﻿1
00:00:13.700 --> 00:00:53.900
بسم الله الرحمن الرحيم. هنا المدرسة الربانية كتلة قلوب تحكمها قيم بسم الله الرحمن الرحيم. موقع ربانية الموقع الرسمي لفضيلة الشيخ. محمد حسين  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعوذ بالله من الشيطان الرجيم. بسم الله الرحمن الرحيم

2
00:00:54.300 --> 00:01:13.400
ان الحمد لله احمده تعالى واستعينه واستغفره واعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له

3
00:01:13.550 --> 00:01:39.300
واشهد ان محمدا عبده ورسوله اللهم صلي على محمد وعلى ال محمد كما صليت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم انك حميد مجيد اللهم بارك على محمد وعلى ال محمد كما باركت على ابراهيم وعلى ال ابراهيم انك حميد مجيد

4
00:01:41.300 --> 00:02:03.200
يا ايها الذين امنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن الا وانتم مسلمون يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء

5
00:02:03.350 --> 00:02:26.100
واتقوا الله الذي تساءلون به والارحام ان الله كان عليكم رقيبا يا ايها الذين امنوا اتقوا الله وقولوا قولا سديدا يصلح لكم اعمالكم ويغفر لكم ذنوبكم ومن يطع الله ورسوله فقد فاز فوزا عظيما

6
00:02:26.200 --> 00:02:48.100
اما بعد فان اصدق الحديث كلام الله تعالى وخير الهدي هدي محمد صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. وان شر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد فاخوتي في الله

7
00:02:48.200 --> 00:03:05.350
والذي فلق الحبة وبرأ النسمة اني احبكم في الله واسأل الله جل جلاله ان يجمعنا بهذا الحب في ظل عرشه يوم لا ظل الا ظله اللهم اجعل عملنا كله صالحا واجعله لوجهك خالصا

8
00:03:05.400 --> 00:03:31.450
ولا تجعل فيه لاحد غيرك شيئا احبتي في الله كيف حالكم مع الله ما زلنا في مدارج السالكين ومدارج السالكين لها مذاق خاص ولها احوال خاصة وكما اشترطت عليكم منذ بداية هذا الكتاب

9
00:03:31.800 --> 00:03:52.350
ان نتنقل في المدارج مدرجة مدرجة فلا ننتقل من مدرجة الى اخرى لا نرتقي من منزلة الى التي تليها الا بعد ان يتمكن القلب في المنزلة السابقة وما زلنا في منزلة اليقظة

10
00:03:53.150 --> 00:04:23.300
فالسؤال هل تيقظت قلوبكم هل حصلت قلوبكم اليقظة اليقظة هي انزعاج القلب لروعة الانتباه من رقدة الغافلين هل انزعجت قلوبكم هل ارتاعت قلوبكم هل استجابت قلوبكم هذا هو السؤال وهذه هي القضية ايها الاخوة اننا لابد ان تتحرك القلوب

11
00:04:24.100 --> 00:04:44.550
قلت كسيرا ورددت طويلا انها ليست القضية في الكلام وانما ان الله لا ينظر الى صوركم ولا الى اجسامكم ولكن ينظر الى قلوبكم فلا بد ان يتحرك هذا القلب لابد ان يتحرك

12
00:04:45.200 --> 00:05:07.650
ان يتحرك حركة حقيقية حركة فعلية انزعاج القلب لروعة الانتباه من ركضة الغافلين. تعالوا اخواتها لان لنا حلقتين قد تأخرنا فاريد ان ازكر فاريد ان اقرأ كل اللي عنده كتاب تهزيب مدارج السالكين انا هقرأ من كتاب تهزيب مدارج السالم السالكين

13
00:05:08.900 --> 00:05:37.350
فيكون آآ الشيخ باب اليقظة قال الله عز وجل قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموا لله والقومة لله هي اليقظة من سنة الغفلة والنهوض من ورطة الفترة وهي اول ما يستنير قلب العبد بالحياة لرؤية نور التنبيه

14
00:05:37.900 --> 00:05:55.650
وهي اول ما يستنير قلب العبد بالحياة لرؤية نور التنبيه يقول ابن القيم عليه رحمة الله في شرح هذا الكلام واليقظة هي انزعاج القلب لروعة الانتباه من ركضة الغافلين. ولا الله

15
00:05:55.850 --> 00:06:16.850
ما انفع هذه الروعة وما اعظم قدرها وخطرها وما اشد اعانتها على السلوك. فمن احس بها فقد احس والله بالفلاح والا فهو في سكرات الغفلة. فاذا انتبه شمر بهمته الى السفر الى منازله الاولى

16
00:06:17.000 --> 00:06:43.300
واوطانه التي سبي منها يقول ابن القيم واعلم ان العبد قبل وصول الداعي اليه في نوم الغفلة قلبه نائم وطرفه يقزان قبل وصول الدعوة اليه القلب نايم وطرفه وعينيه مفتحة

17
00:06:43.800 --> 00:07:05.800
انت ترى اكثر الناس اسف اني اقول كده لكن اكثر الناس بيجري ويروح ويجي وينام ويقوم وياكل ويشرب ويلعب ويكسر الدنيا حركة وقلبه نايم قلبه نائم وطرفه يقزان فصاح به الناصح

18
00:07:06.350 --> 00:07:31.950
واسمعه داعي النجاح حي واذن به مؤذن الرحمن حي على الفلاح اول مراتب هذا النائم اليقظة اول حاجة يعملها انه يصحى ينتفض يقوم واقف اول مراتب هذا النائم اليقظة والانتباه من النوم وقد ذكرنا

19
00:07:32.000 --> 00:07:50.150
انها انزعاج القلب لروعة الانتباه وكأنها هي القومة لله المذكورة في قوله تعالى قل انما اعظكم بواحدة ان تقوموا لله. برضو هنقول ان القيام ان تقوموا لله مش قيام الجسد

20
00:07:50.800 --> 00:08:11.800
وانما قيام الروح قيام القلب ان القلب يقف وقلت لكم في العقيدة قبل كده ان ان ان الايمان قولان قول القلب وقول اللسان وعمل القلب وعمل الجوارح فالقلب لازم يقف

21
00:08:13.150 --> 00:08:43.600
يقوم والقلب لازم يقول قول القلب والقلب لازم يحس ويتحرك لازم والا في الصلاة لو ان انما جعل الركوع للتعظيم القيام للقنوط والركوع للتعظيم والسجود للزل علماءنا يقولوا ايه؟ لو ان انسانا قام بغير قنوت

22
00:08:43.900 --> 00:09:03.000
وركع بغير تعظيم وسجد بغير ذل فهو كخشبة مستندة الى حائط  ازا افتقد الانسان في الصلاة هذه المعاني يبقى ما لوش لازمة. يبقى الصلاة ما لهاش لازمة انما جعلت الصلاة واقم الصلاة

23
00:09:03.100 --> 00:09:21.200
لزكري لزكري ولذلك كثيرا ما نرى اناسا بيصلي ويخرج من الصلاة يبص على واحدة عريانة مع ان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر. ما نهاتوش ليه؟ لانه ما صلاش ما صلاش مش مش هي دي الصلاة

24
00:09:22.250 --> 00:09:42.600
فالشاهد هي القومة لله فالقومة لله هي اليقظة من سنة الغفلة دايما نقول لابد من سنة غفل لازم لابد من سنة الغفلة ما فيش حد بيفضل صاحي طول الوقت وانما

25
00:09:42.700 --> 00:10:02.900
الغفلة والفتور تأخز الناس كلهم احنا كبشر لازم كده لابد من سنة الغفلة ولكن كن خفيف النوم فان حراس البلد يوقظون لازم سنة الغفل لكن خليك خلي نومك خفيف اما اقول لك اصحى صحصح معي

26
00:10:04.000 --> 00:10:27.950
فاليقظة فالقومة لله هي اليقظة من سنة الغفلة والنهوض عن ورطة الفترة وهي اول ما يستنير قلب العبد بالحياة لرؤية نور التنبيه وهي اول ما يستنير قلب العبد بالحياة لرؤية نور التنبيه. مهمة جدا

27
00:10:28.400 --> 00:10:57.000
نقطة اول ما يستنير قلب العبد بالحياة كأن الحياة نور واليقظة هي اول دخول النور الى القلب قال الملك الجليل الله العظيم الرحيم سبحانه اومن كان ميتا فاحييناه وجعلنا له نورا

28
00:10:57.800 --> 00:11:26.700
يمشي به في الناس كمان مسله في الزلمات ليس بخارج منها. اذا هي القضية ان النور واليقزة متلازمان تيقظ يبقى قلبه نور قال منور يبقى تيقظ مرتبطان ارتباط واحد اول ما يستنير قلب العبد بالحياة

29
00:11:28.150 --> 00:11:51.400
لرؤية نور التنبيه الحياء بالحياء يبقى القضية ازا يا اخوة ان القلب ميت القلب نايم القلب تايه القلب ضايع القلب غافل لحد ما يدخلوا النور اول النور ما يدخل القلب

30
00:11:52.050 --> 00:12:20.800
يحيى القلب ويتيقظ القلب يقول الشيخ واليقظة سلاسة اشياء الاول لاحزوا القلب الى النعمة على اليأس من عدها والوقوف على حدها والتفرغ الى معرفة والتفرغ الى معرفة المنة بها. والعلم بالتقصير في حقها. يقول ابن القيم

31
00:12:20.950 --> 00:12:39.350
عليه رحمة الله واول انوارها لحزوا القلب الى النعمة على اليأس من عدها والوقوف على حدها والتفرغ الى معرفة المنة بها والعلم بالتقصير في حقها. يقول ابن القيم عليه رحمة الله وهذا موجب اليقظة واثرها

32
00:12:41.150 --> 00:13:04.950
يعني لحز القلب الى النعمة. الواحد اول ما يصحى يبدأ يشوف نعم ربنا عليه فلما يشوف نعم ربنا عليه ده موجب اليقظة يعني يسمر اليقزة واسرها. وهو اثر اليقزة يبقى الانسان ازا لاحز نعم ربنا عليه يصحى

33
00:13:06.300 --> 00:13:33.550
وازا صحي يلاحز نعم ربنا عليه النهاردة في الغلا والكوا اللي الناس فيه الناس عادت مش شايفة نعم رغم سبحان الله العظيم علمائنا يقولوا بتفسير قول الله سبحانه وتعالى وفي السماء رزقكم وما توعدون

34
00:13:34.900 --> 00:13:57.600
فورب السماء والارض انه لحق مسلما انكم تنطقون عارف معنى الاية دي ايه ربنا سبحانه وتعالى بيقول فورب السماء والارض انه لحق اللي هو ايه؟ الرزق مسلما انكم تنطقون اشمعنى النطق

35
00:13:59.400 --> 00:14:26.900
علمائنا يقولوا ايه؟ يقولوا كأن الله جل جلاله يقول الزي جعلك تنطق ايسر عليه سبحانه وتعالى وكل شيء لديه يسير ان يرزقك رغيفين بمعنى نقولها بالبلدي بالراحة انت عارف عشان تقول اكل

36
00:14:27.900 --> 00:15:06.900
تنطق يقول اكل بكام دي ؟ عارف بكم بكم شفتين هو انت اه وبكام ؟ سنان وبكام ؟ لسان وبكام فكين وبكام حنجرة وبالعوم وآآ ونفس دول بكم يعني لو حد النهاردة حب يشتري

37
00:15:07.850 --> 00:15:26.300
الشوية دول يجيبوا كم؟ فلوس عشان كل دول بس عشان تقول اكل من غير دول ما تقدرش تقول اكل ده لأ ده عشان تقول اكل محتاجة عقل صح ولا لأ

38
00:15:27.100 --> 00:15:46.150
عقل عشان يفهم ويفقه ويحس وتنطق عشان كده ربنا قال فورب السماء والارض انه لحق مسلما انكم تنطقون. يعني الذي جعلك تنطق بخمستاشر مليون. خمستاشر مليون يا ابني كم ياض يا طارق

39
00:15:46.450 --> 00:16:04.750
خمستاشر مليون ولا عشرين مليون ولا مية مليون عشان الواحد ينطق سبحان الله العظيم. كانوا بيقولوا لي في انسان آآ ابتلي ان ريقه نشف او حاجة زي كده. فعشان يعملوا له ريق يشتروا له كل يوم مش عارف ايه

40
00:16:04.900 --> 00:16:23.600
بيصرف يوميا عشرين الف جنيه مش عارف ولا متين الف جنيه عشرين الف جنيه يوميا عشان بس ايه يمل ريقه انا مش عايز اتكلم عن نعم اكتر من كده بس لاحز القلب الى النعمة

41
00:16:24.100 --> 00:16:48.100
والله وقل الحمد لله الذي لم يتخذ ولدا ولم يكن له شريك في الملك ولم يكن له ولي من الذل وكبره تكبيرا سبحان الله العظيم انا عايز اقول لك ان الواحد كل يوم

42
00:16:48.300 --> 00:17:08.600
حس بعظمة دين الاسلام ونعمة الله عليه في دين الاسلام واكرام الله جل جلاله لنا بدين الاسلام سبحانه وتعالى عزم عظمة حقيقية انك تحس انك الالهي اللي انت بتعبده في دين الاسلام الله

43
00:17:09.300 --> 00:17:30.450
ليس له شريك ولا ولد ولا وزير انك انت مجرد تتوضى تقف تستقبل القبلة كبر تكبيرة الاحرام دول الهي اليك جئت في اي مكان في الدنيا سبحان الله العظيم. الشاهد ايه

44
00:17:31.050 --> 00:17:51.950
اول حاجة لاحزوا القلب الى النعمة وشف بقى مش ملاحزة النعم عقليا لأ قلبيا. لاحزوا القلب الى النعمة. ان القلب يرى النعم ورؤية القلب للنعم ده موضوع مختلف عن التفكر فيها عقلا

45
00:17:52.550 --> 00:18:12.000
او حصرها قولا لحز القلب الى النعمة ابن القيم يقول هذا موجب اليقظة واثرها فازا نهض من ورطة الغفر كان متورط في قضية كبيرة ربنا يفرج عنه الورطة اللي كان فيها دي ورطة الغفلة اكبر مشكلة

46
00:18:12.500 --> 00:18:44.650
فازا نهض من ورطة الغفلة الاستنارة قلبه برؤية نور التنبيه شاف النور اوجب له ملاحظة نعم الله الباطنة والزاهرة وكلما حدق قلبه وطرفه فيها شاهد عظمتها وكسرتها القلب هيشوف حاجتين

47
00:18:46.250 --> 00:19:15.850
عزمة النعم ضخامتها وكسرتها تعدد كلما حدق قلبه وطرفه فيها شاهد عظمتها وكسرتها فيأس من عدها والوقوف على حدها والوقوف على حدها يعني الوصف المناسب لها يعني بالله عليكم لما اجي اوصف نعمة الله عز وجل علي

48
00:19:16.100 --> 00:19:43.700
في نعمة الايمان اوصفها ازاي تجد لها وصفا مستحيل انك تقدر تحدد وصف دقيق لنعمة الله سبحانه وتعالى في آآ الايمان وكزلك كل النعم وفرغ قلبه لمشاهدة منة الله عليه بها

49
00:19:44.000 --> 00:19:59.800
من غير استحقاق ولا استجلاب لها بثمن كنت بقول ان اول معنى يلاحزو الحاج والمعتمر ان ربنا ادخلنا بيته. انت ما تدخلش اي حد بيتك. ربنا كتب لك انك تدخل بيته

50
00:20:00.350 --> 00:20:21.200
انت تستاهل انك تدخل بيت ربنا والله لا انا بلاش ما ليش دعوة بغيري. انا ما استاهلش اه استاهل ان ربنا يدخلني بيته لا لا لا ده انا عايز اقول انا استاهل

51
00:20:21.950 --> 00:20:47.200
ان ربنا يأزن لي بزكره ان انا اقول الله ويجري اسمه على لساني والله ما استاهل ومين يستاهل ربنا العزيم يزكره الله فازكروني ازكركم انا استاهل ان استر لا والله

52
00:20:48.450 --> 00:21:21.400
ما استاهلش فالتفكر في النعم دي كلها والتفكر اول حاجة عشان القلب يشهد عزمة الله لازم افرغ القلب من رؤية انني استحق هو ده السر السر الحقيقي انك تشيل نفسك من الوسط

53
00:21:23.650 --> 00:21:39.200
اصلها نشاء لما اشوف ابقى شايف ان انا استاهل لما ابقى شايف ان انا استحق اما ابقى شايف ان انا انا انا هي دي انا دي المشكلة في انا انا اهل

54
00:21:39.350 --> 00:22:05.550
لهزه النعم يبقى فيه ربنا وانا والنعمة فيبقى انا في الوسط تحجب رؤية فضل الله لازم اشيل انا فانا ما استاهلش نعمة واحدة من نعم ربنا عليه عشان كده ابن القيم يقول ايه؟ وفرغ قلبه. لازم تفضي قلبك

55
00:22:07.300 --> 00:22:38.000
وفرغ قلبه لمشاهدة منة الله عليه بها فرغ قلبك عشان تشوف ان النعم دي فضل محض من عين جود المنة فرغ قلبك لمشاهدة منة الله عليه بها من غير استحقاق

56
00:22:39.300 --> 00:23:00.000
ولا استجلاب لها بثمن انت دفعت لربنا كم عشان يديك الاسلام طب بلاش دفعت كم اديت له ايه؟ من العبادات؟ عشان يديك نعمة الاسلام ما دفعتش حاجة ولا عمرك دفعت حاجة. ده كتبك مسلم

57
00:23:00.250 --> 00:23:20.800
قبل خلق السماوات والارض قبل ما تعمل اي حاجة وانت ما زلت في زهر ابيك ادم وكتبك مسلم وكتب لك هتتجوز هتتزوج مين؟ خلقها لك مخصوص اللي انت هتتزوجها. وممكن اقول للمرأة برضه ان اللي انت هتتزوجيه ربنا خلقه لك مخصوص

58
00:23:23.600 --> 00:23:43.350
وذلك قبل خلق السماوات والارض بخمسين الف سنة سبحان الله العظيم ففرغ قلبه لمشاهدة منة الله عليه بها من غير استحقاق ولا استجلاب لها بثمن ازا شفت ان انا ما استاهلش

59
00:23:44.800 --> 00:24:02.250
يبقى اي حاجة تيجي من ربنا تبقى عزيمة جدا وكتير علي كده يا رب لكن لما اشوف ان انا استاهل ابدأ اشوف بقى استاهل به ولا اكتر شوية ولا اقل شوية

60
00:24:03.000 --> 00:24:27.700
ابدأ افاصل ربنا  فاوجب له شهود تلك المنة والتقصير فتيقن حينئذ تقصيره في واجبها وهو القيام بشكرها. طب نعم ربنا الكتير علينا دي محتاجة شكر اذ تأذن ربكم لئن شكرتم لازيدنكم

61
00:24:28.300 --> 00:24:49.400
ولئن كفرتم ان عذابي لشديد فازا شكرت هيزيدك ما شكرتش هيعذبك بنعمته سبحانه وتعالى فلما تشوف النعم عزيمة جدا هشكر ايه ولا ايه؟ اه والله والله ده احساسي النهاردة ازاي ازكر

62
00:24:50.400 --> 00:25:13.100
ازاي اؤدي شكر النعم دي كلها ازاي؟ كيف كيف اودي الشكر لهزه النعم العظيمة الجليلة الكثيرة الكبيرة والله ما انا عارف ساعتها اوجب له شهود تلك المنة ان النعم من فضل الله

63
00:25:13.800 --> 00:25:36.250
انا ما استاهلش والتقصير في الشكر ولا انا قادر اشكر نعمة واحدة اقول له يا رب سامحني يا رب اعزرني يا رب اغفر لي يا رب تقبل شكري لك على نعمك

64
00:25:36.650 --> 00:26:02.000
يا رب ارحم ضعفي يا رب اغفر تقصيري يا رب ارحم عجزي يا رب انا عاجز عن الشكر يا رب تقبل قليل شكري لك على كثير نعمك علي يا رب

65
00:26:02.850 --> 00:26:29.350
اغفر لي عجزي عن شكر نعمك يوجب له رؤية التقصير وشهود المنة نوعين جليلين من العبودية من فضل الله جل جلاله ونعمته على العبد ان ربنا سبحانه وتعالى يسيبه على الاعمال الصالحة

66
00:26:29.400 --> 00:26:53.750
دائما كريم سبحانه وتعالى حتى لما تعمل عمل صالح يسيبك عليه فورا فورا لذلك عبدالله بن عباس رضي الله عنهما قال ان من ثواب ان من ثواب الحسنة الحسنة بعدها

67
00:26:56.400 --> 00:27:22.200
وان من عقوبة السيئة السيئة بعدها تعمل حسنة تاخد سوابها فورا. ولزلك شيخ الاسلام ابن تيمية يقول ازا اديت لله طاعة ولم تجد ثمرتها في قلبك فاتهم عملك فان المعبود كريم

68
00:27:23.150 --> 00:27:43.750
شكور فالله اكرم من ان تتقرب اليه بطاعة ولا يثيبك عليها لو انت اديت لله طاعة خالصة على السنة. وما لقتش اثرها وسمرتها. اتهم عملك. اعرف انها مش مقبولة لان ربنا سبحانه وتعالى كريم شكور

69
00:27:46.150 --> 00:28:15.800
كريم شكور سبحانه وتعالى مش ممكن تؤدي طاعة وما يسيبكش عليها. لازم تاخد الثواب وحالا وفورا وكاس لزلك سواب ان انت عرفت النعم وعرفت انك انت عاجز عن الشكر سواب الاتنين دول

70
00:28:16.100 --> 00:28:45.950
فاوجب له شهود تلك المنة وذلك التقصير شفت حاجتين؟ نوعين جليلين على طول ياخدها سوى به محبة المنعم اتنين وازراءه على نفسه  وانا عايز اقول ايه تعرفه ان بعض العبادات

71
00:28:48.250 --> 00:29:13.650
يعني بعد تجربة بقى سنين طويلة بنفس وفي من اربيهم او في من وفي من قرأت عنهم بعد خبرة السنين الطويلة دي لقيت ان بعض العبادات ما بتجيش باجتهاد لا تأتي برياضة

72
00:29:15.300 --> 00:29:43.000
وانما هي من قسم المواهب المحضة  بل انني استطيع ان اقول وارجو الله الا اخطئ ولا اسى ان اكسر العبادات لا تأتي في ابتدائها الا هكذا بل واستطيع ان اجزم ايضا

73
00:29:44.300 --> 00:30:08.550
فاقول ان احسن العبادات واخلص العبادات وانفع العبادات هي التي تأتي هكزا قل لي يعني ايه الكلام ده ترجم واقول لك حاضر بس ادفع الصلاة على سيدنا النبي صلى الله عليه واله وصحبه وسلم

74
00:30:10.550 --> 00:30:32.050
بقول ان الشابة في بداية الالتزام بداية السلوك الطريق الى الله عز وجل ربنا سبحانه وتعالى يدي له شوية هبات ونعم وارزاق مجانا بدون عمل تلاقي الواحد في بداية الطريق الى الله

75
00:30:33.200 --> 00:31:03.350
حاسس بالانس بالله حاسس بلزة العبادة حاسس  اه بالطمأنينة القلبي يبقى تلات حاجات دول تلات نعم دول تلات عبادات حاسس الانس والطمأنينة ولزة العبادة بعد ما يمشي في الطريق شوية

76
00:31:04.250 --> 00:31:32.100
اتفاجئ اني التلاتة دول سلبوا منه تاخده ويقعد يعيط يبكي يتحسر  ده انا كنت الاول اول ما كزا وكزا وكزا وكزا. راح فين ده  قل له اصل انت ما حفظتش على النعمة

77
00:31:33.450 --> 00:31:57.500
هي امه قالت له ايه قالت له ابك كالاطفال ملكا لم تحافظ عليه كالرجال اه ما انت كانت معك نعم ما حافظتش عليها فسلبت منك هو كده في اول الطريق الى الله

78
00:31:57.600 --> 00:32:21.100
ربنا يدي له انس يبقى حاسس كده بالانس بالله سبحانه وتعالى حاسس كده  وسكينة ازن قلت لكم قبل كده ان اخويا لي اخ شقيق اسمه محمود في اول آآ مش عارف انا في اول ما التزم آآ

79
00:32:21.400 --> 00:32:34.850
طريق الى الله عز وجل وكنت كنا مع بعض في الكعبة كان بيعمل عمرة قال لي انا حاسس بحاجة جميلة قوي قوي مش قادر اوصفها وخايف لا تروح منه هو ده المعنى

80
00:32:35.250 --> 00:32:52.250
وفعلا راحت منه انا بقول لكم الكلام ده عن تجارب راحت منه ولما راحت يبدأ بقى يتحسر ويعيط اجيبها ازاي كأن ربنا سبحانه وتعالى كأن لان ربنا سبحانه وتعالى قال له ايه؟ دوق

81
00:32:53.100 --> 00:33:20.150
ادي الانس بي اهو وانشغل وضاع منه ربنا قال له اشتغل بقى وهاته انت خدت الاول مجانا بس تاني مرة ما يجيش الا بشغلك بجهدك بعبادتك ببزلك بطاعاته الحاجات اللي بتيجي هبة

82
00:33:20.250 --> 00:33:45.550
بتبقى احلى احلى بكتير احلى بمراحل سبحان الله العظيم عشان كده لما الانسان يحس بنعم ربنا وبالانكسار في العجز عن شكرها ربنا يهبه نعمتين جداد محبة المنعم ياخد حب ربنا

83
00:33:46.200 --> 00:34:21.650
يبدأ يحس اصل هو آآ مش هيفرق ما بين السبب والمكافأة السبب اللي هو اه معرفة النعمة والانكسار للعجز عن السكر الاتنين دول يسمروا له حب يبدأ يحس من جواه

84
00:34:21.850 --> 00:34:42.550
انه بيحب ربنا وافتكر في الحلقة اللي فاتت او في حلقة قلت لك انا عايزك انت انت اه اه هو انت انت والله انت عايزك انت وانت ماشي برضو وانت كمان

85
00:34:43.550 --> 00:35:19.600
عايزك انت وانت تقول كده دلوقتي احبك يا رب قلت قل تاني كده بحبك يا رب الله سميع بصير قريب حي مجيب سبحانه وتعالى فلما انت قلت بحبك يا رب

86
00:35:20.400 --> 00:35:59.500
تفتكر ربنا قال ايه قال صدق عبدي ولا قال كذب عبدي  ليه الاحراج ده بقى ما انت قلت بحبك يا رب وانت صادق ولا كزاب لا انا ولا حد في الدنيا دي يقدر يقول

87
00:36:00.400 --> 00:36:19.450
الا اللي شايف رب اللي شايف قلبك. وما حدش شايف قلبك الا ربنا ما انت ياما قلت لمراتك وقلت لناس كتير بحبك بالكزب وصدقوك لكن ربنا مش هتقدر تمكر على ربنا

88
00:36:20.550 --> 00:36:39.300
ولا هتقدر تخادع ربنا ولا عمرك تقدر تلف وتدور على ربنا. لان ربنا شايف دماغك من جوة بتفكر في ايه وبتدبر ايه؟ وشايف قلبك من جوة مش قلت لكم الاية

89
00:36:40.000 --> 00:37:01.200
قال سبحانه وتعالى قل الله ينجيكم منها ومن كل كرب سم انتم تشركون يبقوا في المحنة وفي الازمة وفي الفتنة وفي وفي الضنك يا رب يا رب عديها على خير

90
00:37:01.650 --> 00:37:25.350
وما اعملش تاني ابدا كده الله يعلم ما سيكون في علم انك هترجع تاني ومع ذلك يعدي تاني كريم سبحانه وتعالى الشاهد يرزق الانسان الحب حب ده رزق رزق والله رزق والله

91
00:37:26.000 --> 00:37:54.650
احيانا الانسان يقعد يفكر كده وانا بحب فلان ليه وما يلاقيش سبب زاهر رزق او بحب زوجتي ليه لما تكون زوجته في مرة مسلا قرفته او زوجها تعبها وقرفها برضه

92
00:37:55.250 --> 00:38:10.500
وهي تقعد تسأل هو انا بحب فيه ايه ما فيش حاجة بس ده رزق رزق رزق بيوضع في القلب خلصت سيبكم بقى من حب الدنيا ده والحب الدنيوي ده وحب الناس وحب البشر

93
00:38:11.200 --> 00:38:50.200
مع ربنا لما يرزقك ايرزق العبد محبة المنعم واللهج في رزق العبد محبة المنعم واللهج بزكره وتزكر الله وخضوعه له يرزق العبد حب ربنا رزق بقى يقذف ضاعوا في قلبك

94
00:38:50.300 --> 00:39:31.750
حبه اللهم اعمر قلوبنا بحبك اللهم املأ قلوبنا بحبك اللهم اشغل قلوبنا بحبك اللهم نور قلوبنا بحبك اللهم انا نسألك ان ترزقنا حبك اللهم اللهم اجعل حبك شاغلا لنا عن حب اي شيء سواك

95
00:39:33.550 --> 00:40:03.150
امين يا رب لما القلب يعمر  وينشغل بحب الله ويمتليء بحب الله زي ما قلت لكم كده حين يستولي حب الله على القلب فيستغرق كل طاقة قلب لدرجة انك تيجي تحب بقلبك

96
00:40:03.500 --> 00:40:28.900
حد تاني او حاجة تانية مستحيل ما فيش طاقة ما تقدرش تحب حاجة تاني دي الاولانية حب الله. اتنين وازرا اهو على  بيرزق نوعين جليلين من العبودية. محبة المنعم والازراء على النفس

97
00:40:29.850 --> 00:41:04.050
وقعدنا نتكلم بقى عن الازراء على النفس في عصر الكبر والغرور والحمق اتكلمنا حلقتين طويلتين عن الازراء على النفس ازاي الانسان يزري على نفسه فيصير العبد مت  بقوله اللهم انت ربي

98
00:41:05.750 --> 00:41:41.500
لا اله الا خلقتني وانا عبدك وانا على عهدك وعدك استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت اعوذ بك من شر ما صنعت ابوء واقر ابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي

99
00:41:44.050 --> 00:42:10.150
فاغفر لي انه لا يغفر الذنوب تحقق بالكلمتين دول ابوء يعني اعترف واكر ابوء لك بنعمتك علي وابوء بزنبي الاعتراف والاقرار بالحاجتين دول بالنعمة وبالذنب ما يجوش غير بعد الاحساس

100
00:42:10.250 --> 00:42:25.200
بالنعمة وعظمتها وانك ما تستاهلهاش والعجز عن الشكر يبقى كده بتقول صح اما انك انت تقعد تقول ابوء لك بنعمتك علي وابوء بذنبي فاغفر لي فانه لا يغفر الزنوب الا انت. ده كلام

101
00:42:25.600 --> 00:42:50.100
ده لسان عشان كده قالوا ايه؟ ان استغفارنا هذا يحتاج الى استغفار كثير تجد انك تستغفر من الغفلة اللي انت فيها دي يقول وعلم حينئذ ان هذا الاستغفار حقيق بان يكون سيد الاستغفار. وعلم حينئذ ان الله عزب اهل سماواته

102
00:42:50.150 --> 00:43:18.950
واهل ارضه لعذبهم وهو غير زالم لهم ولو رحمهم لكانت رحمته خيرا لهم من جميع اعمالهم يبقى عارف ان لو ربنا عزب كل خلقه يبقى ما زلمهمش يستاهلوا ليه؟ لانهم لم يؤدوا شكر نعمة واحدة من نعمه

103
00:43:20.400 --> 00:43:35.200
ولو رحمهم يبقى رحمته لهم دي افضل من كل اعمالهم لان كل اعمالهم لا تستوجب ان يرحم لانها لم كل اعمالهم لا تؤدي شكر نعمة واحدة من نعم الله عليه

104
00:43:35.900 --> 00:44:05.100
وعلم ان العبد دائما سائر الى الله بين مطالعة المنة ومشاهدة التقصير يبقى ازا قلنا هنمشي الطريق الى الله تقطع بالقلوب لا بالاقدام فازا قلنا ان احنا هنمشي لربنا بقلوبنا فلازم رجلين للقلب يمشي بهم. الرجلين دول مطالعة المنة

105
00:44:05.550 --> 00:44:27.050
ومشاهدة التقصير عشان القلب يمشي مطالعة المنة انه يبقى شايف نعم ربنا عليه ومشاهدة تقصير وشايف انه مقصر لم يؤدي شكر نعمة الله عز وجل عليه لازم يبقى ماشي بالاتنين دول. شايف ان ربنا افضاله ونعمه

106
00:44:27.250 --> 00:44:45.050
وكرم وجوده عليك ليس له حد وشايف انك انت ما شكرتش ربنا ولا زرة واحدة من نعمه عليك دول اللي تمشي بهم ده ربنا ثم يطالعنا النور الثاني من انوار

107
00:44:45.750 --> 00:45:18.750
اليقظة يقظ ثلاثة انوار النور الاول لاحزوا القلب الى النعم النور التاني مطالعة الجناية قل الشيخ مطالعة الجناية والوقوف على الخطر فيها والتشمير لتداركها والتخلص من رقها طلب النجاة تمحيصها

108
00:45:20.650 --> 00:46:00.350
نقلة جديدة ومهمة وخطيرة مطالعة الجناية انسان بعد ما يتوب ويبدأ يندمج في سلك المؤمنين وفي آآ وفي اهل التوحيد واهل الطاعات بينسى نفسه ينسى نفسه  كبر بينسى ماضيه لازم آآ

109
00:46:00.450 --> 00:46:34.300
يعرف ان آآ صحيفة الحالة الجنائية بتاعتك الفيش والتشبيه في كل حاجة احصاه الله ونسوه والله على كل شيء شهيد لازم معاصيك وزنوبك تبقى قدام عينيك عشان تنكسر وتزل بس بعض الناس لما بيشوف المعصية يتذكر لذتها

110
00:46:34.650 --> 00:47:09.500
نقول له لأ الوقوف على الخطر فيها اتنين التشمير لتداركها. تلاتة التخلص من رقها اربعة طلب النجاة بتمحيصها. يعني ايه الكلام ده؟ الوقوف على الخطر فيها ايه خطر المعصية ده اللي هنشوفه الحلقة الجاية ان شاء الله. والسلام عليكم ورحمة الله. موقع الرباني الموقع الرسمي لفضيلة الشيخ

111
00:47:09.500 --> 00:47:12.800
محمد حسين يعقوب