على الافلاس لا حول ولا قوة الا بالله اه رؤيته بنات للدنيا. ايمان سم العمران افتكروا للرب الصمد. فالله عليك

76
00:24:15.150 --> 00:24:16.599
