﻿1
00:00:04.350 --> 00:00:24.350
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره. ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله

2
00:00:24.350 --> 00:00:44.350
الرسول صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى واحسن الهدي هدي محمد صلى الله الله عليه واله وسلم. وشر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة. كل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد

3
00:00:44.350 --> 00:01:04.350
ما زلنا مع آآ متين سؤال وجواب في العقيدة او اعلام السنة المنشورة في اعتقاد الطائفة المنشورة. وبيقول لنا السؤال ستة وتلاتين ما هو الايمان؟ ما هو الايمان؟ احنا قلنا احنا ماشيين مع حديس جبريل عليه السلام فخلص الكلام عن الاسلام مع

4
00:01:04.350 --> 00:01:24.350
واركانه صح؟ ده في المرة اللي فاتت. المرة دي بقى بيقول بقى سيدنا جبريل سأل النبي صلى الله عليه وسلم قال له اخبرني عن الايمان. قال ان تؤمن بالله وكتبه ورسله واليوم الاخر والقدر خيره وشره. فهو بيقول هنا السؤال ما هو الايمان بقى؟ الايمان له تعريف في اللغة

5
00:01:24.350 --> 00:01:44.350
وله تعريف في لسان الشرع. اما التعريف اللي في اللغة فقلنا الايمان فسره الكثيرون بمعنى التصديق واستدل بقول الله عز وجل وما انت بمؤمن لنا يعني وما انت بمصدق لنا. وقلنا ان ابن تيمية رحمه الله يعني كان له

6
00:01:44.350 --> 00:02:04.350
على الامر ده وللاقرب في المعنى ان نقول ان الايمان بمعنى الاقرار وان احنا ما ما نقولش ان هو مساوي للتصديق من كل وجه او هو ان هو يعني آآ بمعنى التصديق من كل هو وجه

7
00:02:04.350 --> 00:02:24.350
طيب الايمان بقى في لسان الاصطلاح وفلسان الشرع الايمان فيه لسان آآ الشرع او في لسان آآ الاصطلاح. نعمل ايه بقى؟ اهل السنة يا جماعة عندهم ان الايمان هو قول وعمل. قول

8
00:02:24.350 --> 00:02:56.550
وعمل قول باللسان والشهادتان الشهادتان وقول بالقلب اللي هو ايه؟ تصديق والمعرفة واليقين وعمل بالقلب وعمل اللسان وعمل بالجوارح. يبقى قول وعمل قول القلب واللسان وعمل القلب لسان الجوارح. وفي حاجة كمان اسمه ايه؟ يزيد وينقص. يزيد بالطاعة وينقص بالمعصية. وحاجة تالتة بيقولوا عليها ايه؟ ويتفاضل اهلها

9
00:02:56.550 --> 00:03:13.600
دي عقيدة اهل السنة والجماعة في الايمان. ودي اللي بتميزهم عن الفرق سواء بقى قلنا الفرق اللي عندها تساهل زي المرجاة بصنوفها المختلفة والفرق اللي عندها غلو زي الوعيدية واللي هم بقى فيهم الخوارج والمعتزلة

10
00:03:13.600 --> 00:03:33.600
الى اخره. طيب بيقول هيبتدي يفصل المعتقد ده حاجة حاجة بقى. بيقول ما الدليل على قولا وعملا قال الله تعالى ولكن الله حبب اليكم الايمان وزينه في قلوبكم. وقال تعالى فامنوا بالله

11
00:03:33.600 --> 00:04:03.600
ورسوله. وهزا معنى الشهادتين اللتين لا يدخل العبد في الدين الا بهما. وهي من عمل القلب اعتقادا ومن عمل اللسان نطقا لا تنفع الا بتواطؤهما. التواطؤ يعني الاتفاق يبقى بتقول بلسانك حاجة وقلبك بيتفق على نفس الحاجة. تقول اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمدا رسول الله صلى الله عليه وسلم. والقلب

12
00:04:03.600 --> 00:04:23.600
بهذا ويقر به. طيب بيقول وهي من عمل القلب اعتقادا. ومن عمل اللسان آآ نطقا لا تنفع الا وقال تعالى وما كان الله ليضيع ايمانكم. يعني صلاتكم الى بيت المقدس قبل تحويل القبلة. ده تفسيرها تفسير السلف للاية

13
00:04:23.600 --> 00:04:43.600
ادي كده وما كان الله ليضيع ايمانكم يعني يضيع صلاتكم التي صليتموها الى بيت المقدس قبل ان ينزل تحويل قبلة. سمى الصلاة كلها ايمانا. وهي جامعة لعمل القلب واللسان والجوارح. وجعل النبي صلى الله عليه وسلم الجهاد وقيام

14
00:04:43.600 --> 00:05:03.600
ليلة القدر وصيام رمضان وقيامه واداء الخمس وغيرها من الايمان. وسئل النبي صلى الله عليه وسلم اي الاعمال افضل؟ قال ايمان بالله ورسوله طيب يبقى آآ الايمان قلنا القول والعمل قول اللسان وقول القلب وعمل القلب واللسان

15
00:05:03.600 --> 00:05:23.600
جوارح. طيب ايه الدليل على ان الايمان بيزيد وينقص؟ قال الله عز وجل يزداد ايمانا مع ايمانهم. يزداد ايمانا. طب بعد ما يزداد الحل اللي كانوا فيها الاول دلوقتي اسمها ايه دلوقتي؟ نقص عشان كده بيقولوا اي حاجة قابلة للزيادة قابلة للايه؟ للنقص. قال وزدناهم هدى. وقال عز وجل

16
00:05:23.600 --> 00:05:43.600
الله الذين اهتدوا هدى والذين اهتدوا زادهم هدى ويزداد الذين امنوا ايمانا. فاما الذين امنوا فزادتهم ايمانا. وقال عز وجل فاخشوا فزادهم ايمانا. قال وما زادهم الا ايمانا وتسليما. وغير زلك من الايات. وقال صلى الله عليه وسلم لو انكم تكونون في

17
00:05:43.600 --> 00:06:03.600
كل حالة كحالتكم عندي لصفحتكم الملائكة. يبقى لو انت في نفس الحالة الحديس ده حديس آآ رضي الله عنه وارضاه. لما قال نافق حنظلة هو قال انا حاسس بتغير في حال قلبي. ببقى قاعد مع النبي عليه الصلاة والسلام. يحدسنا عن الجنة والنار

18
00:06:03.600 --> 00:06:23.600
كأن رأي عايز اكون شايف الجنة والنار بعيني فبتبقى ايمانيتي في السما. حالة ايمانية عالية جدا جدا. طب ازا خرجنا من عند النبي عليه الصلاة والسلام وعافسنا النساء والزرية والنساء والاولاد. اختلطنا بقى بزوجاتنا وعيالنا واراضينا مشاغلنا ومصالحنا. حسيت ان انا حالي اتغير. احس ان انا

19
00:06:23.600 --> 00:06:43.600
الحالة دي ما عدتش موجودة. فسيدنا حنظلة اول حاجة ناخدها في الحديس ده ان الانسان يكون شديد الاهتمام بحال قلبه ودقيق الملاحزة ودائم التبصر انا بزيد انا بنقص انا جاي من فوق سيدنا حنظلة كان ايه؟ بيحاسب نفسه والا هيعرف منين

20
00:06:43.600 --> 00:06:53.600
وكان بيحاسب نفسه بدقة وما بيجاملش نفسه. فقال انا حالي بيتغير. صح كده؟ طب تخيل بقى مسلا مشاكلنا احد مشاكلنا اللي احنا عايشين فيها ايه؟ ان الواحد فينا عايش حياته كده

21
00:06:53.600 --> 00:07:13.600
كده ماشي ليه؟ النهاردة زي امبارح الاسبوع ده زي الاسبوع الجاي. عدى عليه شهر اتنين. يعني ممكن ها يقعد مع نفسه في رمضان. ده ان قعد طب وده كلام ده هو بيرصد الحالة عندنا الحديس الاغر المزني حديس مسلم ان النبي صلى الله عليه وسلم قال انه لا يغان على قلبي

22
00:07:13.600 --> 00:07:33.600
اه انه ليغان على قلبي واني لاستغفر الله في في اليوم والليلة مائة مرة او اكثر الغين كالغين اسما وايه؟ وزنا ومعنى. وزنا ومعنى. الغيب يعني كأن النبي صلى الله عليه وسلم بيقول انا حالي وانا

23
00:07:33.600 --> 00:07:53.600
اكل او انا قاعد مع زوجاتي او كده غير حالي وانا في حالة المناجاة بالايه؟ اه عشان كده بقول الغيم الغين كالغيم يغان على ييجي علي لحزات القلب فيها يعني ينزل عن الدرجة العليا بتاعة الايه؟ المناجاة بحكم الطبيعة البشرية حال الانسان واحد ياكل حال الانسان وهو في الحمام

24
00:07:53.600 --> 00:08:09.600
في الحال ووقف يصلي. صح كده؟ فالنبي صلى الله عليه وسلم كان بيستغفر للحالة دي بيستغفر من الفرق الفرق اللي كان بيحصل له ده صلى الله عليه وسلم. فهو هنا سيدنا حنظل نفس القصة شاف ادرك حاله كده قال انا عندي مشكلة. فيبقى اول فايدة

25
00:08:09.600 --> 00:08:29.600
قدم نائب المحاسبة الدقيقة الجادة اللي ما فيهاش محاباة ما بيضحكش ما بيجاملش نفسه. بس سيدنا حنظلة لما قيم المشكلة ديت قيمها من وجهة وجهة نزره سماها ايه؟ نفاق. فانزعج جدا نفق حنظلة. فراح يعرض على سيدنا ابي بكر ايه المشكلة. سيدنا ابو بكر ده

26
00:08:29.600 --> 00:08:49.600
الافضل الصحابة بلا شك. تاني واحد في الامة. صح؟ سيدنا ابو بكر لما اتعرضت عليه المشكلة قال انا لنجد مسل ما تجد وما جاوبوش قالوا يلا نروح للنبي عليه الصلاة والسلام فيها فايدة ان الانسان لا يتكلف علم ما لا ما لا علم له به

27
00:08:49.600 --> 00:09:09.600
اللي عارف يقول ومش عارف يسكت. صح هي صعبة مش صح كده؟ اه ويقول بقى لأ اللي عارف يقول واللي مش عارف ما يقولش. سهلة اهي. ففكر ده ان سيدنا ابو بكر مع قدره ومنزلته ما اتكلم

28
00:09:09.600 --> 00:09:29.600
قال له انا مشكلتي زيك كده بالزبط. وبعد كده فياللا بنا نروح للنبي عليه الصلاة والسلام. فلما راحوا للنبي عليه الصلاة والسلام قال لهم بقى كده لو انكم تكونون في كل حالة كحالتكم عندي. المرحلة لصفحتكم الايه؟ صافحتكم الملائكة في الطرقات وعلى الفرس

29
00:09:29.600 --> 00:09:49.600
عشان كده مش ولكن نسقيها حنظلة ساعة وساعة ساعة وساعة. برضو الحاجة التالتة ساعة وساعة يعني ايه؟ يعني ساعة اعمل طاعة وساعة اعمل معصية لأ ساعة لابد لك منها في قضاء امورك ومعيشك من السعي بقى والشغل والمعاش اللي هي الحاجات المباحة والاكل

30
00:09:49.600 --> 00:10:09.600
والشرب النوم العلاقة الزوجية مخالطة الاولاد كل ده مطالب للانسان بحكم كونه انسان وبشر. وساعة التفرغ للايه؟ للعلم زي حالة المناجاة قيام الليل الزكر الدعاء تلاوة القرآن وغيرها. فمفهوم ساعة وساعة مش معناها حاجة حلال وحاجة حرام

31
00:10:09.600 --> 00:10:29.600
طيب. المهم ان الحديس ده بيسبت عندنا ان الانسان نفسه الواحد بيعتريه ايه؟ حالات من زيادة الايمان طب كل ديت بيستدلوا بها على زيادة الايمان ونقصان الزيادة باللفظ بالمزكور في الاية كلمة زيادة. والنقصان بالايه؟ باللزوم لان ما

32
00:10:29.600 --> 00:10:49.600
اقبال الزيادة يقبل النقصان. وطالما ازداد يبقى الحالة الاولانية اللي كان فيها اسمها ايه؟ نقص. بس فيه نص على حكاية النقص بقى. قال صلى الله عليه وسلم ما رأيت من ناقصات عقل ودين اذهب للب الرجل الحازم منكن. ما رأيته من ناقة

33
00:10:49.600 --> 00:11:09.600
ناقصات عقل ودين اذهب للب الرجل الحازم منكن. طبعا النسويات بياخدوا الحديس ده ويطيروا به. ان الاسلام بيهين المرأة هو طبعا النبي صلى الله عليه وسلم تتمة الحديس ما فيهوش اهانة ولا حاجة. قال سئل النبي صلى الله عليه وسلم يا رسول الله ما نقصان عقلنا وديننا ليه احنا عندنا نقص في العقل والدين

34
00:11:09.600 --> 00:11:29.600
قال اما فنقصان عقلها اه شهادة المرأة على النصف بشهادة الرجل. ودي حاجة ربنا خلقها فيها قدرتها على ضبط الاحداس مختلفة. واما نقصان دينها اليست احداكن ازا حاضت لم تصل ولم تصم؟ ما هو الطبيعي هو واحد وزوجته كده. هو بيصلي الخمسة

35
00:11:29.600 --> 00:11:49.600
فروض النهاردة هي ما صلتش خالص عشان هي حائض. يبقى هو ازيد ايمانا ولا لأ؟ يبقى هي انقص. فهمنا؟ طيب هو صايم وهي اسبوع مش بتصوم وسائل كده. يبقى هو ايه؟ يبقى هي انقص. وهكزا بقى. يبقى ما رأيت من ناقصات عقل نقصان العقل مش معناها انها آآ

36
00:11:49.600 --> 00:12:19.600
تم طرق علاء معناها ان قدرتها على ضبط الشهادة اه قال الله عز وجل فشهادة ايه؟ ان تضل احداهما اه ان تضل احداهما فتذكر احداهما الاخرى يبقى هتزهل عندها الضبط اقل. هل تعلم ان المرأة لا تقبل شهادتها في الجنايات والحدود

37
00:12:19.600 --> 00:12:39.600
انما بتقبل شهادتها فين؟ في الاموال. المعاملات يعني. ايجارة بيع شراء حاجات زي كده. لكن جريمة قتل طب حد زينب حد ما بتنقلش شديدة في الحاجات دي. واستدلوا على كده بقول الله عز وجل فاستشهدوا عليهن ايه؟ اربعة

38
00:12:39.600 --> 00:12:58.950
واربعة ديت بتخالف المعدود اللي هو الايه؟ العدد ده اربعة يبقى المعدود التمييز بتاعه هيكون ايه؟ مزكر. مش كده باربعة رجال. خلاص؟ ففكرة بقى ان ده مش نقص ولا حاجة. يعني مش اهانة يعني مش اهانة. خلاصة الكلام ده مش اهانة. طب تعال بقى

39
00:12:59.100 --> 00:13:19.100
آآ فكرة بقى ان الجزء اللي بيبقى في عدم الضبط ده هو في الحقيقة اللي بيتعوض بالسبب العاطفي. وانت لو جيت لواحدة ست تقول لها على فكرة انت راجل انت كده قتلتها. مش انت يا ستي زعلانة ان انت ناقصاه لأ لأ انت راجل. انت كده عملت فيها ايه ؟ انت قتلتها فعلا. هي مش عايزة

40
00:13:19.100 --> 00:13:39.100
لازم تبقى راجل هي مش عايزة ايه تبقى راجل هي عايزة تفضل ست بمعنى عندها مشاعر وعندها عواطف وعندها حنان وعندها رفق على الحاجات دي هتيجي من ضبط الايه؟ او القصة المختلفة في في ضبط الامور والعقل. يبقى ما رأيت من ناقصات عقل ودين اذهب اللب رجل

41
00:13:39.100 --> 00:13:59.100
حز من كل ده بيستدلوا بها نصا على بال نص اهو على كلمة ايه؟ ان الايمان ينقص يزيد وينقص. الايمان يزيد وينقص دي هي اللي احد الحاجات المفصلية اللي بتفرق ما بين اهل السنة واهل البدع. كلا الفريقين سواء بقى الغلاة من الواعدية او آآ

42
00:13:59.100 --> 00:14:19.100
عندهم تساهل من المرجئة عندهم ان الامام يزيدش ينقص هو حقيقة واحدة. يا يتوجد يا ما يروحش يا يروح خالص. عشان كده تنده الكلام ده حصل فيها كلام كتير ليه ؟ عشان خاطر دي فرق فرق خارجة عن اهل السنة والجماعة. وتلاقي البخاري رحمه الله لما صنف كتاب الصحيح بتاعه اول حاجة

43
00:14:19.100 --> 00:14:39.100
ده بدأ بها ايه؟ بدأ الوحي وبعد كده كتاب الايه؟ العلم. وبعد كده كتاب الايه؟ الايمان. وقال بقى زكر في كتاب الايمان ايه؟ آآ فصول كتيرة جدا من المسائل دي. طيب بص يا سيدي بيقول ما الدليل على تفاضل اهل الايمان فيه

44
00:14:39.100 --> 00:14:59.100
ايه الدلع لان المرجئة بيقولوا ان ايمان جبريل وميكائيل كايمان احد الناس. لأ مش كده ، ده ربنا قال لنا في القرآن ان المسلمين مش حاجة واحدة اهل الايمان نفسهم مش حاجة واحدة. قال تعالى والسابقون السابقون. دي في سورة الايه؟ الواقعة. على فكرة لو في سورة الواقعة ديت مؤثرة في ركز معها كده. ازا وقعت الواقعة

45
00:14:59.100 --> 00:15:19.100
ليس لوقعتها كاذبة خافضة رافعة. اقف بس مع كلمة خافضة رافعة وعش معها كده. ان هيجي عليك يوم القيامة ده يوم القيامة ده يوم هيرفع اقوام وهيخفض ناس تانية. ونسأل الله عز وجل الستر والعافية بقى. فكم من انسان في الدنيا ممكن يبقى مشهور

46
00:15:19.100 --> 00:15:39.100
والناس تثني عليه وتحسن الزن به. وهو والعياز بالله بقى يوم القيامة ربنا يخفضه. والعكس كم من واحد في الدنيا لا يأبه له بسيط ومغمور ما حدش عارفه. ويوم القيامة ده يكون عند ربنا له شأن كبير جدا. خافضة رافعة. عشان كده الانسان العاقل يشغل نفسه دائما

47
00:15:39.100 --> 00:15:59.100
تصحيح العلاقة بينه وبين الله عز وجل. تاع عنك رأي الناس. الانشغال بالناس علامة الافلاس. فالاية هنا قسمت الايه؟ الناس تلاتة وكنتم ازواجا سلاس. ابدأ بقى شف الازواج الثلاثة. السابقون السابقون. دولت بقى ايه؟ اعلى حاجة من اهل الايمان

48
00:15:59.100 --> 00:16:19.100
دولت اللي هم المقربون. اولئك المقربون. طيب. اقل منهم شوية اصحاب اليمين. اللي هم الابرار كل دول من اهل الجنة. بس ناس اعلم الناس. طيب وبعدين؟ آآ بيقول وقال تعالى فاما كان من المقربين فروح وريحان وجنة

49
00:16:19.100 --> 00:16:39.100
نعيم الروح يعني الرحمة ويعني الفرج. النعيم. فروح وريحان وجنة نعيم. واما ان كان من اصحاب اليمين فسلام لك من اصحاب اليمين. والقسم التالت بقى اللي هم ايه؟ واصحاب المشأمة ما اصحاب المشأمة. واللي هم في الاخر بقى ايه؟ ومن كان

50
00:16:39.100 --> 00:16:49.100
المكذبين الضالين فنزلوا من حميم اللي هو يبقى فيه تقسيمة. طيب بس هو بيتكلم دلوقتي على اهل الايمان نفسهم بيتفاضل بينهم وبين بعض. طيب ربنا سبحانه وتعالى قسم كمان اهل

51
00:16:49.100 --> 00:17:09.100
ايمان في سورة فاطر قال ايه؟ ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا. فمنهم ظالم لنفسه. ومنهم مقتصد ومنهم سابق بالخيرات بازن الله. ذلك هو الفضل الكبير. يبقى الظالم لنفسه ده مين؟ اللي بيغلط

52
00:17:09.100 --> 00:17:29.100
خد في حق نفسه بيزلم نفسه بالمعاصي. يفرط في الواجبات. يقع في محرمات. يضيع حقوق ناس. وهكزا. ده اسمه ظالم لنفسه. المقتصد اللي بيعمل اللي عليه. الواجبات مظبوط عليها. والمحرمات بيمتنع منها. مقتصتها

53
00:17:29.100 --> 00:17:49.100
والسابق بالخيرات بقى اللي عمال يسابق في الايه؟ في المستحبات الطاعات والقربات وبيترك المكروهات وفضول الايه؟ المباحات وفي حديث الشفاعة ان الله يخرج من النار من كان في قلبه وزن دينار من ايمان. ثم من كان في قلبه نصف دينان

54
00:17:49.100 --> 00:17:59.100
ار من ايمان. يبقى واحد اقل من واحد اهو. وفي رواية يخرج من النار من قال لا اله الا الله وكان في قلبه من الخير ما يزن شعيرا. ثم يخرج من دار من قال انه كان في قبره

55
00:17:59.100 --> 00:18:19.100
بما يزن بر حبة قمح. سم يخرج من النبي من قال انه كان في قلبه من الخير ما يزن زرة. زي قد زرة التراب دي كده طيب قل ما الدليل على على ان الايمان يشمل الدين كله عند الاطلاق؟ الايمان عند الاطلاق هيدخل

56
00:18:19.100 --> 00:18:39.100
في كل مراتب الدين ايه الدليل على كده؟ قال صلى الله عليه وسلم في اتاه اتاه وفد عبد القيس فاه قال لهم النبي صلى الله عليه وسلم امركم بالايمان بالله وحده. قال اتدرون ما الايمان بالله وحده؟ قالوا الله ورسوله

57
00:18:39.100 --> 00:18:59.100
واعلم قال شف هيعرف الايمان بايه بقى؟ شهادة ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله واقام الصلاة وايتاء الزكاة وان تؤدوا من المغنم الخمس. يبقى عرف هنا الايمان بايه؟ بخصال

58
00:18:59.100 --> 00:19:19.100
الاسلام صح كده؟ ما الدليل على تعريف الايمان بالاركان الستة عند التفصيل؟ يعني ايه عند التفصيل؟ يعني لما يجتمع هو والاسلام في سياق واحد قول النبي صلى الله عليه وسلم لما قال له جبريل عليه السلام اخبرني عن الايمان. قال ان تؤمن بالله وملائكته وكتبه ورسله. واليوم الاخر وتؤمن بالقدر خيره

59
00:19:19.100 --> 00:19:39.100
كشر. ما دليلها من الكتاب جملة؟ ايه دليل الاركان الستة دي بالتفصيل كده من الكتاب؟ احنا عرفنا ان ده من السنة اهو. ايه دليلها من القرآن؟ قال الله عز وجل ليس البر ان تولوا وجوهكم قبل المشرق والمغرب. فاكرين لسه قايلين ان ابن تيمية كان بيقول لنا ان الايمان

60
00:19:39.100 --> 00:19:59.100
لفظ الايمان ولفظ البر صح ولفظ الدين لفظ الشرع كلها ايه؟ كلها لفظ واحد. البر والايمان والدين. ليس البر ان تولوا وجوهكم من قبل المشرق والمغرب ولكن البر اللي هو بمعنى الايمان. من امن بالله واليوم الاخر والملائكة والكتاب والنبيين. واتى المال على

61
00:19:59.100 --> 00:20:19.100
قطبي زوي القربى واليتامى والمساكين الى اخر الايه؟ الخصال. فيه ركن ناقص اللي هو ايه؟ قدر. قال عز وجل في سورة القمر ان كل شيء خلقناه بقدر. قال الشيخ وسنذكر ان شاء الله دليل كل على انفراده. هو هييجي بعد كده ييجي بالاركان الستة كلها ايه؟ ركن ركن

62
00:20:19.100 --> 00:20:39.100
طيب يبقى قلنا اول ركن في الايمان عند التفصيل الايه؟ ان تؤمن بالله. ما معنى ان تؤمن بالله؟ بيقول هو التصديق جازم من صميم القلب بوجود زاته تعالى الزي لم يسبق بضد ولم

63
00:20:39.100 --> 00:20:59.100
تعقب به. يعني لم لا يسبقه شيء هو الاول فليس قبله شيء. سبحانه وتعالى. وهو الاخر فليس بعده شيء سبحانه وتعالى هو الاول فليس قبله شيء وهو الاخر فليس بعده شيء. وهو الظاهر فليس فوقه شيء. والباطن فليس دونه شيء. حي قيوم

64
00:20:59.100 --> 00:21:19.100
يوم قيوم يعني قائم بنفسه مستغني عن خلقه. وقيوم يعني لا قوام لاحد الا به. سبحانه وتعالى. افمن هو قائم على كل نفس بما كسبت. حي قيوم احد. احد لا شريك له. لا مثل له. لا ثاني له

65
00:21:19.100 --> 00:21:39.100
احد لا يلد ولا ولا لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد. صمد والصمد فيها معاني. السيد الذي كمل في سؤدده سبحانه وتعالى صمد يعني الزي يصمد اليه الحوائل الخلائق في الحوائج ويصبد اليه في الحوائج. صمد يعني

66
00:21:39.100 --> 00:21:59.100
نور يتلألأ صمد يعني لا جوف له لا يأكل ولا يشرب. على عادة المخلوقات صلى سبحانه وتعالى. لم ولم يولد ولم يكن له كفوا احد. يبقى الايمان بالله عز وجل ان تؤمن بان هناك الله. يبقى اللي هيخالف في الجزئية دي زي الملحدين يقول لك ما فيش ربنا

67
00:21:59.100 --> 00:22:19.100
ما فيش ربنا طايق. امال فيه ايه ؟ زلك بان الله هو الحق. وانما يدعون من دونه الباطل وفي الاية التانية بتاعة سورة الحج وانما يدعون من دونه هو الباطل. وان الله هو العلي الكبير سبحانه وتعالى. زلك بان الله هو الحق يعني

68
00:22:19.100 --> 00:22:39.100
حقق وجوده سبحانه وتعالى. سبحانه وتعالى. وكان ابن تيمية يقول فكيف يطلب الدليل على من هو دليل على كل شيء سبحانه وتعالى يتمثل بقول القائل وليس يصح في الازهان شيء ازا احتاج النهار الى دليل. تخيل واحد للشمس طالعة ويقول ايه انا عايز دليل يا اخي ان فيه شمس. نور

69
00:22:39.100 --> 00:22:59.100
الدنيا نور الصبح. ايه الدليل وقع على ان فيه شمس؟ فيقول وليس يصح في الازهان شيء ازا احتاج النهار الى دليل بيقول طيب وتوحيده معنى الايمان بالله هو التصديق الجازم من سماء القلب بوجوده عز وجل وتوحيده بالهيته

70
00:22:59.100 --> 00:23:19.100
وربوبيته واسمائه وصفاته. يبقى مش مجرد بس انك تعتقد وجود ربنا سبحانه وتعالى. لأ ده لازم توحده. فمن لم يوحد الله فليس مؤمنا. عشان كده ما ينفعش تقول على النصارى مؤمنين. وما ينفعش تقول على الايه؟ على اليهود مؤمنين

71
00:23:19.100 --> 00:23:39.100
ما ينفعش لان النبي صلى الله عليه وسلم قال لسيدنا آآ معاز ايه؟ انك تأتي قوما اهل كتاب فليكن اول ما تدعوهم اليه انت يعرف الله. وفي رواية يعبدوا الله ويوحدوا الله. يبقى هم مع انهم كانوا عارفين ان فيه رب بس هو اللي يعرف

72
00:23:39.100 --> 00:23:49.100
ان في ربنا بس له ولد ده ما يعرفش ربنا. اللي يقول ان آآ ان ربنا سبحانه وتعالى له ولد ده مش مؤمن بربنا ده مؤمن بحاجة تانية. بيتهيأ لي

73
00:23:49.100 --> 00:23:59.100
الشركة دي مش هتنجي يوم القيامة. مش هتنفعه. عشان كده سيدنا النبي صلى الله عليه وسلم لما بعت معاذ سيدنا معاذ رضي الله عنه قال له ايه؟ فليكن اول ما تدعوهم اليه ان يعبدوا الله. في رواية

74
00:23:59.100 --> 00:24:19.100
ان يوحدوا الله. لازم ما اصل هم اللي هم فيه ده مش حاجة. لن يغني عنهم من الله شيئا. تمام كده؟ طيب بيقول ما هو بقى توحيد الالهية؟ قلنا توحيده بالهيته وروبيته واسمائه وصفاته. هيبدأ معنا واحدة واحدة بقى اهو. طب يعني ايه الهيته؟ يعني ايه توحيد ربنا بالالهية؟ يعني ايه توحيد

75
00:24:19.100 --> 00:24:49.100
يقول توحيد الالهية وتوحيد الالوهية بالواو ويقال عنه توحيد القصد والطلب ويقال عنه توحيد العبادة. ايه كل ده معناها ايه؟ كلمة توحيد يعني ايه؟ توحيد مصدر للفعل وحد يعني وحد وحد يعني افرد. فالتوحيد هو الافراد ان تفرد الله. بايه بقى؟ انت قلت توحيد الهية يبقى تفرض الله بالايه

76
00:24:49.100 --> 00:25:09.100
بالالهية يعني ايه الالهية؟ يعني العبادة. فاكرين حضراتكم لما قلنا من كم درس فاتوا كده يعني ايه اسم الله ومشتق من ايه؟ فاكرين الدرس شو قلنا الله مشتق من الاله؟ والاله ده يعني المعبود؟ فاما نقول توحيد الالهية يعني توحيد الايه

77
00:25:09.100 --> 00:25:29.100
العبادة. يعني ايه توحيد العبادة؟ قلنا توحيد بمعنى افراد تفرد ربنا بالعبادة. يعني اي عبادة هتقوم بها تتوجه بها لواحد بس. هو ربنا سبحانه وتعالى. تفرده لا تشرك معه احدا. تقول هو في حد ممكن يشرك مع حضرتك؟ اه طبعا

78
00:25:29.100 --> 00:25:39.100
امال القرآن ده بيحكي عن مين؟ يعني القرآن الايات اللي احنا بنسمعها في القرآن دي من اول سورة الفاتحة لحد سورة الناس هي بتحكي عن مين؟ ما بتحكي عن الناس اللي اشركت مع ربنا

79
00:25:39.100 --> 00:25:59.100
يعني سورة الفاتحة احنا بنقرأها في كل ركعة بتقول اهدنا الصراط المستقيم. صراط الذين انعمت عليهم. دول اهل التوحيد على فكرة غير المغضوب عليهم اليهود لانهم حادوا عن التوحيد. ولا الضالين اللي هم النصارى. خلاص؟ سورة الفاتحة نفسها بتقول ايه؟ اياك نعبد

80
00:25:59.100 --> 00:26:19.100
عبود يعني عبودك لوحدك واياك هو الفراد اهو اياك هتاخد ربنا وحده بس سورة هود فاعبده وتوكل عليه اعبده واحدة ومش ما حدش تاني معه. وتوكل عليه. طيب يبقى معنى توحيد الالهية التوحيد يعني الافراد ان

81
00:26:19.100 --> 00:26:39.100
تفرد الله عز وجل بالعبادة. ايه هي العبادة؟ فاكرين؟ نرجع تاني ورا الكام سؤال قلنا العبادة معناها ايه؟ اول حاجة لو هنتعرفها بانها يبقى معنى التعبد حالة الخضوع والتزلل والحب الكامل والزل الكامل لا تكون الا لمن؟ لله

82
00:26:39.100 --> 00:26:59.100
طب والعبادة لو عرفناها بانها اسم؟ يبقى اسم مطلق على ايه بقى؟ ايه اللي يطلق عليه عبادة؟ كل ما يحبه الله ويرضاه من الاقوال والاعمال والطروق الظاهرة والباطنة. اي حاجة من دي لا تفعلها الا

83
00:26:59.100 --> 00:27:19.100
ابتغاء وجه لله بس تفرده بهزا القصد. عشان كده قلنا اسمه توحيد القصد والايه؟ والطلب. وتوحيد العبادة او توحيد ايه الالهي؟ يبقى هي افراد الله عز وجل بجميع انواع العبادة. الظاهرة والباطنة. الظاهرة زي ايه

84
00:27:19.100 --> 00:27:49.100
بابا الصيام الحج الصدقة الزكر الطواف النزر الذبح الحلف كل ده ايه؟ الاستغاسة. كل دي اسمها عبادات ايه؟ ظاهرة. يبقى ما تسبحش لله يقول لك انا رايح المولد والمولد عمران وهاعمل خيمة وخدمة ويجيب معه دبيحة ويدبح الدبيحة دي عشان سيدي بقى اي سيدي بقى

85
00:27:49.100 --> 00:28:09.100
كل واحد وولده وسيده بتاعه بقى. اي اه كل واحد والسيدي بتاعه بقى. واخد بالك؟ وسيده. دي دبيحة سيدي فلان. دي دبيحة سيدي فلان لله عز وجل. فصل لربك وانحر. يعني انحر لربك بس. ما تبعش حد تاني. يقول لك ده انا بقول بسم الله. بس انت جايبها تقرب لسيدك فلان

86
00:28:09.100 --> 00:28:29.100
عشان ايه بيطلب منه طلبات تانية بقى الدعاء فاكرين الست اللي جابوها صوروها كده وهي عند البدوي تبكي وتستغيس عشان ربنا سبحانه وتعالى يشفيها ابنها اللي كانت في مكروبة جامد ديت وصوروا الفيديو ده وانتشر في الدنيا كلها. حاجة صعبة خالص. فما بقي لرب العالمين. لما انت عمال تستغيثي بالبدوي

87
00:28:29.100 --> 00:28:49.100
عشان يشفي لك ابنك. طيب. يبقى دي العبادات الظاهرة. العبادات الباطنة بقى. الحب. ده بالقلب عبادة باطنة. ومن الناس من يتخذ من دون الله اندادا يحبونهم كحب الله. ربنا اللي بيقول والذين امنوا اشد حبا لله

88
00:28:49.100 --> 00:29:09.100
وربنا سبحانه وتعالى قال في الخوف فلا تخافوهم وخافوني ان كنتم مؤمنين. انما ذلكم الشيطان خوف اولياءه فلا تخافوهم وخافوني ان كنتم ايه؟ فالخوف لله فيه خوف ممكن يبقى خوف تعبد اه زي الخوف على الغيب. يعني ساعات واحد يخاف لا المقبور ده يأزيه

89
00:29:09.100 --> 00:29:29.100
عسل. صلوا على سلام. يعني مسلا يقولوا له ايه ؟ يقولوا له احلف يحلف كزب. طب احلف بسيدي فلان ولا بستك فلانة القصة ديت يقول لأ انا خافيني وبيحلف صدق. هو بيخاف فعلا على الغيب. يخاف لا هي تضره فعلا. اسمه خوف على

90
00:29:29.100 --> 00:29:54.250
فده خوف سر تأله يدعو لطاعة في الباطن. والحزب ده كارسة كبيرة ده. الخوف ده لا ينبغي شرفه الا لله عز يبقى الحب الرجاء الرجاء وغيرها بقى من المعاني اللي هي معاني الايه؟ العبادات الباطنة. طيب يبقى افراد الله عز وجل بجميع انواع العباد

91
00:29:54.250 --> 00:30:24.250
ساد الظاهرة والباطنة قولا وعملا ونفي العبادة عن كل ما سوى الله تعالى. كائنا ما كان. ما حدش يستحق العبادة الا ربنا سبحانه وتعالى. قال الله عز وجل ان هي الا اسماء سميتموها انتم واباؤكم ما انزل الله بها من سلطان. كل دي مش الهة

92
00:30:24.250 --> 00:30:34.250
انتم اللي مسمينها الهة. هي مش الهة. ان هي الا اسماء سميتموها انتم واباؤكم ما انزل الله بها من سلطان. هي مش الهة. انتم اللي سامعينها الهة. فلا آآ وقال عز وجل

93
00:30:34.250 --> 00:30:44.250
ام تنبؤونه بما لا يعلم في الارض ام بظاهر من القول؟ هو انتم هتقولوا ان فيه الهة ربنا سبحانه وتعالى ما فيش في الكون غيره. انتم بقى بتجيبوا الهة وربنا ما يعرفهاش! قامت بتقولوا

94
00:30:44.250 --> 00:31:04.250
ابدؤونه بما لا يعلمه آآ في الارض ام بظاهر من القول؟ بل زين الذين كفروا مكرهم وصدوا عن السبيل. قال تعالى وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه. يبقى العبادة لله عز وجل وحده بس. لا تعبدوا الا اياه. وقال تعالى واعبدوا الله ولا

95
00:31:04.250 --> 00:31:28.600
تشرك به شيئا. شيئة هنا نكرة. في النفي هتعم ولا تشرك به شيء اي شيء. لا نبي ولا ملك ما هو النصارى اشركوا معه نبي عيسى عليه السلام واشركه معه ملك اللي هو الروح القدس. مش كده؟ وجعلوه الاتنين الهة لهم من صفات الالوهية. واللي قالوا دي الاقاليم التلاتة

96
00:31:28.600 --> 00:31:43.850
والى اخره. يبقى لو ملك لو نبي لو ولي وقضى ربك الا تعبدوا الا اياه. وقال تعالى واعبدوا الله ولا تشركوا به شيئا. وقال تعالى انني انا الله لا اله الا انا فاعبدني

97
00:31:43.850 --> 00:32:02.800
واقم الصلاة لذكري. يبقى لا اله الا انا فاعبدني. يبقى العبادة لله عز وجل وحده. وغير زلك من الايات. وهزا قد وفت به شهادة ان لا اله الا الله. طيب ما هو ضد توحيد الالهية؟ ايه اللي ضد توحيد الالهية

98
00:32:02.800 --> 00:32:27.600
الشرك الشرك في الالهية. ايه هو الشرك بقى؟ هو نوعان شرك اكبر ينافيه بالكلية شركة اكبر يعني يبقى توحيد الالوهية عنده انتهى مات ما عدش موجود. بينافيه بالكلية. وشرك اصغر ينافي كماله. الواجب. يعني فيه توحيد اصل موجود

99
00:32:27.600 --> 00:32:46.350
بس للاسف ما خدوش مجروح مش كامل ادي معنى الشريك الاصغر. ما هو الشرك الاكبر هو اتخاذ العبد من دون الله ندا. الند اللي هو مين؟ الند يعني المسامي اللي اللي

100
00:32:46.350 --> 00:33:06.350
حطوا امال ربنا سبحانه وتعالى. لا يعني ندي لله عز وجل يعني من يساميه. من اه يتخز اه مساويا له مساميا له في العبادة ايه ده ؟ واتخاز العبد من دونها ندا يسويه برب العالمين. يحبه كحب الله. ويخشاه كخشية الله. ويلتجأ اليه

101
00:33:06.350 --> 00:33:29.350
يدعوه ويخافه ويرجوه ويرغب اليه ويتوكل عليه. او يطيعه في معصية الله او يتبعه على غير مرضات الله وغير ذلك قال الله تعالى ان الله لا يغفر ان يشرك به. ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء. ومن يشرك بالله فقد افترى اثما

102
00:33:29.350 --> 00:33:49.350
فيما وقال عز وجل ومن يشرك بالله فقد ضل ضلالا بعيدا. وقال عز وجل ومن يشرك بالله فقال انه من يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة ومأواه النار. وقال تعالى ومن يشرك بالله فكأنما خر من السماء سقط. فتخطفه الطير او

103
00:33:49.350 --> 00:34:09.350
تهوي به الريح في مكان سحيق. طيب الاية بتاعة ان الله لا يغفر ان يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء. الاية في حق اللي لقي الله عز وجل على هزه الحالة. لقي الله عز وجل على هزه الحالة. لان التائب من الشرك مغفور له

104
00:34:09.350 --> 00:34:19.350
الصحابة قبل ما يبقوا صحابة كانوا ايه؟ كمشركين. يبقى التائب ان الشرك مغفور لأ هو بيتكلم بقى ان انت ازا لقيت ربنا سبحانه وتعالى او واحد يعني لقي الله عز وجل

105
00:34:19.350 --> 00:34:39.350
على الشرك مش هينفعوا حاجة. قال عز وجل بلى من كسب سيئة واحاطت به خطيئته. هي سيئة واحدة تحيط بالانسان تحبط كل عمله وتضيعه خطيئة الايه؟ الشرك. بلى. من كسب سيئة واحاطت به خطيئته. هتحيط به فتحبط كل اعماله

106
00:34:39.350 --> 00:34:59.350
انه ما يشرك بالله فقد حرم الله عليه الجنة. ولقد اوحي اليك والى الذين من قبلك لان اشركت ليحبطن عملك. ولتكونن من الخاسرين شف بقى هو زنب واحد مهلك. هيتقال هيقابل ربنا به. طب لو واحد ادي خطورة الشرك بقى. واحد قابل ربنا بما دون الشرك هو في المشيئة

107
00:34:59.350 --> 00:35:18.600
شاء عزبه ان شاء غفر له. طيب بيقول وغير زلك من الايات قال النبي صلى الله عليه وسلم حق الله على العباد ده حديس معاز بقى قال كنت رديف النبي صلى الله عليه وسلم على حمار. في تواضع النبي عليه الصلاة والسلام. ان هو كان بيركب عادي. يعني تخيل مسلا دلوقتي آآ العرب كان عندهم ايه؟ الحمير

108
00:35:18.600 --> 00:35:41.600
والبغال والخيول والجمال. فتخيل النبي صلى الله عليه وسلم ايه راكب على حمار. ده بالنسبة لك لازم يكون راكب موتوسيكل كده ومش بس راكب لوحده ده واخد واحد وراه. كنت رديف النبي صلى الله عليه وسلم على عشان كده بناخده من فوائد الحديس ده ايه؟ تواضع النبي عليه الصلاة والسلام. كانت

109
00:35:41.600 --> 00:36:01.600
كان سيد المتواضعين صلى الله عليه وسلم صلى الله عليه وسلم. كنت رديفا النبي صلى الله عليه وسلم على حمار. فقال لي يا معاذ آآ اتدري ما حق الله على العباد؟ وما حق العباد على الله؟ طيب قال حق الله سيدنا معاز من

110
00:36:01.600 --> 00:36:19.400
النبي قال الله ورسوله اعلم. انا ما اعرفش. قال حق الله على العباد ان يعبدوه ولا يشركوا به شيئا ده حق ربنا على العباد. طيب وحق العباد على الله هو العبد له حق على ربنا؟ يعني انا كعبد كده اقول لربنا لي حق عندك؟ لا ما ليش حق

111
00:36:19.400 --> 00:36:39.400
مقابلة وما ليش حق جزاء انما لي حق اللي ربنا احقه على نفسه. اللي ربنا اخبر ان هو احق وايه؟ على نفسه. يبقى الحق هنا مش حق مقابلة. وان في بعض الفرق اللي هي للاسف خارجة عن اهل السنة عندهم سوء ادب في التعامل مع ربنا زي المعتزلة كده. يقولوا يجب على ربنا انه

112
00:36:39.400 --> 00:36:59.400
يجب عليه انه يفعل اصلح لعباده ويقول لك ان اللي عمل الطاعة واجب على ربنا ندي له السواب. حقه على ربنا انه يدخل الجنة كلام قبيح جدا. لأ انما الحق هنا بيسموه حق ايه؟ انعام وافضال. حق ايه؟ انعام ربنا احقه على نفسه. ربنا احقه على نفسه. وده الاليق حتى لما تيجي

113
00:36:59.400 --> 00:37:14.950
تفهمها كده ؟ هو ده الاليق بايه ؟ بان اما اقول حق العبد على مين ؟ على ربنا سبحانه وتعالى. وربنا لا يخلف الميعاد طالما وعدك وعد مش هيخلف ميعاده معك. خلاص؟ وحق العباد على الله الا يعذب من لا

114
00:37:14.950 --> 00:37:33.750
يشرك به من لا يشرك به شيئا. طيب من لا يشرك به شيئا. طيب آآ طب ما فيه ناس ما اشركتش بس ممكن تدخل النار اه مش هيعزبه عزاب ايه؟ ابدي. مش هيخلد في النار. خلاص؟ طيب او بمعناها

115
00:37:33.750 --> 00:37:53.750
تاني ان اللي الهاتب التوحيد كاملا وده بعد كلمة التوحيد كمان دي لها قيمة هتيجي معنا في اسناء كم؟ كاملا. يبقى ساعتها ده بيكون سبب في عدم دخوله النار اصلا. خلاص كده؟ زي حديس مين؟ صاحب البطاقة. اللي يقول لا اله الا الله

116
00:37:53.750 --> 00:38:21.100
تام وصدق تام ويقين تام. بيقول وهو في الصحيحين الحديس اللي فات ده ويستوي في الخروج بهزا الشرك عن الدين باهر به ككفار قريش وغيرهم والمبطن لا والمبطن له كالمنافقين المخادعين الذين يظهرون الاسلام ويبطنون الكفر. ده ده على يوم القيامة. هيستوي عند ربنا يوم القيامة في اللي يخلده في النار سواء

117
00:38:21.100 --> 00:38:42.550
العبد بيجاهر بهزا الشرك او بايه؟ بيخادع المسلمين ويسر به. قال الله تعالى ان المنافقين في الدرك الاسفل من النار ولن تجد لهم مصيرا الا الذين تابوا واصلحوا واعتصموا بالله واخلصوا دينهم لله فاولئك مع المؤمنين. وغير زلك من الايات. طيب ما هو الشرك الاصغر

118
00:38:42.550 --> 00:39:09.250
بيقول هو يسير الرياء. الداخل في تحسين العمل المراد به الله تعالى. قال تعالى فمن كان يرجو لقاء ربه فليعمل عملا صالحا ولا يشرك بعبادة ربه احدا وقال النبي صلى الله عليه وسلم اخوف ما اخاف عليكم الشرك الاصغر. فسأل عنه ايه هو الشرك الاصغر اللي النبي صلى الله عليه وسلم بيخاف علينا؟ قال

119
00:39:09.250 --> 00:39:29.250
الرياء. ثم فسره بقوله يقوم الرجل فيصلي فيزين صلاته لما يرى من نظر رجل اليه شف النبي عليه الصلاة والسلام بيكلمنا على الحاجات اللي بتختلج في النفوس. ده بيكلم الصحابة بيقول لهم اخوف ما اخاف عليكم الشرك الاصغر

120
00:39:29.250 --> 00:39:50.100
فقالوا ابشرك هزا قال الرياء يقوم الرجل يصلي فيزين صلاته لما يرى من نظر رجل اليه. يعني خد بالك انت ممكن تكون بتعمل اعمال صالحة والنفس دي النفس زي ما ربنا قال ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربي. النفس عايزة تاخد حظها من العمل

121
00:39:50.100 --> 00:40:00.100
صليت او تصدقت او قمت الليل او صمت النفس عايزة تاخد حظها من العمل. يعني ايه تاخد حزها من العمل؟ هي تعبت اهي. تاخد حزها من العمل ايه يا علوة

122
00:40:00.100 --> 00:40:20.100
شهرة. سناء من الناس. اكرام. ناس توسع له في المجلس وسع لعمك الشيخ يا بني بنعمل مش عارف ايه يا ابني النفس عايزة تاخد بتصول عليك عشان تاخد حظها من العمل. فخد بالك منها. خد بالك من نفسك. النبي صلى الله عليه وسلم بيقول اخوف ما اخاف عليه

123
00:40:20.100 --> 00:40:40.100
الشرك الاصغر. لا طبعا مش كلها. ده ساعات من العقوبات اللي الانسان بيبتلى بها ان المونيتور او شاشة بتاعة البو بتبقى مقفلة. ما فيش بصيرة. مش عارف. التبس الامر عليه. وساعات بيبقى عارف. عارف ومتلزز

124
00:40:40.100 --> 00:41:00.100
بحالة الرياء ومش عارف يسيبها. او مش عارف مش راضي يسيبها. يعني هو عارف انه بيعمل دلوقتي رياء الناس عشان يمدحوه وهو مكمل. عشان كده بنقول لله الاخوة ايه بنفرق ما بين الرياء ووساوس الرياء او خواطر الرياء. اللي هي ايه؟ الرياء واحد بيعمل الحاجة

125
00:41:00.100 --> 00:41:20.100
وهو له قصد في ان يمدحه بها الناس. واستقر الى هزا الخاطر ومنسجم معه ومكمل معه. طب خواطر الرياء ده واحد الشيطان سلط عليه يحزنه. ونفسه يقول له انت بتطلع تصلي جماعة عشان الناس يقولوا عليك انت شيخ وهو زهقان من الخاطر ده فيحاول يدفعه

126
00:41:20.100 --> 00:41:39.750
فمش راضي يندفع لان هو ايمانه ضعيف. ويفضل عايش في الايه؟ في الدرولة دي فترة كده بتعزب. هو لو سأل هيعرف ان هو ده ما اسمهوش مرائي ده بيجاهد الايه؟ الخواطر والوساوس اللي بتجي له في الرياء. اما المرائي ده ما بيبقاش ما بيسألش اصلا هو مزاجه رايق وفاهم ان هو هو بياخد حظه من العمل

127
00:41:39.750 --> 00:41:59.750
اه بجد ربنا يعافينا ويتوب علينا ويصلح حالنا جميعا ويصلح قلوبنا يعني. طيب بس في حتة مش عايزين نفارقها اهي وهنا فوق هو يسير الرياء. يعني ايه يسير الرياء؟ يعني الحتة الصغيرة من الرياء. طب لو حتة اكبر شوية؟ طب لو هو طبعا دي احد الحاجات

128
00:41:59.750 --> 00:42:19.750
اول ابن القيم رحمه الله لما اتكلم في اغاسة اللهفان ضرب مسال وهو بيتكلم عن عن الشرك الاصغر قال لك هيسير الرياء كتير بقى من المؤلفين خدوها بعد كده كان اولهم صاحب كتاب ايه؟ آآ تيسير العزيز الحميد شرح كتاب التوحيد. آآ بيعمل ايه

129
00:42:19.750 --> 00:42:36.450
بيقول يسير الرياء. طب طب لو كسير الرياء؟ هو في الحقيقة الرياء كله لان النبي صلى الله عليه وسلم لما سئل ما قالش يسير الرياء. سئل عن الشرك الاصغر فقال ايه؟ الرياء. الرياء. فالرياء كله شرك اصغر الا بحاجة واحدة. الشهادتين

130
00:42:36.450 --> 00:42:56.450
شهادتي بس واحد يقول يعني لو واحد قام يصلي ركعتين ما لوش نية فيهم خالص. عشان خاطر الناس تمدحه او قدام حد مسلا هيعمل معه شغل ولا مصلحة ولا حاجة. ابن ابن رجب وهو بيتكلم في جامع علوم الحكم بيقول ايه

131
00:42:56.450 --> 00:43:16.800
لا يكاد يصدر هزا الرياء المحض في فرضي الايه؟ الصلاة والصيام. صعب. ويتصور وقوعه فين في الحاجات المتعدية العبادات المتعددة زي الصدقة والايه؟ والحج. وارد جدا واحد مترشح مجلس شعب يقوم جاي شايف الناس يقوم جاي مطلع من جيبه فلوس واحد فقير وخد يا عم

132
00:43:16.800 --> 00:43:36.800
ويبقى فعلا هو مش عايز بقى غير الايه اللي عايز بقى اللي الناس تقول عليه ده منفق. هنقول هنا ايه بقى يقول لك يا عم ما هو عمل العمل لغير الله انت فاهم غلط. فيه فرق بين واحد وقف يصلي لغير ربنا يعني بيعبد غير ربنا يسجد لغير ربنا. يعظمه

133
00:43:36.800 --> 00:43:56.800
ويركع لدين ربه. وفي واحد واقف يمسل انه بيصلي لربنا. الاولاني اسمه صرف الصلاة لغير الله. فده شرك اكبر اما اللي واقف يمسل انه بيصلي ده ده شرك ايه؟ اصغر. وصل كده يا اخواننا ولا ما وصلتش؟ عشان كده ابن رجب قال ايه؟ ولا يكاد يصدر من مسلم مسلم او من مؤمن في

134
00:43:56.800 --> 00:44:17.800
فرض الصلاة والايه والصيام ويتصور وقوعه في الصدقة والايه؟ والحج. طيب انما هيكون الرياء آآ شرك اكبر  في حالة واحدة زي ما قلنا اللي هو ايه؟ انه يشهد الشهادتين من الاصل رياء النفاق يعني. خلاص كده؟ طيب هيبدأ يكمل شوية ايه

135
00:44:17.800 --> 00:44:38.850
حاجات من الشرك الاصغر. بيقول ومن زلك من الشرك الاصغر بقى. الحلف بغير الله. وازن دي منتشرة جدا بقى. زي الحلف بالاباء وحياة ابويا وحياة امي ويفضل بقى يحلف على طول حاجة كل الحالة ده ينفع. والانداد الانداد دول زي الاولياء بقى

136
00:44:39.100 --> 00:44:59.100
الحلفي البدوي والدسوقي والحلف بالكعبة. مشهورة جدا والكعبة. تقول له انت عايز تقنعني ان الكعبة والنبي صلى الله عليه وسلم لأ المصحف لأ. المصحف لان القرآن كلام الله صفة من صفات ربنا. فدي وقع فيها الكلام من العلماء شوية. المصحف بالزات مختلف شوية. مم. خلاص

137
00:44:59.100 --> 00:45:19.100
والامانة وغيرها. يقولوا طب بالامانة طب بالامانة؟ وغيرها. قال صلى الله عليه وسلم لا تحلفوا بابائكم. ما هو حديس اهو عايز اقول لك الوهابيين متشددين. يا عم هو النبي صلى الله عليه وسلم بيقول والوهابيين اللي قالوا لا تحلفوا بابائكم. ولا بامهاتكم ولا بالانداد. حديس صححه الالباني

138
00:45:19.100 --> 00:45:39.200
رحمه الله في صحيح الجامع واخرجه ابو داود والنسائي وابن حبان. وقال صلى الله عليه وسلم لا تقول والكعبة ولكن قولوا ورب الكعبة رواية احمد ان آآ عمر بن الخطاب وهو يسير في ركب ويحلف ويؤذيه فقال

139
00:45:39.200 --> 00:46:01.000
الرسول صلى الله عليه وسلم ان الله ينهاكم ان تحلفوا بابائكم الحديس. ورواية احمد ان رجلا اتى ابن عمر فقال يا ابا عبدالرحمن اعلي جناح ان احلف بالكعبة قال ولم تحلف بالكعبة ازا حلفت فاحلف برب الكعبة. يبقى لا تقول والكعبة ولكن قل ورب الكعبة. وقال صلى الله عليه وسلم لا تحلفوا الا بالله. وقال صلى الله عليه وسلم

140
00:46:01.000 --> 00:46:18.900
من حلف بالامانة فليس منا. وقال صلى الله عليه وسلم من حلف بغير الله فقد كفر او اشرك. وفي رواية اه وقد كفر واشرك. يبقى الحلف بغير الله ده محتاج لها انسان ايه؟ يتوب منه. طب اللي حلف بغير الله كفارته يقول ايه

141
00:46:18.900 --> 00:46:38.900
لا اله الا الله قل لا اله الا الله يفضل مع نفسه كده لحد ما ما يتخلص من العادة السيئة دي. ويعدها زنب. طيب ومن قوله ما شاء الله ومن زلك يعني من الشرك الاصغر. قول ما شاء الله وشئت. قال النبي صلى الله عليه وسلم للذي قال له ذلك. بيقولوا ما شاء الله وشئت. قال اجعلتني لله ندا

142
00:46:38.900 --> 00:46:48.900
يبقى برضو واحد يقول لك يا عم انت متشدد انت يا عم هو انا اللي متشدد النبي صلى الله عليه وسلم لقى واحد بيقول له ما شاء الله وشئت قال له اجعلتني لله ندا؟ طب يقول ايه

143
00:46:48.900 --> 00:46:58.900
قال قل ما شاء الله وحده. شفت بقى يبقى اللي بيدقق على الالفاظ دي من؟ النبي عليه الصلاة والسلام. عشان كده بيقول يا جماعة تعظيم شهادة ان محمدا رسول الله

144
00:46:58.900 --> 00:47:18.900
صلى الله عليه وسلم. صلى الله عليه وسلم. ومنه قول لولا الله وانت بالكتير جدا لما حد يعمل لك مصلحة ده لولا انت وربنا لا ما ينفعش. وما لي الا الله انت. وانا داخل على الله وعليك. يعني انا متوكل معتمد عليك وانت الاتنين. ونحو زلك

145
00:47:18.900 --> 00:47:33.500
قال صلى الله عليه وسلم لا تقولوا ما شاء الله وشاء فلان. ولكن قولوا ما شاء الله ثم شاء فلان. قال اهل العلم ويجوز لولا الله ثم فلان. ولا يجوز لولا الله

146
00:47:33.550 --> 00:47:53.550
وفلان طيب هنا السؤال بقى اللي يفرض نفسه ايه يعني الفرق بين الواو وسمة في هزه الالفاز؟ ليه يعني الفرق؟ لان العطف بالواو تقتضي المقارنة والتسوية طب هل لو واحد قصد الكلام ده هيبقى حكمه ايه؟ يعني لو واحد قصد ربنا وغيره حكمه ايه

147
00:47:53.550 --> 00:48:03.550
يبقى في الحقيقة هو شرك اصغر عشان ما يقصدش. ولو اقصد هتبقى كارسة. صح ولا مش صح؟ وصلت كده يا اخواننا ولا ما وصلتش؟ اصل اكسر اسهل حاجة واحد يقولها لك ايه يقول لك

148
00:48:03.550 --> 00:48:14.600
ما اقصدش. ما هو انت لو قصدت تبقى كارسة. انت لو قصدت فعلا مش هتبقى مجرد انها شركة اصغر. لان العطش بالواو تقتضي المقارنة. ده بس ده سموها ايه بقى

149
00:48:14.700 --> 00:48:31.450
حماية النبي صلى الله عليه وسلم لجناب التوحيد. ان النبي صلى الله عليه وسلم يدقق على حاجات صغيرة كده خاصة بالتوحيد عشان لما يدقق على الصغير ما حدش يوصل للكبير. وصلت ده بيسموها ايه؟ حماية النبي صلى الله عليه وسلم. او او زي ما

150
00:48:31.450 --> 00:48:45.850
الامام محمد عبدالوهاب يعملها في كتاب التحية الاسلامية حماية المصطفى لجناب التوحيد. يبقى العطف بالواو تقتضي المقارنة والتسوية فيكون من قال ما شاء الله وشئت. قارنا مشيئة العبد بمشيئة الله

151
00:48:45.850 --> 00:49:00.650
اويا بها مسويا بها بخلاف العطف ثم ثم تقتضي الايه الترتيب والتبعية. فمن قال ما شاء الله سم شئت فقد امر بان مشيئة العبد تابعة لمشيئة الله تعالى لا تكون الا بعدها

152
00:49:00.650 --> 00:49:20.650
كما قال عز وجل وما تشاؤون الا ان يشاء الله رب العالمين. وكذلك البقية. نقف هنا عند توحيد الربوبية عشان ناخد راحتنا فيه بقى المرة الجاية ان شاء الله! لان في مسائل كتير زي بقى التنجيم واللي بيدعوا علم الغيب والناس اللي ايه؟ اللي مهيصة اليومين دول كده عشان ناخد راحتنا معهم بقى ونتكلم فيها المرة الجاية ان شاء

153
00:49:20.650 --> 00:49:26.550
سبحانك اللهم وبحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك