التفريغ
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اه بعد الفيديو الاخير اللي انا عملته للرد على اه دكتور سعد الدين الهلالي في مسألة فرضية الحجاب. آآ بعد الحلقة اللي عملها مع عمرو اديب - 00:00:00ضَ
آآ جالي آآ تعليقات كتيرة. آآ معزمها كان يعني مقتنع بالرد بتاعي والبعض كان مقتنع لكن يرى ان انا ما ردتش على كل حاجة. ففي اخت اسمها مروة على الفيسبوك بعتت لي - 00:00:16ضَ
آآ انا بصراحة ما اتفرجتش على الفيديو كله ان انا بصراحة يعني ما عنديش وقت اتفرج على الدكتور سعد الهلالي قالت لي لأ ده في الدقيقة سبعتاشر نفس الفيديو ده في حديث مهم جدا وانت ما ردتش عليه. فقلت افتح اشوف ايه - 00:00:31ضَ
فلقيت فعلا حديد صحيح هو جابه واستغل آآ هذا الحديث لاثبات انه الحجاب او ان تغطية المرأة لشعرها في نفس مستوى الاهمية بتعني المرأة تلبس في رجليها شبشب منهج الدكتور الهلالي الحقيقة انا طبعا اتفرجت على دلوقتي يعني جزء اجزاء من من الفيديو. ففهمت منهجه ايه. هو الدكتور الهلالي - 00:00:48ضَ
للاحاديث بعض الكلمات عشان يغير معنى الحديث ويخدم الاجندة بتاعته مثلا الحديث اللي ناقشناه المرة الماضية اللي هو النساء اللي كانوا قاعدين مع الرسول عليه الصلاة والسلام فلما سمعوا صوت سيدنا عمر قمنا فقمن يقتدرن الحجاب - 00:01:20ضَ
انا الحقيقة ما خدتش بالي خالص. من ان هو اضاف كلمة لهذا الحديث. فانا ما قلتش هزا الكلام في الفيديو اللي فات. هو قال ايه؟ بعد ما قمنا قاموا يبتدرن الحجاب فنظروا - 00:01:38ضَ
واليهن عمر وقال يا عدوات انفسهن اتهبنني ولا تهبن رسول الله صلى الله عليه وسلم فنظر اليهن عمر مش موجودة في اي رواية الغرض من زيادتها مش اعتباط مش غصب عنه. هو انه يخفي حقيقة معنى كلمة قمنا يبتدي منها الحجاب - 00:01:48ضَ
احنا قلنا قمنا يبتدرن الحجاب يعني دخلوا ورا ستارة. اختفاء كامل فلما عمر كلمهم كلمهم. لكن من وراءه حجاب فما فيش ولا رواية بتقول فنظر اليهن عمر. هو سيدنا عمر قال لهم يا عدوات انفسكن اتهابنان - 00:02:11ضَ
ولا اتهمنا رسول الله لكن ما فيش فنظر اليهن اصلا. فالكلمة بتضاف عنده بذكاء شديد جدا. ويشعر انه يعيش على كوكب المريخ لوحده وما فيش اي حد هيتابع هزا الكلام وراه ويكشف هزا الكلام. آآ - 00:02:27ضَ
فدي اول حاجة آآ الحديث بقى اللي هنتكلم عنه النهاردة حديث آآ قاله في الدقيقة سبعتاشر من نفس الفيديو ده بيقول فيه حديد ان في الحج حجة الوداع الرسول عليه الصلاة والسلام بيفتح خبيئته - 00:02:43ضَ
فتح كده الخيمة بتاعته او الخناق اللي معمول فوجد امرأة آآ ناشرة شعرها وآآ تسير حافية قال ما شأن هذه قالوا هذه اخت اه عقبة ابن عامر الصحابي المعروف آآ - 00:03:02ضَ
فعمر عمرو اديب بيقول له الله ناشئة شعرها يعني ازا ما كتش محجبة قال له لأ ونشراه. قال له يعني انا مش مغطياه قال له لأ ومنشور يعني مش عاملاه كحكة كده - 00:03:25ضَ
آآ وائل هي نذرها كده متوهمة ان هذا نوع من زيادة الاجر ادي مصيبة في الكلمة دي هحللها معكم حالا دلوقتي فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم مروها ان تختمر ولتركب ولتنتعل - 00:03:36ضَ
اؤمروها تختمر يعني تغطي شعرها ولتركض تركب مش لازم تحج حافية ومشان تحج ماشية ولتنتعل تلبس نعل مش لازم تمشي حافية. معناها نذرت. نذرت تمشي حافية. فقال له بص بقى يا عمرو - 00:03:57ضَ
الامر ده للتلاتة زي بعض ولا لأ ؟ قال له اه زي بعض. قال له ازا لو كان واجب حاجة منهم والباقي مش واجب كان النبي قال ايه امروها فلتختمر لان الخمار واجب يعني - 00:04:13ضَ
انما المشي والانتعال لأ فكان النبي كان هيفرق بين التلات اوامر لكن طالما قال التلات اوامر في نفس السياق كده يبقى هم بنفس الدرجة بتاعة الاهمية يعني. ازا المشي خلي بالك بقى يستنتج السامع لهذا الكلام ايه؟ ان المشي حافيا - 00:04:27ضَ
اللي هو مش واجب يبقى في نفس درجة وجود تغطية الشعر لان النبي صلى الله عليه وسلم قال امروها فلتختمر ولتركب ولتنتعل. ما بينش ايه اهم من ايه ماشي؟ طيب. تعالوا نشوف بقى الحديد ده حقيقة اه حقيقته ايه؟ ونشوف اه الاضافات اللطيفة التي اضافها الايه؟ السيد الهلالي على - 00:04:46ضَ
هذا الحديث شرح معاني الاثار للطحاوي كتاب الايمان والنذور. الايمان يعني الحلف. الحلفان ينظر انه يفعل كذا اذا حدث كذا باب الرجل يوجب على نفسه المشي ازا هذا الحديث يأتي في كتب السنة - 00:05:07ضَ
مش في باب تغطية الشعر ولا العورة ولا حاجة ابدا. بييجي في باب النذر. كيف الانسان يتعامل مع النذر بتاعه؟ النذر احنا عارفين لما الانسان ينذر شيء يعني ان اي انسان ينظر ان هو مسلا لو جا له ولد هيدبح مسلا عشر عجول - 00:05:28ضَ
اصبح هذا واجبا علي. خلاص اصبح فرض عليه واوجب على نفسه يعني لابد ان هو ينفذه بيقول لك يا سيدي آآ ان عقبة بن عامر اخته نذرت ان تمشي الى الكعبة حافية ناشرة شعرها - 00:05:44ضَ
فقال له النبي صلى الله عليه وسلم مرها فلتركب ولتختمر ولتهدي هديا لأ مش هي نزرت كده ؟ لأ. اؤمرها تركب وتختبر تغطي شعرها. طب وتعمل ايه في النذر اللي نزرته؟ تهدي هديا. تروح تدبح. ماشي؟ ما فيش كلمة ولتنتعي الخالص. حكاية انها هتلبس شبشب - 00:06:05ضَ
او جزمة مش موجودة اطلاقا. طيب ده اخرجه البخاري في كتاب النذور واخرجه الامام مسلم ايضا. واخرجه ابو داوود ايضا وقال يعني نص عند ابو داوود نظرت اختي لان اللي بيروي الحديث هنا هون هو سيدنا عقبة بن عامر نفسه. نظرت اختي - 00:06:28ضَ
اخته عشان نبقى عارفين اللي بنتكلم عنها دي دي سيدة محترمة جدا. ومن الصحابيات الجليلات اسمها ام حبان بنت عامر الانصارية هي طبعا مش انصارية. هي انصارية من ناحية امها. لكن هي آآ آآ ام حباب بنت عامر الجهانية. هو اسمه سيدنا عقبة بن عامر - 00:06:49ضَ
جوهني جوهني يعني مش انصاري مش من المدينة اصلا هو من جهينة. جران جهينة دي آآ قبيلة عشان بس ما حدش مخه يروح ان جهينة دي شركة موجودة بتعمل عصير لأ جهينة قال قبل ازن هي ابوها من جهينة وامها انصارية ولكن تعرف بانها انصارية نسبتها الى انصار بعض الناس - 00:07:10ضَ
بعيلة الام اكتر من عيلة الاب. مش مشاكل قال نظرت ان تمشي الى بيت الله في رواية مسلم وان تمشي الى بيت الله حافية في رواية الامام احمد واصحاب السنن - 00:07:30ضَ
وفي رواية حافية غير مختمرة. يعني اه كاشفة شعرها. ماشي؟ نظرت ان تمشي الى الكعبة حافية حاسرة في رواية الطبراني متحسرة طيب آآ الرواية بتقول ودي رواية عابرة عن سيدنا ابن عباس ان عقبة ابن عامر خلي بالك بقى من اول كذبة - 00:07:48ضَ
سأل النبي صلى الله عليه وسلم فقال ان اختي نذرت ان تمشي الى البيت بيت الله يعني وشكى اليه ضعفها ازا في جميع الروايات انا لم اجد رواية واحدة بتقول ان الرسول عليه الصلاة والسلام فتح الخيمة بتاعته ولا فتح الخباء فشاف واحدة ست ماشية في الشارع ناشفة شعرها - 00:08:11ضَ
الكلام ده ما شفتوش اطلاقا جميع الروايات بتقول ان المسألة هي ان عقبة ابن عامر راحة للنبي صلى الله عليه وسلم وسأله استفتاه اختي نذرت نذر خلاص هتمشي للبيت الحرام وهي حافية وناشرة شعرها. فالنبي عليه الصلاة والسلام ادى له الفتوى. الست ما عملتش كده اصلا - 00:08:34ضَ
ما حصلش اصلا الكلام دوت. قال له مرها يعني اؤمرها. قل لها فلتختمر تغطي شعرها ولتركب تصوم ثلاثة ايام. ده في رواية عبدالله بن مالك يبقى قال له تتعامل مع النذر ازاي؟ لان النذر بيوجب للعمل لكن لو العمل حرام. ما ينفعش يتعدي. فهذا الحديث انا دلوقتي - 00:08:57ضَ
تجري على فرضية لتغطية الشعر مرهى فلتختمر تغطي شعرها ولتركب. خلاص هي نادرة انها تمشي وانها تايه تكشف شعرها. ماشي كده؟ طيب لا يجوز خلاص شعرها والنذر كده كده خلاص هيتم التكفير عنه. انت بتركب بقى مش لازم بقى انها تمشي يعني الجزء الحلال في الندر مش مهم انها تؤديه لان الندر كله على - 00:09:23ضَ
لم يتم الوفاء به وسيحدث عنه ستقوم بعمل كفارة. ان كان بقى الصيام ثلاثة ايام او او ايا كان. ماشي رواية آآ عكرمة عن ابن عباس بتقول فلتركب ولتهدي بدنا. ازا هناك روايتين. رواية ان هي ستكفر بانها تهدي بدنة - 00:09:48ضَ
ورواية انها ستصوم ثلاثة ايام خلي بالك بقى من حاجة احنا هنا بنتعامل مع نذر والنذر الانسان لما بينظره بيصبح عليه آآ واجب الا ازا كان حرام. ولزلك هناك رواية انه النبي عليه الصلاة والسلام راجع من من غزوة من الغزوات. جاءت اه جارية سوداء وقالت - 00:10:08ضَ
يا رسول الله اني كنت نذرت ان ردك الله سالما ان اضرب بين يديك بالدف واتغنى. فقال لها رسول الله صلى الله عليه وسلم ان كنت نظرت فاضربي والا فلا - 00:10:31ضَ
فجعلت تضرب فدخل ابو بكر وهي تضرب ثم دخل علي وهي تضرب ثم دخل عثمان وهي تضرب ثم دخل عمر فالقت بالدف تحت استيائه وقعدت عليه فسيدنا محمد عليه الصلاة والسلام آآ قال له ان الشيطان لا يخاف منك يا عمر. اني كنت جالسا وهي تضرب فدخل ابو بكر وهي تضرب وعلي وهي تضرب وعثمان وهي - 00:10:46ضَ
لما دخلت انت يا عمر القط الدف طبعا هنا اه من الحاجات اللي هتثير الانتباه هي وايه حكاية عمر ابن الخطاب بالزبط؟ يعني الستات بتخاف منه ليه؟ ايوة هو كان فيه مشكلة على فكرة بين سيدنا عمر وبين وبين - 00:11:06ضَ
اصلا سيدنا عمر كان عنده شيء من على فكرة وكان لم يكن يعني لطيفا مع النساء. حتى عالج هذه هذا العيب فيه سيدنا محمد عليه الصلاة والسلام. يعني في مرة من المرات قال له ادخل يا عمر. ما لك والمرأة؟ انت ما لك ومال النساء يا عمر في المدينة - 00:11:19ضَ
مشاكلي مع النساء. اليست المرأة امك قال نعم يا رسول الله المكاوية عندهم كده شيء من من الجفاف شوية مع المرأة لكن النبي عالج هزا الكلام قال له هو المرأة مش امك! مش امك دي امرأة! والمكاوية يا جماعة اهل مكة يحترموا امهم طبعا - 00:11:39ضَ
قال نعم قال اليست مرأة اختك وطبعا اللي برضو اهل مكة يحترموا الاخت الكبيرة يعتبروها زي الام بالزبط قال نعم يا رسول الله. فاذا الرسول عليه الصلاة والسلام قدر يعالج هذا فيه. فسيدنا عمر تغير في الاخر واصبح هو الذي عين آآ امرأة - 00:11:57ضَ
على السوق بقت هي وزيرة التموين في هذا الوقت تستطيع انها تعاقب الرجال وتقفل لهم المحلات بتاعتهم وتأمر حتى بجلد بعض الرجال الغشاشين او ايا كان وعين امرأة عليهم بهزه الطريقة. ووقف في احدى الخطب وقال اصابت امرأة واخطأ عمر - 00:12:15ضَ
آآ فازا سيدنا عمر تغير في الاخر عشان فاهمين ايه حكاية سيدنا عمر والستات بالزبط عشان دي من الحاجات اللي علق عليها البعض بعد كده. لكن المهم عايز اقوله ان هو - 00:12:33ضَ
انا عايز ازكر الدكتور الهلالي بحديث النبي صلى الله عليه وسلم من كذب علي عامدا متعمدا فليتبوأ مقعده من النار بهذه الطريقة يتم تحريف الاتيان لذلك يجب ان نقف بكل قوة في وجه المحرفين - 00:12:42ضَ
لا في تنتعل ولا في ان النبي فتح خبيئته ده هو احد الصحابة الاجلاء راح يستفتي النبي في مسألة وافتاه النبي والموضوع خلص بمنتهى البساطة بحديث يؤيد يؤيد اكثر واكثر - 00:13:00ضَ
ومن ادلة آآ تغطية الشعر ان النبي صلى الله عليه وسلم لم يجعلها تفي بنذرها وتؤدي الواجب الذي اوجبته على نفسها طالما انه حرام انتم بتضيعوا وقتكم. الاسلام لن يتأثر. انا بتكلم طبعا آآ - 00:13:18ضَ
امثال اه سعد الهلالي الاسلام لن يتأثر ولن يتغير لان النبي صلى الله عليه وسلم بشرنا وقال يحمل هذا العلم من كل خلف عدوله يعني من كل جيل من الاجيال عدوله ينفون عنه تحريف الغاليين وانتحال المبطلين وتأويل الجاهلين - 00:13:34ضَ
من تحريف الغاليين يعني المتطرفين المبتدعة وانتحال المبطلين يعني الناس اللي بتدعي بالكذب عشان يدخلوا في الدين ما ليس فيه ويخرجوا من الدين ما فيه يبدأوا يحلوا الحرام ويحرموا الحلال - 00:13:56ضَ
هيجي وقت على فكرة وهتشوفه هيكون الحجاب مش بس مش مش آآ مش واجب لا. هييجي وقت هيخلوه حرام كمان ويستطيعوا ان يضيفوا كل ما ما يريد وتأويل الجاهلين يعني تأويل الجهلة للقرآن وللسنة - 00:14:13ضَ
هناك نساء طبعا انا بقى بوجه الكلام دلوقتي للاخوات هناك نساء بتتأثر بهذا الكلام. نتيجة طبعا بقى والضغط المجتمعي الموجود وموجة خلع الحجاب. واحنا شكلنا حلو كده وعشان نتجوز وعشان الكلام ده كله - 00:14:29ضَ
لكن هناك ايضا من يرتدين الحجاب كل يوم ويعني عايز اقول لكم ان في اعلامية شهيرة جدا ستعلن عن قريب عن ارتدائها الحجاب وانا على اتصال بها. اعلامية عربية وستعلن حتى اسلامها وارتداء الحجاب كمان - 00:14:44ضَ
وهناك كثيرات بيرتدين الحجاب دلوقتي في مواجهة موجة التشكيك وفي مواجهة موجة محاربة الثوابت الدينية وفي مواجهة الإسلام فوبيا هنا فيه بلاد في اوروبا نتيجة حجابهم بيتم الاعتداء عليهم. هؤلاء دول هم رأس الحربة المجاهدات في الصف الاول في الدفاع عن - 00:15:01ضَ
اسلام. والله ليتني كنت امرأة حتى لا يفوتني هذا الشرف بان اكون من القلة الواقفة على هذا الثغر. لازم كده يا جماعة النهاردة اللي هيقف النهاردة الحق والباطل واضحين جدا من بعض. ما تسيبش الامور تتلبس عليك. ما تسمعش امثال الهلال وهؤلاء - 00:15:21ضَ
الحق والباطل واضحين جدا واختبار الحياة هو هتقف مع الحق ولا هتقف مع الباطل؟ بس وعلى فكرة معزم الوقت على مر التاريخ يكون الباطل اقوى من الحق. والى تلقين الامتحان. الامتحان انت تقف مع - 00:15:41ضَ
الحق والحق ضعيف. او قد يصيبك بعض الاذى نتيجة وقفتك مع الحق. جزاكم الله خيرا. بارك الله فيكم. اسف على الاطالة. حاول ما اعملش اي فيديوهات تاني ان شاء الله عشان ما ازعجكمش. سلام عليكم - 00:15:55ضَ