﻿1
00:00:00.150 --> 00:00:25.650
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد انتهينا الى الملك العظيم الملك المسلم الملك المتوج بالنبوة الملك الذي لا يظلم فيه احد حتى ادق لكائنات واصغر الكائنات واضعف الكائنات

2
00:00:26.000 --> 00:00:53.300
الملك الذي لا تبدت فيه ثروات ولا تضيع فيه اموال الملك الزي كل افراده يعملون لله بامارة النبي العظيم يعملون لله لا يعملون لانفسهم ما احد في الرعية يعمل لنفسه

3
00:00:53.750 --> 00:01:14.400
وانما الكل يعمل لله ولا ينتزر جزاء ولا شكورا لا ينتزر شيء كنا مع الهدهد لما يقول لسليمان عليه الصلاة والسلام جئتك من سبأ بنبأ يقين سبق يمياعه هو عارف حدود سبأ

4
00:01:14.800 --> 00:01:35.400
كمملكة وكبلد ويتهيأ لك اني ده طاير اهو بيطير وخلاص ما يعرفش حدود البلد فين واولها فين واخرها فين لأ بول من سبأ من مملكة سبأ بنبأ اللي هو جايبه يعني ويقيه يعني ما حدش قال لي. انا شفت بنفسي

5
00:01:36.200 --> 00:01:52.400
فيجب على المسلم ان يكون ان تكون انباؤه يقينية المسلم ما يبقاش زي الببغاء يسمع الناس تقول حاجة يقولوا خلاص ويطبل مع اللي بيطبلوا وخصوصا ازا كان صوت المطبلاتية هو العالي

6
00:01:52.750 --> 00:02:12.000
اعتقد تفهمون هزا ها صوت المطبلاتية العالية او مطبل معها طب والصوت اهل الحق منخفض خلينا مع مع الصوت العالي لأ ازا تكلمت تكلم بالنبأ اليقين. لان ربنا سبحانه وتعالى هيحاسبك

7
00:02:12.550 --> 00:02:33.600
اوعى تكون فاهم ان اي كلام هتقوله كده لأ  حتى لو كان في حق جماعة من الناس ما هو ما فيش واحد بعينه كده هيطالبك صح يعني ما فيش واحد مزلوم كده انت زلمته وهيطالبك. انت بتتكلم في حق الجماعة

8
00:02:34.150 --> 00:02:58.300
كلم بس لازم تعرف ما يلفظ من قول الا لديه ايه رقيب عتيد  فلازم يكون انباءك يقينية. شيء حطيت ايدك عليه موسوق. والا اسكت كلمش ما اترددش اي حاجة في اي حاجة

9
00:02:58.900 --> 00:03:19.800
اني وجدتك ايه ؟ جئتك من سبأ بنبأ يقين اني وجدت امرأة تملكه سبحان الله عقلية عجيبة قوي وجدت امرأة تملكه. ده انت لو شرحت مخ الهدهد ده او الطيور يعني هتلاقيه

10
00:03:20.150 --> 00:03:42.850
يعني طبعا العقل بتاعنا آآ كتلة هلامية كده وخلايا ومراكز مش كده ولا ايه ده مركز الابصار ده مركز الاحساس ده مركز السمع التفكير اللي اللي هو هيكون ايه بقى؟ اومال الدماغ الكبيرة ديت ما بتفهمش زي ما هو بيفهم ليه؟ ده الدماغ بتاع ايه ده! ايه ده

11
00:03:42.950 --> 00:04:08.050
وجدت امرأة تملكهم يعني عارف ان ملك المرأة غلط والمرأة ما يصحش تملك اصلا فبتبقى مملوكة؟ لأ برضه لا مالكة ولا مملوكة واضح ولا مش واضح اديني عقلك بقى لما تبقى دولة باكملها ويملكها

12
00:04:08.350 --> 00:04:35.750
امرأة وعادي وما فيهاش حاجة خالص. الكل بيتكلم واتألف كتب في حياتها كائن عجيب وعارف الفرق بين الملك والحكم والملك حاجة ليه؟ اصل هو عايش في مملكة الطائر ده عايش في مملكة ولها ملك ويحكمها ملك بمواصفات معينة. فلما لقى مملكة غير المملكة اللي هو ايه ها

13
00:04:35.900 --> 00:04:47.650
تبعها اليد لا اله الا الله. ايه يا ابني انت ما لك ومال الناس؟ اهو ده اللي موجود دلوقتي. طب اديني عقلك انت سافل روح اي دولة من دول اوروبا وتعال هندس ولا رح هناك وهندس

14
00:04:47.650 --> 00:05:04.650
دس عليه وشوف هيحصل لك ايه مش كده؟ تعال هنا وهندس. هيقاضوك في محكمة العدل الدولية. واكتب بالاسم كده ولقيت الرئيس الفلاني ولقيت الاوروبي الفلاني. يا  ويوقفك مطرح ما تكره

15
00:05:05.550 --> 00:05:24.650
ويغرموك. عارفين القصص دي ولا مش عارفين؟ اتكلم في حق اي رئيس اجنبي كده. شف هيعمل فيك ايه وقل كده بالاسم تتسجن وتتغرب وتصدر احكام دولية ضدك اهو الهدهد راح المملكة

16
00:05:25.400 --> 00:05:43.500
ومش عاجبه النزام مش عاجبك النزام ليه ؟ لان انا جاي من مملكة انا عايش في مملكة يملكها النبي عليه الصلاة والسلام كلها عدل وكلها موحدة انا ما شفتش واحد في المملكة بتاعتنا مشرك. وانا من ضمن

17
00:05:43.600 --> 00:05:56.250
كلام على لسان مين ها؟ اه وانا من ضمن اما اجي هنا الاقي المملكة كلها كافرة كده وبيعبدوا البقر وبيعبدوا البتاع ما هي بتفرق ايه بقى ارجع الشمس ما كله ايه

18
00:05:56.350 --> 00:06:14.450
ها وامبراطور. ما هو الامبراطور دلوقتي. الياباني ولا اي امبراطور ما هوش يفرق عن بلقيس ما يفرقش حاجة عن بلقيس هم كلهم بشر مخلوقات يعني مخلوقات. وجدت امرأة تملكهم عارف ان كده غلط

19
00:06:15.450 --> 00:06:33.050
لا تملك المرأة لا تملك ابدا لا تملك وعمرنا ما شفنا في حياة الاسلام ان امرأة ملكت امرأة ملكت الله! طب ما لما يكون الرسول عليه الصلاة والسلام يموت او الصحابة يموتوا. ام المؤمنين تملك مسلا

20
00:06:33.350 --> 00:06:52.350
بتملك مش مرات النبي عليه الصلاة والسلام مش زوجته وعندها علم ده انت لما تشوف مسند عائشة الاف مؤلفة من الاحاديث ما تملكش ليه لا طبعا ما فيش الكلام ده اصلا. الفكرة ما فيهاش كده اصلا. لا عندنا ولا عند غيرنا

21
00:06:52.700 --> 00:07:11.600
فترة ما فيهاش كده تخيل بقى امرأة تملكهم تملكهم طب ما تقول تحكمهم ماشي هي بتحكمهم اه بس فوق الحكم الملك يعني هي تحكمهم وتملكهم طب ايه الفرق؟ فده مصيبة

22
00:07:12.350 --> 00:07:30.200
تملكهم زي اي حاجة من ممتلكاتها الخاصة المرة دي لها جزم بتلبسها لها شباشب بتلبسها لها فساتين بتلبسها لها تيجان بتحطها على راسها. اهي المملكة كلها زي الحاجات دي ما هي تملك فستانها

23
00:07:30.400 --> 00:08:00.850
مش كده تملك حزاءها تملك ملابسها الداخلية تملك اهي المملكة كلها كده. زي ايه ها زي حاجة بتملكها ايوة هو كده. وده اللي مجنن الهدهد. تملكهم والكلام ده خلص؟ لا والله العزيم ما خلص. اي شعب يعبد غير الله مملوك زي دول كده بالزبط. طالما بيعبد غير الله

24
00:08:00.850 --> 00:08:20.250
مملوك اوعى بقى حكاية الديموقراطية والهجص اللي انت بتسمعه في الاعلام ده لا لا دي ناس مملوكة مملوكة لحكامها يملكوهم يملكوهم طالما يعبدوا غير الله يبقى مش خلاص اعبدوا غير الله خلاص

25
00:08:20.550 --> 00:08:38.450
يملكوهم يملكون زي الحاجة الخاصة بتاعتهم هي كده. ودي اول شيء انكره الهدهد. اني وجدت امرأة تملكه واثير المصيبة يقول لك ايه اوتيت من كل شيء. كل شيء ايه؟ كل شيء لازم للملك

26
00:08:38.850 --> 00:08:55.050
يعني عندها حراسة وعندها وعندها وعندها وعندها. اوتيت من كل شيء ولها عرش عظيم يعني مش ملكة مسلا كده بتاع يوم ولا اتنين وهتمشي ولا سنة ولا اتنين لا ده قعدة

27
00:08:55.500 --> 00:09:13.800
واوتيت من كل شيء كل شيء يلزم الملك. حراسة حراسة موجودة جهاز معلومات واستخبارات موجود قوة دفاع موجودة كل ان الملك يطلبه فلوس واموال موجود كل حاجة ولزلك سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام

28
00:09:16.050 --> 00:09:39.500
لما بلغوه ان اهل كسرى ولوا عليهم بعد كسرى بنت كسرى قال صلى الله عليه وسلم لن يفلح قوم ولوا امرهم امرأة لا تكون وزيرة ولا تكون رئيسة ولا قضية قضاة ولا مش الكلام ده

29
00:09:40.250 --> 00:09:54.700
لها لها وزيفة يعني تحسنها وتتقنها وتلمع فيها انما الحاجات دي بقى مش بتاعتها وربنا ما خلقهاش لكده اصلا قالهاش والا سيدنا النبي يقول كده ليه يعني لن يفلح قومه

30
00:09:54.750 --> 00:10:13.250
ولوا امرهم ايه امرأة ما يفلحوش ما ينتزروش نجاحا. ازاي ما هي الدول اهيت وانجلترا المملكة التي لا تغيب عنها الشمس. مش كده كانوا بيضحكوا علينا في الكتب زمان المملكة التي لا تغيب عنها الايه

31
00:10:13.650 --> 00:10:35.850
شمس دي مملكة شوية بلطجية تقولوا عليها مملكة؟ بلطجية ناس احتلت شعوب جم خدونا من ضمن وقسموا العالم العربي عليهم واسيا وافريقيا وقسموها وحطوا ايد البلطجة. هي دي اسمها مملكة. المملكة دي مملكة سليمان

32
00:10:36.050 --> 00:10:49.850
دي المملكة. انما دول بلطجية ولا تغيب عنها الشمس ايه ده! لأ مملكة الاسلام اه ماشي. ولزلك الاسلام مش اسمه مملكة اسمها دولة الاسلام كأنه ما بيملكوش. ولما ابو سفيان

33
00:10:50.100 --> 00:11:06.700
حسد وقال الكلمة اللي عباس عدلها له قال له ملك ابن اخيك بلغ شأنا عزيما. ايه ده ايه ايه القوات دي! لما شاف كتيبة النبي صلى الله ايه ده ملك ابن اخيك بقى حاجة كبيرة اوي. قال له ملكه ايه يا راجل انت

34
00:11:06.950 --> 00:11:21.600
اخويا مش ابن اخويا مش ملك ده اخويا نبي نبي نبي لان مفهوم الملك عندهم زي ما هنشوف كده ان الملوك ازا دخلوا اه فالمهم وجدت امرأة تملكهم واوتيت من كل شيء

35
00:11:21.850 --> 00:11:38.600
شيء الهدهد ينكره؟ ايوة. طب هو كان قاري في كتب ايه؟ فطرة فطرة فترة دي الفطرة بترفض كده اصلا الفطرة ترفض ان المرأة تملك. طب اقول لك طب مملوكة ولا مملوكة شريكة

36
00:11:38.700 --> 00:11:54.100
المرأة شريكة لا مالكة ولا ايه ولا مملوكة شريكة بس لها دور تقوم به انما تملك لأ وايه اوتيت من كل شيء وايه كمان؟ ولها عرش عظيم. عمال يخلي بالك هم ما بيمدحش

37
00:11:54.250 --> 00:12:10.150
الهدهد كده مش مبسوط لأ ده زعلان عاوز اقول فيه تناقض فيه تناقض فيه حاجة مش راكبة فيها حاجة مش راكبة واوتيت من كل شيء ولها عرش عظيم. خل بالك. لما اتكلم عن عرشها نكره

38
00:12:10.900 --> 00:12:32.950
نكره يعني ايه؟ العرش. ما قالش العرش. واي عرش في الدنيا عرش اما العرش فهو عرش الله بس هتعرف وتقول العرش فلا يكون الا عرش الله اما اي عرش بقى بتاع فلان بتاع علان دي كلها عروش

39
00:12:33.150 --> 00:12:56.350
وبعدين قال عرش عزيم. الله! يعني ايه برضو؟ بيفهم في العروش؟ ايوة. ليه هو كان لف الدنيا يعني؟ ما تفرقش. بس عارف العرش المتين والعرش الهش يعني انت دلوقتي لواد لافف يعني وبتروح هنا وبتروح البلد دي وتروح البلد دي ومش عارف ايه. وتخش في زواريق البلد ديت وكده تعرف العرش الهش من العرش

40
00:12:56.350 --> 00:13:15.850
ايه ها  لو دخلتي في زواريق دولة من اي دولة انت بتخش يعني وتقعد وتشوف وكده العرش ده وده في اربعة وعشرين ساعة يتفرك انما دي لأ ده جامد ليه رجالته متماسكين وما حدش بيخش في وسطيهم. كده يعني

41
00:13:16.900 --> 00:13:31.550
فعنده فكرة عن العرش العزيم اه والعرش الهش اي اي سبحان الله! مش عارف انا اتسقف فين الهدهد ده! اتربى فين؟ اتعلم فين؟ راح انهي مدرسة سبحانك يا رب ايات ربنا بيوريها لنا

42
00:13:31.950 --> 00:13:50.150
مع ان ما فيش سابق تعليم له. ما فيش سابقة تعليم له. ما هو القرآن ما قلش هو راح فين وايه ها ولف فيه هو كده الله! يعني والمعلومات دي قدرا كده جمعها. ويعرفها كلها. سبحان الله! اهو هنقول ايه؟ قل سبحان الله وخلاص

43
00:13:50.350 --> 00:14:06.250
وجدتها وقاومها يسجدون للشمس من دون الله. ده دخل في العقيدة بقى ده دخل في العقيدة وجدتها وقومها ها يسجدون للشمس من دون الله. ازا عارف السجود يجب ان يكون لمين

44
00:14:06.250 --> 00:14:27.600
وان المساجد لله. فلا تدعو مع الله احدا وعرف ان ده قمة الضلال. يا معقول معقول! ده انت بتجد استاز دكتور وما اعرفش مدرس ايه! استاز حديس على استاز تفسير على استاز

45
00:14:27.600 --> 00:14:41.050
ايه ده! ويروح عند عتبة سيده ويسجد. ليه يا حبيبي بتعمل كده عشان الفيوضات تنزل عليه لا والله هتيجي لك منين الفويضات دي هتجي لك من ايه عشان هو سجد لسيده بقى

46
00:14:41.500 --> 00:14:59.750
انا لله وانا اليه راجعون وبيعتز ولو صورته مش عيب مش يقول لك لأه الغي الصورة دية ابدا عاوز تنشرها انشرها اي والله متصورين وهو بقى بيسجد على عتبة سيده. ليه؟ عشان العلم والفيوضات

47
00:15:00.200 --> 00:15:16.750
وهيجي له علم رباني بقى وعلم لدني وهيتفتف بقى وهيقول كلام ما حدش يعرف ايه ها يقولوا بقى ويهلولوا  ايه يا عم اللي بتقوله ده اسكت علم رباني علم لدنيا انت تعرف فيه حاجة انت

48
00:15:17.000 --> 00:15:34.400
ايه يا عم اللي بتقوله؟ اسكت بدري عليك كلامي مفهوم ولا كلامي طلاسم ها مفهوم والاعلام بقى ايه ينفخ فيه بقى ويكبره ليه؟ عشان اللي طالع يمشي في السكة دي

49
00:15:34.450 --> 00:15:56.600
لان دي السكة دي المطلوبة. طب ليه؟ هي دي بقى اللي هتوصلنا لنتيجة الكافر المحتل اللي عاوز يحتل العقول ويلغي الدين ويلغي للعقيدة ويخلينا شوية دراويش وشوية مهابيل وبس انسى بقى دولة الاسلام دولة العز لا لا لا سيب ياهم الكلام ده كله

50
00:15:56.750 --> 00:16:17.800
والجهاد الاكبر والجهاد الاصغر والجهاد الاكبر جهاد النفس يبقى كل واحد يقعد ايه ها يخبط في نفسه وبس ما لكش دعوة بغيرك معقول يعني تبوك والحديبية وخيبر وكل ده جهاد اصغر اه اقعد كده مع نفسك كده ايه ها خبط في نفسك وخلاص

51
00:16:17.800 --> 00:16:38.350
خلاص هو كده الجهاد بقى الجهاد الاكبر الاكبر انما العمل رسولكم اصغر ده اصغر معقول معقول يا ناس ايوة هو الشيطان عارف الهدهد عارف ان السجود للشمس ده مصيبة ايوة

52
00:16:38.850 --> 00:17:00.550
طب قل لها بالله عليك يعني هودي واداها اتقطعت سلالته ما عادش هداه التاني ولا موجودة؟ ها مش موجودة الجنس ده موجود ما بيشوفوش مولد السيد ما تردوا شوفوا ولا ما يشوفهوش ما يشفوش ما يشوفوش ولد السيدة والحسين والموالد دي كلها

53
00:17:00.950 --> 00:17:20.000
وبيسجدوا لغير الله ولا طب هيشتكوا لمين  افتكر. هو مش ما فيش سليمان تاني بقى ما فيش سليمان تاني هيتكلموا معك. هل تفتكر دعوة الهدهد اتقفلت؟ لأ طبعا وغيره هو هو ده الكائن الوحيد اللي بينكر المنكر

54
00:17:20.500 --> 00:17:34.800
مش كل الكائدات بتنكر المنكر مش كله بينكر ؟ كله بينكر المنكر طب سكتوا؟ لا ما سكتوش. بس مش لاقيين حد ايه؟ مش لاقيين حد يكلموه مش لاقيين حد يتكلموا. لكن هو عارفين عارفين

55
00:17:35.200 --> 00:17:46.700
عارفين كل اللي بيحصل ده كل الشرك والكفر اللي بيحصل ده هم عارفينه عارفينه والشيعة والغم اللي انتم شايفينه ده كله هم عارفينه بس زي ما احنا مش قادرين ننكر

56
00:17:47.100 --> 00:18:06.200
لاي سبب بقى هم ايه؟ يقدروا ينكروا بس هيقولوا لمين يكلموا مين  فخلاص يحطوا همهم في بطنهم ويسكتوا مش هي دي الحقيقة ولا ايه ؟ حطها من فوقها. مش لاقيين حد يقولوا له حاجة. مش لاقيين حد يقولوا له حاجة

57
00:18:06.800 --> 00:18:26.750
يسجدون للشمس من دون الله وبعدين يقوم يقول ايه بقى ؟ قلع يسجدوا لله طبعا وزين لهم الشيطان يعني عارف مين اللي ورا الايه ها عارف مين اللي ورا الموضوع الشيطان سبحان الله

58
00:18:27.000 --> 00:18:49.000
الشيطان كمان ايوة وزين لهم الشيطان اعمالهم فصدهم عن السبيل فهم لا يهتدون الا يسجدوا لله الذي يخرج الخبأ في السماوات والارض ويعلم ما تخفون وما تعلمون. الله لا اله الا هو رب العرش العظيم. اختلف المفسرون

59
00:18:49.400 --> 00:19:06.600
بقية الكلام ده كلام الهدهد ولا كلام القرآن بيحكيه بعد كلام الهدهد فاصل يعني فاصل بين كلام الهدهد والكلام اللي جاي كلام سليمان قولا واحدا ما فيش خلاف. قال سننظر

60
00:19:07.050 --> 00:19:25.300
طب الكلام ده الا يسجدوا لله الذي يخرج الخبء في السماوات والارض والارض ويعلم ما تخفون وما تعلنون. الله! قرأت الا يسجدوا لله. الا الا الا يسجدوا الاتنين صح هل ده كلام الهدهد

61
00:19:25.500 --> 00:19:40.800
اختلفوا زي ما بقول لك اختلف المفسرون وانا ارى لا داعي لهزا الاختلاف اصلا لا داعي لهزا الاختلاف. ليه ان داعي لهزا الاختلاف؟ لاني ما زال هو اللي بيتكلم. وسيدنا سليمان بعد كده هو اللي اكل هو اللي نطق. يعني ما زال عمال يتكلم يتكلم

62
00:19:40.800 --> 00:19:56.950
نتكلم وبعدين سمعنا النص بيقول سننفر سننظر ايه المانع يكون كلامه هو؟ طب ما هو ما هو قال كلام كبير برضو. يعني الا يسجدوا لله ايه الغريب؟ ما هو طالما سجدوا للشمس يسجدوا لله

63
00:19:57.100 --> 00:20:09.650
عادي ما ما يقول ما هو ما مش مش غريبة عليه ولا كبيرة عليه اصلا. مش كبيرة عليه انه يقول هذا الكلام ولزلك يعجبني القرطبي يقول قراء بس هو ايه يعني القرطبي قال كلام ايه

64
00:20:09.700 --> 00:20:27.650
يقول ايه؟ قراءة التشديد في الا الا يسجدوا لله تعطي ان الكلام للهدهد وقراءة التخفيف تمنعه. وانا بقول لا لا تمنعه لا قراءة التشديد تسبته ولا قراءة التخفيف تمنعه. الاتنين بتوع الهدى

65
00:20:28.450 --> 00:20:49.450
الاتنين بتوع الهد الا يسجدوا الا يسجدوا الا يسجدوا حكاية. الا يسجدوا امر يبقى كانه بيقول اسجدوا مين اللي بيقول الهدوء. طبعا هم مش هيسمعوا كلامه فبيقول الكلام ده قدام سيدنا سليمان كأنه بيقول له اسجدوا

66
00:20:49.750 --> 00:21:10.450
اسجدوا لله الا يسجدوا لله. ده امر. يبقى بالتخفيف على نية الامر لانه بيأمر الا يسجدوا كأنه بيخبر عنهم ابن عاشور شطح خالص وايه وقال الكلام مش كلام الايه؟ الهدهد وانه كلام اخر من القرآن

67
00:21:10.450 --> 00:21:25.500
به الكلام الملقى الى سليمان طبعا لا اقول بهزا ما يعجبنيش هزا لكن قالوا بس لا اقول القرطبي اعجبني بس ما كنش يجب ان هو ابن كسير فصل وقال ده كلام الهدهد ابن

68
00:21:25.500 --> 00:21:45.700
عليه رحمة الله. ما حدش احتمالات القرطوب اللي حط احتمالات قال التخفيف الا يبقى مش كلامه. الا يبقى كلامه. لأ الاتنين كلام فيعجبني ابن كسير لما حسم ولا يعجبني ابن عاشور لما ايه قالت ده كلام ايه

69
00:21:46.250 --> 00:22:06.050
مش كلام الهدى وما زال لسه بيتكلم الا يسجدوا لله الذي يخرجوا الخبء ليه؟ لانه عيشته كلها مخبوقة عيشة الهدهد كلها ايه ها مخبؤ دايما ينقر. دايما ينقر. رزقه مش مكشوف كده

70
00:22:06.350 --> 00:22:26.250
نقره يطلع رزقه ينقره يطلع رزقه فدي شيء مش غريب عليه. عيشته كده اصلا ياكل من المخبوق فاللي بيخرج الخب واللي بيرزق الهدهد مين اللي عارفه؟ الهدهد فبقول له يجي يخرج خلي بالك صفات الله عز وجل تحصى ولا تعد

71
00:22:26.550 --> 00:22:49.900
بس القرآن زكر هنا الصفة يعني صفتي يخرج الخم ويعلم ما تخفونه وما ايه؟ بس صفات ربنا لا حصر لها. ما هو الزي يخرج الخبء الذي يخرج الخبأ ويعلم صفات الله لا تحصى لكن زكر الاتنين دول لان الهدهد عيشته كلها في الايه؟ ها؟ في المخبوء في المخبوء

72
00:22:50.150 --> 00:23:10.850
رزقه كله كده يعني. قال ابن كسير عن ابن عباس يعلم كل خبيئة في السماوات والارض والنبات والارزاق وكده يعني  وهزا يؤكد ان الكلام كلام مين؟ ها؟ الهدهد. الهدهد ويعلم ما تخفون وما تعلنون

73
00:23:11.600 --> 00:23:26.750
سبحان الله! طب ايه رأيك لما تيجي طبعا يعلم ما نخفيه نحن وما نعلنه؟ طب ما لما تيجي تنزل الكلام ده على الهدهد ويعلم ما تخفون وما تعلنون كلامه بعد كده كله مخفي ولا معلن

74
00:23:28.000 --> 00:23:47.350
لا كلامه كلامه بعد كده بعد سليمان مخفى اه هيتكلم مع مين تاني؟ هيعلي اليمين تاني خلاص. ويعلم ما تخفون وما ايه هو كلامه بعد كده كله بقى مخفي. هيقوله لمين ؟ ما بقاش معلن خالص لان كل الكلام ده كان من ضمن اللي اعلنه

75
00:23:47.800 --> 00:24:01.750
اللي من ضمن الاعلام لما قال جئتك من سبأ بنبأ يقين كل ده ايه ها؟ اعلان. الله لا اله الا هو دي برضو من صفات الله عز عز وجل لا اله الا هو رب العرش العظيم

76
00:24:02.000 --> 00:24:18.250
يبقى لما تكلم عن عرش بلقيس نكره. قال ولها ايه على ما اتكلم عن رب عرش رب العالمين قال رب العرش الايه العظيم الذي ليس في الوجود اعظم خلقة منه

77
00:24:18.600 --> 00:24:37.150
ولا اعظم زاتا ولا اعظم صفاتا من ايه؟ من عرش الله عز وجل ولما كان الهدهد يقول ابن حزم ابن كسير جملة طيبة كده بيقول ولما كان الهدهد داعيا الى الخير. يا سلام! داعيا الى الخير وعبادة الله وحده

78
00:24:37.550 --> 00:24:52.200
والسجود له نهي عن قتله. يا سلام! مكافأة يعني؟ ايوة. من مين ؟ من سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام سيدنا النبي ما نعرفش بقى ايام سيدنا سليمان كان موقفه ايه بس احنا عندنا احنا

79
00:24:52.250 --> 00:25:10.200
لما كان داعيا الى الخير. يا سلام! نهي عن قتله داعي للخير. طب ويدعي الخير دلوقتي؟ اه بيدعو بس مين يسمع له بقى؟ بس هو كده كوفئ بعدم القتل نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم قتل اربع من الدواب. النملة

80
00:25:10.400 --> 00:25:30.050
والنحلة والهدهد والسرد. نوع من الطيور كده اشبه بالعصفور ده النملة معروفة والنحلة معروفة والهدهد معروف واضح كده سيدنا سليمان خلاص الكلام كله خلص هيبتدي يتكلم بقى. يبقى كل الكلام اللي فات ده كلام الهدهد

81
00:25:30.400 --> 00:25:46.950
ولا خلاف على هزا وما يصحش نختلف اصلا ولا نلف ولا ندور لما اقتنع سيدنا سليمان بكل الكلام اللي قاله هدهد على ان الكلام ده وارد وارد يكون موجود. بس ايه المطلوب بقى؟ التأكد. قال سننظر

82
00:25:48.100 --> 00:26:05.950
اصدقت ام كنت من الايه من الكاذبين بتعطينا حاجة مهمة قوي يا اخوانا. ما تفرحش لاي معلومات حتى لو كانت موافقة هواك حتى لو كان شكلها الصدق طالما هتاخد قرار بعدها لازم تتحقق منها

83
00:26:07.400 --> 00:26:23.950
واضح كلام يعجبك. الكلام موافق هواك هتاخد قرار طالما الكلام عن طرف تاني بقى ما هو فيه كلام اهو دي كلها عن طرف تاني. مش كده ولا ايه قام طالع لناس تانية خالص هتاخد قراره يبقى لازم تتحقق

84
00:26:25.250 --> 00:26:45.700
يبقى قرارك صح غير كده لأ. وانا جربت الكلام ده في حياتي كتير لقيته فعلا لازم وابقى مصدق الاخ او مصدق اللي بيتكلم والحكاية والرواية عاهدت نفسي ان اي كلام هيبقى فيه طرف مش موجود وهو معنا في الكلام يبقى ما تصدرش حكمه

85
00:26:46.200 --> 00:27:02.700
كله اسمعوا هات وتعال اشوفه كده يعني. انما لأ ده اخ سقة بلا سقة بلا بتاع سيبك من الكلام ده كله سيبك من الكلام ده كله ولا سقة ولا غيره. اه سقة ممكن

86
00:27:02.950 --> 00:27:21.450
ما يكزبش بس ما يقولش الحقيقة كلها تفرق مش كده؟ هو ما كزبش بس ما قلش ايه ما قلش كل الحقيقة فالمعالم تتوه لا بقية الحياة فين؟ عند التاني هو اه ما كزبش بس اما اقول لك ما قلش كل الحقيقة

87
00:27:22.050 --> 00:27:36.450
يبقى لازم اسمع بقية الحقيقة هو ده علشان كده الكلام يعجب سيدنا سليمان اه فعلا موجود الكلام ده موجود فعلا في ناس تحرق؟ اه ايوا موجود. ليه لا ففي النهاية سننظر

88
00:27:36.700 --> 00:27:49.850
يعني هنعمل ايه ها؟ هنتأكد سننظر او صدقت ام كنت ايه؟ من الكاذب. طب ولو كان صدق ما يضروش ما يضروش في حاجة ما يضروش مين ها؟ طب ولو كزب

89
00:27:50.200 --> 00:28:13.900
نحاسبه بقى نحسبه فهو صدق وكمل الايه؟ الرحلة اصدقت ام كنت من الكذب؟ التثبت مطلوب يا اخوانا يا ايها الذين امنوا ان جاءكم ايه اه ارسلوا بالكتاب طبعا وكان احسن سفير

90
00:28:14.700 --> 00:28:27.600
وخد الكتاب ومشي وبعدين طب هو ليه طب ما طب ما خلاهش هودهد تاني هيتوه يعني ولا يعرف يوصل ها التاني هيعرف يوصل. طب ما اخليش واحد تاني يروح ليه

91
00:28:28.500 --> 00:28:54.850
لأ هو هو مش انت جايب المشكلة كملها بقى اساعد في حلها هنجيب واحد تاني ليه انت تقوم بالمهمة برضو دي حاجة بتلفت نزرنا لاي واحد طبعا يقود جماعة اه ما فيش واحد يعمل حاجة. ما فيش واحد يمسك الوزارة شوية ويقول لي ده فيها وفيها وفيها وفيها. هم

92
00:28:55.100 --> 00:29:14.650
طب سبها. تعال انت ايه ده خليك قاعد طلع لي اللي فيها بقى صلحها لي الصح. ما اقولوش امشي. خليك قاعد. طلع لي او يقول ده انا هعمل ده كان فيها وكان فيها وانا هعمل ماشي

93
00:29:14.800 --> 00:29:32.300
يلا وريني كده هو ده الصح فعلشان كده قال له سننظر اصدقت انت انت ام كنت انت من الايه ها اذهب بكتابي هذا فالقه اليهم ثم تولى عنهم. كانت احسن سفارة

94
00:29:32.650 --> 00:29:45.100
احسن سفير. طب ما كان يبعت واحد من البشر وارد ولا مش وارد؟ طب مش عنده ناس مصلحة وناس مؤمنة كويسين روح له لأ مش هيقوم بش ينجز المهمة زيه

95
00:29:45.150 --> 00:30:03.800
لان سيدنا سليمان يعرف كويس اوي حركة البشر والقيود اللي ممكن تنحط قدام البشر وحتى عنصر الزمن عنصر الزمن لان اللي هيروح في البشر اولا او اللي هيروح ده مش هيروح بالريح. هيروح راكب فرس

96
00:30:04.850 --> 00:30:16.250
الريح دي بتاع سنان بس هو اللي بيركبها لوحده معه حد اه بس ما تتحركش الا هو ايه هو اللي راكبها. مش هيروح بريح ويبقى الهدهد اسرع من ايه ها

97
00:30:17.450 --> 00:30:36.850
اسرع من الفرس. يبقى هو احسن واحد ينجز المهمة احسن واحد ينجز الموضوع. فعلشان كده يروح هو اذهب انت بكتابي هذا. فالقه انت بابا وقال له يعمل ايه ؟ ابن كسير يقول لك خده في جناحه ولا خده في منقاره سياب. ممكن يكون حدوه

98
00:30:37.900 --> 00:30:58.000
تحت الجناح ربطه له يعني زي زمان كده ما كانوا بيبعتوا الرسايل مع الحمام يلفها يحطها تحت الجناح ويربطها مع الجسم وتسيب له جناحه ايه يتحرك بيه ويطير وهي محطوطة عمال ايه عليه ولما يوصل في المكان اللي هناك طبعا معروف يطلع الرسالة ويفهمه او خده بمنقاره سياب

99
00:30:58.250 --> 00:31:12.650
دي اودية  وصل عندهم بقى طبعا ويقول لك ان هو فيه حاجات يعرف يعملها سهلة البشر ما يعرفوش ايه يعملوها. طبعا عشان البشر يوصل آآ فهيروحوا رجالة مش هيروحوا نسوان

100
00:31:13.150 --> 00:31:29.050
السفرة اللي سيدنا سليمان هيبعتهم رجالة. والرجالة عشان يدخلوا على الملكة برضه شغلانة وبازن وتصريح ويبلغوها ان في سفرا جايين نسمح بالدخول ولا ما نسمحش وزروفها تسمح ولا ما تسمحشي

101
00:31:29.050 --> 00:31:44.150
وعندها استعداد النهاردة تقابل حد ولا ما تقابلشي. كل الكلام ده مع الهدهد مش هيبقى ايه ها مش موجود ولا ولا هيستأزن ولا حاجة اه فعلشان كده كان هو احسن واحد يقوم بالايه؟ بالمهمة

102
00:31:44.300 --> 00:32:02.150
اذهب بكتابي هذا فخده وراح انتزر راح طبعا دخل عليها لقاها في وقت خلوة يعني في مكان خلوة قاعدة لوحديها اه يعرف ايه يرمي لها الكتاب وفعلا امر منها الكتاب

103
00:32:04.000 --> 00:32:21.750
وقام واخد جنبه كده طبعا ما تعرفش تمسكه ورمى الكتاب وطلع بقى شاف له طاقة كده ولا حاجة وقعد عليها بقى  وطبعا طالما عارف ان دي فلانة والحكاية يبقى عينه عليها وهتعمل ايه وهتتصرف ازاي مش كده ولا ايه

104
00:32:22.000 --> 00:32:38.000
عينه عليها طبعا مش قاعد كده وخلاص مستني دودة ياكلها لا لا لا ده جاب رسالة جايب رسالة جايب رسالة وعارف ان هيرجع تاني وهيتسأل عملت ايه؟ وشفت ايه؟ لانه قال له كده

105
00:32:39.100 --> 00:33:00.900
القه ثم تولى عنهم فانظر. يعني مش القيه وامشي لأ القيه واقعد راقب. شف هيعملوا ايه  والكلام اللي اتقال هنا في المجلس الخاص سمعه وبيعرف اللغة العربية؟ اه. سبحانك يا رب

106
00:33:01.250 --> 00:33:18.400
طب ويعرف لغة الناس؟ اه ايه المانع؟ امال الصعب ايه الصعب ان احنا نعرف لغته انما هو يعرف لغتنا ما يعرفهاش ليه ما هو كلام اصل الكلام القرآن لما حكاه ما فيش طرف تالت دخل

107
00:33:18.850 --> 00:33:35.700
او هو ما اللي بيقول له فانزر ثم تولى عنهم فانظر ماذا يرجعون. شف هيقولوا ايه رد الفعل هيبقى ايه؟ ايه يا اخواننا اللي بيحصل ده ايه يا اخوانا اللي بيحصل ده

108
00:33:36.250 --> 00:33:52.650
وعلشان كده القصة دي هي اللي سيطرت على قصص سورة الايه؟ ها  النمل بقية القصص التانية جمل بسيطة اما هنا التفصيل اللي انت شايفه ده كله وما تفكروش يبقى في اي مكان تاني

109
00:33:52.950 --> 00:34:17.750
طبعا لما القى الكتاب طبعا اسار انتباهها ايه اللي طائر دم الفوف كده بصيت لقيته حاجة كده ملفوفة على اخيه  وبعدين ده وقف هناك شيء طبيعي. اي واحد لازم يمد ايده ويشوف الحاجة دي فين. مدت وفتحت

110
00:34:18.100 --> 00:34:33.800
فتحته وفتحت الختم بتاعه فلقت فيه كده تقرا العربي اه شكلها بيقرا مسقفة طب هي لغتها الاصلية عربية؟ الله اعلم. بس بتقرا عربي طب ليه؟ لان الجواب الكتاب رايح ايه ها

111
00:34:34.250 --> 00:34:55.950
باللغة العربية وهنركز على الحتة دي دلوقتي انه من سليمان وانه بسم الله الرحمن الرحيم الا تعلوا علي واتوني مسلمين يا سلام نبوة وملك كلام ملك موجز وكلام نبي خلاصة الكلام

112
00:34:56.450 --> 00:35:21.550
خلاصة الكلام لا لف ولا دوران الا تعلو عليه قالت يا ايها الملأ في الحالة دي بقى لازم تجمعهم بقى لازم تجمع عشان تشوف هتعمل ايه لان فعلا امر محير قرار صعب تاخده لوحدها

113
00:35:22.550 --> 00:35:35.700
بس الشيء العجيب بقى ان مش هتطلع بقرار لا من هنا ولا من هنا وانا اعرف ليه برضو يا ايها الملأ اني القي الي كتاب كريم. طب ايه ايه الكرم اللي فيه؟

114
00:35:35.750 --> 00:35:53.050
كرم اللي فيه امر عجيب ما هو كل الملوك يا اخواننا بيجي لها كتب ورسايل الملوك وحتى حاليا برضه سواء في رسايل او اتصالات او كده يعني   ما حدش بيعمل كده

115
00:35:54.450 --> 00:36:12.650
كريم ايوة طريقة الكتاب اللي جاية له جاية دي عجيبة لما فتحته لقيتوا كلام كويس ما فيش قلة ادب ما فيش تهديد ما فيش كزا ما فيش كزا ما فيش تطاول وفي بسم الله الرحمن الرحيم

116
00:36:13.100 --> 00:36:25.950
هي تعرف الله؟ تعرفه يعرفوا مش ما تعرفوش لا تعرفوا بس بتسجد لغيره زي دلوقتي انه كتير ما هو كتير مسلمين عارفين ربنا لكن بيطلبوا من غيره وبيسألوا غيره اه

117
00:36:26.600 --> 00:36:45.650
فهنا وبعدين كلام موجز موجز اوي وفهمت الرسالة هو عاوز ايه فقالت يا ايها الملأ اني القي الي كتاب كريم انه من سليمان وانه بسم الله الى اخره اول ثمرة بقى من ثمرات اخلاص الهدهد. يا سلام

118
00:36:45.850 --> 00:37:02.450
ويفيدنا ايه؟ اخلاصه وعدم اخلاصه بيعلمنا. والله العظيم بيعلمنا يا اخوانا بيعلمنا نبقى مخلصين. الهدهد بيقول لنا يا جماعة خلي عندكم شوية من الاحمر عارفين الاحمر اه وخلوكو مخلصين لله

119
00:37:03.100 --> 00:37:31.200
اتعلموا الاخلاص يا ناس بيدينا درس في الاخلاص ليه؟ لان الاخلاص ثمراته حلوة اول ثمرة من ثمرات الاخلاص دي. ايه هي؟ شهادة المرأة ان الكتاب كريم اخلاص اخلاص والله ان المرأة شهدت ان الكتاب كريم. ليه؟ لان جاي مع كائن محترم

120
00:37:31.650 --> 00:37:47.200
كائن مؤدب كائن مؤدب فعل مؤدب لما يحطه يقعد على جنب اتفضلي اقري وشوفي وانا قاعدة اهوت اشوف الدنيا تبقى فيها ايه طب هي هتكلمه؟ هي مش هتكلمه ولا هتعرف تقول له حاجة

121
00:37:47.850 --> 00:38:07.900
امال ايه هي عارفة ان هو قاعد بيراقب حاجة اكيد طبعا اصل هو حطه وقعد ما بيمشيش ليه يبقى في سر لشيء غير طبيعي حط كتابه يقعد يبقى هو قاعد بيراقب حاجة

122
00:38:09.350 --> 00:38:25.250
اخلصوا بقى ان هي تبتدي تتكلم صح وما تخبطش في الكتاب اللي جاي لها كانت ممكن تأمر الحرس امسكوه. هاتوا البتاع ده ادبحوه ولا احدفوه باي عصاية ولا مش كده ولا ايه؟ انا ما بتهددش

123
00:38:25.800 --> 00:38:41.900
مش كده ولا ايه؟ ما هو قال لا تعلوا علي واتوني مسلمين ما هي مش مسلمة كانت تقول ولا ما بتهددش اضربوا البتاع ده موتوه اول حاجة اول صمغة من ثمرات الاخلاص ان هديت

124
00:38:43.250 --> 00:39:02.950
تكلم بعقل تكلم برزانة هو ده الاخلاص هو ده الاخلاص. القي الي كتاب كريم حتى اللحزة دي هي عدوة لسليمان وعدو لمملكة سليمان. فلما الاعداء يشهدوا لك بانك صح ده من امارات اخلاصك

125
00:39:04.300 --> 00:39:23.750
من امارات الاخلاص انه من سليمان وانه بسم الله الرحمن الرحيم. ركز في الحتة دي قوي اي رئيس مسلم يجب ان يعتز بلغته عارف مسلم يعني ايه يعني لغته الايه؟ الاساسية ايه

126
00:39:23.800 --> 00:39:43.700
اللغة العربية يعتز بلغته في المحافل يعني في الاجتماعات العامة ما تكلمش الا باللغة العربية طب هو عارف لغات تانية يخليها له هو ليه؟ لانه في المحفل العام ده بيتكلم باسم الاسلام

127
00:39:44.400 --> 00:40:07.800
رمز من رموز الايه؟ ها الاسلام زي مجمع بتاع مجلس الامن وزي هيئة الامم والحاجات دي او اي مؤتمرات من مؤتمرات الاقليمية الافريقية لحاجات اسيوية اتكلم باللغة العربية ليه؟ للغتي الاساسية. ده بيعرف يتكلم بلغات تانية. ايوة انا عارف مش هتكلم بها. ليه؟ انا مسلم

128
00:40:07.950 --> 00:40:29.400
انا رئيس مسلم وباعتز بلغتي. اهي ودي اللي سليمان بيعلمه لنا طب ما كان يكتب لها بلغات تانية عارف ان بلقيس مسلا عندها لغات بكتابي اجيب اي حد من المؤمنين اللي معه واللي يكتب رسالة لبلقيس باللغة الفلانية

129
00:40:29.800 --> 00:40:48.400
لأ اللغة العربية بعت لها باللغة العربية بالرئيس المسلم ما يتكلمش الا بالايه وازا كان الرئيس مسلم وما بيعرفش يتكلم عربي ما ينفعش يبقى ايه لانه هيصلي ازاي هيقرا قرآن ازاي؟ يبقى ما ينفعش اصلا

130
00:40:48.500 --> 00:41:10.350
لازم يتكلم عربي فلازم عشان يصلي وعشان ايه عشان يقرا قرآن ويعتز غيري يترجم كلامي يعني انا اتكلم بالعربي واقول واللي عاوز بقى يترجم يترجم. اما انا لأ انا ما اتكلمش في المحافل العامة

131
00:41:10.750 --> 00:41:32.500
ومراسلش حد الا باللغة الايه العربي طبيعي هرسله بالعربي. طب واللي مش عربي؟ اراسله بالعربي وهو يترجم الايه؟ ها الرسالة هو ده الرئيس المسلم يعتز بلغته اللي بيصلي بها وبيقرأ القرآن بها

132
00:41:33.600 --> 00:41:51.550
ويحكم ناسه بها. اما ان كان عنده لغات تانية ماشي في المجالس الخاصة اللي عاوز يتكلم بلغات تانية ماشي. انما المحافل العامة لازم يتكلم باللغة الايه هيراسل الناس الامراء والملوك يراسلهم

133
00:41:52.150 --> 00:42:08.400
باللغة العربية لان كان هدي نبينا كده صلى الله عليه وسلم كتب النبي صلى الله عليه وسلم للملوك باللغة العربية عن انس ان نبي الله صلى الله عليه وسلم كتب الى كسرى

134
00:42:09.200 --> 00:42:27.400
والى قيصر والى النجاشي والى كل جبار يدعوهم الى الله تعالى كل الناس دي كتب الحديس في صحيح مسلم كتب لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم كانوا بيكتبوا لهم باللغة العربية

135
00:42:29.450 --> 00:42:45.550
كان من ضمن الكتب اللي كتبها كات له راقل كان لسة كمان الاسلام يعني ما عزش في في الجزيرة قوي لسه مكة ما كتش اتفتحت. فترة الصلح او الهدنة اللي بعد صلح الحديبية

136
00:42:45.800 --> 00:43:04.250
وابو سفيان لسه ما كانش اسلم وكان موجود في بلاد الشام. فالمهم يقول ايه؟ ثم دعا بكتاب رسول الله يعني مين اللي دعا؟ هرك في رسالة جاية له من الرسول موجود مين في الوقت ده؟ موجود ابو سفيان عنده طلبه

137
00:43:05.100 --> 00:43:22.150
وقال هاتوا الكتاب اللي جاي لي من محمد صلى الله عليه وسلم. دعا بكتاب رسول الله. فقرأ فاذا فيه بسم الله الرحمن الرحيم من محمد رسول الله لغة عربية اهي بقى

138
00:43:22.550 --> 00:43:49.000
اله هرقل عظيم الروم. سلام على من اتبع الهدى اما بعد فاني ادعوك بدعاية الاسلام اسلم تسلم. شف اللهجة اسلم تسلم واخد بالك من الكلام ولا لأ اسلم تسلم واسلم يؤتيك الله اجرك مرتين

139
00:43:49.100 --> 00:44:08.200
فان توليت فانما عليك اثم الاريسين. يا اهل الكتاب جزء من اية. يا اهل الكتاب تعالوا الى كلمة سواء بيننا وبينكم الا نعبد الا الله ولا نشرك به شيئا. الى قوله تعالى اشهدوا بان

140
00:44:08.200 --> 00:44:26.200
مسلم يقول اهل العلم ان اول واحد يكتب بسم الله الرحمن الرحيم هو سليمان انه من سليمان وانه بسم الله الرحمن الرحيم. سيدنا النبي كتب بعديها برضو محمد وانه برضه ايه ها

141
00:44:26.450 --> 00:44:44.100
بسم الله الرحمن الرحيم فاذا فيه بسم الله الرحمن الرحيم من محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم الا تعلوا علي واتوني مسلمين. يا سلام لان الاسلام يعلو ولا يعلى عليه

142
00:44:45.800 --> 00:45:06.450
لان الاسلام يعلو ولا يعلى عليه حد يتجرأ يراسل ورؤساء العالم الاول او العالم التاني ويقول لهم كده الا تعلويها علي او علينا بلاش علي علينا الاسلام يعلو ولا يعلى عليه

143
00:45:07.050 --> 00:45:28.550
فوق كل دين وفوق كل عقيدة قال رب العزة ولن يجعل الله للكافرين على المؤمنين ايه سبيلا اسلام يعلو والمسلمون يعلو يعلو ما حدش فوق المسلمين ابدا ابدا طب نستلف منهم فلوس احنا فوقهم برضه

144
00:45:29.300 --> 00:45:48.800
احنا فوقهم مديونين لهم احنا فوقهم هنرد لهم الدين ايه المشكلة بنشتري منهم وبنستورد منهم احنا فوقهم برضه ده الاصل الاسلام يعلو قال لا يعلى عليه يقول لك يا عم سيبك من البتاع

145
00:45:49.700 --> 00:46:03.300
العنترية الكدابة بتاعتكم دي ماشي انتم شايفينها عنترية بس احنا شايفينها اسلام شايفين ان اسلام فعلا ما هو ما هو سليمان بيقول ايه؟ الا تعلوا ها امال اعلوا الحد فين

146
00:46:04.650 --> 00:46:32.200
ها  الا تعلوا علي ما يعلوش خالص يفضلوا تحت مينداس عليهم؟ لأ  الا تعلوا علي اعلو الي مش كده اعلو الي انما تعلو علي انت فاهم الفرق بين الاتنين؟ اه

147
00:46:33.900 --> 00:47:01.250
هيتأكد لك الكلام ده لما اسلمت معه اسلمت معه يبقى ايه؟ اتسوت هي ومين خلاص انما فوقه ياما تقوم يبقى ما فيش مسلمين يعلو ما فيش حد يعلو على المسلمين. يعلو الى المسلمين. امرت ان اقاتل الناس حتى يشهدوا ان لا اله الا الله. فان قالوها عصموا مني ايه

148
00:47:01.250 --> 00:47:16.050
ايه وزي ما قلت لكم قبل كده تقريبا امبارح ولا اول قبل كده الموت قلت لكم لما جم فتحوا بلادنا جوهم الصحابة فتحوا بلادنا. خدوا حاجة من البلد ها ولا سابوا لنا البلد ومشيوا

149
00:47:17.150 --> 00:47:36.450
سابوا الهبل ومشيوا. عملوا فيها ايه؟ دخلوا فيها النور. وسلام عليكم ونشوف غيركم كملوا وراحوا ليبيا وراحوا راحوا لحد ما وصلوا لحد الاطلنطي خدوا حاجة من عندنا ما لوش حاجة. سابوا لنا كل حاجة. احنا علونا الى مستواهم. بقينا ايه ها

150
00:47:37.000 --> 00:47:58.700
لنا ما لهم وعلينا ما ايه؟ بس وامشوا هي دي يبقى الا تعلو علي عليه طبعا جمعت الناس وقالت لهم ايه بقى؟ يا ايها الملأ افتوني في امري ما كنت قاطعة امرا حتى ايه

151
00:48:00.000 --> 00:48:20.000
حتى تشهدوا تخيل المجموعة وهي قاعدة كده الناس وهم الملأ بتاعها وهم شوية ناس محتشية طب محتاسين ليه؟ عشان العقيدة فاسدة وطالما العقيدة فاسدة يبقى العمل ايه ما هو بيسجدوا للشمس

152
00:48:20.350 --> 00:48:40.700
من دون الله. يبقى اي بلد عقيدتها فاسدة وعملها فاسد مهما كانت ضعيفة وفاشلة حكاما ومحكومين ليه؟ ما هو قدام له الصورة اهي جمعتهم ولا عارفة تاخد قرار ولا هم عارفين ايه ها

153
00:48:40.800 --> 00:49:04.350
يخدوا قراره. طب ليه؟ من فساد العقيدة وفساد العمل بيبقى الفشل في كل شيء فشل في كل شيء الضعف بمجرد رسالة مش من مش مسلا من فصيل بشري مدجج بالسلاح وجايب رسالة فعمل ربك في المملكة

154
00:49:04.600 --> 00:49:24.800
ده رسالة جاية مع طائر رسالة جاية مع طائر تحصد الربكة دي؟ ايوة ليه؟ لان العقيدة فاسدة والعمل فاسد فالخوف من اي حاجة من اي حاجة رغم ان هم بيقولوا لها ايه ونحن

155
00:49:24.850 --> 00:49:43.500
قولوا قوة وقولوا بس برضو خوف هي دي القوة والثقة لا تكون الا في الله. وبالله ومن الله فعلشان كده رسالة وايه اللي حصل في المملكة؟ رسالة وجاية مع طائر

156
00:49:43.700 --> 00:50:01.350
بقول لك ان هي مش جاية مسلا تلاتين اربعين فارس مدججين بالسلاح وجايين راكبين الخيل و خدي تخاف بقى انما لأ ده طائر طائر يعمل الربكة دي. ايوة يا ايها الملأ افتوني في امري

157
00:50:01.550 --> 00:50:23.850
ما كنت قاطعة امرا حتى تشهدوه. يبقى بترمي الكرة في ملعب مين الملأ يطلع الملأ زيها هي بتقول ما كنت قاطعة امرا وهم يقولوا لها ايه؟ والامر اليك الله! يعني ما احناش عارفين

158
00:50:24.200 --> 00:50:43.850
زي فرعون بالزبط ذروني اقتل موسى اقتله يبقى هو رمى الكرة في مين في ملعبه. وقال الملأ من قوم فرعون اتذر موسى وقومه ليفسدوا في الارض يعني ايه ها اقتله

159
00:50:44.700 --> 00:51:01.100
طب هو يقول لهم زارونا اقتلوا هو القرار هيطلع من ايه وباقول لهم زاروني يعني المفروض القرار ايه ها يطلع من عندهم وهم يقولوا له اتزور موسى وقومه ليفسدوا في الارض

160
00:51:01.150 --> 00:51:19.600
يعني ايه ها يعني اقتله. الله ما هو بقول لكم سيبوني اقتله وانتم بتقولوا له ايه خدت انت قرار كده اهي دي اي نزام على وجه الارض غير موصول بالله

161
00:51:20.750 --> 00:51:42.400
ضعيف جبان خواف مهما كان اوعى يغرك اللي انت بتشوفه ده. ولزلك رب العزة يقول لنا ايه لا يقاتلونكم جميعا الا معقول ده الدولة الاولى ابو الدولة العظمى برضه او من وراء ايه

162
00:51:43.300 --> 00:52:10.050
وان يقاتلوكم وان يقاتلوك يولوكم يعني ايه؟ هو كده الكفر يا اخواني ضعيف مسوس ومخوخ مخوخ مخوخ فهذه جمعت الملأ عشان تطلع بقرار مش عارفة تطلع بقرار مش عارف ايها الملأ ما كنت قاطعة الامر

163
00:52:10.200 --> 00:52:29.800
وهم يقولوا لها والامر اليك فانظري ايه ماذا تأمرين مش عارفة تطلع بقرار. ففي النهاية ربنا هداها بقى ان هي ايه آآ وطبعا بتقول لهم عمالة تخوفهم وتقول لهم يعني احنا يا جماعة خلوا بالكم احنا مش قد آآ الملك

164
00:52:30.200 --> 00:52:43.350
مش قده كده ان الملوك ازا دخلوا ايه قرية افسدوها طب اللي هي قالت كده ؟ طبعا فيه مبررات وفيه حاجات كده سليمان مش منهم. هو ملك اه كل الكلام ده ماشي

165
00:52:43.700 --> 00:53:01.400
بس زي ما قلت لكم هي مش عارفة تطلع بقرار وهم مش عارفين يقولوا لها قرار فهديت الحيلة او فكرة نجحت بعض الشيء نجحت بعض الشيء لكن فشلت على العموم يعني

166
00:53:02.500 --> 00:53:24.350
فالشاهد هزا هو الاسلام وعز الاسلام ولغة الاسلام لما بيتكلم بهزه العظمة وباللغة العربية ما يهموش الكلام يترجم لها ازاي؟ لا لا هو عارف الكلام هيترجم السواق هي بقى بتتكلم اللغة العربية ما بتتكلمش

167
00:53:24.750 --> 00:53:50.050
وعاوز اقول لك برضه الانتكاسة اللي احنا فيها والخزي والعار لما نسيب لغتنا ويا سلام بقى في المحافل العامة وباتكلم بقى واد متنور ومتسقف ده دي انتكاسة انتكاسة لغتك لغة نبيك يا اخي لغة قرآنك اللغة اللي بتقف بها امام ربك وتصلي له

168
00:53:51.850 --> 00:54:13.550
تلغيها وانت قاعد امام ناس او بتكلم قدام ناس لما بتتكلم امام ملك الملوك بتتكلم بدي ولما تتكلم قدام يعني امسال ايه؟ امسال الخفافيش تتكلم بلغتهم ما هي دي طبعا فيها نوع من الايه ها

169
00:54:14.450 --> 00:54:31.900
العزة لهم العزة لهم وتلاقي كلامك كده شكله مش حلو ولا انت عارف تقول وعمال توأم وفعلا لازم يكون نصيبك كده ان مزيد من المزلة ومزيد من الخزي ومزيد من التريقة

170
00:54:32.200 --> 00:54:53.850
نعتز بديننا يا اخوانا دينا عزيم لانه شرع من اله عظيم وجاء على يد نبي عظيم ونسأل الله ان يستخدمنا ولا يستبدلنا وصلى اللهم وسلم وبارك على نبينا محمد اه

171
00:54:54.300 --> 00:55:18.400
ولا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه نا وقل رب زدني علما. زيي والله اعلم ما في سورة القيامة لا تحرك به لسانك لتعجل به ولا تعجب بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحي عن يعني الزم الصمت

172
00:55:18.600 --> 00:55:35.650
حتى يفرغ جبريل عليه الصلاة والسلام من القاء القرآن اليك المقطع اللي جبريل جاي به ما تستعجلش فيه انك تردده لان الرسول كان بيردده خوفا من النسيان. اللي هو لا تحرك به لسانك

173
00:55:35.850 --> 00:55:48.850
لتعجل به هنا ولا تعجل لتعجل. واضح يعني فيه عجلة في سورة القيامة وفي نفس الكلام اللي في سورة طه ولا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه لا تعجل

174
00:55:48.900 --> 00:56:10.200
لا تحرك به لسانك لتعجل به. ان علينا جمعه يقضى عليك وحي يعني يفرغ جبريل من الكلام وبعد ما يفرغ عاوز بقى تعيده مع نفسك عيده انما طول ما جبريل عليه الصلاة والسلام بيلقيه الى الرسول يلزم الصمت ويسمع وما يخافشي وربنا هيجمعه له في صدره

175
00:56:10.350 --> 00:56:18.050
وكمان هيبينه له كمان زي ما في سورة القيامة كده. ان علينا جمعه وقرآنه. فاذا قرأناه فاتبع ايه؟ القرآن