﻿1
00:00:03.050 --> 00:00:43.050
اني وجهت وجهي للذي فطر السماوات والارض حنيفا وما انا من المشركين قومه قال تحابون ولا اخاف ما تشركون به الا يشاء ربي شيئا وسع ربي كل شيء علما. افلا تتذكرون

2
00:00:43.050 --> 00:01:13.050
وكيف اخاف ما اشركتم ولا تخافون انكم اشركتم بالله ما لم ينزل به عليكم سلطانا فاي الفريقين احق بالامن ان كنتم تعلمون. الذين امنوا ولم يلبسوا ايمانه بظلم اولئك لهم الامن وهم مهتدون. فسيدنا ابراهيم بيقول لهم سؤال

3
00:01:13.050 --> 00:01:27.300
افهام استنكاري تعجبي. كيف اخاف اخاف ازاي ؟ اخاف ازاي ؟ وانا كل خير في حياتي منه. اخاف ازاي ؟ اخاف ازاي ؟ وانا طول عمري ربنا حافزني اخاف ازاي ؟ اخاف ازاي وهو حافزني من

4
00:01:27.300 --> 00:01:45.450
من يوم كنت نطفة. من قبل ما ابقى موجود اصلا. وقدر ان انا اجي وحفظني لغاية لما كبرت. اخاف ازاي كل حاجة حواليا خطر وهو حافزني اخاف ازاي ؟ اخاف ازاي وهو بيطعمني ويسقين واذا مرضت فهو يشفين. ولما بحتاج حاجة بلجأ له اخاف ازاي

5
00:01:45.800 --> 00:02:00.950
يعني وليه المثل الاعلى تخيل لو انت رحت مسلا لابن اغنى واحد في العالم قلت له ايه الحق؟ آآ قال لك فيه قلت له الحق البطاطس غليت. فهو بطاطس مين يا ابني؟ ده احنا احنا عندنا مزرعة تحت في البيت

6
00:02:00.950 --> 00:02:14.200
الحق الزيت غلى. زيت ايه يا ابني انا بابي هو اللي بيجيب لكم الزيت ده اصلا. فهو الولا ابن الراجل الغني ده نفسه يعيش معاناة الشعب بس هو مش عارف

7
00:02:14.500 --> 00:02:24.500
فهو بيقول له اخاف ازاي ؟ يعني يعني انا نفسي اعيش هزه المعاناة زيكم ونفسي ابقى يعني بفكر في رزقي زيكم. بس انا مش عارف هو بيحط ايدي في جيبه وبيلاقي

8
00:02:24.500 --> 00:02:38.550
فالمؤمن مش كده. المؤمن بيقف في قيام الليل يرفع ايده بالليل بيلاقي المشكلة اتحلت. فهو مش عارف يخاف فبيقول لهم اخاء المؤمن اخاف ازاي وربي ملك السماوات والارض فبيبص على يعني يجي واحد يخوفني من ضيق الرزق مسلا

9
00:02:38.800 --> 00:02:51.250
فانت تبص على السماوات والارض كده. اخاف ازاي يا ابني؟ يعني اللي بيطعم البشر وغير البشر من يوم خلق السماوات والارض. تيجي تقول لي اخاف انه يضيق رزق يعني يا اما انا مش عارف ربنا

10
00:02:51.500 --> 00:03:04.200
يا اما انا مش موقن ان الله رزاق بعدين يقول لي خاف مسلا من هيأزوك. فتبص على اللي حفظ السماوات باتساعها من استراق السمع والسماء والطارق. وما ادراك ما الطارق؟ النجم الثاقب

11
00:03:04.200 --> 00:03:19.750
ان كل نفس لم عليها حافظ. يعني اللي حفظ السماء يحفظ النفس. ويحفظ القرآن في اخر السورة. انه لقول فصل سورة الحفز سورة الطارة فانت لما تيجي واحد يخوفك فانت بتنظر للسماء يعني اللي حفظ هذه السماء

12
00:03:19.850 --> 00:03:34.200
وحفزني من وانا نطفة وحفزني وانا طفل. وحفظ كل يعني ازاي اخاف؟ فاللي بيتدبر في صفات الله زي الايات بتاعة التدبر بتاعة سيدنا ابراهيم ديت توصل لنتيجة طبيعية اخاف ازاي؟ هذا اللي له علاقة مع ربنا

13
00:03:34.300 --> 00:03:55.200
اللي بيبص طلعة آآ ان صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا. ما قالش ربنا ما قلش ان الماية نزلت فالبزرة طلعت لا لا انا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا. فانبتنا فيها حبا. ربنا اللي عمل هذه العملية. فلما تبص لهذه العملية قدامك انت موقن ان الله

14
00:03:55.200 --> 00:04:10.450
قل هو الذي فعلها فانت يعني اللي عمل كده ما يطعمنيش ويسقيني اللي ما فيش ورقة في الارض بتسقط الا ويعلمها. ما يحفزنيش اللي بيطعم كل البشر وغير البشر. ما يحفزنيش. اللي بيمسك السماوات والارض ان تزول ما يحفزنيش

15
00:04:10.600 --> 00:04:30.600
ازاي؟ ولو حصل شيء فلانه بقدره وسع ربي كل شيء علمه. ما فيش حاجة حصلت حاشاه سبحانه وتعالى ما فيش حاجة حصلت ايه؟ غصب عنه ولا لا يعلمها ابدا حاشاه سبحانه وتعالى لا تأخذه سنة ولا نوم. وزي ما قلنا ده اللي خلى سيدنا ابراهيم يقول لا احب الافلين. انا مش عايز اله يأفل ويسيبني. انا عايز اله معي في كل لحظات حياتي

16
00:04:31.050 --> 00:04:51.050
فسيدنا ابراهيم بيقول لهم وكيف فكلمة كيف اخاف دي عشان تقولها عايزة مجاهدة عايزة معرفة الله عايزة طول تدبر في الكون طول تدبر في اسماء الله وصفاته ليك تلقائي يا جماعة دي كلمة بتطلع تلقائية دي كلمة مش بتحفظ دي كلمة مش ايه وكيف اخاف وكيف اخاف وكيف اخاف هه قم خلاص يا باشا

17
00:04:51.050 --> 00:05:09.400
ما هي ما بتتحفظش هي ما بتتحفظش دي بتبقى موجودة زي ما قلنا خشوع في الصلاة الخشوع في الصلاة دي حالة ايمانية ما بتجيش مش عضلات ما بتجيش انت واقف في الصلاة انا هخشع انا لازم اخشع هي ما بتجيش كده. هي لو حالتك الايمانية لو انت غاضت بصرك وداخل وصليت السنة

18
00:05:09.500 --> 00:05:19.500
متطهر في بيتك وقلت الازكار وقعدت دعيت له بين الاذان والاقامة هتلاقيك بتخشع في الصلاة. وعارف معاني القرآن وبتحاول طول السنة تجاهد تفهم ايات القرآن. تلاقيك واقف في التراويح خاشع

19
00:05:19.500 --> 00:05:35.600
ده رد فعل تلقائي لزلك زي ما قلنا ربنا قال ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون. اعمل ايه؟ ضيق الصدر. اعمل ايه انا لا املك صدري. انا لا املك قلبي. انا لا املك اي شيء في حياتي. فربنا قال لي

20
00:05:35.700 --> 00:05:47.400
انت صدرك بيضيق ما قليش وسعه ما هو انا ما اقدرش اعمل ايه فسبح بحمد ربك وكن من الساجدين. انت سبح وانا اشرح لك صدرك زي اخر طه لعلك ترضى

21
00:05:47.550 --> 00:06:01.750
فسبح من اناء الليل واطراف النهار فسبح لعلك ترضى انت عشان ترضى عشان تعيش في حالة من الرضا عشان ما تعش في حالة من الشقاء زي اللي في اول طه ما انزلنا عليك القرآن لتشقى عشان ما تعيش في

22
00:06:01.750 --> 00:06:11.750
حالة من الضيق زي اللي في اخر الحجر. ولقد نعلم انك يضيق صدرك بما يقولون. سبح نزه الله. كل ما تنزه الله عن النقص كل ما تعتقد في الله الكمال. كل ما

23
00:06:11.750 --> 00:06:22.650
معرفة ربنا تزيد عندك كل ما يبقاش عندك مشاكل يبقى كل ما تتدبر في خلق الله كل ما تنزه الله عن النقص كل ما تقرب من ربنا اكتر كل ما صدرك يبقى منشرح

24
00:06:22.700 --> 00:06:24.900
فتقول وكيف اخاف