﻿1
00:00:03.800 --> 00:00:23.800
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره. ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا. من يهد الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله. صلى الله عليه

2
00:00:23.800 --> 00:00:43.800
عليه واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى واحسن الهدي هدي محمد صلى الله عليه واله وسلم وشر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد. ما زلنا مع متين سؤال وجواب في العقيدة او

3
00:00:43.800 --> 00:01:03.800
اعلام السنة المنشورة لاعتقاد طائفة المنصورة. والسؤال الثاني عشر يقول لمصنف رحمه الله كم مراتب دين الاسلام يقول الاجابة هو سلاس مراتب الاسلام والايمان والاحسان وكل واحد منها ازا اطلق شمل الدين

4
00:01:03.800 --> 00:01:17.350
كلها. طيب يبقى اول حاجة هنا هو بيقول مراتب دين الاسلام وكل واحد منها ازا اطلق. يعني ايه ازا اطلق؟ يعني ازا ورد في سياق اية او حديث بدون تقييم

5
00:01:17.350 --> 00:01:37.350
زكر الامام بس كده او المؤمن الاسلام بس كده او لوحده كده هيشتمل على الايه؟ هيشتمل على الدين كله عشان يقول لك ازا اجتمعوا افترقوا ازا افترقوا اجتمعوا. وهي في الاسلام والايمان اكسر. وهي في الاسلام والايمان ايه؟ اكسر. طيب ده معنى كلمة

6
00:01:37.350 --> 00:01:57.350
اطلق. طب ازا اجتمعوا في سياق واحد زي ما ورد في حديس جبريل عليه السلام لما اجتمعوا في سياق واحد هيفسر الاسلام بايه؟ بالشهادتين اما المباني الاربعة وهيفسر الايمان باركان الايمان الستة وهيفسر الاحسان صدق معاملة الرب جل وعلا

7
00:01:57.350 --> 00:02:17.350
لدرجة انك كانك تراه ان تعبد الله كانك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك. اللي هو ايه؟ ان عجزت عن المرتبة الاولى ديت او المرتبة العليا قوي اللي هي تعبد الله على حال المشاهدة. فاعبد الله عز وجل على حال الاخلاص. والتحقق بانه هو ايه؟ سبحانه وتعالى

8
00:02:17.350 --> 00:02:41.050
يراك. طيب اهل السنة على ان العلاقة بين الاسلام والايمان والاحسان تلات دواير متداخلة. دايرة كبيرة كده اسمها الاسلام هيدخل فيها مين؟ هيدخل فيها كل من سبت له الاسلام كل من سبت له الاسلام بالشهادتين

9
00:02:41.200 --> 00:03:01.200
كل من سبت له الاسلام يعني هيدخل فيها الفساق؟ اه هيدخل فيها الفساق هيدخل فيها اصحاب الكبائر اصحاب الكبائر كل من سبت له الاسلام طيب والدايرة اخص اللي هي دايرة الايمان. ودي هيدخل فيها المؤمن المطلق. مين المؤمن المطلق؟ يعني

10
00:03:01.200 --> 00:03:21.200
مؤمن الزي لم يقيد بوصف يعني ايه يقيد بوصف زي يقولوا مؤمن بايمانه فاسق بكبيرته. خلاص كده؟ او مؤمن ناقص الايمان دي اسمها قيدناه بوصفه في جنبه كده. مين بقى المؤمن المطلق ده بقى اللي بيعمل ايه؟ ده اللي بيأتي بالايمان الواجب. يأتي بكمال الايمان الواجب. اللي هو

11
00:03:21.200 --> 00:03:41.200
ظاهره العدالة يفعل الطاعات الظاهرة ويجتنب الايه؟ الكبائر الظاهرة. خلاص كده؟ يبقى ده المؤمن الايه؟ المطلق يشتري بمحرمات الظاهرة اضبط كمان يعني. يبقى ده زاهره العدالة بيأتي بالايه؟ بالواجبات. ويأتي بكمال الايمان الواجب

12
00:03:41.200 --> 00:03:51.200
مفروض بقى يأتي بكمال الايمان الواجب ايه؟ ظاهرا وايه؟ وباطنا. كمان الايمان الواجب ظاهرا وباطنا. بس احنا هنعرف منين في الدنيا؟ اللي مش زاهر بس ده الزاهر ليه؟ هاحكم عليه كده من الزاهر

13
00:03:51.200 --> 00:04:11.200
الدايرة التالتة الاخص اللي هي دايرة الايه؟ الاحسان. جوة بقى المؤمنين دولت اللي حققوا كمان الايمان الواجب. دايرة المحسنين بقى. دايرة الاحسان ديت وهي ان تعبد الله كأنك تراه فان لم تكن تراه فانه يراك. ودي بقى ايه اللي هي اعلى مقامات الدين في هزا الحديس

14
00:04:11.200 --> 00:04:31.200
طيب هيبدأ هو يفصل معنا هو الحقيقة ان الحافظ رحمه الله حافز حكمه رحمه الله احنا قلنا الكتاب ده يعتبر زي تلخيص كده او مختصر آآ للمبتدئين في من كتاب معارج القبول اللي شرح فيه سليم الاصول. هو الكتاب بتاع معارض القبول ده بيشرح فيه حديس جبريل

15
00:04:31.200 --> 00:04:51.200
هيشرح فيه حديس جبريل اللي هو الاسلام هيجي مع الشهادتين ويفصل فيهم وشروط هو بعد كده يتكلم عن الالهية توحيد وو وما فيه من اركان التوحيد المختلفة. اقسام التوحيد المختلفة. وبعد كده هيتكلم عن العبادات. الاركان الاربعة سريعا وبعد كده اتكلم عن

16
00:04:51.200 --> 00:05:11.200
اصول الايمان الستة وبعد كده اتكلم عن الاحسان وبعد كده هيتكلم بقى عن اه مسائل تتعلق لها او مساس بالعقيدة. زي بقى مناهج استدلال والاتباع زي الامامة العقيدة في الايه؟ في الصحابة والامامة وغيرها من المسائل. فهو هيبدأ بقى معنا اللي جاي كله هيبقى شرح للايه؟ للتلات حاجات دول

17
00:05:11.200 --> 00:05:21.200
التلات حاجات دول هيبدأ اول حاجة يشرح فيها ايه؟ الاسلام. وده يا اخواننا قلنا الحاجات المهمة اللي لازم نعرفها في حياتنا. انت انت انت مخلوق في الدنيا دي عشان ايه

18
00:05:21.200 --> 00:05:41.200
مخلوق عشان وظيفة عشان حكمة. حقق بقى الامر ده. ما معنى الاسلام؟ يعني ايه اسلام؟ يقول الشيخ حفظه رحمه الله معناه والاستسلام لله بالتوحيد. والانقياد له بالطاعة والخلوص من الشرك. مسلم يعني مستسلم

19
00:05:41.200 --> 00:06:01.200
لله سبحانه وتعالى. يعني شلت من على آآ من عليك وصف لاستكبار والاباء انت مستسلم ومنقاد ومزعج وخاضع زليل للرب جل وعلا. عبد لله عز وجل. ادي معنى مسلم. لازم المعنى ده

20
00:06:01.200 --> 00:06:21.200
تستحضروا لازم المعنى ده تستحضره. عشان كده الاية بتقول ايه؟ وما كان لمؤمن ولا مؤمنة ازا قضى الله ورسوله امرا ان لهم الخيرة من امرهم ومن يعصي الله ورسوله فقد ضل ضلالا مبينا. ما ينفعش واحد ربنا يأمره امر وهو يبقى له اختيار. يقول هعمل او مش

21
00:06:21.200 --> 00:06:37.800
فاعمل هو قداموش غير اختيار واحد. انما كان قول المؤمن ازا دعا الى الله ورسوله يحكم عليهم ان يقولوا سمعنا واطعنا. هو ده الاختيار الوحيد فكرة اعمل او ما اعملش لأ. اقتنع او ما اقتنعتش. تقتنع بايه ؟ يعني انت هتقتنع بايه ؟ هو ربنا امر

22
00:06:38.100 --> 00:06:57.850
زي مسلا بنقول لك ايه اصل بنتي مش مقتنعة بالحجاب. الكلمة دي خطيرة جدا. يعني ايه مش مقتنعة؟ احنا طبعا هنحملها على احسن المحامل ان هي مش مستجيبة لعارض عندها زي حب التزين او كده وده مع ان ده جريمة بس ده ارحم من غيره. اصل بعد كده يعني هو ربنا قال

23
00:06:57.850 --> 00:07:20.300
وليضربن بخمورهن على جيوبهن. اية ربنا بيقول مش حد تاني. وانت مسلمة فتقومي تقولي لربنا انا مستسلمة للحكم ده مستسلمة للحجاب. ايه مش مقتنع ايه مش مقتنعة يعني مش مقتنع ان ربنا قاله لأ ده قرآن اهو اللي هيكزب الاية دي هيبقى ايه هيبقى كزب القرآن خلاص طب مش مقتنع ان ربنا من حقه يحكم في الحجاب كارسة تانية

24
00:07:20.300 --> 00:07:36.400
انت مش مقتنع بايه؟ ايه اللي انت مش مقتنعة به فاهمني يا مولانا؟ يعني ايه مش مقتنعة؟ الكلمة دي صعبة قوي وبتتروج كده وتتقال بقى في انا بس بجيب لك اكتر حاجة فيها انت عارف لو امر خفي غير امر منصوص عليه بالنص بالوصف

25
00:07:36.400 --> 00:07:53.000
في في القرآن. يبقى الاستسلام لله بالتوحيد. والانقياد له بالطاعة والخلوص من الشرك. كل واحدة بقى بندي فيها تفاصيل كتير بقى قال الله تعالى ومن احسن دينا ممن اسلم وجهه لله

26
00:07:53.100 --> 00:08:17.900
وآآ وهو محسن واتبع ملة ابراهيم حنيفا. اسلم وجهه لله يعني استسلم. لله عز وجل وانقاد له. وهو محسن محسن في هزا الاتباع واتبع ملة ابراهيم حنيفا والحنيف هو المائل عن قصد الى الله عز وجل والمعرض عن غيره. وقال تعالى

27
00:08:17.900 --> 00:08:37.900
ومن يسلم وجهه الى الله وهو محسن. فقد استمسك بالعروة الوثقى فيها الاصلين. اسلام الوجه لله والاحسان اتباع خلاص؟ فقد استمسك بالعروة الوسقى وقال تعالى فالهكم اله واحد فله اسلموا

28
00:08:37.900 --> 00:08:57.900
وبشر المخبتين. بيقول ما الدليل على شموله الدين كله عند الاطلاق؟ ايه الدليل على ان الاسلام هيشمل الدين كله عند الاطلاق قال الله تعالى ان الدين عند الله الاسلام وقال النبي صلى الله عليه وسلم بدأ الاسلام غريبا وسيعود

29
00:08:57.900 --> 00:09:12.600
وغالبا كبدء اما بيقول بدأ الاسلام غريبا يقصد بها بدأ الاسلام اللي هو الشهادتين والاربع اركان ولا الاسلام كدين؟ الاسلام كدين بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ ودي برضو اللي بنبه عليها الغربة وصف

30
00:09:12.650 --> 00:09:32.650
آآ بيلحق اتباع هزا الدين في فترات في من فترات الامة. فاكيد المسلمين اللي كانوا عايشين في المدينة في حياة النبي عليه الصلاة والسلام بعد ما له الامر او في اه خلافة عمر رضي الله عنه وارضاه. غير المسلمين اللي عاشوا في اندلس بعد ما سقطت. صح

31
00:09:32.650 --> 00:09:52.650
ادي معنى المسلم اللي عايش في وسط مسلمين واحكام الشريعة غايبة من وسطهم. مبادئ الاسلام غايبة عنهم فدي غربة السؤال بقى انا لما ابقى عايش في وسط الغربة دي وفجأة الاقي نفسي ما عدتش غريب بقيت مستأنس. مستأنس

32
00:09:52.650 --> 00:10:06.500
كل حاجة حوالين مني يبقى فيه حاجة حصلت اكيد حاجة حصلت فيه مؤسر حصل يا اما الغربة زالت بان الاسلام مكن لاهله ما هي دولة الاسلامية بعون الله كده يا اما انا اللي بوظت

33
00:10:06.550 --> 00:10:23.750
ما حدش غريب زي الاول. الحاجات اللي كنت متمسك بها سبتها. ما هو انا كنت الاول باجي اركب المواصلات اشعر بالغربة ليه؟ هو الناس بتشغل في المواصلات موسيقى واغاني وحاجات ما تنفعش فبضطر انكر عليهم فيحصل حوار. او لما اجي اركب مش هركب هتزاحم معه

34
00:10:23.750 --> 00:10:43.750
النساء ولا مع الفتيات. اتقوا ربنا فيهم. هتقي ربنا سبحانه وتعالى وغض البصر. فكنت بشعر بغربة ان معزم اللي حوالين ما بيعملوش كده. طب انا في شغل اتقي ربنا اللي الناس بتاخد رشاوي انا مش هاخد رشاوي او الناس بتعمل محرمات في الشغل انا مش عارف المحرمات زيهم. يبقى ده ايه؟ يبقى ده حسيت بالغربة

35
00:10:43.750 --> 00:10:53.750
في وسط المجتمع بتاع الشغل في وسط مجتمع العيلة انا حاسس بالغربة لما بييجوا يعملوا افراحهم لما بييجوا يقعدوا مع بعض ويغتابوا الناس ويفضلوا بقى فاكهة المجالس شغالة قاعدين قدام

36
00:10:53.750 --> 00:11:13.750
التليفزيون حاسس بالغربة. لما انا اجي ابص في مناحي الحياة على على مستوى الفرد على مستوى الدولة. في غربة في احكام الشريعة فيما يتعلق بالاعلام بالتعليم بالقضاء هو ده القضاء اللي ربنا قاله عليه؟ ده اللي بيحكم في اموال الناس ودمائهم واعراضهم؟ ولا ده قضاء فيه حكم الجاهلية؟ في حكم

37
00:11:13.750 --> 00:11:33.750
والجاهلية يبغون ايه ما هو لازم تفكر بقى حوالين منك كده في غربة. طب اتخيل بقى ان انا ما عدتش حاسس بالغربة دي. يبقى ايه اللي حصل؟ يبقى بدأ يحصل عندي حاجة اسمها الفي العادة. يبقى انا بدأ يضعف الايمان في قلبي. يبقى انا الجمرة بتاعة الغربة المشتعلة اللي انا كنت قابض عليها بدأت بدأت تتراخى عنها

38
00:11:33.750 --> 00:11:43.750
بقيت القيها ما بقتش حاسس بحاجة بقيت بركب البساط زي زي الناس اقعد في الشغل زيي زي الناس اعمل كل حاجة زيي زي بقية الناس اللي حوالين مني خلاص. يبقى انا كده ايه بقيت زيهم

39
00:11:43.750 --> 00:11:53.750
تقول لي يعني لازم تبقى خالف تعرف انا مش بقول عشان خالف تعرف. انا بقول اللي هيتمسك هو انا اللي مش بقول يعني النبي صلى الله عليه وسلم بيقول ان اللي هيتمسك باحكام الدين في وسط مجموعة من المتساهين

40
00:11:53.750 --> 00:12:13.750
هيشعر بايه؟ الغربة لها ضريبة يا اخواننا. الغربة فيها مرارة. وفيها قسوة وفيها برودة شديدة. وعايزة اعانة من ربنا سبحانه وتعالى عشان الانسان يكمل فيها والنبي صلى الله عليه وسلم قال للعامل منهم اجره كم؟ خمسين. فاما يبقى للعامل الواحد

41
00:12:13.750 --> 00:12:33.750
في الزمن اللي فيه الغربة ده اجره خمسين في بعض الروايات عند الطبراني وحسنها الالباني رحمه الله خمسين منكم يعني من الصحابة كبيرة قوي. طب لو ضعفنا حتى الرواية دي؟ قلنا خمسين واحد ده كتير. ليه بقى الاجر المضاعف ده؟ لقلة الاعوان والمناصرين على

42
00:12:33.750 --> 00:12:53.750
حق ولكثرة الشهوات المفتنة والشبهات المضلة ولكسرة اهل الباطل. كل ده بيايه؟ بيصعب فعشان كده بيبقى عليك هتاخد اجر اكبر. فدي معنى ايه؟ بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ. وقال صلى الله عليه وسلم

43
00:12:53.750 --> 00:13:13.750
افضل الاسلام ايمان بالله. افضل الاسلام ايمان بالله. عشان كده قلنا عند الانفراد هيشمل الايه الدين غلب ماشي. ما الدليل على تعريفه بالاركان الخمسة عند التفصيل؟ قوله صلى الله عليه وسلم في حديس

44
00:13:13.750 --> 00:13:33.750
سؤال جبريل اياه عن الدين حيث عمر اتانا آآ بينما آآ نحن جلوس عند رسول الله صلى الله عليه وسلم اذ طلع علينا رجل شديد بياض الثياب شديد سواد الشعر لا يرى عليه اثر السفر ولا يعرفه منا احد. فحتى جلس الى النبي صلى الله عليه وسلم فاسند ركبتيه الى ركبتيه ووضع

45
00:13:33.750 --> 00:13:53.750
يديه على فخذيه وقال يا محمد صلى الله عليه وسلم اخبرني عن الاسلام. النبي جاوبه. قال اسلام ان تشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله. وتقيم الصلاة وتؤتي الزكاة وتصوم رمضان وتحج البيت ان استطعت اليه سبيلا. قال صدقت

46
00:13:53.750 --> 00:14:13.750
فعجبنا له يسأله ويصدقه. الحديس التاني حديس اه ابن عمر وابي هريرة. اللي في الصحيحين برضو بني الاسلام على خمس وفي بعض الروايات انه قدم الحج على صوم رمضان يبقى شهادة ان لا اله الا الله وان محمد رسول الله واقام الصلاة وايتاء الزكاة

47
00:14:13.750 --> 00:14:41.900
وحج البيت وصوم رمضان. طيب بيقول ما محل الشهادتين من الدين ايه محل الشهادتين من الدين الاسلامي؟ يقول لا يدخل العبد في الدين الا بهما. قال الله تعالى انما مؤمنون انما المؤمنون الذين امنوا بالله ورسوله. وقال النبي صلى الله عليه وسلم امرت ان اقاتل الناس حتى يشهدوا ان لا اله الا الله وان محمدا

48
00:14:41.900 --> 00:15:01.900
عبده ورسوله. الحديس وغيره كسير. يبقى دي هو طبعا هو بيجيب لنا هنا الاجابة ويجيب لنا دليل مختصر. انما المؤمنون الذين امنوا بالله ورسوله يبقى لو واحد دلوقتي حكم اللي مش هيؤمن بالنبي عليه الصلاة والسلام ايه؟ باجماع المسلمين صح؟ طيب اللي مش بيؤمن

49
00:15:01.900 --> 00:15:21.900
النبي عليه الصلاة والسلام دوت اصناف اليهود لا يؤمنوا بالنبي عليه الصلاة والسلام. يبقى دول بلا شك. النصارى لا يؤمنون بالنبي عليه الصلاة والسلام. يبقى كفار لا شك طيب الوسنيين بقى كلهم بساير الميل التانية اه الكفار بلا شك لو حد طلع من المسلمين وقال

50
00:15:21.900 --> 00:15:41.900
قايم وقام قال كده لأ انا ما يلزمنيش الشهادة التانية. الشهادة ان محمد رسول الله هو في اله. بالمناسبة دي حاجة حصلت يعني كان في واحد صديقي يعني كان مبتلى كده ان اخوه الحد. فانكر وجوده انكر كل حاجة. المهم بعد فترة وهو بيتكلم معه وبتاع فبقى بتابع معه بيقول له طب وصلتوا لفين

51
00:15:41.900 --> 00:15:54.900
قال لي هو دلوقتي خلاص وصل ان فيه ربنا الهي يعني فيه اله وفيه خالق لكونه كده. بس لحد دلوقتي ايه مش معترف بالبوت النبي عليه الصلاة والسلام. طب دي هتنفعه في حاجة؟ مش هتنفعه في حاجة

52
00:15:54.900 --> 00:16:04.900
ما انا بقول لا ده هو بقى في ايه لا ده هو دخل في قصص كده يوجا ومش عارف ايه قصص ايه؟ زي ما القرآن. القرآنيين لأ القرآن بيعترفوا بنبوة النبي عليه الصلاة والسلام

53
00:16:04.900 --> 00:16:14.900
بلاش بس هم ما بيقولوش ان النبي مش نبي صلى الله عليه وسلم. خلاص؟ نكمل بس. خلاص كده؟ انا بس عايز اقول يعني ايه؟ الشهادة. يعني ايه الشهادتين بس؟ ماشي

54
00:16:14.900 --> 00:16:34.900
دول شهادتين طيب الكلام ده امر من قطعيات الاسلام اللي هيقول ان ما يلزمش شهادة ان محمد رسول الله علشان تدخل الجنة. يبقى حكمه ايه؟ الكلام ده كلام ايه؟ الكلام ده كلام كفر

55
00:16:34.900 --> 00:16:52.800
بيقول ما يلزمش ان شهادة ان محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم. على فكرة المعركة الحالية اللي بيننا وبين الحضارة الغربية لو لو تنزلنا وسميناها حضارة يعني هي في حتة ان محمد رسول الله ما عندهمش مانع ان

56
00:16:52.800 --> 00:17:12.800
انك تقول آآ اشهد ان لا اله الا الله. ماشي؟ مشكلتهم كلها انك تقول واشهد ان محمدا رسول الله. ليه لان في الحقيقة التوحيد في شهادة لا اله الا الله لا معبود الا الله شهادة النبي صلى الله عليه وسلم قال لا متبوعة الا محمد صلى الله عليه وسلم

57
00:17:12.800 --> 00:17:25.700
فبالتالي شهادة ان محمد رسول الله هتقضي على كل الاديان الاخرى دي بالباطل. عليها بالبطلان تحكم عليها بالبطلان يعني. فتخيل بقى انت تشهد ان محمد رسول الله وهي دي الشهادة الحق

58
00:17:25.850 --> 00:17:41.450
يبقى اللي مش هيشهد ان محمد رسول الله بالنسبة لنا ايه؟ مهما كان بقى مسماه. يهودي نصراني مجوسي آآ بوزي دوسي اي حد بقى مش هتفرق معنا. عشان كده معركتهم معنا في الحتة دي

59
00:17:41.600 --> 00:18:05.300
الالغاء الحتة دي او تحييد الحتة دي ما بتتكلمش فيها احنا هو فكرة البيت الابراهيمي قايمة على ايه؟ على انها تخلي ان شهادة ان محمد رسول الله مش ملزمة وده اللي قاله سعد الدين الهلالي ودي ردة. ان تقول ان شهادة ان محمد رسول الله مش ممكن واحد يدخل الجنة من غير ما

60
00:18:05.300 --> 00:18:15.300
اشهد ان محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم بعد ما وصله خبر النبي عليه الصلاة والسلام. وانه يعيش حياته كلها على اليهودية او على النصرانية ويدخل الجنة عادي. الكلام ده

61
00:18:15.300 --> 00:18:35.300
باطل والكلام ده بيتوجه الان ويبس كده مين تاني اللي ممكن يكون الكلام ده هيوصلنا ليه بس بطريق لافف شوية بعيد شوية الصوفية اللي هيعتمدوا كلام ابن عربي. وكلام الحلاج وغيره اللي هيقوله في الاخر بوحدة الاديان كلها. واللي

62
00:18:35.300 --> 00:18:55.300
قولوا ان ما فيش فرق بين اه بين كعبة طائف وبيت اوسان ودين رهبان. كله ايه؟ كل واحد. ما هو ده كلام ابن عربي الحب ديني ومزهبي اينما توجهت به ركائبه. خلاص؟ ما عندوش فرق. ايه الفرق ما فيش عندي فرق بين كعبة طائف وبيت اوساني

63
00:18:55.300 --> 00:19:05.300
الرهباني ما عندوش فرق بين الحاجات دي كلها. هي في الناس كلها في الاخر هتوصل هو دين واحد. بيجمع كل دولت. طب هتقول له طب امال القرآن بقى اللي بيكلمنا

64
00:19:05.300 --> 00:19:30.350
عن فرعون والعزاب والكفار وقاعدين يقول لك العزاب هنا من العذوبة. الله عليك. انت كنت فين من زمان؟ من العزوبة يعني مش من العزاب اللي هو اللي التعزيب اللي يبقى فيه الم لا ده من العزوبة. تخيل بقى اما في الاخر الفيلم يطلع ان آآ فرعون ده كان مؤمن واحنا

65
00:19:30.350 --> 00:19:50.350
مش فاهمين كلنا ان فرعون ده قاعد في العزوبة دلوقتي واحنا كلنا مش فاهمين. ايه اللي بيحصل ده يا جماعة؟ ايه اللي بيحصل ده؟ مشكلة كبيرة جدا. محتاجين نفهم خطورة الامر ده دلوقت عشان كده بقول لحضراتكم ان ان اكبر مشكلة بتقابلنا دلوقتي مشكلة تجهيل الاجيال المتعاقبة بدينها باصول

66
00:19:50.350 --> 00:20:10.350
الدين مع الوقت هتلاقي اصول الكلام ده بيتكلم عليه مش موجود. الواحد من اول ما يدخل اولى ابتدائي لحد ما بيتخرج من الجامعة. مين اللي بيعلمه الاصول ديت بكل اسف ما فيش. صح؟ طب الروافض اللي بيستقي منها معلوماته وسقافته ومفاهيمه التليفزيون

67
00:20:10.350 --> 00:20:31.850
ازاعة حتى ازاعة القرآن. ما بتجيش في النقط المفصلية دي بالعكس. ده دلوقتي هتلاقي فيه تلميع لكلام شمس الدين التبريزي والكلام آآ اسمه ايه؟ آآ جلال الدين الرومي. ويلحق المسرح القومي عمل مسرحية للحلاق

68
00:20:31.950 --> 00:20:41.950
الحسين ابن منصور الحلاق في مسرحية باسم الحلاق واتعاونوا على انه شهيد. كلام محي الدين ابن عربي. على ان هو القطب الاكبر والكبريت الاحمر وان اللي ما فيش زيه في العالم

69
00:20:41.950 --> 00:21:01.950
والكلام يبقى للاسف الطرق الصوفية درجات كده او او دركات بقى اخر مستوى فيها اللي هتوصل به لوحدة الوجود. فده كان قصة كبيرة جدا لان الدين عشان كده لما كان ابو اليوم بييجي زي ما كان نابليون نزل مصر واتفق مع بعض هؤلاء الغلاة وكان بيعملوا

70
00:21:01.950 --> 00:21:21.950
ولد ويصرف عليه على المولد ده كان اسمه البكري. طب ليه؟ علشان خاطر هو عنده ان ايه مشكلة نابليون يعني ايه مشكلته؟ دايما انا بحترز واقول غلاة الصوفية ليه غلاة الصوفية يا اخوانا؟ لان في ناس منتسبة للتصوف كانوا مجاهدين مين اشهر مسال؟ عمر المختار جزاك الله خيرا

71
00:21:21.950 --> 00:21:41.950
عمر المختار من اشهر الامسلة اهو بقى مجاهد صلب لا يشق له الغبار عليه رحمة الله تترى. عشان كده بيقول ايه؟ الغلاة الغلاة اللي هو وصل للتصوف الفلسفي والعقائد الباطلة بقى. اللي بقت عنده الوحدة الوجود وغيرها. طيب قال النبي صلى الله عليه وسلم امرت ان اقاتل الناس حتى يشهدوا ان لا اله الا الله وان محمد

72
00:21:41.950 --> 00:22:01.950
مدن عبده ورسوله. الحديس ده زاهره كده زاهره يتعارض مع قول الله عز وجل لا اكراه في الدين. قد رشد الغي صح ولا لأ؟ ولا مش صح؟ هو ما فيش تعارض بحمد الله وعرفنا المناط بتاع يعني ايه المتعلق بتاع ده متعلق ده ايه؟ ده ايه

73
00:22:01.950 --> 00:22:21.950
صل على النبي صلى الله عليه وسلم. انت عندك الناس عايشة عبارة عن شعوب وامم وعبارة عن حكومات وسلطة صح انا دلوقتي لما اجي عايز رسالتنا اللي سيدنا ريع ابن عامر لخصها ميروس طبول وتقولي لي ايه؟ انتم عايزين ايه

74
00:22:21.950 --> 00:22:31.950
قال وان الله ابتعسنا ليخرج من شاء من عبادة العباد الى عبادة رب العباد. ومن جور الاديان الى عدل الاسلام. ومن ضيق الدنيا الى سعة الدنيا والاخرة. فمن عاش منا

75
00:22:31.950 --> 00:22:51.950
ملك رقابكم ومن مات منا افضى الى موعود الله. يعني ما تحاولش خلاص آآ الرسالة كده خلصت انت دلوقتي قضيتنا كمسلمين ان الناس اللي على الارض دي كلها لا يحال بينها وبين الاسلام ركز لا يحال بينه وبين الاسلام

76
00:22:51.950 --> 00:23:14.850
مين اللي ممكن يحول بين الناس وبين الاسلام؟ السلطة الكافرة. تمنع وصول الاسلام للناس ابتداء او تمنع اسلام واستجابة الناس ازا وصلتهم الدعوة صح كده؟ فاتنكل بهم. وردة وردة حتى في العصر الحديس. اعتبر باللي بيحصل في الصين. واقليم تركستان الشرقية ده ده فيه ملايين المسلمين. يقال مسلا تلتميت مليون. عدد مش صغير يعني. آآ لا ممكن يكون

77
00:23:14.850 --> 00:23:34.850
مش تلتمية ده كل دول كل اللي في الصين. لكن المهم العدد العدد كبير عدد المسلمين اللي في تركستان كبير كبير فعلا يعمل ايه؟ عشرات الملايين. فتخيل مسلا دولت بينكل بهم ازاي؟ المسلمين اللي كانوا في بورما اللي هم بتوع الروهينجا. شف هناك مجرد لا اله الا الله بقى

78
00:23:34.850 --> 00:23:44.850
وشوف سبحان الله يا اخي الكلمة اللي هنا اللي تلاقي واحد آآ بيسب الدين تبقى عايز تقول له يعني انت بيهون عليك دلوقتي تسبه بالطريقة ديت وتطلع من الاسلام بسب الدين

79
00:23:44.850 --> 00:24:04.850
كده وفيه واحد تاني بيدفع حياته تمن لا اله الا الله. مع ان انت لو اتناقشت مع واحد من بتوع الروهينجا دولت هو مش ما بيتكلموش عربي اصلا. يكون عنده قد ايه من شرائع الاسلام اللي احنا عايشينها ديت؟ حاجات بسيطة جدا جدا جدا بس هو مستمسك بلا اله الا الله محمد رسول الله

80
00:24:04.850 --> 00:24:24.850
بيدفع فيها حياته حياته يبقى اما اقول امرت ان اقاتل الناس يعني ازالة الانزمة الكفرية اللي بتحول بين اصول الاسلام ودعوة الاسلام للناس او بتمنع الناس من الاسلام. طب بعد ما ازلنا الانزمة ديت هيفضل احاد الناس

81
00:24:24.850 --> 00:24:34.850
تقول له بقى ساعتها ايه؟ قال الله عز وجل لا اكراه في الدين قد تبلغ زهير. مش هينفع نكره الناس الاحاد الافراد ان كل واحد يكره على الايه؟ على الاسلام

82
00:24:34.850 --> 00:24:54.850
بدليل لما حصل الفتح الاسلامي لمصر بالمناسبة ابراهيم عيسى بيسميه الغزو العربي لمصر. هو والشلة بتاعته. والعالميين كلهم بيسموه كده الغزو العرب. لما الفتح الاسلامي لمصر هو ليه فضل النصارى ما زالوا موجودين؟ لو لو هيتم ان اللي مش هيسلم هيتقتل. لا هو فضل مع ان كان

83
00:24:54.850 --> 00:25:14.850
الفتح ده ازال طبقة الرمان اللي كانت بتحكم. اللي كانت بتمنع دخول الايه؟ بالمناسبة كانوا بيضطهدوا الايه؟ النصارى. يعني كانوا بيتهموا النصارى مصر فلما انت ازلت الطبقة ديت فضل احق النصارى اللي موجودين. كتير جدا منهم دخلوا الاسلام طواعية. وناس فضلت على المصرية بتاعتها خلاص. وبقوا اهل زم

84
00:25:14.850 --> 00:25:24.850
وقتلهم كنايسهم وبقى لهم وجودهم في مصر زي ما هم. شف بقى من ايام سنة عشرين وقامت ستاشر لعشرين يعني بقى دلوقتي بتتكلم في الف وربعمية وعشرين سنة تقريبا او الف وربعمية

85
00:25:24.850 --> 00:25:42.200
وخمسة وعشرين سنة كتير وما زالت هم ايه موجودين على تعاقب كل الدول الاسلامية اللي حكمت مصر الاموية والعباسية او الايوبي وكل بقى الدول اللي حكمت مصر صح؟ والعسمانية كله. يبقى الحديس ده مناطه

86
00:25:42.300 --> 00:26:05.650
ازالة العوائق اللي بتمنع الناس من الاسلام. صلى الله عليه وسلم. اه ده حديس بريدة ابن الحصيب اللي هو حديس صحيح مسلم. قال فادعوهم الى احدى سلاس ايه؟ خصال. فادعوه للاسلام. فان هم اجابوك فاقبل منهم وكف عنهم

87
00:26:05.650 --> 00:26:25.650
والا فادعوهم الى الايه؟ الجزي. يدخلوا في احكام الاسلام. ما هو الجزية دي اللي هي ايه؟ آآ اللي هي عقد الذمة. عقد الذمة فيه حاجتين. له ركنين يعني التزام احكام الاسلام وبزل جزية. ان الغلبة لاحكام الاسلام في المكان ده. طب ايه لم يقبله؟ فان هم اجابوك فاقبل منهم

88
00:26:25.650 --> 00:26:45.650
وكف عنهم. طب ايه اللي بيقبله؟ فاستعن بالله وايه؟ وقاتله. خلاص؟ ودي نقطة مهمة. الموضوع ده فيه تفصيل كبير جدا اللي عايز يرجع بتفاصيله قوي في قضية شرح شرح قضية الجهاد اللي احنا شرحناه تقريبا كان في ستاشر درس او اكتر هيلاقي فيها تفاصيل كتيرة في المسألة دي. بس بس عشان خاطر

89
00:26:45.650 --> 00:26:55.650
ايه ما يبقاش دي زاهرة تعارض بس بعدين. ما دليل شهادة ان لا اله الا الله؟ ايه الدليل على اشتراط شهادة ان لا اله الا الله؟ قول الله تعالى. شهد الله

90
00:26:55.650 --> 00:27:05.650
وانه لا اله الا هو والملائكة واولو العلم قائما بالقسط لا اله الا هو العزيز الحكيم. يبقى شهد الله ان لا اله الا شهادة التوحيد ديت انه لا اله الا

91
00:27:05.650 --> 00:27:25.650
الله! وهيجيب لنا بعد كده معناها بالتفصيل يعني. ربنا شهد بكده. والملايكة شهدت بكده. واولوا العلم شهدوا بكده. سبحانه وتعالى. له سبحانه وتعالى. وده فيه تشريف لاهل العلم. لان ربنا ما بيستشهدش من عباده الا العدول. وفيه تشريف لاهل العلم لان ربنا قارنهم مع مين

92
00:27:25.650 --> 00:27:45.650
مع الملايكة ومع آآ نفسه الشريفة سبحانه وتعالى. شهد الله انه ما هو العطف اهو شهد الله انه لا اله الا هو و الملائكة و اولو العلم وده يعني بيعدوها من ايه من اجل الايات في بيان شرف العلم وقوله تعالى فاعلم انه لا اله الا الله

93
00:27:45.650 --> 00:28:05.650
وازا جت اية او حديس فيها فاعلم او اي اسلوب فيها التنبيه حاجة مهمة جدا اعلم انه لا اله الا الله. وقوله تعالى وما من اله الا الله. وقوله تعالى ما اتخذ الله من ولد وما كان معه من اله. وقالوا تعالى

94
00:28:05.650 --> 00:28:25.650
قل لو كان معه الهة كما يقولون اذا لابتغوا الى زي العرش سبيلا. الايات وغيرها. طيب هو بيخش بياخدنا واحدة واحدة ازاي اتأكدنا كده ان الاسلام هو الدين وان مفتاح الدخول في هزا الاسلام الشهادتين

95
00:28:25.650 --> 00:28:35.650
وايه الدليل على شهادة ان لا اله الا الله جاب لك ادلة من الوحي الكتاب والسنة. طب ايه معنى الشهادة بقى؟ اللي الناس كلها بتقول اشهد ان لا اله الا الله. ايه معنى الشهادة

96
00:28:35.650 --> 00:28:55.650
معناها نفي استحقاق العبادة عن كل ما سوى الله. واسباتها لله عز وجل لا شريك له في عبادته. كما انه ليس له شريك في ملكه. قال الله تعالى ذلك بان الله هو الحق. وان ما يدعون من دونه هو الباطل وان الله هو العلي الكبير. صل على النبي

97
00:28:55.650 --> 00:29:15.650
الشهادة دي مأخوزة من كلمة ايه؟ شاهد شين هاء دال دي مادة مبنية على ايه؟ الادراك بالعين. صح؟ مشاهدة فدي اعلى درجات الاقرار. انك تقول شهدت شفت صح كده؟ طيب. يبقى انت بتقر وتصدق كأن انت شايف

98
00:29:15.650 --> 00:29:42.400
عينك اهو اي ان لا اله يعني ايه اله الاله المعبود. الاله هو المعبود. خلاص؟ لا اله فيه محزوف هنا لازم في محزوف هيكون تقديره ايه؟ لا اله يعني لا معبود موجود الا الله. الواقع بيقول لا في معبودات تانية موجودة

99
00:29:42.400 --> 00:29:52.400
ما هو اللي كانوا بيعبدوا اللات والعزى وبنات كل دول ايه؟ كانت معبودات عند اللي بيعبدوا المسيح عليه السلام. مع ان هو مش موافق على العبادة اسمه بيعبدوه اللي بيعبدوه

100
00:29:52.400 --> 00:30:12.400
خدوا عزير كل دولت ايه؟ بيعبدوا من دون الله. يبقى ما ينفعش نقول لا اله موجود. يعني لا معبود موجود الا الله. نقوم نقول ايه؟ لا معبود حقا الا الله. يبقى فيه معبودات كتير بس مين المعبود الحق؟ الله الصواب. ودي اللي الاية بتشهد ايه؟ زلك بان الله هو الحق. وان ما يدعون من دونه

101
00:30:12.400 --> 00:30:32.400
هو الباطل. وان الله العلي الكبير. يبقى لا اله الا الله يعني لا معبود بحق الا الله سبحانه وتعالى يعني ليس هناك نرجع تاني بقى للسؤال اللي قاله لنا في الاول. ما معنى معبود؟ يعني نتقرب اليه بالعبادة. يعني ايه العبادة؟ بكل الحاجات اللي قلناها في الدرس اللي فات

102
00:30:32.400 --> 00:30:52.400
العبادة كاسم او العبادة كمصدر بمعنى التعبد العبادة جامع اسم جامع لكل ما يحبه الله ويرضاه من الاقوال اعمال والطرق الزاهرة والباطنة. والتعبد التزلل اللي هو غاية الحب وغاية الخضوع وغاية الذل لله عز

103
00:30:52.400 --> 00:31:12.400
وجل. صح كده؟ تمام الحب وتمام الايه؟ آآ الزل. واقسام العبادات عبادات قلبية عبادات بدنية عبادات مالية عبادات قولية صح كده؟ يبقى دي معنى مين بقى اللي يستحق انه يعبد معاني اللي حقولها ديت؟ الله وحده فقط. خلاص كده

104
00:31:12.400 --> 00:31:32.400
ايه معنى كلمة الله؟ العلماء اختلفوا قالوا هل اصلا اسم الله ده اسم مشتق ولا اسم موضوعك معنى كده اسم جامد يعني اسمه موضوع ليه كده؟ الاقرب والله اعلم في المسألة ديت هي مسألة لغوية. منها ايه؟ ان هو مشتق. هنا بقى وقع الكلام بينهم مشتق من ايه

105
00:31:32.400 --> 00:31:52.400
القول الاول والاشهر ان هو مشتق مين؟ اله. ويبقى الاله وتحزف الهمزة وتضغم ليه؟ يبقى الله. ماشي كده؟ يبقى المعبود عرفنا يعني ايه معنى المعبود التاني قال لك لأ الله مشتق من الوله واصلها ولاة

106
00:31:52.400 --> 00:32:22.400
ولا ولا الصبي بامه يعني احبها حبا شديدا وتعلق بها تعلقا شديدا ويبقى ساعتها المعنى ده انه الله هو الزي تحبه القلوب وتشتاق اليه وتتعلق به لا بما سواه سبحانه وتعالى. وقيل بل مشتق من اله يأله بمعنى يحار. ويكون الله عز وجل هنا بمعنى الزي تحار فيه العقوق

107
00:32:22.400 --> 00:32:42.400
قول فلم يرى احد الله سبحانه وتعالى ليكيف صفاته سبحانه وتعالى. تحري العقول في كونه وفي آآ ادراكه على الوجه المطابق الكامل. فعشان كده بنقول ايه؟ كانوا يقولوا جايبين ايه؟ تفكروا فيه

108
00:32:42.400 --> 00:33:02.400
آآ الصفات واثرها ما تقعدش تفكر فيما يعجز عقلك عنه اللي هو كل الصفات وكيفيتها. فكر في معنى الصفة ومعنى الاسم واسار الاسم والصفة اما واحد شاغل باله زي اللي كان جه يسأل المالك هو كيف انت عمال تسأل على الكيفية ليه ؟ مش هتجيب الكيفية. فهو الزي تحار فيه الايه؟ العقول

109
00:33:02.400 --> 00:33:24.850
خلاص يبقى اشهد ان لا اله الا الله يعني اقر واصدق واعترف باقصى درجات درجات الاعتراف والاقراج كاني اشاهد انه لا معبود حقا يستحق ان يفرض بالعبادة الا الله وحده سبحانه وتعالى

110
00:33:24.850 --> 00:33:49.150
تعال طيب ما هي شروط شهادة ان لا اله الا الله؟ التي تنفع لا تنفع قائلها الا باجتماعها فيه. صاحب معارج القبول ده كان عدى سبع شروط قال والعلم واليقين والقبول والانقياد فادر ما اقول والصدق والاخلاص والمحبة وفقك الله لما

111
00:33:49.150 --> 00:34:09.150
احب. يبقى دول كم صفة؟ كم شرط؟ سبعة. بس انا عايز اقول لك مفاجأة سارة جدا ان الشروط مش بس سبعة هيجي معنا التعليق بس افضل فاكر دي عشان بس ايه اما اللي هيحضر معنا دي ومش هيكمل يبقى عارف ان الشروط مش سبعة بس دي اول حاجة. خلاص

112
00:34:09.150 --> 00:34:33.950
اول شرط العلم بيقول شروطها سبعة العلم بمعناها نفيا واسباتا. العلم بمعناها نفيا يعني ايه نفيا؟ هي بتنفي ايه؟ الالوهية عن كل عن كل المعبودات واسباتا تسبتها لله عز وجل وحده. طب انت عارف يعني ايه العلم؟ صل على النبي

113
00:34:33.950 --> 00:34:53.950
المقصود بالعلم اللي هيدخل الناس بالاسلام العلم الاجمالي. يعني ايه الاجمالي يا ابو حميد؟ يعني ان يعلم من هزه الكلمة انه ليس هناك معبود يستحق العباد الا الله عز وجل بس لو واحد بعد ما بيقول لا اله الا الله وهو ادراكه لها وفهمها ليه؟ ان هو يعبد مع ربنا الانبياء

114
00:34:53.950 --> 00:35:13.950
والملايكة نقولو انت لسه مدخلتش الاسلام اصلا لان انت في الحقيقة كده معندكش علم بمعنى لا اله الا الله طب لو جبنا واحد مش مسلم خالص وكتبنالو بالانجليزي كده واحد انجليزي مسلا تعال يا ابني اسمه ايه جون ماس تعال وكتبنا له لا اله الا ايه كده اله اي ال ايه اتش كده لا اله وقعدنا نقول له اكتبها له بالانجليزي كده ايه رأيك

115
00:35:13.950 --> 00:35:32.800
ارا هل ده ينفع يقول دخل في الاسلام؟ ما عندوش علم بمعناه الاجمالي ايه معناها الاجمالي اللي هو نفيا واسباتا اللي هو ايه نفيا واسباتا. نفيا للالوهية واستحقاق العبادة عن كل المعبودات. واسباتا ايه

116
00:35:33.000 --> 00:36:00.850
للالهية لله وحده سبحانه وتعالى. طيب الثاني والعلم هو ايه؟ واليقين استيقان القلب بها. لازم اليقين اليقين يعني ايه زوال الشك والشك يعني ايه يعني عدم اليقين. صل على النبي. صلى الله عليه وسلم. يعني ايه شك؟ الشك وجود احتمال

117
00:36:00.950 --> 00:36:17.150
بانه ما يكونش اله او احتمال انو ميكونش اله لوحدو مهو عندنا مشكلتين دلوقتي اللي هيقول انه مش اله اصلا ده هيبقى ايه نقض الشهادة واللي هيقول ان هو اله ومعاه الهة اخرى

118
00:36:17.250 --> 00:36:27.250
زي ما هو مشركي مكة كانوا كده. مشركي مكة يا اخواننا ما اكلناش واحد فيهم الموضوع ده فضل كان شاغلني زمان واحنا اطفال صغيرين مسلا كده لما كنا نتفرج على افلام آآ

119
00:36:27.250 --> 00:36:47.250
الاسلام والشيماء والحاجات دي فاكرين الحاجات اللي كانت بتيجي في المولد النبوي؟ كان زمان القناة الاولى والتانية بس. وكانت تقفل في النص في نص النهار يبدأوا لارسال الساعة اتناشر الضهر واقفلوا الساعة تلاتة ورجعوا تاني رجعوا الساعة خمسة ويقفلوا الساعة اتناشر بالليل يبدأوا القرآن واقفلوا القرآن حد عايش الزمن الجميل ده

120
00:36:47.250 --> 00:37:07.250
ادركت الزمن الجميل ده. دلوقتي بقى بقت حاجة يعني ايه؟ الله المستعان. المهم كان في الزمن الجميل ده مع ان كان في مخالفات فعلا بس اقل بكتير جدا جدا من المخلفات اللي موجودة دي دلوقتي. بصراحة حاجة صعبة اوي يعني. وما اعرفش اللي حاطط عنده تليفزيون في بيته ونفسيته مرتاحة ده. ويقول لك اصل بجيب قنوات بدأت الاول

121
00:37:07.250 --> 00:37:27.250
انا هجيب قناة اسلامية وبعد كده بقت دخلنا في سي بي سي سفرة وبعد كده دخلنا في القنوات بتاعة الاخبار ما ينفعش يا شيخ الاخبار وبعدين في الرياضة وبعدين اللي بيتباهى بايه؟ بسينما. دخلنا في دراما بقى. والله المستعان. المهم فكانوا زمان يجيبوا الافلام ديت الواحد يبقى عيدها

122
00:37:27.250 --> 00:37:43.200
اتجنن والله. يا عم الناس دي بني ادمين وربنا اداهم عقل زينا كده. يقولوا ازاي ان الصنم ده خلقهم تعرف ان الموضوع ده اول مرة يتحل معايا امتى؟ شوف انا يعني ازعم مسلا ان انا طول عمري الحمد لله

123
00:37:43.200 --> 00:38:01.350
يعني وباحضر جمع واتحل الموضوع ده معي بعد ما بدأت اقرأ واطلب العلم بعد اجازة سانوية عامة والله العزيم. بالله. يعني في اول اولى كلية كده تقريبا بدأت تاخد كتاب التوحيد وناخد المنة وبدأت افهم بقى ان الاية بتقول لك ايه ولئن سألتهم

124
00:38:01.850 --> 00:38:27.150
من خلقهم ليقولن الله الله طب ما هم بيقولوا زينا اهو ولان سألتهم من خلق السماوات والارض ليقولون ان الله وفي الاية التانية ليقولن خلقهن العزيز العليم ايه ما بقولوا زين اهو هو فعلا ما فيش حد عاقل في الدنيا هيقول ان الصنم ده خلقه هيخلقه ازاي؟ ما هو الصنم قدامه اهو. فكان فكرة بقى

125
00:38:27.150 --> 00:38:44.600
ودي دعوة الشيخ محمد عبدالوهاب رحمه الله رحمة واسعة بقى انه قعد يعيد مرة اخرى عشان كده بيسموه المجدد. يعيد تجديد مرة تانية هو الناس دي كانت مشركين ازاي على فكرة الناس دي ما كتش مشركين بيقولوا ان هبل ولاة والعزى دول خلقوهم. ما حصلش. القرآن ما بقولش كده اصل القرآن بالعكس الكلام ده

126
00:38:44.650 --> 00:39:01.850
امال كانوا بيقولوا ايه؟ بيقولوا الله اله معبود وخلقنا مش بس خلقنا يعني ايه قل لمن الارض ومن فيها ان كنتم تعلمون سيقولون لله. قل افلا تذكرون. قل من رب السماوات السبع ورب العرش

127
00:39:01.850 --> 00:39:21.850
سيقولون لله قل افلا تتقون؟ قل من بيده ملكوت كل شيء وهو يجير ولا يجار عليه ان كنتم تعلمون سيقولون لكل واحد يقول ديت ده كلام ده رد المشركين. قال لها سبحان الله! مش كل توحيد الربوبية بقى وهي دي برضو احد الاخطاء. مش كل توحيد الربوبية. لانهم كانوا بيكزبوا البعس. ما هو التكزب بالبعس

128
00:39:21.850 --> 00:39:41.850
اصل ده نقد لتوحيد الربوبية ونقد لاسماء الله عز وجل اللي فيها الايه؟ المحيي المميت سبحانه وتعالى. مش كده؟ فلا مش كل اقروا ببعض معاني توحيد الربوبية. زي الخلق وزي الملك. خلاص كده؟ يبقى انت تاخد بالك بقى ان الناس ما كتش بتقول ان هم آآ ان

129
00:39:41.850 --> 00:40:00.850
لان هو اصنام خلقتهم. امال كان شركهم عبارة عن ايه؟ ان هو زي ما جت سورة صاد كده. قال الله عز وجل اجعل الالهة الها واحدا ان هزا لشيء عجاب. هو كل ما هو عايز منهم ايه

130
00:40:01.250 --> 00:40:17.700
قولوا لا اله الا الله تفلحوا. انهم كانوا ازا قيل لهم لا اله الا الله يستكبرون. وعايز منهم كل ده معبودات باطلة الا الله سبحانه وتعالى. وعشان كده بقول لك دي مشكلة الحضارة الغربية معنا

131
00:40:18.000 --> 00:40:33.000
التوحيد بمعناه الكامل ده مش هيقبلوه وكزلك بقى يزيد عليه مسألة الايه الشهادة الشهادة ان محمد رسول الله صلى الله عليه وسلم دي مش هتتقبل كده بالمعنى ده. لان احنا عندنا على فكرة وده قلناه قبل كده في العبادة هنكررها تاني. عندنا ان من لم

132
00:40:33.000 --> 00:40:51.950
اعرف الله من لم يوحد الله لم يعرفه عندنا النصارى ما يتقالش عليهم موحدين ليه لانهم بيعبدوا المسيح يتقال موحد على اللي بيعبد الله وحده لا شريك له ما يتقالش على اليهود موحدين

133
00:40:52.600 --> 00:41:05.100
فيها ان من لم يأت بالعبادة لم يوحد الله عز وجل ولم يعرفه سبحانه وتعالى. خلاص؟ عشان كده ما ينفعش بقى الادهى والامر يقول لك ايه؟ اخناتون او اخنة كان موحد

134
00:41:05.350 --> 00:41:19.450
موحد ليه يا جماعة؟ قال عشان كان بيعبد رعى بيعبد الشمس بس. الله! انت بتتكلم بجد ولا جاي ولا بتهزر ولا بتقول ايه؟ اه او اول ما يقول لك كده اخناتون اول ما ندعي للتوحيد

135
00:41:19.450 --> 00:41:33.200
اما سيدنا النبي كان بيعمل ايه؟ سيدنا او سيدنا نوح كان بيعمل ايه ما هو عشان كده انت قدام وانت قدام مسارين مسار اسمه القرآن المنزل اللي هو لا ريب فيه

136
00:41:33.450 --> 00:41:53.850
هدى للمتقين ومسار تاني اسمه بقى الايه اللي هي المنتج المعرفي اللي للاسف جاي لنا من الغرب هتفسر نشأة الكون من انهي مسار فيهم؟ هتفسر التوحيد من انهي مسار فيهم؟ هتتعرف على ربنا من انهي مسار فيهم

137
00:41:53.850 --> 00:42:05.950
طب انا عايز اقول لك بقى ولا ازيع سرا لما اقول لك ان كتير من اللي بيسموا نخبة عندنا اعلاميين صحفيين كتاب مشاهير بقى آآ منهم ناس اكاديميين اساتزة جامعة

138
00:42:06.250 --> 00:42:32.000
المسار المعرفي بتاعهم جاي منين جاي من الغرب. المنتج بتاعهم هم. حتى يعني امسلهم طريقة من هؤلاء وليس فيهم بامثل. اللي هيبقى مساره المعرفي جاي من المستشرقين اللي هم عكفوا على علوم الايه؟ المسلمين يدرسوها وينقحوها ويطلعوا منها حاجات اللي هي في في الاغلب العام كلها شبهات واباطيل وايه؟ وضلالات

139
00:42:32.000 --> 00:42:44.550
فتخيل انت بقى مسلا لما واحد عايز يتكلم عن آآ التوحيد عن وعن ربنا سبحانه وتعالى يقوم يقول لك كده ان اخناتون ده اول من دعا الى التوحيد. ده دي

140
00:42:44.550 --> 00:42:54.550
كارسة كبيرة جدا عرفتوا يا اخوانا كل شوية بقول الجهل بقى شف بقى طب تخيل لو واحد متعلم في المدرسة ما هو اللي بيقول الكلام ده ممكن يكون واحد مسلا خريج اسار واستاز دكتور في كلية

141
00:42:54.550 --> 00:43:08.700
اه اداب ولا حاجة وحاجة كبيرة يعني طب ده لو خد في ابتدائي اركان الاسلام والايمان وفهم عن الشهادتين زي ما بيتكلم كده. عمره ما يطلع يقول كم خير ده؟ طب لو لقاه موجود وهو بيحضر الماجستير والدكتوراه بتاعته

142
00:43:08.700 --> 00:43:28.700
لا هو موجود في الكود في المصادر اللي بين ايديه هيعمل ايه؟ هيكتبه ويعلق عليه. يقول الكلام ده كلام ايه؟ ولزلك انا افتكر مدرس تاريخي عندنا ربنا بقى يحفزه ان كان عايش او يرحمه ان كان من توفى ربنا يعني يبارك له يعني. واحنا في اولى سانوي. قال لنا يا جماعة كنا في اول درس عندنا في التاريخ كده يقول لك مصادر التاريخ

143
00:43:28.700 --> 00:43:48.700
فعندما يكلموا الحفريات والبرديات ومش عارف تاريخ فرعوني. وهو راح ربنا يرحمه او يحفزه بقى هو ايه الراجل ده كان عنده مسح اسلام تلمسها التدين كده آآ قال يا جماعة ازاي بس؟ الكلام ده كلام منقوص الحقيقة هو بيعلق على الكلام اللي في الكتاب بقى او اهم مصدر من مصادر

144
00:43:48.700 --> 00:44:08.700
التاريخ القرآن الكريم بل اصدق مصدر من مصادر التاريخ والقرآن الكريم. ايه؟ الاستاز والله مش ناسي اسمه بس كان اسمه حاجة الطموبي بس مش فاكر اسمه ايه مش فاكر اسمه ايه مش حاضن اسمه الصراحة. ربنا يبارك له والله. بصراحة يعني. وتخيل بقى ديت اما تنور

145
00:44:08.700 --> 00:44:18.700
لو انت اصلا انت قريت حاجة انت راجل بتحضر ماجستير ودكتوراه اهو. هو احنا ما بنقولش ان الناس متحضرة؟ حضر يا عم. لكن هو طالع يجيب دكتوراه من روسيا ولا دكتوراه من

146
00:44:18.700 --> 00:44:28.700
في اللغة العربية يا عم اقعد واتهد انت رايح فين ؟ اه والله العزيم انت رايح فين ؟ انت دي حقيقة يعني دي حاجة كان منهم طه حسين هو طه حسين جاب

147
00:44:28.700 --> 00:44:48.700
الصورة بتاعته منين؟ من السوربون مش كده؟ من فرنسا رايح جايب الدكتوراه بتاعته من فرنسا طبعا ايه تحصيل ليه القصة الاسرية عشان مدخلش في جدل وان الازهر زلم ومزلومة علينا من الكلام ده كله بس في النهاية انت ما يعني خد بالك انت بتقول ايه؟ هات الكلام وعلق عليه. احنا وصلنا لايه اللي وصلنا لكده

148
00:44:48.700 --> 00:45:04.800
اه العلم بمعناه اه قلنا الايه؟ اه استيقان القلب بها والعلم معناها. تاني حاجة استقال القلب بها. اليقين. اليقين بقى اللي هو زوال الشك. وقلنا الشك معناه ايه؟ معه وجود

149
00:45:04.800 --> 00:45:24.800
اي احتمال بقى يعني احتمال ان يطلع ما فيش ربنا بنسبة واحد في المية. ده حكمه ايه؟ وبنسبة نص في المية لحد ما يزول الشك. يبقى الشك صفر. اي نسبة في الشك هتخليك ايه؟ بس اوعى تاخد خد بالك اوعى تغلط

150
00:45:24.800 --> 00:45:44.800
وتخلط ما بين الشك والوسوسة. لان الوسوسة ديت امر النبي صلى الله عليه وسلم حكم عليه بانه صريح الايمان. وده امر لا يسلم منه حد بالزات ممن يسلك طرق التدين في البداية. ايه الوسوسة معناها؟ الوسوسة معناها ان واحد ايمانه مستقر. عارف ان ربنا سبحانه وتعالى

151
00:45:44.800 --> 00:45:58.250
بس الشيطان ييجي يستضعفه ويستضعف ايمانه ويبتدي يدي له ايه؟ يقول له خلي بالك لأ وايه اللي حصل فهو عارف ان الكلام ده غلط بس عشان هو ضعيف  مش عارف يتجاوز العقبة دي

152
00:45:58.450 --> 00:46:08.450
فيصرخ يزعق يخاف يقلق عشان كده لما جم للنبي عليه الصلاة والسلام وقال له يا رسول الله ان احدنا ليجد في صدري ما ان تكلم لان يخر من شهق خير له من ان

153
00:46:08.450 --> 00:46:28.450
يتكلم بأوانه ليتعاظم ان يتكلم به. مش هيقدر ينطقه. قال اوقد وجدتموه؟ هو جالكم؟ اه. قال ذاك صريح الايمان. ايه صريح الايمان ان انتم عارفين انه ايه؟ يتعاظم ان يتكلم به. عارفين ان الواحد يقع من الجبل فوق اهون عليه ما ينطق الكلمة اللي جات له في قلبه ديت

154
00:46:28.450 --> 00:46:38.450
وصلت يا اخوانا؟ مش في قلبه ايه؟ في صدره. اللي جت له في صدره دي. يبقى في فرق بين الوسوسة ان واحد ايمانه مستقر بس الشيطان عمال يحدد احنا قاعدين هنا في المسجد

155
00:46:38.450 --> 00:46:55.700
واحد عمال يحدف علينا طوب في الحقيقة احنا بناء متكامل وهو عمال يحدف طوب يجري. ده دي الوسوسة. اما الشك احنا لسه ما بنناش اصلا ما بنيناش البناء اصلا لسه احنا في الشارع لسه خالص على وش الارض. فالشك باي نسبة

156
00:46:56.250 --> 00:47:18.200
هيبقى من نواقض لا اله الا الله او في الحقيقة مش هتنعقد لا اله الا الله الا بزوال الشك ايه؟ كاملة. الامر السالس الانقياد لها ظاهرا وباطنا الانقياد لما دلت عليه لا اله الا الله ان انت طالما قلت بقى ان ربنا سبحانه وتعالى هو المعبود يبقى انا غاية الذل

157
00:47:18.200 --> 00:47:43.050
خضوع والانقياد لهزا المعبود. ظاهرا وايه بطنا بالقلب وظاهرا للشرع وكزلك مع النبي صلى الله عليه وسلم الازعان والانقياد في اتباع النبي عليه الصلاة والسلام باطنا انت من جوة قلبك شايف انك مزعن لاوامر النبي عليه الصلاة والسلام يا ايها الزمن اطيعوا الله واطيعوا الرسول واولي الامر ابقى اطيعوا الله

158
00:47:43.050 --> 00:48:02.850
طاعة كاملة مطلقة. واطيعوا الرسول طاعة كاملة مطلقة واولي الامر ما جابش كلمة واطيعوا لانها دلة على انها تابعة لايه لطاعة الله وطاعة الرسول. عشان كده اول الامر قالوا بحاجة مفهومة معصية مش هتنفع تقعد تطيعهم. اما اي امر جا لك من النبي عليه الصلاة والسلام لازم تطيعه صلى الله عليه وسلم

159
00:48:02.850 --> 00:48:17.000
يبقى بدأ الانقياد لها ظاهرا وباطنا. الرابع القبول فلا يرد شيئا من لوازمها ومقتضياتها. كل حاجة هتيجي معنا التفصيل فيها على فكرة. هو هيجي يشرح الحاجات دي كلها بالتفصيل. السبع حاجات بالتفصيل

160
00:48:17.000 --> 00:48:37.000
والانقياد قريبين من بعض على فكرة. بالمناسبة يعني. القبول دول قريبين من بعض يا اخوانا. خلاص؟ فلا يرد شيئا من لوازم ومقتضياتها. الرد بقى اللي هو قلنا ايه؟ ما يلزمنيش الكلام ده. يرد هزا الامر. الشرط الخامس الاخلاص. هو واحد ممكن يرائي في

161
00:48:37.000 --> 00:48:51.800
اه يقول لا اله الا الله عشان يعصم ده بدون نفاق وده لو ما اخلصش في الشهادتين هيضيع. ما ما انعقدتش اصلا. في الزاهر انا عامله على انه ايه؟ مسلم. لكن

162
00:48:51.800 --> 00:49:13.300
هو في الحقيقة ما دخلش في الاسلام. السادس الصدق من صميم القلب لا باللسان فقط اللي هو التصديق. وبرضو هنلاقي التصديق والاخلاص قريبين من بعض. السابع المحبة لها ولاهلها والموالاة والمعاداة لاجلها. ودي كلها هتيجي بعد كده تفصيلا ان شاء الله. نقف هنا ونستقبل ان شاء الله في الدرس القادم. سبحانك اللهم وبحمدك. اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك

163
00:49:13.500 --> 00:49:14.900
