﻿1
00:00:00.200 --> 00:00:15.200
بسم الله الرحمن الرحيم السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. اهلا بكم في فيديو جديد. النهاردة انا ما ليش رد على الدحيح بقدر ما انا عايز اعلق على الموضوع اللي هو اتكلم عنه عن

2
00:00:15.200 --> 00:00:35.300
موضوع الفضائيين ونشأة الحياة في كواكب اخرى غير الارض في البداية لو انت مهتم بمواضيع الايمان والالحاد والقضايا الفكرية المعاصرة يبقى انت لازم تشترك في هذه القناة اضغط على زر الاشتراك الاحمر واضغط على علامة الجرس علشان تجي لك كل

3
00:00:35.300 --> 00:00:55.300
بشعارات بكل الحلقات الجديدة. وفي البداية حابب اشكر كل اللي بيدعموني على بتريون اللي ادوني الفرصة ان انا اقدر اتفرغ للدراسة وللقراءة بانتاج الفيديوهات وده اللي خلاني قادر ان انا اعلق على فيديو صدر بعديه تاني يوم على طول. في البداية وجود فضائيين متعلق بمعضلة

4
00:00:55.300 --> 00:01:15.300
الحياة كيف نشأت الحياة اصلا وبتفترض ان الحياة مش بس نشأت على كوكب الارض انما نشأت على كواكب اخرى غير كوكب الارض ان هذه الحياة تطورت لغاية ما انشأت حضارات وان احنا وصلنا الى مستوى من التقدم التكنولوجي تجعلنا قادرين على اكتشاف

5
00:01:15.300 --> 00:01:35.300
اسار هذه الحياة التي نشأت وهذه الحضارة التي اصبحت موجودة في كواكب اخرى. في طرح معين منتشر ما بين الاوساط العلمية بيقول رقم واحد ان الكون اللي احنا عايشين فيه كون شاسع جدا جدا وكبير جدا جدا. رقم اتنين بيقول ان كوكب الارض

6
00:01:35.300 --> 00:01:55.300
تصف ببعض الصفات التي جعلتها صالحة لنشأة الحياة. وان بما ان كنا كبير جدا جدا وضخم جدا جدا اكيد هذه الظروف تكررت في اماكن اخرى في كنا الشاسعة. يبقى بالتالي اكيد كما ان الحياة نشأت على الارض. بما ان الظروف ملائمة لها

7
00:01:55.300 --> 00:02:15.300
وهذه الظروف اكيد تكررت في اماكن اخرى في كنا يبقى اكيد الحياة نشأت في اماكن اخرى في كنا فيبقى ليه احنا مش قادرين نلاقي هذه الكائنات الفضائية اللي هي اشكال حياة مختلفة نشأت في اماكن اخرى في الكون. القضية دي متعلقة

8
00:02:15.300 --> 00:02:40.100
بمسألة في غاية الاهمية الا وهي محاولة اثبات ان بمجرد وجود الزروف الملائمة الحياة ستنشأ بشكل اوتوماتيكي او بشكل اوتوناموس. هذا الطرح مش كل وعليه جدال كبير جدا جدا ما بين المؤمنين بوجود اله وما بين الماديين اللي بيؤمنوا ان الحياة مجرد ظاهرة مادية

9
00:02:40.100 --> 00:03:00.100
وان هي مجرد صدفة. وان هذه الظروف ممكن تتكرر في اماكن اخرى. وايضا الحياة تنشأ مرة اخرى عن طريق الصدفة. اللي اؤمنوا بوجود اله بيقولوا ان الحياة اعقت بكثير جدا جدا من انها تنشأ صدفة. بل انهم بيؤكدوا ان نشأة الحياة لا

10
00:03:00.100 --> 00:03:20.100
يمكن انها تكون صدفة وانها تحتاج الى تدخل الهي مباشر علشان الحياة تنشأ. يبقى القضية مش مجرد ان فيه ظروف معينة تتوفر في كوكب معين. وان الحياة ممكن تنشأ على هذا الكوكب. بمجرد ما نعطيه بعض الوقت. الحياة هتنشأ عن طريق

11
00:03:20.100 --> 00:03:40.100
بالصدفة. الموضوع مش كده خالص. زي ما قلت وقررت قبل كده كتير ان في تلات حجج رئيسية هم اهم ادلة علمية على وجود الله الدليل الاول هو الدليل الكلامي الكوزمولوجي اللي بيقول ان الكون حادث وهو مفتقر في وجوده الى اخر. وانه يستحيل تسلسل

12
00:03:40.100 --> 00:04:00.100
اسباب بلا نهاية في الماضي يبقى لازم يكون في كائن اول واجب الوجود هو اللي اوجد كل الحوادث اللي جاءت من بعده. تاني شيء بنتكلم عن الضبط الدقيق للكون من اجل نشأة الحياة. وان الكون مضبوط على مستويات كثيرة جدا جدا مختلفة. وان هذا الضبط تفسيره

13
00:04:00.100 --> 00:04:20.100
هو الاله. ان الاله تدخل في هذا الكون واحكمه وضبطه واتقنه وصممه بهذه الطريقة التي تجعله طالح لنشأة الحياة. طبعا افضل كتاب تكلم عن هذا الموضوع هو كتاب الصنع المتقن للاستاز مصطفى نصر قبيح. بنتكلم عن اكثر

14
00:04:20.100 --> 00:04:41.900
من مستوى من الضبط اول شيء ضبط القيم الاولية للكون زي سرعة تمدد الكون وكثافة الكون. وبنتكلم عن القيم الفيزيائية زي مسلا شحنة تونه كتلته والكلام ده كله وبنتكلم عن ضبط الثوابت الفيزيائية زي ضبط الجاذبية والقوى النووية الضعيفة والقوى النووية القوية والكهرومية

15
00:04:41.900 --> 00:05:01.900
مغناطيسية وبنتكلم عن الضبط الكيميائي والضبط الفيزيائي اللي سمح بنشأة النجوم وانفجار النجوم ونشأة باقي العناصر وبنتكلم عن الضبط الفلكي اللي بيتكلم عن مكان الارض في المجموعة الشمسية والمجموعة الشمسية في المجرة والمجرة ما بينها وما

16
00:05:01.900 --> 00:05:21.900
ما بين المجرات الاخرى وبعدين بنتكلم عن مستوى ضبط اخر اللي هي الظروف الداخلية لكوكب الارض نفسها زي الغلاف الجوي ووجود القمر الصفايح التكتونية والمجال المغناطيسي وهكزا. اتباع المذهب الالوهي بيقولوا ان مع كل هذه المستويات المختلفة الكثيرة جدا

17
00:05:21.900 --> 00:05:43.700
جدا من الضبط الحياة لا يمكن انها تنشأ بمفردها. بنقول الكلام ده على اساس دراسة الحياة نفسها. بنيجي نتكلم عن التعقيد غير قابل الاختزال اللي موجود في الخلايا الحية ان الخلية الحية فيها مستوى ضخم جدا جدا جدا من التعقيد هذا المستوى من

18
00:05:43.700 --> 00:06:03.700
التعقيد لا يمكن يأتي صدفة. وبنيجي نتكلم عن ابسط بروتين والاحماض الامينية اللي موجودة في هذا البروتين. وايه مدى الية ان هذا البروتين ينشأ عن طريق الصدفة طب الخلية الحية مش مجرد بروتين دي اشكال كثيرة جدا مختلفة. وبعدين بندخل على مستوى اخر المعلومة

19
00:06:03.700 --> 00:06:23.700
الجينية وبنتكلم ان هذه المعلومات الجينية مستحيل. مستحيل ان المعلومات بهذا الكم ينتج عن طريق الصوت وبعدين بنتكلم عن الوظايف الحيوية ومدى التعقيد اللي موجود في الوظائف الحيوية. والوظايف الحيوية علشان تنشأ محتاجة سوفت وير وهارد

20
00:06:23.700 --> 00:06:43.700
وفيه تشفير وحاجات مستحيل مستحيل انها تنشأ عن طريق الصدفة. فبالتالي اتباع المذهب الالوهي بيقولوا ان الاله انشأ الكون واوجده من العدم وضبط الكون واحكمه واتقنه كل شيء. لكن ده مش معناه ان الحياة هتنشأ لوحدها مع

21
00:06:43.700 --> 00:07:05.300
وجود هذا الضبط ان الحياة معقدة بقدر غير قابل للاختزال. وان هذه المعلومات لا يمكن تنشأ صدفة. وان ظهور الهارد وير والسوفتوير مع بعض علشان الخلية تبقى مستقرة وتستطيع ان تتكاثر. كل ده محتاج تدخل الهي مباشر. طب هم ليه بقى الغير

22
00:07:05.300 --> 00:07:25.300
مؤمنين بوجود الله عاوزين او مهتمين وبيصرفوا مليارات الدولارات علشان يحاولوا يدوروا على الفضائيين. علشان زي ما قرار السجن قال ان بمجرد اكتشافنا لحياة اخرى خارج مجرتنا او لحياة اخرى خارج مجموعتنا الشمسية

23
00:07:25.300 --> 00:07:45.300
ده معناه ان نشأة الحياة مجرد مش معجزة. النقطة دي في غاية الاهمية رغم ان عليها ردود. لكن هذه هي اهمية اكتشاف حياة خارج كوكب الارض او في مجرة اخرى او في مجموعة شمسية اخرى. ان نشأة الحياة بالنسبة

24
00:07:45.300 --> 00:08:11.900
الغير المؤمنين بوجود الله هتكون مجرد مش معجزة. يعني ايه استاتيستك ؟ يعني نسبة واحتمال قال بمعنى ان بما ان احنا قدرنا نكتشف حياة في مكان اخر غير الارض حتى لو كانت نسبة نشأة الحياة ضعيفة جدا جدا. لكن بما انها لم تكن مرة واحدة فريدة فده

25
00:08:11.900 --> 00:08:34.350
ينفي كونها معجزة وان هي مجرد احتمال وان حتى لو هذا الاحتمال نشأ مرتين تلاتة اربعة في الكون لكن ده ينفي كونه معجزة تعطي احتمال اكثر ان نشأة الحياة ممكن انها تنشأ بمجرد الصدفة. خلي بالك ان في عالم كبير جدا جدا اسمه

26
00:08:34.350 --> 00:08:54.350
عالم فيزياء فلكية ومن اشهر المدافعين عن وجود الله وبيرد على الملحدين بيأكد ان احنا اكيد هنلاقي حياة في اماكن اخرى في الكون. لكنه بيأكد ان اكيد هذه الاشكال المختلفة من الحياة هتكون اصلها

27
00:08:54.350 --> 00:09:18.700
من الحياة التي نشأت على الارض وان هو بيقول ان كوكب الارض في بدايته تعرض لنيازك كثيرة جدا جدا وانه احتمال كبير جدا جدا ان هذه النيازك نقلت الحياة من على الارض لاماكن اخرى في الكون. خلي بالك ان هذه النظرية او هذه الفرضية اللي بيتكلم عنها يرى

28
00:09:18.700 --> 00:09:49.450
هي عكس بتقول ان الحياة نشأت على الارض من خلال نيازك جاءت محملة بالحياة من خارج الارض وهذه النيازك اصطدمت بالارض وزرعت الحياة في الارض. اما هيوراس فبيقول ان ارض فيها الحياة نتيجة معجزة الهية والنيازك هتصطدم فيها ونتيجة الاصطدام هيبقى فيه اشلاء محملة

29
00:09:49.450 --> 00:10:09.450
حياة بكتيريا من الارض وهذه الاشلاء ستنتشر وهتزرع الحياة في اماكن اخرى في الكون. النقطة الرئيسية المشتركة ما بين النظريتين دول ما بين نظرية البانسبيرمي او النظرية اللي بيقولها هيوراس هي ان يبقى اكيد احنا هنقدر نكتشف حياة في

30
00:10:09.450 --> 00:10:28.800
نفس مجرتنا في مجموعات شمسية قريبة جدا جدا مننا في نفس نطاق مجرتنا. لكن هذا لم يحدث فده بينفي صحة النظرتين. فيه نقطة في غاية الاهمية بيتكلم عنها هيوراس وبيأكد عليها في الكثير من كتاباتي. الا وهي ان احنا

31
00:10:28.800 --> 00:10:48.800
لو بندور على الحياة في مكان اخر في الكون يبقى اولا الشكل للحياة الوحيد اللي احنا نعرفه هو شكل الحياة اللي نشأ على كوكب الارض. يبقى احنا لو بندور على الحياة الحياة هي شكل الحياة اللي احنا نعرفها اللي نشأت على كوكب الارض. دي

32
00:10:48.800 --> 00:11:08.800
اول نقطة. تاني نقطة ان بما اننا بندور على حياة ارضية يبقى بالتالي لازم ندور على نفس الظروف اللي لكوكب الارض في الكواكب الاخرى اللي احنا بندور على الحياة فيها. والهيروس هنا بيأكد على نقطة في غاية الاهمية ان لازم

33
00:11:08.800 --> 00:11:28.800
تكون الظروف متطابقة. ان احنا عندنا ظروف معينة لكوكب الارض لو احنا بندور على حياة في كوكب اخر لازم هذا الكوكب الاخر يكون له نفس الظروف بشكل متطابق. وهيورس بيأكد على ان كل ظرف

34
00:11:28.800 --> 00:11:52.750
معين مضبوط بدرجة شديدة جدا جدا. وان اي اختلاف في الظروف حيستحيل معه نشأة الحياة على الكوكب. من ضمن الحاجات اللي اكد عليها هيوروس هو ان احنا لازم ندور الاول على نجم متطابق مع صفات شمسنا علشان ندور حواليه على كوكب

35
00:11:52.750 --> 00:12:12.750
متطابق لنفس صفات كوكبنا. وهيورس بيأكد انه الى اليوم لم يتم اكتشاف توأم لشمسنا ودم معناه ان ما فيش توأم لكوكبنا. يبقى في النهاية العلماء بيأكدوا ان في ظروف كثيرة جدا جدا لازم تكون مضبوطة بشكل

36
00:12:12.750 --> 00:12:32.750
دقيق جدا جدا علشان الحياة تقدر تنشأ على كوكب اخر من الكواكب. وبما ان لا يوجد اي تطابق ما بين صفات كوكبنا وشمسنا في اي مكان اخر في الكون يبقى ده بينفي ان في اي مكان اخر في الكون ملائم لنشأة الحياة عليه. والعلماء

37
00:12:32.750 --> 00:12:52.750
مع ذلك بيأكدوا على النقاش الفلسفي اللي بيقول ان حتى لو احنا اكتشفنا مكان اخر في الكون. شمس متطابق مع شمسنا كوكب متطابق مع كوكبنا الا ان الحياة يستحيل ان تنشأ بمجرد الصدفة. وانه يحتاج الى تدخل

38
00:12:52.750 --> 00:13:12.750
المباشر بسبب التعقيد غير قابل للاختزال والمعلومات الجينية والوظايف الحيوية. دي مجموعة لا هم كتب جيوروس اللي اتكلم فيها عن الضبط الدقيق للكون من اجل نشرة الحياة. واتمنى ان احنا نلاقي بعض هذه الكتب ان ما كانش كلها قريبا باذن الله عز وجل مترجمة الى اللغة

39
00:13:12.750 --> 00:13:39.150
العربية. الكتاب الاول احدث كتاب لهيروس بعنوان امبرابل بلانت بيتكلم فيها عن الضبط الدقيق لزروف كوكب الارض التي جعلتها ملائمة لنشأة الحياة كتاب اخر وهو من اهم كتب يوراس واي ذا يونفرز. لماذا الكون على ما هو عليه؟ وبيتكلم بشكل عام

40
00:13:39.150 --> 00:13:59.150
ام عن الضبط الدقيق للكون وفي هذا الكتاب بيجاوب على اسئلة في غاية الخطورة وفي غاية الاهمية منها للكون حجمه كبير كده وهل الحجم الكبير جدا للكون فعلا متصمم بالشكل ده من اجل نشأة الحياة؟ كتاب اخر في غاية الاهمية

41
00:13:59.150 --> 00:14:19.150
مية برضو بيتكلم فيها عن الضبط الدقيق للكون. كدليل وحجة اعلى وجود الله واخر كتاب بيتكلم فيها ايضا عن الضبط الدقيق للكون كدليل على وجود الله. انا هكتفي بهذا القدر في هذا الفيديو

42
00:14:19.150 --> 00:14:39.150
او كان الفيديو عجبكم لايك وشير وسبسكرايب ولو تقدر تدعمني على بتريون جزاكم الله خيرا. لو الفيديو ما عجبكش اعمله مش مشكلة. الى ان نلتقي في فيديو اخر قريبا جدا باذن الله عز وجل. لا تنسوني من صالح دعائكم. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

43
00:14:39.150 --> 00:14:46.805
