﻿1
00:00:01.200 --> 00:00:22.600
الحمد لله والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله وعلى اله وصحبه ومن والاه وبعد سلام الله عليكم ورحمته وبركاته وبعد كنا انتهينا الى ان الذي عنده علم من الكتاب هو الذي تعهد باحضار العرش

2
00:00:23.600 --> 00:00:49.500
ويعني توسعنا في المسألة لمازا سليمان عليه الصلاة والسلام لم يسند الامر الى الجن اه لانه لو فتح هزا الباب لان الانبياء عموما هم حماة حمى التوحيد الانبياء من اولهم الى اخرهم هم حماة

3
00:00:49.800 --> 00:01:16.300
حمى التوحيد والقرآن لو ورد فيه ان الذي احضر العرش الجني كانت هتبقى مصيبة وباب واسع من ابواب الضلال هيحتج بهزا وان الجن قدرته فوق كل شيء ويقدر يعمل ويعمل ويعمل ويعمل ازا كان دلوقتي اصلا

4
00:01:16.400 --> 00:01:45.250
رغم انه محدود القدرة وليس له من الامر شيء الا ان الناس تبالغ فيه مبالغة عجيبة ويلجأون اليه ولهم طبعا يعني قرناؤهم واولياؤهم من الانس الا ان العجيب بعض الاخوة كان بيتكلم بطريقة كنوع من الثقة كانه قرأ الكلام يعني

5
00:01:46.600 --> 00:02:09.650
او سمعه الذي عنده علم من الكتاب عمل ايه اه دعا الله دعا الله عز وجل والقرآن يقول عنده علم من الكتاب علم من الكتاب. وبعض الاخوة سأل اي كتاب؟ قلنا التوراة

6
00:02:09.950 --> 00:02:25.200
لان الانجيل لم ينزل بعد ثورة ده الكتاب الاصلي عند بني اسرائيل لان اول انبياء بني اسرائيل هو سيدنا موسى او اول الرسل لبني اسرائيل هو سيدنا موسى. الرسل الرسل اللي جاءوا برسالات

7
00:02:25.700 --> 00:02:45.400
انما الانبياء سيدنا يعقوب هو اسرائيل واولاده انبياء لكن الرسل. اول الرسل فيهم موسى واخرهم عيسى عليه السلام عليهم جميعا الصلاة والسلام فالكتاب الزي هو معه او عنده علم منه التوراة

8
00:02:45.850 --> 00:03:10.450
وظهرت في المناظرة ديت فضيلة العلم على القوة قوة الجن قوة طبيعية طبيعته كده اما العلم يؤتى به اعظم مما يؤتى ايه من القوة والانسان يحصن بالعلم والحكمة اكثر مما يحصل من الايه؟ من القرآن

9
00:03:12.600 --> 00:03:34.000
دعا الزي عنده علم من الكتاب كما ذكر بعض المفسرين او قالوا انهم كان يعلم اسم الله اسم الله الاعظم. دعا به فاجيب له وده شيء مش غريب ولا عجيب وموجود عندنا في سنة النبي عليه الصلاة والسلام. رب اشعث اغبر. لو اقسم على الله

10
00:03:34.700 --> 00:03:56.400
لو اقسم على الله لايه؟ لابره ولعل هزا اقسم فابر الله قسمه  الامر تبين منه ان سيدنا سليمان يعني الخير مش عارف خير كتير اوي اوي لزلك بعد ما شاف العرش

11
00:03:56.550 --> 00:04:19.250
فلما رآه مستقر فلما ترتيبه تعقيبه احداس متوالية بسرعة. لانه قال له قبل ان يرتد اليك طرفك يعني انزر نزرة بعيدة طويلة الى ناحية سبأ الى ناحية المملكة حيث يوجد العرش

12
00:04:20.800 --> 00:04:43.000
نظرة طويلة وقبل ان تحول بصرك وتنظر هنا او هناك يكون الايه تراهم فلما رآهم مستقرا عنده كل نعمة يراها سيدنا سليمان ودي مهم لنا احنا بقى كمان كل النعمة يراها يزداد تصاغرا وتواضعا لربه

13
00:04:43.250 --> 00:05:07.300
يصغر اكتر واكتر ويتواضع لربه وكل نعمة يراها يزداد رحمة واحساس بالمسؤولية. هي دي بقى دي اللي احنا عاوزين نطبقها في حياتنا كل ما تلاقي نعمة اسبغت عليك ها تتواضع لربك

14
00:05:09.050 --> 00:05:25.650
وتكسر من شكرها. هي فين النعم؟ حالها كرب مش كده والدروس والمدارس واللي واللي ما انت عمرك ما هتحس بنعمة في حياتك ابدا ده بيتلفت كده وشف المرضى مسلا وشفك

15
00:05:26.450 --> 00:05:44.900
ما انا راخر مريض برضه اتلفت كمان شوية. هتلاقي مرضى ايه ها مش كده ولا ايه اشد مرضا منك. يا راجل فكر كيف تنزر فترى نعمة عليك سليمان عليه الصلاة والسلام. مات في الاخر ولا ما ماتش

16
00:05:45.150 --> 00:06:05.050
ها رغم كل ده لكن كسير الشكر الموقع ده او الجملة دي قال هذا من فضل ربي هو ايه وجود العرش كلام النملة ما هو قال قبل كده مش كده ولا ايه؟ مع النملة

17
00:06:05.500 --> 00:06:26.050
لما لقى العرش ومملكة بحالها يعني ما تحركش من مكانه وتبقى المملكة في قبضته عمره ما حد يعرف يعمل حاجة دلوقتي ابدا ابدا ولا دولة ولا غيره ما تقدرش وهو قاعد مكانه المملكة تبقى في قبضته

18
00:06:26.350 --> 00:06:41.800
فلما هو الكرسي يعني المملكة مش كده ولا ايه؟ هم بيدبحوا بعض على ايه ها مش هو كل الدبح على البتاع ده البتاع ده هنا اهو يبقى المملكة فين؟ هنا اهي

19
00:06:43.250 --> 00:07:02.650
فلما رآه مستقرا عنده قال هذا من فضل ربي امال ايه يعني من صلاح الصالحين ابدا عشان انا نبي لأ برضه امال ايه ؟ فضل ربي واضح ولا مش واضح؟ يعني نسب شيء لنفسه

20
00:07:03.050 --> 00:07:21.850
رأى نفسه في شيء ابدا ابدا هذا من فضل ربي بس يبقى ما نسبش النعمة الا الى مين؟ الى المنعم لا صلاح اللي عنده علم من الكتاب ولا مهارة الجن ولا اي شيء ابدا

21
00:07:21.950 --> 00:07:37.800
هو نسب الفضل لله عز وجل وخلاص ليبلوني وعينه في وسط راسه زي ما بنقول. منتبه ان كده ربي مش سايبني ده رب عمال يحطني طلعني من امتحان يدخلني ايه

22
00:07:38.200 --> 00:08:05.350
امتحنت طلعت من الابتدائية اديني في الاعدادية. اديني في البكالوريوس. هوب انا حاليا في الدكتوراه ما يدخلني في امتحانات وكل امتحانها ينجح فيه بتفوق ليبلوني ليبلوني يختبرني ونبلوكم بالشر والخير فتنة هو نفسه قال اهو ااشكر

23
00:08:05.850 --> 00:08:24.050
ام اكفر معقول! ايوة الكفر وارد عليهم؟ اه وارد مش وارد ليه طب هم معصومين؟ ايوة بس لو ربنا شال عنهم العصم يكفروا؟ ايوة يكفروا يعني يعملوا ايه؟ ينسبوا النعمة لايه ها؟ اي كفر. قمة الكفر

24
00:08:24.850 --> 00:08:44.600
ان ترى نفسك وتنسب النعمة لك. وتشوف نفسك حاجة كبيرة اوي وانا عملت وانا رحت وانا جيت. عملت ايه وانا بقى مش هخلف عشان اعرف اربيهم كويس ما شاء الله يا راجل فوق من الغيبوبة اللي انت فيها انت ولا حاجة والله. والله العزيم انت

25
00:08:44.600 --> 00:08:58.400
ولا حاجة اه وعشان اربيهم وعيالي يبقوا في مستوى ايه وبتاع ايه وانا اصل انا معودهم على مستوى معين يا مستوى ايه يا ابا مستوى عمه فوق بالغيبوبة اللي انت فيها دي

26
00:08:58.650 --> 00:09:15.150
مستوى ايه ؟ مش عارف الناس واخدة بنج ولا ايه الناس فيها ايه بالزبط. اوعى ترد حاجة لك ابدا ولا ترى نفسك في شيء كله من فضل ربك يوفقك ويسددك وينورك

27
00:09:15.750 --> 00:09:40.150
اما انت ليبلوني مش ليبلونا لان هو اتسأل لوحده والموضوع جاي له لوحده ما هوش ده برضه مش ده انتصار للمملكة لا ليبلوني انا ااشكر انا؟ ام اكفر انا واضح يا اخوانا؟ اه

28
00:09:41.100 --> 00:09:57.900
يا مملوك ولا يبقوا ولا شيء وشايفين نفسهم حاجة كبيرة قوي. يا عم فوقوا بقى وانتم ولا حاجة والله. والله انتم ولا حاجة. واباء وغير اباء. لا لا لا رد النعمة لله عز وجل

29
00:09:58.050 --> 00:10:19.600
واشعر بصغرك. تتواضع تترفع كل ما تتصاغر لله تطلع فوق تطلع فوق ويدي لك كمان ليبلوني ااشكر ام اكفر؟ جه العرش طب ماشي وهي لسة ما جتش لسه ما ده هتمشي شهرين

30
00:10:21.000 --> 00:10:45.750
العرش جه قبل ان يرتد بصره بالعكس وهي لسه هتيجي هتيجي اومال كانت فين؟ هي خرجت وقفلت الدعاء اماله لا هو بعض المفسرين قالوا ما فيش مش في السنة. بعض المفسرين ازكر لك حرفيا ما ذكره بعض المفسرين في الدعاء. منهم قام مجاهد قال قال يا ذا

31
00:10:45.750 --> 00:11:08.300
جلال والاكرام يعني دعا الله يا ذا الجلال والاكرام. ودعاء اخر قال الزهري قال يا الهنا واله كل شيء. الها واحدا لا اله الا انت ائتني بعرشها ومش شرط ان ده يطبق يعني ايه؟ انت بقى

32
00:11:08.600 --> 00:11:24.250
دعواتك اللي هتبقى بعد كده السنة ورد فيها الكسير والكسير. السنة عندنا بقى الدعوات دي في الجغرافيا في لأ ما لا انا لا دي موجودة في التفسير عندنا احنا. الحافظ ابن كسير زكر الكلام ده

33
00:11:24.450 --> 00:11:32.300
هل هو موجود؟ لا ده هو ما زكرش انا في التوراة. لأ ده الزهري دي من علمائنا المسلمين ومجاهد من تلاميز ابن عباس. لا لا وما قالوش ان الكلام ده موجود في التوراة

34
00:11:32.550 --> 00:11:53.650
مش كلامنا مش ماشي المشكلة مش في مش في الجمل الشخص هو الاساس لو اقسم على الله هيقسم بايه ايه اللي هيقوله بقى وتختلف من شخص لشخص ومن موقف لموقف

35
00:11:54.000 --> 00:12:18.800
يعني هو انس بن النضر اقسم على الله فابره قال ايه؟ قال والله لا تكسر رباعيتها ربعمية اخته اخته عمل في مشاجرة وكسرت ربعية امرأة طلبوا القصاص عاوزين يقتصوا من اخت انس

36
00:12:19.300 --> 00:12:44.800
انس يقول والله ما تكسر رباعيته والرسول يقول له القصاص يا انس يعني لازم هنفز انس بقى يعني عنده حسن الظن بالله ويقين عالي اوي وقال مش هتنكسر مش هتنكسر اعتراضا على حكم الرسول ولا اعتراضا على القصاص. لأ

37
00:12:45.250 --> 00:13:07.950
ان فيه فرج هييجي من عند الله هيرضوا بحاجة فعلا رضي اهلها بالدية خلاص طالما خدت دية يبقى مش هتايه مش هتنكس هي دي القضية هي دي القضية فيعني الالفاظ الدعوات مش مش هي دي الموضوع. الموضوع الشخص

38
00:13:08.100 --> 00:13:27.150
سلامة الشخص اقبال الشخص على الله. تعامل الشخص ده مع الله مكانه فين اصلا واخلاصه وحاجات وتاريخ وجهاد وشغل. عشان ينال ايه ها؟ منزلة ما هو ائتني بالعرشين خلاصة كلها ائتني بالعرش

39
00:13:27.800 --> 00:13:46.800
اه فالشاهد طلب سليمان عليه الصلاة والسلام قال نكروا لها عرشها. طب ننكر ليه؟ طب ما تسيبه لا اله لها غرض تنكير العرش اله غرض ابن عباس رضي الله عنه يقول نزعوا عنه فصوصه ومرافقه

40
00:13:46.850 --> 00:14:06.400
التنكير يعني ايه؟ شالوا منه الفصوص. طبعا تلاقيه معمول حاجات ايه حاجات فخمة لؤلؤ ومرجان ودهب كل اللي يخطر على بالك بقى واللي ما يخطرش. ملكة بقى نزع الفصوص. مجاهد يقول خلوا الاحمر اصفر والاصفر احمر والاحمر اخضر. غيروا الايه؟ ها

41
00:14:06.650 --> 00:14:20.600
ايه الالوان اللي في العرش عكرمة يقول زادوا فيه ونقصوا منه. خدوا منه حتة شالوها من هنا حطوها هنا تعديلات في ايه؟ ليه يقصد ايه؟ له له هو له غرض

42
00:14:20.750 --> 00:14:38.450
سليمان له غرام. جعلوا اسفله اعلاه اعلاه اسفله. اي تعديلات كده يعني عبال ما جت جت لقيت العرش متنكر وفي تغييرات فلما جاءت فين بقى كل ده الكلام ده اتعمل الجن عمله وقبلي يبقى ايه ها

43
00:14:38.700 --> 00:14:58.050
ما تيجي او حتى الانس ايا كان فلما جاءت قيل اهكذا عرشك؟ وصلت بالسلامة وطبعا في مراسم استقبال وكده تعالي شوفي العرش اهكذا عرشك سؤال فيه زكاة والاجابة فيها ايه؟ زكاة

44
00:14:59.800 --> 00:15:27.100
يعني ده شكل عرشك ما قالوش لها دي العرش بتاعك اهكذا عرشك طلعت هي رخرة زكية برضه ذكية وعندها دهاء وحزم المسافة بعيدة مستحيل يكون هو  بس هو ده انا ده قعدت عليه سنين صح ولا مش صح؟ قعدت عليه السنين وعمره ما يتنسي بعرشها

45
00:15:27.450 --> 00:15:50.800
اه قالت يعني اجابة فيها لف ودوران زي السؤال نفسه ما فيه ايه ها لف ودوران قالت كانه هو يعني تقريبا صورة منه كانه هو واوتينا العلم من قبلها وكنا ايه

46
00:15:51.050 --> 00:16:05.950
مسلمين يعني احنا عارفين ان هو متأكدين مش مستنيين هه مش مستنيين ايه اجابتها مش عاوز منها اجابة احنا عارفين كل حاجة واوتينا اللي هو مين؟ سيدنا سليمان. العلم من قبلها وكنا

47
00:16:06.150 --> 00:16:25.050
وصل ما زال سيدنا سليمان بيستعرض وليه بيستعرض علشان دي ست ومملكة وما تدخلش في صدام هو عاوز يسمع منها كلمة واحدة زي ما سيدنا النبي وكل الانبياء كانوا حريصين ايه؟ ها؟ عليها قولوا لا اله

48
00:16:25.050 --> 00:16:42.150
اله الا الله ايه تفلحوا وهو عاوز يسمع لا اله الا الله بدون شد وجزب ولا في عرض عضلاته وماله من حقه. والرسول عمل كده يا اخوانا قلت لكم في فتح مكة. فاكرين ولا لا؟ في فتح مكة. الرسول استعرض القوى

49
00:16:42.350 --> 00:17:02.050
عشان ما يحصلش صداع فهنا نفس الكلام سيدنا سليمان بيستعرض ما عنده قيل لها ادخلي الصرح طب ما يقول لها اقعدي على العرش ونتكلم وهو لاخر له كرسي ولا له حاجة وهو يقعد ها والملك يتوب ايه

50
00:17:02.250 --> 00:17:17.650
تقعد على الكرسي بتاعها ونتكلم نقول لها احنا عاوزين ايه؟ عاوزين اسلام وكزا وكزا ماشي نمل ما تقعدش على الكرسي يا سلام شف عظمة الاسلام وقوة الاسلام لما بيكون قوي

51
00:17:17.700 --> 00:17:34.100
عزيم اوي وعزة ما بعدها عزة اما الجمهور لكان اكيد حتى العرش لو اتنكر. اتفضلي اقعدي على الكرسي كانه طب يا ستي اتفضلي اقعدي مسلا ويتكلم معها لكن لأ ادخلي الصرح

52
00:17:34.250 --> 00:17:57.050
مش يقعدوا على الكرسي ليه؟ بيوريها حاجات خلاص عرشك جبناه ونكرناه وكفاية ان احنا نزعناه منك بمزاجك وغصب عنك اهو موجود اهو  يعني لو جات لها ارساليات مليون ارسالية ان العرش بتاعها اتاخد

53
00:17:58.150 --> 00:18:19.000
هتأسر فيها الارساليات ديت زي ما تشوفوا بعينها اه جايز تقول لك دا كدابين دا ناس عاوزين يقلبوا علي الايه لا ده هو ما اتاخدش ، ده انا قافلة عليه. ده ناس كدابة ، صح ولا مش صح؟ ما هو يوم شاف مشهد. انما لما تشوفه هتقول ايه بقى

54
00:18:19.750 --> 00:18:38.250
شف بقى تخيل لما تكون قافلة واتاخد لا ما هو مقفلة لا يمكن طبعا اسيب المكان بتاعها فاضي وحش انه لأ لازم تقفل فهي قافلة وبعدين تيجي تلاقيه هنا اه

55
00:18:39.250 --> 00:19:01.150
قيل لها ادخلي الصرح. ايش الصرح الصراحة عبارة عن ايه؟ زي ما القرآن قال كده صرح ممرض من قوارير صرح شرح يعني حتة ايه؟ قصر صغير كده. كابينة زي ما احنا بنعمل دلوقتي صرح في الحمام. ده انا بلغني حاجات غريبة قوي في الحمامات دلوقت

56
00:19:01.850 --> 00:19:18.750
بيعملوا كابينة في الحمام مش كده عندكم فكرة بيقول بخمسة وتلاتين الف اخر مرة سمعت خمسة وتلاتين الف انتم مساكين زي حالاتي. اهو معلومات وخلاص بتاعة جوة في الحمام كده

57
00:19:20.250 --> 00:19:35.750
قزاز في ازاز بتعمل في ايه ؟ بيخش جوة. يعمل ايه ؟ يتشطف. طب ما هو الحمام ما له! لأ جوة جوة الازاز ليه يا ربي فلوس فلوس هنوديه فين

58
00:19:36.050 --> 00:19:56.600
هنوجهها في  اول مرة اسمع الكلام ده ولا سمعتوها ها  يجوز يبقى   بس ازاز كده ده ازاز ده ازاز قال لي حوالي خمسة وتلاتين الف وفي برضو حاجات بسيطة كده على قد المساكين

59
00:19:57.550 --> 00:20:13.150
فالصرح بقى ازاز في ازاز بس مش جوة الحمام لأ صرح كده برة برة وتحته ميه بتجري راحة فين؟ ما لكش دعوة بقى هي ماية بتجري وخلاص جاية منين برضو ما تعرفش هي جاية منين

60
00:20:14.350 --> 00:20:33.900
نهر صناعي؟ ايوة نهر صناعي يعملوا له كل حاجة. الجن تعمل كل حاجة كل حاجة اعمل اعمل عملوا له صرح او ممكن يكون صرح حقيقي ممكن يعني فيه نهر وهم عملوا الازاز ده عليه ممكن الله اعلم ايا كان هي حاجة كده ازاز في ازاز

61
00:20:33.900 --> 00:20:50.800
تحتها مية بايه؟ ها بتجري والمطلوب ان هي ايه؟ تدخل تدخل عشان تقعد ممكن في جوة كرسي ممكن. يعني قيل لها ادخلي. تدخل تعمل ايه؟ تدخل ممكن تقعد بعد كده ممكن. او تدخل وبس. الله اعلم. المهم ادخلي الصرح

62
00:20:51.550 --> 00:21:13.550
شافت الصرح ما شافتش الازاز اصلا. يا معقول رقاق قوي كده او شفاف قوي ما اتشافتش الازاز هي شافت الايه؟ الماية والمية اصلا ورا مين تحت الازاز لدرجة ان هو شفاف ونضيف اوي اوي. ايه ده

63
00:21:13.850 --> 00:21:31.800
ده ما حصلش الازاز ده ما حصلش ولا هيحصل تقريبا يعني وكرامة لسليمان بقى ومعجزة لسليمان عليه الصلاة والسلام مية بس شايفة المية بس واكيد الست دي نزرها مش ست على ستين ولا بتاع لأ اكيد ستة على ست

64
00:21:31.900 --> 00:21:48.550
عشان تنفع تبقى مالكة يعني ما عندهاش عشر ليلي مسلا لا لأ نزرها اكيد مية مية فما شافتش الايه؟ ما شافتش الصرح ادخلي الصرح لان الكلام بيقول لها كده ادخلي الايه

65
00:21:48.700 --> 00:22:11.100
الصرح يبقى ممكن يكون له فتحة كده او مدخل تدخل منه بس بعد كده مش شايفة حاجة شايفة ماية بس فلما رأته حسبته ايه لجة لجة يعني بركة مي. لجة يعني بركة مي. وكشفت عن ساقيها

66
00:22:11.400 --> 00:22:26.300
استعدت لخوض البركة بقى وعمقها قد ايه الماية ما تعرفش بس في هنا طب وتقول لا مش داخلة؟ ما تقدرش. اصل هي دلوقتي في قبضة مين؟ في قبضة الملك. عليه الصلاة والسلام. ده الكرسي اهو

67
00:22:27.100 --> 00:22:44.250
خلاص وهي جت هي الكرسي بتاعها اهو ما تقدرش تقول لأ ما تقدرش تقول لأ لازم تنفز لازم تنفذ. طب ده نوع من الارهاب اه ممكن يتفصل كده امال ايه

68
00:22:45.000 --> 00:23:06.550
واحدة ست استغلوا ضعفها اه والله يتفسر كده المرضى هيفصلوها كيف من التخويف نوع من التخويف والارهاب هو مش ارهاب هو استعراض قوة الاسلام. استعراض لقوة الاسلام. ادخلي الصرح فلما رأته حسبته لجة

69
00:23:07.850 --> 00:23:25.250
بركة من المية وكشفت عن ساقيه. تصرف غير ارادي ملكة برضه عشان تشمر هدومه وبتاع برضو اكيد برضو الملوك لهم هيئة ولهم سمت. مش كده ولا ايه اسأل الله الا تكونوا ملوكا الا في الطاعة يعني

70
00:23:25.500 --> 00:23:46.650
ها مش هتبقوا ملوك انا عاوز مش هتبقوا ملوك ان شاء الله بالطاعة بس  صناعة صلاة. صناعة معمولة موجودة عنده موجودة. بس برضه بتوفيق من الله اه قال انه صرح ممرد من كشفت عن ساقيها

71
00:23:46.700 --> 00:24:04.600
زي ما بقول لك انا تصرف غير ارادي غير ارادي  وقال سقايا ما قالش حاجة غير كده يعني ويفهم من كده ان السيقان بتاع الملوك دول سيقان ايه؟ محترم. ده ملوك

72
00:24:04.850 --> 00:24:26.850
ولا ايه دلوقتي بتشوف سيخان الملوك اكيد شفتم السيقان وما بعد السيقان وفوق السيقان وتحت السيقان قانون ايه ده لان دي معجنة دول مش ملوك دول ذو الحسالة البشر رغم ان هي على الشرك بس رجحت العقل

73
00:24:27.900 --> 00:24:45.350
وكان في زمان حياة حتى الكفرة كان عندهم حياء في حاجات كده ممنوع تتعمل ممنوع صح ولا مش صح اه كان عيب لا لا لا مش احنا اللي نعمل كده مع انهم كفرة

74
00:24:45.750 --> 00:25:05.600
واقروا تاريخ المشركين قبل الاسلام تجد فيهم مواقف واعتزاز بالرجولة والشهامة. المهم كشفت عن ساقيها عشان الفستان ولا اللبس بتاع الملكة ما ينبلش وهتكشف ليه بترفعه شوية عشان ما ايه

75
00:25:05.850 --> 00:25:24.900
مش بتوري رجليها لحد لأ ده الفستان هيتبل ولما الفستان نسميه فستان ولا نسميه ايه ها اسمه فستان لبس الملك يا عم تسميه ايه ايه؟ لبس الملك هنسميه ايه يا اخواننا؟ مش عارفين له تيأس

76
00:25:25.900 --> 00:25:48.750
اه اصل كلمة فستان ديت مش مش مزبوطة المهم ما يتبلش رفعته فوق فلما رفعته فوق انكشفت الايه؟ السيقان يا سلام قرآن عزيم يقرأه البر والفاجر والمنافق واللي في قلبه مرض وسبحان الله ما هو كتاب عزيم منشور للكل

77
00:25:49.300 --> 00:26:16.000
يقرأه اليهود والنصارى ويقرأه محبي الانبياء وعدو الانبياء كله بيقراه ويقروه وما حناش خايفين اقروه اقروا وقولوا لنا ايه اللي فهمتوه وايه اللي ما فهمتوهوش ايوة عزيم قرآن عزيم والله العزيم يا اخوانا ما تخافش من دي كشفت عن ساقيها اهو

78
00:26:16.100 --> 00:26:29.400
احنا عندنا في التوراة ما فيش كده ولا في الانجيل كده نعري النساء. لا لا لا ما خلهاش تكشف سقايا. لا والله كان احد الاخوة يقول لي ده واحد بيقول ده عندهم اية

79
00:26:29.500 --> 00:26:54.400
ايها المرأة ازهري جمالك او مفاتنك انت انتم مذاكرين بقى. طيب. ربنا يعافينا ربنا يعافينا. المهم كشفت عن ساقيها فطبعا علشان شف شف التعبير. خل بالك كشف عن سقاياها ما بنبصش للي وراها ايه

80
00:26:55.300 --> 00:27:14.600
ما هو المفروض تجيب اللي بعديه على طول قال انه صرح يعني ايه؟ ها غط الساقين غطي الساقين انت في حضرة نبي ملك. غط الساقين طب هنقول لها غطس السقيل ده صرح وفعلا هي غطت السقين فورا

81
00:27:14.900 --> 00:27:34.300
لان ما طلعش ايه ها؟ ما طلعش مية. ما طلعش بركة اول ما حطت رجلها فيه كشفت صرح ممرض غطيتهم تاني معي ولا مش معي؟ اصل قاعدة جديدة دي بتتحرك في حضرة ملك نبي

82
00:27:35.100 --> 00:27:57.600
مش كده صرح ممرض قامت مغطية. يعني مش هتنبان لهدومك ما تخافيش عليها اه واضح ولا مش واضح؟ اه وعلى طول بعدها فورا قيل لها ادخلي الصلاة فلما رأته حسبته لجة وكشفت عن ساقيه قال انه صرح ممرض من قوارير. يعني ايه؟ يعني غطي رجليك

83
00:28:00.500 --> 00:28:23.550
على طول يبقى غطت وقالت اللي بعديها بقى قالت ربياني ظلمت نفسي واسلمت مع سليمان لله رب العالمين فعلا خلاص كده وطبعا اسلمت تعتزي بقى بالاسلام مش عامل لي فخ

84
00:28:23.900 --> 00:28:44.450
مش عامل لي حاجة عشان يبص علي لأ طب هو راخر فوجئ سليمان فوجئ ان هي ايه كشفت عن سقاياها. لأ شرحه ممرض تنزل السياب على طول فورا ربي اني ظلمت نفسي

85
00:28:44.650 --> 00:29:01.700
ايه اللي كل ده كل ده عنده كل ده عمال يوريه لي؟ ايوة على طول يبقى الموضوع الرسالة ايه ها؟ الرسالة وصلت كده خلاص كده انا ايه بهجص. كده انا بضيع وقتي

86
00:29:02.400 --> 00:29:16.450
بضيع وقتي بضيع وقتي في سبق انا والناس اللي معي. عمالين نعبد الشمس. شمس ايه! وادي الشمس عملت لنا حاجة. اهو ده بقى النبي. وهو دي العبادة وهو هو ده الدين وهو ده الاسلام. انا ما عنديش كده خالص

87
00:29:16.700 --> 00:29:31.150
ومسيطر على كل حاجة وخد الكرسي وجه والعرش جابه مطرح ما ولا اقدر اقول لأ ولا وما دخل وما قعدنيش على الكرسي ودخلني ليه ما انا بقول لك اهو من مزاهر استعراض القوى كم امر كده

88
00:29:31.200 --> 00:29:52.050
هلخصهم لك اهو. مزاهر استعراض القوى. اول حاجة احضار العرش من بلادها وبينها وبينه شهران زهاب وشهرانية قبل ما تيجي كان هو موجود استعراض للقوة تنكير العرش نعدل فيه؟ اه نعدل فيه

89
00:29:52.300 --> 00:30:16.750
اللي يستطيع ان يعدل في العرش بتاعها. يعمل ايه ها احسن منه احسن منه كمان كونه يخلي الجن يعمل الصرح دي حاجة اكتر من الايه ؟ العرش بتاعها وها الايه

90
00:30:18.950 --> 00:30:35.750
سور من دهب سور من دهب قصور لا ده ده للرسل الرسل اللي كانوا جم قبل كده عمل قصور الدهب عشان يروحوا ينقلوا لها الصورة انما ده الصرح ده كان لها هي

91
00:30:35.950 --> 00:30:52.550
الشرح ده كان لاهية وبرضو من استعراض القوة ان لم يأمرها بالجلوس على الكرسي او على العرش بتاعها وخلاها تدخل الصالح اللي احنا عاملينه احنا عمالين نبقى انت في قبضتنا ومش هتقعدي على الكرسي بتاعك خلاص يعني معناه انسي بقى

92
00:30:53.100 --> 00:31:19.450
انسي سيدنا سليمان يا اخوانا من انبياء بني اسرائيل من بني اسرائيل لن يسلم تخيل لان هو زي ما ربنا قال كده فريقا كذبوا وفريقا يقتله اللي ما قتلوهوش كزبوه. ومن ضمنهم كان سيدنا سليمان. بني اسرائيل؟ ايوة

93
00:31:20.500 --> 00:31:39.050
تجد بقى في كتب التفسير اسرائيليات كتيرة جدا حول سيدنا سليمان بالزات من ضمنها بقى الحاجات اللي زي كده قال ابن عاشور لا اصل لما يذكره القصاصون وبعض المفسرين من ان سليمان تزوج بلقيس

94
00:31:41.450 --> 00:31:58.500
هانتا فين الكلام ده؟ جايبينه منين رغم كل اه حتى لو اسلمت مش شرط تكون اتجوزت ايه ده؟ ما عنده اصلا لاطوفن الليل على ايه؟ مات امرأة عنده مية مش فارقة. ممكن يكون اتجوز ممكن لكن ايه الدليل؟ ما فيش

95
00:31:58.500 --> 00:32:10.250
يبقى ما نقولش لا اتجوز ولا ايه لا نسبت ولا ايه ها ولا ننفي. لا نسبت ولا ننفي. ليه؟ لان ما عندناش نص وانه خلف منها ولدا. برضو ما عندناش خص

96
00:32:10.350 --> 00:32:26.800
من الاسرائيليات ما ذكره بعض المفسرين عند قوله تعالى قيل لها ادخلي الصرح اه هيلعبوا هنا بقى وللاسف بعض المفسرين ليه؟ لازم تتوقف ولازم تعرف مين اللي بيتكلم؟ نبي انت تتكلم عنه بادب واحترام

97
00:32:27.650 --> 00:32:45.750
وان ما ينزلش للحاجات حتى لو وجدته عند كتب الاقدمين برضه لأ توقف طالما سيدك صلى الله عليه وسلم ما قالش فيها حديس والسيقات صححوه ما تفتحش بوقك قال بقى ايه؟ قالوا اني

98
00:32:46.350 --> 00:32:58.750
لما قال لها ادخلي الصرح كلام موجود في شوف تفسير ابن جرير والثعلبي والبغوي والخازن كلام زي كده ما يصحش يعني ان سليمان عليه السلام اراد ان يتزوج طب وما له

99
00:33:00.750 --> 00:33:18.350
فقيل له وقيل له ايه؟ وحتى لو قيل له هو صاحب قرار مش محتاج اللفة الطويلة دي. قالوا له ايه ؟ شف الكلام! كلام مش حلو خالص يعني اراد ان يتزوجها فقيل له ان رجليها كحافر الحمار

100
00:33:19.200 --> 00:33:43.350
وهي الشعراء الساقين لاني اصل واحدة مالكة وماسكة شعب وبتتصرف فيه لازم الناس تعمل لها شوية ايه ها دي باجات وحواديت كده ابوها انسي وامها جنية. يا سلام  ما احنا لازم نعمل لها حق اومال مسيطرة على الشعب ده ازاي

101
00:33:44.300 --> 00:34:01.900
فقام قالوا له ايه؟ قالوا له ده حفيرها زي حفر الحمار ورجلها فيها شعر ايه ده انا بقول الكلام ده ليه ؟ عشان لو قابلك وقريته او سمعتوا شيله وترميه كده على طول

102
00:34:03.150 --> 00:34:22.500
ترميه على طول فامرهم فبنوا له هذا القصر. اللي هو الصرح عشان يشوف ايه؟ ها قال يشوف رجليه ويشوف السقي. فلقى الرجلين حلوين قلة ادب طبعا بس فيهم ايه ها

103
00:34:22.650 --> 00:34:39.850
شعر فنفسه يتخلص من الشعر. يا سلام قام الجن قال له ما نعرفش طب والشياطين؟ قال له احنا هنعمل لك حيلة حيلة وتسترسل بقى القصة. كل ده من الايه ها

104
00:34:40.000 --> 00:35:02.500
انا مش هقول لك الباقي عشان ما لوش لازمة هتعرف ايه يعني كلام مش ايه  وبرضو من الاسرائيليات اللي يقولوها احبت تختبر زكاء سيدنا سليمان دي عاوزة كلام مفهوم ان النبي يا اخوانا ازكى بني ادم في وقته وزمانه

105
00:35:03.350 --> 00:35:17.050
اي دهبي في اي مكان في اي حتة في اي بقعة في نبي يبقى ده ازكى كائن موجود ده صفوة ربنا يا اخوانا الله يصطفي من الايه هيصطفي كده ناس زكائها على قدها

106
00:35:17.200 --> 00:35:32.800
او يصطفي ناس زكاءها ازكى منهم؟ لأ طبعا. مش ممكن. لازم يكونوا هم ازكى الناس. هل بتختبر زكاء سيدنا سليمان عملت ايه ؟ سألت سيدنا سليمان عن امرين. يا سلام! هو اللي يسأل. انما هي ما بتسألش

107
00:35:33.900 --> 00:35:49.900
ما يسألش مين مين يتجرأ يختبر زكاء النبي قالت له اريد ماء ليس من ارض ولا السماء ايه ده يا سلام اريد ما ليس من ارض ولا ايه ولا سماء

108
00:35:51.700 --> 00:36:05.200
تعرف تجيب الماية دي ولا ما تعرفش من ازازة بيبسي ايه يعني؟ ما ليس من ارض السماء. ما هتختبر زكاء سيدنا سليمان في حاجة زي كده. قال عمل ايه بقى

109
00:36:05.400 --> 00:36:21.000
سأل الانس ما عرفوش يبقى هو مش ايه ها مش عارف شأن الانس ما عرفوش. سأل الجن ما عرفوش. يا نهار ابيض يا خبر ايه ده! ده كلام ينكتب واقوله

110
00:36:21.950 --> 00:36:42.700
ان في نبي بيختبر زكاؤه فسأل الشياطين هم اللي ايه ها حلوها له. قالوا له هزا هين. اجري لخاين جر الخيل الخيل هتعرى سم خز ايه ها عرقها وعبيه يبقى ده لا من الارض ولا ايه

111
00:36:43.900 --> 00:37:07.450
ده كلام ده كلام يتقال ده كلام اتقال يا اخوانا محشي انا بكتب على النبي باكتب على النبي بقى واحدة بتعبد الشام تختبر زكاء نبي ينفع الكلام ده ما يتكتبش ولا يتقري

112
00:37:07.750 --> 00:37:24.750
بس انا بقوله لك ليه؟ عشان تخلي بالك ممكن تلاقي حاجة زي كده قلت لها او تسمع حاجات زي كده فنحزر مسل هزا سيدنا سليمان عليه الصلاة والسلام   ايوة ماشي. لان هي مشكلته

113
00:37:24.950 --> 00:37:47.500
لا في وضاعين وبعدين للاسف بتنقل في كتب المفسرين. او بعض كتب المفسرين  ايوة ما هو المحقق يحقق بقى. المحقق يحقق. ما يسكتش. يعني حتى ما ينقلهاش ويسكت. لا لازم يفندها

114
00:37:47.700 --> 00:38:10.250
ولازم يجرحها فالشاهد ان سيدنا سليمان عليه الصلاة والسلام بسطت قصته في سورة النمل هذا البسط وما فيش موضع تاني في القرآن بسطت مسل هزا الايه البسط طبعا ما قبله من الانبياء وما بعده من الانبياء فيه اختصار ولله الحكمة في زلك

115
00:38:10.900 --> 00:38:24.250
ولله الحكمة في زلك ليه بسطت بهزه السورة في سورة الايه؟ النمل بعد زلك قوله تعالى هتنقل بقى لقصة سيدنا ايه صالح وسيدنا صالح قبل سيدنا سليمان بايه بسنين كتير اوي اوي

116
00:38:25.550 --> 00:38:50.500
قوي وهم الاتنين دول اللي هم جم ورا بعض ومجيئهم وراء بعض القصتين الاتنين حكمة عجيبة اولا في قرب في التلاوة والوجود في المصحف وقرب في الوجود في الموقع لان ديار الشاموت حاليا ضمن الخريطة الايه؟ ها

117
00:38:51.350 --> 00:39:12.100
في السعودية يرسمون ديار السامود ضمن خريطة السعودية. بيت المقدس اقرب حاجة اللي كان فيه مملكة مين؟ سيدنا سليمان. وتنزل تحت تلاقي يا من جغرافيا اصلا كانت من الايه من السعودية. واللي قسمها بقى الانجليز وطلعوا دين هنا ودين هنا

118
00:39:12.700 --> 00:39:31.650
فعلشان كده بعد كده جت قصة سيدنا صالح يقول رب العزة ولقد ارسلنا الى سمود اخاهم صالحا بعد سليمان بس هو اصلا ده قبل سليمان بسنين. بس الاتنين دول دول قريبين بقى من مشركي مكة وضمن الموقع الجغرافي

119
00:39:31.700 --> 00:39:48.400
والاتنين دول قريبين في المصحف كمان يعني على الطبيعة وفي التلاوة ولقد ارسلنا الى ثبود اخاهم صالحا ان يعبدوا الله. فاذا هم فريقان يغتصبون. قال يا قومي لم تستعجلون بالسيئة قبل الحسنة

120
00:39:48.750 --> 00:40:06.800
لولا تستغفرون الله لعلكم ترحمون. قالوا طيرنا بك وبمن معك. قال طائركم عند الله بل انتم قوم تفتن رسالة سيدنا صالح يا اخوانا هي الدعوة الى عبادة الله وحده. كل الانبياء كده. كل الانبياء

121
00:40:08.150 --> 00:40:24.200
كلهم ان اعبدوا الله ما لكم من اله ايه؟ وكلهم كده في الاعراف فيها تفصيل اكتر بالنسبة لصالح تحديدا. والى ثمود اخاهم صالحا قال يا قومي اعبدوا الله ما لكم من اله غيره. ايه اللي حصل بقى

122
00:40:24.350 --> 00:40:48.450
انقسم قومه قسمان او فريقان امام الدعوة دي وهي دي سنة الله في الخلق ليوم الدين الدعوة ينقسم الناس فيها فريقان واحد ناس تقبلها وناس ايه ها ترفضها. قسمه الى قسمين. قسم المستكبرين

123
00:40:48.550 --> 00:41:13.750
وقسم المستضعفين في سورة الاعراف برضو قال ايه بقى؟ قال الملأ الذين استكبروا من قومه للذين استضعفوا اتعلمون ان صالحا مرسل من ربه انتم واسقين ان الصالح مرسل فعلا قالوا انا بما ارسل به مؤمنون

124
00:41:14.100 --> 00:41:31.600
قال الذين استكبروا ان بالذي امنتم به ايه كافرون. اللهم اجعلنا من الايه من المستضعفين الذين امنوا برسلك. بس اعزنا بالاسلام يا رب. لان احنا ما نطلبش الاستضعاف. احنا نطلب العزة

125
00:41:32.750 --> 00:41:57.300
تطلب العزة اه بمعنى ده بيان لكلمة يختصون. ارسلنا الى ثمود اخاهم صالحا فاذا هم فريقان طب تختصموا في ايه؟ اختصموا في ايه الناس بقى؟ في الرسالة اختصم الناس في الرسالة. المستكبرون يقولوا لأ مش عاوزين رسالة. احنا عندنا مال وعندنا اولاد وربنا راضي عنا اصلا

126
00:41:57.400 --> 00:42:21.600
احنا احسن من الانبيا يا لمبي اقدر معها حاجة والمستضعفون امنوا يبقى الناس يا اخواننا قاعدة كده عشان تشوف انت هتنضم في انهي فريق هتروح فينا ناحية كل اللي رافض الدين ده وكل المستكبر عليه واللي ما بيطبقش حدوده ولا بيطبق فرائضه ولا نوافله. كل دول مستكبرين

127
00:42:22.450 --> 00:42:38.550
خليك انت بقى مع الايه ها مع المستضعفين اي واحد رافض للدين شكلا وموضوعا وعدم التزام به وعدم تطبيق له مستكبر ما هم في ايه الناس كده قسمان يا مستدبر يا مستضعف

128
00:42:38.850 --> 00:42:58.250
مع كل الرسالات. قال رب العزة في سورة التغابن هو الذي خلقكم خلقكم. يبقى خلقنا كلنا. هو الذي خلقكم فمنكم كافر ومنكم ايه؟ ما فيش حد في النص ما فيش حد في النص. ان كان منافق هينضم لفرقة لطريق المنافقين. الكافرين

129
00:42:58.500 --> 00:43:15.200
انقسم الناس كده يا كافر يا مؤمن القرآن بيقول لهم ايه بقى؟ بيقولوا اياه اه ولقد ارسلنا الى ثمود اخاهم صالحا ان يعبدوا الله فاذا هم فريقان يختصبون. قال يا قوم لم تستعجلون؟ سيدنا صالح بيقول لهم بقى

130
00:43:16.050 --> 00:43:43.750
باش قوم سيدنا صالح انقسموا فريقان طريق المستكبرين وفريق المستضعفين وفي سورة الاعراف المستكبرون يقول المستضعفين منكرين عليهم اتعلمون ان صالحا يرسلوا من ربه قالوا ان بما ارسل به مؤمنون. قال الذين استكبروا انا بالذي امنتم به كافرون. ويا ريت بقى

131
00:43:45.150 --> 00:44:02.100
يعني سبت وخلاص؟ لا يتحدوا الانبياء ويتحدوا سيدنا صالح ان لو كنت صادق لو كنت صادق هات لنا العزاب كده وارن العزاب كده فسيدنا صالح يقول لهم ايه بقى؟ لما تستعجلون ها

132
00:44:02.750 --> 00:44:24.050
بالسيئة قبل الحسنة. لولا تستغفرون الله لعلكم ترحمون انتم مستعجلين على ايه ما هو العزاب هييجي عادي لو لو انتم هتفضلوا كده هييجي ما تستعجلوش يا جماعة وهو ده حال الناس فعلا الا ما رحم ربي يستعجلوا يستعجلوا الخراب يستعجلوا الدمار

133
00:44:24.350 --> 00:44:46.500
تحدي تحدي لما تستعجلون بالسيئة قبل الحسنة لولا تستسهل. السيئة اللي بيستعجلوها ايه؟ العزاب طب والحسنة اللي بيستبطئوها ؟ التوبة والتوحيد والاستغفار لا لا لا يستبطئوه كان الرد ايه؟ قالوا اطيرنا بك

134
00:44:46.800 --> 00:45:08.500
وبمن معك دي مش خاصة بسيدنا صالح وسموه لأ احنا برضو يا اخوانا والله العزيم فيه ناس بتطير بنا. تتطير يعني ايه جت الشأن بي انتم سبب الغم وانتم سبب الغلا وانتم سبب الخراب وانتم اي والله

135
00:45:08.850 --> 00:45:24.550
ان ما قالوهاش النهاردة هيقولوها بكرة وما العلاج في وشك بيقولوها من وراك كلها من وراه. امال مين السبب السعد؟ الناس المنفتحة. الناس اللي بتحب الناس والناس بتحبها. اما انتم لأ

136
00:45:24.550 --> 00:45:44.200
انتم قافلين على نفسكم ولا بتحبوا حد ولا حد بيحبكم انتم سبب الغم الكلام ده موجود من زمان مش النهاردة لا قالوا اطيرنا بك بلاش ومن معك ها تكفي دي ولا ما تكفيش؟ مطيرين بمين

137
00:45:45.000 --> 00:45:59.750
بصير له صلة اطيرنا بك يبقى اللي بيتطير بنبي هيتفائل بيا وبك وازا كان بيتشائم بنبي احتفال بي وبك ايه يا عم ما تفهموا بقى شوية عرفوا الدنيا ماشية ازاي

138
00:45:59.900 --> 00:46:15.800
اعرفوا ان انتم مصدر شؤم عند كتير من الناس والكلام ده ودي سنة ماشية على طول الفراعنة اللي هم عاشوا في البلاد دي. نفس الكلام يقولوا لموسى كده فاذا جاءتهم الحسنة

139
00:46:15.900 --> 00:46:34.850
يعني النيل علي واحلو والارض طلعت زرع كويس والمواشي ولدت وبتحلب حلو. ما هي دي كلها حسنة. فاذا الحسنة قالوا لنا ايه؟ هذه ربنا راضي عننا وان تصبهم سيئة. سيئة يعني ايه النيل ينزل

140
00:46:35.150 --> 00:46:50.450
النيل ينزل البهايم ما تعشرش ولا تولد الا بني ادم مش هو دي السيئة اللي في نزرهم؟ التيار يطيروا بايه ها بموسى ومن معه؟ معقول بقول يا اخواننا ايه الجديد؟ ما هو نفس الكلام

141
00:46:50.500 --> 00:47:05.700
نفس الكلام وهو معاشه في نفس البلد اللي احنا عايشين فيها. سيدنا محب نفس الكلام برضه وان تصيبهم حسنة يقول هذه من عند الله. ده المشركين في مكة بقى وان تصيبهم حسنة يقول هذه من عند الله

142
00:47:06.000 --> 00:47:23.850
المطر ينزل والنخل يطلع وخيره وان تصيبهم سيئة يقول هذه من عندك. لا اله الا انا اللي وقفت المطر يا ناس ايوة اشنو تغلف يعني؟ يعني ايه؟ ما تعيش عيشة وردية وهمية

143
00:47:24.100 --> 00:47:46.100
ايه الصح واعرف تعبد ربك صح وولاءك يبقى ازاي وبراءك ازاي كده يعني فطبعا سيدنا صالح قال لهم وحزرهم بل انتم قوم تفتنون انتم بتختبروا وشكلكوا كده هيرصوا في الايه؟ في الاختبار. تفتنون تختبرون

144
00:47:46.400 --> 00:48:04.900
وكل الناس بتفتن وكل الناس بتختبر وان شاء الله ممكن يكون الدرس القادم او اللي بعده حول المسألة دي الفرق بين الابتلاء والجزاء او العقوبة  لان انا سمعت اكتر من مرة

145
00:48:05.950 --> 00:48:30.950
ناس منسوبين للدين ومنسوبين للعلم بتعجن بيعجنوا في الحديس بتاعهم وبيخلطوا الاوراق ومش عارفين يصارحوا الناس بالحقيقة ربما يكونوا خايفين لا صورتهم تهتز ولا حاجة ما يصحش لان دي ايات قرآنية يجب ان توضع في مواضيعها

146
00:48:31.650 --> 00:48:51.050
نكتفي بهزا القدر ونسأل الله ان ينفعنا بما علمنا بالنسبة بالنسبة بقى لتنكير العرش اللي انا زكرته هنا قلت ده من استعراض العضلات. مم مم هو هو جابه بنفسه لأ اصل هو

147
00:48:51.300 --> 00:49:13.000
تنكير آآ طبعا ما تنساش ان ده قرار نبي. قال نكروا لها ايه؟ اه نقوم ندور على الحكمة. انما قلت فبالاحسن اكتسبه لأ احسن لأ ده قرار نبي ماشي ماشي اه ده قرار نبي في البداية يعني

148
00:49:13.000 --> 00:49:41.850
اهيه  انا استغربت هو ها  اهي استعراض قوة لاني لو سابوا بحالته يعني ايه؟ مش عارفين يعملوا زيه مش عارفين يعملوا ازاي. انما لما يشيل ويحط ويزود واغير والوانه وكل حاجة

149
00:49:42.350 --> 00:50:02.850
يبقى اللي نكره يعمل احسن منه. اصل ممكن بحالته يبقى انا مش عارف اعمل هوا يفضل بحالته كده انما اغير فيه يبقى اقدر اعمل احسن منه كمان واكيد في التغييرات اللي هم عملوها اشياء اعجبتها

150
00:50:03.950 --> 00:50:22.350
اكيد ماشي كده اعجبتها ازاي؟ يعني اه لو كان الجماعة اللي عملوا لي العرش عملوه بالشكل ده كان هيبقى حلو بس لا يمكن تفصح لا يمكن تفصح اي خايفة هي متلبشة

151
00:50:23.200 --> 00:50:48.250
فهي لما تشوفه بقى كده يبقى بنقول لها اللي احنا بننكره ده نقدر نعمل احسن منه كمان ولزلك ما اعترضتش على التنكير    اه ماشي اه  اه نعم ايوة قالت اه اه

152
00:50:48.350 --> 00:51:09.750
هيا فريقان يعني كل فريق لا يختصمن لا. اولا اقل الجمع اقل الجمع اتنين. فريقان سانيا ان فريقان كل فريق تحته الاف الفريق ده تحته الاف يعني فريقين بتوع الاهلي والزمالك

153
00:51:11.000 --> 00:51:29.200
يلعبون ولا يلعبا؟ يلعبون. ما هو ده اتنين وعشرين ولا عشرين مش كده ولا ايه؟ نفس الكلام فهما فريقان تحت كل فريق الاف مؤلفة فيختصموه زي ايه؟ انما المؤمنون اخوة

154
00:51:29.550 --> 00:51:50.800
فاصلحوا بين اخويكم الله! هم اتنين وفي قراءة اخوتكم واصلحوا بين اخوتكم لان اكيد مجموعة من هنا لان الف وان طائفتان والطائفة طائفة مجموعة وهنا مجموعة ففي الحالة دي اصلحوا بين اخوتكم

155
00:51:51.150 --> 00:52:06.000
لو بين اخويكم القراءة المشهورة عندنا يبقى الطائفة دي على في رأس لها رأس زعيم يعني وتقفي دي لها ايه؟ زعيم. يبقى لو لو صلحته بين الزعيمين يبقى صلحته بين ايه

156
00:52:06.400 --> 00:52:28.800
فاصلحوا بين اخويكم واخوتكم لو هناخد دي يبقى الرأس هنا والراس هنا ماشي سائل يقول دائما لما اصلي بسرح في الصلاة وكل يوم وانا بصلي بفضل اقول في سري ان الصلاة دي ربنا مش

157
00:52:28.800 --> 00:52:47.650
بلها وفي ناس بتصلي احسن مني عاوزة قال اه طيب المداخل دي كلها مداخل شيطانية. فعلا احنا للصلاة اللي بنصليها دي مصالح مصلاها دي في احسن منها بيصليها. بشر وغير بشر

158
00:52:48.100 --> 00:53:00.850
يعني فيه ملايكة ما بتصلحش منين؟ وفيه ناس بشر بيصلوا احسن من مين ومش عاوز اقول لك فيه جن بيصلي احسن منين ليه لا مش الرسول عليه الصلاة والسلام لما قرأ سورة الرحمن

159
00:53:01.550 --> 00:53:17.050
انبسط من استماع الجن ولما قراها ما انبسطش من استماع الانس صح ولا مش صح؟ يبقى فيه استماع احسن من ايه برضو في صلاة احسن من صلاة. ممكن يكون في الجن جن بيصلوا احسن من صلاتهم. في مؤمن

160
00:53:17.500 --> 00:53:33.550
وفيه ملايكة طبعا وتصلي احسن وفيه بشر بيصلوا احسن بس ده مدخل شيطان بقى لما يقعد الشيطان يقول لي الصلاة ديت ربنا مش هيقبلها مش عاوزها مني ازاي بقى ما ينفعش

161
00:53:33.600 --> 00:53:51.400
ده مش هيقبلها. مسألة القبول وعدم القبول ديت لازم احسن الزن بالله. انا عند زن عبدي لازم احسن الزن بيه استشعر دايما ان انا فقير وان انا محتاج رحمة ربنا سبحانه وتعالى ويقبل مني عملي ويصححني ويسددني

162
00:53:51.800 --> 00:54:11.600
اما يفضل الشيطان يزن علي هو عاوز يوصل لايه؟ عاوز يوصل لان الصلاة دي مش نافعة. الصلاة دي مش هقبلها. يبقى اعمل ايه ريح تريح طبعا هياخد الانسان على مراحل لو كان بيروح يصلي في المسجد يقول له ايه هي مش مقبولة صلي هنا وخلاص

163
00:54:11.900 --> 00:54:24.000
يصلي هنا وخلاص. مش فترة كده اسبوع شهر. وبعدين هي كده كده مش مقبولة يجيب له شوية مشاغل وقت الصلاة عشان ايه ما يصليش خالص. هو ده مدخل من مداخل الشيطان

164
00:54:24.400 --> 00:54:43.900
ان يخليك تزهب في الطاعة او تسيء الظن بالله او يقينك في الله يقل يقل فمهم جدا يا اخوانا ان احنا نطرد اهو دي بقى واما ينزغنك من الايه؟ هم من الشيطان نزغ فاستعذ بالله

165
00:54:44.650 --> 00:55:05.350
عاوزة حاجة اعملها في يومي تغير يومي بالكامل التزم عليها يومين وجزاك الله. اه السائل بيعول عاوز حاجة ايه يعني يومي. اول حاجة زي ما سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام. قال من صلى الفجر في جماعة فهو في ايه؟ في ذمة الله. يبقى اول حاجة السائل يقوم يصلي الفجر في جماعة

166
00:55:05.350 --> 00:55:22.500
اقرب مسجد له لو فيه مكان ازا كان السائل امرأة يبقى لو في مكان نسائي روح صلي في المسجد استأزن زوجها ان كان لها زوء ما كانش يبقى محارمها ابوها اخوها وتروح تصلي في المسجد

167
00:55:23.100 --> 00:55:41.950
ولا تمنعوا اماء الله مساجد الله ده الحديس ده اللي منع عمر الغيور لدرجة ان هو ساب زوجته تروح تصلي في المسجد العتمة العشاء والفجر ابن عمر اللي بيروي الحديس والحديس متفق عليه

168
00:55:42.700 --> 00:56:01.100
بيقول كان لعمر امرأة صلي العشاء والفجر في المسجد فقالوا لها عمر سايبك ليه وعمر ما يغاض يعني وعمر وعمر قالت له قالت لهم ايه؟ يمنعه قول رسول الله صلى الله عليه وسلم لا تمنعوا

169
00:56:01.600 --> 00:56:19.800
دماء الله مساجد الله عشان الحديس ده مش قادر يقول لي ايه ها اقعدي هي يعني انت بتقول انا انا معي حصانة انا معي حصانة فيبدأ اليوم الانسان يبدأ يومه بصلاة الفجر في جماعة

170
00:56:20.250 --> 00:56:43.600
يبدأ يومه كده طبعا وازكار الصباح قبل الشروق وتسبيح رب العالمين ها ويومه بقى كده حلال في حلال وطاعة في طاعة وكل الصلوات تؤدى في جماعة وفي وقتها سئل النبي عليه الصلاة والسلام احب الاعمال الى الله قال الصلاة لوقتها

171
00:56:43.650 --> 00:57:04.650
لوقتها. وفعلا يا اخوانا اعزم حاجة ليه؟ بتريح حتى انت نفسيا بتبقى مرتاح والشغل مش هيخلص وانت هتموت وتسيب كل حاجة زي ما هي وغيرك يا يكمل يا ما يكملش يا يغير المسار يا يعمل غير اللي كنت بتعمله. صح ولا مش صح

172
00:57:04.700 --> 00:57:17.700
جايز نزامك كله ما ينفعش يغيروه كله يعني ايه؟ يعني ما تعملش نفسك ايه انك الكون من غيرك مش نافع. لا والله العزيم لا ينفع بس اتكل على الله امتى

173
00:57:18.900 --> 00:57:33.650
ان شاء الله يعني. اه اه عاوز تجرب رح موت الكون هيمشي وكل حاجة تمشي. عاوز اقول لك فوق لنفسك فوق لنفسك اعمل المطلوب منك فيومك يبقى كل الصلاة لوقتها

174
00:57:33.800 --> 00:57:52.600
والازكار اللهم صلي على سيدنا محمد مهم جدا ناكل حلال باكل حلال قوي قوي يبعد عن الربا ونبعد عن القرف اللي ملى حياتنا والناس تجري وتقلد ومش شايفة اللي هو

175
00:57:52.950 --> 00:58:08.000
تقول له كزا يقول لك طب اعمل ايه؟ كانك مفروض تحل له المشكلة بتاعته تسيب اللي في ايدك وتقعد تحل له مشكلته. تتصرف في الفلوس بتاعتكم عشان تبقى حلال يا اما تسكت وتقول زي اللي بيقولوا ايه

176
00:58:08.150 --> 00:58:27.400
حط واسحب وخلاص قلت له لأه يبقى المفروض مطلوب منك ايه؟ ها؟ تشغل له فلوسه خدها وشغلها بقى طبعا ما ينفعش ومدى حياتنا وافسد حياتنا اه يعني الفرائض تؤدى والنوافل

177
00:58:27.950 --> 00:58:45.550
ولا زال عبدي يتقرب الي بالنوافل حتى احبه حتى احبه. وارض قرآن ده شيء جميل طبعا ويا ريت يكون حفز ولو اية في اليوم. ولو اية بس تواظب عليها تسعد به

178
00:58:45.600 --> 00:59:14.400
تسعد بالقرآن السؤال التاني كان ايه شمال او يمين بسم الله دائما هو نفسه اه زوجة تانية والزوج لا يعدل بين الاتنين لينفق علي ويعطيني القليل جدا وهو لا يقصر في حق زوجته الاولى. طبعا يا اخوانا

179
00:59:16.000 --> 00:59:34.100
كلام عام طبعا كلام عام العدل مطلوب والله عز وجل سائلنا عن كل شيء كلكم راع وكلكم ايه مسؤول عن رعيته. ورب العزة قال اني حرمت الظلم على نفسي وجعلته بينكم محرما. فلا تظالموا

180
00:59:34.700 --> 00:59:48.900
وامامنا سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم كان اعدل الناس يعدل بين جميع زوجاته في كل شيء في كل شيء الا الميل القلب والميل القلبي ده مش زاهر اصلا ما نشوفوش مش شايفينه

181
00:59:49.500 --> 01:00:12.450
فلازم الزوج يعدل. الزوجة الاولانية مركزها قوي معها العيال والزوجة التانية مركزها ضعيف ما فيهاش عيال ايا كان لازم تاخد حقها تاخد حقها من المبيت من المبيت الاكل والشرب ده مهم جدا. هي بتقول ان ما فيش انفاق. يعني بيلم الانفاق ما

182
01:00:13.000 --> 01:00:25.350
لأ ينفق عليها. ان جاب هنا كيلو لحمة ان كانت هي لوحدها ممكن ما يجيبش الكيلو يجيب نص مسلا يفرض دي معها عيال مش شرط عشان برضو زوجة تكون فاهمة مش شرط ان جاب كيلو لحمة هنا

183
01:00:25.550 --> 01:00:45.200
ديت معها خمس ست عيال وديت بطولها يجيب لها كيلو؟ لا مش شرط دي ما فيش عدي بقى اه يجيب لها مناب ايه المعنى فعلا يكشفوا احنا هنا خمسة وهي يبقى ستة هيبقى ست منابات ياخدوا في ايده

184
01:00:46.650 --> 01:01:06.450
مسلا ياخدوا ني ياخده مستوي يبقى عادي انما ما ايه ما يزلمش. كسوة يجيب فاكهة يجيب على قدي برضه نفس بتأكل آآ المبيت يبيت يبيت يعني مبيت في ازواج ما بتبيتش البيت الشرعي المبيت الشرعي هو يروح بقى الصيام بحضور ويشوف له كنبة في اي

185
01:01:06.450 --> 01:01:21.250
في داهية وينام وجراش هو بس جاي عشان ايه؟ قال ضميره عشان ضميره ما يعذبوش لا هيعذبك وهتتحاسب في بيت ما يعني تبات على السرير اللي اتجوزت عليها الست داهية

186
01:01:22.050 --> 01:01:48.750
مبيت كامل زوجة كاملة ما ما بيطوقهاش ولا ما تصورهاش خلاص يا اخي سرحها باحسان مبيت كامل هتتحاسب هتتحاسب زي ما هناك يبقى هنا. معاشرة معاشرة مش بس ان جيت الشقة وخلاص واسمي جيت واهي ليلة والسلام لأ لأ

187
01:01:49.150 --> 01:02:02.950
مبيت كامل فهنخلي بالنا من الحاجات دي لان ربنا سبحانه وتعالى يسألنا عنهم ما بيحبش الزلم اصلا وفي جميع المواضع اقلب نفسك الطرف التاني. يعني ازا كنت انت لك خصم

188
01:02:04.350 --> 01:02:17.850
اعتبر انت انت التاني عفوا يعني ما حدش يزعل من الرجال اعتبر انك انك الحرمة انك الزوجة التانية ترضى يتعمل فيك كده ؟ لأ ما رضاش خلاص يبقى انت ما تعملش كده

189
01:02:18.850 --> 01:02:35.900
وازا قلتم فعندي له وصلى اللهم وسلم وبارك على محمد لأ يسأل على الاتنين لا بأس بس مش يسأل يقول صلاتي قبلت ام لا؟ يسأل مسلا ايه مبررات او ايه ادوات قبول الصلاة

190
01:02:36.550 --> 01:02:50.450
انما ما بيسألش يقول صلاتي قبلت ولا لا؟ يسأل اعمل ايه عشان صلاتي تقبل؟ كذا السؤال كده انما انا صلاتي مقبولة ما حدش يقدر يقول دي. يسأل عن ادوات القبول

191
01:02:50.850 --> 01:03:14.150
وصلى الله  او اصلي ويعني بعمل عكس هزا اجتهاده هزا اجتهاده لكن لا استطيع ما عندنا قاعدة شرعية تقول ازا قبلت العبادات التعاملية قبلت عبادات الشعائر. ما يوجد هزا اصلا

192
01:03:14.700 --> 01:03:34.500
صح كل ده صح لأ كل ده قايل ليس بدليل هي من ناحية تنهى تنهى لكن في يعني لو نزرنا الحديس من قتل تسعة وتسعين من قتل التسعة وتسعين معاملاته زي الزفت

193
01:03:35.850 --> 01:03:50.500
صح ولا مش صح ما هو زود حتى كمان كملهم بمية. ده عبادهم ده معاملتهم حاجة وحشة خالص وما لوش عبادات ولسه رايح يعمل عبادة. لسه لسه رايح يعمل عبادات

194
01:03:50.700 --> 01:04:03.350
وقبل في النية بقى ايوة لسه رايح يعمل عبادات وخبئ فدي طالما ما عندناش نص عن سيدنا. اما من ناحية ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر هي تنهى فعلا عن الصلاة عن الحشام

195
01:04:03.750 --> 01:04:17.550
اه تنهى تنهى عن الفحشاء والمنكر فعلا. هي هتوصله لكده يعني عبادات الشاعرية هتوصله لتحسين عباداته في ايه؟ المعاملين. تعامل وصلى اللهم وسلم وبارك