خطب صوتية

ضوابط الأسماء المنهي عنها | للشيخ الحويني

أبو إسحاق الحويني

الاسم كالعنوان الاسم ده العنوان. عشان كده الرسول عليه الصلاة والسلام قال كما في حديث سمرة ابن جندب رضي الله عنه وهو في صحيح مسلم قال لا تسمين غلامك نجاحا ولا يسارا - 00:00:01ضَ

ولا افلح وفي بعض الروايات نجيح ليه حتى اذا قيل اثم هو قالوا لا يعني ايه الكلام ده يعني واحد اسمه نجاح انت رايح تسأل عليه في البيت النجاح موجود - 00:00:23ضَ

ما فيش نجاح يا ابني ما فيش يعني نفى النجاح عن البيت يسار موجود يا ابني يسار مش موجود. ما فيش يسار ليه نهى حتى اذا قيل او اذا قال - 00:00:47ضَ

اثم هو يعني فلان موجود؟ قالوا لا فيقع الرد في اذن المستمع وقوعا مستبشعا لان الرجل الذي قال ما فيش يسار لم يقصد ولم يخطر على باله ان ينفي اليسار عن البيت - 00:01:03ضَ

ما قصدش كده اذا القضية كلها متعلقة بالمستمع وليس بالمتكلم لان المتكلم لا يقصد هذا المعنى ابدا ولا دار بخاطره بس وقعت في اذن المستمع وقوع المستفشعا. وحش شوف جمال الاسلام وحلاوة الاسلام وادب الاسلام - 00:01:22ضَ

لما لما لما المسلمون يتأدبون بهذا الادب ما تاخدش اي ملاحظة على حد فيهم يعني في واحد من آآ الناس الكبار من اهل الارياف فلاح صحيح لكن عنده نظر راح يسأل - 00:01:43ضَ

عن واحد صاحبه في البيت فقال لها فلان موجود قالت له لأ ما تتفضل قلبه انقبض وراح اشتكى الست دي لزوجها اللي هو صاحبه قال له يا اخي خليها تحسن مرافزها شوية - 00:01:58ضَ

الو هي قالت ايه ؟ قالت ما تتفضل. مات اتفضل الراجل سمعها كده قام حصل نوع من القبضة كده في سدره ما تتفضل طب هي الست تقصد مات؟ لأ طبعا لا تقصد مات ولا حاجة حي يرزق - 00:02:19ضَ

لكن الراجل سمعها ازاي انا يعني زمان ايام انتخابات آآ مجلس شعب مجلس المدينة الكلام ده في مدينة طوخ في واحد من المرشحين في صوان كده وعمال ايه يخطب وانا هعمل لكم واخلي لكم واسوي لكم وبتاع - 00:02:37ضَ

وبعدين في اخر الايه؟ في اخر الكلام قال العبارة الاتية كانها يعني ايه زي ما قلنا نشيد يعني. او حاجة كده آآ شعار قال طوف لنا وكلنا لطوخ كلنا لطوخ - 00:02:56ضَ

طب انا دي لما سمعتها لطوق اعوز بالله لان اللوطوخ دي جمع ايه؟ الله! يعني كانه شتم كل الموجودين قدامه. طب هو يقصد الكلام ده؟ طبعا لا ما يقصدش الكلام - 00:03:11ضَ

ابدا فوقعت وقوعا مستبشعا في اذاننا عشان كده الاسم لابد فيه من اعتبار الحديس ده النبي صلى الله عليه وسلم ايه قال لا تسمين غلامك لا تسمينا غلامك. بعض الروايات ان ده للخدم - 00:03:23ضَ

ولكن عند جماعة العلماء ان ده منهي ان يتسمى به الاولاد ايضا لان العرب زمان كانوا يحسنون اسماء غلمانهم اللي هم الخدم يعني ويختارون لابنائهم اسماء قوية يعني يعني تلاقي مسلا - 00:03:45ضَ

الغلام بتاعه اسمه تامر تامر دي علشان آآ بيعمل تمر يعني خلاص اسمه جميل كده خفيف لكن تلاقي مسمي ابنه غضنفر صخر مسلا دبش فقيل لواحد منهم ازاي اسماء الخدم - 00:04:04ضَ

بيسموها بالاسماء الجميلة دي وابنك تسميه باسم المجعلس ده قال له ايه قال نسمي خدمنا لنا ونسمي ابناءنا لاعدائنا اقول له قم ياض يا غضنفر. كلوا انت يا دبش ادخل له - 00:04:26ضَ

ها انا الحلقة اللي فاتت قلت لكم القصة تأبى تشرد ثابت ابن جابر الشاعر المعروف من الشعراء الصعاليك اشوف اول ما يطلع لك في الضلمة يقول لك لا ابى تشر تقوم واقع من طولك. اهو - 00:04:48ضَ

كان خد الاسم ده ليه يخوب الناس طب قل له بقول له انا الغلام بتاعي الخدام هسميه غضنفر على مين؟ علي انا لا اسمي تامر اسميه حاجة كده لطيفة ظريفة. عشان هو بيخاطبني وانا بنادي له بيجي لي انا - 00:05:02ضَ

لكن ابني اه اسميه الاسامي القوية دي عشان ايه؟ عشان ايه؟ لاعدائنا. لكن العلماء قالوا ده في الاصل انما وضع الخادم ولكن هذا ايضا منسحب على الابناء. يبقى انت لما تيجي تسمي ولد من الاولاد لابد ان تراعي في الاسم شيئين - 00:05:14ضَ

لان ساعات كده ايه بعض الناس آآ يسمي اسم آآ يعني تقيل جدا وبعيد جدا لمجرد ان لقى ان معناه حلو في كتاب لأ حلاوة المعنى فقط ليست لا تعتبر وحدها بل لابد من اعتبار اشياء اخرى - 00:05:31ضَ

الاسماء علشان احنا نعتبرها بنعتبر حاجتين. الحاجة الاولى ان يكون الاسم له معنى جميل له معنى جميل في ذاته زي مسلا معاذ زي انس مسلا زي مثلا ميمونة مسلا من اليمن البركة معاذ من اعاذه الله. انس من الانس. اي حاجات زي كده. يكون اسم له معنى ايه؟ يكون له معنى - 00:05:49ضَ

جميل او يكون له سلف نظيف لما يحب يسمي مثلا عايز يسمي فاطمة مين اشهر فاطمة؟ فاطمة بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم اه يقوم ايه يبقى الاسم عريق له قيمة. مريم اه مين اشهر مريم - 00:06:20ضَ

مريم ابنة عمران اه اشهر مريم اسم عريق ما يروحش بقى يجيب اسماء المياميس ويسمي الولد البنت بها ولا اسماء المجرمين وسم الولد به لأ الاسم كالرأس او الاسم كالعنوان - 00:06:43ضَ

عشان كده النبي صلى الله عليه وسلم كان اذا لقي اسما قبيحا كان يغيره كما في صحيح مسلم من حديث ابن عمر قال كان لعمر ابنة تسمى عاصية فسماها النبي صلى الله عليه وسلم جميلة - 00:07:04ضَ

وبرضو آآ محمد بن عمرو بن عطاء كما في صحيح مسلم قال ولدت لي ابنة. فاردت ان اسميها برة فقالت له زينب بنت ام سلمة لا تسميها بذلك لان زينب بنت ام سلمة كان اسمها برة - 00:07:18ضَ

النبي صلى الله عليه وسلم قال الله اعلم باهل البر منكم لكن سموها زينب وكانت زينب بنت جحش رضي الله عنها اسمها برة تغير اسم برة وسماها زينب. ليه؟ لان كلمة برة فيها تزكية. ولزلك قال النبي صلى الله عليه وسلم فيها الله اعلم باهل البر منكم. يبقى الواحد - 00:07:36ضَ

اذا اراد ان يسمي بقى اسماء يبعد عن الاسماء اللي فيها تزكية خلاص زي اسلام وزي مؤمن وزي الكلام ده يبعد عن التسمية بهذه الاسماء التي تشي ان العبد مؤمن او ان العبد فاضل او الكلام ده والعلة - 00:07:58ضَ

كما قالها رسول الله صلى الله عليه واله وسلم - 00:08:13ضَ