ذكرى وعبرة ١

الحلقة 7 | حلاوة ظلم الناس | ذكرى وعبرة | فاضل سليمان

فاضل سليمان

يا رحلتي من الخطاوي التيلة نحلم كتير لكن بقدرة قليلة في طريقنا على كل صورة ثم نيجي مسافة يا رحلتي والحمد السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سنة الفين وعشرة دعيت لالقاء محاضرة عن الاسلاموفوبيا. وكانت المحاضرة دي برعاية منزمة تابعة للامم المتحدة - 00:00:00ضَ

ومقامة في احدى الجامعات في مدينة اقصى شمال احدى الدول الاسكندنافية. مدينة تقريبا في القطب الشمالي انا ساتحفز على اسم الدولة واسم المدينة واسم شركة الطيران اللي حصل معها المشكلة لاسباب قانونية - 00:01:15ضَ

المهم ركبت الطيارة من القاهرة نزلت في عاصمة هزه الدولة ثم ركبت طائرة اخرى للسفر الى هذه المدينة الشمالية وجدت نفسي جالس في المقعد اللي في الوسط. يعني مش اللي على الممر - 00:01:32ضَ

فقررت ان انا بدل ما ازعج الراكب اللي راكب جنبي كل شوية واخرجه عشان اجيب كتاب او اجيب لاب توب او كده. انا اطلع الحاجة بتاعتي اللي انا محتاجها خلال الرحلة واحطها في - 00:01:45ضَ

شهر الكرسي اللي قدامي فيه جيب مخصص لكده عشان ما اقعدش اخرجه كل شوية المهم مضيفة الطيران بتمر فوجدت الكمبيوتر المحمول بتاعي محطوط في جيب الكرسي اللي قدامي. فقالت لي لا ده كده ممنوع الكمبيوتر لازم يتحط في - 00:01:55ضَ

كان المخصص لحقائب اليد فقلت لها حاضر ما جادلتهاش طالما دي قواعد فقمت عشان احط اللابتوب في الشنطة قالت لي ولازم يكون مقفول هو مقفول. لا لا ده فيه لمبة صغيرة منورة في جنب اللاب توب. لان انا عامل حاجة اسمها سليب او هايبر نايت في الاجهزة اللي بتاعة الويندو اسمها هايبر نايت. انا عندي في الابل اسمها سليب - 00:02:11ضَ

دي بتسمح ان انا اقفل الجهاز من غير ما اغلق الصفحات المفتوحة ولا البرامج اللي انا بشتغل فيها. قالت لي لا لا لا لازم تقفله تماما شد اقتراحات طالما دي التعليمات نقفله فتحت الجهاز عملت شد داون. حطيت الجهاز في حقيبة اليد وحطيتها في مكانها وجلست. كافي خيري شري ما ليش دعوة بحد - 00:02:31ضَ

بها راجعة بعد دقيقتين وبتسألني معك حاجة تانية معي حاجات كتير مش فاهم السؤال. انت معك موبايل مسلا يا جماعة معي موبايل قالت لي مقفول نعم مقفول ممكن اشوفه اتفضلي. اهو - 00:02:53ضَ

قالت لي ممكن تفتحه؟ قلت لها اهو قالت لي شكرا وراحت ماشية دقيقة ولقيتها راجعة لي مرة تالتة عيلتي انا انا مش عايزك تسافر معنا لو انت مش سعيد طبعا اخوكم بقى ايه بقى فاهم خلاص وبقيت خبرة مع شركات الطيران وفاهم ان هي عايزاني دلوقتي اظهر اي مظهر من مظاهر الضيق او النرفزة او العصبية عشان تبقى زريعة - 00:03:12ضَ

من الطيارة بيقولوا خوفنا انه ينفعل اسناء الطيران القانون يسمح لهم يعملوا كده فتعمدت ان انا اظهر الهدوء الشديد وابتسم وابقى بارد جدا لافشال الخطة بتاعتهم فلما قالت لي انا مش عاوزاك تسافر معنا الليلة لو انت مش فرحان. وقلت لها بابتسامة عريضة انا سعيد جدا وفرحان جدا - 00:03:37ضَ

ممكن تقولوا لي اسبت لك ازاي ان انا سعيدة قالت لي انا بس مش عايزاك واحنا في الجو اسناء الطيران تقوم وتتعصب وتعلي صوتك وتتخانق ابتسمت بمنتهى الهدوء قلت لها اطمئني انا ما بعملش كده خالص - 00:03:58ضَ

خليني اقول لك انا هاعمل ايه ؟ قالت لي ايه ؟ قلت لها لما نوصل اخد تاكسي من المطار للفندق اللي انا قاعد فيه. وادخل الغرفة بتاعتي ادخل على الانترنت. اشوف الموقع بتاع الشركة بتاعتكم. شركة الطيران المحترمة دي. اللي انا راكبها دلوقتي - 00:04:13ضَ

هو اللي بتعمليه معي ده دلوقتي صح ولا غلط؟ لو صح ما فيش مشكلة ولو غلط هاعمل شكوى. من حقي اني اشتكي ولا لأ ؟ قالت لي من حقك تشتكي - 00:04:27ضَ

قعدنا اعلنوا ربط الاحزمة واتحركت الطيارة بالفعل وغادرت البوابة. تنفست الصعداء الحمد لله خلاص الطيارة اتحركت واحنا على المدرج ازا بقائد الطائرة يعلن باللغة الاسكندنافية اعلان انا مش فاهمه لكن اصاب الناس حواليا بالضيق والكل عمال يأفأف - 00:04:37ضَ

وناس بتبص لي في ايه اللي حصل؟ احنا الطيارة خلاص طالعة سألت الراجل اللي جنبي قلت له هو الاعلان ده يخصني قال لي نعم طب الراجل قال ايه اللي قال مضطرين نعود الى البوابة مرة اخرى. احنا عندنا مشكلة مع احد الركاب - 00:04:58ضَ

فهمت ان هم هينزلوني من الطيارة قلت للشخص اللي جنبي ده قلت له بص الموضوع هيتصاعد وهيتحقق فيه وانت الشاهد الوحيد بتاعي ان انا لا انفعلت ولا كنت لا اشكل خطرا ولا بتاع دي كلها تلاكيك عشان ينزلوني. فهل ممكن تديني رقم - 00:05:14ضَ

عشان تبقى انت الشاهد بتاعي تشهد باللي انت شفته وسمعته مش اكتر من كده فكر شوية كده وقال لي لا توجهت بالحديث للناس التانيين اللي قاعدين في نفس الصف. قلت لهم يا جماعة منكم حد يقبل انه يشهد معي يقول الحق يقول هو شاف ايه - 00:05:30ضَ

ما حدش يرد علي خالص تألمت جدا من وجود الظلم وجود زالم ده شيء طبيعي. لكن اللي مش طبيعي ان الناس تقف مع الظالم ضد المظلوم ادركت اتاني الاسلاموفوبوبيا في انتشار شديد في هذه البلاد اللي كانت حتى وقت قريب جدا. اكثر البلاد اعتدالا في اوروبا - 00:05:48ضَ

رجعت مرة اخرى الطيارة بقى رجعت مرة اخرى على البوابة. وجت قائد الطائرة بنفسه جاي وبيقول لي هات شنطتك واطلع برة وبيعمل لي كده بدراعه باسلوب مهين جدا عند باب الطائرة خد شنطتي وطالع لقيت البوليس جه - 00:06:08ضَ

وانا خرجت وقفلوا الباب ورايا. فالبوليس سألني انت ليه عايز تروح المدينة دي بالزات الليلة لان عندي محاضرة بكرة الصبح المحاضرة دي فين ومين اللي منظمها قلت لهم في جامعة كازائت والمنزمة جمعية كازا التابعة للامم المتحدة - 00:06:25ضَ

المحاضرة عن ايه؟ قلت لهم الاسلاموفوبيا. قال له يا نهار ابيض! يعني انت جاي تتكلم عن الاسلام وفوبيا مع الامم المتحدة وبيحصل معك كده؟ طلعوا يجروا بي على شركة ايه؟ مكتب شركة الطيران - 00:06:42ضَ

في المكتب قالوا لي احنا عندنا طيارة تانية الليلة بعد ساعتين اه. لكن نظام الشركة يمنع ان الراكب يطير على طائراتنا لمدة اربعة وعشرين ساعة. لو سبب منعه من السفر هو ان مشكلة بينه وبين احد الموظفين او طاقم الطائرة حصلت - 00:06:52ضَ

فما فيش حل لك انك تسافر الليلة ابدا لازم تستنى لبكرة الصبح. قلت له لأ انا لازم اسافر الليلة. قال له حالك الوحيد تروح شركة طيران منافسة وتشتري منها تزكرة - 00:07:10ضَ

حاضر. رحت شركة طيران منافسة مملوكة بلد اخرى اسكندنافية لكن في نفس كلها مكاتب جنب بعضها في المطار. رحت اشتريت منهم تزكرة بعد ساعة ونص في طيارة المهم انا قاعد منتظر التزكرة تتطبع فلقيت موزفة خارجة من المكتب ومعها تليفون لاسلكي وبتقول لي انت الراكب اللي شركة كزا كزا نزلته من الطيارة وكان رايح المدينة - 00:07:22ضَ

الفلانية قلت لها نعم ادي الكابتن معي على التليفون وبيقول ان هو غير سعيد بك على متن الطائرة انا قلت يا رب انا شفت الفيلم ده قبل كده فين ؟ حكاية الكابتن الغير سعيد دي. قلت لها طيب ممكن اكلم الكابتن؟ قالت لي لأ - 00:07:45ضَ

قلت لها طيب ممكن تبلغيه رسالة مني وهو معك على التليفون؟ قالت لي لأ طب ممكن اخد فلوسي قالوا لي حاضر عملوا لي ريفاند رجعت بقى على مكتب الشركة الاولانية قلت لهم ايه لزومه ان انتم تكلموا الشركة المنافسة وتبلغوهم ان انا رايح عندهم اشتري تزكرة - 00:08:00ضَ

يعني ليه بتعملوا معي كده ؟ احنا اسفين جدا. احنا خلاص عارفين انت مين ودخلنا على الانترنت وعرفنا انت جاي ليه وعرفنا البرنامج اللي عندك بكرة. لكن فعلا فعلا ما ينفعش خلاص تسافر الليلة. الطيارة بتاعتنا بكرة تقوم سبعة الصبح ممكن تحجز ليلة في فندق المطار - 00:08:16ضَ

وتركب الصبح. اشتريت منهم تزكرة جديدة وحجزت غرفة في فندق المطار وفعلا ركبت طيارة سبعة الصبح وصلت بقى المدينة القطبية دية نزلت خرجت من المطار لقيت صحافة ومصورين اتاري خلال الليل - 00:08:33ضَ

شركة الطيران اصدرت تصريح صحفي بتقول فيه ان انا كنت من فعل وعليت صوتي واضطروا ينزلوني خوفا من اني اسبب مشاكل اسناء الرحلة شعرت بصراحة بالزلم لكني لم اشعر بمرارة الظلم - 00:08:49ضَ

انا شعرت لاول مرة في حياتي بحلاوة الظلم. ليه؟ لاني استحضرت قول الله تعالى ان الله مع الصابرين استشعرت معية الله. لان انا كنت صابر بصراحة في هذا جدا وصبرت على على ظلمهم وعلى اساءة الناس لي - 00:09:04ضَ

حولت الحادثة دي بفضل الله في كل محاضرة الى مدخل للموضوع اللي انا جاي اتكلم فيه وهو خطر تنامي مشاعر العنصرية والكراهية قلت للناس ان مشكلتي ما كانتش مع طاقم الطائرة اللي زلمني لان ده بيحصل كتير. مشكلتي مع الركاب مع الشعب اللي بقى يشوف الزلم - 00:09:24ضَ

ويقبله والحمد لله ربنا سهل والعبرة من هنا ان احنا ممكن نحول كل شيء سلبي الى شيء ايجابي او نستفيد منه ونفيد به الاسلام بفضل الله تعالى الحمد لله واشوفكم بكرة ان شاء الله. سلام عليكم - 00:09:44ضَ

واحلى من الكبيرة الزراعة في ونمسك في الاماني الى اني الاغاني انا خايف يا بكرة ما تسيبش يطوينا اسناني مش بريئة. اكيد عايز البريقة في شفتيها الحقيقة - 00:10:05ضَ