﻿1
00:00:03.650 --> 00:00:23.650
ان الحمد لله تعالى نحمده ونستعين به ونستهديه ونستغفره ونعوذ بالله تعالى من شرور انفسنا وسيئات اعمالنا من يهدي الله فلا مضل يا لهوي ومن يضلل فلا هادي له. واشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له. واشهد ان محمدا عبده ورسوله

2
00:00:23.650 --> 00:00:43.650
صلى الله عليه واله وصحبه وسلم. وبعد فان اصدق الحديث كتاب الله تعالى واحسن الهدي هدي محمد صلى صلى الله عليه واله وسلم وشر الامور محدثاتها وكل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة وكل ضلالة في النار ثم اما بعد

3
00:00:43.650 --> 00:01:03.650
نزلنا مع متين سؤال وجاوب في العقيدة او اعلام السنة المنشورة لاعتقاد الطائفة المنصورة للشيخ حافز حكمي رحمه الله صلى الله عليه وسلم. والسؤال الاربعة وسبعين ما الدليل على الايمان بالملائكة من الكتاب والسنة؟ اللي هو الركن الساني من اركان الايمان

4
00:01:03.650 --> 00:01:21.800
انتم بالله وملائكته. ايه بقى الدليل على الايمان بالملائكة؟ من الكتاب والسنة؟ يقول اه ادلة ذلك من الكتاب كثيرة. منها قوله تعالى والملائكة يسبحون بحمد ربهم ويستغفرون لمن في الارض. وقوله تعالى

5
00:01:22.000 --> 00:01:45.400
ان الذين عند ربك لا يستكبرون عن عبادته ويسبحونه وله يسجدون. وقوله تعالى من كان عدوا لله وملائكته ورسله وجبريل وميكال فان الله عدو للكافرين. وتقدم الايمان من السنة في حديس جبريل وغيره

6
00:01:45.550 --> 00:02:05.550
في صحيح مسلم ان الله تعالى خلقهم من نور. والاحاديث في شأنهم كسيرة. يبقى آآ معنى ان الملائكة ورد زكرهم في الكتاب العزيز ورد زكرهم في الاحاديس الصحاح. لو جه حد قال لك ما فيش حاجة اسمها ملايكة. نقول له ايه بقى؟ اه مكزب. يبقى هو كده بيكزب

7
00:02:05.550 --> 00:02:25.550
ربنا قال فيه ملايكة هو بيقول ما فيش حاجة اسمها ملايكة يقول له ايه؟ انت مكزب. طيب الملايكة يعني ايه؟ يعني ايه كلمة ملاك؟ آآ اصل كلمة آآ ملك مألك الميم واللام والكاف اصل صحيح يدل على قوة في الشيء

8
00:02:25.550 --> 00:02:54.550
وصحة وآآ اصل كلمة ملك قلنا آآ الملك اللي هو آآ الملأك لانه يبلغ عن الله تعالى لانها مشتكة من مشتقة من الالوكة واللي هي الرسالة الرسالة اللي هي الالوكة يعني آآ ان ربنا سبحانه وتعالى هيرسل من عنده مخلوقات برسالة الى البشر. عشان كده الملك اصله ايه

9
00:02:54.550 --> 00:03:19.400
ملاك لا ملاك عشان كده ملائكة من الالوفة ملأك آآ وانما سميت الرسالة الوكة ومألكة لانها تؤلك في الفم. من قولهم يألك اللجام يعني يمضغه. طيب الملايكة بقى اللي هم

10
00:03:19.450 --> 00:03:39.450
احنا نعرفهم اللي ورد زكرهم في الكتاب والسنة. دول خلق من خلق الله عز وجل مخلوقون من نور مربوبون مسخرون عباد مكرمون لا يعصون الله ما امرهم ويفعلون ما يؤمرون. آآ الملائكة لا يأكلون ولا يشربون

11
00:03:39.450 --> 00:03:59.450
لا آآ يتناكحون يعني لا يتزوجون ولا يعلم عددهم الا الله سبحانه وتعالى. الملائكة آآ زهب بعض العلماء لا يوصف لا بالذكورة ولا بالانوسة. هو اللي منهي عنه ان هم يوصفوا بالايه؟ بالانوسة. لكن وبعضهم قالوا لا يوصف بالانوسة ولا بالذكورة. هو

12
00:03:59.450 --> 00:04:09.450
هم يوصفوا انهم ملائكة وفاق عليهم لا لا يتزوجون. لا يتزوجون. طيب هيقول بقى ايه معنى ان انا ابقى امنت بالملائكة؟ يعني ايه امنت بالملائكة؟ يعني اقول الايمان ان تؤمن

13
00:04:09.450 --> 00:04:29.450
بالله وملائكته يعني ايه امنت بالملائكة؟ قلنا الايمان هو ايه؟ هو آآ آآ التصديق الجازم التصديق الجازم اه اقرار جازم بوجودهم. عندك يقين في قلبك كده واعتقاد راسخ بان هناك خلق من خلق الله اسمه بالملائكة

14
00:04:29.450 --> 00:04:46.700
وانه خلق من خلق الله مربوبون. ومسخرون. عباد مكرمون عباد مكرمون يبقى ما حدش ينفع يكره الملايكة ولا يشتمهم ولا يهينهم. لا يسب الملايكة يبقى كافر. لا هيبغض الملايكة يبقى كافر. اللي هيعاديهم يبقى كافر

15
00:04:46.700 --> 00:05:06.700
لان ربنا اكرمهم وربنا سبحانه وتعالى رفع قدرهم وهم اه رسل الله عز وجل الى خلقه. يبقى عباد مكرمون لا يسبقونه بالقول وهم بامره يعملون. لا يعصون الله ما امرهم ويفعلون ويفعلون ما يؤمرون. دي احد خصائص الملائكة المهمة ان

16
00:05:06.700 --> 00:05:26.700
ما عندهمش معاصي. مش ما عندهمش معاصي ما عندوش اختيار للمعصية. يعني ما عندوش المعصية ده مش موجود عنده اصلا. اصلا ايه؟ لأ نفس الامارة في السوق. يعني هو لا لا يعصي الله عز وجل اصلا

17
00:05:26.700 --> 00:05:36.700
ما عندوش اختيار انه يعصي او لأ. لأ هو ما يعرفش يعصي اصلا. عشان كده لما حد كان يقول لي ايه؟ تصدق انا زعلان. انا تعبان ليه ربنا خلقنا الخلقة اللي احنا فيها ديت

18
00:05:36.700 --> 00:05:56.700
ونقعد نجاهد نفسنا ونغض بصرنا ونعمل مش عارف ايه. مكان ربنا يخلقنا ما عندناش شر خالص. قل لهم ربنا خلق مخلوقات ما عندهاش شر خالص اللي هو الملايكة. واحد يقول لك كان نفسي ربنا ما فيش تكاليف. ناكل ونشرب ونعيش في الدنيا كده ما البهايم كده. عادي برضو ربنا

19
00:05:56.700 --> 00:06:16.700
هو ربنا خلق المخلوق ده كده. الانسان ربنا خلقه على الهيئة دي. ان هو ايه؟ ان هو آآ وهديناه النجدين يعني في طريق خير وطريق شر. هو طب ربنا خلقني انا كده ليه وانا ما ليش هو يستأزنك لما يخلقك؟ هو الرب سبحانه وتعالى

20
00:06:16.700 --> 00:06:36.700
انت ادي معنى كلمة بقى انت مربوب انت مخلوق. سبحانه وتعالى. يعني ازا كان دلوقتي لما واحد بيخلف طفل وبيسميه بيربيه بالطريقة اللي هو شايفها. وبعد كده لو جه يعترض عليه ويقول له يا عم هو ده اللي انا كنت شايفه. طب انت عملت فيها ايه؟ طب انت كنت ساعتها ما تنفعش تتسأل. هسألك ازاي انت لسه طفل

21
00:06:36.700 --> 00:06:46.700
جنين هقول لك انت رضيع اهو. هقول لك اسميك ايه يا حبيبي؟ اسميك ايه؟ ما انا مش عارف اقول لك هربيك ازاي ما انا ما هو انا عملت اشتغلت باللي انا اعرفه

22
00:06:46.700 --> 00:07:06.700
تتخيل ده بقى الانسان مع ابن هو مش خالقه. ده هو ابن آآ كان سبب في انجابه. آآ واحد بقى عايز يحاسب ربنا انت ليه خلقتني سبحان الله! سبحان الله! وزي ما ربنا سبحانه وتعالى قال لنا كده قتل الانسان ما اكفره. اه والله العظيم. وقال عز وجل وكان الانسان اكثر شيء

23
00:07:06.700 --> 00:07:26.700
جدلة. ليه كده؟ عشان كده بيقول انت لو قعدت تستشعر المعنى ده لا يعصون الله ما امرهم. ويفعلون مش معصية اصلا. ما من موضع اربع اصابع في السماوات الا وملك ساجد او قائم يعبد الله عز وجل

24
00:07:26.700 --> 00:07:48.500
حتى يوم القيامة يقولون سبحانك ما عبدناك حق عبادتك. سبحانه وتعالى. قال الله عز وجل لا يستكبرون عن عبادته ولا يستحسرون يستقبلون واضحة لا يأبون للعبادة ولا يترفعوا عنهم ولا يستحسنون يعني لا ينقطعون. لا بيمل ولا بينقطع ولا بيبطل عبادة

25
00:07:48.500 --> 00:08:13.650
يسبحون الليل والنهار لا يفترون. ولا يسأمون ولا يستحسنون زي ايه؟ زي ما بنقول. طيب بيقول اذكر بعض انواعهم باعتبار ما هيأهم الله له ووكلهم به. هم باعتبار زلك اقسام كسيرة. فمنهم الموكل لاداء الوحي الى الرسل. وهو

26
00:08:13.650 --> 00:08:36.600
الروح جبريل عليه السلام ومنهم الموكل بالقطر. اللي هو الايه؟ المطر. والارزاق وهو ميكائيل عليه السلام ومنهم الموكل بالسور البوق اللي هينفخ فيه يوم القيامة هو اسرافيل عليه السلام. ومنهم الموكل بقبض الارواح

27
00:08:36.600 --> 00:08:56.600
وهو ملك الموت واعوانه. ملك الموت ليه؟ هو طبعا في آآ عند اهل الكتاب بيزكروا ان اسمه عز اسرائيل هي بتتحرف في العامية يقولوا عزرائيل. لأ ما فيش دليل يدل على ان ملك الموت اسمه عزرائيل. هو اسمه ملك قال في القرآن كده. قل يتوفاكم

28
00:08:56.600 --> 00:09:16.600
ملك الموت الزي وكل بكم. طيب ليه قلنا واعوانه؟ لان ربنا سبحانه وتعالى قال ايه؟ ولو ترى اذ يتوفى الذين كفروا ايه؟ الملائكة صح كده؟ يبقى فيه ملك الموت وفيه اعوان. ومنهم الموكل باعمال العباد. وهم الكرام الكاتبون

29
00:09:16.600 --> 00:09:44.600
وان عليكم لحافظين كراما كاتبين. يعلمون ما تفعلون. ومنهم الموكل العبد من بين يديه ومن خلفه وهم المعقبات. طبعا انا عايزك بس تستشعر كده ان انت في كل لحظة من لحظاتنا واحنا قاعدين دلوقتي ان فيه ملايكة ملك عن يمينك وملك عن شمالك بيكتبوا كل شيء يلفظ عنك

30
00:09:44.600 --> 00:10:04.600
ربنا اعطاهم قدرة ان هم يطلعوا على اعمال القلب. الغل والحسد والحقد والرياء اه يتكتم. بيكتبوا كل كل حاجة عنك. سبحان الله! كل حاجة انت مكلف بها. طب خد دي كمان بقى. لو انت عشان بيقول لك الايمان بالملائكة

31
00:10:04.600 --> 00:10:22.650
اركان الايمان واحنا بنعمل الباب ده على فكرة. كزا نوع من الملائكة على فكرة مش نوع واحد ماشي؟ النوع الاولاني اللي احنا بنتكلم عليه اللي هو طيب. وفيه نوع تاني اللي هم ايه؟ نوع تاني الملايكة اللي موجودين معنا برضه اللي هم الحفزة

32
00:10:22.650 --> 00:10:42.650
بحفظ العبد. قال الله عز وجل من بين يديه ومن خلفه يحفظونه من امر الله. يعني يعني يحفظوه بامر الله هذا من امر الله ان يحفظونه. مما امر الله عز وجل به اللي هم يحفظونه. ايه بقى؟ تخيل يا اخي الكريم ان

33
00:10:42.650 --> 00:11:02.650
في ملايكة بيتعاقبوا على حفز ورديات تتعاقب على حفزك. ولولا كده بقى انت كان ممكن يصيبك من الاعراض والامراض والحوادس والمقاتل ما يعني انت لا تدريه اصلا ولا تعرفه. ابسط حاجة خالص هو انت شايف الجن اللي عايشين حوالينا؟ ولا الشياطين؟ طب انت شايف كم

34
00:11:02.650 --> 00:11:12.650
الكائنات اللي ربنا خلقها اللي احنا نعلمها ولا نعلمها اللي هي لا ترى في العين المجردة ديت. طب كمل ازاءات وا والى اخره. عشان كده النبي صلى الله عليه وسلم قال

35
00:11:12.650 --> 00:11:32.650
آآ اسد عن ابن عباس. آآ يحفظون العبد من بين يديه ومن خلفه. فاذا جاء قدر الله عز بل خلوا بينه وبينه. يبقى لما عشان كده يقول لك المقدور ما فيش منه مهروب. المقدور ما فيش منه ايه؟ ما هو هتعرف تهرب منه ازاي؟ وربنا قدره

36
00:11:32.650 --> 00:11:52.300
وربنا سبحانه وتعالى فضله فلازم يقع عشان كده برضه هيجي معنا الايمان بالقدر سدس الايمان اللي ربنا قدره لازم هيقع عشان ترتاح تخيل لو واحد ما عندوش مسألة الايمان بالقدر ديت يبقى هيموت نفسه. هو انت نفسه فعلا. ومش عارف يعمل ايه. مرة

37
00:11:52.400 --> 00:12:12.400
طفرة الاسعار اللي فاتت دي. باع العربية بتاعته. طبعا هو باع العربية بعدها باسبوع واحد او باسبوعين. اسبوعين تقريبا. ما عدش يعرف يجيب ايه بالفلوس اللي اشترى بها وما حدش يعرف يجيب مسلا عربية اقل منها مسلا عشر مرات. فيقول له انا عملت لنفسي ده. طب انا بعت العربية ازاي؟ هو امتى هيرتاح

38
00:12:12.400 --> 00:12:32.400
لما يقول ان ده قدر ما اصابك لم يكن بيخطئك وده اخطاك لم يكن بيخطفك هيرتاح فعلا واحد مات له حد طب هو مات ازاي؟ طب هو طب هو مش كان ممكن العلاج الفلاني ايه؟ ويقعد بقى يا عم هو عمره خلص. هو مات عشان عمره خلص بس. لان فيه ناس بتعمل عملية قلب مفتوح

39
00:12:32.400 --> 00:12:52.400
وتعيش. الناس بتعمل حوادس وبتعيش صح؟ لان لسة عمره ما خلص. عمره خلص هيموت حتى من غير اي حاجة. لسه واحد عامل آآ تأشير كده لمقطع غريب جدا. حد من الناس اللي بيعملوا لايفات لايف كده اللي هو الناس اللي بتقعد قاعدة في بيوتها عارفين

40
00:12:52.400 --> 00:13:12.400
اه الروتين دول ماتت على الهوا واحدة منهم دول ماتت على الهوا وهي قاعدة عاملة فتح الله فماتت شرقت شرقة كده ماتت خلاص تخيل انت بقى ومات خلاص. فانت ما تعرفش ايه بقى عشان كده في نوع بقى

41
00:13:12.400 --> 00:13:32.400
الملايكة قسم الملائكة ممكن يحضر احنا مش شايفينه ما حدش عارف بقى هيروح لمين ساعتها. اللي هو ملك الموت وايه واعوانه. طب في جلسة في مجلس العلم ده كمان في نوع تالت او رابع بقى من الملايكة. اللي هو اه اللي هو ما اجتمع قوم يتلون كتاب الله ويتدارسون في

42
00:13:32.400 --> 00:13:47.150
بينهم الا نزلت عليهم السكينة وايه؟ وحافتهم الملائكة. تبقى انت قاعد في مكان تستشعر فيه ايه؟ ان فيه ملايكة بتحف بك. بيقول ومنهم الموكل بالجنة ونعيمها وهو رضوان ومن معه

43
00:13:47.450 --> 00:14:13.750
من خزنة الجنة. خلاص؟ والجنة لها كم باب ثمانية ابواب مش كده؟ في الحديث حيث عمر فتحت له ابواب الجنة الثمانية. واسم رضوان اللي هو مالئ خزن الجنة ورد في حديس وان كان آآ اسناده في ضعف. ومنهم الموكل بالنار وعذابها. ومنهم الموكل بالنور عزابها مالك

44
00:14:13.750 --> 00:14:37.450
ومن معه من الزبانية ورؤساؤهم تسعة تسعة عشر اما مالك فرض زكره في القرآن في سورة الايه؟ الزخرف. ونادوا يا ما لك ليقضي علينا ربك. قال انكم ماكسون وقال عز وجل لواحة للبشر عليها تسعة عشر

45
00:14:37.500 --> 00:14:57.500
ومنهم الموكل بفتنة القبر وهما منكر ونكير. وورد زكرهم في حديس عند الترمزي وغيره من اصحاب وده امر مهول بقى في زكر بقى منكر ونكير تخيل بقى ان كل واحد فينا بمجرد ما حياته تنتهي هيبقى

46
00:14:57.500 --> 00:15:17.500
الرهيب الحفرة بقى اللي تحت الارض ديت. وطبعا المفروض اصل الدفن يكون تحت الارض. ولو سلمنا حتى المقابر اللي هي اللي منتشرة عندنا اللي هي المباني شوفوا الارضية هو كون ان الواحد يدخلوه انا بشوف الراجل ساعته عمال يبني ويقفل بيقول هو هيطلع يجري عمال يقفل عليه يقفل عليه وخلاص هيعيش بقى رهين

47
00:15:17.500 --> 00:15:37.500
المكان ده معه عمله. بيتبعه تلاتة. الاهل والمال والعمل. بيرجع اسنان وده ويبقى ايه؟ واحد. يبقى العمل. كله هيرجع. ويبقى واحد بقى محبوس مع عمله. ان خيرا فخير. وان شرا فشر. يا اما

48
00:15:37.500 --> 00:15:57.500
يتسع القبر ده ويبقى بقى روضة من رياض الله. شف انت اقعد تخيل اجمل قصر بجنينة بحدائق كده هي دي الروضة يعني. روضة من رياض الجنة والعياز بالله حفرة من حفر النار. ونسأل الله عز وجل ان يجعل قبورنا روضة من رياض الجنة. ومنهم حملة العرش

49
00:15:57.500 --> 00:16:26.250
زكرهم في القرآن ويحمل عرش ربك فوقهم يومئذ سمانية. ومنهم الكروبيون ومنه الموكل بالنظف في الارحام. مع تخليقها آآ منهم الكروبيون اللي هم بيتنادوا هلموا الى حاجتكم فازا وجدوا قوما

50
00:16:26.500 --> 00:16:54.700
يذكرون الله عز وجل اقبلوا عليه. طيب بيقول هنا ايه؟ ومنهم الموكل بالنطف في الارحام من تخليقها وكتابة ما يراد بها. حديس ابن مسعود المشهور وايه ان احدكم آآ يجمع خلقه في بطن امه اربعين يوما نطفة ثم يكون علقة مسل زلك سم يكون مضغفا

51
00:16:54.700 --> 00:17:22.450
مسل زلك لحد نهاية الايه؟ الحديس. سم آآ ازا كان بقى له مية وعشرين يوم فيأتيه الملك فيؤمر بايه؟ بنفخ الروح اه باربع كلمات باجله وعمله لأ برزقه واجله وعمله وشقي ايه او سعيد. عشان كده العلماء رواة الحديس زي

52
00:17:22.450 --> 00:17:51.200
استعيد من سعد في بطن امه والشقي من شقي في بطن امه طيب بيقول اه ومنهم اه ملائكة يدخلون البيت المعمور. هو طبعا بيقول هنا ايه؟ الموكل بالنطف في الارحام من تخليقها. احنا عندنا حديس تاني وحديس حزيفة بن اسيد

53
00:17:51.200 --> 00:18:11.200
اللي فيه ايه بقى؟ يقول اي ربي آآ نطفة اي ربي علقة اي ربي مضغة يا رب ذكر ام انثى فيقضي ربك وايه؟ ويكتب الملك. فيقضي ربك ويكتب لك الحديس اللي فيه. قبل ما ييجي يقول يا رب مخلقا

54
00:18:11.200 --> 00:18:32.950
او غير مخلقة آآ ذكر ام انثى شقي ام سعيد ما الرزق؟ ما الاجل فيقضي الله تعالى ما يشاء في كتب الملك كما امره الله عز وجل فلا يغير ولا هو يبدل

55
00:18:32.950 --> 00:19:02.950
طيب بيقول ايه بقى آآ ومنهم الموكل بالنطف في الارحام التخليقية وكتابة ما يراد بها. ومنهم اهو مسلا كتابة الكتابة دي. تخيل مسلا انسان وكتب وهو في بطن امه. وهو مقتنع بكده. هو مؤمن بالكلام ده. مؤمن ان الحديس على فكرة في الصحيح. حديس ابن مسعود. يبقى رزقه قتل فاطمة

56
00:19:02.950 --> 00:19:22.950
والرزق ده هيشمل حاجات كتير. رزقه بقى في الولاد ورزقه في المال ورزقه في التعليم ورزقه في الشغل. كل رزقه في كل حاجة والصحة رزقه في كل حاجة. وعمره انتم كل حاجة اتكتبت. هو مقيم بكده؟ هيبقى ماشي في الدنيا ازاي بقى؟ هيبقى عنده كم قد ايه من التسليم والسكون والرضا والهدوء

57
00:19:22.950 --> 00:19:42.950
عشان كده بقول لك المعاني هي اللي هتخلي فعلا واحد يعيش حياة كويسة. بعيد بقى عن حالة التنافر الداخلي وحالة القلق وحالة التمزق النفسي والقلق والتوهم الحزن على اللي فات اللي هو بيجيب اكتئاب الهم باللي جاي اللي هو بيجيب ايه؟ بيجيب قلق وتوتر سبحان الله

58
00:19:42.950 --> 00:20:02.950
الحاجات دي هي هي اللي هتخلي الانسان حياته تتغير. نظرته للاشياء هتخليه فعلا يركز في اللي ينفعه. يركز في ينفعه انه يقبل على الله عز وجل انه يعمل لاخرته وهكزا. طيب بيقول ايه تاني؟ بروا منهم

59
00:20:02.950 --> 00:20:24.000
بيقول ومنهم آآ ملائكة سياحون يتبعون لأ احنا ومنهم ملائكة يدخلون البيت المعمور يدخله  كل يوم سبعون الف ملك. ثم لا يعودون اليه اخر ما عليهم. انت متخيل بقى اللي هيحصل؟ البيت المعمور ده اللي هو ايه

60
00:20:24.000 --> 00:20:48.700
اللي هو كعبة اهل السماء اللي هم ايه؟ كعبة اهل السماء. وآآ البيت المعمور بحزاء الكعبة في الارض. يعني انت اعمل لو انت عملت محور رأسي كده يبقى هو بحذاء الايه؟ الكعبة في الارض. طيب

61
00:20:48.700 --> 00:21:08.700
اه البيت المعمور ده بقى بيدخله كل يوم قد ايه؟ سبعون الف ملك. ثم لا يعودون اليه اخر ما عليهم. يبقى كم ملك بقى عند ربنا سبحانه وتعالى منز خلق الله عز وجل الخلق لحد بقى ما تقوم الساعة كل يوم سبعين الف ملك وما رجعوش تاني. قد ايه بقى الملايكة؟ ما فيش تحصيل. اه

62
00:21:08.700 --> 00:21:38.700
ومنهم ملائكة سياحون يتبعون مجالس الذكر. اهو انا اختلط علي الامر معلش. انا قلت ايه لأ ربنا اللي بيخلقه. سبحان الله! اه. اه سبحان الله! سبحان الله! ومنهم ملائكة سياحون يتبعون مجالس الزكر كنت سألت يا دكتور على الكرويلة اللي انا جاوبت حضرتك عليهم السائحون الزين يتبعون مجالس الزكر. اللي هم ازا علموا بقوم يزكرون الله تنادوا هلموا

63
00:21:38.700 --> 00:21:56.900
حاجتكم. هلموا الى حاجتكم. ما انا هقول لحضرتك الاول. لو الحديس بتاع آآ ما اجتمع قوم في بيت بيوت الله الا يتلوك ويتدارسون في بينهم الا نزلت عليهم الساكنة غاشيتهم الرحمة عافتهم الملائكة

64
00:21:56.900 --> 00:22:16.900
وفي الحديس الاخر انهم يتنادون ازا وجدوا قوما يزكرون الله عز وجل تنادوا هلموا الى حاجتكم فيحفونهم باجنحتهم الى السماء الدنيا. فيسألهم ربهم عز وجل هو اعلم بهم منهم. ويقول فيقول آآ ما يقول عبادي؟ قالوا يسبحونك ويكبرونك ويحمدونك ويمجدونك

65
00:22:16.900 --> 00:22:43.100
الى اخر الحديث الحديس ده متفق عليه. الكروبيون دولت دولت نوع من الملائكة قسم للملائكة. اختلف فيهم لان ما فيش فيهم دليل صحيح. لكن ورد عن عن السلف اثار زكرهم بعض المفسرين. فقال هؤلاء هم نوع من الملائكة يكون حول العرش يطوفون حول العرش. وقيل هم حملة العرش انفسهم

66
00:22:43.100 --> 00:23:03.100
والله اعلم بذلك. والله اعلم لانهم لم يسبت فيهم ايه؟ لم يسبت فيهم حديس آآ صحيح انما الحديس لفيهم حديس جابر ان لله ملائكة وهم الكروبيون من شحمة اذن احدهم الى ترقوته ترقوته مسيرة خمسمائة عام للطائر السريع

67
00:23:03.100 --> 00:23:23.100
انحطاط. والحديس ده الشيخ الالباني قال عليه ضعيف جدا. وآآ عشان كده هم بعضهم زي الخطاب بيقول الكروبيون هم المقربون وقال بعضهم انما سم كروبيين لانهم يدخلون الكرب على الكفار وليس هزا بشيء. يعني كلام ايه؟ غير معتبر. الله

68
00:23:23.100 --> 00:23:43.100
بس احنا احنا بنقول اللي زكر فيها عن العلماء والسلف لكن هي ما فيهاش احاديس صحيحة يمكن يسبتها اليه. ومنهم صفوف قيام لا يفترون ومنهم ركع وسجد لا يرفعون. ومنهم غير من ذكر. وما يعلم جنود ربك الا هو. وما هي الا

69
00:23:43.100 --> 00:24:06.350
ذكرى للبشر. ونصوص هذه الاقسام من الكتاب والسنة لا تخفى. طيب قبل ما نفرق الكلام عن الملائكة محتاجين نسأل سؤال تاني آآ ايه اثر الايمان بالملائكة. يعني ايه اسر ان انت تبقى مؤمن بالملائكة؟ لو واحد فعلا حق

70
00:24:06.350 --> 00:24:26.350
الامام بالملائكة ايه الاسر ده في نفسه؟ او السمرة اللي هيجنيها من زلك؟ اول حاجة العلم بعظمة الله عز وجل. وقوته وسلطانه. زي ما اخونا ابراهيم بيقول دلوقتي. يكون للعدد ده جم منين؟ وما يتناسلوش ولا حاجة

71
00:24:26.350 --> 00:24:46.350
فعظمة ربنا سبحانه وتعالى وقوته. وبعدين الملايكة زي ما ربنا قال الحمد لله فاطر السماوات والارض جعل الملائكة رسلا اولي اجنحة مثنى وسلاس ورباع يزيد في الخلق ما يشاء. في الحديس الصحيح ان جبريل له ستمائة جناح. الجناح منهم يسد الافق

72
00:24:46.350 --> 00:25:06.350
بين السماء والارض خلق هائل عشان كده ربنا قال ايه زو مرة فاستوى والمرة القوة فاول سمرة من سمرات الملائكة ان عظمة ربنا قد ايه؟ قوة ربنا قد ايه؟ وسلطان ربنا قد ايه؟ فانت لو تخيلت الامر ده هيعظم ربنا في صدرك

73
00:25:06.350 --> 00:25:26.350
جدا وسانيا هتحسن التوكل على الله. دول جنود ربنا سبحانه وتعالى وما يعلموا جنود ربك الا هو سبحانه وتعالى. والملايكة الجنود مش ملكة بس والرياح والشمس والبراكين والزلازل والكائنات كل ديك جلود عند ربنا سبحانه وتعالى وما يعلم جنود ربك

74
00:25:26.350 --> 00:25:51.650
الله. اتنين انك تشكو الله عز وجل على عنايته بك. او عناية البني ادم عموما حيس وكل به من الملائكة من يقومون بحفظه وكزلك من يقومون بكتابة حسناتك؟ تخيل لو انت الحسنات دي ما تتكتبش. اه. يبقى ربنا بيكتب لي

75
00:25:51.650 --> 00:26:11.650
وربنا مش هيحاسبنا غير على ان الله عز وجل علمه قديم زي ما قلنا. وعلمه لم يسبقه جهل. وعلم لا يعتريه نقصان لا بينسى ولا بيغلط سبحانه وتعالى ومع زلك ربنا مش هيحاسبني على علمه. ومش هيحاسبني على اللي مكتوب في لوح المحفوز. اومال اللي بيحاسبني على اللي مكتوب فين؟ في صحائف

76
00:26:11.650 --> 00:26:31.650
اللي احنا اللي احنا مليناه بنفسنا بقى. صح كده؟ اللي احنا مليناه بنفسنا. يبقى ده من ايه؟ من فضل ربنا على الانسان وعنايته به وجعل له ايه؟ ملائكة حفظة وله ملائكة ايه؟ كتبة. كزلك ان اه من سمرات الايمان بالملائكة

77
00:26:31.650 --> 00:26:51.650
محبة الملائكة وتوليهم. بتحبهم ليه؟ لانهم يعبدون الله عز وجل يطيعون الله ولا يعصون الله عز وجل. لان الله يحبهم لانه مقربون لانهم مكرمون. اه ده ده بقى لسه هنيجي تاني معنا بقى من سمار او بنقول بقى

78
00:26:51.650 --> 00:27:10.600
عنوان كده اسمه ايه ما تفعله الملائكة تجاه المؤمنين عشان تحبهم اكتر بقى اول حاجة ان الملايكة بتحب المؤمنين ازا احب الله عبدا نادى جبريل يا جبريل اني احب فلان فاحبه. فينادي جبريل في اهل السماء من الملائكة ان الله يحب فلان فايه؟ فاحبوه

79
00:27:10.600 --> 00:27:30.600
في حب اهل السماء سم يوضع له القبول في الارض. ربنا يجعلنا ممن احبهم الله. الملايكة بتسدد المؤمنين كما في حديث حسن بن ثابت ان النبي صلى الله عليه وسلم قال له اللهم ايده بروح القدس. الروح القدس اللي هو مين؟ جبريل عليه السلام

80
00:27:30.600 --> 00:27:52.300
وفي حديث سليمان لما قال لاطوفن ليلة بمائة امرأة تلد آآ كل امرأة غلاما يقاتل في سبيل الله فقال له الملك قل ان شاء الله فسيدنا سليمان نسى يقول ان شاء الله. فلم تلد اي امرأة الا امرأة واحدة ولدت نصف انسان. شق يسموها مشوه كده. النبي صلى الله عليه وسلم بيقول ولو قال

81
00:27:52.300 --> 00:28:11.200
آآ لو قال ان شاء الله لم يحنس وكان ارجى الحاجات. فالملك بيسدد الملك ايه؟ بيسدده. كزلك الملائكة تصلي على المؤمنين. ان الله آآ هو الزي يصلي عليكم وملائكته ليخرجكم من الظلمات صلاة الملائكة على المؤمنين اللي هو ايه؟ الدعاء والاستغفار

82
00:28:11.250 --> 00:28:31.250
طيب مين من الناس اللي الاعمال اللي انت لو عملتها الملائكة تصلي عليك؟ اسمع يا سيدي صل على النبي. قال النبي صلى الله عليه وسلم ان الله ملائكته اهل السماوات واهل الارض حتى النملة في جحرها. وحتى الحوت لا يصلون على معلم الناس الخير

83
00:28:31.250 --> 00:28:51.250
انت تخطب جمعة تدي درس تقعد مجموعة صغيرة كدهوت تعلمهم الوضوء والصلاة. تعلم الناس آآ القرآن اجعلهم تجويد تحفظ اي خير تعلمه للناس. ان الله وملائكته واهل السماوات والارض حتى

84
00:28:51.250 --> 00:29:15.100
النملة في جحرها وحتى الحوت لا يصلون على معلم الناس الخير. الذين ينتظرون صلاة الجماعة. قال صلى الله عليه وسلم ان انت تصلي على احدكم ما دام في مصلاه تقول اللهم اغفر له. اللهم ارحمه ما لم يحدس. الذين يصلون في الصف الاول ان الله وملائكته يصلون

85
00:29:15.100 --> 00:29:35.100
هنا على الصفوف الاول. وفي سنن النسائي على الصفوف المتقدمة. وفي آآ سنن ابن ماجة على الصف الاول يبقى عشان الحرص على التبكير للايه؟ للصلاة. ان الله وملائكته يصلون على المتسحرين

86
00:29:35.100 --> 00:29:55.100
يبقى السحور سنة. حتى لو انت ممتلئ كل في وقت السحر تمر. قال صلى الله عليه وسلم نعم سحور المؤمن الايه؟ التمر. كل تمر. تمرة تمرتين واشرب ماية وخلاص. يبقى انت كده اصبت ايه؟ ان الله وملائكته يصلون على المتسحرين

87
00:29:55.100 --> 00:30:09.250
آآ الزين يعودون المرضى الزين يعودون المرضى آآ عن ابي عند ابي داوود في السنن عن علي بن ابي طالب رضي الله عنه النبي صلى الله عليه وسلم قال ما من رجل يعود مريض

88
00:30:09.250 --> 00:30:29.250
ايضا ممسيا يعني في وقت المساء بالليل الا خرج معه سبعون الف ملك يستغفرون له حتى يصبح. وكان له خريف في زي بستان كده. ومن اتاه مصبحا خرج معه سبعون الف ملك يستغفرون له حتى يمسي. وكان له خريف في الجنة

89
00:30:29.250 --> 00:30:49.250
كزلك آآ الزين يصلون على النبي صلى الله عليه وسلم. ما من عبد يصلي على النبي صلى الله عليه وسلم صلاة الا صلت عليه الملائكة في الحديس ما من عبد يصلي علي الا صلت عليه الملائكة ما دام يصلي علي فليقل

90
00:30:49.250 --> 00:31:09.250
فليقل العبد من زلك او ليكسر. صلى الله عليه وسلم. صلى الله عليه وسلم. آآ هل صلاة الملايكة علينا ديت دي يعني آآ مهمة؟ اه طبعا. لما ربنا بيقول هو الزي يصلي عليكم وملائكته ليخرجكم من الظلمات الى النور

91
00:31:09.250 --> 00:31:31.950
تفيد بان آآ زكر الله تعالى لنا في الملأ الاعلى ودعاء الملائكة للمؤمنين واستغفاره لهم له تأثير في الهداية. وتخليصنا من الظلمات الى منظومات الكفر. والشرك والشهوات المحرمة والكبائر وامراض القلب والنفوس ظلمات القلب والنفوس الامراض الى النور

92
00:31:31.950 --> 00:31:58.300
يعني الى الهداية والى الاستقامة والى السداد والى الرشاد. كزلك مما تفعله الملائكة مع المؤمنين ازا وافق الملائكة آآ ازا ازا التأمين على دعاء المؤمنين يعني المؤمن يدعو والملك يؤمن عليه. قال صلى الله عليه وسلم دعوة المرء المسلم لاخيه

93
00:31:58.300 --> 00:32:18.300
بظهر الغيب مستجابة عند رأسه ملك كلما دعا له بخير قال الملك الموكل به امين ولك بمسل حديث ام سلمة عند مسلم لا قال صلى الله عليه وسلم لا تدعوا على انفسكم الا بخير. فان الملائكة يؤمنون على ما تقولون

94
00:32:18.300 --> 00:32:38.450
ذلك آآ ان الملائكة تستغفر للمؤمنين. يقول الوليد بيقول بقى آآ ويستغفرون لمن في الارض. يستغفرون لما في الارض. وقال عز وجل الزين يحملون العرش ومن حوله يسبحون بحمد ربهم ويستغفرون

95
00:32:38.500 --> 00:33:01.600
للذين امنوا ربنا وسعت كل شيء رحمة وعلما. فاغفر للذين تابوا واتبعوا سبيلك. كزلك فمن وافق تأمينه تأمين الملائكة دخل الجنة. والملائكة تحف آآ مجالس الزكر. ملائكة تسجل الزين يحضرون يوم الجمعة. في سجن

96
00:33:01.600 --> 00:33:21.600
حتى ازا صعد الامام آآ المنبر شرع في الخطبة طاووا الايه؟ السجلات. وهناك الملائك التايكة اللي اه بيرفعون اعمال العباد الى ربهم. في الحديس عن ابي موسى الاشعري قال قام فينا رسول الله

97
00:33:21.600 --> 00:33:37.100
بخمس كلمات فقال ان الله عز وجل لا ينبغي له ان ينام لا ينام ولا ينبغي له ان ينام. يخفض القسط ويرفعه. يرفع اليه عمل الليل قبل النهار وعمل النهار قبل الليل. وكزلك الملائكة

98
00:33:37.100 --> 00:33:54.400
تتنزل عندما يقرأ المؤمن القرآن. وعندنا حديس اسيد ابن حضير انه كان في ليلة يقرأ في مربده الوزير المكان الجورن بتاعه كده از جالت فرسه الفرسة قعدت تتحمحم وتقول وتتحرك بايه بنفرة فقرأ سم

99
00:33:54.400 --> 00:34:14.400
اخرى قال فخشيت ان تطأ يحيى. يحيى ده ولده. فقمت اليها. خلص الصلاة وقام لها. فازا مسل الظلة فوق رأسي. رأى فوق راسه كده زي زلة كده زي سحابة وفيها سرج. قناديل. سم عرجت في الجو حتى ما اراها. قال فغدوت على رسول الله صلى الله عليه وسلم. فقلت يا رسول الله

100
00:34:14.400 --> 00:34:34.400
وبين انا البارحة من جوف الليل اقرأ في بربادي اذ جالت فرسي فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم اقرأ ابن حضير. قال فقرأت ثم جلس ايضا فقال صلى الله عليه وسلم اقرأ ابن حضير قال فقرأت ثم جلست ايضا فقال صلى الله عليه وسلم اقرأ يا ابن حبير قال فانصرفت وكان يحيى قريبا منها. خشيت ان تطأه فرأيت

101
00:34:34.400 --> 00:34:54.400
الظل فيها امسال السرج. عرجت في الجو حتى ما اراها. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم تلك الملائكة كانت تسمع لك. ولو قرأت لو ليلة القراءة بقى لاصبحت يراها الناس ما تستتر منه. كزلك الملائكة بيبلغون رسول الله صلى الله عليه وسلم السلام من امته

102
00:34:54.400 --> 00:35:19.600
صلى الله عليه وسلم. في الحديس انما لان لله ملائكة سياحين في الارض يبلغوني عن امتي السلام. وكزلك منهم من يثبت ومنهم من يبشر المؤمنين كما ورد في الايات المختلفة وكزلك منهم الملائكة التي تأتي العبد في الرؤيا في المنام

103
00:35:19.600 --> 00:35:39.600
كزلك من آآ اهم وزائف الملائكة بقى انهم يقاتلون مع المؤمنين كما وقع في غزوة بدر وفي غزوة آآ حنين وفي غزوة الخندق قال عز وجل يا ايها الذين امنوا اذكروا نعمة الله عليكم اذ جاءتكم جنود فارسلنا عليهم ريحا وجنودا لم تروها

104
00:35:39.600 --> 00:35:59.600
وكزلك في غزوة بدر آآ قال الله عز وجل اذ تستغيثون ربكم فاستجاب لكم اني ممدكم بالف من الملائكة في غزوة حنين. طيب يبقى من اسار الايمان بالملائكة بقى حب الملايكة وتوليهم على كل هزه الايه؟ الادوار. كزلك من اسار

105
00:35:59.600 --> 00:36:19.600
الايمان بالملائكة الحياء. الحياء والتقوى تستحي انك تفعل معصية وتتقي الله عز وجل. فلا يبدر منك قبيح خلي بالك الملائكة تتأزى مما يتأزى منه بنو ادم. فدي برضو من اسرار الايمان بالملائكة ان الانسان هيكون نزيف. لان الملائكة بتتأزى

106
00:36:19.600 --> 00:36:38.950
القذارة والرائحة الكريهة. عشان كده اللي بيأكل آآ ثوم او بصل امر انه يعتزل الايه؟ المسجد. كزلك الملائكة تتازى من الزنوب والمعاصي. الملائكة تتازى من الزنوب والمعاصي آآ اللي بيعمل بقى كبائر او بيعمل او بيفسق ده في الحقيقة

107
00:36:39.200 --> 00:36:59.550
بتتأزى منه الملائكة ده كله فيما يتعلق بالايمان بالملائكة. كمل بيقول ما دليل الايمان بالكتب؟ الركن التالت من اركان الامام بقى؟ الامام ان تؤمن بالله وملائكته وكتبه. ايه الدليل على الايمان بالكتب

108
00:36:59.600 --> 00:37:19.600
قال الله عز وجل يا ايها الذين امنوا امنوا بالله ورسوله والكتاب الذي نزل على رسوله والكتاب الذي انزل من قبل. الكتاب الزي انزل من قبل الكتاب هنا اسم جنس. يعني لكل ايه اسم يفيد كل الكتب. يعني والكتب التي انزلت من قبل. وقوله تعالى قولوا امنا بالله

109
00:37:19.600 --> 00:37:39.600
وما انزل الينا وما انزل الى ابراهيم واسماعيل واسحاق ويعقوب والاسباط. وما اوتي موسى وعيسى وما اوتي النبيون من ربهم لا نفرق بين من احد منهم ونحن له مسلمون. يبقى انزل اليه. ايه اللي انزل اليهم بقى؟ الرسالات والكتب. وغيرها كسير ويكفي في زلك قوله تعالى

110
00:37:39.600 --> 00:37:59.600
وقل امنت بما انزل الله من كتاب. يعني امنت بكل الكتب التي انزلها الله عز وجل. وده احنا من اركان الايمان انك تؤمن بالكتب اللي على الايه الرسل. سواء انت علمتها او لم تعلمها. ما زكر منها اجمالا تؤمن بها. وما زكر منها تفصيلا تؤمن بها. هل سميت جميع الكتب في القرآن؟ لأ

111
00:37:59.600 --> 00:38:23.450
تم الله منها في القرآن التوراة والانجيل تراؤه زات على موسى عليه السلام. والانجيل انزل على عيسى عليه السلام. والزبور؟ انزل على داود عليه السلام. وصحف ابراهيم الصحف دي انزلت على ابراهيم عليه السلام وصحف موسى وقع فيها خلاف بين العلماء. هل صحف موسى خير التوراة؟ ولا هي ولا هي ايه

112
00:38:23.450 --> 00:38:43.450
التوراة الصحف دي غير ولا هي التوراة؟ وهل التوراة هي كانت اللي مكتوبة في الالواح ولا غيرها؟ كل في واقعة فيها ايه؟ نزاع بين اهل العلم. وزكر باقي الكتب اجمالا. فقال تعالى الله لا اله الا هو الحي القيوم نزل عليك الكتاب

113
00:38:43.450 --> 00:39:03.450
مصدقا لما بين يديه وانزل التوراة والانجيل من قبل هدى للناس وانزل الفرقان. وقال تعالى واتينا داوود وقال تعالى ام لم ينبأ بما في صحف موسى وابراهيم الذي وفى. وقال تعالى لقد ارسلنا رسلنا

114
00:39:03.450 --> 00:39:21.350
بالبينات. يبقى اي حاجة الرسل جت بالبينات. البينات يعني الايات الواضحات. سواء بقى بينات ومعجزات حسية اللي شافوها الناس تشوفها بعينيها او البينات اللي هي الوحي اللي معهم ايات بينات في اسبات التوحيد

115
00:39:21.350 --> 00:39:44.150
والنبوة وكل ما دلت عليه الشرائع. وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط الكتاب اللي هو الايه؟ الكتب اللي زهر ربنا سبحانه وتعالى على الانبياء او الرسالات اللي ربنا انزلها على الانبياء. والميزان

116
00:39:44.150 --> 00:40:04.150
اللي هو العدل. ربنا سبحانه وتعالى انزل العدل وامر به. وعشان كده ابن تيمية بيستدل بالايه؟ بالاية دي على اسبات القياس. يقول لك يبقى اي حاجة انت احتاجها في حياتك يا اما هتلاقيها موجودة في الكتاب نصا. يا اما بالميزان هتوزن على اللي موجود في الكتاب تطلع لك الحكم اللي هو القياس. عشان

117
00:40:04.150 --> 00:40:24.150
بيقول وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط. فما زكر الله منها تفصيلا وجب علينا الايمان به تفصيلا. وما زكر منها اجمالا واجب علينا الايمان به اجمالا. فنقول فيه ما امر الله به ورسوله صلى الله عليه وسلم وقل امنت بما انزل الله من كتاب. ما معنى

118
00:40:24.150 --> 00:40:44.150
الايمان بالكتب. ايه معنى الايمان بالكتب؟ معناه التصديق الجازم بان جميعها منزل من عند الله عز وجل وان الله تكلم بها حقيقة. فمنها المسموع منه تعالى من وراء حجاب بدون واسطة الرسول الملكي. ومنها

119
00:40:44.150 --> 00:41:07.750
ما بلغه الرسول الملكي الى الرسول البشري جبريل عليه السلام. ومنها ما كتبه الله تعالى بيده كما قال تعالى وما كان لبشر ان يكلمه الله الا وحيا او من وراء حجاب. او يرسل رسولا فيوحي باذنه ما يشاء. يبقى دي كم صورة للوحي؟ يكلمه الله وحيا

120
00:41:07.750 --> 00:41:29.800
او من وراء حجاب او يرسل رسول. وقال تعالى لموسى اني اصطفيتك على الناس برسالاتي وبكلامي. وقال عز وجل وكلم الله موسى تكليما وقال تعالى في شأن التوراة وكتبنا له في الالواح من كل شيء موعظة وتفصيلا لكل شيء. يبقى صفة الكتابة هنا ربنا

121
00:41:29.800 --> 00:41:49.800
كتاب التوراة لموسى عليه السلام بيده. على الخلاف باهل التوراة اللي كانت في الالواح ولا الالواح دي كانت حاجة والتوراة حاجة تانية. وقال في عيسى واتيناه تاه الانجيل. وقال تعالى واتينا داود زبورا. وتقدم زكرها بلفظ التنزيل. وقال تعالى في شأن القرآن لكن الله يشفع

122
00:41:49.800 --> 00:42:09.800
بما انزل اليك انزله بعلمه والملائكة يشهدون وكفى بالله شهيدا. وقال تعالى فيه وقرآنا فرقناه لتقرأه على الناس لا موكس ونزلناه تنزيلا. وقال عز وجل وانه لتنزيل رب العالمين. نزل به الروح الامين على قلبك لتكون من

123
00:42:09.800 --> 00:42:29.800
بلسان عربي مبين. الايات وقال تعالى فيه ان الذين كفروا بالذكر لما جاءهم وانه لكتاب لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه تنزيل من حكيم حميد. الايات وغيرها كسير. نقف هنا

124
00:42:29.800 --> 00:42:35.800
نستكمل ان شاء الله في الدرس القادم. سبحانك اللهم وبحمدك. اشهد ان لا اله الا انت. استغفرك